KLEINE COURANT
'f Vliegend Blaadje
voor Me/dor? Yexei, Wlerlngmts mts Anno Pmulowrna
No. 3624.
Zaterdag 9 November 1907
35ste Jaargang.
HET DOEL
Nieuwsberichten.
Bureau: Spoorstraat.
Telef. 59.
Bureau: Koningstr. 29.
Interc.-Telef. 50.
Tweede Blad.
eener goedkoops Illustratie, als het Geïllu
streerd Zondagsblad, dewelke in drie
maanden slechts 37l/i Cent fr. per post
45 Cent kost, is een aanschouwelgk beeld
te geven van al wat er belangrijkst op dezen
aardbodem voorvalt.
HANOEL EN NIJVERHEID, WETENSCHAP
EN KUNST, LAND- EN VOLKENKUNDE,
SPORT EN ROMANTIEK, dit alles komt
in het Geïllustreerd Zondagsblad voor.
De FRAAIE ROMANS trekken zeer
de aandachtzoomede de fraaie geillustreerde
Novellenwelke daarin plaatsing vinden.
Men verzuime niet, zich bij den Uitgever
van deze Courant aan te melden.
Helder, 8 November 1907.
De hoofdcondueteur F. J. Bargerbos,
die Woensdag den dag herdacht, waarop
hg voor 25 jaar in dienst trad bg de
H. IJ. S. Mheeft, zooals wg verwachtten,
ontelbare blgken van achting en waardeering
ondervonden, zoowel van superieuren,
colléga's, reizigers als vrienden.
De Inspecteur van Vervoer, de heer
Verschoor, kwam hem namens de directie
der Maatschappij feliciteeren en vereerde
hem een gouden horloge met inscriptie
benevens een prachtige oorkonde. Het
Hoofdbestuur van den Bond van orde,
waarvan B. lid is, complimenteerde hem en
schonk hem een gonden insignehet
spoorwegpersoneel toonde zgo belangstel
ling door den jubilaris 6 salonstoelen te
schenken van het reizend publiek ontving
hg een fauteuil en een enveloppe met een
belangrjjke geldswaarde, terwijl tal van
vrienden door kleinere geschenken, kaartjes
en telegrammen hun waardeering te kennen
gaven. Des avonds bracht Helder's Har
moniekapel den jubilaris een serenade.
Dit alles is zeker voor den heer Bargerbos
en zjjn familie een reden om met welge
vallen op dezen feestdag terug te zien.
Tsxel, 7 November.
Van oude schijnt men alles wat bruikbaar
was om in de steenglooiing van den Zeedijk
gebruikt te wordea, daartoe te hebben gebe
zigd. Zoo ziet men hier en daar nog dijk
steelten, welke eenmaal een voornamer plaats
moeten hebben ingenomen. Sommigon er van
zjjn zelfs kunstig uitgebeiteld. Zoo ligt o. a.
in de eteonglooiing van den dijk tusschen
Oosterend ea de haven een fraai uitgebeitel
de zerk. Onder een leeuwenkop met grooten
ring in den bek, staat met forsohe cijfers ge
beiteld het jaartal 1363 en daaronder keurig
aangebrachte guirlandes. De herkomst zal wel
moeilijk zijn op te sporen, doch jammer mag
het heoten als dergelijke stomme historische
overblijfselen op die wijze benuttigd moeten
worden.
De prijs der wulkers is thans f 5 per H.L.
Ook de alikruiken worden tegen dencelfden
prijs betaald. De wulkers, die tegelijk met de
oesters worden gevangen, leveren den vis-
sohers thans meer op dan met de weekdieren
wordt besomd. Nog maar weinige jaren ge
leden hadden de wulkers volstrekt geen waarde.
Naar men verneemt, zal het op de
begraafplaats te Callantsoog begraven lgk
van den heer H. Spgker van Amsterdam
(een der slachtoffers van de schipbreuk
van het stoomschip sBerlin" aan Hoek
van Holland), hetwelk op den 12den Mei
j.1. door de gebroeders Adriaan en Marti
nne Vos op zee werd gevonden en reeds
driemaal ter herkenning werd opgegraven,
nogmaals worden opgegraven, om dan, na
overgekist te zjjn, binnen eenige dagen
iu een particulier graf te worden bjjgezet.
De begrafenis zM zonder eenig ceremo
nieel plaats hebben.
Door zijn vrouw gered 1
Een schipper varende met zgn schuit
door het Spaarne te Haarlem, had het
ongeluk, door het uitschieten van den
vaarboom, te water te geraken. Zgn vrouw,
die aan het roer stond er was niemand
anders op het schip sprong in het aan
het schip bevestigde roeibootje en wist
haar man uit zgn hachelgke positie te
reddden.
Eenige krachtige riemslagen en het
trouwe echtpaar bevond zich weder aan
boord van hun schip.
Faillissement Chr. Qortman Zoon.
Er liepen gisteren te Utrecht geruchten,
dat de Nutsspaarbank bg het faillissement
der firma Chr. Oortman en Zonen, zou
betrokken zgn.
