Herman HTypels, DeWitWerf. Flower, en gekleurde Zomerrokken „NEDERLAND", GEBRS. COLTOF, Spoorstraat 41, HELDER. levering van alle goederen onder volle garantie. Enorme sorteering. KBSBBSBE 2e-hands EIJ WIELEN, Thee ss hi:ldria T. VAN ZUYLEN, Voop de inmaak. Eigengemaakte Linnenkasten, Meubelmakerij van P. GO VERS, H. DE WIT. Firma Lenghatis, Gebruikt DE MAH's HOOFDWATERS voor uwe kinderen. HEUREKA VICTORIA Draadlooze Telegrafie. Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan voor al het voor komende Timmer- en Metselwerk. H. BLOM, DIJKWEG 1 Westplein Gedurende de maand Augus tus worden iet 10,16 6 20 pet. UITVERKOCHT. Aanbevelend, Wed. P. C. RIEKELS, SPOORSTRAAT 45. zuiverst, aangenaamst Tandmiddel geeft hagelwitte tanden. 2Ö en 16 ets per doosje. Verkrijgbaar bij Coiffeurs, Drogisten en Firma De Bie -Biersteker, Keizerstr.98. Grootste voorraad tan BEDDEK. BEDDENMAGAZIJN Spoorstr.77, Binnenh. 1, Kanaalw.141, W Leveren door geheel Nederland. 1 Veerenbed, Peluw en 2 Kussens, met zware gewaste Veeren tijk, met 50 pord gezuiverde Veeren, een 2 persoons wollen Deken, een 2 persoon» gestikte Deken, een 2 persoons molton Deken en 2 flinke Matrassen. voor den spotprijs van f36. JÊf" Men kan bij het stoppen tegen woordig zijn. 2 persoons kapok Bedstel t 10,50. 2 persoons prima kapok Bedstel. f 18,50. Zeegras Bedstelf 3,75. Klnderledlkantf 2,80. Kinderwlegenf 3,50. 1-persoons Ijzeren Ledikant. f 3,00. 2-persoons ijzeren Ledikant f 5,25. Kapok Matrassen In alle maten. 1-persoons houten Ledikant. f 8,50. 2-peraoona houten Ledikant f 10,50. Gumt niet trouwen alvorens deze bedden te zien. Mppciaal atlrrs voor eomplrtr Uiterst billijke prijzen. V raagt prijscourant. OPRUIMING van waaronder jongensrijwielen bijï. THE1NERT-LE MAIR, Znidf.tr. la. H.H. Winkeliers. Een reuzensucces behaalt gy, wanneer gij Crone's Beschuit verkoopt. Deze Beschuit bevat alle goede eigen schappen, welke van een eerste soort beschuit verwacht kan worden. Aanbevelend, S. CRONE, Wagenstraat. onovertroffen van kwaliteit on zeer water houdend, 70, 80, 90 en 100 cent per pond. Pakjee van 7s - I - 2ons. In het onde Victualiehuis. R. K&ALSTEED, Dijkstraat 22, Helder. Wederverkoopers provisie. Vraag J. W. H. RURUP's Wettig gedeponeerd. Dit is een middel, door mij in den handel gebracht tegen over tollig haar op het Gezicht, Armen en Beenen. Het is een medisch voorschrift en wordt door Genees kundige Couranten ten zeerste aanbevolen. Prijs per Pot f2.50, gebruiks aanwijzing by vermeld. Verkrijgbaar in 't Groot en Klein bij firma de Bie-Biersteker, Keizerstraat 93. 99 Haanhereteller. 99 Beproefd middel tegen het uitvallen en tot bevordering der her- groei van het hoofdhaar, blijkt steeds het beste. Per flacon 50 cent. Alleen verkrijgbaar by Spoorstraat Coiffeur. Ver.ch. INMAAKK RUIDEN. INMAAK, en KRUIDEN-AZIJN. Perkament. Fleeeohen Lak, (rood en groen.) Capeulen. Fievechen Zwavel. In het van oude bekende adres „De Gaper", Spoorstraat 68. tegenover de Koningstraat. Dnitsche Hnip-Cursus. Aanvang 128 Augustus a s. Dames, die in een korten tyd alle voorkomende Coetumee, zooals Pr inses Costuums, Reform-Costuums, Keursrokken, Blouses, Mantels Kinderjurken, Jongenspakjes, enz. grondig op meet wenschen te leeren knippen, worden beleefd verzocht, zich vóór genoemden datum aan te melden. Aanbevelend, Mej. IW. P. KOK, le Vraonstraat 3. N.B. Voor Dames van buiten bestaat gelegenheid in 3 4 weken volledig onderricht te ontvangen. Prijs zeer billijk. Dagelijks geknipte patronen. netjes afgewerkt f 36, SPOORGRACHT 28-29. De meest gevraagde en voordeeligste zuivere bereide Verf is Geveetigd 1876. Fabriek Helder. Verkrijgbaar