Tweede Blad. N ieu wsber ichten, HELDER, 16 Juli. Mr. Th. De Meester. Wü vernemen, dat de toestand van Mr. De Meester langzaam vooruitgaande is. De koorts is geheel geweken. Onze vroegere plaatsgenoot, de heer H. J. van der Ploeg, gediplomeerd meester- meubelmaker, thans te Arnhem, is benoemd tot leeraar in het meubelmaken aan de Am bachtsschool alhier. Hr. Ms. .Piet Hein onder bevel van den kapitein ter zee II. T. Hoven, vertrok hedeumiddag te half twee tot het houden van een oefeningereis. Het schip zal van 28 tot 28 Juli te Bergen vertoeven en keert op 9 of 10 Augustus alhier terug. Het bestuur der afdeeling Rotterdam der Nederlandsche vereeniging «Onze Vloot" muakt bekend, dat voor alle leden, en hen die zich alsnog als zoodanig bjj deze vereeni ging wenschen aan te sluiten, gelegenheid bestaat tegen zeer gereduceerde passageprijzen in de week van 1724 dezer met do Butava- vierlijn de Engelsche Vlootrevue op de Theems to bezichtigen. De passageprijzen zjjnle klasse f 22.i)0, 2o klasse f 15.—inclusive maaltijden volgens onderstaand programma. Vertrek Rotterdam, Boompjes: 4.30 's na middags. Diner5.80 6 uur. Volgende morgen C tot 8 uur vaart langs de Ëngelsche vloot. Ontbijt aan boord voor hen die tot de Tower door varen en in Tilbury niet aan wal gaan om por spoor naar Londen te reizen. Aankomst Tower circa 12 uur. Tus- schun 12 en 3.30 uur bezoek aan de Tower ol andere bezienswaardigheden. Vertrek naar Rotterdam terug 3.30 uur 's namiddags. Thee en sandwiches om 5 uur 's namiddags. Vaart langs de Vloot tot 8 uur 's na middags. Souper om 6 uur. Volgende morgen om 7 uur aankomst Boompjes. Rot terdam ontbijt aan boord. De passagebiljetten blijven ook geldig voor hen, die tot het einde der maand in Engeland wenschen te blijven. Voor verdere informatiën gelieve men zich te richten tot het Passagebureau van Wm. H. Milller Co.'s Batavierlijn. IJmuiden. Bij de gehouden stemming voor 5 leden van den gemeenteraad, werden gekozen de altredende leden F. P. Vermeulen en Baron van Tuyl vau Serooskerkcn. Een herstemming moet plaats hebben tus- schen de aftredende leden G. van Rhjjn, A. A. M. Mulder en P. Koelemejj eu de heeren R de Boer, W. de Clercq on G. Kleuver. Stuurlieden examen 's-Gravenhage, 15 Juli. Geslaagd voor de groote stoomvaart derde stuurman G. de Jager. Ongeluk. Een schoenmakersknecht te N|jmegen had Woensdagavond op de renbaan het ongeluk te struikelen, waarbij het schoenmakersmes, dat hij in den zak droeg, in 's mans borst drong en de longen doorboorde. Enkele uren later is hjj overleden. Overdreven. Naar ons uit goede bron wordt meege deeld is het onjuist, dat de huzaar, die de hollende paarden voor hot rjjtuig van mej. Slnyterman van Loo to Haarlem tot staan bracht, als belooning een jaarljjkscho rente heeft ontvangen Hy ontving wel een belooning, maar een die meer in overeenstemming was met het gebruik en bovendien met de beteekenis van het ongeval. (H. Dgbl.) Raad van Tucht. Behandeld werd in tegenwoordigheid van een zeer groot aantal belangstellenden, de zaak van kapitein B. Bruins, gewezen ge zagvoerder van het stoomschip «Oberon" van de Kon. Ned. Stoombootmaatschappij. Dit vaartuig vertrok volgens de te Algiers voor den consul afgelegde scheepsverklaring in den namiddag 7 uur van den 14cn Mei uit de haven van Smyrna met een gemengde lading met bestemming naar Algiers. Om 8 uur passeerde men Pelikaan spitlicht, op korten afstand stuurboord. De zee was kalm en de lucht helder. Te 2 uur 's nachts zag men den lichttoren op het eiland Pasja en to 3.25 het licht van Kastro. Toen geraakte eensklaps, gelyk later bleek, de stuurreep onklaar, doordien het stropje yzerdraad, waar in de stuurtalie aan bakboord bevestigd was, met de tamp der talie tusschen de schyf van de stuurreef en de reep verward geraakte. Na een vergeefsche poging 'om het roer te draaien, werd order tot stoppen volle kracht achteruit" gegeven, maar die order kon niet onmiddellyk worden uitgevoerd, daar de 2e machinist juist eldors bezig was met het smeren van machine-onderdeelen. Nadat de order was uitgevoerd, bleek het schip aan den grond vast te zitten, zonder dat de minste stoot of schok was gevoeld. Ver geefs werd getracht het schip vlot te krijgen door met volle kracht achteruit te slaan. Het vaartuig maakte geen water en nadat goe deren gelicht waren, slaagde de sleepboot .Ilughlier in het Zondag 16 Mei vlot te slepen naar een veilige ankerplaats. Van daar vervolgde de .Oberon de reis naar het eiland .Chios" en vorder naar Algiers. Kapitein B. Bruins, oud 85 jaar en te Watergraafsmeer woonachtig, bevestigde de scheepsverklaring vau het verhaal van do