s MANTELS i l JAPONNEN ij BIJENKORF; werkverschaffngsobjecten een ander percen tage vast te stellen. „Opdat duidelijk blijke, hoe de regeering het vraagstuk van de werkloozenzorg ziet, acht ik mij verplicht, eenige opmerkingen van algemeenen aard hierbij te uwer kennis te brengen. Ik behoef u niet uiteen te zetten, hoe hoogst ernstig de tijden zijn. Er wordt thans van de overheid het uiterste gevergd om met wijs beleid datgene te doen en te laten, wat, in overeenstemming met hare verantwoordelijkheid, gewenscht en toelaat baar is. Het is niet alleen de zorg voor de financiën van Staat en gemeente, welke dwingt deze gedragslijn te volgen, doch ook •'en vooral de overtuiging, dat het de plicht is van de overheid om het zoo onontbeerlijke herstel van het bedrijfsleven te bevorderen. Aanpassing van ons geheele leven aan de verminderde welvaart is, zie ik het goed, on vermijdelijk. Wijs beleid zal zijn, dat er al les op wordt gezet, dit herstel mogelijk te maken en niets te doen, wat in verkeérde richting werkt. „U zult ongetwijfeld met mij eens zijn', dat het ook de werkloozenzorg is, welke in deze tijden veel er toe kan bijdragen, dat de ontwikkeling van het maatschappelijk leven in juiste, dan wel in verkeerde richting wordt gestuwd. Het zijn deze leidende beginselen, welke voorop moeten staan bij eiken maat regel op het gebied van de werkloosheidszorg, zoowel bij de reeds bestaande als bij die, waarvan de invoering overwogen wordt. „Ga ik er dan ook toe over, uwe gemeente subsidie te verleenen, dan geschiedt dit on der de nadrukkelijke voorwaarde, dat er voortaan tusschen uwe gemeente en mijn de partement een nauw contact moet bestaan t. a. v. alles, wat de werkloozenzorg in den breeden zin van het woord (ik doel'hier dus niet het minst op voorzieningen, welke aan uw rekenplichtige corporaties, zooals burger lijke armbesturen, diensten voor maatschap pelijk hulpbetoon, enz. worden getroffen) betreft. Uw college dient zich daarom, alvo rens ik mijn definitieve toezegging doe, schrif telijk tegenover mij te verbinden, geen enke len maatregel als hierbedoeld in te voeren, vóórdat u zich er van overtuigd heeft, hoe de regeering tegenover de te nemen voorziening staat. „Bestaat er bij de regeering tegen het voor gestelde plan bedenking, dan reken ik er op. dat niet tot invoering ervan wordt overge gaan, ook niet door corporaties als hiervo- ren genoemd. Wordt echter wel tot invoering overgegaan, dan zal in den regel de subsidie toezegging worden ingetrokken. „Ik stel mij voor, mij door een regelmatig toezicht er van te overtuigen, hoe de werk loozenzorg in uwe gemeente wordt toegepast „Zoodra ik van u de hier bedoelde schrif telijke verklaring zal hebben ontvangen, zal u mijn definitieve beslissing worden medege deeld." GEWIJZIGDE WET RIJKSPOSTSPAARBANK De wet van 21 Mei 1931 zal 1 Januari 1932 in werking treden. Verschenen is bet Staatsblad no. 392, hou dende afkondiging van het Koninklijk Be sluit van 3 September, waarbij is bepaald dat de wet van 21 Mei 1931, houdende wijziging van de wet tot instelling eener Rijkspostspaar bank, op den len Januari 1931 zal in werking treden. Bij de hierboven bedoelde wijziging wordt, zooals destijds reeds vermeld, het maximum van den rentedragenden inleg van f 1200 op f 2500 en het rentepercentage van 2.64 op 3. VRACHTAUTO TE WATER. De chauffeur verdronken. Woensdagnacht te vier uur is te Beerta de vrachtrijder Wegman, die met zijn auto op weg was van Groningen naar Nieuweschans. door tot nog toe onbekende oorzaak in het Beertsche Diep gereden. De man kon zich niet bevrijden en is verdronken. Het slachtoffer, dat afkomstig was uit Nieu weschans, was 38 jaar oud en