NIEMEUER'S
K1NG
GEEF HEM ST. NIC0LAA5
FRIESCHE HEERENBAAI
IT GESCHENK
EEN LUXE DOOS
OVERAL VERKRIJGBAAR
VERZEKERING.
SLOT.
De brandverzekering. Behalve de gewone
vereischten moeten er in de polis die altijd
getaxeerd moet zijn nog bijzonderheden
staan als de ligging, de belending der ver
zekerde vaste goederen, het gebruik daarvan
en de aard en het gebruik der belendende
gebouwen, voorzoover zulks invloed op de ver
zekering hebben kan, de ligging en beien
ding der gebouwen en plaatsen waar verze
kerde roerende goederen zich bevinden, zijn
geborgen of opgeslagen.
Een huis kan men op twee wijzen verze
keren n.1. dat de schade vergoed wordt, of
wel dat vergoed wordt de wederopbouw. In
het laatste geval behoeft de verzekeraar niet
meer dan 3/4 van de kosten tot wederop
bouw te vergoeden omdat anders de verze
kerde een nieuw gebouw zou krijgen en dus
voordeel hebben.
Behalve voor de eigenlijke brandschade is
de assuradeur nog aansprakelijk voor de. scha
de die gevolg is van brand als waterscha
de, diefstal tijdens de brand enz.
De landbouwverzekering. Men kan de voort
brengselen van den landbouw te velde verze
keren voor één of meer jaren is de tijd
niet bepaald dan geldt zij voor één jaar. Als
bijzonderheden moeten in de polis staan de
ligging en belending der landerijen en het
gebruik daarvan.
Bij het opmaken der schade wordt bere
kend, hoeveel de vruchten, zonder het ont
staan van de ramp, ten tijde van derzelver
inoogsting of genot, zouden zijn waard ge
weest, en derzelver waarde na de ramp. De
verzekering is verplicht het verschil als scha
devergoeding te betalen. (Art. 299 300 en
301 W. v. K.)
De levensverzekering. Deze kan in twee
vormen voorkomen de verzekeraar betaalt
bij den dood van den verzekerden persoon
aan een derde (meestal de echtgenoote of
echtgenoot) of wel hij doet dit na een be
paald aantal jaren aan den verzekerde zelf.
Een gemengde verzekering is er dan, wan
neer uitbetaald wordt na dien bepaalden tijd
of bij vroeger overlijden.
Art. 302 luidde vroeger „Het leven van
iemand kan ten behoeve van een daarbij be
langhebbende verzekerd worden gedurende
den tijd bij de overeenkomst op straffe van
nietigheid te bepalen." Men nam toen
het standpunt in een verzekering voor den
ganschen duur van het leven is dan onmoge
lijk omdat ieder ten slotte dood gaat en er
dus geen kans-overeenkomst meer is. Men
voegde daarom in 1875 de regel toe „hetzij
voor een tijd bij de overeenkomst te bepalen",
hoewel het onnoodig geweest is immers
bestaat er wel degelijk een kans-overeen
komst, omdat als het leven lang duurt de
verzekeraar voordeel heeft, in het tegengestel
de geval nadeel, en het tijdstip van overlijden
nu is altijd onzeker. Dus was er wel een kans
overeenkomst voor 1875.
Men kan zich voor iedere som verzekeren,
aangezien er door den dood van iemand niet
altijd seh&tie in den eigenleken zin wordt
geleden.
Bij zelfmoord behoeft de assuradeur niet te
betalen. Maar in de meeste gevallen bevat de
polis de minder strenge bepaling, dat ook bij
zelfmoord betaald wordt, mits deze niet bin
nen twee jaar na de verzekering gebeurt.
De Zeeverzekering. Ook hier geldt vrijwel
niets meer van. In de polissen wordt meestal
verwezen naar het Engelsch recht.
De voorwerpen die hier voornamelijk ver
zekerd worden, zijn de schepen, de lading en
de te verdienen vrachtpenningen. Sommige
belangen mogen niet verzekerd worden, zoo
als b.v. de gagiën van het scheepsvolk om
dat men denkt, dat dan aan schipper en
scheepsvolk den prikkel ontnomen, werd, goed
voor het schip te zorgen, want zij hebben
geen recht op loon als het sc'nip vergaat.
