KEPHALDOL. nu Boerenjongens «n -Meisjes Morellen en Frambozen BOELHUIS „NUT'V'UN'IÖN", RECLAME-SAJET BRILLEN Mej. D. Graaff, Paardenstraat16 Zuurkool JAN KONING. Geïllustreerd Zondagsblad K. SLIKKER. - Kroon straat, JAC03 BAKKER Dz, Spoorstraat 101 k. JOH. VAN .DER LEE. MAGAZIJN „DE MAGNEET" 24 October 1913, Brulnkolenhandel Ameterdam MACAZIJN „OESTER", KANAALWEC 97. P. HARTE, Keizerstraat 25. Kennisgeving. geeft kennis dat zij VERHUISD is naar Koningdwarsstraat 27. Chique Coupe. - Nette afwerking. Billijke prijs. Nederlandsche Staatsloterij. HET KANTOOR VAN OEN COLLECTEUR C. BOELEN, is IS OCTOBER VHRPX.ft ftTST KONINGSTRAAT 108. Janzenstnaat N*. I. Grutterswaren, tegen scherp concurreerende prijzen. Aanbevelend, M. HANSE. Bij A. BLIKKENHORST, is verkrijgbaar vet SCHAPERVLEESCH. Karbonade 80 cent, f Lapjes 86 8 Stukjes 40 alies Schapenvet30 LAHQESTRAAT 46, HELDER. per 5 ons. Weder ontvangen 5 ct. p>P B ons. f 2.50 per 100 stuks. Het Geïllustreerd Zondagsblad verschijnt ELKE WEEK in 12 pagina's met tal van Illustratien en belang-wekkenden tekst. INTBEKBNBILJBT. De ondergoteekende wemcht geregeld te ontvangen hel OolUustreerd Zondagsblad, tegen den prijs ean f 0.37® per kwartaal (franco per post 10.45.) Naam:Woonplaatsi Verkrijgbaar gesteld voor de LEZERS van ONS BLAD voorDames,Heeren en Kinderen, zijn en blijven steeds DE BESTE. FIJNE COUPE, PRIMA KWALITEIT, TEGEN ZEER GOEDKOOPE PRIJZEN. Bruine Militaire Handschoenen, extra aanbieding 65 o*., f 1.00 en ff 1.30. Bruin Qlacé ff 1.60 in Bappa ff 2.25. Handschoenen-Magazijn „DE MAGNEET" MOLESBRACHT 39 *n BIERSTRAAT 2. H SPRUIT. GEKOOKT VLEESCH 7 ct. per ons. BREEDE LEVERWORST 47. LEVERWORST 177. per pond. GEHAKT en SOEPVLEESCH25 Vulkachels in soorten. Tegelplaten. Geëmaill. platen. Vuurschermen. Jaarsma'a Vulhaarden. Gashaarden. - Gaskachels. t Petroleumkachels. per 7, pot 10.70, f 0.80, f 1.00, fl.30 en fl.SO. per l/i pot ff 1.30 en ff 1.45. wr Al deze artikelen op brandewijn. BELEEFD AANBEVELEND, WIJNHANDEL, Spoorstraat 106. Telefoon 156 rws „HET" ADRES VOOR PRIMA WOLLEN ONDERGOEDEREN HOOR DAMES, HEEREH EN KINDEREN. MOLERGRACHT ER BIERSTRAAT. ALLEERVERKOOPi JAEGER'S WOLLER OHDERKLEEDIHG W. BERGER SÖHHE STUTTGART. AANBEVELEND, H. SPRUIT. Dinsdag 21 October 1813, 's morgens 10 uur, in bet van den geheelen Inventaris en voorraad goederen van een Tagrijnwinkel, w. o. nieuw geteerd en manilla touwwerk, (korlynen, zware trossen), lijnen, boet- garen, poetskatoen, loopend en staand want, oliegoederen, kurkenzakken, kisten caoutchouc vet, pek, machineolie, kool- teer, bruine teer, blokken, schijven, leuvels, haken, kousen, een partij verf waren, wagensmeer, bussen oliën en lakken, ballastschoppen, teerkwasten, kruidenierswaren, bascules, gewichten, enz. enz. Te bezichtigen daags te voren van 10-4 uur. Dshpw. W. BIERSTEKER. te ANNA PATJLOWNA, ten verzoeke en ten huize van Mejuffr. de Weduwe T. BOER op „Westerveld" aan de Molenvaart, op 's morgens 9 uur, van 20 stuks Hoornvee, waaronder: 12 tydkalvers, 1 schot, 3 gereden vaarzen en 4 gelde koeien, 9 kalveren waar onder 6 kuien en 3 stieren, 3 drachtige zeugen en 1 jonge zeug met 8 biggen, 6 schrammen, 1 drachtig bruin merriepaard oud 12 jaar, 1 party kippen met een haan. Voorts: bakwagen met hekken, boeren wagen, driewielde kar met ierbak, krui wagen, varkenshok, nieuwe biggenkorf, hooischuiver, hooihandmachine, hooi- harken en vorken, bascule met gewichten, kettingegge, melkbussen, melkemmers, melkschotels, karn, roomvaten, boter