KLEINE COURANT 'f Vliegend Blaadje voor Me/dor? Yexei, Wlerlngmts mts Anno Pmulowrna No. 3624. Zaterdag 9 November 1907 35ste Jaargang. HET DOEL Nieuwsberichten. Bureau: Spoorstraat. Telef. 59. Bureau: Koningstr. 29. Interc.-Telef. 50. Tweede Blad. eener goedkoops Illustratie, als het Geïllu streerd Zondagsblad, dewelke in drie maanden slechts 37l/i Cent fr. per post 45 Cent kost, is een aanschouwelgk beeld te geven van al wat er belangrijkst op dezen aardbodem voorvalt. HANOEL EN NIJVERHEID, WETENSCHAP EN KUNST, LAND- EN VOLKENKUNDE, SPORT EN ROMANTIEK, dit alles komt in het Geïllustreerd Zondagsblad voor. De FRAAIE ROMANS trekken zeer de aandachtzoomede de fraaie geillustreerde Novellenwelke daarin plaatsing vinden. Men verzuime niet, zich bij den Uitgever van deze Courant aan te melden. Helder, 8 November 1907. De hoofdcondueteur F. J. Bargerbos, die Woensdag den dag herdacht, waarop hg voor 25 jaar in dienst trad bg de H. IJ. S. Mheeft, zooals wg verwachtten, ontelbare blgken van achting en waardeering ondervonden, zoowel van superieuren, colléga's, reizigers als vrienden. De Inspecteur van Vervoer, de heer Verschoor, kwam hem namens de directie der Maatschappij feliciteeren en vereerde hem een gouden horloge met inscriptie benevens een prachtige oorkonde. Het Hoofdbestuur van den Bond van orde, waarvan B. lid is, complimenteerde hem en schonk hem een gonden insignehet spoorwegpersoneel toonde zgo belangstel ling door den jubilaris 6 salonstoelen te schenken van het reizend publiek ontving hg een fauteuil en een enveloppe met een belangrjjke geldswaarde, terwijl tal van vrienden door kleinere geschenken, kaartjes en telegrammen hun waardeering te kennen gaven. Des avonds bracht Helder's Har moniekapel den jubilaris een serenade. Dit alles is zeker voor den heer Bargerbos en zjjn familie een reden om met welge vallen op dezen feestdag terug te zien. Tsxel, 7 November. Van oude schijnt men alles wat bruikbaar was om in de steenglooiing van den Zeedijk gebruikt te wordea, daartoe te hebben gebe zigd. Zoo ziet men hier en daar nog dijk steelten, welke eenmaal een voornamer plaats moeten hebben ingenomen. Sommigon er van zjjn zelfs kunstig uitgebeiteld. Zoo ligt o. a. in de eteonglooiing van den dijk tusschen Oosterend ea de haven een fraai uitgebeitel de zerk. Onder een leeuwenkop met grooten ring in den bek, staat met forsohe cijfers ge beiteld het jaartal 1363 en daaronder keurig aangebrachte guirlandes. De herkomst zal wel moeilijk zijn op te sporen, doch jammer mag het heoten als dergelijke stomme historische overblijfselen op die wijze benuttigd moeten worden. De prijs der wulkers is thans f 5 per H.L. Ook de alikruiken worden tegen dencelfden prijs betaald. De wulkers, die tegelijk met de oesters worden gevangen, leveren den vis- sohers thans meer op dan met de weekdieren wordt besomd. Nog maar weinige jaren ge leden hadden de wulkers volstrekt geen waarde. Naar men verneemt, zal het op de begraafplaats te Callantsoog begraven lgk van den heer H. Spgker van Amsterdam (een der slachtoffers van de schipbreuk van het stoomschip sBerlin" aan Hoek van Holland), hetwelk op den 12den Mei j.1. door de gebroeders Adriaan en Marti nne Vos op zee werd gevonden en reeds driemaal ter herkenning werd opgegraven, nogmaals worden opgegraven, om dan, na overgekist te zjjn, binnen eenige dagen iu een particulier graf te worden bjjgezet. De begrafenis zM zonder eenig ceremo nieel plaats hebben. Door zijn vrouw gered 1 Een schipper varende met zgn schuit door het Spaarne te Haarlem, had het ongeluk, door het uitschieten van den vaarboom, te water te geraken. Zgn vrouw, die aan het roer stond er was niemand anders op het schip sprong in het aan het schip bevestigde roeibootje en wist haar man uit zgn hachelgke positie te reddden. Eenige krachtige riemslagen en het trouwe echtpaar bevond zich weder aan boord van hun schip. Faillissement Chr. Qortman Zoon. Er liepen gisteren te Utrecht geruchten, dat de Nutsspaarbank bg het faillissement der firma Chr. Oortman en Zonen, zou betrokken zgn. De directie der Nutsspaarbank had den laatsten tgd met het oog op wat in andere plaatsen met spaarbanken was voorgeval len, alle uitstaande gelden opgevraagd en in eigen beheer genomen, zoodat de Bank niets meer bg de firma