gesteld by de Heeren: A. KORFF Azn., Kanaalweg; H. DE WIT Jrz., Keizerstraat 13, (direct by 't Spoor); TEXEL: P. BOON Mz., Cocksdorp; A. ELLEN, Oosterend; WIERINGEN Wed. KALEVELD; JOH. TAKES Tz., NoorderbuurtKOEGRAS: D. MAREES; 'T ZAND ZIJPE: P. RUIS IJMUIDEN: D. C. KAAN; SCHAQENJ. WARDE NAAR, Regentenstraat. En groe. Verzendingen naar alle plaateen. En Detail. Ha^azijn en fabriek BINNENHAVEN 74, HELDEB. Reeds van af den vroegen morgen, Is liet zwoegen, zweeten, zorgen, Voor een luttel beetje geld. Maar dit noemt men concurreeren lloch ondanks dit al mijne Heeren, K unnen wij U konstateeren Dat wij leveren goede waar, Gelooft ge bet niet, probeer het maar. Aanbevelend, Oosterend, eiland TEXEL. Heerenkleeding Keizeretreat 62, HELDER, maat. is reukloos, kost: groote ff. f0.50, middel fl. f0.35. kleine fl. f 0.171/»- niet reukloos, kost daarom slechts: groote fl. f0.35. middel fl. f0.25. Bovenstaande Hoofdwaters zyn samengesteld uit chemisch zuiver extractief Plantenstoffen, doodt verrassend zeker alle levend hoofdonrein, is totaal onscha delijk voor de hoofdhuid en haren. En Gros en Détail verkrijgbaar bij: S. O. G. DB MAN, Koningstraat 89, en by alle groote Drogisten. De schrijver van- .Onder de munsclion* in do „Nieuwe llotterd. Courant" vertelt in een serie artikels over de draadlooze telegrafie en het goed ingericht station te Scheveningen. We nemen van zijn causerie hier oen en ander over. Op 't eigenlyke station voor de draadlooze telegrafie zit voor oen gecomplieoerd hoog toestel oen ambtenaar met twee telefonen op de ooren aan oen bougol ovor hot hoofd voortdurend te luisteren. En omdat er nu bezoek was, vertelde hij, wat hy by voorbeeld bet oorlogssohip ,de Heemskerck* en tal vau andere schepen in zee telkens voor seinen hoorde wisselen, die weliswaar voor hem niet waren bestemd. Tot dan de dagbooten van de „Zeeland" op haar been- en weer reis zich telkenB weer melden, als de telegra fisten daar aan boord op geregeldo tyden voor het toeBtel komen, om wat te geven, of te vragen of or ook iets op te nemen valt. Zoo zit hier nu dag en nacht door voort durend iemand toe te hooren of daar uit verre gewesten ook berichten komen door do lucht. En deze inspannende dienst wordt door zos ambtenaren naar oen drioplocgon- slelsol verdeeld. De taak is zwaar, daarom wordt do rust hun ook zoo ruim mogolyk toegemeten on genieten deze heeren een extru toelage. Doch omdat deze dienst oen eigenaardige geschiktheid vraagt, staat de keuze der umbtenaren aan don dief, die daarmee al curieuse ervaringen heelt opge daan, vóór hij liet tegenwoordige keurkorps had govormd Zoo iB het den heer Nierstrasz in don aller- eersten tyd eens overkomen, toen hy Zondags zelf den dienst deed aan hot toestel op de dagboot van de „Zeeland", dat de passagiers aan boord hem telegrammen hadden aange boden en betaald. Maar wat by ook opriep, antwoord van Scheveningon kon hy niet krpgen. Dat was een ongehoord ibit in de annalen van het Rijksstation, en, wanneer men zich daar aan de voorschriften houdt, een feitelijke onmogelijkheid. Inmiddels kwam de boot in Vlissingen aan, zonder dat het den chef was gelukt gemeen schap te krygen. En zijn verlegenheid werd er te gruotor om, doordat de reizigers, die hun geld immers hadden gestort, het schip reeds hadden verlaten en dus niet meer voor rustitutio te achterhalen waren, zoodut de dionstchcf toen wol verplicht was van den nood een deugd te maken en do berichten uit het Vlissingsche kantoor wog te Boinen ovor land. Maar ge begrypt, wat dit een ducoptie geweest moot zyn voor eon man, dio terecht zoo rotsvast gelooft in zyn radio- telografischun dienst als