IlllJ KLEINE COURANT a FARINOVA 't Vliegend Blaadje voor Helder, Texel, en Anna Pauiowna SINGER- NAAIMACHINE f 32 50 Zaterdag 4 Januari 1908. 36ste Jaargang. Nieuwsberichten. De echte wordt U geheel compleet ge leverd voor Kanaalweg 101 AMERICAN MEAL CY. DE AEICULAAP, No. 3640. Bureau: Spoorstraat Telef. 59. Bureau: Konlngstr. 29. Interc.-Telef. 50. Tweede Blad. Door 't «Leger des Heils"„ wordt ii deze winterdagen ia vele anno geiinnen veel gedaan tot leniging der ellende. Ook hier ter plaatse heeft 't //Leger" met de beide kersdagen zich niet onbetuigd gelaten. Op don len kerstdag werd|des|morgens om 6^uur begonnen met een aamenkomst in hun gebouw rondom den verlichten kerstboom. Om 8 uur ging de zangbrigado er op uit om kerstliederen te zingen voor de oudemannen- en vrouwenhuizen en voor het gemeente ziekenhuis, terwyi verder den geheolen dag samenkomsten werden gehouden. De 2en kerstdag was bestemd om aan 65 behoeftigen een feestje te bereiden. Het was een heerlijk gezicht te xieD, hoe zy zich verlustigden in al het goede wat zy te genieten kregeD, zoowel voor hoofd en hart, als voor het lichaam. En toen zy huiswaarts keerden, ontving ieder nog een pak, bestaande in boonen, erwten, ryst, koffie, thee, spek enz., ter waarde van f 1.25. Ook waren de heil soldaten in staat aan verscheidenen een warm kleedingstuk te verschaffen, izooals mantels, mutsen, dassen, petten, een stuk onderklooding enz., tot een gezamenlijke waarde van f 150. Aan 170 kinderen werd ook een gezellig feest bereid. Door de heilsoldaten was cr bard gewerkt, om dit te kunnen doen; zy moesten kleedinfetukken maken, huisbezoeken afleggen, collrcteerèn, maar «yn dubbel en dwars tevreden,dit te kunnen^bnjto mogen duen. Zij betuigen dan ook aan allen hun dank voor de^giften hun'•jgeschonken/in het byzonderaanjd-n winkelier, die hen een mud grauwe erwten deed toekomen. Maar al zyn de heilsoldaten dankbaar voor de hulp, voldaan z\jn zij niet. Op hun huisbezoek zagen xjj zooveel armoede en rooveel ellende, dat zy gaarne meer wilden doen, doch hun kas is ledig; zy hebben geen geld meer en daarom brengen wy hun vraag over: «Wieholpt ons?" Texel, 1 Januari. Werd er in den laatsten tgd nog al eens over geklaagd dat do verpachte oesterbedden nabg de Oostkust door vreemde kapers werden bezocht, voorheen ontving 't eiland op verschillende punten meermalen naohtelgke bezoeken, met een niet betere bedoeling. Dan toch ontzagen de kaper* zich niet met vaartuigjes op afgelegen punten te landen en zich van een of meer aan den djjk grazende vette schapen iheester te maken. -Meermalen j verdwenen er zoo spoorloos van de beste dieren. Gelukkig verneemt men in de laatste jaren niet meer van zulke brutale rooverp. Tot op den oudejaarsavond hebben^de stoombooten het geklaard om door het ijs heen te komen en de haven te bereiken. Op den nieuwjaarsmorgen zat de psstrook echter zoo vast, dat alle pogingen om er door te stoomen^faalden. Toen moestede jjsvlet in dienst worden gesteld. Voor ons eiland iB 't te hopen, niet het minst voor di vis chers, dat de winter maar spoedig afscheid neemt. DE WATERLEIDING. Onze lezers zullen zich nog wel herinne ren, dat wij in het no. van 26 Oct. j.1. do aandacht hebben gevestigd op den bouw van den nieuwen watertoren. Wij hebben aan het slot van dat artikel beloofd, nog eens een -praatje" te zullen geven over de bij- b e hao orende werken te Huisdui nen. Nu die voltooid en reeds iu gebruik zijn, verzoeken wg tkaus de aandacht voor het volgende Waar vandaan en hoe krljgsn wij het water, dat ons aan den water toren doet denken? Om deze samengestelde en vragende vol zin zoo goed mogeljjk te beantwoorden, noo- digen wg u uit, waarde lezers, ons voor