Marine en Leger.
De pantsersehepen .Piet Hein* en .Evert-
•en', respectievelijk onder bevel van den
kapt. ter zee H. Hacker en P. C. Swaan,
zjjn gisteren van hier vertrokken tot het
hondon van een pezameljjken oefeningstocht,
waarop een bezoek zal worden gebracht aan
San Sebaatiaan (Noordkust van Spanin) ter
bewoning van een daar te houden Regatta
roei- en zeilwedstrijd. Van 14 tot 25 Juli
zullen de schepen daar vertoeven. Daarna zal
do «Piet Hein* een bezoek brongen aan
IJsland en de havenplaats Rejjkiavik aandoen,
de «Evertsen* bezoekt dan een Engelsche
haven, waarna du schepen weder toNieuwe-
diep terug sullen koeren.
Verder vernamen wy, dat op oen ander te
bepalen datum naar Vlissingen worden go-
zonden, ton einde tegenwoordig te syn bü het
bezoek, dat de Koningin voomomons is to
brengen aan do uit Oost-Indië thuisvarende
divisie, onder bevel van den schout-hy-nacht
J. G.Snethlage,de monitor «Reinier Claoszen*,
de stoomschouner .Zeehond», de pantser-
schepen «Piet Hein» en „Everleen' en 2
groopen torpedobooten. Het stafmusiekkorps
der Kon. marine zal geëmbarkeerd worden
aan boord van het vlaggeschip.
De onderzeesche torpedoboot.
Do Zaterdag van .de Sohelde" to Vlissin
gen te water gelaten onderzeesche torpedoboot
zal, wanneer het vaartuig aau de gestelde
eischen voldoet, worden aangekocht door de
Nederlandscho Marine en het commando over
deze eerste Nederlandscho onderzeesche tor-
podoboot worden opgedragen aan den luitenant
ter zee eerste klasse P. Koster.
Met 7 Jnli *gn bevorderd tot hoofdmechiniit ds mi-
ckinielen W. IHindurff P- Kepteui.
Met 8 Jnli id. tot uiechioiet de idjaoct-tnechiniiteri
J. ven der brugge, P. C. Mettioger en Ce. ven Merlc.
OvergepleeUt ven Hr. M». «Evertson" op Ilr, Me.
.Rcinier Clseezeu" de sdtp-mecb. M. K. J. Verboom.
Marktberichten.
Alkmaar, 8 Juli. Aangevoerd 7 paarden
190 a 250, 0 Veulens f0.a 0., 17 Koeien
en ossen 1 120 a 250,Vette kalveren f 0—
a per K.G. a ct., 81 Nuchtere
kalveren 1 6 a 15, 7 Magere schapen f 10
a 16,— vette varkon» 1 a por K.Q.
f et., 3 Lammeren 1 10 h 14, 0 vette
varkens 10 a19 Magero varkens por stuk
1 15 a t 20, 114 biggen, 10 w., 1 8 a 10.50,
3 bokken en geiten f 8 a 06, 4 kleine bok
jes 1.25 a 1,75 eL, Boter, hoogste prjjs 65. ct..
iniddelb. 60 ct., laagste 55 ct., grasboter
ct. aanv. 4892 K.G., Eendeieron 1 8.75,
Kipeieren 1' 8.50 a 4.por 100.
Hoorn, 8 Juni. Tarwe 1 8.a 8.50, rogge
1 0.a 0.gerst f 4.50 a 5.bavor
1 3.50 a 4.witte erwten 1 0 a 0 groene
dito f a grauwe f a vale
i a bruine bonnen f 9.a 9.50,
karwoizaud 1 14.50, mosterdzaad f 22.50.
6 paarden f 50 a 150, 7 koeien 1 160
al 210, 10 schapen 122 a 27, 0 lammeren
t [n, 5 kalveren f 7 a 15, 0 varkens
f^O a 0. 0 zeugen f 0 0 a 0, 29 biggen f 6.
a 10, kipeieren f 8.50 a 8,75. 8050 kop boter
55 a 57* ct per kop.
Vistcherijberichten.
NieowrdUp, 7 Jnli. Aangebracht door 45 korder»
10 tot 80 atuki groote tong, ]>er ituk 10 a 80 ct-, 20
tot 100 middelmatige tong 80 a 40 et20 tot 100
kleine tong, 15 e 20 ct. 5 ttnka tarbot, per atnk ft
tot f 5. 1 tot 10 etuke rog, per atnk 90 ct.. 1 tot 4
manden kleine echol. per mand f 1.51) e f 1.75, 1
4 manden ackar, per mand 1.50 e f 1.71.
ft JulL 9» korder» mat 10 tot 80 atnk» grooU tong.
per atnk 75 e 85 et., 10 tnt 100 middelmatige toog
per atnk 80 a 40 ct20 tot 80 kleine tong, per atuk
15 a 20 ct 10 atuk» tarbot, par atnk (8 a ffl. 1 tol
10 ataka rog, nar atnk f0.90. 1 tot 4 manden kleine
ióho), per inand f 1.50 tot f2, 1 tot 4 manden echar.
per mand f 1.60 a 1.75.
10 Jnli. 18 kordere met '0 tot ?0 «tuke groote tong,
per atnk 80 ct.. 80 tot 100 middelmatige tong, par
atnk 85 a 45 et., 20 tot 80 kleine tong, per atnk 15
e 20 etI tot B atnka rog, 85 et., 1 tot 4 manden
kleine echol. per mand f 1.80 a f 1.75, 1 tot 4 manden
echar, per meed f 1.50 e f 8.
