Herman HTypels,
DeWitWerf.
Flower,
en gekleurde Zomerrokken
„NEDERLAND",
GEBRS. COLTOF,
Spoorstraat 41, HELDER.
levering van alle goederen onder
volle garantie. Enorme sorteering.
KBSBBSBE
2e-hands EIJ WIELEN,
Thee ss
hi:ldria
T. VAN ZUYLEN,
Voop de inmaak.
Eigengemaakte Linnenkasten,
Meubelmakerij van P. GO VERS,
H. DE WIT.
Firma Lenghatis,
Gebruikt DE MAH's
HOOFDWATERS voor uwe kinderen.
HEUREKA
VICTORIA
Draadlooze Telegrafie.
Ondergeteekende beveelt zich
beleefd aan voor al het voor
komende
Timmer- en Metselwerk.
H. BLOM,
DIJKWEG 1 Westplein
Gedurende de maand Augus
tus worden
iet 10,16 6 20 pet. UITVERKOCHT.
Aanbevelend,
Wed. P. C. RIEKELS,
SPOORSTRAAT 45.
zuiverst,
aangenaamst
Tandmiddel
geeft
hagelwitte
tanden.
2Ö en 16 ets
per doosje.
Verkrijgbaar
bij Coiffeurs,
Drogisten en
Firma De Bie
-Biersteker,
Keizerstr.98.
Grootste voorraad tan BEDDEK.
BEDDENMAGAZIJN
Spoorstr.77, Binnenh. 1, Kanaalw.141,
W Leveren door geheel Nederland.
1 Veerenbed, Peluw en 2 Kussens, met
zware gewaste Veeren tijk, met 50 pord
gezuiverde Veeren, een 2 persoons wollen
Deken, een 2 persoon» gestikte Deken,
een 2 persoons molton Deken en 2 flinke
Matrassen.
voor den spotprijs van f36.
JÊf" Men kan bij het stoppen tegen
woordig zijn.
2 persoons kapok Bedstel t 10,50.
2 persoons prima kapok Bedstel. f 18,50.
Zeegras Bedstelf 3,75.
Klnderledlkantf 2,80.
Kinderwlegenf 3,50.
1-persoons Ijzeren Ledikant. f 3,00.
2-persoons ijzeren Ledikant f 5,25.
Kapok Matrassen In alle maten.
1-persoons houten Ledikant. f 8,50.
2-peraoona houten Ledikant f 10,50.
Gumt niet trouwen
alvorens deze bedden
te zien.
Mppciaal atlrrs voor eomplrtr
Uiterst billijke prijzen.
V raagt prijscourant.
OPRUIMING van
waaronder jongensrijwielen
bijï. THE1NERT-LE MAIR, Znidf.tr. la.
H.H. Winkeliers.
Een reuzensucces behaalt gy, wanneer gij
Crone's Beschuit verkoopt.
Deze Beschuit bevat alle goede eigen
schappen, welke van een eerste soort
beschuit verwacht kan worden.
Aanbevelend,
S. CRONE, Wagenstraat.
onovertroffen van kwaliteit on zeer water
houdend, 70, 80, 90 en 100 cent per pond.
Pakjee van 7s - I - 2ons.
In het onde Victualiehuis.
R. K&ALSTEED, Dijkstraat 22, Helder.
Wederverkoopers provisie.
Vraag J. W. H. RURUP's
Wettig gedeponeerd.
Dit is een middel, door mij in
den handel gebracht tegen over
tollig haar op het Gezicht, Armen
en Beenen. Het is een medisch
voorschrift en wordt door Genees
kundige Couranten ten zeerste
aanbevolen.
Prijs per Pot f2.50, gebruiks
aanwijzing by vermeld.
Verkrijgbaar in 't Groot en Klein bij
firma de Bie-Biersteker,
Keizerstraat 93.
99
Haanhereteller.
99
Beproefd middel tegen het uitvallen
en tot bevordering der her-
groei van het hoofdhaar, blijkt
steeds het beste.
Per flacon 50 cent.
Alleen verkrijgbaar by
Spoorstraat Coiffeur.
Ver.ch. INMAAKK RUIDEN.
INMAAK, en KRUIDEN-AZIJN.
Perkament. Fleeeohen Lak,
(rood en groen.)
Capeulen. Fievechen Zwavel.
In het van oude bekende adres
„De Gaper",
Spoorstraat 68.
tegenover de Koningstraat.
Dnitsche Hnip-Cursus.
Aanvang 128 Augustus a s.