de heer Nierstrasz! En wat bleek er toen bij zyn aankomst in Scheveningen op het station Dat daar dien Zondag toevallig een kleinigheid gebro ken was, wat makkelijk aanstonds had kun nen worden hersteld. Maar och, er ging in dien eersten tijd toch ook zoo hopeloos wei nig om, en do verveling was niet te harder, zoodat die ambtenaren de storing maar hadden gelaten voor wat zy was, en dien Zondagmiddag liever een kaartje waren gaan leggen. Geval nit den prillen kindertijd der radio- tolegrafie, waar zelfs de choi' nu hartelijk om lacht, nn „Scheveningen, dat geen ant woord geeft" immers een contradictio in ter minis is, ook al omdat het radio-telegrafisch verkeer sedert zoo belangryk is toegenomen. Ik vertelde u reeds, dat er dien middag omstreeks drie uur, ongerekend do herhaalde dienstoproepen, zestien tolegrammen waren opgenomen uit zee, en dat daar hot uitvoe rige praairapport van „do Zeehond" bij was. Dit politievaurtuig geelt bovendien, zoolang hot den 54stcn breedtegraad nog niet ovor is, weerberichten op voor het Meteorologisch Instituut. Dan wordt er voorts vaak mot onze oorlogsschepen geseind. Maar de publieke dienst met zoovele booten in zoo is toch hoofdzaak geworden. Zoo publiceert de Marconimaatachappij tegenwoordig maandelyks eon kaart met de grafische voorstelling vanwaar de zeventig oceaan-schepen, die zij geïnstalleerd heeft, zich iederen dag ongeveer zullen bevinden op hun vaart tusschen Europa on Amerika. De Duitsche maatschappij heeft 'n achttal traders ingericht, oen Russischo maatschappij nog een zevental, afgezien van al de op eigen gelegenhoid vun rudiotolografic voor ziene vaartuigen. Zoo hebben de Amerikaan- scbo sleepbooten, die tanksckepon overbren gen, zoowel op don siecper zelf als op het gesloopte schip hun toestellen. Hier in ons land zyn de marineschepen ervan voorzien, do bootun van do HollandAmerikaLyn en van de Batavier—Lijn (alle door Marconi ingericht en bediend), van de „Zeeland", nu onlangs van de Kon. Holl. Lloyd, en van do Harwich, welke laatsto schepen iu oigen beheer zyn geïnstalleerd voor draadlooze correspondentie. Door al deze vaartuigen kan Scheveningen dus elk oogenblik opgeroepen worden uit zee, ot er telegrammen heen moeten seinen. En wie er op zóóveel mijlon afstand van do kust passoeren wat bijvoorboeld ook vaak met Duitsche kabelbootcn en Doitsche politie- vaartuigen gebeurt laten zelden na met ons station te seinen wat or van is aan boord. Zoo ging het bericht van Prinses Juliana's geboorte aanstonds door de lucht naar het Marconi-station Clilden, vanwaar uit het aan de Marconi-schepen op den Oceaan werd medegedeeld. En spoedig daarop kwamon als antwoord verscheiden radio- telegrafische gelukwenachen van passagiers te Scheveningen binnen, beBtomd voor de koninklijke familie. De reizigers maken het meeste gebruik van do draadlooze gemeenschap om van uit zee hotelkamers of rytuigen aan de boot te bestollen. Hebben zij op de landreis bagage of dingen van waarde verloren, 't zy in den trein laten liggen en bemerken zy dit aan boord, dan wordt or aanBtonds door de lucht heen om onderzoek on terugbezorging ge vraagd. Er komen natuurlyk ook verscheiden laatsto vaarwels, nog eens hartelijke groeten, honderden draadloozo kussen in alle talen voor do achtergeblevenen aan den wal. En dan de commercieole berichten de kapiteins, die aan hun reudoryen melden, hoeveel goederen zy in hebben, hoo diep het Bchip gaat, en omgekeerd orders betreflende het binnenkomen in verband met den waterstand, omtrent het lossen, enz. Zenuwachtige spe culanten laten zich naar boord de koersen seinen bookmakers en bun klanten maken gebruik van