wordt verteld, dat dit de „sprinkhanen" geweest zouden zijn, vermeld in het bijbelsche verhaal. Vandaar dan ook, dat in Engeland de vruchten wel „locustbeans" worden genoemd. De vruchten vormen iets gekromde staven van ten hoogste 25 cm en lengte 4 cm breedte, die vooral aan het eind gebogen zijn. Van'dezen boom bestaan een viertal soorten, alle verschillend in opbrengst en ook in suiker gehalte van de vruchten. Voor een deel wordt de boom gecultiveerd en voor een ander deel wild aangetroffen in de landen rondom de Middelland sche Zee. Vooral op Cyprus wordt hij veel aange troffen de cultuur heeft er nogal bezwaren, om dat de jonge boompjes aangevreten worden door de losloopende geiten. De boom levert pas op zijn 15de jaar een vollen oogst en ii< dan ongeveer 20 meter hoog met wijd uitgestrekte takken, waarvan de oudste de mees te vruchten voortbrengen. Na het eerste jaar be gint de boom vruchten te dragen. Deze worden dikwijls gedrGogden dienen dan als een uitste kend paardevoer dat ook in Engeland wordt in gevoerd. Soms dient de carobbe als voedsel vooi de armere lagen der bevolking in de streken, waai de boom groeit. Ook een zoete stroop wordt er we. uit bereid (melazzo di carubbe), die ook wel dient voor de bereiding van spiritus. Van de aanwezige suiker is dikwijls het groot ste deel rietsuiker (tot meer dan 25 pCt. van di gedroogde vrucht), terwijl er ook reduceerendt suiker in voorkomt. Dit is heel wat meer dan in de beste suikerbiet Men is nooit erin geslaagd een behoorlijk te ge bruiken of te zuiveren oplossing van suiker erui te krijgen, met behulp van water prof. Odd (Palermo) heeft nu getracht die suiker te winnet, met oplosmiddelen, zooals gewone alkohol, me thylalkohol, etc. Volgens het bericht is de verkregen suiker e ventueel direot bruikbaar in voedingsmiddelei en is ze gemakkelijk te raffineeren. Uit dergelijke voorloopige berichten is natuui lijk nog geen besluit te trekken omtrent de eco nomische mogelijkheden om carobbensuiker o de wereldmarkt te brengen. Zeker is het ook, da' zelfs, als het lukt, goedkoop prima suiker erui te bereiden, dat dan de productie ervan niet ge makkelijk snel tot de groote hoogte is op te voe ren, daar de boom langzaam groeit. Op Cyprus is de opbrengst per boom ongcveei 400 Kg. vruchten, hetgeen dus 100 kg. suiker zoi beteekenen, terwijl het zeer wel mogelijk is d< opbrengst en het suikergehalte te verhoogen to 1000 kg. resp. 250 kg door-goede bemesting ei. vooral ook door enten en door selectie. Daardooi zou de reeds zoo scherp beconcurreerde suiker bietopnieuw een mededinger kunnen krijgen, di< op den duur tot ernstige bezwaren aanleidin zou kunnen geven. MEVROUW FOKKER VERONGELUKT. Reuter seint uit New-York Viola Fokker, d. vrouw varv den Nederlandschen vllegtuigbouwe Antonie Fokker, is in den afgeloopen nacht g« dood door een val uit het raam van haar op d 16e verdieping gelegen kamer. Nader wordt omtrent het ongeluk gemeld Mevrouw Fokker was sedert eénigen tijd ziel doch juist Vrijdag uit het ziekenhuis ontslnger Haar echtgenoot liet haar een oogenblik allee om naar een ander vertrek te gaan. Toen hij terugkwam, vond hij het raam opei en zag zijn vrouw dood op het plaveisel van d,: straat liggen. DOOR WOLVEN BELEGERD. Uit verschillende streken van Centraal Eu? p komen berichten over de verschijning in de om geving van bewoonde oorden van hongerend wolven, die zelfs menschen zouden