11 Jsli, v.m nieU binnen.
Stoomva&rtberichten.
Het stoomschip .Koning Willem I,* van
Batavia n A'dam vertr. 8 Juli v. Singapore.
Het stoomschip .Oranje», arriv. 9 Juli W
Amsterdam van Batavia.
Het stoomschip «Java» arriv. 8 Juli var
Amsterdam te Batavia.
Hot stoomschip .Koningin Regentes»,
A'dam n. Batavia, is 9 Jnli Perim gepasseerd.
Het stoomschip .Koningin Wilhclmina-
arriv. 9 Juli van Amsterdam te Batavia.
Tijdstippen van verzending der
Brievenmalen.
Naar Oost-Indie.
Versendiegeweg.
I Di.ti.iu
last. bnsl
post-bc.org. n/h p0,u
Stsdstijd
7.'ssv
7 'sev
n 28 Jnli
p. eerpost vis Amstsrdsm
p. reepoet vis Rotterdam n
p. Holl. mail vis Genos 11 en 25
p. Holl. mail tL Msrseills 18 8.80's
p Prsnsebs mail ris Msrseillr 21 7.
p. Dniuchs mail vis Napels*)! 18 Juli j 18.
Alleen naar Atjsh, Sumatra'a Oostkust, Pslembsna
Riouw. Banks, Billitou en Z.-W. Aid. van Itorneo.
Het everige gedrelte van Nad. Ooat-Indi* wordt alleai
op verlangan der altacder» via Napels varxondm.
Naar Paleinbang, RiouwBanka BilUton
en Z. W. Afd. van Bomeo
p Enge lacht mail via Krindiii 14 cn 28 Jnli 1 8.80'am,
p. Holl. mail via Ganna 11 rn 25 7.—
Naar A tjeh en de Oosthut t»an Sumatra
EngeUch» mnilvis Brindisil slksn Vrijdag 8 80'am-
p. Holl. mail via Genua ,|ll en 26 Juli| 7.— 'ai
Naar Quyana (Suriname)
p. aeepoat via Amsterdam .111 en 25 Juli 7.—'ai
p. maü over Engeland )7 en 31 7.'e
p. mail vla 8t. Naxairc 7 Aug. 7.'ai
Naar CurafaoBonaire en Aruba
p. aeepoat via Amsterdam
p. mail via Sontbamptou
p. mail via Hambnrg
(alleen op verlangen der
25 Julii 7 'ae
"ïrJïïH
Naar St. AfartinSt. Eustatxus en Saba
p. aeepoat via Amsterdam j 11 «a 25 Jnli j 7.'sav.
p. mail ovrr Engeland 17 an SI Jnli7.—'aav.
Naar KaaplandNataL, Oranje-Rivier
kolonie en Transvaal
eiken Vrijdag, 3.80 's nam.
z. v. Cornelis Witte en Engel Mathilda Witte
(den Burg). Gcrbregdina Maria d. v. Re ij er
Djjt en Maria Verberne (Waal on Burg), Cat-
harina Anna d. v. Gerrit Hin en Maretje
Mulder (Hoogenberg).
ONDERTROUWD Gerrit Weydt en Anna
Tuinder tOuze Schild), Willem Vlason Marlje
Platvoet (Oosterend).
GETROUWD Cornelis Djjt cn Gerbregdina
Hendrika Pclronclla lirans (den Burg), Lcen-
dert Vonk en Antje Brouwer Oosterend).
OVERLEDEN Grietje Bischoff, oud 85
jaar wonende te Oosterend.
Burgerlijke Stand gem Texel,
Aangiften van 1 Juli tot en met 7 Juli 1905.
GEBORENMaria Elizabeth Petronella
Paulina d. v. Paulus Borst en Maria Elisa-
bet li Bechtle (Gade Schild), Jaoob Jan z. v.
Jaceb llin en Johanna Pieternella Verberne
(Spang) Agalha d. v. Gerbrand Zeetel iel cn
Pieternella de Graaf, (de Cocksdorp)Frans
Burgerlijke stand gem. Helder.
Van 7 let 10 Jnli.
BEVALLENT. Dekker rcb. UoUr, d. A. Bonte»
geb. Baan. d. T. Graaft gab Bot, d. D. M. v. d. Kluit
gab. koogman, t. J. E. Viaacr gvb. Stnivenbarg, d. A.
Graal gab. Goldatain. d. A. M. M. Mol gab. Wiaden -
boft t B. Grater geb Ekaap, d
OVERLEDEN: J. Hof.ter, 88 j. V. Harman. 68 j
J. Winkel. 48 j. J. ,W. Lek. m. T Gelderm.n, w.
De Oorlog in het Oosten.
- Met de post komen nog altyd bij
zonderheden over den zeeslag hjj Tsoesjima.
Zoo wordt aan een Duitsch blad gemeld,
dat het admiraalschip Knjas Soeworof door
een groot aantal Japansche schepen tege-
Igk ouder vuur werd genomen, zoodat het
reeds om vier uur de gevechtsliuie verliet,
en zonk voordat het een uur later was.
