Afgedwaald.
10e Jaargang.
WEEKBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN.
Tabak van JRK E U S S
Vrijdag 10 October 1919.
iNu. oo,
WIER1NGER COURANT
VERSCHIJNT ELKE*
DINSDAG VRUDAG
AboEn«*«at3prij« i
pu 3 MiajiB t.Tt.
UITGEVER:
CORN. J. BOSKER. WIERINGEN.
ADVERTENTlëN:
van 1-5 regelsfO.cO
Iedere regel meer - 0.06
Bur<i*a Hippolylc«ko«i, Vieha^ea
TaL latere. Na, U
BQk«r««a C SUkker Cx.
Kletoe Sids-Aaaa - Psaloe»*
A^atfctftp A. tnjfe Gr* WJrrtaJsm»* <1
GEMENGD NIEUWS.
DE AANSTAANDE STALTIJD
EN DE VLEESCHPRIJZEN.
Men schrijft aan het Hbld.
Gingen vele boeren het vorige jaar
met ernstige zorgen defi winter in, om
dat ze niet wisten hoe ze hun koeien
en (|e weinige varkens die ze hadden o-
vergehouden in behoorlijken staat zou
den houden, voor den komenden stal
tijd zijn gelukkig de vooruitzichten
zeer veel gunstiger. Aan grenvoer zal
het niet ontbreken en, dank zij de rui
mere aanvoeren van overzee, is er ook
weer krachtvoer «in voldoende hoeveel
heid te \erkrijgen, al is het, vergeleken
hij normale tijden, nog geweldig duur.
Vergeleken bij 't vurige jaar is de prijs
echter ongeveer een derde lager, zoodat
bij de tegenwoordige duurte van het
vlecsch en het spek de buren nog zéér
ruime winsten zullen maken wanneer
zo luin slachtrijp vee verkoopen. En is
't wonderlijk met het vleéschetende pu
bliek zc ageeren. tégeni de prijsopdtij
ving van groenten en kruidenierswaren
maar bijna zonder uitzondering laten
zc zich door de slagers zonder morren
het vel over de oren haler», terwijl er
toch oen zeer ruim percentage van den
vlerschprijs af zou kunnen, zonder dat
dc slagers of de veefokkers in de ver
drukking kwamen.
Nu is het voor het publick wel ccnigs
"zins lastig om ten aanzien van 't ge
bruik van inlandsch- rund- en varkens-
vlcesch tot coöperatie over te gaan.
daar hel moeite kost om een goeden
slachter te vinden, terwijl, wanneer die
eenmaal gevonden is, de verdeeling van
de geslachte dieren1 ook neg veel bezwa
ren geeft,, maar wel is het zeer goed
uitvoerbaar om coöperatief bevroren
vlecsch te koopen en dat te verdeelen.
Kon het publick ertoe besluiten om
daartoe op grootc schaal over te gaan,
dan zouden de prijzen van inlandsch
vlecsch en spek vanzelf naar beneden
gaan. wat de veehouders er toe zou
brengen door oordeelkundige voede
ring dc productiekosten van het vlecsch
en het spek zoo klein mogelijk te ma
ken, waarmee we. ten aanzien van ons
FEUILLETON.
Met niet minder hoop dan lij de reis
naar de nieuwe wereld had onderno
men,, verliet hij weer het land dat hem
zooveel voordeel had aangebracht. Hij
verlangde sterk naar het weerzien van
vrouw en kind en hoe meer het schip
vorderde, hoé levendiger stelde hij zich
dat weerzien voor.
Dc kapitein was een ervaren zeeman,
die de reis naar Amerika reeds menig
maal had volbracht. De sethepelingen
bestonden uit de meest bcvren zeelu:.
Dc passagiers konden dus in dit op
zicht volkomen gerust zijn.
Maar wat beteekende solide schepen
en bekwame zeelieden, als zij hebben
te worstelen met de ongebreidelde na
tuurkrachten Dat zouden ook de op
varenden der Agnes moeten ondervin
den.