Dames, die in een korten
tyd alle voorkomende
Coetumee, zooals Pr inses
Costuums, Reform-Costuums,
Keursrokken, Blouses, Mantels
Kinderjurken, Jongenspakjes,
enz. grondig op meet
wenschen te leeren knippen,
worden beleefd verzocht,
zich vóór genoemden datum
aan te melden.
Aanbevelend,
Mej. IW. P. KOK,
le Vraonstraat 3.
N.B. Voor Dames van buiten bestaat gelegenheid in 3 4 weken volledig
onderricht te ontvangen. Prijs zeer billijk. Dagelijks geknipte patronen.
netjes afgewerkt f 36,
SPOORGRACHT 28-29.
De meest gevraagde en voordeeligste zuivere bereide Verf is
Geveetigd 1876. Fabriek Helder.
Verkrijgbaar gesteld by de Heeren:
A. KORFF Azn., Kanaalweg; H. DE WIT Jrz., Keizerstraat 13, (direct by 't
Spoor); TEXEL: P. BOON Mz., Cocksdorp; A. ELLEN, Oosterend; WIERINGEN
Wed. KALEVELD; JOH. TAKES Tz., NoorderbuurtKOEGRAS: D. MAREES;
'T ZAND ZIJPE: P. RUIS IJMUIDEN: D. C. KAAN; SCHAQENJ. WARDE
NAAR, Regentenstraat.
En groe. Verzendingen naar alle plaateen. En Detail.
Ha^azijn en fabriek BINNENHAVEN 74, HELDEB.
Reeds van af den vroegen morgen,
Is liet zwoegen, zweeten, zorgen,
Voor een luttel beetje geld.
Maar dit noemt men concurreeren
lloch ondanks dit al mijne Heeren,
K unnen wij U konstateeren
Dat wij leveren goede waar,
Gelooft ge bet niet, probeer het maar.
Aanbevelend,
Oosterend,
eiland TEXEL.
Heerenkleeding
Keizeretreat 62,
HELDER,
maat.
is reukloos, kost: groote ff. f0.50, middel fl. f0.35.
kleine fl. f 0.171/»-
niet reukloos, kost daarom slechts: groote fl. f0.35.
middel fl. f0.25.
Bovenstaande Hoofdwaters zyn samengesteld uit chemisch zuiver extractief
Plantenstoffen, doodt verrassend zeker alle levend hoofdonrein, is totaal onscha
delijk voor de hoofdhuid en haren.
En Gros en Détail verkrijgbaar bij:
S. O. G. DB MAN, Koningstraat 89,
en by alle groote Drogisten.
De schrijver van- .Onder de munsclion* in
do „Nieuwe llotterd. Courant" vertelt in een
serie artikels over de draadlooze telegrafie
en het goed ingericht station te Scheveningen.
We nemen van zijn causerie hier oen en
ander over.
Op 't eigenlyke station voor de draadlooze
telegrafie zit voor oen gecomplieoerd hoog
toestel oen ambtenaar met twee telefonen op
de ooren aan oen bougol ovor hot hoofd
voortdurend te luisteren. En omdat er nu
bezoek was, vertelde hij, wat hy by voorbeeld
bet oorlogssohip ,de Heemskerck* en tal vau
andere schepen in zee telkens voor seinen
hoorde wisselen, die weliswaar voor hem
niet waren bestemd. Tot dan de dagbooten
van de „Zeeland" op haar been- en weer
reis zich telkenB weer melden, als de telegra
fisten daar aan boord op geregeldo tyden
voor het toeBtel komen, om wat te geven, of
te vragen of or ook iets op te nemen valt.
Zoo zit hier nu dag en nacht door voort
durend iemand toe te hooren of daar uit
verre gewesten ook berichten komen door
do lucht. En deze inspannende dienst wordt
door zos ambtenaren naar oen drioplocgon-
slelsol verdeeld. De taak is zwaar, daarom
wordt do rust hun ook zoo ruim mogolyk
toegemeten on genieten deze heeren een
extru toelage. Doch omdat deze dienst oen
eigenaardige geschiktheid vraagt, staat de
keuze der umbtenaren aan don dief, die
daarmee al curieuse ervaringen heelt opge
daan, vóór hij liet tegenwoordige keurkorps
had govormd
Zoo iB het den heer Nierstrasz in don aller-
eersten tyd eens overkomen, toen hy Zondags
zelf den dienst deed aan hot toestel op de
dagboot van de „Zeeland", dat de passagiers
aan boord hem telegrammen hadden aange
boden en betaald. Maar wat by ook opriep,
antwoord van Scheveningon kon hy niet
krpgen. Dat was een ongehoord ibit in de
annalen van het Rijksstation, en, wanneer
men zich daar aan de voorschriften houdt,
een feitelijke onmogelijkheid.