Ook het slagschip Borodine was reeds zwaar
beschadigd door de Japansche scheeps-
artillerie, toen het door den torpedojager
werd aangevallenhet had zjjn masten
verloren, de matrozen waren dood of ge
kwetst of' Btonden werkeloos aan dek. De
tweede whitehead torpedo trof de machine,
en onmiddeljjk dook het schip met de
voorplecht naar beneden en verdween in
de diepte. De gepantserde kruiser Admiral
Xachimof werd den 28en, 's morgens door
geschutvuur vernield. Het grootste deel
der bemanning verdween mede in de gol
ven alleen de commandant, een luitenant
en 8 man, die zwemgordels aan haddon,
werden door visschersbooten gered. De
Osljabja werd in den grond geboord dooi
den kruiser Nisjin, nadat ze nauweljjks een
uur gevochten bud.
Ook deze berichtgever zoekt de redon
van de spoedige vernietiging der Russische
vloot voornamelijk in do omstandigheid
dat de Russen niet konden schieten,
terwijl de Japanners sedert jaren schiet
oefeningen hadden gehouden bjj hooggaande
zee.
De vredesonderhandelingen.
Washington, 10 Juli. De onder-secretaris
van staat deelde mede, dat de Russisch-
Japansche gevolmachtigden hebben goed
gevonden bijeen te komen te Portsraouth
(New Hampsbir-*), daar ze besloten hadden
d- conferentie te houden buiten Washington.
De zittingen zullen plaats vinden in du
gouvemements-raarinegebouwen te Ports-
mouth.
Weeuen, 10 Juli. Naar uit Londen aau
do Pol Korr. wordt gemeld eischt China
op de hoogte te worden gehouden van den
loop der vredesonderhandelingen, voor
zoover die zyne souvereiniteit en zjjn ter
ritoriale rechten betreffen, terwjjl het er
tevens bjjvoegt, dat iedere overeenkomst
tusschen Rusland en Japan zonder zjjn
voorafgaande goedkeuring door de Chinue-
sche regeering niet erkend zal worden.
De toestand in Rusland.
De bemanning van de >Potemkin< heeft
zich overgegeven aan de Rumeensche
regeering. Kn daarmede is aan den zonder
lingen toestand die in de Zwarte Zt*e
keerschte een einde gekomen.
Voor de Roeineensche regeering was du
quaestie hoogst moeilgk. Wat moest zjj
doen met het schip en met de bemanning
die onder zulke merkwaardige omstandig
heden in Con«tanza aankwamen
De minister-president Cantacuzeno zelf
had zich voor de onderhandelingen naar
Constanza begeven, vergezeld door de
generaals Grozea en Anghelescu en den
marine-commandant Coslinsky. Deze com
missie stelde de voorwaarden van overgave
vast, en na eeüige onderhandelingen onder
wierp de bemanning van de sPotemkin-
zich daaraan.
Zoodra de onderhandelingen geëindigd
waren werden de 700 matrozen, die nan
boord van het Russische schip waren, aan
wal gebracht. De scheepskat waarin zich
800.000 Roebels bevonden, werd door de
Roemeense!)e autoriteiten overgenomen. In
den mast werd du Roumeensche vlag ge-
heschenhet schip werd bemand me*
Roumeensche matrozen en officieren.
Het schip zal in Constanza bljjveu,
totdat de onderhandelingen lusschen Roe
menië en Rusland geëindigd zjjn en daarca
weder aan Rusland worden uitgeleverd,
Wat er met de bemanning gebeuren zal
is nog niet duideljjk. Zal de Roetneensche
regeering de muitende matrozen aan
Rusland uitleveren Het antwoord op die
vraag schgnt ontkennend te zullen luiden.
Volgens de berichten uit Boecharest
worden de matrozen van de >PotemkiD<
in verschillende plaatsen onder dak ge
bracht. Uit Breinen wordt gumeld, dat
onderhandelingen met du Norddeitsche
Lloyd geopend zjjn, om de matrozen naar
Breinen te brengen, waar zjj naar Argentinië
zullen worden ingescheept.
Indien deze berichten juist zjjn, daö zal
de Roemeensche regeering wel gehandeld
hebben in overleg met Rusland.
In deze quaestie kan slechts met g<-ineen
overleg worden gehandeld. En waarschjjn-
lgk zal Rusland big zjjn, dat het de
»Potemkin« onbeschadigd terugkrijgt en
zal het er geen prjjs op stellen het aantal
slachtoffers van de revolutie met nog 700
opgehangen muiters te vermeerderun.
Vervolg der berichten.
De heer K. Laagland Winder alhier
was laagste innchrjjvur voor het verbouwen
van het winkelhuis in de Keizerstraat voor
rekening van dun heer P. v. Grunuingen,
voor de som van f 2060.Het werk
is gegund.
Geldleenlng Helder.
Door de gemeente Helder zal eene 3a/a
pCt. leening groot f375.000 worden aau-
gugaan. De inschrjjving op deze leening
is opengesteld tot den koers van 97 '/4 pCt.
op 13 Juli a salhier bg dun Gemeente
ontvanger, te Amsterdam bjj de Amster-
dumscbe Bunk, te 's-Grarenhage bjj de
heeren Oppenheim Van Till en te Gro
ningen bg Jnlius Oppenheim's Bank. De
storting der toegewezen obligatiën moet
geschieden op 1 Augustus e.k.
Uit de toelichting van den p-ospectus
bljjkt dat de leening wordt aangegaan ten
behoeve van de uitbreiding en verbetering
der werken van de Gemeentelijke water
leiding, de invoering van muntgasmeters
met de daarmede in verband staande uit
breiding van het gasbuizennet en voor
eenige andere werken.
Tot zekerheid van de rentebetaling en
aflossing worden de inkomsten en midde
len der gemeente verbonden.
