'De meelprijs stijgt dus sterker dan over eenkomt met de stijging van de goedgekeur de tarwe. Het verschil ontvangt de boer niet, maar betaalt het publiek wel. Bovendien zijn er nog meer kosten voor de boeren aan de Tarwewet verbonden, be halve hun speciale contributie berekend per bunder, voor de nieuwe Tarwe-organisatie. Er zijn n.1. verscheidene bezoldigde ambte naren van de landbouworganisaties, die een eveneens bezoldigde betrekking bij de Tarwe wet hebben gekregen, welke hen zóó zeer in beslag zal nemen, dat er plaatsvervangers of assistenten moeten worden benoemd, om een deel van hun eigenlijke werk voor de landbouworganisatie over te nemen. De be zoldiging van deze plaatsvervangers of assis tenten (eenige organisatie besturen hefiben ze reeds benoemd) komt ten laste van het budget der landbouwmaatschappijen en dus van hun contribueerende leden. Hoe men het dus wendt of keert, de boer moet het betalen of wel ontvangt het in min dering van hetgeen het publiek te zijnen be hoeve méér voor zijn brood betaalt. Dan woüdt ons herhaaldelijk gevraagd, al dus het Hbld., waarom het allemaal zoo lang moet duren, vóór men iets hoort over den oogst 1930. Nu moet men in dit opzicht niet vergeten, dat eerst de uitslag van de officiee- le inventarisatie bekend moet zijn (dus na 25 April), alvorens men kan beginnen met de beantwoording der vraag, of en zoo ja, wanneer en met welk percentage de oogst 1930 onder de Tarwewet zal kunnen vallen. Daarbij komt, dat de oogst 1930 onzer zéér ongunstige omstandigheden is gewonnen, zoodat waarschijnlijk een klem percentage van den nog aanwezigen voorraad min of meer geschikt voor baktarwe zal blijken te zijn. En over dat „min of meer geschikt", het vaststellen dus der minimumeischen, waar aan tarwe zal moeten voldoen, is in den boe zem der Tarwe-organisatie nog niet het laat ste woord gesproken De eerste botsing der opinies is daar reeds begonnen méér willen we er op het oogen- blik niet van zeggen. Ook zijr. er nog andere kwesties, b.v. de mengplicht, die éérst nog tot oplossing moeten worden gebracht. En tenslotte is het gebrek aan eenigerlei handelservaring bij de hoofd-uitvoerders der Tarwewet een rem op een snelle uitvoering. Het blad noemt dan eenige fouten zoo als het korte tijdsbestek, waarin dezer dagen de Regeeringstarwecommissaris aan de meel- importeurs opvraag deed van de voorraden bloem waaruit het concludeert een gebrek aan handelservaring, dat zoo zegt het blad, tot somber nadenken stemt, ook en vooral voor de boeren, ten wier behoeve men aan al deze dure en rompslomperige soesah begon nen is. Hoe moet dat gaan in de Commissie van Advies, waar de boerenvertegenwoordi- gers naast gladde en doorknede handelslie den zitten Op grond van wat het blad tot dusver heeft gezien, o.a. ook de door de meelfabrikanten al vast gedecreteerde meelprijs verhooging (een dubbeltje per 100 K.G. voor elk maal- percent) en de aan de boeren te betalen prijs van 12 per 100 K.G., doorsneekwaliteit baktarwe, komt het nog vóór de uitvoering eigenlijk begonnen is, tot de conclusie „duur en stuntelig.' Laat ons in het belang van tarweverbou- wend Nederland slechts hopen, dat alles ver der goed zal verloopen. Teekenend is trouwens wat een landbou wer in de „Veldbode" van den vorigen Zater dag schreef, n.1. „Laten we er het beste van hopen. Alleen begint het er op te lijken, als of alle kracht op de uitvoering dier wet wordt geconcentreerd. De landbouwbladen, spreekbuizen der organisaties, krijgen redac tioneel een gewoon aanzien, alsof er geen vuiltje aan de lucht ware." Inderdaad. Dit „concenti'eeren op een uit voering der Tarwewet" een instituut met een zeer breeden ruif is alom merkbaar.. Laat ons hopen, aldus besluit het blad, straks óók in de portemonnaies van deboeren, want die hebben het werkelijk*het allermeest nóódig PER ZEPPELIN