s tan-
Bijenkorf
BINNENLANDSCH NIEUWS.
Auto-ongeluk op een tocht met
ouden van dagen.
Tachtigjarige man en de be
stuurder gewond.
Ouden van dagen van Franeker af
komstig, waren Zaterdagmiddag met
met 36 auto's op weg naar de bosschen
van Gaasterland. Bij Workum reed 'n
auto in het kanaal. Behalve de
chauffeur waren drie oudjes 111 den
auto gezeten.
Allen werden gered de bestuurder
en een der oudjes, een 80-jarige man,
moesten naar het ziekenhuis worden
vervoerd met een hersenschudding.
De beide andere inzittenden werden
licht gewond.
WINKELSLUITINGSWET
Comité van actie gevormd.
Vertegenwoordigers van de ver. van
Ned. Cacao- en Chocoladefabrikanten
en van de Ned. Ver. van Suikerwerk
en Chocolade-fabrikanten hebben te
Amsterdam een bespreking gehouden
over de Winkelsluitingswet.
Staande de bijeenkomst werd een co
mité van actie tegen de Winkelslui
tingswet gevormd, waarin zitting heb
ben genomen als bestuur en tevens
uitvoerend co,mité de heeren D. .1. van
Houten Jr., lid der firma C. .1. v. Hou
ten, Weesp, voorzitter L. Jamin, lid
der firma C. Jamin, Rotterdam, vice-
voorzitter B. H Weiman, socrctaris-
admiftistrateur der Ned. Ver. van Sui
kerwerk- en Chocolade fabrikanten.
Amsterdam, secretaris mi'. G. Frcem
secretaris dei* Ver. van Ned. Cacao- en
chocolade-fabrikanten, penningmees
ter, en verder als leden de heeren II.
A. Bakels. commissaris der N.V. .1. C.
Kiene en Co., Amsterdam M. de
Beer. ged. coinissaris der N.V. „De
Faam", Breda G. J. Droste Jr. direc
teur der N.V. Droste's Cacao- en Choco
ladefabrieken, Haarlem A. J. M. van
leisel, directeur der N.V. „Kwatta",
Breda eh L. A. Hagers, directeur der
N.V. Beukers en Rijneke, Rotterdam..
Besloten werd het comité uit te brei
den met vertegenwoordigers van win-
keliersvereenigingen en van vereeni-
gingen en honden van winkeliers uit
de aanverwante takken van handel en
industrie.
Het secretariaat van het comité is
gevestigd Marnixstraat 380, Amster
dam, telefoon 36213.
OPHEFFING GEMEENTELIJKE VISCH-
VOORZIENING.
Burgem. en Weth. van Amsterdam stellen
den Raad voor de gemeentelijke vischvoor
ziening op te heffen.
In hun toelichting zeggen zij o.m. De
steeds grooter wordende verliezen van het
bedrijf, welke voor het jaar 1932 op tenmin
ste 15000 kunnen worden geraamd en de
overtuiging', dat het bedrijf ook in de verdere
toekomst niet rendabel is te maken, hebben
den doorslag gegeven, te doen besluiten, aan
den Raad voor te stellen, het gemeentelijk
vischbedrijf op te heffen, al zien ze niet voor
bij dat een liquidatie groote uitgaven aan
wachtgelden en reserve-loonen voor de ge
meente-kas met zich brengt. De liquidatie
zal dus met beleid en voorzichtigheid moeten
geschieden, teneinde de verliezen voor de ge
meente zoo gering mogelijk te doen zijn. Het
is daarom wenschelijk, in verband met de
afwikkeling van de loopende contracten, het
bedrijf geleidelijk te liquideren.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
Heen en weer naar Mars.
