'De meelprijs stijgt dus sterker dan over
eenkomt met de stijging van de goedgekeur
de tarwe. Het verschil ontvangt de boer niet,
maar betaalt het publiek wel.
Bovendien zijn er nog meer kosten voor
de boeren aan de Tarwewet verbonden, be
halve hun speciale contributie berekend per
bunder, voor de nieuwe Tarwe-organisatie.
Er zijn n.1. verscheidene bezoldigde ambte
naren van de landbouworganisaties, die een
eveneens bezoldigde betrekking bij de Tarwe
wet hebben gekregen, welke hen zóó zeer in
beslag zal nemen, dat er plaatsvervangers
of assistenten moeten worden benoemd, om
een deel van hun eigenlijke werk voor de
landbouworganisatie over te nemen. De be
zoldiging van deze plaatsvervangers of assis
tenten (eenige organisatie besturen hefiben
ze reeds benoemd) komt ten laste van het
budget der landbouwmaatschappijen en dus
van hun contribueerende leden.
Hoe men het dus wendt of keert, de boer
moet het betalen of wel ontvangt het in min
dering van hetgeen het publiek te zijnen be
hoeve méér voor zijn brood betaalt.
Dan woüdt ons herhaaldelijk gevraagd, al
dus het Hbld., waarom het allemaal zoo lang
moet duren, vóór men iets hoort over den
oogst 1930. Nu moet men in dit opzicht niet
vergeten, dat eerst de uitslag van de officiee-
le inventarisatie bekend moet zijn (dus na
25 April), alvorens men kan beginnen met
de beantwoording der vraag, of en zoo ja,
wanneer en met welk percentage de oogst
1930 onder de Tarwewet zal kunnen vallen.
Daarbij komt, dat de oogst 1930 onzer zéér
ongunstige omstandigheden is gewonnen,
zoodat waarschijnlijk een klem percentage
van den nog aanwezigen voorraad min of
meer geschikt voor baktarwe zal blijken te
zijn. En over dat „min of meer geschikt", het
vaststellen dus der minimumeischen, waar
aan tarwe zal moeten voldoen, is in den boe
zem der Tarwe-organisatie nog niet het laat
ste woord gesproken
De eerste botsing der opinies is daar reeds
begonnen méér willen we er op het oogen-
blik niet van zeggen. Ook zijr. er nog andere
kwesties, b.v. de mengplicht, die éérst nog
tot oplossing moeten worden gebracht.
En tenslotte is het gebrek aan eenigerlei
handelservaring bij de hoofd-uitvoerders der
Tarwewet een rem op een snelle uitvoering.
Het blad noemt dan eenige fouten zoo
als het korte tijdsbestek, waarin dezer dagen
de Regeeringstarwecommissaris aan de meel-
importeurs opvraag deed van de voorraden
bloem waaruit het concludeert een gebrek
aan handelservaring, dat zoo zegt het blad,
tot somber nadenken stemt, ook en vooral
voor de boeren, ten wier behoeve men aan al
deze dure en rompslomperige soesah begon
nen is. Hoe moet dat gaan in de Commissie
van Advies, waar de boerenvertegenwoordi-
gers naast gladde en doorknede handelslie
den zitten
Op grond van wat het blad tot dusver heeft
gezien, o.a. ook de door de meelfabrikanten
al vast gedecreteerde meelprijs verhooging
(een dubbeltje per 100 K.G. voor elk maal-
percent) en de aan de boeren te betalen
prijs van 12 per 100 K.G., doorsneekwaliteit
baktarwe, komt het nog vóór de uitvoering
eigenlijk begonnen is, tot de conclusie
„duur en stuntelig.'
Laat ons in het belang van tarweverbou-
wend Nederland slechts hopen, dat alles ver
der goed zal verloopen.
Teekenend is trouwens wat een landbou
wer in de „Veldbode" van den vorigen Zater
dag schreef, n.1. „Laten we er het beste van
hopen. Alleen begint het er op te lijken, als
of alle kracht op de uitvoering dier wet
wordt geconcentreerd. De landbouwbladen,
spreekbuizen der organisaties, krijgen redac
tioneel een gewoon aanzien, alsof er geen
vuiltje aan de lucht ware."