gehuwd. VERKEERSONGEVAL. Woensdagnacht kwam te Zuidbroek uit de richting Noordbroek de voerman H. Lentink met een wagen, bespannen met twee paar den, uit dezelfde richting een auto, bestuurd door mevr. H. Bérkenstroo uit Rotterdam, die een dame uit Zwolle bij zich had. Toen de auto den wagen wilde passeeren, kwam plotseling de 78-jarige Zwaantje van Dijk den weg over, zonder uit te kijken. Ofschoon de bestuurster van de auto alle moeite deed om een aanrijding nog te voorkomen, werd de oude vrouw toch gegrepen en met een ge broken arm en been opgenomen. Zij is, na voorloopig verbonden te zijn, naar Groningen overgebracht. Intusschen was de auto, die een zeer kalme vaart had, tegen een boom terecht gekomen, en zeer ernstig beschadigd. De beide dames kregen verwondingen aan handen en beenen. Ook zij zijn verbonden. De paarden van den wa gen, die van schrik op hol waren geslagen, konden spoedig door den voerman ingehou den worden. ONGELUK MET ZWEEFMOLEN. Op het feestterrein te Hillegom was een 17-jarige jongen, zekere J. Slingersland, met andere jongens aan het spelen met een on bezet schuitje van den zweefmolen. Hij kreeg het schuitje tegen het hoofd en werd bewus teloos weggedragen. De geneesheer consta teerde hersenschudding. De jongen is naar het ziekenhuis te Haarlem overgebracht. Zijn toestand is vrij ernstig. TWEE INBRAKEN TE PURMEREND. In den nacht van Dinsdag op Woensdag is te Purmerend op twee plaatsen ingebroken, nl. bij den veearts Geerlings en bij den heer Lakeman. Men vermoedt, dat de dieven zich bij den veearts hebben laten insluiten. Alle kasten zijn geopend. De familie vond het zilver over den grond verspreid liggen. Van het zilver wordt niets vermist. Uit een doos je, dat in een der kasten stond, werd zestig gulden vermist. Tot het huis van den heer Lakeman heb ben de dieven zich toegang verschaft door een ruit in de deur uit te snijden, waarna zy het slot konden openen. Hier worden een gouden horloge, ruim 20 gulden en een half flaachje cognac en een kleederenborstel ver mist. AANBESTEDING. De rijkswaterstaat heeft heden aanbesteed het afmaken van de oevers en wallen en de bandvoorzieningen aan het Hoofdkanaal in de tweede polderafdeeling van de Wieringer- meer van sluis I naar sluis III en van daar over 2.35 K.M. in de richting Medemblik. De raming was f 80.000. Laagste inschrijver was de heer J. de Vries te Heemskerk voor f 60.970. VERDUISTERING. Een oneerlijke penningmeester. De rechtbank te Almelo veroordeelde een opperman te Vriezenveen, wien ten laste was gelegd verduistering van ongeveer f 1000, welke gelden hij in zijn kwaliteit van pen ningmeester der af deeling Vriezenveen van den Alg. Ned. Bouwvakarbeidersb. ontvangen had, tot een gevangenisstraf van zes maan den. De eisch was twee maanden. EERST DE RING, DAARNA HET MEISJE TE WATER. Zondagmiddag kregen een 16-jarige dienst bode en een 22-jarige kapper, die verloofd waren, op de Vijzelgracht (stille zijde) te Amsterdam ruzie. Het meisje wierp den ver lovingsring in het water, waarna de jonge ling het meisje beetpakte en het in het vie ze grachtwater wierp, waaruit zij door bur gers gered werd. De snoode jongeling werd gearresteerd. COURANTEN VERBODEN. Minister Deckers heeft aan den directeur van „Het Volk" en „Het Haagsche Volk" be richt, dat hij zich genoodzaakt heeft gezien het ter lezing leggen van deze bladen in de cantines te verbieden. WEIGERING OM TE PREEKEN. Ds. K. Engelsma, hervormd predikant te Ierseke, wenscht als ringpredikant niet meer in de vacaturebeurten te Schore en Bieze- linge te preeken. Beide gemeenten weigeren zich aan te sluiten bij den Raad van Beheer Ds. E. wil nu afwachten, hoe de kerkelijke besturen over deze