Advertentie n.
De stranding der stoomboot tilstow
op de Noorderhaaks.
Dinsdag in den vroegen morgen strandde,
bij mistig weder, op de Noorderhaaks (Razende
bol), de Engelsche stoomer «Elstow", van Nor
folk naar Breinen bestemd, geladen met circa
5000 balen katoen. Het gevaar, waarin de
boot verkeerde, werd den ganschen dag on
daaropvolgenden nacht, wegens 't dikke weder,
door de kustwacht niet opgemerktwel had
den vletterlieden omstreeks 4 ure in den mor
gen het slaan van schroefbladen gehoord en
deden daarop onderzoek tot omstreeks negen
ure, toen ook een stoomfluit gehoord werd.
Daar er niets door de dikte van de lucht kon
ontdekt worden, geloofde men dat werkelijk
een boot uit de gevaarlijke gronden vertrok
ken was. Het was echter niet zoo. Het stoom
schip zat goed en wel op de Noorderhaaks. De
equipage, haar toestand bewust, bracht een
angstigen tijd doorstoomfluit of brandende
teertonnen waren niet in staat de opmerkzaam
heid op hen te doen vestigen. Eerst in de
ochtend-schemering van den daaropvolgenden
Woensdag kwam bij opgeklaarde lucht, het
schip in 't gezicht. Bij onze kustwacht en den
aankleve van dien, ontbrak het, bij het be
kend zijn van dit feit, niet aan spoed, om
alle hulpmiddelen in 't werk tc stellen, tei
einde de in nood verkeerenden te redden
hun werk is boven allen lof verheven. De
ijsmassa, die machtige vijand, was oorzaak,
dat de rappe handen niet zoo spoedig als
gewoonlijk de reddingsboot ter plaatse konden
brengen waar dit noodig was; ook kon zij
niet tot de strandingsplaats gesleept worden.
Omstreeks 12 uur koos de boot zee, bemand
met elf flinke mannen, aan 't hoofd hebbende
schipper Theod. Rijkers. Eenigen tijd vroeger
stak van wal, de nabij het observatorium ge-
stationneerde reddingsvlet met schipper C. Bot
tot bestuurder. Doordien de sleepbooten //Her
cules" en //Amsterdam" geen zee konden kie
zen, werd geheel vertrouwd op den moed en
volharding van de mannen, die de zware taak
thans op zich namen om met eigen krachten
de strandingsplaats te bereiken. Het vele ijs,
dat als een gordel langs de kust lag, maakte
het allermoeilijkst om in ruim water te ko
men; het gelukte eindelijk. De kamp was be
gonnen, men zou trachten zich allereerst in
't bezit te stellen van den levenden last, be
staande uit 21 man, die reeds uren en uren
naar redding hadden uitgezien. De gevaarlyke
plaats, waar het stoomschip zit, maakte het
naderen tot een reuzenwerk; de wind uit het
Noordwesten was hevig, een dikke branding
omgaf het schip, waarover hooge zeeën heen
sloegen en toch mocht het aan de 14 wakkere
mannen, in de vlet gezeten, gelukken het
eerst op zijde te komen. Hoe blijde waren op
dat oogenblik die schepelingen, toen ze hun
redders zagen; ze omhelsden hen. De helft der
equipage ging in de reddingsvlet over. De
reddingsboot, welke per as naar den zeedijk
vervoerd was, kwam eenigen tijd later in zee,
bemand met 11 flinke mannenhet was voor
hen weggelegd op nieuw een grootsch werk
te mogen verrichten; ijs on zee waren voor
hen geen hinderpaal; met krachtige riemsla
gen vorderden ze onvermoeid, tot dat ook zij
het geluk hadden op zij van de //Elstow" te
komen. De hooge zee, nog meer in hevigheid
toegenomen, maakte het edele reddingswerk
zeer moeielijk, toch was het geluk hun gunstig;
alle overgeblevenen,g waaronder kapt. Gray,
konden in de boot worden opgenomen. De
vlet, die 10 man der equipage had opgeno
men, kwam by Kaaphoofd met haar last aan.
