Marine Leger. De luit. t. i. der le klasae B. Schreuders wordt 16 October 1913 geplaatst te Rotterdam als aan staand Commandant van den Torpedobootjager Pan ter en de luit. t. z. der le kloste F. H. A, Öreve. met den 3en November d. a. v. als aangewezen Commandant van Hr. lis. torpedobootjager Tos De luit. t. z. der 2e klasse 0. Meijer zal m de plaats van den luit. t. z. der 2e klasse O. T. D. de Ridder op 1 November a. s. per particulier stoomschip Kawi van de Rotterdauuche Lloyd naar Oost-Indië vertrekken terwöl de luit. t. z. der 2e klaas* J, A. Sonnenberg in de plaats van den luit. t, z. der 2e klasse H. berwerda als transportcom- mondant op 22 November a. s. per particulier stoomschip Rembrandt derwaarts zal vertrekken Bjj K. B. is aan luit. t. z. 2de ki. J. Sickenga, met 16 Oct. op verzoek, in Oost-Indië eervol ont slag uit den zeedienst verleend. De luit. t. z. der 2e klasse 0. Meijer van Hr. Ms. Heemskerck wordt 18 October 1913 gesteld ter beschikking en de luit. t. z. der 2e klasse i. W. baron van Haersolte van Haerst van Hr. Ms. Heem:— kerck den 25 sten October a. s. op Non-Activiteit Cteld ierwjjl de luit. t. z. der 2e klasse A. L. E. nbonnet den 25sten dezer wordt geplaatst aan boord van Hr. Ms. Heemskerck. De luitenant ter zee 2e kl. S. W. F. Hendrikse zal 22 Not. per s.s. „Rembrandt" met een deta chement marineschepehngen van Amsterdam naar Oost-Indië vertrekken. D« luits. ter zee 2e kl. K. P. F. Schmitt en P. T. de Meester zjjn bestemd voor bet eskader in Ooet-lndië, en zullen per 8.s. „Kawi", dat 1 No vember vertrekt, hun bestemming volgen. De officier van Administratie der le klasse J. K. W. Franssen van Hr. Ms. Heemskerck wordt 21 October 1913 ter beschikking gesteld en ie aangewezen om op 8 of 15 November 1913 per particulier stoomschip naar Oost-Indië te vertrekken terwijl hg aan boord Hr. Mt. Heems kerck wordt vervangen door den officier van Ad miiiistratie der 2e klasse E. O. P. van Sljjpveld van Hr; Ms. Bellona welke met geleken datum wordt vervangen door den officier van Admini stratie der 2e klasse D. Rooi, thans ter beschikking. Oe officier van administratie le k). mr. O. J. Jutte, fiscaal der zeemacht te Willemsoord, die tijdelgk geplaatst is bij het departement van marine, is daar werkzaam gesteld om te 'worden belast uiut de voorbereiding der justitieele voorschriften van de zeemacht in verband met de gewijzigde millitaire rechtspleging. De officier-mach. le kL M. Ouwehand is te Am sterdam geplaatst aan boord van Hr. Ms. pantser- schip „Koningin Regentes". De hootdmachinist C. van Legden en de machi nisten N. Braam en 0. F. J. Heitz syu bestemd om binnenkort naar Oost-lndiê te worden uitge vonden terwjjl met den lsten November a.s worden overgeplaatst de machinist G. A. van den Steen van Heemskerck op Bever en de machinist B Zietze Tan Koningin Emma op Heemskerck Overplaatsing op 25 Oct. a.s. van Hr. Ms. „Neptunus" Opp.sch. J.Bonte op Wj-ie W.o. (kernbom.Neptunus Bootsm. B.H.Schoo op s Schrijv.-maj. J. C .Meers hoek op Serg.-SOhrjjv. A.Piets Bootsman N. le Mair op W.schip Woord. M. F. v. Bommel op W.schip Woord. F. Bauer op van Spejk. A. v. Wijk op W.schip W'oord. Konst.-maj. J. B&sstra op Bellona. Serg.-konst. C. Akkerman op Ziekenv,-maj. C. B. v. d. Hegden op W.s. W'oord. Hottelier-maj. W. GroofT Sg.-tim. L.Zwskman op W.s. W.o (kernbem.Neptunus) Serg, d. mar. W. G Haaik op Aid. R'dam. t G. Huntelaar H. J.Wolters Afd. W'oord. W. Plomp Overplaatsingen. Serg.-hottA. Rozevelt v. W.s,W.o. bjj kernbem. Neptunus 26 Oct. 5*rg.-bottD.Clement v.Hosp.H,sluis op v.Galen 30 W.O.Waalwijk v. v.Speyk 30 i J.Geelhoed v.W.s.W'oord op v.Speyk 30 J.v.Overbeek v.Afd.W.o.op W.s.W.o.30 P.Westerik v. W.s.W.o. op Afd.W.o. 30 Serg.d.mar. O.v.Bommel v.kaz.A'dam opv.Galen 18 B.Boefe van v.Galen op Kaz.A dam 18 Bott.-maj. A.deJong v. Cant H.sluis op v.Galen 6 Nov. Serg.-bot. den Bakker v. v.Galen opOant.H.sluis 6 - Met ontslag. Matroos-botL A. F. Rujjl 15 OcL Serg.-konst. H. Tuinstra KwartiermeesUr i. H. G. Blydenstjjn Matroos le kl-. A. v. Iterson De sergt-majoor J. M. Klamer van het 22eregt. Infanterie te Ede is overgeplaatst b^ het 21e regt. van het wapen te don Helder. Nieuwediep, 14 October. Aangebraoht door 14 kordere 1 tot 5 stuk# grooto tong f 1 per (tak, 10 tot 80 middeltong 45 n 55 cent per stak, 10 tot 20 kleine tong 15 cont por stak, 1 tot 2 mand stort schol f 8 u 9 per maud, 1 tot 8 mand klein» schol f 2,50 a f 4 per mand, 1 tot 2 mand schar f 1,50 per mand. 15 October. 85 korders met 2 tot 10 stuks groots tong 90 eent per stak, 10 tot 50 middeltong 45 a 65 cent por stak, 10 tot 40 kleine tong 15 cent per stak, 1 tot 2 mand stort schol f 7 a f 9 per mand, 1 tot 8 mand kleine schol f 2 a f 8,50 per mand, 1 tot 1 mand schar f 1,50 a f 2 per mand. 16 October. 