Historisch
oogenblik.
ter." Kortom er was zooals gewoonlijk weer
zeer veel werk van gemaakt. Een eenvoudig
doch keurig verzorgd programma werd we
derom aangeboden.
Voor dezen avond was het gezelschap Jan
van Riemsdijk geangageerd. terwijl het or
kest van den H?er Der Kinderen wederom
present was.
Of de club het sluiten van de „Vlieter" ook
in 't hoofd had weten we niet, doch zij heb
ben op dezen avond gespeeld zooals ze nog
nooit gespeeld hebben, zonder mindere waar
deering voor hun spel op voorgaande avon
den.
Een groot deel van de gezellige stemming
welke den geheelen avond heerschte komt
op rekening van den Heer Der Kinderen en
zijn „jongens" zoo als hij ze noemt. Aan het
eind van den avond werd hem een Zuiderzee-
album aangeboden door Ir. Ringeling als her
innering aan hun optreden op Wieringen.
Ook Jan van Riemsdijk en zijn gezelschap
hebben met hun leutige voordrachten en
liedjes veel bijgedragen tot het welslagen van
den avond. Vooral de heer van Riemsdijk in
zijn Geldersche creatie mocht een ware ova
tie in ontvangs nemen.
Mej. Neke Hildebrandt met haar oud-Hol-
landsche liedjes was eveneens een succes,
deze artiste heeft een heerlijke frissche stem,
welke iedere zweem van chanteusegedoe nog
vreemd is. Als zij het genre liedjes blijft zin
gen welke ze Zaterdagavond zong zal haar
stem hiervoor bewaard blijven ook.
Afwisselend trad Jan met de Vrouwe op,
terwijl Neke Hildebrandt en Mr. Rombout, v.
Riemsdijk tezamen nog enkele Duitsche en
Engelsche minneliedjes zongen in de kleeder
dracht van de bieder meientijd.
Aan het einde van het geanonceerde. dus
officieele programma, werd nog een soort
Thomasvaer en Pieternel ten tooneele ge
bracht door Mej. G. Bosker Jd. en J. J. Boe
ker. Op den achtergrond was een teefcening
opgehangen waai-op afgebeeld het sluiten
van de „Vlieter." Mej. Bosker was een Hol-
landsche boerenmeid, terwijl de Heer Bosker
een Friesche jonge boer voorstelde.
Zij ontmoeten elkaar, nu de dijk er ligt, en
laten al de voordeelen welke de afsluiting
met zich brengt de revue passeeren.
De samenspraak eindigt in een innige
verbintenis van West en Oost-Friesland, n.m.
„hij" vraagt „haar" ten huwelijk.
Vanzelfsprekend werd deze samenspraak
zeer op prijs gesteld door de „T. O. V.", te
meer daar het Wieringers waren welke hei-
opvoerden en dus overduidelijk demonstreer
den de samenwerking welke steeds heeft be
staan tusschen Zuiderzeewerken en de Wie
ringers.
Ir. Ringeling bracht met een paar oprechte
hartelijke woorden namens „T.O.V." en hem
zelf dank voor de steeds ondervonden mede
werking. Ook bij den aanvang sprak Ir Rin
geling, welke als voorzitter de ziel is van
„T.O.V." eenige woorden tot het aanwezige
personeel en vooral er de nadruk op leggend,
dat zonder uitzondering, waarbij hoog en
laag wegvalt, dank werd gebracht voor hun
onvermoeide ijver bij hun werk betoond.
Ook het bal slaagde volkomen en duurde
tot diep in den nacht.
Een serpitinedans werd ditmaal een groot
succes, terwijl de feestmutsen uit bijzondere
variaties bestonden en de zaal een echt fees
telijk karakter gaven.
Waarschijn1 ijk zal dit de laatste grootc
groote feestavond van „T.O.V." zijn. Jam
mer
DE ZUIDERZEE
AFGESLOTEN.
De verbinding van Oost- en West
friesland, is met het sluiten van de
„Vlieter" een feit geworden.
tv.V.) Op slag zijn alle jaartalboekjes on
volledig geworden herdruk of aanvullinj
zal hoogst noodzakelijk zijn en voor het
toekomstige geslacht zal een belangrijke
examenvraag voor het vak geschiedenis ge
steld kunnen worden, n.m. „In welk jaar
werd de Zuiderzee afgesloten, het niet kun
nen noemen van jaar en datum, zal zeker
dan aanleiding zijn voor het zakken voor een
examen.