De leening is verdeeld in 375 obliga
tiën van f1000 en d« obligatiën zjjn voor
zien van halfjaarlgksch* coupons, verval
lende 15 April en 15 October.
De aflossing zal plaats hebben in 40
jaren, in elk der eerste 10 jaren een be
drag van f 10.000 waardoor de overige
30 jaren een bedrag van f275.000 zal
betaald moeten worden.
Oefeningen voor de Infanterie.
Het 10® Regiment Infanterie zal van
24 Augustns tot en met 6 September
kampeeren in de legerplaats bjj Millingen,
onder leiding van den Commandant van
het Regiment.
Nationale Rembrandt-hulde.
1606-1906.
Voor eunige dagen heeft men in de Dag
bladen kunnon lezen van een voorgenomen
Nationale Rembrandt-hulde in 1906. Ook te
Helder is, evenals op andere plaatsen o.a.
Delft, Edam, Hilversum, Zaandam, Hoorn,
Eeschede, Nijmegen, Roermond enz. een
Plaatselijk Comité voor deze Rembrandt-hulde
gevormd, beslaande uit de volgende, in alpha-
betische volgorde genoemde heeren
Dr. W. p Jorissen, l^eer. Kon. Inatit. v.
d. Marino voor!. Voorzitter,
T. T. Bonk, Directeur der Zeevaartschool,
L. do Brujjn, Hoofd oener Openb school,
I. G. de la Foutaine Verwey, Leer. K.H.B.S.,
P. J. A. van Geleuken, Leer. R. H. B. S.,
IJ. de Haan, Leer. R. H. B. S.
K. A. Heeroma, Hoofd eencr Openb. school,
Mr. G. J. van Heuven, Griffier bjj het
Kantongerecht,
J. Huisman, Hoofd eener Openb. school,
W. Hujjg, Pastoor,
Dr. D. A. Kerkhofl', Directeur R. H. B. S.,
A. Klerk. Azn., Hoofd cener Openb. school,
G. E. Kloosterhuis, Hoofd eener Openbare
school,
N. Koers, Predikant,
J. Kruys Voorborge, Directeur dor Burger
avondschool,
J. B. Mulders Czn., Leer. Burgeravond
school,
C, L. Nanta, Predikant,
KI. F. Oortgjjscn, Lid d firma Oortgjjsen&Zn,
R. J. Praamsma, Hoofd der bjjzondore
school,
J. B. Schuil, le Luitenaut der Infanterie,
C. Stammes, Notaris,
J. A. van Toorcuburg, kapitein der MariuierB,
H. Uurbanua, Gemoente-Secratis,
G. do Ven. Apotheker en Wethouder,
W. Westendorp, Hoofd eener Openbare
school,
W. Visser, Hoofd eener openbare school,
M. Wjjt, Luitennnt ter zee 1ste klasse,
51. D. van Dyk, Leer. Kon. Inst. v. d.
Marine, Voorl. Secrtaris.
Celebes.
De correspondent van de »N. Rott. Ct.«
te Batavia seint
Bjj een prauwonderzoek op de reede
van Badjowa zjji vermoord do luitenant
ter zee Tbennisscn en de matroos De Buck.
Badjowa is de voornaamste reede van
Boni, waar onze maritieme macht veruenigd
ligt. Dadeljjk na het ontvangen van het
weigerend antwoord van vorst Boni werd
dit rjjk voor allen uit- en invoer gesloten.
Hiermede werd onze marine de zware
taak op de schouder gelegd een nauwkeuiig
toezicht te houden op alle inland«che vaar
tuigen. Gelukt het zulk een vaartuigje bod
te houden, dan is het voor onderzoek der
lading noodzakeljjk. dat een detachement
aan boord gaat. Dit zal hier ook geschied
zjjneenmaal onze officieren en matrozen
aan boord ziende zal de bemanning amok
gemaakt hebben en als slachtoffers vielen
de luitenant ter zee 2de klasse H. Teanis-
ser, dienende in de rol van Hr. Ms. Siboga,
en de matroos ,de Buc'r. Dit zjjn dus de
eerste slachtoffers van de eigenlijke Boni
expeditie.
Badjowa is ook vroeger als ontschepings-
plaats gebruikt door onze troepen, bij
verschillende expedities tegen Bonivan
1859 tot 1860 is het door onze troepen
b«zft geweest.
TEXEL, 10 Juli. Van de 1066 kiezers
maakten Zaterdag j.1. bjj de stemming
voor 4 leden van den Gemeenteraad slechts
520 van hun stemrecht gebruik. De uitslag
was als volgtHerkozen werden de heeren
G. J. O. D. Dikkers met 442 en W Mets
Tz. met 458 stemmen Gekozen werd de
heer A. Langeveld Pz. met 344 stemmen.
Herstemming moet plaats hebben tusschen
de heeren K. Lap Bz. (aftr. lid), die 226
en P. C. Koorn, die 220 stemmen ver
kreeg. De heer A. Lap Az. bleef in de
minderheid met 195 stemmen.
Bedankt voor het beroep naar de Cocks
dorp, alhier, door den heer J. H. van
Paddenburgh, candidaat te Utrecht.
WIERINGEN. De uitslag der op .8 dezer
gehouden stemming ter verkiezing van dr e
leien voor den Gemeenteraad als volgt:
Uitgebracht: 348 stemmen; van on
waarde 5 biljetten, alzoo 343 geldige
stemmen, waarvan verkregen: H. A. J. van
der Speek Obreen 245, P. Kuut Sz- 245,
V. Hejjblok 217, Jb. Kaptein 85, Jn.
Koorn Jz. 51, C. Koogman 43 en C.
