KLEINE COURANT 't Vliegend Blaadje voor Holtèor, Texel, Wlerlngen en Anne Paulowna. No. 4269. Zaterdag 10 Januari 1914. 42ste Jaargang. 8 't Vliegend Blaadje p, 8 ra. 60 ct., fr.Jp. post 75 ct., bnitenland f 1.25 Pre- Zondagsblad374 *5 10.75 miën) Modeblad i 65 75 11.— (Voor het bnitenland bij vooruitbetaling.) Advertentién van 1 tnt 5 regelt (bij voornitbetalinp) 30 cent. Elke regel meer6 Bewijt-eiemplaar Vignetten en groote letters worden naar plaatsruimte berekend Versohijnt Olmiai- Vrijdagmiddag. Uitgavar O. OE BOER Jr., Haldar. ■uraanEaaiagatraat 29. litre. Ttltf. *0. Tweede Blad. NIEUWSBERICHTEN. HELDER, 9 Januari. Het vorig jaar zyn tw08 ex-stadge- nooten, thans te Amsterdam op kantoren vrerkzaam, als straatmuzikanten verkleed Daitschland ingetrokken. Zij stelden van hunne avontnren een verhaal op en wjj maken in dit nnmmer een aanvang met de publicatie. Bond voor Staittpenslonneering. Do afdeeliag Helder van bovengenoemden Bond hield Woensdag 7 Januari hare jaar vergadering ia 't lokaal //Casino*. Uit het jaarverslag van den Secretaris bleek, dat de afdeeiing is opgericht 20 Dec. 1912 met 28 leden en thans telt 91 leden en 2 buitengewone leden. Uit het verslag van den Penningmeester bleek dat er een ontvangst was van f 197.21 l/t met eon uitgaaf van f 182.82, alsoo een voordeelig Blot van f 14,891/s, De commissieleden de Heeren J. Harjer en O. Veenstra verklaarden de boeken on bescheiden in de bette orde te hebben bevonden. Alsnu werd een motie met algemeene stemmen aangenomen, welke luidt: De afdeeiing Helder van den B. v. S. in vergadering bijeen den 7 Januari 1914; spreekt haar vreugde uit over het feit, dat vanaf 9 December 1918 duizenden ouden van dagen in ons vaderland, mannen en vrouwen, van Staatswege een wettelijk ver zekerde uitkeeriog hebben ontvangen, en be schouwt dit resultaat van de jarenlange Actie voor Staatspensioen als een eerste stap in de goede richting; betreurt het, dat, daok zij het verkeorde beginsel, dat ten grondslag ligt aan Artikel 869 van deWetTalma, voorloopig duizenden andoren van die uitkeeriog zullen zjju ver stoken spreekt den wensch uit, dat 't den Neder- landscben wetgever moge gelukken ten spoe digste die uitsluiting op te heffen; en boopt vurig, dat, door uitbreiiicg en verbetering van het reeds toegepaste beginsel, dat het ,Diemand meer oud on arm* werke lijkheid is geworden. Ds bestuursleden welke volgens rooster moesten aftreden werden bjj acclamatie hcr- kossn. Door hot ontstaan van een vacature word daarvoor gekozen deHeerG.Dortmundt. Na nog eenige huishoudelijke zaken te hebben behandeld sloot de Voorzitter onder dankzegging voor de flinke opkomst de ver gadering. Nota van wijziging Marinebsgrootlng Ia do Memorie van Antwoord op het Voor loopig Verslag betreffende de Nota van wijzigingen in de Marinebegrooting deelt de Minister omtrent de voorgestelde verhooging mede, dat het ontwerp, zóoals hij bet bfj «tja optreden vond, aanvankelijk door hem met 8 65 ton verminderd werd, en dat de kritieke toestand, waarin een deel van het zeegaande materieel zich op dat oogenblik bevond, nader beraad vorderde om te komen tot de meest rationerle oplossing ter voor ziening in den dienst. De overbrenging van het bureau van den inspecteur van den msrinostoomvsi rtdienst naar 's-Gravenhage is noodig om partij te kuinen trekken van do groote ervarinv, Wilke verschillende oudere bekwame officieren- machinist hebben opgsdauu. De reorganisatie van de afieeling materieel cal leiden tot eon betere behandeling van zaken en is voor het korps ingenieurs ge- wenscht. Hat ligt in de bedoeling om ook o)> andere schepen de gelegenheid te openen tot het be- oef men van huisvlijt, met het doel den Ala straatmuzikant in Duitschland. (Avonturen van twee Heldersche jongens.) VOORWOORD. PisBUÏsse en Blokzijl, ziedaar twee namen die gedurende het laatste gedeelte van 1912 en de eerste helft van 1913 de helden van ons verbaal van zoete droomon vervulden. Droomen, die hen voerden tot de imitatie van hun vagebondentocht, waartoe ze zich door de beschrijving zóo aangetrokken ge voelden, dat zjj eene verwozenljjking als het ware ala eene levenskwestie begonnen te beschouwen. Avontuurlijk aangelegd, verzot op zangen