s MANTELS i
l JAPONNEN ij
BIJENKORF;
werkverschaffngsobjecten een ander percen
tage vast te stellen.
„Opdat duidelijk blijke, hoe de regeering
het vraagstuk van de werkloozenzorg ziet,
acht ik mij verplicht, eenige opmerkingen
van algemeenen aard hierbij te uwer kennis
te brengen. Ik behoef u niet uiteen te zetten,
hoe hoogst ernstig de tijden zijn. Er wordt
thans van de overheid het uiterste gevergd
om met wijs beleid datgene te doen en te
laten, wat, in overeenstemming met hare
verantwoordelijkheid, gewenscht en toelaat
baar is. Het is niet alleen de zorg voor de
financiën van Staat en gemeente, welke
dwingt deze gedragslijn te volgen, doch ook
•'en vooral de overtuiging, dat het de plicht
is van de overheid om het zoo onontbeerlijke
herstel van het bedrijfsleven te bevorderen.
Aanpassing van ons geheele leven aan de
verminderde welvaart is, zie ik het goed, on
vermijdelijk. Wijs beleid zal zijn, dat er al
les op wordt gezet, dit herstel mogelijk te
maken en niets te doen, wat in verkeérde
richting werkt.
„U zult ongetwijfeld met mij eens zijn',
dat het ook de werkloozenzorg is, welke in
deze tijden veel er toe kan bijdragen, dat de
ontwikkeling van het maatschappelijk leven
in juiste, dan wel in verkeerde richting wordt
gestuwd. Het zijn deze leidende beginselen,
welke voorop moeten staan bij eiken maat
regel op het gebied van de werkloosheidszorg,
zoowel bij de reeds bestaande als bij die,
waarvan de invoering overwogen wordt.
„Ga ik er dan ook toe over, uwe gemeente
subsidie te verleenen, dan geschiedt dit on
der de nadrukkelijke voorwaarde, dat er
voortaan tusschen uwe gemeente en mijn de
partement een nauw contact moet bestaan
t. a. v. alles, wat de werkloozenzorg in den
breeden zin van het woord (ik doel'hier dus
niet het minst op voorzieningen, welke aan
uw rekenplichtige corporaties, zooals burger
lijke armbesturen, diensten voor maatschap
pelijk hulpbetoon, enz. worden getroffen)
betreft. Uw college dient zich daarom, alvo
rens ik mijn definitieve toezegging doe, schrif
telijk tegenover mij te verbinden, geen enke
len maatregel als hierbedoeld in te voeren,
vóórdat u zich er van overtuigd heeft, hoe de
regeering tegenover de te nemen voorziening
staat.
„Bestaat er bij de regeering tegen het voor
gestelde plan bedenking, dan reken ik er op.
dat niet tot invoering ervan wordt overge
gaan, ook niet door corporaties als hiervo-
ren genoemd. Wordt echter wel tot invoering
overgegaan, dan zal in den regel de subsidie
toezegging worden ingetrokken.
„Ik stel mij voor, mij door een regelmatig
toezicht er van te overtuigen, hoe de werk
loozenzorg in uwe gemeente wordt toegepast
„Zoodra ik van u de hier bedoelde schrif
telijke verklaring zal hebben ontvangen, zal
u mijn definitieve beslissing worden medege
deeld."
GEWIJZIGDE WET RIJKSPOSTSPAARBANK
De wet van 21 Mei 1931 zal 1 Januari
1932 in werking treden.
Verschenen is bet Staatsblad no. 392, hou
dende afkondiging van het Koninklijk Be
sluit van 3 September, waarbij is bepaald dat
de wet van 21 Mei 1931, houdende wijziging
van de wet tot instelling eener Rijkspostspaar
bank, op den len Januari 1931 zal in werking
treden.
Bij de hierboven bedoelde wijziging wordt,
zooals destijds reeds vermeld, het maximum
van den rentedragenden inleg van f 1200 op
f 2500 en het rentepercentage van 2.64 op 3.