Bij het jnloopen van het Engelsehc
kanaal reeds werd het schip door eeh
Zuid-Westelijken storm voortgejaagd.
Op dc Noordzee gekomen, schoot de
wind naar het Noord-Westen, dch niet
wilde brien bleven de herfststormen
voortrazen.
Menig oog blikte bij de hevigste
windstooten naar den kapitein, die met
"onbewogen gelaat kalm zijn bevelen
bleef geven.
Hc.t schip liep met de kleine storin-
zeilen nog een flinke vaart. Nu en dan
joegen de golven bergen water over het
nobele zeeschip, dat zoo stevig weei.
stand bood aan de immer krachtige
aanvallen der woeste elementen. De pas
dierlijk voedsel althans eindelijk uit
dien fatalen vicieuzen cirkel zouden
treden, waarin we nu al zóó lang rond
tollen, dat wc bijna niet beter weten
of 't hoort bij de. algemcene misère.
Doch 't publick moet in dezen beslist
liet initiatief nemen zoo lang dat ge
willig liooge prijzen betaalt, blijven dc
veehouders cr maar op los voederen en
blijven de slagers een veel grootere
wnst nemen, dan waarop ze naar bil
lijkheid recht hcblien. Daarom, consu
ment envereenigingen, vooruit Ook op
dit gebied de handen aan den ploeg, al
vallen er meer bezwaren te overwinnen
dan bij den aankoop van andere artike
len.
1JITZONDERINGSPRITZEN
VOOR NEDERLANDERS IN
DUITSCHLAND
Vele Hollanders beklagen er zich o-
vcr, dat in Duil'schland uitzönderings-
prijzen bij het inkoopen voor hen wor
den toegepast. Behalve met de gewone
prijsstijging, schijnen de Duitsche za
kenlieden rekening te houden met den
niarkenkoers. om onze'' landgenooten.
méér te laten betalen, dan de Duitsche
koopers.
DE DUITSCHE KERKKLOKKEN.
Tal van Duitsche en Oostenrijksche
kerkdijken gemeenten hebben tijdens
den oorl g hare klokken moeten offe
ren. Nu het cr op aan komt deze thans
door nieuwe te vervangen, heeft, naar
wij in „Deutsch Evangelisch Korrcs-
pondenz" lezen, een firma in Torgau
zich op liet gieten van stalen klokken
toegelegd, en met zeer goed resultaat.
De stalen klokken kunnen volgens des
kundigen de bronzen klokken zoonoo-
diig vervangen, of als aanvulling ge
bruikt worden bij een Onvolledig bron
zen klokkenspel. Bovendien zijn dc sta
len klokken viermaal zoo goedkoop als
dc bronzen.
HUWELIJKEN VAN OORLOGS
WEDUWEN.
Men meldt, dat van wege de Ned.
Hcrv. Gemeente te Scheveningen tot
den minister van Justitie het verzoek
zal worden ingericht, 0111 door wetswij
ziging mogelijk te maken, dat de vele
Alkmaarsche
Een groote hoeveelheid voor gewone prijs, daardoor dus de goedkoopste.
vrouwen, wier mannen gedurende
oorlogsjaren op zee zijn omgekomen
opnieuw een huwelijk aangaan, zonder
den langen termijn te behoeven af te
wachten welke de tegenwoordige bepa
lingen van het Burgerlijk Wetboek te
dezer zake ericht.
DE NATUURRAMP.
De natuurramp, die vorige week
Spanje trof, roept in de herinnering te
rugrampen als de watersnood, diie ceni
ge jaren geleden ons ln rouw dompel
de.
De berichten komen voornamelijk
nog slechts van drie steden Valencia,
Alicante en Carthagene, daar alle com
municatiic met liet platteland verbro
ken is, doch cr bestaat gegronde vrees,
dat de toestand daar nog ernstiger is
dan in dc genoemde steden.
Te St'. Blaise bij Valencia werd een
luit waarin vijf personen vertoefden,
door den stroom opgenomen en meege
sleurd.
