UOH.
Agent Heineken'
NIÜS
s
Electr. Mineraalwaterfabriefe
in huurkoop i 10 per maand
„Velo" verkoopmagazijn
„De Adelaar*'
Om bet Oude Beloof
te
Reclame Optocht.
in spoorfluweel, peau de pectie
Magaz. „DeSter"
Grootste en mod
Telefoon 57 en 18
irnste inrichting '>üer ter plaatse. Aanbevelend.
IJ
33
IS je WASCHMACHINE.
KOST COMPLEET f 108
(geheel electrisch)
Elftstraat 18,
H.-HOEF.
DIJKSHOORN vl Jac. v. Koningsbrugye.
MODERN BINDWERK. -
Amsterdamsche kledingmagazijn
HEEREN- JONGEHEEREN cn
KINDERKLEEDING.
W. F. GORTER
i.
Aangiften worden Inge
wacht voor deelname
aan den
DE GROOTE STRIJD.
AUTOBUSDIENST
Schoolbrceken
PETROLEUM
ZIJN HET UW
O OG EN
'jAAT dan naar
Joh. Lauwers.
TARAX-KLIERSUfOOP
DE VELQ
Da grootste garantie
Vraagt Demonatratle.
BLOEMENMAGAZIJN „CORONA"
Koningstraat 67 Den Helder
Postrekening 9955Ó Telefoon 210
55
DE ADELAAR"
ZAL HANDHAVEN IN KWALITET EN PRIJS
Verkoopt uitsluitend le klas
Al onze kleeding is prima gemaakt.
Al wat U in de „ADELAAR" koopt wordt U verkocht
met garantie, elk kleedingstuk wordt gegarandeerd.
„DE ADELAAR" brengt u steeds het nieuwste en naar
ieders beurs is hier wat te vinden.
„DE ADELAAR" verkoopt prima Waterproof-regen
jassen.
„Eenmaal gekocht in „de Adelaar" en u blijft als
klant
Kalzsrslr. 92, Den Helder
Let op dit adres en loop niet verkeerd.
Zondags tot 2 uur geopend.
Kermis te Schagerbrug
14, 15. 16 en 17 Sept.
Bezoekt het
HOTEL
Het Wapen van de Zijpe
ederen dag gelegenheid tot
DANSEN
Jazz Band Batavier
MAANDAGavond 8 uur:
ipvoering van het Tooneelspel
Gekocht en Betaald
•Entre f 1.25, alles inbegrepen
laatsbespreking vanaf heden
a 10 cent.
WOENSDAG
Handicap Biljartmatch
.om kunstvoorwerpen. Open
»roor ieder. Aanvang 3 uur nm.
Inleggeld f 1.-
Des avonds groot
GEMASKERD BAL
om luxe voorwerpen
Aanvang: 8 uur.
Beledigd Makelaar, Behagen.
Tel. No. 13,
belast zich met het opmaken
van boedelscheidingen, suc
cessie, Memories (naar eigen
schatting) koopacten, ruilin
gen, huurcontracten, enz. en
het verstrekken van gelden
onder hypothecair verband.
Geeft advies in
belastingaangelegenheden.
Zitdag te Hippolytnshoef
ten huize van N. KOK aan de
Nieuwstraat, iederen
Zaterdag van lt2 nar.
FEUILLETON.
OORSPRONKELIJKE ROMAN
door LEVY GRUNWALD.
(Nadruk verboden.)
(45.
En wéér voelde Arthur het vreemde. In
honderden, ja in dui2enden steden, zaten
Joden in gewre-lokalen. In goloes (in balling
schap) waren zij. Allen hadden zij zich in
b nationaliteiten gesplitst leefden volgens ze
il den en gewoonten van het land, maar in het
g bestudeeren der Grondwet, de Thora, waren
d>zij één volk gebleven. Iri Rusland, Amerika,
r Frankrijk of Duitschland, overal was het
gewre-lokaal, als een Joodsch consulaat, -een
s klein stukje geboortegrond. Overal dezelfde
<J miniek, dezelfde humor overal het scherpe
K betoog, het twisten over een Joodsch letter-
v tje.
HOOFDSTUK Lil.
v De mannen van de Gewre.
al
Even hadden de mannen opgekeken, toen
c Arthur en Maupie Waas binnenkwamen,
doch direct was er weer volle aandacht voor
den Rebbe (leeraar).
Jj „Dus je bent 't niet eens met Rasjie( een
J: groot bijbelverklaarder) Levy
„Met alle respect voor Rasjie, Rebbe", zegt
VOOR ELK WAT WILS I
Machinale brei-inrichting
van de fijnste tot de grofste
kousen worden door ons
aangebreid.