oorzaak van de stranding het onklaar raken dor stuurreep. Hy heeft dit verhaal verzon nen, omdat hij part noch deel aan het onge val had en de bemanning heeft het bevestigd, omdat zy modelydeu met hem had. Hij zat in het kaartenhuis de krant te lezen en is toen over de krant in slaap gevallen. Nadat Kastro gepasseerd was, is hy geroepen, maar weer ingedut. Toeu het Pasja-licht word ge passeerd, was de gezagvoerder nog op de brug, doch tijdens zjjn afwezigheid bevond zich de 2e stuurman Smit op de brug. Op dezen vertrouwde hy volkomen, maar nader hand is het hem gebleken dat hy niet te vertrouwen en een groote falsaris" is. Of aan onkunde óf aan moedwil moet hy hot gebeurde toeschrijven. De gezagvoerder, die door de Maatschappy ontslagen is, zeide, op de brug komende, niets gevoeld te hebben van een schok of stoot. Dadelijk is hy han delend opgetreden, maar den wal zag hy vlak voor zichde order om achter nit te stoomen had geen effect meer, het was te laat. Aan de peiling bemerkte hy dat het schip vastzat. Z. i. is het schip moedwillig op hel strand gezet- De bootsman A. de Hoyer, bevestigt de scheepsverklaring, behalve wat betreft het verhaal van de stuurreep. Getuige kwam in den nacht van 14 Mei om 12 uur aan dek, om koffie op de brug te brengen. Behalve twee malen dat hij naar de log ging, is ge tuige steeds op de brug gebleven. Tot twee malen toe heeft getuige den stuurman er op gewezen, dat het schip met den kop den-wal uitlag. «Het lijkt wel of we over de bergen heen moeten", voegde hy hem toe, waarop de stuurman antwoordde,ja, de kapitein zal zoo dadelijk wel komen". Vóór getuige naar de log ging, heeft hy den kapitein op order van den stuurman gewaarschuwd. Terug komende van de log en den kapitein nog niet op de brug ziende, zei getuige tot den stuurman, dat hij den kapitein wel eens waarschuwen mocht. De stuurman ging hierop naar den kapitein en keerde met dezen op do ,brug terug. De kapitein zotte daarop de telegraaf op •achteruit',, maar het was toen reeds te laat. Na het ongeluk klaagde de kapiten, die vrouw en kinderen heeft, zyn nood dat hjj ontslagen zou worden en vroeg of men hem helpen wilde, waarop hy voorstelde do ver melde valsche lozing van do oorzaak van het ongeluk te geven. We dachten dat er geen kwaad bij was, zeide getuige En toen hebt ge een valsche scheepsver klaring beëedigd," merkte president Van dor Zweep op. De 2e machinist, S. Kuiper, dio de wacht in de michinekamer had, verklaarde to 3.27 order gekregen te hebben om te stoppen. Eerst oen halve minuut later kon die order uitgevoerd worden, maar toen zat het schip reeds vast. De scheepsverklaring legde ge tuige mede af, wetende dat ze niet juist was. Hij deed dit om den gezagvoerder te heipon, doch zonder pressie van diens zyde. Matroos D. Veen, die vau 2 tot 3 uur op uitkijk stond en van 3 uur af aan liet roer stond, zeide Z.W. W. te bobben gestuurd. Den bootsman heeft hy den stuurman hooren waarschuwen. Zelf maakte hij den Btuurman er opmerkzaam op, dat hy een ezel aan den wal hoorde balkon en dat er land voor uit was, maar of en wat de stuurman geant woord heeft, weet hy niet. Zoodra do kapitein op de brug kwam, gaf hij orderrgooi over bakboord", maar het gaf geen effect. Het schijnt hem toe, dat de stuurman den kapitein niet goed kon zetten. Ook hij hoeft verklaard dat er van de zyde van den gezagvoerder geen pressie is geoefend op het afleggen der valsche scheepsverklaring. De leergast L. de Boor, dio van 2 tot 3 uur aan het roer stond, en na het overgeven vau het roer de hut van den kapitein pas seerde, zeide de kapitein te hebben zien zit ten. Hij zag toen niet heel ver land. Daarna zag hy huizen en boomen en met volle kracht werd op land gestoomd. Stoker P. G. de Jong zegt dat de tele- gruaf to 3| uur overging en dat de order daarop zoo snel mogelyk is uitgevoerd. Hofmeester H. van der Woyden, verklaart dat hy den 2en stuurman Smit reeds oven voor of kort na het vertrek van Smyrna hoorde zeggen, dat hy den kapitein wel een kool zou stoven. De 2o machinist, Kuiper, heeft dat ook gohoord. Machinist Kuiper bevestigt zulks. De stuurman zei volgens hem: .als ik den kapitein een loer kan draaien, zal ik het niet laten". Deze getuige merkt ook op, dat de oogen van den stuurman .zoo anders waren dan anders". Hofmeester Van der Weyden voegt aan zyn verklaring nog toe, dat do stuurman des morgens to half elf na het gebourdo zeide ,dat hebben we allemaal aan den kapitein te danken", wat don voorzitter aanleiding gaf tot do opmerking «Hij had wel mogen zeggen, dat heb jelui aan mij te danken". Bootsman A. de Hoyer, ook voorgeroepen, zegt dat hy niet bemerkt