Historisch oogenblik. ter." Kortom er was zooals gewoonlijk weer zeer veel werk van gemaakt. Een eenvoudig doch keurig verzorgd programma werd we derom aangeboden. Voor dezen avond was het gezelschap Jan van Riemsdijk geangageerd. terwijl het or kest van den H?er Der Kinderen wederom present was. Of de club het sluiten van de „Vlieter" ook in 't hoofd had weten we niet, doch zij heb ben op dezen avond gespeeld zooals ze nog nooit gespeeld hebben, zonder mindere waar deering voor hun spel op voorgaande avon den. Een groot deel van de gezellige stemming welke den geheelen avond heerschte komt op rekening van den Heer Der Kinderen en zijn „jongens" zoo als hij ze noemt. Aan het eind van den avond werd hem een Zuiderzee- album aangeboden door Ir. Ringeling als her innering aan hun optreden op Wieringen. Ook Jan van Riemsdijk en zijn gezelschap hebben met hun leutige voordrachten en liedjes veel bijgedragen tot het welslagen van den avond. Vooral de heer van Riemsdijk in zijn Geldersche creatie mocht een ware ova tie in ontvangs nemen. Mej. Neke Hildebrandt met haar oud-Hol- landsche liedjes was eveneens een succes, deze artiste heeft een heerlijke frissche stem, welke iedere zweem van chanteusegedoe nog vreemd is. Als zij het genre liedjes blijft zin gen welke ze Zaterdagavond zong zal haar stem hiervoor bewaard blijven ook. Afwisselend trad Jan met de Vrouwe op, terwijl Neke Hildebrandt en Mr. Rombout, v. Riemsdijk tezamen nog enkele Duitsche en Engelsche minneliedjes zongen in de kleeder dracht van de bieder meientijd. Aan het einde van het geanonceerde. dus officieele programma, werd nog een soort Thomasvaer en Pieternel ten tooneele ge bracht door Mej. G. Bosker Jd. en J. J. Boe ker. Op den achtergrond was een teefcening opgehangen waai-op afgebeeld het sluiten van de „Vlieter." Mej. Bosker was een Hol- landsche boerenmeid, terwijl de Heer Bosker een Friesche jonge boer voorstelde. Zij ontmoeten elkaar, nu de dijk er ligt, en laten al de voordeelen welke de afsluiting met zich brengt de revue passeeren. De samenspraak eindigt in een innige verbintenis van West en Oost-Friesland, n.m. „hij" vraagt „haar" ten huwelijk. Vanzelfsprekend werd deze samenspraak zeer op prijs gesteld door de „T. O. V.", te meer daar het Wieringers waren welke hei- opvoerden en dus overduidelijk demonstreer den de samenwerking welke steeds heeft be staan tusschen Zuiderzeewerken en de Wie ringers. Ir. Ringeling bracht met een paar oprechte hartelijke woorden namens „T.O.V." en hem zelf dank voor de steeds ondervonden mede werking. Ook bij den aanvang sprak Ir Rin geling, welke als voorzitter de ziel is van „T.O.V." eenige woorden tot het aanwezige personeel en vooral er de nadruk op leggend, dat zonder uitzondering, waarbij hoog en laag wegvalt, dank werd gebracht voor hun onvermoeide ijver bij hun werk betoond. Ook het bal slaagde volkomen en duurde tot diep in den nacht. Een serpitinedans werd ditmaal een groot succes, terwijl de feestmutsen uit bijzondere variaties bestonden en de zaal een echt fees telijk karakter gaven. Waarschijn1 ijk zal dit de laatste grootc groote feestavond van „T.O.V." zijn. Jam mer DE ZUIDERZEE AFGESLOTEN. De verbinding van Oost- en West friesland, is met het sluiten van de „Vlieter" een feit geworden. tv.V.) Op slag zijn alle jaartalboekjes on volledig geworden herdruk of aanvullinj zal hoogst noodzakelijk zijn en voor het toekomstige geslacht zal een belangrijke examenvraag voor het vak geschiedenis ge steld kunnen worden, n.m. „In welk jaar werd de Zuiderzee afgesloten, het niet kun nen noemen van jaar en datum, zal zeker dan aanleiding zijn voor het zakken voor een examen. 