Beneden elke concurrentie.
Wij wasschen. Wij strijken.
Wij stoomen. Wij verven.
Wij breien en verkoopen
gehaakte Spreien vanaf f 15.
Wij wasschen geslagen
spreien voor f 0.35.
Wij wasschen gehaakte
spreien voor f 0.75.
Wollen dekens stoomen fl.-.
Heeren - costuums stoomen
voor 4 gulden en in een week
T. HENNINK, Beltstraat 39,
Wieringen.
TENTOONSTLLLIKG
BMChlkbaarstallIng van MEDAILLES an
PRIJZEN VOOP ETALAGE-WEDSTRIJD
wordtn zur dankbaar geaccepteerd.
De groote strijd om het bestaan wordt door ieder ge
streden en er vallen dagelijksch slachtoffers. Wan
neer uw weerstandsvermogen geleden heeft, wanneer
gij uw werk niet meer met lust kunt doen wanneer gij
ongedurig zijt of zeuwachtigprikkelbaar en slecht
gehumeurd, dan zijt gij goed op weg een slachtoffer
te worden. Gaat dat zoo voort, dan kunt ge straks
niets meer Daarom versterkt uw krachten nu het nog
tijd is. De SANGUINOSE is het kostelijke middel dat u
snel en zeker de verloren zenuwkracht wedergeeft. Zij
verhoogt uw weerstandsvermogen maakt uw slaap
diep en geeft u dat opgewek gevoel van kracht en blijd
schap dat by een volmaakte gezondheid behoort.
Neemt er de proef van.
SANGUINOSE kost per flesch 2.-, 6 fl. 11,-.
12 fl. 21.-. u
Verkrijgbaar bij de meeste Apoth. en Drogisten.
VAN DAM Co.,
De Riemerstraat 2c/4. den haag
M Q E E L
WIERINGEN - SCHAGEN
(DIVERSE KLEUREN)
en CHEVIOT
Spoorstr. 46-48, Dan Halder
In aansluiting op ile
Hippolytushoef
VVesterland
Van Ewijcksluis
KI. Sluis (A.P. Polder)
Oudesluis
Keinsmerbrug
Schagerbrug
Lagedijk
Schagen (Markt)
Schagen (Station)
treinen van en
a a2 c
6.35 9.15 8.—
6.42 9.22 8.07
6.51 9.31 8.16
7— 9.40 8.25
7.09 9.49 8.34
7.15 9.55 8.40
7.19 9.59 8.44
7.22 10.02 8.47
7.28 10.08 8.53
7.33 10.13
naar het Zuiden,
del
12.— 15.05 15.30
12.07 15.12 15.37
12.16 15.21 15.46
12.25 15.30 15.55
12.34 15.39 16.04
12.40 15.45 16.10
12.44 15.49 16.14
12.47 15.52 16-17
12.53 15.58 16.23
12.58 16.03 16.28
PRIMA AMERICAN
14 cent par Liter.
Vrij aan huis. De Automaat. I
Payglop 3 - Alkmaar
Het oudste en beste adres
45 jaar bestaan 45 jaar vertrouwen
Reeds uw Ouders en Grootouders pochten hun
brillen en lieten hun recepten hij ons gereed
maken.
Onze oude en alom bekende zaak waarborgen U
prima werk en vakkundige bediening.
SPAART UW OOGEN.
Aanbevelend.
Scliagen (Station)
Schagen (Markt)
I.agedijk
Schagerbrug
Keinsmerbrug
Oudesluis
KI. Sluis (A.P. Polder)
Van Ewijcksluis
Westerland
Hippolytushoef
a b H
9.12 10.45 11.02
9.17 10.50 11.07
9.23 10.56 11.13
9.26 10.59 11.16
9.30 11.03 11.20
9.36 11.09 11.26
9.45 11.18 11.35
9.54 11.27 11.44
10.03 11.36 11.53
10.10 11.43 12.—
12.—
12.06
12.09
12.13
12.19
12.28
12.37
12.46
12.53
d
14.—
14.05
14.11
14.14
14.18
14.24
14.33
14.42
14.51
14.58
18.-
18.05
18.11
18.14
18.18
18.24
18.31
18.40
18.49
18.58
Zon- en Feestdagen
Hippolytushoef V 6.35 9.15 3.30
Schagen V 9.12 11.02 5.40
De boven de tabellen geplaatste letters hebben de navol
gende beteekenis
a is dagelijks
b is dagelijks behalve Zon- en Feestdagen en Donderdags
c is Donderdags en buitengewone Markt- en Feestdagen
te Schagen
d is Maandags, Vrijdags en Zaterdags
e is dagelijks behalve Zaterdags en Zondags
I is alleen Zaterdags en Zondags
g is alleen Zon- en Feestdagen ,1
a2 is dagelijks behalve Donderdags.