eenige uren te vergezellen op den tocht naar Huisduinen. Daar de anders onmisbare tram in een warmer stal natuurlijk zon der hooi den winterslaap heeft onderno men en dus voor ons niet te .spreken" is, zoo zullen we te voet daarheen gaan,' liefst .binnendoor", wantin dezen tjjd van hot jaar is de zeekant minder geschikt om heel ge moedelijk een dergelijke wandeling te onder nemen. Wij gaan, eenigszins beschut tegen den guren wind, over den Huisduinerweg en komen weldra op de plaats waar wg moeten zgu, n.1. het terrein waar de waterleiding als een machtige vorstin zetelt, tot welzijn van duizenden bewoners dezer gemeente. Nu wy, op weg naar de nieuwe werken, den ouden watertoren met onverschillige blikken "passeeren, is het ons, alsof den hoogen hoed, dien hij nog trotsch draagt, naar beneden dreigt te storten, ten einde het moderne wezen verpletterend te straffen voor zooveel hervormingen, die in zyn om geving zyn doorgedrongen en waardoor by zelf .zijn" rechten zal moeten prijsgeven, hervormingen, die wij thans in oogenschonw zullen nemen. Ons eerste bezoek geldt het pompstation, een flink en net afgewerkt gebouw, dat aan den zeekant door een bomvrije muur wordt gedekt; deze muur beschermt het pompsta tion niet alleen, doch maakt het tevens on zichtbaar voor eventuëele ongenoode gasten. Nadat wg de deur hebben geopend en zgn binnengetreden, komen wij in een klein werk plaatsje, waar een aantal gereedschappen u als vraagteekens aanstaren. Door een tweede denr vergeet niet uw voeten te reinigen betreden wij een ruim vertrek, de ma chinezaal, waar twee groote motoren, elk van 25 P. K. zgn opgesteld, en in een om geving die werkelijk te roemen is door keu rige afwerking. Let op de groote modern afgewerkte ramen, waardoor ruimsohoots het daglicht binnendringt, bekyk eens de vele sierlijke tegels, die de benedenmuren een rijk aanzien geverienj merkt gezwel hoe uw stem als een echo^weergalmt door de ruimte van het vertrek J U dacht hier een overweldigend lawaaifte hooren, veroorzaakt door sneldraaiende werk tuigen P Ge vergist u. Bijna zonder het te hooren, aanschouwt ge het werken dezer machines. Het zijn prachtige motoren, die, heden door gas gedreven, in omstandigheden, zooals gebrek aan gas of in tijd van mobi lisatie, door spiritus kunnen worden gevoed. Hun gang is zoo regelmatig, zoo onberispe lijk, dat men haast twgfelt aan de kracht die zij kunnen ontwikkelen. Gêdruischloos gaan de broede riemen over het hooge wiel en komen in verbinding met andere onder deden. Door de werking dezer gasmotoren wordt het water aan de duinen onttrokken niet minder dan 100 M8 per uur weten zij uit het terrein voort te brengen, een duin- oppervlakte, die behoorlijk gekaveld en van een groot aantal putjes is voorzien. Waar al dat onttrokken water nu terecht komt? Om dit te begrijpen verlaten w\j het pompstation, loopen eenige passen en komen wederom in een ander gebouw, kleiner in omvang, doch hooger dan het pompstation de zoogenaamde ontijzerings-inrichting. Door de deur zien wy onmiddellijk een yzer trapje, dat naar een verdieping leidt; wy betreden het met zekere angst, want daar boven wacht ons bepaald iets vreemds, dat ons zal doen huiveren. Wij zeggen niet te veelOp den rand van een grooten ver gaarbak staande, ontdekken we boveD ons hoofd een lange rnime goot, waarin golven van water te voorschijn komen, voortgestuwd door de werking der motoren van uit het pomp station. Dat golvende water perst zich in ontel bare stralen door den bodem van de goot naar beneden en komt terecht in den vergaarbak, waar het bijna onopgemerkt verdwynt. Het water dat men hier in ware golven ziet te voor- schyn komen, komt eerst in de ontyzering, een