Afgedwaald. 10e Jaargang. WEEKBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN. Tabak van JRK E U S S Vrijdag 10 October 1919. iNu. oo, WIER1NGER COURANT VERSCHIJNT ELKE* DINSDAG VRUDAG AboEn«*«at3prij« i pu 3 MiajiB t.Tt. UITGEVER: CORN. J. BOSKER. WIERINGEN. ADVERTENTlëN: van 1-5 regelsfO.cO Iedere regel meer - 0.06 Bur<i*a Hippolylc«ko«i, Vieha^ea TaL latere. Na, U BQk«r««a C SUkker Cx. Kletoe Sids-Aaaa - Psaloe»* A^atfctftp A. tnjfe Gr* WJrrtaJsm»* <1 GEMENGD NIEUWS. DE AANSTAANDE STALTIJD EN DE VLEESCHPRIJZEN. Men schrijft aan het Hbld. Gingen vele boeren het vorige jaar met ernstige zorgen defi winter in, om dat ze niet wisten hoe ze hun koeien en (|e weinige varkens die ze hadden o- vergehouden in behoorlijken staat zou den houden, voor den komenden stal tijd zijn gelukkig de vooruitzichten zeer veel gunstiger. Aan grenvoer zal het niet ontbreken en, dank zij de rui mere aanvoeren van overzee, is er ook weer krachtvoer «in voldoende hoeveel heid te \erkrijgen, al is het, vergeleken hij normale tijden, nog geweldig duur. Vergeleken bij 't vurige jaar is de prijs echter ongeveer een derde lager, zoodat bij de tegenwoordige duurte van het vlecsch en het spek de buren nog zéér ruime winsten zullen maken wanneer zo luin slachtrijp vee verkoopen. En is 't wonderlijk met het vleéschetende pu bliek zc ageeren. tégeni de prijsopdtij ving van groenten en kruidenierswaren maar bijna zonder uitzondering laten zc zich door de slagers zonder morren het vel over de oren haler», terwijl er toch oen zeer ruim percentage van den vlerschprijs af zou kunnen, zonder dat dc slagers of de veefokkers in de ver drukking kwamen. Nu is het voor het publick wel ccnigs "zins lastig om ten aanzien van 't ge bruik van inlandsch- rund- en varkens- vlcesch tot coöperatie over te gaan. daar hel moeite kost om een goeden slachter te vinden, terwijl, wanneer die eenmaal gevonden is, de verdeeling van de geslachte dieren1 ook neg veel bezwa ren geeft,, maar wel is het zeer goed uitvoerbaar om coöperatief bevroren vlecsch te koopen en dat te verdeelen. Kon het publick ertoe besluiten om daartoe op grootc schaal over te gaan, dan zouden de prijzen van inlandsch vlecsch en spek vanzelf naar beneden gaan. wat de veehouders er toe zou brengen door oordeelkundige voede ring dc productiekosten van het vlecsch en het spek zoo klein mogelijk te ma ken, waarmee we. ten aanzien van ons FEUILLETON. Met niet minder hoop dan lij de reis naar de nieuwe wereld had onderno men,, verliet hij weer het land dat hem zooveel voordeel had aangebracht. Hij verlangde sterk naar het weerzien van vrouw en kind en hoe meer het schip vorderde, hoé levendiger stelde hij zich dat weerzien voor. Dc kapitein was een ervaren zeeman, die de reis naar Amerika reeds menig maal had volbracht. De sethepelingen bestonden uit de meest bcvren zeelu:. Dc passagiers konden dus in dit op zicht volkomen gerust zijn. Maar wat beteekende solide schepen en bekwame zeelieden, als zij hebben te worstelen met de ongebreidelde na tuurkrachten Dat zouden ook de op varenden der Agnes moeten ondervin den. Bij het jnloopen van het Engelsehc kanaal reeds werd het schip door eeh Zuid-Westelijken storm voortgejaagd. Op dc Noordzee gekomen, schoot de wind naar het Noord-Westen, dch niet wilde brien bleven de herfststormen voortrazen. Menig oog blikte bij de hevigste windstooten naar den kapitein, die met "onbewogen gelaat kalm zijn bevelen bleef geven. Hc.t schip liep met de kleine storin- zeilen nog een flinke vaart. Nu en dan joegen de golven bergen water over het nobele zeeschip, dat zoo stevig weei. stand bood aan de immer krachtige aanvallen der woeste elementen. De pas dierlijk voedsel althans eindelijk uit dien fatalen vicieuzen cirkel zouden treden, waarin we nu al zóó lang rond tollen, dat wc bijna niet beter weten of 't hoort bij de. algemcene misère. Doch 't publick moet in dezen beslist liet initiatief nemen zoo lang dat ge willig liooge prijzen betaalt, blijven dc veehouders cr maar op los voederen