KLEINE COURANT
't Vliegend Blaadje
.DANSLUST
voor Heldor, Texel, Wierlngen en Anne Peulownem
Soirée
Dansante Variée,
No. 4092
Zaterdag 27 April 1912.
40fte Jaargang.
ilpeene Openbare Vergadering
Dansclub
ZATERDAG 4 MEI as.,
Folder „het Koegras".
Stemmiflg y. drie BoofdinflelaiideD.
't Vliegend Blaadje p.3a.S
fte- l Zondagsblad 3
aHn J Modeblad 0
k. 50 ct, tri p. poet 75 ct, buitenland f IJS
37J 45 f 0.75
j 65 75 f 0.90
(Voor bet buitsnlaad bij vooruitbetaling.)
Advertentie* va* t lot 5 regel» (b(j veruitte taling) 80 ceat
Elke regel meer6
Bewiïz-exemplaar2i
Vignetten en groote letten worden neer plaaternimte berekend.
Intaro.-
Telefoon BO.
Versohijnt Dinsdag- an Vrijdagmiddag.
Uitgeven O. DE BOER Jr. (v./b. BERKHOUT 4 Co.), Helder.
Bureaus Spaorstraat en Koningatraat.
Tweede Blad.
Opgavt van alhier geveatigde en vertrokken
peraonen tot en met 34 April 1913.
Gev.atigd.
Naam: Beroep: Woonplaat»: Van: Oei
P. Blom, serg.-schryver, Weststr. 34, A'dam. N.U.
Wed. IJ. Kuipers, z. b., Molenstraat 134,
J.B.B.Dufrenne,com.post.,Kanaalw.55,Hilversum.
F.v.d.Heide,kwartierm.K.M.Trompstr.l9,A'dam. Oer.
Ö.C Pieterse,apoth.-assist.,Weststr.59, Weesp. D.Oez.
O. W. Bakker, arts. Spoorstraat 101, A'dam. Oer.
T. Kleian, marinier, Walvischstr. 10, R.C.
C. Staalman, bankw., Plantsoenstr. 11, Sloten. Geen
G.Kerseboom,korp.-torpcdist,Doolhof 19, A'dam. N.H.
J.B.Koster,zeeman, le Schagendw.str.14D, Velsen.
P. Rotgans, arbeider, Koegras 143, A.-Paulowna.
T. R. Zegel, visscher, Brouwerstr. 10, R'dam.
C.Timmer, onderwijzer, Breewaterstr.27, Texel. Oer.
C. Burlage, bakker, 2e Vroonstraat 60, A'dam. N.H.
A. J. Biesterbosch, tuinman, Kerkgr. 46, Baarn. R.C
C. Frederiks, korp. marin., Breestraat 54, A'dam.
W.v.Eysden,matroos Blomdw.str.1, Hellevoetal. N.H.
H. M. v. Dyk, boekhouder, Loodtgr.63. 'sHage.
W. B. F. Niesen, marinier, Oranjestr. 3, A'dam.
Vertrokken.
Naam: Beroep: Van; Naar: Oei.
A. Gerritsen, bootsman, Rugterstr. 1. A'dam. N.H.
M.I C.Rogmans,apoth.-assist.Weststr.59,Heerlen. R.C.
J. Jacobs, serg.-kok, Basstraat 11, Arnhem, i
J. Riesling, visscber, Oranjestr. 51, Beverwijk. N.H.
M.F.Roestenburg, kp.-stok.,Basstr.41, Hellevoetsl.
J.S.A.Kroon, luit t. z. le kl., Kanaalw. 122,
H. 0. Kool, marinier, Paardenstr. 3, A'dam. R.C.
A.A.de Graaft',reiziger,Sluisd.str.98,Krommenie. N.H.
J.J.Verstelle, opp.schr., Polderw., Zwammerdam.
A. F. Rike, gepd., Brakkeveld 13, Hellevoetsluis.
K. H. Israël, visscber, Gravenstraat 30, Velsen.
F.Jongebloed,werkm.,Achtergr.W.Z.27, A'dam. D.Gez.
P. Goudsbloem, korp.-stok., Florastr.24, Leiden. N.H.
W. J. Varenhorst, z. b., Sluisdijkstr. 94, A'dam.
8. Sjoerdsma, arb., Koegras 189, St. Maarten. Ger.
uitdrukkingen. De geestige samenstelling en
de leuke tronies van de rakkers vormen
komisch en dientengevolge pakkend ge-
dat niet nalaten cal de aandacht op
het fabriek te vestigen, waarvan de Lafóber,
Zuidatraat, de vertegenwoordiger is.
■IEUWSBERICHTEH.
HELDER, 26 April.
„Pro-Patrla".