De directie der Nutsspaarbank had den
laatsten tgd met het oog op wat in andere
plaatsen met spaarbanken was voorgeval
len, alle uitstaande gelden opgevraagd en
in eigen beheer genomen, zoodat de Bank
niets meer bg de firma Oortman in depöt
had. Juist voor enkele dagen was door de
Spaarbank ongeveer twee ton bg de thans
gefailleerde firma opgevraagd, welk kapi
taal geheel door haar werd uitbetaald.
De Nutsspaarbank lgdt derhalve
deze zaak geenerlei verlies. Dit ter ge
ruststelling en in tegenspraak met loopende
geruchten.
IGedseltelIJks drooglegging der Zuiderzee.
Een wetsontwerp is ingediend tot' aanleg
van ©en gedeelte van de afsluiting der Zui
derzee en indjjking en droogmaking van de
Wieringenneer.
Bljjkens de Memorie van Toelichting be
oogt deze wetsvoordraelit een eersten Btap te
doen tot de droogmakicg dor Zuiderzee.
Na een historisch overzicht der verschil
lende plannen, onderzoekingen en wetsvoor
stellen op dit gebied, verklaart de Regeer ing
van oordeel te zjjn dat men zich voorshands
dient te bepalen tot hot maken van een klein
deel van den afsluftdyk, bedoeld in het ont
werp van 1901 en het droogleggen van één
enkelen polder. Op deze wijze zal men waar
devolle gegevens verkrijgen die twjjfel omtrent
de juistheid der cijfers waarop de berekenin
gen en beschouwingen der Staatscommissie
van 1892 steunen, zullen kunnen wegnemen.
Als vanself is als zoodanig onderdeel aan
gewezen do noordwestelijke polder, in de Me
morie van Toelichting bij het ontwerp van
1901 de Wieringerpolder genoemd. De uit
voering van dit werk omvat den aanleg van
een gedeelte van den afsluitdijk, nl. de af
sluiting van het Amste'diop, waardoor Wie-
ringen zal worden verbonden met den vasten
wal, terwijl de droog te leggen grondon be
perkt zullen blijven tot 19,500 H.A., waar
van 16.500 H.A. vruchtbaar land.
Ook de St&atscommiBBie achtte de Wierin-
germeer er toe aangewezen om door indijking
en drooglegging daarvan ervaring op to doen
omtrent de moeilijkheden der uitvoering en
de hoedanigheid en waarde der gronden.
De Regeering wenscht ochter geenszins ad-
haesie to betuigen aan het algemeen© plan
van successievelijke droogmakingen in de Zui
derzee hetwelk door de Zuiderzeevereeniging
en de Staatscommissie is overwogen, doch
ten slotte bij het ontwerp met afsluiting is
achtergesteld.
De Regeoring wenscht vast te houden aan
het groote plan met afsluiting. Nu de indij
king der Wieringermeer zal worden uitge
voerd, voordat de afsluiting van do Zuider
zee tusschen Wieringen en Piaam ia tot Btand
gebracht, zal de nienwe polder ook aan do
oostzijde tu-schen Wieringen en Medemblik
door een zeedijk moeten worden beschermd.
Het voornemen bestaat om zoodra door aan
neming van dit wetsontwerp in beginsel tot
de uitvoering van het werk zal zijn besloten,
de nadere uitwerking der plannen ter hand
te doen nemeD.
Met dit voorbehoud wordt omtrent devor-
schillende te maken werken in de Memorie
van Toelichting in technische bijzonderheden
getreden.
De inrichting en samenstelling der werken
die buiten den polder zullen moeten worden
gemaakt ter voorziening in de belangen van
afwatering en scheepvaart, zal een onderwerp
van overleg mot de betrokken besturen moe
ten uitmaken. De belangen der defensie zjjn
bjj het werk slechts in zooverre betrokken,
dat daarbjj ook op de behoofte aan inlating
van water ten behoeve der inundatie van do
stelling Amsterdam zal moeten worden gelet.
Yan schadeloosstelling aan de Zuiderzoc-
visschers zal geen sprake behoeven te zjjn,
daar de visschery van deze indjjking geen
belemmering zal ondervinden.
De visschers aan de Haukes, op Wierin
gen zullen na de voltooiing vaD het door dat
eiland te maken kanaal, dat gereed moet zjjn
voordat de omringdyk wordt gesloten, hun
weg naar zee kunnen nemen.
De kosten worden geraamd op f 22,600,000,
waarin 15 procent begrepen is voor winst en
onvoorzien. Voor de uitvoering van het werk
kan, evenalB do Staatscommissie deed, een
tjjdvak van 7 jaar worden gesteld.
In het 4e jaar kan de indjjking gereed
komen en met de droogmaking worden be
gonnen, terwijl aan het einde van het 7de
jaar alle gronden drooggelegd en verkaveld
zjjn. Aangenomen wordt dat eerst in het 10e
jaar na den aanvang der werken alles gereed
zal zjjn* Gedurende het 8e ën 9de jaar is
dan nog voor rekening van hot werk te voor
zien in de drooghondingvan den polder eu
het onderhouden dor werken, waarvoor kan wor
den gesteld f 200,000 per jaar, zoodat de
totale begrooting der aanlegkosten op 23
millioen dient gebracht.
Met bjj berekening van enkelvoudige rente
ad 3J% zal zoodoende het werk bjj het begin
van hst 10e jaar komen te staan op 127,609,500,
en met berekening van rente op f 28,061,600.
