NIEMEUER'S K1NG GEEF HEM ST. NIC0LAA5 FRIESCHE HEERENBAAI IT GESCHENK EEN LUXE DOOS OVERAL VERKRIJGBAAR VERZEKERING. SLOT. De brandverzekering. Behalve de gewone vereischten moeten er in de polis die altijd getaxeerd moet zijn nog bijzonderheden staan als de ligging, de belending der ver zekerde vaste goederen, het gebruik daarvan en de aard en het gebruik der belendende gebouwen, voorzoover zulks invloed op de ver zekering hebben kan, de ligging en beien ding der gebouwen en plaatsen waar verze kerde roerende goederen zich bevinden, zijn geborgen of opgeslagen. Een huis kan men op twee wijzen verze keren n.1. dat de schade vergoed wordt, of wel dat vergoed wordt de wederopbouw. In het laatste geval behoeft de verzekeraar niet meer dan 3/4 van de kosten tot wederop bouw te vergoeden omdat anders de verze kerde een nieuw gebouw zou krijgen en dus voordeel hebben. Behalve voor de eigenlijke brandschade is de assuradeur nog aansprakelijk voor de. scha de die gevolg is van brand als waterscha de, diefstal tijdens de brand enz. De landbouwverzekering. Men kan de voort brengselen van den landbouw te velde verze keren voor één of meer jaren is de tijd niet bepaald dan geldt zij voor één jaar. Als bijzonderheden moeten in de polis staan de ligging en belending der landerijen en het gebruik daarvan. Bij het opmaken der schade wordt bere kend, hoeveel de vruchten, zonder het ont staan van de ramp, ten tijde van derzelver inoogsting of genot, zouden zijn waard ge weest, en derzelver waarde na de ramp. De verzekering is verplicht het verschil als scha devergoeding te betalen. (Art. 299 300 en 301 W. v. K.) De levensverzekering. Deze kan in twee vormen voorkomen de verzekeraar betaalt bij den dood van den verzekerden persoon aan een derde (meestal de echtgenoote of echtgenoot) of wel hij doet dit na een be paald aantal jaren aan den verzekerde zelf. Een gemengde verzekering is er dan, wan neer uitbetaald wordt na dien bepaalden tijd of bij vroeger overlijden. Art. 302 luidde vroeger „Het leven van iemand kan ten behoeve van een daarbij be langhebbende verzekerd worden gedurende den tijd bij de overeenkomst op straffe van nietigheid te bepalen." Men nam toen het standpunt in een verzekering voor den ganschen duur van het leven is dan onmoge lijk omdat ieder ten slotte dood gaat en er dus geen kans-overeenkomst meer is. Men voegde daarom in 1875 de regel toe „hetzij voor een tijd bij de overeenkomst te bepalen", hoewel het onnoodig geweest is immers bestaat er wel degelijk een kans-overeen komst, omdat als het leven lang duurt de verzekeraar voordeel heeft, in het tegengestel de geval nadeel, en het tijdstip van overlijden nu is altijd onzeker. Dus was er wel een kans overeenkomst voor 1875. Men kan zich voor iedere som verzekeren, aangezien er door den dood van iemand niet altijd seh&tie in den eigenleken zin wordt geleden. Bij zelfmoord behoeft de assuradeur niet te betalen. Maar in de meeste gevallen bevat de polis de minder strenge bepaling, dat ook bij zelfmoord betaald wordt, mits deze niet bin nen twee jaar na de verzekering gebeurt. De Zeeverzekering. Ook hier geldt vrijwel niets meer van. In de polissen wordt meestal verwezen naar het Engelsch recht. De voorwerpen die hier voornamelijk ver zekerd worden, zijn de schepen, de lading en de te verdienen vrachtpenningen. Sommige belangen mogen niet verzekerd worden, zoo als b.v. de gagiën van het scheepsvolk om dat men denkt, dat dan aan schipper en scheepsvolk den prikkel ontnomen, werd, goed voor het schip te zorgen, want zij hebben geen recht