1 Juli a. s. zal het 25 jaar geleden zyn,
dat aan bovengenoemde gymnastiek-vereeni-
ging, een adspiranten-afdeeling werd ver
bonden. Om dit heugelijke feit te herdenken,
is een feestcommissie gevormd, bestaande
uit de dames A. van Hoojdonk, C. de Beurs
en de hoeren J. B. A. de Vries, Voorzitter,
J. Dekker, Seoretaris, K&naalweg 105 en
J. Schol, Penningmeester.
Ter gelegenheid van dit feest, dat 15 Juni
a.s. in Casino" zal worden herdacht, sullen
wedstrijden voor de adspiranten-klasson ge
organiseerd worden. Deze sullen bestaan in:
▼oor de jongensklasse C on Brek, ringen,
hoogspringen, Dnitsche- en Engelsche drie
sprong voor de jongensklasse Arek, rin
gen en hoogspringenen voor de meisjes-
klassen: harren en blokjesrapan.
De wedstrijden in springen en blokjesrapen
sullen op 15 Juni in iCaaino" plaatshebben
en die aan de toestellen voor klasse C op
1 en 4 Mei, klaBse B 8 en 11 Mei, klasse
A 15 ea 18 Mei, meisjesklasse 22 Mei, tel
kens des avonds van 7 8 unr in het turn-
lokaal aan de Weezenstraat.
De vereeniging bestaat thans niteen
dames-afdeeling vanaf 16 jaar, een heeren-
afdeeling vanaf 16 jaar, een meisjes- en
drie jongens-klassen van 1016 jaar.
Voor lidmaatschap of om uwe kinderen
op een der afdeelingen te plaatsen, wende
men sicb, liefst schriftelijk, tot den Secretaris,
Kanaalweg 105, waar ook gelegenheid be
staat zich op te geve* voor ondersteunend
lid.
Schoenmakers-cursus.
In het verslag van 24 April, aangaande
de sluiting van den schoenmakers-cursus,
komt een abuis voor. Daarin wordt vermeld,
dat de leiders van den cursus waren
ren Noot en Bock. Dit is onjuist, het waren
de heeren C. Adriaanse en J. Noot, eerst
genoemde voor leestklaar maken en den
heer Noot voor maatnemon en onderwerken.
De heer Book verleende hierbü assistentie,
waarvoor hem door den voorzitter dank werd
gebracht.
Postd. Ver. „Hollende Noordpunt".
Bovengenoemde vereeniging hield Zondag
21 April een wedvlucht met oude duiven
van uit Meehelen (Bolgié). Afstand220 K.M.
70 in concours.
Vermoedelijk gelost om 8 uur met mooi
weer en matige N.O. wind. De prijzen wer
den al volgt behaald:
lepr. Joh. Darphorn 11 u. 57 m. 89 sec.
P. J. Schotvanger 11 58
H. Boon 11 59
K. Koch 12
P. J. Schot vanger 12
H. Boon 12
H. Boon 12
P. J. Schotvanger 12
A. Felkert 12
A. Felkers 12
11e P.J. Schotvanger 12 15
12e H. Boon 12 18
18e T. F. J. Goosen 12
14e H. J. Holts 12
15e H. J. Holtz 12 22
16e P. J. Schotvanger 12 25
17e A. Felkers 1» 87
18e C. Bakker 12 44
19e J. J. Sturk 12 46
20e A. Felkers 12 55
Alhoewel het weer «eer gunstig leek,
kwamen de duiven toch langzaam en on
geregeld binnen, waarschijnlijk, doordat de
■on zeer scherp was.
Geen vergiftiging.
Men herinnert zich wellicht, dat eenigo
maanden geleden te Sittard plotseling overleed
de heer P., oud-ryksontvanger, die een aan
zienlijk fortuin had nagelaten, en wiens lyk,
eokelo dagen na de teraardebestelling, op last
der justitie, daar vergiftiging als doodsoorzaak
werd vermoed, werd opgegraven en gereoh-
•tolyk geschouwd. Uit het onderzoek der inge
wanden door scheikundigen moet gebleken
zijn, dat er van vergiftiging geen sprake is
geweest.
Staking op de „Olympic".
Sonthampton 24 April. De stokers van de
jOlympic" hebben gestaakt; zij weigeren te
vertrekken, wyl zy niet tevreden zyn met de
opvouwbare reddingbooten, die aan boord zyn
gebracht.
Sonthampton, 24 April. De „Olympic"
heeft het anker laten vallen in dereede van
Cowes, maar kan niet naar New-York ver-
trekkeD, voordat 200 stokers zyn aangewor
ven.
De ParIJsche Apachen.
Parys, 24 April. De eerste berichten bleken
onjuist te zyn. Het was by het vervolgen
van den bekenden auto-bandiet Bonrot, dat
de boide politie-ambtenaren zyn gevallen.
