KLEINE COURANT
't Vliegend Blaadje
voor Heldor, Toxol, WSorlngon on Anna Pautowna
Zaterdag 20 Aprü 1912.
^TT^gang.
No. 4090
t Vliegend Blaadje p. 3 m. 50 ct, fr. p. port 75 ct, buitenland 11.25
Pre- 1 Zondagsblad 37$ i i 15 i ft0.75
miênModeblad 65 s 75
(Voor het buitenland bij vooruitbetaling.)
f 0.90
Advertentiên vaa 1 tol 5 regels (bjj vooruitbetaling) 30 cent
Elke regel meer. 6
Bewjjs-exemplaar2$
Vignetten en groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Intero.-
Telnfoon SO.
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag.
Uitgeven C. DE BOER Jr. berkhout a Co.), Helder.
Bureaus i Spoorstraat en Koningstraat.
Tweede Blad.
Opgave van alhier gevestigde en vertrokken
personen tot en met 17 April 1912.
Gevestigd.
Naam: Beroep: Woonplaats: Van:
J. Schenk, visscher, Oranjestr. 49, Zaandam Chr. Ger.
G. Rong, kwartierm.jAchtergr. W.i 27, Schagen N.H.
T. J. Jansen, stoker, Weststraat 98, A'dam
R. Boon, administr., P.Krugerstr. 47, Amersfoort
H. Linders, korp.-stoker, Basstraat 76, A'dam
A. Koch, stoker, Oranjestraat 43. R.C.
C. Pieters, werkman, Basstraat 63, 's-Hage N.H.
A. Koster, serg-kok, P.Krugerstr. 6, Akersloot
W. Boon, musicus, Hoogstraat 9, Paterson
J. P. Dukers, stoker Ie kl., Middenstr. 8a, R'dam RC.
P.A.Dievenbach,raatr.-scheerd.,Ankerp 31,A'damN.H,
A.M.v.d.Pol,smid,2eSchagendw.str.4,Sijbekar3pelO.R.
L. Folmer, verpleegster, Weststiaat 104, A'dam N.H.
G.Willem8en,kwartm,,Acht.binnenh.60,Middelb.
J. Zwagerman, x. bHoogstraat 58. Schoort R.C.
Vg ••trokken.
Naam: Beroep: Van: Naar: Gel.
A.Cranenbroek,korp.-mar. Californistr.20, A'dam R C.
G. J. de Jong, meubelm., Zuidstr. 32, Hilversum N.H.
C. v. Eeten, marinier, Basstraat 6, A'dam
L. Kooien, serg.-mariniers, Molenstr. 3c, A'dam
P.C.v.Elteren,serg-maj.art,Langestr.22a,Diemen R.C.
M. v. Weeren,serg -mar.,le Wil.dw.str.3,H.voetsl.
H. G. Verkuilen, gep., Goversstraat 46, A'dam N.H,
D. Pieters, stoker, Hoogstraat 24, R'dam
J. H. Arpeau, onderwijzer, Weststraat 9. A'dam
C. H. Doesburg, mar., Acbterbinnenh. 80a,
Wed. A. Alstede, i. b., Basstraat 52, E.L.
Wed. S. Bouma, Vjjfsprong 5, Workum R.C.
W.C.Linsehoten,Offic.-mach.,Ankerp.13,Schoten N.H.
P. Cats, stok.-olieman, Jonkerstr. 31, H.voetslais R C.
J. Wieling», konstabel, Koningstr. 62, N.H.
J. v. d. Poll, gep., Kanaalweg 96, A'dam Geen
M. Ran, z. b., Kanaalweg 83, Alkmaar R.C.
J. G. de Moree, matroos, P.Krugerstr. 19, Lelden N.H.
UIT HET 8UITEBLABD.
De ontzettende zeeramp het vergaan
der «Titanic" had de laatste dagen zoo
zeer de aandacht dat er bijna geen belang
stelling overbleef 70or den loop der politieke
gebeurtenissen. De deelneming met het onge
luk is iu alle landeu groot en de verschil
lende regeeringen gaven daarvan reeds bljjk.
De koninklijke familie van Engeland zond
een flink bedrag voor de nagelaten betrek
kingen der bemanning van het vergane schip;
'n mooie daad die wel navolging zal vinden.
Ook rampen dragen bjj tot verbroedering der
volkeren.
De Homo Rule bill kreeg Dinsdag in het
Engelscho Lagerhuis baar eerste lezing, dat
wil zeggen aan do rogeering werd door het
Lagerhuis vergund baar ter tafel te bren
gen. De aanneming der eerste lezing ge
schiedde met 360 tegen 266 stemmen een
meerderheid die groot genoeg was om den
eersten minister met dit succes een harte
lijke ovatie te breDgen. Het Btemmencjjfer
is moedgevend voor de regeering maar prae-
judiceert eigenlijk niets. De tegenstand zal
tel genoeg zjjn, de oppositie zal bjj de be
handeling der artikelen xolfi- niet voor obstrnc-
ti© terugdeinzen. Ulster, hot onverzoenlijke
Ulster, wapent zich reeds ten tegenstand.
Een der leiders daar verklaarde dat eene
eventueele aanneming zou beteekenen revo
lutie in Ulster. De regeering is echter vast
besloten al het mogelijke te doen om het
ontwerp dat reeds tweemaal strandde thans
in veilige haven te brengen.
