0 V EI-
JASSEN
Bijenkort
22E JAARGANG
VRIJDAG 11 DECEMBER 1931
No. 9ö
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN EN OMSTREKEN
PIJP - TABAK
„DE WAKENDE LEEUW"
DE WEES.
O
WIJ BREIEN
WIERINGER COURANT*
VERSCHIJNT ELKEN
DINSDAG EN VRIJDAG.
ABONNEMENTSPRIJS
per 3 maanden 1.
UITGEVER
CORN. J. BOSKER, WIERINGEN.
BUREAU
Hippolytuslioef Wielingen.
Telefoon Intercomm. No. 19.
ADVERTENTIëN
Van 15 regels
Iedere regel meer
0.50.
f 0.10.
VOOR BETERE
TABAKSFABRIEK
Laat 125 Alkmaar.
J. R. KEUSS.
Ingezonden Stukken.
In. een der plaatselijke bladen (hier wordt
de „Zijper Crt." bedoeld) (Red.) van ons Di
striet lazen wij onlangs een ingezonden stuk,
waarbij van een conclusie uit het Leidsch
Dagblad van 21 November gebruik werd ge
maakt om te ageeren voor uitstel of afstel
van de Westfriesche Kanaalplannen. Wij zon
den dit stuk aan de Kamer van Koophandel
te Leiden ter onderzoek, waarop wij heden
de onderstaande beschouwing hebben ontvan
gen van den heer J. H.^A. Manders van den
Provincialen Waterstaat van Zuid-Holland,
hetgeen wij U beleefd verzoeken tevens in
Uw blad te willen opnemen.
Alkmaar, 8 December 1931
Voor het Secretariaat van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor
Hollands Noorderkwartier
D. J. SCHEFFEL, Secretaris.
DE BESCHOEIING S WERKEN ONDER
ALPHEN KOUDEKERK—HAZERSWOUDE
GROOTE VERBETERING VOOR
TOENEMEND VERKEER.
Vanwege de Kamer van Koophandel en
fabrieken voor Rijnland werd, omdat ik er
ten nauwste bij betrokken ben, mijn aan
dacht gevestigd op een artikel, voorkomende
in het Leidsch Dagblad van 12 November 1.1.
onder bovenstaand hoofd en voorzien van
een foto der hierin genoemde werken. Deze
Kamer had bovendien van de Kamer van
Koophandel voor Hollands Noorderkwartier
te Alkmaar een schrijven ontvangen, waarin
deze verwees naar een terzake ingezonden stuk
in een in haar District verschijnende courant.
De redacteur van het Leidsch Dagblad
schrijft o.a.
„De vemiewing der beschoeiing, wat de
„Hooge Rijndijk betreft, houdt uitsluitend
„verband met de verbreeding van den Rijks
straatweg ter plaatse", en verder „Het ge-
„volg van deze nieuwe beschoeiing is, dat de
„Rijn en het vaarwater op tal van plaatsen
„belangrijk smaller wordt, waaruit wij zeker
„kunnen afleiden, dat ook vanwege den
„Provincialen Rijkswaterstaat terdege reke-
„ning wordt gehouden met het toenemend
"snelverkeer langs den weg en het langza
merhand steeds meer en meer te niet gaan-
„de verkeer te water."
De groote onjuistheden hierin verzoek ik
even in Uw blad te mogen recht zetten, ik
laat dan gaarne de overige rusten.