vernuftig gedachte uitvinding, waarna door byzondere toestellen het nederdalen ge schiedt; door deze werking wordt het nog niet bruikbare water door lucht van ijzer gezuiverd, een bereiding waardoor een min der aangename atmosfeer de ruimte vult. Maar ondanks die onzuivere lucht, welke aan een welput doet denken, staren wij aan dachtig naar de krachtige stralen die ach tereenvolgens naar beneden komen en die het lawaai van een stortregen alle eer aandoen. Op deze plaats zou het welbekende woord „watergebrek" een onbegrijpelijke klank worden op deze plaats zou een zuinige huismoeder uitroepen: «Wat een water, wat een waterEn het houdt niet op Na het verlaten van dit gebouw komen wy weer buiten en ontdekken in de onmid dellijke omgeving ontzaglijke bassins. Hierin komt het water door buizen van uit de ont- ijzering; deze bezinkings-bassins staan weder door verschillende buizen in verbinding met de eigenlijke filters, waarin het water door verschillend materiaal, als duinzand, rivier zand, fijne en grove grint wordt gefilterd en eindelijk door draineerleidingen wordt ver zameld in de reinwaterkelders. In deze kel ders zyn ruimten van 35 M. lang, Geheel donker on koel, moet hy, die voor 't eerst dit wonder aanschouwt, zich voorbereiden, om niet door eeu gevoel van angst te wor den overvallen. Een helder brandende lamp doet fantastisch de ruimten aan ons voor. Van uit de reinwaterkelders wordt het water, dat daarin voor het gebruik gereed is gekomen, door de werking der gemelde motoren naar den nieuwen toren geperst en vandaar vindt het zyn weg naar do stad. Een verhoogde druk van gemiddeld 35 M. vroeger slechts 20 M.) stuwt het water door do talryke buizen, om ten slotte onder hot bereik van de watergebruikers te komen. Een prachtig complex van betonwerken, gewapend met duizenden staven ijzer, vcr- eenigt in zich de geheele filter! nrichling. Van de reinwaterkelders is niet3 te zien. En wat toch grootsch ze kunnen maar even tjes 1000 M3 water bevatten Zooals de filter-inrichting hier is gemaakt, is het de eerste in haar soort en een kunst werk dat ongetwijfeld navolging zal vinden. Wanneer wij bij- deze bassins nederzien op de betrekkelijk dunne wanden, dan zouden wij, leeken, met wantrouwen de deugdelyk- heid er van aanvaarden. En toch, wat een verbazende sterkte vertegenwoordigen zy Het is een meesterlijk en brutaal stuk werk, dat door de best geslaagde beproeving met de hoogste resultaten bekroond werd. En nu, geduldige lezers, nog één blik in het pompstation. De motor, die zooeven in regelmatig tempo in beweging was, is tot rust gebracht Op onze vraag, of hier door werktuigen gerust mocht worden, vernamen wij, dat het reser voir van den toren en de reinwaterkelders gevuld waren. .Dat //beetje" water wordt vandaag niet opgeslorpt", zeide ons de man, die bezig was een der motoren door poetsen te onderhou- len. Op de vraag of des nachts ook nog werd gedraaid", kregen wy ten antwoord, dat zulks niet meer noodig was, nu de inrich tingen der waterleiding hervormd waren. Ten slotte onze indruk. Wij kregen heel wat te zien, dat ongetwijfeld voor eenieder interessant moet zijnde belangrijke wer ken in gebruik der gemeente-waterleiding, zijn in één woord prachtig, en wij aar zelen dan ook niet om den ontwerper, den ingenieur Schotel, en den aannemer, den heer Spruit, cr op te wyzen, dat zij met de grootste voldoening kunnen terugzien op hetgeen door hen geleverd werdeen model inrichting, die een schoone toekomst tegemoet gaan en voor onze gemeente van groot voordeel zal zyn. V. R. De reis van de torpedobooten „Draaf", „Krokodil" en „Zeeslang" naar 0-lndië. Over de reis van Singapore naar Batavia schryft"ïïe correspondent van de .Telegraaf" (aan boord van de «Draak"> onder meer het volgende: 18 Nov. Ook Singapore hebben we weder genoten en aanstonds zullen we het anker lichten en koers zetten naar Batavia, naar Java, nu voor goed, nu geen zijsprongen meer. We hebben in Singapore .gonoten" en met genoegen denk ik terug aan de dagen welke we daar doorbracliton en welke kleine spanne tijds ons toch in de gelegenheid stelde Singapore te doen kennen als een, niet alleen enorme haven met wereldwerken, als eene uitmuntend ingerichte kolonicstad, doch tevens als eene ruime smaakvol gebouwde plaats, met prachtig onderhouden wegen, waar schat ten geld aan worden teu koste gelegdmet eene omgeving om van te watertanden. De benedenstad, direct aan zee, met mag nifieke entrée 'bij de landingsplaats, mooie gebouwende postoffice, de bank, de Engel- sche club enz. In dit"* deel ook de groote kantoren der groote stoomvaart-maatschap pijen. In de onmiddellijke nabijheid de Espla nade, een uitgestrekt speelveld voor tennis, cricket, rugby en dergeljjken. Aan het begin van de Esplanade bet prachtig ingerichte Hotel de 1'Europe, thans geheel gerestaureerd, want een jaar of tien geleden herinnerde ik me hier een kleine, houten warande, waar men gevaar liep door den vloer te zakken nu evenwel een fraaie, lange voorgalerij met uitmuntend zitje, waar druk gebruik van wordt gemaakt. De slechte eigenschap, die de hotels hier gemeen hebben, is dat ze ver bazend duur zyn, trouwens het geheele Sin- gapore-leven is duur. Aangezien .1'Europe" dicht bij onze ligplaats is, hebben we daar maar intrek genomen. In de kamers, in de zalen, in de galerij, overal bevinden zich electrische waaiers, die heerlybe afkoeling geven en heel wat gezelliger doen dan die zoogenaamde .poenka's", welke men nog veel in ons Indië aantreft, en' machinaal be- wogea worden door eon stoïcijnschen Javaan, die half slapende, half wakende, dit verve lende werk verricht. Vooral in de eetzaal, rijk electrisch verlicht, onderhouden deze fans" een aangename temperatuur. Leuk- typisch is ook die stoet bediende, gestaarte zonen van het Hemolscho ryk, in helder-witte ,kjes. Gaande langs de Esplanade, komen we aan het fraaie Raffles-hotel, allerliefst gele- gen. We maken hier natuurlijk druk gebruik van de .rickhaw's". 't Wemelt bier van die karretjes; roep er een, tien vliegen er op u af. Zorg er tevens voor, dat ge een tolk hebt, in den vorm van een politieagent, om hem wijs te maken waar ge heen wilt, want hun eenige taalkennis is Chincesch, en als ge instapt, zonder iets te zeggen, dus om eens rond te toeren, brengen ze u onverbiddelijk naar de „Malaystreet", oen beruchte buurt, waar de Japansche «Venus" hare tenten heeft opgeslagen, 's Morgens, 's middags, 's avonds, op welk uur van den dag dan ook, ze brengen u er heen. Mopper, scheld op hen, never mind! de man zet rustig zijn kar retje neer, droogt zyn bezweet aangezicht, houdt zijn twee handen om, teneinde zyn loon, een heel dollardubbeltje, pl. m. 15 cent, ontvangen. Een eigenaardige karaktertrek van deze vrienden is ook, dat, wanneer ge ze te uveel" betaalt, zij mopperen dat het te .weinig" is. Typisch om te zien, hoe de een tevreden is met 10 cent, het tarief per rit, terwijl dc andere moppert omdat hij slechts 20 cent krijgt. In de beuedenstad bevinden zich ook dc drukke winkelstraten, zooals Higb-strect, North- en South-bridge-road, enz., waar tal van Chinecsche en Bombay-toko's elkander in bonte verscheidenheid afwissolcn. De Bombay-toko's voornauiclyk met JapanschC rariteiten, zijde, lakwerk, de Chineesche in wat u maar bedenken wilt. We nemen n - tuurlijk eens een kijkje bij dc Japanschc zijde, porselein, want in Singapore kun je dat zoo goedkoop krijgen, zegt ,men en men" weet er o, zooveel van. Nu, voel gordkoopcr is het niet, en die lui overvragen zoo schandelijk veel, dat men honsch niet weet, wat de eigonlyke waarde js. Enfin, we blijven natuurlijk aan een prul- lingetje hangen en zij of hij, die 't cadeau krygt, is er overgelukkig mee, want het koint zoo direct uit Japan, .made iu Germany"! Veel amusementen zijn hier niet, een enkele mucis-hall van minder goeden naam, doch anders niets. Men vermaakt zich hier in do clubs, van welke er vele zijn. O.a. ook een Hollandsche, want Singapore telt onder hare inwoners een honderdvijftigtal Nederlanders. Ook hier zyn, evenals in elke Engelscbe plaats, vele kerken, en er wordt druk gebruik van gemaakt. Nu nog even een kijkje in de bovenstad deze is magnifiek. Prachtige lanen met rijk- gebouwde huizen van de boogere ambtenaren, rijke Arabieren en Chineczen; een vergelij king, in gedachten, met Batavia, deed me vóór Singapore stemmen, 's Zondagsmorgens liet ik me langs prachtige wegen naar de Botanical-gardens rijden. O! wat heb ik daar genoten; heerlijk aangelegde tuinen, eene groote verscheidenheid van planten en bloe- 1, in de meren de Victoria-Regia in hare majestueuze schoonheid. Met het grootste genoegen zou ik uren kunnen dwalen te mid den dezer planten en bloemenweelde. Maai de tijd is kort, er is zooveel en 't uur van vertrek nadert, we zullen dus maar weer afscheid nemen. Vermoedelijk komen we er deze drie jaar nog wel eens dokken, want Indië is geen dok ryk, waar onze kruisers en pantserschepen in kunnen. Kassian! Een aangename herinnering nemen we nog mee van Singapore, die ik, als behoorende tot onze wederwaardigheden, niet mag. ver zwijgen. We ontmoetten hier n.1. een oud collega, die ons zeer hartelijk ontving en ons uitnoodigde by hem te komen //rijsttafelen". Nu zijn we dol op rysttafel, mijn collega's en ik, en dat we dus die vriendelijke uit- noodiging aannamen, behoeft zeker niet te worden gezegd en we hebben genoten, niet alleen van de exquise, Indische »tiffla", maar vooral van het gezellig «weer eens thuis te zijn". Onze gastheer was vroeger zelf met een torpedoboot naar Indië gegaan en hy wist dus by ondervinding hoeveel ontbeerd wordt. Onze lieve gastvrouw en gastheer hebben ons dan ook een recht genoeglijken dag bereid. Dat er nog lang werd nagebab- beid, over onze studiejaren, aangename her inneringen werden teruggeroepen uit onzen vroegeren diensttijd, behoeft geen betoog. 'tWas reeds laat, toen we afscheid namen. 8 u. 30. De machines zyn beproefd, de ankers zijn gelicht, er is beweging gekomen in de kleine scheepjes; de rook, aanvanke lijk lui opkronkelend, wordt sneller wegge voerd, we zyn weer onder stoom. Dicht varen we langs den ter reede liggenden Engelschen kruiser /Kent"., en maken front naar den grooten baas, dan zijn we er voorbij, en stoomende met 11 mijls vaart, is Singapore's reede spoedig achter ons en naderen we eigen grondgebied. Aanvankelijk dreigde het weer een beetje en krijgen we ook wat regen, doch dat is gauw afgeloopen en varen we heerlijk in .Straat Riouw tusschen de eilanden Batam er Wintang. We liggen rustig, do bootjes wer ken bijna'niet, oen keurig zeetje, een lekkere bries, dwars over de boot en dan te midden dier grootere en kleinere eilanden van den Riouw-archipel, 't is warempel gezellig. Soms lijkt het, of we geheel omgeven zijn door eilanden en zien dan noch de plaats, waar we tusschen door kwamen, nóch den uitgang. Te 2 uur 15 ongeveer zijn we de straat en houden de Lingga-groepen aan stuurboord. Te 8 uur krijgen we het laatste licht van Lingga in 't zicht, n.L den vuurtoren van Djarig. De aanvankelyk Z. O. koers wordt nu znid, recht op straat Bangka aan. Tc 9 uur passeeren we de „linie". Nu, veel byzon- ders zag ik er ditmaal niet aan. Nog die zelfde, oude linie, van eenige jaren geleden. Gedurende den nacht prachtig zicht. Wel is de lucht bewolkt, maar 't is «volle maan", dus zoo nu en dan is het geheele watervlak hel verlicht. Dat is prettig varen zoo en och! we beschouwen het nu al niet meer zoo erg, morgen te Batavia. Soms vraag ik me af ben ik nu al bijna drie maanden op reis met die dingen? 