De reddingsboot had zeer veel met het ijs te
kampentoen men aan den zeedijk niet aan
land kon komen, meenden de manschap zulks by
Huisduinen te beproeven, maar de sleepb. «Sim-
son", welke gelukkig inmiddels van IJmuiden
was aangekomen, nam de boot op sleeptouw
en bra«lit redders en geredden naar de ha
ven, waar ze met luid gejuich werden ont
vangen.
Door het flink optreden van die wakkere
mannen werden 21 menschen voor een bijna
wissen ondergang behoed. De lof, den Helder-
derschen vletterlieden zoo menigwerf toegekend,
is met een nieuwen lauwer vermeerderdhet
past ons daarom hun namen openlyk te
noemen.
De bemanning der reddingboot bestond uit-:
Th. Rijkers, schipper; E. Stegers, K. Bras, C.
Lastdrager, P. Lastdrager, W. Snip, J. van 't
Hert, P. Butter, K. Bijl, C. Smit en S. Die
denhoven; de bemanning der reddingsvlot uit:
C. Bot, schipper; H. Kennink, F. van Brede-
rode, Jb. Bakker, J. van der Wyk, W. Bakker,
H. Kuiper, A. v. d. Broek, J. Runnenburg, P.
Oostenbrug, G. Huurman, H. van Wijk, J.
Koningstein en A. Kuiper.
De toestand van de Elstow is bedenkelyk.
Indien het weer kalm wordt en het ijs niet
te hinderlyk, zal men trachten de lading te
lossen; eerst dan is 't mogelijk uit te maken
of de positie van het schip gelegenheid biedt
om het af te brengen.
Insezioncien.
Mynheer de Redacteur
In uw blad van 7 Januari jl. komt o. a.
voor, een ingezonden stuk van Dr. T. C. W.,
over Zeekwallen".
Volgens mijn gevoelen zal dit wel eene druk
fout wezen, en moet er eigenlijk staan //Zee
kwabben" of //kwabben".
Z. E. zij verzekerd, dat er te Oostmahorn
en omstreken dezelfde benamingen worden ge
geven aan kwallen, krabben en vijfhoeken en
daarmede ook dezelfde soort van dieren wordt
aangeduid, welke er bij u mede bedoeld wor
den. Verder meen ik Z. E. geen ondienst te
bewijzen door hem, zooveel doenlijk, in te lich
ten, wat er te O. onder kwabben worden ver
staan.
Zelve heb ik het genoegen gehad ze te zien
doch daar dit bij avond plaats had, tastte ik
tevens met de hand in de mand, waarin ze
werden vervoerd.
Op gezicht en gevoel hebben ze veel over
eenkomst met //pier" of «poer", en worden
ook, gelijk deze, uit het zeestrand of de wad
den opgegraven, doch zijn nog slapper, hetgeen
hierdoor veroorzaakt wordt, dat er, zoodra er
eene opgegraven wordt, direct oen gaatje in
wordt geprikt, waardoor het water uit het
lichaam verwijderd wordt, en er weinig meer
overblijft dan een velletje.
De visscherlieden snyden ze, bij 't klaarma
ken der beug, in tweeën; terwijl hetvisschen
daarmede als aas zooals den afgeloopen
herfst het geval is geweest veel meer visch
aan de markt bracht dan het visschen met het
gewone aas (garnalen).
U, M. d. R., bij voorbaat dankende voor
de toegestane ruimte, teeken ik mij
Uw bestendige lezer,
J. D.
Correspondentie.
Voor Erica ontvangen van
Wed. K. G. te Hf5.00.
Van M. te Ef0.75.
Van D. Scheepsboord f0.65.
Vroeger gemeld als by ons ingekomen f 2.45.
Te zamen
f8.85.
S. is wellicht niet de eerste, die het in het
openbaar vraagt, doch al herhaalt hij hetgeen
vroeger reeds door anderen is gezegd, hij wil
de vraag stellenIs er niets aan te doen, dat
by gladheid der wegen algemeen zand wordt
gestrooid, in 't belang der voetgangers? Hij
merkt verder op, dat tal vae bewoners dezer
gemeente de voetstraat vóór hunne woning van
sneeuw ontdoen, en vergeten, dat die straat
dhn juist de meeste kans aau den wandelaar
biedt, om een buiteling te maken. De duinen
zyn zoo heel dicht bij toch schijnt het
duinzand hier zeer duur te wezen. Er is
hoopt S. toch geen belasting op!