4 korders Ce samen met 50 ■tukB groote tong 90 cent per stuk, 100 middeltong 50 a 60 cent per stak, 70 kleine tong 20 cent per etnk, 10 staks rog 90 cent per stak, 4 mand stort schol f 8 per mand, 6 mand kleine schol f 2,50 per mand, 2 mand schar i 1,50 por mand. lagazoMlM Nadadaaling. Mevrouw Bigeon zegt dat de Pink Pillen een wonderdadig middel zijn M*n sal begrjjoen dat mevrouw Bigeon de Pink Pillsn een wonderdadig middel noemt, indien men WMt dat deze dame genezen is nadat zjj gedurende tien jaren geleden had aan een toestand van bloed armoede, die aan alle geneeswijzen had weerstand geboden. Dit blijkt uit den volgenden brief. Mevrouw Bigeon, wo nende te Ohiteau-du- Loir (Sarthe-Frank rijk), avenue de la Gare, schrijft: nik kan zeggen dat sedert tien jaren de ziekte mij na eerst voor een paar raas den met rust laat dat ik aan uw won derdadig middel deze gelukkige verande ring dank. Gedurende tien jaren toch, leed ik aan bloedarmoede. Altijd bleek, altijd zwak en huiverig, gevoelde ik wel, dat Mevr. Bioeoh "F?**" het mjj aan bloed ontbrak. Ik had altijd een onaangenaam gevoel, hetzjj schele hoofdpijn, benauwdheden, hartkloppingen, of duizelingen. Mjjne spijsvertering was langzaam. Door altijd te lijden, had ik nergens smaak voor. Ongeveer zeven maanden geleden waren wij, door overplaatsing van mijn man, die ambtenaar is, verplicht te verhuizen. De vermoeienissen van die verhuizing hebben mij op gemaakt. Toen ben ik er toe over gegaan uw geneesmiddel te nemen, in de hoop dat het voor mg zou doen wat het voor zoovelen heeft gedaan en dat het er in zou slagen mij de gezond heid weer te geren, wat andere middelen niet hadden kunnen doen. Na een week behandeling heb ik mij rekenschap kunnen geven van een merkbare verandering in mijn toestand. Ik had me*r eetlust, mijn kleur was levendiger en ik ÏBvoelde mij sterker. Ik ben dus met die wel- adige behandeling doorgegaan en heb daardoor mijne ziekte overwonnen. Gedurende verscheidene maanden verkeer ik, zooals ik u reeds xeide, ;- goede gezondheid.* Verkrijgbaar f 1.75 per doos, en I 9. aas dooien, bjj het Generaal-depAt der Pink Pillen van Eeghenlaan 22 te Amsterdam; voor Helderen Omstreken bijH. DE BIEBizrstkeie, Keizer straat 93 en H. W. ZEGEL, Kanaalweg 63; te Schagen bg J. ROTGANSte den Burg (Texel) bg T. BUIS en verder bij verschillende Apothekf— en goede drogisten. Visaoherfjberiohtaii. Nieuwediep, 11 October. Aangebracht door 45 kor ders te zamen 1 tot 5 stuks groote tong f 1.00 per stuk, 10 tot 40 stuks middel tong f 0.45 if 0.55 per stuk, 5 lot 20 stuks kleine tong f 0.15 per stuk, 3 tarbotten f 4.50 i f 6.50 per stuk, 1 tot 2 mand stortscbol f 6.00 h f9.00 per mand, 1 lot 3 mand kleine schol f 2.00 i 14.00 per mand, 1 tot 2 mand schar f 1.75 per mand. 13 October. Aangebracht door 8 korders te z: 40 stuks groote tongf 1.00 per stuk, 130 stuks middel tong f 0.45 i f 0.55 per stuk, 60 stuks k leine tong f 0.15 per stuk. 1 tarbot f4.00 per stuk, 4 mand stortscbol f 6.00 h f 7.00 per mand, 10 mand kleine schol f 1.50 4 11.75 per mand, 2 mand schar 11.50 per mand, 10 roggen f 0.85 per stuk. Stoomvaarlbariehten. StooxvaaxT-Maarsoaarpu Nederlaxd Kambangan, thuisreis, is 15 dezer Panteliaria gepass. Oranje, thuisreis, vertrok 15 dezer van Algiers. Timor, thuisreis, vertrok 15 dezer van Genua. Sumatra, uitreis, arriv. 16 dezer te Padang. Nias, thuisreis, pass. 16 dezer Bevezier. Rottbrdaksche Llotd. Besoeki, thuisreis, pass. 15 dezer Panteliaria. Bogor, thuisreis, vertrok 15 dezer van Singapore. Jaoatra, uitreis, arriv. 15 dezer te Sabang. Djocja arriv. 16 dezer van Rotterdam t* Hamburg. Merauke, uitreis, is 16 dezer Ouessant gepass. Ophir, uitreis, vertrok 16 dezer van Marseille. Koninklijke Uollandscki Llotd, Frisia, thuisreis, vertrok 15 dezer van Lissabon. Zaanland, uitreis, arriv. 15 Oct. te Rio Janeiro, Rijnland vertrok 16 dezer van A'dam naar B'-Ayres. Kon. Wkst-Indisohk Maildienst. Prins Maurits, thuisreis, pass. 15 dezer Ouessant. Lodewijk van Nassau vertr, 15 dezer van Paramaribo naar Amsterdam. Java—Bemoalbn Lijn. Birma, v. Calcnttan. Java, vertr 14 dezer v. Ranguou. Ceram arriv. 15 dezer van Java te Oalcutta. Java arriv. 