Binnen vijftig jaar zegt de A icri-
kaansche geleerde Hugo Gernsbak, zal
men retourbiljetten naar de planeten
Mars en Venus kunnen koopen op de
vliegvelden. In minder dan een eeuw
zal het teveel aan mcnschen hier op
aarde naar de genoemde plaatsen kun
nen emigreeren. De draadlooze en de
televisie zullen dc verbinding tusschen
de aarde en de planeten brengen. Bin
nen twintig jaar zal men een vlucht
over den Oceaan kunnen maken in
elf minuten Zou deze geleerde het in
derdaad bij het rechte eind hebben
Omdat hij geen zak in zijn zwem
broek had.
Bureaucraten vindt men overal. Er
was een man in het Meer van Con-
stanz aan het zwemmen. Dat meer
heeft niet slechts een Zwitserschen,
doch ook een Badenschen, Wurttem-
hurgschen, Beierschen, Pruisischen
oever. Nu wilde het toeval, dat een
man, die in Baden was gaan zwemmen
door den stroom werd meegesleurd en
weer voet aan wal zette in Zwitser
land. Daar had hem meteen de bureau
cratie te pakken in den vorm van een
Zwitserschen gendarme. Deze pakte
den man op, zette hem in de zijspan
van zijn motor en bracht hem eenige
kilometers verder naar het arrestanten
lokaal, waar hij moest overnachten.
Den volgenden dag verscheen hij voor
den snelrechter. Want hij had den
Zwitserschen bodem zonder geldig
paspoort betreden en dat was verbo
den. De rechter sprak den man. die
geen zwembroek met zakken droeg,
waarin hij paspoorten kan meenemen
als een grillige strooming in het inter
nationale meer hem meesleept, vrij.
Nu moest hij maar weer zien, van
Zwitserland naar Baden te komen.
der vast te stellen datum wordt een
aangegeven gedeelte van de Wadden
zee gesloten voor de visscherij
2. het visschen binnen dat gedeelte
wordt vergund op voorwaarde, dat
niet gevischt wordt met een mossel-,
oester- of wulkenvischting en dat geen
gebruik gemaakt wordt van eenig mid
del om mossols, oesters of wulken te
vangen.
3. Het districtshoofd kan in bijzon
dere gévallen schriftelijk ontheffing
verleenen van de sub 2 gestelde voor
waarden, onder de noodige bepalingen
ter voorkoming van misbruik
4. het onder 1 bedoelde gedeelte van
de Waddenzee wordt omschreven als
volgt
In het Oosten begrensd door de lijn,
gaande van den spitsen toren van Uit
huizen over den molen van den Lau
we rpo lder naar de Oostzijde van het
eiland Rottum en in het Zuiden dooi
den afsluitdijk van de Zuiderzee.
Bij beschikking van den minister
van Oeconomische zaken en arbeid
van 12 Juli is, met afwijking in zoo
ver van het voorgeschrevene in art. 8
eerste lid, letter a., van het W adden
zee-reglement nader bepaald, dat de
gesloten tijd voor het visschen met de
ansjovisfuik in do Waddenzee in 19312
zal ingaan op 1 Augustus.
Crisis-Zuivelwet. Op grond van art.
22 der Crisis-Zuivelwet is in deze ge
meente aan 162 veehouders uitbetaald
en totaalbedrag van 1' 2841.75.
Toestemming verleend. Door B. en
\Y. is toestemming verleend tot het
colperteeren met behulp van de z.g.
„Zoeklicht-auto" in de week van 18
tot 23 Juli a.s.
Afgegeven consenten. In het loopen-
Je seizoen zijn afgegeven 44 consen
ten voor het wiermaaien.
Vergunning gevraagd. Door do N.V.
Bataafsche Import Maatschappij is
vergunning gevraagd tot het oprich
ten van een benzine-installatie hij de
te bouwen smederij van C. Omis bij
Sluis 1 in de Wieringermeer.
Verlof verleend. Aan den Burge
meester is door den Commissaris der
Koningin verlof verleend om buiten
de gemeente te verblijven van 22 Juli
tot en met 21 Augustus a.s.
