KLEINE COURANT 't Vliegend Blaadje voor Heldert, Texel, Wieringen en Anna Pauiowna Ho 4113 Woensdag 10 Jnli 1912 40»te Jaargang. 't Vliegend Blaadje p. 3 m. 50 ct., fr. p. post 75 ct., buitenland 11.25 Pre- Zondagsblad t 37J 45 i 10.75 miën 5 Modeblad i 65 75 f0.90 (Voor bet buitenland bij vooruitbetaling.) Advertentiën van 1 tot 5 regels (bij vooruitbetaling) 30 cent. Elke regel uieer6 Eewrjs-exemplaar 2^ Vignetten en groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Intero.- Telefoon 50. Verschijnt Oinadag- en Vrijdagmiddag. Uitgever i C. DE BOEB Jr. BERKHOUT a Co.), Helder. NIEUWSBERICHTE!. HELDER, 9 Juli. Koninklijke Marine Jachtclub. Zatordag werd alhier een aanvang gemaakt met de algemeene zeil- en roei wedstrijden van de Koninkljjke Mtrine Jachtclub. Er werd gezeild door Marinesloepen, type B2. getuigd met diensttuig (z.g. loggertuig), ge stuurd door officieren der Kon. Sfarine, leden der Kon. Marine Jachtclub. De opkomst was bijzonder groot, 21 sloepen waren ingeschreven. Daar alle tuigen gelijk zyn, werd geen voorgift toegepast, hetgeen dezen wedstrijd belangwekkend maakte. Een stevige O.N.O. bries en fraai weder maakten den wedstrijd tot oon volledig succes. Gedurende den wedBtryd liep eerst een stevige vlood, op het einde voor-eb. De reede van Texel bood een zeer levendig sobouwspel. De uitslag wbb als volgt le prys (beker van gedreven zilver uitge loofd door H. M. de Koningin voor den stuur man en een bronzen herinneringemedaille voor elk lid van de bemanning) door Hr. Ms. „Nautulus", stuurman luit. ter zee J. W, A. Mulder, 2 uur 39 min. 6 sec.; 2o prys (oen bronzen medaille, uitgeloofd door H. M. de Koningin-Moeder) door Hr. Ms. „Evertsen", stuurman luit. tor zee J. G. Veenenbos, 2 uur 48 min. 10 sec.; 3e prijs (een verguld zilveren medaille, uit geloofd door de Marine-Sport-Vereen.) door Hr. Ms. „Van Speyck", stuurman luit. ter 2ce J. F. Osten, 2 uur 55 min. 14 sec. 4a prys (de groote bronzen medaille van de Vo.-oeniging) door Hr. Ms. „Heemskorck", stuurman luit. ter zee F. W. Coster 3 uur 0 min. 7 sec. De overige nummers van den wedstrijd znllen op Zaterdag 20 Juli gehouden wordeu. Dat dozo nummers heden gezeild werden, vindt zyn oorzaak in bet feit, dat met dezelfde sloepen op 20 Juli door onderofficieren van de Kon. Marine aan den wedstrijd zal worden deelgenomen. Het passagieren bij de marine. De hoofdbesturen van den Bond voor Minder Marine-personeel, de Bond vau actief dienende Onderofficier- en Korporaal-stokers by de Koninklijke Marino en den Bond van Korporaals by de Koninklijke Marine hebben, naar bet Korrespondenlieblad van eerstgenoem- den bond meldt, tot den waarnemenden mi nister van marine een adres gericht, waarin zy zoggen: dat door de meerderjarige korporaals en mindere schepelingen by Hr. Me. Zeemacht over bet algemeen als een zeer ernstige grief wordt gevoeld de beperkende bepaling, door den vorigen minister van marine gebracht in de passagiersregeling dier schepelingen, wanneer zy dienen aan boord van scbopen, vertoevende in Oost- of West-Indiö of in het buitenland dat de reisrapporten van de kommandee- ronde officieren van Hr. Ms. oorlogsschepen zoowel vóór als na de invoering van deze beperkende bepalingen, in den regel lofljjke getuigenissen afleggen omtrent bet moreels gedrag van de schepelingen in de vreemde havens en bet zedelyk peil van de schepe lingen voortdurend stygt dat juist waar dit het geval is, deze maat regel wordt beschouwd als een vernederende ontneming van een aloud recht, waardoor op de gansche vloot, zoowel in binnen- als buiten land, een geest van ontevredenheid zich van de b&manning heeft meester gemaakt dat het bovendien de meerderjarige sche- peliugen ernstig grieft, waar zy met succes strovon naar een hooger levenspeil, nu moeten ervaren, dat zy, als meerderjarige Neder landers, worden gelyk gesteld met onmondi- gen on kinderen dat een verzoek door de in Ned.