Tweede Blad.
N ieu wsber ichten,
HELDER, 16 Juli.
Mr. Th. De Meester.
Wü vernemen, dat de toestand van Mr.
De Meester langzaam vooruitgaande is. De
koorts is geheel geweken.
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer
H. J. van der Ploeg, gediplomeerd meester-
meubelmaker, thans te Arnhem, is benoemd
tot leeraar in het meubelmaken aan de Am
bachtsschool alhier.
Hr. Ms. .Piet Hein onder bevel van
den kapitein ter zee II. T. Hoven, vertrok
hedeumiddag te half twee tot het houden
van een oefeningereis.
Het schip zal van 28 tot 28 Juli te Bergen
vertoeven en keert op 9 of 10 Augustus
alhier terug.
Het bestuur der afdeeling Rotterdam der
Nederlandsche vereeniging «Onze Vloot"
muakt bekend, dat voor alle leden, en hen
die zich alsnog als zoodanig bjj deze vereeni
ging wenschen aan te sluiten, gelegenheid
bestaat tegen zeer gereduceerde passageprijzen
in de week van 1724 dezer met do Butava-
vierlijn
de Engelsche Vlootrevue
op de Theems to bezichtigen.
De passageprijzen zjjnle klasse f 22.i)0,
2o klasse f 15.—inclusive maaltijden volgens
onderstaand programma.
Vertrek Rotterdam, Boompjes: 4.30 's na
middags. Diner5.80 6 uur. Volgende
morgen C tot 8 uur vaart langs de Ëngelsche
vloot. Ontbijt aan boord voor hen die tot
de Tower door varen en in Tilbury niet aan
wal gaan om por spoor naar Londen te reizen.
Aankomst Tower circa 12 uur. Tus-
schun 12 en 3.30 uur bezoek aan de Tower
ol andere bezienswaardigheden. Vertrek
naar Rotterdam terug 3.30 uur 's namiddags.
Thee en sandwiches om 5 uur 's namiddags.
Vaart langs de Vloot tot 8 uur 's na
middags. Souper om 6 uur. Volgende
morgen om 7 uur aankomst Boompjes. Rot
terdam ontbijt aan boord.
De passagebiljetten blijven ook geldig
voor hen, die tot het einde der maand in
Engeland wenschen te blijven.
Voor verdere informatiën gelieve men zich
te richten tot het Passagebureau van Wm.
H. Milller Co.'s Batavierlijn.
IJmuiden.
Bij de gehouden stemming voor 5 leden
van den gemeenteraad, werden gekozen de
altredende leden F. P. Vermeulen en Baron
van Tuyl vau Serooskerkcn.
Een herstemming moet plaats hebben tus-
schen de aftredende leden G. van Rhjjn,
A. A. M. Mulder en P. Koelemejj eu de
heeren R de Boer, W. de Clercq on G. Kleuver.
Stuurlieden examen
's-Gravenhage, 15 Juli. Geslaagd voor de
groote stoomvaart derde stuurman G. de Jager.
Ongeluk.
Een schoenmakersknecht te N|jmegen had
Woensdagavond op de renbaan het ongeluk
te struikelen, waarbij het schoenmakersmes,
dat hij in den zak droeg, in 's mans borst
drong en de longen doorboorde. Enkele uren
later is hjj overleden.
Overdreven.
Naar ons uit goede bron wordt meege
deeld is het onjuist, dat de huzaar, die de
hollende paarden voor hot rjjtuig van mej.
Slnyterman van Loo to Haarlem tot staan
bracht, als belooning een jaarljjkscho rente
heeft ontvangen
Hy ontving wel een belooning, maar een
die meer in overeenstemming was met het
gebruik en bovendien met de beteekenis van
het ongeval. (H. Dgbl.)
Raad van Tucht.
Behandeld werd in tegenwoordigheid van
een zeer groot aantal belangstellenden, de
zaak van kapitein B. Bruins, gewezen ge
zagvoerder van het stoomschip «Oberon" van
de Kon. Ned. Stoombootmaatschappij.
Dit vaartuig vertrok volgens de te Algiers
voor den consul afgelegde scheepsverklaring
in den namiddag 7 uur van den 14cn Mei
uit de haven van Smyrna met een gemengde
lading met bestemming naar Algiers. Om 8
uur passeerde men Pelikaan spitlicht, op
korten afstand stuurboord. De zee was kalm
en de lucht helder. Te 2 uur 's nachts zag
men den lichttoren op het eiland Pasja en
to 3.25 het licht van Kastro. Toen geraakte
eensklaps, gelyk later bleek, de stuurreep
onklaar, doordien het stropje yzerdraad, waar
in de stuurtalie aan bakboord bevestigd was,
met de tamp der talie tusschen de schyf van
de stuurreef en de reep verward geraakte.
Na een vergeefsche poging 'om het roer te
draaien, werd order tot stoppen volle kracht
achteruit" gegeven, maar die order kon niet
onmiddellyk worden uitgevoerd, daar de 2e
machinist juist eldors bezig was met het
smeren van machine-onderdeelen.
Nadat de order was uitgevoerd, bleek het
schip aan den grond vast te zitten, zonder dat
de minste stoot of schok was gevoeld. Ver
geefs werd getracht het schip vlot te krijgen
door met volle kracht achteruit te slaan. Het
vaartuig maakte geen water en nadat goe
deren gelicht waren, slaagde de sleepboot
.Ilughlier in het Zondag 16 Mei vlot te
slepen naar een veilige ankerplaats. Van daar
vervolgde de .Oberon de reis naar het eiland
.Chios" en vorder naar Algiers.
