vr,ï,
Marine en Leger.
De münenlegger „Balder", commandant de luit.
ter zee ie kl. R. H. v. Meeiiant, is van Hellevoet-
sluis naar Willemsoord vertrokken, om aldaar
schietoefeningen te houden.
Bij besch. van den Min, van Uarine is luit. ter
zee ie kl. F. L. Rnmbonnet, met 18 dezer, gepl.
in de directie te Amsterdam.
Bij beschikking van den Minister van Marine
zyn de navolgende plaatsingen em. gelast met
20 dezer: luit. ter zee le kL J. H. Zeeman, eervol
ontheven van liet bevel over Hr. Ms.mijnenlegger
„Hadda" en belast met het bevel over Hr. Ms.
inijnenlcgger „Medusa"; luitenant ter zee 2e kl.
R. P. van de Wetering, bijgen. De Rooy, en offi
cier-machinist 2e klasse M. W. Horning geplaatst
aan boord Hr. Ms. „Medusa".
Stoom vaartberichten.
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Rembrandt, van Batavia naar Amsterdam, vertrok
7 Dec. v. Colombo.
Billiton, van Batavia naar Amsterdam, passseerde
8 Dec. Gibraltar.
Celebes, v. A'dam n. Batavia, vertr. 8 Dec. van Suez.
Bali vertrok 8 Dec. van Amsterdam naar Hamburg.
Nias, uitreis, arriveerde 8 Dec. te Antwerpen.
Madura arriveerde 8 Dec. van A'dam te Padang.
Oranje, thuisreis, arriveerde 9 Dec. te Genua.
K. W. III vertrok 9 Dec. van a'dam naar Batavia.
Flores arriveerde 9 Dec. van Java te Amsterdam.
Koningin der Nederlanden, uitreis, vertrok 9 Dec.
van Colombo.
Grotius, uitreis, is 9 Dec. Kaap del Armi gepasseerd.
Banda vertrok 10 Dec. van Amsterdam naar Java.
rotterdamsche Lloyd.
Wilis, v. Java n. R'dam, vertr. 7 Dec. van Batavia.
Bogor, v. R'dam n. Java, vertrok 7 Dec v. Catania.
Sindoro, v. Javn n. R'dam, vertr. 7 Dec. van Perim.
Palembang, v. R'dam n Java, vertr. 8 Dec v. Suez.
Rindjani arriveerde 9 Dec. v. Rotterdam te Batavia.
Kawi arriveerde 9 Dec. van Batavia te Rotterdam.
Besoeki, v. R'dam n. Java, pass. 9 Dec.'Gibraltar.
Malang, v. R'dam n. Java. pass. 10 Dec. Dnngeness.
Menado, v. R'dam n. Java, arriv. 10 Dec. te A'dam,
Ophir, van Rotterdam naar Java, vertrok 10 Dec. van
Tangcr en Gibraltar.
Kon. Holl. Lloyd.
Delfland, van Amsterdam n. Buenos-Ayres, vertrok
8 Dec. van Duinkerken.
Hollandia vertrok 9 Dec. v. Buenos-Ayres n. A'dam.
Zeelandia (thuisreis) pass. 10 Dec. OuessanL
Kon. West-Indische Maildienst.
Pr. Willem I arriv. 8 Dec. v. Paramaribo te A'dam.
Pr. Willem III (uitreis) is 9 Dec. Lydd gepass.
(Zie verder Eerste Blad.)
Tijdstippen van verzending der
Brievenmalen.
Naar Ooot-Indië
Verzendingsweg.
Datum der ter
postbezorging.
TydsL der
laat. bnsl.
a/h Postk.
p. zeepost via Amsterdam
p. zeepost via Rotterdam
p. HolL mail via Genaa
p. HolL mail via Marseille
p.Franschem. via Marseille
(voor Sumatra's Westkust
en Benkoelen alleen op
verlangen der afzenders)
p. Duitsche m. via Napels
22 Dec.
15 en 29
19
12 en 26
15 en 29
13 en 27
7.— 'sav.
7.— 's av.
7.— 'sav.
3.30'snam
7.— 's av.
12'smidd.
Naar Palembang, Riouw, Banka, Billiton
en Borneo:
8.30'smor.
7.'s av.
