UOH. Agent Heineken' NIÜS s Electr. Mineraalwaterfabriefe in huurkoop i 10 per maand „Velo" verkoopmagazijn „De Adelaar*' Om bet Oude Beloof te Reclame Optocht. in spoorfluweel, peau de pectie Magaz. „DeSter" Grootste en mod Telefoon 57 en 18 irnste inrichting '>üer ter plaatse. Aanbevelend. IJ 33 IS je WASCHMACHINE. KOST COMPLEET f 108 (geheel electrisch) Elftstraat 18, H.-HOEF. DIJKSHOORN vl Jac. v. Koningsbrugye. MODERN BINDWERK. - Amsterdamsche kledingmagazijn HEEREN- JONGEHEEREN cn KINDERKLEEDING. W. F. GORTER i. Aangiften worden Inge wacht voor deelname aan den DE GROOTE STRIJD. AUTOBUSDIENST Schoolbrceken PETROLEUM ZIJN HET UW O OG EN 'jAAT dan naar Joh. Lauwers. TARAX-KLIERSUfOOP DE VELQ Da grootste garantie Vraagt Demonatratle. BLOEMENMAGAZIJN „CORONA" Koningstraat 67 Den Helder Postrekening 9955Ó Telefoon 210 55 DE ADELAAR" ZAL HANDHAVEN IN KWALITET EN PRIJS Verkoopt uitsluitend le klas Al onze kleeding is prima gemaakt. Al wat U in de „ADELAAR" koopt wordt U verkocht met garantie, elk kleedingstuk wordt gegarandeerd. „DE ADELAAR" brengt u steeds het nieuwste en naar ieders beurs is hier wat te vinden. „DE ADELAAR" verkoopt prima Waterproof-regen jassen. „Eenmaal gekocht in „de Adelaar" en u blijft als klant Kalzsrslr. 92, Den Helder Let op dit adres en loop niet verkeerd. Zondags tot 2 uur geopend. Kermis te Schagerbrug 14, 15. 16 en 17 Sept. Bezoekt het HOTEL Het Wapen van de Zijpe ederen dag gelegenheid tot DANSEN Jazz Band Batavier MAANDAGavond 8 uur: ipvoering van het Tooneelspel Gekocht en Betaald •Entre f 1.25, alles inbegrepen laatsbespreking vanaf heden a 10 cent. WOENSDAG Handicap Biljartmatch .om kunstvoorwerpen. Open »roor ieder. Aanvang 3 uur nm. Inleggeld f 1.- Des avonds groot GEMASKERD BAL om luxe voorwerpen Aanvang: 8 uur. Beledigd Makelaar, Behagen. Tel. No. 13, belast zich met het opmaken van boedelscheidingen, suc cessie, Memories (naar eigen schatting) koopacten, ruilin gen, huurcontracten, enz. en het verstrekken van gelden onder hypothecair verband. Geeft advies in belastingaangelegenheden. Zitdag te Hippolytnshoef ten huize van N. KOK aan de Nieuwstraat, iederen Zaterdag van lt2 nar. FEUILLETON. OORSPRONKELIJKE ROMAN door LEVY GRUNWALD. (Nadruk verboden.) (45. En wéér voelde Arthur het vreemde. In honderden, ja in dui2enden steden, zaten Joden in gewre-lokalen. In goloes (in balling schap) waren zij. Allen hadden zij zich in b nationaliteiten gesplitst leefden volgens ze il den en gewoonten van het land, maar in het g bestudeeren der Grondwet, de Thora, waren d>zij één volk gebleven. Iri Rusland, Amerika, r Frankrijk of Duitschland, overal was het gewre-lokaal, als een Joodsch consulaat, -een s klein stukje geboortegrond. Overal dezelfde <J miniek, dezelfde humor overal het scherpe K betoog, het twisten over een Joodsch letter- v tje. HOOFDSTUK Lil. v De mannen van de Gewre. al Even hadden de mannen opgekeken, toen c Arthur en Maupie Waas binnenkwamen, doch direct was er weer volle aandacht voor den Rebbe (leeraar). Jj „Dus je bent 't niet eens met Rasjie( een J: groot bijbelverklaarder) Levy „Met alle respect voor Rasjie, Rebbe", zegt VOOR ELK WAT WILS I Machinale brei-inrichting van de fijnste tot de grofste kousen worden door ons aangebreid. Beneden elke concurrentie. Wij wasschen. Wij strijken. Wij stoomen. Wij verven. Wij breien en verkoopen gehaakte Spreien vanaf f 15. Wij wasschen geslagen spreien voor f 0.35. Wij wasschen gehaakte spreien voor f 0.75. Wollen dekens stoomen fl.