In de polis, dit is hier altijd een getaxeer
de polis, moeten weer verschuilende bijzon
derheden staan, zoo o.a. of het schip soms
van vuren hout is De wet acht het ook heel
goed als men zich tegen de „gevaren der sla
vernij" verzekerd.
Aan het slot van de „verzekering" past mij
een kort woord over de onderlinge yerzeke-
ring.
Het doel daarvan is 'de winst, die dé assu
radeur maakt, ten gc/ede te doen komen aan
de verzekerde zelf. 7jij vereenigen zich daar
toe tot een z.g. onderlinge waarborgmaat
schappij en verbin den zich de schade van
zekere soort b.7. brand die een hunner
mocht lijden, gezamenlijk te dragen en aarr
hem, dien zij trof, te vergoeden.
Tegenover de( voordeelen, die de onderlin
ge verzekering, zeer zeker biedt, staan echter
groote nadeeien: is er eens een buitengewone
ramp of is het getal ram pen in een bepaalden
tijd heel gr.oot, dan zal 't aandeel, dat ieder in
de schad^ moet bijdragen zeer groot worden
en men hndergaat juist, wat men door assu
rantie wilde voorkomenhet lijden van
groot nadeel. Slecihts als de waarborgmaat
schappij zeer veel, leden telt, wordt dit ge
vaar minder.
Een overgangsvcirm van assurantie tot
onderlinge waarborgmaatschappij tracht de
nadeelen van beiclen te ondervangen door de
verzekerden in de winsjt te laten deelen, zoo
dat er gewaakt "wordt tegen bovenmatige
voordeelen van don assiurandeur ten koste der
verzekerden, terwijl df*ze laatsten niet in on
gunstige jaren dc; verJüezen behoeven te dra
gen.
Behagen. J. L. LUTJEHAKMS.
Ons Lichaam en onze Gezondheid.
IS UITSLUITEND VLEESCH-
VOEDING SCHADELIJK
Op de vraag, of niets dan vleescli het
lichaam alles verschaft, wat voor het
behoud der gezondheid en arbeids
kracht noodig is, werd onlangs door
den geleerde Vilhjanur Stefansson en
door den expeditieleider,. Andersen
een antwoord gegeven, dat zoo sterk
mogelijk spreekt ten gunste van vleescli
voeding. Terwijl Andersen zich tijdens
zijn verblijf in de Poolstreken een vol
jaar uitsluitend met vleescli voedde,
zonder de minste storing in zijn ge
zondheid, heeft Stefansson dat gedu
rende zeven jaar volgehouden. Ook hij
ondervond in het geheel geen nadeel i-
ge gevolgen. Maar er is nog meer.
Om deze door hen waargenomen foi
ten ook wetenschappelijk vast te stel
len, hebben Stefansson* en Andersen
bij hun expeditie zich weer aan een
proef onderworpen, die te New York
behoorlijk onderzoch is door deskundi
gen. Deze wetenschappelijke proefne
ming, die door beiden twaalf maan
den lang volgehouden werd, bewees e-
veneens dat het mensehelijk lichaam
niet te lijden heeft tengevolge van voe
ding met enkel vleesch. Op grond van
New-Yorksche proeven kon ook wor
den vastgesteld dat hetzelfde resul
taat werd waar-genomen bij mager en
vet vleesch. Verschil in voedingswaar
de tusschen de beide vleeschsoorten
werd niet opgem'erkt.
Deze resultaten komen in het alge
meen ook overeen met onderzoekingen
die men in den laatsten tijd ook in
Duitschland heeft gedaan met betrek
king tot den vleesclikost. In de eerste
plaats werd nagegaan of voor darm en
maag rood of wit vleesch beter was.
Ook hier zijn geen noemenswaardige
verschillen gevonden. Het bleek, dat
bij geen van heide te zware eischen
werden gesteld aan de stofwisselings
organen.
Slechts bij ziekelijke afwijkingen
van het lichaam moet men met het
eten van vleesch voorzichtig zijn. Spe
ciaal bij huidziekten, gal, rheumatiek
uraemie e.d. Dit geldt ook voor men-
schen die een zittend leven leiden.
Bovenstaan artikel wil natuurlijk
niet zeggen, dat vleesch voeding boven
onthouding van vleesch te verkiezen
is. In zéér veel gevallen is plantaardig
voedsel gezonder en beter. Uitsluiten
de vleeschvoeding is in het bijzonder
geschikt voor .menschen die in koude
streken veel lichaamsbeweging moe
ten verrichten.
