Advertentiën.
tachcord in de Directie te Amsterdam als
inspecteur voor speciale dienBlen.
Met 1 Mei wordt do chof van hot hospi
taal te Willemsoord, ThompsoD, op pensioen
gestold en opgevolgd door den dirigeerondcn
officier van gezondheid 2de kl. Gijsberti Ho-
dcnpjjl, die met dien datum wordt bevorderd
tot dirigeerend off. Ie kl.
Do lu luitenant der mariniers J. M. Eute
van Gils zal 1 Mei a. b. optreden als adju
dant bjj het 2de bataljon van dat korps te
Willemsoord, ter vervanging van den lelnit.-
adjudant E. Berdenis van Berlekom, die op
dien datum in gelijke betrekking wordt over
geplaatst bij het 3e bataljon te Rotterdam.
Do minister van marine heeft bepaald, dat
in verband met do oefeningen a. b. van Hr.
Ma. »Bellona« te Willemsoord, voortaan telken
jare van 1 Jani tot 1 Sept. d. a. v. een
stoomkunonneerboot aan dit artillerie instruc-
tiescbip aal worden toegevoegd. Voor dit doel
zal dit jaar Hr. Ms. Brak van de directie
Amsterdam wordon in dienst gestold.
Zaterdag vertrekt met het «s «Burgemeester
den Tex" van de maatschappij Nederland een
transport van 120 onderofficieren en mindere
schepelingen naar Oost-Indië. Als geleider is
aangewezen de lnit. ter zee 2e kl. E. baron
van Hcerdt tot Eversberg.
Stoornvaartberichten.
Het stoomschip aljtrecht" naar Rotterdam,
pass. 2 Maart Gibraltar.
Het stoomschip aSamatra", van Amsterdam,
vertrok 3 Maart van Snez.
Het stoomschip ,Prinses Sopbiu", naar Ara-
stord., verlr. 4 Maart van Genua,
Het stoomschip ,Gedé", naar Rotterdam,
vertr. 5 Maart van Port Said.
Het stoomschip aSamarang," van Rotterdam,
arr. 4 Maart te Sonthampton.
Het stoomschip .Voorwaarts» van Amsterd.,
vertrok Maart van Sucz.
Marktberichten.
Alkmaar, 3 Mrt. Aangevoerd 9 paarden
f 60 a 150, 15 koeien f 40 a 220, - vette kal
veren f a 224 nucht. dito f 5,a 8,
881 magere schapen t 8 a 20, lammeren
f 0,a f 0,78 magere varkens f 16,a
20,—, 224 biggen f 8,— a 12,—, 7 bokken
en geiten f2 a 6, 2 kleine bokjes f 0,25
a 0,30, Boter per P., f 0,70 a 0,80, kipeieren
f 3,a 8,50 oenden dito f 0,por 100.
Hoorn, 3 Mrt. Aangevoerd tarwe f 5,25 a
7,50, Rogge f0,— a 0,—, Gerst f 3,50 a 4,50,
Haver 1 8,25 a f 4,25, witte erwten f 8,75
a 11,—, groene f 10,50 a 12,grauwe f 12,50
a 17,vale f 10,50 a 16,bruine boonen
f 5,50 a 9, kar weizaad f 15,25 a f
mosterd f 19,50 a 6 paarden f70 a
170, 23 koeien f 150 a 230, 165 schapen f 14
a 25,lammeren f - a 156 kalve
ren f8,a 16,— 22 varkens f 12,a22,—
0 zeugen f a ,40 biggen f 7,a 12,
kipeieren f 3,a 0,eendon dito f per
100, 1200 kop boter f 0,62* a 0,65 per K.
daar voor de verlichting van den weg zorg
draagt P
Met beleefden dank voor de plaatsing,
Uw dw. dien.
Q.
Tijdelijke Commissie ran werkverschaffing.
Wjj mochten een gunstige beschikking ont
vangen op ons adres aan Zjjne Excellentie
den Minister van marine tot aankoop van
brandhout op de Landswerf alhier. Bovendien
zjjn wy zoo gelukkig geweest door medewer
king van het Gemeente-Bestuur werk te ver-
krygen, waarvoor gedeeltelyk restitutie van
arbeidsloon iB toegezegd. Sedert Maandag van
de vorige week is op het Gemeente-erf aan
de Vischmarkt, puin geklopt, steen gebikt,
takkeboesen en brandhout gemaakt van do
daar aanwezigen voorraad boomtakken.