-Indië vertoevende schepelingen tot den kommandant der Zeemacht aldaar gericht, om herstel van de oude passagiersregeling, door de komman- dunten van Hr. Ms. schepen in Oost-Indië werd ondersteund redenen waarom adressanten zich wenden tot don minister met het beleefde, doch dringonde verzoek, de beperkende passagiers- bepaliogon in Oost- en West-Indië en in het buitenland in te trekken en de oude regeling te herstellen. Een petitionnement tot ondersteuning van dat adres zal onder het marine-pesoneel ge organiseerd worden. Te Wieringen is plotseling in den ouder dom van 76 jaar overleden de bekende oud- beurtsohipper Alb. Dnynker. Heer of Heere. Ia „De Gereformeerde Kerk", het oonfes- sioneele weekblad, vraagt een inzender „of het gebruik van „Heer" of „Heere" voor den Naam van onzen God een onverschillige zaak is, dan of het eerste bepaald is te beschouwen als oen schending der eere van den Driemaal Heiligen Naam". De redacteur beantwoordt deze vraag met het volgende te zeggen „Wjj voor ons geven de voorkeur aan het gebruik van den naam „Heere". Oudtyds hadden vele woorden aan het einde een zoogenaamdo „stomme e", die later is afgesleten. Men sprak on schreef van „stomme", ,,'leuro", „tente", „plaatse", waar wjj thans sproken en schrjjven van „stem", „deur" „tent", „plaats". Nu wil echter het gebruik, dat men in ons tegenwoordig Nederlandsch in sommige gevallen do oude spreek- en schrylwyze naast do nieuwe heeft aangehouden, en dat die oude dan in deftige uitdrukkingen, b.v. voor titels van hoog» porsonagiën enz., wordt gebozigd, terwyl de nieuwe vorm meer een allodaagsche beteekenis heeft. Om een voorbeeld te noemen onze vaderen schreven en spraken van „vrouwe", om het even of zy een vischvrouw dan een konings vrouw bedoelden. Wy maken onderscheid tusschen „vrouw" en „vrouwe". Een vrouw is by ons een vrouwspwsoon zonder meer; nen vrouwe daarentegen is een vrouw van aanzien of van deftigen stand. Om die reden zeggen wy thans ook „heer" voor een gewonen mijnheer, maar sproken wy van de Opperste Majesteit als van den „Heere". En wanneer nu iemand van onzen God of onzen Zalig maker sproekt als van „de Heer" dan is daar voor ons gevoel iets in, alsof de heilige Majesteit des Heeren Heeren wordt vergeten. Nochtans kan het zeer wel zijn, dat iemand eene andere spreekwijze volgt dan die wy voor de moest gepaste houden on toch waar- lyk in eerbied voor den Driemaal heiligen Naam niet te kort schiet. De Heer Groen van Prinsterer b.v. schreef altjjd „de Heer" toch zal niemand hem daarom van gomiB aan eerbied verdenken. Wy houden er dan niet van, dat men van zulke dingen een toetssteen maakt, waaraan een prediker en zyn prediking alleen of voor namelijk wordt gotoets. Dat doen alleon menschen, die geen ooren aan hot hoofd hebben om waarheid van leugen te onder scheiden. Zulke menschen lotton alleen op byzakenals ze maar een stomme e gehoord hebben zijn ze voldaan, en als ze die niet gehoord hebben zyn ze met hun vonnis gereed. Wion 't echter om de waarheid te doen is en die ook de waarheid verstaat, gaat op de hoofdzaak af. Is 't niot de waarheid, die wordt gepredikt, dan laat hy zich door geen honderd duizend stomme e's oen rad voor de oogen draaien. En is 't wel do waarheid, die hy hoort, nu, al ontbreekt dan die „e", en al klinkt hem dat niet aangenaam in de ooren, dan ziet hy dat des noods over hot hoofd. Laton hoofdzaken by ons toch hoofdzaken en bjjzaken byzaken blijven." Aanvaring. In den nacht vau Zaterdag op Zondag heeft op de Noordzee, 16 mjjl W.Z.W. t/W. van IJ muiden, een aanvaring plaats gehad tusschen het Engolsche stoomschip «Petrol" van IJ muiden naar Londen, en het Deensche stoomschip «Tuborg" op weg van Huelva, naar Danzig. Het stoomschip «Pctrel" zoDk spoedig na de aauvaring, nadat de be manning op het stoomschip ,Tuborg" was overgegaan. Het in de nabyheid zynde stoom schip «Altebama" nam de bemanning van de ,Petrel" over om ze te IJmuiden binnen te brengen. Het stoomschip «Tuborg" heeft zware avery aan den voorsteven en is met den voorpiek vol water, te IJmuiden binnen geloop sn. 98 werklieden ontslagen. Zaterdagavond zyn aan de Alkmaarsche IJzer- en Melaalgietery 98 werklieden ont slagen, wyl zy geweigerd hebben een hun door de directie aangaboden nieuw contraot te teekenen. De vierkante stuiver. 