Marine en Leger. De pantsersehepen .Piet Hein* en .Evert- •en', respectievelijk onder bevel van den kapt. ter zee H. Hacker en P. C. Swaan, zjjn gisteren van hier vertrokken tot het hondon van een pezameljjken oefeningstocht, waarop een bezoek zal worden gebracht aan San Sebaatiaan (Noordkust van Spanin) ter bewoning van een daar te houden Regatta roei- en zeilwedstrijd. Van 14 tot 25 Juli zullen de schepen daar vertoeven. Daarna zal do «Piet Hein* een bezoek brongen aan IJsland en de havenplaats Rejjkiavik aandoen, de «Evertsen* bezoekt dan een Engelsche haven, waarna du schepen weder toNieuwe- diep terug sullen koeren. Verder vernamen wy, dat op oen ander te bepalen datum naar Vlissingen worden go- zonden, ton einde tegenwoordig te syn bü het bezoek, dat de Koningin voomomons is to brengen aan do uit Oost-Indië thuisvarende divisie, onder bevel van den schout-hy-nacht J. G.Snethlage,de monitor «Reinier Claoszen*, de stoomschouner .Zeehond», de pantser- schepen «Piet Hein» en „Everleen' en 2 groopen torpedobooten. Het stafmusiekkorps der Kon. marine zal geëmbarkeerd worden aan boord van het vlaggeschip. De onderzeesche torpedoboot. Do Zaterdag van .de Sohelde" to Vlissin gen te water gelaten onderzeesche torpedoboot zal, wanneer het vaartuig aau de gestelde eischen voldoet, worden aangekocht door de Nederlandscho Marine en het commando over deze eerste Nederlandscho onderzeesche tor- podoboot worden opgedragen aan den luitenant ter zee eerste klasse P. Koster. Met 7 Jnli *gn bevorderd tot hoofdmechiniit ds mi- ckinielen W. IHindurff P- Kepteui. Met 8 Jnli id. tot uiechioiet de idjaoct-tnechiniiteri J. ven der brugge, P. C. Mettioger en Ce. ven Merlc. OvergepleeUt ven Hr. M». «Evertson" op Ilr, Me. .Rcinier Clseezeu" de sdtp-mecb. M. K. J. Verboom. Marktberichten. Alkmaar, 8 Juli. Aangevoerd 7 paarden 190 a 250, 0 Veulens f0.a 0., 17 Koeien en ossen 1 120 a 250,Vette kalveren f 0— a per K.G. a ct., 81 Nuchtere kalveren 1 6 a 15, 7 Magere schapen f 10 a 16,— vette varkon» 1 a por K.Q. f et., 3 Lammeren 1 10 h 14, 0 vette varkens 10 a19 Magero varkens por stuk 1 15 a t 20, 114 biggen, 10 w., 1 8 a 10.50, 3 bokken en geiten f 8 a 06, 4 kleine bok jes 1.25 a 1,75 eL, Boter, hoogste prjjs 65. ct.. iniddelb. 60 ct., laagste 55 ct., grasboter ct. aanv. 4892 K.G., Eendeieron 1 8.75, Kipeieren 1' 8.50 a 4.por 100. Hoorn, 8 Juni. Tarwe 1 8.a 8.50, rogge 1 0.a 0.gerst f 4.50 a 5.bavor 1 3.50 a 4.witte erwten 1 0 a 0 groene dito f a grauwe f a vale i a bruine bonnen f 9.a 9.50, karwoizaud 1 14.50, mosterdzaad f 22.50. 6 paarden f 50 a 150, 7 koeien 1 160 al 210, 10 schapen 122 a 27, 0 lammeren t [n, 5 kalveren f 7 a 15, 0 varkens f^O a 0. 0 zeugen f 0 0 a 0, 29 biggen f 6. a 10, kipeieren f 8.50 a 8,75. 8050 kop boter 55 a 57* ct per kop. Vistcherijberichten. NieowrdUp, 7 Jnli. Aangebracht door 45 korder» 10 tot 80 atuki groote tong, ]>er ituk 10 a 80 ct-, 20 tot 100 middelmatige tong 80 a 40 et20 tot 100 kleine tong, 15 e 20 ct. 5 ttnka tarbot, per atnk ft tot f 5. 1 tot 10 etuke rog, per atnk 90 ct.. 1 tot 4 manden kleine echol. per mand f 1.51) e f 1.75, 1 4 manden ackar, per mand 1.50 e f 1.71. ft JulL 9» korder» mat 10 tot 80 atnk» grooU tong. per atnk 75 e 85 et., 10 tnt 100 middelmatige toog per atnk 80 a 40 ct20 tot 80 kleine tong, per atuk 15 a 20 ct 10 atuk» tarbot, par atnk (8 a ffl. 1 tol 10 ataka rog, nar atnk f0.90. 1 tot 4 manden kleine ióho), per inand f 1.50 tot f2, 1 tot 4 manden echar. per mand f 1.60 a 1.75. 10 Jnli. 18 kordere met '0 tot ?0 «tuke groote tong, per atnk 80 ct.. 80 tot 100 middelmatige tong, par atnk 85 a 45 et., 20 tot 80 kleine tong, per atnk 15 e 20 etI tot B atnka rog, 85 et., 1 tot 4 manden kleine echol. per mand f 1.80 a f 1.75, 1 tot 4 manden echar, per meed f 1.50 e f 8. 11 Jsli, v.m nieU binnen. Stoomva&rtberichten. Het stoomschip .Koning Willem I,* van Batavia n A'dam vertr. 8 Juli v. Singapore. Het stoomschip .Oranje», arriv. 9 Juli W Amsterdam van Batavia. Het stoomschip «Java» arriv. 8 Juli var Amsterdam te Batavia. Hot stoomschip .Koningin Regentes», A'dam n. Batavia, is 9 Jnli Perim gepasseerd. Het stoomschip .Koningin Wilhclmina- arriv. 