VRACHTAUTO TE WATER.
De chauffeur verdronken.
Woensdagnacht te vier uur is te Beerta de
vrachtrijder Wegman, die met zijn auto op
weg was van Groningen naar Nieuweschans.
door tot nog toe onbekende oorzaak in het
Beertsche Diep gereden. De man kon zich
niet bevrijden en is verdronken.
Het slachtoffer, dat afkomstig was uit Nieu
weschans, was 38 jaar oud en gehuwd.
VERKEERSONGEVAL.
Woensdagnacht kwam te Zuidbroek uit de
richting Noordbroek de voerman H. Lentink
met een wagen, bespannen met twee paar
den, uit dezelfde richting een auto, bestuurd
door mevr. H. Bérkenstroo uit Rotterdam,
die een dame uit Zwolle bij zich had. Toen
de auto den wagen wilde passeeren, kwam
plotseling de 78-jarige Zwaantje van Dijk
den weg over, zonder uit te kijken. Ofschoon
de bestuurster van de auto alle moeite deed
om een aanrijding nog te voorkomen, werd
de oude vrouw toch gegrepen en met een ge
broken arm en been opgenomen.
Zij is, na voorloopig verbonden te zijn,
naar Groningen overgebracht. Intusschen
was de auto, die een zeer kalme vaart had,
tegen een boom terecht gekomen, en zeer
ernstig beschadigd. De beide dames kregen
verwondingen aan handen en beenen. Ook
zij zijn verbonden. De paarden van den wa
gen, die van schrik op hol waren geslagen,
konden spoedig door den voerman ingehou
den worden.
ONGELUK MET ZWEEFMOLEN.
Op het feestterrein te Hillegom was een
17-jarige jongen, zekere J. Slingersland, met
andere jongens aan het spelen met een on
bezet schuitje van den zweefmolen. Hij kreeg
het schuitje tegen het hoofd en werd bewus
teloos weggedragen. De geneesheer consta
teerde hersenschudding. De jongen is naar
het ziekenhuis te Haarlem overgebracht.
Zijn toestand is vrij ernstig.
TWEE INBRAKEN TE PURMEREND.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag is
te Purmerend op twee plaatsen ingebroken,
nl. bij den veearts Geerlings en bij den heer
Lakeman. Men vermoedt, dat de dieven zich
bij den veearts hebben laten insluiten. Alle
kasten zijn geopend. De familie vond het
zilver over den grond verspreid liggen. Van
het zilver wordt niets vermist. Uit een doos
je, dat in een der kasten stond, werd zestig
gulden vermist.
Tot het huis van den heer Lakeman heb
ben de dieven zich toegang verschaft door
een ruit in de deur uit te snijden, waarna zy
het slot konden openen. Hier worden een
gouden horloge, ruim 20 gulden en een half
flaachje cognac en een kleederenborstel ver
mist.
AANBESTEDING.
De rijkswaterstaat heeft heden aanbesteed
het afmaken van de oevers en wallen en de
bandvoorzieningen aan het Hoofdkanaal in
de tweede polderafdeeling van de Wieringer-
meer van sluis I naar sluis III en van daar
over 2.35 K.M. in de richting Medemblik.
De raming was f 80.000.
Laagste inschrijver was de heer J. de
Vries te Heemskerk voor f 60.970.
VERDUISTERING.
Een oneerlijke penningmeester.
De rechtbank te Almelo veroordeelde een
opperman te Vriezenveen, wien ten laste was
gelegd verduistering van ongeveer f 1000,
welke gelden hij in zijn kwaliteit van pen
ningmeester der af deeling Vriezenveen van
den Alg. Ned. Bouwvakarbeidersb. ontvangen
had, tot een gevangenisstraf van zes maan
den. De eisch was twee maanden.