Ge Verslag Ijsbanen.
De Commissie van uitvoering tot het ver-
breeden en verbeteren der ijsbanen van het
Heldersche Kanaal en de Binnenhaven, by
wijze van werkverschaffing, maakt bekend:
De ontvangsten.
Saldo in kas van het vijfde verslag f295.815
Volgens inteeken lijsten - 3.50
Uit de bussen - 7.285
De uitgaven.
Dinsd. 13 Jan. aan het oprnimen der
straten en het losmaken van het
ijs in de haven
85.8 dagl:kfl, f85.80
W.dag 14Jan.55.6 1 1,= 55.60
D.dag 15 49.25 1,= 49.25
Verschillende andere uitgaven 22.8
f306.60
-213.47
Saldo f 93.13
De commissie meent vrijheid te hebben nog
eens een dringend beroep te doen op meer
dere medewerking. Uit bovenstaand verslag
blijkt duidelijk, dat zij zonder belangrijken
steun spoedig haar taak moet nederleggen.
Was het toen zij er mede aanving noodig om
eenige hulp te bieden, die toestand is tot he
den niet verbeterd, getuige de vermeerdering
van het aantal arbeiders, dat heden ruim
honderd bedraagt, wijl zich dagelijks nog
meerdere aanmelden.
Dat zich nog menigeen gedrongen mocht
gevoelen, ons in ons moeilijk werk te steunen
hopen,
Namens alle timmerlieden en aannemers,
D. DE VRIES. B. BOON.
A. KORFF Sr. P. VISSER.
P. SPRUIT. H. WIJKER.
Nieuwediep, 16 Jan. 1891.
Bestuurderen van plaatselijke
Vereenigingen op verschillend ge
bied, worden beleefdelijk uitgenoo
digd, ten dienste van het nieuw
uit te geven ADRESBOEK, aan het
Bureau dezer Courant op te geven
10. Naam of titel hunner Ver-
eeniging
2°. Datum en jaar van oprichting
3». Namen van de tegenwoordige
Bestuursleden.
Opgaven worden ten spoedigste
schriftelijk ingewacht door
Marine en Leger.
De le luit. L. E. Hinrichs, van het le reg.
inf. te Helder, is overgeplaatst bij het 8e regi
ment van dat wapen.
Bij kon. besluit is met ingang van 1 April a.a.:
lo. de hoofdinspecteur van administratie J. C.
L. K. van Wely, ter zake van langdurigen dienst
en meer dan vijftigjarigen ouderdom, op pensi
oen gesteld, onder dankbetuiging voor zijn lang
durige en goede diensten, en toekenning van een
jaar lijk pensioen van f 2100, en van een verhoo
ging van f825 wegens verblijf onder de keer
kringen 2o. bevorderd tot hoofdinsp. van adm
de inBp. van adm. G. H* C. van Nuystot insp.
van adm., de offic. van adm. le kl. F. F. A.
Caneeltot offic. van adm. le kl., de offic. van
adm. 2e kl. H. J. Verveen.
Benoemd bij den grooten staf, tot gen.-majoor
comm. der stelling van 't Hollandscb Diep en Vol
kerak, tevens bevelh, in de Ille milit. afd. de kol.
H. W. van Marle, coin. van het 2e reg. vest.-art-
Stoomvaartberichten.
Het stoomschip «Conrad", van Batavia, pas
seerde 15 Januari Gibraltar.
Het stoomschip «Prins Hendrik" vertrok
14 Januari van Batavia.
Hat stoomschip «Prinses Marie", van Ba
tavia, arriv. 14 Jan. te Genua, en zette den
15en de reis voort.
Marktberichten.
Purmerend, 13 Jan. Aangevoerd 13 paarden
117 melk- en vette koeien, handel stug, lager
in prijs, 98 vette kalveren f 0.80 a 0.90 per
Kg., handel stug. 91 nucht. dito f10 a 20,
handel matig, 1074 vette schapen, lager in
prij s, niet stug, geen handel, 111 vette var
kens f0.32 a 0.44 per pd., handel stug, 10
mag. dito f10 a 14, handel matig, 119 biggen
f4 a 8 per stuk, kipeieren f5 a 6 per 100,
I pd. boter f 1.25 a 1.30 per pd., 90 gan-
f 3 a 3.60, 17 zwanen f 7 a 8 per stuk,
kleine kaas f31, middelbare f27, aangevoerd
68 stapels.
