ALBERT BEUN - Den Helder. ALBERT HEIJN, Spoorstraat 130-131 Melkinrichting de Vergulde Koe TftfclO iltiAUEl'. Erard Pianino. Insezouaen. IJmuideu, 11 Februari 1905. Geachte liedacteur. In bet .Vliegend Blaadje" van 8 Februari jl. komt een schryven voor, betreffende een ongeval met de jol ol' sloep aan boord van het stoomloodsvaartuig .Inspecteur Generaal Twent", in den nacht van Donderdag op Vrydag 3 en 4 Februari j.1. in zee voor IJmniden. Hetzy mij vergund op te komen tegen de geheel onware voorstelling van deze in. i. zeer belangrijke zaak, door do ongenoemde inzender aan U£d. medegedeeld. Het sensatie makend bericht luidt, als volgt: Het aantal jollen (sloepen) dat tijdens dezen winter op de .Twent" zjjn verbrijzeld, kan thans weder met dén vermeerderd worden. Dit nn is geheel onwaar, daar de inzender of verteller, zeer goed weet, dat met deze zelfde sloep, zonder dat er iets aan is gedaan of gerepareerd, dien zelfden morgen het b.s. //Lemnos" werd beloodst zonder hinder of ongemak te ondervinden. De jojl of sloep das niet was verpletterd, de waarheid echter wel. Verder volgt dan nog: Ofschoon de stoomloodsboot met storm en hoogc zee gewoonlijk de binnenkomende schepen voorstoomt, gaf de schippei- ditmaal tot ieders verbazing, ordor de jol uit te zetten, om een loods naar een stoomschip over te brengenloodsen en bemanning waren van oordeel dat dit overbrengen met levensgevaar gepaard zou gaau, en brachten dit den schip per herhaalde malen onder het oog. Geen goede raad mocht hier baten. Het gevolg was wol te denken, de jol sloeg by het neerlaten reeds door het zware slin geren en hooge zee uit de bootshaken (klau wen; en verpletterde tegen de reeling, waardoor de 2 leerlingen welke er in zaten ternauwer nood hun leven konden redden, wanneer het werkelijk gelukt was do jol (sloepte water te brengen dan is het meer dan waarschijn lijk dat 5 kostbare menschenlovens hun dood in de golven hadden gevonden. Onbegrijpelijk is het dat onder zulke cri- tieke gevallen, het gezag alleen by één per soon, dat is den schipper berust, waar zoo veel flinke loodsen aan boord zjjn, die zeker niet in ervarenheid en kennis by den schipper behoeven achter te staan. Het eenhoofdig gezag kau hier tot groote rampen lydonTot zoover do inzender het genoemde stukje van 8 Februari jl. Ter geruststelling van de vele by den loods- dienst betrokken personen, vooral van de ge zinnen der loodsen, en anderen, die dit schrij ven hebben gelezen, nog dit: Deze voorstelling van het plaats gehad hebbend ongeval is geheel bezyden do waar heid. Het is niet de eerste maal dat de jol (sloep) by het overboord zetten met ruw weder of moeielijke zeelosbandig wordt, of, op een min of meer scheve manier buitenboord wordt gezet, dit kau nn eenmaal niet anders en is by het loodspersoneel genoegzaam bekend. Ofschoon alle voorzorgmaatregelcn zoo goed mogelyk worden genomen, alsde ligging van het schip, het oogenblik van ophieuwen, het vieren en doorhalen der klanw-einden en het buiten boord brengen, al deze hande lingen moeten handig, en zoo men dat noemt, op het .zeetje af" gebeuren, doch de zee is wispelturig en bakt de zeeman menige poets, dit waB ook nu het geval. De toedracht der zaak was deze: Ten ongeveer 12 uur middernacht, het was al'buiend weder, en tusschen de buitjeB de zee van dien aard dat de sloep (jol) zonder bezwaar uitgezet en het b.s. beloodst kon worden. Ik gaf myne mcening aan de loods welke de waoht had te kennen: dit wordt altijd door my gedaan: cr bijvoegende, wanneer de lood sen bezwaren hadden, dat zy het dan moesten zeggen, dit wordt ook steeds in zulke geval len door my gevraagd als de sloep by dui steren nacht of woelige zee wordt uitgezet. Er worden toen geen bezwaren ingebracht, er werd uitgepord de loodsen smakten (looten) om de beurt en de sloep werd opgehieuwd, over de reeling en buiten boord gezet, en gestreken tot ongeveer geljjk met de reeling; bleef in deze positie een oogenblik hangen, 2 man sprongen er in om de lantaarn te be vestigen, de andere 3 stonden gereed om in te stappen, de stoomlier gereed om te vieren, toen geheel onverwachts een moeielyke of ongelijke zee; (zooals