hebben aan gevallen. In Slowakije is DinSdagnaèht een boer dor wolven belegerd. Toen hij des avonds naar een der dorpen in d omgeving van Hongarije ging, zag hij twee va die gevaarlijke dieren op hem toesluipen. Hij ze te het op een loopen en wist met inspanning va •11e krachten een verlaten hut tte bereiken, war In hij zich verschansing kon. Den heelen nact waren ded dieren rond zijn vesting en eerst toe 's morgens vroeg wagens langs den nabijgelege1 straatweg kwamen, trokken zich de belegeraar in de bosschen terug. WOLVEN DOODEN 22 MENSCHEN. In de Grieksche grensgebieden werden, vol gens berichten uit Athene, talrijke dorpen doe? wolven overviel aldus berichten uit Mahia - het gehucht Cokytze en doodde 16 inwoners, vie soldaten en twee politie-beambten. PROVINCIAAL NIEUWS. DE BURGERIJ VAN BURGERBRUG VERZLa ZICH TEGEN IJSVERNIELING. Sinds eenige dagen ligt een der motorbooten van den Langendijker beurt- en vracntdiensi „Trio" in de Grootesloot, die door de melkmotor- boot al eenige dagen niet meer bevaren wordt. Met behulp van zes paarden poogde Donderdag de eigenaar van de „Trio" de heer Kees van Schoorl, zijn boot op haar bestemming te bren gen. De Burgerbrugger IJsclub, die op de sloot een mooie verlichte baan had ingericht, zag dit werk met leede oogen aan en tenslotte kon het publiek het vernielingswerk niet langer aanzien en vor derden een paar honderd man, dat dit gestaakt werd. De vijandige houding was zoo sterk van het publiek, dat de ondernemer het maar raadzaam oordeelde, met ziji mannetjes en paarden in te rukken. De schipper, die er nog al goed bij zit en dus niet het meeleven ondervond, dat iemand zou hebben genoten, die als broodvechter genood zaakt was het ijs te vernielen, trad aanvankelijk nog al onverschillig op, waarop de stemming .te gen hem zoo verbitterd werd, dat hij nog juist bijtijds zoo verstandig was, om met de ijsvernie ling op te houden. De schipper en zijn pootige zoon meenden ech ter hun recht op het gebruiken van de vaart en het openhouden er van te moeten handhaven en zonnen op middelen om hun wil door te drij ven. De bevolking van Burgerbrug, hen kennende, bleef echter ook mobiel om dit tegen te gaan en in de herberg werd hierover druk vergaderd. Een van de eerste maatregelen was om de brug zoodanig te barricadeeren, dat het uren arbeid zou vorderen de staketsels weg te nemen. De burgemeester, die begreep, dat er geen en kele bepaling in de wet of in het polder reglement bestond, die den schipper kon beletten, zijn zin door te drijven, doch die tevens begreep, dat de bevolking de ijsbaan niet zou laten vernielen, re- quireerde politie-assistentie en onder leiding van een majoor verschenen een vijftal onbeken de rijksveldwachters. De bevolking door klokgelui gewaar, schuwd. Opstandig verzet. Zaterdagmorgen belde de schipper de firma Hoed in Alkmaar op om met den verhuis-aTito,; mede assistentie te verleenen om de moterboor door het ijs te trekken. De firma was met de spanning die er te Bur gerbrug heerschte niet bekend en de heer Evert Hoed, trok welgemoed met een knecht met den verhuisauto op cushionbanden, en voorzien van een 80 P.K. motor, naar de Burgerbrug, zy*h ver heugende over de "kracht-prestatie die d<y auto op den thans stroeven weg zou leveren. Toen de noer Hoed ongeveer half tien met zijn auto te Burgerbrug arriveerde, stelden al aan stonds een boer en een slager hem de vraag wat hij kwam