12 dezer van Oalcutta le Batavia. Gestaagd te Utrecht voor voorloopig diploma als machinist de heer C. Oeelder, alhier. De directeur van het Postkantoor te Helder maakt bekend dat op 20 October a.s. het hulpkantoor te Koegras verplaatst wordt naar Jalianadorp. Van af dien datnm zal op werkdagen tnsschen 2 en 3 nar 'a middags gelegenheid bestuur- postzaken te behandelen aan de woning van don postbode bjj de Spoorweghalte te Koegras. Mede worden op genoemden datnm de brievenbussen, thans geplaatst aan de Kooi on het café Centrum, verplaatst resp. naar de Spoorweghalte en de Kortevliet tegenover de kaosfabriek de Eendracht. Het derde perron te Amtterdam. Met don winterdienst is het derde perron te Amsterdam definitief in gebruik genomen voor de reizigers die in de richting den Helder en Kokhuizen vertrekken. Dat perron is al heel simpel ingerichtslechts een e nkele rustbank kan men daar vinden. Overigens geen gelegenheid tot het bekomen van eenige verversching, geen toiletten, enz. De Kamer van Koophandel te Hoorn zond een adres aan do directie der H. IJ. S. met het verzoek, het derde perron gerief lijker in te richten. Ook te Enkhuizen ligt een adres san de directie ter teekening met gelijk versoek. Dat verzoek mocht van nit den Helder wel krachtig worden gesteund. Tijdstippen van verzending der Brievenmalen. Naar Oost-Indië: :Datum der ter post bezorging. 24 Oct. p. zeepost via Amsterdam I p. zeepost vin Rotterdam |l? p. Holl. mail via Genua p. HolL mail via Marseille p. Fraa. mail vim Marseille (voor Atjeh, Sumatra's Westkust en Benkoe- len, alleen op verlangen der afzenders), p. Duitsche m. via Napels Naar Palembang, Riouw, Banka, Billitoa en Borneo: Tijdst. -Ier laat. buil. a.h. Postk. 6.55 's av. 6.55 's a- 6.55 'sa- 3.40 'i n 6.55 12.15 p. Ene. mail via Bnndisi p. Hou. mail via Genua p. Holl. mail via Marseille (alleen op verl. der afz.) p. Fran. mail via Marseille p. Duitsche m. via Napels 24 Oct. 21 Naar Atjeh en de Oostknst van Snmatra 8.45 'in 6.55 av p. Eng. mail viaBrindisi p. Holl. mail via Genua p. Holl, mail via Marseille ean op verl. der afz.) .mail via Marseille (voor Atjeh alleen op verlangen der afzend.) p. Duitsche m. via Napels Naar Guyana (Suriname): p. zeepost via Amsterdam 23 Oct. 3.40'S 6.55 's av. 6.55 's av 3.40 'sn. 6.55 's av mail via Queenstown p. mail via Southampton (alleen op verl. der afz.) p. mail via St Nazaire Naar Cnrafao, Bonaire en Aruba: p, zeepozt via Amsterdam 23 Oct.1 6.55 'i p. mail via Southamptoa eiken Dinsdag of Queenstown enVrjjdag 3.40'sa. mail via Hamburg. 1 Nov. |12.15 (alleen op verl. der als.) Naar St. Martin, St. Eustatius en Saba: p.zeepost via Amsterdam I 28 OcLI 6.55 'i (alleen op verL der afz.) p. mail via Engeland 20 j 6.55 's av. Naar Kaapland, Natal, Oranje-Rivier-kolonie en Transvaal eiken Vrijdag, 8.40 's namiddags. Sasrgavlijka Stand Halda van 14-16 Oct. 1918. ONDERTROUWD: J. Zeeuw on C. W. J. v. Staveren; G. Schrander en A. H. Kuiper; C. Oosthnizen en E. Burger;J. van Es en M. C. Deelder; C. v. d. Voorde en J. Bakker; K. Kniper en J. Schets; P. Gomes en A. E. Hesp. GETROUWDK. van de Velde on C. E. Vermoet; J. C. Boelig en C. L. de Ligt; F. W. Gerritsen en T. Coster; M, v. d. Look on S. M. Thomasso; T. J. Vader en A. Zwart. BEVALLEN: B. Forrer—Heeres, d.; C. E. van Elburg—de Roos, 2 z.G. Bruin Kooij, d.; A. Strabbing—Smit, d.; M. Toes de Graaf!, 2 d.; J. H. EliassonHoffmon, d.; A. MakelaarTietz, d. OVERLEDEN: A. de Kok, 17 jaar. Marktberichten. Schagen, 16 Oct. 1913. 3 Paarden f120 f200. 5 Stieren f 140 f 250. 300 Geldekoeien (magere) f 160 k f 280 112 Geldekoeien (vette) f200 k f385. 57 Kalikoeien f200 k f870. 49 Vaarzen f 120 k f 220. 98 Graskalveren f 60 k f 110. 30 Nachtere Kalveren f7 k f24. 140 Schapen (magere) f 26 k f 82. 440 Schapen (vetto) f 30 k f 39. 60 Lammeren f20 k f26. 8 Bokken en Geiten f 7. 10 Varkens (magere) f 18 k f 24. 36 Varkens (vette) p. KG. f0.62 k fü.58, 140 Biggen f10 k f16. 100 Konijnen f 0.70 k f 1.65. 200 Kippen f 0.60 k f 1.50 per stuk. 400 K.G. Boter f 1.50 k f 1.70 per K.G. 100 K.G. Kaas f 0.45 k f 0.65 per K.G. 1000 Ktpeieren f 6.60 k 17 per 100 stnks. HIEUWSBERICHTEtt. HELDER, 17 October. Hr. Ms. „Dolfijn" is gisteren binnenge komen van de Noordzee. Hr. Ms. pantserdeksohip „Gelderland", commandant kapitein ter zee L. F. H. Tuckerman, ie gisteren naar de Middellandsche Zee vertrokken, tot het maken van eene oefeningsreis. De sleepboot „Wodan" is gisteren alhier aangekomen van visscherjj-ondersoek. Door den penningmeester der vereen, tot bestrijding der tuberculose word van on bekenden afzender alhier ontvangen eene gift, groot f 10.—. limuiden, 16 October. Staking. Er bestaat alle kans, dat a.s. Maandag eene gedeeltelijko staking bij de visschersvloot zul uitbreken. Alleen de af- deeling van den Algomeenen Nederlandnohen Zeemansbond heeft do eisch gesteld, dat de kwestie, over de „vrije voeding" Maaudag moet zjjn opgelost. De overig» bonden willen eerst met de reeders confereeren en wachten tot 1 November met het nemen van eene beslissing. Over boord. Een matroos van een stoomtrawler wilde dozer dagen niet mee naar zee en sprong bij het vertrek in de visschershaven. Een ander, die dit knnststnk zon nadoen, zon zeker vordronken zijn, als men hem niet spoedig ter hnlp was gekomen. De staking speelde hem zeker reeds door het hoofd. 