zaak zullen oordeelen. EEN COLLECTIEF CONTRACT OPGEZEGD. De Federatie van Timmerliedenpatroons organisaties in Friesland besloot tot opzeg ging van het met de verschillende bouwarbei dersbonden gesloten collectief contract. Het zou in de bedoeling liggen loonsverlaging in te voeren en verslechtering van de sociale bepalingen. i VROUW MET KINDERWAGEN ONDER EEN AUTO. Maandagavond negen uur werd, naar de Tel. meldt, mej. B. te Eist (U.), die zich met een kinderwagen naar huis begaf, aangere den door een auto. De wagen met twee kin deren werd over den weg geslingerd, doch de kinderen bekwamen geen letsel. Erger was mej. B. er aan toe. Na door dokter Rijf hagel uit Amerongen verbonden te zijn, werd zij in ernstigen toestand naar het ziekenhuis ver voerd. Bij onderzoek bleek dat de auto zeer slecht licht had en de remmen niet deugden- Procesverbaal werd door de politie opge maakt. VERDRONKEN. Het 6-jarig knaapje C. F. Lafeber geraakte bij'het spelen in de nabijheid der ouderlijke woning aan den Platteweg te Reeuwijk te water. De jongen schoot daarbij onder een vischbun, waardoor het hem onmogelijk was zich te bevrijden. Toen men aan het ongeval dacht en ging dreggen, werd het ventje ge vonden. De levensgeesten bleken reeds ge weken te zijn. LANGS HET WERELDWERK. Wild joegen de wolken Dinsdagmorgen langs het zwerk en huilde de wind door 't want der in de haven liggende vaartuigen, toen het gezelschap van T. O. V. (Tot Ont spanning Vereenigd) zich op de booten „De Vlieter" en „Zilvermeeuw" inscheepte, om een „trip" langs de Zuiderzeewerken van Den Oever naar de Friesche kust te maken. Voorzichtigheidshalve bracht ir. Ringeling de dames-leden onder op „De Vlieter", opdat, mocht onverhoopt door de deining der zee een onbehagelijk gevoel zich van hun mees ter maken, een logies ter beschikking was om weer op normale lichamelijke gesteldheid te komen. Aan den Heer Verbost werd opgedra gen een en ander onder zijn hoede te nemen. Was alles dus welverzorgd, toen we onze blikken lieten gaan over de flinke booten, de zacht gonzende machines en 't robuste bedienend personeel, en daarboven uit het venster der stuurhut de glundere gezichten van de kapiteins Reitsma en Verhoef, neer kijkend op dat gewriemel beneden zich, toen begrepen we, dat we volkomen veilig de tocht konden meemaken. Wij hadden ook geen tijd daarover verder na te denken, want de telefoon in de machi nekamer weerklonk reeds en in minder dan geen tijd hadden de booten, „De Vlieter" als „vlaggeschip" voorop, en daarachter „De Zilvermeeuw" de Oeversche haven achter zich en doorkliefden de boegen 't ruime sop aan de noordzijde van den dijk „Wieringen- Friesland." „De Dijk"Welk een klein woord en toch als men hem aanschouwt deze ko lossus, die uit zee oprijst en zich ver tot den gezichtseinder uitstrekt, terwijl daarbovenuit de torens, der uitwateringssluizen zich als trouwe wachters verheffen, dan gevoelen we de geweldige overwinning, die het Holland- sche ingenieursvernuft weder in den strijd tegen het water heeft behaald. We hebben reeds 't werk bereikt, waar de Maatschappij De Vries en de Bosch bezig is strekdammen te leggen, terwijl de M.U.Z. een plateau opspuit, dat met betonverster- king zal dienen voor militaire doeleinden ter verdediging van sluis- en dijkwerken in oorlogstijd. „Oorlog Welk een schrille te genstelling „Oorlog" en „Zuiderzeewerken", eigenlijk is het te ongerijmd om deze woor den naast elkander te plaatsen Moge de vredesgedachten binnen korten tijd bij de volkeren zoo zijn doorgedrongen, dat er geen sprake van is, dat het plateau ooit zal behoe ven te worden gebruikt voor 't doel, waar voor 't thans wordt gereed gemaakt. Intusschen zet