dans, stelden ze zich voor met het uitvoeren van eon dergoljjken tocht niet alleen te ver krijgen eene zekere bevrediging van die behoeften, die zij in hun kantoorleven, zoo wars van alles wat het gowone niet onmiddel lijk nabijkomt maar al te zeer moesten missen, maar ook een enormen rijkdom aan onder vinding, monschenkennis en volhardingsver mogen, zulke machtige wapenen om mee te strijden io de komende „Struggle for lifo". Hoewel ze zich niet voorstelden het vage bondontalont of do veelzijdige ontwikkeling hunner eminente voorgangers ook maar oonigszins te zullen evenaren, zoo waren ze toch vast besloten om hun voornemen ten koste van alles door te zetten. VOORBEREIDING. Zou er wel een instrument bestaan zéo aardig en gemakkelijk to bespelen, zoo lief on rijk aan gevoelvolle klanken, als het snarencomplex, dat „mandoline" wordt ge noemd Hoe geliefd was bot in don ouden riddertijd, toon rondreizende minstroela minneliedjes op- tokkoldon tot beeldschoone edelvrouwon, waarvan in later tyd o. a. Piot Paaltjens nog gewaagt in zjjn„Dob zangers min". Hoe romantisch. Ja voorwaar. Maar do mandoline bezit ook werkelijk iets, wat den geest kan opvoeren tot liet ryk der phantasic. Haar zangerig snarenspel toovert ons beelden van uit het grijs verleden, uit den tyd der kleurige romantiek. 7y spreekt ons van hoekig opburchtende kasteelen, van koene ridders en pdele jonkvrouwon. Als haar liefelijke tonen schepelingen te leeren om in hun vrijen tijd genoegen en verpoosing te soeken in handen arbeid naar keuze. Dit het feit, dat gelden worden aangevraagd om de t Holland" te repareeren, kan niet worden afgeleid, dat de Min. er ook niet naar zou streven om het marinebudget te ontlasten van de verswaring door het in stand houden van oud materieel. Een ondersoek naar de vermoedelijke kosten van herstelling van het schip wordt thans ingesteld, waarbij van den eisch wordt uitgegaan, dat het schip nog 8h4 jaar dienst zal moeten kunnen doen. Ook de Min. meent, dat voor de opleiding van het personeel eenige groote schepen onmisbaar sjjn en dat voor deze opleiding verouderd materieel zeer goede dionsteu kan bewijzen. Het ligt dan ook in de bedoeling Hr. Ms. (Holland*, evenals hare zusterschepen, by afwisseling te doen bestemmen voor de op leiding van officieren tot vunrleidsrs. Hr. Mi. //Bellona" blijft bestemd voor de artilleristische proeven en de opleiding tot kanonnier. Het aanhouden van Hr. Mi. (Holland* geschiedt echter geenssins ter wille van de bevorderingskansen der hoogere officieren. On te voorzien in de opleiding van de zeemilitie en het overige personeel en den algemeenen dienst, waarbij doorloopead een schip beschikbaar zal moeten sQe voor uit zending naar West-Indik, is een minimam vaa vijf schepen voor den dienst noodig. De Minister weerspreekt als onjuist de meening dat de (Zeeland' b{j terugkeer uit West Iodië slechts voor de helft bemand "Üfc, de normale arbeidsdag in de ge- wono maatschappij niet beneden de tien uur is gedaald, meent de Minister dat te dezen opzichte voor de marinewarven geene uit zondering behoort te worden gemaakt, door den nrgenarigen werkdag reeds thans als den normalen te beschouwen. De bezoldiging van apothekers is gelijk aan die van hunne ranggenooten bij de land macht. En wat betreft de salarissen der apothekersassistenten zal voor de gehuwden geen noemenswaardig verschil met de trakte menten van hen die bjj de landmacht zijn bestaan, en is de regeling voor de ongehuwden bij de zeemacht voordeeliger dan die bij de landmacht. Tot de ontspanning van schepelingen in buitenlandscho havens, door hen onder leiding voorlichting van hunne officieren tochten ir bjj tonder merkwaardige pnnten te doen ken, wordt niet gerekend te behooren het bezoeken van musea en vermakelijkheden 's bioscopen, theaters, ens. Met hqt oog op het nog onderhanden werk is het niet wsarscbtfolijk, dat ia 1914 een grooter aantal werklieden aan 's Rijks werf te Amsterdam zal moeten worden ontslagen. De aangeTrsagde-*f 80 000 is voldoende, ook al wordt besloten met het gersn van nit- keeringen verder te gaan dan aanvankelijk in de bedoeling lag. De voorgestelde, voor alle loodsen gelijke verhooging van f 100 dtr maxima steunt op de overtuiging