't Vliegend Blaadje.
KLEINE COURANT
VOOR HELDER, NIEUWEDIEP EN TEXEL.
No. 1791
Woensdag 16 April 1890.
Achttiende Jaargang
NIEUWSTIJDINGEN.
Abonnement
per 3 maanden binnen de gemeente50 Cent.
>3 franco per post75
Afzonderlijke nummers2
VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG.
Uitgevers: BESEHOUT Co., te Helder.
Bureaux: SPOORSTRAAT en ZUIDSTRAAT.
Aavertentlën
van 1 tot 5 regels25 Cent
Elke regel meer5
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn.
HELDER, 15 April 1890.
Het stoomschip „Ascania" is Vrij
dag naar de binnenhaven verhaald, waar
men bezig is het restant der lading te
lossen.
Vrijdagavond jl. vergaderde in het lo
kaal //Concordia", de afd. Helder van de ver-
eeniging ter bevordering van de Nederl. Vis
seherij.
De Voorzitter, de heer W. ten Harmsen,
opende de vergadering en verzocht den pen
ningmeester, den heer Oudenhoven, verslag
te willen doen van den staat der kas. Uit dit
verslag bleek dat de rekening sloot met een
batig saldo van f26.05. Daarna bracht de
heer S. W. Stooker, als afgevaardigde naar
de algemeene vergadering, in 1889 te Amster
dam gehouden, verslag uit van de aldaar ge
houden besprekingen, speciaal wat de belan
gen onzer gemeente betreft.
De Voorzitter dankte den heer Stooker voor
dit zeer goed samengestelde verslag. Tot af
gevaardigde naar de algemeene vergadering, dit
jaar te Dordrecht te houden, werd met meer
derheid van stemmen wederom gekozen, de
heer S. W. Stooker, tot diens plaatsvervanger
de heer G. T. von Oterendorp.
De aftredende bestuursleden, de heeren ten
Harmsen, Oudenhoven, Zur Muhlen, Stooker
en Stammes, werden allen herkozen.
Door den Voorzitter werd verder verant
woording gedaan van de ingezamelde gelden ten
behoeve der wed. Hakvoort, sluitende in ont
vangst en uitgaaf met fl298.311/8, welke gel
den zijn besteed om de weduwe aan een be
staan te helpen.
Er hadden belangrijke besprekingen plaats
met betrekking tot het vischvervoer, van bier
naar het buitenland, hoofdzakelijk over de ver
zending van ijlgoederen per spoor en men be
sloot deze grieven in de a.s. algemeene verga
dering ter sprake te brengen, wijl onze ge
meente blijkbaar achterstaat bij andere haven
plaatsen.
De heer van der Hoeven wenschte tevens
op de alg. vergadering de aandacht te vesti
gen op den last, die de visschers ondervinden
van een mijlton, liggende aan de Hors, waar
door de visseherij aldaar zeer bemoeielijk wordt
en stelt voor om deze ton meer zeewaarts te
brengen.
Op voorstel van den heer von Oterendorp
werd besloten, op de alg. vergadering den
wensch uit te spreken, dat Commandanten
van vaartuigen, belast met het toezicht op de
visseherij, zich voor hun vertrek by een des
kundige alhier op de hoogte stellen, waar de
visschers zich vermoedelijk ophouden.
De commandant van Zr. Ms. „Dolfijn" past
dezen maatregel steeds met goed gevolg toe.
De heer Zurmühlen maakt de opmerking,
dat hetgeen hij in de algemeene vergadering
heeft gesproken, in het jaarverslag geheel on
juist is weergegeven en hem uitdrukkingen zijn
toegedicht, die hij niet heeft geuit.
De heer Von Oterendorp dankt, namens de
leden, het bestuur voor de goede zorgen, en
sluit de voorzitter de vergadering.
Onder de vele soorten van kunst
mest, welke sedert eenige weken op Texel
zijn aangevoerd, vindt men ook z. g.
schuimaarde, een product, dat in de fa
brieken, waar de beetwortel tot suiker
wordt verwerkt, als een waardeloos ar
tikel werd beschouwd. In het buitenland
moet deze kunstmest reeds lang en met
goed gevolg in gebruik zgn.