Oortman in depöt had. Juist voor enkele dagen was door de Spaarbank ongeveer twee ton bg de thans gefailleerde firma opgevraagd, welk kapi taal geheel door haar werd uitbetaald. De Nutsspaarbank lgdt derhalve deze zaak geenerlei verlies. Dit ter ge ruststelling en in tegenspraak met loopende geruchten. IGedseltelIJks drooglegging der Zuiderzee. Een wetsontwerp is ingediend tot' aanleg van ©en gedeelte van de afsluiting der Zui derzee en indjjking en droogmaking van de Wieringenneer. Bljjkens de Memorie van Toelichting be oogt deze wetsvoordraelit een eersten Btap te doen tot de droogmakicg dor Zuiderzee. Na een historisch overzicht der verschil lende plannen, onderzoekingen en wetsvoor stellen op dit gebied, verklaart de Regeer ing van oordeel te zjjn dat men zich voorshands dient te bepalen tot hot maken van een klein deel van den afsluftdyk, bedoeld in het ont werp van 1901 en het droogleggen van één enkelen polder. Op deze wijze zal men waar devolle gegevens verkrijgen die twjjfel omtrent de juistheid der cijfers waarop de berekenin gen en beschouwingen der Staatscommissie van 1892 steunen, zullen kunnen wegnemen. Als vanself is als zoodanig onderdeel aan gewezen do noordwestelijke polder, in de Me morie van Toelichting bij het ontwerp van 1901 de Wieringerpolder genoemd. De uit voering van dit werk omvat den aanleg van een gedeelte van den afsluitdijk, nl. de af sluiting van het Amste'diop, waardoor Wie- ringen zal worden verbonden met den vasten wal, terwijl de droog te leggen grondon be perkt zullen blijven tot 19,500 H.A., waar van 16.500 H.A. vruchtbaar land. Ook de St&atscommiBBie achtte de Wierin- germeer er toe aangewezen om door indijking en drooglegging daarvan ervaring op to doen omtrent de moeilijkheden der uitvoering en de hoedanigheid en waarde der gronden. De Regeering wenscht ochter geenszins ad- haesie to betuigen aan het algemeen© plan van successievelijke droogmakingen in de Zui derzee hetwelk door de Zuiderzeevereeniging en de Staatscommissie is overwogen, doch ten slotte bij het ontwerp met afsluiting is achtergesteld. De Regeoring wenscht vast te houden aan het groote plan met afsluiting. Nu de indij king der Wieringermeer zal worden uitge voerd, voordat de afsluiting van do Zuider zee tusschen Wieringen en Piaam ia tot Btand gebracht, zal de nienwe polder ook aan do oostzijde tu-schen Wieringen en Medemblik door een zeedijk moeten worden beschermd. Het voornemen bestaat om zoodra door aan neming van dit wetsontwerp in beginsel tot de uitvoering van het werk zal zijn besloten, de nadere uitwerking der plannen ter hand te doen nemeD. Met dit voorbehoud wordt omtrent devor- schillende te maken werken in de Memorie van Toelichting in technische bijzonderheden getreden. De inrichting en samenstelling der werken die buiten den polder zullen moeten worden gemaakt ter voorziening in de belangen van afwatering en scheepvaart, zal een onderwerp van overleg mot de betrokken besturen moe ten uitmaken. De belangen der defensie zjjn bjj het werk slechts in zooverre betrokken, dat daarbjj ook op de behoofte aan inlating van water ten behoeve der inundatie van do stelling Amsterdam zal moeten worden gelet. Yan schadeloosstelling aan de Zuiderzoc- visschers zal geen sprake behoeven te zjjn, daar de visschery van deze indjjking geen belemmering zal ondervinden. De visschers aan de Haukes, op Wierin gen zullen na de voltooiing vaD het door dat eiland te maken kanaal, dat gereed moet zjjn voordat de omringdyk wordt gesloten, hun weg naar zee kunnen nemen. De kosten worden geraamd op f 22,600,000, waarin 15 procent begrepen is voor winst en onvoorzien. Voor de uitvoering van het werk kan, evenalB do Staatscommissie deed, een tjjdvak van 7 jaar worden gesteld. In het 4e jaar kan de indjjking gereed komen en met de droogmaking worden be gonnen, terwijl aan het einde van het 7de jaar alle gronden drooggelegd en verkaveld zjjn. Aangenomen wordt dat eerst in het 10e jaar na den aanvang der werken alles gereed zal zjjn* Gedurende het 8e ën 9de jaar is dan nog voor rekening van hot werk te voor zien in de drooghondingvan den polder eu het onderhouden dor werken, waarvoor kan wor den gesteld f 200,000 per jaar, zoodat de totale begrooting der aanlegkosten op 23 millioen dient gebracht. Met bjj berekening