van 's ministers ambtsvoor ganger, dat verschil van standplaats geen invloed mocht oefsnen op het bedrag, dat als togemostkoming strekte voor ds ver meerdering, welke de kosten voor woning- hunr, levensmiddelen, ens. in de latere jaren bebben ondergaan. Het deel dat van het aangevraagde bedrag van f 49.418 58 ten goede komt aan bet mindere personeel ia f 12.105. ,Da Print der Nederlanden". Het nieuwste stoomschip van de Stoom vaart- maatschappij (Nederland" heeft Dinsdag en Woensdag in de Noordzee proef gestoomd. Het stoomschip vertrok Dinsdagmorgen van IJmuiden, aan boord bevonden zich, be halve de directie, de bouwmeesters en inge nieurs ook een groot aantal gasten met hunne dames. Mit het stormachtige weer was het zacht in don zomeravond verruischen, is het of or een sproke gaat van „Er was eens Met zang on mandoline de wereld in en beginnen met Duitschland was de leus onzer avonturiors geworden. Kantoorbedienden moeten echter woekeren met de hun toege- gestano vacantiedagen en onmiddellijk met grooten ernst hun plan opvattend, stelden zjj vast als terrein hunner toekomstige operaties als musiceerende vagebond, de laadstreek tusscben Diisseldorf en Keulen, die naar zjj dachten zich uitstekend voor den week toeren zou loenen. Hoe zjj zouden heeten Frank Brown en Tommy Johnson 1 Hun nationaliteit! Hollanders Hij, dat kan niet, zal de geachte lezer opm rken. Hy heeft zich vergist! Wbb Frank niet geboren in Amsterdam uit oen Hollandsche moeder en den Amerikaan John Brown uit Salt Lake City? En was Tom niet de zoon van een tot Nederlander genaturalisperden Anglikaan en de Voleydamsche schoone Trjjntje Haring? Maar waarom geen andere Hollandsche namen gokozon? Ja, dat vonden ze later zeif ook. Beschouwen we ze dus als het resultaat van eon reeds lang voor don aanvang hunner tocht aanwezige neiging tot al wat excentriek is, waardoor het dus wel aannemelyk wordt. Als je meer dan een half jaar lang zegt Frank inplaats van Jan en Tommy genoemd wordt voor Peter, dan weet je op 't laatst niet beter of het behoort zoo en zal eon nieuwe verandering van naam niet roo spoedig kunnen worden opgenomen on maar tot ver- gissingon aanleiding geven. Hoeveel gold zo zouden medenemen Ieder vjjf galdennet genoeg om samen met den trein naar Arnhem te komen en vandaar mot de boot Diisseldorf te bereiken waar zo dus dadeljjk do noodzakeljjk van te moeten spelen zouden gevoelen. Dat zou hen ineens plaatsen voor de realiteit van hun kunstenaarsdroom en ongetwijfeld de attractie vorhoogen. Omtrent tenue en mede te nemen papieren Btelden ze vooralsnog niets definitiefs vast. Oefenen en nog eens oefenen was thans hot wachtwoord geworden en met zoo'n ernst werd er geoefend, dat zij binnen betrekkelijk voor velen hunner allesbehalve een reisje: de harde buien uit het Westen het hoogliggende schip ter dege slin^ en stampen, zoodat men des avonds besloot, in plaatB van naar IJmuiden terng te keeren, een veilige rustige plaats te zoeken op de reede van Texel, waar men tegen 7 uur het anker liet vallen. De correspondent van de Nieuwe Rotterd. Courant", die mede aan boord was, geeft de navolgende beschrijving van den tocht: Dese proeftocht met den «Prins der Neder landen" zal menigen landsman, die hem mede- mnakte, lang heugen 1 Het begon al dadeljjk om 10 uur bjj de groote eluie te IJmuiden. Heel onvriendelijk wat betreft het weer 1 De nienwe mailboot kwam juist aanzetten van Amsterdam, maar voor sjj goed en wel in bet bassin gemeerd lag en vóór daarna de brug was uitgelegd, verliep er een kwar tiertje, gedurende welke de directie van de Stoomvaart Maatschappij Nederland en haar gasten op den wal waren blootgesteld aan een felle en snerpende hageljacht. Een wel daad was toen het binnenkomen in het groote, gastvrjje, schip. De gangen waren kosteljjk verwarmd en in de mooiste, meest geriefelijke, hutten, brandde het electrisch licht. Lang bieef men daar niet, want de meeste dames ea heeren waren vroeg op geweest en hadden niet dan seer vluchtig ontbeten. Men had dus honger en bovendien is hel immers eea seemans-axioma, dat de gevulde tg vaster ligt dan een leege. Daarom zoo spoedig mogelijk naar do groote, rjjk inge richte, eetzaal der eerste klas, waar de dienst