Inderdaad. Dit „concenti'eeren op een uit
voering der Tarwewet" een instituut met
een zeer breeden ruif is alom merkbaar..
Laat ons hopen, aldus besluit het blad, straks
óók in de portemonnaies van deboeren,
want die hebben het werkelijk*het allermeest
nóódig
PER ZEPPELIN NAAR INDIë.
Uit een artikel van den heer G. Spit in
„Het Vliegveld" het volgende
Een luchtschip kost ongeveer 6.000.000 gul
den. Doordat men het luchtschip niet meer
met waterstof kan vullen vanwege het brand
gevaar, daalt niet alleen het laadvermogen,
doch stijgen de kosten onrustbarend. Een
kubieke meter helium kost 1.80. Ook dit
moge in de toekomst wellicht goedkooper
worden. Doch dit alles neemt niet weg, dat
men heden ten dage voor hetzelfde geld dat
een luchtschip kost, 40 twintig persoons ver
keersvliegtuigen koopt. Met deze vliegtuigen
landt men in alle oorden op vliegvelden,
waarvoor een redelijk bedrag aan landings-
en stallingsgeld wordt betaald, 't Luchtschip
vereischt een mast op ten minste 4 tusschen-
stations. Deze masten zal de verkeersmaat-
schappij zelf moeten betalen, want het inte
resse voor een luchtschipmast is voorloopig
nog zeer klein in de verschillende landen, te
meer, daar deze landen zelf niet over lucht
schepen beschikken. Bovendien is noodig een
luchtschiploods te Batavia en een in Neder
land, benevens ankermasten. En eindelijk de
noodige technische inrichtingen voor vulling
van gas en brandstof.
Een wekelijksche dienst op Batavia, ver
eischt inclusief reserve, 5 luchtschepen. De
kapitaalsbegrooting ziet er uit als volgt
5 Luchtschepen a ƒ6.000.000 f30.000.000
2 Loodsen a 3.000.000 f 6.000.000
7 Landigsmasten a f 600.000 f 4.200.000
6 Gasinstallaties enz. a f 450.000 f 2.700.000
Reservemateriaal f 2.480.00U
Tooneel onder leiding van den heer B.
C. Loevens van Alkmaar. Ten tooneele
kwam het tooneelspel in 3 bedrijven
,,'t Schooiertje" en een blijspel in een
bedrijf „Een Kus". In het eerste stuk
werd de titelrol gespeeld door de jon-
eheer Loevens met zijn hond Bob.
Zeer groot was het succes, zoowel
van het Schooiertje als van het blij
spel Een kus. Een daverend applaus
beloonde de spelers voor al het mooie,
dat zij voor het voetlicht brachten.
Ojmstreeks halftwaalf was deze too-
neelavond geëindigd en een gezellig
bal was het slot van deze welgeslaagde
uitvoering. Wij mogen zeker namens
de 200 aanwezigen het Tooneelgezel-
schap van den heer Loevens en het Be
stuur van „Vriendenkring" hartelijk
dank zeggen voor al het genotene.
Politie. Gevonden een sleutel.
Verloren een reservewiel van 'n auto.
Inlichtingen ter Gem. Secretarie.
Stremming Verkeer. De Amsteldijk-
weg is vanaf Zaterdag .5 Maart j.1. voor
alle verkeer gesloten.
Breezand. Bouw R.K. Kerk. Heden
Maandag is op de R.K. Kerk te Bree
zand het kruis geplaatst. Reeds zeer
in de verte kan men de omtrekken van
het jmooie nieuwe bedehuis onderschei
den en het vormt een sieraad in ons al
dicht bebouwd Breezand.
Een treffend en droevig sterfgeval.
Toen de heer Ter V. Maandagmorgen
in zijn woning ging koffiedrinken, ver
klaarde hij aan zijn echtgenoote zich
niet wel te gevoelen. Plotseling zakte
de man ineen en overleed bijna tegelij
ker tijd.