Vooreerst nu is de beschoeiing langs den
Hoogen Rijndijk uitsluitend ontworpen in
het belang van de oevers en dus van het
scheepvaartverkeer. Toen echter het plan
daartoe gereed was, zag de Provinciale Wa
terstaat in, dat deze voorziening mede dienst
baar kon worden gemaakt aan de verbetering
van den Rijksweg en lichtte dienaangaande
den Rijkswaterstaat in. Deze greep de gebo
den gelegenheid gaarne aan met het gevolg,
dat de beschoeiing, welke om de oevers te
normaliseeren reeds 4 a 6 M. in den Rijn zou
worden vooruitgebracht, op een enkele plaats
nog 2 M. verder Rijnwaarts werd geprojec
teerd. Maar dit deed aan de breedte van het
vaarwater niets af of toe. Deze breedte be
draagt toch op die plaatsen nog van 50 tot
55 M. Integendeel men zou zeggen, dat door
deze normalisatie het vaarwater verbreed is
daar op de vooruitspringende punten nog
ongeveer 2 M. van den oever wordt afgeno
men, waardoor op de eene plaats de breedte
van 51 op 53 M., op de andere van 53 op 55
M. wordt gebracht. Doch men voelt wel, dat
bij die groote breedte van het vaarwater deze
paar meter meer of minder geen gewicht in
de schaal leggen, vooral omdat op andere
plaatsen de Rijn beduidend smaller is.
Ik meen hiermede duidelijk te hebben ge
maakt, dat het dus zeer verkeerd gezien is
den Rijks- en den Provincialen Waterstaat
toe te dichten, dat het rekening houdt met
het langzamerhand steeds meer en meer te
niet gaande verkeer te water. Mijn persoon
lijke overtuiging is, dat de scheepvaart een
zeer groote plaats zal blijven innemen en
nooit gemist zal kunnen worden voor het
vervoer, en wel om de doodeenvoudige reden,
dat het vervoer per schip enorm veel goed-
kooper is dan het vervoer per as. Ziet men
dit niet in, dan zal men daarvoor in zijn han
del en industrie, vooral thans bij de zeer
scherpe concurrentie, moeten boeten.
Mogen kleinei'e vx-achten al eens om de
snellere bezorging per auto vervoerd worden,
waardoor dan eenige afbreuk aan de scheep
vaart zou worden gedaan, voor grootere blijft
het schip het aaxxgewezen vervoermiddel. Ik
behoef trouwens om de onjuistheden der con
clusie van den verslaggever te bevestigexx,
slechts te verwijzen naar Rottei'dam. Liggen
daar niet vele zeebooten stil Komt dit door
het toenemend snelverkeer langs den weg
Toch zeer zeker niet Er zijn andere oorza
ken.
Ook een paar honderd jaar geleden bij de
opkomst der dilligences en wagenveren deed
hetzelfde verhaaltje opgeld. En ook weer een
tachtig jaar geleden, toen de spoor kwam,
Maar 't schip bleef, niettegenstaande er toen
zelfs geen beweegkracht door stoommachine
of motor voor bestond.
Mijnheer de Hoofdredacteur, ik dank U
voor de gastvrijheid in Uw blad en na nog
even geconstateex*d te hebben, dat door een
dankbare samenwerking tusschen Rijk en
Provincie bij de oeverwex'ken onder Hazers-
woude en het scheepvaartverkeer en het rij -
vex-keer gediend is, zou ik graag willen eindi
gen met de verontschuldiging, dat ik reeds
te veel plaatsx-uimte van U gevraagd heb,
doch ik vind het vraagstuk te belangrijk om
U xiiet te verzoeken er nog aan toe te willen
voegen onderstaand staatje van het scheep
vaartverkeer over eenige jaren sinds 1880,
waaruit toch wel zeer duidelijk de toename
spreekt. Eenige toelichting verdient dit staat
je nog wel, namelijk deze, dat het aantal
vaartuigen beduidend is toegenomen, niette
genstaande in de laatste jaren ongeveer alle
passagiersbooten en ook vele kleinere vaar
tuigen vervallen zijn. De kleinere vaartuigen
worden toch alle door grootere vervangen,
alle vaartuigen worden grooter.
Jammer genoeg kan ik thans niet de gege
vens over de tonnenmaat verstrekken. Daar
uit zou de toename van het scheepvaartver
keer nog sterker blijken. Terwijl het aantal
toch in 1930 het 10-voudige van 1880 bedroeg,
heeft de toxinenmaat zeer zeker het 15 a 20-
voudige bedragen.
