s tan- Bijenkorf BINNENLANDSCH NIEUWS. Auto-ongeluk op een tocht met ouden van dagen. Tachtigjarige man en de be stuurder gewond. Ouden van dagen van Franeker af komstig, waren Zaterdagmiddag met met 36 auto's op weg naar de bosschen van Gaasterland. Bij Workum reed 'n auto in het kanaal. Behalve de chauffeur waren drie oudjes 111 den auto gezeten. Allen werden gered de bestuurder en een der oudjes, een 80-jarige man, moesten naar het ziekenhuis worden vervoerd met een hersenschudding. De beide andere inzittenden werden licht gewond. WINKELSLUITINGSWET Comité van actie gevormd. Vertegenwoordigers van de ver. van Ned. Cacao- en Chocoladefabrikanten en van de Ned. Ver. van Suikerwerk en Chocolade-fabrikanten hebben te Amsterdam een bespreking gehouden over de Winkelsluitingswet. Staande de bijeenkomst werd een co mité van actie tegen de Winkelslui tingswet gevormd, waarin zitting heb ben genomen als bestuur en tevens uitvoerend co,mité de heeren D. .1. van Houten Jr., lid der firma C. .1. v. Hou ten, Weesp, voorzitter L. Jamin, lid der firma C. Jamin, Rotterdam, vice- voorzitter B. H Weiman, socrctaris- admiftistrateur der Ned. Ver. van Sui kerwerk- en Chocolade fabrikanten. Amsterdam, secretaris mi'. G. Frcem secretaris dei* Ver. van Ned. Cacao- en chocolade-fabrikanten, penningmees ter, en verder als leden de heeren II. A. Bakels. commissaris der N.V. .1. C. Kiene en Co., Amsterdam M. de Beer. ged. coinissaris der N.V. „De Faam", Breda G. J. Droste Jr. direc teur der N.V. Droste's Cacao- en Choco ladefabrieken, Haarlem A. J. M. van leisel, directeur der N.V. „Kwatta", Breda eh L. A. Hagers, directeur der N.V. Beukers en Rijneke, Rotterdam.. Besloten werd het comité uit te brei den met vertegenwoordigers van win- keliersvereenigingen en van vereeni- gingen en honden van winkeliers uit de aanverwante takken van handel en industrie. Het secretariaat van het comité is gevestigd Marnixstraat 380, Amster dam, telefoon 36213. OPHEFFING GEMEENTELIJKE VISCH- VOORZIENING. Burgem. en Weth. van Amsterdam stellen den Raad voor de gemeentelijke vischvoor ziening op te heffen. In hun toelichting zeggen zij o.m. De steeds grooter wordende verliezen van het bedrijf, welke voor het jaar 1932 op tenmin ste 15000 kunnen worden geraamd en de overtuiging', dat het bedrijf ook in de verdere toekomst niet rendabel is te maken, hebben den doorslag gegeven, te doen besluiten, aan den Raad voor te stellen, het gemeentelijk vischbedrijf op te heffen, al zien ze niet voor bij dat een liquidatie groote uitgaven aan wachtgelden en reserve-loonen voor de ge meente-kas met zich brengt. De liquidatie zal dus met beleid en voorzichtigheid moeten geschieden, teneinde de verliezen voor de ge meente zoo gering mogelijk te doen zijn. Het is daarom wenschelijk, in verband met de afwikkeling van de loopende contracten, het bedrijf geleidelijk te liquideren. BUITENLANDSCH NIEUWS. Heen en weer naar Mars. Binnen vijftig jaar zegt de A icri- kaansche geleerde Hugo Gernsbak, zal men retourbiljetten naar de planeten Mars en Venus kunnen koopen op de vliegvelden. In minder dan een eeuw zal het teveel aan mcnschen hier op aarde naar de genoemde plaatsen kun nen emigreeren. De draadlooze en de televisie zullen dc verbinding tusschen de aarde en de planeten brengen. Bin nen twintig jaar zal men een vlucht over den Oceaan kunnen maken in elf minuten Zou deze geleerde het in derdaad bij het rechte eind hebben Omdat hij geen zak in zijn zwem broek had. Bureaucraten vindt men overal. Er was een man in het Meer van Con- stanz aan het zwemmen. Dat meer heeft niet slechts een Zwitserschen, doch ook een