Kapitein B. Bruins, oud 85 jaar en te
Watergraafsmeer woonachtig, bevestigde de
scheepsverklaring vau het verhaal van do
oorzaak van de stranding het onklaar raken
dor stuurreep. Hy heeft dit verhaal verzon
nen, omdat hij part noch deel aan het onge
val had en de bemanning heeft het bevestigd,
omdat zy modelydeu met hem had. Hij zat
in het kaartenhuis de krant te lezen en is
toen over de krant in slaap gevallen. Nadat
Kastro gepasseerd was, is hy geroepen, maar
weer ingedut. Toeu het Pasja-licht word ge
passeerd, was de gezagvoerder nog op de
brug, doch tijdens zjjn afwezigheid bevond
zich de 2e stuurman Smit op de brug. Op
dezen vertrouwde hy volkomen, maar nader
hand is het hem gebleken dat hy niet te
vertrouwen en een groote falsaris" is. Of
aan onkunde óf aan moedwil moet hy hot
gebeurde toeschrijven. De gezagvoerder, die
door de Maatschappy ontslagen is, zeide, op
de brug komende, niets gevoeld te hebben
van een schok of stoot. Dadelijk is hy han
delend opgetreden, maar den wal zag hy
vlak voor zichde order om achter nit te
stoomen had geen effect meer, het was te
laat. Aan de peiling bemerkte hy dat het
schip vastzat. Z. i. is het schip moedwillig
op hel strand gezet-
De bootsman A. de Hoyer, bevestigt de
scheepsverklaring, behalve wat betreft het
verhaal van de stuurreep. Getuige kwam in
den nacht van 14 Mei om 12 uur aan dek,
om koffie op de brug te brengen. Behalve
twee malen dat hij naar de log ging, is ge
tuige steeds op de brug gebleven. Tot twee
malen toe heeft getuige den stuurman er op
gewezen, dat het schip met den kop den-wal
uitlag. «Het lijkt wel of we over de bergen
heen moeten", voegde hy hem toe, waarop
de stuurman antwoordde,ja, de kapitein
zal zoo dadelijk wel komen". Vóór getuige
naar de log ging, heeft hy den kapitein op
order van den stuurman gewaarschuwd. Terug
komende van de log en den kapitein nog
niet op de brug ziende, zei getuige tot den
stuurman, dat hij den kapitein wel eens
waarschuwen mocht. De stuurman ging hierop
naar den kapitein en keerde met dezen op
do ,brug terug. De kapitein zotte daarop de
telegraaf op •achteruit',, maar het was toen
reeds te laat.
Na het ongeluk klaagde de kapiten, die
vrouw en kinderen heeft, zyn nood dat hjj
ontslagen zou worden en vroeg of men hem
helpen wilde, waarop hy voorstelde do ver
melde valsche lozing van do oorzaak van
het ongeluk te geven. We dachten dat er
geen kwaad bij was, zeide getuige
En toen hebt ge een valsche scheepsver
klaring beëedigd," merkte president Van dor
Zweep op.
De 2e machinist, S. Kuiper, dio de wacht
in de michinekamer had, verklaarde to 3.27
order gekregen te hebben om te stoppen.
Eerst oen halve minuut later kon die order
uitgevoerd worden, maar toen zat het schip
reeds vast. De scheepsverklaring legde ge
tuige mede af, wetende dat ze niet juist was.
Hij deed dit om den gezagvoerder te heipon,
doch zonder pressie van diens zyde.
Matroos D. Veen, die vau 2 tot 3 uur op
uitkijk stond en van 3 uur af aan liet roer
stond, zeide Z.W. W. te bobben gestuurd.
Den bootsman heeft hy den stuurman hooren
waarschuwen. Zelf maakte hij den Btuurman
er opmerkzaam op, dat hy een ezel aan
den wal hoorde balkon en dat er land voor
uit was, maar of en wat de stuurman geant
woord heeft, weet hy niet. Zoodra do kapitein
op de brug kwam, gaf hij orderrgooi over
bakboord", maar het gaf geen effect. Het
schijnt hem toe, dat de stuurman den kapitein
niet goed kon zetten. Ook hij hoeft verklaard
dat er van de zyde van den gezagvoerder
geen pressie is geoefend op het afleggen der
valsche scheepsverklaring.
De leergast L. de Boor, dio van 2 tot 3
uur aan het roer stond, en na het overgeven
vau het roer de hut van den kapitein pas
seerde, zeide de kapitein te hebben zien zit
ten. Hij zag toen niet heel ver land. Daarna
zag hy huizen en boomen en met volle kracht
werd op land gestoomd.
Stoker P. G. de Jong zegt dat de tele-
gruaf to 3| uur overging en dat de order
daarop zoo snel mogelyk is uitgevoerd.
Hofmeester H. van der Woyden, verklaart
dat hy den 2en stuurman Smit reeds oven
voor of kort na het vertrek van Smyrna
hoorde zeggen, dat hy den kapitein wel een
kool zou stoven. De 2o machinist, Kuiper,
heeft dat ook gohoord.
Machinist Kuiper bevestigt zulks. De
stuurman zei volgens hem: .als ik den
kapitein een loer kan draaien, zal ik het
niet laten". Deze getuige merkt ook op, dat
de oogen van den stuurman .zoo anders
waren dan anders".
Hofmeester Van der Weyden voegt aan
zyn verklaring nog toe, dat do stuurman des
morgens to half elf na het gebourdo zeide
,dat hebben we allemaal aan den kapitein
te danken", wat don voorzitter aanleiding
gaf tot do opmerking
«Hij had wel mogen zeggen, dat heb jelui
aan mij te danken".
