KLEINE COURANT 't Vliegend Blaadje voor HelderTexel, Wleringen en Anna Paulowna* Zaterdag 8 December 1910. 38ste Jaargang. No 3045 't Vliegend Blaadje p. 3 m. 50 ct., fr. p. post 75 et, buitenland i 1.25 Pre- Zondagsblad 374 45 f 0.75 miën Modeblad 55 65 f0.90 (Voor het buitenland bij vooruitbetaling.) Advertentiën van t tot 5 regels 30 cent Elke regel meer6 Bewijs-exeinplanr2J Vignetten en groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Interc.- Telefoon 60. Uitgever i C. DE BOER Jr. (v./h. BERKHOUT Co.), Helder. Tweede Blad. UIT HET BUITENLAND. Koningin Elisabeth van België wordt iete beter. Het Belgische volk verneemt het met hartgrondige verbljjding en talryk zyn de be wijzen van liefde on hoogachting, dio do koningsvrouwe, tjjdens haar ziekte reeds zjjn toegezonden. In België ondervindt men nog steeds ge volgen van de Fransche spoorwegstaking. De Belgische Staatsspoorweg vraagt voortdurend om terugzending van duizenden waggons, die op de Fransche ljjnen zjjn.en bljj ven. Naar de directie meedeelt moet de «Compagnie du Nord" niet minder dan 13000 Belgische wag gons op hare lynen hebben loopen... of staan. Te Rouaan is een stakingsleider ter dood veroordeeld, omdat hy tot den moord op een ongeorganiseerd arbeider had aangespoord. De moordenaars werden door het hof der gezworenen tot dwangarbeid veroordeeld. Togen het vonnis wordt in sommige arbei derskringen heftig geprotesteerd. Er zullen protestvergadoringen worden belegd. De beweging onder de Fransche werkge vers tegen den revolutionnairen geest onder de arbeiders wiot steeds meer aanhangers. Een groep van 27 vereonigingenop het gebied van Landbouw, Nyverheid en Handel, hield te Parys een groote byeenkomst. De verga dering nam een motie aan waarin zy besloot lo. Met kracht aan te dringen op de aan neming van wettelijke maatregen tot verze kering van een geregelden gang bjj de ver schillende takken van openbaren dienst, tot verzekering van de vrijheid van arbeid en de eerbiediging van contracten; 2o. zich krach tig te verzetten tegen de aanneming van oen wetsontwerp, waardoor de vryheid van den handel, de industrie of den landbouw werd aangerand80. elk wetsontwerp te bestryden, dat in strijd was met de gelykheid van alle burgers met betrekking tot belastingen, of strekte tot onteigening van vry e ondernemingen. De Fransche Kamer behandelt het wets ontwerp tegen de sabotage (moedwillige ver nieling). Daarin wordt sabotage strafbaar gesteld met een gevangenisstraf van een maand tot 2 jaar, benevens oen boete van* 50 tot 2000 francs. Een spoorwegbeambte-saboteur kan gestraft worden met gevangenis van 2 tot 5 jaar en een boete van 200 tot 2000 francs. Uitlokking van sabotage door do pers wordt berecht voor het hof der gezworenen. Staking van spoorwegbeambten wordt onder strafbedreiging verboden. Tnsschen afgevaar digden der arbeiders en der directies, zullen geregelde vergaderingen worden gehouden; plaatselyke comité's en verzoeningsraden wor den voor elk net ingesteld. Voorts wordt een arbitrage-raad ingesteld, bestaande uit afge vaardigden van beide partyen. Beslissingen van dien raad moeten door het parlement worden bekrachtigd. De Doitsche Rjjksdag behandelde een ont werp tot heffing van scheepvaart- of rivier- tollen. Do rijkskanselier verklaarde, dat dit ontwerp de beantwoording wil uitlokken eener vraag, die sedert lang de openbare meening bezig houdt, de vraag n.1. of de kosten voor het verbetoren van nalunrlyko waterwegen steeds betaald moeten worden door de be lastingschuldigen, of dat deze kosten gedekt moeten worden door tollen. Meende men in het midden van de vorige eeuw, dat da kosten alleen door de belastingbetalers ge dragen moesten worden, thans is deze opinie gewyzigd. De binnenscheepvaart neemt steeds toe; de kosten voor onderhoud en verbete ring groeien voortdurend aan en velen achteD het niet meer dan billyk, dat zy, die de ri vieren gebruiken, ook de kosten betalen. Als het ontwerp eenmaal is aangenomen zal de Duitsche regeering onderhandelingen openen met de buitenlandsche mogendheden die by dit ontwerp betrokken zyn (o,a. No- derland en Oostenrijk). Er werdon nog al bedenkingen tegen het ontwerp geopperd. Het «Berl. Tagobl.' deelt mee, dat de Nederlandsche regeering