Blijkens den staat der rijksmiddelen
heeft de schatkist gedurende maand Maart
f 10,490,374 ontvangen, of f 555,400 meer
dan in dezelfde maand van 1889. De
directe belastingen hebben f 67,000 meer
gegeven; de invoerrechten wjjzen een
vermeerdering aan met f 60,000 of ruim
12 pet.de loodsgelden zgn met f 6000
of 57s pet. gestegenvan de indirectie
belastingen is de gezamenlijke opbrengst
2.6 ton meer geweestde domeinen hebben
f187,000 meer afgeworpen; voor de pos
terp beloopt de vermeerdering f51.600.
Van de accijnzen is de gezamenlijke
opbrengst bij die van verleden jaar ten
aehter, nml. f 3,406,686, tegen f 3,484,200,
dus f77,500 minder. Daarvan ligt de
reden intusschen uitsluitend bg de Buiker,
die ditmaal slechts f 355,185 gegeven
heeft, of bijna 1.6 ton minder; alle an
dere accijnsmiddelen vertoonen vooruit
gang, met name het geslacht -4- f 27,500
of 13.3%.;
Voorloopig zullen geen werklieden
van de Koninkljjke fabriek van stoom-
en andere werktuigen te Amsterdam meer
worden ontslagen. In het geheel hebben
er in de vorige week niet meer dan 150
180 hun ontslag gekregen. Houdt de
regeering zich aan hare overeenkomst
met de fabriek omtrent den bouw van
nieuwe oorlogsschepen, dan is er volop
werk. Men zegt, dat dan voor ongeveer
vijf millioen gulden verwerkt kan worden.
In de Zijpe zal eerstdaags een zes
de Kaasfabriek worden opgericht door de
heerenJb. Zeeman, P. Stoffel en J.
Bos, te Burgerbrug. De fabriek zal wor
den gebouwd aan de Belkmeerweg, nabij
Burgerbrug.
Door de Heeren J. P. Nord en L. Goudsmit
te Amsterdam wordt een nieuw gepatenteerd
toestel in den handel gebracht de „Snelplak-
ker" genaamd, waarmede de behangers in
buitengewoon korten tijd zonder behulp van
schragen, planken en stijfselkwast, een kamer
of plafond kunnen behangen. Dit apparaat
belooft een ware uitkomst in drukke tijden te
zijn voor h.b. behangers. Volgens de ons
toegezonden gebruiksaanwijzing is de bewer
king zeer eenvoudig, zoodat iedere behanger
zich gemakkelijk op de hoogte kan stellen,
terwijl door besparing aan stijfsel een groot
voordeel verkregen wordt. De prijs is zeer
matig te noemen, slechts 25 gulden.
Te Sommelsdpk is een ambachts
man beboet met f 25, omdat hij vroeger
op afkorting zijner rekening f 11 had ont
vangen, en, om zijn cliënt te bevoordee-
len, daarvan bewijs gaf, zonder daarop
volgens de wet een plakzegel te doen,
weinig vermoedende, dat deze daaruit la
ter een wapen zoude smeden om hem scha
de te berokkenen.
Wij deelen dit alleen mede tot waar
schuwing voor ieder, om, bg ontvangst
van gelden boven f 10, waarvoor een qui-
tantie verlangd wordt, daarop toch voor
al een plakzegel te doen, dat de schul
denaar moet betalen al, is het uw bes
te vriend of naaste buurman, want de
ondervinding leert, dat ook de vriend
schap niet steeds bestendig van duur is.
De heer Ludwig te Utrecht ont
ving Zaterdag op zijn lOOsten verjaar
dag ook een bezoek van den oudsten inwo
ner zjjner stad, den 1031/s-jarigen heer
Lorette.
Men schrijft uit Enschede
De werkstaking bij de firma te Kuile
en Morsman blijft nog steeds op dezelfde
hoogte, en het is te voorzien dat de werk
lieden vooreerst nog zullen blij ven staken,
daar zij allen een betrekkelijk goede on
dersteuning van socialistische zijde en uit
de weerstandskas ontvangen en tevens
werkzaamheden op het land kunnen ver
richten. Naar men hoort, zullen de fa
brikanten binnen een paar dagen een bij
eenkomst houden.
De Ned.-Amerikaansche Stoom
vaart-Maatschappij keert over 1889, na
belangrijke afschrgvingen op het ketel-
en reparatiefonds en op de waarde der
schepen, een dividend uit van 17 pCt.