De kostende prjjs van den grond zal dan in
het 10de jaar, waarin de uitgifte kan plaats
hebben, bedragen zonder rente f 1394, met
rente f 1673, met rente op rente f 1700 per
H.A. De totale polderlast zal bedragen f 1290
per H.A. en per jaar.
Aan den polderdyk zal hot profiel van een
volledigen zeedjjk worden gegeven, waardoor,
waarschjjnlijkerwjjs gesproken, alle gevaar
voor doorbraak ia buitengesloten.
Er is grond om te verwachten dat de kostende
prjjs van f 1700 per H.A. in de opbrengst
der drooggemaakte gronden zal worden terug
gevonden. Aan to nemen valt dat gedeelte
zal zjjn zware on lichte kleigrond, zavel
grond. Te verwachten valt dat de opbrengst
f 60 per H.A. zal bedragen, wat gekapitali-
seeri a 3J- een waarde van f 1714 por
H.A. vertegenwoordigd. Trouwens de indirecte
voordeelen, verbonden aan de aanzienlijke
aanwinBt van ons grondgebied zjjn zoo groot
dat er alleszins reden bestaat om tot uitvoering
van het werk te besluiten, dat ook de wel
vaart van Wieringen, nu hot met den vasten
wal wordt verbonden, zal doen toenemen.
De wjjziging in het werkplan zal geen ver
andering brengen in de financieele gevolgen
van het geheele werk der droogleggiag van
de Zniderzeo volgens het groote plan der
Staatscommissie. Het ligt in de bedoeling de
uitvoering der werken op te dragen aan den
Rijkswaterstaat, terwjjl een in te stellen com
missie, bestaande uit deskundigen op ver
schillend gebied, de RegeeriDg van advies zal
hebben te dienen omtrent de vele vragen van
landhuishoudkundigen, hygiënische en socialen
aard, die zich bjj de uitvoering, de verkave
ling en verdere inrichting der drooggelegde
gronden zullen voordoen. Deze commissie zal
ook voorstellen hebben te doen omtrent de
exploitatie der drooggemaakte gronden. De
instelling en werkwijze dezer - commissie van
advies zal later bjj Koninklijk Besluit worden
geregeld.
De memorie van toelichting draagt de on-
derteekening van den Minister van Waterstaat,
Landbouw en Financiën.
Hoe moeten wij rooken?
Dr. Ch. Bles geeft in Moleschott o. a.
de volgende raadgevingen
1. Pruim noch snnif tabak.
2. Matig rooken is voor gezonde, vol
wassen personen onschadelijk.
3. Matig rooken beteekent 15 gram
tabak of 3 5 4 sigaren per dag.
4. Rook geen of weinig sigaretten.
5. Rook niet voor het ontbjjt.
6. Blaas den rook steeds goed uit.
7. Rook niet door den neus.
8. Rook niet onder het loopen of werken.
9. Houd de sigaar of pjjp niet voort
durend in den mond, maar neem na en
dan een trekje.
10. Rook het laatste eindje niet te ver op.
11. Kauw niet op uw sigaar.
12. Laat uw kinderen niet rooken, voor
ze 18 jaar ond zgn.
Te Sonthampton xgn het nieuwe
voorschip en het oude achterschip van de
Suevic in het dok aan elkaar gebracht. De
stukken pjsten en moesten nu alleen nog
aan elkaar geklonken worden.
Het hoogste huls der wereld.
Het Singer-gebouw te New-York. Aan do
«Frankforter Zeitung" werd verleden maand
uit New-York het volgende geschreven„De
vloed van touristen, die thans naar Amerika
terugkeert, vindt bij het binnenvaren van de
haven van New-York het uiterlijk dezer stad
eenigszins veranderd: uit de zee van lucht
krabbers „de Dowtown", is namelijk een
nieuw gebouw opgedoken, dat hoog boven
alle andere gebouwen der stad, en, naar men
zegt, ook der wereld, uitsteekt. Het is het
Singer-gebouw aan den Beneden-Broadway,
dat thans tot aan de 41ste verdieping ge
vorderd is. Hiermede is het echter no^ niet
voltooid, er wordt nog een toren van zes
verdiepingen op gezet en daarmee zal deze
reus onder de huizenzee van New-York de
respectabele hoogte van 612 voet bereikt
hebben, zjjnde dit 200 voet hooger dan elke
tot dusverre bestaan hebbende luchtkrabber.
Het gebouw maakt den indruk van een
reusachtigen toren; men moet namelijk in
New-York, en speciaal in het handels-kwar
tier, buitengewoon zninig met den grond
omgaan, daar hij hier 700 dollars pervierk.
voet kost, en dientengevolge nemen de bouw
werken daar ter plaatse al meer en meer
een torenachtig karakter aan. Volgens de
bestekken, die tot in de kleinste bijzonder
heden uitgewerkt zijn, zal het totaalgewicht
van den reuzenbouw 86,000 ton (van 2200
pond elk) bedragen. Hiermede is met elk
boutje en elk spijkertje rekening gehouden;
want de geheele ontzaglyko jjzerconstructie.
met muren en vloeren, rust op 89 stalen
kolommen, dio 90 roet onder den beganen
grond in den rotsachtigen bodem vastgemet-
seld zijn, en alle berekeningen zjjn hierop geba
seerd dat elke kolom ongeveer evenveel te
dragen heeft. Overal, waar dit kan ge
schieden, zonder aan de soliditeit van den
bouw afbreuk te doen, wordt getracht, aan
gewicht te besparen; zoo werden bijv. de
radiatoren der centrale verwarming in de
verschillende lokalen van het kostbare geperst
staal vervaardigd, in plaats van, zooals dit
gewoonlijk het geval is, van gegoten ijzer,
omdat hierdoor enkele tonnen aan gewicht
uitgespaard werden.