PROVINCIAAL NIEUWS.
NOODLANDING FOKKER-JACHT*
VLIEGTUIG D 29 BIJ Callantsoog.
Het Fokker-jachtvliegtuig D 29 heeft
gistermiddag bij het Zwanewater te
Callantsooog wegens motordefect een
noodlanding moeten melken.
Het vliegtuig werd bestuurd door ser
geant vliegtaiigmaker Kemper. Deze
Irachtte nog het strand te hereiken,
doch dit mislukte. Hij kwam met het
liegtuig in de drassigen grond terecht
liet toestel kwam hierdoor met den
ms in den grond te staan.
De piloot bleef ongedeerd. Het vlieg
tuig werd licht beschadigd en zal gede
monteerd moeten worden, waarna het
overgebracht zal worden naar het
vliegkamp „De Kooy".
Telegrafisch werd om assistentie ge
aagd, in ieder geval zal het toestel
voorloopig op de plaats van het onge
val blijven.
LEENINGEN NOORD-HOLLAND.
In totaal f 1.837.000.
U'.ed. Staten van Noord-IIolland stel-
li rr voor hen te machtigen, ten laste
van de provincie aan te gaan geldlee
ngen tot bedragen van f 635.000 we
gens kosten van uitbreidingswerken
ten behoeve van het Prov. Waterlei
dingbedrijf f 40.000 wegens bijdrage
lan de gemeente Bergen ten behoeve
van den aankoop van een gedeelte van
het Bergerbosch f 30.000 wegens deel
neming in het aandeelenkapitaal der
N..V. ter bestrijding van de werkloos
heid i Noord-Holland f 32.000 wegens
kosten ten behoeve van den bouw van
een nieuw Johanna's Hof op het land
goed onder de gemeente Castricum
f 50.000 Avegens bijdrage ten behoeve
van de totstandkoming van een natuui
eservaat in het Gooij f 60.000 wegens
kosten van uitvoering van het NVest-
friesche Kanalenplan en van de verbe
tering van den vaarw eg over het Alk-
maardermeer en te bepalen, dat deze
leeningen zullen worden aangegaan
tegen een reëele rente van ten hoogste
5 pCt. 's jaars, dat de aflossingen in ge
lijke of afloopende termijnen als volgt
zullen geschieden, onderscheidenlijk in
ten hoogste 40, 20, 15. 25, 20 en 40 jaar.
011 dat met de afossingen zal worden
begonnen in het jaar, volgend op dat,
waarin de leeningen werden gesloten.
HET STAPHORSTER BOERTJE.
De kantonrechter te Den Helder heeft Dins
dag het z.g. Staphorster boertje, dat regelma
tig daar zittingen houdt, wegens het onbe
voegd uitoefenen der geneeskunst, veroor
deeld tot 400 boete subs. 1 maand hechte
nis. De eisch van het O was 600 subs. 1
maand. Het bleek, dat i»fhen patiënte had
behandeld, tengevolgen waarvan zij vijf
maanden in het ziekenhuis moest doorbren
gen. Een tweede zaak moest, door het niet
aanwezig zijn van een getuige, worden uitge
steld.
HET NOORDERKWARTIER
IN DONKER.
Woensdagmiddag even over vier
wilde een schipper die bouwmateria
len bij een in aanbouw zijnde sluis in
den Wieringermeerpolder had gelost,
door de sluis nabij Medemblik-West
dezen polder weer verlaten, maar
streek zijn mast niet, hoewel de sluis
wachter hem hiervoor gewaarschuwd
had. Bovendien had de sluiswachter
hem bevolen de mast te strijken. Het
gevolg was, dat hij met vrij hevige
kracht tegen de hoogspanningsleiding
van het clectrisch gemaal „Lely" aan
voer. De leiding brandde door; een
groot gedeelte van Noord Holland was
toen stroomloos. Zoo waren o.m. Den
Helder, Schagen. Wieringen, Modem-
blik, Hoorn, Enkhuizen zonder licht.
Tegen den schipper is proces ver
baal opgemaakt.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
HET DAGBOEK VAN ANDREE.