Hij laat vrouw en zes kinderen achter
Felicitaties door de lucht. Verleden
Woensdag vierde de bekende veehou
der de heer Buij te Breezand zijn 79ste
verjaardag'. Opeens hoorde hij een stem
door de radio, dat zijn groolvaderzeg-
gers te Den Haag hem hartelijk geluk-
wenschten.
Vereeniging van Vrijz. Kiezers.
Naar aanleiding van de oproep van
een comité gevormd uit De Vrijz. Dem.
Kiesvereeniging en de Middenstands-
verecnigingi werd Vrijdagavond onder
leiding van den heer van Balen Blan
ken door een* 30-tal personen in de zaal
van den heer Borst vergaderd.
In die vergadering werd besloten tot
oprichting van een Vereeniging van
Vrijzinnige kiezers in Anna Paulowna.
Reglementair werd vastgelegd dat
men bij het samenstellen van een can-
didatcnlijst een nieuwe en betere rege
ling zal volgen. Aan elke 5 leden wordt
n.1. het recht gegeven een candidaat op
de lijst te plaatsen. Verder moet elk der
candidaten zich schriftelijk verbinden
er genoegen mee te nemen, dat hij die
de meeste stemmen op zich vereenigt
als gekozen wordt beschouwd, onge
acht welke plaats op de lijst werd inge
nomen. De namen van de opgegeven
candidaten zullen in alphabetische volg
orde worden geplaatst.
Tevens werd bij reglement bepaald,
dat wanneer belangrijke punten in den
Gemeenteraad aan de orde komen, 10
leden het recht hebben een vergadering-
te doen beleggen en de raadsleden, die
door de vereeniging candidaat waren
gesteld worden uitgenoodigcl deze ver
gaderingen bij te wonen.
Als bestuursleden werden gekozen de
lieeren G. C. van Balen Blanken, G. H.
Gcerligs, C. Kaan, D. Blaauboer en D.
de Graaf.
Getracht zal nog worden voeling te
zoeken met de vereeniging Plaatselijk
Belang; gaarne zou men deze in de nieu
we vereeniging opnemen.
Nog werd besloten om beurten te ver
gaderen aan Kleine Sluis en Breezand.,
Voor den 12den Mei (den dag der ean
didaatstelling zal nog eens worden
vergaderd. Inmiddels zal men trach
ten meer leden te winnen.
Totaal f45.380.000
De exploitatie kosten zullen met dit bedrag
in overeenstemming zijn. De schrijver
meent, dat deze getallen voldoende voor zich
zelf spreken. Nog kan men zich afvragen,
waarom het luchtschip zich niet sneller tot
een practisch verkeersmiddel heeft ontwik
keld. Het is een vraag van tijd en geld. Het
bouwen van een nieuw experimenteel schip
kost 8 tot 10 millioen en duurt ruim 2 1/2
jaar. Het bouwen van een nieuw experimen
teel vliegtuig kost 200.000 gulden en duurt 8
maanden.
ANNA PAULOWNA.
BREEZAND,- Uiïvoeriug.
Zondag werd in de zaal van den heer
Jac. Borst een op-nbare Nutsavond ge
geven door het Nut „Vriendenkring"
Voor dezen avond irad op het J4.H.
BKC-Nieuws. BKC I speelde Zon
dag een wedstrijd tegen Sparta II
voor het gouden Kruis. Het BKC-elftal
is iets gewijzigd. Ze is er dan ook in
geslaagd te winnen met 4-0.
Ruststand was 3-0.
BKC III heeft wéér eens verloren;
n.m. met 4-1 van HRC 6.
De a-aspiranten waren vrij. De b-
aspiranten verloren met 3-1 van de
Spoorbuurder schoolclub.
GEMEENTE WIERINGEN.
E'en Bezoek, j.1. Maandag bracht 'n
Duitsch gezelschap lieeren per auto
een bezoek aan de Zuiderzeewerken.
Het bleek een automobielclub te
zijn uit Schwerin, die een tournee
door ons land maakte. Zij hadden
Zondag o.a. een bezoek aan Prins
Hendrik gebracht.