Badenschen, Wurttem- hurgschen, Beierschen, Pruisischen oever. Nu wilde het toeval, dat een man, die in Baden was gaan zwemmen door den stroom werd meegesleurd en weer voet aan wal zette in Zwitser land. Daar had hem meteen de bureau cratie te pakken in den vorm van een Zwitserschen gendarme. Deze pakte den man op, zette hem in de zijspan van zijn motor en bracht hem eenige kilometers verder naar het arrestanten lokaal, waar hij moest overnachten. Den volgenden dag verscheen hij voor den snelrechter. Want hij had den Zwitserschen bodem zonder geldig paspoort betreden en dat was verbo den. De rechter sprak den man. die geen zwembroek met zakken droeg, waarin hij paspoorten kan meenemen als een grillige strooming in het inter nationale meer hem meesleept, vrij. Nu moest hij maar weer zien, van Zwitserland naar Baden te komen. der vast te stellen datum wordt een aangegeven gedeelte van de Wadden zee gesloten voor de visscherij 2. het visschen binnen dat gedeelte wordt vergund op voorwaarde, dat niet gevischt wordt met een mossel-, oester- of wulkenvischting en dat geen gebruik gemaakt wordt van eenig mid del om mossols, oesters of wulken te vangen. 3. Het districtshoofd kan in bijzon dere gévallen schriftelijk ontheffing verleenen van de sub 2 gestelde voor waarden, onder de noodige bepalingen ter voorkoming van misbruik 4. het onder 1 bedoelde gedeelte van de Waddenzee wordt omschreven als volgt In het Oosten begrensd door de lijn, gaande van den spitsen toren van Uit huizen over den molen van den Lau we rpo lder naar de Oostzijde van het eiland Rottum en in het Zuiden dooi den afsluitdijk van de Zuiderzee. Bij beschikking van den minister van Oeconomische zaken en arbeid van 12 Juli is, met afwijking in zoo ver van het voorgeschrevene in art. 8 eerste lid, letter a., van het W adden zee-reglement nader bepaald, dat de gesloten tijd voor het visschen met de ansjovisfuik in do Waddenzee in 19312 zal ingaan op 1 Augustus. Crisis-Zuivelwet. Op grond van art. 22 der Crisis-Zuivelwet is in deze ge meente aan 162 veehouders uitbetaald en totaalbedrag van 1' 2841.75. Toestemming verleend. Door B. en \Y. is toestemming verleend tot het colperteeren met behulp van de z.g. „Zoeklicht-auto" in de week van 18 tot 23 Juli a.s. Afgegeven consenten. In het loopen- Je seizoen zijn afgegeven 44 consen ten voor het wiermaaien. Vergunning gevraagd. Door do N.V. Bataafsche Import Maatschappij is vergunning gevraagd tot het oprich ten van een benzine-installatie hij de te bouwen smederij van C. Omis bij Sluis 1 in de Wieringermeer. Verlof verleend. Aan den Burge meester is door den Commissaris der Koningin verlof verleend om buiten de gemeente te verblijven van 22 Juli tot en met 21 Augustus a.s. J.V.O. - Berichten. Donderdag bijeen komst meisjesadsp. Westerland. Vrij dag half acht voor allen gymnastiek. Zondag bij goed w eer en voldoende deelname tocht naar Zomerfeest Schoorl (per fiets of bus). Anders om Irie uur bijeenkomen. De Vischerij wordt slecht. Publiceer den wij voor enkele (jagen, dat. het zeegrasbedrijf gevaar loopt te niet te gaan, thans bereikt ons de sombere tijding, dat hel met de visscherij op kruikels, bot, paling enz. ook zoo slecht gaat, dat vele visschers thans ter secretarie komen ter invulling van de aanvrage tot steun aan de Gene rale Commissie. Een Ijsfabriek. Niettegenstaande de sobere tijd, is het bestuur van het Visschersfonds „Wieringen" paraat, en is het thans zoo goed als zeker, dat bij de vischafslag te Don "OcVer een machine zal worden geplaatst voor machinale ijsbereiding. Dit in tle eerste plaats, om het onge mak weg te nemen, dat de visschers steeds naar andere plaatsen moeten om ijs ter bewaring en .verzending van de visch, en ook om te bevorderen dat viscliers van elders thans in meerde re mate hun waar hier aan don afslag zullen brengen. Oude fietsplaatjes. Men verzoekt ons te melden gooit uw oude fiets plaatjes niet weg, maar schenk ze aan „Zonnestraal" (t.b.c.