Advertentie n. De stranding der stoomboot tilstow op de Noorderhaaks. Dinsdag in den vroegen morgen strandde, bij mistig weder, op de Noorderhaaks (Razende bol), de Engelsche stoomer «Elstow", van Nor folk naar Breinen bestemd, geladen met circa 5000 balen katoen. Het gevaar, waarin de boot verkeerde, werd den ganschen dag on daaropvolgenden nacht, wegens 't dikke weder, door de kustwacht niet opgemerktwel had den vletterlieden omstreeks 4 ure in den mor gen het slaan van schroefbladen gehoord en deden daarop onderzoek tot omstreeks negen ure, toen ook een stoomfluit gehoord werd. Daar er niets door de dikte van de lucht kon ontdekt worden, geloofde men dat werkelijk een boot uit de gevaarlijke gronden vertrok ken was. Het was echter niet zoo. Het stoom schip zat goed en wel op de Noorderhaaks. De equipage, haar toestand bewust, bracht een angstigen tijd doorstoomfluit of brandende teertonnen waren niet in staat de opmerkzaam heid op hen te doen vestigen. Eerst in de ochtend-schemering van den daaropvolgenden Woensdag kwam bij opgeklaarde lucht, het schip in 't gezicht. Bij onze kustwacht en den aankleve van dien, ontbrak het, bij het be kend zijn van dit feit, niet aan spoed, om alle hulpmiddelen in 't werk tc stellen, tei einde de in nood verkeerenden te redden hun werk is boven allen lof verheven. De ijsmassa, die machtige vijand, was oorzaak, dat de rappe handen niet zoo spoedig als gewoonlijk de reddingsboot ter plaatse konden brengen waar dit noodig was; ook kon zij niet tot de strandingsplaats gesleept worden. Omstreeks 12 uur koos de boot zee, bemand met elf flinke mannen, aan 't hoofd hebbende schipper Theod. Rijkers. Eenigen tijd vroeger stak van wal, de nabij het observatorium ge- stationneerde reddingsvlet met schipper C. Bot tot bestuurder. Doordien de sleepbooten //Her cules" en //Amsterdam" geen zee konden kie zen, werd geheel vertrouwd op den moed en volharding van de mannen, die de zware taak thans op zich namen om met eigen krachten de strandingsplaats te bereiken. Het vele ijs, dat als een gordel langs de kust lag, maakte het allermoeilijkst om in ruim water te ko men; het gelukte eindelijk. De kamp was be gonnen, men zou trachten zich allereerst in 't bezit te stellen van den levenden last, be staande uit 21 man, die reeds uren en uren naar redding hadden uitgezien. De gevaarlyke plaats, waar het stoomschip zit, maakte het naderen tot een reuzenwerk; de wind uit het Noordwesten was hevig, een dikke branding omgaf het schip, waarover hooge zeeën heen sloegen en toch mocht het aan de 14 wakkere mannen, in de vlet gezeten, gelukken het eerst op zijde te komen. Hoe blijde waren op dat oogenblik die schepelingen, toen ze hun redders zagen; ze omhelsden hen. De helft der equipage ging in de reddingsvlet over. De reddingsboot, welke per as naar den zeedijk vervoerd was, kwam eenigen tijd later in zee, bemand met 11 flinke mannenhet was voor hen weggelegd op nieuw een grootsch werk te mogen verrichten; ijs on zee waren voor hen geen hinderpaal; met krachtige riemsla gen vorderden ze onvermoeid, tot dat ook zij het geluk hadden op zij van de //Elstow" te komen. De hooge zee, nog meer in hevigheid toegenomen, maakte het edele reddingswerk zeer moeielijk, toch was het geluk hun gunstig; alle overgeblevenen,g waaronder kapt. Gray, konden in de boot worden opgenomen. De vlet, die 10 man der equipage had opgeno men, kwam by Kaaphoofd