BIJVOEGSEL VAN 'T „VLIEGEND BLAADJE".
WOENSDAG II NOVEMBER 1908.
provincie gerangschikt te worden, en het
komt ons voor dat wy in de toekomst hier
van een nuttig gebruik moeten maken, dat
deze gedachte em aansporing moet zyn om
langzamerhand een meer indringende houding
aan te nemen. Jarenlang zijn wy veel te
bescheiden geweesteen langen, zeer langen
tijd hebben wy toegezien dat anderen voor
gingen op welk gebied ook De tyd is rijp,
ja, mi er dan rijp, dat wy menschen van den
achterhoek, gaan uitzien om uienwe bronnen
van inkomsten te bemachtigen. Deze zullen
waarachtig niet tot ons komen, zij zullen zich
zelf niet presenteeren. Neen, we dienen ze
zelf op te sporen, we moeten zelf de kansen
gunstig maken, de nu nog moeilijk gaaubare
wegen als t ware cfpen stellen.
De eenmaal verkregen resultaten, zij mo
gen groot of klein zyn, moeten ons aan
sporen te streven naar meerdere vooruitgang,
zij moeten ons voorldryven, steeds voort, op
dat wij vroeg of laat de vruchten der over
winning op dit gebied kunnen plukken.
(Wordt vervolgd.) 'V. R.
VAN EIGEN BODEM.
in.
Een stoombootdienst naar Wieringen,
Vlieland en Terschelling.
Voor ondernemingen op industrieel g- bied,
hetzij «bit zij hier reeds gevestigd zijn of
vroeg of laat zullen komen, achten wij een
uitbreiding van aansluitingen te land en te
water noodzakelijk, wil men tenminste op
voordeeliger en afdoender wijze dan thans
kan geschieden, zich in verbinding stellen met
de omgeving of met plaatsen die thans alleen
met moeite en buitensporig hooge kosten zijn
te bereiken, 't Is niet voldoende dat een spoor-
lyn ons en onze goederen overal kan bren
gen en het is o. i. ook niet voldoende dat
slechts een stoombootouderncming ons in staat
stelt om met te zwakke middelen tegen de
eerste te concurreeren, zóó, dat duur en
goedkoop, gemak en het tegendeel daarvan
in 't oog loopt. Naast de bestaande spoor
wegverbinding is een concurrent noodi</ die
naar plaatsen benoorden Amsterdam niet alleen
kan wedijveren door goedkooper tarieven van
vervoer en meer comfort, doch die tevens de bui
ten het spoornet vallende plaatsjes aansluit. Is
de tramgelcgenht-id bezuiden Alkmaar reeds
lang verzekerd, ook noordelijk dient zoo eeu
verbindingslijn tot stand te komen, teneinde
voort te gaau om alle mogelijke punten aan
een te schakelen, zoodat ODze gemeente ten
slotte en nieuw begin- of eindstation rijker
wordt. «Juist dezer dagen zyn voor dit doel
buiten onze omgeving reeds opmetingen en
onderzoekingen gedaan).
Maar ook aan den zeekant hapert, ja, man
keert nog iets dat aandacht en overwe
ging verdient Sedert jaren toch bestaat
hier een onmisbare verbinding tnsschen Hel
der en Texel, een aansluiting die nog maar
kort geleden werd verbeterd, zoodat men
door deze belangrijke wijziging voor een
«futje" dat eiland onder i bereik heeft,
(ook hier heeft een zekere concurrentie heil
zame gevolgen veroorzaakt!) en zoowel
Texelaars als Heldcrschcn op voordeelige
manier met elkaar in aanraking kunneu ko
men om eventuedo zaken te doen. En 't is
juist naar aanleiding hiervan dat we onwil
lekeurig hot oog richten naar Wieringen,
Vlieland en Terschelling. - Kijkt
dat drietal ons, bewoners van het vaste
land, niet vragend aan 't Is alsof die
eilandengroep ons toeroept.waarom hebt gij,
Helder, u nimmer over onze ligging ontfermd
waarom verzekert gij do verbinding met den
vasten wal niet beter en waarom hebt gij
niet kunnen voorkomen dat WÜ» Vlieland en
Terschelling, ons thans met een provincie
moeten behelpen, die ver van de uwe is ver
wijderd
Met Wieringen, ja, mot Wieringen zijn we
verbonden, doch volgens onze miening, niet
practisch en bevredigend, 't Is toch genoeg
bi ken'd, d t men zelfs hier vandaan
een z.g. oude „Oost-Indische reis'' moet onder
nemen om op dat eiland te komen. Met den trein
naar Anna Paulowna en vandaar per wagen,
te voet en dan per motor naar Wieringen
Een reisroute, voor sommige bezoekers van
buiten gemakkelijk, maar voor ons, Helder-
schen, wat al te lastig en niet voordeelig.