doen. Na zijn mededeeling, dat hij de motorschuit door het ijs moest trekken, kreeg hij van beiden ten antwoord „Dat zal je niet glad zitten." Denkende, dat verondersteld werd, dat zijn motor het verlangde werk niet zou kunnen ver- rictilen, antwoordde hij „Dat is koren op mijr molen" en reed verder. Bij de brug gekomen zag hij echter politie ei eenig publiek en toen hij de ijsbaan zag zeide hi al dadelijk tot zijn knecht„daar ga ik in geen geval door, want daar komt herrie van." De motorboot lag echter een 150 meter verdei aan den anderen kant van de brug tegenover de R. K. kerk en de staalkabels lagen reeds gereed om aan de auto verbonden te worden. Van verschillende kanten kwam reeds publiek opdagen, dat door de politie op een afstand werd gehouden. De heer Hoed oordeelde het reeds dadelijk ge- wenscht om zelfs geen pogingen te doen om de motorschuit voort te trekken. De politie wensch- te echter een beslissing en vorderde, dat hij de door hem opgenomen taak vervulde, opdat dit werk, wanneer dit noodig zou blijken op grond van de openbare veiligheid, stop gezet kon wor den. De heer Hoed trof» hierop de schuit een 20 M achteruit. Het publiek dacht aanvankelijk, da; ook de auto niets kon uitrichten, maar deze hac' veel succes en de schuit werd een 50 meter doe het ijs vooruit getrokken. Door klokgelui dat d. [heer Hoed aanvankelijk hield voor het gelui tei eere van een doode, werd de bevolking van de Zijpe gewaarschuwd en binnen korten tijd wa.; er te Burgerbrug meer volk op de been dan men zelis met de drukste kermis te zien kreeg. Hoewel de politie met de blanke sabel gevoeli ge klappen uitdeelde, kon deze niet beletten, da' een jaar honderd man zich op het ijs begaf om den schipper in zijn ongewenscht werk te belet ten en een groep anderen zich om den auto schaarden. Enkelen drongen zelfs in de cabim van den auto, doch werden door den Heer Hoed door diens verzekering, dat hij in geen geval ve der zou gaan dan de brug en dus geen schade aan de ijsbaan zou aanrichten, gekalmeerd. Het publiek, dat dit niet wist, werd, mede docr de charges met de blanke sabel door de politic echter nagenoeg wild. De besturen van den polder, de gemeenfe ei van de ijsclub, liepen nagenoeg radeloos met re glementen en wetten in de handen, niet weten de hoe er gehandedl moest worden. Vanuit zijn cabine werd het den heer Iloed duidelijk, dat, zouden er geen dooden vallen, hier voor den volkswil teruggetreden moest worde? i Hij zette zijn motor los en schakelde den dikken staalkabel, die al driemaal was gebroken, af. Onmiddellijk sloeg de volksstemming om en een hoera voor den Heer Hoed, dien men toon letterlijk op de handen naar het café droeg, volgde. Aan den burgemeester deelde de heer Hoen mede, dat hij in geen geval bereid was werk te doen, dat zoozeer de bevolking ontstemde en da( hij zeker niet gekomen zou zijn, wanneer hij ge weten had, hoe de toestand was. De Burgemeester kon niet anders, dan den Heer Hoed met zijn besluit feliciteeren. De schipper, een stoere onwrikbare persoon lijkheid, die zijn mannetje stond, bleef echter vorderen, dat zijn schuit verder getrokken werd De rijksveldwachter, die er niets voor gevoel de, om dagen lang te Burgerbrug gestationneer*! te blijven, wilde voor alles een beslissing en dronp er eveneens bij den heer Hoed op aan om zijn werk voore te zettten. De heer Hoed was hiertoe niet te bewegen. Her bestuur van de ijsclub