met haar last aan. De reddingsboot had zeer veel met het ijs te kampentoen men aan den zeedijk niet aan land kon komen, meenden de manschap zulks by Huisduinen te beproeven, maar de sleepb. «Sim- son", welke gelukkig inmiddels van IJmuiden was aangekomen, nam de boot op sleeptouw en bra«lit redders en geredden naar de ha ven, waar ze met luid gejuich werden ont vangen. Door het flink optreden van die wakkere mannen werden 21 menschen voor een bijna wissen ondergang behoed. De lof, den Helder- derschen vletterlieden zoo menigwerf toegekend, is met een nieuwen lauwer vermeerderdhet past ons daarom hun namen openlyk te noemen. De bemanning der reddingboot bestond uit-: Th. Rijkers, schipper; E. Stegers, K. Bras, C. Lastdrager, P. Lastdrager, W. Snip, J. van 't Hert, P. Butter, K. Bijl, C. Smit en S. Die denhoven; de bemanning der reddingsvlot uit: C. Bot, schipper; H. Kennink, F. van Brede- rode, Jb. Bakker, J. van der Wyk, W. Bakker, H. Kuiper, A. v. d. Broek, J. Runnenburg, P. Oostenbrug, G. Huurman, H. van Wijk, J. Koningstein en A. Kuiper. De toestand van de Elstow is bedenkelyk. Indien het weer kalm wordt en het ijs niet te hinderlyk, zal men trachten de lading te lossen; eerst dan is 't mogelijk uit te maken of de positie van het schip gelegenheid biedt om het af te brengen. Insezioncien. Mynheer de Redacteur In uw blad van 7 Januari jl. komt o. a. voor, een ingezonden stuk van Dr. T. C. W., over Zeekwallen". Volgens mijn gevoelen zal dit wel eene druk fout wezen, en moet er eigenlijk staan //Zee kwabben" of //kwabben". Z. E. zij verzekerd, dat er te Oostmahorn en omstreken dezelfde benamingen worden ge geven aan kwallen, krabben en vijfhoeken en daarmede ook dezelfde soort van dieren wordt aangeduid, welke er bij u mede bedoeld wor den. Verder meen ik Z. E. geen ondienst te bewijzen door hem, zooveel doenlijk, in te lich ten, wat er te O. onder kwabben worden ver staan. Zelve heb ik het genoegen gehad ze te zien doch daar dit bij avond plaats had, tastte ik tevens met de hand in de mand, waarin ze werden vervoerd. Op gezicht en gevoel hebben ze veel over eenkomst met //pier" of «poer", en worden ook, gelijk deze, uit het zeestrand of de wad den opgegraven, doch zijn nog slapper, hetgeen hierdoor veroorzaakt wordt, dat er, zoodra er eene opgegraven wordt, direct oen gaatje in wordt geprikt, waardoor het water uit het lichaam verwijderd wordt, en er weinig meer overblijft dan een velletje. De visscherlieden snyden ze, bij 't klaarma ken der beug, in tweeën; terwijl hetvisschen daarmede als aas zooals den afgeloopen herfst het geval is geweest veel meer visch aan de markt bracht dan het visschen met het gewone aas (garnalen). U, M. d. R., bij voorbaat dankende voor de toegestane ruimte, teeken ik mij Uw bestendige lezer, J. D. Correspondentie. Voor Erica ontvangen van Wed. K. G. te Hf5.00. Van M. te Ef0.75. Van D. Scheepsboord f0.65. Vroeger gemeld als by ons ingekomen f 2.45. Te zamen f8.85. S. is wellicht niet de eerste, die het in het openbaar vraagt, doch al herhaalt hij hetgeen vroeger reeds door anderen is gezegd, hij wil de vraag stellenIs er niets aan te doen, dat by gladheid der wegen algemeen zand wordt gestrooid, in 't belang der voetgangers? Hij merkt verder op, dat tal vae bewoners dezer gemeente de voetstraat vóór hunne woning van sneeuw ontdoen, en vergeten, dat die straat dhn juist de meeste kans aau den wandelaar biedt, om een buiteling te maken. De duinen zyn zoo heel dicht bij toch schijnt het duinzand hier zeer duur te wezen. Er is hoopt S. toch geen belasting op! Ge Verslag Ijsbanen. De Commissie van uitvoering tot het ver- breeden en verbeteren der ijsbanen van het Heldersche Kanaal en de Binnenhaven, by wijze van werkverschaffing, maakt bekend: De ontvangsten. Saldo in kas van het vijfde verslag f295.815 Volgens inteeken lijsten - 3.50 Uit de bussen - 7.285 De uitgaven. Dinsd. 