3.30's nam
p. Eng. mail via Brindisi 2
p. Holl. mail via Genua 1
p. Holl. mail via Marseille 12 en 2
(alleen op verl. der afz.)
p.Franschem. via Marseille 15 en S
p.Duitsche m. via Napels 13 en 2
Naar Atjeh en de Oostkust van Sumatra:
p. Eng. mail via Brindisi] eiken Vrijdag 8.30'smor.
p. HolL mail via Genua 19 Dec. 7.'s av.
p. Holl. mail via Marseille 12 en 26 3.30'snam
(alleen op verl. der afz.) 15 en 29
p.Franschem. viaMorseille 7.'s av
p.Duitsche m. via Napels|13 en 27 12'smidd.
Naar Guyana (Suriname):
p. zeepost via Amsterdam] 21 Dec. |7.'s av.
p. mail via Queenstown 22 en 29 3.30'snam
p. mail via New-York. 22 3.30'snam
p. mail via St. Nazaire .1 7 Jan. 17.av.
Naar Curaqao, Bonaire en Aruba:
p. zeepost via Amsterdam 21 Dec. 7.— av.
eiken Dinsdag
3.30'snam
7.— 's av.
p. mail via Southampton
of Queenstown.
p. mail via Hamburg
(alleen op verl. der afz.)
Naar St. Martin, St. Eustatiua en Saba:
p. zeepost via Amsterdam] 21 Dec. |7.'s av.
(alleen op verl. der afz.)
p. mail via Engeland eiken Woensd.|7.'sav
Naar Kaapland, Natal, Oranje-Rivier-kolonie
en Transvaal:
eiken Vrydag, 3.30 's namiddags.
optrekt, is geen schot kruit waard 1"
Edelmoedig schept mottige Krissie op voor
Gerrit, die met razenden honger aanvalt en
als deze, na het eerste bord opeens in een
schokkend huilen losbarst en hartstochtelijk
gaat snikken, dan sust hy
■Kom! wees bedaard. Voorloopig is je
groolste *org immors voorby Nou je weer
op kalm water vaart, moet je er niet van
willen weten om bakzuil te halen. Schei
uit Gerrit hou op, asjeblieft met dat go-
snotter. 'k Word er zelf akelig van. Schei
je nou uit 't Is Godgeklaagd, om zoo
kwajongensachtig te grienen. Moet je er nog
eentje Móét je 't Is het laatste uit de
buB. Morgen haal ik weer versch en zoolang
als 'k hob, pik je vry mee, kameraad 1 En
wil je liefst heelemaal onafhankelijk zyn: kyk
hier op jo gemak uit, om met het een of
ander de kost te bescharrelen. Begin je
nou weer opnieuw met die tranen
Toen den volgenden dag, 's morgens heel
vroeg, ergens in de buurt een haan kraaide,
stond Kris voor het bed, dut hy 's avonds
zelf onder tafel en naast een paar stoelen
bad opgeslagen, om me wakker te stompen.
Hoor je'm, Gerrit? Hoor je'm Dat is
m'n vaste porder, maat I Hoor je nou die
haan niet schreeuwen, Gerrit? Er uit dan
het is tyd! Er uit, luilak I*
De mottige kleedde zich met een haast
alsof-io aanstonds klokslag op z'n work moest
wezen, holde vervolgens naar buiten om een
halve cent koffiwatcr te halen en ik was
juist te voorschijn gekropen toen hy weer
binnenstormde.
Een uur daarna gingen we samen door de
stille wyk op stap. (Wordt vervolgd).
VERVOLG BERICHTEN.
HELDER, 12 December.
Men maakt ons attent op een verzuim,
dat wy onwillekeurig gepleegd zouden hebben
inzake de vermelding van de St. Nicolaas-
vieriDgen. St. Nicolaas is n.1. op den dag
van zyn verjaring door de muziek van
«Winnubst" van hot station gehaald, en langs
Plantsoenstraat, Spoorstraat en Keizerstraat
naar de Spoorgracht gebracht, ten huize van
de firma LelieveldKlok kers. Vandaar nit
stelde St. Nicolaas zich beschikbaar voor
het bezorgen vaa pakjes, hetgeen tot laat
in den nacht heeft plaats gehad.
rOawillekeurig" geschiedde dit verzuim,
zeiden we. En dit is te meer te betreuren,
daar aan de manier, waarop de onderneming
door genoemde firma op touw was gezet,
een woord van lof niet mag onthouden worden.