Scheepvaartverkeer op den Rijn door de
Alphensche brug
Jaar 1880 1915 1922 1928 1929 1930
Aantal vaartuigen
7661 43645 43410 67229 61086 75452
FEUILLETON.
No. 30.
Voor hem was dat huwelijk een uit
komst, een redmiddel, dat geef ik toe, maar
zij stond niet onder zijn hoede, wèl onder de
uwe. U had aan haar behooren te denken,
niet alleen aan hem.
Dat deed ik, lord Delamere.
Ik kan het niet inzien.
Zij was een wees, naar wie niemand
verlangde. Uw eigen moeder zei mij, dat zij
haar tot allerlei uitgaven verplichtte. In
mijn bezit bevindt zich een brief van me
vrouw Delamere, waarin zij mij zegt, dat zij
geenszins verlangt dat haar nicht een zuster
van liefdadigheid zal worden. In September
is haar tijd om, schrijft zij mij, en hoeveel
moeite het ook moge kosten, ik zal haar in
de wereld brengen en haar zien uit te huwe
lijken. In plaats van afkeuring en verwijt,
heb ik veeleer dank verdiend, lord Delamere!
Ik heb uw moeder ontheven van de blijkbaar
voor haar zoo moeilijke taak om juffrouw
Fortescue een huwelijk in de groote wereld
te doen sluiten en dat wel zonder eenig offer
hoegenaamd van haar kant.
Edwin beet zich op de lippen.
Mijn moeder handelde zeer verkeerd
tegenover u. Ik had haar reeds zoo dikwijls
gezegd, dat zij veel beter en verstandiger deed
met u de geheele zaak volgens waarheid mee
te deelen.
Welke zaak
Dat mijn nicht geen arme wees is, maar
daarentegen de erfgename van een zeer aan
zienlijk fortuin. Het kasteel Delamere met
alle onderhoorigheden is haar eigendom en
het huwelijk, dat mijn moeder zich wel wilde
Tot zoover de beschouwing over waterwe
gen van den heer J. H. A. Manders. Maar
juist trof ons weer een stem uit de praktijk,
in het volgende bericht in „De Telegraaf"
van Woensdag 9 December, wat wij hier laten
volgen
HET WEST-FRIESCHE KANALENPLAN.
Men schrijft ons uit Dirkshorn
Met verbazing lazen we in het Avondblad
van 3 Dec. het bericht van uwen correspon
dent uit Haarlem betreffende het Kanalen-
plan van West-Friesland. Vooral trok hierin
onze aandacht de passage „Hopelijk zal het
kanalenplan door de nieuwe moeilijkheden
echter geen verdere vertraging meer onder
vinden. Het is immers voor de welvaart van
West-Friesland van overwegend belang, dat
het in de toekomst over goede waterwegen
voor het vervoer van zijn tuinbouwproducten
kan beschikken."
Want wij, die in dat zelfde West-Friesland
leven, weten, dat verscheidene binnenschip
pers, zelfs zij, die er geregelde veren bedie
nen, door de gewijzigde omstandigheden ge
dwongen worden, hun motorvaartuigen aan
den ketting te leggen en zich vrachtauto's
aan te schaffen, willen zij niet geheel uit
hun middel van bestaan worden gedrongen.
Er bestaat dan ook in West-Friesland geen
behoefte aan meerdere waterwegen, maar
wel aan goede verkeerswegen, daar de ver
schillende kleine polders en bannen niet in
staat zijn bij het huidige vex'keer de bestaan
de wegen behoorlijk te ondex-houden. De fond
sen, beschikbaar gesteld voor nieuwe kana
len, zouden dus beter besteed kunnen wor
den aan de verbx*eeding en verharding der
zeer smalle wegen, waarop de auto's elkander
getroosten tot stand te brengen, was het
huwelijk tusschen Nel en mij. Mijn moeder
is een trotsche vrouw en zij heeft van het
begin af haar uiterste best gedaan om het
voor de heele wereld te verbergen, dat ik
maar een arme edelman ben, die eex*st door
een echtverbintenis met onze nicht in het
bezit der familiegoederen kon geraken. t
Lx de donkere oogen der directrice kwam
iets, wat op deelneming geleek.