en blijven de slagers een veel grootere wnst nemen, dan waarop ze naar bil lijkheid recht hcblien. Daarom, consu ment envereenigingen, vooruit Ook op dit gebied de handen aan den ploeg, al vallen er meer bezwaren te overwinnen dan bij den aankoop van andere artike len. 1JITZONDERINGSPRITZEN VOOR NEDERLANDERS IN DUITSCHLAND Vele Hollanders beklagen er zich o- vcr, dat in Duil'schland uitzönderings- prijzen bij het inkoopen voor hen wor den toegepast. Behalve met de gewone prijsstijging, schijnen de Duitsche za kenlieden rekening te houden met den niarkenkoers. om onze'' landgenooten. méér te laten betalen, dan de Duitsche koopers. DE DUITSCHE KERKKLOKKEN. Tal van Duitsche en Oostenrijksche kerkdijken gemeenten hebben tijdens den oorl g hare klokken moeten offe ren. Nu het cr op aan komt deze thans door nieuwe te vervangen, heeft, naar wij in „Deutsch Evangelisch Korrcs- pondenz" lezen, een firma in Torgau zich op liet gieten van stalen klokken toegelegd, en met zeer goed resultaat. De stalen klokken kunnen volgens des kundigen de bronzen klokken zoonoo- diig vervangen, of als aanvulling ge bruikt worden bij een Onvolledig bron zen klokkenspel. Bovendien zijn dc sta len klokken viermaal zoo goedkoop als dc bronzen. HUWELIJKEN VAN OORLOGS WEDUWEN. Men meldt, dat van wege de Ned. Hcrv. Gemeente te Scheveningen tot den minister van Justitie het verzoek zal worden ingericht, 0111 door wetswij ziging mogelijk te maken, dat de vele Alkmaarsche Een groote hoeveelheid voor gewone prijs, daardoor dus de goedkoopste. vrouwen, wier mannen gedurende oorlogsjaren op zee zijn omgekomen opnieuw een huwelijk aangaan, zonder den langen termijn te behoeven af te wachten welke de tegenwoordige bepa lingen van het Burgerlijk Wetboek te dezer zake ericht. DE NATUURRAMP. De natuurramp, die vorige week Spanje trof, roept in de herinnering te rugrampen als de watersnood, diie ceni ge jaren geleden ons ln rouw dompel de. De berichten komen voornamelijk nog slechts van drie steden Valencia, Alicante en Carthagene, daar alle com municatiic met liet platteland verbro ken is, doch cr bestaat gegronde vrees, dat de toestand daar nog ernstiger is dan in dc genoemde steden. Te St'. Blaise bij Valencia werd een luit waarin vijf personen vertoefden, door den stroom opgenomen en meege sleurd. Te Alicante lagen dc hagelsteenen zes voet hoog. De glazen dakbedekkin gen der marktem en der binncnplaaat- sen van de huizen braken onder het ge wicht der hagelsteenen. De bewoners moesten een gat in den muur breken om bij de buren hulp te gaan zoeken. Schier alle boomen zijn weggespoeld, de kleinere gebouwen werden meege sleept, van de grootere werden dc mu ren doorgebroken en de fondamenten ondermijnd-. Bruggen stortten in. dij ken werden vernield, zoodat bet spoor wegverkeer gestremd is. In Alicanten werden twee kinderen door den stroon. meegesleurd in de richting der. zee. die niet ver meer was. Ze hielden elkander stevig vast en wisten dicht bij het strand een boom te grijpen. Vele uren klemden zij zich vast aan een hun toe geworpen touw. waarop ze gered kon den worden. sagiers moesten omlaag blijven het werd al te gevaarlijk geacht om op het dek te vertoeven. De overstelpende baren hadden reeds een paar watervaten uit de sjorrings losgeslagen, en' de rollende vaten had den een stuk van de verschansing ver nield 0111 dan in zee terecht te komen. Tegen den avond scheen de storm tot een orkaan aan te wakkeren. Het schip naderde de waddeneilan den, door dc Duitsche zeelieden zoo ge vrecsd om de gevaarlijke banken bui-1 ten de zeegaten, en de wilde branding, die bij zulk noodweer de geheel e Hol- landsche kust z'00 onveilig maakt. Eensklaps kwam de eerste stuurman naar zijn kapitein loopen. Deze zag al dadelijk dat de stuurman hem iets ge-j wichtigs te zeggen had. Met dc hand naast de mond, riep de gezagvoerder zijn stem krachtig uitzettende om zich verstaanbaar te maken: is er iets bij-j zonders stuurman Ernst Ta.Kapitein dc roergangers rappor-! toeren dat het stuurgerei onklaar is ge-j raakt. Dan moeten wij trachten liet te her stellen. Wij kunnen het beproeven, kapitein. maar ik twijfel er aan of hot gelukken! zal. 