Men vermoedde, dat Boonot zich verborgen
had by de anarchisten te Petit-Ivryde politie
ging hedenmorgen daarheen, de sous-chef
vergezeld door een groot aantal agenten.
Toen zy de kamer, waar de huiszoeking
moest plaats hebben, wilden binnengaan,
vonden zy daar Bonnot, die dadelyk een aantal
revolverschoten lostte.
Jouin was dadelyk dood, Celmar werd
gewond, wellicht niet doodeiyk. Bonnot, die
de anderen met zyn revolver dreigde, baande
zich een weg naar bniten en ontsnapte.
Zyn spoor is nog niet gevonden.
De anarchisten, die Bonnot hadden ge
herbergd werden niet zonder moeite gearres
teerd.
3e
8e
4e
5e
6.
7e
8e
9e
10e
6
6
9
9
10
11
i U
20
20
19
84
7
89
4
4
89
8
8
54
4
84
54
5
9
18
86
28
28
Cycloïde-rijwiel
De bekende Simplex-fabriek zendt haar
geïllustreerde prysconrant de wereld in. Dit
boekje geeft een overzicht van de werken
dezer firma, van de goedkoopste k f65.—
tot do duurdere soorten. In een woordvvooraf
wordt uiteengezet wat de .Simplex cycloïde"
ie. Van dit soort rijwielen zjjn trapas en
wislnaven gebouwd volgens eene nieuwe
constructie, waardoor een besparing van wr(j-
▼ng van 70% is bekomen. Het boekje is
van een pakkend omslag, geteekend door
Daan Hoeksema, voorzien eu wordt gratie
toegezonden.
Dezelfde firma gaf een aardige en pak
kende reclameplaat nit, nL 18 Volendammer
jongens in allerlsl houdingen en gesiohts-
De ramp van de „Titanic".
Washington, 28 April. De leden van de
Senaatcommissie meenen dat het onderzoek
de oorzaken van het vergaan der «Ti-
tanio" lang zal duren, daar z(j voornemens
zyn alle mogelyke inlichtingen byeen te
brengen.
Zy verklaren, dat alle groote zeevarende
dheden dit onderzoek met groote be
langstelling volgen, daar de resultaten er
van waarschynlyk den grondslag zullen vor
men van de nieuwe wetten, die op een in
ternationale conferentie zullen worden vast
gesteld.
WasbingtoD, 28 April. De commissie nit
den Senaat vervolgde haar onderzoek.
Pittman, de derde officier, verklaarde, dat
by geen ys had geeien voor het oogenblik,
dat de ramp plaats had gehad; hy wist
echter, dat Zaterdagavond of Zondagochtend
n draadloos telegram over ys ontvangen was.
Na de botsing trof hy den heer Ismay,
dis hem hielp om de vrouwen en kinderen
in de booten te brengen.
Pittman erkende, dat hy de Titanic" had
verlaten met een boot, waarin slechts veertig
personen hadden gezeten, ofschoon zy ruimte
bood voor zestig. Toen de «Titanic* zonk,
had hy hevige ontploffingen gehoord, die,
naar h(j meende, veroorzaakt werden door
het barsten der schotten. Hy had de ver
drinkenden te hulp willen komen, maar was
door de inzittenden van de boot tegenge
houden.
Hy bevestigde de verklaring van den
vierden officier, dat een geheimzinnig schip,
dat van de .Titanic" af gezien kon worden,
niet geantwoord had op de noodsignalen.
De man, dio de wacht had gehad, toea
de botsing had plaats gehad, seide, dat hy
den officieren gerapporteerd had, dat hy
Zondagavond even na tien unr eon zwarte
massa ys vlak voor het schip had gezien.
Londen, 23 April. In antwoord op ec
desbotreffende vraag, verklaarde ministi
Buxton, dat het ministerie van koophandel
een vergadering van vertegenwoordigers der
groote stoomvaartmaatschappyen had byeen-
geroepen, teneinde hun oordeel te vernemen
omtrent de maatregelen, die zy, in verband
met de ramp van de «Titanic», noodig achtten
cake van het aantal reddingsbooten op
schepen. De m&atschappyen hadden
daarop geantwoord, dat zy reeds besloten
hadden hun schepen te voorzien van een
aantal booten en vlotten, voldoende om alle
passagiers, die zich aan boord konden be
vinden, op to nemen. Wel was het oenigszins
moeily k onmiddellyk het noodige aantal booten
te krygen, >y «ouden echter moeite doen
hunne achepon zoo spoedig mogelyk ervan
te voorzien.
Boston, 24 ApriL Do kapitein van de
»CaliforniaD« verklaarde, dat syn ichip min
der dan 20 mylen van de ,Titanic* verwyderd
was toen dat schip zonk; indien de kapitein
bet lot van de (litanie' had gekend, zonden
alle passagiers gered zyn.