De Duitsche regeering heeft bjj den Rjjks-
dag het wetsontwerp tot verstorking van de
weermacht en tot dokking der boogere uit
gaven ingediend. De vredessterkte van het
leger zal 29.000 man meer bedragen en voor
de vloot zal een derde eskader noodig zjjn
door den bouw van drie linie-schepen en
iwee kleiDe kruisers. Verder worden eenige
luchtschepen en ondersee-booten meer ge
vraagd.
Voor hot leger bedragen de hoogere kos
ten van 1912 tot 191779£, 101, 78, 58,
62 en 62 millioen mark, voor de vloot 15,
29, 39, 40, 44 en 46 millioen mark. Dit geld
zal opgebracht worden door 45 millioenen,
die de invoerrechten en belastingen in 1912
meer opgebracht hebben dan de raming be
droeg, en door 15 millioen batige saldo van
spoorweg- en postdienst. De rjjksBchuld is
in de laatste jaren zoo verminderd, dat 10
millioen minder noodig zjjn voor delging en
rente, en ook kan 10 millioen gespaard wor
den op den aanleg van het N. O. zeekanaal.
Totaal is dit 80 millioen. Het ontbrekende
zal opgebracht worden door de heffing
van het brandewjjn-contigent, wat in 1912
14J millioen en de volgende jaren 36 mil
lioen zal opbrengen. Het contingent wordt
niet geheven in Beieren, Wurtemburg en
BadeD. Op deze wjjxe ou bjj zuinig beheer,
wanneer de economische toestand niet slechter
wordt, hoopt de regeering de middelen te
vinden zonder extra-belasting te hebben.
Bljjft de toestand echter niet zoo gunstig,
dan zullen nieuwo belastingen gevraagd
moeten worden.
De Duitsche belastingbetaler zal hetalzoo
voelen, vooral als bjj een minder gunstigen
economischen toestand het overschot op de
middelen eens mocht inkrimpen.
Do Rjjksdag zal pogen véór Pinksteren
de begrooting en de militaire wetten af te
doen. Met de laatste wordt Maandag be
gonnen. Het debat zal mogelijk veel tjjd in
beslag nemen vooral de bespreking der dek-
kingsvoorstellentusschen de regeering en
de meerderheid bestaat omtrent die voor
stellen volstrekt geen eenstemmigheid. En
die te vinden zal geen gemakkelijke taak zjjn.
De «Temps" deelt mede, dat de Fransche
regeering besloten heeft het jongste antwoord
van Spanje betreflende Marokko niet te aan
vaarden on geen nieuwe onderhandelingen
aan te knoopeu ovor het douane-stelsel voor
dat Spanje zich inschikkelijker betoont inde
kwestie der territoriale tegemoetkomingen,
meer speciaal wat'betreft de afstand van het
Uerga-dal, dien Frankrijk beslist noodig acht.
Naar Reuter te Londen in goed ingelichte
kringen vernam heeft Engeland te Madrid
de raadgevingen tot het naleven van gema-
tigdheid en verstand bjj de onderhandelingen
met Frankrjjk rernieuwd.
Hongarjje heeft weer eens een ministrieele
crisis. Graaf Khuon-Hedervarry, minister
president, heeft den Keiser ontslag aange
boden. Graaf Khuen heeft toegegeven aan
's Keizers verzoek om de resolutie betref
fende de oproeping van reserves niet te
handhaven, maar daardoor z^n positie in
Hongarjje onmogelijk gemaakt. Bjj de opening
van hei parlement volgde onmiddellijk ob
structie in alle mogeljjke vormen. Een nieuwe
minister zoekt een compromis te treffen met
verschillende partjjen.
Voor de zooveeiste maal is weer sprake
van vredesonderhandelingen tusschen Italië
en Turkjje. Vooraf dient gemeld dat Italië
om de zaak wat te bespoedigen zjjn vloot
naar 't Eoropeesch Turkjje zal zenden. Maar
daar is al meer sprake van geweest.
De gezanten der vreemde mogendheden
te Konstantinopel brachten een bezoek aan
het ministerie van Buitenlandsche zaken in
verband met de voorgenomen betooging in
het belang van den vrede. Reuter seint
dat de gezanten aan Turkjje niet gevraagd
hebben op welke voorwaarden hot in den
vrede zou bewilligen maar op welke grond
slagen het de bemiddeling der mogendheden
zou willen aanvaarden. Minister Assam Bey
sprak in zjjn antwoord zjjn dank uit voor de
vriendschap die bleek uit de door de gezanten
gedane poging en zou hun het antwoord, i
overleg door de regeering doen toekomen.
De ramp wan de „Titanic'
De zwakke hoop, dat de ongunstige tele
grammen, in den nanacht van Maandag
ontvangen, onjuist af althans overdreven
zouden bljjken, is verijdeld. Van de ongeveer
1800 passagiers van de «Titanic" is slechts
een klein gedeelte gered; volgens een tele
gram uit St. Johns 675, volgem een ander
uit New-York 868. Slechts zjj, die door de
Carpathia" aan boord waren genomen, naar
het schjjnt grootendeels vrouwen en kinderen,
zjjn aan den dood de golven ontkomen. Ge
noemd schip is nu met zjjn kostbare lading op
weg naar New-York, maar moet zeervoorzich-
tig stoomen, daar het zjjn weg moet zoeken
langs velden van zware jjsscholsen.