Vergadering Chrisi. Transport Arb-
Bcrnl Afd. Wieringen op j.1. Zaterdag
middag in de Christ. school Den Oever
Na opening met gebed door den w.
n. voorzitter, den heer Stulp, werd
op voorstel van het bestuur tot afge
vaardigde naar de Bondsvergadering
te Utrecht aangewezen de heer R. Don
ker.
Over het voorstel: lid te worden van
bet t.b.c.-fonds, ontstond een levendi
ge gedachtenwisseling. De meening
van velen was, dat een zekere dwang
werd opgelegd en liet tevens door de
verhoogde contributie geldelijke be
zwaren met zich bracht.
De voorzitter voerde evenwel een
krachtige propaganda voor dit onder
werp; immers door zich aan te slui
ten kunnen de arbeiders, in geval van
t.b.c. verpleging krijgen in een sana
torium. Op de bondsvergadering zal
de afgevaardigde hierover het woord
voeren.
Tot bode te Hippolytushoef werd be
noemd de heer Duimering.
Tenslotte werd gesproken over de
Wieringermeertoestanden. De leden
van den Transportarb. Bond waren ge
dwongen in den Landarbeidersbond
te gaan; anders werden zij bedankt.
Een en ander werd gewaarmerkt als
een gevolg van de wilde stakingen al
daar, veroorzaakt, door revolutionaire
elementen. Het geVolg zal zijn, dat de
arbeiders straks, i»u zij in den Land-
arbeidersbond moeten, lager loon zul
len ontvangen. Hierna sluiting.
Estafette-rit door Nederland te paard.
Dat de ruitersport tegenwoordig meer
in zwang komt, bewijzen de vele lan
delijke Rijvereenigingen, welke wor
den opgericht. Dat deze afdeelingen
zich in groote bloei verheugen en dat
zij op het gebied der ruitersport veel
prestieeren, wordt bewezen door dei
groote estafetterit, welke de ruiteraf-
deelingen vanuit, geheel ons land naar
Den Haag zullen houden. Die rit, wel
ke op 1 en 2 Mei zal worden gehouden
zal worden tot een der belangrijkste
gebeurtenissen op het gebied der hip
pische sport. Voor zoover bekend, is
nog nooit door een zoo groot aantal
ruiters zulk een rit in ons land gere
den. Het belooft een echt krachtstaal
tje van de ruiter-organisatie te wor
den; behalve, dat het kameraadschap
zal kweeken en dat het een uiting zal
worden van fiere kracht en uithou
dingsvermogen, zal deze rit ook het
groote voordeel hebben te zijn een groo
te recla,me en propaganda voor de lan
delijke ruitersport.
Alle rijvereenigingen hebben hunne
medewerking toegezegd. Er is voor de
rit een hoofdroute vastgesteld, waar
op verschillende zijarmen aansluiten.
Het eindpunt is Den Haag, waar aan
H.M. dc Koningin oorkonden zullen
worden aangeboden op 2 Mei des na
middags te 2 uur.
Vanuit Groningen, Dren the, Overijsel
de Twentsche Achterhoek, van de Ve-
luwe, uit Zuid Holland, Brabant, uit
Noord Holland, kortom' uit alle deelen
van ons land trekt men te paard naar
Den Haag.
Wat Noordholland betreft is de rou
te Wieringen - Anna Paulowna - W.
Waard - Winkel - Barsingerhorn - Valk
oog - Schagerbrug - Burgerbrug - naar
Allernaar. Verder Heilo, Limmen over
Purmerend naar Iialweg - Schiphol -
Hoofddorp naar Alphen aan de Rijn
en verder.
De tijd van starten is bepaald op 1
Mei des avonds 7.35 te Den Oever. Ge
start wordt door de Land. Rijvereen.
Wieringen. Er zal des nachts worden
doorgereden. De totale afstand door
de ruiters af te leggen is ongeveer 900
K.M.