Bootsman A. de Hoyer, ook voorgeroepen,
zegt dat hy niet bemerkt heeft dat de
stuurman ,boozer was dan anders". Getuige
herhaalt, dat het vaartuig recht op den wal
aanliep". Gevraagd waarom hij niet liever
zelf den gezagvoerder gewaarschuwd had,
zeide hy,wy mogen niet handelend op
treden op de schepen' Hij vond er boven
dien geen aanleiding toe, omdat de stuurman
zich altjjd op zyn eerste klas diploma be
roemde, zich beschouwende als de knapBte
stuurman der reedery.
Kapitein Bruins verzoekt ten slotte aan
de getuigen te vragen hoe de stuurman was
tijdens do nachtwachten, om te doen zien
hoe lang hij met het eene been op het schip
en met het andere op de keien gestaan heeft.
Bootsman De Hoyer, leergast De Boeren
matroos Veen verklaren dat de stunrman
meermalen 's nachts tydens do wacht sliep
dikwerf hebben zij hem gewaarschuwd, doch
dan wist hij met een «slokje" het gevaar dat
de gezagvoerdor er van op de hoogte gesteld
zou worden, af te wenden.
De Raad van Tucht zal later uitspraak doen.
Rang van kapelmeesters.
In het tijdschrift «De Muziek" wordt een
lans gebroken voor dc positie van de kapel
meesters bij de muziekkorpsen. Voorbeelden
worden aangehaald, waaruit blykt, dat man
nen, die 15 tot 36 jaar als kapelmeester in
dienst zijn, nimmer in rang worden bevor
derd, en den dienst verlaten zoouIb zij er in
gekomen zijn, dus als ouderofficier.
Aan het artikel ontleenen wij nog het
volgende betoog:
Het schijnt dut, met uitzondering van
kapelmeesters der grenadiers of met idem te
Batavia geen promotie te maken is. Maar
zyn er dan onder de overige infanterie-
kapelmeesters geen die voor eene bevordering
tot 2do luitenant (titulair) in uaDmerking
zouden kunnen komen? Laat ik b. v. eens
wijzen op den oud-kapelmeester van het
5de Regiment Infanterie. Goed musicus on
kapelmeester, tevens ontwikkeld mensch, op
zijn militaire en moreele leven waren hoe
genaamd geene aanmerkingen te maken. Hij
was pl. m. 22 h 23 jaar militair-kapelmvcBtor
en maakte van een minderwaardig een uit
stekend muziekkorps. Maar toch verliet hy
dit korps zooals hij gekomen was, n.1. als
onderofficier. Vindt u dit een toestand
Nu een paar onzer oudste infanterie-kupel-
meesters, mannen die respectiovelyk 15 tot
36 jaar als zoodanig in functie zyn, op wier
muzikale leiding, maatschappelijk en zedelyk
loven niets af te dingen. Zou ook weer geen
dezer eene onderscheiding door bevorddring
tot 2de luitenant (titulair) hebben verdiend
Was b.v. de tegenwoordige directeur der
grenadierskapel nog kapelmeester bij het 3de
reg. inf., dan was hij thans ook nog .onder
officier.''
Is het ook niet grievend voor de kapel
meesters hier te lande, dat de tegenwoordige
kapelmeester te Batavia, die ongeveer 4 k
5 jaar deze functie bekleedt en die voordien
onderkapelmeester bij een onzer infanterie-
regimenten was, reeds bevorderd is tot den
titulairen rang van 2de luitenant. Versta me
goed, het wordt hem van ganBcher harte ge
gund, want de toestand (atandenvcrschil,
vooral in het militaire) is in Indië heel wat
erger dan hier te lande. Maar het wordt een
beleedigende tenachterstelling van de overige
titularissen. Nu wil ik echter volstrekt niet
aannemen, dat de autoriteiten die in deze
zaken beslissen, grieven en tenachterstellen
willen. Integendeel geloof ik, dat deze
zaak misschien nooit voldoende onder hunne
aandacht is gebracht. Dit is dan ook de oor
zaak van dit schrjj ven. Ik zou de vraag wil
len stellen of de auioriteiten bij eenige aan
dacht-schenken aan dezen onbillijken toestand,
hierin geene verandering zouden brengen
door b.v. te bepalen, dat aan een kapelmeester
der infanterie, wiens muzikale leiding van
het aan hem toevertrouwde muziekkorps goed
is, en op wiens militaire en moreele leven
niets valt aan te merken, den titulairen rang
van luitenant kan worden toegekend.
Ik zeg opzettelijk kan worden toegekend
cn niet moet. Het zou dus eene zeer ver
diende onderscheiding moeten zyn en de kapel
meester, wiens moreel of militair gedrag zulks
niet toeliet, zou dan ook onverbiddelijk ge
passeerd moeten worden. Dit zou tevens een
zuiveringsproces zyn van eventueel minder
gewenschte elementen.
Een dergelyk besluit zou de kapelmeesters
betrekking zeer in aanzien doen stijgen, kost
niets en zou tevens ten goede komen aan
het door dien functionaris geleide korps.
De circulaire no. 4, van de Vereeniging
Onze Vloot" bevat o.a. liet volgende artikel
Moet Nederland een tweede Polen worden
Wanneer dit artikel geplaatst zal zijn, dan
zullen wjj de algemeene verkiezingen weer
achter den rug hebben. Wjj hebben ook dit
maal weer veel gehoord over Staatsponsiou-
neering en dwangverzekering, algemeen
kiesrecht en huismanskiosrecht, Staatsexplo
itatie en particuliere exploitatie, maar omtrent
's Lands defensie hebben wij al weer bodroe-
venBwaardig weinig vernemen en do enkele
keeren dat dit het geval was, geschiedde dit,
omdat een candidaat werd aangevallen we
gens het voteeren van gelden voor de defonsie.
Het schijnt inderdaad, dat, wat het leger
betreft «de tachtig jaren, dat wjj voor onze
vrijheid gestreden hebben," en, wat de vloot
betreft, de Engelsche oorlogen, nog nawerken.