was hierop zoo verstan dig om met den schipper in onderhandeling te treden over een uit te keeren schadevergoeding- opdat deze van zijn voornemen zou afzien. Deze onderhandelingen werden in de kolfbaan ge voerd en ondertusschen vorderde in de herberg het opgewonden publiek en verschillende leden van de IJsclub, dat de schipper geen cent uitge keerd zou krijgen. Het bestuur van de ijsclub was echter zoo ver stand ig met 75 die het voor eigen rekening nam tevreden te stellen. Toen het publiek echter vernam, dat de schip per toch nog schadeloos was gesteld, kon de po litie in de herberg slechts door het uitdeelen van klappen met de blanke sabel verhinderen dat de massa den schipper, die overigens onbe wogen bleef, te lijf te gaan. De ontstemming in de Zijpe tegen den stijfhoof digen schipper, die in de Grootesloot tweemaal per week een dienst onderhoudt, is echter zoo groot, dat hij zeer zeker nog geruimen tijd scha de van zijn optreden zal ondervinden. Te Burgerbrug kwam Zaterdag wel tot uiting, dat ook in de West-Friezen het oerinstinkt van de Friezen voor het ijs nog leeft. VERGEEFSCHE TOCHT van de „Amsterdam." Men schrijft uit Den Helder Als een Poolvaarder dik onder het ijs ligt de Joodsboot „Amsterdam" in de .haven van Niou- wediep. Na een tocht van 40 uur is de boot weer in de haven gekomen. Zaterdagmorgen half elf vertrok de loodsboot uit de haven met aan boord 70 zakken post voor Schiermonnikoog. Het weer was niet ongunstig, er stond weinig wind en ook geen zware ijsgang Door het schulpengat ging het naar buiten, de tocht verliep uitstekend. Eerst bij Terschelling kreeg men last van ijs, dat in ste eds zwaardere en grootere massa's aan kwam zetten en tegen het schip opdreunde. Om 8. u. 30 was de Amsterdam voor Schier monnikoog. De stakelpot werd aangestoken en een felle vlam op het strand bewees dat men de boot gezien had. De hoop op bevrijding werd bij de eilandbewoners levendig en met spanning zag men uit naar den morgen. Er was n.1. geen den ken aan dat nog Zaterdagavond een poging zou kunnen worden gedaan om de post over te bren gen. Een reddingsvlet kon onmiddellijk zee kie zen om de drie mijl, die het sschip van het strand scheidde, af te leggen. Maar de blijde mare ging over het eiland dat de „Amsterdam" in de onmid dellijke nabijheid was en den volgenden morgen zeker de post en levensmiddelen af zou kunnen geven. Met die blijde hoop in het hart begaf zich de bevolking ter ruste en ook de bemanning van de loodsboot zocht haar kooien op. T^gen den stalen scheepswand sloeg het krui ende ijs en donkeren roffel. In het water was meer beweging gekomen. De stormwind stak op en het overkomende water bevroor onmiddellijk zelfs de wanden van de machinekamer waren met een ijslaag bedekf. De wachtsman aan dek kon het niet langer houden van de hevige koude. Om acht uur Zondagmorgen werd het anker gehieuwd en werd al loodende den wal inge- stoomd, tot een diepte bereikt werd van vijf me ter. Toen werd met den vuurtoren van Schier monnikoog geseind, De reddingsboot was ondei- tusschen reeds naar paal zeven op het strand ge bracht. Edoch het was tevergeefs. Door ijsgang en wind kon de vlet onmogelijk worden uitge bracht, en ook voor de loodsboot was het nie* doenlijk om dichterbij te komen. Spoedig zond [de toren toen het sein „Boot kan niet komen.' Tevergeefs dus, de lange tocht door de felle kou. Bitere teleurstelling bij de