Zeer interessant is het om te zien, hoe de
hoofd-architect de werkzaamheden leidt.
Geen kwestie van, dat deze, trap op, trap
af, in de verschillende verdiepingen omklau
tert, om rechts on links zijne bevelen uit te
deelen. Neen, hij zit geheel op zijn gemak
in een zeer geriefelijk ingericht bureau, dat
van geluid-dempende wanden is voorzien, op
de derde verdieping en heeft daar een tele-
plioon onder zijn bereik. Deze loopt naar
alle verdiepingen en zoodoende kan hij bin
nen enkele seconden met den een of anderon
opzichter spreken. Met liet gebouw, wordt
ook het net van deze telephoon gedurig
grooter.
In het Singer-gebouw zal men enkele
nieuwe snufjes aantreffen, die men zelf in
de meest moderne luchtkrabbers nog te ver
geefs zoude zoeken. De bewegingen der
verschillende liften worden van uit een cen
traal-bureau geregeld, van waar uit de chef
der liftjongens aan elk zijner ondergeschikten
zijne aanwijzingen door middel van electrische
signalen en de telephoon kan doen toekomen.
Eene speciale electrische inrichting gearran
geerd op de manier van een plattegroad,
toont hem te allen tijde, waar de verschil
lende liften zich bevinden. Yan de 16 liften
zullen er acht expres-liften zyn, die pas by
de 20e verdieping stoppen. Elke lift kan
600 voet per minuut afleggen. Het gebouw
zal zooveel lampen tellen, als menige stad
van niet te grooten omvang, namelyk meer
dan 15,000 die allen gevoed worden door
eene installatie in de buurt der fondamenten.
In elk lokaal van den reuzenbouw zal men
een drinkwaterkraan vinden, wier water
gefiltreerd zal zyn on op temperatuur ge
houden al naar den tijd van het jaar. Iets
nieuws is verder de reiniging-installatie, die
gebaseerd is op het vacuum-syateem. In
elk lokaal bevindt zich namelyk een „Opznig-
borstel", die in een oogenblik, 'ajas of hoed
van alle stof bevrijdt, dat zich er op ot er
in mocht bevinden. Voor het schoonhou
den van de lokalen is deze inrichting natuur
lijk van het grootste gewicht. Alle stof
komt in het Bousterrein terecht. Op den
toren wordt een reusachtig zoeklicht aange
bracht', welks licht men nog op een afstand
van 100 tot 130 kilometer zal kunnen zien,
d. w. z. wanneer ook deze reus niet vroeg of
laat weer door een nog hooger luchtkrabber
overvleugeld wordt.
De Metropolitan Life Company, die zich
op eonigen afstand van het gebouw bevindt
zal bijv., naar men beweert, eerlang op haar
gebouw een toren zetten van 49 verdiepin
gen, gerekend vanaf den beganen grond.
Nog andere „hoogvliegende" plannen wach
ten op uitvoering. Een bouwkundig genie
hier ter stede heeft zelfs de plannen voor
een gebouw van 150 verdiepingen uitgewerkt;
voor de uitvoering dezer plannen ontbreekt
hem alleen.... het kapitaalHy meent, dat
hy dit zaakje, den grond niet meegerekend,
voor 20 k 25 millioen dollars kan klaarspe
len. (De bouw van het Singerhuia kost
D/j millioen dollars). Wellicht wordt ook dit
idee nog eens werkelijkheid. Vyftien jaren
geleden dacht immers ook nog niemand aan
een gebouw van 47 verdiepingen; men was
I toen nog bescheiden; want toen was het 18
verdiepingen hoogo gebouw der „World"
werd opgetrokken, was de verbazing alge
meen. Thans is dat gebouw al zoo „oudor-
wetsch" dat zijn eigenaar zich er voor schaamt
en er een stuk laat bybouwen, dat veel hoo
ger zal worden, om toch maar eenigszins
met den tyd mee te gaan.
De nis Til de terpedabooten „Draal",
„Krokodil" ea „Zeeslang" naar 0-indië
Over de reis van Port Said naar Djiboeti
schrijft de correspondent van de «Telegraaf
(aan boord van de «Draak") onder meer het
volgende
Port SaidWe waren er 5 dagen en ik
zou bijna zeggen 5 dagen te lang. Maar
dat gaat nu eenmaal niet. We moeten- rus
ten We moeten kolen en water overnemen,
alles weer eens goed nazien, alles weer ge
reedmaken voor den volgenden tocht.