EERST DE RING, DAARNA HET MEISJE
TE WATER.
Zondagmiddag kregen een 16-jarige dienst
bode en een 22-jarige kapper, die verloofd
waren, op de Vijzelgracht (stille zijde) te
Amsterdam ruzie. Het meisje wierp den ver
lovingsring in het water, waarna de jonge
ling het meisje beetpakte en het in het vie
ze grachtwater wierp, waaruit zij door bur
gers gered werd. De snoode jongeling werd
gearresteerd.
COURANTEN VERBODEN.
Minister Deckers heeft aan den directeur
van „Het Volk" en „Het Haagsche Volk" be
richt, dat hij zich genoodzaakt heeft gezien
het ter lezing leggen van deze bladen in de
cantines te verbieden.
WEIGERING OM TE PREEKEN.
Ds. K. Engelsma, hervormd predikant te
Ierseke, wenscht als ringpredikant niet meer
in de vacaturebeurten te Schore en Bieze-
linge te preeken. Beide gemeenten weigeren
zich aan te sluiten bij den Raad van Beheer
Ds. E. wil nu afwachten, hoe de kerkelijke
besturen over deze zaak zullen oordeelen.
EEN COLLECTIEF CONTRACT OPGEZEGD.
De Federatie van Timmerliedenpatroons
organisaties in Friesland besloot tot opzeg
ging van het met de verschillende bouwarbei
dersbonden gesloten collectief contract. Het
zou in de bedoeling liggen loonsverlaging in
te voeren en verslechtering van de sociale
bepalingen. i
VROUW MET KINDERWAGEN ONDER
EEN AUTO.
Maandagavond negen uur werd, naar de
Tel. meldt, mej. B. te Eist (U.), die zich met
een kinderwagen naar huis begaf, aangere
den door een auto. De wagen met twee kin
deren werd over den weg geslingerd, doch de
kinderen bekwamen geen letsel. Erger was
mej. B. er aan toe. Na door dokter Rijf hagel
uit Amerongen verbonden te zijn, werd zij in
ernstigen toestand naar het ziekenhuis ver
voerd. Bij onderzoek bleek dat de auto zeer
slecht licht had en de remmen niet deugden-
Procesverbaal werd door de politie opge
maakt.
VERDRONKEN.
Het 6-jarig knaapje C. F. Lafeber geraakte
bij'het spelen in de nabijheid der ouderlijke
woning aan den Platteweg te Reeuwijk te
water. De jongen schoot daarbij onder een
vischbun, waardoor het hem onmogelijk was
zich te bevrijden. Toen men aan het ongeval
dacht en ging dreggen, werd het ventje ge
vonden. De levensgeesten bleken reeds ge
weken te zijn.
LANGS HET WERELDWERK.
Wild joegen de wolken Dinsdagmorgen
langs het zwerk en huilde de wind door 't
want der in de haven liggende vaartuigen,
toen het gezelschap van T. O. V. (Tot Ont
spanning Vereenigd) zich op de booten „De
Vlieter" en „Zilvermeeuw" inscheepte, om
een „trip" langs de Zuiderzeewerken van
Den Oever naar de Friesche kust te maken.
Voorzichtigheidshalve bracht ir. Ringeling
de dames-leden onder op „De Vlieter", opdat,
mocht onverhoopt door de deining der zee
een onbehagelijk gevoel zich van hun mees
ter maken, een logies ter beschikking was om
weer op normale lichamelijke gesteldheid te
komen. Aan den Heer Verbost werd opgedra
gen een en ander onder zijn hoede te nemen.
Was alles dus welverzorgd, toen we onze
blikken lieten gaan over de flinke booten,
de zacht gonzende machines en 't robuste
bedienend personeel, en daarboven uit het
venster der stuurhut de glundere gezichten
van de kapiteins Reitsma en Verhoef, neer
kijkend op dat gewriemel beneden zich, toen
begrepen we, dat we volkomen veilig de tocht
konden meemaken.