eilandbewoners, die hun isolement nog niet zien opgeheven, die met hevig verlangen uitzien naar berichten van den vasten wal, maar daar nog van verstoken zullen blijven. Hoelang nog Naar Ameland. Er zit voor de „Amsterdam" niets anders cr- dan den terugtocht zoo spoedig mogelijk te aan vaarden en te trachten Ameland nog te bereiken voor de duisternis invalt. Om 2 uur 30 wordt het anker weer gehieuwd en op Ameland aange- stoomd. De ijsvelden zijn ondertusschen dichter en zwaarder geworden en moeilijker wordt het om een weg te banen door deze onafzienbare witte vlakte. De storm-is heviger op komen zet ten en aan het dek is het dan ook niet uit te hou den. De adem van de mannen bevriest hun kleeren, die door het overkomende water nat worden geslagen, zitten stijf aan hun lichaam en ieder oogenblik moeten ze elkaar aflossen het is een bittere tocht. Ameland is evenmin bereikbaar. Om 5 uur 15 is men voor Ameland en, had men aanvankelijk gehoopt dat dit ijsvrij zou zijn, er bleek een zoo breede en dikke ijswand om het eiland te liggen, dat er geen denken aan was dit eiland te bereiken. Er werd dan ook direct door gestoomd en toen men weer in volle zee kwam. was het water zonder ijs en had men den storm wind achter. Om 10 uur 45 werd de Noorderhaak? gepasseerd en door het Schulpengat ging het weer naar Nieuwediep. Het Marsdiep was even wel vol ijs en de haven was toegevroren. Ander half uur had men noodig om van den havenmond naar de landingsplaats te komen en daar vast te meeren. Het was half drie voor de bemanning haar kooien op kon zoeken om daar eenige uren van welverdiende rust te genieten. OPPERDOES. Donderdag is de bejaarde heer Zwaan van hier onder den trein -«raakt. Het lokaaalspoortje Hoorn-Medemblik naderde het statin Opperdoes en moest wegens onveilig sig naai langzaam rijden. De heer Zwaan, die lang zijn huis reed, meende toen van de gelegenheid gebruik te kunnen maken om onderweg uit b stappen. Hij geraakte'daarbij met zijn been ondci' een van den anderen kant komenden trein, wan? bij de voet werd verbrijzeld. De man is naar de Ziekenverpleging De Villa te Hoorn overgebrach' EGMOND AAN ZEE. Door onbekendheid me' het vaaarwater en doordat dikke mist belemmer de, dwaalden Vrijdag in den vroegen morgen twee Wieringer vaartuigen af op het strand tus schen de eerste paal en de twee paal ten Zuiden van Egmond. Het waren de Wieringen 7, een klipperschip, en de blazer 86, die de Noordzee wn ren opgevaren om te trachten hun visschersbe- drijf beter te kunnen uitoefenen, dat doo het ijs op de Zuiderzee verhinderd werd. Van uit Egmond vertok in den voormiddag een vlet ter assistentie. Er werden ankers uitgelegd, waardoor het om ongeveer half twee gelukte de beide vaartuigen weer vlot te krijgen. ONGEVALLEN BIJ HET IJS ZEILEN. Monnikendam, 11 Febr. Door den sterken stormwind was het ijs-zeilen gisteren levensge vaarlijk Van de 15 ijsschuiten werden vier zwaar gehavend. Bij een botsing, waarbij twee ijsschuiten met een vaart van circa 60 K.M. op elkaar inliepen, werd een passagier zoodanig aan het. hoo'fd ver wond, dat hij, na door den plaatselijken genees heer te zijn verbonden, naar een ziekenhuis te Amsterdam moest worden overgebracht. Zondagavond vroor het hier 22 tot 25 graden F BINNENL. NIEUWS. VISCHVANGST! OP HET SCHILDMEER. Vele werklooze arbeiders, zoo meldt men ons uit Slochteren, verdienen een daguur op het na burige Schildmeer. Zij