9 Juli van Amsterdam te Batavia. Tijdstippen van verzending der Brievenmalen. Naar Oost-Indie. Versendiegeweg. I Di.ti.iu last. bnsl post-bc.org. n/h p0,u Stsdstijd 7.'ssv 7 'sev n 28 Jnli p. eerpost vis Amstsrdsm p. reepoet vis Rotterdam n p. Holl. mail vis Genos 11 en 25 p. Holl. mail tL Msrseills 18 8.80's p Prsnsebs mail ris Msrseillr 21 7. p. Dniuchs mail vis Napels*)! 18 Juli j 18. Alleen naar Atjsh, Sumatra'a Oostkust, Pslembsna Riouw. Banks, Billitou en Z.-W. Aid. van Itorneo. Het everige gedrelte van Nad. Ooat-Indi* wordt alleai op verlangan der altacder» via Napels varxondm. Naar Paleinbang, RiouwBanka BilUton en Z. W. Afd. van Bomeo p Enge lacht mail via Krindiii 14 cn 28 Jnli 1 8.80'am, p. Holl. mail via Ganna 11 rn 25 7.— Naar A tjeh en de Oosthut t»an Sumatra EngeUch» mnilvis Brindisil slksn Vrijdag 8 80'am- p. Holl. mail via Genua ,|ll en 26 Juli| 7.— 'ai Naar Quyana (Suriname) p. aeepoat via Amsterdam .111 en 25 Juli 7.—'ai p. maü over Engeland )7 en 31 7.'e p. mail vla 8t. Naxairc 7 Aug. 7.'ai Naar CurafaoBonaire en Aruba p. aeepoat via Amsterdam p. mail via Sontbamptou p. mail via Hambnrg (alleen op verlangen der 25 Julii 7 'ae "ïrJïïH Naar St. AfartinSt. Eustatxus en Saba p. aeepoat via Amsterdam j 11 «a 25 Jnli j 7.'sav. p. mail ovrr Engeland 17 an SI Jnli7.—'aav. Naar KaaplandNataL, Oranje-Rivier kolonie en Transvaal eiken Vrijdag, 3.80 's nam. z. v. Cornelis Witte en Engel Mathilda Witte (den Burg). Gcrbregdina Maria d. v. Re ij er Djjt en Maria Verberne (Waal on Burg), Cat- harina Anna d. v. Gerrit Hin en Maretje Mulder (Hoogenberg). ONDERTROUWD Gerrit Weydt en Anna Tuinder tOuze Schild), Willem Vlason Marlje Platvoet (Oosterend). GETROUWD Cornelis Djjt cn Gerbregdina Hendrika Pclronclla lirans (den Burg), Lcen- dert Vonk en Antje Brouwer Oosterend). OVERLEDEN Grietje Bischoff, oud 85 jaar wonende te Oosterend. Burgerlijke Stand gem Texel, Aangiften van 1 Juli tot en met 7 Juli 1905. GEBORENMaria Elizabeth Petronella Paulina d. v. Paulus Borst en Maria Elisa- bet li Bechtle (Gade Schild), Jaoob Jan z. v. Jaceb llin en Johanna Pieternella Verberne (Spang) Agalha d. v. Gerbrand Zeetel iel cn Pieternella de Graaf, (de Cocksdorp)Frans Burgerlijke stand gem. Helder. Van 7 let 10 Jnli. BEVALLENT. Dekker rcb. UoUr, d. A. Bonte» geb. Baan. d. T. Graaft gab Bot, d. D. M. v. d. Kluit gab. koogman, t. J. E. Viaacr gvb. Stnivenbarg, d. A. Graal gab. Goldatain. d. A. M. M. Mol gab. Wiaden - boft t B. Grater geb Ekaap, d OVERLEDEN: J. Hof.ter, 88 j. V. Harman. 68 j J. Winkel. 48 j. J. ,W. Lek. m. T Gelderm.n, w. De Oorlog in het Oosten. - Met de post komen nog altyd bij zonderheden over den zeeslag hjj Tsoesjima. Zoo wordt aan een Duitsch blad gemeld, dat het admiraalschip Knjas Soeworof door een groot aantal Japansche schepen tege- Igk ouder vuur werd genomen, zoodat het reeds om vier uur de gevechtsliuie verliet, en zonk voordat het een uur later was. Ook het slagschip Borodine was reeds zwaar beschadigd door de Japansche scheeps- artillerie, toen het door den torpedojager werd aangevallenhet had zjjn masten verloren, de matrozen waren dood of ge kwetst of' Btonden werkeloos aan dek. De tweede whitehead torpedo trof de machine, en onmiddeljjk dook het schip met de voorplecht naar beneden en verdween in de diepte. De gepantserde kruiser Admiral Xachimof werd den 28en, 's morgens door geschutvuur vernield. Het grootste deel der bemanning verdween mede in de gol ven alleen de commandant, een luitenant en 8 man, die zwemgordels aan haddon, werden door visschersbooten gered. De Osljabja werd in den grond geboord dooi den kruiser Nisjin, nadat ze nauweljjks een uur gevochten bud. Ook deze berichtgever zoekt de redon van de spoedige vernietiging der Russische vloot voornamelijk in do omstandigheid dat de Russen niet konden schieten, terwijl de Japanners sedert jaren schiet oefeningen hadden gehouden bjj hooggaande zee. De vredesonderhandelingen. Washington, 10 Juli. De onder-secretaris van staat deelde mede, dat de Russisch- Japansche gevolmachtigden hebben goed gevonden bijeen te komen te Portsraouth (New Hampsbir-*), daar ze besloten hadden d- conferentie te houden buiten Washington. De zittingen zullen plaats vinden in du gouvemements-raarinegebouwen te Ports- mouth. Weeuen, 10 Juli. Naar uit Londen aau do Pol Korr. wordt gemeld eischt China op de hoogte te worden gehouden van den loop der vredesonderhandelingen, voor zoover die zyne souvereiniteit