De mcnschen zijn er nog moe van. «Sjonge,
sjonge," zeggen zij, ,zoo tachtig jaar voor
je vrijheid strijden, da's geen kleinigheid en
dan in één jaar tijds twee groote koninkrij
ken tot driemaal toe de trotsche vlag doen
strijken, nou vraag ik je en dan zouen we
nog niet genoeg voor onze onafhankelijkheid
hebben gedaan, och, kom 1" en de Nederland
sche leeuw, die zich even slaperig korzelig
heeft opgericht, dut weer rustig in op de door
de lange rust reeds vrijwel verdorde lauweren.
En daar staat dan de man, die gewezen
heeft op de noodzakelijkheid eener goede
defensie en wordt op den koop toe nog be
spottelijk gemaakt.
Want de .humor' in dit opzicht is ton
onzent buitengewoon sterk ontwikkeld. Wjj
hebben het nog onlangs gezien bij het afloo-
pen van »De zeven Provinciën", toen de
.Groene" zich geroepen achtte, uitermate
bevoegd tot oordeelen in marine-technische
zaken als de redactie is, om even uit te
maken, dat het schip naar verloop van een
paar jaar niets zjjn zou als oud roest.
Het is eigunaardig welk eenen grooten
invloed de bezuinigingsleuze nog altjjd op
ons volk heeft. Bij iedere nieuwe verkiezing
pogen Kamercandidaten stemmen te werven
door het beloven van bezuiniging op 's Land
defensie. Een geluk is het dan nog, wanneer
die afgevaardigden dan later inzien zich ver
gist te hebben en toch wanneer het noodig
is de benoodigde gelden 'voteerenalworden
zij dan ook uitgesbholden Het groot verraad
van Bjjleveld"), zij bewjjzen hiermede ten
minste te stemmen zonder ruggespraak, iets
wat zij uitdrukkelijk hebben bezworen bjj
hunne eed op do constitutie cn waaraan men,
gezien de vele stembusbeloften, wel eons zou
gaan twjjfelen.
Hoe geheel anders gaat het in het buiton
land toe. Men zie b.v. eens naar Engeland.
Ook daar worden de defensievraagstukken
bij de verkiezingen ter sprake gebracht, maar
hoe geheel andere dan ten onzent. Bjj de
laatste verkiezing te Croydon werd de oppo
sitie candidaat Sir Robcrt Hermon-Hodge
gekozen onder de leuze: »Vote for Hermon-
Hodge and a strong navyTe East-Edinburgh
was hetWe want 8 dreadnoughts at once
eu onder dio leuze werd Scott-Dickson met
verpletterende meerderheid gekozen. Men
heeft de Engelsche vlootbewegiug ten onzent
natuurlijk belachelijk gemaakt. De .Groene"
heeft er zelfs Nelson bijgehaald om de vrees
der Engelschen bespottelijk te maken. Of
NelBon echter bij alle moed zjjnerzjjdsch, er
een voorstander van geweest zou zijn, dat
Engeland van den twopower Standard afstapt,
is minstens genomen twijfelachtig. Ook heeft
men beweert, dat Engeland's eerste marine
specialiteit Lord Charles Beresford een tegen
stander der vlootbeweging was. Nog geeu
week geleden echter heeft de admiraal in
eene vergadering verklaard, dat het beslist
noodzakelijk was, dit jaar nog 8 slagschepen
op stapel te zetten, slechts acht hij het type
„Dreadnought" verkeerd, eene zuiver marine-
technische quaestie alzoo.
Maar hiermede komen wjj tegelyk op een
ander punt. Er wordt n.1. van verschillende
zjjden beweert (natuurlyk in den regel weer
door marine-dilettanten, die bepalen immers
den koers ten ontzent; dat onze .notedopjes'
in eenen zee-oorlog niets waard zullen zijn,
de toekomst is aan de dreadnoughts on eeue
natie, die niet in staat is dreadnoughts te
bouwen, die moet ,er maar heelemaal uitschei
den of hoogstens alleen torpedobooten bouwen.
.Zie, je, ik zou natuurlijk graag oen goeie
marine hebben, gut ja I, maar een goeie ma
rine, die kunnen we nou eenmaal niet betalen,
da's bewezen, en daarom, zie je, hoezeer het
mo ook spjjt, laten we dau maar liever hot
heele zaakje afschaffen, we kunnen toch niet
meedoen." Iemand, die zoo spreekt, die rede
neert, volgens de tegenwoordige opvattingen
ten onzent, verstandig, en de dagbladen zjjii
wel zoo vriendelijk een oordeel als dat van
Lord Charles Beresford, Engeland's eerste
marine-autoriteit, niet in ons land bekend te
maken. Trouwens heel veel zou het ook niet
helpen, want Lord Charles is een man van
de praktyk en van personen, wier oordeel
.durch sachkenntnis getriibt', is, daarvan
moet men bij ons niet veel hebben. Onlangs
heeft nog bjj de Oorlogs-debatten een Kamer
lid gezegd, dat iemand, die in het leger is,
bevooroordeeld is, en dat men diens oordeel
moet wantrouwen.
Zoo gaat het ook bij de Marine. Wanneer
een officier op grond zjjner op practische
ervaring bemstende, grondige studiën een
oordeel uitspreekt overdefensic-quaestics, dan
hoort men hem met een goedig lachje aan,
.Zoo'n militairist", denkt men. Komt daaren
tegen de een of andere advocaat of onder
wijzer, wiens militaire praestaties hoogstens
dai*rin bestonden, dat zij eens milicien ge
weest zijn, den volke kond doen van do jan
boel in het leger of de 'nutteloosheid der
vloot, dan wordt hij alB een orakel aange
hoord. Het dilettantisme viert bij ons hoogty.