kappen een bijt e-n de visch is maar voor het grijpen. Groote vangsten, waarbij visschen van vele ponden zwaai*, worden langs de huizen gevent en tegen tien cent per pond graag gekocht. VERDACHT STjERFGEVAL. In de Torenstraat te Dordt is Vrijdag overle den het zoontje van 7 maanden van zekeren II., wonende aldaar. Naar aanleiding van geruchten dat dit ovverlijden het gevolg zou zijn van mis handelingen, is de vader van het kind door de politie in voorloopige bewaring gesteld. Het lijk je is ter schouwing naar het ziekenhuis overge bracht. DE HEVIGE KOUDE. Verscheidene Hagenaars door de koude bevangen Door de hevige koude zijn te Den Haag verschei dene personen hedenochtend onwel geworden. Uiteraard hadden de politieagenten, tramcon- ductears en lantaarnopstekers, die hedenoch tend zeer vroeg buiten moesten zijn, het meest te lijden. Maar ook in den loop van den ochtend moe de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst talrijk malen uitrukken om menschen, die door de ko de bevangen waren, naar den Centralen Post naar het ziekenhuis over te brengen. Dertien personen werden door den G.G.D. nas het ziekenhuis gebracht, van waar zij allen n eenigen tijd naar huis konden terugkeeren. GEMEENTE WIERINGEN. Naai: men ons meldt schijnt het land va den heer C. Maars aan den Molgerdijk niet z« goed geschikt te zijn voor een te maken ijsbaa als de door „Voorwaarts" in de Oeversche Koo uitgezochte perceelen, zoodat het plan „Voe waarts" om die perceelen aan te koopen vermo delijk wel zal doorgaan. Naar wij vernemen zal voor onze afd. I.A.MJ op Zaterdag 23 Febr. a.s. des avonds half acl in Concordia te H.-hoef als spreker optreden de heer B. de Ligt van Genéve (Zwitserland) m< het onderwerp „Hoe bestrijden wij het best de oorlog." De heer de Ligt was voorheen Ned. Her Predikant, welk ambt hij heeft neergelegd. De ex-priester David de Kok, spreekt hier o Wieringen in een tweetal openbare vergaderii gen, n.1. op Zaterdagavond 16 Febr. in de concei zaal van den heer Jb. Bruul en op Zondagmi? dag 17 Febr. in de zaal van den heer N. Metsi laar Den Oever. Omtrent nadere bijzonderhede zie men adv. in dit nummer. De cursus, alhier gegeven door de vereei „Bouwat" te Oosterland opleiding in diver: vakken bij de Zuiderzeewerken gaat flink vooi uit en telt reeds ruim 30 cursisten. Door de M.l! Z. is ter bestrijding van onkosten voor iedeij cursist die reeds bij de M.U.Z. werkzaam is li toelage toegezegd. Goed voorgaan doet in de regel goed volgen en daarom hopen wij dat d, Mij.'s „Trio." en M.A.Z. dit voorbeeld moge vo gen. Door de felle vorst zijn bijna van alle woni gen de waterleidingen tot groot ongerief der b< woners bevroren. Aan Mej. Wed. S. Bakker, Poel alhier, i een geldelijke tegemoetkoming ingevolge d Zuiderzeesteunwet verleend. Gedurende de maand Januari zijn bij he Correspondentschap der Arbeidsbemiddelin ingekomen 53 aanvragen van werkgevers en 10 van werknemers. Geplaatst zijn 1 electricien, 19 timmerlieden 1 loodgieter, 5 machinisten, 3 stokers, 7 mets? laars, 5 bakschippers en 10 grondwerkers. Op 1 Februari stonden nog ingeschreven 10 werkzoekenden. De dienstplichtigen der lichting 1926 W. d Jongh, W. Omis, G. Rus, M. Stadig en S. de Vrie. allen behoorende tot het Regiment Kust-Artill< rie, zijn opgeroepen om op 12 Augustus a.s. voo 17 dagen op te komen. De dienstplichtige der lichting 1929 M. Mul der zal op 20 Maart a.s. te Utrecht