vaardige bruine jongens al gereed stonden bjj de met fijn damast gedekte tafels, en het er van borden en fruitschalen feestelijk ik. O, de weelde na deze vroege spoor- op een somberen, killen Januari-morgen, het verzche fijne brood, eeu kop dampende thee en koffie en een sappigen oranje-appel I i kwam in de goede stemming: het ^morgen", de bekende en geduchte ochtend- ziekte, smolt weg als sneeuw ia lente-zot. Ha, zoo'n zeereis 1 Wjj, Hollanders, zjja toch nog altjjd bjj uitstek een zeevarend volk: bet water is on bljjft ons element enz. enz., maar daarna Langzaam stoomde de Prins der Neder landen de haven nit, getrokken door een stevige sleepboot. Aan den hemel hing een loodgrjjs wolkengordjjn in sware plooien neer op de buitenhaven en vertoonde reeds een onwelwilend uiterljjk. Het water spoelde overvloedig over de lage golfbrekers en de pier werd voortdurend overstroomd door zware rollers, die als cascades langs de zware basaltblokken neerstorttende iichtopstanden werden af en toe als het ware gevangen in een hoos van opstuivend water en de see, de groote, zwarte zee, daar achter, was vol dansende schuimkoppen. Zjj leken kwaad en meer dan kwaad zelfs. Men stoomde eerst recht uit de kust en en in noordeljjke richting, soo wat met den kop in den wind. De eerste sensatie vreemd, niet uitgesproken (Onaangenaam", x vreemd. Men is niet gewend, als hel e aan een elastiek op en neer te worden gewipt. Hobbelend vervolgde het licht ge laden schip sjjn weg over de verbolgen wateren en wjj allen huppelden gelaten mee. Gelaten, want de bootsman had ons gezegd, dat hjj nooit mooier weer had meegemaakt ala zoo'n antorileit gesproken heeft, dan zwijgt men. Het weer werd er echter niet mooier op, iategendeell Huilend floot de wind door het want ea zware buien draaien io dollen rondedans om ons heen. Zoover men zien kon, was de zee in woedende beweging. De Noordwester bouwde geweldige, heller groene, waterheuvels op, om een oogenblik later die schuimende kracht weer te verpletteren in de diepte. Maar de hoogste baren schenen wel op ons te zjjn losgelaten. Wie zich op een der dekken bevond en, dat was toen nog het grootste gedeelte van de passagiers, moest zich bjj bet voortgaan korten tjjd een groot aantal tweestemmige liederen ten gehoore brachten en zij over gingen tot de samenstelling van een, naar zjj dachten, vast en onveranderlijk repertoir. Dat dit velo moeilijkheden opleverde, spreekt van zelf en zou U gebleken zjjn bjj inzage van het kladje. Een zncht van verlichting ontsnapte hen dan ook, toen zij 't eindeljjk zoo ver hadden gebracht, dat zjj 't repertoir notjos hadden verdeeld in marschen, walsen, Hollandsche, Franscho, Duitache cn Engelsche liedjes. Dat er toen zelfs nog wijzigingen in zouden komen, haddon ze nooit kunnen denken. Hen bleek echter later, dat het beslist nood zakeljjk was, dat eenige verouderde moppen het veld moesten ruimen voor inmiddels opgekomen succesnummers, die zjj onmogelijk konden weg laten. Daar de reis hoofdzakelijk het buitenland betrof kwamen zy overeen zich niet zoo vreeselyk schooierig te kleeden, vooral daar het niet onwaarschijnlijk was, dat dergelijke gure types aan de grens geweerd zouden worden. Niet in de gelegenheid zich in 't bezit van vakpapieren te stellen, besloten ze die maar achterwege te laten en achtten zy tenslotte een extract uit 't geboorteregister en een handclsdiploma voldoende om bun identiteit in benarde gevallen aan te toonen. Deze stonden Datuurlijk niet ten name van Frank Brown en Tommy Johnson, waarom zy be sloten alleen in een beslist noodzakelijk geval, dat, naar zy hoopten, als 't zich voor mocht doen, in Duitschland zou zjjn, hunne ware namen op te geven. Eindelijk was de lang verbeide dag daar. Alles was geroed. Zo stopten de tot een klein pakje platgedrukte broodjes in den jaszak, namen een hartroerend afscheid van hospita en aanwezige kennissen en verlieten het huis. Hiermede hopen we een kort overzicht gegeven te hebben van de voorbereiding voor den toebt en vangen we aan met de sohryving van do eigenlijke reis. VAN AMSTERDAM NAAR ARNHEM. Een ieder zal dadelyk begrijpen, dat toen de twee stoutmoedige avonturiers de deur achter zich dicht hadden en in hun armzalige