op loon als het sc'nip vergaat. In de polis, dit is hier altijd een getaxeer de polis, moeten weer verschuilende bijzon derheden staan, zoo o.a. of het schip soms van vuren hout is De wet acht het ook heel goed als men zich tegen de „gevaren der sla vernij" verzekerd. Aan het slot van de „verzekering" past mij een kort woord over de onderlinge yerzeke- ring. Het doel daarvan is 'de winst, die dé assu radeur maakt, ten gc/ede te doen komen aan de verzekerde zelf. 7jij vereenigen zich daar toe tot een z.g. onderlinge waarborgmaat schappij en verbin den zich de schade van zekere soort b.7. brand die een hunner mocht lijden, gezamenlijk te dragen en aarr hem, dien zij trof, te vergoeden. Tegenover de( voordeelen, die de onderlin ge verzekering, zeer zeker biedt, staan echter groote nadeeien: is er eens een buitengewone ramp of is het getal ram pen in een bepaalden tijd heel gr.oot, dan zal 't aandeel, dat ieder in de schad^ moet bijdragen zeer groot worden en men hndergaat juist, wat men door assu rantie wilde voorkomenhet lijden van groot nadeel. Slecihts als de waarborgmaat schappij zeer veel, leden telt, wordt dit ge vaar minder. Een overgangsvcirm van assurantie tot onderlinge waarborgmaatschappij tracht de nadeelen van beiclen te ondervangen door de verzekerden in de winsjt te laten deelen, zoo dat er gewaakt "wordt tegen bovenmatige voordeelen van don assiurandeur ten koste der verzekerden, terwijl df*ze laatsten niet in on gunstige jaren dc; verJüezen behoeven te dra gen. Behagen. J. L. LUTJEHAKMS. Ons Lichaam en onze Gezondheid. IS UITSLUITEND VLEESCH- VOEDING SCHADELIJK Op de vraag, of niets dan vleescli het lichaam alles verschaft, wat voor het behoud der gezondheid en arbeids kracht noodig is, werd onlangs door den geleerde Vilhjanur Stefansson en door den expeditieleider,. Andersen een antwoord gegeven, dat zoo sterk mogelijk spreekt ten gunste van vleescli voeding. Terwijl Andersen zich tijdens zijn verblijf in de Poolstreken een vol jaar uitsluitend met vleescli voedde, zonder de minste storing in zijn ge zondheid, heeft Stefansson dat gedu rende zeven jaar volgehouden. Ook hij ondervond in het geheel geen nadeel i- ge gevolgen. Maar er is nog meer. Om deze door hen waargenomen foi ten ook wetenschappelijk vast te stel len, hebben Stefansson* en Andersen bij hun expeditie zich weer aan een proef onderworpen, die te New York behoorlijk onderzoch is door deskundi gen. Deze wetenschappelijke proefne ming, die door beiden twaalf maan den lang volgehouden werd, bewees e- veneens dat het mensehelijk lichaam niet te lijden heeft tengevolge van voe ding met enkel vleesch. Op grond van New-Yorksche proeven kon ook wor den vastgesteld dat hetzelfde resul taat werd waar-genomen bij mager en vet vleesch. Verschil in voedingswaar de tusschen de beide vleeschsoorten werd niet opgem'erkt. Deze resultaten komen in het alge meen ook overeen met onderzoekingen die men in den laatsten tijd ook in Duitschland heeft gedaan met betrek king tot den vleesclikost. In de eerste plaats werd nagegaan of voor darm en maag rood of wit vleesch beter was. Ook hier zijn geen noemenswaardige verschillen gevonden. Het bleek, dat bij geen van heide te zware eischen werden gesteld aan de stofwisselings organen. Slechts bij ziekelijke afwijkingen van het lichaam moet men met het eten van vleesch voorzichtig zijn. Spe ciaal bij huidziekten, gal, rheumatiek uraemie e.d. Dit geldt ook voor men- schen die een zittend leven leiden. Bovenstaan artikel wil natuurlijk niet zeggen, dat vleesch voeding boven onthouding