van enkelvoudige rente ad 3J% zal zoodoende het werk bjj het begin van hst 10e jaar komen te staan op 127,609,500, en met berekening van rente op f 28,061,600. De kostende prjjs van den grond zal dan in het 10de jaar, waarin de uitgifte kan plaats hebben, bedragen zonder rente f 1394, met rente f 1673, met rente op rente f 1700 per H.A. De totale polderlast zal bedragen f 1290 per H.A. en per jaar. Aan den polderdyk zal hot profiel van een volledigen zeedjjk worden gegeven, waardoor, waarschjjnlijkerwjjs gesproken, alle gevaar voor doorbraak ia buitengesloten. Er is grond om te verwachten dat de kostende prjjs van f 1700 per H.A. in de opbrengst der drooggemaakte gronden zal worden terug gevonden. Aan to nemen valt dat gedeelte zal zjjn zware on lichte kleigrond, zavel grond. Te verwachten valt dat de opbrengst f 60 per H.A. zal bedragen, wat gekapitali- seeri a 3J- een waarde van f 1714 por H.A. vertegenwoordigd. Trouwens de indirecte voordeelen, verbonden aan de aanzienlijke aanwinBt van ons grondgebied zjjn zoo groot dat er alleszins reden bestaat om tot uitvoering van het werk te besluiten, dat ook de wel vaart van Wieringen, nu hot met den vasten wal wordt verbonden, zal doen toenemen. De wjjziging in het werkplan zal geen ver andering brengen in de financieele gevolgen van het geheele werk der droogleggiag van de Zniderzeo volgens het groote plan der Staatscommissie. Het ligt in de bedoeling de uitvoering der werken op te dragen aan den Rijkswaterstaat, terwjjl een in te stellen com missie, bestaande uit deskundigen op ver schillend gebied, de RegeeriDg van advies zal hebben te dienen omtrent de vele vragen van landhuishoudkundigen, hygiënische en socialen aard, die zich bjj de uitvoering, de verkave ling en verdere inrichting der drooggelegde gronden zullen voordoen. Deze commissie zal ook voorstellen hebben te doen omtrent de exploitatie der drooggemaakte gronden. De instelling en werkwijze dezer - commissie van advies zal later bjj Koninklijk Besluit worden geregeld. De memorie van toelichting draagt de on- derteekening van den Minister van Waterstaat, Landbouw en Financiën. Hoe moeten wij rooken? Dr. Ch. Bles geeft in Moleschott o. a. de volgende raadgevingen 1. Pruim noch snnif tabak. 2. Matig rooken is voor gezonde, vol wassen personen onschadelijk. 3. Matig rooken beteekent 15 gram tabak of 3 5 4 sigaren per dag. 4. Rook geen of weinig sigaretten. 5. Rook niet voor het ontbjjt. 6. Blaas den rook steeds goed uit. 7. Rook niet door den neus. 8. Rook niet onder het loopen of werken. 9. Houd de sigaar of pjjp niet voort durend in den mond, maar neem na en dan een trekje. 10. Rook het laatste eindje niet te ver op. 11. Kauw niet op uw sigaar. 12. Laat uw kinderen niet rooken, voor ze 18 jaar ond zgn. Te Sonthampton xgn het nieuwe voorschip en het oude achterschip van de Suevic in het dok aan elkaar gebracht. De stukken pjsten en moesten nu alleen nog aan elkaar geklonken worden. Het hoogste huls der wereld. Het Singer-gebouw te New-York. Aan do «Frankforter Zeitung" werd verleden maand uit New-York het volgende geschreven„De vloed van touristen, die thans naar Amerika terugkeert, vindt bij het binnenvaren van de haven van New-York het uiterlijk dezer stad eenigszins veranderd: uit de zee van lucht krabbers „de Dowtown", is namelijk een nieuw gebouw opgedoken, dat hoog boven alle andere gebouwen der stad, en, naar men zegt, ook der wereld, uitsteekt. Het is het Singer-gebouw aan den Beneden-Broadway, dat thans tot aan de 41ste verdieping ge vorderd is. Hiermede is het echter no^ niet voltooid, er wordt nog een toren van zes verdiepingen op gezet en daarmee zal deze reus onder de huizenzee van New-York de respectabele hoogte van 612 voet bereikt hebben, zjjnde dit 200 voet hooger dan elke tot dusverre bestaan hebbende luchtkrabber. Het gebouw maakt den indruk van een reusachtigen toren; men moet namelijk in New-York, en speciaal in het handels-kwar tier, buitengewoon zninig met den grond omgaan, daar hij hier 700 dollars pervierk. voet kost, en dientengevolge nemen de bouw werken daar ter plaatse al meer en meer een torenachtig karakter aan. Volgens de bestekken, die tot in de kleinste bijzonder heden uitgewerkt zijn, zal het totaalgewicht van den reuzenbouw 86,000 ton (van 2200 pond