Waar dit op den duur naar toe moet Ons
staat het beeld van Polen voor oogen. Ook
daar roemryke voorvaderen, op welke men
terecht trotsch was, ook daar heftige par-
tystryd, ook daar verwaarloozing der defensie,
tot eindelyk.... .Finis Poloniae'Zou het
met Nederland ook zoo gaan en zou dan net
als by de Polen het nationaal gevoel ontwa
ken, als het te laat is, het land verdeeld, de
laatste Kroonpretendent gesneuveld, de adel
voor een groot deel in ballingschap, de taal
onderdrukt, de vryheid van godsdienst be-
moeilykt, zou dan eerst het nationaal gevoel
ontwaken. Wjj zien thans den wanhopigen
strjjd van het Poolsche volk tegen zijne
overheerschers. Dezen van hunnen kant heb
ben gelijk, wanneer zij trachten het land te
germaniseeren of te russificeeren, wanneer
zij door dwangmaatregelen den tegenstand
breken, dat is het recht des veroveraars on
het Poolsche volk kan niets doen dan mur-
mureeren en do voorvaderen vervloeken, die
onder elkaar hebben getwist en de verdedi
ging des lands verwaarloosd hebben. Moet
het met ons ook dien weg uit of zou men
tjjdig inzien gedwaald te hebben on tot in-
keor komen voor het te laat is.
A. J. Verbeek v. d. Sande Jr.
Keizer Wilhelm in De Steeg.
Do .Zutpb. Ct." schrijft:
Wy vernemen, dat de Keizer van Duitsch-
land Maandag 9 Augustus a.s., op zijn terug
keer van Cleef, met een extra-trein naar De
Steeg zal vertrekken. Den volgenden dag
gaat Z. M. over Zutphen en Wiaterswyk
naar Duitschland terug.
Spaansche vlootbouw.
Londen, 15 Juli. Reuter's agentschap vcr-
neomt, dat deze week te Madrid het contract
geteekond zal worden, dat tussshen do Spaan
sche regeering en een Engelsche syndicaat
is gesloten in zake den bouw der Spaansche
vloot voor de som van 7,000,000 p. st.
Onderzeesche boot vergaan.
Londen, 15 Juli. Een onbekend stoomschip
heeft gisteravond de onderzeesche boot C. 11
tot zinken gebracht by Loweslcfi; de C. 11
is met man en muis vergaan.
Ecu andere onderzeesche boot werd be
schadigd, doch de bemanning kon gered wor
den.
Londen, 15 Juli. Uit een mededeeling van
de admiraliteit blykt, dat het 'tvoor Huil
bestemde stoomschip Eddystone is geweest,
hetwelk den onderzeoër C 11 te middernacht
ongeveer 7.5 K.M. N.W. van het vuur van
Haisboro by Cromer heeft aangevaren. De
onderzeeër is gezonkendrie man zyn gered,
dertien man worden vermist. Men vreest dat
dezen verdronken zijn.
Vijf menschen gered
Het stoomschip «Tofua" heeft te Sydney
vyf menschen van de Noorache bark .Errol"
aan land gezet, die 18 Juni op het Middlc-
ton-rif gebleven is.
Zeventien menschen zyn verdronken of
van honger omgekomen, onder wio de kapi
tein, zyn vrouw en vier kinderen, en de
eerste en tweede stuurman.
Bolivia en Argentinië.
Buenos Ayres, 14 Juli. De minister van
buitenlandscho zaken ontving een telegram
van den Argentijnscben gezant in Bolivia,
waarin deze mededeelt, dat hy La Paz niet
zal verlaten, daar de Boliviaansche regeering
boloofd heeft voldoening aan Argentinië te
zullen schenken. Dit bericht werd in alle
kringen in Argentinië met groote bevrediging
vernomen.
Buenos Ayres, 14 Juli. In een nota aun
de Argentynsche regeering verklaart de re
geering van Bolivia, de voorvallen diep to
betreuren. Zy deed al het mogelijke om die
to voorkomen en betreurt de beleedigende
uitdrukkingen in de pers tegen Argentinië
gebruikt.
Voorts verzekert zy, dat dergelyke feiten
zich niet weer zullen voordoen en verklaart
zy dat Bolivia bezield is met ernstige vriend
schap voor de Argentijnsche Republiek en
voor den president.
De regeering van Argentinië verklaart dat
deze nota haar voldoening verschaft.
De gevechten te Teheran.
De Teheransche correspondent van do
,Lokal-Anzeiger" seinde Woensdagavond 7
uur:
Om acht nur vanochtend werd een vroe-
aeljjk straatgevecht geleverd, dat al de vorige
gevechten overtrof. Onophoudelijk werd met
alle beschikbare kauonnen gevuurd, dc zware
projectielen hooren wy over ons huis heen flui
ten. De opstandelingen vallen van alle kanten
de kozakkenkazerne aan, In deze bevinden zich
behalve de kozakken alle gendarmen, politie
agenten en eenige honderden goed gewa
pende mannen van den Sjah. Uit het lang
zame oprukken van de vurende kanonnen
maak ik op, dat de aanvallende rebelleu
teruggedreven worden. De toestand is onbe
schrijfelijk ernstig.
Om 9 uur bereikte hot vreesclyke straat
gevecht, naar mjjn indruk, zijn hoogtepunt.
De kanonnen vuren in de onmiddellijke nabij
heid van ons huis het is snelvuur, zoodal
alles in het rond van den ontzaglijken lucht
druk davert. Do verwoestingen moeten ont
zaglijk zijn. Men hoort duidelijk luide beve
len, daartusschen schreeuwen en waarschu
wend geroep. De opstandelingen bieden
hardnekkig verzet. Van Saltauetubad rukken
met geforceerde marschen kanonnen eu troopen
tegen Teheran op en beginnen het parle
mentsgebouw te beschieten. Iedereen zoekt
oen goed heenkomen. Op de plaatB van het
gevecht houden de kozakken wakker stand.