stevig vasthouden om niet van de been te raken. Het dek wipte op en neer, achteruit w&b de horizon sluohts in het vooruitgaan te zien. Het was alles lucht en water. Het vreemde werd onaangenaam. De gedachte aan de lunch, die spoedig zou worden opge diend, het vooruitsioht van het stevige tweede OMbij. te wachten, had niet meer voor een ieder de bekoring van het eerste dejeuner. En er was geen schip te sien, zoover het oog reikte. Op dezen booten dag scheen verder alles in de haven te sjjn gebleven. Alleen troepen krjjschende seemeeuwen omfladderden het schip en als dan bjj wijle de son door een scheur in de wolken gluurde en een valsohe schijn wierp over den atormaohtigen Oceaan, was het wel eea taferesl van wilde schoon heid, dat sjj bestraalde, maar waardeeren doet men die schoonheid beter in de bioscoop, achteruitgelenad in een faeteuii, die vaststaat. Toen het tijd was geworden voor het noenmaal, was menigeen wat gaan ruiten in sjjn hut en anderen er ia in zoo'n geval tweeërlei taktiek verklaarden voor geen millioen in da lauwe warmte der salons te willen afdalen. Do etenstrek was den meesten vergaan. De obief steward moest zuchtend constateeren, dat er voor al die kosteljjke spijs en drank weinig of geen liefhebbers waren. In de eetzaal waren van alle tafels de stormlatten opgezet, wat niet verhinderde, dat at en toe schalen, kannen en flesschen dooreen buitelden. Eenmaal zelfs kwam al het gerjj van een der tafels op den grond terecht. Vreemde disgen gebeurde overal op het schip. De bemanning, die kalm haar dage- Ijjksche plichton deed en de minderheid der passagiers, die belangstelling bleef toonen voor de kostelijke inrichting van het schip en de woeste pracht van de zee, schenen wezens uit een andero wereld, wezens van gansch andere constitutie dan het meerendeel der maatschappij. Achtor de gesloten deur van menige hut speelde zich een drama af, on op de tochtende hoeken van de dekken, die zoo oogenscbjjaljjk heel weinig geschikt waren voor een langdurig verblijf, klemden zich in doffe wanhoop bleeke paesagiere vazt, in de hoop, dat de kunde redding zou brengen. Toen do nood het hoogst gestegen was, belegde de heer Joncheer, onze gastheor, scheepsraad met den heer Goedkoop, den Bouwmeester van het schip, ea kapitein Versteeg. De bedoeling was aanvankelijk geweest, dat de nacht op zee sou worden doorgebracht de proeftocht was nog slechts voor de helft afgeloopen maar men besloot genade voor recht te laten gelden, en tot den volgenden morgen ter reede van Texel ten anker te gaan. Ea zoo geschiedde 1 Om half sevcn Dinsdagavond heeft de „Prins der Nederlanden" het anker laten vallen in veilige haren, buiten het bereik der dave rende golven. Vriendelijk twinkelden de lichtjes der huizen op den wal en de brave vnurtoren zwaaide zyn lichtbundel als een uitgestoken vrienden hand naar de verkommerde passagiers. Muur vast lag hetschip en een zalige rust, een echte vaste walszekerheid, daalde op hen neer. Het was weer druk en vrooliJk op het dek. Meisjes! ommen lachten. Men wierp de natte jassen nit en in breede scharen giog men gezamenlijk op naar de eotsaal, om in vreugde en met smaak de toegebrachte stormschade te herstellen. Aan tafel werd menig woord van hulde gesproken. De heer Jonckeer hief bet glas op ter eere van den heer Goedkoop (Neder- landsche Scheepsbouw Maatschappij), Moys- ken (Nederlandsche fabriek van werktuig- en spoorwegmatoriaal), Cornelissen, ontwerper, en de heeren Visker, de Rjo van Oldewerelt, Boerma en Bakker, leden van den staf der maatschappij. Aan kapitein Versteeg wenschte bij toe, dat date voorspoedige reizen zou moge makeD en veel geld verdienen 1 De heer Goedkoop Sr. huldigde den ont- iogenieur Cornelissen, en sprak de wenaohen uit voor de toekomst van plunje voor 't eerst de straat betraden, zij zich nog niet volkomen bewust waren van het feit, dat zy na tot vagebondenras be hoorden, dus gerangschikt werden onder een soort van menschen, dat zich kenmerkt door een eigen gang, houding, gebaren enz. enz. En hoewel ze uiterlijk zooveel mogelijk trachtten waardige vertegenwoordigers te lyken zoo ontbrak hun nog ten éeoenmale die vrijmoedigheid, eigen aan kosmopolieten, die baseert op eene nuchtere