0e „Lyons". Het Engelschc bergingsvjwrtoig is heden de reede alhier gepasseerd en door het Schol- pengat naar zee (vermoedelijk naar Engeland) vertrokken. 8tuarllBden-examen. '•Gravenhage, 16 Oct. Geslaagd groote stoomvaart derde stuurman de heeren C. Baart en B. Santjes. De moord te 't Gravenhage. Gisteren heeft de student Van Leeuwen voor de rechtbank to 's-Gravenhage terecht gestaan, beschuldigd den 25 April 1918 zijn meisje, mej. Wilholmina Johanna Haus, in het portaal van hare woning te hebben dood geschoten. Een gevangenisstraf van 15 jaren werd tegen hem geëischt. De Hitepraak zal den 24 dezer plaats hebben. Het pantterschip. Naar aanleiding van hot bericht van de Tel., dat er b|j een aantal instellingen op handels gebied, voornamelijk te Amsterdam, het plan moet bestaan, om, wanneer de Staten-Generaal het pantsersohip mochten toestaan, een oproep te richten tot het Nederlandsche volk, ten einde gezamenlijk de gelden voor een tweede soortgelijk schip bijoen te brengen heeft het Hdbl. zich gewend tot de directies van eenige der grootste instellingen op handelsgebied, doch nergens was iets bekend van een voor nemen ais haar in het bericht van de Tel, wordt toegeschreven. Beleedlgittg. Een onderling der Ned. Herv. Gemeente te Hendrik-Ido-Ambacht voegde ds. Willekes, den predikant aldaar, in tegenwoordigheid van andere personen toe: «Jo hebt ons misleid. Je bent van den honger hier ge komen". Het eerste naar aanleiding van het door den predikant in de intreerede uitge sproken voornemen, om langzamerhand de gemeente op te voeden tot het N. testamen- tisch lied; het tweede in verband met het groot verschil in traktement tusachen dr. W's vorige gemeente Someren en do tegenwoor dige. -Na het nitspreken der beleedigende woorden heeft do onderling nog gelegenheid gehad zo in te trekken, doch hoeft geweigerd znlks te doen. De predikant heeft nu, naar de iDordr. Ct." meldt, de zaak in handen gegeven van den officier van jnstitie. Een waterzoeker. Men bericht nit Eibergen man de N. R. Ct. „Op 't terrein der zwakzianigeDgestichten te Rekken hadden zich Maandagmorgen eenige belangstellenden verzameld, daartoe nitgenoodigd door dr. Slot, om den heer Van der Horst te zien wandelen, wjjzen en pro- feteeren. Deze zon n.I. met bebnlp van een aluminiumstaaf verschillende plaatsen aan wezen, waar ondergronds een waterstroom zich bevindt van zoodanige breedte en diepte, dat b(j boringen een voldoende hoeveelheid water zon te verkregen z^jn ter voorziening in de behoeften van de geheele toekomstige bevolking van die gestichten. Z(jn xdominium-staaf heeft een tong of langwerpig oog in het midden. Hg nam in de gesloten vuist van iedere hand oen der vrije uiteinden van de de staaf en ving zgn wan deling aan. Eerst gebeurde er niets, maar weldra klonk het van des zoekers lippen „hier komt wat", nog ééa stap, en de tong van de staal, die verticaal benedenwaarts gewezen had, ging zich bewegen naar den wandelaar en vervolgens een geheele om wenteling beschrijven om haar eigen as. Dat was het teeken: dhar bevond zich onder gronds een stroom. De breedte van den stroom werd vervolgens door afstappen be paald, het midden er van behoorlijk gemar keerd, en de zoeker sprak; „overvloed van water op 20 25, op 25 k 80 meter". Dit herhaalde zich op andere plaatsen. Relcbelt valt op een buit. AIb door een wonder ie Dinsdagnacht de vlieger Reichelt, die met een passagier naar San Sebastian wilde vliegen aan den dood ontkomen. Toen hg b(j Morabach in de buurt van Weiszbröhl vloog, kort b(j de Fransche grens, bleef de motor plotseling stilstaan op 2000 M. hoogte en de vlieger moest een ge dwongen glgvlnoht doon. Hij viel daarbij op een boerenwoning, die evenals het vliegtuig vernield werd. Gelukkig is bjj het ongeluk niemand gewond. Reichelt meld zelf het volgende: „Ik steeg vannacht Dinsdagnacht om 12 nor 41 min. in Johannisthal op: ikhadSOOILG. benzine meegenomen. Het ging in 't eerst goed. Ik voer snel en b|j het maanlicht kon ik gemakkelijk den weg vinden. Ik vloog om 2 nor boven Blankenburg in den Har*. Tegen 5 nor in den ochtend kwamen we in do wolkenik moest op m|jn kompas vliegen, alles was «lonker. Plotseling bleef de motor staan; niets baatte. Mijn hoogtemeter gaf 2000 M, aan. We daalden in de duisternis, totdat we eindelijk tegon iets aan bonsdon. Gegil, lawaai en do machine zakte doof het dak van een boerenwoning heen. Mjjn passa gier en ik en ook de bewoners vanhet hnis cwamen met den schrik vrij." Nog een scheepsbrand. Volgens een nit Halifax te Liverpool ont vangen telegram is op de „Uranium", even als de „Voltnrno" een «chip van de Uranium- lijn, brand uitgebroken op de reis van New- York naar Rotterdam. Toen alle pogingen om het vnnr te blnsschen faalden, werden de Iniken gesloten en stoomde het schip met ego 250 passagiers naar Halifax, waar de brand werd geblnscht.