onze „Zilvermeeuw" de tocht voortoveral is 't bedrijvigheid en telkens halen we sleepbooten voorbij tor- schende de volgeladen onderlossers, achterop de stoere roerganger in oliepak en hooge kaplaarzen, zich er niet om bekommerend, dat een uiteenspattende golf hem een stort bad bezorgt. Bij de steiger van het eerste dijkvak „de 3600 meter" leggen we aan, en het verwon dert ons hoe „monter" de dames van boord springen. Geen schijn van een kans, dat wij ze op nerveusiteit zouden kunnen betrappen. Onze leider zal nu staaltjes van moderne wegenbouw laten zien. Reeds lag hier op den dijk een straatweg, doch deze is opgebroken en hier vervaardigt thans de M. U. Z. een 6 meter breede betonweg, waarlangs volgend jaar wellicht de auto's van Holland naar Friesland zullen racen. Naast de weg komt tevens nog een rijwielpad. -fc(\ Merkwaardig om te zien, hóé zulk een weg wordt gefabriceerd. Op 't zandbed wordt een asfaltbedekking aangebracht en daarover drie lagen beton. Drie betonmolens zorgden voor de samenstelling der benoodigde pro ducten arbeiders stampten met luchtdruk stampers de breiachtige massa in elkaar en dan volgt de vernuftige stamp-strijk machi ne, (slechts drie vai deze machines zijn in ons land in gebruik, waarvan de M.U.Z. er dan één heeft), die het betondek nog eens extra stampt en vervolgens gladstrijkt. Zoo wordt 200 Meter betonweg per dag gemaakt; men behoeft zich dus niet bezorgd te maken, dat de weg niet op tijd gereed zal zijn en wat meer zegt, een weg die aan alle moderne eischen voldoet. „Wij waagden ons aan de veronderstelling dat hier de „100 K.M. per uur" niet tot de zeldzaamheden zal behoo- ren. Een ferme regenbui kon ons genot bij al les wat wij zagen niet bederven. Zoo goed zoo kwaad zochten wij onze terugweg in de luwte van de keeten, al werd ons schoeisel daarbij ook met een laag slik bedekt. Doch de dames waren daar trots op. Op excursie en dan geen slik aan de schoenen, dat zou toch niet gaan Echter de dekknecht trok bij het aankomen van de „modder patrouille" een bedenkelijk gezichteen dikharige co- cosmat lag gereed en het parool was „voeten vegen De trossen werden „losgesmeten" en we verlustigden er ons op nu weldra door „de Vlieter", het sluitgat dat dit jaar waarschijn lijk alléén nog zal openblijven, te stevenen. Wij „voelden" als 't ware hier de stroomsterfc- te, die onze hechte „Zilvermeeuw" flink deed overhellen, toen ze 'n moment dwarsstroom kwam. Dan gingen we „binnendijks" verder en ons koesterend aan de kombuiswarmte richten we ons oog over de groote watervlak te der Zuiderzee die nu als het ware door de groote dijk gevangen was gezet. „Ja", zegt mijn buurman, „ze helpt aan haar eigen dood. Het keileem en zand uit haar bodem gehaald is haar doodvonnis. Vroeger heeft ze het terrein met stormvloeden veroverd thans wordt haar door de nazaten der bewo ners van de „lage landen" weer brokstukken ontnomen." We werden opgeschrikt uit onze mijmering over heden en verleden door het gekrijsch van aalscholvers, waarvan er een met zijn buit zich uit 't water in de lucht verhief, ach tervolgd door zijn confraters de strijd pm het bestaan werd ons weer duidelijk voor oogen gesteld, We naderen „Breezand", het eerst opge spoten eiland tusschen Friesland en Holland, vanwaar naar weerszijden dijkvakken wer den opgebouwd een „rasecht" centra van het groote werk dus, en de meesten van ons gezelschap hadden daar reeds eerder een bezoek gebracht of wel eenigen tijd „gebiva- keerd" om een deel van het werk te leiden. Een merkwaardige nederzetting op dat „Breezand." Allereerst komen we tegen de „Balona", een afgedankt oud oorlogschip, dat thans is ingericht voor logies van vele polderwerkers, ja, waar