Keizerstraat 92 Den Helder. en REGENJASSEN De Adelaar Haast Landbouwers, u Regenmantels Zie de Etalage Groote opruiming. Dies-, Heeren- en Kinderschoenen tegen zeer lage prijzen opgeruimd. REGENMANTELS M. KLERGD, Spoorstr 32-34 Waarschuwing BOIWMEESTER s REVIE 21,2! II2! lllSllS II i J. SCHOORL Pz. Regenmantels RIJST MET NIEUWE BESSENSAP! I Om bet Oude geloof Jongens Pakjes M 5) ONZF KLEEDING is ge! MAATWERK KOOPJES fK DilES D. TIJSEN, Keizer- én Weezenstraat geen Zeegras Ellen avond vertrek vanaf cafe BUL 1 uur. W^isch Uw haarl Het Witte Huis Van Zaterdag 9 tot en met Vrijdag 15 Aug.a.s. ALBERT HEIÜN OPRUIMING van GAREEL LIJK-AUTO en VOLGAUTO'S Dekker Koning AMSTERDAMSCH KLEEDINGMAQ AZIJN ■•richt de ontvangst van zijn „ADELAARS KLEEDING" munt uit door zijn pasvorm, kwaliteit en prijs. LET OP DIT ADRES KEIZERSTRAAT 92 DEN HELDER. Zondags tot 2 uur geopend. Eenmaal bij ons gekocht en U blijft als klant. nog enkele dagen, want ze vliegen weg, onze Nog enkele paren BEIGE VOOP f 3.98 we ruimen al onze PAARDETUIGEN op. ook WERKHAMEN. Nog aan pracht voor alaehta f 21. Prima HAAST U! GabPS. RASCH, Schoen- en Tuighandel. Hoofdstraat 24, Smidsteeg C 2t H.-Hoef, Wieringen I aan balde kan- tan ta dragen heslist waterdicht grootste keoze Alleen verkrijgbaar Keizerstraat 84-80 DEN HELDER. van GOUDEN en ZILVERWER WERKEN, UURWERKEN en BAROMETERS, BRILLEN, GERO ZILVER en GROMALCA en overtuigd U van PRIMA KWALITEIT en bijzondere lage prijzen. Verlovingsringen f2 per Gram H. G. RUMP, Koningstr. 38, H.Hoef, Wieringen Vanaf heden worden alle El gevoerd met wollen OB Kashavoering. brhagc- lijke en warme dracht BESLIST WATERDICHT. T»naf I 11.50 Alléén verkrijgbaar: All Ziel Etalase- a contant. Ziet de prljxcn. Beleefd xinbevelend. DAN OEVER. de nieuwe Winkel tusschen Ingang SPOORSTRAAT waarin U vindt een groote keuze in SLAAPKAMER SALON- en WOONKAMER-AMEUBLEMENTEN Al onze Meubelen worden onder garantie gefeverd. 206 DEN HELDER. DIJKGRAAF en HEEMRADEN van het Heem raadschap „WIERINGEN" waarschuwen een ieder te werpen ot te doen werpen in S L O O T E N bij voornoemd Heemraadschap in onderhoud Daar deze REVUE dit jaar te DES IIEI.DER niet «peelt, is plaatsbespreking tijdig gewenscht. Ondergeteekende belast zich vanaf heden met het nemen van PLAATSKAARTEN. De Ondepn. M. GEEL. Keizerstraat 84-86 DEN HELDER. E. BRANDSMA. Waarom wordt deze Thee weer steeds meer gevraagd P Omdat aan alle reclame een einde komt en men HET UUDE EN HET BESTE MERK WEER VRAAGT. Verkrijgbaar bij TEEUWIS VISSER Nieuwstraat, Hippolytushoef. Gratis monsters verkrijgbaar. eens met Purolzeep. U zult dan zien hoe mooi, zacht een roosvrij uw haar^wordt. Purglfttp evenals Purol vtrkrl|gbaar bij Apoih co Droglslro. Ie huur bij Verbuur-inrichting, Kleine Sluis. fel. 41, Anna-Paulowna Overal te ontbieden. Accountantskantoor te SCBAGEN. Telefoon 82. INRICHTEN, BIJHOUDEN EN CONTROLEEREN VAN ADMINISTRATIES- LANDBOUWBOEKHOU DINGEN, BELASTINGZAKEN. VOOR KIN DEREN beslist waterdicht