-bestrijding) waar ze hartelijk welkom zijn. Voor dat goede dool worden ze gaarne in ont vangst genomen bij S. P. de Vries, brandstoffen handel De Belt, Daan Nieuwbuurt, II.-Hoef en S. de Vries, coiffeur, II.-Hoef. V. C. J. B. Donderdag 21 Juli Oosterl. De Wolhandel.. Was tot lieden de vraag naar wol gering, ja zelfs onver koopbaar, thans begint weer eenige opleving te komen en is de prijs slechts f 0.40 per kilo. Bij enkele jaren terug een groot verschil, toen men f 1.75 a f 2.-- per kilo ontving. GEMEENTE WIERINGEN. Visschen in de Waddenzee Bij be schikking van den Minister van Oeco nomische zaken en arbeid van 11 Juli 1932 is bepaald 1. met ingang van lieden tot een na Zuiderzeewerken. Aanbesteding op 10 Augustus v.m. 11 uur de aanleg van klinkerwegen in sectie D. van de Wie ringermeer (raming f 64.000.) Aanbesteding. Op Woensdag 3 Aug. 1932, des voormiddags te 11 uur, zal door den directeur-generaal der Zui derzeewerken, onder goedkeuring van den Minister van Waterstaat, in het gebouw der Zuiderzeewerken te 's Gra venhage, Zeestraat 102, worden aanbe steed de aanleg Van een verharden weg, een rijwielpad en eene aarden baan als gedeelte van den Rijksweg no. 9 tusschen den weg op den afsluit dijk door het Amsteldiep en den Ko ningsweg te WeVi^rland op Wielin gen, met bijkomende perken. Raming f V2.000. Het bestek 110. 161 Z.W. ligt na 25 Ju li 1932 ter lezing aan het Ministerie «van Waterstaat en aan het bureel der Zuiderzeewerken te 's Gravenhage, Zeestraat 102, en is voorts op franco aanvrage, tegen betaling der aan den voet vermelde kosten, te bekomen bij ie Algemeene Landsdrukkerij, te 's Gravenhage. Behalve voor gegadigden, te 's-Gra- hage woonachtig, zal de toezending geschieden door tusschenkomst van de kantoren der posterijen ter plaatse, tot welke men zich eveneens kan wenden voor bestelling daarvan. Nadere inlichtingen zijn te bekomen bij den lieer eerst-aanwezend-ingeni- eur bij de Zuiderzeewerken ir. J. F. R. van de Wall; te 's Gravenhage, en den heer technisch-ambtenaar bij de Zui derzeewerken .1. L. Schut te Hippoly- tushoef. De nota van inlichtingen ligt op 28 Juli 1932 ter inzage aan voornoemd bu reel der Zuiderzeewerken. GEMEENTE ZIJPE. O een pracht niet duur 73 O H sorteering en N de H N PI Z Spoorstr. Koningstr. DEN HELDER. O ZUIDERZEEWERKEN. Aanbesteding Dienst der Genie op Woensdag 3 Augustus a.s. v.m. 10.30 te Den Haag: het maken van een granaat vrij werk van gewapend beton c.a. op Kornwerderzand; raming f 52.300. OUBESLUIS. De Schooolfeestcom- missie hield haar algemeene verga dering met belangstellenden in do vreugde der kinderen op Donderdag avond j.1. in 't lokaal van den Heer Joch. Kreijger. De Heer H. Jippos opent de verga dering met een welkomstwoord en deelt mede, dat de Heer E. Lindbergh tot zijn spijt niet aanwezig kan zijn. Eerst wordt aan de orde gesteld Re- kéning en Verantwoording. De Heeren J. Buisman en A. Kossen kijken de bescheiden 11a en bij monde van eerst genoemde wordt een gunstig verslag uitgebracht. Nadat beiden bedankt zijn voor hun moeite, volgt verkiezing van twee nieuwe bestuursleden, wegens periodiek aftreden van den Heer -T. Delver en vertrek van den heer E. Lind bergh. De Heer .1. Delver is op her haald aandringen van de' aanwezigen niet van zijn genomen besluit, al te (brengen orn de plaats van den heer Lindbergh in te hemen. Na gehouden