in zelfs plaats is voor een cantine en wat niet al Verder zien we daar naast vele keeten, 't bijkantoor der M.U.Z., 't kantoor der directie van Z. Zeewerken, het postkantoor, bakkerij, slagerij (ja, de dieren worden hier wer kelijk geslacht ook, vertelde een on zer gidsen), enz., enz.; ja, zelfs een brandspuithuisje, waarop met zware blokletters „Brandweer Gemeente Won seradeel", ontbreekt niet. Of er een brandspuit in gehuisvest was, konden we niet constateeren, maar een der Breezandbewoners verzekerde ons van wel; „we hebben 'm ten minste dubbel en dwars aan Wionseradeel aan belas= ting piotte dokke", mokte hij. Een mooi gezicht over het eilandje en den dijk heeft ,men, als men de „wa tertoren" beklimt, doch ongevaarlijk is dat niet, waar 't platte dak van plan kier niet bijzonder deugdelijk bleek te zijn. Moeder „Flora" is hier nog niet rijk vertegenwoordigd; boomen waren na tuurlijk in het geheel niet te ontdekken; te meer vielen daardoor in het oog de bloemen voor de woning van de ver pleegster, die voor velen van ons, even als de eigenares zelf, een aantrekkelijk heid vormden. Als we nu nog vertel len, dat de cantine een gezellig zitje biedt, waarin men zelfs zoo nu en dan van bioscoopvoorstellingen kan genie ten, dan kan men er zoo een voorstel ling van vormen, wat al voorbereiden de (maatregelen, voor nog maar een klein gedeelte van het groote werk moe ten zijn getroffen. Met dat al blijkt ook, dat al heeft men ei* niet alle comfort, 't op Breezand nog wel uit te houden is. Zelfs auto's Wat zegt u, auto's Ja zeker, zelfs zeven auto's en een autobus zijn hier gestationneerd. Op de dijkvakken staan keeten, op de uiteinden van den dijk, ver van 't middelpunt werken ve le arbeiders; de handeldrijvenden bren gen vanaf Breezand hun waar per auto daar naar toe; de bus haalt de werklie den heen en weer en de straat over den dijk is, zooals de chauffeurs zeggen „tip top!" We koimen 'terug aan boord. We heb ben honger, maar T.O.V. en daarbij ook de kok hebben daar op gerekend de lunch staat aan en onder vroolijke kout worden de versche kadetjes met een kop lekkere koffie vlug naar bin nen gewerkt. We nemen er niet te veel tijd voor; immers de boot heeft al weer zee gekozen en aanstonds wacht ons het schouwspel van een vinnigen strijd van de Waterbouwkunde met de zee, 't dichten van de „Geheime Geul". Kapitein Reitsma vergunt ons in zijn heiligdom, de stuurhut, te komen. zijn onafscheidelijke vrienden: zijn pijp en zijn pak „roode ster, zijn ronde gebruinde kop op de gespierde nek, vormt hij een Hollandsch zeemans type van de echte stempel. Hij wijst ons op de opdoemende Frie sche kust. „Daar is Kornwerd, die to ren daar van Makkum; heel daar ach ter Bolsward Dan draait hij het hoofd om en met een zekere trotsch richt hij de blik naar de geweldige rook uitblazende massa in de verte links. „Nu goed uitkijken!" Daar is bijna al 't materiaal van onze M.U.Z. gecon centreerd om de macht der zee te o- verweldigen; het heeft er gekraakt, maar de overwinning is nabij; nog een paar dagen en de Geul is in de boeien Sprakeloos staren wij naar de zwarte gevaarten van stalen vlechtwerk, die wij nader komen en zich tegen den loodgrauwen hemel afteekenen. Het geheel is gehuld in witte damp en zwa re rookwolken. Wij hooren reeds het geweld; 't knarsen der stalen grijpers, het gesis van de stoomlieren; vier groo te karkassen, aan elke zijde van de Geul twee, laten geregeld uit-hun mach tige grijpers geweldige bonken kei- leem in de stroom plonsen; is er weer een deel boven de golven verrezen, da delijk loozen de buizen der zandzuigers hun voorraad om de mas sa compacter te maken en sleepbooten torschen onophoudelijk