Schageu, 15 Jan. 5 geldekoeien f 140 a
250, 2 kalf koeien f180 a 230, 7 n. kalveren
f10 a 17, 72 schapen f23 a 31, 290 lamme
ren f 16 a 23, 4 bokk. en geit. fl a 4, 19
mag. varkens f 10 a 12, 10 biggen f4 a 7,
20 kippen 70 a 125 ct., 25 eenden 65 a 75
ct., boter per kop 70 a 80 ct., kaas per kg.
25 a 30 ct., kipeieren f 6 a 7 per 100.
Burgerlijke Stand, gem. Helder.
Van 13—16 Jan.
ONDERTROUWD: C. A. Lagerweij,
bloemist, en E. D. L. Schaap. C. E. Koop
man, stoker, en G. de Roos.
GETROUWD: A. C. Metzelaar en G. A.
Venster. P. de Graaf en W. C. Bruin. G. W.
Treffers en A. Stoll. J. P. de Boek en W. H.
de Boer. T. Weijland en M. F. Schifflers.
BEVALLEN: J. Leijen, geb. de Haan, d.
N. Grimyser, geb. Bakker, d. M. Laramers, geb.
Stoepker, d. H. Goethart, geb. van der Vaen, z.
E. J. Minneboo, geb. van der Hoeven z. A.
Krediet, geb. Reitsma, d.
OVERLEDENWed. J. Brands, geb.Bruin, 62
j. J. Delver, 21 m. H. J. de Waard, 20 m. H. W.
Nieuwenhuyzen, 51 j. A. Kemp, 17 j. T. Groen,
88 j.
Burgerlijke stand, gemeente Texel,
van 7 Jan. 13 Jan.
ONDERTROUWDn
GETROUWD1 ^ecne.
GEBOREN Antje, dochter van Klaas Ka
lis en Anna Margaretha Sophia Kuiper. Si-
mon Cornelis, zoon van Klaas Boon en Trijntje
Vonk. Cornelia Maria, dochter van Dirk Bre-
mer en Antje Trap. Gerrit, zoon van Barend
Backer en Antje Tuinder. Willem, zoon van
Willem Bijl en Helena Maria Donath.
OVERLEDEN: Jan Witvliet 66 jaren, geh.
met Martientje Bakelaar, Antje Duinker 85
jaren, geh. met Jacob Bruin Kz. Pieter Boerse
87 jaren, weduwnaar van Grietje Gooyer.
Antje Smit 32 jaren, geh. met Dirk Witte Jnz.
POLITIE.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Adres Burean Raadhuis: 1 portemonnaie
niet eenig geld en een knipje. Adres
Bureau 11 vensterluik, 1 matrozenmuts
Vervolg der Berichten.
Aanstaanden Zondagmorgen zal de
bij de Doopsgezinde gemeente alhier be
roepen predikant D. Kossen in zyn ambt
bevestigd worden door Dr. Johs. Dy
rinek, predikant te Rotterdam.
Gisterenavond werd door Helders
Dillettanten-club in Tivoli opgevoerd „Ik
heb een stuk geschreven". De talrijke be
zoekers volgden 't spel met aandacht en
waren zeer tevreden, waarvan de herbaalde
applaus blijk gaven. De rollen waren goed
ingestudeerd. In 't bijzonder verdienen de
hoofdvertooners een woord van lof. Een
gedeelte van 't stafmuziekkorps der K. N.
Marine, onder directie van den heer L. A.
Schouten, werkte geheel belangeloos mede
en strekte niet weinig tot opluistering.
De opbrengst moet strekken tot een uit-
deeling aan de armen in deze gemeente.
Hedenavond zal de voorstelling worden
herhaald.
De Pantomime Artistique was]een aar
dig slot.
Een slager alhier, die koeien wach
tende was, en naar 't spoor ging om de
beestjes af te halen, ontwaarde dat eenige
varkens zijn komst aldaar verbeidde. Het
bleek, dat te Alkmaar een verwisseling
had plaats gehad, zoodat de varkens, die
hier aankwamen, naar elders behoorden
afgeladen te zijn.