heeft dat de stuurman ,boozer was dan anders". Getuige herhaalt, dat het vaartuig recht op den wal aanliep". Gevraagd waarom hij niet liever zelf den gezagvoerder gewaarschuwd had, zeide hy,wy mogen niet handelend op treden op de schepen' Hij vond er boven dien geen aanleiding toe, omdat de stuurman zich altjjd op zyn eerste klas diploma be roemde, zich beschouwende als de knapBte stuurman der reedery. Kapitein Bruins verzoekt ten slotte aan de getuigen te vragen hoe de stuurman was tijdens do nachtwachten, om te doen zien hoe lang hij met het eene been op het schip en met het andere op de keien gestaan heeft. Bootsman De Hoyer, leergast De Boeren matroos Veen verklaren dat de stunrman meermalen 's nachts tydens do wacht sliep dikwerf hebben zij hem gewaarschuwd, doch dan wist hij met een «slokje" het gevaar dat de gezagvoerdor er van op de hoogte gesteld zou worden, af te wenden. De Raad van Tucht zal later uitspraak doen. Rang van kapelmeesters. In het tijdschrift «De Muziek" wordt een lans gebroken voor dc positie van de kapel meesters bij de muziekkorpsen. Voorbeelden worden aangehaald, waaruit blykt, dat man nen, die 15 tot 36 jaar als kapelmeester in dienst zijn, nimmer in rang worden bevor derd, en den dienst verlaten zoouIb zij er in gekomen zijn, dus als ouderofficier. Aan het artikel ontleenen wij nog het volgende betoog: Het schijnt dut, met uitzondering van kapelmeesters der grenadiers of met idem te Batavia geen promotie te maken is. Maar zyn er dan onder de overige infanterie- kapelmeesters geen die voor eene bevordering tot 2do luitenant (titulair) in uaDmerking zouden kunnen komen? Laat ik b. v. eens wijzen op den oud-kapelmeester van het 5de Regiment Infanterie. Goed musicus on kapelmeester, tevens ontwikkeld mensch, op zijn militaire en moreele leven waren hoe genaamd geene aanmerkingen te maken. Hij was pl. m. 22 h 23 jaar militair-kapelmvcBtor en maakte van een minderwaardig een uit stekend muziekkorps. Maar toch verliet hy dit korps zooals hij gekomen was, n.1. als onderofficier. Vindt u dit een toestand Nu een paar onzer oudste infanterie-kupel- meesters, mannen die respectiovelyk 15 tot 36 jaar als zoodanig in functie zyn, op wier muzikale leiding, maatschappelijk en zedelyk loven niets af te dingen. Zou ook weer geen dezer eene onderscheiding door bevorddring tot 2de luitenant (titulair) hebben verdiend Was b.v. de tegenwoordige directeur der grenadierskapel nog kapelmeester bij het 3de reg. inf., dan was hij thans ook nog .onder officier.'' Is het ook niet grievend voor de kapel meesters hier te lande, dat de tegenwoordige kapelmeester te Batavia, die ongeveer 4 k 5 jaar deze functie bekleedt en die voordien onderkapelmeester bij een onzer infanterie- regimenten was, reeds bevorderd is tot den titulairen rang van 2de luitenant. Versta me goed, het wordt hem van ganBcher harte ge gund, want de toestand (atandenvcrschil, vooral in het militaire) is in Indië heel wat erger dan hier te lande. Maar het wordt een beleedigende tenachterstelling van de overige titularissen. Nu wil ik echter volstrekt niet aannemen, dat de autoriteiten die in deze zaken beslissen, grieven en tenachterstellen willen. Integendeel geloof ik, dat deze zaak misschien nooit voldoende onder hunne aandacht is gebracht. Dit is dan ook de oor zaak van dit schrjj ven. Ik zou de vraag wil len stellen of de auioriteiten bij eenige aan dacht-schenken aan dezen onbillijken toestand, hierin geene verandering zouden brengen door b.v. te bepalen, dat aan een kapelmeester der infanterie, wiens muzikale leiding van het aan hem toevertrouwde muziekkorps goed is, en op wiens militaire en moreele leven niets valt aan te merken, den titulairen rang van luitenant kan worden toegekend. Ik zeg opzettelijk kan worden toegekend cn niet moet. Het zou dus eene zeer ver diende onderscheiding moeten zyn en de kapel meester, wiens moreel of militair gedrag zulks niet toeliet, zou dan ook onverbiddelijk ge passeerd moeten worden. Dit zou tevens een zuiveringsproces zyn van eventueel minder gewenschte elementen. Een dergelyk besluit zou de kapelmeesters betrekking zeer in aanzien doen stijgen, kost niets en zou tevens ten goede komen aan het door dien functionaris geleide korps. De circulaire no. 4, van de Vereeniging Onze Vloot" bevat o.a. liet volgende artikel Moet Nederland een tweede Polen worden Wanneer dit artikel geplaatst zal zijn, dan zullen wjj de algemeene verkiezingen weer achter den rug hebben. Wjj hebben ook dit maal weer veel gehoord over Staatsponsiou- neering en dwangverzekering, algemeen kiesrecht en huismanskiosrecht, Staatsexplo itatie en particuliere