28 Mei 1932, is voor zoowel, vóór als tegen
standers der drooglegging een belangrijke
datum.
Zij die Zaterdagmiddag het sluiten van de
laatste opening, van nabij mochten aanschou
wen, zullen dit machtige moment, waarbij
menschelijk vernuft en techniek zegenvie-
ren over natuurkrachten, wel nimmer ver
geten.
De Zuiderzee is gestorven, het IJselmeer
geboren, ziedaar twee belangrijke momenten,
welke in een korte spanne tijds elkander
opvolgden.
Het is reeds bijna 75 jaar geleden, dat
ir. van Diggelen het fantastische plan op
perde tot afdamming van de geheele Zuidet-
zee, met inbegrip van de Wadden en de Lau
werzee.
Sindsdien heeft de afsluiting de hoofden
niet meer met rust gelaten. Ingenieurs als
Beijerinck en Stieltjes, bekwame leeken als
van Buma kwamen met voorstellen en vari
anten, totdat het ontwerp stelselmatig en
stijlvol werd aangepakt door Ir. C. Lely, die
als jong ingenieur der Zuiderzeevereeniging
zijn alomvattende studie begon, tot hij bracht
als minister de zaak vlak bij haar oplos
sing, doch eerst op 14 Juni 1918 werd het
plan als wet in het Staatsblad afgekondigd.
1 Mei 1919 werd als gevolg van deze wet, de
Dienst der Zuiderzeewerken ingesteld, waar
van aan het hoofd kwam te staan een Direc
teur Generaal.
Dr. Ir. H. Wortman was vanaf de instel
ling der dienst de leiding als Directeur-Ge
neraal opgedragen, 1 Mei 1929 werd deze op
gevolgd door Ir. V. J. P. de Blocq van Kuffe-
ler, welke tot op heden als zoodanig nog aan
de dienst is vei-bonden.
Met de voorbereiding van het werk werd
onmiddellijk aangevangen.
Het beteugelen van de geulen in het Am-
steldiep ving in het najaar van 1920 aan.
In 1921 werd begonnen met het maken
van een werkhaven te Den Oever.
Veiwolgens werden aanbesteed in 1922, de
aanleg van omi'ingdijken van den gi-ooten
sluisput te Den Oever en het maken van het
eerste gedeelte van het kanaal voor af wete
ring en scheepvaart, het Balgzandkanaal
v.crd in 1922 aanbesteed.
In 1923 volgde aanbesteding van den af
sluitdijk tusschen Noord-Holland en Wierin
gen.
Op voorstel van de regeering kwam in Mei
1926 de wet tot stand, tot wijziging van de
Zuidei-zeewet- en de instelling van het Zui-
derzeefonds, het doel hebbende de werken tot
afsluiting en gedeeltelijke droogmaking der
Zuiderzee voort te zetten.
Teneinde te voorkomen dat deze afsluiting
een graf voor de aannemers zou worden, werd
van.het tot dusver gevolgde systeem van aan
besteding afgeweken. De verondei-stelling
werd gemaakt dat geen der aannemers be
reid zou zijn eenige risico te nemen gezien de
onverwachte tegenslagen welke een dergelijk
werk met zich mee zou brengen.
Een uitvoering in eigen beheer van den
dienst werd ongewenscht geacht.
De oplossing werd gevonden, in de oprich
ting van de Maatschappij tot Uitvoering van
Zuiderzeewerken, kortweg M.U.Z. genoemd.
Deze N.V. werd gevormd, door de vier groot
ste Nederlandsche aannemersfirma's op het
gebied van bagger- en grondwerken van
Internationale beteekenis, n.m. door de N.V.
M. J. Van Hattum's Havenwerken te Bever
wijk, de N.V. Hollandsche Aannemings-maat-
schappij te 's-Gravenhage, A. Bos Pzn. te
Dordrecht en A. Volkers Lzn. te Sliedrecht.
De Maatschappij heeft de uitvoering bij
overeenkomst van 4 September 1926 op zich
genomen.
De dagelij ksche leiding der werken berust
bij een door den Raad van Bestuur der N.V.
„M.U.Z." onder goedkeuring van den minis
ter van Waterstaat benoemden Directeur-
Hoofduitvoei'der, welke functie tot 28 Maart
1930 werd bekleed door Dr. Ir. J. A. Ringers
en na diens benoeming tot Dii'ecteur-Gene-
raal van Waterstaat wordt vervuld door Ir.