Hy ontkent, dat de »Californian"
was, dat op vyf mylen afstand van de (Ti
tanic" voorbystoomde zonder op de nood
seinen van dit schip acht te geven. Hy
verklaart integendeel: (Omstreeks lO.f"
den avond stoomden wy in een onmetelijk
ijsveld. Dadelijk werden de machines gestopt,
om het daglicht af te wachten. Maar met
het Btoppen der machines stopten wy ook
den stroom voor onze dramdlooxe telegrafie,
die derhalve niet werkte, zoodat wy niet
wisten, dat de «Titanic" in nood was, voor
dat wy het den volgenden morgen vernamen
▼an de «Virginian*. Toen eerst gingen wij
naar het tooneel van de ramp.
de beschrijving der bladen van twee nit
de schoepsramp geredde Fransche kinderen
▼an 2 en 8 jaar, die alleen bekend zyn onder
de namen van Louis en Lolo en die ver-
;ezeld waren van een passagier, die zich
Joffman noemde. Deze kinderen zonden ont
voerd zyn door haar man, die haar een
id geleden verlaten had. De achterge
bleven moeder heeft om de photographie der
kinderen geseind.
Volgens de „New York Herald" ia de
belangstelling van het publiek te New York
iu de identiteit der twee kleine Fransche
jongens, die nit de scheepsramp gered zyn,
nog toegenomen door het draadbericht van
mevrouw Navratil uit Nice, die gelooft, dat
het haar kinderen zyn. Dinsdag werd aan
den oudsten jongen gevraagd„Wie is in
Nice?" Zyn antwoord was: „Moeder is in
Nice." Ook heeft de uitgever van de „Courrior
des Etats Unis" met de jongens gepraat en
een voor hem gemakkelyk te onderscheiden
Zuid-Fransch accent vastgesteld. Vele tehuizen
waren reeds voor hen opengesteld.
Een van de geredde stokers van do (Ti
tanic", John Thompson, die zich nog in een
der hospitalen van New-York bevindt, heeft
verklaard, dat men in de machinekamer van
het gezonken schip van meoning is geweest
dat de «Titanic* een recordreis moest maken.
De bevelen wareD, dat men zoo hard mogelyk
moest stoken; er waren oogcnblikkon, dat
77 omwentelingen waren gemaakt. Het maxi
mum was 78 en zoo bevestigt deze verklaring
volgens een ironische opmerking van den
correspondent van de Daily News" die van
Ismay, dat het maximum nooit bereikt is.
Den geheelec Zondag, zeide de stoker,
maakten wy 77 omwentelingen.
De stokers.
Eén der meest trieste bijzonderheden die
we vonden is dat de stokers, die uit de
machinekamer omhoog liepeD, gloeiheet van
do temperatuur daar omlaag, en overboord
sprongen, meest allen dadelyk in het b'swater
stierven aan congestie.
De heer Moody, vroeger met den heer
Hartley, den kapelmeester aan boord van de
Titanic, aan de kapel op de «Mauretania*
verbonden, vertelt dat hy dezen op zekeren
dag vroeg: Wat zoudt ge wel doen als ge
op een zinkend schip waart?
Ik zon, was het antwoord, myn muzikanten
byeen roepen en hen laten spelen I
Wat zoudt ge doen spelen?
Nn byv.: .Nader myn God by U", dat
zou zeker by de omstandigheden «eer pas
send zyn.
De hoer Hartley dacht toen zeker niet,
dat hy ooit in de noodsakelykheid zon ko
men, deze hymne onder zoo ernstige om
standigheden te laten spelen.
Aan de «Matin" wordt uit Nice gemeld,
dat een aldaar wonende dame, mevrouw Na
vratil, meent haar kinderen te herkennen in
Ten behoeve van de nagelaten betrekkingen
der slachtoffers en van deze slachtoffers zelf
is thans reeds meer dan 170,000 p. st. by-
eengebrachr, het Londensche Lordmayors-
fonds alleen wyst reeds een bedrag van
105,000 p. st. aan.
Nagalmen van de ramp.
(Van den «Telegraaf'-correspondent.)
Londen, 22 April.
De golven van het hedendaagsche drukke
leven slaan al weder over het onzettend drama
van den Atlantisohon Oceaan heen. Maar onze
gedachten blyven daar nog by verwylen. Te
diep zyn de wondeD, die het drama sloeg, te
innig heeft het heel de beschaafde wereld ont
roerd, te groot was de stroom van traneD,
dien het bniten de oevers der sterkste zelf-
beheersching dreef, en te zeer heeft het ons
dagen lang in folterende spanning gehouden,
om er niet nog lang aan te denken. Onze
kleinkinderen zullen van onze lippen hooren,
welk een schok er in de derde week der
vierde maand van dit jaar door de wereld
vloog de mare
van dat drama hier door de groote stad. De
inlasch dor eerste editieB van Londen's avond
bladen behelsde daarover een paar regeltjes
«De //Titanic" had midden op den Oceaan
een ysberg aangevaren en Marconigrammen
om hn'.p uitgezonden."