Blyde mogen wy dus conatateeren, dat de
grooto mocilykheidngeschikt werk" althans
vooreerst is opgelost.
Do ontvangBton zijn:
Saldo in kas f 262,47
Van de inteekenlysten - 24,00
Byeen f286,47-
De uitgaven syu:
26 Februari 6$ dagloon h f0,75 is f 4,87*
27
1 Maart
2
3
14*
18*
21
19*
20
-0,75 is -10,87*
-0,75 is - 13,87*
-0,75 is -15,75
-0,75 is -14,62*
-0,75 is - 15,00
Aan reiskosten voor die, welke
elders werk konden verkrygon - 3,00
Aan bindgarens, enz. voor tak-
kebosson - 6,50
Byeen 184,50,
Saldo in kas f201,97.
Heldor, 5 Maart 1894.
DE COMMISSIE.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Bureau I: 1 Huisdeursleutel.
II: 1 Huisdeursleutel; 1 Ma
trozenmuts 25463; 1 Wollen Kinderdoek
Visscherijberichten.
Nieuw, diep, 2 Meert. Aangebracht door 1 bom IL
W. 17. 80 kleine tongen, aehol en kabeljauw, beiom-
ming f 80.
1 Sehevenioger bom 281, met 60 tongen, kleine ton
gen, schol en kabeljauw, besomming f 126.
3 Maart. 1 Scbevcninger bom 209, met 40 tongen,
kluine tongen, schol en kabeljauw, besomming f 110.
1 korder met 20 tongen, kleine tongen en schol, be
somming 40.
30-tal haring per tal f 9 a 10.
6 Maart 20-tal haring per tal f 9 n 10.
1 sloep P. B. 7, schipper C. tan Vliet, met 80 Ier.
kabclj. p. sl. f 2,30, 1U0 doode kabelj. p. sL f 1,20
a 1,40,20 lev. lengen p. at. f 2,85, 600 acbelrisch per
100 f 40.
1 sloep M. A. 105, echipper Jb. Smidt, met 800
schel», per 100 f 40, 120 le». kabelj. p. st. f 1.65,
160 doode kabelj. p. st. f 1,10 a 1,20, 25 lengen p. at.
f 2,56, 13 pnnten roggen per pnot f 7,65.
Dc in ons vorig nummer vermelde lerende kabel
jauw ven de sloep A. M. 17, waa den prys per stuk
f 2,20 in plaata van t 1,50
Burgerlijke Stand, gem. Helder.
Van af 1 tot en met 3 Maart 1894.
ONDERTROUWD: J. H. H. Schooeveld,
magazynsknecht en F. Burger. B. Wylacker
en H. Pot.
GETROUWD: C. van dor Wal en W.
Brcct. J. C. Wickel en M. Makelaar. J. G.
Horn m li. M. Flens. N. Cornielje en M. C.
de Cock. J. Schaap en A. C. Schade. A. de
Vries en P. Kikkert. F. J. Kofflard en M.J.
B. Smit.
BEVALLEN: C. de Ueld-Schagcn, a. J.
Klapmoycr—van Wildernis, d. G. Visser
Brizee, d. F. J. H. AesendorpTol, d. A.
Blaukondual—Stct, z. F. van Vaalenvan
Veen, z. S. van der Eykvan der Plaat, z.
T. Munnikde Vries, z. M. Hitdama—Ton,
x. J. BrectKeizer, d. D. van VlietKo
niogatein, d.
OVERLEDENAntjo Rab, 90 jaar. An-
lonie C. van Giessen, 80 jaar. Joh. Koevoet,
85 jaar. Jan Koster, 5-1 jaar. Anna D. C.
Habcrmann, 4 jaar.
Tijdstippen van verzending der
Brievenmalen.
Naar Ooat-lndli:
Datum der ter I Tijdat. d. laat.
post-beiorg. bual.akPostk
12
7.16 'aav.
7.15'sar.
12.30'. nam.
12.30 sosrn.
7.16 'sar.
8.45 'a mor
8.45 'amor..
Verwndingaweg.
p. zeepoet via Amsterdam.
n tri, Rotterdam
f. HoUsndschc mail ris Geuss
p. Holl. mail via Mancille
pt Pranscba mail riaMaraeille
f. Engclachc mail via iirindiai
p. Dnitschs mail via Napels
Naar Guyana (Suriname):
p. reepost via AmsterdamI 7 en 28 Mrt. I 7.16 'sa»,
p. mailorer Engeland12 «n 26 7.15 'sav.
p. mail »ia8t. Nezaire. 7 7.15 'aar
Naar Curafso, Bonairs en Aruba
p. reepost via Amatardam. 1 7 «n 28 Mrt.l 7.16's av.
p.msil via Soutbampton 6 en 10 112.80'suam.