Inmiddels kwam de boot in Vlissingen aan,
zonder dat het den chef was gelukt gemeen
schap te krygen. En zijn verlegenheid werd
er te gruotor om, doordat de reizigers, die
hun geld immers hadden gestort, het schip
reeds hadden verlaten en dus niet meer voor
rustitutio te achterhalen waren, zoodut de
dionstchcf toen wol verplicht was van den
nood een deugd te maken en do berichten
uit het Vlissingsche kantoor wog te Boinen
ovor land. Maar ge begrypt, wat dit een
ducoptie geweest moot zyn voor eon man,
dio terecht zoo rotsvast gelooft in zyn radio-
telografischun dienst als de heer Nierstrasz!
En wat bleek er toen bij zyn aankomst
in Scheveningen op het station Dat daar
dien Zondag toevallig een kleinigheid gebro
ken was, wat makkelijk aanstonds had kun
nen worden hersteld. Maar och, er ging in
dien eersten tijd toch ook zoo hopeloos wei
nig om, en do verveling was niet te harder,
zoodat die ambtenaren de storing maar
hadden gelaten voor wat zy was, en dien
Zondagmiddag liever een kaartje waren gaan
leggen.
Geval nit den prillen kindertijd der radio-
tolegrafie, waar zelfs de choi' nu hartelijk
om lacht, nn „Scheveningen, dat geen ant
woord geeft" immers een contradictio in ter
minis is, ook al omdat het radio-telegrafisch
verkeer sedert zoo belangryk is toegenomen.
Ik vertelde u reeds, dat er dien middag
omstreeks drie uur, ongerekend do herhaalde
dienstoproepen, zestien tolegrammen waren
opgenomen uit zee, en dat daar hot uitvoe
rige praairapport van „do Zeehond" bij was.
Dit politievaurtuig geelt bovendien, zoolang
hot den 54stcn breedtegraad nog niet ovor
is, weerberichten op voor het Meteorologisch
Instituut. Dan wordt er voorts vaak mot
onze oorlogsschepen geseind. Maar de publieke
dienst met zoovele booten in zoo is toch
hoofdzaak geworden.
Zoo publiceert de Marconimaatachappij
tegenwoordig maandelyks eon kaart met de
grafische voorstelling vanwaar de zeventig
oceaan-schepen, die zij geïnstalleerd heeft,
zich iederen dag ongeveer zullen bevinden
op hun vaart tusschen Europa on Amerika.
De Duitsche maatschappij heeft 'n achttal
traders ingericht, oen Russischo maatschappij
nog een zevental, afgezien van al de op
eigen gelegenhoid vun rudiotolografic voor
ziene vaartuigen. Zoo hebben de Amerikaan-
scbo sleepbooten, die tanksckepon overbren
gen, zoowel op don siecper zelf als op het
gesloopte schip hun toestellen. Hier in ons
land zyn de marineschepen ervan voorzien,
do bootun van do HollandAmerikaLyn
en van de Batavier—Lijn (alle door Marconi
ingericht en bediend), van de „Zeeland", nu
onlangs van de Kon. Holl. Lloyd, en van
do Harwich, welke laatsto schepen iu oigen
beheer zyn geïnstalleerd voor draadlooze
correspondentie.
Door al deze vaartuigen kan Scheveningen
dus elk oogenblik opgeroepen worden uit
zee, ot er telegrammen heen moeten seinen.
En wie er op zóóveel mijlon afstand van do
kust passoeren wat bijvoorboeld ook vaak
met Duitsche kabelbootcn en Doitsche politie-
vaartuigen gebeurt laten zelden na met
ons station te seinen wat or van is aan
boord. Zoo ging het bericht van Prinses
Juliana's geboorte aanstonds door de lucht
naar het Marconi-station Clilden, vanwaar
uit het aan de Marconi-schepen op den
Oceaan werd medegedeeld. En spoedig daarop
kwamon als antwoord verscheiden radio-
telegrafische gelukwenachen van passagiers
te Scheveningen binnen, beBtomd voor de
koninklijke familie.