De met groote spanning tegemoet ge
ziene publicatie van het dagboek van
den om het leven gekomen Zweed-
schen poolreiziger Andrée is gisteren
te Stockholm in boekvorm verschenen.
De vertalingen in vijftien talen vol
gen zeer spoedig.
Uit de aanteckeningen blijkt dat de
vroegere berichten omtrent de vlucht
van den ballon .en do zwerftocht over
liet ijs gedeeltelijk onjuist waren. Hoe
wel over het sterven der deelnemers
niets vermeld wordt, heeft prof. Lind-
berg dit aan de aanteekeningen kun
nen reconstrueeren. Andrée en zijn be
geleiders zijn volgens deze reconstruc
tie niet door gebrek aan levensmidde
len, munitie en vuur ondergegaan doch
doordat hun kleeding onvoldoende
was. Zonder pelzen konden zij aan de
ijzige stormen geen weer stand bieden
Ontroerend zijn de aanteekeningen
van Andrée's tochtgenoot, Strindberg,
die voor zijn verloofde bestemd waren
Van beteekenis zijn de aanteekenin
gen die Andrée den 12 Juli, dus den
tweeden dag van de ballonvaart maak
te: ,,WU) hebben vandaag weinig bal
last moeten uitwerpen en hebben niet
geslapen. Het stormt voortdurend en
als het zoo doorgaat zullen wij het niet
lang uithouden.
liet is wonderlijk, zoo hoven de Pool
te zweven, al zullen wij misschien op
het ijs terecht komen. Wanneer zul
len wij opvolgers krijgen Ik kan niet
ontkennen, dat het oen trotsch gevoel
is, dat ons alle drie beheerscht. Wij
gclooven, dat wij thans zouden kun
nen sterven. Of wij misschien door 'n
sterk individualiteitsgevoel beheerscht
worden, dat het niet kan verdragen, te
leven en te sterven als een man in den
oorlog, vergeten door de ko,mende ge
slachten? Het rammelen der kettin
gen, het geluid der sleeptouwen in de
sneeuw en het klapperen der zeilen
zijn cle eenige geluiden die men behal
ve het kraken der ballongordel hoort."
Wat de eigenlijke aanleiding was,
dat men eindelijk moest landen, vindt
men in de publicatie niet vermeld.
KOUDE en SNEEUWSTORMEN.
Reeds 20 Slachtoffers.
Een hevige koudegolf, die zich van
het Westen naar het Oosten over de
Yereenigde Staten beweegt, heeft reeds
20 slachtoffers geëischt, die tengevolge
van de hevige koude zijn doodgevroren
Te Atlanta in den staat Georgië en
in de Rocky Moutains is de vorst zeer
fel. En zelfs in het Zuiden, waar het
zelden vriest, daalt l|<ï temperatuur
des nachts onder nul,
UITGEPUTTE GRAANVOORRADEN
IN RUSLAND.
Men meldt uit Berlijn
Blijkens berichten uit Boekarest heb
hen vele schippers, die gisteren en eer
gisteren uit de Sowjet-Russische ha
vens naar Constanza zijn teruggekeerd
medegedeeld, dat zij in de Russische
havens graan hadden willen laden,
maar zich gedwongen hadden gezien
leeg uit te loopen, omdat de graan
voorraden uitgeput waren.
De schippers koopen thans in Con
stanza Roemeensch koren, wat een
hausse aan de Roemeensche graan
markt tengevolge heeft gehad.
Dat de Russische graanvoorraden in
derdaad zijn uitgeput, kan men ook af
leiden uit een verklaring van de Sow-
jet Russispjie handelsvertegenwoordi
ging te Berlijn, volgens welke Rus?-
land den export van graan voorloopig
heeft stopgezet en er geen materiaal
meer voorhanden was.
DE MOORD TE BENNEKOM.
Jan Hoek vraagt cassatie.
Naar men meldt heeft Jan Hoek, doorvhet
gerechtshof te Arnhem wegens den moord te
Bennekom tot levenslange gevangenisstraf
veroordeeld, cassatie aangeteekend tegen het
arrest van het Hof.
DOOR EEN VRACHTAUTO OVERREDEN.
Een jongetje gedood.