J.V.O. - Berichten. Donderdag bijeen
komst meisjesadsp. Westerland. Vrij
dag half acht voor allen gymnastiek.
Zondag bij goed w eer en voldoende
deelname tocht naar Zomerfeest
Schoorl (per fiets of bus). Anders om
Irie uur bijeenkomen.
De Vischerij wordt slecht. Publiceer
den wij voor enkele (jagen, dat. het
zeegrasbedrijf gevaar loopt te niet
te gaan, thans bereikt ons de sombere
tijding, dat hel met de visscherij op
kruikels, bot, paling enz. ook zoo
slecht gaat, dat vele visschers thans
ter secretarie komen ter invulling van
de aanvrage tot steun aan de Gene
rale Commissie.
Een Ijsfabriek. Niettegenstaande de
sobere tijd, is het bestuur van het
Visschersfonds „Wieringen" paraat,
en is het thans zoo goed als zeker, dat
bij de vischafslag te Don "OcVer een
machine zal worden geplaatst voor
machinale ijsbereiding.
Dit in tle eerste plaats, om het onge
mak weg te nemen, dat de visschers
steeds naar andere plaatsen moeten
om ijs ter bewaring en .verzending van
de visch, en ook om te bevorderen dat
viscliers van elders thans in meerde
re mate hun waar hier aan don afslag
zullen brengen.
Oude fietsplaatjes. Men verzoekt
ons te melden gooit uw oude fiets
plaatjes niet weg, maar schenk ze aan
„Zonnestraal" (t.b.c.-bestrijding) waar
ze hartelijk welkom zijn. Voor dat
goede dool worden ze gaarne in ont
vangst genomen bij S. P. de Vries,
brandstoffen handel De Belt, Daan
Nieuwbuurt, II.-Hoef en S. de Vries,
coiffeur, II.-Hoef.
V. C. J. B. Donderdag 21 Juli Oosterl.
De Wolhandel.. Was tot lieden de
vraag naar wol gering, ja zelfs onver
koopbaar, thans begint weer eenige
opleving te komen en is de prijs
slechts f 0.40 per kilo. Bij enkele jaren
terug een groot verschil, toen men
f 1.75 a f 2.-- per kilo ontving.
GEMEENTE WIERINGEN.
Visschen in de Waddenzee Bij be
schikking van den Minister van Oeco
nomische zaken en arbeid van 11 Juli
1932 is bepaald
1. met ingang van lieden tot een na
Zuiderzeewerken. Aanbesteding op
10 Augustus v.m. 11 uur de aanleg van
klinkerwegen in sectie D. van de Wie
ringermeer (raming f 64.000.)
Aanbesteding. Op Woensdag 3 Aug.
1932, des voormiddags te 11 uur, zal
door den directeur-generaal der Zui
derzeewerken, onder goedkeuring van
den Minister van Waterstaat, in het
gebouw der Zuiderzeewerken te 's Gra
venhage, Zeestraat 102, worden aanbe
steed
de aanleg Van een verharden weg,
een rijwielpad en eene aarden baan
als gedeelte van den Rijksweg no. 9
tusschen den weg op den afsluit
dijk door het Amsteldiep en den Ko
ningsweg te WeVi^rland op Wielin
gen, met bijkomende perken.
Raming f V2.000.
Het bestek 110. 161 Z.W. ligt na 25 Ju
li 1932 ter lezing aan het Ministerie
«van Waterstaat en aan het bureel der
Zuiderzeewerken te 's Gravenhage,
Zeestraat 102, en is voorts op franco
aanvrage, tegen betaling der aan den
voet vermelde kosten, te bekomen bij
ie Algemeene Landsdrukkerij, te
's Gravenhage.
Behalve voor gegadigden, te 's-Gra-
hage woonachtig, zal de toezending
geschieden door tusschenkomst van de
kantoren der posterijen ter plaatse, tot
welke men zich eveneens kan wenden
voor bestelling daarvan.