Een baal goederen, nit Gouda afge
zonden naar Helder, bereikte, haar be
stemming na 21 dagen.
De vijfde Volksbijeenkomst in dit
seizoen zal, naar wij vernemen, op Woens
dag 18 Februari a.s. in Tivoli alhier plaats
hebben. Naar wij vernemen, zal de On
derofficiers-Vereeniging „O. V." dien avond
hare medewerking verleenen, door de op
voering van een tooneelstuk.
De pantserdekkorvet „Sumatra," voor
rekening van het departement van kolo
niën in aanbouw bij de Kon. Fabriek van
stoom- en andere werktuigen te Amster
dam, ligt voor het doen van den proef
tocht gereed, doch wordt door het ijs daarin
verhinderd. Zyn we wel ingelicht, dan
zal dit schip dezen zomer naar Indië ver
trekken, niet onder bevel van den kapt.-
luit. t. z. P. G. Brunch, die by den bouw
en de inrichting is gedetacheerd geweest,
doch onder bevel van den kapt.-luit. t. z.
O. C. A. J. Moreau.
Wij vernemen, dat de luit.-tër-zee
le kl. J. H. Beucker Andreae als inspec
teur van den stoomvaartdienst der Marine
binnenkort zal aftreden, ten einde de voor
bevordering noodige zeereizen te maken.
Als zyn opvolger wordt genoemd de kapt.-
luit. t. z. A. P. Tadema, thans comm.
officier van het wachtschip te Amsterdam.
Als een van de merkwaardigste toch
ten, die gedurende dezen winter over het
werden gemaakt,mag wel worden ge
noemd die, welke werd gedaan door een
zestal mannen van Leeuwarden, waarvan
3 met hunne vrouwen er bij. Zaterdag
morgen vertrokken zij van daar met een
met vier paarden bespannen slede naar
Holwerd en van daar ging het naar het
eiland Ameland, waar zij 's namiddags
half vier aankwamen. De inwoners van
het eerste dorp, Nes, die hen uit de verte
hadden zien aankomen, begroetten hen
met gejuich. De oudste inwoners herin
nerden zich niet, dat ooit zoodanige tocht
was geschied. Het vertrek had plaats den
volgenden dag voormiddags half twaalf
en te zes uur was het gezelschap behou
den en wel te Leeuwarden terug. De reis
was niet altijd vau gevaar ontbloot. Soms
gingen de pooten der paarden door het
ijs, dat niet overal even dik was, doch zij
waren door de zweep er snel weder bo
ven op en trokken daarna de slede er fluks
overheen. Op meer dan een plaats wa
ren ijssehotsen tot een belangrijke hoogte
opgekruid.
De sleepboot »Ymuiden" is door het
ijs in de buitenhaven te Ymuiden zwaar
lek geworden en heeft een scheur in den
boeg. Het schip is op het droge gezet om
zinken te voorkomen.
Men schrijft van Terschelling, dd. 8 Jan.
Heden kwam hier een ijsvlet aan van
Vlieland met brieven en conranten van 23
Dec. tot 3 Jan. Verscheiden malen is de
postscbipper Klijn van hier met de vlet over
geweest, doch eerst nu kon hy terugkeeren
met een buitengewone vracht, 't Is te ho
pen, dat het ijs wat spoedig opruimt, want
nu reeds zat men hier vijf dagen zonder brood,
daar de bakkers niet konden bakken. Vele
menschen moesten zich behelpen met gort,
pannekoeken, grove koek enz. voor ontbijt.
De koude was ongekend felde behoefte steeg
met den dag, zoodat een extra-gift voor de
mindergegoeden noodig werd. Door een com
missie werd f272,50 ingezameld en een ge
deelte van dat bedrag werd uitgegeven in bons
voor voedingsmiddelen.
Geheel ongedacht ontving de commissie per
telegram het bericht eener bijdrage van f300.
Dat geschenk was welkom, want voor velen
is er al in weken niets te verdienen geweest
en zij, die anders reeds naar zee waren ge
gaan, konden door het ijs dit eiland niet ver
laten. Dat ys is in de haven op enkele plaat
sen 4 voet dik en de jongens liepen voor den
steven van de booten, toen deze gisteren be
proefden het ijs in stukken te slaan. Wel
lijden de menschen hier nog geen gebrek in
de uitgestrekte beteekenis van het woord, maar
aan vele artikelen bestaat reeds behoefte. Zoo
worden de straatlantarens niet meer aan
stoken om de olie te rekken in de winkels
krijgt men slechts een gedeelte van hetgeen
men wenscht, opdat ieder een weinig krijge,
en om nu de maat vol te maken zijn van vele
luidjes de aardappelen en groenten bevroren.