jstemming en herstemming nemen de jHeeren J. Buisman en A. Kossen hun benoeming onder 'applaus aan. Nu aan de orde „Plannen voor 't aan staande schoolfeest" Met liet oog op de financiën besluit men de hoogste 3 klassen dit jaar naar Den Haag te la ten reizen om de Indische Tentoonstel ling te gaan zien. De goedkoopste wij ze van vervoer blijkt een touringcar tc zijn. Voor de bezuiniging gaat ditmaal slechts de helft der commissie mee. De Heer J. Delver heeft de autobe zitters verzocht net als andere jaren zich zelf en hun wagens welwillend ter beschikking te stellen en vond overal bewijzen van instemming, wat de vergadering Bewijzen van bijval ontlokt en dc voorzitter gelegenheid schenkt hem hartelijk te danken voor een 10-jarige volledige medewerking aan het schoolfeest, waardoor hij hon derden kinderen aan zich verplichtte en daardoor vele Ouders genoegen ver schafte. Wijl 1111 de vierde klas ook naar Bergen en Schoorl enz. zal rij den, worden nog een tweetal autobe zitters aangezocht 0111 te rijden en ook dit viel in goede aarde. Het plan is den 27 sten Juli mei de vier lagere klassen naar zee en bosch te gaan en Vrijdag daarop met de groo teren naar Den Haag. Al met al een opgewekte, gezellige vergadering, die naar aller genoegen is verloopen en door den voorzitter met een woord van bartel ijken dank kon gesloten worden. SCHAGERBRUG. Voor de derde maal in 8 dagen tijds, werd de brand weer alhier opgebeld. Zondagmorgen omstreeks 3 uur was brand uitgebro ken in een woonhuis te Keinsmerbrug, .waarin woonachtig waren het gezin Veenstra, en de heer G. Baken, bene vens de heer D. Kruit. De brandweer( w as zeer spoedig op het terrein des on heils gearriveerd en, hoewel bij aan komst de vlammen hoog uit het dak sloegen, wist men in zeer korten tijd het gevaar te bezweren. Het bovenge deelte van het peiceel, gelegen tegen de smederij van den heer J. de W it, werd een prooi dér vlammen, terwijl men het overige gedeelte van het huis w at. wel zeer beschadigd was, wist te behouden. De eigendommen van den heer Veenstra, welke boven geborgen waren, waren gedeeltelijk door de hit te verteerd, terwijl beneden alles door waterschade werd bedorven. De oor zaak der brand, welke op den zolder was ontstaan, waar een partij riet was opgeslagen, is onbekend. Men deelde ons mede dat een en ander verzekerd was, behalve de eigendommen van den heer Kruit. ONS WIERINGERMEERHOEKJE. De hooioogst. Reeds van uit de verte ziet men in de Wieringermeer ver schillende hooischelven prijken en nog is de oogst in vollen gang. Bij het los sen wordt ook alweer gebruik ge maakt van de nieuwste machines. Een elevator gedreven door een benzi nemotor brengt het hooi van dc wagen op de schëlf zoo hoog als men het maar hebben wil. Gelijk een brand- weerladder is de machine uitschuif- baar en is de hoogte dus steeds te re gelen. Waren tot dusver elevators ge bruikt van hout vervaardigd, thans zagei. w ij er een geheel van ijzer. De bedrijfsleider verzekerde ons, dat de ze uitnemend voldoet. De hcr.i-oogst stemt, wat de op- brenst en kwaliteit betreft, tot tevre denheid. Echter voor, de weidevelden is het te droog, en een beetje regen is hier dan ook zeer welkom. De Graan oogst. De roggevelden zijn voor het grootste gedeelte rijp en we zagen dan ook de zelfbinder reeds druk in actie. OP AVONTUUR. We nemen de vrijheid onderstaand „Avontuur"" uit het „Handelsblad" over te nemen, niet omdat wij met deze „pen ne vrucht en" svmphatisee- ren", doch om aan het einde daar van onze meening te kunnen weer geven. „Hans" schrijft dan Autorijden op den bodem der zee. Onvriendelijke Wieringers. Een pontje, dat niet voer en een benzine pomp, die niet bediend werd. I'ar keeren op het IJselmeer. Onlangs hebben wij een ontdekkingstocht naar de Wieringermeer ondernomen en al is over dit pas drooggelegde stuk Zuiderzee reeds veel geschreven het minieme aantal plezier-auto's, dat we er in een tijdsverloop van eenige uren op een stralenden Zondag middag zagen (het bedroeg n.1. 