't Vliegend Blaadje. KLEINE COURANT VOOR HELDER, NIEUWEDIEP EN TEXEL. No. 1791 Woensdag 16 April 1890. Achttiende Jaargang NIEUWSTIJDINGEN. Abonnement per 3 maanden binnen de gemeente50 Cent. >3 franco per post75 Afzonderlijke nummers2 VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG. Uitgevers: BESEHOUT Co., te Helder. Bureaux: SPOORSTRAAT en ZUIDSTRAAT. Aavertentlën van 1 tot 5 regels25 Cent Elke regel meer5 Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn. HELDER, 15 April 1890. Het stoomschip „Ascania" is Vrij dag naar de binnenhaven verhaald, waar men bezig is het restant der lading te lossen. Vrijdagavond jl. vergaderde in het lo kaal //Concordia", de afd. Helder van de ver- eeniging ter bevordering van de Nederl. Vis seherij. De Voorzitter, de heer W. ten Harmsen, opende de vergadering en verzocht den pen ningmeester, den heer Oudenhoven, verslag te willen doen van den staat der kas. Uit dit verslag bleek dat de rekening sloot met een batig saldo van f26.05. Daarna bracht de heer S. W. Stooker, als afgevaardigde naar de algemeene vergadering, in 1889 te Amster dam gehouden, verslag uit van de aldaar ge houden besprekingen, speciaal wat de belan gen onzer gemeente betreft. De Voorzitter dankte den heer Stooker voor dit zeer goed samengestelde verslag. Tot af gevaardigde naar de algemeene vergadering, dit jaar te Dordrecht te houden, werd met meer derheid van stemmen wederom gekozen, de heer S. W. Stooker, tot diens plaatsvervanger de heer G. T. von Oterendorp. De aftredende bestuursleden, de heeren ten Harmsen, Oudenhoven, Zur Muhlen, Stooker en Stammes, werden allen herkozen. Door den Voorzitter werd verder verant woording gedaan van de ingezamelde gelden ten behoeve der wed. Hakvoort, sluitende in ont vangst en uitgaaf met fl298.311/8, welke gel den zijn besteed om de weduwe aan een be staan te helpen. Er hadden belangrijke besprekingen plaats met betrekking tot het vischvervoer, van bier naar het buitenland, hoofdzakelijk over de ver zending van ijlgoederen per spoor en men be sloot deze grieven in de a.s. algemeene verga dering ter sprake te brengen, wijl onze ge meente blijkbaar achterstaat bij andere haven plaatsen. De heer van der Hoeven wenschte tevens op de alg. vergadering de aandacht te vesti gen op den last, die de visschers ondervinden van een mijlton, liggende aan de Hors, waar door de visseherij aldaar zeer bemoeielijk wordt en stelt voor om deze ton meer zeewaarts te brengen. Op voorstel van den heer von Oterendorp werd besloten, op de alg. vergadering den wensch uit te spreken, dat Commandanten van vaartuigen, belast met het toezicht op de visseherij, zich voor hun vertrek by een des kundige alhier op de hoogte stellen, waar de visschers zich vermoedelijk ophouden. De commandant van Zr. Ms. „Dolfijn" past dezen maatregel steeds met goed gevolg toe. De heer Zurmühlen maakt de opmerking, dat hetgeen hij in de algemeene vergadering heeft gesproken, in het jaarverslag geheel on juist is weergegeven en hem uitdrukkingen zijn toegedicht, die hij niet heeft geuit. De heer Von Oterendorp dankt, namens de leden, het bestuur voor de goede zorgen, en sluit de voorzitter de vergadering. Onder de vele soorten van kunst mest, welke sedert eenige weken op Texel zijn aangevoerd, vindt men ook z. g. schuimaarde, een product, dat in de fa brieken, waar de beetwortel tot suiker wordt verwerkt, als een waardeloos ar tikel werd beschouwd. In het buitenland moet deze kunstmest reeds lang en met goed gevolg in gebruik zgn. Blijkens den staat der rijksmiddelen heeft de schatkist gedurende maand Maart f 10,490,374 ontvangen, of f 