'tls onbegrijpelijk, maar ja, als men dan eens even de verschillende weder- aardigheden de revue laat passeeren, nu, dan komt men er wel, maar als het zoo rus tig gaat, krijgt men zelf een gevoel van rust en is 't ons, of de eigenlijke reis al achter den rug iB. Nu, het duurt dan ook niet lang meer 19 Nov. Om een uur of 6 's morgens heb ben we den vuurtoren van Oelar op Bangka te pakkenvan do Sumatra-kust, laag als zo is, zien we niet veel, doch als we te 8 uur het licht van Kalean voorbij zijn cn onzen koers van zuid op oost brengen, zien wij ook den Sumatra-wal en kunnen er soms onder door kijken, een verschynsel, dat bij helder weer, ook bij ons meermalen is waar tc nemen ter reede van Texel. Wel eigen aardig die bosschages aan de kim, zwevende in de lucht. Er heerscht vandaag eon eigenaardige drukte aan boord, nog iets anders, dan wan neer we iu do vorige havens aankwamen. Onze hofmeester is bijvoorbeeld druk in de weer om te trachten weer een beetje glans krijgen op de roestige sabels, de man haalt er een warmen rug op, want het koper werk van de scheede is vreeselijk aangesla gen, dus poetsen van heb ik jou daar! Ver schillende equipementstukken worden voor den dag gebaald, want te Batavia komt natuurlijk de vice-admiraal inspectie houden over de bemanning en de boosjes cn dan moeten we er zoo netjes mogelijk uitzien. Vandaar al die bedrijvigheid. Te 12 uur ronden we het «derde punt" van Bumatra en varen dicht langs het eilandje Nanka. Iiier wordt de koers een weinig ver anderd. Kalmpjes varen we door de straat, steeds aau weerskanten veruudering van tooneel, laagland, hoogland, eilanden, hier daar boscliages. Het «tweede punt", .valsche eerste punt" en «eerste punt", van Sumalra, we wijzen het elkaar, we duiden het aan op de kaart, iedereen interesseert zich er nu nog meer voor dan anders. Te 6 uur 's middags verliezen we den Sumatra- wal uit het oog, de laatste gasboei bij Laboe op Banka zijn we voorbij, en als we te 7 uur Dapoer, liet laatste licht van Banka achter ons hebben, ziju we de stx-aat uit, zeggen het rijke tiuciland vaarwel koersen zuid, vermeerderen vaart tot 13 mijl en voort ;aat het, de Java zee over naar Batavia. De maan staat weer in volle glorie aan 't firnament en verlicht met hare mysterieuse stralen de 3 scheepjes, die daar rustig voort glijden. Lang zou die rust niet meer dareii. Nóg is de zee kalm, maar toch, er dreigt iets; te 11 uur een regenbuitje en als de nieuwe dag is aangebroken nog vrij goed oer, maar dan 20 Nov. Al onrustiger wordt de zee, al heviger de wind, de bootjes hakken op de zee in, stampen, dat het een aard heeft, maken, als 't ware, galoppeerende bewegingen op de wilde deining. We kunnen de 13-mijls vaart niet behouden en verminderen te half twee tot 11. Weemoedig ziet de maas, ver scholen achter wolken, dit Bpcl van de zee aan. Een slapeloos nachtje voor de meesl Te 6 uur wordt de «Noordwachter" ge peild, te 8 uur stoomen we er voorby en ni doemen langzamerhand de Duizend eilanden' voor ons opeerst een paar, dan drie, vier, hoe verder we komen, telkens zien we er meer uit zee verryzeuoen takje, een struik, een boschje, het eilandEindelijk een lange reekB. Java's vulkanenry wordt ook reeds meer en meer zichtbaar, nu wo te 9 uur de «Zuidwachter" voorby zyn en koers houden op «Edam", d.w.z. Edam in de Java zeo. Dit eilandje met hoogen vuurtoren ontleent zijn naam niet direct aan het Noord-Holland- sche stadje tengevolge der «Edammertjes", maar onze voorouders hadden vermoedelijk een groote voorliefde voor deze Hollandsche plaatsnamen, want we hebben hier een heele reeks van die stedekens, als Hoorn, Enk huizen, Amsterdam niet te vergeten, doch zonder Frits van Haarlem, Middelburg, enz. Te kwart over tien hebben we Edam dwars en volgen spoedig do andere genoemde eiland jes. De oude Gedeh wenkt ons reeds, Priok ligt vóór ons. Met kykers trachten we te onderzoekon, of er ook oorlogsschepen liggen. By het naderen komt een byzonder gevoel in ons op, niet te omschrijven iets gejaagds, een lichte vreugdetrilling, eene mengeling van emoties. Kykdaar ligt de «Zeeland gereed om thuis te varen, wachtende op zijn aflosser, en ginds, tegen de kade, dat is warempel de Djocja", onze convoyer. Even buiten de haven komt een stoom bootje ons tegemoet met een hartelijk wui vende famijio aan boord, familie van den commandant van Hr. Ms. «Zeeslang". Heer- lyk weerzien Nu stoomen we de haven binnen. Op de Zeeland" alle hens aan dek, wy front naar onzen kruiser. Een driewerf hoezeeweer klinkt, en het doet ons goed, het hart klopt sneller. Te 11 uur liggen we naast elkaar gemeerd op een boei en zullen hier vertoeven tot 25 November. Dan gaan we naar Soerabaia cn zullen de meesten onzer, die 3 maanden lang lief en leed met elkander deelden, uit elkander spatten, overgeplaatst worden naar de groote oorlogsbodems. Reeds zyn van het departement de brieven aan boord gekomen met de nieuwe plaatsingen der commandanten en ondergeschikte'officieren en ook wij zullen, na overgave der booten vermoedelyk wel spoedig verdwynen. 21 Nov. Hoe gaarne ondergeteokende dezen brief ook verzouden had met de «Rembrandt", welke heden vertrok, helaasde brief was nog niet gereed, maar mogen gaat de Duitsche mail, dus veel is er niet verloren. Hedenmorgen kwam Zijne Excellentie de vice-admiraal met zyn adjudant aan boord, ten einde ons te verwelkomen. Na de be manning geïnspecteerd te hebben, hield Zijne Excellentie een toespraak, waarin hij ons gelukwenschte met de behouden aankomst, zijne tevredenheid betuigde over den goeden geest aan boord, nogmaals het moettevolle on onaangename releveerde van de lange reis op deze bootjes en iedereen een aange naam verblijf toewenschte in de tropen. Als Zijne Excellentie van boord ls, maken ook wij "spoedig aanstalten om ons valies to pakken en te zorgen, dat we vóór de rijst tafel in ons hotel zyn„ M3. Tijdstippen van verzending der Brievenmalen. Naar Oos t-Indii. Datum darter lastat. buil yo.lbeiorging. .ft p.ltk p. leepoit vla p inopoit vla Roti p. Holl ma:l via I p. Poll. mail via p FrausebemaflviaMi p Dnitache mail via 10 Jan 3 ea 17 Jan. 7 en 21 Jan. .4 ea 28 Jaa. 3 en 17 Jan. 14 en 28 Jan Stadatijd. 7.av. 7'a av 7.- '.ar. S.80'taam. 7.— 'eav. 11 'amiM Alleen near Atjeh, Snmetra'e Ooatkait, Peleabeng, Bionw, Banka, IJilliton en Z.-W. Afi. >*a Boraee. Het overige gedeelte «en Ned. Oott-Iadië wordt alleen op erlangen der efaendert via Napel» veraoadea. Naar PaltmbangRiouw, Banka, Biüiton en ZW. Afd. oan Bomeo p. Engelache mail via Brindia-'i 9 en 28 Jan I 7.'e av Holl. mail via Genna 7 en 21 Jan. 7.av Naar Atjeh en de Oostkust van Sumatra p.Eogelichomail via Brindiail eiken Donderd I 7.'e av. p. Holl. mail via_ Genna 7 en 81 Jan 7.av. Naar Guyava (Suriname) aeepoat via Amaterdam .1 9 en 28 Jan. i 7.