De resultaten bereikt met TARAX KLIERSIROOP tegen alle
klierziekten zijn verrassend en van blijvenden aard.
Wacht U voor namaak Vraagt steeds TARAX lWettig gedeponeerd
Prijs per flacon 1 2.50
Va ar engros Pa Gabr. Rotgans,Schagor»
de aangesprokene, een oude man. „Ik zeg
maar d'r staat in de Wet (gezegend zal ze
zijn) God maakte voor Adam en Eva de
rokken. Zegt mijn schoonzoon gister tegen
me Wie gelooft nou zoo iets Ja, Kodesj-
borrege (God) zal^neme een naald en een
draad en een stukkie witte katoen van de
Vries van Buuren en al daarvan maken een
onderrok, zeit me dat ventje tegen mij Heb
ik 'm een draai om z'n kop gegeven, 'm ge
zegd, dat ie eerbiediger over de wet moet
spreken. Is-ie beginnen te schreeuwen. Is-ie
bij me vrouw, me Raatje (tot honderd jaar
zal ze leven) gekomme, het ze gezeid, waar
om huil je Zeft-ie, omdat ik vraag of de
rok van Adem en Eva van katoen van de
Vriezevanbuuren gemaakt is. Het Raatje,
die mesjogge met 'm is, mijn van katoen
gegeven, omdat ik 'm gepatsjt heb, maar
emmes, inderdaad, Rebbe, moeten we nu
inderdaad aannemen, dat 't gewone rokken
waren
„Jij hebt recht te vragen je kleinzoon
heeft recht te krijs jen Raatje heeft recht,
je de les te lezen, maar de Thouro heeft al
tijd recht en de Heer der Wereld heeft het
meeste recht", sprak de rebbe.
Toen, in een dreuntoon vervallend, die al
le Joden in alle landen aannemen, wanneer
ze over iets uit de Thora gaan spreken, ver
volgde de rebbe „Inderdaad moeten we aan
nemen, wat in de Thora staat. We mogen
er niets afnemen en we mogen er niets bij
voegen, maar wél mogen we d'r over spre
ken. Ik heb eens gelezen", zang-doceerde
de rebbe verder, „in Kabala jullie weten
wel, dat is een heel oud mystiek boek
De Wijzen zeggen men zal geen Kabala
leeren, vóórdat men 40 jaar isf want daar
staat zooveel geleerds in, dat je 't anders
niet verwerken kan. Heb ik, omdat ik al bij
na veertig jaar getrouwd ben, daarin wel
mogen lezen. Heb ik ook gelezen over de
rokken, die God gemaakt heeft. Er staat
God maakte voor Adam en Eva rokken van
huiden, dus niet van katoen van de Vries
Van Buuren je kleinzoon is dus geen
gammer (ezel). Wat voor een huid was de
ze rok De Zohar zegtDe mensch werd
geschapen naar het evenbeeld van God. Is
God een mensch als wij Neen, God is de
groote onzienbare, ontzagwekkende Ziel, die
alles doortrilt. Hij is de Hoogste Heiligheid.
Hij is de hoogste Liefde. Hij is de hoogste
Barmhartigheid. Het hoogste in de Schep
ping. God heeft een vonkje van Zijn ziel
genomen en naar dit, het evenbeeld van Zijn
Geest, den mensch geschapen. Weroeag el-
loukiem, de geest van God zweefde over de
wateren. Adam was dus naar het beeld van
den Geest van God gemaakt
Hoor toe, Sjimme. Dus was de geest der
eerste menschen niet omhuld door een men-
schelijk lichaam.
Nu zegt de Kabala zoolang Odom horis-
joun (de eerste mensch) voldeed aan wat
de Schepper hem verordend had, was hij
een lichtende, heilige afstraling, een ziel die
geen stoffelijk lichaam van huiden noodig
had. Toen echter de eerste menschen Gods
bevel overtraden, toen werden ze net als
wij, allen gewone menschen. Toen trok God
over hun nesjomme (ziel) een rok (lichaam)
van vellen, toen kregen ze kosnous ngour
wajalbisjijm (rokken van huiden) en wer
den ze gekleed.
Dat zegt ongeveer de Kabala. Andere ge
leerden zeggen 't waren oorspronkelijk
geen kosnous, ngour, rokken van huid, maar
kosnous our, rokken van licht.