13 Jan. aan het oprnimen der straten en het losmaken van het ijs in de haven 85.8 dagl:kfl, f85.80 W.dag 14Jan.55.6 1 1,= 55.60 D.dag 15 49.25 1,= 49.25 Verschillende andere uitgaven 22.8 f306.60 -213.47 Saldo f 93.13 De commissie meent vrijheid te hebben nog eens een dringend beroep te doen op meer dere medewerking. Uit bovenstaand verslag blijkt duidelijk, dat zij zonder belangrijken steun spoedig haar taak moet nederleggen. Was het toen zij er mede aanving noodig om eenige hulp te bieden, die toestand is tot he den niet verbeterd, getuige de vermeerdering van het aantal arbeiders, dat heden ruim honderd bedraagt, wijl zich dagelijks nog meerdere aanmelden. Dat zich nog menigeen gedrongen mocht gevoelen, ons in ons moeilijk werk te steunen hopen, Namens alle timmerlieden en aannemers, D. DE VRIES. B. BOON. A. KORFF Sr. P. VISSER. P. SPRUIT. H. WIJKER. Nieuwediep, 16 Jan. 1891. Bestuurderen van plaatselijke Vereenigingen op verschillend ge bied, worden beleefdelijk uitgenoo digd, ten dienste van het nieuw uit te geven ADRESBOEK, aan het Bureau dezer Courant op te geven 10. Naam of titel hunner Ver- eeniging 2°. Datum en jaar van oprichting 3». Namen van de tegenwoordige Bestuursleden. Opgaven worden ten spoedigste schriftelijk ingewacht door Marine en Leger. De le luit. L. E. Hinrichs, van het le reg. inf. te Helder, is overgeplaatst bij het 8e regi ment van dat wapen. Bij kon. besluit is met ingang van 1 April a.a.: lo. de hoofdinspecteur van administratie J. C. L. K. van Wely, ter zake van langdurigen dienst en meer dan vijftigjarigen ouderdom, op pensi oen gesteld, onder dankbetuiging voor zijn lang durige en goede diensten, en toekenning van een jaar lijk pensioen van f 2100, en van een verhoo ging van f825 wegens verblijf onder de keer kringen 2o. bevorderd tot hoofdinsp. van adm de inBp. van adm. G. H* C. van Nuystot insp. van adm., de offic. van adm. le kl. F. F. A. Caneeltot offic. van adm. le kl., de offic. van adm. 2e kl. H. J. Verveen. Benoemd bij den grooten staf, tot gen.-majoor comm. der stelling van 't Hollandscb Diep en Vol kerak, tevens bevelh, in de Ille milit. afd. de kol. H. W. van Marle, coin. van het 2e reg. vest.-art- Stoomvaartberichten. Het stoomschip «Conrad", van Batavia, pas seerde 15 Januari Gibraltar. Het stoomschip «Prins Hendrik" vertrok 14 Januari van Batavia. Hat stoomschip «Prinses Marie", van Ba tavia, arriv. 14 Jan. te Genua, en zette den 15en de reis voort. Marktberichten. Purmerend, 13 Jan. Aangevoerd 13 paarden 117 melk- en vette koeien, handel stug, lager in prijs, 98 vette kalveren f 0.80 a 0.90 per Kg., handel stug. 91 nucht. dito f10 a 20, handel matig, 1074 vette schapen, lager in prij s, niet stug, geen handel, 111 vette var kens f0.32 a 0.44 per pd., handel stug, 10 mag. dito f10 a 14, handel matig, 119 biggen f4 a 8 per stuk, kipeieren f5 a 6 per 100, I pd. boter f 1.25 a 1.30 per pd., 90 gan- f 3 a 3.60, 17 zwanen f 7 a 