KLEINE COURANT
't Vliegend Blaadje
voor Holtèor, Texel, Wlerlngen en Anne Paulowna.
No. 4269.
Zaterdag 10 Januari 1914.
42ste Jaargang.
8
't Vliegend Blaadje p, 8 ra. 60 ct., fr.Jp. post 75 ct., bnitenland f 1.25
Pre- Zondagsblad374 *5 10.75
miën) Modeblad i 65 75 11.—
(Voor het bnitenland bij vooruitbetaling.)
Advertentién van 1 tnt 5 regelt (bij voornitbetalinp) 30 cent.
Elke regel meer6
Bewijt-eiemplaar
Vignetten en groote letters worden naar plaatsruimte berekend
Versohijnt Olmiai- Vrijdagmiddag.
Uitgavar O. OE BOER Jr., Haldar.
■uraanEaaiagatraat 29. litre. Ttltf. *0.
Tweede Blad.
NIEUWSBERICHTEN.
HELDER, 9 Januari.
Het vorig jaar zyn tw08 ex-stadge-
nooten, thans te Amsterdam op kantoren
vrerkzaam, als straatmuzikanten verkleed
Daitschland ingetrokken. Zij stelden van
hunne avontnren een verhaal op en wjj
maken in dit nnmmer een aanvang met de
publicatie.
Bond voor Staittpenslonneering.
Do afdeeliag Helder van bovengenoemden
Bond hield Woensdag 7 Januari hare jaar
vergadering ia 't lokaal //Casino*.
Uit het jaarverslag van den Secretaris
bleek, dat de afdeeiing is opgericht 20 Dec.
1912 met 28 leden en thans telt 91 leden en
2 buitengewone leden.
Uit het verslag van den Penningmeester
bleek dat er een ontvangst was van f 197.21 l/t
met eon uitgaaf van f 182.82, alsoo een
voordeelig Blot van f 14,891/s,
De commissieleden de Heeren J. Harjer
en O. Veenstra verklaarden de boeken on
bescheiden in de bette orde te hebben
bevonden.
Alsnu werd een motie met algemeene
stemmen aangenomen, welke luidt:
De afdeeiing Helder van den B. v. S. in
vergadering bijeen den 7 Januari 1914;
spreekt haar vreugde uit over het feit, dat
vanaf 9 December 1918 duizenden ouden
van dagen in ons vaderland, mannen en
vrouwen, van Staatswege een wettelijk ver
zekerde uitkeeriog hebben ontvangen, en be
schouwt dit resultaat van de jarenlange Actie
voor Staatspensioen als een eerste stap in de
goede richting;
betreurt het, dat, daok zij het verkeorde
beginsel, dat ten grondslag ligt aan Artikel
869 van deWetTalma, voorloopig duizenden
andoren van die uitkeeriog zullen zjju ver
stoken
spreekt den wensch uit, dat 't den Neder-
landscben wetgever moge gelukken ten spoe
digste die uitsluiting op te heffen;
en boopt vurig, dat, door uitbreiiicg en
verbetering van het reeds toegepaste beginsel,
dat het ,Diemand meer oud on arm* werke
lijkheid is geworden.
Ds bestuursleden welke volgens rooster
moesten aftreden werden bjj acclamatie hcr-
kossn. Door hot ontstaan van een vacature
word daarvoor gekozen deHeerG.Dortmundt.
Na nog eenige huishoudelijke zaken te
hebben behandeld sloot de Voorzitter onder
dankzegging voor de flinke opkomst de ver
gadering.
Nota van wijziging Marinebsgrootlng
Ia do Memorie van Antwoord op het Voor
loopig Verslag betreffende de Nota van
wijzigingen in de Marinebegrooting deelt de
Minister omtrent de voorgestelde verhooging
mede, dat het ontwerp, zóoals hij bet bfj
«tja optreden vond, aanvankelijk door hem
met 8 65 ton verminderd werd, en dat de
kritieke toestand, waarin een deel van het
zeegaande materieel zich op dat oogenblik
bevond, nader beraad vorderde om te komen
tot de meest rationerle oplossing ter voor
ziening in den dienst.
De overbrenging van het bureau van den
inspecteur van den msrinostoomvsi rtdienst
naar 's-Gravenhage is noodig om partij te
kuinen trekken van do groote ervarinv,
Wilke verschillende oudere bekwame officieren-
machinist hebben opgsdauu.
De reorganisatie van de afieeling materieel
cal leiden tot eon betere behandeling van
zaken en is voor het korps ingenieurs ge-
wenscht.
Hat ligt in de bedoeling om ook o)> andere
schepen de gelegenheid te openen tot het be-
oef men van huisvlijt, met het doel den
Ala straatmuzikant
in Duitschland.
(Avonturen van twee Heldersche jongens.)
VOORWOORD.
PisBUÏsse en Blokzijl, ziedaar twee namen
die gedurende het laatste gedeelte van 1912
en de eerste helft van 1913 de helden van
ons verbaal van zoete droomon vervulden.