tonen, boterkistenmelkbeun op schragen, weivaten, voerkisten, varkenstroggen, klaven en kettingen met een party ringen en een party zoo goed als nieuwe koe staken, mestplanken, beunen, banken, tuinbank, bekken, slijpsteen, een party brandhout, wyders ongeveer 8000 kilo gram best gewonnen hooi, een stuit mest, eenig huisraad als: schuiftafel, stoelen, vulkachel met beuntje en hetgeen verder te koop zal worden aangeboden. Het vee mag op het land blijven loopen tot 30 October a.8. Op de plaats is gelegenheid tot stalling. C. STAMMES, Notaris te Helder. Wegens sterfgeval. Belangrijke openbare vrijwillige ver- looping van drie iapitaieBoerenplaatsen ta Koegras, ter gezamenlijke grootte van 179 rf.A. 86 A, 60 c A., verhuurd aan de Heeren J. ZANDER, C. HOOG- SCHAGEN en D. SLEUTEL, op WOENSDAGEN 26 NOVEM BER 1913, bij Inzet en 3 DECEMBER d.a.v. bij toeslag, telkens des voormiddags 10 uur in bet Noord-Hollandsch Koffiehuis te SCHAGEN. De Notarissen, C. L. VAN DEN BERGH. te Schagen C STAMMES, te Hslder. COR. STAALMAN, beveelt zich beleefd aan voor het plaatsen van Kachels, het maken van Kachelpijpen en alle voorkomende repiratlewerk. Aanleg van Gas- en Waterleiding. Ingang by de Bad Inrichting, Stationdwaraatnaaft. Chef Kreugei* Hzn- Fotograaf, KONINGSTRAAT 98, bij het Koningsplein. Bekboond Binnen- en Buitenslands. Ataliar geopend wan 9-4 uur. opgadragan aan da Haaran Kolanhandelaran i H. BOOIJ, I Molenstraat GEBRS. KRUIJFF, Vischmarkt. Deze Brandstof Is xeer geschikt voor slecbt treilende Kachels en Fernnizen. Prijs per H.L. f 1.00 thuisbezorgd. au- Voor elk gebruiker dezer „Sufs Union" is een Speldekussen als reclame beschikbaar. GEBRUIKT UITSLUITEND DE VAN OROVERTROFFER DUALITEIT IR 3-, 4-, 5- ER 6-DRAADS, SLECHTS 28 CENT PER KROT, MET CADEAU. Lat s.v.p. >p hat adres. 3 jaar garantie. Magazijn van Dnrverlen, Gond en Zilver. volgen* reoeptvanH H. Oogartsen, worden door mij geleverd. Scherp concurreerende prijzen Het Nieuwe Natuurlijke Geneeemiddel. Ontsteking: der zenuwen nochtans acute, wijkt voor Kephaldol. De pijn en gevoelig heid verdwijnen in een paar uur en verslapt Niet de Werking van het Hart. De enorme waarde van Kephaldol ia algemeen erkend door de Doctoren. De buitengewone versterking der zenuwen en de op wekkende kracht vereenigd met hare absolute onschadelijkheid, heeft alom eene gunstige reputatie gekregen. Zenuwpijnen. Een zeer .bekend dokter in Cornwall (Eng.), die eene groote ondervinding had over de uitwerking van Kephaldol als een middel tegen Zenuwpijnen, beweert, dat Kephaldol een van de meest gewaardeerde geneesmiddelen is voor koorts en zenuwpijnen. Kephaldol moet gebruikt worden voor alle zenuwaan doeningen, liever dan andere in den handel gebrachte gevaarlijke preparaten. Hoofdpijn. Neem geen gevaarlijke hoofdpyDpoeders om de pijnen -te stillen, Kephaldol helpt dadelyk, het resultaat is bestendig en laat geen onaangenaam gevoel achter. In het verlichten van Zenuwhoofdpijn heeft Kephaldol geen mededinger onder de be kende geneesmiddelen en kan gerust gebruikt worden, zelfs wanneer het hart zwak is. Dames zullen het onschatbaar vinden ter verlich ting van pijnen en hoofdpijn, die met de menstruatie gepaard gaan. Verkrijgbaar bij alle Apothekers en Drogisten in tuben van f2.10 en f0 86. KEPHALDOL Is direct verkrijgbaar bij de N V. v/h. HENRI SANDERS, 22 Heerengracht, Amsterdam, en ta Halden bij A. MIJNHARDT, mms..Apotheker, Drogiatarij, Kanaalweg 