8 per stuk, kleine kaas f31, middelbare f27, aangevoerd 68 stapels. Schageu, 15 Jan. 5 geldekoeien f 140 a 250, 2 kalf koeien f180 a 230, 7 n. kalveren f10 a 17, 72 schapen f23 a 31, 290 lamme ren f 16 a 23, 4 bokk. en geit. fl a 4, 19 mag. varkens f 10 a 12, 10 biggen f4 a 7, 20 kippen 70 a 125 ct., 25 eenden 65 a 75 ct., boter per kop 70 a 80 ct., kaas per kg. 25 a 30 ct., kipeieren f 6 a 7 per 100. Burgerlijke Stand, gem. Helder. Van 13—16 Jan. ONDERTROUWD: C. A. Lagerweij, bloemist, en E. D. L. Schaap. C. E. Koop man, stoker, en G. de Roos. GETROUWD: A. C. Metzelaar en G. A. Venster. P. de Graaf en W. C. Bruin. G. W. Treffers en A. Stoll. J. P. de Boek en W. H. de Boer. T. Weijland en M. F. Schifflers. BEVALLEN: J. Leijen, geb. de Haan, d. N. Grimyser, geb. Bakker, d. M. Laramers, geb. Stoepker, d. H. Goethart, geb. van der Vaen, z. E. J. Minneboo, geb. van der Hoeven z. A. Krediet, geb. Reitsma, d. OVERLEDENWed. J. Brands, geb.Bruin, 62 j. J. Delver, 21 m. H. J. de Waard, 20 m. H. W. Nieuwenhuyzen, 51 j. A. Kemp, 17 j. T. Groen, 88 j. Burgerlijke stand, gemeente Texel, van 7 Jan. 13 Jan. ONDERTROUWDn GETROUWD1 ^ecne. GEBOREN Antje, dochter van Klaas Ka lis en Anna Margaretha Sophia Kuiper. Si- mon Cornelis, zoon van Klaas Boon en Trijntje Vonk. Cornelia Maria, dochter van Dirk Bre- mer en Antje Trap. Gerrit, zoon van Barend Backer en Antje Tuinder. Willem, zoon van Willem Bijl en Helena Maria Donath. OVERLEDEN: Jan Witvliet 66 jaren, geh. met Martientje Bakelaar, Antje Duinker 85 jaren, geh. met Jacob Bruin Kz. Pieter Boerse 87 jaren, weduwnaar van Grietje Gooyer. Antje Smit 32 jaren, geh. met Dirk Witte Jnz. POLITIE. GEVONDEN VOORWERPEN. Adres Burean Raadhuis: 1 portemonnaie niet eenig geld en een knipje. Adres Bureau 11 vensterluik, 1 matrozenmuts Vervolg der Berichten. Aanstaanden Zondagmorgen zal de bij de Doopsgezinde gemeente alhier be roepen predikant D. Kossen in zyn ambt bevestigd worden door Dr. Johs. Dy rinek, predikant te Rotterdam. Gisterenavond werd door Helders Dillettanten-club in Tivoli opgevoerd „Ik heb een stuk geschreven". De talrijke be zoekers volgden 't spel met aandacht en waren zeer tevreden, waarvan de herbaalde applaus blijk gaven. De rollen waren goed ingestudeerd. In 't bijzonder verdienen de hoofdvertooners een woord van lof. Een gedeelte van 't stafmuziekkorps der K. N. Marine, onder directie van den heer L. A. Schouten, werkte geheel belangeloos mede en strekte niet weinig tot opluistering. De opbrengst moet strekken tot een uit- deeling aan de armen in deze gemeente. Hedenavond zal de voorstelling worden herhaald. De Pantomime Artistique was]een aar dig slot. Een slager alhier, die koeien wach tende was, en naar 't spoor ging om de beestjes af te halen, ontwaarde dat eenige varkens zijn komst aldaar verbeidde. Het bleek, dat te Alkmaar een verwisseling had plaats gehad, zoodat de varkens, die hier aankwamen, naar elders behoorden afgeladen te zijn. Een baal goederen, nit Gouda afge zonden naar Helder, bereikte, haar be stemming na 21 dagen. De vijfde Volksbijeenkomst in dit seizoen zal, naar wij vernemen, op Woens dag 18 Februari a.s. in Tivoli alhier plaats hebben. Naar wij vernemen, zal de On derofficiers-Vereeniging „O. V." dien avond hare medewerking verleenen, door de op voering van een tooneelstuk. De pantserdekkorvet „Sumatra," voor rekening van het departement van kolo niën in aanbouw bij de Kon. Fabriek van stoom- en andere werktuigen te Amster dam, ligt voor het doen van den proef tocht gereed, doch wordt door het ijs daarin verhinderd. Zyn we wel ingelicht, dan zal dit schip dezen zomer naar Indië ver trekken, niet onder bevel van den kapt.