Nadere inlichtingen zijn te bekomen
bij den lieer eerst-aanwezend-ingeni-
eur bij de Zuiderzeewerken ir. J. F. R.
van de Wall; te 's Gravenhage, en den
heer technisch-ambtenaar bij de Zui
derzeewerken .1. L. Schut te Hippoly-
tushoef.
De nota van inlichtingen ligt op 28
Juli 1932 ter inzage aan voornoemd bu
reel der Zuiderzeewerken.
GEMEENTE ZIJPE.
O
een pracht
niet duur
73
O
H
sorteering en N
de
H
N
PI
Z
Spoorstr. Koningstr.
DEN HELDER.
O
ZUIDERZEEWERKEN.
Aanbesteding Dienst der Genie
op Woensdag 3 Augustus a.s. v.m.
10.30 te Den Haag: het maken van een
granaat vrij werk van gewapend beton
c.a. op Kornwerderzand; raming
f 52.300.
OUBESLUIS. De Schooolfeestcom-
missie hield haar algemeene verga
dering met belangstellenden in do
vreugde der kinderen op Donderdag
avond j.1. in 't lokaal van den Heer
Joch. Kreijger.
De Heer H. Jippos opent de verga
dering met een welkomstwoord en
deelt mede, dat de Heer E. Lindbergh
tot zijn spijt niet aanwezig kan zijn.
Eerst wordt aan de orde gesteld Re-
kéning en Verantwoording. De Heeren
J. Buisman en A. Kossen kijken de
bescheiden 11a en bij monde van eerst
genoemde wordt een gunstig verslag
uitgebracht. Nadat beiden bedankt zijn
voor hun moeite, volgt verkiezing van
twee nieuwe bestuursleden, wegens
periodiek aftreden van den Heer -T.
Delver en vertrek van den heer E. Lind
bergh. De Heer .1. Delver is op her
haald aandringen van de' aanwezigen
niet van zijn genomen besluit, al te
(brengen orn de plaats van den heer
Lindbergh in te hemen. Na gehouden
jstemming en herstemming nemen de
jHeeren J. Buisman en A. Kossen hun
benoeming onder 'applaus aan. Nu
aan de orde „Plannen voor 't aan
staande schoolfeest" Met liet oog op
de financiën besluit men de hoogste 3
klassen dit jaar naar Den Haag te la
ten reizen om de Indische Tentoonstel
ling te gaan zien. De goedkoopste wij
ze van vervoer blijkt een touringcar tc
zijn. Voor de bezuiniging gaat ditmaal
slechts de helft der commissie mee.
De Heer J. Delver heeft de autobe
zitters verzocht net als andere jaren
zich zelf en hun wagens welwillend
ter beschikking te stellen en vond
overal bewijzen van instemming, wat
de vergadering Bewijzen van bijval
ontlokt en dc voorzitter gelegenheid
schenkt hem hartelijk te danken voor
een 10-jarige volledige medewerking
aan het schoolfeest, waardoor hij hon
derden kinderen aan zich verplichtte
en daardoor vele Ouders genoegen ver
schafte. Wijl 1111 de vierde klas ook
naar Bergen en Schoorl enz. zal rij
den, worden nog een tweetal autobe
zitters aangezocht 0111 te rijden en ook
dit viel in goede aarde.
Het plan is den 27 sten Juli mei de
vier lagere klassen naar zee en bosch
te gaan en Vrijdag daarop met de groo
teren naar Den Haag.
Al met al een opgewekte, gezellige
vergadering, die naar aller genoegen is
verloopen en door den voorzitter met
een woord van bartel ijken dank kon
gesloten worden.