555,400 meer dan in dezelfde maand van 1889. De directe belastingen hebben f 67,000 meer gegeven; de invoerrechten wjjzen een vermeerdering aan met f 60,000 of ruim 12 pet.de loodsgelden zgn met f 6000 of 57s pet. gestegenvan de indirectie belastingen is de gezamenlijke opbrengst 2.6 ton meer geweestde domeinen hebben f187,000 meer afgeworpen; voor de pos terp beloopt de vermeerdering f51.600. Van de accijnzen is de gezamenlijke opbrengst bij die van verleden jaar ten aehter, nml. f 3,406,686, tegen f 3,484,200, dus f77,500 minder. Daarvan ligt de reden intusschen uitsluitend bg de Buiker, die ditmaal slechts f 355,185 gegeven heeft, of bijna 1.6 ton minder; alle an dere accijnsmiddelen vertoonen vooruit gang, met name het geslacht -4- f 27,500 of 13.3%.; Voorloopig zullen geen werklieden van de Koninkljjke fabriek van stoom- en andere werktuigen te Amsterdam meer worden ontslagen. In het geheel hebben er in de vorige week niet meer dan 150 180 hun ontslag gekregen. Houdt de regeering zich aan hare overeenkomst met de fabriek omtrent den bouw van nieuwe oorlogsschepen, dan is er volop werk. Men zegt, dat dan voor ongeveer vijf millioen gulden verwerkt kan worden. In de Zijpe zal eerstdaags een zes de Kaasfabriek worden opgericht door de heerenJb. Zeeman, P. Stoffel en J. Bos, te Burgerbrug. De fabriek zal wor den gebouwd aan de Belkmeerweg, nabij Burgerbrug. Door de Heeren J. P. Nord en L. Goudsmit te Amsterdam wordt een nieuw gepatenteerd toestel in den handel gebracht de „Snelplak- ker" genaamd, waarmede de behangers in buitengewoon korten tijd zonder behulp van schragen, planken en stijfselkwast, een kamer of plafond kunnen behangen. Dit apparaat belooft een ware uitkomst in drukke tijden te zijn voor h.b. behangers. Volgens de ons toegezonden gebruiksaanwijzing is de bewer king zeer eenvoudig, zoodat iedere behanger zich gemakkelijk op de hoogte kan stellen, terwijl door besparing aan stijfsel een groot voordeel verkregen wordt. De prijs is zeer matig te noemen, slechts 25 gulden. Te Sommelsdpk is een ambachts man beboet met f 25, omdat hij vroeger op afkorting zijner rekening f 11 had ont vangen, en, om zijn cliënt te bevoordee- len, daarvan bewijs gaf, zonder daarop volgens de wet een plakzegel te doen, weinig vermoedende, dat deze daaruit la ter een wapen zoude smeden om hem scha de te berokkenen. Wij deelen dit alleen mede tot waar schuwing voor ieder, om, bg ontvangst van gelden boven f 10, waarvoor een qui- tantie verlangd wordt, daarop toch voor al een plakzegel te doen, dat de schul denaar moet betalen al, is het uw bes te vriend of naaste buurman, want de ondervinding leert, dat ook de vriend schap niet steeds bestendig van duur is. De heer Ludwig te Utrecht ont ving Zaterdag op zijn lOOsten verjaar dag ook een bezoek van den oudsten inwo ner zjjner stad, den 1031/s-jarigen heer Lorette. Men schrijft uit Enschede De werkstaking bij de firma te Kuile en Morsman blijft nog steeds op dezelfde hoogte, en het is te voorzien dat de werk lieden vooreerst nog zullen blij ven staken, daar zij allen een betrekkelijk goede on dersteuning van socialistische zijde en uit de weerstandskas ontvangen en tevens werkzaamheden op het land kunnen ver richten. Naar men hoort, zullen de fa brikanten binnen een paar dagen een bij eenkomst houden. De Ned.