„BOUWAT" ee re n hiiis Distomacid Lovodinsche Levertraan, S. 0. S. bericht. E „Landelijke Concert-Repetitie" ttlitl VELTMU is tod loordieliger Zondag 30 Oct. HOTEL „SMIT" Ka afloop GROOT BAL. begint Nic. Kamp, CON CE R T „HET GROENE KRUIS" „HET GROENE KRUIS" VEILIGHEID IN DE LUCHT! WEES VOORZICHTIG Woensdag 2 November 1932 loensdag 9 November 1932 Henteniershuis rijdag 28 October 1932 rijdag 4 November 1932 TE KOOP OF TE HUUR VISCHAFSLAGGEBOUWTJE BEKENDMAKING. KNIPCURSUS. Bovenaan CONSULTATIE - BUREAU WITTE KRUIS WIERINGEN. TE KOOP u w TELEFONISCH AANGESLOTEN onder nummer VRIJDAG 28 OCTOBER 1932 „ZANG- EN VRIENDSCHAP" AUTOMOBIEL - EN MOTOR- REPARATIE-INRICHTING. namiddags 4 UUR SLOOTDORP. 9. Voorstel tot vaststelling van een veror dening op de heffing en op de invordering van leges In de voorgestelde verordening op de hef fing van leges ter Secretarie en van rechten wegens verrichtingen van de Ambtenaren van den Burgerlijken Stand in dé gemeente Anna Paulowna, komen onder meer de vol gende beslissingen voor Voor de afgifte van een jachtakte 20 pro cent van de daarvoor volgens artikel 15 dei- Jachtwet verschuldigde rechten, met uitzon dering van het zegelrecht. Voor een vergunning krachtens de Hinder wet te verleenen a. wanneer de Veiligheidswet op de inrich ting van toepassing is, b. wanneer de Veiligheidswet daarop niet van toepassing is. Voor eene vergunning der Woningwet 1. wanneer de kosten van bouwen of ver bouwen, de geheele afwerking inbegrepen, meer dan f 250,- doch niet meer dan f 500,- bedragenf 2.-. 2. wanneer de kosten meer dan f 500,- doch niet meer dan f 1000,- bedragen.,f 3.-. 3. wanneer de kosten meer dan 1000,- doch niet meer dan f 2000,- bedragen ..f 5.-. 4. wanneer de kosten meer dan f 2000 - doch niet meer dan f 4000,- bedragen..f 10.-. 5. wanneer de kosten meer dan f 4000,- bedragen, f 10.- verhoogd met f 1,- voor ie dere som van f 1000,- of een gedeelte daar van, waarmede de kosten een bedrag van f 4000,- overschrijden. Voor het voltrekken van een huwelijk op een anderen tijd dan overeenkomstig artikel 4 der wet van 23 April 1879 (Staatsblad no. 72) voor kostelooze huwelijksvoltrekking is bepaald (des Vrijdags tusschen 9 en 12 uur), zal worden geheven een recht van 1. op andere werkdagen dan den dag waar op kostelooze huwelijksvoltrekking plaats heeft, tusschen des voormiddags 9 en 12 uur f 5 2. op de onder 1 bedoelde dagen op ande re uren f 10,- 3. op een Zondag of erkenden christelij- ken feestdag f 20.-. 10. Voorstel tot vaststelling van supple- toire begrootingen 11. Onderzoek der geloofsbrieven van het nieuw benoemde raadslid H. Jonker Hzn. 12. Rondvraag. Kan de vliegmachine worden beschermd tegen omlaag storten IIET NUT VAN PARACHUTES. Gedurende den laatsten tijd zijn vele sport vliegers het slachtoffer geworden van hun pogingen om de wereld in verbazing te bren gen. Zij bereikten dus een eenigszins ander doel, dan ze beoogden ze vervulden de we reld met ontzetting. Polen treurt over den dood van den jongsten overwinnaar in de Europa-vluchtzwirko. Het echtpaar Möbitz verongelukte met zijn aeroplaan boven Ber lijn. Het vliegtuig van kapitein Jans kwam in aanraking met een rots, hetgeen voor ma chine én bestuurder