be sloten is de vryheid van tollen op den Rjjn Diet op te goven, en dat zy zich bij de on derhandelingen op een reobtsstandpuct zal plaatsen. De Ryksdag beeft do debatten gesloten en het ontwerp verwezen naar een commissie van 28 leden. Dat kan een lange weg worden. De alrjjd in Eogoland tnsschen de beide partyen begint heftig te worden, 't Zullen een paar warme maanden worden voor de Engelsche politici. Hot nieuwe parlement zal 31 Januari voor het eerst weer bjj elkaar komen. «Home Rule* voor Ierland wordt door de regeeringstegenstanders aangeblazen als een fel agitatiemiddel. En nu is zoo waar uit Ierland zelf ook verzet gekomen tegen Home Rule. De uni onisten hebben te Belfast eene betooging gehouden. Twintigduizend menschen woonden een meeting by, waar de sprekers verklaarden dat, indien Home-Rule aan Ulster zou worden opgedrongen, de inwoners niet alleen zouden weigeren belasting to betalen, maar hun toevlucht zoo noodig souden nemen tot nog krasser middelen. In een byeenkomst van het unionistisch partijbestuur van Ulster werd beslolen gelden bijeen te brengen, een regiment van Ulster- •ohe mannen op te richten en wapens te koopen, ten einde met geweld de invoering van Home-Rule te kunnen beletten. Reeds werd voor een bedrag van 10.000 p. st. toegezegd. Als de laatste bewering als ernstig moet opgenomen worden, siet het er daar wa&rlyk niet >00 best uit. NIEUWSBERICHTEN. HELDER, 2 December. Door H. M. de Koningin-Moeder is aan de Vereeniging van beneden den rang van officier gepensionneerde Enropeesche Militairen van Leger, Marine en Koloniën, een gift van 50 gulden geschonken, als blyk van belangstelling in den arbeid dier ver eeniging en als bedrage voor hare reserve- Het Credletvraagetuk. In een te Amsterdam belegde vergadering van afgevaardigden van middenstandsvereeni- gingen, waarop 7 organisaties zich hadden doen vertegenwoordigen, is het crediel-vraag- stuk besproken, moer in liet byzonder de wenscbelykheid der vervanging van de jaar rekeningen door driemaandelyksche rekenin gen. Deze wenschelijkhoid werd belichaamd in een motie, die tevens aandringt op het aan de orde stellen der zaak in de Amsterdamsche middenstandsvereenigingen, opdat Bpoedig i: een algemeone vergadering knnne wordon besloten het crediet tot 3 maanden te beperken. Een Internationale Koloniale Wereldten toonstelling te Amsterdam. Onderscheidene invloedrijke mannen zullen trachten in 1913 te Amsterdam een Intern. Koloniale Tentoonstelling te houden. De .Telegraaf" bevat reeds af en toe artikelen, bedoelende voor dit idee propaganda te maken. De correspondent van de »N. Rott Courant" to Amsterdam sohryft nu over die plannon het volgende aan zjjn blad: Het is hier hollen of stilstaan. O zeker, men mag er een blyk van op- loving in zien, van scheppingsdrang. In zoo ver staat het denkbeeld, dat bij sommigo Amsterdammers hoeft post gevat om in 1913, ter gelegenheid der opening van het Vredes paleis in den Haag, in de hoofdstad een internationale koloniale tentoonstelling in te richten, als tweede aantrekkiogspunt voor de vreemdelingen, die men dat jaar naar deze gewesten verwacht, niet op zich zelf. Het is niet te scheiden van de ontwaking van ons public spirit, op dit oogenblik zich kond doendo in de grootsch opgevatte Damplannen, het herstel van het oude raad huis, de stichting van een koloniaal insti tuut, enz. En niet om het vuur der geestdrift te blusschen met den waterstraal van een ver killende zwartgalligheid, maar om to verhoe- don, dat men door al to veel brandstof ineens to stapelen op dat vuur, de vlammen smoort rook doet nederslaan, schynt het ons raadzaam, de wakkere gemeent' tot matiging en zelfbeperking aan te manen. Ten eerste mag er wol terdege op gewezen worden, dat zij, die hot oog richten op een tentoonstelling van eenigen omvang, maar vooral van eenig belang, zoo, dat het niet de quaestie is een aantal gebouwen met allerlei te vullen, maar zooveel mogelijk het typische en wezenljjk nationale van elk volk zij 't dan, dat men zich beperkt tot kolo niaal gebied to zamen te brengen, een tentoonstelling dus met systeem, met een- bepaalde strekking, buiten don waard reke nen, indien zy haar meenen tot stand te kunnen brengen binnen luttele jaren. Daartoe