SCHAGERBRUG. Voor de derde
maal in 8 dagen tijds, werd de brand
weer alhier opgebeld. Zondagmorgen
omstreeks 3 uur was brand uitgebro
ken in een woonhuis te Keinsmerbrug,
.waarin woonachtig waren het gezin
Veenstra, en de heer G. Baken, bene
vens de heer D. Kruit. De brandweer(
w as zeer spoedig op het terrein des on
heils gearriveerd en, hoewel bij aan
komst de vlammen hoog uit het dak
sloegen, wist men in zeer korten tijd
het gevaar te bezweren. Het bovenge
deelte van het peiceel, gelegen tegen
de smederij van den heer J. de W it,
werd een prooi dér vlammen, terwijl
men het overige gedeelte van het huis
w at. wel zeer beschadigd was, wist te
behouden. De eigendommen van den
heer Veenstra, welke boven geborgen
waren, waren gedeeltelijk door de hit
te verteerd, terwijl beneden alles door
waterschade werd bedorven. De oor
zaak der brand, welke op den zolder
was ontstaan, waar een partij riet was
opgeslagen, is onbekend. Men deelde
ons mede dat een en ander verzekerd
was, behalve de eigendommen van den
heer Kruit.
ONS WIERINGERMEERHOEKJE.
De hooioogst. Reeds van uit de verte
ziet men in de Wieringermeer ver
schillende hooischelven prijken en nog
is de oogst in vollen gang. Bij het los
sen wordt ook alweer gebruik ge
maakt van de nieuwste machines.
Een elevator gedreven door een benzi
nemotor brengt het hooi van dc wagen
op de schëlf zoo hoog als men het
maar hebben wil. Gelijk een brand-
weerladder is de machine uitschuif-
baar en is de hoogte dus steeds te re
gelen. Waren tot dusver elevators ge
bruikt van hout vervaardigd, thans
zagei. w ij er een geheel van ijzer. De
bedrijfsleider verzekerde ons, dat de
ze uitnemend voldoet.
De hcr.i-oogst stemt, wat de op-
brenst en kwaliteit betreft, tot tevre
denheid. Echter voor, de weidevelden
is het te droog, en een beetje regen is
hier dan ook zeer welkom.
De Graan oogst. De roggevelden zijn
voor het grootste gedeelte rijp en we
zagen dan ook de zelfbinder reeds
druk in actie.
OP AVONTUUR.
We nemen de vrijheid onderstaand
„Avontuur"" uit het „Handelsblad"
over te nemen, niet omdat wij met
deze „pen ne vrucht en" svmphatisee-
ren", doch om aan het einde daar
van onze meening te kunnen weer
geven. „Hans" schrijft dan
Autorijden op den bodem der zee.
Onvriendelijke Wieringers. Een
pontje, dat niet voer en een benzine
pomp, die niet bediend werd. I'ar
keeren op het IJselmeer.
Onlangs hebben wij een ontdekkingstocht
naar de Wieringermeer ondernomen en al is
over dit pas drooggelegde stuk Zuiderzee
reeds veel geschreven het minieme aantal
plezier-auto's, dat we er in een tijdsverloop
van eenige uren op een stralenden Zondag
middag zagen (het bedroeg n.1. 1, zegge één)
sterkte ons in de overtuiging, dat menig
een er nog niet aan heeft gedacht, eens in de
ze verlaten contreien te gaan ronddolen
een nalatigheid, waarmee hij zichzelf de ge
legenheid ontneemt, over 50 jaar zijn klein
kinderen naar waarheid te kunnen vertellen
dat hij behoord heeft tot de eerste reizigers
in dit nieuw-ontgonnen stuk van Nederland.