Reeds lag toen de majestueus groote stoom
boot duizenden vademen diep op des Occaans
bodem en hadden zestien honderd onzer mede-
menschen een jammerlyken dood in ijskoude
golven gevonden. Maar geen sterveling hier
dacht daar aanvankelyk aan. Was die groote
boot niet het non plus ultra van modernen
scheepbouw genoemd, door deskundigen on-
ainkbaar geacht, en was haar trotache naam
geen verzekering van haar macht, de elemen
ten der natuur weerstand te kunnen bieden
Verleden Maandagavond laat, toen zekere
personen te New-York al uren lang wisten,
maar om bepaalde reden verzwegen, dat de
nagelnieuwe trotsche Starliner den vorigen
nacht gezonken was, zeiden my in Fleetstreet
verschillende collega's
,Voor het vergaan van de «Titanic" behoeft
men waarlyk niet te vreezen, zy mag een
lek oploopen, maar dat kan immers makke
lijk geisoleerd worden?'' En allen, die ik
toen tegen middernacht in Londen's conranten-
buurt sprak, sloegen grif geloof aan het be-
driegelyke bericht, dat de //Titanic" naar
Halifax werd gesleept on geen der opvaren
den omkwam.
Welke een versohrikkelyko ontnuchtering
wachtte ons den volgenden morgen 1
Hier in Engeland is men niet te best te
spreken over de manier, waarop Bruce Is
may, de president van den raad van direc
teuren der White Star" maatschappy door
de Amerikaansche Senaatcommissio werd
bejegend. Dat kan weer wryving geven
tusschen de beide naties, door deze ramp
evenzeer getroffen. De «Times van heden
merkt op
.De moraal van het noodlot, dat de «Ti
tanic" trof, kan alleen geconstateerd worden
door mannen, die de juiste condities van
haar dienst kennen en van bevoegde over
levenden zullen hooren, wat er van de ge
beurtenis bekend kan zyn. De «Titanio" was
eon Britsche boot, het eigendom van
Britaohe maatschappy, ofschoon behoorende
tot een internationale combinatie, haar hoofd
directeur, kapitein en het meerendeel harer
bemanning, waren Engelschen. Daarom, ter-
«W wg ons verheugen, dat terstond alles
wordt gedaan tot bevrediging van het
kaansche publiek welks belang by dit
even groot als het odzo is, znllen wy
oordeel vollen over de omstandigheden
van doze ramp, voordat daarnaar een volledig
onderzoek is ingesteld door een bevoegd
Britsch hof."
Volgens den New-York-correspondent van
de Times" moeten er te Washington in den
Senaat ook afkeuringen van de op den hoer
Ismay toegepaste behandeling zyn geveld.
Zoo zeide de sonator Mc. Cumber Zaterdag
«Gisteren werd een der overlevenden van
het verloren schip in den Senaat van Amerika
verhoord, veroordeeld en terecht gesteld. Ik
wensch myn protest daartegen aan te teeke-
nen, alsmede tegen do veroordeeling of ver-
wocsching van iemand der geredde passagiers,
officieren of zeelieden, zonder overweging
der zaak. Als het gevoelon der beschaafde
wereld een zondebok noodig heeft, om haai
verontwaardiging tegen te lachten, ja, laten
we dan vooral daarover beraadslagen".
Er is overal aanmerking op gemaakt, hier
zoowel als in Amerika, dat de heer Bruce
Ismay werd gered, in tegenstelling met den
gezagvoerder zyuer rampzalige boot, met
wien eveneens nog vele vrouwen omkwamen.
Men weet, wat de heer Ismay daarop ant
woordde. Toen hy in de laatste sloep stapte,
zag hy nergens meer een vrouw of kind aan
boord. Dat is heel goed aan to nemen. Men
irlyk niet denken, dat hy na het
vreeselyke ongeluk veel pleizier van zyn
leven hebben zal. Doch als hy er tyd voor
gehad mocht hebben, ion het zyn plicht zyn
geweest, vóór zyn eigen redding eens te
onderzoeken, of er nog eeno vronw op de
zinkende boot was, die gered wilde worden.
Vele gehuwde dames waren er niet toe
te bewegen, haar echtgenoot te verlaten.