147. DIT DK HBLDEBSCHE SAMENLEVING. Door P. N. v. R. De Jubilaris van de reddingvlet. IV. „Op een vroegen morgen van hetzelfde jaar 1887, werd door opvarenden van visch- schuitjes gerapporteerd, dat op de Bateode Bol een *ohip was gestrand. Dete tijding veroortaakte weinig opschudding, want dien dag waren nog meer schepen aan den grond geloopen en weer losgeraakt, 't Was dik van mist en op soe kon je geen hand voor oogen tien. Ieder oogenblik bulderde de een of andere stoomflait een dreunende galm uit en af en toe hoorde je in de verte het geroep van lieden, die elkaar waarschuwden om een aanvaring te voorkomen. Edüq, we hadden al een paar kleine karweitjes bij de Panne- koek opgeknapt, en toen we nu naar aan leiding van dit nieuwtje er weer heentrokken, ontdekten we de Engelsche bark „Creton", die er met een lading salpeter soo vast als een muur scheen te zitten. Daar het water vrij kalm en de gelegenheid er gunstig voor was, kwamen we met den kapitein overeen om het vaartuig te lichten. Na eenige uren werd het weer eohter onstuimig* wind en eee spanden samen, maakten het ons zoo benauwd, dat een flinke portie onverschrok kenheid niet overbodig wa«. Maar voor het woest geweld moesten we op den duur zwichten en onder zeer moeilijke omstandig heden konden we een deel van de equipage meenemen. De kapitein en de loods werden later door de „Stad Amsterdam", kapitein Bozendaal, afgehaald, wat ook al niet zoo makkelijk was toegegaan. Wy zaten intusschen met onze schipbreukelingen midden op de Noordzee en hier gebeurde het dat we deze mensohen op een voorbijvarende vischsohuit moesten overzetten, want een razende storm wind uit 't Noordwesten en een zee vol beweging ranselden ons notedopje met harde en schokkende Btooten door de branding. Soms stak de vlet haar kop in een gapende geul en als we weer rezeD, dan plofte je opnieuw naar beneden, en er was veel zee manskunst noodig om langs zijde van de schuit te komen eerst toen we allen zoo'n beetje naar adem hijgden en de fat ten einde liep, stond de holle zee ons toe om de ge redde bemanning in veiligheid te brengen. Zelfs hadden we heel wat te doen om er ons verder door te werkeD, en by 't randje af kwamen we behouden in de haven. „Bij zeer slecht weer strandde het Engel sche stoomschip „Dragonfly", komende uit de Zwarte Zee met een lading graan, in 1889, 's nachts om twaalf uur, op de Pannekoek. Toen we hier vandaan gingen liep er een hooge en onregelmatige zee en eenmaal goed en wel bij de gronden, brachten ontzettende zwarte stormwolken en een aanhoudend wind- geloei geweldige verstoringen, 't Was hier zoodanig gesteld, dat er haast geon kans bestond om gemeenschap met de boot te krijgen. Maar twee-en-twintig menschen kon den het daar aan boord niet langer uit houden, saten in nood en loerden op uitkomst. In twee moeilyke tochten, die onze mannetjes bek-af en doorwaternat hadden gemaakt, werd de geheele bemanning duur-gekocht, maar toch verkregen. Allen kwamen behouden op de „Hercules" en een paar uren later was er niets meer van hun vaartuig overgebleven de „Dragonfly", vol water en danig toege takeld, sloeg totaal te pletter en de stukken ea brokken dreven overal aan. „Het Engelsche driemastschip „Brambletty" raakte 's nachts ongeveer twaalf uur op de Razende Bol en vroeg al spoedig hnlp door middel van noodseinen, want wilde buien uit j 't Zuidwesten maakten de zee rollend hol. De reddingboot kreeg dan ook bevel om