Voor zooveel thans nog noodig, vertellen we
ons verzuim, met eene bede om vergeving
Het bovenstaande geeft ons aanleiding het
ingezonden stukje in het vorig nummer en
dat in het hnidige te onderstreepen. Want
het is dezen St. Nicolaas-vertolker, dien
eenige laffe kwajongens met vuil hebben
gegooid, zóo, dat zelfs zyn kostbaar costuum
bedorven werd.
Een woord van proteBt tegen een dergelyk
laf gedoe zij wellicht hier op zyn plaats.
»Is dit geen terrein voor de Vereeniging
(Helder's Belang zoo vraagt de eene
inzender. «Eenig politie-toezicht aldaar is
gewenscht", zegt de andere. Wy gelooven,
dat de laatste schrijver den spijker op den
kop raakt, en dat alleen strenge, zeer strenge
straffen een einde kunnen maken aan derge
lijke toestanden.
Het pantscrdekachip Zeeland" is
gisterenmorgen direct van de werf naar zee
gestoomd, tot het opvolgen van zyn bestemming
□aar Cnrayao.
Als gewoonlijk waren tal van familieleden
en belangstellenden aan het Havenhoofd aan
wezig om de opvarenden nitgeleide te doen.
By het stoomen in het Marsdiep brak een
deel van de achtermast, waaraan de draad-
looze telegrafie bevestigd zat. Een deel daarvan
kwam dientengevolge naar benedeD.
Het ongeval was blijkbaar niet van ern-
stigen aard, aangezien het schip zyn reis
vervolgde.
Een ongeluk.
Zaterdag is de matroos, die aan boord van
het Wachtschip alhier de wacht deed in de
mast, door onbekende oorzaak daarnit ge
vallen. Hy kwam dientengevolge op het
tentdoek terecht, rolde daaraf en viel toen
op het vlot. Kort daarna overleed hy aan
de gevolgen van dien val.
De Duitsche trawler Möwe wordt heden
door de sleepboot „Oostzee" naar Hamburg
gesleept.
De loodskweekelingen W. Doekse en
A. A. Baak, hebben met goed gevolg examen
afgelegd voor den buitendienst.
By K. B. is, voor het tijdvak van 1 Jan.
t/m 81 Aug. 1912, benoemd tot leeraar aan
de R. H. B. S. alhier, de heer J. H. J. de
Bruin, alhier.
„Het zeeofficiersvak".
In een in „Artis" gehouden vergadering
van de afdeeling Amsterdam der Neder-
landsche Vereeniging «Onze Vloot" bield de
luitenant ter zee le klasBe A. ten Broecke
Hoekstra een voordracht over ,Het Zeeof-
fficiersvak".
De heer Ten Broecke Hoekstra begon met
te zeggen, dat bet leven van den zeeofficier
weinig gekend wordt, doordat dit zich afspeelt
buiten den gezichtskring van de menschen
aan den wal. De Amsterdammers kennen van
de marine weinig meer dan de sombere romp
van de onttakelde .Wassenaer".
Spr. herinnerde vervolgens aan den zeiltyd,
dien hy medemaakte aan boord van het
zeilfregat «Van Speyk". Die zeiltyd was een
voudiger, veel minder gecompliceerd dan thans.
Om de techniek van het schieten bekommerde
men zich niet veelVoor de zeeofficieren
was ervaring de hoofdzaak.
Daarna schetste spr. de ontwikkeling van
het materieel in de laatste twintig jaren,
waaruit groeide het hedeudaagsohe pantser
schip, dat wonder van teohniek, waar in zóó
kleine ruimte al wat het menschelyk intellect
in uitingen der techniek wist te belichamen,
is geconcentreerd.
In het kort gaf spr. een overzicht van de
verschillende scheepslypeD, waaruit de tegen*
woordige vloten zyn samengesteld en daarby
vond hy gelegenheid op te merken, dat de
onderzeeboot het wapen ïb voor den finan
cieel zwakke.
Spr. weeB erop dat, al mogo het varen tor
zee nu het oude zeilschip plaats maakte
voor de soort dryvende fabriek, die het
moderne oorlogsschip is in een zeker op
zicht verloren hebben aan poëzie, aan poëzie,
zooals Jean Richepin die gaf, hot daartegen
van een nieuwe aantrekkelijkheid werd, waar
van Kipling ons de forsoher poëzie geeft in
zyn Seven Seas".