Naar SL Martin, 8L Eustatiua en Saba:
p. mari over Engeland |12en26 Mrt.j 7.15 aar.
Ingezonden
Helder, 2 Maart 1894.
Qtachtt Redactie!
Vergun mg, dat ik in enkoio regelen een
en ander bespreek, 'k Wil met een enkel
woord wyzen op 't verlangen, dat ik herhaal
delijk hoor uitspreken naar beëindiging der
quostio over den vischafslag. Week aan week,
maand aan maand gaan daarheen zonder de
oplossing van dat zoo lang reeds hangende
vraagstuk en de schade voor do gemconto
wordt steeds grooter. Toen ik maanden ge
leden my bier kwam vestigen, stond het af
slaggebouw daar geheel nutteloos en nog altyd
slaat dat gebouw ongebruikt. Oozo algc-
meene begraafplaats zul uitgebreid worden,
't Work zou in 't voorjaar voor velen zeer
welkom zjjn. Zou er nu niets aan te doen
zjjn, om by de Regeering op spoedige afdoe
ning der aangevraagde toestemming aan te
dringen Nog altyd sie ik 's avonds in
conigo straten den openbaren weg door pe-
troloum-lampon verlichten. Is er niets op te
vinden, dut de gemeente, aan welko ook do
bewoners dier straten belasting betalen, ook
Vervolg der Berichten.
De vierde en laatste winterbjjeen-
korust van het plaatseljjk Nutsdepartement
zal op as. Vrgdagavoud in 't lokaal Ti voli
alhier plaats hebben. Het programma kon
digt een afwisselende werkzaamheid aan
letterknndige voordrachten, zang- en mu
ziekuitvoeringen. Voor niet-leden bestaat
gelegenheid om deze vergadering, tegen
de bekende voorwaarden bjj te wonen.
Er waren gisteravond heel wat be
zoekers in Tivoli, om de opvoering te zien
van 't kluchtspel >Ongeloovige Thomas
ven Laufs en Jacoby, 5e abonnements-
vooretelling door de Nederlandsche Too-
neelvereeniging, dir. L. H. Chrispijn.
Vooraf wprd gegeven een aardig bljjspel
in één bedrjjf >Zjj wil niet trouwen''.
Personen Hg en Zg (dehr. Ternooy Apel
en mevrouw Ternooy Apel). Zij speelde
allerliefst en als Hg wat meer verstaanbaar
had gesprokeD, zou 't stukje beter effect
hebben gemaakt.
Deintrigue van »Ongeloovige Thomas"
is deze.
In 't eerste bedrgf is 't huisgezin van
den rentenier Döll (van Westerhoven)
gverend voor 't spiritisme, terwjjl 't hoofd
der familie er den spot mee drgft en van
daar den naam Ongeloovige Thomas krijgt.
Om zijn familie een poets te bakken laat
hg zich hypnotiseeren, houdt zich alsof
't gejukt en ontwaakt met 't verlies
van zjjn geheugen.
In 't tweede bedrgf is de familie on
troostbaar over den toestand van den vader
des huizes, die intueschen een nacht bui
tenshuis heeft doorgebracht en zjjn pleizier
waargenomen. Men doet alle moeite om
den man weer in normalen toestand te
brengen.
In 't derde bedrgf weet de huisdokter
Wagner (Chrispgn) den patiënt te ver
schalken, zoodat deze besluit zijn rol te
Indigen, tot groote blijdschap der zijnen,
die gelooven dat papa door den dokter
genezen is. 't Eind is 't huwelijk van den
dokter met een der dochters van Döll.
't Stuk draait natuurljjk om den titelrol
en daarom komt een groot deel van 't suc
ces aan den hr. v. Westerhoven toe, of
schoon we niet willen verzuimen hierbij
melding te maken van Adelheid, mevr.
Kley, den huisdokter Wagner en van
Liesbeth de dienstmaagd (mej. v. d. Lngt).
Ook de overige vertooners waren goed op
hunne plaats. De voorstellingen zouden
er zeker bjj winnen, als men de entr' actes
niet zoozeer uitrekte.