vanaf f 4>m2iO Alleen verkrijgbaar Keizerstraat 84-86 DEN HELDER. E X T R A£G O E D KOOP! Alleen in de week 1 POND VERPAKTE JAVARIJST van 2S ct. EN 1 2 FLESCH NIEUWE BESSENSAP TE ZAMEN VOOR 35 Ct. 1 POND VERPAKTE JAVARIJST van 20 ct. EN 12 FLESCH NIEUWE BESSENSAP TE ZAMEN VOOR 30 Ot. 1 POND VERPAKTE grove TAFELRIJST v. 16ct EN 12 FLESCH NIEUWE BESSENSAP TE ZAMEN VOOR 26 Ct. Bij ALBERT HEIJN koopen beteekent voor U, verzekerd zijn, van Prima Kwaliteit en keurige, accurate bediening. v a SCHAGEN, Laagzijde B 38. HELDER ALKMAAR. R. 111. 1 FEUILLETON. OORSPRONKELIJKE ROMAN door Levy Gmnwald. (Nadruk verboden.) (38. 4- HOOFDSTUK XLI. De levensfilm. Kapitein Strobel is heengegaan, doch zijn bon- hommie, zijn joviale opgewekte toon is niet in staat geweest. Arthur Hoos tot vroolijker gedach ten op te wekken. Stil staart hij voor zicli heen. Duinhuizen, de stad, die hij ontvlood, waaruit hij weggevlucht is. waar het dierbaarste woonde, dat hij eens be zeten had, dat hij nimmer, nimmer meer had willen betreden, daar moet hij heen. De militaire dienst eischt het de minister wil het.omdat. haha. omdat hij zoo'n knappe kop is. In Duinhui zen, waaruit hij op Kol Nidrei-avond (Zang op den avond voor den Grooten Verzoendag) weg gevlucht is, gevloekt door zijn eigen- vader, moet hij terugkeerent Duinhuizen, hij ziet zich weer als kleine jon gen, ernstig, oude-mannetjesachtig over dikke geleerde Joodsche boeken gebogen zitten., lee- ren.. leeren.aldoor maar leeren.. nooit eens spelen, ravotten met jongens van zijn leeftijd.. Hij moest een Rabbijn, een Groote onder Israël worden. Daar staat zij weer voor hem, bleek en zacht verwijtend, zijn moeder.Weg.weg.met dat beeld.Hij heeft geen vader, hij heeft geen moe der meer.Kleine, zwartgelokte Mirjam, die hij ontdekte in het kleine huisje van Zelig, den sup poost.lief, teer. klein rein kind.. Weg weg Leugen.Zij was niet rein, haha zij is gevlucht met een verloopen luitenant.. Ilij mocht haar niet hebben.Zijn vader verbood het.Hij moest Rabbijn.. Vader., hahaha.. Heeft hij ooit een vader gehad Een vader, die zijn kind ver vloekt, is geen vader Zijn vader versliet hem; zijn vader was, een onbarmhartige priester, die Mirjam tot een uitgeworpene. tot een mclaatsche maakte Zijn trekken verharden zich.. Hij ziet zich weer wegsnellen dien Joum Kippoer-morgen, nu acht jaar geleden, van dè Joodsche begraaf plaats in Duinhuizen. Hij loopt langs een eenzamen weg aan den voet der duinen. Hij loopt voort, doelloos, als een zwervende. De zon staat hoog aan den hemel. Do dorst begint hem te kwellen. De natuur her neemt hare rechten. Adn den rand van den weg staat een herberg. Hij zal hier binnen gaan, een glas melk drinken. De weg is nog zoo lang.zoo ver., zoo uitgestrekt als de wereld.. Ja, hij zal melk drinken in dat kleine huisje.. Hij heeft geld bij zich.. Als een film ontrolt zich nu voor zijn geest het leven, dat hij de laatste acht jaar geleid heeft. Uitgeput, doodelijk vermoeid, ziet hij zich