Liever gingen zy vereonigd met hem den
dood tegemoet. Tevergeefs heb ik al sedert
verleden week getracht er achter te komen,
hoeveel van de zestien honderd omgekomen
personen vrouwen waren. Men wist blykbaar
niet, hoeveel vrouwelyke passagiers er aan
waren. Vandaag vind ik onder de
van vermiste passagiers der eerste
6 gehuwde dames en 5 ongehuwde,
onder de namen van vermiste der tweede
klasse, 14 gehnwde en 6 ongehuwde dames.
Dat zyn er 81, waarvan zeker de 11 onge
huwde dames zich gaarne hadden willen
laten redden. Hoeveel vrouwen er onder de
tnsschendek-passagiers waren, is nog onbe
kend.
Naar schatting werden er van de beman
ning iets over 22 gered, van de tusschen-
dekpassagiers 85.5 van de tweede klasse
41 en Vttn de eerste klasse 64 Bet
aantal vrouwelyke passagiers was naar ver
houding grooter van eerste en tweede klasso
dan van tnssohendek. Dat dient wel in 't
oog te worden gehouden. In ieder geval is
het allerminst een staaltje van achtoruitstel-
ling der armen, dat alle aan boord zynde
millionnairs omkwamen on 178 tusechendek-
passagiers gered werden.
Omtrent den Engelschen journalist William
Stead deelt heden de „Star" een en ander
mede. Een correspondent van dat blad be
weert te New-York een onderhoud te hebben
gehad met 'n geredden Amerikaansohcn advo
caat, Frederic E. Seward, die aan boord vi
de „Titanic" veel met Stead omging. Den
laatsten dag zat hy met Stead en zes andere
passagiers aan tafel. Alleen de advocaat werd
van dat achttal g®r®d*
Stead Bprak met hem over allerlei dingen,
over politiek, spiritisme, literatuur en zoo
voort. Enkele laedgenooten vroegen den advo-
oaat of hy wel wist, met een gewezeo proboer
om te gaan. Stead sprak veel over den Ameri-
kaanschen Couractenman Willie Hearst en
beweerde zyn leermeester te zyn. „Hy is myn
leerling", zeide Stead. En toen by kennis
maakte met Hearst, vroeg hy hem het eerst,
of hy een ziel had, want daaraan had de
Amerikaansche pers het meest behoefte.
Cecil Rhodes had hem aanvankelyk gemaakt
tot eenig erfgenaam van c'n millioenen, maar
veranderde dat, toen Stead party voor de
boeren trok. Eenmaal had Stead aan boord
een benauwdo droom, over iemand, die aan
houdend katten uit een bovenverdieping wierp.
En zoo voort.
De advocaat beweerde verder, dat Stead
een der weinige passagiers op het dek was,
toen de «Titanic" den ysberg aanvoer.
Stead bleef er kalm by. Of hy later in zee
sprong, of wel met do boot onderging, wist
de advocaat niet. Alleen was hy er zeker
van, dat Stead «met filosofische berusting
den dood in het gelaat keek."
Het verhoor.
In de zitting van Dinsdag j.1. van de
Senaatscommissie te Washington werd mede
gedeeld dat het verhoor van Boxhall, do
vierde officier, niet kon voortgezet worden,
daar Boxhall ongesteld was. H. J. Pitman,
I de derde officier werd toen verhoord. Hy
verklaarde dat de «Titanio" proefgeatoomd
had en dat, zooals by alle booten der White
Star, doze proeven slechts bestaan hadden
in het stoomen in cirkels en verdere evolu
ties. Oefeningen met reddiDgsbooten hadden
te Sonthampton plaats; er werden twee booten
in zee gelaten en vervolgens werd rond de
haven gezeild; 8 man gingen in elke boot,
zoodat er slechts 16 menscben aan de oefe
ning deelgenomen hadden. Brandbluechoefo-
ningeo waren in het geheel niet gehouden.
Senator Smith vroeg of de nabyheid van
yabergen niet wordt aangekondigd door hun
effect op de lucht, temperatuursveranderingen
en het sohynen van zon- en maanlicht er op.
De getuigeIn werkelykheid is de eenige
manier om de nabyheid van ysbergen te ont
dekken, ze te zieD. De wetenschap mogo vol
houden dat er vele manieren zyn, doch deze
syn nooit aangetoond.
Werden er aan boord elke twee unr
temperatnnrmetingen van het water gedaan
Ja, het was de gewoonte.
Was het niet meer dan een gewoonte?
Was het niet om de nabyheid van ys te
ontdekken P Niet dat ik weet.
knoopen verwacht had. Men trachtte die 24
knoopen niet te halen, daar er geen kolen
genoeg voor aan boord waren. Zondagnacht
merkte de tweede officier op, dat hel sohip
in de buurt der ysbergen zon woten al» by
op wacht kwam. De geinige verliet om 11.50
Zondagnacht zyn kajuit, juist na de aanva
ring. Hy wandelde enkele minuten op het
dek, kleedde zich toon langzaam aan, daar
het tyd werd voor «yn wacht. Toen vernam
hy van den vierden officier dat men op een
y»berg gestooten was. Hg giDg weer aan
dek en ontmoette mr. Ismay die hem toe
riep: «Rep je, er is geoo tyd te verliezen."