Wij hadden ook geen tijd daarover verder
na te denken, want de telefoon in de machi
nekamer weerklonk reeds en in minder dan
geen tijd hadden de booten, „De Vlieter" als
„vlaggeschip" voorop, en daarachter „De
Zilvermeeuw" de Oeversche haven achter
zich en doorkliefden de boegen 't ruime sop
aan de noordzijde van den dijk „Wieringen-
Friesland." „De Dijk"Welk een klein woord
en toch als men hem aanschouwt deze ko
lossus, die uit zee oprijst en zich ver tot den
gezichtseinder uitstrekt, terwijl daarbovenuit
de torens, der uitwateringssluizen zich als
trouwe wachters verheffen, dan gevoelen we
de geweldige overwinning, die het Holland-
sche ingenieursvernuft weder in den strijd
tegen het water heeft behaald.
We hebben reeds 't werk bereikt, waar de
Maatschappij De Vries en de Bosch bezig is
strekdammen te leggen, terwijl de M.U.Z.
een plateau opspuit, dat met betonverster-
king zal dienen voor militaire doeleinden ter
verdediging van sluis- en dijkwerken in
oorlogstijd. „Oorlog Welk een schrille te
genstelling „Oorlog" en „Zuiderzeewerken",
eigenlijk is het te ongerijmd om deze woor
den naast elkander te plaatsen Moge de
vredesgedachten binnen korten tijd bij de
volkeren zoo zijn doorgedrongen, dat er geen
sprake van is, dat het plateau ooit zal behoe
ven te worden gebruikt voor 't doel, waar
voor 't thans wordt gereed gemaakt.
Intusschen zet onze „Zilvermeeuw" de
tocht voortoveral is 't bedrijvigheid en
telkens halen we sleepbooten voorbij tor-
schende de volgeladen onderlossers, achterop
de stoere roerganger in oliepak en hooge
kaplaarzen, zich er niet om bekommerend,
dat een uiteenspattende golf hem een stort
bad bezorgt.
Bij de steiger van het eerste dijkvak „de
3600 meter" leggen we aan, en het verwon
dert ons hoe „monter" de dames van boord
springen. Geen schijn van een kans, dat wij
ze op nerveusiteit zouden kunnen betrappen.
Onze leider zal nu staaltjes van moderne
wegenbouw laten zien. Reeds lag hier op den
dijk een straatweg, doch deze is opgebroken
en hier vervaardigt thans de M. U. Z. een
6 meter breede betonweg, waarlangs volgend
jaar wellicht de auto's van Holland naar
Friesland zullen racen. Naast de weg komt
tevens nog een rijwielpad. -fc(\
Merkwaardig om te zien, hóé zulk een weg
wordt gefabriceerd. Op 't zandbed wordt een
asfaltbedekking aangebracht en daarover
drie lagen beton. Drie betonmolens zorgden
voor de samenstelling der benoodigde pro
ducten arbeiders stampten met luchtdruk
stampers de breiachtige massa in elkaar en
dan volgt de vernuftige stamp-strijk machi
ne, (slechts drie vai deze machines zijn in
ons land in gebruik, waarvan de M.U.Z. er
dan één heeft), die het betondek nog eens
extra stampt en vervolgens gladstrijkt. Zoo
wordt 200 Meter betonweg per dag gemaakt;
men behoeft zich dus niet bezorgd te maken,
dat de weg niet op tijd gereed zal zijn en
wat meer zegt, een weg die aan alle moderne
eischen voldoet. „Wij waagden ons aan de
veronderstelling dat hier de „100 K.M. per
uur" niet tot de zeldzaamheden zal behoo-
ren.