Met die veranderingen in het materieel
ging een verandering in den werkkring van
het personeel samen. De zeeofficier werd van
zeeman, die zyn vak in hoofdzaak fleerde
door de praktijk, een eoort sportman-werk-
tuigknndigo, voor wien oen veelzydige weten
schappelijke opleiding noodig is, en die in
zyn carrière evenveel ingenieurs- ais zuiver
zeemanswerk te doen heeft.
Na de pauze belichtte de spreker achter
eenvolgens de verschillende kanten van het
zoo veelzydige zeeoffleierenvak. In de eerste
plaats den techoiscben kantals artillerist,
torpedist, electricien, navigateur, enz. Dan
den phyAieken kant, de .sport" van het vak.
Vervolgens schetste by den zeeofficier als
vertegenwoordiger der natie in don vreemde,
zoowel by feestelijkheden den .pretkant",
zooals hy het noemde als by internationale
moeilijkheden.
Na nog gewezen te hebben op verschillende
vredesdiensten, waartoe de zeeofficier als
vanzelf is aangewozen, als het hydrografische
opnemen, het deelnemen aan wetenschappelijke
expedities on dergelyke, stond spr. stil by de
militaire zjjde van het beroep. Hy wees er
op hoe het militair zyn niet in hoofdzaak is
iets uiterlijke, maar iets veel diepers. Dat
aan het militaire gehoorzamen alle slaafsch-
heid vreemd is, doch dat het slechts is het
bewust aanvaarden van de consequenties van
een wet, waarvan men de noodzakelijkheid
inziet voor een organisatie, die op een gegeven
oogenblik aan het individu den eiscb moet
kunnen stellen zyn leven te geven, zonder
verdere overwegingen. Volgens spreker is
de dwang in 't militaire leven slechts schyn
en is in werkelijkheid de vrijheid juist daar
't grootst. Met instemming haalde spr. de
woorden van Marguéritie aan .Laservitude
militaire a une austère grandeur".
Hierna werd mot enkele woorden het doel
van de betrekking van zeeofficier besproken
Spr. wees erop hoe hetgeen wy in de wereld
zien gebeuren geen aanleiding kan geven om
te meenen, dat wij in den vervolge den
eeuwigen vrede zullen genieten.
En hen die mochten twjjfelen of voor een
kleine natie een weerkracht wel van eeDig
nut kan zyn, wees spr. er op, dat de kaos
om direct met een groole mogendheid in
oorlog te geraken wel zeer klein de kans,
om in een oorlog zijdelings betrokken te
worden, echter niet zoo gering is.
Ten slotte richtte spr. zich meer in 't
byzonder tot de jongelui, die nog een loop
baan moeten kiezen en roerde daarom met
een enkel woord de financieels zyde van het
zeeofficierBvak aan. Hy zeide dit eenigszins
noode te doen omdat hij zyn vak niet
gaarne beschouwd ziet als een .baantje"
waarmee men zijn brood verdient. Aan hen,
die het zoo willen beschouwen, zou hy willen
toeroepen „wordt wat anders" want wie
de loopbaan van zeeofficier niet kiest uit
liefde voor het vak, doet beter naar iets
anders om te zien.
Spr. noemde do betrekking van zeeofficier
er een van matige traktementen en goed
pensioen, waarin men oon onbezorgd bestaan
vindt als ongetrouwde, doch die voor den
onbemiddelde die jong trouwt vele bezwaren
heeft, ook al door het veelvuldige naar
Indië gaan. Wie houdt van een afwisselend
leven, van het avontuurlyke, van de zee en
de wyde verten, wie uit wil vliegen en ge
noeg kanten aan het vak ziet om als aan
grijpingspunt te dienen voor zyn energie
die melde zich aan.
Eu wie zyn keuze op de zeoofficierenloop-
baan vestigt, zy zich bewust dat hy eeu
groote traditie zal hebben op te houden eu
een werkkring kiest, waarin de hoogste
eischen aan zyn geheele mensch-zyn gesteld
wordennog meer aan karakter dan aan
intellect.
Spreker eindigde met te zeggen: Webly-
ven allen onder dit ideaal dat zyn we
ons wel bewust maar het is al veel een
ideaal te hebben." (Applaus.)