Nog nooit, zoo verklaarde, volgens een
telegram uit New-York do Liverpoolsche
reeder Weisford, die Zondag met de Car-
mania" te New-York is aangekomen, had hjj
zoo ver zuideljjk jjs gezien als op zjjn laatste
reis. En de heer Welsford heeft recht van
meespreken, hjj heeft nl. ongeveer 100 malen
de reis heen en weer van Engeland naar
New-York gedaan. «Het ijsveld dat wjj ont
moeten, zoo vertelde hjj, had een bergachtig
karakter, maar het oppervlak was zoo eflen
als glas. En bovendien noodzaakte do zware
mist ons herhaaldelijk tot stoppen, maar trok
do mist nu en dan eens op, dan zagen wjj
niets dan jjs aan alle zjjden van het schip.
Er waren een groot aantal „growler6",
groote bergen, die van boven weggesmolten
waren, zoodat hun oppervlakte bijna geljjk
was aan die van het water, waardoor zjj bjj
zwak licht zeer moeieljjk te onderscheiden
en. Deze „growlers" zjjn uiterst gevaarlijk
r de zeevaart, daar onder de waterlijn nog
een groote hoeveelheid jjs voorldjjft."
Volgens een aededeoling van de kapitein
van de «Carmania" had hjj in drie uren vjjf
en twintig ijsbergen ontmoet. //Wjj bevonden
ons 75 voet boven de waterljjn op de brug"
zoo verhaalde hjj; «en er waren oogenblik-
ken, dat wjj niet anders sagen dan jjs.
Stukken jjs, kleiner dan een reddingsboot,
kwamen niet voor".
De ijsbergen leverden das buitengewoon
groot gevaar op. Maar Volgens de deskundi
gen heeft men in stelselmatige en geregelde
opnemingen van de temperatuur van het water
een vrjj zeker middel om de nabjjheid van
ijsbergen te constateeren. Zoodra n.1. de tem
peratuur van het water zeer snel daalt, kan
men aannemen, dat er een jjaberg in de
nabjjheid is en dan worden dadeljjk de noodige
maatregelen genomen en wordt vooral zoo
laögzaam als mogel jjk voortgeatoomd. Hoe dus,
ondanks de maatregelen, die vermoedelijk door
den gezagvoerder genomen zullen zjjn, zulk
eeu hevige botsing kon plaats hebbeD, bljjft
vooralsnog een raadsel, tenzij de bergen zoo
snel en in zoo grooten getale zjjn komen
aandrjjven, dat geen maatregelen baatten.
Sir Ernest Skackleton, de bekende Zuid-
poolonderzoeker, heeft aan een medewerker
van de «Daily Mail" onderstaande interessante
bijzonderheden omtrent de ijsbergen medege-
deeld. «De ijsbergen", zoo zeide hjj, «worden
gevormd uit landjjs, afgesneden van de glet-
schers. In don winter is er zoo goed als geen
beweging in het jjs, in de lente echter breekt
het jjs los. De jjaberg zelf is echter lang zoo
gevaarljjk niet als de ijsvelden, die blijven
ronddrijven in de zee, tot zjj ten slotte in den
warmen Golfstroom smelten.
Een groot aantal schepen, die spoorloos
verdwenen zjjn, vooral toen men nog niet
wist van draadlooze telegraphie, zjjn onge
twijfeld ten onder gegaan tengevolge van
eon botsing met een jjsborg of een ijsveld."
,/Er zjjn", zoo vervolgde Shackleton, twee
routes voor de Transatlantische stoomers, die
naar New-York gaan, n.1. een zomer- en een
winterroute. De winterroute wordt gevolgd
van 14 Augustus tot 14 Januari, de zomer-
routo den pvorigen tjjd van bet jaar. Die
laatste route loopt ongeveer 300 mylen ten
Z.O. van Kaap Race, en bljjft buiten de 42
S. noorderbreedte en 47 gr. westerlengte
gemiddelde grens van den jjsslroom tus
schen Maart en Juli.
Toen de «Titanic" in botsing kwam be
vond zjj zich op 41 gr. 46' N.Br., dus veer
tien mjjl bezuiden de gewoonljjk aangenomen
grens om de ijsvelden.
De Engelsche bladen bevatten volledige
ljjsten van de passagiers, die plaatsen eerste
of tweede klasse hadden besproken op de
«TitaDic". Onder die namen vonden wjj, be
halve dien van jhr. Renchlin, slechts weinige
met een Nederlandschen klank, zooals Gol-
denberg, Snijder. Zoo er dan al Nederlanders
aan boord zjjn geweest, dan was hun aantal
ch zeer gering.
Er waren in het geheel 2358 personen
aan boord, n.1. 850 passagiers eerste klasse,
350 tweede klasse en 800 derde klasse, be
nevens een bemanning van 903 man.
Er is geen twjjfel meer mogeljjk. Slechts
600 k 800 opvarenden van de «Titanie"
zjjn gered, de overige honderden passagiers
en leden der bemanning zjjn met het reus
achtige schip, deze schitterende overwionig
van menscheljjk vernuft en menscheljjk weten,
te gronde gegaan. Do geredden bevinden
zich uitsluitend aan boord van de .Car
pathia", alle andere schepen, die op de
noodseinen van de «Titanic" zich naar de
plaats van de ramp spoedden, zjjn te laat
fekomen, de «Titanic" was, toen zjj aan
waaien, reeds in de diepte verdwenen. De
hoop, dat deze schepen nog schipbreuke
lingen zouden hebben kunnen redden, is
opgegeven, nu bljjkens de draadlooze tele
grammen door deze schepen slechts nog
wrakhout drjjvende werd gevonden.