is lange voorbereiding noodig niet alleen wat bet enorme kapitaal betreft maar vooral ook ten aanzien van het sluiten der noodige overeenkomsten met do inzenders, welke men vóór allen wenscht vertegenwoordigd te zien. Zonder zich te hebben verzekerd van de medewerking der respectieve regecringen, zou men ten dozon geen resultaat kunnen bereiken. Zelfs oen nationale tentoonstelling van eenige betec- kenis brengt men zonder deugdelijke voor bereiding niet tot stand. De ervaring heeft ons dit te duidolyk ge leerd door de mislukking èn der zooge- voedingtentoonstelling èn der zooge- tentoonstelling voor hötel- en reis- Aan een zoogenaamde w o r 1 d f a i r valt te Amsterdam of in ons land heelemaal niet to denken. Men wyze ter ontzenuwing van deze meening niet op de internationale kolo niale tentoonstelling in 1883. Nadien hebben de wereldtentoonstellingen een omvang ver- kregen en met het oog op het doen toe- stroomon van een groot vreemdelingenbezoek, tot dekking in hoofdzaak van de kosten, een karakter, dat het zwaartepunt der onder neming vry wel heeft vorlegd naar de entou rage, de fair, de kermis I En zelfs in Frankryk, te Parys waar het plan is opgeworpen tot inrichting van een wereldtentoonstelling in 1920 (dus met erkenning, dat voor hot welslagen vele jaren van voorbereiding noodig zyn), gaan reeds waarschuwende stemmen op tegen de ver meende voordeelen, die zelfs van een ge slaagde tentoonstelling voor de gemeente z|jn te wachten. Ten onzent heeft de Internationale ten toonstelling van 1888, die nog wel vóór had, dat zy zich concentreerde op de koloniën, geleerd, hoe de oogenblikkelyke voordeelen van zulk een betrekkelijke reuzenonderne- ming, voor de burgery omdat zy op kunst matige wyze zyn verkregen gevolgd wor den door oen terugval, welke op de gemeente, in haar gelieel, nog jaron daarna zyn des- organiseorenden invloed doet gevoelon. En wel doordat de expositie een aantal werk krachten, on ergeravonturiers en avontu riersters naar de gemeente heeft getrokkeu, die er na afloop zyn bljjven hangen, stellig niet tot versterking van de levenskrachtige kern der burgery, wöl voor een deol van het proletariaat. Wy herinneren aan wat, in 1906, een com missie van onderzoek naar don toestand der werklieden in de bouwbedrjjven te Amster dam, lu haar rapport schreef„het tentoon stellingsjaar 1888 werd, evenals in vele an dere bedrijven, ook in het bouwbedrjjf een jaar van overgang. Tengevolge van de spe culatie in de bouwzaken met het oog op de tentoonslellingsdrukte, overtrof de aanbieding verre de vraag naar gebouwde perceelen. De crisis trad na afloop der ten toonstelling i n." De spatieering is van ons. Men wyze one niet op Brussel, op Parys, (waar men toch nog tot voorzichtigheid maant 1) Dat zyn nu eenmaal uit den aard reeds steden van jol|jt, steden, ook in ge wone omstandigheden, ingericht op een groot vreemdelingenbezoek, steden niet in de eerste plaats voor haar welvaart berustende op de geleieeljjke ontwikkeling dan handel en ny verheid, steden, om zoo te zeggen, van groote elasticiteit. Daar is de worldfair als een verlengstuk te beschouwen van de fair, die er al i s. Het denken en handelen is er ook geschoold op hat organiseeren van internationale vermakelijkheden, zoo goed op de mis e-e n-s c n e, den decoratieven kant, als op de techniek van het teutoonstellings- wezeD. Vooral do Belgen zyn hier meestors, im mere ook reeds in liet organiseeren van Btedcljjke feestelijkheden: cortegee en land- juweelen! Het mag dan ook teekenond heelen voor oczo internationale koloniale tentoonstelling van 1818, dat zy oen Belg heeft gehad tot manager en door Belgisch vernuft en fantasie is opgebouwd. Het nieuwe reizigerstarief op de Nederlandsche spoorwegen. Van eenige zjjden is ons het verzoek ge daan, nu het zoo kort tegen de invoering van de nieuwe spoorwegtarieven begint te loopsn, nog eens een kort overzicht to wil len geven van wat er op dit gebied na 1 Januari te koop zal z|jn. Gaarne voldoen w|j aan dit verzoek. Zie hier wat het rei zigerspubliek te wachten staat. Ki 1 o m e t e r b 0 e k j e 8. De S. S, de H. S. Mde N. C. S. zullen by inwerking treding van het nieuwe tarief plaatskaarten enkele reis uitgeven tegen den eenheidsprijs per