Later op den avond seinde dezelfde be
richtgever De straatgevechten in de Euro-
peesche wijk hebben tegen den middag zulk
een omvang aangenomen, dat het beslissende
oogenblik op handen schynt. De Perzische
soldaten beginnen huizen van Armeniërs to
plunderen. Luid klinkt het gerammel door
de straten, waarin haast geen mensck te zien
is. Het grauw valt zelfs huizen van Euro
peanen aan en haalt ze leeg, hoewel er
Europeesche vlaggen op de gebouwen staan.
De ruwe horde luistert naar niets en trekt
plunderend van huis tot huis.
Wy barricadeeren den toegang van onB
huis, zoo goed als het gaat, en wachten met
de wapenen in de hand op hetgeen er komen
zal. Met een krachtige waarschuwing, dat
hier Europeanen wonen, redden wij voor dezen
keer onze have. Voor onze oogen plunderde
men de omliggende gebouwen uit, onverschillig
aan welke landslieden zij behoorden. Kozakken
jagen de plunderaars op de vlucht, onophou
delyk suizen de kogels over ons hoofd, zelfs
granaten en granaatkartetsen vliegen dicht
langs ons.
Wjj vragen ons onwillekeurig afwanneer
I zal dot ophouden
20 doodvonnissen.
Deze week zullen te Konstantinopel weer
20 doodvonnissen voltrokken worden, o. a.
van twee generaals en van den beruchten
sjeich Bahdeli.
Al do veroordeelden hebben in den opstand
van 13 April de hand gehad.
De belegerde wanbetaler.
Do bevolking van het Fransche dorp Es-
sonnes belegert een boerdery, waarvan de
eigenaar deuren en vensters heeft gebarrika-
deerd, terwijl hy de belegeraars op een af
stand houdt door geweervuur uit een klein
dakvenstertje.
Dit heerschap, de veckooper Breton, werd
door zyn tallouze schuldeischers zoo op de
hielen gezeten, dat hij, toon een zjjner ver
volgors Maandag weer aandrong op geld,
hem kalm met een welgemikt geweerschot
uit zyn obsorvatiepost neerlegde.
De gendarmerie, met den onder-prefect on
den burgemeester aan het hoofd, heeft zyn
fort omsingeld en hem gesommeerd zich over
te geven, daar anders .geweld zou worden
gebruikt".
Maar de boor riep hun toe, dat hij een
uitmuntend, verdrugend geweer by zich had,
twee doozen patronen en twee revolvers
wanneer de hecron te veel opdrongen, zou
hy er een stuk of acht, negen het licht uit
blazen en dan zich zelf de hersenpan ver
brijzelen 1
Blijkbaar staat de geweldenaar bij de ge-
moontenaren bekend als iemand, die doet wat
hy zogtdo burgemeester heeft tenminste
maar afgezien van den algemeenen stormloop
en bopaalt er zich toe, de veste zoo nauw
mogelyk in te sluiten. Hij wacht vorder,
te midden van zyn staf, de dingen af, die
komen zullen.
Het spookluchtschip.
Do .Daily News" weet eindelijk hoe het
zit met het s pook luchtB chip, dat de ver
beelding van de Engelschen eenige maanden
geleden zoozeer heeft bezig gehouden. Om
het maar dadelijk te zeggen: het beBtaat.
In een eigen park, zoo verhaalt de
«Daily News" iets meer dan een uur
tuflons van Londen, ligt het luchtschip, dat
met zjjne vurige oogen en snorrende machine
de politie van Petersborough verschrikte en
de seinposten in Zuid-Wales versteld deed
tan.
In een onderhoud met de »Daily News
heeft dr. M. P. Boyd, de eigenaar en uitvinder
van het luchtschip, zjjne vinding beschreven.
Dr. Boyd heeft al acht jaar aan luchtschip
plannen gewerkt, maar nog geen jaar geleden
is het volmaakte voortbrengsel van zjjn geest
pas gebouwd.
In Maart 11. begon dr. Boyd zjjne proef
nemingen. Hjj zette ze in April en Mei met
de grootste geheimhouding voort. In die
laatste maand begon hjj groote luchtreizen te
doen, waarvan het gerucht zich begon te
verspreiden. En met de geruchten kwam ook
de overdrijving.
Op 18 Mei kwam bericht uit Belfast, dat
men daar oen donker lichaam met een schit
terend licht door de lucht had zien stevenen,
dat op groote hoogte boven de stad bleef.
Dat was zeide dr. Boyd de reis, die
wjj het verst uitstrekten. In dien nacht vlogen
wjj over het Iersche kanaal, waarvan
ik de bewijzen kan leveren. Wjj staken over
op een punt waar de afstand van de eene
kust tot de andere ongeveer 90 mjjlen (145
K.M.) bedraagt, on wjj volbrachten do reis
in een nacht in oen lange aanhoudende vlucht,
waarbjj wjj gemiddeld 51 K.M. in het uur
liepen.
De vorm cn inrichting van mjjn luchtschip
zjjn aan weinigen behalve mij bekend, en zij
hebben zich allen tot geheimhouding verbonden.
Hot wjjkt van den gewonen vorm van lucht
schip af, in zoover er geen schuitje onder
het hulsel hangt. Het hulsel heeft ook niet
don vorm van een sigaar maar is meer ovaal
en verdeeld in drie van elkaar gescheiden
afdeclingen. De machinerie zit daar tusschen,
maar de motoren zijn in een afgesloten af
deeling geborgen. Voor en achter aan het
schip zitten vleugeh, als bij een vliegtoestel.