Droomen, die hen voerden tot de imitatie
van hun vagebondentocht, waartoe ze zich
door de beschrijving zóo aangetrokken ge
voelden, dat zjj eene verwozenljjking als het
ware ala eene levenskwestie begonnen te
beschouwen.
Avontuurlijk aangelegd, verzot op zangen
dans, stelden ze zich voor met het uitvoeren
van eon dergoljjken tocht niet alleen te ver
krijgen eene zekere bevrediging van die
behoeften, die zij in hun kantoorleven, zoo
wars van alles wat het gowone niet onmiddel
lijk nabijkomt maar al te zeer moesten missen,
maar ook een enormen rijkdom aan onder
vinding, monschenkennis en volhardingsver
mogen, zulke machtige wapenen om mee te
strijden io de komende „Struggle for lifo".
Hoewel ze zich niet voorstelden het vage
bondontalont of do veelzijdige ontwikkeling
hunner eminente voorgangers ook maar
oonigszins te zullen evenaren, zoo waren ze
toch vast besloten om hun voornemen ten
koste van alles door te zetten.
VOORBEREIDING.
Zou er wel een instrument bestaan zéo
aardig en gemakkelijk to bespelen, zoo lief
on rijk aan gevoelvolle klanken, als het
snarencomplex, dat „mandoline" wordt ge
noemd
Hoe geliefd was bot in don ouden riddertijd,
toon rondreizende minstroela minneliedjes op-
tokkoldon tot beeldschoone edelvrouwon,
waarvan in later tyd o. a. Piot Paaltjens nog
gewaagt in zjjn„Dob zangers min".
Hoe romantisch. Ja voorwaar. Maar do
mandoline bezit ook werkelijk iets, wat den
geest kan opvoeren tot liet ryk der phantasic.
Haar zangerig snarenspel toovert ons beelden
van uit het grijs verleden, uit den tyd der
kleurige romantiek. 7y spreekt ons van hoekig
opburchtende kasteelen, van koene ridders en
pdele jonkvrouwon. Als haar liefelijke tonen
schepelingen te leeren om in hun vrijen tijd
genoegen en verpoosing te soeken in handen
arbeid naar keuze.
Dit het feit, dat gelden worden aangevraagd
om de t Holland" te repareeren, kan niet
worden afgeleid, dat de Min. er ook niet
naar zou streven om het marinebudget te
ontlasten van de verswaring door het in
stand houden van oud materieel.
Een ondersoek naar de vermoedelijke
kosten van herstelling van het schip wordt
thans ingesteld, waarbij van den eisch wordt
uitgegaan, dat het schip nog 8h4 jaar dienst
zal moeten kunnen doen.
Ook de Min. meent, dat voor de opleiding
van het personeel eenige groote schepen
onmisbaar sjjn en dat voor deze opleiding
verouderd materieel zeer goede dionsteu kan
bewijzen.
Het ligt dan ook in de bedoeling Hr. Ms.
(Holland*, evenals hare zusterschepen, by
afwisseling te doen bestemmen voor de op
leiding van officieren tot vunrleidsrs.
Hr. Mi. //Bellona" blijft bestemd voor de
artilleristische proeven en de opleiding tot
kanonnier.
Het aanhouden van Hr. Mi. (Holland*
geschiedt echter geenssins ter wille van de
bevorderingskansen der hoogere officieren.
On te voorzien in de opleiding van de
zeemilitie en het overige personeel en den
algemeenen dienst, waarbij doorloopead een
schip beschikbaar zal moeten sQe voor uit
zending naar West-Indik, is een minimam
vaa vijf schepen voor den dienst noodig.
De Minister weerspreekt als onjuist de
meening dat de (Zeeland' b{j terugkeer uit
West Iodië slechts voor de helft bemand
"Üfc, de normale arbeidsdag in de ge-
wono maatschappij niet beneden de tien uur
is gedaald, meent de Minister dat te dezen
opzichte voor de marinewarven geene uit
zondering behoort te worden gemaakt, door
den nrgenarigen werkdag reeds thans als
den normalen te beschouwen.
De bezoldiging van apothekers is gelijk
aan die van hunne ranggenooten bij de land
macht. En wat betreft de salarissen der
apothekersassistenten zal voor de gehuwden
geen noemenswaardig verschil met de trakte
menten van hen die bjj de landmacht zijn
bestaan, en is de regeling voor de ongehuwden
bij de zeemacht voordeeliger dan die bij de
landmacht.
Tot de ontspanning van schepelingen in
buitenlandscho havens, door hen onder leiding
voorlichting van hunne officieren tochten
ir bjj tonder merkwaardige pnnten te doen
ken, wordt niet gerekend te behooren het
bezoeken van musea en vermakelijkheden
's bioscopen, theaters, ens.
Met hqt oog op het nog onderhanden werk
is het niet wsarscbtfolijk, dat ia 1914 een
grooter aantal werklieden aan 's Rijks werf
te Amsterdam zal moeten worden ontslagen.
De aangeTrsagde-*f 80 000 is voldoende, ook
al wordt besloten met het gersn van nit-
keeringen verder te gaan dan aanvankelijk
in de bedoeling lag.