NAAR INDIë. Uit een artikel van den heer G. Spit in „Het Vliegveld" het volgende Een luchtschip kost ongeveer 6.000.000 gul den. Doordat men het luchtschip niet meer met waterstof kan vullen vanwege het brand gevaar, daalt niet alleen het laadvermogen, doch stijgen de kosten onrustbarend. Een kubieke meter helium kost 1.80. Ook dit moge in de toekomst wellicht goedkooper worden. Doch dit alles neemt niet weg, dat men heden ten dage voor hetzelfde geld dat een luchtschip kost, 40 twintig persoons ver keersvliegtuigen koopt. Met deze vliegtuigen landt men in alle oorden op vliegvelden, waarvoor een redelijk bedrag aan landings- en stallingsgeld wordt betaald, 't Luchtschip vereischt een mast op ten minste 4 tusschen- stations. Deze masten zal de verkeersmaat- schappij zelf moeten betalen, want het inte resse voor een luchtschipmast is voorloopig nog zeer klein in de verschillende landen, te meer, daar deze landen zelf niet over lucht schepen beschikken. Bovendien is noodig een luchtschiploods te Batavia en een in Neder land, benevens ankermasten. En eindelijk de noodige technische inrichtingen voor vulling van gas en brandstof. Een wekelijksche dienst op Batavia, ver eischt inclusief reserve, 5 luchtschepen. De kapitaalsbegrooting ziet er uit als volgt 5 Luchtschepen a ƒ6.000.000 f30.000.000 2 Loodsen a 3.000.000 f 6.000.000 7 Landigsmasten a f 600.000 f 4.200.000 6 Gasinstallaties enz. a f 450.000 f 2.700.000 Reservemateriaal f 2.480.00U Tooneel onder leiding van den heer B. C. Loevens van Alkmaar. Ten tooneele kwam het tooneelspel in 3 bedrijven ,,'t Schooiertje" en een blijspel in een bedrijf „Een Kus". In het eerste stuk werd de titelrol gespeeld door de jon- eheer Loevens met zijn hond Bob. Zeer groot was het succes, zoowel van het Schooiertje als van het blij spel Een kus. Een daverend applaus beloonde de spelers voor al het mooie, dat zij voor het voetlicht brachten. Ojmstreeks halftwaalf was deze too- neelavond geëindigd en een gezellig bal was het slot van deze welgeslaagde uitvoering. Wij mogen zeker namens de 200 aanwezigen het Tooneelgezel- schap van den heer Loevens en het Be stuur van „Vriendenkring" hartelijk dank zeggen voor al het genotene. Politie. Gevonden een sleutel. Verloren een reservewiel van 'n auto. Inlichtingen ter Gem. Secretarie. Stremming Verkeer. De Amsteldijk- weg is vanaf Zaterdag .5 Maart j.1. voor alle verkeer gesloten. Breezand. Bouw R.K. Kerk. Heden Maandag is op de R.K. Kerk te Bree zand het kruis geplaatst. Reeds zeer in de verte kan men de omtrekken van het jmooie nieuwe bedehuis onderschei den en het vormt een sieraad in ons al dicht bebouwd Breezand. Een treffend en droevig sterfgeval. Toen de heer Ter V. Maandagmorgen in zijn woning ging koffiedrinken, ver klaarde hij aan zijn echtgenoote zich niet wel te gevoelen. Plotseling zakte de man ineen en overleed bijna tegelij ker tijd. Hij laat vrouw en zes kinderen achter Felicitaties door de lucht. Verleden Woensdag vierde de bekende veehou der de heer Buij te Breezand zijn 79ste verjaardag'. Opeens hoorde hij een stem door de radio, dat zijn groolvaderzeg- gers te Den Haag hem hartelijk geluk- wenschten. Vereeniging van Vrijz. Kiezers. Naar aanleiding van de oproep van een comité gevormd uit De Vrijz. Dem. Kiesvereeniging en de Middenstands- verecnigingi werd Vrijdagavond onder leiding van den heer van Balen Blan ken door een* 30-tal personen in de zaal van den heer Borst vergaderd. In die vergadering werd besloten tot oprichting van een Vereeniging van Vrijzinnige kiezers in Anna Paulowna. Reglementair werd vastgelegd dat men bij het samenstellen van een can- didatcnlijst een nieuwe en betere rege ling zal volgen. Aan elke 5 leden wordt n.1. het recht gegeven een candidaat op de lijst te plaatsen. Verder moet elk der candidaten zich schriftelijk verbinden er