De omvang van de ramp is dns nu vrij
wel bekend, maar van wat er eigenljjk is
geschied, wat de oorzaak is van het roos
achtig verlies aan menschonlevens en van
den ondergang van het schip, dat met de
allernieuwste veiligheidsinriobtingen was voor
zien, ligt nog in het duister. De verschil
lende berichten op onderscheidene punten
zoozeer nog uitoonloopend, geven hieromtrent
geen licht. Terwijl het in het eene tele
gram heet, dat alle booten van de «Titanic"
zjjn gevonden, heet het elders weer, dat
vermoedelijk tal van reddingbooten door de
zuiging van het zinkendo schip mede in de
diepte zjjn gesleurd. Over deze en derge
lijke bijzonderheden zal men eerst worden
ingelicht, a's de «Carpathia", die naar New-
York koers zet, aldaar zal zjjn aangekomen.
Men denkt, dat dit schip hedenmorgen aldaar
zal arriveeren.
Na wat we vroeger zeiden omtrent het
ontbreken van eenige paniek aan boord,
blykend nit bet feit, dat allereerst de zwak
ken, de vrouwen en kinduren zjjn gered,
zal het vreemd hebben aangedaan, in de
Amerikaansche telegrammen aan de Duit
sche bladen te hebben gelezen van een
ernstige paniek en een groote verwarring
aan boord. Natunrljjk moeten dezo berich
ten ODjnist zjjn, men behoeft slechts de
naamljjsten der geredden na te gaao, om te
begrjjpen, dat deze voorstelling van zaken
ODjnist moet zjjn. Trouwens terwijl do ge
redden nog op zee zjjn, zou het toch wel
morkwaardig wezen, als men nu al bijzon
derheden zou kannen moedeelen over don
toestand aan boord tjjdens de aanvaring
Dat de botsÏDg schrik en ontsteltenis onder
de passagiers te weeg bracht is natuurlijk,
maar dat bemanning en officieren er in
slaagden, allereerst de vrouwen en kinderen
in de reddingbooten te doen plaats nemen,
bewijst dat de orde en discipline tot het
allerlaatste oogenblik gehandhaafd bleven.
Een vreeseljjke gedachte, dat er lang niet
voor do helft van do opvarenden gelegenheid
was om het zinkende schip te verinten! En
dan had de «Titanic* nog heel wat meer
passagiers mee kannen nemen. De «Sbipping
Gazette* maakt de opmerking, dat men nog wel
inderhaast vlotten had kunnen samenstellen.
Maar een leek is geneigd te vragen: moest
elk schip niet tenminste in zjjn reddiugsbooten
genoeg plaats hebben voor al zjjn opvarenden
Tenminste, want meestal zjjn doordat het
schip gewoonljjk niet rechtstandig zinkt, maar
met voor- of achterplecht, of met een der
boorden eerst niet al de booten te ge
bruiken. De schipbreukelingen van de «Ti
tanic" hebben nog het gelnk gehad, dat het
weer kalm was, en ook heldor, volgens een
telegram; dus geen mist.
De gezagvoerder van de «Titanic* was
Smith, die als kapitein van de «Olympic*
de aanvaring met het oorlogsschip .Hawko*
heeft gehad. De rechter heeft de «Hawke"
wel van schuld vrijgepleit en de aanvaring
toegeschreven aan de zuiging, die de reus
achtige «Olympic', in snelle vaart door een
nauw vaarwater stoomende, maakte, muar
vele vakmannen hebben dat vonnis gewraakt,
en de maatschappij heeft haar ongeschokt
vertrouwen in kapitein Smitlh getoond, door
i over te plaatsen op de «Titanic, die
met haar ruim 46,300 ton nog over de 1000
ton meer inhoud had dan de «Olympic*. De
ervaring, die hjj bjj de behandeling van een
scbip van dergeljjke afmetingen had opgedaan,
kon hem op het Dieuwe schip van nut zjjn.
Hoe moeiljjk die behandeling is, bleek
weer toen de «TitaDic* Woensdag uit Sout-
hampton vertrok. De waterverplaatsiog, die
baar geweldige schroeven veroorzaakten zoo
dra zjj zich in beweging zetten, was zoo
groot, dat de stalen trossen van de «New-
York*, van de American Line, die een eind
verder lag, knapten en de twee groote sche
pen misschien met elkaar in botsiDg waren
gekomen, als de machine van de «Titanic*
niet aanstonds stil was gezet.
Zou men moeten aannemen, dat het ook
weer de zuiging van do «Titanic» ia geweest,
die den jjsberg of ijsveld aantrok. Het har.gl
van de grootte van do ijsmassa af, of die
verklaring mogeljjk kan worden geaoht.
Trouwens, het geval van de .Olympic" en
de «Hawke* heeft bewezen, dat men nog
weinig met zekerheid kan zeggen aangaande
het verschijnsel van de suiging van varende
schepen.
Do telegraaf heeft niets nieuws meer te
melden, tot dat de verhalen van de geredden
loskomen. De waarheid staat nagenoeg vast.
Toen de schepen, die te hulp snelden, bjj
het aanbreken van den dag of later op do
plaats van het ongelnk kwamen, was allee
al uren voorbjj. 's Nachts tusschen tweeën
en drieën was de «Titanic" gezonken, na
zich misschien nog een eind ver weg voort
gesleept to hebbeD. Alleen de reddingbooten
zwalkten nog rond met de verkleumde schip
breukelingen. Toen die aan boord van de
Carpathia" waren opgenomen en de schepen,
Ie een na den ander, vergeefs hadden rond
gezien naar schipbreukelingen, die nog aan
wrakhont mochten hangen of door zwem
gordels boven water werden gehouden, ver
volgden zjj hun weg.
