ALBERT BEUN - Den Helder.
ALBERT HEIJN, Spoorstraat 130-131
Melkinrichting de Vergulde Koe
TftfclO iltiAUEl'.
Erard Pianino.
Insezouaen.
IJmuideu, 11 Februari 1905.
Geachte liedacteur.
In bet .Vliegend Blaadje" van 8 Februari
jl. komt een schryven voor, betreffende een
ongeval met de jol ol' sloep aan boord van
het stoomloodsvaartuig .Inspecteur Generaal
Twent", in den nacht van Donderdag op
Vrydag 3 en 4 Februari j.1. in zee voor
IJmniden.
Hetzy mij vergund op te komen tegen de
geheel onware voorstelling van deze in. i.
zeer belangrijke zaak, door do ongenoemde
inzender aan U£d. medegedeeld.
Het sensatie makend bericht luidt, als volgt:
Het aantal jollen (sloepen) dat tijdens dezen
winter op de .Twent" zjjn verbrijzeld, kan
thans weder met dén vermeerderd worden.
Dit nn is geheel onwaar, daar de inzender
of verteller, zeer goed weet, dat met deze
zelfde sloep, zonder dat er iets aan is gedaan
of gerepareerd, dien zelfden morgen het b.s.
//Lemnos" werd beloodst zonder hinder of
ongemak te ondervinden. De jojl of sloep das
niet was verpletterd, de waarheid echter wel.
Verder volgt dan nog:
Ofschoon de stoomloodsboot met storm en
hoogc zee gewoonlijk de binnenkomende
schepen voorstoomt, gaf de schippei- ditmaal
tot ieders verbazing, ordor de jol uit te zetten,
om een loods naar een stoomschip over te
brengenloodsen en bemanning waren van
oordeel dat dit overbrengen met levensgevaar
gepaard zou gaau, en brachten dit den schip
per herhaalde malen onder het oog. Geen goede
raad mocht hier baten.
Het gevolg was wol te denken, de jol sloeg
by het neerlaten reeds door het zware slin
geren en hooge zee uit de bootshaken (klau
wen; en verpletterde tegen de reeling, waardoor
de 2 leerlingen welke er in zaten ternauwer
nood hun leven konden redden, wanneer het
werkelijk gelukt was do jol (sloepte water
te brengen dan is het meer dan waarschijn
lijk dat 5 kostbare menschenlovens hun dood
in de golven hadden gevonden.
Onbegrijpelijk is het dat onder zulke cri-
tieke gevallen, het gezag alleen by één per
soon, dat is den schipper berust, waar zoo
veel flinke loodsen aan boord zjjn, die zeker
niet in ervarenheid en kennis by den schipper
behoeven achter te staan.
Het eenhoofdig gezag kau hier tot groote
rampen lydonTot zoover do inzender
het genoemde stukje van 8 Februari jl.
Ter geruststelling van de vele by den loods-
dienst betrokken personen, vooral van de ge
zinnen der loodsen, en anderen, die dit schrij
ven hebben gelezen, nog dit:
Deze voorstelling van het plaats gehad
hebbend ongeval is geheel bezyden do waar
heid. Het is niet de eerste maal dat de jol
(sloep) by het overboord zetten met ruw weder
of moeielijke zeelosbandig wordt, of, op een
min of meer scheve manier buitenboord wordt
gezet, dit kau nn eenmaal niet anders en is
by het loodspersoneel genoegzaam bekend.
Ofschoon alle voorzorgmaatregelcn zoo goed
mogelyk worden genomen, alsde ligging
van het schip, het oogenblik van ophieuwen,
het vieren en doorhalen der klanw-einden
en het buiten boord brengen, al deze hande
lingen moeten handig, en zoo men dat noemt,
op het .zeetje af" gebeuren, doch de zee is
wispelturig en bakt de zeeman menige poets,
dit waB ook nu het geval.