genoegen mee te nemen, dat hij die de meeste stemmen op zich vereenigt als gekozen wordt beschouwd, onge acht welke plaats op de lijst werd inge nomen. De namen van de opgegeven candidaten zullen in alphabetische volg orde worden geplaatst. Tevens werd bij reglement bepaald, dat wanneer belangrijke punten in den Gemeenteraad aan de orde komen, 10 leden het recht hebben een vergadering- te doen beleggen en de raadsleden, die door de vereeniging candidaat waren gesteld worden uitgenoodigcl deze ver gaderingen bij te wonen. Als bestuursleden werden gekozen de lieeren G. C. van Balen Blanken, G. H. Gcerligs, C. Kaan, D. Blaauboer en D. de Graaf. Getracht zal nog worden voeling te zoeken met de vereeniging Plaatselijk Belang; gaarne zou men deze in de nieu we vereeniging opnemen. Nog werd besloten om beurten te ver gaderen aan Kleine Sluis en Breezand., Voor den 12den Mei (den dag der ean didaatstelling zal nog eens worden vergaderd. Inmiddels zal men trach ten meer leden te winnen. Totaal f45.380.000 De exploitatie kosten zullen met dit bedrag in overeenstemming zijn. De schrijver meent, dat deze getallen voldoende voor zich zelf spreken. Nog kan men zich afvragen, waarom het luchtschip zich niet sneller tot een practisch verkeersmiddel heeft ontwik keld. Het is een vraag van tijd en geld. Het bouwen van een nieuw experimenteel schip kost 8 tot 10 millioen en duurt ruim 2 1/2 jaar. Het bouwen van een nieuw experimen teel vliegtuig kost 200.000 gulden en duurt 8 maanden. ANNA PAULOWNA. BREEZAND,- Uiïvoeriug. Zondag werd in de zaal van den heer Jac. Borst een op-nbare Nutsavond ge geven door het Nut „Vriendenkring" Voor dezen avond irad op het J4.H. BKC-Nieuws. BKC I speelde Zon dag een wedstrijd tegen Sparta II voor het gouden Kruis. Het BKC-elftal is iets gewijzigd. Ze is er dan ook in geslaagd te winnen met 4-0. Ruststand was 3-0. BKC III heeft wéér eens verloren; n.m. met 4-1 van HRC 6. De a-aspiranten waren vrij. De b- aspiranten verloren met 3-1 van de Spoorbuurder schoolclub. GEMEENTE WIERINGEN. E'en Bezoek, j.1. Maandag bracht 'n Duitsch gezelschap lieeren per auto een bezoek aan de Zuiderzeewerken. Het bleek een automobielclub te zijn uit Schwerin, die een tournee door ons land maakte. Zij hadden Zondag o.a. een bezoek aan Prins Hendrik gebracht. Vergadering Chrisi. Transport Arb- Bcrnl Afd. Wieringen op j.1. Zaterdag middag in de Christ. school Den Oever Na opening met gebed door den w. n. voorzitter, den heer Stulp, werd op voorstel van het bestuur tot afge vaardigde naar de Bondsvergadering te Utrecht aangewezen de heer R. Don ker. Over het voorstel: lid te worden van bet t.b.c.-fonds, ontstond een levendi ge gedachtenwisseling. De meening van velen was, dat een zekere dwang werd opgelegd en liet tevens door de verhoogde contributie geldelijke be zwaren met zich bracht. De voorzitter voerde evenwel een krachtige propaganda voor dit onder werp; immers door zich aan te slui ten kunnen de arbeiders, in geval van t.b.c. verpleging krijgen in een sana torium. Op de bondsvergadering zal de afgevaardigde hierover het woord voeren. Tot bode te Hippolytushoef werd be noemd de heer Duimering. Tenslotte werd gesproken over de Wieringermeertoestanden. De leden van den Transportarb. Bond waren ge dwongen in den Landarbeidersbond te gaan; anders werden zij bedankt. Een en ander werd gewaarmerkt als een gevolg van de wilde stakingen al daar, veroorzaakt, door revolutionaire elementen. Het geVolg zal zijn, dat de arbeiders straks, i»u zij in den Land- arbeidersbond moeten, lager loon zul len ontvangen. Hierna sluiting. Estafette-rit door Nederland te paard. Dat de ruitersport tegenwoordig meer in zwang komt, bewijzen de vele lan delijke Rijvereenigingen, welke wor den opgericht. Dat deze afdeelingen zich in groote bloei verheugen en dat zij op het gebied der ruitersport