De «Titanic" lag naar een mededeeliog
uit Halifax tusschen het Sable-eiland en
Kaap Race op een diepte van twee mjjl.
Vermoedelijk ajjn Engelsche mjjlen bedoold,
dus op 8200 M. diepte, met het geheim
van de tooneelen die er voor het zinken
van het schip op zjjn afgespeeld. De ver
beelding zoobJb minister Asqoith zei
t ontsteld voor zoo'n ramp.
[en stelle zioh ook voor, wat er aan
boord geschiedde, toen uit de reizigers do
keuze werd gedaan, wie in de reddingbooten
zou mogen 1 Dat moest de kapitein, die tevens
nog voor het behoud van het schip had te
zorgen, beslissen I
De vronwen en kinderen gingen voor.
Daarmee zjjn zei ook Asquith de
beste gebruiken ter zee gevolgd. Dio het
minst zich zelf kunnen helpen worden het
eerst geholpen. Welke man zal dat niet
beamenMaar toch, als er mannen wareD,
die de waarde van hun leven voor hun
gezin bepleitten, toch een kind of een on
gehuwde vrouw voor te laten gaan, al
leen door zich te houden aan «de beste
gebruiken ter see" beeft zeker de kapitein,
of wie voor hem de taak verrichtte, menige
smeekbede kunnen afwijzen. En hoe heeft
hjj onder de mannen moeten kiezen
Misschien hebben aanvankelijk zjj die achter
werden gelaten, nog de hoop gehad, dat bet
schip op zjjn waterdichte schotten zou blyven
drjjven. Maar toen die hoop jjdel bleek, was
er voor hen geen uitredding meer. Van
vlotten heeft men niets gemeld, en booten
waren er niet over.
Het was een onjuist bericht, dat er in de
booten voor meer plaats was dan er men-
schen aan boord waren. De officieele berich
ten zoggen met stelligheid, dat alle booten
terecht zjjn. Er zjjn, volgens de laatste be
richten, ongeveer 800 menschenmisschien
868 op de «Carpathia" gered. Er waren
28o8 monschen aan boord. Voor een 1500
menschen was er dus geen redding mogeljjk.
Dit is toch een toestand, waar een gewoon
lvekenversland versteld bjj staat.
Engelsche bladen vermelden, dat kolonel
Astor een vermogen had van 80,000,000 ptLst,
Stranes van 10,000,000 pd.st., Widener van
10,000,000 pd. et., Gnggenheim van 19,000,000
pd. st., Roebling van 5,000,000 pd. st., Tiiayer
van 2,000,000 pd.st. Dit zjjn enkele van de
reizigers van de «Titanic". Maar de bladen
alreeds een gevoelig woord over voor
den man van oorspronkelijke en edel-
e gedaohten en kraohtig streven. Hjj
was weer op weg om in Amerika een vredes-
vergadering bjj te wonen.
Londen, 17 April. De «Times* dringt aan
op een onderzoek naar de herkomst van do
leugenachtige berichten van Maandag, vol
gens, welke de «Titanic* na de aanvaring
met het jjsveld, Buigzaam alleen voortatoomde
of door een ander stoomschip w<.rd gesleept.
Het blad brandmerkt de wreedaardigheid van
znlke verzinsels, waarvan de vervaardigers
ter verantwoording behooren geroepen te
worden.
Het blad vereenigt zich met de opvatting
van de deskundigen, die onderstellen, dat öf
de „Titanic" tweemaal gebotst is öf dat de
zjjden van het schip door onder water drjj
vende jjsschotsen zijn opengescheurd, waar
door de waterdichte beschotten spoedig nut
teloos moesten worden en het schip snel vol
geloopon en gekanteld moet zjjn.
De „Times" schrijft ook over de vraag,
of de „Titanic" voldoende reddiagsbooten
had en of de tjjd niet gekomen is, om aan
den bouw van steeds grooter wordende trans
atlantische stoomschepen paal en perk te
stellen. De „Timos" beantwoordt de laatste
vraag eerst waneer alle omstandigheden juist
bekend zjjn.
De „Evening Post" haalt het oordeel aan
van Uhler, inspecteur-generaal van den A-
merikaanschen stoomvaartdienst. Uhler ver
klaarde, dat de voorschriften van dat ministerie
en van Lloyds aan de wereld worden voor
gehouden als modellen. Dientengevolge varen
de groote transatlantische schepen voortdn-
rene met een onvoldoend getal reddingsbooten
uit. Uit Uhler's verklaring bljjkt, dat de
Wbita-Star-ljju en andere stoomvaartlijnen
niet voor een voldoend aantal reddingsbooten
en vlotten zorgen. De reusachtige stoom
schepen van tegenwoordig hebben dan ook
slechts weinige reddingsbooten meer dan
dertig jaar geleden, en de Amerikaansche
regeering gedoogt dit oogluikend. De „Eve
ning Post" acht het boven eiken twjjfel ver
heven, dat alle menschen van de „Titanio"
gered zouden zjjn, indien sjj een voldoend
gehad
aantal booten
had.
Berljjo, 17 April. De correspondent van
het „Berliner Tageblatt" te New-York aeindo
;isteravond: Hot plein, waarop de White
itar Line zjjn bureau heeft, is met een groote
menigte opgewonden menschen gevuld. De
menigte groeit nog voortdurend aan. Twaalf
politieagenten doen vergeefscho pogingen, om
den toegang tot het gebouw vrjj te houden.