De korte trajecten zijn achter den rug
en nu krygen we de langere stukken. Tot
Djiboeti is ruim 6 dagen. We hebben hot
gemerkt. Aangezien onze kolenberging slechts
voor pl. m. 4 dagen strekt, moesten we nu
de noodige hoeveelheid in zakken aan dek
opstuwen. Toen die 10 ton daar opgestapeld
lagen, begonnen we zoetjes aan meer op een
kolenprauw te gclyken dan op een torpedo
boot, hot witte meeuwtje werd nu mot recht
een zwarte Draak". Het verblyf aan boord
was nu heelemaal misèrezoo nu on dan
zaten we net als Job op den mesthoop.
Gelukkig kon, nadat de stoomketels weer
gereed waren, een ton of 6 geborgen worden
in en vóór den ketel, welke niet gebruikt
wordt, zoodat de deklast gereduceerd was
tot 4 ton. In een etmaal zyn we door die
hoeveelheid heen en dan kan de chef d'équi-
page met zyn satelieten aan 't schrobben,
boenen en poetsen tygen, ten einde het
scheepje weer in «en meer zindelyk pakje
te steken.
Port SaidOchwe kennen het al zoo
lang, we zyn er al meermalen geweest, onze
mailbooten komen er wekelyks, iedereen in
Holland kent het zoetjes aan, en ik zal er
my dan ook maar van onthouden, te trach
ten eene boschryving te geven van wat er
ons boeide. Eigenlyk zou ik het niet kunnen,
want er boeit ons nietsof 't zou moeten
zijn de manier, waarop Arabische en Egyp
tische venters hun waar opdringen, zóó zelfs,
dat men ze soms met een wandelstok moet
afweren. Het zitje voor 't hotel is zelfs niet
veilig, want onophoudelijk staat weer zoo'n
kerel met postzegels, valsche meestal, ansich
ten en vele zaken welke ik hier niet wcnsch
op te noemen, voor ons. 't Hotel ook al niet
veel, tenminste in vergelijking met wat we
in de vorige plaatsen hadden. Lang niet die
luxekamers met naakte kale wanden, een
treurig ameublement. Enfin, veel werd ver
goed door de kapel, die ons op tafelmuziek
vergastte en ons tot 12 uur 's nachts uit den
slaap hield.
De drukte op straat is intusschen meer
malen gezellig, vooral wanneer de groote
mailbooten aankomen van de «Messagerics-
Maritimes". de „P. O.", en «last not least",
onze vaderlandsche stoomere.
Zóó troffen we het hier, dat de fSindoro"
van de Rotterdamsche Lloyd binnenkwam
en we konden don lust niet weerstaan, om
eens even een stukje Hollandschen grond
onder de voeten te hebben, eens te spreken
over het vaderland. We begaven ons dus
aan boord en werden or allervriendelijkst
ontvangen door den lsten officier. Van hot
sloependek af zagen wc onze notedoppen
liggen. Wat zyn ze toch nietig I Men had
ze best op genoemd dek kunnen plaatsen.
De 1ste officier van de .Sindoro" kon ons
een massa vertellen van het vervolg onzer
reis, want hy was 4 jaar geleden aan boord
van het s.a. «Bezoeki", welke de «Python",
.Mktotaurus" en «Sphynx" convoyeerde.
Voor de Roode Zee werd ons niet veel goeds
beloofd, doch het traject Djiboeti-Colombo
zon veel vergoeden. Veel moesten we natuur-
lyk vertollen van de reis en onder 't genot
van een frisch potje Hollandsch bier, heb
ben we «en gezellig uurtje daar aan boord
doorgebraoht. Da kapitein schilderde ons
Djiboeti aiet rooskleurig af. Volgens hem
bestond de voornaamste handel in postzegels,
▼andaar, dat men er olk jaar nienwe laat
maken. Nous verrona
Na onzen dank betuigd en elkander weder
zijds een goede reis toegewenscht te hebben,
begaven we ons weer aan wal.
Biedt Pórt Said ons zelf niets dat oen
besoek en beschryving waardig is, gelukkig
zij, die in de gelegenheid waren, voor een
dag of 3 een tochtje to ondernemen naar
Kaïro. Dat was de moeite waard, en, zooals
mij door een der officieren, welke dezen tocht
meemaakte, werd meegedeeld, had geen der
deelnemers spyt van deze onderneming. Ze
hebben uitstekend genoten. Het spoorreisje
van pl.m. 5 uur is nn wel niet gezellig, maar
eenmaal daar, aan de oevers van den Nyl,
in die groote stad met ongeveer een half
millioen inwoners, waarvan 25.000 Europe
anen, is men dit spoedig vergeten en na een
verfrisschend bad gevoelt men zich prettig
en gereed om zooveel mogelyk te genieten
in die enkele dagen
3 October. 't Is vroog dag aan boord. Te
6 uur reeds zouden we weggaan met het
doel om vóór den avond het Kanaal uit te
zijn. Moge» groote stoomers hier slechts 5
mijl loopen en dus 16 uur noodig hebben om
er door te zijn, wy hebben, net als kleine
kinderen, een streepje voor. We mogen 10
myl loopen en kunnen das, zonder accidenten,
tegen drie uur reeds in de Golf van Suez zyn.