28 Mei 1932, is voor zoowel, vóór als tegen standers der drooglegging een belangrijke datum. Zij die Zaterdagmiddag het sluiten van de laatste opening, van nabij mochten aanschou wen, zullen dit machtige moment, waarbij menschelijk vernuft en techniek zegenvie- ren over natuurkrachten, wel nimmer ver geten. De Zuiderzee is gestorven, het IJselmeer geboren, ziedaar twee belangrijke momenten, welke in een korte spanne tijds elkander opvolgden. Het is reeds bijna 75 jaar geleden, dat ir. van Diggelen het fantastische plan op perde tot afdamming van de geheele Zuidet- zee, met inbegrip van de Wadden en de Lau werzee. Sindsdien heeft de afsluiting de hoofden niet meer met rust gelaten. Ingenieurs als Beijerinck en Stieltjes, bekwame leeken als van Buma kwamen met voorstellen en vari anten, totdat het ontwerp stelselmatig en stijlvol werd aangepakt door Ir. C. Lely, die als jong ingenieur der Zuiderzeevereeniging zijn alomvattende studie begon, tot hij bracht als minister de zaak vlak bij haar oplos sing, doch eerst op 14 Juni 1918 werd het plan als wet in het Staatsblad afgekondigd. 1 Mei 1919 werd als gevolg van deze wet, de Dienst der Zuiderzeewerken ingesteld, waar van aan het hoofd kwam te staan een Direc teur Generaal. Dr. Ir. H. Wortman was vanaf de instel ling der dienst de leiding als Directeur-Ge neraal opgedragen, 1 Mei 1929 werd deze op gevolgd door Ir. V. J. P. de Blocq van Kuffe- ler, welke tot op heden als zoodanig nog aan de dienst is vei-bonden. Met de voorbereiding van het werk werd onmiddellijk aangevangen. Het beteugelen van de geulen in het Am- steldiep ving in het najaar van 1920 aan. In 1921 werd begonnen met het maken van een werkhaven te Den Oever. Veiwolgens werden aanbesteed in 1922, de aanleg van omi'ingdijken van den gi-ooten sluisput te Den Oever en het maken van het eerste gedeelte van het kanaal voor af wete ring en scheepvaart, het Balgzandkanaal v.crd in 1922 aanbesteed. In 1923 volgde aanbesteding van den af sluitdijk tusschen Noord-Holland en Wierin gen. Op voorstel van de regeering kwam in Mei 1926 de wet tot stand, tot wijziging van de Zuidei-zeewet- en de instelling van het Zui- derzeefonds, het doel hebbende de werken tot afsluiting en gedeeltelijke droogmaking der Zuiderzee voort te zetten. Teneinde te voorkomen dat deze afsluiting een graf voor de aannemers zou worden, werd van.het tot dusver gevolgde systeem van aan besteding afgeweken. De verondei-stelling werd gemaakt dat geen der aannemers be reid zou zijn eenige risico te nemen gezien de onverwachte tegenslagen welke een dergelijk werk met zich mee zou brengen. Een uitvoering in eigen beheer van den dienst werd ongewenscht geacht. De oplossing werd gevonden, in de oprich ting van de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken, kortweg M.U.Z. genoemd. Deze N.V. werd gevormd, door de vier groot ste Nederlandsche aannemersfirma's op het gebied van bagger- en grondwerken van Internationale beteekenis, n.m. door de N.V. M. J. Van Hattum's Havenwerken te Bever wijk, de N.V. Hollandsche Aannemings-maat- schappij te 's-Gravenhage, A. Bos Pzn. te Dordrecht en A. Volkers Lzn. te Sliedrecht. De Maatschappij heeft de uitvoering bij overeenkomst van 4 September 1926 op zich genomen. De dagelij ksche leiding der werken berust bij een door den Raad van Bestuur der N.V. „M.U.Z." onder goedkeuring van den minis ter van Waterstaat benoemden Directeur- Hoofduitvoei'der, welke functie tot 28 Maart 