Te Alicante lagen dc hagelsteenen
zes voet hoog. De glazen dakbedekkin
gen der marktem en der binncnplaaat-
sen van de huizen braken onder het ge
wicht der hagelsteenen. De bewoners
moesten een gat in den muur breken
om bij de buren hulp te gaan zoeken.
Schier alle boomen zijn weggespoeld,
de kleinere gebouwen werden meege
sleept, van de grootere werden dc mu
ren doorgebroken en de fondamenten
ondermijnd-. Bruggen stortten in. dij
ken werden vernield, zoodat bet spoor
wegverkeer gestremd is. In Alicanten
werden twee kinderen door den stroon.
meegesleurd in de richting der. zee. die
niet ver meer was. Ze hielden elkander
stevig vast en wisten dicht bij het
strand een boom te grijpen. Vele uren
klemden zij zich vast aan een hun toe
geworpen touw. waarop ze gered kon
den worden.
sagiers moesten omlaag blijven het
werd al te gevaarlijk geacht om op het
dek te vertoeven.
De overstelpende baren hadden reeds
een paar watervaten uit de sjorrings
losgeslagen, en' de rollende vaten had
den een stuk van de verschansing ver
nield 0111 dan in zee terecht te komen.
Tegen den avond scheen de storm tot
een orkaan aan te wakkeren.
Het schip naderde de waddeneilan
den, door dc Duitsche zeelieden zoo ge
vrecsd om de gevaarlijke banken bui-1
ten de zeegaten, en de wilde branding,
die bij zulk noodweer de geheel e Hol-
landsche kust z'00 onveilig maakt.
Eensklaps kwam de eerste stuurman
naar zijn kapitein loopen. Deze zag al
dadelijk dat de stuurman hem iets ge-j
wichtigs te zeggen had. Met dc hand
naast de mond, riep de gezagvoerder
zijn stem krachtig uitzettende om zich
verstaanbaar te maken: is er iets bij-j
zonders stuurman Ernst
Ta.Kapitein dc roergangers rappor-!
toeren dat het stuurgerei onklaar is ge-j
raakt.
Dan moeten wij trachten liet te her
stellen.
Wij kunnen het beproeven, kapitein.
maar ik twijfel er aan of hot gelukken!
zal. 't Weer is al te hoos en dc zee zoo
razend als ik ze niooit gezien heb.
We moeten toch doen wat er gedaan
kan woiden. stuurman.
Hel grootc waagstuk werd onderno
men.
De stuurman zelf liet zich, ir.w 77
touw 0111 het lijf gebonden, over het
achterschip buiten boord vieren. Soms
hing de kloeke zeeman geheel onder wa
ter. om ecu oogenblik later weer in de
lucht te bengelen. Zijn moed bleek cclv
ter het euvel niet te kunnen verhelpen.
De „Agnes" was onbestuurbaar gewor
den, en werd als een veer weggejaagd
door den kracht van zee en stormw'nd.
De sombere nacht hield zijn zwarte
vleugelen over zee en schip uitgespreid.
T11 de grootste onrust verbeidden de
vele passagiers de ontknooping van
den toestand waarin zij door liet nood
weer gebracht waren. Velen hunner
hadden in de nieuwe wereld fortuin
maakt, en hadden zich voor de toe
komst een rustig en gemakkelijk leven
ged-rOomd in liet lieve oude vaderland.
Men hoorde :in de spaarzaam verlicli
te verblijfplaatsen der ongelukkigen
bidden, vveenen en vloeken, alles door
een. Enkelen waren door zeeziekten
versuft en willoos geworden om zich
over het heden of lictt toekomende te
bekommeren, cn verkeerden in een
staat van doffe vertwijfeling.
Plotseling deed een-geweldige schok
allen van schrik en ontzetting verstij
ven.
Een nog heviger stoot, vergezeld
van een geweldig gekraak, volgde. Som
111 ige passagiers wren in een hoek der
kajuit geslingerd.