's-Gravonhage, 5 Juli. In de vergadering der Tweede Kamer van gisteren waren door Minister Kolkman «enige proefexemplaren van den vierkanten stuiver in de wandeling gogevon. Ook een op do perstribune, zoodat men zich ook daar een meoning kon vormen over het nieuwe geld stukje dat, als de Eerste Kamer het ontwerp eveneens aanneemt, het tegenwoordige pseu- dokwartje zal vervangen. Het nionwe stuivertje zal, zooals men weet, vierkant wezen, dooh met ietwat afgeronde hoeken. De voorzyde vertoont hot cyfer 5 met een kleine c rechts boven, een en ander in een uitgeschulpten circel, waaromheen weder (met tusschenruimte van een vlakken band) een kraloncircel, aan de vier hoeken van de munt gebroken door vier schelporna menten het jaartal is over twoe, van die ornamenten verdeeld. Het cyfer staat verti kaal in de diagonaalrichting van het vierkant. De keerzyde is nagenoeg uitsluitend orna ment. Een gestyleerd takje van een oranje boom (heel zeker van deze determinatie zyn wy niet; staat in een uitgeschulpten cirkel waaromheen (na een tusschenruimte van een vlakken band) het opschriftKoningryk der Nederlanden. De overgang tusschen cirdel ea vierkaDt wordt ook hier weer gevormd door opvulling van de hoeken van het vierkant met schelpornameot. Hot stukje ziet er, vooral wat de achterzijde betreft, wel aardig uit. De teekeniDg en de opvatting zyn beter, meer gestyleerd, dan tot nu toe die van onze mnnten. De voorzyde iB erg grof van slag en heeft iets zeer leegs en magers. Terwyl juist de keerzyde een fijne en gevulde teekening vertoont. Men vergete echter niet dat er op dit stukje stond „Proef" 1 (Hblad). Lot van een groot zondaar. Het doet ons genoegen, erkent Het Vad., nu eenB met lof te kunnen vermelden een type van medemensch, waarvan men gewoon lijk niet. veel goeds te hooren krygt. En met reden. Hy maakt het er naar. Want dat type isde slagersjongen, be rucht om zyn onbesuisd fietsen, de schrik van voetgangers en wielrijders. Maar ditmaal valt oen lofielyke daad van hem te vermelden. Men zal zich herinneren het bericht aan gaande een fietsendief, die in de Fran^ois Valentynstraat te 's-Gravenhage op de daad werd betrapt, op den loop ging, maar door een fietsrijder werd omver gereden en dien tengevolge gepakt. Het was daarby, dat twee slagersjongens een rol van beteekenis speelden, en wel op een wjjze, die geheel in styl was. Toen de dief op de gestolen fiets er van door ging, met den bestolen eigenaar achter hem aanloopend, die luid riep: „Houdt den dief", werd het geval opgemerkt door oen slagersjongen op een fiets. Wat is afdoender middel om een per fiets vluchtende het verder rijden te beletten, dan hem omver te ryden? En wien is dit beter toevertrouwd dan een slagersjongen? Hy dacht het en deed het. Met een spurt zotte hy koers naar den vluchteling en reed dwars op hem in. De dief en zyn torpilleur rolden over den grond, verward in de overhoop geworpen fietsen. De dief was het eerst weer op de been en zette het, de gestolen fiets prijsgevend, op een loopeD, terwyl zyn aanvaller nog bezig was overeind te krabbelen. Toen verscheen er een tweede slagersjongen ten tooneele. Hij zette den vluchteling soo lang na, tot deze niet meer kon, stapte toen af, pakte lijn kraag, en gaf hem over in de r politie. Wy zullen deze goede daden, die wy met vreugde vormeiden, conscietieus afschrijven op bet zondenregiBter van den Haagtchen slagersjongen. Een duistere zaak. Zaterdag werd gevankelijk te Breda ge bracht een aldaar woonachtig persoon, die verleden Donderdag op last van de justitie te Bergen-op-Zoom was gearresteerd. Ongeveer een maand geleden stierf in het R.-K. Gasthuis te Breda do echtgenoote van den gearresteerde, nadat ze daar ongeveer twee en halven dag verpleegd was geworden. Over 't overlijden dezer jofirouw liepen voor al de laatste dagen ernstige geruchten en uit de arrestatie blykt wol, dat er oenigo grond voor die praatjes moet hebbon bestaan. Het „Dagbl. v. N.-Br." vernam dat Zater dag het lyk van de vrouw op do R,-K. be graafplaats Zuylen opgegraven zou wordon. Dit is indordaad ook geschied. Tegen twee nur begaven zich de officier van justitie, en twee rechters by do arron dissementsrechtbank te Breda, vorgezold van twee officieren van gezondheid on twee apothekers mot den kapitein der Kon. Maré chaussee naar de begraafplaats. In tegen woordigheid van bovengenoemde hoeren, be nevens de overste en eene zuster van bet R.