De Stoom vaart-Maatschappij Ne
derland" zal vermoedelijk over 1889 een
dividend van 10 pCt. uitkeeren.
Te Etten (N. Br.) heeft Dinsdag
nacht zekere K. getracht bij den burge
meester in te breken. Na het ijzeren hek
geopend te hebben, beproefde hij de keu
kendeur te openen, doch bemerkte niet,
dat de heer des huizes was opgestaan.
Eensklaps hoorde hg de deur opengaan,
en werd hg door den burgemeester ste
vig aangegrepen, die den inbreker zelf
naar het politiebureau bracht.
De haringvisscherjj langs de Texel-
sche kust is thans geëindigd. Over het
geheel waren de uitkomsten niet bevredi
gend. De visschers konden nauwelijks een
zuinig weekgeld verdienen, terwijl de on
dernemers ternauwernood de kosten voor
netten en booten terugkregen.
Thans worden de geepvletten klaar ge
maakt, om met het geeptrekken te begin
nen.
De oude korvet Ajax, in Februari
jl. in het Marinedok te Amsterdam ge
zonken, is nog niet boven water gebracht
kunnen worden. Drie stoompompen hebben
te vergeefs gewerkt. De groote ouderdom
schijnt ook te beletten groote krachtsin
spanning aan te wenden om het schip
met kettingen te lichten.
Bij koninklijk besluit van 5 dezer,
zjjn de volgende verlofgangers der nationale
militie opgeroepen om in 1890 in den
wapenhandel te worden geoefend:
Lichting 1887: le inf. reg. 11 Aug.
13 Sept.
4e reg. vest.-art.: 2e en 9e comp. 5
Mei7 Juni; le comp. 16 Mei18 Juni;
3e en 4e comp. 2 Juni5 Juli; 5e comp.
16 Juni19 Juli; 12e comp. 11 Juli
13 Aug.; 11e comp. 14 Juli—16 Aug.;
13e comp. 11 Aug.13 Sept.; 6e en 7e
comp. 18 Aug.20 Sept. 8e en 10e comp.
22 Sept.—25 Oct.
Hoe uitgebreid de invloed der steen-
kolenprgzen is, blijkt uit het bericht der
verschillende Münchener bierbrouwerijen
dat zij, ten gevolge der verhoogde steen-
kolenprijzen, genoodzaakt zijn het bier
.met 2 pf. per Mass in prijs te verhoogen.
Het stijgen der gerstprijzen enz. schijnt
daarvan tevens oorzaak te zijn.
Volgens particulier bericht is bij
arbitrage te New-York aan het stoomschip
Prins Willem III," van den Kon. West-
Ind. Maildienst, toegewezen de som van
f 10,000 voor sleeploon en het binnen
brengen van het s.s. »Carl Konow" te
Baltimore.
Een geheele familie in het Engel-
sche plaatsje Union-Hall, bestaande uit
man, vrouw en 4 kinderen, is plotseling
waanzinnig geworden. Een politieagent,
die het huis was binnengedrongen, zag
den vader en de moeder bezig met het
aanwenden van pogingen om een dei-
jonge kinderen te braden. Slechts met
moeite gelukte het hem het kind aan de
handen der waanzinnige ouders te ont
rukken.
Thans worden de ongelukkigen door
vier politieagenten bewaakt. Een dokter
schrijft dezen aanval van waanzin toe
aan het gebruik van vergiftigd voedsel.
De fabelachtig rijke Amerikaan Van
der Bilt heeft onlangs een brief aan Ko
ningin Victoria geschreven, waarin hij
verzocht hem een harer schildergen, Meis-
soniers „la Dispute", te verkoopen, die
zich onder de schildergenverzameling te
Windsor bevindt.
In een zeer koelen brief antwoordde
de secretaris der Koningin, dat de schil
derij niet te koop was. Men moet ech
ter niet denken, dat de Amerikaan zich
daardoor liet afschrikken, integendeel.
Hij schreef weer terug, dat hij f 1,250,000
voor de schilderg bood, en dat de Ko
ningin hem voor dien prgs haar wel zou
verkoopen.
Volgens een bericht nit New-York
als het tenminste geen late Aprilgrap
is moeten honderd jonge dames een
soldatenkorps aldaar gevormd hebbeu,
waarvan een wachtmeester van het 22e
regiment instructeur is.