funeste gevolgen had. De „vliegende familie" Hutchinson moest een noodlanding maken op den Oceaan, waarbij haar vliegmachine werd vernield. Vijf inzit tenden van een aeroplaan, die op weg was naar de Noordpool werden gedood, doordat het vliegtuig omlaag stortte. Het is Rusland, dat deze vijf menschenlevens heeft te betreu ren. Wat zijn de oorzaken van den beginneling op de luchtvaartscholen wordt bijgebracht is niet materialenkennis, technische vaardig heid en wat dies meer zij, maar voorzich tigheid. En inderdaad de beste vliegers ken merkten zich door een groote mate van zelf - beheersching, in dien zin, dat ze zich niet tot onnoodige waagstukken laten verleiden. Lind- bergd had steeds een kleine zilveren plaat bij zich met het inschrift„Voorzorg is beter dan nazorg." De menschelijke berekeningen gaan in deze veel verder dan de leek misschien denkt. Reeds vóór de bewerking van het ruwe mate riaal worden er proeven genomen. Het.hout, de verschillende soorten staal, het alumini um en het linnen worden aan snel wisselen de invloeden blootgesteld. Ieder onderdeel wordt voorts onderworpen aan proeven om het draagvermogen en de stevigheid na te gaan. Iedere vleugel wordt belast met een gewicht dat zes a twaalf maal zoo groot is als de drukking, die er in de practijk op zal worden uitgeoefend. Intusschen jvorden de motoren geprobeerd. Men laat ze zoo snel draaien als mogelijk is en ook wordt nage gaan, of ze het lang genoeg achtereen kun nen volhouden. Dit examen duurt soms 300 uur, waarbij men werkt met twee contrólee- rende ploegen, die elkaar oflassen. Natuurlijk wordt ook de bruikbaarheid van het hoogte roer en de andere stuurinrichtingen nauw keurig vastgesteld. De propeller wordt gewogen. De beide helf ten van het vliegtuig worden tot op een schroefje met elkaar in evenwicht gebracht. Bijzonder veel aandacht besteedt men aan de kwestie, welk soort brandstof zal worden gebruikt. Het brandgevaar is tegenwoordig zeer gering. Eerst nadat een aantal kleine proefvluch ten is gemaakt, kan in Duitschland een vlieg machine ter keuring worden afgeleverd aan het Rijksinstituut voor de Luchtvaart, dat de chine nogmaals geheel demonteert, door in genieurs, technici en piloten laat onderzoe ken, waarna, indien alles goed wordt bevon den, de aeroplaan eindelijk als verkeers- of oorlogsvliegtuig mag dienst doen. Na tweehonderd „vlieguren" moet de ma chine opnieuw worden nagekeken en wan neer nogmaals tweehonderd vlieguren voorbij zijn, dient men het toestel wederom te con troleeren. Op deze wijze constateert men tijdig slij tage van het materiaal, zoodat maatregelen kunnen worden genomen vóór het te laat is. Onze Oostelijke naburen hebben de „veilig heid in de lucht" in cijfers trachten weer te geven en zijn gekomen tot een gemiddelde van 97 De meeste piloten vlogen 300.000 K.M., voordat de eerste belangrijke storingen optraden. Maar de atmospheer heeft kuren en alle voorzorg ten spijt, maakt zij slachtoffers. Men is er nog altijd niet in geslaagd een af doend middel te vinden tegen Nonweer, nevel en plotseling optredende luchtstroomingen. Volgens menschen van het vak is de eigen lijke catastrophe evenwel meestal het gevolg van het weigerender zenuwen