In aansluiting op bovenstaand kun
nen we melden dat j.1. Zondagmorgen
de afstand Den Oever - Alkmaar is
proefgereden. Onze jonge Land. Rijvei
eeniging: heeft haar afstand Den Oe
ver - v. Ewijcksluis met goed succes af
gelegd. De afstand van 17500 M. werd
door 8 ruiters afgelegd in 54 minuten.
Politie: Gevonden 2 huissleutels;
Verloren een damesportemonniaie in
houdende een fietsplaatje.
Verloren 2 kinderportemonnaies in
houdende kleinigheden. Inl. Gem. Bode
Een mannenkoor. J.1. Vrijdagavond is te
H.-hoef een mannenkoor opgericht „Exelsior"
met aanvankelijk 16 leden. Als voorzitter
fungeert de heer Bosma, terwijl als dirigent
de heer Schoustra van Oosterland werd be
noemd. De repetities zullen 's Vrijdags des
avonds om 8 uur worden gehouden in het
Evangelisatiegebouw „Rehoboth."
Gewetensgeld. Sedert de vorige opgave zijn
ten bate van de gemeente Wieringen bedra
gen aan gewetensgeld gestort, groot 100.-
en 800.-.
Nu wordt het meening. Naar wij vernemen
zijn alhier de eerste processen-verbaal geval
len tegen personen, die tot heden verzuimd
hebben hun perceelen aan de waterleiding
aan te sluiten.
Akte voor binncnvisscherij. De personen, die
een akte voor binnenvisscherij voor het
dienstjaar 19311932 wenschen te bekomen,
kunnen daartoe thans ter gemeente-secre
tarie de vereischte aanvragen indienen.
Ziekteverlof. Het aan Mej. E. M. Mulders,
onderwijzeres aan de school te Hippolytus
hoef, verleende ziekteverlof, is op haar ver
zoek verlengd tot 15 Mei a.s.
Bzznebewaarplaats. De aannemers Gebr.
Boersen alhier zullen voor hun timmerwerk
plaats aan den Stroeërweg een benzinebe
waarplaats met pomp plaatsen.
Herhalingsoefeningen. De dienstplichtige
A. A. K. Blokland, lichting 1926, is opgeroe
pen om op 3 September voor herhalingsoefe
ningen op te komen bij het 6e Reg. Infante
rie te Breda voor 24 dagen de dienstpl. J,
Klein, lichting 1925, op 9 Sept. te Amster
dam bij de Comp. Intendancetroepen voor 17
dagen.
J.V.O. Zondag 3 Mei half drie bijeenkomst.
Programma naar keuze en weersomstandig
heden.
DEMONSTRATIE DRAINAGE
WIERINGERMEERPOLDER.
Wij hebben den laatsten tijd onze lezers, de
diverse gebeurtenissen welke in den W.-meer-
polder plaats vonden regelmatig, hetzij in
verslag of berichtenvorm, ter kennis ge
bracht.
Niet alleen de opening van het eerste post
station, doch zelfs het eerste vischwinkeltje
vond vermelding in onze kolommen.
En het zal nog wel langen tijd aanhouden,
voordat alle eerstelingen geopend of geves
tigd zijn in onze twaalfde provincie.
Zoo ook j.1. Vrijdag hebben wij voor een
zeer interessante demonstratie een tocht
door de Wieringermeer gemaakt.
De N.V. Louis Nagel en Co. groothandel in
Landbouwwerktuigen te Arnhem, had aan
diverse polderbesturen en andere belangstel
lenden een uitnoodiging gezonden, tot het
bijwonen van verschillende demonstraties,
met de modernste werktuigen op landbouw
gebied, alsmede een voor Nederland totaal
onbekende wijze van draineeren in den pol
der onder Kolhorn.
Een honderdtal belangstellenden had aan
deze uitnoodiging gevolg gegeven.
De proefboerderij nabij Haukes.
Allereerst werd een bezoek gebracht aan
de proefboerderij nabij Haukes, waar een
tuintje van 400 H.A. bijhoort. Hoewel nog
niet geheel gereed, is de schuur reeds in ge
bruik genomen, groote stapels zakken kunst
mest en zaden liggen opgetast, terwijl de di
verse werktuigen die op dit bedrijf worden
gebruikt, er eveneens in geplaatst worden.