Zoo ver het oog reikt, is het een ysveld en
aan het Noordzeestrand liggen de ijsschollen
in twee evenwijdige rijen als kleine duinen
oggehoopt.
De vreemdelingen en schipbreukelingen, die
hier opgehouden worden, hebben een got
verpleging in hunne logementen, doch ook zy
moeten hun deel dragen in de algemeene
nooden. En als wij hier nog lang zonder vol
doende gemeenschap per boot of schuit met
den vasten wal blijven, komt er zeer zeker
gebrek aan zout, zeep, meel en dergelijke goede
ren. Een winter als deze heugt zelfs den
oudsten bewoners niet.
Het »Nbl. v. Ned.« richt de vol
gende belangrijke vraag aan heeren assu
radeurs
Als een stoomschip in het Noordzee-
Kanaal lek maakt ten gevolge van het
ysrammen, en de lading wordt beschadigd,
voor wiens rekening komt dan die be
schadiging
Kon dit geen aanleiding tot moeilijk
heden geven?
Het stoomschip werd toch zeker niet
als ijsbreker bevracht.
Verleden week hebben meer dan
15000 personen het eiland Marken bezocht.
Opnieuw verscheen een belangrijk
rapport No. 6 van de Zuiderzee-Vereeni
ging, behandelende
1. De constructie en de kosten van den
afsluitdijk, de sluizen en bijkomende werken.
2. De voor- en nadeelen der afsluiting,
buiten verband met de droogmaking der
Zuiderzee.
Aan het laatste is als bijlage toege
voegd De invloed der afsluiting en droog
making op de visscherij in de Zuiderzee",
door Dr. P. C. Hoek, directeur van het
zoölogisch station alhier.
Tegen K. A. Bos, oud 43 jaar, en
C. G. Tieman, oud 28 jaar, beiden wo
nende te Amsterdam, is, wegens het ver
spreiden van opruiende geschriften onder
lotelingen aldaar, 9 maanden gevangenis
straf geëischt.
Een Engelschman, Frederik Burton,
van Londen, is Woensdag door de gebroe
ders Willem en Tjerk Zult vergezeld, van
Enkhuizen naar Stavoren geloopen. Na
een tocht van 4 uren kwamen zij behouden
in Friesland aan.
De reis was, aldus schrijft men nit Enk
huizen, een zeer gewaagde onderneming.
Aan de »Ven" begon het ys Woensdag
middag reeds te schuiven terwyl ten noor
den van het Krabbersgat tegen den avond
een scheur ontstond van ongeveer 3 voet
breed.
Toch zouden waarschijnlijk de gidsen
gisteren met of zonder Engelschman den
terugtocht over het ijs ondernemen, ten
minste wanneer het ijs te Stavoren vast
zit; zij weten niet hoe het hier is, en zul
len te vroeg zyn vertrokken om hun nog
daaromtrent te seinen.
Misschien gaat men hen van hier uit met
eene boot te gemoet.
Volgens een telegram uit St. Peters
burg, ziet de Russische Regeering met bui
tengewonen tegenzin de voortdurende ver
spreiding van de denkbeelden van Generaal
Booth, die in den laatsten tijd in verschei
dene gedeelten vau Rusland, doch vooral
in Finland en te St. Petersburg, diep wor
tel hebben geschoten.
Weinige dagen geleden werd in de aris
tocratische kringen der hoofdstad een groote
sensatie verwekt door Prinses Sergius Geo-
garine, die de godsdienstoefening bij de
begrafenis van haar echtgenoot wenschte
te doen plaats hebben volgens de begrip
pen van het Leger des Heils en den leeraar
der orthodoxe kerk uit het huis zond.
Ten gevolge van dit en van andere ge
vallen, die ter kennis der autoriteiten
zyn gekomen, hebben deze tot gestrenge
maatregelen besloten, om de verdere ver
spreiding dezer leerstellingen tegen te gaan.