de radiotelegr&fie om maar spoe dig de uitslagen van wedrennon of andere sportwedstrijden te vernemen. En zoo begint het publiek zich langzaam aan steeds meer te bedienen van dozen nieuwen verkeers- vorm. Het tarief is daarvoor geen bezwaar. Men betaalt tion cent per woord, tot een minimum van een gulden, benovens do gewone land- taxe om het telegram naar bet Rijksstation ovor te krygen. En aan ieder Noderlandsch telegraafkantoor neemt men telegrammen aan om ze in .Scheveningen to laten radiografee- ren. Maar de Marconischepen rekenen dan bovendien nog voor het ontvangen 20 cent per woord, tot oen minimam van tien woor den. Zoodat eon telegram daarheen minstens drie gulden kost plus den ovorlandschen prijs. Tot heden worden er veel meer berichten opgenomen in Scheveningen dan gegeven en verreweg het meerendeel is afkomstig van do schepen, verderdoor bestemd voor het buiten land vooral Duitschland. Skandin&vië, Rus land, Amerika, enzoovoort, - ja zelfs onlangs bereikte het station een telegram, dat naar Bassora, in Perzië moest worden doorgeseind. Het radiografeeron met de vaste stations is begrijpelijkerwijs uitzondering, omdat men die iu den regel ook langs de kabels kan bereiken. Maar toch is er wel vaak gemeen schap, cn in ieder geval eon goede verstand houding. Want wanneer een sohip moeite heeft om zich bijvoorbeeld aan een ËDgelsch station verstaanbaar te maken, en Scheve ningen hoort dat, dan komen de ambtenaren hier hulpvaardig tusschenbeide. En meermalen, als twee correspondenten elkander niet vin den, wordt er aan ons station verzochtroept u hem eens voor me Doch dat de radiotelografio eon groote fac tor kan worden vooi^ beveiliging van de vaart, bleek vooral door de bekende redding van de opvarendon der «Republic" wat een prachtigo daad van bemiddeling voor do Marconi-maatschappy is geweoBt. Het vor- leenen van directe hulp aun een schip in nood is door hot intermediair van Scheve ningen nog maar zelden voorgekomen. Hoe wel ons station toch ook in dit opzicht reeds ervaring heeft. Op het lichtschip .do Haaks" bestaat een inrichting voor radiotelegrafie. En het is eigenlijk verwonderlijk, dat nog niet alle NederlandBche lichtschepen daarvan voorzien zijn dat men van het lichtschip „Maas" het toestel zelfs weer heeft weggenomen want de vaste observatieposten in zee kunnen ook in dit opzicht belangrijke diensten be wijzen. De lichtwachters daar zien immers een menigte in- en uitgaande schepen passeeren. Ze kannen vaak waarnemen als er wat ern stigs aan hapert, en althans de vlaggeseinon der vaartuigen verstaan. Hebben de vuur schepen nu radiotelegrafische verbinding, dan zullen zy aanstonds hulp inroepen voor oen schip, waarvan zy bemerken, dat het in nood verkoert. Zooals »de Haaks" bijvoorbeeld deed toen het aan Scheveningen meldde, dat daar eon passugierschip met zwaar slagzij om bijstand vroeg. Scheveningen gaf dit be richt direct door naar den Holder, waar hulp werd uitgezonden. En die kwam aan op het zelfde moment, dat juist reeds een logger de opvarenden had overgenomen. Ja, Jde vraag was wel eens by den heer Nierstrasz opgekomen of de »Berlin"-ramp in al haar afgryseljjke gevolgen niet had kunnen worden voorkomen, als de Harwich- booten toen reeds van 'n inrichting voor draadlooze telegrafie voorzien waren geweest. Het vermoeden is niet uitgesloten, dat de Berlin" dien ongelnkkigen ochtend een de fect aan haar machine heeft gekregen. Had de kapitein dat aanstonds kunnen radiogra- feeren en dns hulp verwachten, wie weet of hy dan wel zoo direct had getraeht om den Waterweg binnen te gaan; althans had men hem dan kunnen gelasten, om in af wachting van