en zjjn ter ritoriale rechten betreffen, terwjjl het er tevens bjjvoegt, dat iedere overeenkomst tusschen Rusland en Japan zonder zjjn voorafgaande goedkeuring door de Chinue- sche regeering niet erkend zal worden. De toestand in Rusland. De bemanning van de >Potemkin< heeft zich overgegeven aan de Rumeensche regeering. Kn daarmede is aan den zonder lingen toestand die in de Zwarte Zt*e keerschte een einde gekomen. Voor de Roeineensche regeering was du quaestie hoogst moeilgk. Wat moest zjj doen met het schip en met de bemanning die onder zulke merkwaardige omstandig heden in Con«tanza aankwamen De minister-president Cantacuzeno zelf had zich voor de onderhandelingen naar Constanza begeven, vergezeld door de generaals Grozea en Anghelescu en den marine-commandant Coslinsky. Deze com missie stelde de voorwaarden van overgave vast, en na eeüige onderhandelingen onder wierp de bemanning van de sPotemkin- zich daaraan. Zoodra de onderhandelingen geëindigd waren werden de 700 matrozen, die nan boord van het Russische schip waren, aan wal gebracht. De scheepskat waarin zich 800.000 Roebels bevonden, werd door de Roemeense!)e autoriteiten overgenomen. In den mast werd du Roumeensche vlag ge- heschenhet schip werd bemand me* Roumeensche matrozen en officieren. Het schip zal in Constanza bljjveu, totdat de onderhandelingen lusschen Roe menië en Rusland geëindigd zjjn en daarca weder aan Rusland worden uitgeleverd, Wat er met de bemanning gebeuren zal is nog niet duideljjk. Zal de Roetneensche regeering de muitende matrozen aan Rusland uitleveren Het antwoord op die vraag schgnt ontkennend te zullen luiden. Volgens de berichten uit Boecharest worden de matrozen van de >PotemkiD< in verschillende plaatsen onder dak ge bracht. Uit Breinen wordt gumeld, dat onderhandelingen met du Norddeitsche Lloyd geopend zjjn, om de matrozen naar Breinen te brengen, waar zjj naar Argentinië zullen worden ingescheept. Indien deze berichten juist zjjn, daö zal de Roemeensche regeering wel gehandeld hebben in overleg met Rusland. In deze quaestie kan slechts met g<-ineen overleg worden gehandeld. En waarschjjn- lgk zal Rusland big zjjn, dat het de »Potemkin« onbeschadigd terugkrijgt en zal het er geen prjjs op stellen het aantal slachtoffers van de revolutie met nog 700 opgehangen muiters te vermeerderun. Vervolg der berichten. De heer K. Laagland Winder alhier was laagste innchrjjvur voor het verbouwen van het winkelhuis in de Keizerstraat voor rekening van dun heer P. v. Grunuingen, voor de som van f 2060.Het werk is gegund. Geldleenlng Helder. Door de gemeente Helder zal eene 3a/a pCt. leening groot f375.000 worden aau- gugaan. De inschrjjving op deze leening is opengesteld tot den koers van 97 '/4 pCt. op 13 Juli a salhier bg dun Gemeente ontvanger, te Amsterdam bjj de Amster- dumscbe Bunk, te 's-Grarenhage bjj de heeren Oppenheim Van Till en te Gro ningen bg Jnlius Oppenheim's Bank. De storting der toegewezen obligatiën moet geschieden op 1 Augustus e.k. Uit de toelichting van den p-ospectus bljjkt dat de leening wordt aangegaan ten behoeve van de uitbreiding en verbetering der werken van de Gemeentelijke water leiding, de invoering van muntgasmeters met de daarmede in verband staande uit breiding van het gasbuizennet en voor eenige andere werken. Tot zekerheid van de rentebetaling en aflossing worden de inkomsten en midde len der gemeente verbonden. De leening is verdeeld in 375 obliga tiën van f1000 en d« obligatiën zjjn voor zien van halfjaarlgksch* coupons, verval lende 15 April en 15 October. De aflossing zal plaats hebben in 40 jaren, in elk der eerste 10 jaren een be drag van f 10.000 waardoor de overige 30 jaren een bedrag van f275.000 zal betaald moeten worden. Oefeningen voor de Infanterie. Het 10® Regiment Infanterie zal van 24 Augustns tot en met 6 September kampeeren in de legerplaats bjj Millingen, onder leiding van den Commandant van het Regiment. Nationale Rembrandt-hulde. 