Rnsselman 25. De drie eerstgenoemdeo, af
tredende raadsleden, zjjn dus herkozen. -
Kolonel Verhey.
Het Deventer Dagbladc verneemt uit
goede bron, dat er urnttig over gedacht
wordt, de portefeuille van oorlog in het
aanstaande kabinet aan den kolonel van
het corps mariniers den hoer J. B. Verhey,
den afgevaardigde uit Rotterdam, aan te
bieden. Het blad voegt daaraan toe:
üe keuze zou nog laDg niet slecht zjjn
Vurhev behoort tot de Unie-liberalen en
dus tot de meerderheid, die thans aan het
roer komen moet. Hjj heeft als Kamerlid
steeds getoond een warm hart te hebben
voor het leger, en tegen misbruiken en
misstanden te willen opkomen.
Bovendien heeft kolonel Verhey oorlogs
ondervinding opgedaan, getuige zjjn Mili
taire Willemsordeen daardoor is zjjn blik
allicht ruimer geworden dan die van een
bureau-geut raai. Het zou werkeljjk niet
kwaad zgn, a>s er eens iemand aan het
hoofi van het departement van Oorlog
kwaui, die buiten het Nederlandscho leger
staat, (Kolonel Verhey behoort tot de mari
niers niet tot de marin*), eu die dus
rrjj is van den daar in heerschenden sleur,
en de zonderlinge begrippen, die men er
maar al te vaak hoort verkondigen.*
Ongeluk aan den Hembrug.
Gisteravond had aan de Hembrug een
droevig ongeval plaats.
De heibaas M'chels uit Utrecht, die de
leiding had van het heiwerk voor de
nieuwe Hembrug en in dienst was van
den aannemer, den heer Van Hattum, nam
gisteravond ongeveer 6 nar voor een oogen-
blik de bediening van de handel der loco
mobiel op zich, waarbij hjj plotseling werd
aangegrepen door de pooli (het touw,
waaraan het heiblok liaugt en dat om den
rondsel loopt) waardoor hg eenige malen
in de rondte werd geslingerd met het
gevolg, dat de man aan de bekomen ver
wondingen heel kort daaina is overleden.
De ongelukkige, die ongeveer 50 jaar
oud is, laat een vrouw met 10 kinderen
achter.
Onweder.
Op de Ceintuurbaan te Amsterdam is
Zondagavond een tramwagen door den
bliksem getroffen. De wageu geraakte
dufect. Persoonlgke ongelukken kwamen
niet voor.
Te Zeist is Zondagavond in de leger
plaats een soldaat door den bliksem ge
dood een ander met wien hjj stond te
praten, werd aan den arm verlamd.
Do eerste in Nederland gebouwde
onderzeesche torpedoboot.
Zaterdagavond half zeven liep van de
werf der Koninkljjke Maatschappjj de
Schelde te Vlissingen de eerste onder
zeesche boot, welke in Nederland is ge
bouwd, te water.
Eenigen tjjd geleden werd reeds in korte
trekken melding gemaakt van dit vaartuig,
dat ongeveer 20 meter lang is, en geheel
ondergedompeld 120 ton water verplaatst,
terwjjl de dwarsdoorsnede van het sigaar-
vorinige lichaam over de geheele lengte
cirkelvormig is met een grootste middellgn
van ruim 3 meter in het midden en met
kleiner wordenden diameter naar het vóór-
en achtereind.
In het voorste gedeelte van de boot be
vindt zich de torpedolanceerinrichting,
waaruit de drie torpedo's van een der
nieuwste typen kunnen worden weggescho
ten. Deze lanceeriorichting bestaat nit een
5 M. lange buis, welke vóór in de punt
van de boot uitmondt, en daar gesloten
wordt door middel van een zwaren klep,
terwjjl ook het achtereind der buis in
de bout met een deksel kan worden ge
sloten. Het lanceeren der torpedo's geschiedt
in het kort als volgt. Nadat het voordeksel
gesloten en het achterdeksel geopend is,
wordt de ruim 500 KG. wegende torpedo
ïu de buis gebracht, waarna het achter
deksel wordt gesloten. Opent men nu het
voordeksel, dan wordt natuurljjk de over
blijvende ruimte in de buis door het toe-
stroomende water gevuld, daar de buis
altjjd ouder de oppervlakte van het water
is, in welke poBitie de boot zich ook bevindt.
Zoodra men op den gewenschten afstand
gekomen is van het Bchip, waarop
turpedo moet worden afgeschoten, wordt
de boot zoo nauwkeurig mogeljjk in de
richting gebracht, en laat men een hoe
veelheid samongeperste lucht achter de
torpedo in de buis uit een luchtaccumulator
toeBtroomen, en de torpedo wordt door
de zich ontspannende lucht uit de buis
geblazen. Bg hut vooruitbewegen der torpedo
iu de buis loopt een trekker, welke zich
boven op het lichaam van de torpedo
bevindt tegen een vaststaande bont boven
in de buis aan, waardoor deze trekker
wordt achterovergeworpen. Het gevolg
hiervan is, dat de zoogenaamde stopklep
in de torpedo wordt geopend, en de
samengeperste lucht uit de luchtkamer der
topedo naar de machinekamer vloeit,
waardoor de machine begint te draaien,
en de schroeven achter aan de torpedo in
bewegiDg worden gebracht, zoodat dit
lichaam tengevolge hierran zich met een
30 mjjls vaart door het water verplaatst.