De voorgestelde, voor alle loodsen gelijke
verhooging van f 100 dtr maxima steunt op
de overtuiging van 's ministers ambtsvoor
ganger, dat verschil van standplaats geen
invloed mocht oefsnen op het bedrag, dat
als togemostkoming strekte voor ds ver
meerdering, welke de kosten voor woning-
hunr, levensmiddelen, ens. in de latere jaren
bebben ondergaan.
Het deel dat van het aangevraagde bedrag
van f 49.418 58 ten goede komt aan bet
mindere personeel ia f 12.105.
,Da Print der Nederlanden".
Het nieuwste stoomschip van de Stoom vaart-
maatschappij (Nederland" heeft Dinsdag en
Woensdag in de Noordzee proef gestoomd.
Het stoomschip vertrok Dinsdagmorgen
van IJmuiden, aan boord bevonden zich, be
halve de directie, de bouwmeesters en inge
nieurs ook een groot aantal gasten met hunne
dames. Mit het stormachtige weer was het
zacht in don zomeravond verruischen, is het
of or een sproke gaat van „Er was eens
Met zang on mandoline de wereld in en
beginnen met Duitschland was de leus onzer
avonturiors geworden. Kantoorbedienden
moeten echter woekeren met de hun toege-
gestano vacantiedagen en onmiddellijk met
grooten ernst hun plan opvattend, stelden zjj
vast als terrein hunner toekomstige operaties
als musiceerende vagebond, de laadstreek
tusscben Diisseldorf en Keulen, die naar zjj
dachten zich uitstekend voor den week toeren
zou loenen.
Hoe zjj zouden heeten
Frank Brown en Tommy Johnson 1
Hun nationaliteit!
Hollanders
Hij, dat kan niet, zal de geachte lezer
opm rken. Hy heeft zich vergist!
Wbb Frank niet geboren in Amsterdam uit
oen Hollandsche moeder en den Amerikaan
John Brown uit Salt Lake City?
En was Tom niet de zoon van een tot
Nederlander genaturalisperden Anglikaan en
de Voleydamsche schoone Trjjntje Haring?
Maar waarom geen andere Hollandsche
namen gokozon?
Ja, dat vonden ze later zeif ook.
Beschouwen we ze dus als het resultaat
van eon reeds lang voor don aanvang hunner
tocht aanwezige neiging tot al wat excentriek
is, waardoor het dus wel aannemelyk wordt.
Als je meer dan een half jaar lang zegt
Frank inplaats van Jan en Tommy genoemd
wordt voor Peter, dan weet je op 't laatst
niet beter of het behoort zoo en zal eon
nieuwe verandering van naam niet roo spoedig
kunnen worden opgenomen on maar tot ver-
gissingon aanleiding geven.
Hoeveel gold zo zouden medenemen
Ieder vjjf galdennet genoeg om samen
met den trein naar Arnhem te komen en
vandaar mot de boot Diisseldorf te bereiken
waar zo dus dadeljjk do noodzakeljjk van te
moeten spelen zouden gevoelen. Dat zou hen
ineens plaatsen voor de realiteit van hun
kunstenaarsdroom en ongetwijfeld de attractie
vorhoogen.
Omtrent tenue en mede te nemen papieren
Btelden ze vooralsnog niets definitiefs vast.
Oefenen en nog eens oefenen was thans
hot wachtwoord geworden en met zoo'n ernst
werd er geoefend, dat zij binnen betrekkelijk
voor velen hunner allesbehalve een
reisje: de harde buien uit het Westen
het hoogliggende schip ter dege slin^
en stampen, zoodat men des avonds besloot,
in plaatB van naar IJmuiden terng te keeren,
een veilige rustige plaats te zoeken op de
reede van Texel, waar men tegen 7 uur
het anker liet vallen.
De correspondent van de Nieuwe Rotterd.
Courant", die mede aan boord was, geeft de
navolgende beschrijving van den tocht:
Dese proeftocht met den «Prins der Neder
landen" zal menigen landsman, die hem mede-
mnakte, lang heugen 1 Het begon al dadeljjk
om 10 uur bjj de groote eluie te IJmuiden.
Heel onvriendelijk wat betreft het weer 1
De nienwe mailboot kwam juist aanzetten
van Amsterdam, maar voor sjj goed en wel
in bet bassin gemeerd lag en vóór daarna
de brug was uitgelegd, verliep er een kwar
tiertje, gedurende welke de directie van de
Stoomvaart Maatschappij Nederland en haar
gasten op den wal waren blootgesteld aan
een felle en snerpende hageljacht. Een wel
daad was toen het binnenkomen in het groote,
gastvrjje, schip. De gangen waren kosteljjk
verwarmd en in de mooiste, meest geriefelijke,
hutten, brandde het electrisch licht.
Lang bieef men daar niet, want de meeste
dames ea heeren waren vroeg op geweest
en hadden niet dan seer vluchtig ontbeten.