exploitatie, maar omtrent 's Lands defensie hebben wij al weer bodroe- venBwaardig weinig vernemen en do enkele keeren dat dit het geval was, geschiedde dit, omdat een candidaat werd aangevallen we gens het voteeren van gelden voor de defonsie. Het schijnt inderdaad, dat, wat het leger betreft «de tachtig jaren, dat wjj voor onze vrijheid gestreden hebben," en, wat de vloot betreft, de Engelsche oorlogen, nog nawerken. De mcnschen zijn er nog moe van. «Sjonge, sjonge," zeggen zij, ,zoo tachtig jaar voor je vrijheid strijden, da's geen kleinigheid en dan in één jaar tijds twee groote koninkrij ken tot driemaal toe de trotsche vlag doen strijken, nou vraag ik je en dan zouen we nog niet genoeg voor onze onafhankelijkheid hebben gedaan, och, kom 1" en de Nederland sche leeuw, die zich even slaperig korzelig heeft opgericht, dut weer rustig in op de door de lange rust reeds vrijwel verdorde lauweren. En daar staat dan de man, die gewezen heeft op de noodzakelijkheid eener goede defensie en wordt op den koop toe nog be spottelijk gemaakt. Want de .humor' in dit opzicht is ton onzent buitengewoon sterk ontwikkeld. Wjj hebben het nog onlangs gezien bij het afloo- pen van »De zeven Provinciën", toen de .Groene" zich geroepen achtte, uitermate bevoegd tot oordeelen in marine-technische zaken als de redactie is, om even uit te maken, dat het schip naar verloop van een paar jaar niets zjjn zou als oud roest. Het is eigunaardig welk eenen grooten invloed de bezuinigingsleuze nog altjjd op ons volk heeft. Bij iedere nieuwe verkiezing pogen Kamercandidaten stemmen te werven door het beloven van bezuiniging op 's Land defensie. Een geluk is het dan nog, wanneer die afgevaardigden dan later inzien zich ver gist te hebben en toch wanneer het noodig is de benoodigde gelden 'voteerenalworden zij dan ook uitgesbholden Het groot verraad van Bjjleveld"), zij bewjjzen hiermede ten minste te stemmen zonder ruggespraak, iets wat zij uitdrukkelijk hebben bezworen bjj hunne eed op do constitutie cn waaraan men, gezien de vele stembusbeloften, wel eons zou gaan twjjfelen. Hoe geheel anders gaat het in het buiton land toe. Men zie b.v. eens naar Engeland. Ook daar worden de defensievraagstukken bij de verkiezingen ter sprake gebracht, maar hoe geheel andere dan ten onzent. Bjj de laatste verkiezing te Croydon werd de oppo sitie candidaat Sir Robcrt Hermon-Hodge gekozen onder de leuze: »Vote for Hermon- Hodge and a strong navyTe East-Edinburgh was hetWe want 8 dreadnoughts at once eu onder dio leuze werd Scott-Dickson met verpletterende meerderheid gekozen. Men heeft de Engelsche vlootbewegiug ten onzent natuurlijk belachelijk gemaakt. De .Groene" heeft er zelfs Nelson bijgehaald om de vrees der Engelschen bespottelijk te maken. Of NelBon echter bij alle moed zjjnerzjjdsch, er een voorstander van geweest zou zijn, dat Engeland van den twopower Standard afstapt, is minstens genomen twijfelachtig. Ook heeft men beweert, dat Engeland's eerste marine specialiteit Lord Charles Beresford een tegen stander der vlootbeweging was. Nog geeu week geleden echter heeft de admiraal in eene vergadering verklaard, dat het beslist noodzakelijk was, dit jaar nog 8 slagschepen op stapel te zetten, slechts acht hij het type „Dreadnought" verkeerd, eene zuiver marine- technische quaestie alzoo. Maar hiermede komen wjj tegelyk op een ander punt. Er wordt n.1. van verschillende zjjden beweert (natuurlyk in den regel weer door marine-dilettanten, die bepalen immers den koers ten ontzent; dat onze .notedopjes' in eenen zee-oorlog niets waard zullen zijn, de toekomst is aan de dreadnoughts on eeue natie, die niet in staat is dreadnoughts te bouwen, die moet ,er maar heelemaal uitschei den of hoogstens alleen torpedobooten bouwen. .Zie, je, ik zou natuurlijk graag oen goeie marine hebben, gut ja I, maar een goeie ma rine, die kunnen we nou eenmaal niet betalen, da's bewezen, en daarom, zie je, hoezeer het mo ook spjjt, laten we dau maar liever hot heele zaakje afschaffen, we kunnen toch niet meedoen." Iemand, die zoo spreekt, die rede neert, volgens de tegenwoordige opvattingen ten onzent, verstandig, en de dagbladen zjjii wel zoo vriendelijk een oordeel als dat van Lord Charles Beresford, Engeland's eerste marine-autoriteit, niet in ons land bekend te maken. Trouwens heel veel zou het ook niet helpen, want Lord Charles is een man van de praktyk en van personen, wier oordeel .durch sachkenntnis getriibt', is, daarvan moet men bij ons niet veel hebben. Onlangs heeft nog bjj de Oorlogs-debatten een Kamer lid gezegd, dat iemand, die in het leger is, bevooroordeeld is, en dat men diens