- luit. t. z. P. G. Brunch, die by den bouw en de inrichting is gedetacheerd geweest, doch onder bevel van den kapt.-luit. t. z. O. C. A. J. Moreau. Wij vernemen, dat de luit.-tër-zee le kl. J. H. Beucker Andreae als inspec teur van den stoomvaartdienst der Marine binnenkort zal aftreden, ten einde de voor bevordering noodige zeereizen te maken. Als zyn opvolger wordt genoemd de kapt.- luit. t. z. A. P. Tadema, thans comm. officier van het wachtschip te Amsterdam. Als een van de merkwaardigste toch ten, die gedurende dezen winter over het werden gemaakt,mag wel worden ge noemd die, welke werd gedaan door een zestal mannen van Leeuwarden, waarvan 3 met hunne vrouwen er bij. Zaterdag morgen vertrokken zij van daar met een met vier paarden bespannen slede naar Holwerd en van daar ging het naar het eiland Ameland, waar zij 's namiddags half vier aankwamen. De inwoners van het eerste dorp, Nes, die hen uit de verte hadden zien aankomen, begroetten hen met gejuich. De oudste inwoners herin nerden zich niet, dat ooit zoodanige tocht was geschied. Het vertrek had plaats den volgenden dag voormiddags half twaalf en te zes uur was het gezelschap behou den en wel te Leeuwarden terug. De reis was niet altijd vau gevaar ontbloot. Soms gingen de pooten der paarden door het ijs, dat niet overal even dik was, doch zij waren door de zweep er snel weder bo ven op en trokken daarna de slede er fluks overheen. Op meer dan een plaats wa ren ijssehotsen tot een belangrijke hoogte opgekruid. De sleepboot »Ymuiden" is door het ijs in de buitenhaven te Ymuiden zwaar lek geworden en heeft een scheur in den boeg. Het schip is op het droge gezet om zinken te voorkomen. Men schrijft van Terschelling, dd. 8 Jan. Heden kwam hier een ijsvlet aan van Vlieland met brieven en conranten van 23 Dec. tot 3 Jan. Verscheiden malen is de postscbipper Klijn van hier met de vlet over geweest, doch eerst nu kon hy terugkeeren met een buitengewone vracht, 't Is te ho pen, dat het ijs wat spoedig opruimt, want nu reeds zat men hier vijf dagen zonder brood, daar de bakkers niet konden bakken. Vele menschen moesten zich behelpen met gort, pannekoeken, grove koek enz. voor ontbijt. De koude was ongekend felde behoefte steeg met den dag, zoodat een extra-gift voor de mindergegoeden noodig werd. Door een com missie werd f272,50 ingezameld en een ge deelte van dat bedrag werd uitgegeven in bons voor voedingsmiddelen. Geheel ongedacht ontving de commissie per telegram het bericht eener bijdrage van f300. Dat geschenk was welkom, want voor velen is er al in weken niets te verdienen geweest en zij, die anders reeds naar zee waren ge gaan, konden door het ijs dit eiland niet ver laten. Dat ys is in de haven op enkele plaat sen 4 voet dik en de jongens liepen voor den steven van de booten, toen deze gisteren be proefden het ijs in stukken te slaan. Wel lijden de menschen hier nog geen gebrek in de uitgestrekte beteekenis van het woord, maar aan vele artikelen bestaat reeds behoefte. Zoo worden de straatlantarens niet meer aan stoken om de olie te rekken in de winkels krijgt men slechts een gedeelte van hetgeen men wenscht, opdat ieder een