De uniform der Amerikaansche Ama
zonen bestaat uit een korten, tot aan de
knieën reikenden rok, bruine slobkousen
voor de soldaten en witte voor de offi
cieren, een blouse, ruim genoeg om de
bewegingen niet te belemmeren en een
kepi als die van de gewone soldaten.
Er is te Lucern sprake van een
luchtspoorweg, ter verbinding van twee
bergtoppende Klinsenhorn en de Pi-
latus. Er zullen zes kabels, elk 1800 ki
logram zwaar, gespannen worden over
een 520 meter breeden afgrond, en het
daarover rollend voertuig is een soort van
kooi, waarin hoogstens zes menschen kun
nen plaats nemen.
Als deze stoute ondernening slaagt,
zal men al de bergtoppen rondom het
Vierwaldstatter meer op die wijze ver
binden, hoezeer ook zulk een kabel
spinweb het natuurschoon zal benadee-
len.
Ingezonden.
Stoombootverbinding Wieringen-Nieuwediep.
In het nommer van 't Vliegend Blaadje van
den 26 Februari jl. wordt in een „ingezonden
stuk'' eene plastische beschrijving gegeven eener
reis van de Ewijksluis naar het eiland Wierin-
gen. Dat stuk is door allen die wel eens de
reis naar Wieringen moeten maken, alsmede door
bijna al de bewoners vsn het eiland met ingeno
menheid gelezen, en als men er over hoorde spre
ken, werden er steeds nog erger staaltjes van de
moeielijkheden die zich voordoen opgenoemd.
Billijkerwijs dient te worden vermeld, dat men
het ook beter kan treffen dan de geachte schrij
ver van het stak.
Schipper J. Bais is een veerschipper van het
echte ras de betrekking is sedert misschien wel
honderd jaren van vader op zoon overgegaan;
men kan op hem bij alle gelegenheden vertrou
wen even als op het oude vaartuig (hengst) waar
mede men den overtocht maakt als er wind ge
noeg is. In den storm moge de hengst zijn mast
verliezen, omverwerpen laat hij zich niet. De
schipper heeft dat oude paard reeds dooreen van
modern ras willen vervangen, maar het ging niet;
het nieuwe paard liep wel hard maar was niet
betrouwbaar als het er spunde.
Tegen de postschuit is dus weinig in te bren-
gen, maar tegen de vlet!Ja, daartegen
valt te protesteeren. Zooals ik onlangs van ie
mand, die de reis had gemaakt, vernam, was hij
in dat ondiepe kleine ding met elf personen van
de schuit naar den wal gevaren. Is er weinig
of geen wind, dan wordt de geheele overtocht van
den vasten wal naar het eiland met dat ranke
vaartuigje gedaan en gewoonlijk worden de pas
sagiers dan uitgenoodigd de roeispanen te ban-
teeren zijn dit nu menschen die het meer gedaan
hebben, dan gaat het, doch als men het treft dat
er drie van de vier nog nooit zoo'n ding als
een roeispaan is, in de handen hebben gehad, dan
zwieren de spetters zeewater door de lucht en
komen neer op de Zondagscbe jassen en mooie
japonnen van de passagiers en passagieressen,
die het voorrecht hebben achteruit te zitten. De
roeiers die zich in 't zweet werken, zitten dan nog
meestal met de voeten in het water dat rijkelijk
den platten bodem der vlet bedekt.
Mij dunkt, dat, zonder nu te veel van den
schipper te vergen, hij toch wel kon en mocht
zorgen, steeds een roeivaartuig bij de hand te
hebben, dat aan de eischen van veiligheid en be
tamelijke zindelijkheid voldoet.
Om in de tegenwoordige wijze van overvoer
naar het eiland eenige verbetering te brengen,
zal in ieder geval moeten begonnen worden met
het verbeteren der aanlegplaatsen en dit althans
behoeft geen duizenden te kosten. Ieder die ee-
nigszins gewend is geworden aan de moderne mid
delen van vervoer, moet het onbegrijpelijk voor
komen, dat op den weg naar een belangrijk ei
land als Wieringen is, toestanden als de boven
omschrevene worden aangetroffen. Velen hadden
dan ook verwacht dat door de benoeming van
een nieuwen Burgemeester hieraan spoedig een
einde zoude komen doch in deze verwachting is
men tot nog toe teleurgesteld.