Wij voor ons meenen, dat een stoomboot-
dienst naar dat eiland voorloopig op de
wyze zooals dit voor Vlieland plaats heeft,
in verbinding door middel van een niet diep
gaand motor-vaartuig en verder in aan
sluiting op Vlieland en Terschelling, voor
onze gemeente niet alleen hoog noodig, doch
voorloupig op bescheiden schaal ingericht,
ook uitvoerbaar is en bestaan kan. De ge
zamenlijke bevolking van die drie eilanden
telt bijna 8"00 zielen (Wieringen 30«6, Vlie
land 681, Terschelling 35)08/, dus nog 2000
meer dan die van het eiland Texel. De duur
van den overtocht naar Terschelling kan,
met em goed loopend schip, gemiddeld in
vier uur plaats hebben. Ook het belang voor
Vlieland en Terschelling is even groot, zoo
niet grootcr dan voor'ons, aangezien dercis
naar Amsterdam enz. bclangryk korter zal
worden de reis gaat thans over Harlingen,
Leeuwarden, Stavoren en Enkhuizen.
W y zijn hef geheel eens met de opmerking
van een onzer meest ijverige winkeliers, dat
voor de ringdoendeu te Helder op do ei
landen nog een ruim veld ter bearbeiding
open ligt, dat daar nog veel kan worden
gedaan om afzet voor huu artikelen te vin
den. Scheepsrampen.
Wij zien op andere plaatsen, soms schaars Zooals reeds is gemeld, is bij het schier-
bedceld met noodzak'lyke middelen van eiland Hela een ernstige scheepsramp gebeurd,
verkeer, een zekere ondernemingsgeest om die aan 10 menschen het leven heeft gekost,
die wèl te verkrijgen wij ontdekken in groote Het s.s. .Archimedes' dal een gerogelden
en kleino plaatsen een welvaart, die niet dienst onderhoudt tusschen Danzig en Stettin,
slechts door gelukkige of toevallige omstan- was Donderdagavond van Stettin vertrokken
dighe-lcn werd geschapen, doch die vaak door met stukgoed en deklading hout en werd s
aanpakken, durl en volharding werd veroverdnachts door een hevigen sneeuwstorm bo-
En als 't er op aankomt dan behoort de loopen. Tegen halfvijf Vrydagmorgen strandde
gemeente Helder, zoo niet tot de belangrijk- t schip bij Putzigor Heisternest en sloeg uit
ste, dan toch onder de grootste van deze elkaar. Kort daarop dreef een boot met 3
Nieuwsberichten.
HELDER, 10 November.
Prov. Statei van Noord-Holland.
Door dGfed. Staten van Noord-Holland is
een belangrijk rapport uitgebracht over de
melkvoorziening.
Door een auto aangereden
Aan de Halvemaansteeg by den Amstel, te
Amsterdam is gistermorgen een droevig onge
val gebeurd. Een kind wilde do tramrails
oversteken, en kwam, toen hij uitweek voor
een passeerende tram, onder een auto. De
chaffeur, genaamd R., in dienst van den
heer Manus, reed achteruit, de jongen stond
op, deed eenige stappen en zakte ineen. Hy
werd onmiddellyk per auto n«ar het Bin
nengasthuis vervoerd, waar hy na eenigo
minuten overleed. De getuigenverklaringen
wijzen uit, dat de chafleur aan dit ongeval
schuld heeft.