tarief kilometer van: lsto klasse: 3.25 ct.2de klasse: 2.45 ct.; 3de klasse: 1.625 ct. Evenals thans zal voor D-treinen een bjj- slag zyn to betalen. De dortigdaagscho rotourkaarten zullen niet moer worden uitgegeven. Verlangt een reiziger oen plaatskaart voor de heen- en de terugreis op donzelfden dag, dan zullen liern twee plaatskaarten enkele reis worden uitgereikt, waarvan dc eene als geldig voor een reis in omgekeerde richting wordt gekenmerkt (deze is slechts geldig voor de terugreis op den dag der afgifte), Voor het buurtverkeer zullen do S. S., de H. S. M. en de N. C. S voor bepaalde baanvakken óéndaagsche retour- biljetten uitgeven tegen den eenheidsprijs per tarieikilometer van: lsto klasse: 5 ct. 2de klasse: 3.75 ct.8de klasse: 2.50 ct. Kilometorboekjes. D. S. S., de H. S. M., de N. C. S. en de N. B. D. S. M. zullen de volgende kilometorboekjes uitgeven, welke zoowel voor hot verkeer op de eigen lynen dezer Maatschappijen als voor het ver keer tusschen deze ondernemingen onder ling geldig enllon zyn: lo. Kilometerboekjes voor 500 KM., gel dig voor zes maanden, tegen den prjjs van: 1ste klasse: f 15; 2de klasse: f 11.25; 3de klasse: f 7.50. 2o, Kilometerboekjes voor 1000 K.M., gel dig voor twaalf maanden, togen den pr|js van: lste klasse: f 80; 2de klasse: f22.50; 3de klasse: f 15. (Waarborgsom voor de kilometerboekjes voor 500 K.M. f 2.50 on voor die voor 1000 K.M. f 5). By afstanden van meer dan 200 K.M, zal, in plaats van den werkelyken afstand, Blechts 200 K.M. in het kilomotorboekjo worden ingevuld. De Nederlandsche spoorwegen zjjn tot dezen maatregel overgegaan om de hoo- gere prijzen voor groote afstanden te voorkomen, welko door de invoering van do nieuwe eenheidsprijzen dor gewone plaats- kaarten tegenover de prijzen van de thans bestaande retonrkaarton zouden ontstaan. Zoo zou b.v. de reis Den HaagMaastricht (263 K.M.) en terug volgens het niouwe ta rief met de gewone plaatskaarten enkele reis in de lste klasse kosten 2 X 263 X 3.25 ct f 17.10, welke reis thans, onder het bestaande tarief, slechts f 14.25 kost. Bjj het nieuwe tariefstolsel zal, als men de reis Den Haag—Maastricht en terug met een kilometerboekje maakt, zoowel voor de heen- al» voor de terugreis 200 K.M., in het geheel 400 K.M. afgeschreven worden, en daar één kilometer lste klasse 3 ct kost, zal de reis slechts f 12 kosten. In verband met het vorenstaande worden ook uitgegeven bjjzondero kilometorboekjes voor 400 K.M. (kilometerkaarten), >n den prjjs van; lste klasse f 12; 2de klasse i 9 en 3de klasso f 6. Deze kilo meterkaarten bestaan uit slechts twee cou pons, waarvan elk voor een willekeurige reis geldig is. Eon waarborgsom zal niet gevorderd worden, en de boekjes zullen on middellijk bjj aanvrage dus zonder aan- vraag-formulier worden verstrekt en niet persoonlijk zjjn. Men zal er twee enkelo enkele reizen ook over hetzelfde baanvak, mede kunnen maken en ook zullen twee personen daarmede to zamen één enkele reis kunnen doen. Abonnementskaarte n. Voorts zul- n worden uitgegeven: a. algemoene abonnementskaarten, geldig op alle in Nederland gelegen ljjnen der S. S., der N. C. S., der H. S. M. en der N. B. D, S. M. (een kaart lste klasse voor twaalf maanden b.v. kost f 480); b. groepenkaarten, geldig op de ljjnen van de tegenwoordige groep Ia der S. S., benevens op de ljjnen Delfzjjl-Assen Stads kanaal—Coevorden-Mariönberg-Zwolle—Al melo (oen kaart lsto klasse voor twaalf maanden b.v. kost f 390); c. grooponkaarten, geldig op de ljjnen der tegenwoordige groep Ila der S. S. (eon kaart lste klasse voor twaalf maanden b.v. kost f 890); d. groepenkaarten, geldig op de ljjnen der tegenwoordige groep I der H. S. M. Voor de honders der tegenwoordige abon nementskaarten zjjn verschillende overgangs bepalingen vastgesteld. T i e n r i 11 e n b o e k j e s. De S. S., de H. S. M. en de N. C. S. zullen voor eenige baanvakken tienrittenboekjes uitgeven. Gezelschapsbiljetten. De S. S., de H. S. M. en de N. C. S. zullen uitgeven gezelschapsbiljetten en tegen verlaagde prjj- zengezelschapsbiljetten voor kinderen (jon ger dan 15 jaren.) Vervoer van rjjwielon als ba gage. De S. S. en de N. C. S. zullen tweewielers met één zitplaats onder de volgende voorwaarden als bagage ver