veel prestieeren, wordt bewezen door dei groote estafetterit, welke de ruiteraf- deelingen vanuit, geheel ons land naar Den Haag zullen houden. Die rit, wel ke op 1 en 2 Mei zal worden gehouden zal worden tot een der belangrijkste gebeurtenissen op het gebied der hip pische sport. Voor zoover bekend, is nog nooit door een zoo groot aantal ruiters zulk een rit in ons land gere den. Het belooft een echt krachtstaal tje van de ruiter-organisatie te wor den; behalve, dat het kameraadschap zal kweeken en dat het een uiting zal worden van fiere kracht en uithou dingsvermogen, zal deze rit ook het groote voordeel hebben te zijn een groo te recla,me en propaganda voor de lan delijke ruitersport. Alle rijvereenigingen hebben hunne medewerking toegezegd. Er is voor de rit een hoofdroute vastgesteld, waar op verschillende zijarmen aansluiten. Het eindpunt is Den Haag, waar aan H.M. dc Koningin oorkonden zullen worden aangeboden op 2 Mei des na middags te 2 uur. Vanuit Groningen, Dren the, Overijsel de Twentsche Achterhoek, van de Ve- luwe, uit Zuid Holland, Brabant, uit Noord Holland, kortom' uit alle deelen van ons land trekt men te paard naar Den Haag. Wat Noordholland betreft is de rou te Wieringen - Anna Paulowna - W. Waard - Winkel - Barsingerhorn - Valk oog - Schagerbrug - Burgerbrug - naar Allernaar. Verder Heilo, Limmen over Purmerend naar Iialweg - Schiphol - Hoofddorp naar Alphen aan de Rijn en verder. De tijd van starten is bepaald op 1 Mei des avonds 7.35 te Den Oever. Ge start wordt door de Land. Rijvereen. Wieringen. Er zal des nachts worden doorgereden. De totale afstand door de ruiters af te leggen is ongeveer 900 K.M. In aansluiting op bovenstaand kun nen we melden dat j.1. Zondagmorgen de afstand Den Oever - Alkmaar is proefgereden. Onze jonge Land. Rijvei eeniging: heeft haar afstand Den Oe ver - v. Ewijcksluis met goed succes af gelegd. De afstand van 17500 M. werd door 8 ruiters afgelegd in 54 minuten. Politie: Gevonden 2 huissleutels; Verloren een damesportemonniaie in houdende een fietsplaatje. Verloren 2 kinderportemonnaies in houdende kleinigheden. Inl. Gem. Bode Een mannenkoor. J.1. Vrijdagavond is te H.-hoef een mannenkoor opgericht „Exelsior" met aanvankelijk 16 leden. Als voorzitter fungeert de heer Bosma, terwijl als dirigent de heer Schoustra van Oosterland werd be noemd. De repetities zullen 's Vrijdags des avonds om 8 uur worden gehouden in het Evangelisatiegebouw „Rehoboth." Gewetensgeld. Sedert de vorige opgave zijn ten bate van de gemeente Wieringen bedra gen aan gewetensgeld gestort, groot 100.- en 800.-. Nu wordt het meening. Naar wij vernemen zijn alhier de eerste processen-verbaal geval len tegen personen, die tot heden verzuimd hebben hun perceelen aan de waterleiding aan te sluiten. Akte voor binncnvisscherij. De personen, die een akte voor binnenvisscherij voor het dienstjaar 19311932 wenschen te bekomen, kunnen daartoe thans ter gemeente-secre tarie de vereischte aanvragen indienen. Ziekteverlof. Het aan Mej. E. M. Mulders, onderwijzeres aan de school te Hippolytus hoef, verleende ziekteverlof, is op haar ver zoek verlengd tot 15 Mei a.s. Bzznebewaarplaats. De aannemers Gebr. Boersen alhier zullen voor hun timmerwerk plaats aan den Stroeërweg een benzinebe waarplaats met pomp plaatsen. Herhalingsoefeningen. De dienstplichtige A. A. K. Blokland, lichting 1926, is opgeroe pen om op 3 September voor herhalingsoefe ningen op te komen bij het 6e Reg. Infante rie te Breda voor 24 dagen de dienstpl. J, Klein, lichting 1925, op 9 Sept. te Amster dam bij de Comp. Intendancetroepen voor 17 dagen. J.V.O. Zondag 3 Mei half drie bijeenkomst. Programma naar keuze en weersomstandig heden. DEMONSTRATIE DRAINAGE WIERINGERMEERPOLDER. Wij hebben den laatsten tijd onze lezers, de diverse gebeurtenissen welke in den W.