Hoe dichter men zich bg het doel waarop
gelanceerd moet worden, bevindt, des te
meer zekerheid heeft men dat dit zal
worden getroffen, aangezien op kleinen
afstand de invloed van ufwjjkingen der
torpedo zich minder zal doen gevoelen
dan op grooten afstand. Als regel wordt
bjj deze torpedo's aangenomen, dat men
reeds op 1000 meter afstand kan lanceeren,
maar, zooals gezegd, hoe dichter bjj men
komen kan, des te voordeeliger zal het
zgn, waarbjj in het oog moet worden
houdeD, dat het voor de veiligheid 5er
lanceerende boot zelf wenscheljjk is op
niet minder afstand te komen dan 100
meter, daar men anders kans zon hebben
zelf beschadigd te worden door de kracht
van het explodeerende schietkatoen, dat in
het voorste gedeelte van de torpedo vervat
is, tegen den wand van het vjjandeljjke
schip.
Aan de oppervlakte wordt de boot voort
gestuwd door middel van een viercylinder
gasoliue moter, waarvoor de brandstof ge
borgen is in een groot water- en lucht
dicht, en vóór in de boot ingebouwd-re
servoir. Met de constructie van dit reservoir
mout altjjd de uiterste nauwkeurigheid
worden betracht, daar de gasoline makke-
Ijjk vervluchtigt en door het geringste
lekje ontsnapt. Mocht er ergens een gas-
olinelek worden aangetroffuu, dan moet
dit dadeljjk worden opgespoord, want het
gasolinegas gei ft met de lucht in de boot
vermengd een mengsel, dat zeer licht tot
exploisie wordt gebracht, zooals de op
varenden van onderzeesche booten reeds
menigmaal tot hun nadeel hebben onder
vonden. Bjj het inachtneming van de noo-
dige voorzichtigheid is deze omstandigheid
echter niet te vreezen, en de ongelukken,
welice zich op onderzeesche booten met de
ga«oliue hebben voorgedaan, zgn geheel
te wjjten aan onvoorzichtigheid en het
niet naleven der bestaande bepalingen.
Onder water wordt de boot voortge
stuwd door middel van een electromotor,
waarvoor het vermogen geleverd wordt
door een electrische accumulatorenbatterjj
van 60 cellen. Door een stelsel van wrjjf-
koppelingen kan men zoowel de gasoline-
machiue als den electromotor op de hoofdas
te werk stellen.
De luchtperspomp dient, zooals de naam
reeds aanduidt, tot het samenpersen van
lucht, welke na die bewerking te hebben
ondergaan, geborgen wordt in 9terke stalen
cylindrische reservoirs, üe daarin vervatte
lucht kan opgeperst worden tot een span
ning van 160 atmospheren. Bovendien zgn
er nog reservoirs voor lucht van lageren
druk, welke dient voor het lanceeren der
torpedo's, vcor het gebruik der bemanning,
ea om water uit de verschillende tanken
weg te persen. Er zjjn nameljjk in de
boot een aantal tanken ingebouwd, welke
dienen om waterballast te bevatten, die
men kan laten toestroomen door groote
kleppen in de huid te openen. Wanneer
men met de boot onder du oppervlakte
wil gaan, moet men natuurljjk deze tanken
vullen. Men laat dan zooveel water toe
stroomen, dat de kjjkglazen in den com
mandotoren nog even boven de oppervlakte
zgn, waardoor dan het drgfvermogen van
de boot tot een gering bedrag is terug
gebracht, welk drgfvermogen bg het voor
uitgaan der boot in het water overwonnen
wordt door de kracht van het stroomeude
water op de horizontale roeren.
Wanneer een boot van het type als
waarvan wg spreken, aan de oppervlakte
vaart en dan wil duiken, moet men de gas-
ohnemachine stoppen en afkoppelen, de
ventilators waardoor de bedorven lucht en
waterstofgas van de batterjj worden afge
voerd, moeten weggenomen worden, de
luiken in den romp moeten gesloteu worden,
waterballast moet worden toegelaten tot
de tanken, de electromotor moet worden
aaugekoppeld. Al deze werkzaamheden du
ren minstens een kwartier, en dan wordt het
reservedrjjfveruiogeu teruggebracht tot on
geveer 150 kg. De vaart aan de opper
vlakte is 8 uigl, terwjjl de boot onder
water 7 mjjl kan loopen, Voor de ventilatie
zgn een tweetal kleine electromotors in de
boot opgesteld welke ieder een waaier
drijven, waarvan een dient om de door de
batterjj ontwikkelde gassen af te voeren
en de tweede om de bedorven lucht uit
de boot te verwjjderen. Een derde electro
motor dient om de hulplenspomp te drjj-
ven, terwjjl een vierde zóódanig werktuig
dient om de periscoop te draaien, dat is
het instrument waardoor men onder de
oppervlakte zjjnde een beeld kan krjjgt
vaa een gedeelte van den horizont.
Te Urk is aangekomen de daar te
huis behoorende botter »U.K. 97c, wt'lke
verleden week in de Noordzee door eei
zwaar ouweder overvallen werd. De blik
sem trof den mast, welks top rakelings
langs den zoon van den schipper viel, en
nam zgn weg langs het stag naar den voor
steven, waar de twee andere manschappen
werkzaam waren. Hoewel zjj eenige oogen-
blikken het bewustzgn kwgt waren, be
kwamen zjj geen letsel.
Inbraak en moordaanslag.