IJmuIden, 11 December.
In het begin van de vorige week werden
van een stoomtrawler in de vissohershaven
alhier tijdens het lossen ongeveer 60 tongen
gestolen.
Het is der politie gelukt vijf daders op
te sporen, waarby bleek dat één der hal
knechten den diefstal oogluikend had toe
gestaan.
Tegen allen werd proces-verbaal opge
maakt, terwyl de halknecht zyoe misdaad
inmiddels met ontslag boet.
Met ingang van 1 Januari zal de reiniging
alhier niet meer verpacht doch in eigen
beheer van de gemeente genomen worden.
Het gemeentepersoneel zal dan worden uit
gebreid met 9 werklieden (1 opzichter, 1
beltbaas, 1 sorteerder, 3 voerlieden en 3
straatvegers).
Het vergaan van de „Ixlon".
De Raad voor de Scheepvaart heeft Don
derdagavond een onderzoek ingesteld naar
aanleiding van de ramp, overkomen aan het
stoomschip .Ixion", van de Ned. Stoom-
vaartmy. «Oceaan", kapitein B. de Boer, te
Hollum. Op 1 October is het schip in den
Ind. Oceaan door brand vernield en vergaan
een groot aantal leden der bemanning, onder
wie veel ChinoezeD, kwam by deze scheeps
ramp om. Tot de verongelukten, 24 in getal,
behooren de derde stuurman en de timmerman.
23 opvarenden werden gered. Van een sloep
met schipbreukelingen is nooit meer iets ge
hoord.
Als eerste getuige werd kapitein de Boer
gehoord. Deze deelde mede, sinds 12 jaar als
gezagvoerder der maatschappij te hebben
gevaren. Hy heeft diploma lste stuurman
groote stoomvaart.
Don lsten Juni heeft de „Ixion" Amsterdam
verlaten, den 13den Juni Liverpool, meteen
lading stukgoederen. Te Port Saïd werden
kolen bygeladeu, en vandaar werd onmiddelyk
doorgestoomd naar Padang, waar 800 pk.
rottiDg werd bijgeladen. Nieuwe koleD waren
hier niet noodig. Eerst te Batavia werden
wedorom kolen ingenomen, en wel Japansche,
voor de kustreis. Aangedaan werden o.a.
de havens Cheribon, Samarang, Tjilatjap en
Soerabaja. Overal werd lading gelost, of
nieuwe lading ingenomen. Te Tjilatjap copra
in zakken. Daarna werd de terugreis aan
vaard.
Vier dagen oponthoud was te Priok noodig;
hier werden Japansche kolen ingenomen, niet
als gewoonlijk Ombiliënkolen, omdat er aan
de gewone steigers geen plaats was. Het
Bchip had een stuur- en oen bakboords-, geen
crossbunkor.
Langdurig stond de president by de onder
vraging van dezen getuige stil by de inrich
ting van het schip. Op het voorschip was
een opgebouwde bak, die op deze reis niet
bewoond werdmidscheeps bevonden zich
de brug, met stuurhuis en kaartenkamer, en
rondom hot maindek de passagiers- en offi
cieren-verblijven. Op het achterschip waren
do logiezen voor de bemanning.
De eerste offioicr was belast met het toe
zicht op de reddingsmiddelen, de officieren
gezamenlijk met het toezicht op het laden en
lossen. By elkaar zyn er in Indië 449*2 zakken
copra geladen. Getnige heeft geen enkele
maal een klacht bereikt, dat er by het laden
gerookt wasdit wil echter niet met zeker
heid zeggon, dat het inderdaad niet geschied is.
Er waren 4 sloepen op de midscheeps
ingericht als reddingsbootenop het achter
schip waren dan nog vier sloepen, waarvan
er eon werd gebruikt als werkboot.
Tydens de kustreis wordt niet geregeld
dek gewasschen, met het oog op het telkens
laden en lossen.
NameDB de Chineezen was nooit eenige
klacht by den kapitein ingekomen. Journaal
nöch monsterrol nèch strafregister was geheel
blanco.
Ook met de Europeesche bemanning is
nooit ernstige mooilykheid geweest; alleen
óón matroos heeft eens een vry ernstige
terechtwijzing gehad.