wereldbeschou wing en dio het voordeel met zich brengt, zich overal tbuis te kunnen gevoelen en als volleerde acteurs steeds een beheerscht spel te vertoonen. Doch „aller Anfang ist schwer" en zoo was het ook hior. Langzaam slenterden zy de straat over en waren weldra onder het beschermende loover van 't Sarphatipark verdwenen. Op do Ceintuurbaan voelden ze voor 't eerst, dat vagebonden niet alleen voorwerpen van belangstelling zyn voor het publiek, doch ook, en met veol meer ongerustheid, dat Hermandad's vertegenwoordigers hunne facies dadelyk trachtten te vergelijken met repro ducties, die het politieblad hen van verdachte individuen zoo dagelijks ter bestudeeriog op- geelt. De speurende blikken, waarmee de bereden agent Frank opnam, by het oprapen van zyn in een plas gevallen „Ardath" was tenminste allesbehalve geruststellend. De modderpoelen op de Ceintuurbaan waren pracbtmiddelen om het natuurlijke aan te brengen aan schoeisel en broekspijpen en ODder veol bekjjk van Zaterdagavondwande laars passeerden ze de groote Amstelbrug. Lyn acht bracht een verrassing in den vorm van een collega van Tommy, die echter zonder hen herkend te hebben, passeerde. Byna zonder te spreken, op eenigon afstand van elkaar en in ongelyken pas werd het verdere gedeelte van den weg in tamelyk gekalmeerden gemoedstoestand afgelegd en betraden ze na oone spottende opmerking van een aapjeskoetBier »of de heeren soms een bakkie noodig hadden" den hun op hun vraag aongeduiden ingang van het Weesper- _poortstation. Rondgluren, op z'n Fransch vragen toch nog naar 't verkeerde loket gaan, waren de pr&ctjjken van de theoretische straatzangers. Met martelende langzaamheid betaalde Frank de hem op zyn vraag: .Deux billets pour Arnhem" toegeschoven kaartjes in kwartjes, het nieuwe schip. De heer Muysken dronk op de vooruit strevende Maatschappij „Nederland", en ten slotte spraken ook de heeren K. van Lennep, namens alle gasten, C. F. Stork en A. G. Boissevain. IJmuiden, Woensdagmiddag. Het is gistarenavond laat geworden voor menigeen. De intimiteit van het rooksalon vooral hield de plakkers gevangen, en b(j kaart- en schaakspel en opgswekten kout vloog de avond om. Toen eindstuk aan boord van het licht doorglanzende drijvende hotel allen tot rust waren gekemen, gierde daar buiten in den donkeren nacht de stormwind met al sterker vlagen. Vooral omstreeks 4 uur moet het buitensporig boos weer zijn geweest. Vanmorgen was het echter opgehelderd. Om 8 uur rees de son boven de kim en werd het vrooliJk licht in alle hutten. En zoo bleef het den geheelen morgen. Om kwart voor negen vertrok de „Prins der Nederlanden" van de reede van Texel, ten afscheid een groet wisselend met het pantserschip de „Heemskerck", dat daar ligt. Een der daar gestationneerde torpedobooten, de G 10, deed ons een eindweegs uitgeleide en darteldeals een zwarte visch om de fonkel-nieuwe mailboot heen. Om 11 uur had in alle stilte de officieele overdracht door de bouwmeesters aan de Maatschappij „Nederland" plaats en werd de »lag der Maatschappij ia den mast gehesoben. Om 12 unr voeren w(j de haven van IJmuiden bionen. Aldaar scheen nu de zon over dc kalme zee. Het was een vriendelijk afscheid. Thans mogen hier nog eenige bijsonder- heden volgen over het schip self. Dit schip is het grootste, dat tot op heden hier te lande is gebouwd. De afmetingen sijn als volgt: lengte tussohen de loodlijnen 481' 01/»"» lengte over alles 499'—0", breedte op buitenkant spanten 57'0", holte tot shelter- dek in de zyde 87'li1/»" hoogte van het promenadedek 8 —6", van het brugdek 8'— 6", van het sloependek 8'—0" en van het bakdek 7'—9"; toegeladen diepgang 24'0", waterverplaatsing 13,450 Eng. tonnen, draag- irmogen 6800 Eng. tonnen. Op den proeftocht behaalde het scbip in ime mate de geëischte snelheid, terwijl ook n de overige gestelde proeven geheel naar genoegen van de eigenaars en de bouwmeestes voldaan werd. 0e „Aqultinla", van de Cunard-lyn, sal eerst van den somer in de vaart op Amerika komen, maar een Engelsch blad geeft alvast eenige bisonder- heden. Als het klaar is, zal het schip twee millioen pond kosten, bijna zooveel als een droadnought van bet nieuwe type. Maar de „Aquitania" ia aanmerkelijk grooter; sjj