Een ferme regenbui kon ons genot bij al
les wat wij zagen niet bederven. Zoo goed
zoo kwaad zochten wij onze terugweg in de
luwte van de keeten, al werd ons schoeisel
daarbij ook met een laag slik bedekt. Doch
de dames waren daar trots op. Op excursie
en dan geen slik aan de schoenen, dat zou
toch niet gaan Echter de dekknecht trok
bij het aankomen van de „modder patrouille"
een bedenkelijk gezichteen dikharige co-
cosmat lag gereed en het parool was „voeten
vegen
De trossen werden „losgesmeten" en we
verlustigden er ons op nu weldra door „de
Vlieter", het sluitgat dat dit jaar waarschijn
lijk alléén nog zal openblijven, te stevenen.
Wij „voelden" als 't ware hier de stroomsterfc-
te, die onze hechte „Zilvermeeuw" flink deed
overhellen, toen ze 'n moment dwarsstroom
kwam. Dan gingen we „binnendijks" verder
en ons koesterend aan de kombuiswarmte
richten we ons oog over de groote watervlak
te der Zuiderzee die nu als het ware door de
groote dijk gevangen was gezet. „Ja", zegt
mijn buurman, „ze helpt aan haar eigen
dood. Het keileem en zand uit haar bodem
gehaald is haar doodvonnis. Vroeger heeft ze
het terrein met stormvloeden veroverd
thans wordt haar door de nazaten der bewo
ners van de „lage landen" weer brokstukken
ontnomen."
We werden opgeschrikt uit onze mijmering
over heden en verleden door het gekrijsch
van aalscholvers, waarvan er een met zijn
buit zich uit 't water in de lucht verhief, ach
tervolgd door zijn confraters de strijd pm
het bestaan werd ons weer duidelijk voor
oogen gesteld,
We naderen „Breezand", het eerst opge
spoten eiland tusschen Friesland en Holland,
vanwaar naar weerszijden dijkvakken wer
den opgebouwd een „rasecht" centra van
het groote werk dus, en de meesten van ons
gezelschap hadden daar reeds eerder een
bezoek gebracht of wel eenigen tijd „gebiva-
keerd" om een deel van het werk te leiden.
Een merkwaardige nederzetting op
dat „Breezand." Allereerst komen we
tegen de „Balona", een afgedankt oud
oorlogschip, dat thans is ingericht voor
logies van vele polderwerkers, ja, waar
in zelfs plaats is voor een cantine en
wat niet al Verder zien we daar
naast vele keeten, 't bijkantoor der
M.U.Z., 't kantoor der directie van Z.
Zeewerken, het postkantoor, bakkerij,
slagerij (ja, de dieren worden hier wer
kelijk geslacht ook, vertelde een on
zer gidsen), enz., enz.; ja, zelfs een
brandspuithuisje, waarop met zware
blokletters „Brandweer Gemeente Won
seradeel", ontbreekt niet. Of er een
brandspuit in gehuisvest was, konden
we niet constateeren, maar een der
Breezandbewoners verzekerde ons van
wel; „we hebben 'm ten minste dubbel
en dwars aan Wionseradeel aan belas=
ting piotte dokke", mokte hij.
Een mooi gezicht over het eilandje
en den dijk heeft ,men, als men de „wa
tertoren" beklimt, doch ongevaarlijk
is dat niet, waar 't platte dak van plan
kier niet bijzonder deugdelijk bleek te
zijn.
Moeder „Flora" is hier nog niet rijk
vertegenwoordigd; boomen waren na
tuurlijk in het geheel niet te ontdekken;
te meer vielen daardoor in het oog de
bloemen voor de woning van de ver
pleegster, die voor velen van ons, even
als de eigenares zelf, een aantrekkelijk
heid vormden. Als we nu nog vertel
len, dat de cantine een gezellig zitje
biedt, waarin men zelfs zoo nu en dan
van bioscoopvoorstellingen kan genie
ten, dan kan men er zoo een voorstel
ling van vormen, wat al voorbereiden
de (maatregelen, voor nog maar een
klein gedeelte van het groote werk moe
ten zijn getroffen. Met dat al blijkt ook,
dat al heeft men ei* niet alle comfort, 't
op Breezand nog wel uit te houden is.