Afdoende verbetering echter, kan niet worden
verkregen als de zeilschuit niet door een stoom
bootje wordt vervangen. De kosten, daaraan ver
bonden, zouden echter op verre na niet door de
passagiersgelden worden gedekt, als die stoomboot
slechts moest dienen voor den tocht van de Ewijk
sluis naar het eiland neen die stoomboot moet
kunnen doorvaren naar het Nieuwediep, zoodat er
ook vrachtgoederen mede vervoerd konden worden,
en als dat kon, dan ware de zaak ook door toe
neming van het aantal passagiers zonder groote
subsidie mijns inziens levensvatbaar.
Bij hen die met het terrein bekend zijn, zal,
dit lezende, de vraag opkomen, maar hoe is die
verbinding tot stand te brengen zonder dat de
reis te lang duurt en op deze vraag kan een be
vredigend antwoord worden gegeten.
Tusschen Nieuwediep en Wieringen ligt de zeer
uitgestrekte droogte genaamd het Balgzand en
daardoor moet een omweg worden gemaakt die
de afstand tusschen beide punten meer dan ver
dubbelt.
De kortste weg zoude zijn als men van uit de
Buitenhaven bij het fort Oostoever in rechte lijn,
naar 't Westpunt van Wieringen kon varen, doch
dit kan niet. Wel bestaat er in het gedeelte van
het Balgzand, dat daar ligt, een geul of slufter,
de Tonge Slufter genaamd, doch al ware deze
diep genoeg, dan komt men er toch niet ver
der mede, dan even voorbij het gehucht de
Kooij, waar hij tegen den Balgdijk doodloopt en
op dat pnnt is men nog 5000 M. van het Am-
steldiep verwijderd. Het verdiepen van dezen
Slufter en het verlengen er van zoude niet alleen
veel kosten maar het is te vreezen, dat de ver
kregen diepte weer spoedig zou aunslibben.
Men moet dus omzien naar een betere gelegen
heid en als men de kaart voor zich heeft, dan
valt als van zelf het oog op het Noord-Hollandsch
kanaal, dat den Balgdijk volgt tot aan het voor
melde gehucht doch dan Westelijk ombuigt, ter
wijl men naar Wieringen gaande, Zuid op moet.
Het kanaal kan dus slechts dienen tot aan die
bocht, maar van daar tot aan de Ewijksluis moet
een nieuwe vaart komen en die kan met weinig
kosten worden verkregen, want een eind verder
langs den Balgdijk ligt het Balgkanaal, dat tot
aan genoemde sluis doorloopt. Dit kanaal nu
behoeft sleohts te worden verdiept en met het
Noord-Hollandsch kanaal en de Zuiderzee in ver
binding gebracht.
Voor dit werk kan naar het mij voorkomt,
subsidie worden verleend door de Provincie, de
gemeenten Helder en Wieringen en vooral door
het Rijk.
Wij zeggen vooral door het Rijk, want ook
voor niet deskundigen is het duidelijk dat die
vaarweg de defensie zou ten goede komen.
Torpedo- en kanonneerbooten zouden langs den
beschreven vaarweg eene gelegenheid te meer
bekomen om van uit het Nieuwediep den vijand
onverwachts aan te tasten en hem den doortocht
naar het Zuidenlijk gedeelte van de Zuiderzee
te beletten.
Voor alle vaartuigen die van Amsterdam en
andere steden aan de Zuiderzee komende, naar
Nieuwediep bestemd ziju, zoude het ook veel
waard wezen indien zij den dikwijls onstuimigen
en gevaarlijken weg om het Balgzand konden
uitwinnen-
Schrijver dezes beveelt het voorschreven denk
beeld aan in de overweging van alle belangheb
benden.
Wieringen is een productief eiland: zeewier,
schapen, lammeren, visseherij en landbouwpro
ducten worden van daar in niet geringe mate
verscheept; dat goederen- en personen-vervoer
langs den Helder te leiden, kan niet anders dan
in 't voordeel zijn van beide gemeenten. Een
goede en geregelde Stoombootdienst in verbinding
met het spoor wordt daartoe vereischt.
De groote meerderheid der reizigers, die nu aan
't station Anna P.iulowna uitstappen, zoude zon
der twijfel tot Helder doorgaan, als zij daar eene
goede verbinding met Wieringen vonden. Van
genoemd station tot Ewijksluis gaat men met
goed weer gewoonlijk te voet en anders per wagen,
en steeds moet men én aan de halte én aan de
sluis een vervelenden tijd wachten op het vertrek
van spoor of postschuit.