De toedracht der zaak was deze:
Ten ongeveer 12 uur middernacht, het was
al'buiend weder, en tusschen de buitjeB de
zee van dien aard dat de sloep (jol) zonder
bezwaar uitgezet en het b.s. beloodst kon worden.
Ik gaf myne mcening aan de loods welke de
waoht had te kennen: dit wordt altijd door
my gedaan: cr bijvoegende, wanneer de lood
sen bezwaren hadden, dat zy het dan moesten
zeggen, dit wordt ook steeds in zulke geval
len door my gevraagd als de sloep by dui
steren nacht of woelige zee wordt uitgezet.
Er worden toen geen bezwaren ingebracht,
er werd uitgepord de loodsen smakten (looten)
om de beurt en de sloep werd opgehieuwd,
over de reeling en buiten boord gezet, en
gestreken tot ongeveer geljjk met de reeling;
bleef in deze positie een oogenblik hangen,
2 man sprongen er in om de lantaarn te be
vestigen, de andere 3 stonden gereed om in
te stappen, de stoomlier gereed om te vieren,
toen geheel onverwachts een moeielyke of
ongelijke zee; (zooals dit met in aantocht
zyndo buien zich stoodB voordoet) het schip
beliep, en de sloep oplichten en uit de klauw
achter weg sloeg, waardoor de sloep van
zyn steun bevrijd heen en weer bengelde, en
met den voorsteven tegen de reeling sloeg,
waardoor deze voorsteven een scheur be
kwam on eene der slceplattcn eenigszins los
geraakte. Terstond werd de sloep weder
opgehieuwd en daarna binnen boord vastge
sjord, Daar de schade niet zoo direct (het
was nacht) was te constateeren, werd de
andere sloep gereed gemaakt om te worden
gebrnikt.
Toen eerst kwam de loods welke de beurt
had naar my toe en zeideschipper laten wy
maar geen moeite meer doen, want ik ga
zoo niet in de sloep, waarna ook geen moeite
meer is gedaan on ik het s.s. praaide en ten
antwoord kreeg: ik wacht tot den dag.
Ieder die nu onbevooroordeeld deze beide
verslagen leest, donke er het zyne van.
Dat de flinke loodsen, welke toen by mü
aan boord waren, in (ervarenheid en kennis)
niet by den schipper behoeven achter te
staan, behoeft geen betoog; wel komt dc
schrijver of verteller van het stukje door my
gewraakt, te kort in waarheidszin.
De schipper v./h. stoomloodsvaartuig,
N. C. SMIT.
Vervolg der berichten.
Afloop der veiling van huizen en erven
en bouwterrein, ten overstaan van Notaris
C. Stammes, op Woensdag 15 Februari 1905.
Het hotel .De Toelast", aan de Binnen
haven, met daaruchterataand koetshuis, paar
denstal en koffiehuis in de Nieuwebrugsteog,
samen groot 3 aren, 5 centiaren, kooper de
heer J. Coltof, voor 1 9900.
Het huis, in tweeën bewoond, met boet en
erf, aan de le Vroonstraat no. 80 en 78a,
kooper de heer H. Kaan, voor f 940.
Drie huizen on erven aan de Diaconie-
straat noB. 23, 25 en 27, kooper do heer H.
Kaan q.q., voor f 2686.
Het huis en erf met grond, tuBSchen Visch-
en Vijzelstraat no. 48a, kooper de heer K.
Dop, voor f 95.
Bouwterrein aan de Laan.
Kavels 18, 14, 16 en 40, kooper de heer
H. Kuiper, voor f 687.
Kavels 24 tot en met 28, kooper de heer
P. Korfl, voor f 1031.
Kavels 33, 34 en 35, kooper de heer C.
Roomeyer, voor f 622-
Kavels 36, 37, 38 en 39, kooper de heer
A. Krijnen, voor f 651.
Anna Paulowua. Dinsdagavond 14 Febr.
had in 't lokaal van den heer A. van IJzen-
doorn de jaarvergadering plaats van het On
derling begrafenisfonds .Algemeen Belang*.