Woensdagmiddag omstreeks half vijf is op
de Groenstraat nabij de St. Annastraat te
Nijmegen de achtjarige B. Elebracht door
een vrachtauto overreden en gedood. De
bestuurder van de vrachtauto, wonende te
Katwijk (L.) reed met matige snelheid aan
de rechterzijde van de weg. De jongen sprong
plotseling voor de auto met het bekende
noodlottig gevolg. Het lijkje is overgebracht
naar het St. Canisiusziekenhuis.
nederlandsche smokkelaar
aangehouden.
Op het vliegterrein van Fuerth is de
Nederlander A. C verdacht van het
smokkelen van spiritus, aangehouden.
Hij kwam met een vliegtuig uit Neder
land en wilde naar Zwitserland ver-
dei- vliegen. Nadat hij naar de gevange
nis was gebracht, eischte hij in vrijheid
te worden gesteld, aanvoerende, dat
niet hij, maar zijn overleden zwager de
gezochte zou zijn.
noodlanding militair-
vliegtug.
Gistermiddag heeft een militair vlieg
tuig, komend van Schiphol en met be
stemming naar Socsterberg, op een
weiland onder Bunschoten bij Spaken-
'7
Het beste
dacjelijksche
middel ter
opwekkinqen
verfrisschmq.
burg een noodlanding moeten maken.
De machine bleef steken in de klei en
sloeg over den kop. De machine werd
zwaar beschadigd. De inzittenden, lui
tenant Schouw en Sergeant Rijns, bei
den van Soesterberg. kwamen er zon
der letsel af.
GEMEENTE WIERINGEN.
Den Oever. Wij vernemen, dat de eerste
spuisluisdeuren, deze week zullen arriveeren
op het werk van de Amsterdamsche Ballast-
Maatschappij, afkomstig van de machinefa
briek Smulders te Utrecht.
Den Oever. De onderlosser die door de he
vige storm weggeslagen was en afkomstig
van de M. U. Z. is jJ. Dinsdag opgepikt en
naar De Lemmer gesleept.
Den Oever. De heer A. Kos onderwijzer
aan de Christelijke school te Den Oever Is
met ingang van 1 December benoemd aan
de school te Renkum, Gelderland.
Als zijn opvolger is alhier benoemd de heer
Wever van Vlagtwedde, Groningen, indienst
treding met 1 December a.s.
De werkman C. Bakker, werkzaam bij de
aannemer Hermans kwam zoodanig te vallen
in een kelder nabij het Stoomgemaal dat hij
verwondingen opliep. Hij moest zich onder
geneeskundige behandeling stellen.
GRAVEN VAN KAVEL- en WEGSLOO TEN IN DE WIERINGER MEER.
Toen de dijken om de Wieringer Meer werden gelegd, werd de. daar
voor benoodigde specie uit de Meer zeif gehaald en zoo practisch dat daar
door meteen kanalen in den toekomstigen polder ontstonden. Toen de Meer
dan ook werd leeggepompt kwamen de vaarten voor den dag, kaarsrecht
en ook daarin moet liet welberekende werk van heeren ingenieurs worden be
wonderd. Hierboven een baggermachine in een der gebaggerde kanalen na
bij de nieuwe sluis bij de Haukes.
Naast de kanalen moeten ook kavel- en wegslooten worden gegraven.
Graafmachines van de aller nieuwste constructie zijn hiervoor te vyerk ge
steld. De grond is vanzelfsprekend heel slap en hoewel de zware me.ehines zijn
voorzien van rupsbanden, moet toch plankier worden gelegd, nni wegzak
ken te voorkomen
Een aantal draglines, zoo noemt men de moderne graat-machine Van de fir
ma's v:d. Valk en O. J. Bosker en van dc M.U.Z. hebb/an zoo al duizenden ku
heke meters grond verplaatst. Er
wordt gerekend op een verkaveling van ca, üof) h A. per week. Er zijn dien
tengevolge leeds aanzienlijke oppervlakten verkaveld, waarop bereids een
aanvang kon worden gemaakt met do landbouwkundige werkzaamheden en
wel in de eerste plaats met die tot bet onttrekken van het water aan den bo
dem door het uitvoeren van greppel-werk.
Een boormachine In werking in den Wieringermeerpolder. Deze machine
boort de klei van onder een zandlaag 2 meter diep uit en brengt deze bo
ven. Deze vruchtbare klei wordt door werklieden over het zand verdeeld
om zoodoende geschikte teelgrond te verkrijgen.