-K. Gasthuis word het lyk opgegraven. Een gril van dan bliksem te Rumes. Tydens een hevig onweder dat Maandag avond te Rumes, in de provincie Henegouwen, gewoed hoeft, is de bliksem in de woniDg geslagen van den hoer J. B. Thys, op den Sentier. Na den schoorsteen omvergeslagen to hebben die op hot dak stortte en het ge deeltelijk vernielde, drong hy in huis en kwam in de keuken. De bliksem rukte een poot af van een stoel, waarop een vrouw zat, die ongedeerd bleef, en verbrijzelde ver volgens al wat op den schoorsteen stond. Een spiegel werd uit zyn omlijsting gerokt en men vond er niet het minsto spoor van weer, even als van een vaas, waar eenig klein geld in lag. Hot geld werd op den grond gevondeD. Het bemelvaur drong daarna in de slaapkamer van den heer Thys, waarvan de deur aan aan splinters geslagen werd, en de stukken hout op hot bed vielen. De blik sem keerdo toen nog eens terag naar de keukeD, kwam tusBclien de voeten door van mej. Bonnet, van Eere, wier schoenen aan de uiteinden verbrand werden, boorde een gat in den muur en verliet eindelijk de woning, niet, evenwel, vooraleer eenige bars ten te hebben doen ontstaan in den buiten muur, schreef de «Nieuwe Gazet". Door den bliksem gedood. Te Hohongoichen, aan de Elbe, schuilden verleden week de burgemeester Albrecht, zyn zoon, zjjn schoondochter, een knecht en twee meiden voor het onweer onder een hooiwagen. De bliksem sloeg in don wagen en alle zes worden gedood. Ook de twee paarden kwamen om. Majesteitsschennis. De fabrieksbeambte Schatz is to Saargo- rnüad (Duitschland) wegens majesteitsschennis tot vier maanden gevangenisstraf veroordeeld. Op een feestelijke bijeenkomst had by een gipsen borstbeeld van den Keizer wat omge draaid en er lachende by opgemerkt, dat men hem nu „van een anderen kant" zou leeren kennen. Dat was een toespeling op de dreigende woorden over oen inlyviog van het ryksland by Pruisen, dio de Keizer zich in esn gesprek te Straatsburg heeft laten ontvallen. De Duitscha torpedo-booten op den Rijn. Keulen, 5 Juli. Nederrynsche kranten makon er bittere opmerkingen over, dat de Duitsche torpedo-booten, die voor het eerste Duitsche marinecongres van Rotterdam tot Dusseldorp dm Ryn zyn opgevaren, door Nederlaodsche stuurlieden bediend worden. Die bladen ver klaren, dat honderden Duitsche kapiteins en stuurlieden, dio het patent voor het bevaren van den Ryn van Straatsburg tot aan den zoemond bezitten, met vreugde een derge lijke opdracht aanvaard zonden hebben. De Nederlandsche stuurlieden verzekeren, dat het Duitsche oonsulaat te Rotterdam hen heeft aangenomen, om de torpedo-booten daar Dusseldorp en weer terug te brengen. De pers verlangt hierover opholdering, daar met name de stuurlieden uit Ruhrori, onder wie er zyn, die by de Dnitsche marine mot eere gediend hebben, zich zeer gekrenkt voelen. Het Camorra-proce8. Het procos tegen de leden der Italiaan- sche Camorra, beschuldigd van 't vermoorden van hun gewezen medelid Cuocolo, dien zy van verraad verdachten, en diens vrouw, over wolk proces wy reeds herhaaldelijk het oen en ander mededeelden, loopt ten einde. De rechtbank te Viterbo zal vermoedelijk het vonnis uitspreken. De instructie van dit proces heeft vior jaren geduurd. De processen-verbaal vullen 30 doelen, samen bevattende 30,000 blad zijden, waarbij Qog 40 deolen komen met mededeelingen omtrent zaken, met het pro ces in eenig verband staande. Aanvankelijk waren or 41 beschuldigden. Daarvan zyn er tijdens het proces drie over leden, van drie anderen was de verblijfplaats niet te ontdekken en vyftien werden in vrij heid gesteld, omdat zy reeds zoo langen tyd in preventieve hechtenis hadden doorgebracht, dat hun by eventueelo veroordeeling toch geen gevangenisstraf meer kon worden op gelegd. De behandeling van het proces heeft aan het rijk ruim twee millioen gekost, maar wat erger is, hot vonnis, dat oorstdaags uitge sproken zal worden, heeft zeer veel kans vernietigd te worden wegens fouton in den vorm. Van de hangmat. Zoo tegen de vacantie spreekt men over zulke lui-lekkernyen Wie met vacantie gaat neemt zijn beddeke mee, en knoopt het op aan een boom, en bespiegelt al wiegelend het leven, on mijmert somber over het eind van zyn vacantie. De klank van het woord hangmat hoort by vaoantie-idyllon, rust-uren, verpoosings- oorden. Uit de hangmat bedroomd, lijkt elk bosch koel en muggen-vry, elk groen molshoopje een fantastischen heuvel, de heuvelen glanzen blauw, den ozon schijnt men in to