Het schip is 120 voet lang maar heeft ma
chines van 300 paardekracht, terwijl de Zeppe
lin 440 voet lang is en met zijne motoren
maar 220 P. K. kan ontwikkelen.
Dr. Boyd heeft in de acht jaren studeerens
meer dan 20,000 p. st. uitgegeven. Hjj maakt
de bovenstaande bijzonderheden nu bekend,
omdat het geheim toch niet langer te bewaren
is en de tjjd gekomen is dat sterkere schouders
den last overnemen.
De .Daily News" verneemt, dat dr. Boyd
Zaterdag naar Boulogne is gegaan, om de
plaats uit te zoeken, van waar hij het Kanaal
zul oversteken.
Uit den Omtrek.
Texel, 15 Juli.
Du reddingsboot geplaatst nabij de Koog
alhier, dio daar als reserve geduronde eenige
jaren in dienst was, zal spoedig door een
geheel nieuwe boot worden vervangen.
Dit besluit van het hoofdbestuurder N. en Z.
Holl. Redd. Mjj, wordt als een belangrijke
verbetering beschouwd.
Hot uitdiepen van de Schildsloot, waar
langs het drinkwater voor de schipperjj in
de haven en de bewoners van Oudeschild
moet worden aangevoerd, zal eerstdaags
worden ter hand genomen door de vereeniging
«Dorpsbelang."
Het bestuur der 30 Gemeenschappelijke
Polders heeft een subsidie van f 60, en de
raad der gemeente een van f 75 per jaar
toegezegd voor dit werk.-
Er moet eohter eene belangrijke Bom worden
geleend om tot do uitvoering van het werk
te kunnen overgaan.
Wieringen.
Zaterdag 24 Juli a. s. zal voor rekening
vun hot Heemraadschap, bjj den heer 11.
Engel worden aanbesteed
hot vorhoogen vau de wierdjjken en het
rjjdeu van grint.
Woensdag j.l. werd te Helder aanbesteed
hot jaarlykscho onderhoud aan de buskruit-
magazjjnen en bjj behoorende gebouwen. In
gekomen waren 5 inschrjj vingen. Het laagste
werd ingeschreven door den heer N. J. Poel,
alhier, voor de som van f 769.aan wien
hut werk is gegund.
Anna Paulowna.
Begunstigd door één der weinige zomer-
sche dagon van 1909 werd Woensdag 14
Juli, het jaarljjksche schoolfeest gevierd. Met
don eersten trein vertrokken de grootste, n.1.
die, welke met April de school hebben ver
laten, een veertigtal met 4 begeleiders naar
Zaandam. Per boot werd de reis rervolgt tot
Amsterdam. Hier werd het Koninklijk Paleis
bezichtigd en Artis bezocht, per tram eon
ritje door de stad gemaakt, om daarna eene
wandeling te maken. Bij •Kras" werd ge
goten. Met den trein van half zeven arri
veerde men weder in den Polder. Onnoodig
te zeggen, dat men eene heerljjke, leerrijke
dag hoeft gemaakt.
's Morgens half 7 lag eene boot, rjjk met
vlaggen getooid, te West-Einde, te half 8
waren de 380 kinderen met hunne geleiders,
aldaar per rjjtuig gearriveerd. Eene eigen
aardige vrooljjkheid langs alle wegen, die
vele rjjtuigon met zingende kinderen.)
Per boot ging men tot Koedjjk, waar de
tram gereed stond, die het groote gezelschap
spoedig naar Borgen aan Zee bracht.
Volop werd genoten van het heerljjke
zeewater en van de gljjbaan. Vervolgens per
tram naar Bergen, om zich kostoljjk te ver
maken in don speeltuin van Duin vermaak".
Por tram weder terug tot Koedjjk en 's avonds
juist half 8 was mon in de allervroolijkste
stemming aan West-Einde, waar de rjjtuigen
weder gereed stonden.
Onder weg word de inwendige mensch
zoo nu on dan versterkt met krentenbroodjes,
koek, eon broodje mot vleosch, eierkoeken,
molk en limonade. Ouzo «Harmonie" maakte
de reis mode en verhoogde niet weinig de
vrooljjkheid. Eon woord van dank namens
ouders en kinderen aan allen, die medege
werkt hebben om dit prachtigo feest moge
lijk maken on eene opwekking aan hen, die
flnantieol do voreoniging nog niet steunden,
iets te offeren voor het goede doel.
Do voordracht van ondorwjjzeres te Oost-
Polder, luidt als volgt:
1. Mej. van der Werf to Amsterdam.
2. Mej. Bronke to West-Zaan.
3. Mej. Langhorst to Heldor.
Groontoveiling op Dinsdag 13 Juli.
Aardappelen 179 mud fl.75 a f 1.20 p. mud.
Bloemkool 915 st. f 12 a f4.75 per 100.
Chulotten 625 bos, f 3,25 a f 2.80 per 100 bos.
Sla 625 krop f 0,60 a f 0.30 per 100 krop.
Wortolon 1150 bos, f2 a f 1,50 de 100 boa.
Aardbeien 78 mand f C.50 per 100 mand.
Peulen 254 pond f8,25 a f 7.50 per 100 pond.
Kruisbessen 6 cent per pond.
Marktberichten.
Schagen, 15 Juli. Aangevoerd 10 paarden
f 80 a 180, veulens t a 0 ossen
f a 020 stieren f 150 a 230, 0 duiven
I 0 a O, 85 geldekoeien f 120 a 170,84 vette
id. f 160 a 290, 25 kalfkoeien f 150 a 320,
0 pinken f 00 a 000, 0 hokkelingen f a
0 graskalveren f a 25 nuchtere
kalveren f 7 a 20, rammen f a
schapen (overhoudere) fa f390
vette schapen f 18 a 25,75 0— mager id f
a 240 lammeren f 7.a f 12.—, 0 bokken
en geiten f a 0 magere varkens f
a 35 vette id. per Kg. 44 a 58 ct-, 60
biggen f9,— a 12,—, 0konjjnen f0.— a
0.kippen f 0.a 0.zwanen 1
1800 Kg. boter f 0,57* a 0,62*, 5000 kipeieren
f8,25 a 3.75, —0 eenden dito f0.a 0,
per 100.