dit met in aantocht zyndo buien zich stoodB voordoet) het schip beliep, en de sloep oplichten en uit de klauw achter weg sloeg, waardoor de sloep van zyn steun bevrijd heen en weer bengelde, en met den voorsteven tegen de reeling sloeg, waardoor deze voorsteven een scheur be kwam on eene der slceplattcn eenigszins los geraakte. Terstond werd de sloep weder opgehieuwd en daarna binnen boord vastge sjord, Daar de schade niet zoo direct (het was nacht) was te constateeren, werd de andere sloep gereed gemaakt om te worden gebrnikt. Toen eerst kwam de loods welke de beurt had naar my toe en zeideschipper laten wy maar geen moeite meer doen, want ik ga zoo niet in de sloep, waarna ook geen moeite meer is gedaan on ik het s.s. praaide en ten antwoord kreeg: ik wacht tot den dag. Ieder die nu onbevooroordeeld deze beide verslagen leest, donke er het zyne van. Dat de flinke loodsen, welke toen by mü aan boord waren, in (ervarenheid en kennis) niet by den schipper behoeven achter te staan, behoeft geen betoog; wel komt dc schrijver of verteller van het stukje door my gewraakt, te kort in waarheidszin. De schipper v./h. stoomloodsvaartuig, N. C. SMIT. Vervolg der berichten. Afloop der veiling van huizen en erven en bouwterrein, ten overstaan van Notaris C. Stammes, op Woensdag 15 Februari 1905. Het hotel .De Toelast", aan de Binnen haven, met daaruchterataand koetshuis, paar denstal en koffiehuis in de Nieuwebrugsteog, samen groot 3 aren, 5 centiaren, kooper de heer J. Coltof, voor 1 9900. Het huis, in tweeën bewoond, met boet en erf, aan de le Vroonstraat no. 80 en 78a, kooper de heer H. Kaan, voor f 940. Drie huizen on erven aan de Diaconie- straat noB. 23, 25 en 27, kooper do heer H. Kaan q.q., voor f 2686. Het huis en erf met grond, tuBSchen Visch- en Vijzelstraat no. 48a, kooper de heer K. Dop, voor f 95. Bouwterrein aan de Laan. Kavels 18, 14, 16 en 40, kooper de heer H. Kuiper, voor f 687. Kavels 24 tot en met 28, kooper de heer P. Korfl, voor f 1031. Kavels 33, 34 en 35, kooper de heer C. Roomeyer, voor f 622- Kavels 36, 37, 38 en 39, kooper de heer A. Krijnen, voor f 651. Anna Paulowua. Dinsdagavond 14 Febr. had in 't lokaal van den heer A. van IJzen- doorn de jaarvergadering plaats van het On derling begrafenisfonds .Algemeen Belang*. Tegenwoordig 17 leden. By de opening der vergadering deelt de Voorzitter mede, dat in 1904 de vereeniging in bloei is toegenomen. Zes uitkeeringeu hebben plaats gehad. Het ledental is geklommen tot 439. Hierna worden de notulen gelezen en goedgekeurd. Aan de orde is: 1. Rekening en verantwoording van den Penningmeester. De ontvangsten bedroegen f 464.45, de uitgaven f 278.33, batig saldo f 186.12. De bezitting der vereeniging bedroeg op 1 .lanuari 1905 f 1819.12. Tot commissie leden tot nazien dor rekening werden gekozen de hoeren H. Jes en D. Jongejan. Deze ver- kluren na controleering alles in orde, waarna de rekening wordt goedgekeurd, onder dank betuiging aan den Penningmeester voor 't ge houden beheer. 2. Benoeming Bestuursleden, Met byua algemeeno stemmen worden de heeren H. Uile man en P. List herkozen die verklaren de benoeming uan te nemen. 3. Herziening van 't reglement. Ei.kele artikelen ondergaan een kleine wyziging. By de rondvraag bespreekt da heer Jes de aankoop van een lykkoots. Hieruit ontwikkelt zich eon uitvoerig debat. Het BeBtuur bestrijdt deze aankoop, omdat de bezitting der veree niging nog niet groot genoeg is. Op voorstel van den heer Vogelenzang wordt besloten met een stalhouder in onderhandeling te treden, om een lykkoots voor verminderd tarief te verkrygen. Hierna sluit de V oorzitter de ver gadering met de beste wenschen voor de vereeniging. De nieuwe spoorbrug te Velzen! Dinsdag 1.1. is de nieuwe spoorwegbrug over het Noordzeekanaal (de grootste draaibrug van Europa) en het nieuwe sta tion te Velzen in gebruik genomen. Tenge volge van de werkzaamheden aan de ver hoogde spoorbaan tusschen het station Velzen en de nieuwe spoorbrug, hadden de treinen op de trajecten HaarlemUitgeest en Haarlem IJ muiden belangrgke vertra ging. Te 9 uur ongeveer ging de dienst weer geregeld. Het nieuwe station te Velzen wordt met