-Amerikaansche Stoom vaart-Maatschappij keert over 1889, na belangrijke afschrgvingen op het ketel- en reparatiefonds en op de waarde der schepen, een dividend uit van 17 pCt. De Stoom vaart-Maatschappij Ne derland" zal vermoedelijk over 1889 een dividend van 10 pCt. uitkeeren. Te Etten (N. Br.) heeft Dinsdag nacht zekere K. getracht bij den burge meester in te breken. Na het ijzeren hek geopend te hebben, beproefde hij de keu kendeur te openen, doch bemerkte niet, dat de heer des huizes was opgestaan. Eensklaps hoorde hg de deur opengaan, en werd hg door den burgemeester ste vig aangegrepen, die den inbreker zelf naar het politiebureau bracht. De haringvisscherjj langs de Texel- sche kust is thans geëindigd. Over het geheel waren de uitkomsten niet bevredi gend. De visschers konden nauwelijks een zuinig weekgeld verdienen, terwijl de on dernemers ternauwernood de kosten voor netten en booten terugkregen. Thans worden de geepvletten klaar ge maakt, om met het geeptrekken te begin nen. De oude korvet Ajax, in Februari jl. in het Marinedok te Amsterdam ge zonken, is nog niet boven water gebracht kunnen worden. Drie stoompompen hebben te vergeefs gewerkt. De groote ouderdom schijnt ook te beletten groote krachtsin spanning aan te wenden om het schip met kettingen te lichten. Bij koninklijk besluit van 5 dezer, zjjn de volgende verlofgangers der nationale militie opgeroepen om in 1890 in den wapenhandel te worden geoefend: Lichting 1887: le inf. reg. 11 Aug. 13 Sept. 4e reg. vest.-art.: 2e en 9e comp. 5 Mei7 Juni; le comp. 16 Mei18 Juni; 3e en 4e comp. 2 Juni5 Juli; 5e comp. 16 Juni19 Juli; 12e comp. 11 Juli 13 Aug.; 11e comp. 14 Juli—16 Aug.; 13e comp. 11 Aug.13 Sept.; 6e en 7e comp. 18 Aug.20 Sept. 8e en 10e comp. 22 Sept.—25 Oct. Hoe uitgebreid de invloed der steen- kolenprgzen is, blijkt uit het bericht der verschillende Münchener bierbrouwerijen dat zij, ten gevolge der verhoogde steen- kolenprijzen, genoodzaakt zijn het bier .met 2 pf. per Mass in prijs te verhoogen. Het stijgen der gerstprijzen enz. schijnt daarvan tevens oorzaak te zijn. Volgens particulier bericht is bij arbitrage te New-York aan het stoomschip Prins Willem III," van den Kon. West- Ind. Maildienst, toegewezen de som van f 10,000 voor sleeploon en het binnen brengen van het s.s. »Carl Konow" te Baltimore. Een geheele familie in het Engel- sche plaatsje Union-Hall, bestaande uit man, vrouw en 4 kinderen, is plotseling waanzinnig geworden. Een politieagent, die het huis was binnengedrongen, zag den vader en de moeder bezig met het aanwenden van pogingen om een dei- jonge kinderen te braden. Slechts met moeite gelukte het hem het kind aan de handen der waanzinnige ouders te ont rukken. Thans worden de ongelukkigen door vier politieagenten bewaakt. Een dokter schrijft dezen aanval van waanzin toe aan het gebruik van vergiftigd voedsel. De fabelachtig rijke Amerikaan Van der Bilt heeft onlangs een brief aan Ko ningin Victoria geschreven, waarin hij verzocht hem een harer schildergen, Meis- soniers „la Dispute", te verkoopen, die zich onder de schildergenverzameling te Windsor bevindt. In een zeer koelen brief antwoordde de secretaris der Koningin, dat de schil derij niet te koop was. Men moet ech ter niet denken, dat de Amerikaan zich daardoor liet afschrikken, integendeel. Hij schreef weer terug, dat hij f 1,250,000 voor de schilderg bood, en dat de Ko ningin hem voor dien prgs haar wel zou verkoopen. Volgens een bericht nit New-York als het tenminste geen late Aprilgrap is moeten honderd jonge dames een soldatenkorps aldaar gevormd hebbeu, waarvan een wachtmeester van het 22e regiment instructeur is. De uniform der Amerikaansche Ama zonen bestaat uit een korten, tot aan de knieën reikenden rok, bruine slobkousen voor de soldaten en witte voor de offi cieren, een blouse, ruim genoeg om de bewegingen niet te belemmeren en een kepi als die van de gewone soldaten. Er is te