van den bestuurder. Hoe valt het anders te verklaren, dat ervaren piloten, wanneer de nood aan den man komt, soms vergeten te springen De meening van vele leeken, die hierop neerkomt, dat men alle vliegtuigpassagiers benevens de piloten,, mecaniciens etc. van valschermen zou moeten voorzien en in ieder toestel gemakkelijk te openen „nooduitgan gen" behoorde aan te brengen, vindt in vak kringen geen bijval. Ten eerste vereischt het parachutespringen groote^jgihamelijke behen digheid en ten tweede is er veel tegenwoor digheid van geest bij nobdig. Meestal maakt men een betere kans er het leven af te bren gen, wanneer de bestuurder van de machine tracht zoo „voordeelig" mogelijk neer te ko men. Zelfs wanneer het vliegtuig valt tenge volge van een motordefect of omlaag stort, doordat een vleugel is gebroken, kan een be kwam piloot het allerergste nog voorkomen. Een derde bezwaar tegen het „parachute systeem" is het feit, dat er nog geen deuren zijn uitgevonden, die zonder inspanning kun nen worden geopend, wanneer de aeroplaan snel omlaag schiet. Onderzoekingen hebben aan het licht ge bracht, dat ?wirko waarschijnlijk is veronge lukt ten gevolge van een „vleugelbreuk". De ze was misschien te wijten aan het feit, dat men met de vervolmaking der z.g. lichte vliegtuigen te ver was gegaan. De materialen beantwoord den door hun lichtheid niet meer aan de eischen der practijk. Weliswaar was het draagvermogen der vleugels niet gering, maar tegen welvelwinden, waarvan men de uitwerking nog niet geheel heeft kunnen controleeren, schenen zij niet bestand te zijn. Het toestel van Zwirko was als het ware uit elkander gewrongen. De snelste ster. Mr. Wright van de sterrewacht te Lick (Californië) heeft een lijst samengesteld van de snelste sterren uit het heelal, die in aan merking kunnen komen geobserveerd te wor den. Na jarenlange arbeid heeft hij van 7639 sterren hun snelheid bepaald. Eén ervan be weegt zich met de bijkans onmogelijke snel heid van ongeveer 66 millioen K.M. per uur door het heelal. BURGERVLOTBRUG. Zaterdag 19 en Zon dag 20 November a.s. zullen de eerste Nuts- avonden voor dit seizoen alhier worden ge houden in de zaal van den heer P. S. de Nijs. cursus Woensdag a.s. weer begint en wel bij den Heer Klein te Oosterland. Les wordt er weer gegeven in Waterbouwkunde, Burger bouwkunde, Algebra, meetkunde, rekenen, Ned. taal, werktuigkunde, Aardrijkskunde, landmeten en waterpassen. Door 2 zeer be kwame leeraren wordt er les gegeven in de bovenstaande vakken. Tevens zal er weer in de practijk les gegeven worden met verschil lende instrumenten. Voorts worden er excur sies gehouden naar verschillende in werking zijnde werken welke excursies natuurlijk zeer leerzaam zijn. Vele jongelui die eenige jaren van school af zijn denken dat zij alles ver leerd zullen zijn en "dus volgens hun idee te dom zijp om naar Bouwat te gaan. Laat ik echter dit misverstand dadelijk opheffen door te zeggen dat Bouwat reeds diploma's heeft uitgereikt aan menschen van middel bare leftijd. Dus jongenrn, dit kan u niet te genhouden. Een andere categarie van men schen denkt weer dat zij juist wat meer ge leerd moeten hebben dan de lagere school. Dit moet ik echter ook ten