Het spijt mij zeer voor u, dat de zaak
zulk een wending moest nemen, zei ze op
zachten toon. Wees, wat ik u bidden mag, een
oogenblik onpartijdig en beproef eens of gij
de zaak van mijn standpunt kimt bezien.
Voor mij was Nel niets anders dan een wees
kind uit den verarmden tak uwer familie,
door iedereen nagenoeg verlaten en zoo goed
als alleen op de wereld, een schepseltje, waar
over zich geen sterveling bekommerde. De
huwelijksverbintenis met sir Royal kon, zoo
verbeelde ik mij, zijn redding zijn, terwijl,
ze aan den anderen kant een arm meisje, dat
ik om haar vele goede eigenschappen had
leeren liefhebben, tot aanzien, rang en rijk
dom kon brengen. Ik wist, dat haar hart vol
komen vrij mocht heeten en hij was een
Charteris. Hij kon niet onvriendelijk zijn te
gen wie dan ook, veel minder dus tegen de
vrouw, die zijn leven heeft gered. In het erg
ste geval werd uw nicht een rijke weduwe, in
het beste geval de echtgenoote van een braaf
man.
U hebt gelijkantwoordde Edwin in
alle oprechtheid ik mag u niets verwijten,
daar u niet anders kon gelooven of het meis
je was ons tot last. Uw handelwijze is te ver
dedigen, maar voor mij is ze zoo noodlottig
als maar mogelijk is. Het eenige, wat ik nog
wenschen kan, is, dat het eenmaal gebeurde,
zoowel voor Nel als voor sir Royal, tot een
goed einde komt.
En mij kunt ge het gebeurde vergeven
Ik herhaal u, dat ik niet het recht heb
u iets te verwijten.
Brengt ge daar ook nog een bezoek
73
O
U3
N
N
2 VINDT U IN GROOTE
KEUZE EN TEGEN x
N EXTRA H
LAGE PRIJZEN N
IN DE
DEN HELDER.
VRAAGT ZICHTZENDING.
vaak niet kunnexx passeeren.
Eexx vergelijk met de waterwegen in Zuid-
Holland welke er altijd geweest zijn, en Noord
Holland, waar mexx xxieuwe kanalen wil gra
ven, gaat niet op. De theorie is heel mooi,
maar de praktijk zal wel blijkenheel
duur te zijn.
Laat men zich toch niets wijsmaken van
industrie welke zich hierdoor zal vestigen
b.v. te Schagen of op andere dorpen. Richt
hiex-voor uw oogen op Pux-merend en Alkmaar
en op alle dorpen welke aan het Noord-Holl.
kanaal zijxx gelegen en ook b.v. Den Helder.
Welke industrie vestigde zich daar de laatste
jaren Integendeel. De industrie verdween.
Had b.v. Purmerend voorheen een zeer bloei
ende houthandel, thans is deze geheel ver
dwenen, trotsch zijn prachtige waterwegen.
En ook Alkmaar heeft toch uitsluitend klein
bedrijf. Denkt misschien Schagen gelukkiger
te zijn Wij misgunnen het Schagen niet
maar wij zijn niet zulke optimisten om hier
eenig succes te voorspellen.
En laten wij toch eens denken aan de
millioenen die het zal moeten «kosten en die
door ons en onze kindskinderen moeten Wor
den opgebracht. En nu 'n een tijd dat alles
kraakt en alles met x*euzenschreden omlaag
gaat Wees toch wijzer en laat het gezonde
vex'stand eens redeneeren en niet de muziek
der toekomst.