Lucern sprake van een luchtspoorweg, ter verbinding van twee bergtoppende Klinsenhorn en de Pi- latus. Er zullen zes kabels, elk 1800 ki logram zwaar, gespannen worden over een 520 meter breeden afgrond, en het daarover rollend voertuig is een soort van kooi, waarin hoogstens zes menschen kun nen plaats nemen. Als deze stoute ondernening slaagt, zal men al de bergtoppen rondom het Vierwaldstatter meer op die wijze ver binden, hoezeer ook zulk een kabel spinweb het natuurschoon zal benadee- len. Ingezonden. Stoombootverbinding Wieringen-Nieuwediep. In het nommer van 't Vliegend Blaadje van den 26 Februari jl. wordt in een „ingezonden stuk'' eene plastische beschrijving gegeven eener reis van de Ewijksluis naar het eiland Wierin- gen. Dat stuk is door allen die wel eens de reis naar Wieringen moeten maken, alsmede door bijna al de bewoners vsn het eiland met ingeno menheid gelezen, en als men er over hoorde spre ken, werden er steeds nog erger staaltjes van de moeielijkheden die zich voordoen opgenoemd. Billijkerwijs dient te worden vermeld, dat men het ook beter kan treffen dan de geachte schrij ver van het stak. Schipper J. Bais is een veerschipper van het echte ras de betrekking is sedert misschien wel honderd jaren van vader op zoon overgegaan; men kan op hem bij alle gelegenheden vertrou wen even als op het oude vaartuig (hengst) waar mede men den overtocht maakt als er wind ge noeg is. In den storm moge de hengst zijn mast verliezen, omverwerpen laat hij zich niet. De schipper heeft dat oude paard reeds dooreen van modern ras willen vervangen, maar het ging niet; het nieuwe paard liep wel hard maar was niet betrouwbaar als het er spunde. Tegen de postschuit is dus weinig in te bren- gen, maar tegen de vlet!Ja, daartegen valt te protesteeren. Zooals ik onlangs van ie mand, die de reis had gemaakt, vernam, was hij in dat ondiepe kleine ding met elf personen van de schuit naar den wal gevaren. Is er weinig of geen wind, dan wordt de geheele overtocht van den vasten wal naar het eiland met dat ranke vaartuigje gedaan en gewoonlijk worden de pas sagiers dan uitgenoodigd de roeispanen te ban- teeren zijn dit nu menschen die het meer gedaan hebben, dan gaat het, doch als men het treft dat er drie van de vier nog nooit zoo'n ding als een roeispaan is, in de handen hebben gehad, dan zwieren de spetters zeewater door de lucht en komen neer op de Zondagscbe jassen en mooie japonnen van de passagiers en passagieressen, die het voorrecht hebben achteruit te zitten. De roeiers die zich in 't zweet werken, zitten dan nog meestal met de voeten in het water dat rijkelijk den platten bodem der vlet bedekt. Mij dunkt, dat, zonder nu te veel van den schipper te vergen, hij toch wel kon en mocht zorgen, steeds een roeivaartuig bij de hand te hebben, dat aan de eischen van veiligheid en be tamelijke zindelijkheid voldoet. Om in de tegenwoordige wijze van overvoer naar het eiland eenige verbetering te brengen, zal in ieder geval moeten begonnen worden met het verbeteren der aanlegplaatsen en dit althans behoeft geen duizenden te kosten. Ieder die ee- nigszins gewend is geworden aan de moderne mid delen van vervoer, moet het onbegrijpelijk voor komen, dat op den weg naar een belangrijk ei land als Wieringen is, toestanden als de boven omschrevene worden aangetroffen. Velen hadden dan ook verwacht dat door de benoeming van een nieuwen Burgemeester hieraan spoedig een einde zoude komen doch in deze verwachting is men tot nog toe teleurgesteld. Afdoende verbetering echter, kan niet worden verkregen als de zeilschuit niet door een stoom bootje wordt vervangen. De