Een ernstig ongeluk
hoeft gistermorgen te Amsterdam plaats ge
had. De 18-jarlge dochter van den heer G.,
sigarenwinkelier aan het Rembrandtplein 5,
wilde een brandend epirituslampjo vullen, toon
plotseling het lampje omviel, de spiritus vlam
vatte en over haar kleederen stroomde. In
een oogwenk stonden de kleederen van het
meisje in vlam Op haar hulpgeschrei snel
den haar ouders en broer haar te hulp, ruk
ten haar de kleedcren van hot lichaam en
trachtten de vlammen te dooven. De inmid
dels ontboden geneesheer achtte overbrenging
naar het binnengasthuis noodzakelijk. Het
meisje is deerlyk verbrand en verkeert in
zorgwekkenden toestand. Ook haar moeder
en broer hebben ernstige brandwonden aan
de handen bekomen en wel dermate, dat zy
waarschijnlijk wel geruimen tijd het gebruik
daarvan zullen moeten missen.
IJsvorming.
Uit Westernieland schrijft men:
Op de Wadden heeft reeds ijs vorming plaats.
Met laag wat-r gaat het naar zee, met hoog
water komt het terug en schuift aan tiet strund
op elkaar. De stilte bevordert deze ysvorming,
want bij feilen wind worden de ijsmassa's
uiteen gedreven en verspreid.
De Cullinan.
Naar Engelsche bladen melden, heeft een
vertegenwoordiger van do firma Asscher in
gezelschap van cênige vertrouwde speurders
deu Cullinan van Amsterdam naar Londen
gebracht. De reis ging over Calais, Boulogne
en Folkestone.
Een aanslag.
Calcutta, 8 Nov De luitenant-gouverneur
van Bengalen, de heer Baker, ontkwam gis
teren aan een moordaanslag. Hij trad juist
de «Dais Lccture Hall' binnen, toen een
jonge Bengali opsprong en hem een revolver
voorhield op zes inches afstand van zijn borst.
De j nge man drukte tweemaal op den trekker,
doch het wapen ketste. Do aanrander word
toen gegrepen. Een aantal Bengali's stonden
daarop van de voorste ryen op en verlieten
de hal. Men gelooft, dat zy medeplichtig
zyn aan den aanslag.
geheel uitgeputte mannen aan land den boots
man, een stoker en een matroos. Zij vertelden
dat het schip lek stiet, waardoor het water
in ruim en machinekamer drong en de vuren
doofde. Het kon nu niet meer bestuurd worden
en strandde, terwijl de zware stortzeeën de
deklading in beweging brachten. De overige
bemanning is als verloren te.beschouwen.
Vrjjdagmiddag spoelden reeds de lijken van
een matroos en een scheepsjongen aan. De
«Archimedes" werd in 1856 gebouwd en had
een inhoud van 400 tons. De bemanning was
13 koppen sterk en de kapitein had reeds
vele jaren op dit schip gevaren en kende
het vaarwater zeer goed.
Te Antwerpen is een telegram uit Panos
ontvangeD, meldende dat het s.s. Schelde"
van de Antwerpsche Zeevaart-Maatschappij
vergaan is. Van de bemanning, nit 22 koppen
bestaande, zijn er 13, waaronder de kapitein,
gered, terwyl van het lot der 9 overigen,
die zich in de 2e sloep bevonden, niets
kend is. De «Schelde" was een stalen Bchip,
gebouwd iu 1887 te West-Hartlepool en met
1498 ton. Het schip verliet Antwerpen den
28 September, bestemd voor Ancona en Ra
venna, met een lading phosphaat Den 31
October vertrok het van Ravenna naar de
Zwarte Zee.
Een telegram uit Amoy (China) meldt, dat
een stoomschip, dat van daar met 600 passa
giers naar Tungan voer, vergaan is, waarbij
200 menschen zyn verdronken.
Een kazerne de lucht ingevlogen.
Parys, 9 November. De Matin verneemt
uit Belgrado:
Een in het gebergte uitgeweken Bosnische
bende heeft door middel van dynamiet de
kazerne te Konitsain Bosnië, op lzO kilometer
van de Servische grens, in du lucht laten
vliegen170 soldaten, allen Oostenryksche
Duitschers, hebben den dood gevonden.
Spoorwegramp.