elk) bedragen. Hiermede is met elk boutje en elk spijkertje rekening gehouden; want de geheele ontzaglyko jjzerconstructie. met muren en vloeren, rust op 89 stalen kolommen, dio 90 roet onder den beganen grond in den rotsachtigen bodem vastgemet- seld zijn, en alle berekeningen zjjn hierop geba seerd dat elke kolom ongeveer evenveel te dragen heeft. Overal, waar dit kan ge schieden, zonder aan de soliditeit van den bouw afbreuk te doen, wordt getracht, aan gewicht te besparen; zoo werden bijv. de radiatoren der centrale verwarming in de verschillende lokalen van het kostbare geperst staal vervaardigd, in plaats van, zooals dit gewoonlijk het geval is, van gegoten ijzer, omdat hierdoor enkele tonnen aan gewicht uitgespaard werden. Zeer interessant is het om te zien, hoe de hoofd-architect de werkzaamheden leidt. Geen kwestie van, dat deze, trap op, trap af, in de verschillende verdiepingen omklau tert, om rechts on links zijne bevelen uit te deelen. Neen, hij zit geheel op zijn gemak in een zeer geriefelijk ingericht bureau, dat van geluid-dempende wanden is voorzien, op de derde verdieping en heeft daar een tele- plioon onder zijn bereik. Deze loopt naar alle verdiepingen en zoodoende kan hij bin nen enkele seconden met den een of anderon opzichter spreken. Met liet gebouw, wordt ook het net van deze telephoon gedurig grooter. In het Singer-gebouw zal men enkele nieuwe snufjes aantreffen, die men zelf in de meest moderne luchtkrabbers nog te ver geefs zoude zoeken. De bewegingen der verschillende liften worden van uit een cen traal-bureau geregeld, van waar uit de chef der liftjongens aan elk zijner ondergeschikten zijne aanwijzingen door middel van electrische signalen en de telephoon kan doen toekomen. Eene speciale electrische inrichting gearran geerd op de manier van een plattegroad, toont hem te allen tijde, waar de verschil lende liften zich bevinden. Yan de 16 liften zullen er acht expres-liften zyn, die pas by de 20e verdieping stoppen. Elke lift kan 600 voet per minuut afleggen. Het gebouw zal zooveel lampen tellen, als menige stad van niet te grooten omvang, namelyk meer dan 15,000 die allen gevoed worden door eene installatie in de buurt der fondamenten. In elk lokaal van den reuzenbouw zal men een drinkwaterkraan vinden, wier water gefiltreerd zal zyn on op temperatuur ge houden al naar den tijd van het jaar. Iets nieuws is verder de reiniging-installatie, die gebaseerd is op het vacuum-syateem. In elk lokaal bevindt zich namelyk een „Opznig- borstel", die in een oogenblik, 'ajas of hoed van alle stof bevrijdt, dat zich er op ot er in mocht bevinden. Voor het schoonhou den van de lokalen is deze inrichting natuur lijk van het grootste gewicht. Alle stof komt in het Bousterrein terecht. Op den toren wordt een reusachtig zoeklicht aange bracht', welks licht men nog op een afstand van 100 tot 130 kilometer zal kunnen zien, d. w. z. wanneer ook deze reus niet vroeg of laat weer door een nog hooger luchtkrabber overvleugeld wordt. De Metropolitan Life Company, die zich op eonigen afstand van het gebouw bevindt zal bijv., naar men beweert, eerlang op haar gebouw een toren zetten van 49 verdiepin gen, gerekend vanaf den beganen grond. Nog andere „hoogvliegende" plannen wach ten op uitvoering. Een bouwkundig genie hier ter stede heeft zelfs de plannen voor een gebouw van 150 verdiepingen uitgewerkt; voor de uitvoering dezer plannen ontbreekt hem alleen.... het kapitaalHy meent, dat hy dit zaakje, den grond niet meegerekend, voor 20 k 25 millioen dollars kan klaarspe len. (De bouw van het Singerhuia kost D/j millioen dollars). Wellicht wordt ook dit idee nog eens werkelijkheid. Vyftien jaren geleden dacht immers ook nog niemand aan een gebouw van 47 verdiepingen; men was I toen nog bescheiden; want toen was het 18 verdiepingen hoogo gebouw der „World" werd opgetrokken, was de verbazing alge meen. Thans is dat gebouw al zoo „oudor- wetsch" dat zijn eigenaar zich er voor schaamt en er een stuk laat bybouwen, dat veel hoo ger zal worden, om toch maar eenigszins met den tyd mee te gaan. De nis Til de terpedabooten „Draal", „Krokodil" ea „Zeeslang" naar 0-indië Over de reis van Port Said naar Djiboeti schrijft de correspondent van de «Telegraaf (aan boord van de «Draak") onder meer het volgende Port