kosten, daaraan ver bonden, zouden echter op verre na niet door de passagiersgelden worden gedekt, als die stoomboot slechts moest dienen voor den tocht van de Ewijk sluis naar het eiland neen die stoomboot moet kunnen doorvaren naar het Nieuwediep, zoodat er ook vrachtgoederen mede vervoerd konden worden, en als dat kon, dan ware de zaak ook door toe neming van het aantal passagiers zonder groote subsidie mijns inziens levensvatbaar. Bij hen die met het terrein bekend zijn, zal, dit lezende, de vraag opkomen, maar hoe is die verbinding tot stand te brengen zonder dat de reis te lang duurt en op deze vraag kan een be vredigend antwoord worden gegeten. Tusschen Nieuwediep en Wieringen ligt de zeer uitgestrekte droogte genaamd het Balgzand en daardoor moet een omweg worden gemaakt die de afstand tusschen beide punten meer dan ver dubbelt. De kortste weg zoude zijn als men van uit de Buitenhaven bij het fort Oostoever in rechte lijn, naar 't Westpunt van Wieringen kon varen, doch dit kan niet. Wel bestaat er in het gedeelte van het Balgzand, dat daar ligt, een geul of slufter, de Tonge Slufter genaamd, doch al ware deze diep genoeg, dan komt men er toch niet ver der mede, dan even voorbij het gehucht de Kooij, waar hij tegen den Balgdijk doodloopt en op dat pnnt is men nog 5000 M. van het Am- steldiep verwijderd. Het verdiepen van dezen Slufter en het verlengen er van zoude niet alleen veel kosten maar het is te vreezen, dat de ver kregen diepte weer spoedig zou aunslibben. Men moet dus omzien naar een betere gelegen heid en als men de kaart voor zich heeft, dan valt als van zelf het oog op het Noord-Hollandsch kanaal, dat den Balgdijk volgt tot aan het voor melde gehucht doch dan Westelijk ombuigt, ter wijl men naar Wieringen gaande, Zuid op moet. Het kanaal kan dus slechts dienen tot aan die bocht, maar van daar tot aan de Ewijksluis moet een nieuwe vaart komen en die kan met weinig kosten worden verkregen, want een eind verder langs den Balgdijk ligt het Balgkanaal, dat tot aan genoemde sluis doorloopt. Dit kanaal nu behoeft sleohts te worden verdiept en met het Noord-Hollandsch kanaal en de Zuiderzee in ver binding gebracht. Voor dit werk kan naar het mij voorkomt, subsidie worden verleend door de Provincie, de gemeenten Helder en Wieringen en vooral door het Rijk. Wij zeggen vooral door het Rijk, want ook voor niet deskundigen is het duidelijk dat die vaarweg de defensie zou ten goede komen. Torpedo- en kanonneerbooten zouden langs den beschreven vaarweg eene gelegenheid te meer bekomen om van uit het Nieuwediep den vijand onverwachts aan te tasten en hem den doortocht naar het Zuidenlijk gedeelte van de Zuiderzee te beletten. Voor alle vaartuigen die van Amsterdam en andere steden aan de Zuiderzee komende, naar Nieuwediep bestemd ziju, zoude het ook veel waard wezen indien zij den dikwijls onstuimigen en gevaarlijken weg om het Balgzand konden uitwinnen- Schrijver dezes beveelt het voorschreven denk beeld aan in de overweging van alle belangheb benden. Wieringen is een productief eiland: zeewier, schapen, lammeren, visseherij en landbouwpro ducten worden van daar in niet geringe mate verscheept; dat goederen- en personen-vervoer langs den Helder te leiden, kan niet anders dan in 't voordeel zijn van beide gemeenten. Een goede en geregelde Stoombootdienst in verbinding met het spoor wordt daartoe vereischt. De groote meerderheid der reizigers, die nu aan 't station Anna P.iulowna uitstappen, zoude zon der twijfel tot Helder doorgaan, als zij daar eene goede verbinding met Wieringen vonden. Van genoemd station tot Ewijksluis gaat men met goed