De schuur is rondom nog open, en aangezien
het behoorlijk kan stuiven in den polder
heeft men muren van stroopakken gebouwd.
Na een rondwandeling op het erf der boer
derij, werd het gezelschap verzocht zich aan
boord te begeven van een zolderschuit, ten
einde naar een verderop gelegen „tuintje'
te stoomen wat voorloopig ook nog tot het
gebied van den bedrijfsboer den Heer Th.
List behoort, die wij bij dezen metéén aan U
voorstellen.
Onze zolderschuit zette koers naar de z.g.
Kooltuinen, waar wij in gelegenheid zouden
worden gesteld om een kijkje te nemen hoe
of de Polder gecultiveerd wordt.
Velen van onze lezers zullen mogelijk wel
weten dat dit gedeelte van den polder zand
grond is, men zegt dat dit uit de Noordzee
afkomstig is, het ziet er dan ook uit als duin
zand.
Onder de zandlaag bevindt zich op twee
meter diepte klei, vernuftige machines, wel
ke men kleiwoelmachines noemt hebben de
klei op het zand gewerkt.
Op dit gedeelte was men aan het zaaien
van gerst. Vooraf was men bezig met het
eggen van den grond, waarvoor gebezigd wer
den RudSack Tractor-eggen en Universeel
trekbalken.
Deze machines worden vertegenwoordigd
door de fa. Louis Nagel, en worden geleverd
met een werkbreedte van 4 tot 20 meter.
Voor trekkracht gebruikt men in den pol
der tractors op rups wielen van 20 P.K.
De zaaimachine welke wij zagen werken,
zaait over een breedte van 6 meter, en neemt
meteen de kanten van de greppel mede, bo
ven de greppel kunnen zaaibuisjes afgesteld
worden. Het spoor, hetwelk de tractorbe
stuurder bij de volgende gang moet volgen,
wordt tegelijkertijd gemarkeerd met een
schijf.
Per dag wordt op deze manier 20 H.A. bij
een werkdag van 10 uur in cultuur gebracht
met één machine.
Ook wordt per dag 20 H.A. gras- en kla
ver ingezaaid, voornamelijk, om op groote
schaal schapen te weiden, men sprak van
30.000 stuks.
Veel hangt hier ook al weer van het weer
af de heer List vertelde dat één dag regen
practisch beteekent drie dagen niet kunnen
werken.
De ondergrond is nog te nat, en wanneer
het heeft geregend vermengt zich de boven
ste laag onmiddellijk met de natte onder-
ag
Machines en alle ander rollend materiaal
zijn voorzien van dubbele wielbreedte, tenein
de het doorzakken te voorkomen.
Opmerkelijk is het ook hier weer, dat zoo
weinig menschen noodig zijn op de te bewer
ken oppervlakte.
Hier kan dan ook alleen met moderne werk
tuigen gemerkt worden het zou eenvoudig
onmogelijk zijn om dit op de tot dusver ge
bruikelijke wijze in cultuur te gaan brengen.
Begrijpelijkerwijs toonde het gezelschap
een levendige belangstelling voor deze demon
straties, waarvan vrijwel allen deskundig
waren, behave het legertje persmenschen
natuurlijk
Op den terugweg naar de boerderij werd
er nog op gewezen hoe noodzakelijk of het
is, dat de klei op het zand is gebrachtvele
gegraven greppels, waren door het stuiven
weer totaal dicht. De opgebrachte klei ver
hindert zulks.
Naar Kolhorn per auto.
Het tweede gedeelte van de excursie gold
den polder bij Kolhorn, waar een nieuwe
manier van draineeren gedemonstreerd zou
worden met de Rud-Sack-buis drainage-
ploeg.
De tocht werd per auto gemaakt tot Kol
horn waar wederom een zolderschuit gereed
lag om het gezelschap 6 K.M. den polder in
te brengen.