SaidWe waren er 5 dagen en ik zou bijna zeggen 5 dagen te lang. Maar dat gaat nu eenmaal niet. We moeten- rus ten We moeten kolen en water overnemen, alles weer eens goed nazien, alles weer ge reedmaken voor den volgenden tocht. De korte trajecten zijn achter den rug en nu krygen we de langere stukken. Tot Djiboeti is ruim 6 dagen. We hebben hot gemerkt. Aangezien onze kolenberging slechts voor pl. m. 4 dagen strekt, moesten we nu de noodige hoeveelheid in zakken aan dek opstuwen. Toen die 10 ton daar opgestapeld lagen, begonnen we zoetjes aan meer op een kolenprauw te gclyken dan op een torpedo boot, hot witte meeuwtje werd nu mot recht een zwarte Draak". Het verblyf aan boord was nu heelemaal misèrezoo nu on dan zaten we net als Job op den mesthoop. Gelukkig kon, nadat de stoomketels weer gereed waren, een ton of 6 geborgen worden in en vóór den ketel, welke niet gebruikt wordt, zoodat de deklast gereduceerd was tot 4 ton. In een etmaal zyn we door die hoeveelheid heen en dan kan de chef d'équi- page met zyn satelieten aan 't schrobben, boenen en poetsen tygen, ten einde het scheepje weer in «en meer zindelyk pakje te steken. Port SaidOchwe kennen het al zoo lang, we zyn er al meermalen geweest, onze mailbooten komen er wekelyks, iedereen in Holland kent het zoetjes aan, en ik zal er my dan ook maar van onthouden, te trach ten eene boschryving te geven van wat er ons boeide. Eigenlyk zou ik het niet kunnen, want er boeit ons nietsof 't zou moeten zijn de manier, waarop Arabische en Egyp tische venters hun waar opdringen, zóó zelfs, dat men ze soms met een wandelstok moet afweren. Het zitje voor 't hotel is zelfs niet veilig, want onophoudelijk staat weer zoo'n kerel met postzegels, valsche meestal, ansich ten en vele zaken welke ik hier niet wcnsch op te noemen, voor ons. 't Hotel ook al niet veel, tenminste in vergelijking met wat we in de vorige plaatsen hadden. Lang niet die luxekamers met naakte kale wanden, een treurig ameublement. Enfin, veel werd ver goed door de kapel, die ons op tafelmuziek vergastte en ons tot 12 uur 's nachts uit den slaap hield. De drukte op straat is intusschen meer malen gezellig, vooral wanneer de groote mailbooten aankomen van de «Messagerics- Maritimes". de „P. O.", en «last not least", onze vaderlandsche stoomere. Zóó troffen we het hier, dat de fSindoro" van de Rotterdamsche Lloyd binnenkwam en we konden don lust niet weerstaan, om eens even een stukje Hollandschen grond onder de voeten te hebben, eens te spreken over het vaderland. We begaven ons dus aan boord en werden or allervriendelijkst ontvangen door den lsten officier. Van hot sloependek af zagen wc onze notedoppen liggen. Wat zyn ze toch nietig I Men had ze best op genoemd dek kunnen plaatsen. De 1ste officier van de .Sindoro" kon ons een massa vertellen van het vervolg onzer reis, want hy was 4 jaar geleden aan boord van het s.a. «Bezoeki", welke de «Python", .Mktotaurus" en «Sphynx" convoyeerde. Voor de Roode Zee werd ons niet veel goeds beloofd, doch het traject Djiboeti-Colombo zon veel vergoeden. Veel moesten we natuur- lyk vertollen van de reis en onder 't genot van een frisch potje Hollandsch bier, heb ben we «en gezellig uurtje daar aan boord doorgebraoht. Da kapitein schilderde ons Djiboeti aiet rooskleurig af. Volgens hem bestond de voornaamste handel in postzegels, ▼andaar, dat men er olk jaar nienwe laat maken. Nous verrona Na onzen dank betuigd en elkander weder zijds een goede reis toegewenscht te hebben, begaven we ons weer aan wal. Biedt Pórt Said ons zelf niets dat oen besoek en beschryving waardig is, gelukkig zij, die in de gelegenheid waren, voor een dag of 3 een tochtje to ondernemen naar Kaïro. Dat was de moeite waard, en, zooals mij door een der officieren, welke dezen tocht meemaakte, werd meegedeeld, had geen der deelnemers spyt van deze onderneming. Ze hebben uitstekend genoten. Het spoorreisje van pl.m. 5 uur is nn wel niet gezellig, maar eenmaal daar, aan de oevers van den Nyl, in die groote stad met ongeveer een half millioen inwoners, waarvan 25.000 Europe anen, is men dit spoedig vergeten en na een verfrisschend bad gevoelt men zich prettig en gereed om zooveel mogelyk te genieten in die enkele dagen 3 October. 