zeerste tegenspre ken, daar onze leeraren opleiding geven, re kening houdende met de capaciteiten der leerlingen. De contributie is weer zeer laag gesteld, dit kan dus geen reden zijn om weg te blijven. „Bouwat" is dus voor iedereen. Voor allen die wat meer hun kennis willen uitbreiden. Op het gebied van waterbouwkunde zou ik deze woorden willen zeggen. Komt Woensdag avond eens kijken bij A. Klein te Oosterland, het verplicht u tot niets. U mijnheer de Redacteur hartelijk dank voor de plaatsruimte. De Secretaris JAC. OUDT. INGEZONDEN STUKKEN. BOUWAT, Oosterland. Het .bestuur van Bouwat wil langs deze weg nog eenige me- dedeeling doen omtrent haar cursus. Ik zou dan willen beginnen om te vermelden dat de DERTIEN. HeF geloof in het ongelukstal. Voor bijgeloovige lieden is het. getal 13 nog steeds het ongeluksgetal. Het is een waanvoorstelling, die men al te veel nog verspreid ziet, ook al heeft men het bijgeloof in het algemeen op hardnekkige wijze bestreden. Zelfs bij ontwikkelde lieden, van wie men toch anders mag verwachten, heerscht nog de opvatting, dat wan neer 13 personen aan een fïiaallijd ver- eenigd zijn, één ervan nog in den loop van het jaar moet sterven. Natuurlijk betreft het hier den 13den persoon Zoo gaf enkele jaren geleden een Amerikaansche millionnair, di in Ve netië vertoefde, daar een vorstelijk di ner, waarvoor een aantal vooraanstaan de Italianen was uitgenoodigd. 's-Micl- dags kreeg de Amerikaan bezoek van een bevrienden landgenoot en hij ver zocht hem eveneens aan het diner deel te nemen. Toen men zich aan la- fel zette, merkte de eroesus tot zijn grooten schrik, dat de laatst aangeko men gast de dertiende man was. De Amerikaan verzocht zijn gasten kalm te blijven zitten en zich niet aan hem te storen Iiij zelf diende ondertusschen spijs en drank op, zoodat hij, toen de anderen reeds van tafel opstonden, nog gelegenheid moest vinden om wat te eten. Maar het ongeluksgetal van 13 was tenminste vermeden Bekend is, dat koetsiers, die op hun rijtuig het nummer 13 hadden staan, dikwijls geen vrachtje konden vinden. In Engeland, Frankrijk, Zwitser land, Italië en in verscheidene Duit- sche plaatsen liet men het huisnum mer uitvallen. Op nummer 12 volgde dan niet 13, maar 12a of 12b en vervol gens 14. In vele hotels ontbreekt kamer 13 ervaren toeristen, die herhaaldelijk buitenlandsche hotels bezochten, zul len dit wel weten. In Leipzig b.v. vind' men in geen enkel hotel het kamer nummer 13. Bijgeloovige vreemdelin gen dit is de ervaring van menig ho teldirecteur - weigeren eenvoudig, om kamer 13 te betrekken, als deze aan wezig is. Sommigen gaan zelfs zoo ver, om ook nummer 7 te vermijden. Een en ander bewijst w el, dat het bijge loof niet wordt uitgeroeid, alle bescha ving ten spijt. GEMEENTE WIERINGEN Timmerliedenstaking te Wieringen. Ofschoon Maandag den goheelen dag de politie nu hier uan daar zich verlooo de verliep alles rustig. Een deel wérkt door en ongeveer 20 staken er. Het gaat ei o,m, dat de stakers bondscontract ei schen, waarin regendagen verlet vacan tiebonnen en uitbetaling loon op erk. f.hr. Feestdagen. De werkgevers wen- schen dit contract niet te aanvaarden GEVRAAGD OPTICIEN wenscht ZITTING te houden en