1606-1906. Voor eunige dagen heeft men in de Dag bladen kunnon lezen van een voorgenomen Nationale Rembrandt-hulde in 1906. Ook te Helder is, evenals op andere plaatsen o.a. Delft, Edam, Hilversum, Zaandam, Hoorn, Eeschede, Nijmegen, Roermond enz. een Plaatselijk Comité voor deze Rembrandt-hulde gevormd, beslaande uit de volgende, in alpha- betische volgorde genoemde heeren Dr. W. p Jorissen, l^eer. Kon. Inatit. v. d. Marino voor!. Voorzitter, T. T. Bonk, Directeur der Zeevaartschool, L. do Brujjn, Hoofd oener Openb school, I. G. de la Foutaine Verwey, Leer. K.H.B.S., P. J. A. van Geleuken, Leer. R. H. B. S., IJ. de Haan, Leer. R. H. B. S. K. A. Heeroma, Hoofd eencr Openb. school, Mr. G. J. van Heuven, Griffier bjj het Kantongerecht, J. Huisman, Hoofd eener Openb. school, W. Hujjg, Pastoor, Dr. D. A. Kerkhofl', Directeur R. H. B. S., A. Klerk. Azn., Hoofd cener Openb. school, G. E. Kloosterhuis, Hoofd eener Openbare school, N. Koers, Predikant, J. Kruys Voorborge, Directeur dor Burger avondschool, J. B. Mulders Czn., Leer. Burgeravond school, C, L. Nanta, Predikant, KI. F. Oortgjjscn, Lid d firma Oortgjjsen&Zn, R. J. Praamsma, Hoofd der bjjzondore school, J. B. Schuil, le Luitenaut der Infanterie, C. Stammes, Notaris, J. A. van Toorcuburg, kapitein der MariuierB, H. Uurbanua, Gemoente-Secratis, G. do Ven. Apotheker en Wethouder, W. Westendorp, Hoofd eener Openbare school, W. Visser, Hoofd eener openbare school, M. Wjjt, Luitennnt ter zee 1ste klasse, 51. D. van Dyk, Leer. Kon. Inst. v. d. Marine, Voorl. Secrtaris. Celebes. De correspondent van de »N. Rott. Ct.« te Batavia seint Bjj een prauwonderzoek op de reede van Badjowa zjji vermoord do luitenant ter zee Tbennisscn en de matroos De Buck. Badjowa is de voornaamste reede van Boni, waar onze maritieme macht veruenigd ligt. Dadeljjk na het ontvangen van het weigerend antwoord van vorst Boni werd dit rjjk voor allen uit- en invoer gesloten. Hiermede werd onze marine de zware taak op de schouder gelegd een nauwkeuiig toezicht te houden op alle inland«che vaar tuigen. Gelukt het zulk een vaartuigje bod te houden, dan is het voor onderzoek der lading noodzakeljjk. dat een detachement aan boord gaat. Dit zal hier ook geschied zjjneenmaal onze officieren en matrozen aan boord ziende zal de bemanning amok gemaakt hebben en als slachtoffers vielen de luitenant ter zee 2de klasse H. Teanis- ser, dienende in de rol van Hr. Ms. Siboga, en de matroos ,de Buc'r. Dit zjjn dus de eerste slachtoffers van de eigenlijke Boni expeditie. Badjowa is ook vroeger als ontschepings- plaats gebruikt door onze troepen, bij verschillende expedities tegen Bonivan 1859 tot 1860 is het door onze troepen b«zft geweest. TEXEL, 10 Juli. Van de 1066 kiezers maakten Zaterdag j.1. bjj de stemming voor 4 leden van den Gemeenteraad slechts 520 van hun stemrecht gebruik. De uitslag was als volgtHerkozen werden de heeren G. J. O. D. Dikkers met 442 en W Mets Tz. met 458 stemmen Gekozen werd de heer A. Langeveld Pz. met 344 stemmen. Herstemming moet plaats hebben tusschen de heeren K. Lap Bz. (aftr. lid), die 226 en P. C. Koorn, die 220 stemmen ver kreeg. De heer A. Lap Az. bleef in de minderheid met 195 stemmen. Bedankt voor het beroep naar de Cocks dorp, alhier, door den heer J. H. van Paddenburgh, candidaat te Utrecht. WIERINGEN. De uitslag der op .8 dezer gehouden stemming ter verkiezing van dr e leien voor den Gemeenteraad als volgt: Uitgebracht: 348 stemmen; van on waarde 5 biljetten, alzoo 343 geldige stemmen, waarvan verkregen: H. A. J. van der Speek Obreen 245, P. Kuut Sz- 245, V. Hejjblok 217, Jb. Kaptein 85, Jn. Koorn Jz. 51, C. Koogman 43 en C. Rnsselman 25. De drie eerstgenoemdeo, af tredende raadsleden, zjjn dus herkozen. - Kolonel Verhey. Het Deventer Dagbladc verneemt uit goede bron, dat er urnttig over gedacht wordt, de portefeuille van oorlog in het aanstaande kabinet aan den kolonel van het corps mariniers den hoer J. B. Verhey, den afgevaardigde uit Rotterdam, aan te bieden. Het blad voegt daaraan toe: üe keuze zou nog laDg niet slecht zjjn Vurhev behoort tot de Unie-liberalen en dus tot de meerderheid, die thans aan het roer komen moet. Hjj heeft als Kamerlid steeds getoond een warm hart te hebben voor het leger, en tegen misbruiken en misstanden te willen opkomen. Bovendien heeft kolonel Verhey oorlogs ondervinding opgedaan, getuige zjjn Mili taire Willemsordeen daardoor is zjjn blik allicht ruimer geworden dan die van een bureau-geut raai. Het zou werkeljjk niet kwaad zgn, a>s er eens iemand aan het hoofi van het departement van Oorlog kwaui, die buiten het Nederlandscho leger staat, (Kolonel Verhey behoort tot de mari niers niet tot de marin*), eu die dus rrjj is van den daar in heerschenden sleur, en de zonderlinge begrippen, die men er maar al te vaak hoort verkondigen.