bystand, buiten te blyven. Daarom is het zoo te betreuren, dat de Nederlandscho koopvaardijvloot nog maarzoo schaars op het radiografeeren is ingericht, en dat slechts de vijf genoemde maatschap pijen hierop een lolfelyke uitzondering vor men. Ja, dat zelfB geen een schip op Indië nog deel kun nemen in het moderne tele- grauiVerkeor. En or is maar óén natuurlijke vijand, waar de radiotelografio bang voor is de enorme atmosferische storingon, die soms bijvoor beeld bij zwaar drukkond weer oen onweer voorafgaan. Dan vloeit de olectriciteit met kracht langB de antennes af, waardoor or ontladingen ontstuan, die bet geluid der seinen overstemmon, zoodat de ambtenaar aan het toestel de telegrafische geluiden niet meer kan ondorscheiden. |Doch gelukkig komen deze gevallen hier te lande maar zeer spora disch voor. Er is een ander geval, dat de heer Nier strasz mjj met rechtvaardige voldoening ver telde. Het kwam voor in den tijd van de post- en telegraafstaking in Frankrijk. Toen meldde iemand te Amsterdam zich daar aan bij den directeur van het telegraafkantoor om raad. Hij wachtte belangrijk nieuws uit een plaats aan de Middellandsche Zee, maar dat moest ovor Frankryk komen, en bleef dns reeds onkele dagen uit. Of er toch geen enkel middel was om onder deze omstandig heden een dringend bericht naar die stad te krijgen, want hy had nu van alles ver geefs geprobeerd Aanvankelijk scheen de pnzzle onoplosbaar. Tot de bezwaarlyke opgaaf aan don lieer Nierstrasz kwam om advies. De persoon in kwestie beldo hem telefonisch op, en vroeg om bescheid. Nu laat de chef vau de i^jksradiotelegrafic geen kans voorbijgaan om het groote nut van zyn station te manifesteeren. Doeh hij wilde wat tyd om het vraagstuk te over wegen. Maar toen er in den toon van den aanvrager jets kwam, alsof deze vermoedde dat zoowat in Holland wel weer niet mogo lyk zou zyn, was het antwoord Ik stel twee voorwaarden. U geeft langs den ge- bruikelyken weg tegelijk twee tolegrammen af om draadloos naar de verlangde plaats te seinen. Eón bestemd voor het Ryksstation in Scheveningen, het andere voor de mach tige Marconi-maatschappy in Londen. En verder keurt u by voorbaat alle wegen goed, die liet telegram zal volgen, en alle kosten, die er op kunnen komen. De Amsterdamsche meneer stemde gretig toe. En hy beloofde, den heer Nierstrasz ook aanBtonds hot resultaat van zyn pogingen by Marconi te zullen meedeelen. Een half uur later kwam het fameuse tele gram in Scheveningen binnen. Nu werd daar eerst geprobeerd om een schip in de Middel landsche zee te bereiken. Maar daar kwam geen antwoord op. Toen kreeg Scheveningen Sainte-Mario-de la-mor, doch dat station gal «wachten" het had 't te druk mot do oorlogs schepen. Een oogenblik later Fort do 1'oau in AlgiorB «Wat wou je «Een telegrum voor..." «Geef maar op." De ambte naren op ons station hoorden vervolgens boe Algiers het overgaf aan het station PocqueroloB, vanwaar het opgenomen werd in Toulou. In Toulon was de staking blykbaar nog niet doorgedrongen, want dat kantoor suindo liet over den draad naar de plaats van bestem ming, waar het binnen een uur na de aan bieding in Scheveningen zal geweest zijn. De opgaaf was dus stipt volbracht en de kosten hadden slechts 80 centimes per woord bedragen. Don volgenden morgen vraagt de heer Nierstrasz aan den inzender, wat er van was. Maar die was opgetogen over het Hol- landscbo station, en van Mareoni zelfs nog geen antwoord. Dit volgde twee dagen later, nadat de staking gedaan was, want toen had zyn maatschappij het telegram óók verzon den over de kabels I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1909 | | pagina 4