Mr. Ismay reide den getuig'*, de vrouwen
en kinderen in de booten te brengen en hielp
hom daarby. Getuige riep om meervrouwen,
doch er kwamen er geen meer. Officier Mur-
dock gelastte hem in de boot te stappen en
naar de achtergaandery te roe'ai. In zyn
boot waren vyf matrozen en 40 passagiers.
Lichten had ïyn boot niet, ofschoon
de Board ofTrade deze voorschryft.
De vrouwen betoonden sioh erg flink, allen
roeiden mede om warm te blyven. By het
zinken van de .Titanic* hoorde getuige vier
explosies: hy dacht dat het de schotten waren;
J 3 schotten zyn dns eerst na het sinken
weken. De atoomketels zyn zeker niet
gesprongen.
Toen do «Titanio" gezonken was, hoorde
hy op enkele honderden meters afstand hulp
geroep. De getuige zegt eerst, dat de beman
ning van zyn reddingsboot weigerde deze
monschen te gaan helpen, doch hy verbetert
dit dan en zegt dat hot de paszagierz waren
die zioh hiertegen verzetten. Zoo bleef de
boot doelloos ronddrijveo, terwyi een nur
lang het gejammer uit zee bleef
opstygen. Zyn reddingsboot, waarin
nog plaats voor 20 menscben was,
ging echter niet redden.
Getuige geeft toe dat, ofschoon er plaats
voor 60 menschen was, zyn boot in zee ge
laten werd, terwyl er mannen aanwezig waren,
die nog gered hadden kannen worden.
Marktberichten*
Schagen, 25 April 1912.
22 Stieren f100.— k f260.—.
700 Geldekoeien (magere) f 140.— k i 260.—.
83 Geldekoeien (votte) f180.k f330.—.
153 Kalfkoeien f180.— h f220.—.
140 Vaarzen f 60.k f 150.
200 Nuchtere Kalveren f7.k f24.
760 Overhouders f 24.k f 82.
50 Varkens (vette) f 0.54 k f 0.58 p. K.G.
80 Biggen f8.— k f 16.
20 Konynen f 0.50 k f 1.25.
40 Kippen f 1.k f 1.75 per stuk.
700 K.G. Boter f 1.10 k f 1.20 per K.G.
100 K.G. Kaas f0.70 k f 0.80 per K.G.
6000 Kipoieren <2.90 k f8.85 por 100.
Eendeioren f4.— per 100.
VERLOREN
•en zilveren BRIL in étui.
Terug te bezorgen tegen belooning.
Adres: Bureau van dit blad.
GEVRAAGD
•en nette Dienetbode, als Meid
alleen, zich aan te melden 's avonds na
8 uur, Weststraat 43.
Gevraagd een net uagmeiejei
niet beneden 16 jaar.
Adres: Looodsgracht 14.
Jongste bediende gevraagd,
MARINE CLUB, den Helder.
Met 1 Mei kan in bovengenoemde
Sociëteit geplaatst worden een jongste
bediende, boven de 16 jaar, tegen genot
van voeding, salaris en vrije dienstklee-
ding.
Zich persoonlijk aan te melden iederen
dag tusschen 2 en 4 uur.
Uit den Omtrek.
Texel, 26 April.
Woensdag j.1. geraakte door een gebrek
aan het tuig het paard van den postwagen
op hol. Iu vollo vaart ging het langs den
weg en het dorp Den Burg in, waarby de
bestuurder angstige oogenblikken heeft uit
gestaan. Op zyn hulpgeroep schoten in het
dorp personen toe, om het hollende dier te
grypen, wat gelukte, zoodat er geen avery
van beteekenis beloopen werd.
Te huur oen Bovenhuis met
ruimen Zolder en Waterleiding. Staande
Oostslootstraat, huurprijs f 140 per
Te bevragenW. A. DE MIN,
Jan zen straat 11.
Gestroomde BOXER
van bekr. Ouders, bijz. lief voor kinderen,
prijs billijk, te koop aangeboden.
Adres: Willielminastraat 79.
Verscheidene ansjovis visschers,
«kuildors" als «netjeszetters" zyn nu naar de
Zuiderzee vertrokken, in de hoop op goede
vaDgiten. De teekocz wy«e op goede ver
wachtingen.
By den rytoigmakcr Schot te Waal, had
Dinsdagavond een begin van brand plaats
door het vallen van een hanglamp, dat zich
ernstig liet aanzien. Eenigo gereedschappon,
een bus met terpentyn en 5 bassen carbid,
boneveDS eenige kleinigheden gingen verloren.