Zelfs auto's
Wat zegt u, auto's Ja zeker,
zelfs zeven auto's en een autobus zijn
hier gestationneerd. Op de dijkvakken
staan keeten, op de uiteinden van den
dijk, ver van 't middelpunt werken ve
le arbeiders; de handeldrijvenden bren
gen vanaf Breezand hun waar per auto
daar naar toe; de bus haalt de werklie
den heen en weer en de straat over den
dijk is, zooals de chauffeurs zeggen
„tip top!"
We koimen 'terug aan boord. We heb
ben honger, maar T.O.V. en daarbij
ook de kok hebben daar op gerekend
de lunch staat aan en onder vroolijke
kout worden de versche kadetjes met
een kop lekkere koffie vlug naar bin
nen gewerkt. We nemen er niet te veel
tijd voor; immers de boot heeft al
weer zee gekozen en aanstonds wacht
ons het schouwspel van een vinnigen
strijd van de Waterbouwkunde met de
zee, 't dichten van de „Geheime Geul".
Kapitein Reitsma vergunt ons in
zijn heiligdom, de stuurhut, te komen.
zijn onafscheidelijke vrienden:
zijn pijp en zijn pak „roode ster, zijn
ronde gebruinde kop op de gespierde
nek, vormt hij een Hollandsch zeemans
type van de echte stempel.
Hij wijst ons op de opdoemende Frie
sche kust. „Daar is Kornwerd, die to
ren daar van Makkum; heel daar ach
ter Bolsward Dan draait hij het
hoofd om en met een zekere trotsch
richt hij de blik naar de geweldige rook
uitblazende massa in de verte links.
„Nu goed uitkijken!" Daar is bijna
al 't materiaal van onze M.U.Z. gecon
centreerd om de macht der zee te o-
verweldigen; het heeft er gekraakt,
maar de overwinning is nabij; nog
een paar dagen en de Geul is in de
boeien
Sprakeloos staren wij naar de zwarte
gevaarten van stalen vlechtwerk, die
wij nader komen en zich tegen den
loodgrauwen hemel afteekenen. Het
geheel is gehuld in witte damp en zwa
re rookwolken. Wij hooren reeds het
geweld; 't knarsen der stalen grijpers,
het gesis van de stoomlieren; vier groo
te karkassen, aan elke zijde van de
Geul twee, laten geregeld uit-hun mach
tige grijpers geweldige bonken kei-
leem in de stroom plonsen; is er weer
een deel boven de golven verrezen, da
delijk loozen de buizen der
zandzuigers hun voorraad om de mas
sa compacter te maken en sleepbooten
torschen onophoudelijk volle bakken
aan en zorgen, dat er aan grondstof
geen gebrek is; het zinkstuk, dat door
de stroom op zijn eind is gezet en
wiens takken als een skelet boven het
water uitsteken vormde voor de kloe
ke uitvoerders geen afschrikwekkend
iets; integendeel, het was een prikkel
cm met des te meer energie tot de o-
verwinning der moeilijkheden te ko
men. Onafgebroken zette men door en
de geweldige stroom (voor de beteuge-
lingsdam heeft toch een val van 1 me
ter gestaan) heeft het ten slotte moe
ten opgeven.
Op de beteugeling stond nog 5 me
ter water, zoo vertelde de „Kap" ons,
terwijl op de plaats waar wij voeren
de diepte '20 meter was; men krijgt zoo
'n weinig begrip wat men heeft moe
ten overwinnen.
Wij hebben het terrein van dezen fel
len strijd weer achter ons en niet lang
daarna zien wij weer een sluitgat, de
„Middelgronden", dat op heden een
breedte heeft van 1000 meter en ook
nog dit najaar, als het weer mede
werkt ten doode is opgeschreven.