vraagt te KLEINE SLUIS eens per maand (des morgens) een vrije KAMER TE HUUR. (iedere le Maandag in de maand) en eveneens te HIPPOLYTUSHOEF, des Maandagsmiddags) Brieven met uitvoerige inlich tingen en prijsopgaaf, onder let ter L„ aan het Bureau Zijper Courant te Schagerbrug. Notarissen II. J. VAN VEEN te Zijpe en II. C. LABBEKTON )Gravenhage, zullen op bij inzet en op bij afslag en toewijzing leide dagen des avonds om 7 uur, In het café „De Gouden Engel", tan den heer J. BOONTJES te S C H A G E N in het openbaar verkoopen een MET ERF, lan de Landbouwstraat, in de lemeente Schagen, kadaster Sec- ie C. no. 1123, groot 1.60 Aren. Nagelaten door Mevr. de Wed. VAN HAM-Keuris. Vrij van huur te aanvaarden bij i- betaling der kooppenningen. Notaris II. J. VAN VEEN tc i]pe zal op bij inzet en op j afslag, combinatie en toewij- ng, beide dagen des avonds om uur, in het café „de Gouden "gel" van den heer J. K. BOON- IES, te SCHAGEN, in het openbaar verkoopen tomermanswerkplaats, houtstek, Vage en erf, afzonderlijke wo og met erf en een tuin, aan het ttrd te Schagen, kadaster Sec- G nos. 536 en 537 en sectie A, 1161, tezamen groot 31.30 Aren. Te veilen in 3 perceelen. Eigendom van den heer Jn. Ksman Cz., timmerman, te hagen. te De Haukes. Te bevragen bij S. P. DE VRIES, Secr. Visschersfonds te Wieringen. Ondergeteekende begint 1 NOV. met een nieuwe T. DEKKER, Kleine Sluis. ANNA PAULOWNA. het middel tegen LEVERBOT o( z.g. onge zonde SCHAPEN, 1.00 per flesch, voldoende voor 10 schapen. Alleen bij Centraal Drogist Hoogzijde 115, Schagen. nog steeds onze de beste der bestaande soorten. Goed voor jong en oud. Zoo goed als reuk- en smaakloos. Prijs 0.55 per flesch, bij Centraal Drogist HOOGZIJDE E 115 SCHAGEN. Onze kwaliteit wint het al ruim 20 jaar. ZITTING DONDERDAG 27 OCT. Dr. DE GROOT (1—2uur.) aangeboden een NAAIMACHINE, beslist zonder gebreken. Adres Gesterweg no. 7, DEN OEVER. Het Bestuur van „BOUWAT" verzoekt opsporing en voorgelei ding van EENIGE LEDEN voor de aanstaande CURSUS in water bouwkunde bij den Heer Klein te Oosterland. ALLEN OP NAAR BOUWAT. „Bouwat" gespeld met de beginletters van B van begin O ff onmiddellijk ff U ff waterbouwkunde A ff aan te leeren en T ff te verrijken. AUTOGARAGE, NOORD SCHAGEN. Afd. Wieringen der HOLLANDSCHE MAATSCHAPPIJ VAN LANDBOUW. LEZING over verbetering van het varkensras en alles wat hiermede verband houdt op des avonds HALF ACHT uur in Hotel Lont te H.-hoef. Spreker A. P. KEIJZER, Veevoeder-kundige. HET BESTUUR. DEN OEVER WIERINGEN. te geven door de Zangvereeniging (Directeur de heer Jb. Hovenier) op ZONDAG 30 OCTOBER a.s. in de Concertzaal van den heer Jurrie Lont. CONCERT, VOORDRACHTEN TOT SLOT Aanvang 8 uur. Na afloop GROOT BAL. Entree 60 ct., alles inbegrepen. Het goedkoopste adres voor Autobanden, Accumulato ren, enz. enz. Ziet hier eenlse prijzen van AUTOMOBIEL BANDEN 30 x 3>/i f 10 30 x 5 f 30 f 12.— 32 x 6 I 45 11.25 ENZ. ENZ. ENZ. 1 13.25 Amp. uur geformeerd en geladen f 17.— Beleefd aanbevelend, GARAGE VELTMAN. HIPPOLYTUSHOEF, WIERINGEN. 4.50 x 21 4.75 x 19 4.75 x 21 Start-Accu-Mulatoren, Muziek vereenlglng,, HARMONIE' Wieringen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1932 | | pagina 3