Men had dus honger en bovendien is hel
immers eea seemans-axioma, dat de gevulde
tg vaster ligt dan een leege. Daarom zoo
spoedig mogelijk naar do groote, rjjk inge
richte, eetzaal der eerste klas, waar de dienst
vaardige bruine jongens al gereed stonden
bjj de met fijn damast gedekte tafels, en het
er van borden en fruitschalen feestelijk
ik. O, de weelde na deze vroege spoor-
op een somberen, killen Januari-morgen,
het verzche fijne brood, eeu kop dampende
thee en koffie en een sappigen oranje-appel I
i kwam in de goede stemming: het
^morgen", de bekende en geduchte ochtend-
ziekte, smolt weg als sneeuw ia lente-zot.
Ha, zoo'n zeereis 1 Wjj, Hollanders, zjja toch
nog altjjd bjj uitstek een zeevarend volk:
bet water is on bljjft ons element enz. enz.,
maar daarna
Langzaam stoomde de Prins der Neder
landen de haven nit, getrokken door een
stevige sleepboot. Aan den hemel hing een
loodgrjjs wolkengordjjn in sware plooien neer
op de buitenhaven en vertoonde reeds een
onwelwilend uiterljjk. Het water spoelde
overvloedig over de lage golfbrekers en de
pier werd voortdurend overstroomd door zware
rollers, die als cascades langs de zware
basaltblokken neerstorttende iichtopstanden
werden af en toe als het ware gevangen
in een hoos van opstuivend water en de
see, de groote, zwarte zee, daar achter, was
vol dansende schuimkoppen. Zjj leken kwaad
en meer dan kwaad zelfs.
Men stoomde eerst recht uit de kust en
en in noordeljjke richting, soo wat met
den kop in den wind. De eerste sensatie
vreemd, niet uitgesproken (Onaangenaam",
x vreemd. Men is niet gewend, als hel
e aan een elastiek op en neer te worden
gewipt. Hobbelend vervolgde het licht ge
laden schip sjjn weg over de verbolgen
wateren en wjj allen huppelden gelaten mee.
Gelaten, want de bootsman had ons gezegd,
dat hjj nooit mooier weer had meegemaakt
ala zoo'n antorileit gesproken heeft, dan
zwijgt men. Het weer werd er echter niet
mooier op, iategendeell Huilend floot de
wind door het want ea zware buien draaien
io dollen rondedans om ons heen.
Zoover men zien kon, was de zee in
woedende beweging. De Noordwester bouwde
geweldige, heller groene, waterheuvels op,
om een oogenblik later die schuimende kracht
weer te verpletteren in de diepte. Maar de
hoogste baren schenen wel op ons te zjjn
losgelaten.
Wie zich op een der dekken bevond en,
dat was toen nog het grootste gedeelte van
de passagiers, moest zich bjj bet voortgaan
korten tjjd een groot aantal tweestemmige
liederen ten gehoore brachten en zij over
gingen tot de samenstelling van een, naar
zjj dachten, vast en onveranderlijk repertoir.
Dat dit velo moeilijkheden opleverde, spreekt
van zelf en zou U gebleken zjjn bjj inzage
van het kladje. Een zncht van verlichting
ontsnapte hen dan ook, toen zij 't eindeljjk
zoo ver hadden gebracht, dat zjj 't repertoir
notjos hadden verdeeld in marschen, walsen,
Hollandsche, Franscho, Duitache cn Engelsche
liedjes.
Dat er toen zelfs nog wijzigingen in zouden
komen, haddon ze nooit kunnen denken.
Hen bleek echter later, dat het beslist nood
zakeljjk was, dat eenige verouderde moppen
het veld moesten ruimen voor inmiddels
opgekomen succesnummers, die zjj onmogelijk
konden weg laten.
Daar de reis hoofdzakelijk het buitenland
betrof kwamen zy overeen zich niet zoo
vreeselyk schooierig te kleeden, vooral daar
het niet onwaarschijnlijk was, dat dergelijke
gure types aan de grens geweerd zouden
worden.
Niet in de gelegenheid zich in 't bezit van
vakpapieren te stellen, besloten ze die maar
achterwege te laten en achtten zy tenslotte
een extract uit 't geboorteregister en een
handclsdiploma voldoende om bun identiteit
in benarde gevallen aan te toonen. Deze
stonden Datuurlijk niet ten name van Frank
Brown en Tommy Johnson, waarom zy be
sloten alleen in een beslist noodzakelijk geval,
dat, naar zy hoopten, als 't zich voor mocht
doen, in Duitschland zou zjjn, hunne ware
namen op te geven.
Eindelijk was de lang verbeide dag daar.
Alles was geroed. Zo stopten de tot een klein
pakje platgedrukte broodjes in den jaszak,
namen een hartroerend afscheid van hospita
en aanwezige kennissen en verlieten het huis.
Hiermede hopen we een kort overzicht
gegeven te hebben van de voorbereiding voor
den toebt en vangen we aan met de
sohryving van do eigenlijke reis.
VAN AMSTERDAM NAAR ARNHEM.