van vleesch te verkiezen is. In zéér veel gevallen is plantaardig voedsel gezonder en beter. Uitsluiten de vleeschvoeding is in het bijzonder geschikt voor .menschen die in koude streken veel lichaamsbeweging moe ten verrichten. PROVINCIAAL NIEUWS. NOODLANDING FOKKER-JACHT* VLIEGTUIG D 29 BIJ Callantsoog. Het Fokker-jachtvliegtuig D 29 heeft gistermiddag bij het Zwanewater te Callantsooog wegens motordefect een noodlanding moeten melken. Het vliegtuig werd bestuurd door ser geant vliegtaiigmaker Kemper. Deze Irachtte nog het strand te hereiken, doch dit mislukte. Hij kwam met het liegtuig in de drassigen grond terecht liet toestel kwam hierdoor met den ms in den grond te staan. De piloot bleef ongedeerd. Het vlieg tuig werd licht beschadigd en zal gede monteerd moeten worden, waarna het overgebracht zal worden naar het vliegkamp „De Kooy". Telegrafisch werd om assistentie ge aagd, in ieder geval zal het toestel voorloopig op de plaats van het onge val blijven. LEENINGEN NOORD-HOLLAND. In totaal f 1.837.000. U'.ed. Staten van Noord-IIolland stel- li rr voor hen te machtigen, ten laste van de provincie aan te gaan geldlee ngen tot bedragen van f 635.000 we gens kosten van uitbreidingswerken ten behoeve van het Prov. Waterlei dingbedrijf f 40.000 wegens bijdrage lan de gemeente Bergen ten behoeve van den aankoop van een gedeelte van het Bergerbosch f 30.000 wegens deel neming in het aandeelenkapitaal der N..V. ter bestrijding van de werkloos heid i Noord-Holland f 32.000 wegens kosten ten behoeve van den bouw van een nieuw Johanna's Hof op het land goed onder de gemeente Castricum f 50.000 Avegens bijdrage ten behoeve van de totstandkoming van een natuui eservaat in het Gooij f 60.000 wegens kosten van uitvoering van het NVest- friesche Kanalenplan en van de verbe tering van den vaarw eg over het Alk- maardermeer en te bepalen, dat deze leeningen zullen worden aangegaan tegen een reëele rente van ten hoogste 5 pCt. 's jaars, dat de aflossingen in ge lijke of afloopende termijnen als volgt zullen geschieden, onderscheidenlijk in ten hoogste 40, 20, 15. 25, 20 en 40 jaar. 011 dat met de afossingen zal worden begonnen in het jaar, volgend op dat, waarin de leeningen werden gesloten. HET STAPHORSTER BOERTJE. De kantonrechter te Den Helder heeft Dins dag het z.g. Staphorster boertje, dat regelma tig daar zittingen houdt, wegens het onbe voegd uitoefenen der geneeskunst, veroor deeld tot 400 boete subs. 1 maand hechte nis. De eisch van het O was 600 subs. 1 maand. Het bleek, dat i»fhen patiënte had behandeld, tengevolgen waarvan zij vijf maanden in het ziekenhuis moest doorbren gen. Een tweede zaak moest, door het niet aanwezig zijn van een getuige, worden uitge steld. HET NOORDERKWARTIER IN DONKER. Woensdagmiddag even over vier wilde een schipper die bouwmateria len bij een in aanbouw zijnde sluis in den Wieringermeerpolder had gelost, door de sluis nabij Medemblik-West dezen polder weer verlaten, maar streek zijn mast niet, hoewel de sluis wachter hem hiervoor gewaarschuwd had. Bovendien had de sluiswachter hem bevolen de mast te strijken. Het gevolg was, dat hij met vrij hevige kracht tegen de hoogspanningsleiding van het clectrisch gemaal „Lely" aan voer. De leiding brandde door; een groot gedeelte van Noord Holland was toen stroomloos. Zoo waren o.m. Den Helder, Schagen. Wieringen, Modem- blik, Hoorn, Enkhuizen zonder licht. Tegen den schipper is proces ver baal opgemaakt. BINNENLANDSCH NIEUWS. BUITENLANDSCH NIEUWS. HET DAGBOEK VAN ANDREE. De met groote spanning tegemoet ge ziene