volle bakken aan en zorgen, dat er aan grondstof geen gebrek is; het zinkstuk, dat door de stroom op zijn eind is gezet en wiens takken als een skelet boven het water uitsteken vormde voor de kloe ke uitvoerders geen afschrikwekkend iets; integendeel, het was een prikkel cm met des te meer energie tot de o- verwinning der moeilijkheden te ko men. Onafgebroken zette men door en de geweldige stroom (voor de beteuge- lingsdam heeft toch een val van 1 me ter gestaan) heeft het ten slotte moe ten opgeven. Op de beteugeling stond nog 5 me ter water, zoo vertelde de „Kap" ons, terwijl op de plaats waar wij voeren de diepte '20 meter was; men krijgt zoo 'n weinig begrip wat men heeft moe ten overwinnen. Wij hebben het terrein van dezen fel len strijd weer achter ons en niet lang daarna zien wij weer een sluitgat, de „Middelgronden", dat op heden een breedte heeft van 1000 meter en ook nog dit najaar, als het weer mede werkt ten doode is opgeschreven. Ook hier zijn de werktuigen in actie, en zoodra er meer materiaal vrijkomt, zal met alle macht worden aangepakt. We bereiken Kornwerderzand, dat met zijn kunstwerken bijna een zelfden aanblik biedt als de terreinen te Den Oever. Welk een geweldige arbeid is ook hier verricht óm ?OQ ver te komen. Onze gastvrouw T.O.V. zorgde ook nog dat wij Pór bus een uitstapje kon den maken naar Harlingen. De genie tingen daar waren grootendeels van intiemen aard en hangen wij derhalve niet aan de groote klok. Wjel voelen wij ons gedrongen nog te vermelden de vriendschappelijke wed strijd van onze booten de Vlieter en de Zilvermeeuw, wie nu „op snelheid" het „vlaggeschip" op den terugtocht zou worden. Be machines waren even sterk,, het lag hem nu maar aan de technische vaardigheid van het bedie nend personeel. Als passagiers op de Zilvermeeuw hadden wij natuurlijk de voorliefde voor onze boot en met span ning keken we naar beneden, waar de „jongens" in hun hemdje, dat men wel kon wringen, voor de vuren stonden Het ging er om, maar we wonnen de Vlieter was nu „vlaggeschip" af; liet had natuurlijk met al die dames „te zware last" aan boord. Tot slot: het was een dag, die ons al len met nationalen trotsch heeft be zield bij het aanschouwen van het grootste „kunstwerk ter wereld," dat hier wordt gewrocht. Hartelijk dank aan T.O.V, en in het bijzonder aan ir. Ringeling, die Ons gelegenheid gaf de ze tocht mede te maken. GEMEENTE WIER1NGEN. Demonstratie Landelijke Rijvereen. Het is a.s. Zondag 27 September juist een jaar geleden, dat alhier is opge- rict een Landelijke Rijvereeniging. En deze dag wil de nog jonge vereeniging niet zonder eenige luister laten voorbij gaan en zal daarom op dien dag des middags om 2 uur, op het terrein van den heer Jb. Bruul een groote demon stratie geven, met medewerking van de Landelijke Rijvereeniging uit An- na-Paulowna de „R.A.P." en opgeluis terd door de muziekvereeniging „Har monie"' alhier. Bij goed weer belooft dit een mooien middag te worden voor een ieder die op het gebied van paar densport iets bijzonders wil zien. Zie^wat voor programma zal worden afgewerkt, de advertentie in dit blad. voorkomende. De 14-jarige kampioen Jb. Schoorl met zijn „Lady" neemt deel aan het springconcours. Dan wordt door beide vereenigingen met een acht tal de dressuurproef 1931 gereden. En wie zal de Push-ball wedstrijd niet willen gadeslaan Een bal van onge veer een meter middellijn wordt zeer handig door een tiental paarden over het veld gerold, precies op dezelfde wij ze als het voetbalspel wordt gespeeld. Iets nieuws voor Holland, dus ook voor Wieringen. Het belooft dus een mooi en middag te worden. Ongeval. De stoker M. Hoep te Den Oever, had het ongeluk uit