Nog een stoot en toen drong met ge
weld het zeewater door den gespleten
schecpsbdem 't ruim binnen. Thans
dreigde het gevaar van alle zijden en in
de uiterste wanhoop spoedde zich de r.-
dclooze passagiers naar hoven. De eer
ste die hel waagde buiten de kajuits-
kap te kruipen, werd door de overrol-
lende branding gegrepen cn in de duis
ternis meegevoerd naar dc kokende
schuimende watermassa, om cr na kor
tc worsteling wreed den dood te vin
den.
Anderen die aan dit droevig lot out-
I11 Carfhagena heerscht, d<or het
springen der waterleidingbuizen volko
men gebrek aan drinkwater. Van regee
ringswege wordt hulp vet schaft. Mili
tairen zijn gevormd tot hulpbrigadcs
en de voedselaanvocr is voldoende.
PRESIDENT W1LSON.
De Daily Mail verneemt d.d. Zondag
uit New-York, dat de toestand van den
President zoodanig is, dat hij in geen
maanden actief deel zal mogen nemen
aan den poli ti eken strijd. In alle kwes
ties van buitenlandsche politiek zal
Lansing, de secretaris van Staat, fle
beslissingen nemen'.
Dc vrienden van President Wilson
verklaren, dat door deze wiekte nu alle
kwesties van derde prcsidcntivele can-,
didatcur voor Wilson van de baan is.
DE KOLENAANVOER
UIT DUITSCHLAND.
Omtrent den steerfkolenuitvoer uit
Duitschland wordt nog vernomen, dat
niet twee, doch drie treinen per dag
meer zullen aankomen dan nu, zoodat
binnen enkele dagen een vijftal steenko
lentreinen per werkdag Zevcnaar zal
passeeren.
MASSA-INVOER UIT AMERIKA?
De ..N. R. Crt." schrijft
Amsterdam importeert schoenen ten
einde de bevolking der hoofdstad tegen
erdelijke prijzen aan behoorlijk schoéi
sel te kunnen helpen. Zouden andere
gemeenten Amsterdam's voorlieeld vol
gen
Een advertentie, welke men in on
Zaterdagochtendblad heeft kunnen aan
treffen, geeft te denken. De crecni-
ging van Ncderlandsclie gemeenten
deelt daar mede. dat massa-invoer van
sclv>enen uit Amerika slechtts tc vermij
den is. wanneer Hollandschc leveran
eiers ten spoedigste gunstiger aanbie
dingen kunnen doen.
vZoo'n dreigement schijnt r.oodig go-
I schoenen zijn hier te lande than:
I Iwxig. dat dc gemeentebesturen 1
U-keurig den blik naar het luiin
richten. IV leuze .Plaatst voor h
1 derlanscbc fabrikaat is zeer v
tick als echter sommige inluw
n ij veren Inovcnal aandacht wijden
do nationale industrie van twijfc'
gehalte, welke hierop 'neerkomt,
men zijn landgenooten hei vel
oóren haalt, vcrlisei die schoon*
een goed deel van haar aantrek
lK-i'i. Het is dus wel cer.s novl:^
de afnemers te kennen geven, d;
dc consumenten niet alles slikke
Heeft de advertentie, waarvai
boven melding maakten, een n
uitwerking gehad? Ons L verz
dat dit 'inderdaad het gcv.-> 1 was.
van aanbiedingen zijn ingeD-mei
aanbiedingen, d'ie op ganscb and.
li kolen dan schoenen betrekking
den, ook aanbiedingen van scheei
maatschappijen, die gaarne vo>r
massa-invoer wilder» zorg dragei
nerzijdö dus het besef, dat men b
stellen van zijn. eischeti zekere gi
in acht moet nemen, anderzijds d
gelijkheid, overdreven eischen te
reil door aanvoer uit andere I.t
Moge dit besef tot steeds wijder
gen van Ncderlandsclie prodn.
doordringen en mei die moge li
steeds tor degc rekening worde»
den! N et slechts de consument,
Ncderlandsclie indu-tnc zal d
welvaren. En zoo er ecnigo nntt
tussebenpersonen. die goedd-Vs
sprake'i ik zijn voor de rijsopdri
mochten worden uitgeschakeld,
een voordeel te meer zijn.