weer gewoonlijk te voet en anders per wagen, en steeds moet men én aan de halte én aan de sluis een vervelenden tijd wachten op het vertrek van spoor of postschuit. Nieuwediep, 9 April 1890. C. E. P. Texel, 12 April. Mijnheer de Redacteur Nu het oude spreekwoord „zooveel hoofden zooveel zinnen," ten opzichte van onze eilanders weldra zal gevariëerd kunnen worden door „zoo veel Texelaars zooveel haven plannen", komt 't zeker op een plan meer of minder niet aan. Ieder dorp voor zich streeft naar verbinding, zonder er op te letten dat men hoe langer hoe meer verdeeld wordt. f Van alle voorgestelde plannen, komt mij 't nieuwste, dat van de heeren Dros, Eelman, c. s. niet ongerijmd voor. Nochthans zal ook dat ontwerp velen onbevredigd laten. Wat de geraamde kosten betreft, wil ik gaarne teekenen om in tien jaren te verdienen wat het meer zou eischen dan f 75.000, althans als men het werk goed wil maken. Dit is echter nog niet het ergste, maar dat in bedoeld plan de geheele- Oosthoek, met de nijvere visschersbevolking over het hoofd is gezien, kan er zonder protest niet door. 't Is daarom dat ik zoo vrij ben een ander plan aan de hand te doen, dat ook die menschen zal of althans kan bevredigen. Beginnende van het begin, zou ik dan de au toriteiten in overweging willen geven, om de ha ven bij Oudeschild te laten zooals zij is, doch een schutsluis in het Noordelijke glop bij de scheepswerf door den dijk te maken. Men verbreede en verdiepe dan de dijksloot, opdat zij een flink kanaal wordt en trekke dit kanaal door het Nieuweschild. Vervolgens make men ook daar een haven, met een schutsluis, welke in verbinding met het kanaal moet staan. Eenzijkanaal moet voorts naar Oosterend wor den gegraven, om ook dit dorp gelegenheid te geven met de beide havens te water gemeenschap te kannen hebben. Dan echter ben ik nog niet waar ik zijn wil. De zg. „Aaisloot," uitstroomende in het dijk- kanual OudeschildNieuweschild, worde even eens van zware kaden voorzien,na flink verbreed en verdiept en tot kanaal gepromoveerd te zijn. Daardoor wordt verkregen, dat de dorpen Burg en Waal met beide havens eene flinke verbinding te water krijgen. Barken, brikken, schoeners, enz., zullen dan rechtstreeks met ladingen guano aan Waaldam kunnen lossen, om daarna weer met eene lading wol, granen, aardappelen of koolra pen te kunnen vertrekken. Hoeveel geld al deze werkzaamheden zullen eischen, kan ik op 'n cent of zes, zeven na niet zeggen, om de eenvoudige reden, dat ik niet sterk genoeg ben in het goochelen met cijfers. Zie, waarde Redacteur, met de uitvoering van mijn plan zou de zaak eerst in orde komen. Toch is het te vreezen, dat de ondankbare wereld ook hierover haar votum uitspreekt. Wordt die vrees bewaarheid, dan hoop ik met nog uitvoeriger plan voor den dag te komen 't papier is geduldig genoeg Aanvaard inmiddels, mijnheer de Red., voor de plaatsing van mijn plannetje, den dank van Uwen getrouwen lezer Heldersche Moppen. Bij den dokter: Een buitenman komt in het spreekuur bij een dokter. De dokter on dervraagt hem zoo nauwkeurig mogelijk om trent zijn kwaal, laat hem de tong uitsteken en vraagt ten slotte Vertel me eens, heb je ook trek in eten? BoerNou, als dokter 't een of het an der by de hand heeft.... o IN DEN DIERENTUIN. Fritsje (bij den olifant) „Is dat nu het dier, Pa, dat de biljartballen legt?" o WEDERKEERIG. Kapper (die een klecdermaker onderhanden heeft) „Uw haar heeft dringend wat gere geld olie-geven noodig, mijnheer Kleermaker (op 's mans plunje ziende) „Nu, uw kleeren het tegendeel."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1890 | | pagina 1