voeren u. de inschrijving als bagage ten min ste 10 minuten vóór het vertrek van don trein vindt plaats door middel van rjj- wielkaarten, bestaande uit een merk, een ontvangbewijs en een geleidebrief; b. voor de inschrijving van elk rjjwiel moet de reiziger eon rjjwielkaart (prjjs f 0.20) inleveren (de reiziger ontvangt het ontvang bewijs afgestempeld terug nadat bjj het rjj wiel, hetzjj bjj de inschrijving, hetzjj bjj den bagagewagen aan het spoorwegpersoneel heeft afgeleverd); c. het rjjwiel moet op het station van stemming onmiddeljjk na de aankomst van den trein, togen afgifte van het ontvang bewijs, bjj den bagagewagen in ontvangt worden genomen; d. hot spoorwegpersoneel kau verlangen: lo. dat de reiziger hot bjj de inschrijving afgestempelde merk aan de stuurstang van het rjjwiel bevestige2o. dat de reiziger het rjjwiel naar den bagagewagen van den ver- Irekkenden trein brooge; So. dat de reiziger het rjjwiel, indien het moet worden overge laden, brenge van den bagagowagen van den trein, waarmede het is aangekomen, naar den vertrekkenden trein, gedurende welken tjjd hij het ontvangbowjjs aan het spoorweg personeel hoeft terug te geven en de spoor weg niet verantwoordelijk is voor verlies of beschadiging van het rjjwiel (aan het spoorwegpersoneel zal echter worden medogcdeeld, dat het nietdan in bepaalde gevallen deze drie handelingen van den reiziger kan vorderen); e. laat de reiziger na, het rijwiel onmid deljjk na de aankomst van den trein op het Btation van bestemming bjj don bagagewagen in ontvangst te nomen of desverlangd bot rjjwiel overeenkomstig het vorenbedoelde van den eenen wagen naar don anderen over to brengen, dan wordt het rjjwiel slechts afge leverd tegen betaling van f 0.10, onvermin derd het bepaalde betreffende het bewaarloon. Andere rjjwiolen behalve motor rijwielen, welke niet tor bevrachting als ba gage worden aangenomen worden bevracht volgens de gowone bagage-vrachtprjjzen met een minimum van f 0.20 voor elk rjjwiel. Tweewielers met twee zitplaatsen worden geacht een gewicht to hebben van 3') K.G voor elke zitplaats meer: 10 kgr., en drie wielers met één zitplaats: 40 kgr,, en met twee zitplaatsen 50 kgr. (N .R. Ct.) In dit overzicht zjjn de volgende ver kortingen gebruikt: Maatschappij tot Exploi tatie van Staatssdoorwegen S. S.Holland- landsche IJzeren Spoorweg Maatschappij H. S. M.Nedorlandscho Centraalspoorweg Maatschappij: N. C. S.Noord-Brabantech- Duitsche Spoorweg Maatschappij N. B. D. S. M. Studentenstaking. Dinsdagavond is te Utrecht een vergadering van tandheelkundige studenten gehouden, waarin bjjna alle studenten in de tandheel kunde aanwezig waren en waarin zy het besluit genomen hebben, geene colleges, klinieken of demonstraties, gegeven door don lector en directeur van het Tandheelkundig Instituut of door zjjne assistenten, bjj te wonen, totdat hunne requesten aan de regeering en aan de curatoren der universiteit zouden zjjn onderzocht cn de tegenwoordige diroctour, lector en examinator, de heer J. E. Grevers, zou zijn vervangen. Het «U. D." meldt o.a. nog, dat de .Blaking" 120 heeren en dames omvat. Zy, die niet ter vergadering konden zjjn, werden Woens dagmorgen vóór het Instituut aan de Oude Gmcht opgewacht on overgehaald niet naar de colleges te gaan. Kr werd dan ook in optima torma .gepost", door groepjes van studenten. Duitsche instructeurs als revolutie agenten. Naar aanleiding van de muiterjj op de Braziliaansche vloot, meent een Fransch marine-officier er in .Paris-Journal' de aan dacht op te moeten vestigen, dat overal waar Duitsche officieren als marine-instructenrs in don vreemde zjjn geweest, of waar de strenge Duitsche disoiplino werd ingevoerd, de marino tot muiterjj geneigd is. Zoo ging het in Grie konland, in Portugal, in Rnsland, in Brazilië. Overal waar in do laatste jaren revolution- naire bewegingen plaats hadden, begonnen die bjj de marino. Deze stoute bewering van het Fransche blad wordt nog overtroffen, door de daaraan toegevoegde zelfverheerlijking: jSlechlt de Franscho marino is, ondanks alle geruchten over indisciplinairo hande lingen, trouw en zeker, wjjl de matrozen beter behandeld worden, dan onder de strenge Duitsche discipline". De vredesaterkte van het Duitsche leger. De .Lokal-Anzeiger" meldt, dat het wets ontwerp betreffende de vredeesterkte van het leger bepaalt, dat de sterkte van het Duitsche leger van 1 April af dermate ver hoogd zal worden, dat zjj in 1915 515,321 soldaten, korporaals en onderofficieren zal bedragen. Pruisen en het bjj dit land aange sloten contingent van de kleinere bondsstaten loveren hiervan alleen 899,026 man. Na do invoering van do nieuwo leger- organiaatie zollen er zjjn bij de infanterie 634 bataljons, bjj de rniterjj 510 eskadrons, by de veldartillerie 592 en de vestingartille rie 49 bataljons, de genie 29, de verkeers- troepen 17 en den trein 23 bataljons. Zuinigheid! Oud-Pruisischozuinigbeid. De keizer spreekt er over en ministers bevelen ze aan. En de miniBters van oorlog en marine treuren, wjjl zij zich zoo moeion bekrimpen, omdat de belastingwetten tegenvallen en het Rjjk in nood zit. Maar inmiddels berekent het ifTageblatt* dat worden aangevraagd op de niouwe Rjjksbegrooting Voor het leger 815.821.589 Mark, of 8.881.921 Mark meer dan het vorige jaar. Voor de marine 458.263.756 Mark of 16.087.474 Mark meer dan het vorige jaar. Voor pensioonen (alteen militaire) 150.075.215 Mark of 1.328.888 Mark meor dan het vorige jaar. Totaal 1.484.660.560 Mark of 26.248.28J Mark meer dan het vorige jaar. Dus anderhalf milliard voor de landsver dediging! En daarbjj het vooruitzicht, dat de nieuwe legorwet in 1915 een voortdurende verhoo ging der uitgaven met 21.8 millioen per jaar zal tengevolge hebben, en voor invoerings kosten 82.4 millioen zal kosten. Zuidpool-rei8. Eergisteren is te Londen bericht ontvangen, dat de Terra Nova, het poolschip van kapitein Scot, uit port Chalmers (Nieuw Zeeland) is vortrokken naar de Rosszee. Daarmee is de zuidpool-reis in ernst begonnen. Het zal nu wel meer dan eon jaar duren voor iets naders omtrent de oxpoditie wordt vernomen. Chineesche varkens. Men herinnert zich, wolk kabaal er is ge maakt, toen de eerste bezending geslachte Chineesche varkens, in bevroren toestand, in Eugeland werd aangovoerd. Met alle macht heeft men in de pers en in het Parle ment dien invoer willen stuiten. Het heette dan, dat de Chineesche varkens op onbe- schryflyk vuile wjjzo gevoed werden en hun vleeBch daarom wansmakeljjk en zelfs ge- vaarljjk was. Van andore zjjde werd daar tegen aangevoerd, dat de varkens, voor den uitvoer naar Engeland bestemd, een afzon derlijke voeding kregen en dat het vleesch bjj aankomst streng gekeurd werd. De eerste bezending bleek good. Sedert is het gerucht verstomd. Do toevoor schjjntintusschen door gegaan te zjjn. Wjj lozon na, dat een schip te Liverpool 6270 geslachte Chineesche var- kenB heeft aangebracht, en zij voor het ver bruik goedgekourd zjjn. De Maecenaten van onzen tijd. In een artikel in de «Frankfurter Zeitnng" over zelfstandige wetenschappelijke iustel- lingen zegt de bibliothecaris prof. Paalzow, dat de mannen en vrouwen, die door vorste lijke giften de wetenschappen bevorderen, uitsluitend tot den handel en de nyverheid behooren, dooh dat de hooge adel en de groote grond- en mynbezitters zich geheel en al onbetuigd laten. In ons land zegt hot «Ned. Tjjds. v. GV kan men vrywei zeggen, dat zulk een onderscheid tusschen de verschillende klassen van bezitters niet bestaatwat men een vorstelijke gift noemt, komt slechts eens in de zooveel jaren voor, on aan de wetenschap komt die dan nog uiterst zelden ten goede. Men vergelyke daarmede één weekbericht uit de .Doutsche med. Wochenschr.", waarin 900.000 Mk. aan 8 buitengewone giften op geneeskundig of hygiënisch gebied worden vermeld. Ook heeft de keizer weder 5000 mk. geschonken ter bevordering der artsen - cursussen. En nu eerst Engeland en Amerika Eén gift van f 480,000 voor een instelling voor geneeskundige onderzoekingenéén, voor eenzelfde doel van f2,400,000 één van f 60,000 voor de universiteit te Liverpool 7 van te zamen f 1,700,000 voor ziekenhuizen to Londen. En 1 millioen roebel voor de universiteit en de ziekenhuizen to Moskou. Op deze wyze loopen dc hoogescholen geen gevaar, haar beste krachten aan andere landen to moeten afstaan. Tweede Kamer, Algemeene beschouwingen over de Staatebegrooting. Dinsdagmorgen to kwart voor elf waren slechts 46 Kamerleden aanwezig, zoodat de