Als ik mij niet vergis geeft b.v. de gemeen
te Zijpe een bijdrage van f 600.'sjaars, 40
jaar lang, voor iets waar het zelf geen stui
ver voordeel van heeftDe Zijpe heeft goe
de waterwegen exx toch vestigt hier zich geen
industrie Waarom niet Wachten de on
dernemers hiermee tot zij met Rijnaken
Schagen kunnen bereikexx. Och kom
Ook uit een oogpunt van werkverschaffin;
heeft het zeer weinig doel. Het graven van
een kanaal gaat met machines en als men
een aanvang maakt moet dit in eenige maan
den klaar zijn. Er worden Duitsche machines
met Duitsch personeel te werk gesteld en
de Hollandsche Symen mag zijn belasting
betalen.
Laat men toch de plannen om een kanaal
te graven rusten exx als mexx toch geld wil
laten rollexx, zorg dan in de eex'ste plaats
voor goede breede toegangswegen.
Laat U toch eens hoorexx, boeren en land
bouwers uit Westfriesland, voor dat uw be
lastingbiljet met sprongen in de hoogte zal
gaan.
Een belastingbetaler
uit de Zijpe.
BINNENL NIEUWS.
HET STAPHORSTER BOERTJE.
De Hooge Raad behaxxdelde Woensdag
twee cassatie-beroepen van L. S. zoon vaxx
wijlen het Staphorster Boertje. Wegens het
onbevoegd uitoefenen der geneeskunde op
Wieringen, heeft de Kantonrechter te Den
Helder henx vei'oordeeld in twee zaken, resp.
tot f 400 boete en 1 maand hechtenis.
Conclusie 21 December.
AANBESTEDING ZUIDERZEEWERKEN.
Vanwege den directeur-generaal der Zui
derzeewerken is Woensdag aanbesteed het
onder-houd gedurende 1932 van het Dieselge-
ïxxaal Leemans nabij Den Oever (Wieringen)
met daarbij gelegen schutsluis, dienstwonin
gen enz., in 3 perceelen. Raming perceel 1
f 4500, perceel 2 f 1550, perceel 3 f 1150, in
massa f 7000.
Laagste inschrijver in massa C. P. Dubbeld
te Bergen voor f 5882.
Verder is aanbesteed het onderhoud gedu
rende 1932 van de navolgende Rijkswerkexx
ixx het Z. en O. van den Wieringernxeer le. het
electrisch gemaal Lely met bijbehoorende
dienstwoningen, 2e. het electrisch gemaal en
arbeiderswoxxing in den proefpolder te An-
dijk, 3e vier schutsluizen met bijbehoorende
werken en het tusschen de sluizen te Medem-
blik gelegen verbindingskanaal, 4e enkele
straatwegen.
Raming, in massa f 31000.
Laagste inschrijver in massa N. V. Aamxe-
mingsbedrijf v. lx. P. Daalder te Alkmaar
voor f 22940.
Voorts is aanbesteed het onderhoud vaxx
de W. randwerkexx in de Wieringermeer ge
durende 1932. Raming f 30.000.
Laagste inschrijver J. J. de Groot te Alk
maar voor f 23740.
GIFTEN VOOR HET NAT. CRISISCOMITé.
De M. U. Z. heeft een gift van f 2500 over
gemaakt aan het nat. crisiscomité de ver-
eerxiging voor den effectenhandel te Amster
dam heeft een bedrag van f 10.000.aan
het natioxxaal crisiscomité doen toekomen.
Naar wij venxemen; heeft het personeel van
de N.V. Electxische Stroomverkoop Maat
schappij „Zaanland" te Wormerveer beslo
ten om 1 van zijn salaris af te staan ten
behoeve van het Nationaal Crisis-comité.