ademen op don koop toel En wij weten niet eens waar de bakermat ligt van de hangmat. Een Hollandsch woord, een Hollandsch bedenksel O, nee... Zuid-Amerika, het West-Indi sche eilanden Hamaca, waar de Indianen het voorwerp gebruikten als hangende slaapplaats. Maar wel waren het Hollandsche zeevaar ders, die het voorwerp het eerst zagen, het zoo practisch vonden, dat ze het aau boord van hun schepen invoerden, en het meteen den imam gaven van het indiaansche eiland. Van Hamaca werd het hangmak en hang mat; de Engolsche zeevaarders namen ge bruiksvoorwerp eu naam van ons ovor: hammock; later in de 17de eeuw pas do DuitscherB, die van Hangematte spreken. De zuidelijke volken namon het woord diroct van de Zuid-Amerikaansche Indianen over; de Spanjaarden spreken van «amaca" of ,amahaca", do Portugeezon van „maca" do Italianen van «amaca", de Franschon van «hamac". Amsterdamsche sight seeing. Sedert eenige dagen staat op het Damrak een hoogo coach, eerder nog eon char-a-b&ncs, dio op geregoldo tyden bereid is, vreemde lingen door Amsterdam te ryden. En nu staat daar op den Dam, gister voor bet eerst, een soortgelijk voertuig, maar oon cliar-é-baucs met motorkracht, die er met dozelfde bedoeling wacht, en op een groot plakaat in het Engelsch en Fransch te weten doet, dat men voor de somma van 1 dollar of 5 francs op een twee- nurs-rit Amsterdam kan zien. Zulke sight-seeing-wagens behooren tot de moderne reisverkoersmiddelen. Ze zyn goed koop; men ziet in korten tyd de voornaamste uiterlijke bezienswaardigheden van een stad; een by den wagen behoorende gids geeft de noodige verklaringen. Er is geen groote stad ter wereld, of men vindt er zulke sight-seeing-cars. En geen reiziger, die zich oriënteeren wil, die een vluggen indruk van een nieuwe stad wil op doen, of hy klautert op een van de hooge banken en bekykt aldus de vreemde stad en laat zich die vluchtig verklaren. Waarom zou ons zoo bezienswaardige Amsterdam niet meedoen? Men zou zoo zeggen, dat er hier vreem delingen genoeg afstappen, om het nieuwe verkeersmiddel succes ts durven toewenschen. In het vorige jaar stapten in onze voor naamste hotelB 103,850 personen af, van wie een derde provincialen en ongeveer twintig Jaizend Duitscbers (vooreen groot doel handels reizigers), maar zeker een 80,000 tal ver schillende landslieden, van wie men zeggen kan, dat zy &1b toeristen Amsterdam kwamon bekyken. Men mag dus aannemen, dat de tjjden ryp zyn, om in do reismaandon, van Juni tot September, ook in Amsterdam het nieuwe verkeersmiddel voor vreemdelingen op wieion te zetten. Cook spande een tweetal paarden voor zyn hoogen brik, Lissone charterde een ron kenden familie-auto. En de vreemdelingen, die Amsterdam in oen vloek en een zucht willen zien, hebben slechts in te stappen. Ze behooven den weg niet te vragen; ze behoeven geen veertien tramnummers uit het hoofd te leeren; ze behoeven geen plattegrond te boBtndeeren; ze behooven zelfs hun rood-gebande Baedo- kers en Reis-Meyers niet meer moe te nemen. De sight-seeing-car maakt het mogeljjk, in eon paar uurtjes hëól Amsterdam te zien I »Toet-toet" snorkte de signaalhoorn, en precies twee uur 's middags schoof de auto gister uit do nieuwsgierig-gapende menschon- hoop van den Dam af, het Rokiu op en het labyrinth door van achterburgwallen en hun systraten. De gids op den wagen sprak EngeUch en Hollandsch, Hollandsch tegen de, op do verschillende oploopendo banken gezeten vreemdelingen, die ik behoorlijk voorEngel- schen had aangezien, maar Hollander bleken te zyn, en Engelsch tegen my, omdat hy me, tegen mijn landaard iü, voor een Amerikaan versleet, gelyk trouwens op do Nieuw Markt een klein joggie doed, die me hoonend toeriep «Kale Amerikaan8che hondenkop!"