Stoom vaartberichten.
Stoom vaart-Maatschappij-Nederland.
Bali, van AMam naar Batavia, vertr. 15 Juli van Suez.
Java, v. Batavia n. A'dam,arriv. 15 Juli te Marseiüe.
K. VV. 1, v. Batavia n. AMnra, vertr. 14 Juli v. Genua.
K. W. III, v. AMam n. Batavia, vertr. 14 Juli v. Suez.
Oranje, v. AMam n. Batavia, is 14 Juli Quessantgcpos.
Grotius, v. AMam n. Batavia, arr. 15 Juli te Singapore.
Lombok, vertr. 15 Jali van Amsterdam naar Batavia
Koninklijke Hollandsohe Lloyd.
Delfland, van Amsterdam naar Brazilië en Buenos-
Ayres, passeerde 15 Juli Quessant.
ilollandia, van Amsterdam naar Buenos-Ayres, ver
trok 14 Juli van Santos.
Maasland, van Amsterdam naar Buenos-Ayres, airi-
vcerdu 14 Juli te Montevideo.
R|jnlund, van Buenos-Ayaes naar Amsterdam ver
trok '14 Juli van Santos.
Rottkrdamsohe Llovd.
Medan, v. Bassein n. RMam, pass, 14 Juli Pantellaria.
Gedó, v. RMam n. Batavia, vertr. 15 Juli v.Marseille.
Besoeki, v. RMam n. Batavia, vert. 14 J. v. Antwerpen.
Kon. West-Indische Maildienst.
Pr. Will. IV vertrok 14 Juli v. Paramaribo n. A'dain.
Pr. Will. V, arriv. 14 Juli van AMam te Paramaribo.
Pr. der Ned., van Paramaribo naar AMam, passeerde
13 Juli St. Michacls.
Marine en Leger.
Hr. Ms (Friesland" is gisteren van Southamp-
ton vertrokken, tot voortzetting der reis naar
Kopcnliagen.
Bij beschikking van den minister van marine is
met ingang van 1ü Juli .1909 de lichtwachter bij
's Rijks kuslvcrlichting te De Cocksdorp op Texel
C. India in geljjke betrekking overgeplaatst naar
's Rijks kustverlichting te IJmuiden
V isscherijberichten.
Nieuwediep, 13 Juli. Aangebracht door 1 stoom
trawler IJ.M. 15, schipper J. van Loose, met
40 stuks groote tong, opbrengst f 44-
55.50
43.50
i 157.45
20 55
98.65
i 314.45
12.-
45.45
f 750.45
87 t iniddelm. tong,
57 kleine tong,
aan groote en kleine tarbot,
schel vist li,
25 zeigers kleine schol,
255 t
12 schar,
9 poon en pieterman,
6 i iiorsinakrecl,
1 parljj rog en vleet,
Totaal
13 kordors met 5 tot 10 stuks groote tong per
stuk f 1,25, 10 tot 50 middelmatige tong per stuk
f 60 a 70 cent, 10 tot 50 kleine tong per stuk
20 n 25 cent, enkele manden kleine schol per
mand f 4, 2 tot 5 mand schor per mand f 1,75.
14 Juli. 60 knrders met 10 tot 30 stuks groote
tong per stuk f 1,10. 10 tot 80 middelmatige tong
per stuk 50 a 60 cent, 10 tot 40 kleine tong per
stuk 15 a 20 cent, 1 tot 20 mand kleine schol
per iitiind f'2 u f4, 1 tot 5 inand schar per mand
f 1,25 a f 4.50.
15 Juli. 42 korders met 5 tot 20 stuks groote
tong per stuk f 1, 40 tot 80 middelmatige tong
per stuk 50 a 60 cent, 10 tot 50 kleine tong per
stuk 15 a 20 cent, i tot 2 mand kleine schol per
mand f 1.50 n f 3, 1 tol 6 mand schar per mand
f 1,25 a f 1,50.
Bargelijke Stand gemeente Helder.
Van 13 tot 15 Juli.
ONDERTROUWDVV. H. van Gruifderbeek en
J. Wolf. G. Salm en J. M. Dcjjcn.
GETROUWD: 0. M. Meijei en C. K. Smit. W.
F. Brouwer en E. Bommel. J. de Wilde en T.
Heuvel. A. Pielers eu K. Zwaan. C. Griek cn G.
M. van Doorn
BEVALLEN: E. Zegel geb. Boogaard, d. J. van
Es geb. Swart, d. M. W. Cuijpers geb. Ham, d.
M. rcij geb. Troost, d. A. E. C. Boelsums geb. de
Have, d. V. Esser geb. Lastdrager, d. E. H. Bra-
kema geb. Hermans, d. II. de Muitck geb. Tien-
stin, d.
OVERLEDEN: K. Goudswaardt, 68 j.
Helderache Moppen.
fEigonljjk is eerljjkheid toch het voor-
deeligst".
•Hoo dat
.Weet je nog dat ik dien hond gesto
len heb?"
•Jawel."
.Welnu, ik heb eerst geprobeerd 'm
te verkoopen maar 'k kon er nog geen riks
voor krjjgen. Toen ben ik als cerijjk man
naar die ouwe dame gegaan aan wie t beest
hoorde, en dio hoeft mo dadcljjk 'n tientje
gegeven".