Het schip was electrisch verlichtde
boordlantaarns en de lichten waren echter
niet electrisch. Aan bakboordszyde liep van
het maindek oen electrische leiding naar
benedende dynamo bevond zich ook aan
bakboordzijde. In de ruimen waren stopcon
tacten aangebracht, zoodat daar nooit anders
dan met electrisch licht gewerkt werd. In de
bunkers echter werd gewerkt met z.g. snot
neuzen.
Door daartoe aangebrachte kokers werd
de temperatuur van de goed geventileerde
bunkers geregeld gecontroleerd.
Den 30en September vertrok de tlxion"
op haar thuisreis van Priok. Behalve een
officier waren er steeds twee minderen op
do brug en voorts twee matrozen als uitkyk
op de bak. D9n 1 Octobef was de kapitein
des avonds 9 uur ter rustegegaau.
Hy had nog geen half uur gelegen, toen
de derde stuurman hem kwam wekken met
de kreetkapitein, er is brand in de gang I
De kapitein snelde naar de brug; hy zag
onmiddelyk, dat de dekkeu gevaar liopen en
gaf wat bakboord roer. De vlammen sloegen
uit de ventilators der machinekamer. De
kapitein schreeuwdestop het schip. Of dit
onmiddellijk gebeurd is weet getuigo niet.
De brand was aangekomen in de van-kamer,
en greep met groote snelheid om zich heen.
De brandslang, die zich in de bootsmanshut
bevond, kon niet meer bereikt worden.
Met do binschmiddelen, de pompen, de
de pypenleiding van het vóór- naar het
achterschip en de dekleiding, die door een
pomp in de machinekamer gevoed werden,
kon de brand niet bestreden worden. Een
reddingboot aan stuurboordzijde, waar getnige
zich bevond, werd overboord gezet; hierin
sprongen 13 man, by wie zich later nog zes
anderen, n.1. getuige, de tweede stuurman,
de dokter en drie matrozen, voegden. De
andere reddingbooten op de midscheeps waren
reeds door den brand aangetast. De menschen
die niet in de reddingboot waren gesprongen,
weken voor de woedende vlammenzee terug
naar het achterschip, waar zy de boot, aan
bakboord, die voor het schilderen van het
schip werd gebruikt, neerlieten en erin spron
gen. Spoedig hoorden de kapitein en de man
schappen in zyn boot, die van de andere
boot roepen, dat deze water maakte, daar
er geen prop in zat.
Hun werd een puts overgegooidof zy
die nog gebruikt hebben weet getuige niet.
Ook riep hy hun toe, dat zes man (meer kon
hy met het oog op de zware deining en de
volte in zyn boot niet toestaan) mochten
overzwemmen. De tweede kok, een lichtma
troos en een Chinees zyn toen van de vol-
loopende boot overboord gesprongen, naar de
andere boot overgezwommen en opgepikt.
De derde stuurman vroeg of hy ook mocht
overzwemmen, maar do kapitien verbood hem
dit omdat de bemanning van die boot, allen
minderen en meerendeels Chineezen, dan zon
der commando zoude zijn. Kort daarna lag
de brandende «Ixion" tusschen beide booten,
en boorden getuigen en degenen, die by hem
waren een rauwen gil, en daarna niets meer.
Wat met de boot gebeurd is, weet men niet;
mogelijk is zy door de Ixion" overvareD.
De andere schipbreukelingen werden op
genomen door het st. >Good Hope", on gingen
den volgenden dag te Benkoelen aan land.
De matroos, die tydens het uitbreken van
den brand bakboordswacht had, eeu Engeisch-
man, te Londen woonachtig, is Diet gedag
vaard kunnen worden. Voorgelezen werd
een door hem afgelegde verklaring, die go-
heel overeenstemde met de mededoelingen
van den kapitein omtrent de ramp.
Nader ondervraagd, zeide de kapitein, dat
hy den brand toeschrijft noch aan broeiing in
de kolen, noch aan broeiing in de lading, noch
aan kwaadwilligheid.
Vervolgens werd gehoord de heer Feninga,
technisch adviseur der maatschappij. Hy ver
klaarde, dat de reedery steeds zeer coulant
is in het doen aanbrengen van reparatiën;
de kasten in de van-kamer zyn van hout
verder is alles van ijzer, evenals byna alles
in de onmiddelyke nabijheid.