De reizigers maken het meeste gebruik
van do draadlooze gemeenschap om van uit
zee hotelkamers of rytuigen aan de boot te
bestollen. Hebben zij op de landreis bagage
of dingen van waarde verloren, 't zy in den
trein laten liggen en bemerken zy dit aan
boord, dan wordt or aanBtonds door de lucht
heen om onderzoek on terugbezorging ge
vraagd. Er komen natuurlyk ook verscheiden
laatsto vaarwels, nog eens hartelijke groeten,
honderden draadloozo kussen in alle talen
voor do achtergeblevenen aan den wal. En
dan de commercieole berichten de kapiteins,
die aan hun reudoryen melden, hoeveel
goederen zy in hebben, hoo diep het Bchip
gaat, en omgekeerd orders betreflende het
binnenkomen in verband met den waterstand,
omtrent het lossen, enz. Zenuwachtige spe
culanten laten zich naar boord de koersen
seinen bookmakers en bun klanten maken
gebruik van de radiotelegr&fie om maar spoe
dig de uitslagen van wedrennon of andere
sportwedstrijden te vernemen. En zoo begint
het publiek zich langzaam aan steeds meer
te bedienen van dozen nieuwen verkeers-
vorm.
Het tarief is daarvoor geen bezwaar. Men
betaalt tion cent per woord, tot een minimum
van een gulden, benovens do gewone land-
taxe om het telegram naar bet Rijksstation
ovor te krygen. En aan ieder Noderlandsch
telegraafkantoor neemt men telegrammen aan
om ze in .Scheveningen to laten radiografee-
ren. Maar de Marconischepen rekenen dan
bovendien nog voor het ontvangen 20 cent
per woord, tot oen minimam van tien woor
den. Zoodat eon telegram daarheen minstens
drie gulden kost plus den ovorlandschen prijs.
Tot heden worden er veel meer berichten
opgenomen in Scheveningen dan gegeven en
verreweg het meerendeel is afkomstig van do
schepen, verderdoor bestemd voor het buiten
land vooral Duitschland. Skandin&vië, Rus
land, Amerika, enzoovoort, - ja zelfs onlangs
bereikte het station een telegram, dat naar
Bassora, in Perzië moest worden doorgeseind.
Het radiografeeron met de vaste stations
is begrijpelijkerwijs uitzondering, omdat men
die iu den regel ook langs de kabels kan
bereiken. Maar toch is er wel vaak gemeen
schap, cn in ieder geval eon goede verstand
houding. Want wanneer een sohip moeite
heeft om zich bijvoorbeeld aan een ËDgelsch
station verstaanbaar te maken, en Scheve
ningen hoort dat, dan komen de ambtenaren
hier hulpvaardig tusschenbeide. En meermalen,
als twee correspondenten elkander niet vin
den, wordt er aan ons station verzochtroept
u hem eens voor me
Doch dat de radiotelografio eon groote fac
tor kan worden vooi^ beveiliging van de
vaart, bleek vooral door de bekende redding
van de opvarendon der «Republic" wat een
prachtigo daad van bemiddeling voor do
Marconi-maatschappy is geweoBt. Het vor-
leenen van directe hulp aun een schip in
nood is door hot intermediair van Scheve
ningen nog maar zelden voorgekomen. Hoe
wel ons station toch ook in dit opzicht reeds
ervaring heeft.
Op het lichtschip .do Haaks" bestaat een
inrichting voor radiotelegrafie. En het is
eigenlijk verwonderlijk, dat nog niet alle
NederlandBche lichtschepen daarvan voorzien
zijn dat men van het lichtschip „Maas"
het toestel zelfs weer heeft weggenomen
want de vaste observatieposten in zee kunnen
ook in dit opzicht belangrijke diensten be
wijzen.
De lichtwachters daar zien immers een
menigte in- en uitgaande schepen passeeren.
Ze kannen vaak waarnemen als er wat ern
stigs aan hapert, en althans de vlaggeseinon
der vaartuigen verstaan. Hebben de vuur
schepen nu radiotelegrafische verbinding, dan
zullen zy aanstonds hulp inroepen voor oen
schip, waarvan zy bemerken, dat het in nood
verkoert. Zooals »de Haaks" bijvoorbeeld
deed toen het aan Scheveningen meldde, dat
daar eon passugierschip met zwaar slagzij
om bijstand vroeg. Scheveningen gaf dit be
richt direct door naar den Holder, waar hulp
werd uitgezonden. En die kwam aan op het
zelfde moment, dat juist reeds een logger de
opvarenden had overgenomen.
Ja, Jde vraag was wel eens by den heer
Nierstrasz opgekomen of de »Berlin"-ramp
in al haar afgryseljjke gevolgen niet had
kunnen worden voorkomen, als de Harwich-
booten toen reeds van 'n inrichting voor
draadlooze telegrafie voorzien waren geweest.