1, zegge één) sterkte ons in de overtuiging, dat menig een er nog niet aan heeft gedacht, eens in de ze verlaten contreien te gaan ronddolen een nalatigheid, waarmee hij zichzelf de ge legenheid ontneemt, over 50 jaar zijn klein kinderen naar waarheid te kunnen vertellen dat hij behoord heeft tot de eerste reizigers in dit nieuw-ontgonnen stuk van Nederland. Men bereikt de Wieringermeer van Amster dam uit heel gemakkelijk langs den gewonen weg BuikslootPurmerendHoorn. Een weg. die ons brengt door een typeerend stuk van Noord-Holland het frissche waterland, waai de nieuwe electrische trammetjes naar Pur merend in de verte voortschuiven als speel goed-dingen den altijd schilderachtigen Beemster, vooral in den bloeitijd der vrucht- boomen een bezienswaardigheid op zichzelf en dan het stille Hoorn met zijn schitterende oude huisjes, getuigen van verdwenen rijk dom, en doorkijkjes op oude gevels, waarvan enkele voor Rothenburg en Brugge niet on derdoen. Dwars door West-Friesland bereiken we in korten tijd het dorp Benningbroek, waar de knus slingerende en zeer goed berijdbare weg zich splitst in twee takken. Rechts gaat het naar Medemblik, dat we laten liggen, tenzij we het in den tocht willen opnemen om er het stokoude, maar nog altijd krasse kasteel Radboud te bekijken, dat aan den zeekant ligt naast de anachronistische ruïne eener fabriek, over wier al-of-niet-herstel, zooals men weet, veel te doen is geweest en, iets verder zeewaarts, den wit-schitteren- de kubus van het gemaal de Lely, al even anachronistisch geflankeerd door een mooi en, statigen, ouden molen. Van Medemblik loopt een prachtigen, kron kelenden straatweg onder den dijk die nu geen zeedijk meer is langs allerlei grillige slootjes en plassen, blijkens het groote aantal hengelaars zeer vischrijk, naar het dorpje Aartswoud, waar we onze reisgenooten weer opvangen, als die van Benningbroek den bin nenweg links-af over Sijbekarspei hierheen hebben genomen. Natuurlijk konden we al bij Medemblik de verleiding niet weerstaan, op den, non-actief gestelden, zeedijk te klaute ren en het oog te laten gaan over de onaf zienbare verten van de drooggelegde Wierin germeer. Een geweldige, eenzame vlakte is het, wat zich voor ons uitstrekt en we popelen van nieuwsgierigheid om op den droog-geworden zeeboden af te dalen en van dichtbij waa: te nemen, wat deze geheimzinnige wereld aan verrassingen in zich bergt. De intocht in de Wieringermeer is heel gewoon en on-sentioneel. De weg aange duid door een der oranje bordjes, die reeds aan den overkant van 't IJ de richting naar de Zuiderzeewerken aangeven daalt een paar meter, evenals wanneer men iederen anderen polder inrijdt. Een lange, rechte klinkerweg lijnt vóór ons door de kale vlakte. Bijzonder is evenwel het bord, dat aan den ingang van den toegangsweg staat. Wij lezen er, dat de toegang tot den polder.... verbo- is. Auto's enz. mogen er echter in, mits men lo niet harder rijdt dan 40 km. 2o geen vóór rijder voorbijrijdt3o bij passeeren van te- gemoetkomers zich opstelt in de daartoe in gerichte wisselplaatsen. De reden van al deze verzoeken is, dat wc ons bevinden op een land-in-wording. De enkele wegen, die reeds bereidbaar zijn, bestaan uit lange smalle klinkerbanen, om geven door bermen van zachte klei, waarin de autowielen