Wanneer .er brand is in den koker van de
van- naar de machine-kamer moet de vlam
naar beneden. De van kan niet zyn warm
geloopen, kortsluiting in de buurt vau de
vau kamer is uitgesloten, omdat daar nergens
electrisch licht is.
Ten slotte werd Donderdagavond gehoord
de le machinist J. Meeuwen.
Hy verklaarde: de lucht komt in de van
kamer van den stunrboordBingang door een
rooBter. In do van-kamer was petroleum
verlichtingde daarvoor benoodigde petroleum
werd uit de piek gehaald. Ook in het ma
trozenverblijf, in de pantry en in de bakkerij
werd petroleum voor verlichting gebezigd.
Er was alleen aau de Btuurboordzyde van
het schip petroleum-verlichting tusschon
9.30 u. en 9.45 u.
Terwyl getuige zat te lezen in zyn hut
kwam de derde machinist hem waarschuwen
dat er brand was in de van-kamerde vlam
men kwamen door den koker. Getnige heeft
de van stopgezet. Zelf heeft getuige toen
waargenomen, dat het niet brandde in de
van-kamer, maar in de van zelve.
De telegraaf werd op stop gezet en de
machine is onmiddelyk gestopt.
Waar het brandbluschmateriaal geborgen
werd wist getuigo niet. Hy heeft getracht
de waterleiding door den deklast van bak
boord naar de stuurboord zyde te brengen,
maar dit ging niet meer. Getuige heeft nog
gepoogd den brand in de van te blusscben
door water te werpen door den schynlicht-
werpertoen brandde de van-kamer ook.
Getuige is toen naar boven gevlucht en in
de reddingsboot gegaan. Het schip liep nog
vaart, hoewel de schroef niet meer draaide.
De brandende «Ixion" heoft ongeveer een
cirkel beschreven.
Getuigo vermoedt, dat zy do verongelukte
boot heeft overvaren.
Vrijdagavond zette de Raad voor de Scheep
vaart de behandeling voort.
Op dit schip ontstond op 1 Oct. jl. in de
Indische wateren brand. By deze scheeps
ramp verloren 24 van de 47 opvarenden het
leven,
Kapitein De Boer verklaarde gisteravond
nog dat hy tweemaal een ontploffing gehoord
heeft. De eerste kan geweest zijn van de
aan boord aanwezige vuurpijlen. De oorzaak
van de tweede, veel heviger ontploffing met
hoog opgaande vlam weet do gezagvoerder
niet.
Toen werd gehoord de 3e machinist S.
de Graaf. Toen bij de wacht overnam was
er niets bijzonders.
Tusschon half 10 on 10 uur kwamen de
ChineeBche stokers hem opmerkzaam maken,
dat de vlammen uit den fankoker sloegen.
De 4e machinist zette de ballast-pomp aan.
De machines werden, nadat de telegraaf
overgegaan was, gestopt. De handel der
machineB werd dichtgedraaid. Get. kon niet
langer in de machinekamer bly ven, daar deze
vol rook stond.
De achterste bakboordsboot werd gestreken
en hierin nam get. plaats. Er zaten reeds
menschen in. Later sprong nog een der machi
nisten overboordhy werd door de boot
opgepikt.
Vyf minuten na het stoppen der machines
was de boot te water. Eerst hield men de
boot nog aan een loglijn. Daarna werd naar
het voorschip van do .Ixion" geroeid, om
daar nog menschen af te halen.
Do heer Kotting wees den 8en machinist
er op, dat waaneer de fan niet gestopt was,
doch had blijven voortdraaien, waarschynlyk
de brand beperkt was tot den ijzeren koker
zelf, waarin vermoedelijk vuil brandde. Toen
get. in de fankamer kwam, zag hy slechts
vlammetjes in den koker. Terugkomende in
de machinekamer en stookplaats brandde
daar immers nog niets.
Do le stuurman J. B. van der Werff was
o. a. belast met den dek-inventaris on de red
dingsmiddelen.
Deze get. geloofde ook, dat de andere sloep
overstoomd was door de «Ixion". Er werd
later niets meer vao gezien.
Do heer Rosenbnrg vroeg, of het ook
mogelyk was, dat de doktor in zyn hut
proefnemingen deed.
De gezagvoerder zeide, dat de bejaarde
dokter, een Engelschman, ziekelijk was.