Toulouse, 8 Nov. De postwagen van den
sneltrein van Bordeaux derailleerde en reed
achter in een wagon, die gevuld was met
soldaten, van wie er 10 gedood en een tien
tal gewond werden.
Roosevelt.
Er is nu officieel bekend gemaakt, dat
president Roosevelt tegen een bezoldiging
van 72,000 gulden zal toetreden tot deu stat
van het tijdschrift Outlook, dat een reus
achtige oplaag heeft, maar buiten de V. St.
weinig bekend is. Er waren dagbladen, die
moeite hadden gedaan, den President na zijn
aftreden te engageeren en die hem totf 120,000
s jaars hadden geboden maar Roosevelt is
op die aanbiedingen niet ingegaan.
Het geschrijf en gepraat over de betrek
king, die de President, na het eindigen van
zyn ambtstermijn zal aanvaarden en de be
taling, die l ij ervoor zal erlangen, wordt
door vele Amerikanen hoogst onaangenaam
gevonden.
Katoenbedrijf van Lancashire.
Uit den aard verschilt de schatting van
wat de strijd in het katoeubedryf van Lan
cashire heeft gekost. Maar dit meent de
Daily News wel te kunnen zeggen. Acht
weken heeft do stilstand geduurd; 120,000
arbeiders aan 400 spinnerijen zijn er bij be
trokken gewceBt-10 millioen spoelen zijn
geheel of gedeeltelijk werkeloos gebleven
50,000,000 pd. si. kapitual heeft al dien tijd
renteloos gelegen140,000 pd. st. loon in
de week is niet uitbetaaldde fondsen der
vakvereenigiugen zyn een 400,000 pd. st.
armer geworden.
Keizer Wilhelm.
De Weensche correspondent van de N.
Rott. Ct. schrijft over het jachtbezoek van
keizer Wilhelm aan Eckartsau
In de bosschen van Eckartsau heeft keizer
Wilhelm in die 2 dagen, dat hij daar geweest
is, wel 50 herten doodgeschoten, die nit de
dicht begroeide uiterwaarden van den Donau
voor den loop van zyn geweer werden
gedreven. Op dit jachtterrein, dat aan de
Keizerlijke familie behoort, bevinden zich
ongeveer 1000 herten en reeën, zoodat er
nog heel wat te jagen overblyft. Alle boeren
uit de omgeving hadden druk werk met het
in orde brengen van straatwegen, met het
drijven, het observeeren van het wild, met
het vormen van den ketting om het ont
snappen te beletten, met het vervoer en het
schoonmaken der doode herten. De aarts
hertog had zyn slot netjes laten opknappen
en gezorgd voor een directe telegrafische en
telefonische verbinding met Berlijn en voor
electriscbe verlichting. Zyn gemalin had de
kamers van den Keizer met zyn lievelings
bloemen laten versieren en de portretten
van zijn gemalin en kinderen op de schrijftafel
laten zetten. Na de jacht werd er gedineerd
en speelde de muziek vroolyke Weensche
dansjes en liedjes. En na het eten werd de
buit bezichtigd, die op het plein van het
kasteel door de jagers netjes naast elkaar
was gelegd. Door flambouwen werden do
dieren verlicht en er werden fanfares geblazen,
toen de Keizer de door hem geschoten herten
van naderbij bekeek, zich verheugend over
de hreedgetakte horens, die naar Berlijn
zullen worden gezonden. Twee dagen heeft
de jacht geduurd, waarop keizer Wilhelm en
zijn gevolg in 13 automobielen naar Weenen
zijn gereden 1!
Nedarland en Duitschland.
De Frankf. Ztg." haalt uit een klein
Duitsch blaadje dezen zin aan, dien een Neder-
landsche firma aan een groote Duitsche firma
in Nordhorn schreef: «Tengevolge van het
gesprek van den Duitschen Keizer met een
Engelscben staatsman, zien wy af van verdere
waren nit Duitschland De Frankf. Ztg."
hoopt dat het geval dat Duitsche firma's te
boeten hebben voor uitingen en daden van
den Keizer o^zichzelf zal blijven staan, vooral
nu gebleken is, hoe algemeen het protest
daartegen is.