Met behulp van de buren wist men bet
gevaar te betengelen en erger te voorkomen.
In het begin van Mei heeft do school
met den Bybel te Oosterend 25 jaren bestaar.
Io feestelijke byeenkomst zal dit herdacht
worden.
Gednrendo deze week werden van hier
verscheept 121 koeien, 77 kalveren, 18
varkens en 11 schaper*.
Onze vroegere plaatsgenooten, do heer
D. Kikkert, en Jb. Koorn, die hun opleiding
ontvingen aan de kweekschool voor onder-
wyzers te Maastricht, deden gisteren te
Venlo mot gunstigen uitslag examen voor
onderwyzer.
Verbazend groote hoevoelheden drijvend
zeegras voert de Oostenwind ds laatste
dagen thans aan de kust. Men herinnert
zich niet ooit zoo vroeg in het -jaar zooveel
dryfwier te hebben zien aankomen.
Tal van wierdroogers houden zich bezig
met 't opvisschen van 't artikel.
TE KOOP een beet werkende
HANDNAAIM ACHINE.
Adres: Bureau van dit blad.
van de afd. Helder der
Vereeniging „Tot Stenn",
op dizsoas so april 1912,
's avonds half negen uur, in de Consistorie
der NIEUWE KERK. Hbt Bestüub.
In den avond van de ramp was de ge
tuige van 6 tot 8 op de brugnoch van den
kapitein, noch van den tweeden
nam hy iets over ysbergen. Zondagavond
ZOMERDIENST
op de Holland.che Spoor.
1 Mei 1913.
Van dan Helder naar Amsterdam.
Vertrek
Aankomst
5.22
's Maandags en daags na
feestdagen, dooh niet op
27 Mei.
7.42
6.28
9.07
7.07
op Zon- en feestdagen
tot Alkmaar.
8.12 i)
7.45
snoltrein
9.83
8.40
Donderdags tot Schagen
9.10
9.07
11.87
12.45
3.11
1.52
4.87
4.10
6.08
7.80
sneltrein
9.14
8.35
10.54
Van Amsterdam naar dea Helder.
Vertrek
Aankomst
4.59
alleen Donderdags
7.84
6.08
Zondags niet
8.89
8.38
van Alkmaar op Zon
en feestdagen.
9.42
9.12
sneltrein
10.50
10.56
van Alkmaar
12.01
1.00
8.26
8.36
5.52
4.50
6.56
8.40
sneltrein
10.27
9.40
11.10
10.47
op Zon- en feestdagen
12.50
liep het schip 21% knoop, terwyi men 24 des Zondags loopen.
l) te Alkmaar.
3) te Schagen.
De trein, die tot-nu-toe des middags om
12.18 vertrekt wordt gesteld op 12.45,
komt te 8.11 in Amsterdam, in plaats van
om 2.85.
De avond-sneltrein uit Amsterdam zal nu
4 minuten later, dus te 8.40 vertrekken
komt dan te 10.27 alhier aan.
Ook by den Zomerdienst blijft de laatste
trein, vertrek 10.47 uit Amsterdam, alleen
Advertentiën.
tot sluiting ïin de dansavonden,
0P
in „Casino".
Zaalopening 7.30. Aanvang 8.30 uur.
Introduotia'm tot een beperkt aan
tal verkrijgbaar.
HET BESTUUR.
Het College van Dagelyksch Bestuur
van den polder ,het Koegras", brengt ter
kennis van de Stemgerechtigde ingelan
den, dat op VRIJDAG 3 MEI 1912,
's namiddags van 1 tot 3 uur, te Hel
der, aan hat Westplein, bij J W. Thijseen,
zal worden overgegaan tot de stemming
voor 2 Hoofdingelanden, wegens
de periodieke aftreding, op 3 Juni a.3.,
van de Heeren Jhr. Mr. S. LAMAN TRIP
en H. BAKKER Dz. en voor I Hoofd
ingeland door de benoeming van den
Heer P. GLAS Jz. tot Heemraad.
Op de plaats en den tyd bovengenoemd
zullen aan Stemgerechtigden de Stem-
briefjes worden uitgereikt.
Voor het geval uit de opening der
Stembriefjes, hetwelk zal geschieden
onmiddellyk na het verstryken van den
tyd voor de inlevering bestemd, mocht
blyken dat by die stemming geen vol
strekte meerderheid van steramen werd
verkregen, zal op dienzelfdendag, 's namid
dags van 4 tot 6 uur, tot de herstemming
worden overgegaan.
Helder, 24 April 1912.
Het College van Dagelyksch Bestuur
voornoemd,
P. LOOPUIT, Voorzitter.
A. J. DE JONGH, Secretaris,