Voorzitter do vergadering verdagen moet t 's middags 1 uur. Allereerst komt in stemming de subsidie- post voor de Landbouwtentoonstelling in 1918 te 's Gravenhage gehouden, waartegen door enkele leden bezwaren waren gemaakt. Met 50 legen 7 stemmen werd de post goedge keurd. Met het oog op don St. Nicolaasavond be sloot de Kamer Maandag niet te vergaderen. De Minister van Binnenland- sche Zaken zet daarna zjjn rede voort. Het Kabinet is niet conservatief, dan zou dio nieuwe party-formatie waarvan de heeren spreken niet noodig zjjn. Het behoud der Coalitie acht hy in 's lands belang. Klachten als hier gehoord wordon verscherpen de anti these. Wanneer iemand tot ander inzicht komt moet men hem daarvan geen verwjjl maken. Dat de suppoosten een half uur meer vrjj krijgen om naar de kerk to kannen gaan is toch ook niet zoo erg. Tot Zondagsheili ging kan de overheid niet dwingen, wel kan zjj waken togen verstoring van die heiliging. Mot het wetsontwerp betreffende ontslag aan huwende ambtenaressen wil hjj juist niet ingrypen in het hnwclyksleven, Hjj had voor dit ontwerp hier allerwege steun verwacht, acht gevende op vroegere nitlatingeo hier. De benoemingen geschieden mei de meeste onpartijdigheid. Zoo zyn er benoemd van 29 burgemeesters25 Katholieken in plaats van Katholieken, 8 Protestanten in plaats van Protestanten on 1 Katholiek in plaats van een Protestant. De minister vraagt slechts wie is de meest geschikte en als nu wat minder vrjjzinnigen worden benoemd is dat zjjn schuld niet. Omtrent de medaille to Rotterdam is nu ook gebleken, dat ook de burgemeester van Rotterdam geen onderzoek heeft ingesteld naar de godsdienstige gezindheid. De recher cheurs zyn vrjj te vragen wat zjj willen. Wat de Heldersche quaeBtie aangaat, is de strekking van de interruptie van den Minister van Marine geweest, dat hjj niets heelt weggelaten tot aan de ontslagaanvrage van vice-admiraal Van den Bosch. De zaak zal verder bjj Hoofdstuk VI tor sprake komen. En wat nu de aanstelling van geestelijken in de boide Rijksopvoedingsgestichten aan gaat. Dit is slechts een quantitatieve uitbrei ding. De zaak is hier anders gestold, dan bjj de marine. Bjj de Rijksopvoedingsgestich ten maakt de godsdienst een deel van de opvoeding uit, by de marine wordt echter ten onrechte van opper-dominé gesproken. De vryheid blyft echter bestaan. Wanneer de. Warners ambtenaar is, dan alleen zou de Minister opper-dominé worden, maar dit is juist niet het geval by de marine. Tegen de Kustdefcnsie is geageerd. Men kan die niet verwaarloozen of onze onaf hankelijkheid wordt bedreigd. Van vreemde pressie is geen sprake. Over de Bakkerswet mooton nu den minister van Landbouw geen verwyten worden gemaakt. Het Kabinet moest de invaliditeitsverzekering wel om werken. Tariefsherziening moet plaats hebben anders is er geen geld voor de sociale wet geving. De minister bestreed voorts de geuite meening als zou in de flnanciëele politiek van het kabinet geen perspectief zyn. Dal de uitgaven hooger zyn komt ook vooral door het Departement van Landbouw. De Minister van Financiën komt op togon de uitingen van den heer De Meester als zou h|j diens voorstellen hebben overgenomen na ze vroeger beBtreden te hebben. Het stelsel ooner inkomstenbelasting hooft do minister al jaren verdedigd. Het ontwerp-debietrecht op tabak is van don Raad van State terug. Uitvoerig verdedigt de minister voorts zyn voorgestelde or voor to stellen financieele maatregelen. Welstygen do uitgaven maar de Kamer maakt dc wetten by behandeling ook stoeds duurder. Spr. betreurt nog niet, dut h|j 't voorstel tot ver- lagiog van suikeraccyns introk. We zoudon die 10 millioen leeljjk to kort komen. Dc oaderdomsverzekering en de tariefwet wil de minister zoo wat geljjktydig invoeren. Als hot geld van het tariot daarvoor niet be waard werd zou do minister zijn porteieuille neerleggen. De minister is vau oordeel dat do meor- gogoeden naar vorhonding meer bijdragen dan de mindergegocdon. De eerste levens behoeften zullen in het tariefontworp niet belast z|jn. Tenslotte spreekt de minister nog uit voerig over do vlottende schuld. Eon belasting op goederen in de doode hand is van den minister niet to wachten. Do opbrengst zou ook niet meevallen, naar hy