— 'aav. mail over Engeland .18 en 27 Jan. 7.'aav. (alleen op verl. iler efi.) p. me:l via 8t. Naiaire.1 7 Jan. 7.'a iv. Naar Curacao, Bonairo en Aruba p. aeepoat via Amaterdam 9 en 28 Jan. i 7.'eav. p mail via Soatbaunpton elk. Din». en Vr 8.80'anam. raail vie Hamburg. .14 en 80 Jan. 7.'e ev. (alleen op verl. der afa.j I Naar St. Martin, St. F.ustatius en Saba p. aeepoat via Amaterdam. .1 S en 23 Jan. I 7.'e av. (alleen op verl. der n(a p. mail over Engeland .|I8 en 27 Jan. 7.'eav. Naar Kaapland, Natal, Oranje- Rivier-kolonie en Transvaal: «dken Vrgd»e,3.30, 'e namiddags Advertentiën. p. f p. f. W. J. M. CORPORAAL en Echtgenoote. H. J SEEB0L0T, Tailleur A J SEER01DT - LAMMERS. Voel Heil en Zegen toegewensebt aan oozc begunstigers, famüio en vrienden, zoowel bui ten nis binnen dezo gemeente. Tn. M1NNEBOO, Echtgenoot* en kinderen. Koi ingsplein 118. Café «Willem Barknds"'. L RUMPFF. E. RUMPFF-OLDENBURG. p. f. 1 Januari 1908. By den aanvang van het Nieuwjaar wordt alle Heil toogewenscht aau begunstigers, fa milie en vrienden, door Chr. J. E. OOSTENBRUG en Echtgenoote. Vleeschbouwer en Spekslager, Schagenstraat 32. Omen wclgemeenden Nieuwjaarsgroet aan familie, vrienden en begunstigers, zoowel bin- utn als buiten deze gemeente. A. TABELING Vischstraat 85. en Echtgenoote. Mot dank voor het Oude, roep ik by de intrede van een nieuwen jaarkring myric ge achte begunstigers, familie, vrienden en be kenden een gelukkig en gezegend Nieuwjaar toe. WED. J. AOEMA en kinderen. Vlamingstraat No. 11. Handel in kruidenierswaren. Wed. J. P. RADIUS en familie. Rembrandtstraat 17. Rotterdam. N. V. Bouwstoffen, v.h. P. MESSELAAR, Alkmaar. Filiaal Helder. p. f. C. F. W. WERNECKE en familie. R. DE BOER, Mr Schoen- en Laarzenmaker, wenscht zyne geachte begunstigers, vrienden eu bekenden een gelukkig Nieuwjaar. Aan familie, vrienden en begunstigers zy een gelukkig eu voorspoedig jaar toegewenBcht door A. C. v. DIJK Hoogstraat 25. en Echtgenoote. p. f Familie W. H. BURGERS. Aan familie, vrienden en bekenden een gelukkig Nieuwjaar toegewensebt. A. OLIEV IER, stoker lste klasse a. b. Hr. Ms. »Qeldorland«. Curacao, West-Indië. Hcilgroet aan onze vrienden en begunstigers. Dank voor het Onde en aanbevolen voor hot Nieuwe jaar. JOH. SCHENKELS—Donker. Tabak- en Sigarenmagazijn Molengracht 35. p.f. Handel in Koffie, Thee, Suiker enz. Heil en Zegen toogewenscht aan familie, vrienden en bekenden by de intrede van 1908. Paterson, 1 Jan. 1908. SIES LAK. Madison ave 1116, Noord-Amorika. Heilgroet aan onze begunstigers. Dank voor het Oude en aanbevoleD voor het Nieuwe Jaar. P. VAN DER HOEVEN en Echtgenoote, Kanaal weg 61. ADRES cT^sv-" ANKER-\ «f PAIN EXPELLER TEGEN RHEUMATIEK EN VERKOUDHEDEN f Ruim 35 jaar door millioenen jicht-en rheumatieklijders met succes gebruikt ----- Verkrijgbaar in flesschen VAN50cts,75cls en 1,25 bu HU. Apothekers en Drogisten F.Ad.RICHTCR&C-. Rotterdam. Te Helder verkrijgbaar bijDE BIE BIERSTEKER, Kelieritraat 93; L. ZIJM, Spoorstraat 89C. WE8TERBAAN, Sluis dijkstraat 41. „zelfrijzend Eïerbakmeel". ÏSaakt baalUt «iiran •n gist ovsrbodig. Verkrijgbaar bij H.H. Krui deniers sn Comestiblshande- larsn in pakkan van aan Eng. pond. Beïmportserd door de 147. ELAN AA.L WBO 147. tegenover de Moaterdbrug. Hebtgii BLOEDARMOEDE 7 gebruikt dan HAEMATOQEEN, af0.90per fi. HAEMATOGEÈN versterkt het geheele zenuwgestel. HAEMATOGEEN geeft spoedig vermeerdering van eetlust Zjjt gg *wak gebruikt dan de Vtrtterkende KINADRUPPELS van Dr. DE VRIJ, ia vierkante doozen met flac. a 76 ct Ons EIWITSTAAL ia zeer geroemd en kost per liter f120. Aanbeveling dLne voor hoe.'t en verkoudheid onze SALMIAK-PASTILLES, per fl. 20 ct. - SALMI AK-HONIGPASTILLES per doos 10 ct - TEERCAPSULES 60 ct per 100 stuks BORSTSIROOP per flacon 80 ct. DE AESCULAAP, Kanaalweg 147.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1908 | | pagina 1