't is nu kwart voor zes, de loodsen zyn
er reeds, we zyn klaar en dus, vooruit maar
Netjes achter elkaar. Een heerlijke, koele
wind op den kop zou ons warempel naar de
lakensche jas doen grypen, maar als de zon
hooger komt, wordt het al warmer en we
kunnen dus veilig de blauwe uniform laten
rusten in don diepst verborgen hoek der hut.
Te 10 uur zyn we in het Klein-Biltermecr
en het doet ons goed te zien, hoo hier van
verschillende baggerschepen de Hollandsche
vlag waait. Vergis ik mij niet, dan heeft de
firma Volker A Vos te Sliedrecht, het onder
houd van het Kanaal in handen. Wuiven
met petten, signalen op de stoomfluit, hoera
geroep, zyn oven zoovele wenschen voor eene
goede reis. Ook van de groote mailstoomers,
a. de «Prinz Eithel Friedrich" der Bremer
Lloyd, welke ons passeerden, werd een af
scheidsgroet gebracht. Die tocht door het
Kanaal is werkelyk gezellig. Zoo nu en dan
bevindt zich aan don oever een karavaan
met een heele kudde kameelen. Met gerekte
halzen, kijken ze naar de kleine bootjes, die
met zoo'n ongewone vaart door het Kanaal
stoomen. Zóó zijn ook deze dieren veel inte
ressanter dan in hun hok in de diergaarde.
De afwisseling aan de oevers is wel niet
veelzand, al maar zand, hier en daar, aan
den rechteroever eenige palmen, doch 't gaat
al zoo rustig, we vorderen zoo mooi. Te 11
uur zyn we reeds in het Groot-Bittermeer.
Gauw, een beetje harder, 11 mijl! We zijn
er spoedig over; te 1 nur komen we weer
in het Kanaal en passeeren juist de <Poly-
methus" van de «Bleu Furnil".
Te 2.30 nur zyn we dwars van Suez.
Buiten het Kanaal worden de loodsen afge
geven en gaat de deur achter ons dicht; we
stoomen de Golf van Suez in. 't Is intusschen
al aardig tropisch geworden, maar het zon
netentje staat nog lustig gespannen, want't
is keurig weer; de zee kalm, terwyl de wind
als 't ware, zoekende is, nu eens uit dezen,
dan uit dien hoek. Als te 6 uur de zon onder
is, wordt het heerlyk. en, wat nog nooit ge
beurde, op 't achterschip wordt een lamp
opgetuigd, om, genietend van den zoelcn
vooravond nog een beetje te lezen.
4 October. 's Morgens te 2 uur zijn we
het licht gepasseerd van Ras Gharib en als
uw berichtgever te 4 uur op wacht komt
na een onrustigen nacht, is genoemd licht
reeds ver achter ons. 't Weer bleef con
stant; wel waren de witte kuifjes op de
golven menigvuldiger, maar we hadden er
geen last van. 5 uur. Rechts de Afrikaansche
kust met de Zelni-heuvols, links het Sinaï-
gebergte, nu nog in een waas zichtbaar,
dan... een roodachtige gloed er boven, zich
meer en meer verbreedende naar het Z.-O.
Nog werpt de maansikkel haar schijnsel op
het golvende watervlak, maar al breeder
wordt het rood, zich in heerlijke kleurnuan
cen vermengende met het blauw van den
hemelonmerkbaar vorloopen die kleuren.
Reeds worden de Zeini-heuvels verlicht,
dorre klompen, waar niets groeitde laatste
sterren verdwynon. 6 uur. Helderder wordt
rosse gloed, en breeder, steeds breeder,
totdat de dagtoorts in al haar pracht boven
't gebergte uitkomt. Vrouw Luna kan slapen
gaan. Ochwat is dat majestueus, die op-
ande zon boven 't bergland.
De nieuwe dag is aangebroken. Te 7 uur
passeeren we den vuurtoren van Ashrafi en
inmiddels varen we in de Straat van Jubal,
stoomen voorbij het eiland van dien naam
en als we te 10 uur Shadwan-eiland zijn
gepasseerd, raken we langzamerhand los van
het land en bevinden ons in de Roode Zee.
De zon brandt al lekker en steeds gaan we
zuidelijk, met rassche schreden de keerkrin
gen tegemoet, 't Is prachtig weer. De zee
wordt al minder, de witte kuiven verdwij
nen geheel, rustig wiegend op de blauwe,
kabbelende golfjes, glijden we voort. Ook de
wind dwaalt af; noord, oost, west, eindelijk
byna niets meer. De rook stijgt loodrecht
nit den schoorsteen. Oef! wat is het nn warm.
De hntten, de verblyven zijn ovens, de dunne
beplating warm gestookt door de heete zon
nestralen. Wel worden de dekkleeden nat
gehouden, doch spoedig is dat water ver
dampt. 't Is onhoudbaar beneden verergerd
door de groote hoeveelheid vliegen Een
ware klopjacht met sloffen en doeken brengt
eenig verderf onder deze kwelduivels.