Het langzaam bekend maken van de namen
van de gereddeo, waarvan nog velen onver
staanbaar zjjn en ook de verkeerde voor
namen en andere onduidelijkheden in de be
richten, maken hel moeiljjk zelfs diegenen,
wier verwanten werkeljjk gered zjjn, tot rust
te brengen. De vergelijking van de nameD,
die draadloos overgeseind worden, met do
scheepsljjsten neemt veel tjjd in beslag. On
der de bekende persoonlijkheden, die op het
bnreau verschenen, zag men rechter Cornell,
iens vrouw niet onder de geredden genoemd
ordt, ofschoon ^aar beide zusters, met wie
zjj dezelfde hut had, gered zjjn. Verscheidene
deftig gekleede dames vielen in onmacht,
toen zjj de namen van hun bloedverwanten
niet op de ljjst van de geredden vonden.
Anderen weer lagen knielende en biddende
op don grond, dankgebeden uitend voor de
redding van hunne familieleden. De vrouw
van Benjamin Guggenheim, die waarschijnlijk
verdronken is, Btelde onbegrensde middelen
ter beschikking voor het zenden van stoom-
bootoo, om de zee af te zoeken. Zjj kon eerst
tot kalmte gebracht worden, toen men haar
verzekerd had, dat ieder atoomschip, dat
zich in de nabjjheid van de ramp bevond,
daarheen onderweg was, om nog naar booten
met schipbreukelingen te zoekon.
Uit New-York wordt aan het «Berliner
Tageblatt" geseind Een verlammende schrik
ligt over de heele stad en wordt nog daardoor
verergerd, doordat, ondanks de uiterste in
spanning van alle kuststations en ondanks
groote geldoflers, die millionnairs gegeven
hebben om eenig rechtstreeks bericht over de
geredden te krjjgsn, men niets te weten kan
komen, dat opheldering kan brengen over de
oorsaak en het verloop van de ramp. Dinsdag
avond laat had men nog aoo goed als geen
positieve berichten ontvangen. Dat vernietigt
ook de laatste hoop op eon mogeljjke redding
van passagiers door andere schepen dan de
Carpathia*.
Men is nog steeds io het onzekere over
het getal passagiers, dat werkeljjk aan boord
geweest is. De passagierslijsten, die men hier
ontvangen heeft, bljjken in veel gevallen
onbetrouwbaar. Daardoor wordt het verge
lijken met de ljjsten geredden nog zooveel
te moeieljjker, wjjl ook deze slechts stuk voor
stuk verminkt aankomen.
Ondanks bet feit, dat de Marconie-maat
schappij al haro beambten op alle stations
dag en nacht aan het werk hondt, is het
niet mogeljjk een regelmatigen dienst te krjjgen.
Tengevolge van heele reeksen van donder
buien en van ongunstige weersgesteldheid
treden er telkens weer storingen op. Boven
dien ie .Carpathia" het eenige schip, waarvan
mor. betrouwbare berichten zou kunnen krjjgcu
en dat van seintocstellen voorzien is, om
berichten over groote afstanden te verzenden.
Dan stapelen zich duizenden telegrammen op,
waartegen de beambten op het oogenblik niet
op kunnen. Het Amerikaansche volk daar
entegen ie verwend. Daarom beschouwt zjj
de onmogelijkheid om in den inlichtingendienst
op de gewone wijze to voorzien als een poging
om nog ernstiger berichten geheim te honden.
Dit geeft dan aanleiding tot opgewonden
protesten, waarvan het gebonw van de White
Star-lijn natunrljjk altjjd bat middelpunt is.
Ieder uur worden in alle hotels, groote
zaken en clubs en ook op de hoekon van de
straten herziene, verbeterde ljjsten met namen
van geredden aangeplakt. Daaromheen driDgt
dan onmiddellijk een opgewoidon menigte te
zamen. De hevigste tooneelen spelen zich af
voor het bureau van de White Star-lgn. De
door het lang wachten hysterisch geworden
menigte uit vaak haar ongerechtvaardigde
woede tegen de maatschappij.
Do Woeosdag aangekomen Duiteche sche
pen „Lincoln' en „George Wasgington* mel
den, dat zjj een zeer gevaarlijke reis gehad
hebben door den jjegordel «n dat zjj vaak
met terugslaande machines moesten varen.
Uit eenige betrouwbare berichten bljjkt,
dat het grootste gedeelte van do passagiers
van de „Titanic* op het oogenblik van de
botsiDg in bed lag en meestal in nachtgewaad
na den vreeseljjken schok op het dek snolde.
Men zag direct, dat het gevaar groot was,
zoodat men vronwen en kinderen zonder dat
ze meer kleeren konden aantrekken, in de
reddingbooten duwde en deze onmiddellijk in
zee neerliet. Ze hadden onder de sterke konde
van den nacht zeer te ljjdcn. Doze booten
schjjnen het tusschen het jjs zwaar te ver
antwoorden gehad te hebben.
Ze konden niet bjj elkaar bljjven en werden
op groote afstanden van elkaar gevonden.
Yele van haar moesten het zinken van de
„Titanic* omstreeks 2 uur des morgens aan
zien.
Het geheele verlies van do betrokken ver
zekeringsmaatschappijen door het verlies van
het schip, do lading en door dec dood van
verzekerde passagiers wordt op 125 millioen
dollars geschat.