1930 werd bekleed door Dr. Ir. J. A. Ringers en na diens benoeming tot Dii'ecteur-Gene- raal van Waterstaat wordt vervuld door Ir. J. Lely, den zoon van den ontweiper van het plan-Lely. Behalve het eigenlijke plan, de uitvoering van den afsluitdijk Wieringen-Friesland, werd aan den ,,M. U. Z." tevens opgedragen het maken van den proefpolder bij Andijk, tevens werd in 1927 begpnnen met den bouw van den Wieringermeerdij k tusschen Medem blik en Den Oevei\ Op Maandag 29 Juli 1929 gelukte het om den dijk gesloten te krijgen In 1928 werd begonnen met het maken van de verschillende dijkvakken, van de dijk Wiei'ingen-Friesland, terwijl voordien reeds een aanvang was gemaakt met het bouwen van Sluisputten te Den Oever en Kornwer- derzand. In 1929 veri'ees ongeveer in het midden van den dijk het haveneiland Breezand met een opslagiaiimte ter groote van 9.5 H.A. In 1929-'30 en '31, kwamen de verschillende dijkvakken en sluitings gereed, aan het eind van 1931 was de afsluiting zoo ver gereed dat het laatste sluitdijk de „Vlieter1" gedeeltelijk reeds beteugeld, voor sluiting in aanmerking kwam. Mede door de zachte winter van 1931 op '32 had de verdeie beteugeling van dit 2792 meter groote gat een vlot verloop, en kon na de Paaschdagen met het aanbrengen van de keileemdam een aanvang worden gemaakt. Ook dit had een vlot verloop en zoo kon de dag vair sluiten vrijwel, voorspeld en tege moet gezien worden. Deze gewichtige dag was dan ook j.1. Za terdag 28 Mei aangebroken. Het belangwekkende, en ongetwijfeld, on danks de eenvoudigheid der handelingen, plechtige oogenblik droeg trouwens geen offi cieel karakter. Het moment van sluiting wilde men slechts beschouwd zien als het nremoreeren van een technisch belangrijk feit, dat dan ook alleen werd bijgewoond door een aantal au toriteiten, die door den aard van hun ambt of functie, in meer rechtstreeks verband staan tot het groote werk. de uitvoering der Zuiderzeewerken. Zij die echter uit dien hoofde aanwezig moesten zijn was een goede ontvangst bereid. De groote pont „Stavoren" welke vroeger de verbinding Enkhuizen-Stavoren onder hield doch reeds een heelen tijd in actieven dienst bij de N.V. MUZ, als steenschip, waar op geplaatst een groote Tigelkraan. was der mate voor deze gelegenheid ingericht, dat een groot aantal genoodigden de sluiting bij konden wonen. Voor de pers was de waterstaatsboot „Spi'hinx" beschikbaar gesteld, door de Di rectie was voor de technische voorlichting dei- pers, Ir. J. F. R. van Gils aangewezen, waar van wij de verschillende gegevens reeds bo ven in ons verslag hebben verwerkt. Een geweldige vloot van sleepbooten en materieel lag in de onmiddellijke nabijheid van het sluitgat. Aan boord van de „Stavoren" merkten wij c.a.op de minister van Waterstaat, Mr. Paul Reijmer, de heeren dr. H. Colijn en Mr. G. Vissei-ing, resp. voorzitter en vice-voorzitter van den Zuiderzeeraad, dr. ir H. Wortman en ir. M. C. E. Bongaerts, die mede deel uit maken van het dagelij ksche bestuur van den- raad, en de beide secretarissen, Mr. K. Jans- ma en Mr. W. J. Vogel. Voorts waren aanwezig de dix-ecteur-gene- raai ir. De Blocq van Kuffeler, verschillende ingenieurs en ander personeel, dat in lei dende functie aan de werkzaamheden heeft deelgenomen. Verder merkten wij nog op dr. ii\ J. A. Ringers, directeur-generaal van Wa terstaat en het tweede Kamerlid dr. ir. Th. van der Waerden. Aan den Heer Teldei-s werd om pl.m. half één verzocht bevel te geven dat met de slui ting van het gat, wat. nog maar enkele meters groot was aan te vangen. De 12jarige