Het vermoeden is niet uitgesloten, dat de
Berlin" dien ongelnkkigen ochtend een de
fect aan haar machine heeft gekregen. Had
de kapitein dat aanstonds kunnen radiogra-
feeren en dns hulp verwachten, wie weet
of hy dan wel zoo direct had getraeht om
den Waterweg binnen te gaan; althans had
men hem dan kunnen gelasten, om in af
wachting van bystand, buiten te blyven.
Daarom is het zoo te betreuren, dat de
Nederlandscho koopvaardijvloot nog maarzoo
schaars op het radiografeeren is ingericht,
en dat slechts de vijf genoemde maatschap
pijen hierop een lolfelyke uitzondering vor
men. Ja, dat zelfB geen een schip op Indië
nog deel kun nemen in het moderne tele-
grauiVerkeor.
En or is maar óén natuurlijke vijand, waar
de radiotelografio bang voor is de enorme
atmosferische storingon, die soms bijvoor
beeld bij zwaar drukkond weer oen onweer
voorafgaan. Dan vloeit de olectriciteit met
kracht langB de antennes af, waardoor or
ontladingen ontstuan, die bet geluid der seinen
overstemmon, zoodat de ambtenaar aan het
toestel de telegrafische geluiden niet meer
kan ondorscheiden. |Doch gelukkig komen
deze gevallen hier te lande maar zeer spora
disch voor.
Er is een ander geval, dat de heer Nier
strasz mjj met rechtvaardige voldoening ver
telde. Het kwam voor in den tijd van de
post- en telegraafstaking in Frankrijk. Toen
meldde iemand te Amsterdam zich daar aan
bij den directeur van het telegraafkantoor
om raad. Hij wachtte belangrijk nieuws uit
een plaats aan de Middellandsche Zee, maar
dat moest ovor Frankryk komen, en bleef
dns reeds onkele dagen uit. Of er toch geen
enkel middel was om onder deze omstandig
heden een dringend bericht naar die stad
te krijgen, want hy had nu van alles ver
geefs geprobeerd
Aanvankelijk scheen de pnzzle onoplosbaar.
Tot de bezwaarlyke opgaaf aan don lieer
Nierstrasz kwam om advies. De persoon in
kwestie beldo hem telefonisch op, en vroeg
om bescheid.
Nu laat de chef vau de i^jksradiotelegrafic
geen kans voorbijgaan om het groote nut
van zyn station te manifesteeren. Doeh hij
wilde wat tyd om het vraagstuk te over
wegen. Maar toen er in den toon van den
aanvrager jets kwam, alsof deze vermoedde
dat zoowat in Holland wel weer niet mogo
lyk zou zyn, was het antwoord Ik stel
twee voorwaarden. U geeft langs den ge-
bruikelyken weg tegelijk twee tolegrammen
af om draadloos naar de verlangde plaats
te seinen. Eón bestemd voor het Ryksstation
in Scheveningen, het andere voor de mach
tige Marconi-maatschappy in Londen. En
verder keurt u by voorbaat alle wegen goed,
die liet telegram zal volgen, en alle kosten,
die er op kunnen komen.
De Amsterdamsche meneer stemde gretig
toe. En hy beloofde, den heer Nierstrasz ook
aanBtonds hot resultaat van zyn pogingen by
Marconi te zullen meedeelen.
Een half uur later kwam het fameuse tele
gram in Scheveningen binnen. Nu werd daar
eerst geprobeerd om een schip in de Middel
landsche zee te bereiken. Maar daar kwam
geen antwoord op. Toen kreeg Scheveningen
Sainte-Mario-de la-mor, doch dat station gal
«wachten" het had 't te druk mot do oorlogs
schepen. Een oogenblik later Fort do 1'oau in
AlgiorB «Wat wou je «Een telegrum
voor..." «Geef maar op." De ambte
naren op ons station hoorden vervolgens boe
Algiers het overgaf aan het station PocqueroloB,
vanwaar het opgenomen werd in Toulou. In
Toulon was de staking blykbaar nog niet
doorgedrongen, want dat kantoor suindo liet
over den draad naar de plaats van bestem
ming, waar het binnen een uur na de aan
bieding in Scheveningen zal geweest zijn.
De opgaaf was dus stipt volbracht en de
kosten hadden slechts 80 centimes per woord
bedragen. Don volgenden morgen vraagt de
heer Nierstrasz aan den inzender, wat er van
was. Maar die was opgetogen over het Hol-
landscbo station, en van Mareoni zelfs nog
geen antwoord. Dit volgde twee dagen later,
nadat de staking gedaan was, want toen had
zyn maatschappij het telegram óók verzon
den over de kabels I