't Is vroog dag aan boord. Te 6 uur reeds zouden we weggaan met het doel om vóór den avond het Kanaal uit te zijn. Moge» groote stoomers hier slechts 5 mijl loopen en dus 16 uur noodig hebben om er door te zijn, wy hebben, net als kleine kinderen, een streepje voor. We mogen 10 myl loopen en kunnen das, zonder accidenten, tegen drie uur reeds in de Golf van Suez zyn. 't is nu kwart voor zes, de loodsen zyn er reeds, we zyn klaar en dus, vooruit maar Netjes achter elkaar. Een heerlijke, koele wind op den kop zou ons warempel naar de lakensche jas doen grypen, maar als de zon hooger komt, wordt het al warmer en we kunnen dus veilig de blauwe uniform laten rusten in don diepst verborgen hoek der hut. Te 10 uur zyn we in het Klein-Biltermecr en het doet ons goed te zien, hoo hier van verschillende baggerschepen de Hollandsche vlag waait. Vergis ik mij niet, dan heeft de firma Volker A Vos te Sliedrecht, het onder houd van het Kanaal in handen. Wuiven met petten, signalen op de stoomfluit, hoera geroep, zyn oven zoovele wenschen voor eene goede reis. Ook van de groote mailstoomers, a. de «Prinz Eithel Friedrich" der Bremer Lloyd, welke ons passeerden, werd een af scheidsgroet gebracht. Die tocht door het Kanaal is werkelyk gezellig. Zoo nu en dan bevindt zich aan don oever een karavaan met een heele kudde kameelen. Met gerekte halzen, kijken ze naar de kleine bootjes, die met zoo'n ongewone vaart door het Kanaal stoomen. Zóó zijn ook deze dieren veel inte ressanter dan in hun hok in de diergaarde. De afwisseling aan de oevers is wel niet veelzand, al maar zand, hier en daar, aan den rechteroever eenige palmen, doch 't gaat al zoo rustig, we vorderen zoo mooi. Te 11 uur zyn we reeds in het Groot-Bittermeer. Gauw, een beetje harder, 11 mijl! We zijn er spoedig over; te 1 nur komen we weer in het Kanaal en passeeren juist de <Poly- methus" van de «Bleu Furnil". Te 2.30 nur zyn we dwars van Suez. Buiten het Kanaal worden de loodsen afge geven en gaat de deur achter ons dicht; we stoomen de Golf van Suez in. 't Is intusschen al aardig tropisch geworden, maar het zon netentje staat nog lustig gespannen, want't is keurig weer; de zee kalm, terwyl de wind als 't ware, zoekende is, nu eens uit dezen, dan uit dien hoek. Als te 6 uur de zon onder is, wordt het heerlyk. en, wat nog nooit ge beurde, op 't achterschip wordt een lamp opgetuigd, om, genietend van den zoelcn vooravond nog een beetje te lezen. 4 October. 's Morgens te 2 uur zijn we het licht gepasseerd van Ras Gharib en als uw berichtgever te 4 uur op wacht komt na een onrustigen nacht, is genoemd licht reeds ver achter ons. 't Weer bleef con stant; wel waren de witte kuifjes op de golven menigvuldiger, maar we hadden er geen last van. 5 uur. Rechts de Afrikaansche kust met de Zelni-heuvols, links het Sinaï- gebergte, nu nog in een waas zichtbaar, dan... een roodachtige gloed er boven, zich meer en meer verbreedende naar het Z.-O. Nog werpt de maansikkel haar schijnsel op het golvende watervlak, maar al breeder wordt het rood, zich in heerlijke kleurnuan cen vermengende met het blauw van den hemelonmerkbaar vorloopen die kleuren. Reeds worden de Zeini-heuvels verlicht, dorre klompen, waar niets groeitde laatste sterren verdwynon. 6 uur. Helderder wordt rosse gloed, en breeder, steeds breeder, totdat de dagtoorts in al haar pracht boven 't gebergte uitkomt. Vrouw Luna kan slapen gaan. Ochwat is dat majestueus, die op- ande zon boven 't bergland. De nieuwe dag is aangebroken. Te 7 uur passeeren we den vuurtoren van Ashrafi en inmiddels varen we in de Straat van Jubal, stoomen voorbij het eiland van dien naam en als we te 10 uur Shadwan-eiland zijn gepasseerd, raken we langzamerhand los van het land en bevinden ons in de Roode Zee. De zon brandt al lekker en steeds gaan we zuidelijk, met rassche schreden de keerkrin gen tegemoet, 't Is prachtig weer. De zee wordt al minder, de witte kuiven verdwij nen geheel, rustig wiegend op de blauwe, kabbelende golfjes, glijden we voort. Ook de wind dwaalt af; noord, oost, west, eindelijk byna niets meer. De rook stijgt loodrecht nit den schoorsteen. Oef! wat is het nn warm. De hntten, de verblyven zijn ovens, de dunne beplating warm gestookt door de heete zon nestralen. Wel worden de dekkleeden nat gehouden, doch spoedig is dat water ver dampt. 