Een ieder zal dadelyk begrijpen, dat toen
de twee stoutmoedige avonturiers de deur
achter zich dicht hadden en in hun armzalige
stevig vasthouden om niet van de been te
raken. Het dek wipte op en neer, achteruit
w&b de horizon sluohts in het vooruitgaan
te zien. Het was alles lucht en water. Het
vreemde werd onaangenaam. De gedachte
aan de lunch, die spoedig zou worden opge
diend, het vooruitsioht van het stevige tweede
OMbij. te wachten, had niet meer voor een
ieder de bekoring van het eerste dejeuner.
En er was geen schip te sien, zoover het
oog reikte.
Op dezen booten dag scheen verder alles
in de haven te sjjn gebleven. Alleen troepen
krjjschende seemeeuwen omfladderden het
schip en als dan bjj wijle de son door een
scheur in de wolken gluurde en een valsohe
schijn wierp over den atormaohtigen Oceaan,
was het wel eea taferesl van wilde schoon
heid, dat sjj bestraalde, maar waardeeren
doet men die schoonheid beter in de bioscoop,
achteruitgelenad in een faeteuii, die vaststaat.
Toen het tijd was geworden voor het
noenmaal, was menigeen wat gaan ruiten
in sjjn hut en anderen er ia in zoo'n
geval tweeërlei taktiek verklaarden voor
geen millioen in da lauwe warmte der salons
te willen afdalen. Do etenstrek was den
meesten vergaan. De obief steward moest
zuchtend constateeren, dat er voor al die
kosteljjke spijs en drank weinig of geen
liefhebbers waren. In de eetzaal waren van
alle tafels de stormlatten opgezet, wat niet
verhinderde, dat at en toe schalen, kannen
en flesschen dooreen buitelden. Eenmaal zelfs
kwam al het gerjj van een der tafels op den
grond terecht.
Vreemde disgen gebeurde overal op het
schip. De bemanning, die kalm haar dage-
Ijjksche plichton deed en de minderheid der
passagiers, die belangstelling bleef toonen
voor de kostelijke inrichting van het schip
en de woeste pracht van de zee, schenen
wezens uit een andero wereld, wezens van
gansch andere constitutie dan het meerendeel
der maatschappij. Achtor de gesloten deur
van menige hut speelde zich een drama af,
on op de tochtende hoeken van de dekken,
die zoo oogenscbjjaljjk heel weinig geschikt
waren voor een langdurig verblijf, klemden
zich in doffe wanhoop bleeke paesagiere vazt,
in de hoop, dat de kunde redding zou brengen.
Toen do nood het hoogst gestegen was,
belegde de heer Joncheer, onze gastheor,
scheepsraad met den heer Goedkoop, den
Bouwmeester van het schip, ea kapitein
Versteeg. De bedoeling was aanvankelijk
geweest, dat de nacht op zee sou worden
doorgebracht de proeftocht was nog slechts
voor de helft afgeloopen maar men besloot
genade voor recht te laten gelden, en tot den
volgenden morgen ter reede van Texel ten
anker te gaan. Ea zoo geschiedde 1 Om half
sevcn Dinsdagavond heeft de „Prins der
Nederlanden" het anker laten vallen in
veilige haren, buiten het bereik der dave
rende golven.
Vriendelijk twinkelden de lichtjes der huizen
op den wal en de brave vnurtoren zwaaide
zyn lichtbundel als een uitgestoken vrienden
hand naar de verkommerde passagiers. Muur
vast lag hetschip en een zalige rust, een
echte vaste walszekerheid, daalde op hen
neer. Het was weer druk en vrooliJk op het
dek. Meisjes! ommen lachten. Men wierp de
natte jassen nit en in breede scharen giog
men gezamenlijk op naar de eotsaal, om in
vreugde en met smaak de toegebrachte
stormschade te herstellen.
Aan tafel werd menig woord van hulde
gesproken. De heer Jonckeer hief bet glas
op ter eere van den heer Goedkoop (Neder-
landsche Scheepsbouw Maatschappij), Moys-
ken (Nederlandsche fabriek van werktuig- en
spoorwegmatoriaal), Cornelissen, ontwerper,
en de heeren Visker, de Rjo van Oldewerelt,
Boerma en Bakker, leden van den staf der
maatschappij. Aan kapitein Versteeg wenschte
bij toe, dat date voorspoedige reizen zou
moge makeD en veel geld verdienen 1
De heer Goedkoop Sr. huldigde den ont-
iogenieur Cornelissen, en sprak de
wenaohen uit voor de toekomst van
plunje voor 't eerst de straat betraden, zij
zich nog niet volkomen bewust waren van
het feit, dat zy na tot vagebondenras be
hoorden, dus gerangschikt werden onder een
soort van menschen, dat zich kenmerkt door
een eigen gang, houding, gebaren enz. enz.