- Voor zoover uit bet telegram valt na te gaan, heeft niemand eenig letsel gekregen. Treinbotsing. Liverpool, 15 üct. Ken trein reed bg zijn vertrek nit Liverpool tegen den trein aan ar Manchester. Hel laatste rgtnig van dezen trein, dat voor Hall bestemd was en waarvan bet meerendeel der reizigers op weg was naar het vasteland, werd vernield. Reeds zijn ces lijken gevonden en men vreest, dat tien menschen om het leven zjjn gekomen en een groot aantal andere gekwetst. Al deze slachtoffers zaten in het voor Huil bestemde rjjtuig. Draadlooze telegrafie. Londen, 16 October. Een vergadering van den Nationalen bond van matrozen en stokers heeft heden met algemeene stemmen besloten na 1 Mei van het volgonde jaar geen dienst to nemen op transatlantische vrachtbooten, tenzij deze behoorlijk mot toestellen voor draadlooze telegrafie zijn uitgerust. 75 Jaar zender tanden. Te Shipley bg Wolverhampton is een ruim honderd-jarige getrouwde vrouw overleden, van wie als merkwasrdigheid in de Engelsche pers wordt geboekstaafd, dat tg bet 75 jaar zonder tanden heeft gedaan. Op 25-jarigen leeftijd verloor zjj haar hoelo gebit en zjj weigerde het door kunsttanden te vervangen. Zeventien jaar gelodan werd zjj blind, maar gehoor en geheugen bleven haar tot het einde tronw. Der menteben bedrlegzucfat. Uit de menschenmenigte, die zich bij zekere gelegenheden en op sommige tijdstippen des jaar» opeen hoopt, treedt dan naar voren der menschen deugd, soms hun ondeugd. Het is voor ditmaal op deze laatste eigen schap, dat wg doelen. En het is, na de tentoonstellingen zijn gesloten en de Septem bermaand achter den rug ligt, dat wg daarop willen wijzen. Hot is verwonderlijk men zou moeten spreken van: bedroevend hoezeer der menschen bedriegzucht zich vertoont bjj het erlangen van toogang tot plaatsen, waar men verplicht is, eon zekeren toegangsprijs te betalen. Dan is er steeds een deel van het publiek, dat er op de brutaalste en geslepenste wgze op uit is, zich to onttrekken aan de verplichtingen, welke het is opgelegd, toegang te betalen. Wanneer men hierover zoo eens met ten- toonstellings-besturen spreekt, verneemt moe de ongelooflijkste staaltjes, hoe er tal van lieden zgn, uitgeslapen op het ontduiken van de contróle bij de ingangen. Men probeert te smokkelen met toegangskaartjes, met abonnementen, met diploma's. Er is een be stuurslid van een onzer tentoonstellingen, die ons dezer dagen verzekerde, dat h{j tien percent op de geregelde ontvangsten te kort kwam wegenz fraudeeron. Dat beteekent dus, dat er op elke tieu bezoekers ééa is, die het met lijn geweten niet nauw neemt. Men zal opmerken, dat deze ondeugd niet nieuw is, en dat ten allen tfide en onder alle omstandigheden, er kwaadwilligen zgn ge weest, die in het smokkelen en ontduiken een genoegen schiepen. Spreek eens met betasting-ambtenaren, en men zal de handen ineen slaan over de staaltjes van bedriegsncht, welke de be lasting-ontduikers weten uit te denken, om aan hun verplichtingen te ontkomen. En vraag er eens een spoorwegbeambte naar; h(j za u vertellen van de vernuftigste streken van reizigers en abonnës, om ten nudeele van de spoorwegmaatschappij voordeel te behalen. Of probeer het gesprek eens op dit onder werp te brengen met de controleurs openbare inrichtingen, waar het publiek ver plicht is, een toegangsprijs to betalenen ge staat verstomd over het genie der mensch- heid op het gebied van bedriegen. Dus weet ge, waarom de controleurs der spoorwegen, der musea, der tentoonstellingen, der sohouwburgen, der bioBkopen, van Panop ticum en Artis zulke strenge trekken op het gelaat dragen. Ze hebben te veel moeders in hun leven ontmoet, die b(j hoog en laag zwoeren, dat hun bjj na volwassen slungels vau kindoren nog geen drie jaar warensg hebben te veel stadgenooten herkend, die zich het air trachtten te geven van buiten te komenzg hebben te velen op den schouder moeten tikken, die met een kaartje voor de derde klas in een hoogere plaats namendie met een biljet voor de engelenbak in de stalles hoopten door te dringen; die met verouderde passe-par-toutjes onze tramcon ducteurs erin poogden te laten loopen maar dit laatste is nn onmogelijk geworden Ook zgn de tentoonstellingen gesloten, en de goedkoope en gevaarlgke Septembermaand voor Artis is ook achter den rug. Bljjven nog slechts over, als terrein van exploitatie dezer slechte men«chel|jke hebbe lijkheid, de publieke middelen van groot- vervoer, n.1. onze spoorwegmaatschappijen. Maar wanneer men aan do bestuursheeren zoo oens vraagt, om «enige der