oordeel moet wantrouwen. Zoo gaat het ook bij de Marine. Wanneer een officier op grond zjjner op practische ervaring bemstende, grondige studiën een oordeel uitspreekt overdefensic-quaestics, dan hoort men hem met een goedig lachje aan, .Zoo'n militairist", denkt men. Komt daaren tegen de een of andere advocaat of onder wijzer, wiens militaire praestaties hoogstens dai*rin bestonden, dat zij eens milicien ge weest zijn, den volke kond doen van do jan boel in het leger of de 'nutteloosheid der vloot, dan wordt hij alB een orakel aange hoord. Het dilettantisme viert bij ons hoogty. Waar dit op den duur naar toe moet Ons staat het beeld van Polen voor oogen. Ook daar roemryke voorvaderen, op welke men terecht trotsch was, ook daar heftige par- tystryd, ook daar verwaarloozing der defensie, tot eindelyk.... .Finis Poloniae'Zou het met Nederland ook zoo gaan en zou dan net als by de Polen het nationaal gevoel ontwa ken, als het te laat is, het land verdeeld, de laatste Kroonpretendent gesneuveld, de adel voor een groot deel in ballingschap, de taal onderdrukt, de vryheid van godsdienst be- moeilykt, zou dan eerst het nationaal gevoel ontwaken. Wjj zien thans den wanhopigen strjjd van het Poolsche volk tegen zijne overheerschers. Dezen van hunnen kant heb ben gelijk, wanneer zij trachten het land te germaniseeren of te russificeeren, wanneer zij door dwangmaatregelen den tegenstand breken, dat is het recht des veroveraars on het Poolsche volk kan niets doen dan mur- mureeren en do voorvaderen vervloeken, die onder elkaar hebben getwist en de verdedi ging des lands verwaarloosd hebben. Moet het met ons ook dien weg uit of zou men tjjdig inzien gedwaald te hebben on tot in- keor komen voor het te laat is. A. J. Verbeek v. d. Sande Jr. Keizer Wilhelm in De Steeg. Do .Zutpb. Ct." schrijft: Wy vernemen, dat de Keizer van Duitsch- land Maandag 9 Augustus a.s., op zijn terug keer van Cleef, met een extra-trein naar De Steeg zal vertrekken. Den volgenden dag gaat Z. M. over Zutphen en Wiaterswyk naar Duitschland terug. Spaansche vlootbouw. Londen, 15 Juli. Reuter's agentschap vcr- neomt, dat deze week te Madrid het contract geteekond zal worden, dat tussshen do Spaan sche regeering en een Engelsche syndicaat is gesloten in zake den bouw der Spaansche vloot voor de som van 7,000,000 p. st. Onderzeesche boot vergaan. Londen, 15 Juli. Een onbekend stoomschip heeft gisteravond de onderzeesche boot C. 11 tot zinken gebracht by Loweslcfi; de C. 11 is met man en muis vergaan. Ecu andere onderzeesche boot werd be schadigd, doch de bemanning kon gered wor den. Londen, 15 Juli. Uit een mededeeling van de admiraliteit blykt, dat het 'tvoor Huil bestemde stoomschip Eddystone is geweest, hetwelk den onderzeoër C 11 te middernacht ongeveer 7.5 K.M. N.W. van het vuur van Haisboro by Cromer heeft aangevaren. De onderzeeër is gezonkendrie man zyn gered, dertien man worden vermist. Men vreest dat dezen verdronken zijn. Vijf menschen gered Het stoomschip «Tofua" heeft te Sydney vyf menschen van de Noorache bark .Errol" aan land gezet, die 18 Juni op het Middlc- ton-rif gebleven is. Zeventien menschen zyn verdronken of van honger omgekomen, onder wio de kapi tein, zyn vrouw en vier kinderen, en de eerste en tweede stuurman. Bolivia en Argentinië. Buenos Ayres, 14 Juli. De minister van buitenlandscho zaken ontving een telegram van den Argentijnscben gezant in Bolivia, waarin deze mededeelt, dat hy La Paz niet zal verlaten, daar de Boliviaansche regeering boloofd heeft voldoening aan Argentinië te zullen schenken. Dit bericht werd in alle kringen in Argentinië met groote bevrediging vernomen. Buenos Ayres, 14 Juli. In een nota aun de Argentynsche regeering verklaart de re geering van Bolivia, de voorvallen diep to betreuren. Zy deed al het mogelijke om die to voorkomen en betreurt de beleedigende uitdrukkingen in de pers tegen Argentinië gebruikt. Voorts verzekert zy, dat dergelyke feiten zich niet weer zullen voordoen en verklaart zy dat Bolivia bezield is met ernstige vriend schap voor de Argentijnsche Republiek en voor den president. De regeering van Argentinië verklaart dat deze nota haar voldoening verschaft. De gevechten te Teheran. De Teheransche correspondent van do ,Lokal-Anzeiger" seinde Woensdagavond 7 uur: Om acht nur vanochtend werd een vroe- aeljjk straatgevecht geleverd, dat al de vorige gevechten overtrof. Onophoudelijk werd met alle beschikbare kauonnen gevuurd, dc zware projectielen hooren wy over ons huis heen flui ten. De opstandelingen vallen van alle kanten de kozakkenkazerne aan, In deze bevinden zich behalve de kozakken alle gendarmen, politie