En hoewel ze uiterlijk zooveel mogelijk
trachtten waardige vertegenwoordigers te
lyken zoo ontbrak hun nog ten éeoenmale
die vrijmoedigheid, eigen aan kosmopolieten,
die baseert op eene nuchtere wereldbeschou
wing en dio het voordeel met zich brengt,
zich overal tbuis te kunnen gevoelen en als
volleerde acteurs steeds een beheerscht spel
te vertoonen. Doch „aller Anfang ist schwer"
en zoo was het ook hior. Langzaam slenterden
zy de straat over en waren weldra onder
het beschermende loover van 't Sarphatipark
verdwenen.
Op do Ceintuurbaan voelden ze voor 't
eerst, dat vagebonden niet alleen voorwerpen
van belangstelling zyn voor het publiek, doch
ook, en met veol meer ongerustheid, dat
Hermandad's vertegenwoordigers hunne facies
dadelyk trachtten te vergelijken met repro
ducties, die het politieblad hen van verdachte
individuen zoo dagelijks ter bestudeeriog op-
geelt. De speurende blikken, waarmee de
bereden agent Frank opnam, by het oprapen
van zyn in een plas gevallen „Ardath" was
tenminste allesbehalve geruststellend.
De modderpoelen op de Ceintuurbaan waren
pracbtmiddelen om het natuurlijke aan te
brengen aan schoeisel en broekspijpen en
ODder veol bekjjk van Zaterdagavondwande
laars passeerden ze de groote Amstelbrug.
Lyn acht bracht een verrassing in den vorm
van een collega van Tommy, die echter
zonder hen herkend te hebben, passeerde.
Byna zonder te spreken, op eenigon afstand
van elkaar en in ongelyken pas werd het
verdere gedeelte van den weg in tamelyk
gekalmeerden gemoedstoestand afgelegd en
betraden ze na oone spottende opmerking van
een aapjeskoetBier »of de heeren soms een
bakkie noodig hadden" den hun op hun
vraag aongeduiden ingang van het Weesper-
_poortstation.
Rondgluren, op z'n Fransch vragen
toch nog naar 't verkeerde loket gaan, waren
de pr&ctjjken van de theoretische straatzangers.
Met martelende langzaamheid betaalde Frank
de hem op zyn vraag: .Deux billets pour
Arnhem" toegeschoven kaartjes in kwartjes,
het nieuwe schip.
De heer Muysken dronk op de vooruit
strevende Maatschappij „Nederland", en ten
slotte spraken ook de heeren K. van Lennep,
namens alle gasten, C. F. Stork en A. G.
Boissevain.
IJmuiden, Woensdagmiddag.
Het is gistarenavond laat geworden voor
menigeen. De intimiteit van het rooksalon
vooral hield de plakkers gevangen, en b(j
kaart- en schaakspel en opgswekten kout
vloog de avond om. Toen eindstuk aan boord
van het licht doorglanzende drijvende hotel
allen tot rust waren gekemen, gierde daar
buiten in den donkeren nacht de stormwind
met al sterker vlagen. Vooral omstreeks 4
uur moet het buitensporig boos weer zijn
geweest.
Vanmorgen was het echter opgehelderd.
Om 8 uur rees de son boven de kim en werd
het vrooliJk licht in alle hutten. En zoo bleef
het den geheelen morgen. Om kwart voor
negen vertrok de „Prins der Nederlanden"
van de reede van Texel, ten afscheid een
groet wisselend met het pantserschip de
„Heemskerck", dat daar ligt. Een der daar
gestationneerde torpedobooten, de G 10, deed
ons een eindweegs uitgeleide en darteldeals
een zwarte visch om de fonkel-nieuwe
mailboot heen.
Om 11 uur had in alle stilte de officieele
overdracht door de bouwmeesters aan de
Maatschappij „Nederland" plaats en werd de
»lag der Maatschappij ia den mast gehesoben.
Om 12 unr voeren w(j de haven van IJmuiden
bionen. Aldaar scheen nu de zon over dc
kalme zee. Het was een vriendelijk afscheid.
Thans mogen hier nog eenige bijsonder-
heden volgen over het schip self. Dit schip
is het grootste, dat tot op heden hier te
lande is gebouwd. De afmetingen sijn als
volgt: lengte tussohen de loodlijnen 481'
01/»"» lengte over alles 499'—0", breedte op
buitenkant spanten 57'0", holte tot shelter-
dek in de zyde 87'li1/»" hoogte van het
promenadedek 8 —6", van het brugdek 8'—
6", van het sloependek 8'—0" en van het
bakdek 7'—9"; toegeladen diepgang 24'0",
waterverplaatsing 13,450 Eng. tonnen, draag-
irmogen 6800 Eng. tonnen.
Op den proeftocht behaalde het scbip in
ime mate de geëischte snelheid, terwijl ook
n de overige gestelde proeven geheel naar
genoegen van de eigenaars en de bouwmeestes
voldaan werd.