brutaalste gevallen van frande toch te willen signaleeren, dan schudden z{j bedenkelijk met het hoofd en zuchten; „Neen, zet het vooral niet in do krant I De andere menschon zouden het lezen, en het zon hen wellicht ook op een denkbeeld van bedrog kannen brengen." Pkhx. (Hbld.) Oe Mijnramp in Wales. Do Londensche beriobtgever van het Han delsblad" schrijft d.d. 14 October: tNog verkeert oon ieder onder den in druk van het vreoselfik drama, dat zich op de golven van den Atlantischen Oceaan heeft afgespeeld en dadelijk daarna komt uit Zuid-Walea de tijding van een ander vreeselijk onheil. Terwfil in de Universal Calliery te Seng- henydd, niet ver van Cardifi, in Zuid-Wa- les, een 700-tal mijnwerkers aan den arbeid waren, werd even acht uur een vreeselijke ontploffing in de mijn gehoord. Deze was zoo hevig, dat de machinerie-gebouwen den mond van de mgn weggeslingerd wor den en een man, die op oenigen afstand daarvan stond, het hoofd van den romp gsatagen word. De ontploffing werd vsr in den omtrek gehoord en men begreep dat een ontzettende ramp had plaats gehad. De ;eheele bevolking van het mgn-district toastte zich naar den mond dor mijn en aangrijpende tooneelen worden gezien onder de vrouwen en bloedverwanten der mannen, die daar beneden werkzaam waren geweest. Uit den omtrek van Cardifi snelden zoo spoedig mogelijk redding-brigaden, doctoren en ambulancen toe om hulp te verlootten, doch door deskundigen werd de toestand hoogst ernstig aangemerkt en gevreesd dat slechts weinigen er het leven zouden hebben afgebracht. Dadelijk werden redders gevonden om in de mgn ai te dalen en omstreeks tien unr daalde de eerste brigade onder bevel van den directeur der mgn, den heer Shaw daarin af. Later werd gemeld, gelgk ik u seinde, dat 327 mannen levend naar boven werden gebracht en ook zes Ijjken waren gevonden; hoe de stand van zaken was, wist men na den namiddag nog niet met zekerheid te zeggen, doch gevreesd werd dat een 150-tal mannen bg de ramp het leven zouden hobben verloren. Dit is de tweede ramp van dien aard die deze mgn getroffen heeft. De eerste had plaats op 24 Maart 1901, toen 83 man bg een ontploffing het leven verloren en'slechts één gered werd; gevreesd wordt dat de ramp van heden een der ergste is die ooit de mgndistricten van Znid-Wales heeft ge' troffen. Latore berichten melden dat er ongeveer 900 mijnwerkers werkzaam waren in de mgn, waarvan een gedeelte in brand was geraakt. In den namiddag waren 500 man nen boven gebracht, van wie velen brand wonden hadden, velen zóó ernstig, dat aan het behoud van hun loven wordt gewan hoopt. Men vermoedt dat nog 418 mannen beneden waren en er bestond weinig hoop dat zjj gered zullen kunnen worden. De ontzettende ramp heeft hier diepe ont steltenis teweeg gebracht en als vanzelf alles wat de rVolturno"-ramp betreft in belangstelling van het Engelsche publiek doen verminderen. Cardifi, 15 October. Er zjjn vannacht om 2 uur nog twintig mijnwerkers levend achter de instorting vandaan gehaald. De brand is nn geblnscht. Men gaat reddingsploegen samenstellen om de mjjn te doorzoeken. Tot vanochtend 10 uur waren er 26 lijken boven gebracht. Het geheele aantal geredden bedraagt 487, Het lot van 393 is onbekend. Londen, 15 October. Hoewel de brand ii de mgn gedoofd is, zal het nog tang duren voor men de heele mgn zal kunnen door zoeken, daar de weg overal versperd is door instortingen. De gevonden lijken zjjn afgrij selijk verminkt en bgna niet te herkennen. „Men kan zich," zoo schreef de West- minster Gazette Maandag „haast geen ver schrikkelijker samenvoeging van afgrijselijk heden voorstellen dan een brand op een landverhaizersschip te midden van een woe denden storm". Maar is het erger (tan een ontploffing in oen kolenmijn, diep onder den grond, gevolgd door het in elkaar stoelen van mijngangen, zoodat men opgesloten zit, en een brand die nadert, en verstikkende walmen die de mannen bevangen en ze terugdrijven uit gangen, die misschien nog een uitweg zouden bieden, en de duisternis P In een Engelsch blad vinden wij een lijst van eenige groote mijnrampen sedert 1866 in en buiten Engeland. Een lange lijst, maar hoe vele in ver afgelegen streken Japan, China en zoo zullen er nog onder deze 47 ontbrekenEn 25 ia het minste slacht offer op deze lijstzonden er in de talrijke kleine mijnongelukken b{j elkaar, niet nog vele menschen meer omkomen dan in de be trekkelijk weinige groote? De ramp van Courrières bij Calais in Maart 1906 heeft op de lijst het grootste aantal slachtoffers, 1230dan volgt, in 1866 die - van Tnlke-of-the-Hill in Engeland, met 888verder die van de Pretoria-mijn bij Bolton in 1910, met 844, enz. Die van de Universal-mijn zal, vreezen wij, ongeveer even erg zijn. Londen, 16 Oct. Het