wegzakken. Achter de eene berm bevindt zich een fietspad, doch alle wiel rijders die we zagen, reden op den auto-weg. Met een keurig 40 km. gangetje rijden we voort te midden van een eindelooze platte vlakte van grove, grijze kluiten, een soort troosteloos Waddenlandschap, waarboven, ver in het Oosten, de Lely blikkert als een vierkant wit glimpje. Pas op een vrachtauto komt ons tegemoet. Netjes glijden we in de dichtbij zijnde wissel plaats en laten den tegemoetkomer passee - ren. De auto achter ons het is de eenige Wieringermeer-toerist, op wien we boven I doelden is minder gelukkig hij was zijn wisselplaats al voorbij en moet behoedzaam een meter of dertig achteruitrijden. Had ei genlijk de tegemoetkomer niet moeten stop pen om hem gelegenheid te geven, onze plaats op de wisselruimte in te nemen Zoo rijzen warempel in deze nieuwe wereld alweer ver- keers-problemen. Een tijdje later maken we zelfs kennis met een bijzonder lastig probleem. Van de Sluis- werken bij Kolhorn zijn we rechtsaf geslagen om, dwars door den polder rijdend, langs sluis III het jongste Nederlandsche dorp, ge naamd Slootdorp. te bereiken. Eilacie Na eenige kilometers te zijn voort gegaan te midden van korenveldjes, die er lang niet onaardig voorstaan, afgewisseld door kale lappen grond, met onkruid be groeid, en kruinachtig weiland, :waar magere koeien opvolgers van schol, spiering en ansjovisonder het grazen wolken stof van den, nu kurkdrogen, Zuiderzeebodem doen opwaaien, stuitèn we op een dwarskanaal met eenige, meerendeels nog onbewoonde, arbeiderswoningen er langs. In het water ligt een pontje en een borc bij het pontje maakt duidelijk, wat een vrouw aan d'overkant ons reeds in onverstaanbaar dialect het lijk wel plat-Groningsch Friesch heeft toegeschreeuwd het pontje vaart altijd.behalve op Zondag. Terugkeeren is de boodschap want onze pogingen, het pontje zélf in bedrijf te bren gen, lijden schipbreuk op een ketting met een slot, waaraan het dekselsche ding vast loopt. Aan keeren op het hellende vlak. dat naar het pontje leidt, is geen denken, en zes kilometer achteruit afleggen met zachte ber men rechts en links is geen aanlokkelijk denkbeeld. Hier doen de groote voordeelen van een klein formaat wagentje voor dergelijke ont dekkingstochten zich gelden. Met vereende krachten duwen en trekken we ons vehikel voor- en achteruit en sjorren de voorwielen heen en weer, tot we, na een kwartier hard werken in de gloeiende middagzon, erin ge slaagd zijn, ons voertuig een draai van 180 graden te laten maken. Dubbel aangenaam is het na dit karwei, ons door den motor te rug te laten trekken langs den rechten pol derweg een genoegen, dat slechts vertroe beld wordt door de ontdekkng, dat de benzi- ne-voorraad op het end loopt en nergens in de buurt iets te zien is. dat op een pomp ge lijkt Niettemin vervolgen we welgemoed onzen weg. De verzekering van een vrachtautorijder dat in Slootdorp een benzine-wagentje staat, stelt ons geheel gerust en we hebben weer alle belangstelling voor de wonderlijke, boom- looze bouw- en weilanden, waar hier en daar een eenzame boerenwoning in modern-zake- lijken stijl is neergezet naast een schuur of loods, waarin we ploegen en ander landbouw- materiaal zien staan. Slootdorp, in het hartje van den Wierin- germeerpolder geboren, is een breede straat of weg met een begin van een plantsoentjê in het midden en een paar honderd nieuwe woningen en verscheiden kerkjes er omheen, min of meer in den trant van Amsterdam- Noord of een buitenwijk van een of ander welvarend dorp. Voor de huizen staan Zuiderzee-menschen, helaas zonder visch-staarten en schubben, die ons vriendelijk