Men bereikt de Wieringermeer van Amster
dam uit heel gemakkelijk langs den gewonen
weg BuikslootPurmerendHoorn. Een weg.
die ons brengt door een typeerend stuk van
Noord-Holland het frissche waterland, waai
de nieuwe electrische trammetjes naar Pur
merend in de verte voortschuiven als speel
goed-dingen den altijd schilderachtigen
Beemster, vooral in den bloeitijd der vrucht-
boomen een bezienswaardigheid op zichzelf
en dan het stille Hoorn met zijn schitterende
oude huisjes, getuigen van verdwenen rijk
dom, en doorkijkjes op oude gevels, waarvan
enkele voor Rothenburg en Brugge niet on
derdoen.
Dwars door West-Friesland bereiken we
in korten tijd het dorp Benningbroek, waar
de knus slingerende en zeer goed berijdbare
weg zich splitst in twee takken. Rechts gaat
het naar Medemblik, dat we laten liggen,
tenzij we het in den tocht willen opnemen
om er het stokoude, maar nog altijd krasse
kasteel Radboud te bekijken, dat aan den
zeekant ligt naast de anachronistische ruïne
eener fabriek, over wier al-of-niet-herstel,
zooals men weet, veel te doen is geweest
en, iets verder zeewaarts, den wit-schitteren-
de kubus van het gemaal de Lely, al even
anachronistisch geflankeerd door een mooi
en, statigen, ouden molen.
Van Medemblik loopt een prachtigen, kron
kelenden straatweg onder den dijk die nu
geen zeedijk meer is langs allerlei grillige
slootjes en plassen, blijkens het groote aantal
hengelaars zeer vischrijk, naar het dorpje
Aartswoud, waar we onze reisgenooten weer
opvangen, als die van Benningbroek den bin
nenweg links-af over Sijbekarspei hierheen
hebben genomen. Natuurlijk konden we al bij
Medemblik de verleiding niet weerstaan, op
den, non-actief gestelden, zeedijk te klaute
ren en het oog te laten gaan over de onaf
zienbare verten van de drooggelegde Wierin
germeer.
Een geweldige, eenzame vlakte is het, wat
zich voor ons uitstrekt en we popelen van
nieuwsgierigheid om op den droog-geworden
zeeboden af te dalen en van dichtbij waa:
te nemen, wat deze geheimzinnige wereld aan
verrassingen in zich bergt.
De intocht in de Wieringermeer is heel
gewoon en on-sentioneel. De weg aange
duid door een der oranje bordjes, die reeds
aan den overkant van 't IJ de richting naar
de Zuiderzeewerken aangeven daalt een
paar meter, evenals wanneer men iederen
anderen polder inrijdt. Een lange, rechte
klinkerweg lijnt vóór ons door de kale vlakte.
Bijzonder is evenwel het bord, dat aan den
ingang van den toegangsweg staat. Wij lezen
er, dat de toegang tot den polder.... verbo-
is. Auto's enz. mogen er echter in, mits men
lo niet harder rijdt dan 40 km. 2o geen vóór
rijder voorbijrijdt3o bij passeeren van te-
gemoetkomers zich opstelt in de daartoe in
gerichte wisselplaatsen.
De reden van al deze verzoeken is, dat wc
ons bevinden op een land-in-wording.
De enkele wegen, die reeds bereidbaar zijn,
bestaan uit lange smalle klinkerbanen, om
geven door bermen van zachte klei, waarin
de autowielen wegzakken. Achter de eene
berm bevindt zich een fietspad, doch alle wiel
rijders die we zagen, reden op den auto-weg.
Met een keurig 40 km. gangetje rijden we
voort te midden van een eindelooze platte
vlakte van grove, grijze kluiten, een soort
troosteloos Waddenlandschap, waarboven,
ver in het Oosten, de Lely blikkert als een
vierkant wit glimpje.
Pas op een vrachtauto komt ons tegemoet.
Netjes glijden we in de dichtbij zijnde wissel
plaats en laten den tegemoetkomer passee -
ren. De auto achter ons het is de eenige
Wieringermeer-toerist, op wien we boven I
doelden is minder gelukkig hij was zijn
wisselplaats al voorbij en moet behoedzaam
een meter of dertig achteruitrijden. Had ei
genlijk de tegemoetkomer niet moeten stop
pen om hem gelegenheid te geven, onze plaats
op de wisselruimte in te nemen Zoo rijzen
warempel in deze nieuwe wereld alweer ver-
keers-problemen.