't Weer is al te hoos en dc zee zoo razend als ik ze niooit gezien heb. We moeten toch doen wat er gedaan kan woiden. stuurman. Hel grootc waagstuk werd onderno men. De stuurman zelf liet zich, ir.w 77 touw 0111 het lijf gebonden, over het achterschip buiten boord vieren. Soms hing de kloeke zeeman geheel onder wa ter. om ecu oogenblik later weer in de lucht te bengelen. Zijn moed bleek cclv ter het euvel niet te kunnen verhelpen. De „Agnes" was onbestuurbaar gewor den, en werd als een veer weggejaagd door den kracht van zee en stormw'nd. De sombere nacht hield zijn zwarte vleugelen over zee en schip uitgespreid. T11 de grootste onrust verbeidden de vele passagiers de ontknooping van den toestand waarin zij door liet nood weer gebracht waren. Velen hunner hadden in de nieuwe wereld fortuin maakt, en hadden zich voor de toe komst een rustig en gemakkelijk leven ged-rOomd in liet lieve oude vaderland. Men hoorde :in de spaarzaam verlicli te verblijfplaatsen der ongelukkigen bidden, vveenen en vloeken, alles door een. Enkelen waren door zeeziekten versuft en willoos geworden om zich over het heden of lictt toekomende te bekommeren, cn verkeerden in een staat van doffe vertwijfeling. Plotseling deed een-geweldige schok allen van schrik en ontzetting verstij ven. Een nog heviger stoot, vergezeld van een geweldig gekraak, volgde. Som 111 ige passagiers wren in een hoek der kajuit geslingerd. Nog een stoot en toen drong met ge weld het zeewater door den gespleten schecpsbdem 't ruim binnen. Thans dreigde het gevaar van alle zijden en in de uiterste wanhoop spoedde zich de r.- dclooze passagiers naar hoven. De eer ste die hel waagde buiten de kajuits- kap te kruipen, werd door de overrol- lende branding gegrepen cn in de duis ternis meegevoerd naar dc kokende schuimende watermassa, om cr na kor tc worsteling wreed den dood te vin den. Anderen die aan dit droevig lot out- I11 Carfhagena heerscht, d<or het springen der waterleidingbuizen volko men gebrek aan drinkwater. Van regee ringswege wordt hulp vet schaft. Mili tairen zijn gevormd tot hulpbrigadcs en de voedselaanvocr is voldoende. PRESIDENT W1LSON. De Daily Mail verneemt d.d. Zondag uit New-York, dat de toestand van den President zoodanig is, dat hij in geen maanden actief deel zal mogen nemen aan den poli ti eken strijd. In alle kwes ties van buitenlandsche politiek zal Lansing, de secretaris van Staat, fle beslissingen nemen'. Dc vrienden van President Wilson verklaren, dat door deze wiekte nu alle kwesties van derde prcsidcntivele can-, didatcur voor Wilson van de baan is. DE KOLENAANVOER UIT DUITSCHLAND. Omtrent den steerfkolenuitvoer uit Duitschland wordt nog vernomen, dat niet twee, doch drie treinen per dag meer zullen aankomen dan nu, zoodat binnen enkele dagen een vijftal steenko lentreinen per werkdag Zevcnaar zal passeeren. MASSA-INVOER UIT AMERIKA? De ..N. R. Crt." schrijft Amsterdam importeert schoenen ten einde de bevolking der hoofdstad tegen erdelijke prijzen aan behoorlijk schoéi sel te kunnen helpen. Zouden andere gemeenten Amsterdam's voorlieeld vol gen Een advertentie, welke men in on Zaterdagochtendblad heeft kunnen aan treffen, geeft te denken. De crecni- ging van Ncderlandsclie gemeenten deelt daar mede. dat massa-invoer van sclv>enen uit Amerika slechtts tc vermij den is. wanneer Hollandschc leveran eiers ten spoedigste gunstiger aanbie dingen kunnen doen. vZoo'n dreigement schijnt r.oodig go- I schoenen zijn hier te lande than: I Iwxig. dat dc gemeentebesturen 1 U-keurig den blik naar het luiin richten. IV leuze .Plaatst voor h 1 derlanscbc fabrikaat is zeer v tick als echter sommige inluw n ij veren Inovcnal aandacht wijden do nationale industrie van twijfc' gehalte, welke hierop 'neerkomt, men zijn landgenooten hei vel oóren haalt, vcrlisei die schoon* een goed deel van haar aantrek lK-i'i. Het is dus wel cer.s novl:^ de afnemers te kennen geven, d; dc consumenten niet alles slikke Heeft de advertentie, waarvai boven melding maakten, een n uitwerking gehad? Ons L verz dat dit 'inderdaad het gcv.