In de Speelmanstraat 143 te Rotterdam,
woont de boter- en kaashandelaar P. Lan-
degent, oud 30 jaar.
In een vertrek achter zgn winkel slapende
werd hg Vrijdagnacht omstreeks 1
uur wakker, doordat hg geritsel vernam.
Onraad in zgn winkel vermoedende sprong
hg het bed nit om een onderroek in te
stellen.
In zgn winkel komende stond hg plot
seling tegenover een inbreker, die zich door
het tuimelraam toegang had verschaft.
Zonder aarz-ling loste de inbreker a
bout portant een revolverschot op Lande-
gent, die door een kogel in de buik ge
troffen werd. Landegent zakte ineen en
de inbreker zag kans, voor nog hulp kwam
opdagen, door het tuimelraam te ontvluchten.
De baren, door het leven gewekt, kwa
men te hulp en L. werd levensgevaarljjk
gewond per brancard naar het ziekenhuis
vervoerd. Tjjdens den inbraak moet nog
een ander persoon op den uitkjjk gestaan
hebben. Van beide personen is bet signa
lement vaag bekend.
Landegent is Zondag overleden.
Wonderbaarlijke redding.
De Kampioen", orgaan van den Alge-
meeneu Nederlandscben Wielrjjderabond,
geeft het volgende verhaal van een wonder-
baarljjke redding.
Zondagmiddag I.I., reed een onzer leden
met zjjn automobiel op den straatweg Lei-
den-üaarlem, en haalde, niet verre van
Sassenheim, evenals natuurljjk dien
reeds meermalen was geschied, een wiel-
rjjder in.
Laatstgenoemde reed rechts van den weg,
dus aan den goeden kant, en bleef daar
rjjden, na een hoornstoot van de automo
biel, tot kenbaarmaking van het voornemen
om den wielrjjder voorbjj te rjjden. Geen
belemmering dus voor de automobiel om,
geheel volgens den regel van den weg,
den wielrjjier links te passeeren. Doch
op het allerlaatste moment wordt de wiel
rjjder door een onbegrgpeljjke zenuwach
tigheid aangegrepen, denkt plotseling dat
hg links van den weg toch veiliger is,
en neemt het nootlottige besluit nog
over te steken Ontzetting vae de inzitten
den in de automobiel. Krachtig remmen
en zooveel mogeljjk links aanhouden en
schreeuwenDoch te laat I De botsing
was niet te vermjjden en de automobielist
had de vreeseljjke gewaarwording, geheel
buiten zgn schuld, eun mensch te dooduti
Eén seconde stond zjjn waarnem ngsver
mogen stil 1 Toen zag hg, o, geluk en
o, wonderdat de wielrjjder geheel onge
deerd op de rechterlantaarn van zjjn auto
mobiel zat zich met een hand vasthoudend
aan den dop van den nid d'abeilles. Toen
de wagen stilstond, stapte de man er af.
Hg had nog geen scheurtje in zgn klee
duren. Klaarblgkelgk had de lantaarn, ge-
ljjk van hoogte met het rjjwiu.lzudel, het
rjjwiel onderden rjj der vandaan geschoven,
waardoor deze, snel doch zeker, van zjjn
rjjwiel op de automobiel was orergestapt.
Liet rywiel zelf was onder de auto ge
komen en lag zwaar verminkt op (Jen weg.
Men kan zich de algemeene dankbaarheid
voorstellen, na deze bovennatuurljjke red
ding van den wielrjjder, wiens oogen-
blikkelgke zinsverbijstering bjjua het leven
gekost had. De wielrjjder reed met de
auto mede naar Haarlem, terwgl uver de
schade nader onderhandeld zal worden. De
automobielist wenscht echter niet de geheele
schade te vergoeden, daar het ongeluk
zjjn schuld geenszins ia.
Doch voor het heillooze oversteken op
het laatste mnm»nt, vooral wanneer m*
aan den goeden kant rjjdt, en das d*
acbterrjjder vrjjlieid tot passeeren gerit
moge hierdoor noij eens ernstig gewaar-,
schuwd worden 1 Zonder een uitkomst, dii
men tot nu toi alleen in de »Fliegend«'
Bliitter mogeljjk zou achten, had het ver.
keerde uitwijken hier een ernstig ongeluk
tot gevolg kunnen hebben.
Hat zinken van een onderzeesche boot ii
de nabijheid van de kust van Tunis.
De Farfadet. - zoo heet de boot beronl
z:ch bij den ingang van du haven vaj
Sidi-Abdailah. Zjj zon juist onderduikeo,;
toeu de kommandant bemerkte, dat
ueu deur niet kuulcmual sloot. Hjj opeudii
de deur met de bedoeÜDg om die dicht t»
klappen, maar dat ging niet meer. Bjjm
wan de deur dicht toen hot water kwam
opzetten. Het water sloeg de deur heele.'
maal open, en de kommandant werd m
het schip g'spoeld. Kort daarna kwams
er nog een paar mannen bovendrgveo.