0e „Aqultinla",
van de Cunard-lyn, sal eerst van den somer
in de vaart op Amerika komen, maar een
Engelsch blad geeft alvast eenige bisonder-
heden. Als het klaar is, zal het schip twee
millioen pond kosten, bijna zooveel als een
droadnought van bet nieuwe type. Maar de
„Aquitania" ia aanmerkelijk grooter; sjj heeft
een waterverplaataiog van 49.000 ton, de
nienwe dreadnoughts naderen nog maar de
80.000. Het sobip zal 28 mijl loopen en is
ingericht op 8250 reizigers en een bemanning
van 1000 koppen. Om het „onzinkbaar" te
maken, heeft het twee wanden, met een
tusscbenruimte van een 4J meter, welke
ruimte door schotten in ettelijke waterdichte
vakken zijn verdeeld. Ook de binnenwand
is voor het water ondoordringbaar. De in
richting kenmerkt zich door groote weelde.
Schiepiramp.
New-Tork, 6 Januari. Volgens de laatste
telegrammen worden 82 man van de beman
ning van het tankstoomschip «Oklabama"
vermist.
Uit Boston wordt gemeld, dat kapitein
Gunter en seven leden der bemanning van
het vergane scbip aan boord van de Ba varia
te Boston zijn aangekomen. Gunter heeft de
verklaring afgelegd, dat er op de „Oklahoma"
geen ontploffing beeft plaats gevondenbij
kon voor het doorbreken van bet schip geen
verklaring geven. Enkele leden der beman
ning gaven als bun meening te kennen, dat
de zware golfslag het weerstandsvermogen
van het schip had verzwakt.
Een gevecht met een krokodil.
In een der zystroompjes, nitmondende in
de groote rivier bfj Indramajoe, waren een
4-tal vrouwen bezig met schepnotten gemalen
en kleine vischjes te vaDgen, schrijft men
uit Cheribon aan de „Loc." Het wal er in
het riviertje reikte slechts tot even boven
de knie en reeds een paar uren waren do
vier vrouwen visschecde voor hare ver
snaperingen aan de rijsttafel toen een
der vrouwen een vreeselijken gil slaakte en
do andere bemerkten, hoe een reusachtige
krokodil het arme mensch in het dijbeen had
vastgegrepen. Torwjjl de krokodil xijnslscht-
offer stevig met de tanden vasthield gilden
vrouwen om bulp en weldra kwamen
lasnen met gepunte stokken aan-
■ra den krokodil zijn gmwoltJken
maaltijd te ontrukken.
hevig gevecht ontstond thans in het
tusschen 3 mannen en den krokodil
die tusschen sijn kaken de inmiddels bewns-
Celooie vrouw geklemd had. Woest sloeg het
monster met syn vervaarlijken staart s(jn
aanvallers van sich af. Een der ter hulpe
gekomen inlanders werd den arm bovenfden
elleboog stukgeslagen; oen ander werd door
een slag met den staart op den oever ge
slingerd en bleef daar liggen met een zware
verwonding aan het been.
Terwijl dit gevecht plaats vond en van
allo zijden nit de desa Karanganjer hulp
kwam opdagen, kwam de heer C. uit Cheri
bon, die toevallig een geladen geweer bty
had, op dit tumult toesnellen. Snel het
gevaar ziende, vuurde de heer C. twee kogeiz
in het lichaam van het razende moester cn
she de genoegdoening smaken dat de
krokodil zijn prooi lozliet en uitgeput door
den strijd in de modder trachtte weg te
kruipen. Het gelukte echter den omstanders
betmonster van meer dan 3 M. lengte, te
overweldigen en te doodeo.
De arme visschersvrouw is aan de bekome*
verwonding overleden, terwijl de krokodil,
behalve de genoemdo verwondingen ook nog
kans gezien had een 16-jarigen inlander de
hand af te bijten.
Ontrouw.
Parysch schilder verdacht zijn vrouw
van ontrouw, omdat ze met voorliefde alle
huwelijksannonce# doorlas. Hij plaatste dan
ook een zeer verleidelijke huwelijksadver
tentie en kreeg tenslotte haar portret en haar
naam in handen. Met deze bewijzen vroeg
en verkreeg hy echtscheiding.
Uit een vergadering-verslag:
„In elk geval zal men zeer voorzichtig te
werk gaan en in de ooren knoopen de waar
schuwende stem".
dubbeltjes, stuivertjes en centen en wandelde
met den nonchalant sigaretten-verslindenden
Tommy door vestibule en wachtkamer naar
het perron.
Nooit hadden ze kunnen denken, dat ze
daar zoo op de proef zouden worden gesteld
en de meest bachelyke toestand, waarin ze
zich later nog bevonden hebben was niet te
vergelijken met dien, welken zy hebben be
leefd in de luttele 15 minuten wachtens op
het perron. Vele bekenden toch schenen bjj
hun vertrek tegenwoordig te willen zyn,
alsof zij daarmede hun belangstelling en
sympathie voor de ondernemers en hun zwerf
tocht zouden te kennen geven. Hadden zy
geweten hoe zy door hnn passeeren, knip-
oogen en nastaren te plotseling het
hoogste van hun vagobondentalent vergden,
zy zouden, gezien een niet onmogolyko en
eventueel alleszins gemotiveerde mislukking,
beslist zyn thuis gobloren en zich met de
beschrijving van Pisuisse en Blokzyl's
meesterwerk tevreden hebben gesteld. Een
had zelfs de nooit to vergeven stommiteit om
Tommy aan. te spreken, hem de hand te
drukken en hem veel succes te wenschen en
dat te midden van al die drukte op het
perron, 't Is te begrypen dat de minuten
onder deze omstandigheden aren leken en het
voorkomen van den trein een groote uitkomst
bracht.