meent. Hy wil wel een staatje overleggen van onroerende goederen en inschry vingen op het Grootboek. De beraadslagingen worden daarna ver daagd tot Woensdagmiddag. Bjj de replieken is allereerst de heer Troelstra aan het woord. Spr. meent, dat de Minister van Binnenlandsche Zaken geon aanleiding heeft om te klagen over het lager peil der debatten. Uit verklaringen van de heeren Kuyper en de Visser blijkt hem dat de anti-these op practisch gebied slechts eon leuze is. Doodstraf en vaccinatie worden achteruit geschoven. Spr. zogt dat men door de bedrijfsorganisatie de christolyko arbeiders wil troosten. Hjj acht het denk beeld utopisch eu de christelyke partyeu denken er lang niet eenstemmig over. Voor do anti-theso is spr. niet bang; de regeering doet om de wille van do practjjk wel water in den wjjn. Daartegen is geen linksche coalitie noodig. Spr. gelooft voorts niet dat wc voor 1918 zooveel zullen oogsten. Zullen bjj oudordomsverzekering de lage loonen van storting worden vrygesteld Spr. oppert voorts in den breede nog cons zjjne bezwaren togen hot militairisme der regeering. Voorts werpt spr. de linkersyde tegon, dat het liberale ministerie voor oorloge uitgaven precies wilde doen als het tegenwoordige. De rode van den heer Lohman ontspoorde vier keer, wat •pr. nagaat. Hjj kwam ook op togen het misbruik dat van de Godheid gemaakt wordt alles wordt aan God toegeschreven; daarom komt hjj op tegen het rechtvaardigen van staats- boleid met Gods wil. Tegenover den heer Nolons merkt hy op dat de klassestryd toch duideljjk te zien is. Patroons en arbeiders zouden wel tot de overtuiging komen dat zjj gemeenschappelijke belangen hebben, maar juist het tegenovergestelde ziet men meor en meer. Intusschen zal de S.D.A.P. dit den menschen bjj het petitionnement voor alge meen kiesrecht wel duideijjk maken. De heer De Visser zet nader uiteen waarom hjj 't niet goed achtte dat ziekte- en ongevallenverzekering en ouderdoms- en invaliditeitsverzekering gescheiden zjjn. In ieder geval dient de laatste voor de ziekte verzekering te gaan. Bjj de ziekteverzekering hoopt hy dat de regeering die zal doen aan sluiten bij de ziekenkassen, organen nit do maatschappij voortgekomen. Tijdstippen van verzending Brievenmalen. Naar Oost-Indië: Verzend ings weg po.lb«Ofg,ng.l,y|[ |,Mlt p. zeepost via Amsterdam I 9 en 23 Dec. 7.— 'sa*, p. zeepost via Rotterdam 2 en 16 Dec. i7.— 'sa*, p. lloll. mail via Genua 0 en 20 Dec. 7.- 's av. p. Hol), mail via Marseille 13 en '27 Doe. 3.30'snam p.Franschem.viaMarseillei 2 en 16Dec. 7.'sa*, (voor Sumatra's Westkust: en Benkoelen alleen opj verlangen der afzenders) p. Duitsche m. via Genuajii en 28 Dec. !l2'smidd. (alleen op verlangen der afzenders.) Naar Palombang, Riouw, Banka, Billiton en Borneo: 8.30'smor. 7.— 'sav! 3.30'snaui p. Eng. mail via Brindisi> 9 en 23 Dec. p. Holt. mail via Genua 6 au 20 Dec. p. Holl. mail via Marseille 13 en 27 Dec. (alleen op verl. der afz.) p.Fransche m.via Marseille 2 en 16 Dec p. Duitsche m, via Genua]14 en 28 Dec. 7.— 's av. 12'smidd. eiken Vrijdag G cn 20 Dec. 13 en 27 Dec. 8.30'smoi 7— 's a%' '«nam Naar Atjoh en de Oostkust van Sumatra: p. Eng. mail via Brindisi p. HolL mail via Genua Holl. mail via Marseille alleen op verl. der afz.) p.Fransche m.via Marseille 2 en 16 Dec. 7.'s av. p. Duitsche m. via Genua 14 en 28 Dec. 12'tmidd. Naar Guyana (Suriname): p. zeepost via Amsterdam; 8 en 22 Dec. 7.'s av. p. mail via Southamptonl 5 en 19 Dec. |7.— 'sav. (alleen op verl. der afz.)| 3.30'snarn 7 Dec. 7.— 'sar. mail via New-York p. mail via St. Nazaire Naar Cura^ao, Bonaire en Aruba: p. zeepost via Amsterdam 8 cn 22 Dec. 7.'s av. slken Dinsdag v3d?C 3.30-anam 'sav. p mail via Southaoipton 0Queenstown. p. mail via Hamburg (alleen op verl. der alz.) Naar St. Martin, St. Eustatius en Saba: p. zeepost viaAmsterdamj 8 en 22Dec. 17.'sav galleen op verl der afz.) p. mail via Southamptonl 5 en 19 Dec. |7.'sav Naar Kaapland, Natal, Oranje-Rivier-kolonio en Transvaal: eiken Vrjjdag, 3.30 'e namiddags. Voor Hr. Ms. .Friesland" naar Tunis: 8 Dec., 7 uur av. Voor Hr. Ms. «Tromp" naar Colombo: '2 Dec., 12 uur 's midd. on 7 uur 'tav.; 5 Dec., 12 uur 'smidd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1910 | | pagina 1