Vervolgens werd gehoord de 2e stuurman
G. Jo ..sten, die bij het nilbreken van den
brand in zyn kooi lag. Een matroos porde
hem op. In zyn slaapkleeren ging hy naar
het dek.
Met den kapitein, den dokter en eenige
andere zeelieden trachtte get. de bakboord-
voorboot te stryken. De vlammen sloegen
echter zoo vlug over, dat dit oumogelyk
was. Men moest naar het voordek vluchten.
De andere boot was inmiddels reeds te water.
De menschen, die op het voordek waren,
maakten van eenige luiken een vlot, waarop
de 3e stuurman, kok en eenige matrozen
zich trachtten te redden. De kapitein, dokter,
en get. bloven op het voordek en sprongen
later over boord. Zy werden door een der
sloepen opgepikt.
De 4e machinist J. J. Vlierboom, die zich
het leven redde door van het brandende
schip te springen en naar oon dor sloepen
te zwemmen, verklaarde, dat hij op de brng
de machine-telegraaf op langzaam had gezet.
Later kan zy wel op stop zyn gezet. Het
was de eerste reis van dezen machinist.
De bootsman Kl. Bottinga zeide, dat hy
een ontploffing had gehoord op het oogen
blik, dat de brand nitbrak.
Hy verklaarde voorts nog, terwyl de sloep
met een loglyn achter de .Ixion" dreef, dat de
schroef wel draaide. Hy had juist de loglyn
losgeworpen omdat de schroef draaide.
Hy had nog gehoord dat de 3e stunrman,
die in de boot was, welke vermoedelijk over
varen was, riep: »we zyn verloren 1"
Van het vlot kwam later nog de Se stnnr-
man in deze sloep. De anderen die zich op
het vlot bevonden, moeten in de golven zyn
omgekomen, 't Waren de chef-kok, de 4e
hofmeester en twee matrozen.
De scheepsjongen sprong mot den 2enkok
en den ChineeBCben kok over boord en zwom
Daar de andere sloep. Hierdoor redden zy
hun leven.
Het getuigenverhoor was hiermede afge-
loopen.
De Raad zal hetzij een nader onderzoek
bepalen, hetzy op een nader te bepalen dag
uitspraak doen.
Een terechtstelling van 14 Arabieren.
Een correspondent van de >Matin" seint
over een terechtstelling van 14 Arabieren:
Zonder eenig verzet, sommigen fier, anderen
berustend, zyn de rebellen van de dagen van
23 en 26 October naar de strafplaats gegaan.
Om half vyf werd hun zwijgende groep voor
de zuilengaaudery op een ry gezet en het
is hier, dat zich de meeBt droevige oogen-
blikken van dit gerechtelijk treurspel voor
deden. De veroordeelden moesten de -drio
trappen opgaan, die hen naar de plaats ge
leidden, welke hun was aangewezen.
De uitvoering scheen niet gemakkelijk.
Zy waren veertien in getal, vergezeld ieder
van twee zaptiehs, en indion zy niet die
schoone verachting voor het leven hadden
bezeten, waaraan wy, bewoners van hot
Westen, niet kunnen raken, omdat wij het
fanatisme niet meer kennen, vraag ik my
af, welke verwarring zich niet zou hebben
voorgedaan. Maar gedwee, terwyl een van
hen niet ophield zyn gebeden tot Allah te
richten, legden zy hun laatste schreden af.
Om 4 u. 40 waren de veertien strikken om
den hals gelegd. Een minuut later werden
do planken van de galgeD, waarop de ver
oordeelden stonden, met een ruk weggeduwd.
De aanroepingen van Allah hielden plotse
ling op: eon lichte zywaartsche beweging
van elk lichaam en het is gedaan.
Ik bon om 8 nnr op de plaats van de
terechtstelling teruggekeerd om de gelaats
uitdrukking van de menigte Arabieren te
zienmaar wie kan zich vleien de gevoelens
te doorzien, welke zioh achter deze maskers
verbergen
Rembrandt's Molen.
Telegrammen uit New York melden, dat de
millionnair Widener, de kooper van Rem
brandt's Molen, nog drie kapitale Rembrandt's
heoft aangekocht, dusverre tot de verzameling
van Lord Wimborne behoorende. Widener
moet voor de drie 200,000 pond sterling
hebben betaald.