Men kan het daarmee geheel eens zijn en
toch begrijpen, dat een Hollander in een
opwelling van toorn over de hulp, die >het
officieele Duitschland" Engeland heeft willen
bieden tegen de Boeren, zoo iets schrijft.
Als een klein bewijs van de ontstemming in
het buitenland gewekt, heeft zulk een zin
voor de Duitschers zyn beteekenis.
(«Hbld.")
Frankrijk en Duitschland.
De vrees, dat het tnsschen Frankrijk en
Duitschland wezenlijk ging spannen, heeft
gelukkig maar kort geduurd. Allerwegen
spreekt men 't uit: het zou onzinnig zijn
geweest, als nu nog twee beschaafde volken
elkaar om die deserteursgeschiedenis naar de
keel waren gevlogen. In de Fransche bladen
uit zich naast de voldoening, dat Duitschland
voor de vastberaden houding der Fransche
regeering eerbied toont te hebben, de blijd
schap, dat in de moeilijke ure het volk zich
eensgezind achter zijn vooripannen schaarde.
Een enkel blad, zien wij de Autorite
bluft er op, dat de Germaansche trots achter
uit begon te krabbelen, zoodra de Fransche
regeering zich schrap zette. Charles Dupuy
zegt in de Soleil, dat Frankrijk, zelfs op ge
vaar van een oorlog, niet toe mocht geven,
tenzij het afstand wilde doen van zijn aan
spraken om nog in de wereld een belang
rijke rol te spelen. Jean Jaurès zegt in de
Humanitó, dat zoodra alle gevaar voorby is,
die Marokkaansche geschiedenis, die voor
Frankrijk en Europa een vergif is gewortien,
op zy moet.
Keizer, kroonprins en Zeppelin.
Donaueschingen, 7 November. Hedenmid-
ag stoomde de keizerlijke trein alhier bin-
Zeppelin manoeuvreerde op zy het station
op een hoogte van 150 tot 200 M. Uit den
gondel werd met een doek gewuifd, hetwelk
de Keizer beantwoordde.
Nadat de Keizer en prins Fiirstenberg op
het slot waren aangekomen, plaatste de Kei
zer zich op het terras van het kasteel. De
kroonprins wierp een brief uit den gondel.
Zeppelin vloog om het slot heen en sloeg
vervolgens de richting in naar het meer van
Constanz.
Het luchtschip is te 5 uur 50 min. na een
prachtigen tocht van 6 '/g uur zonder eenig
incident te Manzell geland.
De Invincible.
De nieuwe Britsche kruiser „Invincible"
heeft gedurende een proeftocht op zeven tien
den van haar vermogen een snelheid van
25 knoopen bereikt. Men verwacht nu dat
zy bij een proeftocht op volle kracht dertig
knoopen zal halen, een record voor een schip
van deze klasse.
De -Invinable'' is een gepantserde kruiser
van 17,500 tons, gewapend met acht stukken
van 12 inches, met machines van 40,000 I.
P. K. en een bedongen maximumsnelheid van
25 knoopen.
Stoom vaartberichten.
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Grolius, van A'dam naar Java pass. 7 Nov. Gibraltar.
Madura, v. Java n. A'dam, pass. 7 Nov. K. St. Vincent
Oranje, van Java naar A'dam, pass. 7 Nov Qu'-ssant.
Sumatra vertrok 7 Nov. van Amsterdam naar Java.
K W. I. van Java n A'dam, vertr. 7 Nov. v Singapore.
K. W. 11, v. A'dam n. Java, arriv 6 Nov. te Singapore.
Bali arriveerde 6 Nov. van Amsterdam te Java.
Celebes vertrok 5 Nov. van Java naar Amsterdam.
Koninkujke Hollandscub Llotd.
Zaanland, van Amsterdam naar Buenos-Ayres, ver
trok 5 Nov. van Santos.
Amstellund, v. Buenos Ayers en Brazilië n. A'dam,
is 6 Nov. Fernando Noronha gepasseerd.
Eemland vertrok 7 Nov v. Buenos-Ayers nl A'dam.
Maasland arriv. 7 Nov. van Buenos-Ayers en Bra
zilië te Duinkerken.