Generaals Booth zal de volgende
week weder een bezoek brengen aan ons
land. Den 6en en 7en Maart zal hg te
Amsterdam optreden (Dinsdag 6 dezer des
avonds in den Parkschouwburg en Woens
dag 7 dezer den geheelen dag in Maison
Stroucken,) 8 dezer te Arnhem, 9 dezer
te Rotterdam, 10 en 11 dezer te Utrecht,
12 dezer te Zwolle, 13 dezer te Leeu
warden, en lt dezer te 's Gravenhage.
De eigenaar van het Engelsche vis-
schersvaartuig LF 458, waarvan de beman
ning in het afgeloopen najaar de vleet van
het te Maasslaia te huis behoorend vaar
tuig MA 37 beschadigde, ie veroordeeld
tot betaling eener boete van 10 shilling
en van de kosten van het geding, bedra
gende 4.10/- p. st., terwgl aan den eige-
van MA 37 eene schadevergoeding werd
toegekend van 18,6/- p. at.
'tSchjjnt dat de oorzaak van het
valache zilvergeld, dat in de laatste tijden
hier te lande in omloop ia, in onze Indi
sche bezittingen gezocht moet worden.
Dezer dagen ontving een der grootste
bankiershuizen hier ter stede een bezending
haar geld, uit Indië, waarbjj voor meer dan
f 1000 valsch geld waa.
Te Wageningen werd door den heer
van E. een aangeteekende brief vermist
met f 650, welken hg, van het postkantoor
komende, op tafel had gelegd-
Verschillende werklieden waren bjj hem
in huis aan het werk geweest. Dadeljjk
werden die allen in vernoor genomen, en
het gevolg was, dat de dader beangst is
geworden en den volgenden dag in een
blauw papiertje, waarop met verdraaide
hand het adres van den heer v. E. geschre
ven was, de f 650 aan banknoten over de
post heeft teruggezonden.
De politie zet nu het onderzoek voort.
Aan een goaden echtpaar te Haar
lem was Woensdag een niet alledaagsche
vearassing bereid. Een zoon die in het N.
W. van Amerika als missionaris verblijf
houdt, heeft nameljjk aan zjjne ouders in
een phonograaf zijne gelukwenschen toe
gezonden.
Inderdaad maakte het op de ouders en
het groot aantal familieleden en kennissen
een verbazenden indruk, toen men uit de
in werkinggestelde phonohraaf duideljjk de
gewone stem kon hooren en verstaan van
den zoon, die zoover verwjjderd leeft.
Om geld te verbrassen kan men
vrienden genoeg krijgen
Een koloniaal die 16 jaren in Iiulië had
doorgrbraebt en thans te Amsterdam was
teruggekeerd, kwam, tot zjjn ongeluk, in
aanraking met een aantal drinkebroers en
al vrjj spoedig was de man nagenoeg al
zijn geld kwijt. De nieuwe vrienden
brachten hem gistermiddag naar hetCeu-
traal-stationtoen onze koloniaal daar een
plaatskaartje voor Arnhem wilde nemen,
bleek dat hg vrij wat te kort kwam en
dus niet weg kon.
De mooie vrienden trokken heen en daar
stond nu onze arme koloniaal en begon te
schreien als een kind, dat hg nu niet naar
zjjn oude moeder kon gaan. De tranen
biggelden langs het door de zon gebronsd
gelaat. Een paar heeren gevoelden mede
lijden met den onverstandigeu geld-uitgever,
die toch zoovele jaren den lande goed had
gediend, geljjk hg door zjjne papieren kon
bewjjzen. Zij voorzagen hem vanhetnoo-
dige geld en hg kon thans zjjn >oude,
goeie moeder» gaan opzoeken.
Achteruitgang van Amsterdam.
(Overgenomen uit De Scheepvaart.")
In een bind aan «de Scheepvaart" gewyd,
is een stadie van don achteruitgang van Am
sterdam als havenstad zeker op haar plaat9.
Voor het Noordzeekanaal zjjn ongeveer 30
millioen uitgegeven, voor het Merwcdc-kanaal
20 millioen en voor de havenwerken in het
Y zeker niet minder dan 20 millioen. Do wer
ken tot verbetering van het Noordzeekanaal
sedert zjjn voltooiing vereischten ongeveer 10
millioen en zullen nog zooveel vereischen,
wanneer de nieuwe sluizen te IJmuiden vol
tooid, het kanaal verbreed en verdiept, het
gemaal te Schollingwoude vernieuwd en do
dam buiten do Oranjesluizen gereed zal wezen.