... Ik liet den gids daarom beurtelings zyo Hollandsch en Engelsch luchten, omdat het my belaDgryk voorkwam aangezien ik voor den eenigon ras-echten vreemdeling doorging 's mans verklaringen van Amsterdam in hot Engelsch te volgen. Ik moet bekennen: hy was behoorlijk op de hoogte en vertelde my in het Engelsch stipt evenveel als aan myn medereizigers in het Hollandsch. Hy verklaarde niet minder, en ook niet meer, dan men redelijker wjjze van een gids verwachten mag. Zelfs met goeden smaak werd de weg door Amsterdam gekozen. Wy hebben getoerd langs do burgwallen on de Waag, door do Jodenbuurten en voorby het Trippenhnis, langs de Oudemanhuispoort on hot Binnen-Gasthuisook hebben we hot Oost-Indische huis en den Vischhal gezien. Daarna het Palois op don Dam, de Beurs en bot Cuntraal-Station. Langs het IJ tuften we de Prins Hendrikkade op en langs de Park- schouwburg-ruïae en het Wertheimpark, kwamen wy den Amstel over en zoo langs de grachten en deMaandagscheNoordermarkt, de Loidsche straat in; dan, langs den Stads schouwburg en het Hirsch-monument onder hot Rijksmuseum door en het Vondelpark in. Daarna den Amstelveenschen Weg op, om langs de Kalfjes-laan en den Amstel, in stad terug te komen, het Mantplein over, Rokin en Spui, langs N. Z. Voorburgwal en langs het «Handelsblad" terug. Het was juist vier uur. We waren weer thuis, en voldaan. Maar daarvóór had ik myn landsaard al weer aangenomen. Ik had de duldoloose krenking met onbe wogen gelaat ondergaan, toen de gids, op het Ryksmuseum doelende tegenover myn Ameri- kaansch ilegma had meenen te moeten op merken: «Rembrandts picture#You heard about him, I suppose vroeg hjj, nog steeds in het Engelsch, of het geziene my genoeg beviel, zoodat ik nog wat langer in Amsterdam dacht te bleven, waarop ik teo- stemmend had geknikt. Eindelijk, aan het eind van den tocht vroeg hy pas, na de afrekening en de fooi: «Whatpart ofAmerica are you oomingfrom?" waarop ik,als eerlijk man, slechts antwoordde: «Holland". En toen sprak de gids het laatste traject tot ons allemaal slechts in het Hollandsch. Maar ik wist reeds geuoeg. Tenminste meenik nu te weten, dat de vreem delingen, die Amsterdam aldus bekyken, good bezorgd zullen zyn. En zelfs was deze nog slechts eon hülpgids, dio het jaartal van den bouw van de Zuiderkerk, benovens het aantal palen, waarop onB Dampaleis geheid staat, van oen papiertje Aflas; en ook vergiste hy zich ëónmaal door my den gevel van het O. I. huis aan den Kloveniersburgwal als «Town Hall" aan te wyzon, kan dit laatste een tactvolle opzettelijkheid van hem zyn geweost. In oen paar uur kan men Amsterdam wel Diet leeren kénnen; men kan er tenminste eon indruk van krygen. En dan schijnt me geen stad zoo mooi als Amsterdam op zulk een rit langs onze volks- markten in Ghetto on Jordaan, door do nauwe sjaggorbuurtjes, voorby de eeuwige grachten, hot frisscho Vondelpark in, de aardige omweg langs den Amstelveenschen weg met het verre panorama op de wazige stad, de kuivende rivier, do drukke pleinen met wandelaars en het gemoedelijke straatverkeer, de statige gebouwen, de Blanke kerktorens, de oude gevels, het open IJl ,You like Amsterdam?" had do gids me ouderweg gevraagd. En mjj dunkt, dat ieder vreemdeling daarop zal antwoorden, evonals ik deed: «Ohl... sö mucbl" (Handelsblad). Kustverdediging. Instelling van een Fonds ter verbetering van de kustverdediging en tot wjjziging van de Militiewet 1901 en van de wet van 21 Mei 1899. Memorie van Antwoord. In de eerste plaats, zegt de Regeering in hare Memorie van Antwoord, zij de aandaoht gevraagd voor de in het wetsontwerp voor gestelde bezetting en bediening van de zee fronten der kustversterkingen door personeel van de marine. Het komt de Regeeriog voor, dat zioh omstandigheden kunnen voordoen, die het twijfelachtig zouden kunnen maken of op voortdurende bezetting door marine-troepen de toekomst te rekenen valt. Met name wordt daarbij gedacht aan dè mogelijk heid dat het onderzoek betredende de defensie van Indië tot voorstellen zal knnnen voeren die ook op het personeelvrAagstuk by de marine van invloed zyn. Het zou verkeerd zyn, zegt de Regoering, indien men by dit onderzoek reeds van meet af gebonden was door het feit, dat ruim een paar dnizend mauschappen vooraf bestemd moesten worden voor de kustverdediging hier te lande. Beter komt het voor, dienaangaande thans nog geen beslissing te nemen, te meer waar tegen de bezetting van de zeefronten der kustversterkingen door de zeemacht zulke ernstige bezwaren in het midden zyn ge bracht, dat ook uit dien hoofde nadere over weging van de wenschelykheid van dien maatregel voorkomt. Op grond hiervan zyn de betrokken Mi nisters dan ook tot de overtuiging gekomen dat van die voorgestelde regeling althans voorshands moet worden ufgezien. Wanneer van dien overgang van de zee