agenten en eenige honderden goed gewa pende mannen van den Sjah. Uit het lang zame oprukken van de vurende kanonnen maak ik op, dat de aanvallende rebelleu teruggedreven worden. De toestand is onbe schrijfelijk ernstig. Om 9 uur bereikte hot vreesclyke straat gevecht, naar mjjn indruk, zijn hoogtepunt. De kanonnen vuren in de onmiddellijke nabij heid van ons huis het is snelvuur, zoodal alles in het rond van den ontzaglijken lucht druk davert. Do verwoestingen moeten ont zaglijk zijn. Men hoort duidelijk luide beve len, daartusschen schreeuwen en waarschu wend geroep. De opstandelingen bieden hardnekkig verzet. Van Saltauetubad rukken met geforceerde marschen kanonnen eu troopen tegen Teheran op en beginnen het parle mentsgebouw te beschieten. Iedereen zoekt oen goed heenkomen. Op de plaatB van het gevecht houden de kozakken wakker stand. Later op den avond seinde dezelfde be richtgever De straatgevechten in de Euro- peesche wijk hebben tegen den middag zulk een omvang aangenomen, dat het beslissende oogenblik op handen schynt. De Perzische soldaten beginnen huizen van Armeniërs to plunderen. Luid klinkt het gerammel door de straten, waarin haast geen mensck te zien is. Het grauw valt zelfs huizen van Euro peanen aan en haalt ze leeg, hoewel er Europeesche vlaggen op de gebouwen staan. De ruwe horde luistert naar niets en trekt plunderend van huis tot huis. Wy barricadeeren den toegang van onB huis, zoo goed als het gaat, en wachten met de wapenen in de hand op hetgeen er komen zal. Met een krachtige waarschuwing, dat hier Europeanen wonen, redden wij voor dezen keer onze have. Voor onze oogen plunderde men de omliggende gebouwen uit, onverschillig aan welke landslieden zij behoorden. Kozakken jagen de plunderaars op de vlucht, onophou delyk suizen de kogels over ons hoofd, zelfs granaten en granaatkartetsen vliegen dicht langs ons. Wjj vragen ons onwillekeurig afwanneer I zal dot ophouden 20 doodvonnissen. Deze week zullen te Konstantinopel weer 20 doodvonnissen voltrokken worden, o. a. van twee generaals en van den beruchten sjeich Bahdeli. Al do veroordeelden hebben in den opstand van 13 April de hand gehad. De belegerde wanbetaler. Do bevolking van het Fransche dorp Es- sonnes belegert een boerdery, waarvan de eigenaar deuren en vensters heeft gebarrika- deerd, terwijl hy de belegeraars op een af stand houdt door geweervuur uit een klein dakvenstertje. Dit heerschap, de veckooper Breton, werd door zyn tallouze schuldeischers zoo op de hielen gezeten, dat hij, toon een zjjner ver volgors Maandag weer aandrong op geld, hem kalm met een welgemikt geweerschot uit zyn obsorvatiepost neerlegde. De gendarmerie, met den onder-prefect on den burgemeester aan het hoofd, heeft zyn fort omsingeld en hem gesommeerd zich over te geven, daar anders .geweld zou worden gebruikt". Maar de boor riep hun toe, dat hij een uitmuntend, verdrugend geweer by zich had, twee doozen patronen en twee revolvers wanneer de hecron te veel opdrongen, zou hy er een stuk of acht, negen het licht uit blazen en dan zich zelf de hersenpan ver brijzelen 1 Blijkbaar staat de geweldenaar bij de ge- moontenaren bekend als iemand, die doet wat hy zogtdo burgemeester heeft tenminste maar afgezien van den algemeenen stormloop en bopaalt er zich toe, de veste zoo nauw mogelyk in te sluiten. Hij wacht vorder, te midden van zyn staf, de dingen af, die komen zullen. Het spookluchtschip. Do .Daily News" weet eindelijk hoe het zit met het s pook luchtB chip, dat de ver beelding van de Engelschen eenige maanden geleden zoozeer heeft bezig gehouden. Om het maar dadelijk te zeggen: het beBtaat. In een eigen park, zoo verhaalt de «Daily News" iets meer dan een uur tuflons van Londen, ligt het luchtschip, dat met zjjne vurige oogen en snorrende machine de politie van Petersborough verschrikte en de seinposten in Zuid-Wales versteld deed tan. In een onderhoud met de »Daily News heeft dr. M. P. Boyd, de eigenaar en uitvinder van het luchtschip, zjjne vinding beschreven. Dr. Boyd heeft al acht jaar aan luchtschip plannen gewerkt, maar nog geen jaar geleden is het volmaakte voortbrengsel van zjjn geest pas gebouwd. In Maart 11. begon dr. Boyd zjjne proef nemingen. Hjj zette ze in April en Mei met de grootste geheimhouding voort. In die laatste maand begon hjj groote luchtreizen te doen, waarvan het gerucht zich begon te verspreiden. En met de geruchten kwam ook de overdrijving. Op 18 Mei kwam bericht uit Belfast, dat men daar oen donker lichaam met een schit terend licht door de lucht had zien stevenen, dat op groote hoogte boven de stad bleef. Dat was zeide dr. Boyd de reis, die wjj