ONREGELMATIGHEDEN AAN DE NOOD-
SLACHTPLAATS TE ALPHEN AAN DEN RIJN
Bij de gemeentelijke noodslachtplaats met
daaraan verbonden keuringslokaal te Alphen
aan den Rijn zijn onregelmatigheden aan
het licht gekomen. Door een veehouder werd
bij de politie aangifte gedaan dat hem voor
een hem toebehoorexxde aan de slachtplaats
in nood geslachte en daar per pond aan par
ticulieren verkochte koe van omstreeks 625
pond slechts een bedrag van f 60 was uitbe
taald. Het voorloopig op last van de justitie
ingestelde onderzoek moet reeds hebben uit
gewezen, dat sixxds eenigen tijd ook andex*e
veehouders op deze wijze zijn benadeeld.
WONINGEN VOOR OUDEN VAN DAGEN.
Bij den Groxxingschen gemeenteraad is een
voorstel van B. en W. ingekomen om het
fonds, dat in den oorlogstijd is gesticht en
dat uit boeten van particulieren is bijeenge
bracht wegexxs het onttrekken van woning
ruimten aan haar bestemming, te gebruiken
voor het bouwen van woningen voor ouden
vaxx dagexx. Van het geld, dat jaarlijks over
blijft, stelt men zich voor een nieuw fonds
te stichten voor meer woningen voor ouden
vaxx dagen.
Waar?
Op Marton-Hall
Bij mijn nicht Ja, het zou misschien
niet kwaad zijn. Zij weet gelukkig niets van
de plannen, die wij met haar hadden en is
dus geheel onbekend met de verwachtingen,
waaraan door -haar huwelijk de bodem is
ingeslagen. Ik ben ook geen oogenblik ver
liefd op haar geweest, maar zoo mij niette
min alle moeite hebben gegeven om haar ge
lukkig te maken.
Ik kan mij Nel bijna niet ongelukkig
voorstellen, verklaarde de directrice. Zij
schijnt de wonderlijke gave te bezitten steeds
tevreden te zijn en overal een vriendelijk
zonnetje te doen schijnen. Zij was een lief
meisje, dat wij allen hier nu reeds missen.
Terwijl lord Delamere Hilda-huis verliet,
begreep hij eerst recht, hoe groot zijn teleur
stelling was.. Hij dacht aan zijn gesprek met
Nel in de slecht ingerichte leerkamer en aan
het afscheid, kort daarop door hem van haar
genomen. Hij dacht ook om zijn afscheidskus
die haar zoo vreemd had doen opzien en aan
het recht, dat nu een ander bezat om haar
te omhelzen.
De oude huismeester van Marton-Hall
ontving lord Delamere met den meesten eer
bied. Edwin gaf zijn kaartje over en den
wensch te kennen om lady Charteris te spre
ken, „mijn nicht," gelijk hij er bijvoegde.
Mylady is op haar kamer, zei de oude
man. Ik wil het evenwel aan juffrouw Ward
gaan vragen, of mylady u ontvangen kan.
Hierop geleidde hij den bezoeker naar een
zeer elegant, met blauwe zijde gedrapeerd sa
lon, waar, na enkele minuten vertoevens, een
aardig meisje birxnentrad, met een paar la
chende, zwarte oogen en een innemend, vrien
delijk gelaat. Zij nam den vreemden heer in
het eerst eenigszins met wantrouwen op.
Ik bexx Nel's vriendin, begon zij vrijmoe
dig en als mijnheer hier gekomen is om haar
wat onaangenaams te zeggen, zal mijnheer
haar in' het geheel niet te zien krijgen.
Lord Delamere lachte.
en repareeren alle soorten wollen kleeding,
kousen en sokken, ook de allerfijnste. Voor
NIEUWWERK ZIJN WIJ No. 1
JAAP SNOR,
DEN HELDER, Zuidstraat 19.
(Let op den Gelen Winkel.)
Depots voor Wieringen Hippolytushoef
C. DUIJNKER, Den Oever Jb. Kale veld.
Let op ons gepatenteert fabrieksmerk.