* Ongeluk aan den Hembrug. Gisteravond had aan de Hembrug een droevig ongeval plaats. De heibaas M'chels uit Utrecht, die de leiding had van het heiwerk voor de nieuwe Hembrug en in dienst was van den aannemer, den heer Van Hattum, nam gisteravond ongeveer 6 nar voor een oogen- blik de bediening van de handel der loco mobiel op zich, waarbij hjj plotseling werd aangegrepen door de pooli (het touw, waaraan het heiblok liaugt en dat om den rondsel loopt) waardoor hg eenige malen in de rondte werd geslingerd met het gevolg, dat de man aan de bekomen ver wondingen heel kort daaina is overleden. De ongelukkige, die ongeveer 50 jaar oud is, laat een vrouw met 10 kinderen achter. Onweder. Op de Ceintuurbaan te Amsterdam is Zondagavond een tramwagen door den bliksem getroffen. De wageu geraakte dufect. Persoonlgke ongelukken kwamen niet voor. Te Zeist is Zondagavond in de leger plaats een soldaat door den bliksem ge dood een ander met wien hjj stond te praten, werd aan den arm verlamd. Do eerste in Nederland gebouwde onderzeesche torpedoboot. Zaterdagavond half zeven liep van de werf der Koninkljjke Maatschappjj de Schelde te Vlissingen de eerste onder zeesche boot, welke in Nederland is ge bouwd, te water. Eenigen tjjd geleden werd reeds in korte trekken melding gemaakt van dit vaartuig, dat ongeveer 20 meter lang is, en geheel ondergedompeld 120 ton water verplaatst, terwjjl de dwarsdoorsnede van het sigaar- vorinige lichaam over de geheele lengte cirkelvormig is met een grootste middellgn van ruim 3 meter in het midden en met kleiner wordenden diameter naar het vóór- en achtereind. In het voorste gedeelte van de boot be vindt zich de torpedolanceerinrichting, waaruit de drie torpedo's van een der nieuwste typen kunnen worden weggescho ten. Deze lanceeriorichting bestaat nit een 5 M. lange buis, welke vóór in de punt van de boot uitmondt, en daar gesloten wordt door middel van een zwaren klep, terwjjl ook het achtereind der buis in de bout met een deksel kan worden ge sloten. Het lanceeren der torpedo's geschiedt in het kort als volgt. Nadat het voordeksel gesloten en het achterdeksel geopend is, wordt de ruim 500 KG. wegende torpedo ïu de buis gebracht, waarna het achter deksel wordt gesloten. Opent men nu het voordeksel, dan wordt natuurljjk de over blijvende ruimte in de buis door het toe- stroomende water gevuld, daar de buis altjjd ouder de oppervlakte van het water is, in welke poBitie de boot zich ook bevindt. Zoodra men op den gewenschten afstand gekomen is van het Bchip, waarop turpedo moet worden afgeschoten, wordt de boot zoo nauwkeurig mogeljjk in de richting gebracht, en laat men een hoe veelheid samongeperste lucht achter de torpedo in de buis uit een luchtaccumulator toeBtroomen, en de torpedo wordt door de zich ontspannende lucht uit de buis geblazen. Bg hut vooruitbewegen der torpedo iu de buis loopt een trekker, welke zich boven op het lichaam van de torpedo bevindt tegen een vaststaande bont boven in de buis aan, waardoor deze trekker wordt achterovergeworpen. Het gevolg hiervan is, dat de zoogenaamde stopklep in de torpedo wordt geopend, en de samengeperste lucht uit de luchtkamer der topedo naar de machinekamer vloeit, waardoor de machine begint te draaien, en de schroeven achter aan de torpedo in bewegiDg worden gebracht, zoodat dit lichaam tengevolge hierran zich met een 30 mjjls vaart door het water verplaatst. Hoe dichter men zich bg het doel waarop gelanceerd moet worden, bevindt, des te meer zekerheid heeft men dat dit zal worden getroffen, aangezien op kleinen afstand de invloed van ufwjjkingen der torpedo zich minder zal doen gevoelen dan op grooten afstand. Als regel wordt bjj deze torpedo's aangenomen, dat men reeds op 1000 meter afstand kan lanceeren, maar, zooals gezegd, hoe dichter bjj men komen kan, des te voordeeliger zal het zgn, waarbjj in het oog moet worden houdeD, dat het voor de veiligheid 5er lanceerende boot zelf wenscheljjk is op niet minder afstand te komen dan 100 meter, daar men anders kans zon hebben zelf beschadigd te worden door de kracht van het explodeerende schietkatoen, dat in het voorste gedeelte van de torpedo vervat is, tegen