vlug uit te trekken en toen we aan den overkant ar riveerden, lag het schip, gevuld met lynzaad, in 't Westgat voor anker. Met open armen werden we door de equipage ontvangen, de kapitein en de stuurman kwamen direct over de verschansing en vroegen of er iemand uit de boot aan boord wilde komen om raad te houden. Kenning en ik gingen er heen en besloten werd om het schip veilig naar binnen te brengen. Dit gelukte echter niet daar het weer nog woester werd. Opnieuw moest scheepsraad worden gehouden en het resultaat was, dat men het schip zou verlaten. Kenning en ik, die ook nu weer aan boord waren ge gaan, gaven thans een sein aan de redding boot om het volk af te halen. Maar deze bleef op circa vyftig nieter afstand liggen en de schipper riep dit niet te kunnen doen, aan gezien z'n boot een defeot had opgeloopen aan het roer. Ik riep terng: je kan daar varen waarom hier niet? Doch de boot ging voor anker en we namen nu een scheeps- boot om de bemanning te bergen. Eerst gingen er twee zieke menBchen in, daarna nog acht man, terwyl de rest niet durfde en achterbleef. Den volgenden dag werden z(j door de red dingboot uit hun gevaarlijken toeBtand verlost. De „Brambletty" werd later over de gronden geslingerd, door de „Hercules" opgepikt en naar do haven gesleept, waar ze bjj de tor- podomagazynen zonk. Nadat ze weer boven water was gehaald en in het marine-dok verder een karwei had ondergaan, vertrok deze kolossus naar Eogeland. „Toen het Engelsche barkschip „Ulfa" op de NoorderhaakB was geworpen, kregen we bericht van het Havenkantoor. De redding boot werd gereed gemaakt en tegen het aan breken van den dag waren we bU het schip, dat reeds verlaten was, daar niemand zich aan boord bevond. Doch hoe was dit mogelyk geweest? Er liep een hooge, kwade zee en een orkaan waaide onbarmhartig rond. Geen een van ons snapte er iets van. We gingen weer in diep water, naar Kaper Molen gat en hier werd uitgezien of er soms nog wat van de equipage was te merken. Opeens zag Hein een boot in de branding onder Texel drjjven. Zien jullie niks? vroeg-ie. We keken allemaal naar den kant waarheen-ie met z'n vinger wees. Heintje had het niet mis. Heel in de verte zwalkte een eoort sloep met een put* als drijfanker voor den kop. Met spoed er op af toen we vlak by waren, ontdekten we acht mannen die met eigen boot alvast de vlucht hadden genomen. De moed zat hen in de schoenen en geheel afgemat door hun zwerf tocht, kregen we de stumpers als halve Iflken by ons. Aan 't Nieuwediep werden ze goed verzorgd en weer heelemaal opgeknapt. ,,'s Nachts, ongeveer een uur of twee, liep de „Montenegro" met stormweer uit het Noorden op de Pannekoek zooals u misschien weet, de gevaarlijkste plek van heel de Bol. De „Hercules" bracht de redding boot er naar toe en toen het dag werd zagen ook wij vanuit het landhok dat er buiten wat gaande was. Drie vletten, schippers Jacob Been, Jan Runneburg en Janus Kuiper, werden te water gelaten, met het doel of er voor ons nog iets te redden en te verdienen viel. Kort by de „Montenegro" gekomen, zagen we de sleepboot en de reddingboot in den omtrek dry ven. We wisten de „Hercules" te naderen en hoorden van den kapitein, dat de reddingboot een paar maal vol water was geslagen en, met verlies van een zestal riemen, langs zij was gegooid en dat sy geen ver binding kon krygen. De kapitein vroeg of ik het nu eens wilde wagen en zoodoende deden we een poging, waarbij het evenwel voor ons slecht