EEN WOESTELING.
De mijnwerker H. n-ii T.im
(Limburg) had. zooals liij_v«iorga
gens ziekte den arlK-id in den mii
zuimd.
Toen de controleur, de heer
H. ging. vond hij hemniet 1
Later ging H. weer naar dc mi
tc werken.
Toen hij terugkwam Van den a
ging hij naar den zïekenconttWèui
lieer C. om het zickcnbr-efi<- ai
kenen. Aangezien C. hom tijden
kwamen, snelden naar het scheepswant
cn poogden in het tuig omhoog te kkm
men. Daar hadden zij wel dc woede der
stormvlagen en de neerplassende regen
buien te doorstaan, maar dc zee zou
hert cr niet gcmkkelijk kunnen bereiken
Ook velen van het scheepsvolks hadden
in liet scheepswant een schuilplaats ge
vonden.
Als nu liet stevige schip maar niet
uit elkaar sloeg en de masten zich staan
den hielden, was er nog een geringe
kans op redding-
Eerst moest het maar dag zijn,, dan
kon er wellicht iets van den wal ar be
proefd worden tot behoud deir vele on
gelukkigen.
En voor het nog het daglicht .volko
men was doorgebroken, was lu-l schip
breuk reeds door enkele kustbewoners
van Texel opgemerkt.
De „Agnes" 7.at een heel eind be
noorden de Koog, niet ver van dc Sluf
ters. zooals een paar diepe geulen in
liet zeestrand heetten.
Het schip zat tegen den buitenkant
ti zou, bij het nog altoos woedende
noodweer, moeilijk zijn te bereiken.
De reddingscmniisic had inmiddels
de boot, die dcor dc zorgen van dc
Noord- cn Znïd-Hollandsche Rcddings'
maatschappij, nabij het drp de Koog j
geplaatst was. naar dc plaats der s ran
:ling doen rijden.
Destijds bestond er voor de booten
Ier Reddingmaatschappij nog geen vas
tc bemanning. Er moesten dus vrijwil
!igers worden opgeroepen. Aan liet
strand had zich een talrijke menigte ver
zamcld.
Nauwelijks was cr een oproeping ge
daan voor vrijwilligers, oni met dc flitt
kc reddingboot een poging tot l>ehoiul
der schipbreukelingen te onder
of aanstonds zich veel me. r oh-:
schikbaar dan er VÖor het tó
der Isoot benoodigd waren. On
ze kloeke mannen werden eeuigi
nen van nog jeugdigen leef'iid
merkt. Dit waren leerlingen
ZwaaI's zeevaartschool die de-tij
het eiland vele zeelieden in de
manskunst bekwaamde. Deze
zeevarenden, die reeds van na!
gevaren der zee kenden, cn bo\
wel bet meest moesten gevoelen
het lot van vakgenooten, wekten
hun dapper voorbeeld den moe
oudere schippers en varenslied:-!
Weldra hadden de kïockbarligc
hun midden een stuurman gekozi
lu-t bevel zo 11 voeren over dc- ie
boot.
Ondanks het loeien van der.
en het razen d^r onstuimige br:
aarzelden de vrijwilligers niet 01
menschlievendcn taak ie ouden:
Bejaarde zeelieden aan het
schudden het hoofd, en m» i-iip
„daar komt niks van terecht, 't Is
te Kar.
Andere mannen, aan wier ;>v I
beltoef dc getwijfeld tc worden.,
klaarden, 't net goed 0111 d>- levn
hij dc dooden te brengen
De vrijwillige bemanning 1- r
meningen.'Zij was bezield van -Ie
ten gered worden. Er dient althans
liet mogelijke in het werk te w-
gesteld.
Geholpen dcor vele personen, die
onder de armen in zee liejKiii kwau
reddinglioot van den lagerwal.
Wordt vervo
indiuc
11 hur
st raii'
Mden