-meer- polder plaats vonden regelmatig, hetzij in verslag of berichtenvorm, ter kennis ge bracht. Niet alleen de opening van het eerste post station, doch zelfs het eerste vischwinkeltje vond vermelding in onze kolommen. En het zal nog wel langen tijd aanhouden, voordat alle eerstelingen geopend of geves tigd zijn in onze twaalfde provincie. Zoo ook j.1. Vrijdag hebben wij voor een zeer interessante demonstratie een tocht door de Wieringermeer gemaakt. De N.V. Louis Nagel en Co. groothandel in Landbouwwerktuigen te Arnhem, had aan diverse polderbesturen en andere belangstel lenden een uitnoodiging gezonden, tot het bijwonen van verschillende demonstraties, met de modernste werktuigen op landbouw gebied, alsmede een voor Nederland totaal onbekende wijze van draineeren in den pol der onder Kolhorn. Een honderdtal belangstellenden had aan deze uitnoodiging gevolg gegeven. De proefboerderij nabij Haukes. Allereerst werd een bezoek gebracht aan de proefboerderij nabij Haukes, waar een tuintje van 400 H.A. bijhoort. Hoewel nog niet geheel gereed, is de schuur reeds in ge bruik genomen, groote stapels zakken kunst mest en zaden liggen opgetast, terwijl de di verse werktuigen die op dit bedrijf worden gebruikt, er eveneens in geplaatst worden. De schuur is rondom nog open, en aangezien het behoorlijk kan stuiven in den polder heeft men muren van stroopakken gebouwd. Na een rondwandeling op het erf der boer derij, werd het gezelschap verzocht zich aan boord te begeven van een zolderschuit, ten einde naar een verderop gelegen „tuintje' te stoomen wat voorloopig ook nog tot het gebied van den bedrijfsboer den Heer Th. List behoort, die wij bij dezen metéén aan U voorstellen. Onze zolderschuit zette koers naar de z.g. Kooltuinen, waar wij in gelegenheid zouden worden gesteld om een kijkje te nemen hoe of de Polder gecultiveerd wordt. Velen van onze lezers zullen mogelijk wel weten dat dit gedeelte van den polder zand grond is, men zegt dat dit uit de Noordzee afkomstig is, het ziet er dan ook uit als duin zand. Onder de zandlaag bevindt zich op twee meter diepte klei, vernuftige machines, wel ke men kleiwoelmachines noemt hebben de klei op het zand gewerkt. Op dit gedeelte was men aan het zaaien van gerst. Vooraf was men bezig met het eggen van den grond, waarvoor gebezigd wer den RudSack Tractor-eggen en Universeel trekbalken. Deze machines worden vertegenwoordigd door de fa. Louis Nagel, en worden geleverd met een werkbreedte van 4 tot 20 meter. Voor trekkracht gebruikt men in den pol der tractors op rups wielen van 20 P.K. De zaaimachine welke wij zagen werken, zaait over een breedte van 6 meter, en neemt meteen de kanten van de greppel mede, bo ven de greppel kunnen zaaibuisjes afgesteld worden. Het spoor, hetwelk de tractorbe stuurder bij de volgende gang moet volgen, wordt tegelijkertijd gemarkeerd met een schijf. Per dag wordt op deze manier 20 H.A. bij een werkdag van 10 uur in cultuur gebracht met één machine. Ook wordt per dag 20 H.A. gras- en kla ver ingezaaid, voornamelijk, om op groote schaal schapen te weiden, men sprak van 30.000 stuks. Veel hangt hier ook al weer van het weer af de heer List vertelde dat één dag regen practisch beteekent drie dagen niet kunnen werken. De ondergrond is nog te nat, en wanneer het heeft geregend vermengt zich de boven ste laag onmiddellijk met de natte onder- ag Machines en alle ander rollend materiaal zijn voorzien van dubbele wielbreedte, tenein de het doorzakken te voorkomen. Opmerkelijk is het ook hier weer, dat zoo weinig menschen noodig zijn op de te bewer ken oppervlakte. Hier kan dan ook alleen met moderne werk tuigen gemerkt worden het zou eenvoudig onmogelijk zijn om dit op de tot dusver ge bruikelijke wijze in cultuur te gaan brengen. Begrijpelijkerwijs toonde het gezelschap een levendige belangstelling voor deze demon