weer op een stoel aan een klein tafeltje. Êen dikke, welgedane boer brengt hem een glas versche melk. Ha, dat zal smaken., die ellendige dorst verdrijven.. Haastig neemt hij het glas van de tafel. Ja, die koele melk zal zijn brandende dors' lesschen.. Hij brengt het glas aan zijn lippen.. Doch een rilling, als zag hij iets afschuwelijks, huivert door zijn lichaam.. Langzaam, lang zaam laat hij het glas zinken.. IIu.. wat groo te, grootie zonde had hij daar bijna godann.. Het is toch vandaag Groote Verzoendag Een hei lige vastendag voor Israël. Mesjommed (afvalli ge) Seminarist wee u.. Wee u, want weïniseni es nafsjouseigem, gij zult uwe zielen kastijden. geenerlei drank of spijs moogt gij nuttigen op den Heiligen Vastendag van Israël.. Wfect gii niet, afvallige, dat de Heilige Thora dit gebied? Fel was het tot hem doorgedrongen, dat achter die nevelige duinen, in 't sjoeltje in Duinhuizen Joden staan dat Sjimme Noekoet en Tapir Vol kman gebogen zitten over hun gebedenboeken. Zij blijven den heelen dag in Sjoel, gehuld in hun doodsgewaad. Hun lippen zijn verdroogd, hun keel hoesch van het uitgalmen der vele gebeden honger knaagt aan zijn ingewanden., en hij. Arthur Roos, Seminarist van het Frankfortcr KEIZERSTRAAT DEN HELDER. Leeftijd 15 Jaar 4.95 Matrozenpakjes 2,25 Pakjes met Rijbroek vanaf 6.95 Rijbroeken vanaf 3,45 Restanten Hesrencostuums v.af 5.95 Wij zijn 20 procent goedkooper dan elders. Vraagt zichtzending ter vergelijking. Zondags tot 2 uur geopend. Seminarium, hij zit hier.melk wil hij drinken. drinken op den heiligen Joum Kippoer!.. Drink ..drink., spreekt de Rede tot hem.. Dwaas, je lippen zijn verschrommeld, je keel is verdroogd door het stof van den landweg. In- het onderbe wustzijn van Arthur Roos wordt een felle strijd gevoerd, kampen twee richtingen om de overwin ning. Aarzelend laat hij het glas los. Ga terug, terug naar je huis, verzoen je met je vader. W.e- mislag legol adas benij Jisroeil (alles zal verge ven worden) fluistert de Malog Touf (goede Ge nius) tegen de Joodsche ziel, die hij, zoo teer, zoo ïein gekend heeft.. Neen, hij zal de melk niet aanroeren., hij zal gaan naar den top der dui nen, vanwaar hij de zee kan zien., hij zal wer pen in zee zijn zonden., hij zal niets gebruiken, hij zal terugkeeren.daar op 't duin zal hij boe te doen, zich op de borst slaan met felle slagen. Maar het Ongeloof spreekt Keer terug, keer terug dwaas, haha Onder werp je weer aan dc ijzeren tucht van je vader, wordt Rebbe (Rabbijn.) Hahaha! Wordt rebbe! Een rebbe, die op den Verzoendag zijn lippen met melk bevochtigtEen mooie rebbe Laat Mirjam omkomen, dwaas, Mirjam, die je slechts in Parijs hebt op te zoeken, Mirjam, die met een vreugdekreet op je zal toesnellen. Mirjam, die je lief heeft, die de jouwe zal zijn, Mirjam, in wier armen je hoogste vreugde wacht. Waarom aarzel je dwaas. Waarom deins je terug., waarom bidt je w ehosijr soton mijolijnoe, wendt de booze van ons af Ben ik je booze geest Ga dan