reddingswerk in de mijn >bjj Sdnghenydd ia vannacht gestaakt. Er is weinig hoop, dat de nog begraven mijnwerkers in leven zijn. De Londensche berichtgever van „Handelsblad" schrgft d.d. 15 October rik ken geen drukkender omgeving dan die van den ingang tot een kolenmijn. Toen ik verleden jaar tijdens de groote mijnwer- kersstaking een deel van het kolengebied bezocht en ook was in de onmiddellijke na bijheid van de plaats, waar nu talloose ge zinnen in diepen rouw zijn gedompeld, viel mg de naargeestigheid dadelijk op. Stel n voor de loodsen om een mijnput, waarin de machines werken, die dag in, dag uit, nacht in nacht uit, de liften, de kooien, neerlaten, waarin de mijnwerkers afdalen tot de ingewanden der aarde en die ophalen de ladingen steenkool, welke zjj daar hebben verzameld; daar is niets moois aan die omgeving. Loodsen, waar langs elke mijnwerker gaan moet om er zgn genum merde veiligbcidsl&mp in ontvangst to nemen vóór h(j naar den mijnput gaat; machine- loodsen, werkplaatsen, alles goor en zwart door rook en kolengruis. Om u heen het heuvel-landschap, doch niet het heerlijke groene oord, want overal ontwaart ge de stapels onbruikbaar gruis en steen uit de kolen gehaald, die daar dag in, dag uit worden opgehoopt en het geheele landschap bederven. Langs de bergwegen de •cotta ges" der mijnwerkers, dikwerf goed ge bouwd en goed ingericht, soms echter ltuig niet wat sg wezen moeten, de voornaamste geboawen altgd een kerkje en het clubge bouw der mijnwerkers. Ik sie weer voor me die stoere kerels, in die dagen van de staking, komende van den mgnput, van waar zjj hun gereedsohap, houweel en spade en breekgzer hadden ge baald, om dat op te bergen zoolang de sta king doren sou. Daar is in die dagen, heel wat geschreven over de maatschappelijke positie des mijn werkers; beweerd, dat zjjn woning over het geheel goed is; zjjn werktjjd kort; zjjn weekloon hoog en dat loonsverhooging niet zoo noodig was in dit vak. Maar Hejjermans' gezegde in ,Op Hoop van Zegen" rDe visch wordt duur betaald", is zeker, méér nog misschien, ook van toe passing op de steenkool. «De steenkool wordt duur betaaldhoeveel mensohenlevens heeft deze noodzakelijke levensbehoefte van onze samenleving reeds niet gekost! Eiken dag als de mjjnworker daalt in de diepten der aarde, waagt hjj zjjn leven. Zeker, de wetenschap hééft reeds veel gedaan om de gevaren van den mjjnarbeid te verminderen en hetgeen voor de veiligheid gedaan was aan de mjjn Senghenydd was zoo volkomen mogelijk, maar toch dreigt het gevaar altjjd, omdat men bjj den mjjnarbeid onmogelijk alles kan voorzien. Dat is opnieuw bewezen gisteren bg de ramp, de grootste mijnramp, ooit in Enge land beleefd, die Znid-Wales getroffen heeft. Ongeveer 900 mannen en jongens waren vroeg ia dea ochtend ia de mjjn gedaald en ;hadden in al die donkere gangen hun Ar beid begonnen. Boven, aan den ingang van den put, was betrekkelijk weinig bedrijvig heid, de machines der lift werkten, onkele mannen slechts waren daar werkzaam. Op eens, een paar aar nadat de geheele ploeg benedon was, klonk een zware ontploffing, die zelfs tot in de steonkolenstad Cardiff werd gehoord, en in het mjjadorp in de bunrt was het, volgens een der mannen die thuis zat, alsof er hovig geklopt werd op zjjn voordeur de Dood, die aangeklopt had aan den mgnput van Senghenydd. De bevolking in die buurt begreep wat die schok te beduiden had gehad; dat daar iets vreeseljjks was gebeurd onder in de aarde. En uit het mjjndorp snelden vrou wen en kinderen en de mannen, die hun vrije oren hadden, naar de loodsen, en uit alle mjjndorpen nit de buurt stroomden zjj toe zjj wisten dat een vreeselijk lot be schoren moest zjjn aan hun vrienden ondor den grond. Eu zjj vonden de loodsen en machines aan de put verhavend en een der werkers daar wreed gedood en sjj vermoed den dat velen daar zielloos zouden liggen de ingewanden der aarde. Daar kwamen extra-treinen mei ambu lancen en doctoren van Cardiff on Poaty- pridd en daar vormden zich reddingsbriga des van stoere mannen, die den durf had den te dalen in den rnjjiiput, met levensge vaar, omdat daar beneden het vnnr kon woeden os de vergiftige dampen zouden dreigen, om te redden wat te redden was. En om den mjjnput, zoo dicht als mogeljjk was, verzamelden zich echtganooten, moe ders, bloedverwanten, vrienden; en zjj ver- zamolden zich ook op de dorre heuvelen in de omgeving, in bange afwachting over het lot dat zjj zouden hooren over hun mannen, vaders, zonen, daar diep ond6r den grond. Gansch don dag ging het reddingswerk voort. Daar werden successievelijk eon 500 mannen boven gehaald, diegenen, die zo» gelukkig geweest waren te zjjn in een ge deelte der mjjn, waar de ontploffing slechts schrik had verspreid. Zjj