straties, waarvan vrijwel allen deskundig waren, behave het legertje persmenschen natuurlijk Op den terugweg naar de boerderij werd er nog op gewezen hoe noodzakelijk of het is, dat de klei op het zand is gebrachtvele gegraven greppels, waren door het stuiven weer totaal dicht. De opgebrachte klei ver hindert zulks. Naar Kolhorn per auto. Het tweede gedeelte van de excursie gold den polder bij Kolhorn, waar een nieuwe manier van draineeren gedemonstreerd zou worden met de Rud-Sack-buis drainage- ploeg. De tocht werd per auto gemaakt tot Kol horn waar wederom een zolderschuit gereed lag om het gezelschap 6 K.M. den polder in te brengen. In dit gedeelte is men nog aan het slooten graven en greppelen, zoodat het nog vrijwel de toestand is als bij het droogvallen. Op de wandeling door den polder zagen we nog een slootengraver aan het werk. Een monsterma chine, welke zich door middel van een trac tor van 120 P.K. door dé grond heen werkt zooals we nog nooit eerder zagen. Aan deze tractor zit een groot wiel van ongeveer 2 meter middellijn, en werkt vrijwel hetzelfde als vroeger de schepen met een raderkast. De klei welke wordt uitgegraven, slingert hij 20 meter ver weg. Het ding maakt een oorverdoovend lawaai en is een treffend staaltje van moderne techniek. Een persfotograaf die een kiek wilde ma ken, hield er geen rekening mede, toen hij zich opstelde, dat de machine naar hem toe werkte, en kreeg een groote kluit modder in zijn gezicht, wat een onbedaarlijk gelach veroorzaakte. In het geheel zagen wij twee man bij deze machine. De sloot is van te voren uitgezet door middel van een remmenstelsel volgt hij zijn eigen weg zonder dat besturen noodza kelijk is trekt hij de slooten kaarsrecht, op de juiste diepte. Alleen voor wat toezicht, doch overigens geen menschen noodig. Evenals In artis kan men in de W.-meer in een kort tijdsbestek niet alles grondig bekijken. Veel te gauw naar onzen zin moesten we dan ook weer verder, om te gaan zien waar we eigenlijk voor Waren gekomen. De stalen buisdrainage proef. Er worden in de W.-meer verschillende manieren van drainage toegepast, de meest toegepaste methode is die met de z.g. roode potjes. Doch om deze in de grond te bren gen, dienen eerst greppels te worden gegra ven, en daar zijn veel menschen voor noodig. Onzen tijd is die van de techniek, en scha kelt de mensch als werkkracht uit. Zoo ook de drainageploeg van Haus Sach, (de uitvinder was mede aanwezig) heeft de arbeid van de mensch bij dit werk weer tot een minimum beperkt. Evenals de bekende molploeg van Prof. Visscher, trekt de drainageploeg met behulp van een granaatvormige mol een z.g. mollen- gang door den grond. Achteraan (Je mol zit een tang, welke aan een oog een roestvrije buis mede door den grond trekt, zoodat na een doorgang direct een goede afvoerbuis de ontwatering blijvend verzorgt. Op de z.g. buiswagen bevindt zich een rol roestvrij staalband, welke band bij het afrol len door een instelbaar walswerk tot een ronde buis wordt gewalst, tegelijk bij het in trekken van de buis achter de mol. Met behulp van een tractor van 60 P.K. wordt een buislengte van 250 meter in 4 mi nuten ingetrokken op een diepte van 1.20 meter onder het maaiveld. De werkwijze is ongeveer als volgt De buiswagen wordt op twee zware balken boven de sloot gereden en komt daarvoor de molploeg op deze balken te staan. Nadat de mol op de voorgeschreven diepte is gebracht, wordt deze met behulp van de tang aan het voorop gevormde buiseinde gekoppeld, het welk uit het walswerk van de buiswagen steekt. Met behulp van een electrische lamp in een verstelbare schijnwerper, wordt een licht straal uitgezonden, welke precies op het voorgeschreven verval van de buis wordt in gesteld. Deze lichtstraal wordt opgevangen op een matglas in een houten kijker, welke kijker vast verbonden is aan het zwaard