het verst uitstrekten. In dien nacht vlogen wjj over het Iersche kanaal, waarvan ik de bewijzen kan leveren. Wjj staken over op een punt waar de afstand van de eene kust tot de andere ongeveer 90 mjjlen (145 K.M.) bedraagt, on wjj volbrachten do reis in een nacht in oen lange aanhoudende vlucht, waarbjj wjj gemiddeld 51 K.M. in het uur liepen. De vorm cn inrichting van mjjn luchtschip zjjn aan weinigen behalve mij bekend, en zij hebben zich allen tot geheimhouding verbonden. Hot wjjkt van den gewonen vorm van lucht schip af, in zoover er geen schuitje onder het hulsel hangt. Het hulsel heeft ook niet don vorm van een sigaar maar is meer ovaal en verdeeld in drie van elkaar gescheiden afdeclingen. De machinerie zit daar tusschen, maar de motoren zijn in een afgesloten af deeling geborgen. Voor en achter aan het schip zitten vleugeh, als bij een vliegtoestel. Het schip is 120 voet lang maar heeft ma chines van 300 paardekracht, terwijl de Zeppe lin 440 voet lang is en met zijne motoren maar 220 P. K. kan ontwikkelen. Dr. Boyd heeft in de acht jaren studeerens meer dan 20,000 p. st. uitgegeven. Hjj maakt de bovenstaande bijzonderheden nu bekend, omdat het geheim toch niet langer te bewaren is en de tjjd gekomen is dat sterkere schouders den last overnemen. De .Daily News" verneemt, dat dr. Boyd Zaterdag naar Boulogne is gegaan, om de plaats uit te zoeken, van waar hij het Kanaal zul oversteken. Uit den Omtrek. Texel, 15 Juli. Du reddingsboot geplaatst nabij de Koog alhier, dio daar als reserve geduronde eenige jaren in dienst was, zal spoedig door een geheel nieuwe boot worden vervangen. Dit besluit van het hoofdbestuurder N. en Z. Holl. Redd. Mjj, wordt als een belangrijke verbetering beschouwd. Hot uitdiepen van de Schildsloot, waar langs het drinkwater voor de schipperjj in de haven en de bewoners van Oudeschild moet worden aangevoerd, zal eerstdaags worden ter hand genomen door de vereeniging «Dorpsbelang." Het bestuur der 30 Gemeenschappelijke Polders heeft een subsidie van f 60, en de raad der gemeente een van f 75 per jaar toegezegd voor dit werk.- Er moet eohter eene belangrijke Bom worden geleend om tot do uitvoering van het werk te kunnen overgaan. Wieringen. Zaterdag 24 Juli a. s. zal voor rekening vun hot Heemraadschap, bjj den heer 11. Engel worden aanbesteed hot vorhoogen vau de wierdjjken en het rjjdeu van grint. Woensdag j.l. werd te Helder aanbesteed hot jaarlykscho onderhoud aan de buskruit- magazjjnen en bjj behoorende gebouwen. In gekomen waren 5 inschrjj vingen. Het laagste werd ingeschreven door den heer N. J. Poel, alhier, voor de som van f 769.aan wien hut werk is gegund. Anna Paulowna. Begunstigd door één der weinige zomer- sche dagon van 1909 werd Woensdag 14 Juli, het jaarljjksche schoolfeest gevierd. Met don eersten trein vertrokken de grootste, n.1. die, welke met April de school hebben ver laten, een veertigtal met 4 begeleiders naar Zaandam. Per boot werd de reis rervolgt tot Amsterdam. Hier werd het Koninklijk Paleis bezichtigd en Artis bezocht, per tram eon ritje door de stad gemaakt, om daarna eene wandeling te maken. Bij •Kras" werd ge goten. Met den trein van half zeven arri veerde men weder in den Polder. Onnoodig te zeggen, dat men eene heerljjke, leerrijke dag hoeft gemaakt. 's Morgens half 7 lag eene boot, rjjk met vlaggen getooid, te West-Einde, te half 8 waren de 380 kinderen met hunne geleiders, aldaar per rjjtuig gearriveerd. Eene eigen aardige vrooljjkheid langs alle wegen, die vele rjjtuigon met zingende kinderen.) Per boot ging men tot Koedjjk, waar de tram gereed stond, die het groote gezelschap spoedig naar Borgen aan Zee bracht. Volop werd genoten van het heerljjke zeewater en van de gljjbaan. Vervolgens per tram naar Bergen, om zich kostoljjk te ver maken in don speeltuin van Duin vermaak". Por tram weder terug tot Koedjjk en 's avonds juist half 8 was mon in de allervroolijkste stemming aan West-Einde, waar de rjjtuigen weder gereed stonden. Onder weg word de inwendige mensch zoo nu on dan versterkt met krentenbroodjes, koek, eon broodje mot vleosch, eierkoeken, molk en limonade. Ouzo «Harmonie" maakte de reis mode en verhoogde niet weinig de vrooljjkheid. Eon woord van dank namens ouders en kinderen aan allen, die medege werkt hebben om dit prachtigo feest moge lijk maken on eene opwekking aan hen, die flnantieol do voreoniging nog niet steunden, iets te offeren voor het goede doel. Do voordracht van ondorwjjzeres te Oost- Polder, luidt als volgt: 1. Mej. van der Werf to Amsterdam. 