het bedie ningshuisje van een keileem transpor teur te vallen en kwam op het dek neer Hij bekwam daarbij een bloedende hoofdwonde en ontwrichting van een schouderblad. Dr. de Groot verleende de man geneeskundige hulp. Het inci dent liep verder goed af want de man kon weer zijn werk hervatten. Ongeval. Op den afsluitdijk Den Oe ver-Friesland geraakte de Zuiderzee- werker J. Doek uit Heerlen (L.) tus schen twee kipkarren bekneld en be zeerde zich daarbij zeer ernstig aan een zijner beenen n.1. een gecompli ceerde beenbreuk. Na verbonden te zijn werd de man terstond op advies van Dr. de Groot per ziekenauto van den heer J. Boersen naar het Stads ziekenhuis te Alkmaar ter verdere be handeling vervoerd. 33 GROOTE KEUZE O VINDT U IN DE DEN HELDER. 2 OS VRAAGT ZICHT ZENDING Een Knip- en Naaicursus. Men deel ft ons mede dat vanwege de Singer-Naaimachine Mtpij. te Haarlem vanaf 9 tot 21 November a.s. alhier in 't Hotel De Haan een gratis knip- en naaicursus zal worden gehouden. Inlichtingen omtrent dezen cursus zijn te verkrijgen bij den vertegenwoordiger den heer Joh. Klare te H.-hoef. Een motorfiets in brand. J.l. Woensdag avond geraakte bij het vullen met benzine plotseling een motorfiets, staande voor 't per ceel van den heer Kuiper te H.-hoef en be- hoorende aan den heer Krol in brand. Per soonlijke ongelukken kwamen niet voor. Met een brandbluschapparaat wist men de brand te blusschen. Vermoedelijke oorzaak dat men de brandende carbidlantaarn bij 't vullen niet had uitgeblazen. POLITIE Gevonden een fietsplaatje aan den Molgerdijk. Verloren gouden dasspeld met steentjes. Inl. bij den Gem.-bode. BUITENLANDSCH NIEUWS. VEREENIGDE STATEN. Loonsverlaging op groote schaal. President Hoover er tegen? Reuter meldt uit New York, dat pre sident Hoover, naar men zegt, „on aangenaam getroffen" is ten gevolge van de loonsverlagingen, welke door de industrieele ondernemingm zijn aan gekondigd, ondanks het advies, dat hij 2 jaar geleden gaf om den loonstan i- daard te handhaven De Arbeidersleiders zijn van oordeel, dat de verlagingen de depressie zullen bevorderen en een terugkeer tot de welvaart zullen verhinderen. De American Smelting and Refining Cy. en de Utah dopper Cy. kondigen een loonsverlaging van 10% met in gang van X October aan. Tweehonderd twintig duizend arbei ders in de staalindustrie worden ge troffen door de aangekondigde loons verlaging, van wie er 50.000 bij de Bethlehem Steel Corporation werken. Bij de General Motors treft de verla ging van 10 tot 20% alleen het kan toorpersoneel. De loonen der per uur betaalde arbeiders bij de United States Cy. worden niet verlaagd. Wallstreet schat het totaal der bezui niging, voortvloeiend uit de loonsver laging, alleen voor de United States Steel Corporation op ongeveer zeven tot acht millioen per jaar. Zeilboot omgeslagen, 16 slachtoffers Maandagavond bevond zich de zeil boot „Annemarie" met 18 personen aan boord op weg van Juist naar Bor- kum. De zeilboot is door het storm achtige weer vol water geloopen en omgeslagen. Eén van de opvarenden heeft het tussschen Borkum en Juist gelegen eiland Memmert bereikt. Hij verklaarde dat zich nog vijf of 6 perso nen in d e boot bevonden. Men vreest dat de overige twaalf opvarenden zijn verdronken. De opvarenden van de zeilboot waren leden van een turnver- eeniging uit Borkum. Een nader bericht meldt, dat van het vliegveld Norderney een toestel is opgestegen teneinde de „Annemarie" op te sporen. Even na 9 uur meldde het vliegtuig, dat het schip op de West punt van Juist zat en dat de redding- booten ter plaatse zijn. Er zijn 16 menschen om het leven gekomen. 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1931 | | pagina 2