J. Lely, den zoon van den ontweiper van het
plan-Lely.
Behalve het eigenlijke plan, de uitvoering
van den afsluitdijk Wieringen-Friesland,
werd aan den ,,M. U. Z." tevens opgedragen
het maken van den proefpolder bij Andijk,
tevens werd in 1927 begpnnen met den bouw
van den Wieringermeerdij k tusschen Medem
blik en Den Oevei\ Op Maandag 29 Juli 1929
gelukte het om den dijk gesloten te krijgen
In 1928 werd begonnen met het maken van
de verschillende dijkvakken, van de dijk
Wiei'ingen-Friesland, terwijl voordien reeds
een aanvang was gemaakt met het bouwen
van Sluisputten te Den Oever en Kornwer-
derzand.
In 1929 veri'ees ongeveer in het midden van
den dijk het haveneiland Breezand met een
opslagiaiimte ter groote van 9.5 H.A.
In 1929-'30 en '31, kwamen de verschillende
dijkvakken en sluitings gereed, aan het eind
van 1931 was de afsluiting zoo ver gereed dat
het laatste sluitdijk de „Vlieter1" gedeeltelijk
reeds beteugeld, voor sluiting in aanmerking
kwam.
Mede door de zachte winter van 1931 op
'32 had de verdeie beteugeling van dit 2792
meter groote gat een vlot verloop, en kon na
de Paaschdagen met het aanbrengen van de
keileemdam een aanvang worden gemaakt.
Ook dit had een vlot verloop en zoo kon de
dag vair sluiten vrijwel, voorspeld en tege
moet gezien worden.
Deze gewichtige dag was dan ook j.1. Za
terdag 28 Mei aangebroken.
Het belangwekkende, en ongetwijfeld, on
danks de eenvoudigheid der handelingen,
plechtige oogenblik droeg trouwens geen offi
cieel karakter.
Het moment van sluiting wilde men slechts
beschouwd zien als het nremoreeren van
een technisch belangrijk feit, dat dan ook
alleen werd bijgewoond door een aantal au
toriteiten, die door den aard van hun ambt
of functie, in meer rechtstreeks verband
staan tot het groote werk. de uitvoering der
Zuiderzeewerken.
Zij die echter uit dien hoofde aanwezig
moesten zijn was een goede ontvangst bereid.
De groote pont „Stavoren" welke vroeger
de verbinding Enkhuizen-Stavoren onder
hield doch reeds een heelen tijd in actieven
dienst bij de N.V. MUZ, als steenschip, waar
op geplaatst een groote Tigelkraan. was der
mate voor deze gelegenheid ingericht, dat
een groot aantal genoodigden de sluiting bij
konden wonen.
Voor de pers was de waterstaatsboot
„Spi'hinx" beschikbaar gesteld, door de Di
rectie was voor de technische voorlichting dei-
pers, Ir. J. F. R. van Gils aangewezen, waar
van wij de verschillende gegevens reeds bo
ven in ons verslag hebben verwerkt.
Een geweldige vloot van sleepbooten en
materieel lag in de onmiddellijke nabijheid
van het sluitgat.
Aan boord van de „Stavoren" merkten wij
c.a.op de minister van Waterstaat, Mr. Paul
Reijmer, de heeren dr. H. Colijn en Mr. G.
Vissei-ing, resp. voorzitter en vice-voorzitter
van den Zuiderzeeraad, dr. ir H. Wortman
en ir. M. C. E. Bongaerts, die mede deel uit
maken van het dagelij ksche bestuur van den-
raad, en de beide secretarissen, Mr. K. Jans-
ma en Mr. W. J. Vogel.
Voorts waren aanwezig de dix-ecteur-gene-
raai ir. De Blocq van Kuffeler, verschillende
ingenieurs en ander personeel, dat in lei
dende functie aan de werkzaamheden heeft
deelgenomen. Verder merkten wij nog op dr.
ii\ J. A. Ringers, directeur-generaal van Wa
terstaat en het tweede Kamerlid dr. ir. Th.
van der Waerden.
Aan den Heer Teldei-s werd om pl.m. half
één verzocht bevel te geven dat met de slui
ting van het gat, wat. nog maar enkele meters
groot was aan te vangen.
De 12jarige jongeheer De Blocq van Kuf
feler gaf hierop een vlaggesein.