jongeheer De Blocq van Kuf feler gaf hierop een vlaggesein. Onmiddellijk wei'kten de machtige grijpers van de kranen K. S. 6 en 7 zich in de keileem welke zich bevond in een tweetal bakken welke langzij lagen. Voet voor voet zag men het gat al kleiner worden, wild stroomde het water nog, door de kleine opening, en pleegde een laatste ver zet tegen het meesterwerk. Vliegmachines met filmoperateurs vlogen zeer laag teneinde het historisch moment zoo goed mogelijk vast te leggen. Een tiental happen keileem bleek voldoen de te zijn om het gat te stoppen, de K. S. 7 zette het fluitconcert wat hierop volgde in, en twee minuten lang heerschte een oorver- aoovend geweld uit de verschillende stoom fluiten van het omliggend booten maierieel, wat werd overgenomen door het vei'der op- gelegen bagger- en ander materiaal. Een overweldigend oogenblik is dit ge- geweest, wat hen, dit dit bij mochten wonen hun leven lang zal bij blijven. Al heel spoedig waagden zich verschillen de personen zich over het juist gesloten ge deelte. Wel zakte men nog tot de knieén weg in het keileem, maar velen hadden er een smerige broek voor over, om als eerste ov;er te gaan, anderen hun kousen en schoenen zelfs uitgetrokken. De stafmuziek uit Den Helder speelde va- derlandsche liederen, en al spoedig knalden champagnekurken, en werd de sluiting met eenige redevoeringen bezegeld. Achtereenvol gens voerden het woord, minister Reijmer, oud-minister Colijn en ii\ De Blocq van Kuf feler. De laatste vooral aan al het personeel van hoog tot laag, voor de onvermoeide medewer king welke door allen is gegeven bij de tot standkoming der afsluiting. Een oogenblik werd verwijld bij de eerbiedige herinnering aan de gelukkig maar enkelen, welke hun le ven hebben gelaten bij dit werk. Zoo is dan de afsluitdijk Noord-Holland dicht. De Zuiderzee bestaat niet meer het moeilijkste, volgens sommige onmogelijke, ingenieurswerk is voltooid. Voortaan sprexken we van het IJselmeer. O verwerkvergunning. Ten behoeve van het storten van beton is aan (ie N.V. Mij tot Uitv. v. Z.Z.W. voor eenige dagen overwerkvergunning verleend, geldende voor 65 mannen, gedurende 11 uren per dag of nacht. Bouwplannen. Voor rekening van den Heer \V. Stadig zal aan den Akker- weg een woonhuis worden gebouwd door den aannemer \V. Hermans. Aan de Elft zal voor rekening van den lieer Joh. Muit oen woonhuis worden gebouwd door Gcbr. Hegeman. Autcbusdiensten Door \V. Veltman te Leeuwarden is concessie aange vraagd voor een autobusdienst van Leeuwarden ove» -Harlingen. Zurich, Afsluitdijk DTh ftever. Medemblik naai* Amsterdam. Aanbesteding. Op 29 Juni a.s. zal door den directeur-generaal der Zuider ;zeo-werken worden aanbesteed het aan leagon van klinkerwegen in het noor delijk deel van Sectie II. in de Wierin- germeer. Raming f 80.000. Bestek no. 160 Z.W. Inlichtingen bij de Ingenieurs T Postma Ie Den Haag en Pb. Schuur man te Kolhorn. De meenino van belanghebbenden. Naai Aanleiding van de plannen voor een zwembad hebben eenige zwemmers het gemeentebestuur verzocht" deze Ri jrichting te stichten aan de Quarantaine en niet aan Lutjeland. Zij wijzen er o m. op, dat in het Boezemmeer het water zeer vuil is. terwijl er heel veel vuilnis, iizer e.d. in geworpen is. Bij de Quarantaine daarentegen is hel wa ter uitstekend. J.V.O.-bericbten. Donderdag 2 Juni bijeenkomsten voor adspirantengroe- uen l en II te II.