publicatie van het dagboek van den om het leven gekomen Zweed- schen poolreiziger Andrée is gisteren te Stockholm in boekvorm verschenen. De vertalingen in vijftien talen vol gen zeer spoedig. Uit de aanteckeningen blijkt dat de vroegere berichten omtrent de vlucht van den ballon .en do zwerftocht over liet ijs gedeeltelijk onjuist waren. Hoe wel over het sterven der deelnemers niets vermeld wordt, heeft prof. Lind- berg dit aan de aanteekeningen kun nen reconstrueeren. Andrée en zijn be geleiders zijn volgens deze reconstruc tie niet door gebrek aan levensmidde len, munitie en vuur ondergegaan doch doordat hun kleeding onvoldoende was. Zonder pelzen konden zij aan de ijzige stormen geen weer stand bieden Ontroerend zijn de aanteekeningen van Andrée's tochtgenoot, Strindberg, die voor zijn verloofde bestemd waren Van beteekenis zijn de aanteekenin gen die Andrée den 12 Juli, dus den tweeden dag van de ballonvaart maak te: ,,WU) hebben vandaag weinig bal last moeten uitwerpen en hebben niet geslapen. Het stormt voortdurend en als het zoo doorgaat zullen wij het niet lang uithouden. liet is wonderlijk, zoo hoven de Pool te zweven, al zullen wij misschien op het ijs terecht komen. Wanneer zul len wij opvolgers krijgen Ik kan niet ontkennen, dat het oen trotsch gevoel is, dat ons alle drie beheerscht. Wij gclooven, dat wij thans zouden kun nen sterven. Of wij misschien door 'n sterk individualiteitsgevoel beheerscht worden, dat het niet kan verdragen, te leven en te sterven als een man in den oorlog, vergeten door de ko,mende ge slachten? Het rammelen der kettin gen, het geluid der sleeptouwen in de sneeuw en het klapperen der zeilen zijn cle eenige geluiden die men behal ve het kraken der ballongordel hoort." Wat de eigenlijke aanleiding was, dat men eindelijk moest landen, vindt men in de publicatie niet vermeld. KOUDE en SNEEUWSTORMEN. Reeds 20 Slachtoffers. Een hevige koudegolf, die zich van het Westen naar het Oosten over de Yereenigde Staten beweegt, heeft reeds 20 slachtoffers geëischt, die tengevolge van de hevige koude zijn doodgevroren Te Atlanta in den staat Georgië en in de Rocky Moutains is de vorst zeer fel. En zelfs in het Zuiden, waar het zelden vriest, daalt l|<ï temperatuur des nachts onder nul, UITGEPUTTE GRAANVOORRADEN IN RUSLAND. Men meldt uit Berlijn Blijkens berichten uit Boekarest heb hen vele schippers, die gisteren en eer gisteren uit de Sowjet-Russische ha vens naar Constanza zijn teruggekeerd medegedeeld, dat zij in de Russische havens graan hadden willen laden, maar zich gedwongen hadden gezien leeg uit te loopen, omdat de graan voorraden uitgeput waren. De schippers koopen thans in Con stanza Roemeensch koren, wat een hausse aan de Roemeensche graan markt tengevolge heeft gehad. Dat de Russische graanvoorraden in derdaad zijn uitgeput, kan men ook af leiden uit een verklaring van de Sow- jet Russispjie handelsvertegenwoordi ging te Berlijn, volgens welke Rus?- land den export van graan voorloopig heeft stopgezet en er geen materiaal meer voorhanden was. DE MOORD TE BENNEKOM. Jan Hoek vraagt cassatie. Naar men meldt heeft Jan Hoek, doorvhet gerechtshof te Arnhem wegens den moord te Bennekom tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld, cassatie aangeteekend tegen het arrest van het Hof. DOOR EEN VRACHTAUTO OVERREDEN. Een jongetje gedood. Woensdagmiddag omstreeks half vijf is op de Groenstraat nabij de St. Annastraat te Nijmegen de achtjarige B. Elebracht door een vrachtauto overreden en gedood. De bestuurder van de vrachtauto, wonende te Katwijk (L.) reed