-. Heeren - costuums stoomen voor 4 gulden en in een week T. HENNINK, Beltstraat 39, Wieringen. TENTOONSTLLLIKG BMChlkbaarstallIng van MEDAILLES an PRIJZEN VOOP ETALAGE-WEDSTRIJD wordtn zur dankbaar geaccepteerd. De groote strijd om het bestaan wordt door ieder ge streden en er vallen dagelijksch slachtoffers. Wan neer uw weerstandsvermogen geleden heeft, wanneer gij uw werk niet meer met lust kunt doen wanneer gij ongedurig zijt of zeuwachtigprikkelbaar en slecht gehumeurd, dan zijt gij goed op weg een slachtoffer te worden. Gaat dat zoo voort, dan kunt ge straks niets meer Daarom versterkt uw krachten nu het nog tijd is. De SANGUINOSE is het kostelijke middel dat u snel en zeker de verloren zenuwkracht wedergeeft. Zij verhoogt uw weerstandsvermogen maakt uw slaap diep en geeft u dat opgewek gevoel van kracht en blijd schap dat by een volmaakte gezondheid behoort. Neemt er de proef van. SANGUINOSE kost per flesch 2.-, 6 fl. 11,-. 12 fl. 21.-. u Verkrijgbaar bij de meeste Apoth. en Drogisten. VAN DAM Co., De Riemerstraat 2c/4. den haag M Q E E L WIERINGEN - SCHAGEN (DIVERSE KLEUREN) en CHEVIOT Spoorstr. 46-48, Dan Halder In aansluiting op ile Hippolytushoef VVesterland Van Ewijcksluis KI. Sluis (A.P. Polder) Oudesluis Keinsmerbrug Schagerbrug Lagedijk Schagen (Markt) Schagen (Station) treinen van en a a2 c 6.35 9.15 8.— 6.42 9.22 8.07 6.51 9.31 8.16 7— 9.40 8.25 7.09 9.49 8.34 7.15 9.55 8.40 7.19 9.59 8.44 7.22 10.02 8.47 7.28 10.08 8.53 7.33 10.13 naar het Zuiden, del 12.— 15.05 15.30 12.07 15.12 15.37 12.16 15.21 15.46 12.25 15.30 15.55 12.34 15.39 16.04 12.40 15.45 16.10 12.44 15.49 16.14 12.47 15.52 16-17 12.53 15.58 16.23 12.58 16.03 16.28 PRIMA AMERICAN 14 cent par Liter. Vrij aan huis. De Automaat. I Payglop 3 - Alkmaar Het oudste en beste adres 45 jaar bestaan 45 jaar vertrouwen Reeds uw Ouders en Grootouders pochten hun brillen en lieten hun recepten hij ons gereed maken. Onze oude en alom bekende zaak waarborgen U prima werk en vakkundige bediening. SPAART UW OOGEN. Aanbevelend. Scliagen (Station) Schagen (Markt) I.agedijk Schagerbrug Keinsmerbrug Oudesluis KI. Sluis (A.P. Polder) Van Ewijcksluis Westerland Hippolytushoef a b H 9.12 10.45 11.02 9.17 10.50 11.07 9.23 10.56 11.13 9.26 10.59 11.16 9.30 11.03 11.20 9.36 11.09 11.26 9.45 11.18 11.35 9.54 11.27 11.44 10.03 11.36 11.53 10.10 11.43 12.— 12.— 12.06 12.09 12.13 12.19 12.28 12.37 12.46 12.53 d 14.— 14.05 14.11 14.14 14.18 14.24 14.33 14.42 14.51 14.58 18.- 18.05 18.11 18.14 18.18 18.24 18.31 18.40 18.49 18.58 Zon- en Feestdagen Hippolytushoef V 6.35 9.15 3.30 Schagen V 9.12 11.02 5.40 De boven de tabellen geplaatste letters hebben de navol gende beteekenis a is dagelijks b is dagelijks behalve Zon- en Feestdagen en Donderdags c is Donderdags en buitengewone Markt- en Feestdagen te Schagen d is Maandags, Vrijdags en Zaterdags e is dagelijks behalve Zaterdags en Zondags I is alleen Zaterdags en Zondags g is alleen Zon- en Feestdagen ,1 a2 is dagelijks behalve Donderdags. De resultaten bereikt met TARAX KLIERSIROOP tegen alle klierziekten zijn verrassend en van blijvenden aard. Wacht U voor namaak Vraagt steeds TARAX lWettig gedeponeerd Prijs per flacon 1 2.50 Va ar engros Pa Gabr. Rotgans,Schagor» de aangesprokene, een oude man. „Ik zeg maar d'r staat in de Wet (gezegend zal ze zijn) God maakte voor Adam en Eva de rokken. Zegt mijn schoonzoon gister tegen me Wie gelooft nou zoo iets Ja, Kodesj- borrege (God) zal^neme een naald en een draad en een stukkie witte katoen van de Vries van Buuren en al daarvan maken een onderrok, zeit me dat ventje tegen mij Heb ik 'm een draai om z'n kop gegeven, 'm ge zegd, dat ie eerbiediger over de wet moet spreken. Is-ie beginnen te schreeuwen. Is-ie bij me vrouw, me Raatje (tot honderd jaar zal ze leven) gekomme, het ze gezeid, waar om huil je Zeft-ie, omdat ik vraag of de rok van Adem en Eva van katoen van de Vriezevanbuuren gemaakt is. Het Raatje, die mesjogge met 'm is, mijn van katoen gegeven, omdat ik 'm gepatsjt heb, maar emmes, inderdaad, Rebbe, moeten we nu inderdaad aannemen, dat 't gewone rokken waren „Jij hebt recht te vragen je kleinzoon heeft recht te krijs jen Raatje heeft recht, je de les te lezen, maar de Thouro heeft al tijd recht en de Heer der Wereld heeft het meeste recht", sprak de rebbe. Toen, in een dreuntoon vervallend, die al le Joden in alle landen aannemen, wanneer ze over iets uit de Thora gaan spreken, ver volgde de rebbe „Inderdaad moeten we aan nemen, wat in de Thora staat. We mogen er niets afnemen en we mogen er niets bij voegen, maar wél mogen we d'r over spre ken. Ik heb eens gelezen", zang-doceerde de rebbe verder, „in Kabala jullie weten wel, dat is een heel oud mystiek boek De Wijzen zeggen men zal geen Kabala leeren, vóórdat men 40 jaar isf want daar staat zooveel geleerds in, dat je 't anders niet verwerken kan. Heb ik, omdat ik al bij na veertig jaar getrouwd ben, daarin wel mogen lezen. Heb ik ook gelezen over de rokken, die God gemaakt heeft. Er staat God maakte voor Adam en Eva rokken van huiden, dus niet van katoen van de Vries Van Buuren je kleinzoon is dus geen gammer (ezel). Wat voor een huid was de ze rok De Zohar zegtDe mensch werd geschapen naar het evenbeeld van God. Is God een mensch als wij Neen, God is de groote onzienbare, ontzagwekkende Ziel, die alles doortrilt. Hij is de Hoogste Heiligheid. Hij is de hoogste Liefde. Hij is de hoogste Barmhartigheid. Het hoogste in de Schep ping. God heeft een vonkje van Zijn ziel genomen en naar dit, het evenbeeld van Zijn Geest, den mensch geschapen. Weroeag el- loukiem, de geest van God zweefde over de wateren. Adam was dus naar het beeld van den Geest van God gemaakt Hoor toe, Sjimme. Dus was de geest der eerste menschen niet omhuld door een men- schelijk lichaam. Nu zegt de Kabala zoolang Odom horis- joun (de eerste mensch) voldeed aan wat de Schepper hem verordend had, was hij een lichtende, heilige afstraling, een ziel die geen stoffelijk lichaam van huiden noodig had. Toen echter de eerste menschen Gods bevel overtraden, toen werden ze net als wij, allen gewone menschen. Toen trok God over hun nesjomme (ziel) een rok (lichaam) van vellen, toen kregen ze kosnous ngour wajalbisjijm (rokken van huiden) en wer den ze gekleed. Dat zegt ongeveer de Kabala. Andere ge leerden zeggen 't waren oorspronkelijk geen kosnous, ngour, rokken van huid, maar kosnous our, rokken van licht. Met de Kabala hebben we hier echter niks te maken, hier leeren we alleen de wet. Som mige rabbijnen zeggen, de Kabala is sjtoss (onzin, sprookjes) als je je er te veel in ver diept wordt je mesjogge (gek), houdt je dus alleen verder bezig met de Thora (leer) want die is nog duizendmaal meer dan de Kabale een ngijts (een boom des levens)". Met deze woorden besloot de Rebbe zijn aanspraak. Toen het vertrek rondziende, telde hij de aanwezigen. „We hebben min- jen. Zeg jij dus kaddasj (gebed) Japie