Met de Kabala hebben we hier echter niks
te maken, hier leeren we alleen de wet. Som
mige rabbijnen zeggen, de Kabala is sjtoss
(onzin, sprookjes) als je je er te veel in ver
diept wordt je mesjogge (gek), houdt je dus
alleen verder bezig met de Thora (leer)
want die is nog duizendmaal meer dan de
Kabale een ngijts (een boom des levens)".
Met deze woorden besloot de Rebbe zijn
aanspraak. Toen het vertrek rondziende,
telde hij de aanwezigen. „We hebben min-
jen. Zeg jij dus kaddasj (gebed) Japie Tas."
„Excuseert u even Rebbe," fluistert Mau
pie Waas, „deze heer is hier gekomen, om
iemand te laten bensjen. Ze is hee.1, heel erg
naar."
Aller oogen wenden zich nu vol medelij
den naar Arthur Roos. Direct zijn ze vol
rachmones (medegevoel). Ze weten het,
bensjen is iets heel, heel verheven. Geen
van allen kenden den man, die hier kwam
en toch voelden zij diep met hem mee hem
mee. Nebbisj
Zeker nog een jong meisje. De mannen
van de gewre konden d'r over mee praten
wat 't was als ziekte en dood het huis bin
nenkwamen. Zij huiverden, doch zwegen eer
biedig. „Is de zieke een familielid van u
sprak de Rebbe vriendelijk.
„Zij is mijn zuster" antwoordde Arthur
op gesmoorden toon.
„Haar naam
„Mirjam bas Awrohom" (Mirjam de doch
ter van Abram.)
Onwennig klonken de Joodsche woorden
de eerste, die sedert jaren over zijn lippen
waren gekomen, uit zijn mond. De eerste
Joodsch woorden die hij weer sprak, was de
naam vanMirjam, van het meisje, dat
hij innig, innig had lief gehad, dat door de
Joden was uitgeworpen, gelijk hij, vervloekt
was. .Zijn lief klein jeugdvriendinnetje, dat
lag nu te zieltogen in een der gemeenste
krotten van Amsterdam, enhij, de ge
leerde dokter, was onmachtig den dood
tegen te houden Hijde atheïst, was te
ruggegaan naar de Joden in het ghetto, om
hun te vragen Mirjam te bensjen Zelfs nu
trachtte hij zich zelf wijs te maken, dat het
Oude Geloof onzin was, trachtte hij zich te
ontrekken aan dat dwaze bijgeloof. Het was
immers alleen maar een proef op de som
Mirjam was reddeloos verloren. Zelfs de God
der Joden zou onmachtig blijken, want er
was geen Goder was alleende Rede.
Langzaam, onder doodsch stilzwijgen,
schreed de Rebbe naar de plaats, waar de
Wetsrollen bewaard werden en opende de
Arke, waarop de Wetsrollen op perkament
geschreven stonden. Toen nam hij een gom-
mesj (boek, waarin de Wet gedrukt is, in te
genstelling met de Wetsrol, waarin de letters
met de hand geschreven zijn) en begon snel
de regels te lezen. De eerste vrouwelijke
naam, welke hij zou tegenkomen, was dan
bestemd, om den nieuwen naam van Mir
jam te vormen. „En Rachel zeideRa
chel Rachel zou dus dien nieuwen naam
zijn, had het gommesj beslist. Nu begon
het bensjen. Het was een aandoenlijk ge
zicht, die bejaarde mannen te zien staan
bij de gebedskaarsen, die een grillig schijn
sel wierpen op de Wetsrollen in de eenvou
dige Heilige ArkeDe vereeniging was
niet rijk. Kostbare kleinoodiën waren niet
in de Heilige Arke aanwezig. Maar dat was
ook niet noodig, de Heer over Leven en Dood
keek meer naar Waarheid, Liefde, Toewij
ding, volle overgave des harten, dan naar
uiterlijkheden. Niet alleen het feit, dat de
naam van de zieke veranderde, kon het her
stel bijdragen. Dit wisten, dit voelden zij De
Heilige, geloofd zij Hij, is te verheven, om,
als een mensch van naam veranderd ls; hem
alleen daardoor het leven te laten behou
den. Het was niet alleen de naamsverande»
ring, die hier redding kon brengen. Alifeen
als zij hun ziel ophieven en innig belangeloos
baden en smeekten, om een hun geheel on
bekend, jong menschenleven te redden dan
zou hun gebed verhoord kunnen wórden
door den machtigen Schepper van hemel en
aarde. Alleen als zij hun doel boven het
aardsche konden verheffen, als deze vrij
was zich vol mededoogen uit te storten over
een hun onbekend mensch, dan zou de
Groote Ziel van alle leven, de God van al
len, niet onbarmhartig zijn
(Wordt vervolgd)