heeft een waterverplaataiog van 49.000 ton, de nienwe dreadnoughts naderen nog maar de 80.000. Het sobip zal 28 mijl loopen en is ingericht op 8250 reizigers en een bemanning van 1000 koppen. Om het „onzinkbaar" te maken, heeft het twee wanden, met een tusscbenruimte van een 4J meter, welke ruimte door schotten in ettelijke waterdichte vakken zijn verdeeld. Ook de binnenwand is voor het water ondoordringbaar. De in richting kenmerkt zich door groote weelde. Schiepiramp. New-Tork, 6 Januari. Volgens de laatste telegrammen worden 82 man van de beman ning van het tankstoomschip «Oklabama" vermist. Uit Boston wordt gemeld, dat kapitein Gunter en seven leden der bemanning van het vergane scbip aan boord van de Ba varia te Boston zijn aangekomen. Gunter heeft de verklaring afgelegd, dat er op de „Oklahoma" geen ontploffing beeft plaats gevondenbij kon voor het doorbreken van bet schip geen verklaring geven. Enkele leden der beman ning gaven als bun meening te kennen, dat de zware golfslag het weerstandsvermogen van het schip had verzwakt. Een gevecht met een krokodil. In een der zystroompjes, nitmondende in de groote rivier bfj Indramajoe, waren een 4-tal vrouwen bezig met schepnotten gemalen en kleine vischjes te vaDgen, schrijft men uit Cheribon aan de „Loc." Het wal er in het riviertje reikte slechts tot even boven de knie en reeds een paar uren waren do vier vrouwen visschecde voor hare ver snaperingen aan de rijsttafel toen een der vrouwen een vreeselijken gil slaakte en do andere bemerkten, hoe een reusachtige krokodil het arme mensch in het dijbeen had vastgegrepen. Torwjjl de krokodil xijnslscht- offer stevig met de tanden vasthield gilden vrouwen om bulp en weldra kwamen lasnen met gepunte stokken aan- ■ra den krokodil zijn gmwoltJken maaltijd te ontrukken. hevig gevecht ontstond thans in het tusschen 3 mannen en den krokodil die tusschen sijn kaken de inmiddels bewns- Celooie vrouw geklemd had. Woest sloeg het monster met syn vervaarlijken staart s(jn aanvallers van sich af. Een der ter hulpe gekomen inlanders werd den arm bovenfden elleboog stukgeslagen; oen ander werd door een slag met den staart op den oever ge slingerd en bleef daar liggen met een zware verwonding aan het been. Terwijl dit gevecht plaats vond en van allo zijden nit de desa Karanganjer hulp kwam opdagen, kwam de heer C. uit Cheri bon, die toevallig een geladen geweer bty had, op dit tumult toesnellen. Snel het gevaar ziende, vuurde de heer C. twee kogeiz in het lichaam van het razende moester cn she de genoegdoening smaken dat de krokodil zijn prooi lozliet en uitgeput door den strijd in de modder trachtte weg te kruipen. Het gelukte echter den omstanders betmonster van meer dan 3 M. lengte, te overweldigen en te doodeo. De arme visschersvrouw is aan de bekome* verwonding overleden, terwijl de krokodil, behalve de genoemdo verwondingen ook nog kans gezien had een 16-jarigen inlander de hand af te bijten. Ontrouw. Parysch schilder verdacht zijn vrouw van ontrouw, omdat ze met voorliefde alle huwelijksannonce# doorlas. Hij plaatste dan ook een zeer verleidelijke huwelijksadver tentie en kreeg tenslotte haar portret en haar naam in handen. Met deze bewijzen vroeg en verkreeg hy echtscheiding. Uit een vergadering-verslag: „In elk geval zal men zeer voorzichtig te werk gaan en in de ooren knoopen de waar schuwende stem". dubbeltjes, stuivertjes en centen en wandelde met den nonchalant sigaretten-verslindenden Tommy door vestibule en wachtkamer naar het perron. Nooit hadden ze kunnen denken, dat ze daar zoo op de proef zouden worden gesteld en de meest bachelyke toestand, waarin ze zich later nog bevonden hebben was niet te vergelijken met dien, welken zy hebben be leefd in de luttele 15 minuten wachtens op het perron. Vele bekenden toch schenen bjj hun vertrek tegenwoordig te willen zyn, alsof zij daarmede hun belangstelling en sympathie voor de ondernemers en hun zwerf tocht zouden te kennen geven. Hadden zy geweten hoe zy door hnn passeeren, knip- oogen en nastaren te plotseling het hoogste van hun vagobondentalent vergden, zy zouden, gezien een niet onmogolyko en eventueel alleszins gemotiveerde mislukking, beslist zyn thuis gobloren en zich met de