Nieuwediep, 9 April 1890.
C. E. P.
Texel, 12 April.
Mijnheer de Redacteur
Nu het oude spreekwoord „zooveel hoofden
zooveel zinnen," ten opzichte van onze eilanders
weldra zal gevariëerd kunnen worden door „zoo
veel Texelaars zooveel haven plannen", komt 't
zeker op een plan meer of minder niet aan. Ieder
dorp voor zich streeft naar verbinding, zonder
er op te letten dat men hoe langer hoe meer
verdeeld wordt. f
Van alle voorgestelde plannen, komt mij 't
nieuwste, dat van de heeren Dros, Eelman, c. s.
niet ongerijmd voor.
Nochthans zal ook dat ontwerp velen onbevredigd
laten.
Wat de geraamde kosten betreft, wil ik gaarne
teekenen om in tien jaren te verdienen wat het
meer zou eischen dan f 75.000, althans als men
het werk goed wil maken.
Dit is echter nog niet het ergste, maar dat in
bedoeld plan de geheele- Oosthoek, met de nijvere
visschersbevolking over het hoofd is gezien, kan
er zonder protest niet door.
't Is daarom dat ik zoo vrij ben een ander
plan aan de hand te doen, dat ook die menschen
zal of althans kan bevredigen.
Beginnende van het begin, zou ik dan de au
toriteiten in overweging willen geven, om de ha
ven bij Oudeschild te laten zooals zij is, doch
een schutsluis in het Noordelijke glop bij de
scheepswerf door den dijk te maken.
Men verbreede en verdiepe dan de dijksloot,
opdat zij een flink kanaal wordt en trekke dit
kanaal door het Nieuweschild. Vervolgens make
men ook daar een haven, met een schutsluis, welke
in verbinding met het kanaal moet staan.
Eenzijkanaal moet voorts naar Oosterend wor
den gegraven, om ook dit dorp gelegenheid te
geven met de beide havens te water gemeenschap
te kannen hebben.
Dan echter ben ik nog niet waar ik zijn wil.
De zg. „Aaisloot," uitstroomende in het dijk-
kanual OudeschildNieuweschild, worde even
eens van zware kaden voorzien,na flink verbreed
en verdiept en tot kanaal gepromoveerd te zijn.
Daardoor wordt verkregen, dat de dorpen Burg
en Waal met beide havens eene flinke verbinding
te water krijgen. Barken, brikken, schoeners,
enz., zullen dan rechtstreeks met ladingen guano
aan Waaldam kunnen lossen, om daarna weer met
eene lading wol, granen, aardappelen of koolra
pen te kunnen vertrekken.
Hoeveel geld al deze werkzaamheden zullen
eischen, kan ik op 'n cent of zes, zeven na niet
zeggen, om de eenvoudige reden, dat ik niet
sterk genoeg ben in het goochelen met cijfers.
Zie, waarde Redacteur, met de uitvoering van
mijn plan zou de zaak eerst in orde komen.
Toch is het te vreezen, dat de ondankbare
wereld ook hierover haar votum uitspreekt.
Wordt die vrees bewaarheid, dan hoop ik met
nog uitvoeriger plan voor den dag te komen
't papier is geduldig genoeg
Aanvaard inmiddels, mijnheer de Red., voor de
plaatsing van mijn plannetje, den dank van
Uwen getrouwen lezer
Heldersche Moppen.
Bij den dokter: Een buitenman komt in
het spreekuur bij een dokter. De dokter on
dervraagt hem zoo nauwkeurig mogelijk om
trent zijn kwaal, laat hem de tong uitsteken
en vraagt ten slotte
Vertel me eens, heb je ook trek in eten?
BoerNou, als dokter 't een of het an
der by de hand heeft....
o
IN DEN DIERENTUIN.
Fritsje (bij den olifant) „Is dat nu het
dier, Pa, dat de biljartballen legt?"
o
WEDERKEERIG.
Kapper (die een klecdermaker onderhanden
heeft) „Uw haar heeft dringend wat gere
geld olie-geven noodig, mijnheer
Kleermaker (op 's mans plunje ziende)
„Nu, uw kleeren het tegendeel."