Een tijdje later maken we zelfs kennis met
een bijzonder lastig probleem. Van de Sluis-
werken bij Kolhorn zijn we rechtsaf geslagen
om, dwars door den polder rijdend, langs
sluis III het jongste Nederlandsche dorp, ge
naamd Slootdorp. te bereiken.
Eilacie Na eenige kilometers te zijn voort
gegaan te midden van korenveldjes, die er
lang niet onaardig voorstaan, afgewisseld
door kale lappen grond, met onkruid be
groeid, en kruinachtig weiland, :waar magere
koeien opvolgers van schol, spiering en
ansjovisonder het grazen wolken stof van
den, nu kurkdrogen, Zuiderzeebodem doen
opwaaien, stuitèn we op een dwarskanaal
met eenige, meerendeels nog onbewoonde,
arbeiderswoningen er langs.
In het water ligt een pontje en een borc
bij het pontje maakt duidelijk, wat een vrouw
aan d'overkant ons reeds in onverstaanbaar
dialect het lijk wel plat-Groningsch
Friesch heeft toegeschreeuwd het pontje
vaart altijd.behalve op Zondag.
Terugkeeren is de boodschap want onze
pogingen, het pontje zélf in bedrijf te bren
gen, lijden schipbreuk op een ketting met
een slot, waaraan het dekselsche ding vast
loopt. Aan keeren op het hellende vlak. dat
naar het pontje leidt, is geen denken, en zes
kilometer achteruit afleggen met zachte ber
men rechts en links is geen aanlokkelijk
denkbeeld.
Hier doen de groote voordeelen van een
klein formaat wagentje voor dergelijke ont
dekkingstochten zich gelden. Met vereende
krachten duwen en trekken we ons vehikel
voor- en achteruit en sjorren de voorwielen
heen en weer, tot we, na een kwartier hard
werken in de gloeiende middagzon, erin ge
slaagd zijn, ons voertuig een draai van 180
graden te laten maken. Dubbel aangenaam
is het na dit karwei, ons door den motor te
rug te laten trekken langs den rechten pol
derweg een genoegen, dat slechts vertroe
beld wordt door de ontdekkng, dat de benzi-
ne-voorraad op het end loopt en nergens in
de buurt iets te zien is. dat op een pomp ge
lijkt
Niettemin vervolgen we welgemoed onzen
weg. De verzekering van een vrachtautorijder
dat in Slootdorp een benzine-wagentje staat,
stelt ons geheel gerust en we hebben weer
alle belangstelling voor de wonderlijke, boom-
looze bouw- en weilanden, waar hier en daar
een eenzame boerenwoning in modern-zake-
lijken stijl is neergezet naast een schuur of
loods, waarin we ploegen en ander landbouw-
materiaal zien staan.
Slootdorp, in het hartje van den Wierin-
germeerpolder geboren, is een breede straat
of weg met een begin van een plantsoentjê
in het midden en een paar honderd nieuwe
woningen en verscheiden kerkjes er omheen,
min of meer in den trant van Amsterdam-
Noord of een buitenwijk van een of ander
welvarend dorp.
Voor de huizen staan Zuiderzee-menschen,
helaas zonder visch-staarten en schubben,
die ons vriendelijk toeknikken en bij het
plantsoentje prijkt hoera het beloof
de benzine-wagentje. De aanvoerder van een
fietsclubje m'n petje voor de energie om
in deze balsemieke temperatuur door de Wie
ringermeer te peddelen licht ons in de
man, die het pompje bedient, is tevens de
chef van het postkantoor.