-Hoef en Westerland Vrijdag half acht gymnastiek voor jon gens-leden en iongens-adsniranton Zondagmiddag half drie bijeenkomst voor leden en aspiranten in de Vonk; bii goed weer naar buiten. De O. S. P. Vanwege de voor kort opgerichte Onafhankelijke Socialisti sche Partij zal op Donderdag 2 Juni a.s. in zaal Bruul oen openbare verga dering worden gehouden. Als spreker zal optreden de Heer P. J. Schmidt met het onderwerp: W aarom de O.S.P.? F.ecreatiewerk in de Wieringermeer. In de serie avonden, die vanwege de N.C.A. worden gegeven voor de arbei ders in de Meer, worden deze week twee avonden verzorgd door de Ned. Vereeniging. Woensdag wordt bij Sluis III een li l.m voorste Hing gegeven, terwijl Viijdag in de cantine bij de Terp de Wieringer Mandoline-ver<-eni- ging O.K.K. een concert geeft. Werkloozenzor&. In verband met d nog steeds heerschende werkeloosheid, die in den loop van het jaar waarschijn lijk sterk zal stijgen, heeft de Wierin ger Bestuurdersbond na verschillende voorbereidingen j.l. Zaterdag een con ferentie gehouden met een der functi onarissen van het N.V.V., Berger. De conferentie werd ook bijgewoond door de S.D.A.P.-raadsfractie, terwijl ook met den Burgemeester een bespreking werd gehouden. Gehoopt wordt, dat binnenkort met Rijkssteun een crisis regeling zal kunnen worden ingevoerd Zomerwerk Instituut voor Arbeiders ontwikkeling. Een groep uit de Insti- tuutsafdeeling bracht Zondag een be zoek aan de vogelbroedplaats de Muij op Texel. Onder de% deskundige lei ding van den bekenden vogelkenner C. M. Plomp en een der bewakers van het terrein, werd een tocht gemaakt dooi- dit natuurmonument, met zijn talrijke- merkwaardigheden op vogel- gebied. Politie. Verloren Twee rijwielplaat jes. Inl. bij den Gem.-Bode. MARKTBERICHTEN. De Kaasmarkt. ALKMAAR, 27 Mei 1932. Op de heden gehouden kaasjnarkt waren aange voerd 79 stapels, wegende 152000 K.G. kaas, waarvan de prijzen als volgt Fabriekskaas 45 stapels Kleine f 22 4 stapels Commissie f 18; Boerenkaas 11 stapels Kleine f 19 19 stapels Com missie f 21.50. Alles mot rijksmerk, [Handel goed. DE GRAANMARKT. ALKMAAR, 27 Mei 1932. Op de heden gehouden Graanmarkt waren in tó- i taal 254 II L.'s aangevoerd als 15 II.L. Itarwe f 3.50 tot f 6; 106 H.L. gerst chav If 5 tot I 7; 45 II.L. ha»er f 6.50 toi f 7.75; 118 H.L. boonen, bruine boon.-n f 11 tot |f '2; citroenboonen f 13 tot i 18 witte .boonen f 14 tot f 15; 18 H.L. karwij- J I 20 tot I 21.10 42 II.L. blauw- .maanzaad f 29 tot I' 32 10 ll.L. erw- Iten, groen cewtoh (kleine) 1 10 grau- we erwten f 14 tot f 20. Alles per 100 jK.G. Handel goed. i ALKMAAR, 30 Mei 1932 Op de heden geuouden \eemarkl waren aanvoel en prijzen als volgt 43 vette koeien i 165 f 300; 15 Vette kalveren f 30 1 70; vette kalveren per K.G. 50—80 ct. 57 Nuchtere kalv. slacht f 3— f12; 631 Vette varkens, zware, per K.G. 18—24 cent en Zouters 16-17 ct. Handel goed. Wieringermeerpolder. Aan de N.V. Krol en Co's Kunstmesthandel te Alk maar is als laagste inschrijfster ge gund de levering van 800.000 K.G. Tho mas-fosfaat. De bouw van 15 betonbruggen In de Wr.-Meerpokler is gegund aan de (laag ste inschrijver, de firma. Christiani en Nielsen's Gewapend Beton Mij. tc Den Haag. Niet genoodigd, maar toch te gastVan begin tot op 't oogenblik zijn beste krachten aan de Zuiderzeewerken gegeven van begin tot nu een enthousiast voor het grootsche plan en danniet bij de dichting van de „Vlieter" zijn, dat was te veelDoch hoe er te komen Doch ziet, die zucht, die klacht van een weemoedig hart kwam den heer O. J. Bosker, den directeur van het Steenbedrijf der Z.