In dit gedeelte is men nog aan het slooten
graven en greppelen, zoodat het nog vrijwel
de toestand is als bij het droogvallen. Op de
wandeling door den polder zagen we nog een
slootengraver aan het werk. Een monsterma
chine, welke zich door middel van een trac
tor van 120 P.K. door dé grond heen werkt
zooals we nog nooit eerder zagen.
Aan deze tractor zit een groot wiel van
ongeveer 2 meter middellijn, en werkt vrijwel
hetzelfde als vroeger de schepen met een
raderkast. De klei welke wordt uitgegraven,
slingert hij 20 meter ver weg.
Het ding maakt een oorverdoovend lawaai
en is een treffend staaltje van moderne
techniek.
Een persfotograaf die een kiek wilde ma
ken, hield er geen rekening mede, toen hij
zich opstelde, dat de machine naar hem toe
werkte, en kreeg een groote kluit modder in
zijn gezicht, wat een onbedaarlijk gelach
veroorzaakte.
In het geheel zagen wij twee man bij deze
machine. De sloot is van te voren uitgezet
door middel van een remmenstelsel volgt hij
zijn eigen weg zonder dat besturen noodza
kelijk is trekt hij de slooten kaarsrecht, op
de juiste diepte. Alleen voor wat toezicht,
doch overigens geen menschen noodig.
Evenals In artis kan men in de W.-meer
in een kort tijdsbestek niet alles grondig
bekijken.
Veel te gauw naar onzen zin moesten we
dan ook weer verder, om te gaan zien waar
we eigenlijk voor Waren gekomen.
De stalen buisdrainage proef.
Er worden in de W.-meer verschillende
manieren van drainage toegepast, de meest
toegepaste methode is die met de z.g. roode
potjes. Doch om deze in de grond te bren
gen, dienen eerst greppels te worden gegra
ven, en daar zijn veel menschen voor noodig.
Onzen tijd is die van de techniek, en scha
kelt de mensch als werkkracht uit.
Zoo ook de drainageploeg van Haus Sach,
(de uitvinder was mede aanwezig) heeft de
arbeid van de mensch bij dit werk weer tot
een minimum beperkt.
Evenals de bekende molploeg van Prof.
Visscher, trekt de drainageploeg met behulp
van een granaatvormige mol een z.g. mollen-
gang door den grond. Achteraan (Je mol zit
een tang, welke aan een oog een roestvrije
buis mede door den grond trekt, zoodat na
een doorgang direct een goede afvoerbuis de
ontwatering blijvend verzorgt.
Op de z.g. buiswagen bevindt zich een rol
roestvrij staalband, welke band bij het afrol
len door een instelbaar walswerk tot een
ronde buis wordt gewalst, tegelijk bij het in
trekken van de buis achter de mol.
Met behulp van een tractor van 60 P.K.
wordt een buislengte van 250 meter in 4 mi
nuten ingetrokken op een diepte van 1.20
meter onder het maaiveld.
De werkwijze is ongeveer als volgt
De buiswagen wordt op twee zware balken
boven de sloot gereden en komt daarvoor de
molploeg op deze balken te staan. Nadat de
mol op de voorgeschreven diepte is gebracht,
wordt deze met behulp van de tang aan het
voorop gevormde buiseinde gekoppeld, het
welk uit het walswerk van de buiswagen
steekt.
Met behulp van een electrische lamp in
een verstelbare schijnwerper, wordt een licht
straal uitgezonden, welke precies op het
voorgeschreven verval van de buis wordt in
gesteld.
Deze lichtstraal wordt opgevangen op een
matglas in een houten kijker, welke kijker
vast verbonden is aan het zwaard van de mol.
Een bedieningsman zorgt, dat de uitgezon
den lichtstraal steeds midden op het mat
glas wordt opgevangen, waartoe de moment
diepgang verstelling van de mol hem in
staat stelt.
Op deze wijze wordt, ondanks de rijsnel
heid van c.a. 4 K.M. per uur, de buis precies
met het juiste verval gelegd.
Door middel van een hydrailische druk van
c.a. 45 Atm. wordt de diepgang van de mol
oogenblikkelijk geregeld en gaat het volgen
van de lichtstraal zeer gemakkelijk.