weinig krijge, en om nu de maat vol te maken zijn van vele luidjes de aardappelen en groenten bevroren. Zoo ver het oog reikt, is het een ysveld en aan het Noordzeestrand liggen de ijsschollen in twee evenwijdige rijen als kleine duinen oggehoopt. De vreemdelingen en schipbreukelingen, die hier opgehouden worden, hebben een got verpleging in hunne logementen, doch ook zy moeten hun deel dragen in de algemeene nooden. En als wij hier nog lang zonder vol doende gemeenschap per boot of schuit met den vasten wal blijven, komt er zeer zeker gebrek aan zout, zeep, meel en dergelijke goede ren. Een winter als deze heugt zelfs den oudsten bewoners niet. Het »Nbl. v. Ned.« richt de vol gende belangrijke vraag aan heeren assu radeurs Als een stoomschip in het Noordzee- Kanaal lek maakt ten gevolge van het ysrammen, en de lading wordt beschadigd, voor wiens rekening komt dan die be schadiging Kon dit geen aanleiding tot moeilijk heden geven? Het stoomschip werd toch zeker niet als ijsbreker bevracht. Verleden week hebben meer dan 15000 personen het eiland Marken bezocht. Opnieuw verscheen een belangrijk rapport No. 6 van de Zuiderzee-Vereeni ging, behandelende 1. De constructie en de kosten van den afsluitdijk, de sluizen en bijkomende werken. 2. De voor- en nadeelen der afsluiting, buiten verband met de droogmaking der Zuiderzee. Aan het laatste is als bijlage toege voegd De invloed der afsluiting en droog making op de visscherij in de Zuiderzee", door Dr. P. C. Hoek, directeur van het zoölogisch station alhier. Tegen K. A. Bos, oud 43 jaar, en C. G. Tieman, oud 28 jaar, beiden wo nende te Amsterdam, is, wegens het ver spreiden van opruiende geschriften onder lotelingen aldaar, 9 maanden gevangenis straf geëischt. Een Engelschman, Frederik Burton, van Londen, is Woensdag door de gebroe ders Willem en Tjerk Zult vergezeld, van Enkhuizen naar Stavoren geloopen. Na een tocht van 4 uren kwamen zij behouden in Friesland aan. De reis was, aldus schrijft men nit Enk huizen, een zeer gewaagde onderneming. Aan de »Ven" begon het ys Woensdag middag reeds te schuiven terwyl ten noor den van het Krabbersgat tegen den avond een scheur ontstond van ongeveer 3 voet breed. Toch zouden waarschijnlijk de gidsen gisteren met of zonder Engelschman den terugtocht over het ijs ondernemen, ten minste wanneer het ijs te Stavoren vast zit; zij weten niet hoe het hier is, en zul len te vroeg zyn vertrokken om hun nog daaromtrent te seinen. Misschien gaat men hen van hier uit met eene boot te gemoet. Volgens een telegram uit St. Peters burg, ziet de Russische Regeering met bui tengewonen tegenzin de voortdurende ver spreiding van de denkbeelden van Generaal Booth, die in den laatsten tijd in verschei dene gedeelten vau Rusland, doch vooral in Finland en te St. Petersburg, diep wor tel hebben geschoten. Weinige dagen geleden werd in de aris tocratische kringen der hoofdstad een groote sensatie verwekt door Prinses Sergius Geo- garine, die de godsdienstoefening bij de begrafenis van haar echtgenoot wenschte te doen plaats hebben volgens de begrip pen van het Leger des Heils en den leeraar der orthodoxe kerk uit het huis zond. Ten gevolge van dit en van andere ge vallen, die ter kennis der autoriteiten zyn gekomen, hebben deze tot gestrenge maatregelen besloten, om de verdere ver spreiding dezer leerstellingen tegen te gaan. In Oostenrijk en Hongarije blijven de sneeuwstormen