aflirp. Eerst werden we als een veertje opgenomen en langs het schip gesmeten. Onmiddellijk daarop kwamen er twee grondzeeën tegen elkaar aanloopen, die wel een reuzenstoomer konden begraven. Ik had nog juist tijd om tegen m'n mannetjes te zeggen: nou jongens, bedank de wereld maar, want het is met ons gedaan daar gaan wel Doch het moest zeker nog niet zoo zijn. Toen we weer aan de oppervlakte verschenen, telde ik de koppen en niet ééa ontbrak. Maar we zaten half vol water en hadden vijf riemen verloren. In het donderend golf-geweld werd elke daad met yzeren vuist- greep verijdeld. Een man van de Monte negro", die ons gade sloeg, rende naar voren toen we het groote lichaam wederom bereikt hadden. Hij wierp een lyo toe, met het gevolg dat we deze op de strandingslijn konden steken. Door den harden wind werden we echter om de Zuid gedreven en zagen geen kans de „Hercules" te bemachtigen. Een onzer kameraden, Jan Runneburg, dacht dat we voor goed weg waren, had nog even naar ons uitgekeken en toen-ie de vlet nergens meer zag, stond het bij hem vast dat Kuiper bij de haaien was aangeland. HU deed intusschen een nieuwen aanval en kampte net zoolang met de zee die niets spaarde, totdat ook hy een lyn te pakken kreeg. Nu werd weer naar de „Hercules" gemarteld, waarna deze de sleeptrossen op de „Montenegro" kon zetten om verder te beproeven of het schip. zich. zou laten los- wurmen. Maar er was geen beweging in te krygen. Er moesten meer sleepbooten aan te pas komen en eerst twee tyen daarna kwam zU in het ruime sop, om vervolgens naar de haven gebracht te worden. „Op een morgen in den herfst kwamen twee vletterlni by me aan de deur is Janus thuis Ja, maar ik lag ziek te bed. Piet Kramer en Willem Bakker vertelden dat er een groote boot in de Bol zat en vroegen of ik meeging. Ik zei dat 'k niet kon en niet mocht van den dokter. Zeven weken beroerd en nou een-twee-drie er uit nee. Maar ze hielden aan en ik liet me l(jmen. Ze trokken me het oliegoed aan en goed ingebakerd brachten ze me naar de steenen, waar de vlet met dertien man van wal stak. Toen we op de Bol kwamen, lag daar het Eagelache stoomschip „Expres", kapitein John Smit, die een lading katoen naar Bremen moest vervoeren. Nadat ik met hem een woordje had gesproken en hy wel zag dat ik akelig en zwak was, werd er een stormladder over de verschansing gehangen, waarmee ik op het dek kon klauteren. Hier zette hy een stoel voor me neer en nu be gonnen we te overleggen wat er nog gedaan kon worden om schip en inhond te bewaren voor ondergang indien het weer slechter werd. Iutusschen kwam de „Stad Amsterdam" en een groote vlet met veertien man, onder sghipper H. Kenning, ter plaatse, die echter al gauw door een grondzee werd aangepakt en wel vijfhonderd meter verder werd ge smeten. Toen hy weer met veel inspanning □aderbU wist te komen, riep ik hem toe dat by direot moest probeeren om een lUn van de sleepboot te krUgen teneinde de sleeptros aan de^„Expres" te bevestigen. Dit gelukte, de „Amsterdam" ging er voor en met mede werking van eigen machine kwam het schip weer vlot. De kapitein wilde nu zUn reis vervolgen, doch daar het zeer donker was en by een heel jong mensch met weinig ervaring, gaf ik hem te kennen dat dit niet verantwoord was, want dat hU wel weer eens opnieuw aan den grond kon raken. HU nam myn raad aan en wachtte onder Texel den dag af". (Slot volgt).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1913 | | pagina 4