>Est ce pent être le train pour Arnhem"
vroeg Tom en op het beleefde ffowi monsieur"
begaven zy zich naar voren. Zy taxeerden
de doorloópende wagons naar de qnaliteit
der reizigers en hun aantal, vonden eindelijk
een geschikte en namen in de middelste coupé
daarvan plaats.
De toekomstige middelen van bestaan logden
ze niet in het net, maar hielden ze, als wilden
ze daarmede hunne bijzondere zorg voor de
broodwinning te kennen geven, by zich,
staken de zooveolste cigaret op en monterden
als echte professionals brutaal de behoed
zaam op zy geschoven en njjdig opkijkende
medepassagiers.
Eindelijk, nadat vrienden en bekenden,
door naar binnen kjjken en wuiven de mar
teling hadden gecompleteerd, vertrok de trein.
De eerste minuten werden in diep stil
zwijgen doorgebracht. Langzamerhand ec"
werd het tyd om hunne talenten alt m
ceerend vagebond te toonen en na-de on-
1 middellijk verkregen approbatie op hun voor-
EEN GBOOTE GENEZING
VOGB. BLAA8ZIEKTKN.
Elke lijder, die gekweld wordt door die
ontzettende pijnen van Blaasontsteking
(cystitis) behoort een onschadelijk plant
aardig geneesmiddel te probeeren, wat in
negentig van de hondord gevallen een blij
vende genezing geeft.
Deze kwelling en pijnen worden door
bacteriën in de blaas veroonaakt en De Witt's
Nieren- en Blaaepillen bevatten een sterk,
zachlwerkend antiseptisch bestanddeel dat
door de wanden en weefsels der blaas dringt,
de bacteriën doodt, een wondervolle spoedige
verlichting en gemak geeft.
U kunt De Witt's Nieren- en Blaaspillen
bekomen bQ H. B. de B'c Biersteker, den
Helder, ad f 1.75 en f2.75
per doos en moet men dit jVTti/. 3
groote geneesmiddel dadelijk I L^E WITTS jj
probeeren, zelfs wanneor allo
andere geneesmiddelen gefaald hebben. Een
monsterdoos wordt na inzocding van 10 ets.
in postzegels door bovenstaande firma of
door E C. de Witt Co., Amsterdam, gratis
per post toegezonden.
stel, Btelden zy zich in don doorloop op on
vingen aan met de onstnimigo cn voor het
doel door Tommy uiterst handig in elkaar
gezette (Ouverture". .Das haben die Mad-
chen so gerne" was no. 2 envreemd,
,r toen 't afgeloopen was, dorsten ze nog
niet met den hoed rond. 't Was ook zoo
weinig, twee stukjes, vonden ze, doch merkten
tevens op, dat als je daar niet oogcnblikkclyk
mee begint, hot pubt-ck Dog wat verwacht.
Dan uMaria Nina" nog maar, ,en dan Frank,
jetzt oder nie, du rechts, ich links hoor 1"
Met angst verbeidden ze het einde en toen
dat kwamO, wat was dat eigenaardig
dat zeggen//Für die Musik" en dut zion
glyden van munten in jo hoofddeksel.
Gelukkig 't viel moe. Wel toonden twee
visschcrlui Frank hun leego broekzakken,
maar tusschen verschillend koper zag hij
zelfs een dubbeltje. Tommy's oogst van de
linkerhelft was ook bevredigend te noomen
en beidon voldeden dan ook welwillend aan
het verzoek van don dubbelljesman »om nog
een mop". ,Zie je," zei hy zyne omgeving,
toen Frank hem daarop bevestigend geant
woord had, hy zegt »owi", dat is ja
.Puppchen, du bist mein Angenstern" was
de toegift en onmiddellijk daarop stoomde de
trein Utrecht binneo. De meeste reizigers
verlieten nn den wagen en toen de trein
vertrok, waren ze alleen. Ze legden zich
laDgnit op de bank, staken de hun door een
reiziger vriendelijk aangeboden sigaar aan
en verdiepten zich in beschouwingen over
hnn WeesperpoortperronhoudiDg. Af en toe
kwam een nieuwsgierige van een der andere
coupe's eens kijken doch vertrok weer na
een vluchtige blik op hen geworpen te hebben.
Merkwaardig genoeg kwam er tot Arnhem
toe geen enkele reiziger meer in don wagon
en feliciteerden zy zich zeiven met den ge
lukkigen afloop van hun debuut.
Dat gaf moed, want niets werkt zoo ont
moedigend op den vagebond als te mooten
spelen zonder wat op to halen. Ze zonden
het later nog menigmaal ondervinden.
(Wordt vervolgd).