den wand van het vjjandeljjke schip. Aan de oppervlakte wordt de boot voort gestuwd door middel van een viercylinder gasoliue moter, waarvoor de brandstof ge borgen is in een groot water- en lucht dicht, en vóór in de boot ingebouwd-re servoir. Met de constructie van dit reservoir mout altjjd de uiterste nauwkeurigheid worden betracht, daar de gasoline makke- Ijjk vervluchtigt en door het geringste lekje ontsnapt. Mocht er ergens een gas- olinelek worden aangetroffuu, dan moet dit dadeljjk worden opgespoord, want het gasolinegas gei ft met de lucht in de boot vermengd een mengsel, dat zeer licht tot exploisie wordt gebracht, zooals de op varenden van onderzeesche booten reeds menigmaal tot hun nadeel hebben onder vonden. Bjj het inachtneming van de noo- dige voorzichtigheid is deze omstandigheid echter niet te vreezen, en de ongelukken, welice zich op onderzeesche booten met de ga«oliue hebben voorgedaan, zgn geheel te wjjten aan onvoorzichtigheid en het niet naleven der bestaande bepalingen. Onder water wordt de boot voortge stuwd door middel van een electromotor, waarvoor het vermogen geleverd wordt door een electrische accumulatorenbatterjj van 60 cellen. Door een stelsel van wrjjf- koppelingen kan men zoowel de gasoline- machiue als den electromotor op de hoofdas te werk stellen. De luchtperspomp dient, zooals de naam reeds aanduidt, tot het samenpersen van lucht, welke na die bewerking te hebben ondergaan, geborgen wordt in 9terke stalen cylindrische reservoirs, üe daarin vervatte lucht kan opgeperst worden tot een span ning van 160 atmospheren. Bovendien zgn er nog reservoirs voor lucht van lageren druk, welke dient voor het lanceeren der torpedo's, vcor het gebruik der bemanning, ea om water uit de verschillende tanken weg te persen. Er zjjn nameljjk in de boot een aantal tanken ingebouwd, welke dienen om waterballast te bevatten, die men kan laten toestroomen door groote kleppen in de huid te openen. Wanneer men met de boot onder du oppervlakte wil gaan, moet men natuurljjk deze tanken vullen. Men laat dan zooveel water toe stroomen, dat de kjjkglazen in den com mandotoren nog even boven de oppervlakte zgn, waardoor dan het drgfvermogen van de boot tot een gering bedrag is terug gebracht, welk drgfvermogen bg het voor uitgaan der boot in het water overwonnen wordt door de kracht van het stroomeude water op de horizontale roeren. Wanneer een boot van het type als waarvan wg spreken, aan de oppervlakte vaart en dan wil duiken, moet men de gas- ohnemachine stoppen en afkoppelen, de ventilators waardoor de bedorven lucht en waterstofgas van de batterjj worden afge voerd, moeten weggenomen worden, de luiken in den romp moeten gesloteu worden, waterballast moet worden toegelaten tot de tanken, de electromotor moet worden aaugekoppeld. Al deze werkzaamheden du ren minstens een kwartier, en dan wordt het reservedrjjfveruiogeu teruggebracht tot on geveer 150 kg. De vaart aan de opper vlakte is 8 uigl, terwjjl de boot onder water 7 mjjl kan loopen, Voor de ventilatie zgn een tweetal kleine electromotors in de boot opgesteld welke ieder een waaier drijven, waarvan een dient om de door de batterjj ontwikkelde gassen af te voeren en de tweede om de bedorven lucht uit de boot te verwjjderen. Een derde electro motor dient om de hulplenspomp te drjj- ven, terwjjl een vierde zóódanig werktuig dient om de periscoop te draaien, dat is het instrument waardoor men onder de oppervlakte zjjnde een beeld kan krjjgt vaa een gedeelte van den horizont. Te Urk is aangekomen de daar te huis behoorende botter »U.K. 97c, wt'lke verleden week in de Noordzee door eei zwaar ouweder overvallen werd. De blik sem trof den mast, welks top rakelings langs den zoon van den schipper viel, en nam zgn weg langs het stag naar den voor steven, waar de twee andere manschappen werkzaam waren. Hoewel zjj eenige oogen- blikken het bewustzgn kwgt waren, be kwamen zjj geen letsel. Inbraak en moordaanslag. In de Speelmanstraat 143 te Rotterdam, woont de boter- en kaashandelaar P. Lan- degent, oud 30 jaar. In een vertrek achter zgn winkel slapende werd hg Vrijdagnacht omstreeks 1 uur wakker, doordat hg geritsel vernam. Onraad in zgn winkel vermoedende sprong hg het bed nit om een onderroek in te stellen. In zgn winkel komende stond hg plot seling tegenover een