- Neen, zei hij, ik heb uw vriendin niets
van dien aard te zeggen, of zal dat althans
niet doen. j[k geloof, dat we beginnen kurxnen
nxet onszelf aaxx elkander voor te stellen
Mijn naam is Edwin Delamere en ik ben
Nel's naaste bloedverwant. Haar moeder en
mijn vader wax-en zuster en broeder.
- Lord Delamere, herhaalde Phylis met
een lichten nadruk op den titel. Mijn naam
is juffrouw Ward.
U behoort tot de leerlingen van Hilda-
huis
Ja, lord Delamere, helaas, ik ben blij,
dat ik er op het oogenblik uit ben. Het is
me daar te streng.
Zoo en wat doet u nu hier
Ik houd hier lady Charteris gezelschap.
Hoewel hij pas sinds eenige minutexx met
de jongedame had kennis gemaakt, gevoelde
Edwin toch, dat hij van haar een betrouw
baar antwoord kon verwachten en daarom
vroeg hij haar ronduit
Wat denkt u er van
Waax-van, mijnheer
Van dat huwelijk
Het beangst mij.
Ja Voor wie Beangst voor haar of
voor hem
Voor haar.
Maar sir Royal is toch iemand, waarop
iedere vrouw trotsch kan zijn
O, dat is voor Nel heelemaal de hoofd
zaak niet. Zij is nog zoo ouderwetsch om in
een huwelijk ook liefde te verlangen.
Nu, zij zal hem mettertijd wel leerexi
liefhebben.
Dat is juist het zwaartepunt in die ge
schiedenis.
Wat is het zwaartepunt
Dat zij hem nu reeds liefheeft. Ik zal u
zeggen men had lang van tevoren allerlei
romantische dingen van hem aan haar ver
teld zoodoende werd sir Royal de held ha-
rer droomen, nog vóór zij hem één keer had
gezien.
Als zij hem zoo liefheeft, dan houdt zij
hem zeker ook voor onschuldig.
Waarom zou zij dan in het vervolg niet
gelukkig met hem zijn
Omdat zij, hoe blind ook voor tal van
zaken, in één opzicht een bijzonder helder
inzicht heeft. Zij begrijpt maar al te goed,
dat sir Royal met haar trouwde, zonder een
greintje genegexxheid voor haar te bezitten.
Goed maar
Neen, neen, dat is niet goed Zij ver
gaat alleen daarom van verdriet. Wat ik haar
ook voorspreek, het helpt niets, Wees toch
niet zoo bezorgd, Nel, zeg ik, als hij niet tot
bezinning komt, dan verliest hij zelf er het
meest bij. Maar daarop antwoordt zij niets,
zij ziet mij maar met haar droevig gezichtje
aan en begint telkens opnieuw te weenen. Als
ik haar aan het. verstand poog te brengen,
dat meesteres van Max-ton-Hall heel wat
beters beteekexxt dan een gewoon mevrouw
tje zus of zoo, vraagt zij mij, of ik dan in
het geheel geen hart bezit.
En hoe luidt daarop uw antwoord
Dat ik er geen hart op na houd.
Is dat werkelijk zoo
Welzeker
Hoe komt dat
Ik kan geen hart gebruiken Ik heb het
bij iedereen altijd verkorven, lieve hemel wat
zou dat moeten worden als ik een gevoelvol
hart bezat
Denkt u altijd hier te blijven
Ik weet het niet. Indien er gebeurt, wat
mij voorspeld is, blijf ik zeker niet in Hilda-
huis.
Wat werd u dan voorspeld
Ik zou bestemd zijn om iets te verkrij
gen, wat altijd alleen voor de bezitster zelve
van waarde schijnt. Het lot was mij niet half
zoo gunstig als Esther Stanhopedie zou
een prachtig buiten bezitten met een groote
tuin.
Gelukkige Esther Stanhope En wat
werd Nel voorspeld
(Wordt vervolgd.)