't Is onhoudbaar beneden verergerd door de groote hoeveelheid vliegen Een ware klopjacht met sloffen en doeken brengt eenig verderf onder deze kwelduivels. 6 uur. De zon is ondergegaan. Nu wordt het beter. Iedereen geniet van den schoo- non avond. De bemanning is vroolyk gestemd, want wat we gedurende de reis nog niet hoorden, gebeurt nu. Gezellig bij elkaar ge zeten, heft Janmaat zyne liederen aan en niemand denkt er aan nu vroeg zijn kooi op te zoeken. Zóó is het verrukkelijk en we zijn dankbaar, dat de voorspelling van slecht weer in de Roode Zee tot nu toe niet bewaar heid is. Te 7 uur passeeren we 't licht van de «Gebroeders", twee rotsachtige eilauden, op een waarvan een vuurtoren met draailicht, wier stralenbundel reeds op 17 mijl afstand zichtbaar is. De nacht brengt geen veran dering 't blijft mooi. 5 October. Koersende op het licht van Daedalus wordt dit te 6 uur gepeild en blijkt tevens, dat we ongeveer 12 mijl om de West zyn gezet. Deze Bterke, westelijke stroomin gen komen meermalen voor in de Roode Zee en kunnen eene groote bron van gevaar opleveren, met het oog op de menigvuldige klippen langs de kust. De zon is weer krachtig, doch de zonne tent houdt hare stralen tegen en wc hebben een rustig zitje aan dok. 't Is nu een plei- zierreis. Te 12 uur passeeren we op verren afstand een thuisvarende boot van de Rot terdamsche Lloydmet vlaggen wordt ons een aangename overtocht toegewenscht. Jammer, dat we niet dich'ter bij waren. Te 6 uur komen we binnen den Noorder-Keer kring, we zyn in de tropen, en, we onder vinden het! Geen windje dat af koeling geeft en iedereen haakt naar zonsondergang. Dan wordt het frisscher en kunnen we in «nacht broek en kabaai" nog een poosje rustig zit ten turen op het heerlijke watervlak. 6 October. De helft van dit traject is ach ter den rug en we kunnen er tevreden over zijn. Zóó hadden we het niet durven hopen. De warmte is evenwel ondraaglijk. In de ma chinekamer is de temperatuur reeds gestegen tot 60 gr. C. De olieman heeft het benauwd, hoorl 's Mans pakje is doornat, maar 't kalme vaartje geeft hem gelegenheid van tijd tot tijd een luchtie te scheppen, voor zoover de weinige wind, dien we „dood" loopen, eenige verkwikking brengt. Zie, een zestal zwaluwen maken de reis mot ons mee. Vreoselyk vermoeid, rusten zoo nu en dan uit op de zonnetent, op een kist, ten laatste zijn ze zoo mak, dat ze zich heel vriendelijk naast den roerganger op een spaak van het stuurrad plaatsen, of wel den hoed komen versieren van een der rustig zittende matrozen. Voor de lieve logés wordt op verschillende plaatsen water cn voer neer gezet. Zonder eenig verweer laten ze zich vangen en blijven op de hand zitten, om, uitgerust zijnde, weer weg te vliegen. Wat een loom weer! Gelukkig brengt de ondergegane zon weer verademing, te meer, daar de wind nu eenigszins vóór in komt wel niet bevorderlijk voor 't schoonhouden van de boot, maar 't is frisch. 't Groote wa tervlak is nu als één spiegel, slanke dolfijnen duiken in sierlijk, buigzaam lichaamsbewe ging, langs ons heen, ginds een haai, die van tijd tot tyd met zyn rugvin boven wa ter zichtbaar wordtde reis wordt langza merhand een sprookje. 7 October. Steeds lucht en water, nog stesds diezelfde, zoele zuidenwind, hij ver- frischt even, maar oogenblikkelyk daarna voelt men zich weer mat en loom, de zon netent houdt nu voor een groot deel de »8choorsteenplaag" tegen en is het dus aan dek wel te doen, in de verblijven is het on houdbaar. De zee wordt intusschen iets woe liger, doch slechts onschuldige, dartele golf jes, de bootjes blijven er vast op liggen. De dag verloopt zonder belangrijke gebeurtenis sen, van tyd tot tijd passeeren we een stoom schip, gewoonlyk echter op verren afstand. 8 October. We komen weer in de bewoon de wereld we krijgen tenminste land in 't zicht, u.1. het eiland Jebel Teïr. Te 7 unr stoomen we het voorbij en nu passeeren we zoo gaaandeweg de eilanden in de zuidelijke Roode Zeete 11.30 uur Jebel Zebayir. Intusschen is de wind heviger geworden, de zee onstuimiger, we stampen er weer lustig op los. We simden ook byna vergeten, dat we met torpedobooten op zee zyn. 