6 uur. De zon is ondergegaan. Nu wordt
het beter. Iedereen geniet van den schoo-
non avond. De bemanning is vroolyk gestemd,
want wat we gedurende de reis nog niet
hoorden, gebeurt nu. Gezellig bij elkaar ge
zeten, heft Janmaat zyne liederen aan en
niemand denkt er aan nu vroeg zijn kooi
op te zoeken. Zóó is het verrukkelijk en we
zijn dankbaar, dat de voorspelling van slecht
weer in de Roode Zee tot nu toe niet bewaar
heid is. Te 7 uur passeeren we 't licht van de
«Gebroeders", twee rotsachtige eilauden, op
een waarvan een vuurtoren met draailicht,
wier stralenbundel reeds op 17 mijl afstand
zichtbaar is. De nacht brengt geen veran
dering 't blijft mooi.
5 October. Koersende op het licht van
Daedalus wordt dit te 6 uur gepeild en blijkt
tevens, dat we ongeveer 12 mijl om de West
zyn gezet. Deze Bterke, westelijke stroomin
gen komen meermalen voor in de Roode Zee
en kunnen eene groote bron van gevaar
opleveren, met het oog op de menigvuldige
klippen langs de kust.
De zon is weer krachtig, doch de zonne
tent houdt hare stralen tegen en wc hebben
een rustig zitje aan dok. 't Is nu een plei-
zierreis. Te 12 uur passeeren we op verren
afstand een thuisvarende boot van de Rot
terdamsche Lloydmet vlaggen wordt ons
een aangename overtocht toegewenscht.
Jammer, dat we niet dich'ter bij waren. Te
6 uur komen we binnen den Noorder-Keer
kring, we zyn in de tropen, en, we onder
vinden het! Geen windje dat af koeling geeft
en iedereen haakt naar zonsondergang. Dan
wordt het frisscher en kunnen we in «nacht
broek en kabaai" nog een poosje rustig zit
ten turen op het heerlijke watervlak.
6 October. De helft van dit traject is ach
ter den rug en we kunnen er tevreden over
zijn. Zóó hadden we het niet durven hopen.
De warmte is evenwel ondraaglijk. In de ma
chinekamer is de temperatuur reeds gestegen
tot 60 gr. C. De olieman heeft het benauwd,
hoorl 's Mans pakje is doornat, maar 't
kalme vaartje geeft hem gelegenheid van tijd
tot tijd een luchtie te scheppen, voor zoover
de weinige wind, dien we „dood" loopen,
eenige verkwikking brengt.
Zie, een zestal zwaluwen maken de reis
mot ons mee. Vreoselyk vermoeid, rusten
zoo nu en dan uit op de zonnetent, op een
kist, ten laatste zijn ze zoo mak, dat ze zich
heel vriendelijk naast den roerganger op een
spaak van het stuurrad plaatsen, of wel den
hoed komen versieren van een der rustig
zittende matrozen. Voor de lieve logés wordt
op verschillende plaatsen water cn voer neer
gezet. Zonder eenig verweer laten ze zich
vangen en blijven op de hand zitten, om,
uitgerust zijnde, weer weg te vliegen.
Wat een loom weer! Gelukkig brengt de
ondergegane zon weer verademing, te meer,
daar de wind nu eenigszins vóór in komt
wel niet bevorderlijk voor 't schoonhouden
van de boot, maar 't is frisch. 't Groote wa
tervlak is nu als één spiegel, slanke dolfijnen
duiken in sierlijk, buigzaam lichaamsbewe
ging, langs ons heen, ginds een haai, die
van tijd tot tyd met zyn rugvin boven wa
ter zichtbaar wordtde reis wordt langza
merhand een sprookje.
7 October. Steeds lucht en water, nog
stesds diezelfde, zoele zuidenwind, hij ver-
frischt even, maar oogenblikkelyk daarna
voelt men zich weer mat en loom, de zon
netent houdt nu voor een groot deel de
»8choorsteenplaag" tegen en is het dus aan
dek wel te doen, in de verblijven is het on
houdbaar. De zee wordt intusschen iets woe
liger, doch slechts onschuldige, dartele golf
jes, de bootjes blijven er vast op liggen. De
dag verloopt zonder belangrijke gebeurtenis
sen, van tyd tot tijd passeeren we een stoom
schip, gewoonlyk echter op verren afstand.
8 October. We komen weer in de bewoon
de wereld we krijgen tenminste land in 't
zicht, u.1. het eiland Jebel Teïr. Te 7 unr
stoomen we het voorbij en nu passeeren we
zoo gaaandeweg de eilanden in de zuidelijke
Roode Zeete 11.30 uur Jebel Zebayir.
Intusschen is de wind heviger geworden,
de zee onstuimiger, we stampen er weer
lustig op los. We simden ook byna vergeten,
dat we met torpedobooten op zee zyn. 't Is
me nu het dagje welsmoorheet, te nauwer-
nood behoorlijk kunnende staan, 't grootste
deel van het scheepje onbewoonbaar, aan dek
wegens het roet, beneden wegens de warmte.
Slapen is „uitgepikt" wasschen eveneens,
want 't geeft toch niets en we moeten maar
denken in Djiboeti komt alles terecht. Te
6.30 uur passeeren we Jebel Zukur aan S.B.,
het licht van Albu Ail aan B.B. latende. De
zee wordt nog wilder en we moeten vaart
verminderen, te 8 unr tot 8 mijl, te 11 uur
tot 7VS myl, en zoo gaan we den nacht in.