inbreker, die zich door het tuimelraam toegang had verschaft. Zonder aarz-ling loste de inbreker a bout portant een revolverschot op Lande- gent, die door een kogel in de buik ge troffen werd. Landegent zakte ineen en de inbreker zag kans, voor nog hulp kwam opdagen, door het tuimelraam te ontvluchten. De baren, door het leven gewekt, kwa men te hulp en L. werd levensgevaarljjk gewond per brancard naar het ziekenhuis vervoerd. Tjjdens den inbraak moet nog een ander persoon op den uitkjjk gestaan hebben. Van beide personen is bet signa lement vaag bekend. Landegent is Zondag overleden. Wonderbaarlijke redding. De Kampioen", orgaan van den Alge- meeneu Nederlandscben Wielrjjderabond, geeft het volgende verhaal van een wonder- baarljjke redding. Zondagmiddag I.I., reed een onzer leden met zjjn automobiel op den straatweg Lei- den-üaarlem, en haalde, niet verre van Sassenheim, evenals natuurljjk dien reeds meermalen was geschied, een wiel- rjjder in. Laatstgenoemde reed rechts van den weg, dus aan den goeden kant, en bleef daar rjjden, na een hoornstoot van de automo biel, tot kenbaarmaking van het voornemen om den wielrjjder voorbjj te rjjden. Geen belemmering dus voor de automobiel om, geheel volgens den regel van den weg, den wielrjjier links te passeeren. Doch op het allerlaatste moment wordt de wiel rjjder door een onbegrgpeljjke zenuwach tigheid aangegrepen, denkt plotseling dat hg links van den weg toch veiliger is, en neemt het nootlottige besluit nog over te steken Ontzetting vae de inzitten den in de automobiel. Krachtig remmen en zooveel mogeljjk links aanhouden en schreeuwenDoch te laat I De botsing was niet te vermjjden en de automobielist had de vreeseljjke gewaarwording, geheel buiten zgn schuld, eun mensch te dooduti Eén seconde stond zjjn waarnem ngsver mogen stil 1 Toen zag hg, o, geluk en o, wonderdat de wielrjjder geheel onge deerd op de rechterlantaarn van zjjn auto mobiel zat zich met een hand vasthoudend aan den dop van den nid d'abeilles. Toen de wagen stilstond, stapte de man er af. Hg had nog geen scheurtje in zgn klee duren. Klaarblgkelgk had de lantaarn, ge- ljjk van hoogte met het rjjwiu.lzudel, het rjjwiel onderden rjj der vandaan geschoven, waardoor deze, snel doch zeker, van zjjn rjjwiel op de automobiel was orergestapt. Liet rywiel zelf was onder de auto ge komen en lag zwaar verminkt op (Jen weg. Men kan zich de algemeene dankbaarheid voorstellen, na deze bovennatuurljjke red ding van den wielrjjder, wiens oogen- blikkelgke zinsverbijstering bjjua het leven gekost had. De wielrjjder reed met de auto mede naar Haarlem, terwgl uver de schade nader onderhandeld zal worden. De automobielist wenscht echter niet de geheele schade te vergoeden, daar het ongeluk zjjn schuld geenszins ia. Doch voor het heillooze oversteken op het laatste mnm»nt, vooral wanneer m* aan den goeden kant rjjdt, en das d* acbterrjjder vrjjlieid tot passeeren gerit moge hierdoor noij eens ernstig gewaar-, schuwd worden 1 Zonder een uitkomst, dii men tot nu toi alleen in de »Fliegend«' Bliitter mogeljjk zou achten, had het ver. keerde uitwijken hier een ernstig ongeluk tot gevolg kunnen hebben. Hat zinken van een onderzeesche boot ii de nabijheid van de kust van Tunis. De Farfadet. - zoo heet de boot beronl z:ch bij den ingang van du haven vaj Sidi-Abdailah. Zjj zon juist onderduikeo,; toeu de kommandant bemerkte, dat ueu deur niet kuulcmual sloot. Hjj opeudii de deur met de bedoeÜDg om die dicht t» klappen, maar dat ging niet meer. Bjjm wan de deur dicht toen hot water kwam opzetten. Het water sloeg de deur heele.' maal open, en de kommandant werd m het schip g'spoeld. Kort daarna kwams er nog een paar mannen bovendrgveo. üe voorkant van de Farfadet was vol watn geloopen, zoodat de boot met den ko; naar beueden de diepte inging, en zoo, mat den achterstoven naar boven bleef het schip rechtop in den modderigen bodea der zee staan. Achterin wns de Farfadtf watervrjj gebleven, achterin bevonden ziel nog 13 man. Dadeljjk zgn alle poging* in het werk gesteld om de Farfadet we« naar boven te krggeo. Het moest vlug g». beuren, anders zouden de mannen in h« achterruim stikken door gebrek aan venek lucht. Kort na de duikeling van het na hut vaartuig leefden die manschappen nog, Zjj beantwoordden de signalen der duiken, dio hielpen