worden inge lijfd bij het Regiment Genietroepen de dienstpl P. Kuut op denzelfden datum te Utrecht bij hei Regiment Wielrijders garnizoen 's-Hertogen bosch.) Bij K. B. is ongegrond verklaaia net neroep, in gesteld door M. Geel alhier tegen de beschikkinj van Ged. Staten van Noordholland van 22 Aug 1928, voorzoover daarbij afwijzend is beschikt oi zijn verzoek om den autobusdienst Hippolytua- hoef—Schagen uit te breiden tot den Den Oever Te Heemstede is in den ouderdom vana 5'. jaar na een korte ongesteldheid overleden onz< vroegere plaatsgenoot Dr. R. L. H. Koops. D? heer Koops bij alle n nog wel bekend als ee goed kundig dokter was destijds hier mede li< van den gemeenteraad,' voorz. van Het Witte Kruis, voorz. der muziekv. Harmonie enz. enz De crematie vind plaats op Woensdagnamiddag 13 Febr. om 2 uur te Westerveld. De uitslag der j.1. Vrijdag door de IJsclul Westerland op de Gracht gehouden wedstrijd cp schaatsen voor mannen boven 35 jaar is als volgtle'prijs 15 de heer Alb. Duijnkker Cz. *2» pr. 10 de heer C. Mulder Lz., 3e pr. 5 de heel C. Metselaar Jz., 4e pr. 2.50 de heer Tj. Wig- bout. Er waren 16 deelnemers. Df> wedstrijden door „Westerland" en „Voor waarts" gingen wegens de sterke wind en de felle kou niet door. 'n Lastige Vergissing, 'n O ud-Wieringer, wij' len de heer J. K., laatstelijk te Alkmaar woonach tig, had voor zijn dood de wcnsch te kennen gege ven te Wieringen begraven te willen worden, 'n Begrafenis-onderneming zou voor een en ander! zorg dragen en alles werd dan ook geregeld en het graf met veel moeite (de grond was hard- en diep ingevroren,) op het kerkhof te Hippolytus- hoef gedolven. Edoch, de onderneming was erl wellicht niet mede bekend, dat te Wieringen vier kerkhoven waren, Toen men dan ook met 't stoffelijk overschot arriveerde, bleek het dat opj het verkeerde kerkhof de laatste rustplaats was uitgezocht en dat dit moest zijn te Westerland. Echter, dat was nu 'n moeilijke zaak. De kist was reeds in 't graf neergelaten, toen men tot de ze ontdekking kwam. En thans moet eerst weer de vergunning van de autoriteiten verkregen worl den, om 't stoffelijk overschot opnieuw te Wester land te begraven. Het zeeijs bij Den Oever. Door den hevigen Oos- tewind worden hier bij de kust geweldige ijsheu- vels gevormd, soms zoo hoog, of geweldige witte deunen op zee ronddrijven. Vanaf de werken te Den Oever kan men over 't zeeijs, dat jammer ge noeg erg hobbelig is, naar de werken loopen .die door de Maatschappij Hofman zijn gemaakt. De Uitvoeringen van „Harmonie." Een uitbun dig succes heeft de muziekvéreeniging „Harmo nie" Zaterdag en Zondag met haar uitvoeringen voor kunstlievende leden geoogst. De muziek nummers klonken mooi en beschaafd en verwier ven 'n hartelijk applaus. Niet minder bijval oog- ste de opvoering van het drama in vier bedrijven „De Onbekende Vrouw. De uitmuntende vertol king der rollen, de mooie aankleeding en grimee ring wekte 'n dusdanig enthousiasme bij het pu bliek, dat bij de uitvoering van Zaterdag na het laatste bedrijf de spelers driemaal werden terug gereepen, en Zondagavond zelfs bij open doek werd Veapplaudiseerd. Zaterdag was de zaal ei vol en Zondag, niettegenstaande het onmogelij ke* weer, waren bovenverwachting weder zeer ve len van de gehuwde kunstlievende leden opge- men. De roep, die van de uitvoering van Zaterdag

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1929 | | pagina 2