Alles optellende komt men tol een 90 millioon
gulden aan de debetzij le, terwjjl aan de cre-
ditzjjde staat, dat de scheepvaart te Amster
dam dén derdo bedraagt van die van Rotter
dam, wanneer men de geladen zeeschepen in
aanmorking neemt.
Al het flegma dat ons volk bezit is noodig,
om zonder ongerustheid deze debet- en credit-
kosten tegenover elkander to zien staan. Legt
men daarnovena het overzicht van de ver
liezen in den effectenhandel in den laataten
tjjd geleden, dan wordt de aanblik niet op
wekkend en bogrjjpt men hoezeer sommigen
bedonkoljjk beginnen te kjjkon, als men over
de toekomst van onze hoofdstad spreekt. Men
begint te begrjjpen, hoe op dezen wog voort
gaande, de tjjd moet komen, dat Amsterdam
niet meer de steunpilaar zal zjjn van 's Rjjks
schatkist en dat de traditioneelo rjjkdom van
onze Hoofdstad tot de herinnering zal gaan
behooron. Waar afgaat on niet bjj komt, daar
is het eindo gemakkelijk te voorzien.
Gelukkig dat deze toestand niet blijvend
behoefd to wezen en dat de weg, waarlangs
verbetering mogeljjk is, met zekerheid valt
aan te wjjzen.
De minder gelukkige uitkomsten te Amster
dam verkregen, zjjn uitsluitend do uitkomst
van een proefneming, waarvan de nadeclige
gevolgen vooraf door velen waren voorspeld.
Door de opkomst van de stoomvaart was
er behoefte aan een betere gemeenschap met
de zeo dan het Noordhollandsche kanaal.
Zeven gemeenteraadsleden van Amsterdam
vroegen daurom in 1855 een open Waterweg
door Holland op zijn Smalst voir zeeschepen
zonder last te brckeD.
Daartegen rezen vtle bezwaren on na werd
besloten geen open weg naar zee, maar een
kaDaal met sluizen te maken. Tegeljjkertjjd
werd ondernomon een verbetering van Rot
terdam naar zee en men verkreog dus de ge
legenheid, om oen goede vergeljjking te ma-
kon tusschen het nnt van de beide werken,
als zjj voltooid zouden zjjn.
Roitordam kreog een open waterweg, van
staaiswego aangelegd zonder do beperking in
de kosten, zonder tollen en zoudcr belemme
ring van spoorwegbruggen beneden do stad.
Voor Amsterdam koos men den wog van
aanleg door concessie, met het recht van tol
heffing en met rjjks-suhsidie tot oen vooraf
bepaald bedrag. Het kanaal zou aan beide
einden door sluizen gesloten zjja en later wor
den daarover gelegd twee spoorljjnen met
draaibruggen en een gewone weg ook met
een draaibrug. Voorts zou het kanaal tevens
dienen als spuikanaal voor do omliggende
waterschappen en düa gebonden zjjn aan een
bepaald peil in het belang van don landbouw.
Van dit kanaal hebben sommigen groote
verwachtingen gehad en de vergeljjking van
zjjne afmetingen met die van het Suez-Kanaal
scheen daarvoor eenigon grond te leveren.
Doch cr was tusschen hot Noordzee-Kanaal
en hot Suez-Kanaal in alle opzicht groot on
derscheid.
Het Suez-Kanaal heeft, dank aan de Leasaeps,
nergens sluizen. Er liggen daarover geen
Bpoorwogen en van belemmering door jjs is
hier geen sprake. Daarentegen is er een zware
tol, maar du scheepvaart is er zeer druk zoo
als icdor weoL
Daarvoor is een zeer eenvoudige roden.
Het Suez-Kanaal is de ecnigo beschikbare
vaarweg, die voor geheel Europa dient. Alle
volken betalen die tol en zjj drukt dus op
allen geljjk en kan door niemand vermeden
worden, die langs den kortsten weg naar Indië
wil varen.
In Amsterdum is dit anders. Naast of in
baar nabjjheid liggen tal van andere havens,
Rotterdam, Hamburg, Antwerpen en Havre,
die door waterwegen en spoorwegen, met ver
schillende dcolen van Enropa in verbinding
Btaan cn ieder, die das niet bopaald in Am
sterdam behoeft te wezen, kan elders terecht.