In Oostenrijk en Hongarije blijven
de sneeuwstormen aanhouden. Het spoor
wegverkeer geschiedt zeer ongeregeld en
zelfs is het verkeer in de straten nog niet
volkomen hersteld, ofschoon terstond 3600
werklieden aan den arbeid zyn gezet om
de sneeuw op te ruimen. Ook zyn tal van
sneeuwploegen aan bet werk, maar toch
kunnen de tramwagens in de meeste stra
ten alleen rijden met vier paarden, terwyl
de goederenwagens met drie paarden be
spannen moeten worden. Zelfs moesten een
paar steegjes voor het verkeer worden ge
sloten, omdat op de daken der huizen zoo
groote sneeuwmassa's liggen opgehoopt, dat
den voorbijgangers gevaar dreigt, als de
sneeuw naar beneden mocht storten.
Tegenwoordig wordt de Zondagsrust
te Parijs krachtdadig voorgestaan. Door
het aantal winkels, die vroeg in den voor
middag sluiten, is het voorkomen der Fran-
sche hoofdstad blijkbaar zeer veranderd.
Ook heeft de regeering een stap in die
richting gedaan, daar sinds 1 September
11. alle postkantoren te 6 uur 's namid
dags worden gesloten. In de magazijnen
van het „Louvre" vraagt men den koo-
pers des Zaterdags, of het gekochte op den
volgenden Maandag mag worden bezorgd
en de meeste spoorwegmaatschappijen be
ijveren zich, om dèn beambten en werk
lieden op Zondag zoo weinig werk te ge
ven als mogelijk is. Zoo telt de maat
schappij van den spoorweg ParijsLyon
den Zondag niet mede in de contracten
voor de aflevering van koopmansgoederen
en de terugzending van ledige waggons,
en op verscheidene spoorweglynen is het
langzame goederenvervoer op den Zondag
Onder degenen die te Berlijn in den
Nieuwjaarsnacht werden opgepakt wegens
rustverstoring en geweld maken, is ook
een doofstomme.
In den omtrek van Lione f Bosnië) zijn
door sneeuwvallen verscheidene huizen ver
nield, 17 menschen gedood en 2 gewond.
Londen, 12 Jan. Gisteren heeft een
aanvaring plaats gevonden tusschen de
stoomschepen »Britannia" en »Bear", waar
door de „Bear" zonk; 13 man der equipage
zijn verdronken. De „Britannia" was be
stemd naar Newcastle met gemengde lading
en 43 passagiers en onmiddellijk na de
aanvaring liet de „Britannia", waarvan de
boeg werd ingedrukt, een boot te water,
waardoor twee man der equipage van de
„Bear" gered werden. De „Britannia" kreeg
veel water binnen en verkeerde in zeer
hachelyken staat, weshalve men noodseinen
deed, welke opgemerkt werden door het
s.s. „Thames" dat de „Britannia" op sleep
touw nam. De passagiers waren tot meer
dere veiligheid opgenomen op de „Thames".
Na eenigen tijd op sleeptouw geweest te
zijn, brak de sleeptros en zonk de „Bri
tannia", waardoor de eerste machinist ver
dronk. De geredde passagiers zijnteLeith
geland.
In de omstreken van Parijs neemt
men reeds voorzorgsmaatregelen tegen het
gevaar voor overstrooming, indien de dooi
mocht aanhouden. In deze eeuw is de Seine
slechts dertien malen dichtgevroren geweest,
het laatst in 1879. Deze winter heeft zich
echter te Parijs, behalve door strenge vorst,
ook gekenmerkt door een bijzonder sterkeu
sneeuwval. Alleen op 4 en 5 December
viel te Parijs naar raming 15000 kub. meter
sneeuw, welke spoedig opgeruimd en op
het ys in de Seine werd geworpen.
Op 18 Jan. a.s. hopen wij te
herdenken de ^'/a-jarige Echt-
vereeniging van
J. J. BUT
en
T. LAK.
Helder, 16 Jan. 1891.
Uit naam van hun Vader, j
Broeder, Zusters en Zwagers,!
A. J. BUT.
C. J. BUT.
M. FEIJERABEND.
P. DE WIJN.
C. F. BUT.
W. CORELL.
J. C. BUT.