Ook hier zijn de werktuigen in actie,
en zoodra er meer materiaal vrijkomt,
zal met alle macht worden aangepakt.
We bereiken Kornwerderzand, dat
met zijn kunstwerken bijna een zelfden
aanblik biedt als de terreinen te Den
Oever. Welk een geweldige arbeid is
ook hier verricht óm ?OQ ver te komen.
Onze gastvrouw T.O.V. zorgde ook
nog dat wij Pór bus een uitstapje kon
den maken naar Harlingen. De genie
tingen daar waren grootendeels van
intiemen aard en hangen wij derhalve
niet aan de groote klok.
Wjel voelen wij ons gedrongen nog te
vermelden de vriendschappelijke wed
strijd van onze booten de Vlieter en
de Zilvermeeuw, wie nu „op snelheid"
het „vlaggeschip" op den terugtocht
zou worden. Be machines waren even
sterk,, het lag hem nu maar aan de
technische vaardigheid van het bedie
nend personeel. Als passagiers op de
Zilvermeeuw hadden wij natuurlijk de
voorliefde voor onze boot en met span
ning keken we naar beneden, waar de
„jongens" in hun hemdje, dat men wel
kon wringen, voor de vuren stonden
Het ging er om, maar we wonnen
de Vlieter was nu „vlaggeschip" af;
liet had natuurlijk met al die dames
„te zware last" aan boord.
Tot slot: het was een dag, die ons al
len met nationalen trotsch heeft be
zield bij het aanschouwen van het
grootste „kunstwerk ter wereld," dat
hier wordt gewrocht. Hartelijk dank
aan T.O.V, en in het bijzonder aan ir.
Ringeling, die Ons gelegenheid gaf de
ze tocht mede te maken.
GEMEENTE WIER1NGEN.
Demonstratie Landelijke Rijvereen.
Het is a.s. Zondag 27 September juist
een jaar geleden, dat alhier is opge-
rict een Landelijke Rijvereeniging. En
deze dag wil de nog jonge vereeniging
niet zonder eenige luister laten voorbij
gaan en zal daarom op dien dag des
middags om 2 uur, op het terrein van
den heer Jb. Bruul een groote demon
stratie geven, met medewerking van
de Landelijke Rijvereeniging uit An-
na-Paulowna de „R.A.P." en opgeluis
terd door de muziekvereeniging „Har
monie"' alhier. Bij goed weer belooft
dit een mooien middag te worden voor
een ieder die op het gebied van paar
densport iets bijzonders wil zien.
Zie^wat voor programma zal worden
afgewerkt, de advertentie in dit blad.
voorkomende. De 14-jarige kampioen
Jb. Schoorl met zijn „Lady" neemt deel
aan het springconcours. Dan wordt
door beide vereenigingen met een acht
tal de dressuurproef 1931 gereden.
En wie zal de Push-ball wedstrijd niet
willen gadeslaan Een bal van onge
veer een meter middellijn wordt zeer
handig door een tiental paarden over
het veld gerold, precies op dezelfde wij
ze als het voetbalspel wordt gespeeld.
Iets nieuws voor Holland, dus ook voor
Wieringen. Het belooft dus een mooi
en middag te worden.
Ongeval. De stoker M. Hoep te Den
Oever, had het ongeluk uit het bedie
ningshuisje van een keileem transpor
teur te vallen en kwam op het dek neer
Hij bekwam daarbij een bloedende
hoofdwonde en ontwrichting van een
schouderblad. Dr. de Groot verleende
de man geneeskundige hulp. Het inci
dent liep verder goed af want de man
kon weer zijn werk hervatten.