't Is me nu het dagje welsmoorheet, te nauwer- nood behoorlijk kunnende staan, 't grootste deel van het scheepje onbewoonbaar, aan dek wegens het roet, beneden wegens de warmte. Slapen is „uitgepikt" wasschen eveneens, want 't geeft toch niets en we moeten maar denken in Djiboeti komt alles terecht. Te 6.30 uur passeeren we Jebel Zukur aan S.B., het licht van Albu Ail aan B.B. latende. De zee wordt nog wilder en we moeten vaart verminderen, te 8 unr tot 8 mijl, te 11 uur tot 7VS myl, en zoo gaan we den nacht in. October. Als we te 2.45 nnr 's nachts het licht van Mokka op 10 mijl afstand zijn gepasseerd gaan we zoo zoetjes aan den trechter in. Te 4 uur op wacht komende, loom en niet verkwikt door den onrustigen slaap, zie ik genoemd licht nog achter ons. We vermeerderen inmiddels de vaart tot 10 myl, te 6 uur krijgen we Perim in 't zicht, 8 uur hebben we het dwars en stoomen door de Straat van Bab-el-Mandeb de Roode Zee uit. We houden koers langs de „Jezirat- Sowabih", zeven eilanden, ook wel genaamd „de Broeders", grootendeels vulkanische ber gen met hier en daar ingezakten krater. Nu is Djiboeti niet ver meer. Tot Kaap Ras al Bir stoomen we langs het prachtige tafelge bergte van „Jebel Jan", 't Is of die groote rotsklompen met een reuzenmes zijn vlak gesneden. Dan wordt de kust vlak, in het verschiet het hooge bergland. Na ronding van genoemde Kaap, de Golf van Tajura instooinende, pa3seeren we te 2.30 uur Mas- hah-eiland en te 3 uur werpen we het anker in den grond ter rcede Djiboeti. We liggen ver van elkaar en ver uit den wal, dus erg ongezellig en wat we zoo van nit zee kunnen oordcelen, belooft ook het verblijf aan wal niet byzonder aangenaam zyn. Maar we zijn er, 6t/3 dag hebben we in zee gezeten en we kunnen elkaar de hand geven en gelukwenschen, dat we dit traject, waar we allen min of meer tegen op zagen, er zoo mooi hebben afgebracht. We blyven hier 8 k 9 dagen, dan gaat de „Djoeja" met ons mee als leidsman voor de groote reis naar Colombo. Tot zoolang, gegroet! Afloop der openbare Mooping van huizen on erven en weiland, gehouden op Woensdag 6 Nov., ten overstaan van notaris C. Stammes, in „Casino" Het winkelhuis met bergplaats aan de Bree straat, hoek Tuinstraat, Nr. 44. drie huizen en erven aan de Breestraat Nr. 46, 48 èn 50 en het huis met stal en erf aan de Breestraat Nr. en 54kooper de heer Johs. de Beurs, f4900. Het huis en erf aan Molengracht Nr. 33 kooper de heer O. de Seus, f1650. Het huis en erf aaa de Spuistraat Nr. 18 kooper de heer A. Wijker, f770. Drie woningen en erven achter het vorige perceel, aan een brandsteeg, Nr. 2e 2f en 2g kooper de heer D. Bakker, f 350. Twee huizen en erven aan de Achtergracht- Zuidzijde Nr. 24 en 25kooper de heer A. Gooijer, f 405. Het huiB aan de Achtergr*-Z.zyde Nr. 43 kooper de heer D. Bakker, f 570. Het huis en erf aan de Vijzelstraat Nr. 34 en 36, met twee timmerloodsen en opslag- terrein daarachter en het huis en erf aan de Vijzelstraat Nr. 32kooper de heer A. Wyker, f2188. Het huis eu erf aan de Vijzelstraat Nr. 51 kooper de heer Johs. de Beurs, f 620. Het huis en erf aan de Gasstraat Nr. 19; kooper de heer Johs. de Beurs, f400. Het huis met boet en erf aan de Jonker straat Nr. 53 en het huis en erf aan de Jonkerstraat Nr. 51kooper de heer Johs. de Beurs, f2043. Het huis en erf aan de Jonkerstr. Nr. 41; kooper de heer H. Langhorst, f835. Twee huizen en erven aan de Jonkerstraat Nr. 29 en 25 en twee woningen en erven daarachter, Nr. 27a en 27bkooper de heer A. Wyker, f 1910. Het winkelhuis en erf aan de Spoorgracht Nr. 41kooper de heer Alb. Govers Azn., f 1870. x Vijf huizen en erven aan de Basstraat Nr. 3, 5, 7, 9 en 11; kooper de heer Johs. de Beurs, f 5706. Het huis en erf aan de Vosstraat Nr. 2 kooper de heer W. D. van Pelt, f 1200. De slagerij met slachtplaats aan de Kei zerstraat, hoek Kroonstraat, No 30kooper de heer P. Kroon, f 5200. De slagery met slachtplaats aan de Bree- waterstraat Nr. 2kooper de heer A. Wijker, f 2040. Het heerenhuis met bergplaats erf aan de Binnenhaven Nr. 22, met stal daarachter aau de Achterbinuenhavenkooper de heer B. F. Verfaille, f 3440. Het perceel weiland in den Huisduiner polder aan den Huisduinerweg, tegenover «De Tuintjes", Sectie B, Nr. 149 en 150; koopster mej. N. Gauw, f 2360. Het perceel weiland in den Huisduiner polder bij Fort Erfprins, Sectie B, Nr. 414; kooper de heer D. Bakker, f 2380.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1907 | | pagina 1