In do vergeljjkiog tusschen het Noordzee-
en het Suez-Kanaal heeft men als nadeelcn
van het eera'.e boven het tweedehet sluiten
der sluizen bjj stormweer, het opontbood bjj
het schatten, de belemmering door het spuien,
de stoornis door de drie bruggen, do bezwa
ren van jjs des winters en de thans onvol
doende diepte en breedte. Tegen al deze be
zwaren kan de afschaffing der tollen niet op
wegen en het natunrljjk gevolg is, dat Am
sterdam krjjgt het minimnm van scheepvaart
en niet het maximum, waaraan het behoefte
heeft.
Zoolang nu deze bezwaren niet zyn wegge
nomen, bljjven zjj bestaan en zoolang zjj be
staan, zal Amsterdam de concurrentie met
omliggende havens niet kannen voeren.
Terwjjl andere havens hare scheepvaart
hebben zien verdubbelen en verdrievoudigen,
bljjft men in Amsterdam achter. En stilstand,
waar anderen krachtig vooruitgaan, is ach
teruitgang. Dit wordt in Amsterdam ge
voeld en werd nog onlangs dnideljjk uitge
sproken in do twee voornaarasto dagbladen.
Nu inon to Amsterdam inziot, wat do ware
toestand is, mag do ijjl rjjp worden geacht
to wjjzon op don weg t«»t verbotoring.
Delft, Februari 1891.
A. Huet.
Woensdagmiddag was op de passa
giersboot »Telegraafc, vaa Antwerpen naar
Rotterdam, een persoon, vertuoedeljjk een
Duitscher, die ter hoogte van van Stave-
nisse over boord sprong.
Na eenige oogenblikken gelukte het, den
man weder op te halen, doch in zulk een
toestand, dat de meeslen hem reeds dood
waanden. Onder de passagiers was echter
een persoon, die uitstekend inet de behan
deling van drenkelingen op de hoogte
scheen te zjjn, en wien het dan ook ge
lukken mocht de levensgeesten weder op
te wekken. Zoodra de drenkeling tot be
wusts jjn was gekomen, poogde men te
weten te komen met welken landsman
men te doen had, doch hoe men ook vroeg,
men kon niets van hem te weten komen.
Men gelooft daarom met een verdacht
persoon te doen te hebbeo.
Vooral trok het de aandacht dat juist
twee wakers der douane aan boord waren,
die door hem wellicht als geheime politie
werden aaDgezien, en uit vreea voor wie
hij te water zou gesprongen zjjn.
Vóórdat de boot te Rotterdam aankwam,
had men om de politie geseind, die hem
bjj zijne aankomst naar het ziekenhuis
aldaar heeft overgebracht.
De anarchisten in Frankrijk.
De Parijsche politie heeft Zondag weer
dertien anarchisten in hechtenis genomen.
Bjj een hunner, een zekeren Perot, werden
vele documenten gevonden en in beslag
genomen, waaraan door de politie groote
waarde wordt gehecht met het oog op de
opsporing van de duders der jongste aan
slagen. Tot dusver zgn echter de schuldi
gen nog niet gevonden.
Een der personen, die bjj den aanslag
in het Café »Terminus" werd gewond, de
heer Borde, zal vermoedeljjk de kwetsuur,
welke hg ontving, niet te boven komen.
De geneesheeren waren genoodzaakt over
te gaan tot de amputatie van een der
beenen. De toestand van den heer Borde
is zoo ernstig, dat alle hoop op zgn behoad
reeds is opgegeven.
Daitschc Arbeidswetgeving.
In Duitschland treden binnnenkort twee
bepalingen der nieuwe wetten op den ar
beid in fabrieken in werking, die betrekking
hebben op kinderen en jeugdige arbeiders.
Ten opzichte van den kinderarbeid is be
paald, dat schoolplichtige kinderen niet
meer in fabrieken mogen werken. In 't
grootste deel van Daitschland worden daar
door de kinderen tot den leeftjjd van 14
jaren, in het kleinere deel, hoofdzakeljjk
in Beieren, tot het 13e levensjaar uit de
fabriek geweerd. Voor de jeugdige arbei
ders, dat zijn die tusschen 14 en 16 jaren,
is een arbeidsdag toegestaan van hoogstens
10 uren en zgn de rustlgden opnieuw
geregeld. De gestelde overgangstijd loopt
31 Maart e.k. ten einde. Te beginnen met
1 April zal dus in geheel Duitschland geen
schoolplichtig kind meer in fabrieken wor
den toegelaten, tot het verrichten van ar
beid.