2. Mej. Bronke to West-Zaan. 3. Mej. Langhorst to Heldor. Groontoveiling op Dinsdag 13 Juli. Aardappelen 179 mud fl.75 a f 1.20 p. mud. Bloemkool 915 st. f 12 a f4.75 per 100. Chulotten 625 bos, f 3,25 a f 2.80 per 100 bos. Sla 625 krop f 0,60 a f 0.30 per 100 krop. Wortolon 1150 bos, f2 a f 1,50 de 100 boa. Aardbeien 78 mand f C.50 per 100 mand. Peulen 254 pond f8,25 a f 7.50 per 100 pond. Kruisbessen 6 cent per pond. Marktberichten. Schagen, 15 Juli. Aangevoerd 10 paarden f 80 a 180, veulens t a 0 ossen f a 020 stieren f 150 a 230, 0 duiven I 0 a O, 85 geldekoeien f 120 a 170,84 vette id. f 160 a 290, 25 kalfkoeien f 150 a 320, 0 pinken f 00 a 000, 0 hokkelingen f a 0 graskalveren f a 25 nuchtere kalveren f 7 a 20, rammen f a schapen (overhoudere) fa f390 vette schapen f 18 a 25,75 0— mager id f a 240 lammeren f 7.a f 12.—, 0 bokken en geiten f a 0 magere varkens f a 35 vette id. per Kg. 44 a 58 ct-, 60 biggen f9,— a 12,—, 0konjjnen f0.— a 0.kippen f 0.a 0.zwanen 1 1800 Kg. boter f 0,57* a 0,62*, 5000 kipeieren f8,25 a 3.75, —0 eenden dito f0.a 0, per 100. Stoom vaartberichten. Stoom vaart-Maatschappij-Nederland. Bali, van AMam naar Batavia, vertr. 15 Juli van Suez. Java, v. Batavia n. A'dam,arriv. 15 Juli te Marseiüe. K. VV. 1, v. Batavia n. AMnra, vertr. 14 Juli v. Genua. K. W. III, v. AMam n. Batavia, vertr. 14 Juli v. Suez. Oranje, v. AMam n. Batavia, is 14 Juli Quessantgcpos. Grotius, v. AMam n. Batavia, arr. 15 Juli te Singapore. Lombok, vertr. 15 Jali van Amsterdam naar Batavia Koninklijke Hollandsohe Lloyd. Delfland, van Amsterdam naar Brazilië en Buenos- Ayres, passeerde 15 Juli Quessant. ilollandia, van Amsterdam naar Buenos-Ayres, ver trok 14 Juli van Santos. Maasland, van Amsterdam naar Buenos-Ayres, airi- vcerdu 14 Juli te Montevideo. R|jnlund, van Buenos-Ayaes naar Amsterdam ver trok '14 Juli van Santos. Rottkrdamsohe Llovd. Medan, v. Bassein n. RMam, pass, 14 Juli Pantellaria. Gedó, v. RMam n. Batavia, vertr. 15 Juli v.Marseille. Besoeki, v. RMam n. Batavia, vert. 14 J. v. Antwerpen. Kon. West-Indische Maildienst. Pr. Will. IV vertrok 14 Juli v. Paramaribo n. A'dain. Pr. Will. V, arriv. 14 Juli van AMam te Paramaribo. Pr. der Ned., van Paramaribo naar AMam, passeerde 13 Juli St. Michacls. Marine en Leger. Hr. Ms (Friesland" is gisteren van Southamp- ton vertrokken, tot voortzetting der reis naar Kopcnliagen. Bij beschikking van den minister van marine is met ingang van 1ü Juli .1909 de lichtwachter bij 's Rijks kuslvcrlichting te De Cocksdorp op Texel C. India in geljjke betrekking overgeplaatst naar 's Rijks kustverlichting te IJmuiden V isscherijberichten. Nieuwediep, 13 Juli. Aangebracht door 1 stoom trawler IJ.M. 15, schipper J. van Loose, met 40 stuks groote tong, opbrengst f 44- 55.50 43.50 i 157.45 20 55 98.65 i 314.45 12.- 45.45 f 750.45 87 t iniddelm. tong, 57 kleine tong, aan groote en kleine tarbot, schel vist li, 25 zeigers kleine schol, 255 t 12 schar, 9 poon en pieterman, 6 i iiorsinakrecl, 1 parljj rog en vleet, Totaal 13 kordors met 5 tot 10 stuks groote tong per stuk f 1,25, 10 tot 50 middelmatige tong per stuk f 60 a 70 cent, 10 tot 50 kleine tong per stuk 20 n 25 cent, enkele manden kleine schol per mand f 4, 2 tot 5 mand schor per mand f 1,75. 14 Juli. 60 knrders met 10 tot 30 stuks groote tong per stuk f 1,10. 10 tot 80 middelmatige tong per stuk 50 a 60 cent, 10 tot 40 kleine tong per stuk 15 a 20 cent, 1 tot 20 mand kleine schol per iitiind f'2 u f4, 1 tot 5 inand schar per mand f 1,25 a f 4.50. 15 Juli. 42 korders met 5 tot 20 stuks groote tong per stuk f 1, 40 tot 80 middelmatige tong per stuk 50 a 60 cent, 10 tot 50 kleine tong per stuk 15 a 20 cent, i tot 2 mand kleine schol per mand f 1.50 n f 3, 1 tol 6 mand schar per mand f 1,25 a f 1,50. Bargelijke Stand gemeente Helder. Van 13 tot 15 Juli. ONDERTROUWDVV. H. van Gruifderbeek en J. Wolf. G. Salm en J. M. Dcjjcn. GETROUWD: 0. M. Meijei en C. K. Smit. W. F. Brouwer en E. Bommel. J. de Wilde en T. Heuvel. A. Pielers eu K. Zwaan. C. Griek cn G. M. van Doorn BEVALLEN: E. Zegel geb. Boogaard, d. J. van Es geb. Swart, d. M. W. Cuijpers geb. Ham, d. M. rcij geb. Troost, d. A. E. C. Boelsums geb. de Have, d. V. Esser geb. Lastdrager, d. E. H. Bra- kema geb. Hermans, d. II. de Muitck geb. Tien- stin, d. OVERLEDEN: K. Goudswaardt, 68 j. Helderache Moppen. fEigonljjk is eerljjkheid toch het voor- deeligst". •Hoo dat .Weet je nog dat ik dien hond gesto len heb?" •Jawel." .Welnu, ik heb eerst geprobeerd 'm te verkoopen maar 'k kon er nog geen riks voor krjjgen. Toen ben ik als cerijjk man naar die ouwe dame gegaan aan wie t beest hoorde, en dio hoeft mo dadcljjk 'n tientje gegeven".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1909 | | pagina 5