fronten der kustversterkingen naar de marine wordt afgezien, dan komt daardoor tevens elko aanleiding te vervallen om de uitgaven, noodig voor do aauvulHng en verbetering der kustvorsterkiogen on voor do aanvulling van het materieel der zromacht in éia zelfde wetsontwerp op te nemen. Mitsdien behoort dan ook alles wat be trekking heeft op de aanvulling van het materieel der zeemacht, uit hot wetsontwerp gelicht te worden. Yoor die invulling was in het oorspronke lijk wetsontwerp gerekend op oen bedrag van f 18,290,000, als volgt verdeeld 8 zee gaande torpodobooten f 7,910,0f/0; 2 onder- zoobooton met daarby behoorende inrichtingen f 1,500,000 het vereischte aantal versper- mynen met twee daarroor bestemde magazij nen f 1,000,000. Hiervan zyn thans drie panwerbooten reeds bijna gereed, zoodat daa-vo» geen gelden meer behoeven te worden uitgetrokken. Het komt do Regeering wenschelyk voor omtrent de overige pantserbooten vooralsnog geen beslissing te nemen, doch eerst af te wachten hoe deze drie eerste booten zullen voldoen. Wat de 8 torpedobooten betreft, zullen de eerste 4 in 1913 gereed komen, terwyl op de marine-begrooting voor 1913 bedragen zullen worden aangevraagd als eerste termijn voor de 4 volgende booten. Na 1913 zal dan hier voor nog slechts eon tweede termyn noodig «ijo. Do onderzeebooteu en depótsohepon komen ten laste van de begrooting voor 1913 ge reed. Aan raynen on magazijnen zal, met inbe grip vun hetgeen daarvoor op de begrootiüg voor 1918 zal worden aangevraagd, besteed zyn een bedrag van f 264,000, zoodat hier aan nog voor ruim I 700,000 zou moeten besteed worden, makende met den laatsten termyn voor de torpedobooten V t/m VIII, oen bedrag van ruim 1 millioen. Wat nu de aanvulling en verbetering der kustversterkingen betreft, zoo was daarvoor in het oorspronkelijk wetsontwerp een bedrag van f 25,080,000, uitgetrokken. Al de daarmee beoogde voorzieningen hebben echter niet alle deselfde mate van urgentie. Dit eeD en ander heeft er toe geleid, dat van het meerendoel der oorspronkelijk beoogde voor zieningen is afgeweken en slechts die wor den gehandhaafd, welke in de eerste plaats worden noodig geacht om in den onvoldoenden toestand onzer kustverdediging te voorzisn. Mitsdien wenscht de Regeering de aanvul ling on verbetering der kustversterkingen thans te beperken tot lo. het maken van i fort to Vlieringen; 2o. het verbeteren van fort Kjjkdub; 8o. het vermeerderen van de vuuruitworking van de bestaande pantssrfe: aan den Hoek van Holland, by IJmuiden en op de Harssens. Hierdoor zal reeds een groote verbetering der defensie §an de zeezyde verkregen sjju en zal de toekomst met meer vertrouwen kunneu worden te gemoet gezien, te meer wannei-r ook het actief vermogen van het marinemate rieel zal zjjn vermeerderd door de hiervoren vermelde aanvulling van torpedo- en onder- zoebooten, zoomede door de aanschaffing van nog 2 onderzeebooten en nog een 4-tal zee gaande torpodobooten ter vervanging van de kleine booten voor het Zuiderfrontier, waar voor een oersto termyn op de Marinebegroo- ting voor 1913 zal worden aangevraagd.. Naar de meening der Regeeriog mag met de uitvoering van de thans voorgostelde, tot den kleinst toelaatbaren omvang teruggebrachte verbeteringen niet langer worden godraald. Er is dan ook in het gowyzigd ontwerp, dat bjj de Memorie van Antwoord is govoegd op gorokond dat begin 1913 met het werk een aanvang kan worden gemaakt. De totale kosten van de thans beoogde ver betering dor kustverdediging worden op f 10,850,000 geraamd en wel f 5,860,000 voor het maken van een fort te Vlissingon; f 4,760,000 voor het verbeteren van het fort Kykduin en f 780,000 voor het vermeerderen van de vuuruitworking aan de forten aan den Hoek van Holland, by IJmniden en op de Harssens. Van het bovenvermelde bedrag van f 5,860,000 voor hét maken van eon fort te Vlissingon zal besteed worden voor vesting bouw, waaronder pantserkoepels, electrische inatallatiën, zoeklichten enz. f 3,394,000voor geschut f 791,000 en voor munitie f 1,175,000. Van het bedrag van f 4,760,000 voor het verbeteren van het fort Kykduin zijn die sommen resp. f 3,012,000, f 671,000 en f 1,077,000. Voor het fort Kykduin is op eone opstelling van hot geschut in koepels gerekend, waar men in 1908 met eene