bjj het reddingswerk. In mik uen vreeseljjken toestand van hoop en angit moeten die 13 mon«chon hebben verkeerd Woensdagmiddag tegen drie uur is 4t Farfadet ondergedoken. Hut ministerie m rnarioe te Parjjs werd geregeld op hoogte gehouden van den stand van zak(& Des avonds om 10 uur luidde hetde 11 manschappen van de Farfadet zgn tiog niet gered. En om 1 uur 's nachts opnieur een telegramde manschappen van dt Farfadet zgn nog niet gered. Vrjjdagmorgwj kreeg men aan het ministerie van mariu de boodschap dat de manschappen nog n gered waren, maar dat zjj nog leefden. Om 11 uur Zaterdag zat de Farfadet nog ms de kop in de modder, maar de duikm kregen geen antwoord meer van de II mensch- n in het achterschip Er is sa bericht van Zaterdagavond half acht, ds men er 's middags eindeljjk in geslaagd: was het achtereind van de Farfadet bom water te krjjgen dat de manschappen nog leefden en dat de lucht in het achtersctf is ververscht. Nauweljjks stak de Fariail echter even uit het water, of een van kranen waarmee hij was opgetakeld bril en daar ging het schip weer de diepte ix De laatste berichten zgn, dat het fcKif onherroepeljjk verloren is en alle hoopi bemanning te redden opgegeven mo8 A. worden. ®n Uit Transvaal. J Pretoria, 19 Juni 1905. 0D Waarde Heer Editeur. Reeds langen tjjd is het geleden, dat U.&- iets heeft vernomen van uwen correspondai uit Transvaalde reden hiervan is hoofdn keijjk dit, dat cr alheel weinig anders ii i schry ven als beroerdigheid. Slechte verdienste weinig werkzaamheden, veel vraag naar win da en hooge levensstandaard, daarbjj genoms foi veel invoer van werkkrachten van overia wj ziedaar den tegenwoordigen toestand in M j0l Afrika. En wanneer er zoo niets is te schrjjm als slechtighedeD, kunt n wel begrjjpsn k »r er weinig lust voor bestaat. De gondopbrengst in November 1904 n 336,175 onzen: dit is maand op maand osc geworden zoodat op het oogenblik de go» opbrengst is gestegen tot 416,895 onzen. V* Mei en toch wordt het hier gaandewn tal slechter. Voor den oorlog heeft de goudfy brengst nooit zulk een hooge vluoht genome j,Q als tegenwoordig en toch ia de schatkist M| nooit zoo ledig geweest als bjj de kundip (uitstekende) regeering. Op een bjjeenkomst in het Internatioor Hotel te Pretoria van de Joli&nneabnrpdt Anal ganatie Society sprak den heer John*» Burgemeester van Pretoria on wjjst er n be dat er verschillende toestanden zjjn t VOi aan tnonen dat het land verkeerd w«d geregeerd, terwjjl Gonerual Botha er opn« komt, dat er verandering in 's lands Beitll moet komen en zegt hjj, als het ons li» wordt gegeven, zullen wy het nomen. Wel geloof ik, dat hot niet bedoeling w onzen waard» n Generaal is om dit met de wape to doen. U kunt er slechts uit zien dst P' toestand hier nog lang niet rooskleurig ii Registreer, Registreer roept hjj zjjn borg» tol too, zoo dat het nog toeljjkt dat hjj hel vi jar probeeren om ze bjj de stembus den loef testeken. Mocht dat zoo zjjn dan zal Engelss wel weer het een of audor weten om 5 overwinning aan do stembus to niet te do* Even zoo was het in de Kaap Kolonie, t de Afrikanerbond voor den oorlog de o»e hand had. Dat moest den kop ingednikt worden, dat was gevaarljjk voor de Britsche toe scbappjj in Zuid-Afrika. Ziedaar waarom i lg oorlog bjj sommige Engelsche regeeringsp» m< sonen zoo gewunscht was, want de Ku Kolonie, zou wel in 't gniep moe helpen u rebolleoron en dan O 1 ja I dan kon het stemrecht af genomen worden. Zoo is het gegaan on de Afrikanerbo* in Kaap Kolonie is op heden weer io minderheid. C. A. vak Neet Correspondentie. Den heer E bevattende i aanbeveling i worden alleen als advertentie geplaatst, nk to door den inzender onderteekend. ■HW vw*»w«rv».»wa.«v. I W| heer D. M., alhier. Ingezonden stakk* tui nde eeu rechtstreeksche of zjjdeliopAj de eling van candidaton bjj verkieziafd V Reclame f 10 ct. per regel. Millioen stuks Doering's M X met den Uil zgn tot aan 't van 1904 verzonden. Geen andere toiletzeep kan zich zulke resultaten beroepen 1 Dit verbruik- bet beste bewgs voor du degelgkheid ent voortreffelijke werking van bet fabrik* Men weigere minder waardige namaak* en verlange slechts Doering's Zeep metfr Uil, die voor den prjjs van 25 ct f stak overal te verkrjjgen is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1905 | | pagina 2