met matige snelheid aan de rechterzijde van de weg. De jongen sprong plotseling voor de auto met het bekende noodlottig gevolg. Het lijkje is overgebracht naar het St. Canisiusziekenhuis. nederlandsche smokkelaar aangehouden. Op het vliegterrein van Fuerth is de Nederlander A. C verdacht van het smokkelen van spiritus, aangehouden. Hij kwam met een vliegtuig uit Neder land en wilde naar Zwitserland ver- dei- vliegen. Nadat hij naar de gevange nis was gebracht, eischte hij in vrijheid te worden gesteld, aanvoerende, dat niet hij, maar zijn overleden zwager de gezochte zou zijn. noodlanding militair- vliegtug. Gistermiddag heeft een militair vlieg tuig, komend van Schiphol en met be stemming naar Socsterberg, op een weiland onder Bunschoten bij Spaken- '7 Het beste dacjelijksche middel ter opwekkinqen verfrisschmq. burg een noodlanding moeten maken. De machine bleef steken in de klei en sloeg over den kop. De machine werd zwaar beschadigd. De inzittenden, lui tenant Schouw en Sergeant Rijns, bei den van Soesterberg. kwamen er zon der letsel af. GEMEENTE WIERINGEN. Den Oever. Wij vernemen, dat de eerste spuisluisdeuren, deze week zullen arriveeren op het werk van de Amsterdamsche Ballast- Maatschappij, afkomstig van de machinefa briek Smulders te Utrecht. Den Oever. De onderlosser die door de he vige storm weggeslagen was en afkomstig van de M. U. Z. is jJ. Dinsdag opgepikt en naar De Lemmer gesleept. Den Oever. De heer A. Kos onderwijzer aan de Christelijke school te Den Oever Is met ingang van 1 December benoemd aan de school te Renkum, Gelderland. Als zijn opvolger is alhier benoemd de heer Wever van Vlagtwedde, Groningen, indienst treding met 1 December a.s. De werkman C. Bakker, werkzaam bij de aannemer Hermans kwam zoodanig te vallen in een kelder nabij het Stoomgemaal dat hij verwondingen opliep. Hij moest zich onder geneeskundige behandeling stellen. GRAVEN VAN KAVEL- en WEGSLOO TEN IN DE WIERINGER MEER. Toen de dijken om de Wieringer Meer werden gelegd, werd de. daar voor benoodigde specie uit de Meer zeif gehaald en zoo practisch dat daar door meteen kanalen in den toekomstigen polder ontstonden. Toen de Meer dan ook werd leeggepompt kwamen de vaarten voor den dag, kaarsrecht en ook daarin moet liet welberekende werk van heeren ingenieurs worden be wonderd. Hierboven een baggermachine in een der gebaggerde kanalen na bij de nieuwe sluis bij de Haukes. Naast de kanalen moeten ook kavel- en wegslooten worden gegraven. Graafmachines van de aller nieuwste constructie zijn hiervoor te vyerk ge steld. De grond is vanzelfsprekend heel slap en hoewel de zware me.ehines zijn voorzien van rupsbanden, moet toch plankier worden gelegd, nni wegzak ken te voorkomen Een aantal draglines, zoo noemt men de moderne graat-machine Van de fir ma's v:d. Valk en O. J. Bosker en van dc M.U.Z. hebb/an zoo al duizenden ku heke meters grond verplaatst. Er wordt gerekend op een verkaveling van ca, üof) h A. per week. Er zijn dien tengevolge leeds aanzienlijke oppervlakten verkaveld, waarop bereids een aanvang kon worden gemaakt met do landbouwkundige werkzaamheden en wel in de eerste plaats met die tot bet onttrekken van het water aan den bo dem door het uitvoeren van greppel-werk. Een boormachine In werking in den Wieringermeerpolder. Deze machine boort de klei van onder een zandlaag 2 meter diep uit en brengt deze bo ven. Deze vruchtbare klei wordt door werklieden over het zand verdeeld om zoodoende geschikte teelgrond te verkrijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1930 | | pagina 2