Onmiddellijk wei'kten de machtige grijpers
van de kranen K. S. 6 en 7 zich in de keileem
welke zich bevond in een tweetal bakken
welke langzij lagen.
Voet voor voet zag men het gat al kleiner
worden, wild stroomde het water nog, door
de kleine opening, en pleegde een laatste ver
zet tegen het meesterwerk.
Vliegmachines met filmoperateurs vlogen
zeer laag teneinde het historisch moment
zoo goed mogelijk vast te leggen.
Een tiental happen keileem bleek voldoen
de te zijn om het gat te stoppen, de K. S. 7
zette het fluitconcert wat hierop volgde in,
en twee minuten lang heerschte een oorver-
aoovend geweld uit de verschillende stoom
fluiten van het omliggend booten maierieel,
wat werd overgenomen door het vei'der op-
gelegen bagger- en ander materiaal.
Een overweldigend oogenblik is dit ge-
geweest, wat hen, dit dit bij mochten wonen
hun leven lang zal bij blijven.
Al heel spoedig waagden zich verschillen
de personen zich over het juist gesloten ge
deelte. Wel zakte men nog tot de knieén weg
in het keileem, maar velen hadden er een
smerige broek voor over, om als eerste ov;er te
gaan, anderen hun kousen en schoenen zelfs
uitgetrokken.
De stafmuziek uit Den Helder speelde va-
derlandsche liederen, en al spoedig knalden
champagnekurken, en werd de sluiting met
eenige redevoeringen bezegeld. Achtereenvol
gens voerden het woord, minister Reijmer,
oud-minister Colijn en ii\ De Blocq van Kuf
feler.
De laatste vooral aan al het personeel van
hoog tot laag, voor de onvermoeide medewer
king welke door allen is gegeven bij de tot
standkoming der afsluiting. Een oogenblik
werd verwijld bij de eerbiedige herinnering
aan de gelukkig maar enkelen, welke hun le
ven hebben gelaten bij dit werk.
Zoo is dan de afsluitdijk Noord-Holland
dicht. De Zuiderzee bestaat niet meer het
moeilijkste, volgens sommige onmogelijke,
ingenieurswerk is voltooid. Voortaan sprexken
we van het IJselmeer.
O verwerkvergunning. Ten behoeve
van het storten van beton is aan (ie
N.V. Mij tot Uitv. v. Z.Z.W. voor eenige
dagen overwerkvergunning verleend,
geldende voor 65 mannen, gedurende
11 uren per dag of nacht.
Bouwplannen. Voor rekening van
den Heer \V. Stadig zal aan den Akker-
weg een woonhuis worden gebouwd
door den aannemer \V. Hermans.
Aan de Elft zal voor rekening van
den lieer Joh. Muit oen woonhuis
worden gebouwd door Gcbr. Hegeman.
Autcbusdiensten Door \V. Veltman
te Leeuwarden is concessie aange
vraagd voor een autobusdienst van
Leeuwarden ove» -Harlingen. Zurich,
Afsluitdijk DTh ftever. Medemblik
naai* Amsterdam.
Aanbesteding. Op 29 Juni a.s. zal
door den directeur-generaal der Zuider
;zeo-werken worden aanbesteed het aan
leagon van klinkerwegen in het noor
delijk deel van Sectie II. in de Wierin-
germeer. Raming f 80.000. Bestek no.
160 Z.W. Inlichtingen bij de Ingenieurs
T Postma Ie Den Haag en Pb. Schuur
man te Kolhorn.
De meenino van belanghebbenden.
Naai Aanleiding van de plannen voor
een zwembad hebben eenige zwemmers
het gemeentebestuur verzocht" deze Ri
jrichting te stichten aan de Quarantaine
en niet aan Lutjeland. Zij wijzen er
o m. op, dat in het Boezemmeer het
water zeer vuil is. terwijl er heel veel
vuilnis, iizer e.d. in geworpen is. Bij
de Quarantaine daarentegen is hel wa
ter uitstekend.
J.V.O.-bericbten. Donderdag 2 Juni
bijeenkomsten voor adspirantengroe-
uen l en II te II.-Hoef en Westerland
Vrijdag half acht gymnastiek voor jon
gens-leden en iongens-adsniranton
Zondagmiddag half drie bijeenkomst
voor leden en aspiranten in de Vonk;
bii goed weer naar buiten.