kwamen op den beganen grond; zjj wisten dat iets ontzet tends was geschied waardoor? Wie kan het zeggen, in den regel is niet met zeker heid de oorzaak te geven van een ontplof fing in een kolenmjjn. Daar werden Ijjken boven gebracht som mige vreeseljjk gehavend, en zg werden voorloopig eerbiedig neergelegd in de werk loodsen om den put. De redders daalden en kwameD af en toe weder boven met Ijjken en deelden mede dat het vuur woedde beneden in de gangen, dat het er was als de hel en dat helaas I van redding der nog ongeveeer 400, die beneden moesten zjjn, geen sprake haast kon wezen. Doch vertsagen deden ze niet. Steeds weer boden zich nieuwe krachten aan het red- masker aan te gorden en te beproeven te redden. Daar werd heldenmoed getoond door tal van mannen, heldenmoed zooals reeds zoo dikwerf de mjjnwerkers getoond hebben bjj rampen als deze. En daar hadden hartroerende tooneelen plaats als een doode, opgehaald uit de diepte, door zjjn weduwe of zjjn verwanten werd herkend. Niemand dacht meer dat er redding voor die honderden mogeljjk was. De avond viei over de heuvelen van Waleseen donkere, naargeestige avondkil en guur, want do motregen sjj pelde steeds neer .Maar op de vlakt» aan den mjjnput en om de loodsen, fantastisch verlicht door al die fakkels, blcvon toeven de moeders en echtgenootan hopende dat nog redding mogeljjk was. En 'b avonds laat werden werkeljjk nog een twintigtal mannen boven gehaald, ala door een wonder aan vuur en gas ontkomen sommigen verwond, ernstig soms, maar levend toch en zulks deed hopen dat er meer levend zouden volgen.. Dé redding-brigades konden melden dat het vuur daar beneden nu verminderd was en het nasporinga-werk gemakkelijker zon worden. Nog 28 mannen zjjn, dus wordt heden ge meld, nog gered, doch omtrent het lot van 809 verkeert men nog in het onzekere en er schjjnt weinig kans dat men van hen iets anders sal terugvinden dan de misvormde of verkoolde Ijjken Inderdaad, de steenkool wordt wel dddr betaald 1" DE WEEK. 17 October. 't Zjjn nu zonderlinge dagen, 's Ochtends vroeg grjjpt-ge naar Uw doffeltje en staat-ge in beraad .om een lekker vunrtje te doen aanleggen, Bchoou we nog een paar weken van den traditioneelen 1-November verwjjderd zjjn 's Middags komt de lust in U op om de strooien panama nit do kast te halen eu Uw gele zomerschoenen aan te trekken. Tegen den avond verrast U plots weer 'o geniepig guur herfstwind)»Zonderlinge dooreenmcngeling van jaargetijden En 't is of dat raadselachtige, onnaspeur bare, zich ook in allerlei andere dingen, vragen en vorsohijnselen van den dag, open baart Terwjjl ik dit schrjjf, zijn nog slechts vage geruchten tot ons gekomen omtrent hetgeen in de afdeelingen des Parlements, thaun de Begrootingg-ontwerpen en nog een reuzen- stapel van ander legislatief goedje onder zoeken, wordt bekok stoofd. Welhaast zullen wjj iets te hooren krjjgen van hetgeen de vele, meerdere, enkele, andere, sommige, onderscheidene, etc., groepjes leden van dit of van dat „vindt". Voor Jan Publiek is er weinig aantrekkelijks, pikants of interessants in dat défilé van anonymi, gemaskerden, onbekenden. Daar is voor Jau geen „aardig heid" aanHjj bljjft ijskoud voor dien arbeid der sectiën, den niet openbare, zonder welke toch ons arme Parlement nooit of te nimmer door den rjjstebrjjberg zon komen En waar, door de kenners, de veteranen, de oude-vossen, de nieuwelingen worden „ge wogen"; niet zelden, te licht bevonden!... In 't meer huiselijk gedoê der sectiën baten niet de diverse trucjes, welke in 't openbaar debat nn en dan succèsjes bezorgenDaar is geen „tribune" om zekere „dikke woorden" toe te jubelen Daar is de „atmosfeer" heel anders dan in publieke zitting. Met klink-klank van frasen, met woorden gegalm en handige wendinkjes den vriend» Ijjken lezer onder de suggestie te krijgen, dat ie een kraan, een genie vóór zich heeft, is nog iets anders dan geplaatst te zjjn aun het tafeltje, waar vlak tegenover U ge zeten is de examinator, de strenge, de logi sche, de onverbiddelijke, die U zoodra ge wenscht af te dwalen op bet rechte pad terugvoertVan Uwe fraaist-lijkende zinnen de „jus" verwjjdert, al wat naar „franje" ljjkt, verscheurt, om dan onder het eer- ljjke vergrootglas te bekjjken betgeen er, aan reëele waarde van kennen of weten, overbljjftAldus ook in de sectiën der Kamer. En men kan er van overtuigd zjjn, dat menig pedantje, menig opgeblazen-groot menige „geüsurpeerde reputatie", na de vuurproef in de afdeelingen tot bescheiden heid wordt genoopt. Tenzjj meneer de middel matigheid er voorkenr aan geeft om te zwjjgen als een vischWaardoor enkelen ook wel tot zekere „beroemdheid" zjjn geklommen...

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1913 | | pagina 2