zjjn mooi lang overkapt perron ten zeerste geroemd. Zondagochtend is het stoomschip »La Champagne* met een zeer kostbare vracht uit New-York te Havre aangekomen. Het schip had voor een waarde van 45,730,000 francs goutf aan boord, deels gemunt, deels in baren, bestemd voor Parjjsche banken, liet moet de grootste zending goud zyn, die ooit van Amerika naar het vasteland van Europa is gegaan. Te Berljjn heeft zich een dappere knaap van dertien jaar, een jongen uit een werkmansgeziu, een groote lap huid van de dg laten nemen, om zjjn vjjfjarige zusje, dat deerljjke brandwonden had, te redden. De kunstbewerking is goed afgeioopen. Hot meisje herstelt en ook de jongen kan binnen enkele dagen het ziekenhuis verlaten. de pakjes Margarii metnevenstaandmei - - - - van de - - - onder controle v. Sr. 1 G. SE ZAAIJER en S J. A. J. T0NELLA, te Groningen. Eeriig specialiteit in fijne Boter en Kaas. Breewaterstraat i Wij notceren deze week Wiilielmina-Roomboter Mo. 1, 7*27» et. per pond. 't Enorme gebruik van deze fijnste boter bewijst, wel dat zij Mo. 1 is. Versche boeren boter, 65 ct per pond. De overbekende T» fel boter van 50 ct. braadt, bruint en overtreft de thans gemaakte Kopboter Versche groote Eieren. Beste Edammer Kaas 69 cent zwaar gewicht. Heerlijke Goudsche Kaas 28 cents per pom ■AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAÉkltAAfMU Rookt: merk TORPEDO. Heest gevraagde 2ets Sigaar. Onovertroffen 1905. Alleen verkrijgbaar: SPOORSTRAAT 69. JAC. VERFAILLE. 20 I achti (Uitsluitend tste kwaliteit Waar, groote Omzet, zeer kleine Winst Gebruik geen Amerikaansch Cornet-Beafl meer, maar uitsluitend Hollandsch Rundvieesch in Bussen, geslacht aan het Amstt damsch abbatoir. Heerljjk en volkomen zuiver, per ons 7cent, per blik van 2 pot 70 cent. Duitsche Leverworst 25 ct. Gekookte Metworst 30 cent. Geldersche Wor 42l/s ceDt per pond. Ossenrookvleesch 12 cent. Paardenrookvleesch 9 cent Bots hammenworst 61/, cent per ons (gesneden met de VAN BERKEL's Snjjmachini Eenig en volkomen gelijk aan Roomboter! is mjjn verpakte MARGARINE per l-ponds pak 38 cent. ROYAL per pond 38 t Verder per pond: 17, 20, 25, 30, 35 en 40 cent. Koffie, bepaald heerljjk, per pot 32Ya» 35, 40, enz Thee, geurig en waterhoudend, p >r ons 10 12, 14, 16, 20 en i ceut. Poeder chocolade per ons 10, 12, 14, 16, 20 en 25 cent. Brok cacao per o: 14 en 16 cent. Busgroenten per 1/l blik 277» cent. per 7» blik 16 cent. Rozijn zonder pit per pond 6, 8, 10, 12, 15, 17x/a, 20 en 25 cent. Met pit 10, 16 en 5 cent. Appelstukjes per pond 10, 12, 15, 177» ea 20 cent- Prachtig mooiSchijfji per pond 12, 15, 17'/S en 20 cent. Peren, Limburgsche, per pond 221/» «u 25 c Pruimen per pond 6'/s eu 8 cent. Pruimedanten 10, 12 en 15 cent. Fransche Pm medanten 18 en 20 cent. Abrikozen 171/». 35 en 40 ceut per pond. Erwten, Boont en Spliterwten, puik kokeud, tegen de laagste prjjzen. Grutterswaren, Raapoli Boterolie, Patentolie, enz. Uitsluitend 1ste kwaliteit Noten 8 cent. Nieuwe Noten 1 cent Versch gestoomde Sausjes 14 ceut per poud, bjj de 5 pond 13 cent. Wijdt en Likeuren, fijnste kwaliteit, met en zonder alkohol. Zeep 71/» cent. Zout 3 eet Soda 2 cent. Zeeppoeder 5 cent. Waschpoeder 3 cent. Bleekpoeder 6 cent. Stijfs 8 cent. Borax 12 cent per poud. Jam per potje 20, 26 en 27Va cent. Jam per po: 20 cent. Appelsiroop por pond 15 ceDt. Gember per pond 221/, cent. Edammertji per stuk 85 ceut (bepaald fijn Friesche kaas per poud 17 cent. Van dkn Beug Eiermeei per zakje 421/» cent. Gemengd Voer per 5 kop 27'/» cent. Vuuraanmake per pak, 20 Btuks, 'ól/a cent. Beslist he,t zuinigst eu gemakkelijkst Het nieuwste eu fijnste is GRIESMEELPUDDING per ons 6 cent Frambozr Vanielje, Amandelen en Citroen. Bezorging dagelijks door de geheele stad. Het goedkoopste en soliedste adres voor H.H. Winkeliers. Aanbevelend, Prachtig zwart Meubel voor slechts f 175.- H. C. KOEK, Kanaalweg 23. Ook verkrygbaar op maandelyksche afbetaling. Joh. d Linde, Vlietlaan 40, Rotterdai levert franco van eerste kwaliteit Ameri Lijnmeel en Lijnzaad Veebrood a f 6 per 100 kilo. Minste aanvraag 25 K

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1905 | | pagina 6