van de mol. Een bedieningsman zorgt, dat de uitgezon den lichtstraal steeds midden op het mat glas wordt opgevangen, waartoe de moment diepgang verstelling van de mol hem in staat stelt. Op deze wijze wordt, ondanks de rijsnel heid van c.a. 4 K.M. per uur, de buis precies met het juiste verval gelegd. Door middel van een hydrailische druk van c.a. 45 Atm. wordt de diepgang van de mol oogenblikkelijk geregeld en gaat het volgen van de lichtstraal zeer gemakkelijk. De buizen worden vervaardigd uit geper foreerd roestvrij staal. Het water kan steeds toetreden door de gaatjes, alsmede door de overlangsche naad van de buis. Door de directie der W.-meerpolder wordt op 20 H.A. grond deze methode bij wijze van proef toegepast en men verzekert dat bij de geldende staalprijzen, de kosten dezer nieu we drainage beneden die van de tot heden gebruikte drainage-methoden blijven. Wij hebben met het horloge in de hand geconstateerd, of de opgegeven tijd juist was, en konden constateeren dat «ongeveer 3 minuten noodig waren om 125 meter buis te leggen. Toen men de toebereidselen maakte voor de twee buis, liep het water al toe uit de zoo juist gelegde buis, zoodat de deugdelijkheid van de methode ondubbelzinnig aan den dag trad. Deze methode van drainage is tot nog toe alleen maar toegepast in Pruisen en Silezië. Een drietal ingewerkte menschen is voor de bediening mee uit Duitschland gekomen, in totaal zijn vijf menschen noodig de diver se combinatiën van machines te bedienen en te verplaatsen. Feestavond Vereeniging van MLU.Z. Personeel op Zaterdag j.1. in Hotel De Haan. „Uitmuntend Geslaagd." La ten wij jnet deze inleiding maar dade lijk in buis vallen, want zelden heb ben wij zulk een intiem gezellig avond je van de „Muzzen" meegemaakt als Zaterdag. De stemmig in M.U.Z.-kleu ren versierde, zaal, bet „jolige" orchest onder leiding van den beer Snaphaan, het gaf ons reeds bij het binnentreden 'n fiducie, dat ook hetgeen komen zou in orde zou zijn. Hierin werden we versterkt door den voorzitter, den heer van Wely, die in zijn openingswoord sprak van veler me dewerking. En inderdaad, wij werden in dat gc- loof niet beschaamd. Welk een mooi, afwisselend programma werd afge werkt. Zoo mochten we kennis maken met Mej. v.d. Brugge (piano) en Tj. J. Dito (viool) van Den Helder, die de Ballade et Polonaise van H. Vieux- temps en La Precieuse van Couperiix Kreisler uitvoerden. De voortreffelijke muzikale voordracht werd vol aan dacht door de aanwezigen gevolgd en een warm applaus klonk na ieder nujn mei'. Dan klonk weer het vroolijk orchest van den heer Snaphaan en wij weten niet wie van de heeren ons het meest imponeerde: de vol Amerikaansche be wegelijkheid zijnde dirigent, het volle' lachende gezicht van den saxophoon- blazer of de vriendelijke tronie van de man der schuiftrombone, maar dat we ten we wel, dat na eenige minuten de gansche zaal meezong. En dat zingen sloeg later weer over tot een bulderend gelach o,m de „Twee ouwe Vrijers" De medewerkende da mes en heeren mochten zich er zeker op beroemen met deze klucht de ,meest verstokte dwarskijker aan het grinne- ken te hebben gemaakt. Dan mochten we weer genieten van de kunst van Mej. v.d. Brugge en de 'heer Dito, terwijl ook ten zeerste werd geapprecieerd een piano-recital, welke door mej. v.d. Brugge en Mej. D. Brinkman (van het M.U.Z.-personeel) werd ten beste gegeven. Tot slot kregen we de klucht „In po litiek" voor het voetlicht. Evenals hij 't eerste waren ook bij dit spel de koddige scenes in staat een lachsucces te ont lokken. Het was zeker welverdiend toen de symphatieke voorzitter, de heer Van Wely aan de piedewerkende dames van dezen avond Mej. v.d. Brugge, Mej. A. Duijnker, Mej. D. Brinkman en Mevr. van VVely met eenige vriendelijke woor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1931 | | pagina 2