De Presa-Telegraph verneemt uit Halifsx:
De telegrafist van Kaap Race heeft bij het
opnemen van de telegrammen om hulp van
de «Titanic", die in het geheel door ongeveer
50 stoomschepen opgevangen zjjn, de volgende
aanteekeningen gemaakt
10.15. Ik krjjg van de «Titanic" nood
signalen. Deze zjjn door een aantal schepen
beantwoord, waaronder de «Carpathia", de
«Carona" en de «Olympic".
10.25. De «Titanic" berichtDe voor
steven van het schip begint reeds te zinken.
10.80. Ik heb verbinding gekregen met de
«Virginian" en haar gemeld, dat de «Titanic"
dringend hulp noodig heeft cn haar verder
over den toestand van het schip en de andere
omstandigheden nauwkeurig inlichtingen go-
geven. Do «Virginian" meldt, dat zjj onmid-
deljjk naar de plaats van het ongeluk heen
stoomt.
10.36. De «Titanic" heeft de «Olympic"
medegedeeld, dat do vrouwelijke passagiers
in de reddiogsbooten overgebracht zjjn en
heeft do «Olympic" verzocht ook haar
reddingsbooten gereed te houden.
De «Titanic" gaf zonder ophouden nood
signalen en berichten over baar toestand. De
telegrafist aan boord van do «Titanic" legde
buitengewone koelbloedigheid aan den dag
en vergiste zich in het geheel niet bjj het
telegraferen. Wat hjj seinde, kon goed opge
nomen worden. Ofschoon bjj zich bewust is
vaa den wunhopigen toestand, waarin het
■chip verkeert, verlaat hjj tot hot laatsto
oogenblik het schip niet.
Omtrent de feitelijke oorzaak van het onder
gaan van de „Titanic" tast men nog steeds
in het duister en dio onzekerheid zal wol
bljjven voortdurm, totdat de geredden met de
«Carpathia" te New York zullen zjjn aange
komen of althai s tot er draadlooze vorbinding
tusschen dit schip en den wal ia gekomen.
„Wanneer het waar mocht blijken," zegt
„Daily News „dat bjj een kalme zee en
terwjjl men vier nren tjjd bad om do noodige
maatregelen to remen, ODgevoer 1500 men
schen het leven moesten verliezen, omdat de
booten slechts ruimte boden voor een derdo
deel der passagiers, dan hebben wjj hier
te doen met een ramp, die voorbomen bad
kunnen worden en mogen wjj eischen, dat
nauwkeurig wordt uitgemaakt wie voor dezo
onvoldoende inrichting verantwoordelijk is."
Men spreekt er in dezo dagen natunrlyk
over, of zulke groote schepen gevaarlijker
zjjn dan kleinere. Sommigen moeneo van
wel, omdat ze te staren zooveel moeiljjker
is. Andere zeggen daarentegen, dat een groot
scbip zooveel meer toestellen tot redding
van de opvarenden kan meevoeren. <Maar
had de .Titanic" niets slechts roddingsbooten
voor 900 menschen?) Een ongeluk als do
«Titanic" heeft getroffen, kan elk klein schip
overkomen. Dat is zoo, ofschoon het misschien
gemakkelijker zal wezen, met een kleiner
■chip een aandrjjvenden jjsborg te vermijden.
Een botsing met zoo'n gevaarte is orger,
zegt een vakmAn aan een Engelsch blad,
dan een aanvaring met een ander scbip, dat
altjjd min of meer wjjkt, terwjjl oen jjsberg
door zjjn geweldigen omvaog zelfs den ver
vaarlijken stoot van een aanetoomeDd schip
als de «Titanic" weerstaat.
Het vergaan van de «Titanic", meende
de vakman, zal dan ook tot geen vermindering
in de groote der schepen leiden. Reeds is
bjj Harland and Woiff te Belfast de kiel
gelegd voor een scbip van, naar men zegt,
nagenoeg 54,000 ton, ook voor de «White
Star". De «Gigaatie" zal het hevten. Dat is
weer grooter dan do «Aquitania", die voor
do «Cunard", en de «Imperator", die voor
de Hamburgsch-AmerikaaDSche wordt ge
bouwd.
Ia de Engelsche bladen wordt gowezen op
de groote boteekenis, die ook in dit geval
de draadlooze telegrafie weer bowezen heeft
te bezitten. Negeu jaren iB het nu, dat de
draadlooze telegraphie op de oceaanschepen
in gebruik is en tal van menschenlevens
zijn hierdoor gered. Want wat zon er ook
nu wollicht geschied zjjn, indien de «Titanic"
niet over de draadlooze telegraphie had be
schikt, om de eerste berichten omtrent haar
nood te verzenden. De thans verkregen
waarschuwingen hebben het aithaDS mogeljjk
gemaakt, dat een schip nog zoo tjjdig de
plaats van de ramp bereikte, dat alhans
een deel der schipbreukelingen kon worden
opgenomen en gered.
IJs in den A11 a n ti c hen Oceaan.