De O. S. P. Vanwege de voor kort
opgerichte Onafhankelijke Socialisti
sche Partij zal op Donderdag 2 Juni
a.s. in zaal Bruul oen openbare verga
dering worden gehouden. Als spreker
zal optreden de Heer P. J. Schmidt
met het onderwerp: W aarom de O.S.P.?
F.ecreatiewerk in de Wieringermeer.
In de serie avonden, die vanwege de
N.C.A. worden gegeven voor de arbei
ders in de Meer, worden deze week
twee avonden verzorgd door de Ned.
Vereeniging. Woensdag wordt bij
Sluis III een li l.m voorste Hing gegeven,
terwijl Viijdag in de cantine bij de
Terp de Wieringer Mandoline-ver<-eni-
ging O.K.K. een concert geeft.
Werkloozenzor&. In verband met d
nog steeds heerschende werkeloosheid,
die in den loop van het jaar waarschijn
lijk sterk zal stijgen, heeft de Wierin
ger Bestuurdersbond na verschillende
voorbereidingen j.l. Zaterdag een con
ferentie gehouden met een der functi
onarissen van het N.V.V., Berger. De
conferentie werd ook bijgewoond door
de S.D.A.P.-raadsfractie, terwijl ook
met den Burgemeester een bespreking
werd gehouden. Gehoopt wordt, dat
binnenkort met Rijkssteun een crisis
regeling zal kunnen worden ingevoerd
Zomerwerk Instituut voor Arbeiders
ontwikkeling. Een groep uit de Insti-
tuutsafdeeling bracht Zondag een be
zoek aan de vogelbroedplaats de Muij
op Texel. Onder de% deskundige lei
ding van den bekenden vogelkenner
C. M. Plomp en een der bewakers van
het terrein, werd een tocht gemaakt
dooi- dit natuurmonument, met zijn
talrijke- merkwaardigheden op vogel-
gebied.
Politie. Verloren Twee rijwielplaat
jes. Inl. bij den Gem.-Bode.
MARKTBERICHTEN.
De Kaasmarkt.
ALKMAAR, 27 Mei 1932. Op de heden
gehouden kaasjnarkt waren aange
voerd 79 stapels, wegende 152000 K.G.
kaas, waarvan de prijzen als volgt
Fabriekskaas 45 stapels Kleine f 22
4 stapels Commissie f 18; Boerenkaas
11 stapels Kleine f 19 19 stapels Com
missie f 21.50. Alles mot rijksmerk,
[Handel goed.
DE GRAANMARKT.
ALKMAAR, 27 Mei 1932. Op de heden
gehouden Graanmarkt waren in tó-
i taal 254 II L.'s aangevoerd als 15 II.L.
Itarwe f 3.50 tot f 6; 106 H.L. gerst chav
If 5 tot I 7; 45 II.L. ha»er f 6.50 toi f 7.75;
118 H.L. boonen, bruine boon.-n f 11 tot
|f '2; citroenboonen f 13 tot i 18 witte
.boonen f 14 tot f 15; 18 H.L. karwij-
J I 20 tot I 21.10 42 II.L. blauw-
.maanzaad f 29 tot I' 32 10 ll.L. erw-
Iten, groen cewtoh (kleine) 1 10 grau-
we erwten f 14 tot f 20. Alles per 100
jK.G. Handel goed.
i ALKMAAR, 30 Mei 1932 Op de heden
geuouden \eemarkl waren aanvoel
en prijzen als volgt 43 vette koeien
i 165 f 300; 15 Vette kalveren f 30
1 70; vette kalveren per K.G. 50—80 ct.
57 Nuchtere kalv. slacht f 3— f12; 631
Vette varkens, zware, per K.G. 18—24
cent en Zouters 16-17 ct. Handel goed.
Wieringermeerpolder. Aan de N.V.
Krol en Co's Kunstmesthandel te Alk
maar is als laagste inschrijfster ge
gund de levering van 800.000 K.G. Tho
mas-fosfaat.
De bouw van 15 betonbruggen In de
Wr.-Meerpokler is gegund aan de (laag
ste inschrijver, de firma. Christiani
en Nielsen's Gewapend Beton Mij. tc
Den Haag.