beschrijving van Pisuisse en Blokzyl's meesterwerk tevreden hebben gesteld. Een had zelfs de nooit to vergeven stommiteit om Tommy aan. te spreken, hem de hand te drukken en hem veel succes te wenschen en dat te midden van al die drukte op het perron, 't Is te begrypen dat de minuten onder deze omstandigheden aren leken en het voorkomen van den trein een groote uitkomst bracht. >Est ce pent être le train pour Arnhem" vroeg Tom en op het beleefde ffowi monsieur" begaven zy zich naar voren. Zy taxeerden de doorloópende wagons naar de qnaliteit der reizigers en hun aantal, vonden eindelijk een geschikte en namen in de middelste coupé daarvan plaats. De toekomstige middelen van bestaan logden ze niet in het net, maar hielden ze, als wilden ze daarmede hunne bijzondere zorg voor de broodwinning te kennen geven, by zich, staken de zooveolste cigaret op en monterden als echte professionals brutaal de behoed zaam op zy geschoven en njjdig opkijkende medepassagiers. Eindelijk, nadat vrienden en bekenden, door naar binnen kjjken en wuiven de mar teling hadden gecompleteerd, vertrok de trein. De eerste minuten werden in diep stil zwijgen doorgebracht. Langzamerhand ec" werd het tyd om hunne talenten alt m ceerend vagebond te toonen en na-de on- 1 middellijk verkregen approbatie op hun voor- EEN GBOOTE GENEZING VOGB. BLAA8ZIEKTKN. Elke lijder, die gekweld wordt door die ontzettende pijnen van Blaasontsteking (cystitis) behoort een onschadelijk plant aardig geneesmiddel te probeeren, wat in negentig van de hondord gevallen een blij vende genezing geeft. Deze kwelling en pijnen worden door bacteriën in de blaas veroonaakt en De Witt's Nieren- en Blaaepillen bevatten een sterk, zachlwerkend antiseptisch bestanddeel dat door de wanden en weefsels der blaas dringt, de bacteriën doodt, een wondervolle spoedige verlichting en gemak geeft. U kunt De Witt's Nieren- en Blaaspillen bekomen bQ H. B. de B'c Biersteker, den Helder, ad f 1.75 en f2.75 per doos en moet men dit jVTti/. 3 groote geneesmiddel dadelijk I L^E WITTS jj probeeren, zelfs wanneor allo andere geneesmiddelen gefaald hebben. Een monsterdoos wordt na inzocding van 10 ets. in postzegels door bovenstaande firma of door E C. de Witt Co., Amsterdam, gratis per post toegezonden. stel, Btelden zy zich in don doorloop op on vingen aan met de onstnimigo cn voor het doel door Tommy uiterst handig in elkaar gezette (Ouverture". .Das haben die Mad- chen so gerne" was no. 2 envreemd, ,r toen 't afgeloopen was, dorsten ze nog niet met den hoed rond. 't Was ook zoo weinig, twee stukjes, vonden ze, doch merkten tevens op, dat als je daar niet oogcnblikkclyk mee begint, hot pubt-ck Dog wat verwacht. Dan uMaria Nina" nog maar, ,en dan Frank, jetzt oder nie, du rechts, ich links hoor 1" Met angst verbeidden ze het einde en toen dat kwamO, wat was dat eigenaardig dat zeggen//Für die Musik" en dut zion glyden van munten in jo hoofddeksel. Gelukkig 't viel moe. Wel toonden twee visschcrlui Frank hun leego broekzakken, maar tusschen verschillend koper zag hij zelfs een dubbeltje. Tommy's oogst van de linkerhelft was ook bevredigend te noomen en beidon voldeden dan ook welwillend aan het verzoek van don dubbelljesman »om nog een mop". ,Zie je," zei hy zyne omgeving, toen Frank hem daarop bevestigend geant woord had, hy zegt »owi", dat is ja .Puppchen, du bist mein Angenstern" was de toegift en onmiddellijk daarop stoomde de trein Utrecht binneo. De meeste reizigers verlieten nn den wagen en toen de trein vertrok, waren ze alleen. Ze legden zich laDgnit op de bank, staken de hun door een reiziger vriendelijk aangeboden sigaar aan en verdiepten zich in beschouwingen over hnn WeesperpoortperronhoudiDg. Af en toe kwam een nieuwsgierige van een der andere coupe's eens kijken doch vertrok weer na een vluchtige blik op hen geworpen te hebben. Merkwaardig genoeg kwam er tot Arnhem toe geen enkele reiziger meer in don wagon en feliciteerden zy zich zeiven met den ge lukkigen afloop van hun debuut. Dat gaf moed, want niets werkt zoo ont moedigend op den vagebond als te mooten spelen zonder wat op to halen. Ze zonden het later nog menigmaal ondervinden. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1914 | | pagina 1