-Zeewei-ken ter oore en hij stelde drie booten voor de „ongenoodigden" ter beschikking. Dat was 'n „feest" Wij kwamen aan boord van de „Annie" en zeker zal onze gastheer wel nimmer een dankbaarder gezelschap aan boord hebben ge had, als op dit oogenblik. Natuurlijk kon het niet andei-s, als gedurende den tocht daarheen werden de merkwaardigheden ondervonden bij de Z.-Zeewerken opgesomd en wie kon en wist het beter als pastoor Goll van Kornwerderzand, een aangenaam ver teller als hij was, die ons een resume gaf van zijn belevenissen in de modder op den dijk en zijn tochten in een kleine vlet naar de baggermolens Op het achterdek bevond zich een jolige damesgroep, die heldhaftige plan nen smeedde, om, als t maar eenigzins mogelijk was, het eerst na de sluiting over den dijk te gaan. Zij hadden er de opoffering van een paar zijden kousen en lakschoentjes voor over. Nóg voei'en we over de Zuiderzee, die wellicht over 'n uur in de boeien zou zijn geslagen en dan als IJselmeer zou worden geregeerd door de machtige spuisluizen. En werkelijk maakte bij de gedachte daaraan een zekex*e weemoed zich van ons meester bij 't overzien aan die soms zoo onstuimige watervlakte, die l als „zee" zou hebben afgedaan en ons herinnerde aan al 't vergankelijke op deze aarde. Maar dan beantwoorden we weer vol bewondering de zeemansgroet van de stoere mannen van baggermolens, sleepbooten en modderbakken, die we passeerden, een groet, die ons geleek, als lag er iets in van een overwinnings bewustzijn. Het gesprek verstomde want daar doemden voor ons op de geweldige kranen en zuigers bijhet sluitgateen wolk van rook vermengd met witte stoompluimen hing over al dat stalen mechanisme sierlijke pleziervaartuigen met groote witte zeilen en vol vlaggentooi scheerden als meeuwen om ons heen het geleek een Sprookjesland Toch bevredigde ons dat nog nietde „Annie" manoeuvreerde nu eens voor. dan achteruit, achter de „Stavoren", het schip waai'op zich tal van autoriteiten bevonden maar we waren naar onze meening nog niet dicht genoeg bij die smalle opening, waar de zee nog vocht om het leven. Op eens „vooruit" en toen.... onze wensch werd vervuld! De „kap" deed de „Annie" met de steven aan den dijk schieten. Daar sukkelde slechts één rijzige figuur, blootshoofds met door de wind bewogen haarlokken, lange baard, knapzak op den rug, met stevige stok in de hand, op de dam. van 't eene brok keileem op 't ander springend. De figuur van een pelgrim, nu eens rustend, dan weer voorwaarts om 't verlangende doel te bereiken. Zijn voorbeeld deed ons watertanden en met één spxong van de hooge scheepsreeling zakten we tot onze knieën in de keileem. Wat bekommerden we ons daarom De kousen en schoe nen uit, de bi-oekspijpen opgestroopt, nu eens wegzakkend, dan weer op een vast plekje even uitrustend, zoo kwamen we nader bij ons doel. De dames volg den ons vooi-beeld en we kwamen weder tot de ovei'tuiging dat de Hollandsche vrouw nergens voor terugdeinst, als ze iets bei'eiken wil. 21Ü08K Daar is de smalle stroom, nog woest en heftig, die Holland van Friesland scheidt. De machtige kranen grijpeiT de bonken gi-ond en onvermurwbaar plant de keileem zich in het gat vast. De zware grijpers botsen met donderend geweld tegen elkaar aan, als vechten ze er om, wie de overwinnaar zal zijn. Aan de overzijde staan de arbeiders aan de Friesche kant en wachten hun kerend als wij om over te steken. Dan rusten de grijpers, als om op adem te komen en aan boord van de „Stavo ren" worden redevoei-ingen gehouden over het groote gebeuren, en tevens hen herdacht die hun leven lieten tijdens en in het gi'oote werk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1932 | | pagina 2