Niet genoodigd, maar toch te gastVan begin tot op 't oogenblik zijn beste
krachten aan de Zuiderzeewerken gegeven van begin tot nu een enthousiast
voor het grootsche plan en danniet bij de dichting van de „Vlieter" zijn,
dat was te veelDoch hoe er te komen
Doch ziet, die zucht, die klacht van een weemoedig hart kwam den heer
O. J. Bosker, den directeur van het Steenbedrijf der Z.-Zeewei-ken ter oore en
hij stelde drie booten voor de „ongenoodigden" ter beschikking.
Dat was 'n „feest" Wij kwamen aan boord van de „Annie" en zeker zal
onze gastheer wel nimmer een dankbaarder gezelschap aan boord hebben ge
had, als op dit oogenblik.
Natuurlijk kon het niet andei-s, als gedurende den tocht daarheen werden
de merkwaardigheden ondervonden bij de Z.-Zeewerken opgesomd en wie kon
en wist het beter als pastoor Goll van Kornwerderzand, een aangenaam ver
teller als hij was, die ons een resume gaf van zijn belevenissen in de modder
op den dijk en zijn tochten in een kleine vlet naar de baggermolens
Op het achterdek bevond zich een jolige damesgroep, die heldhaftige plan
nen smeedde, om, als t maar eenigzins mogelijk was, het eerst na de sluiting
over den dijk te gaan. Zij hadden er de opoffering van een paar zijden kousen
en lakschoentjes voor over.
Nóg voei'en we over de Zuiderzee, die wellicht over 'n uur in de boeien zou
zijn geslagen en dan als IJselmeer zou worden geregeerd door de machtige
spuisluizen.
En werkelijk maakte bij de gedachte daaraan een zekex*e weemoed zich van
ons meester bij 't overzien aan die soms zoo onstuimige watervlakte, die l als
„zee" zou hebben afgedaan en ons herinnerde aan al 't vergankelijke op deze
aarde. Maar dan beantwoorden we weer vol bewondering de zeemansgroet van
de stoere mannen van baggermolens, sleepbooten en modderbakken, die we
passeerden, een groet, die ons geleek, als lag er iets in van een overwinnings
bewustzijn.
Het gesprek verstomde want daar doemden voor ons op de geweldige
kranen en zuigers bijhet sluitgateen wolk van rook vermengd met witte
stoompluimen hing over al dat stalen mechanisme sierlijke pleziervaartuigen
met groote witte zeilen en vol vlaggentooi scheerden als meeuwen om ons heen
het geleek een Sprookjesland
Toch bevredigde ons dat nog nietde „Annie" manoeuvreerde nu eens voor.
dan achteruit, achter de „Stavoren", het schip waai'op zich tal van autoriteiten
bevonden maar we waren naar onze meening nog niet dicht genoeg bij die
smalle opening, waar de zee nog vocht om het leven.
Op eens „vooruit" en toen.... onze wensch werd vervuld! De „kap" deed
de „Annie" met de steven aan den dijk schieten. Daar sukkelde slechts één
rijzige figuur, blootshoofds met door de wind bewogen haarlokken, lange baard,
knapzak op den rug, met stevige stok in de hand, op de dam. van 't eene brok
keileem op 't ander springend. De figuur van een pelgrim, nu eens rustend, dan
weer voorwaarts om 't verlangende doel te bereiken. Zijn voorbeeld deed ons
watertanden en met één spxong van de hooge scheepsreeling zakten we tot onze
knieën in de keileem. Wat bekommerden we ons daarom De kousen en schoe
nen uit, de bi-oekspijpen opgestroopt, nu eens wegzakkend, dan weer op een
vast plekje even uitrustend, zoo kwamen we nader bij ons doel. De dames volg
den ons vooi-beeld en we kwamen weder tot de ovei'tuiging dat de Hollandsche
vrouw nergens voor terugdeinst, als ze iets bei'eiken wil.
21Ü08K
Daar is de smalle stroom, nog woest en heftig, die Holland van Friesland
scheidt. De machtige kranen grijpeiT de bonken gi-ond en onvermurwbaar plant
de keileem zich in het gat vast. De zware grijpers botsen met donderend geweld
tegen elkaar aan, als vechten ze er om, wie de overwinnaar zal zijn.
Aan de overzijde staan de arbeiders aan de Friesche kant en wachten hun
kerend als wij om over te steken.
Dan rusten de grijpers, als om op adem te komen en aan boord van de „Stavo
ren" worden redevoei-ingen gehouden over het groote gebeuren, en tevens hen
herdacht die hun leven lieten tijdens en in het gi'oote werk.