heen, ga terug naar je droom van dezen nacht in het doodenhuis, hoe jij voor de deur van ie vaders huis moest blijven staan, terwijl do Joodsche zwerver toegang kreeg. Melk, daar staat melk, tast toe wankelmoedige, drink melk. je behoort niet meer.tot het leger der Joden. Mi- goets lamagené. buiten, buiten het leger der Jo den moet je zwerven, drink, drink. Waarom zou je het laten Je bent geen Jood meer. Voor jou is het grey Verzoendag. Waarom zou jij honge ren, dorst lijden Ze hebben je uitgeworpen Sterker en sterker wordt in zijn onderbewustzijn de macht van de Rede, de macht van het onge loof. De genius van het Jodendom, die hem vanaf zijn jeugd geleid heefl, wordt zwakker en zwak ker. Het Joodsche zaad, dat deze in zijn hart ge strooid had, het zaad, dat tot verzoening met zijl ouders had moeten ontkiemen, wordt hoe lang* hoe meer verstikt. Hahaha, had akelig zijn lach geschrild. Onzin er bestaat niets meer voor mij, geen Joumkippoei geen vaderhuis, geen wetten, niets, niets. Ik hel honger, ik heb dorst, ik sta buiten het Joden don en zijn wetten. Migoets lamagené (uitgeworpei ben ik), ik ben geen Jood meer. Haastig had hij toen het glas opgenomen, he weer na.ar zijn lippen gebracht, nog even aarze lend, met een vreemde onrust <»n angèt, dat plot seling een vuurstraal van den Ibemel zou neerda len. om hem te treffen, hem, di'.e nu is de zonde bok van zijn volk, hem, die gis teren nog een bei lige was, maar die van af dit oogenblik met ed roode zondedraad, beladen met den vloek dei melaatschheid zal rondzwerver*, van zijn ouder lijk huis, van de Joden, van Duinhuizen. r De genius van den haat had toerf gezegevierd Ziet ge wel, dwaas, het glas melk is ledig, je lip pen zijn hiet meer verdroogd, en ook de zon 'i: niet verduisterd. Boven je hoofd zingt evengoei de leeuwerik, de bramen aan de> struiken in dl duinen zijn niet verdord. Je bent! verkwikt, eet ander mensch geworden. Alles, sulles zul je w van je afwerpen. Dwaasheid is hief aan een God te God te gelooven Die is er niet;. Zou hij anders zoo onrechtvaardig zijn, een moedorloos meisjl te verderven Godsdienst is dwaa sheid, Gods dienst verwijdert vader en zoon.. 'Spijs- en rein heidswetten hebben je lieele jeugd vergald.... Weg, weg ermede. Doe alleen wat <FjC Rede zegt., de Rede.Er is geen liefde tot God - geen liefde tot vader.geen liefde tot moeder.Jou blijft al leen de liefde tot Mirjam.. Tsraël's Wijzen hadden gelijk, te verkondigen dat er moest zijn 'n sejok latou.ro (een cmheininj om de leer), dat. men van de Wet ook niet hei minste mocht afnemen, omd?it, wanneer men eenmaal begon te tornen aan cïe gebeden der Hei lige Leer, men er o zoo licht boe zou komen ten slotte alles te verwerpen. Zoo was het met Arthur Roos gegaan. Na kot ten tijd was hij van een ingebogen vrome Semina rist een onverschillige, ja zelfs een atheïst gevvoi den. Eén doel had hij nog slechts voor oogen.' Mirjam. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1930 | | pagina 6