opstelling van dat geschut ondsr schilden meende te kunnen volstaan. Het in de wst vast te leggen maximum bedrag der uitgaven voor do werken waarvoor het fonds bestemd is, meent man op 12 millioen te moeten stellen. Aannemende dat ten laste van 1913 een bedrag van f 1,500,000 zal verwerkt worden en het resteersnd bedrag ongeveer gelijkmatig over de jaren 1914 1916 zal worden uit gegeven, zal om een afdoening in 25 jaar (gerekend van de instelling van het fonds) te bereiken, eene annuiteit van f 600,000 noodig sjjn. Oordeelden verscheidene leden een nadere toelichting noodig van de motieven, die er toe geleid hebben aan den bouw van een fort te Vlissingen den voorrang te geven boven den aanleg van andere werken, do Regeering is daarentegen van meeniDg, dat in de «Nota betreffende de kustverdediging" reeds zoo duidelijk is uiteengezet dat en waarom de aan leg van een krachtig bewapend, zelfstandig, stormvrij pantserfort te Vlissingen onvormjj- deljjk is, dat zy daaromtrent bezwaarlijk nieuwe gezichtspunten kan openeD. Ook heeft Bjj niets mode to deelcn, dat niet in een voor openbaarheid bestemd stuk zou kunnen worden vermeld. De neutraliteit op de Wester-Schelde moet kunnen gehandhaafd worden; het gebruik maken vun de uitmuntende, voor eene op onze kust opereerende vloot van groot gewicht zynde, havon en reede van Vlissingen moet aan die vloot kunnen ontzegd worden. Aan gezien tot een en ander onze zeemacht alleen niet in staat is en die taak ook niet aan do levendo strijdkrachten te land kan worden toevertrouwd, moet daarin door den bouw van een krachtig verdedigingswerk voorzien wor- m. De Regeering wenscht verbetering te bren gen in de onvoldoende, verouderde bewapening van de tot de stelling van Den-Helder behoo rende kustversterkingen en de gebrekkige op stelling der bewapening, door het fort Kyk duin, dat den toegang tot de TexeUche zee gaten beheerseht, tot een krachtig bewapend pantserfort te doen omwerken en door van het fort op de Harssens, dat moet medewerken den vjjand het verbljjf op de reede te ontzeggen, do vunruitwerkiog te vermeerderen. Door <fio beide verbeteringen zal het afstoo- 1 vermogen der stelling soo aanzionlyk sjjn toegenomen, dat voorshands met die vorbeteringen, voor wat deze stelling betreft, zal kunnen worden volstaan. Zoowel te Vlissingen als te Kykduin wordt opstelling van de kanonnen van 28 c.M. L 45 in koopels noodig geacht in verband met het vereischte schootsveld en met het oog op de gewichtige taak, die deze forten zullen hebben te vervullen. Het kanon van 28 cM. L/45 is als hoofd bewapening voor deze forten gekozen, niet dan na ernstig onderzoek, hetwelk heeft aau- fstoond dat, soo het teruggaan tot een kleiner aliber. als door sommige leden wordt aan bevolen, ongeraden zou zjjn, de keuzo van een kanon van 30.5 cM. L/50 bezwaren mrt sich brengt wat betreft levensduur en kosten, welke niet worden opgewogen door het voor- doel van eon grooter doorboringsvermogen. De door verscheidene leden geuite vrees dat het gebruik vau luohtschepeu en vlieg machines zoodanige ingrjjpende wijzigingen in de wjjze van oorlogvoeren zullen brengen, dat daardoor nieuw gebouwde verdedigings werken onvoldoende zouden bljjken to zjjn, wordt niet gedoeld. Inzonderheid puntserfortou zullen van luchtschepen en vliegmachines weinig te vreezen hebben. Van de geopperde onderstelling dat de firma Krupp destyds kanonnen van 28 cM. L/40 gereed had, die zy gaarne aan ons land zou verkoopen, nu in verschillende landen zwaarder geschut wordt gevraagd, heeft de Regeering niet zonder eenige bevreemding kennis genomen. Hot bedoelde materieel toch is veel te kostbaar dan dat het in voor raad sou kunnen worden aangemaakt. Inderdaad werd, mede ter voorbereiding van de uitvoering der voorgenomen kustverde- digiogswerken door de Ministers van Marine, van Oorlog en van Koloniën, eene commissie samengesteld, aan welke, ter bestudeoring van het zware geschut en de opstelling daar van, het bezoeken van verschillende buiten- landsche fabrieken en schietterreinen weid opgedragen. Het ligt in het voornemen om te zjjner tyd aan de fabrieken, welke daarvoor in aan merking komen, de gelegenheid tot het doen van prjjaaanbieding te geven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1912 | | pagina 1