Het stoomschip «Rmpress of Britain", van
de Canadian Pacific Line, Zondag jl. van
Halifax te Liverpool aangekomen, rappor
teerde buitengewoon veel jjs in den Atlan-
tischen Oceaan. Drie dagen na het vertrek
van Halifax had het een jjsveld ontmoet van
eea uitgestrektheid van ODgeveer 100 mjjleD,
waarbij hoogo ijsbergen, en moest een groote
omweg worden gemaakt om gevaar to ont
wijken. De «Empres of Britain had tevoren
reeds een draadloos telegram van bet stoom
schip «Virginian" van do Allan Line, ont
vangen, waarin gewaarschuwd werd voorde
tegenwoordigheid van ij®»
Te New-York aangekomen stoomschepen
waaronder de „Carmaoia", van Liverpool,
en do „Niagara", van Havre, raporteeren
eveneens ijsvelden ontmoet te hebbeD. De
«Niagara* was er moe in aanraking gekomen
on had twee gaten in don bodem gckregeD,
benevens verscheiden platen verbogen. Het
jjs was aangetroffen in do Westeljjke route
der stoomschepen Dabjj de Grand Banks.
Ernstige verwjjten.
Berlijn, 18 April. In de Now-Yorksche
bladen gaan steeds luider stemmen op, die
de ramp van de „Titanic" toeschrijven aan
onvoorzichtigheid. Directenr Ismay van de
White Star Line wordt, bljjkens do beriohten
uit Amerika, er van verdacht, dat bjj kapitein
Sohmidt aangespoord zou bobben, een record
te slaan. „Beiden hebben zjj met menschen
levens gespeeld", zegt een New Yorkach blad.
De „North American" een blad in New-
York, zegt„Voortaan mogen de veiligheids
maatregelen op Engelsche schepen niet meer
aan de Engelsche regeering overgelaten wor
den, doch moet Amerika zelf zjjn staatson-
derdanen beschermen. Wjj hebben het recht,
elko stoomvaartmaatschappij te dwingen tbl
het treffen van goede veiligheidsmaatregelen."
Andere bladen vestigen er de aandacht op,
dat de plaats, die de reddingbooten op de
„Titanic" hadden moeten innemen, gebruikt
is voor tennisbanen, Turksche baden, café s,
onz. Van de 40 groote Amerikaansche vaar-
ders moeten, volgens Amerikaansche bladen,
er slechts drie, de „Kuiser Wilhelm II, „La
Provence" en „Celtic" voldoende reddings
booten aan boord hebben.
De heer Carlisle, de vroegere directeur van
de scheepsbouw werf van Harland en Wolff
in Belfast, waar de „Titanic" gebouwd is,
verklaart dat voor de reusachtige Oceaan-
schepen in den beginne 40 reddiogsbooten
zouden gebouwd wordon. Daar de Board of
Trade echter maar 16 booten voorschreef,
hebben zjj het bierbjj gelaten, daar de ruimte
auders gebruikt moest worden. Hjj heeft zjjn
meening kenbaar gemaakt bjj de Engelsche
autoriteiten, doch do regeering heeft gedraald,
de door hem gevraagde maatregelen in te
voeren.
Het zoeken naar de ljjken.
Van Halifax wordt geseind, dat de White
Star Line do kabelstoomboot „Bennet" ge
huurd heeft, die met ren lading doodkisten
en jjs naar de plaats van de ramp is vertrokken
om de ljjken te zoeken.
De „Olympic" meldt, dat de „Californian"
een aantal ljjken gevonden heeft en daarmede
naar New-York is vertrokken.
„Veel meer nieuws dan datgeoe wat de
Rentertelegrammen reeds uit New-York ge
meld hebben, is op dit oogenblik niet te
geven. De gruweljjke zekerheid bestaat thans
dat het reusachtige schip in den oceaao,
waar deze oen diepte zou hebben van on
geveer twee Engelsche mjjl, rond 8800 meter,
is ten onder gegaan en dat ongeveer 1300
opvarenden, passagiers en bemanning den
dood in de golven gevonden hebbeD, hun
ontjjdig graf vonden in de diepten van den
Atlantiscben oceaan. Aangenomen moet thans
worden, dat van al degenen, die aan boord
van de «Titanic* wareD, slechts 868 zjjn
gered en opgenomen aan boord van de «Car
pathia», thans op weg naar New-York, waar
dit schip vtrmoedeljjk morgen (Vrjjdag)
zal aankomen. Eerst <*kn zal men uit den
mond der geredden kannen vernemen, hoe
het ongeluk zich heeft toegedragen en wat
er in de bange Dachtcljjke uren van Zondag
op Maandag aan boord van den White Star
Liner heeft plaats gehad. Eerst dkn zalmen
uit hunne mededeelingen de geschiedenis van
dit vreeseljjke zeedrama kunnen opbouwen
en zjjn gevolgtrekkingen kannen makoD, op
helderen datgene wat nog op to helderen is.
Doordat een der directeuren der MaaUchappjj.
die aan boord van het schip was, gered is
en onder de geredden bljjkens de laatst ont
vangen berichten zich ook bevinden de tweede,
derde, vierde en vjjfdo officier van de «Ti
tanic* on de tweede Marconi-telegraphist,
deskundigen dus op zeevaartkundig gebied,
zal veel konten worden opgehelderd.
De Bcrljjnsche correspondent van «De
Telegraaf* sohrjjft onder hot opschrift «Saving
of Soula" het volgende over het vergaan van
de »Titanict
Wie nooit 's nachts, wanneer de storm ge
weldige waterhoosen over den voorsteven
van den stampenden trans-atlantiker smeet,
aan boord van deze leviathans gestaan heeft,
wie nooit hrt kraken en krennen en alle
vreemde, sleunendo gelniden gehoord heeft,
die in de diepste binnensten van de reus
achtige passagiersschepen rommelen en stom
melen, wie niet de waarschuwende angstroepen
kent, builend door de vals mistnevelen,narrend
om hst voortspoedende sohip, die onmsnschs-