Ongeval. Op den afsluitdijk Den Oe
ver-Friesland geraakte de Zuiderzee-
werker J. Doek uit Heerlen (L.) tus
schen twee kipkarren bekneld en be
zeerde zich daarbij zeer ernstig aan
een zijner beenen n.1. een gecompli
ceerde beenbreuk. Na verbonden te
zijn werd de man terstond op advies
van Dr. de Groot per ziekenauto van
den heer J. Boersen naar het Stads
ziekenhuis te Alkmaar ter verdere be
handeling vervoerd.
33 GROOTE KEUZE O
VINDT U IN DE
DEN HELDER. 2
OS VRAAGT
ZICHT ZENDING
Een Knip- en Naaicursus. Men deel ft ons
mede dat vanwege de Singer-Naaimachine
Mtpij. te Haarlem vanaf 9 tot 21 November
a.s. alhier in 't Hotel De Haan een gratis
knip- en naaicursus zal worden gehouden.
Inlichtingen omtrent dezen cursus zijn te
verkrijgen bij den vertegenwoordiger den
heer Joh. Klare te H.-hoef.
Een motorfiets in brand. J.l. Woensdag
avond geraakte bij het vullen met benzine
plotseling een motorfiets, staande voor 't per
ceel van den heer Kuiper te H.-hoef en be-
hoorende aan den heer Krol in brand. Per
soonlijke ongelukken kwamen niet voor. Met
een brandbluschapparaat wist men de brand
te blusschen. Vermoedelijke oorzaak dat men
de brandende carbidlantaarn bij 't vullen
niet had uitgeblazen.
POLITIE Gevonden een fietsplaatje aan
den Molgerdijk. Verloren gouden dasspeld
met steentjes. Inl. bij den Gem.-bode.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
VEREENIGDE STATEN.
Loonsverlaging op groote schaal.
President Hoover er tegen?
Reuter meldt uit New York, dat pre
sident Hoover, naar men zegt, „on
aangenaam getroffen" is ten gevolge
van de loonsverlagingen, welke door
de industrieele ondernemingm zijn aan
gekondigd, ondanks het advies, dat hij
2 jaar geleden gaf om den loonstan i-
daard te handhaven
De Arbeidersleiders zijn van oordeel,
dat de verlagingen de depressie zullen
bevorderen en een terugkeer tot de
welvaart zullen verhinderen.
De American Smelting and Refining
Cy. en de Utah dopper Cy. kondigen
een loonsverlaging van 10% met in
gang van X October aan.
Tweehonderd twintig duizend arbei
ders in de staalindustrie worden ge
troffen door de aangekondigde loons
verlaging, van wie er 50.000 bij de
Bethlehem Steel Corporation werken.
Bij de General Motors treft de verla
ging van 10 tot 20% alleen het kan
toorpersoneel. De loonen der per uur
betaalde arbeiders bij de United States
Cy. worden niet verlaagd.
Wallstreet schat het totaal der bezui
niging, voortvloeiend uit de loonsver
laging, alleen voor de United States
Steel Corporation op ongeveer zeven tot
acht millioen per jaar.
Zeilboot omgeslagen, 16 slachtoffers
Maandagavond bevond zich de zeil
boot „Annemarie" met 18 personen
aan boord op weg van Juist naar Bor-
kum. De zeilboot is door het storm
achtige weer vol water geloopen en
omgeslagen. Eén van de opvarenden
heeft het tussschen Borkum en Juist
gelegen eiland Memmert bereikt. Hij
verklaarde dat zich nog vijf of 6 perso
nen in d e boot bevonden. Men vreest
dat de overige twaalf opvarenden zijn
verdronken. De opvarenden van de
zeilboot waren leden van een turnver-
eeniging uit Borkum.
Een nader bericht meldt, dat van
het vliegveld Norderney een toestel
is opgestegen teneinde de „Annemarie"
op te sporen. Even na 9 uur meldde het
vliegtuig, dat het schip op de West
punt van Juist zat en dat de redding-
booten ter plaatse zijn. Er zijn 16
menschen om het leven gekomen. 4