Den 12en Febr. woei over Chicago
een sneeuwstorm, zooals uit de laatste
jaar daar niet een wordt herinnerd. De
orkaan duurde slechts 7 uren, maar belem
merde reeds terstond alle verkeer. De trams
deden geen dienst, en de spoortreinen waren
□iet in staat de stations te verlaten. De
litgezonden sneeuwploegen raakten bedol
ven en moesten door taïrjjke manschappen
weder uitgespit worden.
De hevige wind maakte het den voet
gangers uiterst gevaarlijk zich op straat te
begeTen. In het down-town gedeelte, waar
zich de 16 of 18 verdieping hooge hemel
krabbers* verheffen, blies de wind met on
gekende kracht. Op den hoek van de
Masonic Temple«, een gebouw van
302 voet hoog, was eene afdeeling politie
gestationneerd, om vrouwen en meisjes over
de straat te helpen. In weerwil van deze
krachtige hulp werden verscheidene perso
nen opgenomen en tegen het gebouw ge
smakt, zoodat ze inwendig gekneusd, door
de ambulance moesten opgenomen worden.
Vele rijtuigen werden onderstboven ge
worpen, en de vreea sloeg eiken express
man om het hart. Tegen den middag waren
de straten geheel verlaten.
De wateren vau het Michigau-meer waren
geheel der winden spel. Ze vernietigden een
gedeelte van de slads water werken, een
schade aanrichtende van 6000 dollar. Een
schip dat zich niet bijl jjds had geborgen en
30 man aan boord had, verging met man
en muis.
Is koffie vergif
Eenige levenlustige klanten zaten onlangs
in een hotel-garni te Parjjs, gezellig met
elkander te praten en o a. kwam het ge
sprek erop, dat koffie zoo schadelgk voor
de gezondheid is. Terwjjl de een de onscha
delijkheid van het edele vocht bepleitte,
was de ander van meening, dat die drank
zelfs eene doodeljjke uitwerking kan heb
ben. De strijd zou spoedig beslist worden,
daar een der aanwezigen zich bereid ver-
klaaarde de onschadelijkheid van de koffie
op zicbzelve te onderzoeken en te bewjjzen,
In tegenwoordigheid van al de vrienden
maakte men hem uit een half pond beste
gemalen koffie een gewone kop aftreksel
gereed, dien hjj dan ook met bljjkbaren
smaak in een teug leegdronk.
Ongeveer tien minuten later vertoonden
zich bjj hem de eerste verschijnselen van
vergiftiging. Eerst kwamen er hevige bra
kingen, daarop puilden de oogen uit, het
schuim stond hem op de blauw geworden
lippen, over het geheelo lichaam had hg
krampachtige trekkingen, waarbij bet zweet
van benauwdheid hem in dikke druppels
uitsloeg. De dokter, wiens hulp terstond
was ingeroepen, verklaart zgn toestand voor
uiterst gevaarlgk, omdat iederoogenblikeen
slagader kan springen. Eerst na verloop
van eenige uren gelukte het door een sterk
tegengif den zieke aan het oogenblikkeljjk
levensgevaar te ontrukkeD, maar het duurde
weken lang eer hg geheel hersteld was.
Stoomschip zonder stokers.
Londen 3 Maart. De mogelijkheid dat
tanksteamers voortaan door vloeibare brand
stof in plaats van door kolen stoom zullen
maken, is bewezen door de laatste reis van
het 83. »Bakn Standard*, dat de Wear
verliet zonder stokers aan te monsteren,
tot groote verontwaardiging van het zee
varende personeel van die plaats. Het was
voorzien van een toestel in de stookplaats
om de vuren gaande te houden met petro
leum, en hoewel de reis door stormweder
en jjs zeer werd verlengd, slaagde men er
ten volle in. De proef is volmaakt gelukt,
en het ss. zal voortaan alleen petroleum,
als brandstof om stoom le maken, gebrui
ken. Vooral voor tanksteamers is de nieuwe
proefneming van groot belang, dewijl de
brandstof, bjj de hand, zeer goedkoop is
en de moeite bospaart om te stoken en
kolen te verwerken. Ook andere soort
stoomschepen zullen weldra van do veran
derde wjjze van stoken gebruik maken,
indien voldoende voorraad olie op verschil
lende plaatsen langs de zeewegen kan ver
kregen worden. Groote oliesyndicaten zullen
zich wel haasten om daarin te voorzien.
Voor ScblpbreukePngen.