Tas." „Excuseert u even Rebbe," fluistert Mau pie Waas, „deze heer is hier gekomen, om iemand te laten bensjen. Ze is hee.1, heel erg naar." Aller oogen wenden zich nu vol medelij den naar Arthur Roos. Direct zijn ze vol rachmones (medegevoel). Ze weten het, bensjen is iets heel, heel verheven. Geen van allen kenden den man, die hier kwam en toch voelden zij diep met hem mee hem mee. Nebbisj Zeker nog een jong meisje. De mannen van de gewre konden d'r over mee praten wat 't was als ziekte en dood het huis bin nenkwamen. Zij huiverden, doch zwegen eer biedig. „Is de zieke een familielid van u sprak de Rebbe vriendelijk. „Zij is mijn zuster" antwoordde Arthur op gesmoorden toon. „Haar naam „Mirjam bas Awrohom" (Mirjam de doch ter van Abram.) Onwennig klonken de Joodsche woorden de eerste, die sedert jaren over zijn lippen waren gekomen, uit zijn mond. De eerste Joodsch woorden die hij weer sprak, was de naam vanMirjam, van het meisje, dat hij innig, innig had lief gehad, dat door de Joden was uitgeworpen, gelijk hij, vervloekt was. .Zijn lief klein jeugdvriendinnetje, dat lag nu te zieltogen in een der gemeenste krotten van Amsterdam, enhij, de ge leerde dokter, was onmachtig den dood tegen te houden Hijde atheïst, was te ruggegaan naar de Joden in het ghetto, om hun te vragen Mirjam te bensjen Zelfs nu trachtte hij zich zelf wijs te maken, dat het Oude Geloof onzin was, trachtte hij zich te ontrekken aan dat dwaze bijgeloof. Het was immers alleen maar een proef op de som Mirjam was reddeloos verloren. Zelfs de God der Joden zou onmachtig blijken, want er was geen Goder was alleende Rede. Langzaam, onder doodsch stilzwijgen, schreed de Rebbe naar de plaats, waar de Wetsrollen bewaard werden en opende de Arke, waarop de Wetsrollen op perkament geschreven stonden. Toen nam hij een gom- mesj (boek, waarin de Wet gedrukt is, in te genstelling met de Wetsrol, waarin de letters met de hand geschreven zijn) en begon snel de regels te lezen. De eerste vrouwelijke naam, welke hij zou tegenkomen, was dan bestemd, om den nieuwen naam van Mir jam te vormen. „En Rachel zeideRa chel Rachel zou dus dien nieuwen naam zijn, had het gommesj beslist. Nu begon het bensjen. Het was een aandoenlijk ge zicht, die bejaarde mannen te zien staan bij de gebedskaarsen, die een grillig schijn sel wierpen op de Wetsrollen in de eenvou dige Heilige ArkeDe vereeniging was niet rijk. Kostbare kleinoodiën waren niet in de Heilige Arke aanwezig. Maar dat was ook niet noodig, de Heer over Leven en Dood keek meer naar Waarheid, Liefde, Toewij ding, volle overgave des harten, dan naar uiterlijkheden. Niet alleen het feit, dat de naam van de zieke veranderde, kon het her stel bijdragen. Dit wisten, dit voelden zij De Heilige, geloofd zij Hij, is te verheven, om, als een mensch van naam veranderd ls; hem alleen daardoor het leven te laten behou den. Het was niet alleen de naamsverande» ring, die hier redding kon brengen. Alifeen als zij hun ziel ophieven en innig belangeloos baden en smeekten, om een hun geheel on bekend, jong menschenleven te redden dan zou hun gebed verhoord kunnen wórden door den machtigen Schepper van hemel en aarde. Alleen als zij hun doel boven het aardsche konden verheffen, als deze vrij was zich vol mededoogen uit te storten over een hun onbekend mensch, dan zou de Groote Ziel van alle leven, de God van al len, niet onbarmhartig zijn (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1930 | | pagina 6