Tegenwoordig 17 leden. By de opening der
vergadering deelt de Voorzitter mede, dat in
1904 de vereeniging in bloei is toegenomen.
Zes uitkeeringeu hebben plaats gehad. Het
ledental is geklommen tot 439. Hierna worden
de notulen gelezen en goedgekeurd. Aan de
orde is:
1. Rekening en verantwoording van den
Penningmeester. De ontvangsten bedroegen
f 464.45, de uitgaven f 278.33, batig saldo
f 186.12. De bezitting der vereeniging bedroeg
op 1 .lanuari 1905 f 1819.12. Tot commissie
leden tot nazien dor rekening werden gekozen
de hoeren H. Jes en D. Jongejan. Deze ver-
kluren na controleering alles in orde, waarna
de rekening wordt goedgekeurd, onder dank
betuiging aan den Penningmeester voor 't ge
houden beheer.
2. Benoeming Bestuursleden, Met byua
algemeeno stemmen worden de heeren H. Uile
man en P. List herkozen die verklaren de
benoeming uan te nemen.
3. Herziening van 't reglement. Ei.kele
artikelen ondergaan een kleine wyziging.
By de rondvraag bespreekt da heer Jes de
aankoop van een lykkoots. Hieruit ontwikkelt
zich eon uitvoerig debat. Het BeBtuur bestrijdt
deze aankoop, omdat de bezitting der veree
niging nog niet groot genoeg is. Op voorstel
van den heer Vogelenzang wordt besloten met
een stalhouder in onderhandeling te treden,
om een lykkoots voor verminderd tarief te
verkrygen. Hierna sluit de V oorzitter de ver
gadering met de beste wenschen voor de
vereeniging.
De nieuwe spoorbrug te Velzen!
Dinsdag 1.1. is de nieuwe spoorwegbrug
over het Noordzeekanaal (de grootste
draaibrug van Europa) en het nieuwe sta
tion te Velzen in gebruik genomen. Tenge
volge van de werkzaamheden aan de ver
hoogde spoorbaan tusschen het station
Velzen en de nieuwe spoorbrug, hadden de
treinen op de trajecten HaarlemUitgeest
en Haarlem IJ muiden belangrgke vertra
ging. Te 9 uur ongeveer ging de dienst
weer geregeld.
Het nieuwe station te Velzen wordt met
zjjn mooi lang overkapt perron ten zeerste
geroemd.
Zondagochtend is het stoomschip
»La Champagne* met een zeer kostbare
vracht uit New-York te Havre aangekomen.
Het schip had voor een waarde van
45,730,000 francs goutf aan boord, deels
gemunt, deels in baren, bestemd voor
Parjjsche banken, liet moet de grootste
zending goud zyn, die ooit van Amerika
naar het vasteland van Europa is gegaan.
Te Berljjn heeft zich een dappere
knaap van dertien jaar, een jongen uit
een werkmansgeziu, een groote lap
huid van de dg laten nemen, om zjjn
vjjfjarige zusje, dat deerljjke brandwonden
had, te redden. De kunstbewerking is
goed afgeioopen. Hot meisje herstelt en
ook de jongen kan binnen enkele dagen
het ziekenhuis verlaten.
de pakjes Margarii
metnevenstaandmei
- - - - van de - - -
onder controle v. Sr. 1
G. SE ZAAIJER en S
J. A. J. T0NELLA,
te Groningen.
Eeriig specialiteit in fijne Boter en Kaas. Breewaterstraat i
Wij notceren deze week Wiilielmina-Roomboter Mo. 1,
7*27» et. per pond. 't Enorme gebruik van deze fijnste
boter bewijst, wel dat zij Mo. 1 is. Versche boeren boter,
65 ct per pond. De overbekende T» fel boter van 50 ct.
braadt, bruint en overtreft de thans gemaakte Kopboter
Versche groote Eieren. Beste Edammer Kaas 69 cent
zwaar gewicht. Heerlijke Goudsche Kaas 28 cents per pom
■AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAÉkltAAfMU
Rookt: merk TORPEDO. Heest gevraagde 2ets Sigaar. Onovertroffen
1905.