De buizen worden vervaardigd uit geper
foreerd roestvrij staal. Het water kan steeds
toetreden door de gaatjes, alsmede door de
overlangsche naad van de buis.
Door de directie der W.-meerpolder wordt
op 20 H.A. grond deze methode bij wijze van
proef toegepast en men verzekert dat bij de
geldende staalprijzen, de kosten dezer nieu
we drainage beneden die van de tot heden
gebruikte drainage-methoden blijven.
Wij hebben met het horloge in de hand
geconstateerd, of de opgegeven tijd juist
was, en konden constateeren dat «ongeveer
3 minuten noodig waren om 125 meter buis
te leggen.
Toen men de toebereidselen maakte voor
de twee buis, liep het water al toe uit de zoo
juist gelegde buis, zoodat de deugdelijkheid
van de methode ondubbelzinnig aan den dag
trad.
Deze methode van drainage is tot nog toe
alleen maar toegepast in Pruisen en Silezië.
Een drietal ingewerkte menschen is voor
de bediening mee uit Duitschland gekomen,
in totaal zijn vijf menschen noodig de diver
se combinatiën van machines te bedienen en
te verplaatsen.
Feestavond Vereeniging van MLU.Z.
Personeel op Zaterdag j.1. in Hotel De
Haan. „Uitmuntend Geslaagd." La
ten wij jnet deze inleiding maar dade
lijk in buis vallen, want zelden heb
ben wij zulk een intiem gezellig avond
je van de „Muzzen" meegemaakt als
Zaterdag. De stemmig in M.U.Z.-kleu
ren versierde, zaal, bet „jolige" orchest
onder leiding van den beer Snaphaan,
het gaf ons reeds bij het binnentreden
'n fiducie, dat ook hetgeen komen zou
in orde zou zijn.
Hierin werden we versterkt door den
voorzitter, den heer van Wely, die in
zijn openingswoord sprak van veler me
dewerking.
En inderdaad, wij werden in dat gc-
loof niet beschaamd. Welk een mooi,
afwisselend programma werd afge
werkt. Zoo mochten we kennis maken
met Mej. v.d. Brugge (piano) en Tj. J.
Dito (viool) van Den Helder, die de
Ballade et Polonaise van H. Vieux-
temps en La Precieuse van Couperiix
Kreisler uitvoerden. De voortreffelijke
muzikale voordracht werd vol aan
dacht door de aanwezigen gevolgd en
een warm applaus klonk na ieder nujn
mei'.
Dan klonk weer het vroolijk orchest
van den heer Snaphaan en wij weten
niet wie van de heeren ons het meest
imponeerde: de vol Amerikaansche be
wegelijkheid zijnde dirigent, het volle'
lachende gezicht van den saxophoon-
blazer of de vriendelijke tronie van de
man der schuiftrombone, maar dat we
ten we wel, dat na eenige minuten de
gansche zaal meezong.
En dat zingen sloeg later weer over
tot een bulderend gelach o,m de „Twee
ouwe Vrijers" De medewerkende da
mes en heeren mochten zich er zeker
op beroemen met deze klucht de ,meest
verstokte dwarskijker aan het grinne-
ken te hebben gemaakt.
Dan mochten we weer genieten van
de kunst van Mej. v.d. Brugge en de
'heer Dito, terwijl ook ten zeerste
werd geapprecieerd een piano-recital,
welke door mej. v.d. Brugge en Mej. D.
Brinkman (van het M.U.Z.-personeel)
werd ten beste gegeven.
Tot slot kregen we de klucht „In po
litiek" voor het voetlicht. Evenals hij 't
eerste waren ook bij dit spel de koddige
scenes in staat een lachsucces te ont
lokken.
Het was zeker welverdiend toen de
symphatieke voorzitter, de heer Van
Wely aan de piedewerkende dames van
dezen avond Mej. v.d. Brugge, Mej. A.
Duijnker, Mej. D. Brinkman en Mevr.
van VVely met eenige vriendelijke woor