üe voorkant van de Farfadet was vol watn
geloopen, zoodat de boot met den ko;
naar beueden de diepte inging, en zoo,
mat den achterstoven naar boven bleef het
schip rechtop in den modderigen bodea
der zee staan. Achterin wns de Farfadtf
watervrjj gebleven, achterin bevonden ziel
nog 13 man. Dadeljjk zgn alle poging*
in het werk gesteld om de Farfadet we«
naar boven te krggeo. Het moest vlug g».
beuren, anders zouden de mannen in h«
achterruim stikken door gebrek aan venek
lucht. Kort na de duikeling van het na
hut vaartuig leefden die manschappen nog,
Zjj beantwoordden de signalen der duiken,
dio hielpen bjj het reddingswerk. In mik
uen vreeseljjken toestand van hoop en angit
moeten die 13 mon«chon hebben verkeerd
Woensdagmiddag tegen drie uur is 4t
Farfadet ondergedoken. Hut ministerie m
rnarioe te Parjjs werd geregeld op
hoogte gehouden van den stand van zak(&
Des avonds om 10 uur luidde hetde 11
manschappen van de Farfadet zgn tiog
niet gered. En om 1 uur 's nachts opnieur
een telegramde manschappen van dt
Farfadet zgn nog niet gered. Vrjjdagmorgwj
kreeg men aan het ministerie van mariu
de boodschap dat de manschappen nog n
gered waren, maar dat zjj nog leefden. Om 11
uur Zaterdag zat de Farfadet nog ms
de kop in de modder, maar de duikm
kregen geen antwoord meer van de II
mensch- n in het achterschip Er is sa
bericht van Zaterdagavond half acht, ds
men er 's middags eindeljjk in geslaagd:
was het achtereind van de Farfadet bom
water te krjjgen dat de manschappen nog
leefden en dat de lucht in het achtersctf
is ververscht. Nauweljjks stak de Fariail
echter even uit het water, of een van
kranen waarmee hij was opgetakeld bril
en daar ging het schip weer de diepte ix
De laatste berichten zgn, dat het fcKif
onherroepeljjk verloren is en alle hoopi
bemanning te redden opgegeven mo8 A.
worden. ®n
Uit Transvaal. J
Pretoria, 19 Juni 1905. 0D
Waarde Heer Editeur.
Reeds langen tjjd is het geleden, dat U.&-
iets heeft vernomen van uwen correspondai
uit Transvaalde reden hiervan is hoofdn
keijjk dit, dat cr alheel weinig anders ii i
schry ven als beroerdigheid. Slechte verdienste
weinig werkzaamheden, veel vraag naar win da
en hooge levensstandaard, daarbjj genoms foi
veel invoer van werkkrachten van overia wj
ziedaar den tegenwoordigen toestand in M j0l
Afrika.
En wanneer er zoo niets is te schrjjm
als slechtighedeD, kunt n wel begrjjpsn k »r
er weinig lust voor bestaat.
De gondopbrengst in November 1904 n
336,175 onzen: dit is maand op maand osc
geworden zoodat op het oogenblik de go»
opbrengst is gestegen tot 416,895 onzen. V*
Mei en toch wordt het hier gaandewn tal
slechter. Voor den oorlog heeft de goudfy
brengst nooit zulk een hooge vluoht genome j,Q
als tegenwoordig en toch ia de schatkist M|
nooit zoo ledig geweest als bjj de kundip
(uitstekende) regeering.
Op een bjjeenkomst in het Internatioor
Hotel te Pretoria van de Joli&nneabnrpdt
Anal ganatie Society sprak den heer John*»
Burgemeester van Pretoria on wjjst er n be
dat er verschillende toestanden zjjn t VOi
aan tnonen dat het land verkeerd w«d
geregeerd, terwjjl Gonerual Botha er opn«
komt, dat er verandering in 's lands Beitll
moet komen en zegt hjj, als het ons li»
wordt gegeven, zullen wy het nomen.
Wel geloof ik, dat hot niet bedoeling w
onzen waard» n Generaal is om dit met de wape
to doen. U kunt er slechts uit zien dst P'
toestand hier nog lang niet rooskleurig ii
Registreer, Registreer roept hjj zjjn borg» tol
too, zoo dat het nog toeljjkt dat hjj hel vi jar
probeeren om ze bjj de stembus den loef
testeken. Mocht dat zoo zjjn dan zal Engelss
wel weer het een of audor weten om 5
overwinning aan do stembus to niet te do*
Even zoo was het in de Kaap Kolonie, t
de Afrikanerbond voor den oorlog de o»e
hand had.
Dat moest den kop ingednikt worden,
dat was gevaarljjk voor de Britsche toe
scbappjj in Zuid-Afrika. Ziedaar waarom i lg
oorlog bjj sommige Engelsche regeeringsp» m<
sonen zoo gewunscht was, want de Ku
Kolonie, zou wel in 't gniep moe helpen u
rebolleoron en dan O 1 ja I dan kon
het stemrecht af genomen worden.
Zoo is het gegaan on de Afrikanerbo*
in Kaap Kolonie is op heden weer io
minderheid. C. A. vak Neet
Correspondentie.
Den heer E
bevattende i
aanbeveling i
worden alleen als advertentie geplaatst, nk to
door den inzender onderteekend.
■HW
vw*»w«rv».»wa.«v. I W|
heer D. M., alhier. Ingezonden stakk* tui
nde eeu rechtstreeksche of zjjdeliopAj de
eling van candidaton bjj verkieziafd V
Reclame f 10 ct. per regel.
Millioen stuks Doering's
M X met den Uil zgn tot aan 't
van 1904 verzonden.
Geen andere toiletzeep kan zich
zulke resultaten beroepen 1 Dit verbruik-
bet beste bewgs voor du degelgkheid ent
voortreffelijke werking van bet fabrik*
Men weigere minder waardige namaak*
en verlange slechts Doering's Zeep metfr
Uil, die voor den prjjs van 25 ct f
stak overal te verkrjjgen is.