Alleen verkrijgbaar: SPOORSTRAAT 69.
JAC. VERFAILLE.
20 I
achti
(Uitsluitend tste kwaliteit Waar, groote Omzet, zeer kleine Winst
Gebruik geen Amerikaansch Cornet-Beafl
meer, maar uitsluitend Hollandsch Rundvieesch in Bussen, geslacht aan het Amstt
damsch abbatoir. Heerljjk en volkomen zuiver, per ons 7cent, per blik van 2 pot
70 cent. Duitsche Leverworst 25 ct. Gekookte Metworst 30 cent. Geldersche Wor
42l/s ceDt per pond. Ossenrookvleesch 12 cent. Paardenrookvleesch 9 cent Bots
hammenworst 61/, cent per ons (gesneden met de VAN BERKEL's Snjjmachini
Eenig en volkomen gelijk aan Roomboter!
is mjjn verpakte MARGARINE per l-ponds pak 38 cent. ROYAL per pond 38 t
Verder per pond: 17, 20, 25, 30, 35 en 40 cent. Koffie, bepaald heerljjk, per pot
32Ya» 35, 40, enz Thee, geurig en waterhoudend, p >r ons 10 12, 14, 16, 20 en i
ceut. Poeder chocolade per ons 10, 12, 14, 16, 20 en 25 cent. Brok cacao per o:
14 en 16 cent. Busgroenten per 1/l blik 277» cent. per 7» blik 16 cent. Rozijn
zonder pit per pond 6, 8, 10, 12, 15, 17x/a, 20 en 25 cent. Met pit 10, 16 en 5
cent. Appelstukjes per pond 10, 12, 15, 177» ea 20 cent- Prachtig mooiSchijfji
per pond 12, 15, 17'/S en 20 cent. Peren, Limburgsche, per pond 221/» «u 25 c
Pruimen per pond 6'/s eu 8 cent. Pruimedanten 10, 12 en 15 cent. Fransche Pm
medanten 18 en 20 cent. Abrikozen 171/». 35 en 40 ceut per pond. Erwten, Boont
en Spliterwten, puik kokeud, tegen de laagste prjjzen. Grutterswaren, Raapoli
Boterolie, Patentolie, enz. Uitsluitend 1ste kwaliteit Noten 8 cent. Nieuwe Noten 1
cent Versch gestoomde Sausjes 14 ceut per poud, bjj de 5 pond 13 cent. Wijdt
en Likeuren, fijnste kwaliteit, met en zonder alkohol. Zeep 71/» cent. Zout 3 eet
Soda 2 cent. Zeeppoeder 5 cent. Waschpoeder 3 cent. Bleekpoeder 6 cent. Stijfs
8 cent. Borax 12 cent per poud. Jam per potje 20, 26 en 27Va cent. Jam per po:
20 cent. Appelsiroop por pond 15 ceDt. Gember per pond 221/, cent. Edammertji
per stuk 85 ceut (bepaald fijn Friesche kaas per poud 17 cent. Van dkn Beug
Eiermeei per zakje 421/» cent. Gemengd Voer per 5 kop 27'/» cent. Vuuraanmake
per pak, 20 Btuks, 'ól/a cent. Beslist he,t zuinigst eu gemakkelijkst
Het nieuwste eu fijnste is GRIESMEELPUDDING per ons 6 cent Frambozr
Vanielje, Amandelen en Citroen.
Bezorging dagelijks door de geheele stad.
Het goedkoopste en soliedste adres voor H.H. Winkeliers.
Aanbevelend,
Prachtig zwart Meubel voor slechts f 175.-
H. C. KOEK, Kanaalweg 23.
Ook verkrygbaar op maandelyksche afbetaling.
Joh. d Linde, Vlietlaan 40, Rotterdai
levert franco van eerste kwaliteit Ameri
Lijnmeel en Lijnzaad Veebrood a f 6
per 100 kilo. Minste aanvraag 25 K