-> 1 was. van aanbiedingen zijn ingeD-mei aanbiedingen, d'ie op ganscb and. li kolen dan schoenen betrekking den, ook aanbiedingen van scheei maatschappijen, die gaarne vo>r massa-invoer wilder» zorg dragei nerzijdö dus het besef, dat men b stellen van zijn. eischeti zekere gi in acht moet nemen, anderzijds d gelijkheid, overdreven eischen te reil door aanvoer uit andere I.t Moge dit besef tot steeds wijder gen van Ncderlandsclie prodn. doordringen en mei die moge li steeds tor degc rekening worde» den! N et slechts de consument, Ncderlandsclie indu-tnc zal d welvaren. En zoo er ecnigo nntt tussebenpersonen. die goedd-Vs sprake'i ik zijn voor de rijsopdri mochten worden uitgeschakeld, een voordeel te meer zijn. EEN WOESTELING. De mijnwerker H. n-ii T.im (Limburg) had. zooals liij_v«iorga gens ziekte den arlK-id in den mii zuimd. Toen de controleur, de heer H. ging. vond hij hemniet 1 Later ging H. weer naar dc mi tc werken. Toen hij terugkwam Van den a ging hij naar den zïekenconttWèui lieer C. om het zickcnbr-efi<- ai kenen. Aangezien C. hom tijden kwamen, snelden naar het scheepswant cn poogden in het tuig omhoog te kkm men. Daar hadden zij wel dc woede der stormvlagen en de neerplassende regen buien te doorstaan, maar dc zee zou hert cr niet gcmkkelijk kunnen bereiken Ook velen van het scheepsvolks hadden in liet scheepswant een schuilplaats ge vonden. Als nu liet stevige schip maar niet uit elkaar sloeg en de masten zich staan den hielden, was er nog een geringe kans op redding- Eerst moest het maar dag zijn,, dan kon er wellicht iets van den wal ar be proefd worden tot behoud deir vele on gelukkigen. En voor het nog het daglicht .volko men was doorgebroken, was lu-l schip breuk reeds door enkele kustbewoners van Texel opgemerkt. De „Agnes" 7.at een heel eind be noorden de Koog, niet ver van dc Sluf ters. zooals een paar diepe geulen in liet zeestrand heetten. Het schip zat tegen den buitenkant ti zou, bij het nog altoos woedende noodweer, moeilijk zijn te bereiken. De reddingscmniisic had inmiddels de boot, die dcor dc zorgen van dc Noord- cn Znïd-Hollandsche Rcddings' maatschappij, nabij het drp de Koog j geplaatst was. naar dc plaats der s ran :ling doen rijden. Destijds bestond er voor de booten Ier Reddingmaatschappij nog geen vas tc bemanning. Er moesten dus vrijwil !igers worden opgeroepen. Aan liet strand had zich een talrijke menigte ver zamcld. Nauwelijks was cr een oproeping ge daan voor vrijwilligers, oni met dc flitt kc reddingboot een poging tot l>ehoiul der schipbreukelingen te onder of aanstonds zich veel me. r oh-: schikbaar dan er VÖor het tó der Isoot benoodigd waren. On ze kloeke mannen werden eeuigi nen van nog jeugdigen leef'iid merkt. Dit waren leerlingen ZwaaI's zeevaartschool die de-tij het eiland vele zeelieden in de manskunst bekwaamde. Deze zeevarenden, die reeds van na! gevaren der zee kenden, cn bo\ wel bet meest moesten gevoelen het lot van vakgenooten, wekten hun dapper voorbeeld den moe oudere schippers en varenslied:-! Weldra hadden de kïockbarligc hun midden een stuurman gekozi lu-t bevel zo 11 voeren over dc- ie boot. Ondanks het loeien van der. en het razen d^r onstuimige br: aarzelden de vrijwilligers niet 01 menschlievendcn taak ie ouden: Bejaarde zeelieden aan het schudden het hoofd, en m» i-iip „daar komt niks van terecht, 't Is te Kar. Andere mannen, aan wier ;>v I beltoef dc getwijfeld tc worden., klaarden, 't net goed 0111 d>- levn hij dc dooden te brengen De vrijwillige bemanning 1- r meningen.'Zij was bezield van -Ie ten gered worden. Er dient althans liet mogelijke in het werk te w- gesteld. Geholpen dcor vele personen, die onder de armen in zee liejKiii kwau reddinglioot van den lagerwal. Wordt vervo indiuc 11 hur st raii' Mden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1919 | | pagina 1