aanhouden. Het spoor wegverkeer geschiedt zeer ongeregeld en zelfs is het verkeer in de straten nog niet volkomen hersteld, ofschoon terstond 3600 werklieden aan den arbeid zyn gezet om de sneeuw op te ruimen. Ook zyn tal van sneeuwploegen aan bet werk, maar toch kunnen de tramwagens in de meeste stra ten alleen rijden met vier paarden, terwyl de goederenwagens met drie paarden be spannen moeten worden. Zelfs moesten een paar steegjes voor het verkeer worden ge sloten, omdat op de daken der huizen zoo groote sneeuwmassa's liggen opgehoopt, dat den voorbijgangers gevaar dreigt, als de sneeuw naar beneden mocht storten. Tegenwoordig wordt de Zondagsrust te Parijs krachtdadig voorgestaan. Door het aantal winkels, die vroeg in den voor middag sluiten, is het voorkomen der Fran- sche hoofdstad blijkbaar zeer veranderd. Ook heeft de regeering een stap in die richting gedaan, daar sinds 1 September 11. alle postkantoren te 6 uur 's namid dags worden gesloten. In de magazijnen van het „Louvre" vraagt men den koo- pers des Zaterdags, of het gekochte op den volgenden Maandag mag worden bezorgd en de meeste spoorwegmaatschappijen be ijveren zich, om dèn beambten en werk lieden op Zondag zoo weinig werk te ge ven als mogelijk is. Zoo telt de maat schappij van den spoorweg ParijsLyon den Zondag niet mede in de contracten voor de aflevering van koopmansgoederen en de terugzending van ledige waggons, en op verscheidene spoorweglynen is het langzame goederenvervoer op den Zondag Onder degenen die te Berlijn in den Nieuwjaarsnacht werden opgepakt wegens rustverstoring en geweld maken, is ook een doofstomme. In den omtrek van Lione f Bosnië) zijn door sneeuwvallen verscheidene huizen ver nield, 17 menschen gedood en 2 gewond. Londen, 12 Jan. Gisteren heeft een aanvaring plaats gevonden tusschen de stoomschepen »Britannia" en »Bear", waar door de „Bear" zonk; 13 man der equipage zijn verdronken. De „Britannia" was be stemd naar Newcastle met gemengde lading en 43 passagiers en onmiddellijk na de aanvaring liet de „Britannia", waarvan de boeg werd ingedrukt, een boot te water, waardoor twee man der equipage van de „Bear" gered werden. De „Britannia" kreeg veel water binnen en verkeerde in zeer hachelyken staat, weshalve men noodseinen deed, welke opgemerkt werden door het s.s. „Thames" dat de „Britannia" op sleep touw nam. De passagiers waren tot meer dere veiligheid opgenomen op de „Thames". Na eenigen tijd op sleeptouw geweest te zijn, brak de sleeptros en zonk de „Bri tannia", waardoor de eerste machinist ver dronk. De geredde passagiers zijnteLeith geland. In de omstreken van Parijs neemt men reeds voorzorgsmaatregelen tegen het gevaar voor overstrooming, indien de dooi mocht aanhouden. In deze eeuw is de Seine slechts dertien malen dichtgevroren geweest, het laatst in 1879. Deze winter heeft zich echter te Parijs, behalve door strenge vorst, ook gekenmerkt door een bijzonder sterkeu sneeuwval. Alleen op 4 en 5 December viel te Parijs naar raming 15000 kub. meter sneeuw, welke spoedig opgeruimd en op het ys in de Seine werd geworpen. Op 18 Jan. a.s. hopen wij te herdenken de ^'/a-jarige Echt- vereeniging van J. J. BUT en T. LAK. Helder, 16 Jan. 1891. Uit naam van hun Vader, j Broeder, Zusters en Zwagers,! A. J. BUT. C. J. BUT. M. FEIJERABEND. P. DE WIJN. C. F. BUT. W. CORELL. J. C. BUT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1891 | | pagina 2