October. Als we te 2.45 nnr 's nachts
het licht van Mokka op 10 mijl afstand zijn
gepasseerd gaan we zoo zoetjes aan den
trechter in. Te 4 uur op wacht komende,
loom en niet verkwikt door den onrustigen
slaap, zie ik genoemd licht nog achter ons.
We vermeerderen inmiddels de vaart tot 10
myl, te 6 uur krijgen we Perim in 't zicht,
8 uur hebben we het dwars en stoomen
door de Straat van Bab-el-Mandeb de Roode
Zee uit. We houden koers langs de „Jezirat-
Sowabih", zeven eilanden, ook wel genaamd
„de Broeders", grootendeels vulkanische ber
gen met hier en daar ingezakten krater. Nu
is Djiboeti niet ver meer. Tot Kaap Ras al
Bir stoomen we langs het prachtige tafelge
bergte van „Jebel Jan", 't Is of die groote
rotsklompen met een reuzenmes zijn vlak
gesneden. Dan wordt de kust vlak, in het
verschiet het hooge bergland. Na ronding
van genoemde Kaap, de Golf van Tajura
instooinende, pa3seeren we te 2.30 uur Mas-
hah-eiland en te 3 uur werpen we het anker
in den grond ter rcede Djiboeti.
We liggen ver van elkaar en ver uit den
wal, dus erg ongezellig en wat we zoo van
nit zee kunnen oordcelen, belooft ook het
verblijf aan wal niet byzonder aangenaam
zyn. Maar we zijn er, 6t/3 dag hebben
we in zee gezeten en we kunnen elkaar de
hand geven en gelukwenschen, dat we dit
traject, waar we allen min of meer tegen op
zagen, er zoo mooi hebben afgebracht. We
blyven hier 8 k 9 dagen, dan gaat de „Djoeja"
met ons mee als leidsman voor de groote
reis naar Colombo. Tot zoolang, gegroet!
Afloop der openbare Mooping
van huizen on erven en weiland, gehouden op
Woensdag 6 Nov., ten overstaan van notaris
C. Stammes, in „Casino"
Het winkelhuis met bergplaats aan de Bree
straat, hoek Tuinstraat, Nr. 44. drie huizen en
erven aan de Breestraat Nr. 46, 48 èn 50 en
het huis met stal en erf aan de Breestraat Nr.
en 54kooper de heer Johs. de Beurs, f4900.
Het huis en erf aan Molengracht Nr. 33
kooper de heer O. de Seus, f1650.
Het huis en erf aaa de Spuistraat Nr. 18
kooper de heer A. Wijker, f770.
Drie woningen en erven achter het vorige
perceel, aan een brandsteeg, Nr. 2e 2f en 2g
kooper de heer D. Bakker, f 350.
Twee huizen en erven aan de Achtergracht-
Zuidzijde Nr. 24 en 25kooper de heer A.
Gooijer, f 405.
Het huiB aan de Achtergr*-Z.zyde Nr. 43
kooper de heer D. Bakker, f 570.
Het huis en erf aan de Vijzelstraat Nr. 34
en 36, met twee timmerloodsen en opslag-
terrein daarachter en het huis en erf aan de
Vijzelstraat Nr. 32kooper de heer A. Wyker,
f2188.
Het huis eu erf aan de Vijzelstraat Nr. 51
kooper de heer Johs. de Beurs, f 620.
Het huis en erf aan de Gasstraat Nr. 19;
kooper de heer Johs. de Beurs, f400.
Het huis met boet en erf aan de Jonker
straat Nr. 53 en het huis en erf aan de
Jonkerstraat Nr. 51kooper de heer Johs.
de Beurs, f2043.
Het huis en erf aan de Jonkerstr. Nr. 41;
kooper de heer H. Langhorst, f835.
Twee huizen en erven aan de Jonkerstraat
Nr. 29 en 25 en twee woningen en erven
daarachter, Nr. 27a en 27bkooper de heer
A. Wyker, f 1910.
Het winkelhuis en erf aan de Spoorgracht
Nr. 41kooper de heer Alb. Govers Azn.,
f 1870. x
Vijf huizen en erven aan de Basstraat Nr.
3, 5, 7, 9 en 11; kooper de heer Johs. de
Beurs, f 5706.
Het huis en erf aan de Vosstraat Nr. 2
kooper de heer W. D. van Pelt, f 1200.
De slagerij met slachtplaats aan de Kei
zerstraat, hoek Kroonstraat, No 30kooper
de heer P. Kroon, f 5200.
De slagery met slachtplaats aan de Bree-
waterstraat Nr. 2kooper de heer A. Wijker,
f 2040.
Het heerenhuis met bergplaats erf aan de
Binnenhaven Nr. 22, met stal daarachter
aau de Achterbinuenhavenkooper de heer
B. F. Verfaille, f 3440.
Het perceel weiland in den Huisduiner
polder aan den Huisduinerweg, tegenover
«De Tuintjes", Sectie B, Nr. 149 en 150;
koopster mej. N. Gauw, f 2360.
Het perceel weiland in den Huisduiner
polder bij Fort Erfprins, Sectie B, Nr. 414;
kooper de heer D. Bakker, f 2380.