toeknikken en bij het plantsoentje prijkt hoera het beloof de benzine-wagentje. De aanvoerder van een fietsclubje m'n petje voor de energie om in deze balsemieke temperatuur door de Wie ringermeer te peddelen licht ons in de man, die het pompje bedient, is tevens de chef van het postkantoor. We melden ons bij 't gebouwtje aan om aan het postzegel-loket, als dat er is, tien liter brandstof te vragen. Doch óns bellen, kloppen en roepen blijft onbeantwoord, nie mand geeft thuis, behalve een aardig jong poesje, dat zich knipoogend koestert in de Slootdorper zon. In 't Wieringerdorp De Haukes tapt een zwijgzame kruidenier ons dan eindelijk het begeerde vocht en dan hobbelen we met een volle tank en leege magen over den beestach tig slechten weg langs Hippolytushoef, tot we even vóór Oosterland eens ballings oord van den Duitschen kroonprins een hoog weilandje met boomen ontdekken, voor picniccen geschikt. Wie op Wieringen is, slaat Den Oever na tuurlijk niet over en daar biedt zich de gele genheid a raison van een gulden voor auto en bestuurder plus 10 ets. per verdere inzit tende. welk bedrag aan het Nationaal Crisis comité wordt afgedragen, eenige kilometers te rijden over den afsluitdijk. Onhoorbaar schuiven we over de cementen baan, rechts van ons staan palingfuiken in het IJselmeer en links beneemt een dijk ons het uitzicht op de Zuiderzee. En als we konden doorrijden - in November zal dat mogelijk zijn waren we binnen een uur op Frieschen bodem. Bij een soort cafétje, ergens halfweg de zee, is een parkeerplaats ingericht. Men kan er keeren, uitstappen, rondwandelen en er liggen bootjes voor een rondvaart langs den Vlieter. Het is, al bij al, een groote belevenis, en hier is dan ook een druk vreemdelingen- bezoek. Op den terugweg ervaren we, dat de Wie- ringerbevolking zich nog niet volmaakt heeft aangepast bij de belangrijke functie, welke hun eiland in de nabije toekomst als centrum van doorgaand verkeer en toenemend vreem deling-bezoek zal vervullen. Als wij, bij Westerland, wachten, tot een verkeersopstopping zal 2ijn ontknoopt, komt een vriendelijke eilander ons, zonder i_„ speurlijke reden, met een lang mes bedreigen en even later, aan den met gedroogd wier bedekten oever van het Amsteldiep (is een jongeman zoo attent, den man aan het stuur een baksteen naar het hoofd te slingeren. Gelukkig heeft hij slecht gemiktde steen treft alleen het lakwerk van de carrosserie en er is thuis nog Ripolin in den pot. Wie dezen merkwaardigen tocht maakt, lette, behalve op messen en baksteenen, nog op het volgende. Rijdende van Wieringen over den dijk naar het vaasteland, krijgt, men weldra, bij een bruggetje, een splitsing, waar een goed-uitziende weg recht-uit gaat, doch een klein, nauwelijks zichtbaar op schrift, op een paaltje voor richting Alkmaar en Den Helder wijst naar een zandweggetje rechts. Men volge deze aanwijzing in goed vertrouwen na een kwartier stuntelen over bijkans onberijdbare weggetjes vol kuilen en gaten belandt men bij het Noord-Hollandsch kanaal, waar men voor 25 ets. over de „tol- brug" mag, met, als belooning; een prachti gen asfaltweg tot Alkmaar. HANS. Een merkwaardige ontboezeming" o- ver het nieuwe gebied,, die wij, naar we hopen, niet te dikwijls onder de 00 gen zullen krijgen. Het schoone, het grootsche van 't Nationale werk, waard ver heel de wereld spreekt, wordt ge woonweg niet genoemd, is door Hans blijkbaar niet opgemerkt. Maar wel treffen ons de onbenullige Rauwighe den in zijn artikeltje, als: „bruinachtig weiland, waar magere koeien - opvol gers van schol, spiering en ansjovis -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1932 | | pagina 2