We melden ons bij 't gebouwtje aan om
aan het postzegel-loket, als dat er is, tien
liter brandstof te vragen. Doch óns bellen,
kloppen en roepen blijft onbeantwoord, nie
mand geeft thuis, behalve een aardig jong
poesje, dat zich knipoogend koestert in de
Slootdorper zon.
In 't Wieringerdorp De Haukes tapt een
zwijgzame kruidenier ons dan eindelijk het
begeerde vocht en dan hobbelen we met een
volle tank en leege magen over den beestach
tig slechten weg langs Hippolytushoef, tot
we even vóór Oosterland eens ballings
oord van den Duitschen kroonprins een
hoog weilandje met boomen ontdekken, voor
picniccen geschikt.
Wie op Wieringen is, slaat Den Oever na
tuurlijk niet over en daar biedt zich de gele
genheid a raison van een gulden voor auto
en bestuurder plus 10 ets. per verdere inzit
tende. welk bedrag aan het Nationaal Crisis
comité wordt afgedragen, eenige kilometers
te rijden over den afsluitdijk. Onhoorbaar
schuiven we over de cementen baan, rechts
van ons staan palingfuiken in het IJselmeer
en links beneemt een dijk ons het uitzicht op
de Zuiderzee. En als we konden doorrijden -
in November zal dat mogelijk zijn waren
we binnen een uur op Frieschen bodem.
Bij een soort cafétje, ergens halfweg de
zee, is een parkeerplaats ingericht. Men kan
er keeren, uitstappen, rondwandelen en er
liggen bootjes voor een rondvaart langs den
Vlieter. Het is, al bij al, een groote belevenis,
en hier is dan ook een druk vreemdelingen-
bezoek.
Op den terugweg ervaren we, dat de Wie-
ringerbevolking zich nog niet volmaakt heeft
aangepast bij de belangrijke functie, welke
hun eiland in de nabije toekomst als centrum
van doorgaand verkeer en toenemend vreem
deling-bezoek zal vervullen.
Als wij, bij Westerland, wachten, tot een
verkeersopstopping zal 2ijn ontknoopt, komt
een vriendelijke eilander ons, zonder i_„
speurlijke reden, met een lang mes bedreigen
en even later, aan den met gedroogd wier
bedekten oever van het Amsteldiep (is een
jongeman zoo attent, den man aan het stuur
een baksteen naar het hoofd te slingeren.
Gelukkig heeft hij slecht gemiktde steen
treft alleen het lakwerk van de carrosserie
en er is thuis nog Ripolin in den pot.
Wie dezen merkwaardigen tocht maakt,
lette, behalve op messen en baksteenen, nog
op het volgende. Rijdende van Wieringen
over den dijk naar het vaasteland, krijgt,
men weldra, bij een bruggetje, een splitsing,
waar een goed-uitziende weg recht-uit gaat,
doch een klein, nauwelijks zichtbaar op
schrift, op een paaltje voor richting Alkmaar
en Den Helder wijst naar een zandweggetje
rechts. Men volge deze aanwijzing in goed
vertrouwen na een kwartier stuntelen over
bijkans onberijdbare weggetjes vol kuilen en
gaten belandt men bij het Noord-Hollandsch
kanaal, waar men voor 25 ets. over de „tol-
brug" mag, met, als belooning; een prachti
gen asfaltweg tot Alkmaar. HANS.
Een merkwaardige ontboezeming" o-
ver het nieuwe gebied,, die wij, naar
we hopen, niet te dikwijls onder de 00
gen zullen krijgen. Het schoone, het
grootsche van 't Nationale werk, waard
ver heel de wereld spreekt, wordt ge
woonweg niet genoemd, is door Hans
blijkbaar niet opgemerkt. Maar wel
treffen ons de onbenullige Rauwighe
den in zijn artikeltje, als: „bruinachtig
weiland, waar magere koeien - opvol
gers van schol, spiering en ansjovis -