Wellington, N.Z., 5 Jan. Elf man. uit
makende de equipage van het den 4n Sept.
1893 op Antipodes-eiland verongelukte
schip Spirit of the Dawn«, hebben 88
dagen op gemeld eiland doorgebracht,
zonder dat zij de bewaarplaats van kleede
ren en levensmiddelen gevonden hebben,
die door het gouvernement daar was in
gericht. Het marine-departement vindt het
raadzaam bekend te doen maken dat zulk
een depot op dat eiland bestaat, ook op
de Anckland-Campbeli Bounty- en Ker-
madic-eilanden en dat er voorgesteld is om
er een te vestigen op de Snares.
De ligging der depots is als volgt: op
Auckland-eiland is een depot op de zuid-
zjjde van Erebus Core, Port Ross en een
ander in Cape Core, Curnley-haven. Bjj do
eerste gelegenheid dat een gouvernements-ss.
het eiland bezoekt, zal een derde depot
geplaatst worden op het NW. einde van
Adamseiland, een tweede op Enderby- en
een op Rose-eiland.
Wegwjjzers, de plaats aanduidende waar
de depots zgn, zullen op de eilanden wor
den opgericht. De geuvernemënts-steamer
bezoekt de eilanden Auckland, Campbell,
Antipodes, Bounty en Snares twee maal
'sjaars en de Kermadic-eilanden eenmaaL
Een koffiehuishouder te Stuttgart
verzekert al zijn klanten tegen ongeluk
ken, die hun in zjjn huis, door nalatig
heid van hem of de zijnen mochten over
komen het breken van stoeien, het vallen
van gas-ornamenten, enz. Een verzekering-
maatschappjj zal hun, indien zjj gewond
worden, 10 Mark betalen voor iederen dag
ziekzjjn, en die door zulk een ongeluk
voorgoed ongeschikt worden om te werken,
zullen 20,000 Mark ontvangen.
Akelige vondst.
Uit Cardiff wordt bericht, dat de sjou
werlieden, die het stoomschip >Durham,"
uit Londen aangekomen, losten, in den
ballast van het schip, uit zand en steenen
bestaande, een groot aantal beenderen,
stukken menschenvleesch en rottend hout
vonden, 't geen een afschuweljjken geur
verbreidde. De politie werd dadeljjk van
het geval verwittigd en constateerde, dat
die overbljjfselen afkomstig waren van een
gevangenis te Londen, die op het oogen-
blik afgebroken wordt en waarin een groot
aantal schuldigen zgn ter dood gebracht.
De zaak heeft te Cardiff groote opschud
ding verwekt, vooral onder de dokwerkers,
die zeer terecht meenen, dat het lossen
van een dergeljjke lading zeer nadeelig
voor de gezondheid van de werklieden
moet zgn.
Advertentiën voor ons
Blad gelieve men op
den dag der uitgave (Dinsdags of
Vrijdags), vóór des
morgens ÏO ure,
in te zenden.
Getrouwd
ANTHONY DE VRIES
en
PIETERTJE KIKKERT,
die tevens hunnen harteljjken dank be
tuigen, voor de vele bljjken van belang
stelling, bjj hun huweljjk ondervonden.
Helder, 1 Maart 1894.
Geboren
GERARDÜS PETRUS,
Zoon van C. L. DE HELDT en
C. 8CHAGEN.
Helder, 1 Maart 1894.
Bevallen van een Zoon
Mevrouw F. M. WITSENBURG—
Daabnhouweb.
Helder, 3 Maart 1894.
Bevallen van een welgeschapen Dochter
D. VAN VLIETKonixosteim.
Helder, 3 Maart 1894.
Bevallen van een Dochter:
C. M. VAN KONINGSBRUGGE—
GOUWENBERG.
Helder. 5 Maart 1894.
Heden overleed onze geliefde Moe
der en Behnwdmoeder
JANTJE BROUWER,
Weduwe van LAMMERT BAS, in
den ouderdom van 83 jaren.
Oadeschild, 3 Maart 1894.
A. VLAS—Bas.
P. VLA8.
P. BAS.
A. BAS—BUBOIB.
Den 28en Febr. trof ons een ge
voelige slsg, door 't afsterven onzer
geliefde Dochter en Zuster
LEENTJE,
in den ouderdom van 42 jaar.
Cocksdorp, 5 Maart 1894.
Wed. C. GRIEK
en Kinderen.
Kennisgeving aan Familie, Vrien
den en Kennissen.