„BOUWAT"
ee re n hiiis
Distomacid
Lovodinsche
Levertraan,
S. 0. S. bericht.
E
„Landelijke Concert-Repetitie"
ttlitl VELTMU
is tod loordieliger
Zondag 30 Oct.
HOTEL „SMIT"
Ka afloop GROOT BAL.
begint
Nic. Kamp,
CON CE R T
„HET GROENE KRUIS"
„HET GROENE KRUIS"
VEILIGHEID IN DE LUCHT!
WEES VOORZICHTIG
Woensdag 2 November 1932
loensdag 9 November 1932
Henteniershuis
rijdag 28 October 1932
rijdag 4 November 1932
TE KOOP OF TE HUUR
VISCHAFSLAGGEBOUWTJE
BEKENDMAKING.
KNIPCURSUS.
Bovenaan
CONSULTATIE - BUREAU
WITTE KRUIS WIERINGEN.
TE KOOP
u
w
TELEFONISCH AANGESLOTEN
onder nummer
VRIJDAG 28 OCTOBER 1932
„ZANG- EN VRIENDSCHAP"
AUTOMOBIEL - EN MOTOR-
REPARATIE-INRICHTING.
namiddags 4 UUR
SLOOTDORP.
9. Voorstel tot vaststelling van een veror
dening op de heffing en op de invordering
van leges
In de voorgestelde verordening op de hef
fing van leges ter Secretarie en van rechten
wegens verrichtingen van de Ambtenaren
van den Burgerlijken Stand in dé gemeente
Anna Paulowna, komen onder meer de vol
gende beslissingen voor
Voor de afgifte van een jachtakte 20 pro
cent van de daarvoor volgens artikel 15 dei-
Jachtwet verschuldigde rechten, met uitzon
dering van het zegelrecht.
Voor een vergunning krachtens de Hinder
wet te verleenen
a. wanneer de Veiligheidswet op de inrich
ting van toepassing is,
b. wanneer de Veiligheidswet daarop niet
van toepassing is.
Voor eene vergunning der Woningwet
1. wanneer de kosten van bouwen of ver
bouwen, de geheele afwerking inbegrepen,
meer dan f 250,- doch niet meer dan f 500,-
bedragenf 2.-.
2. wanneer de kosten meer dan f 500,-
doch niet meer dan f 1000,- bedragen.,f 3.-.
3. wanneer de kosten meer dan 1000,-
doch niet meer dan f 2000,- bedragen ..f 5.-.
4. wanneer de kosten meer dan f 2000 -
doch niet meer dan f 4000,- bedragen..f 10.-.
5. wanneer de kosten meer dan f 4000,-
bedragen, f 10.- verhoogd met f 1,- voor ie
dere som van f 1000,- of een gedeelte daar
van, waarmede de kosten een bedrag van
f 4000,- overschrijden.
Voor het voltrekken van een huwelijk op
een anderen tijd dan overeenkomstig artikel
4 der wet van 23 April 1879 (Staatsblad no.
72) voor kostelooze huwelijksvoltrekking is
bepaald (des Vrijdags tusschen 9 en 12 uur),
zal worden geheven een recht van
1. op andere werkdagen dan den dag waar
op kostelooze huwelijksvoltrekking plaats
heeft, tusschen des voormiddags 9 en 12 uur
f 5
2. op de onder 1 bedoelde dagen op ande
re uren f 10,-
3. op een Zondag of erkenden christelij-
ken feestdag f 20.-.
10. Voorstel tot vaststelling van supple-
toire begrootingen
11. Onderzoek der geloofsbrieven van het
nieuw benoemde raadslid H. Jonker Hzn.
12. Rondvraag.
Kan de vliegmachine worden beschermd
tegen omlaag storten
IIET NUT VAN PARACHUTES.
Gedurende den laatsten tijd zijn vele sport
vliegers het slachtoffer geworden van hun
pogingen om de wereld in verbazing te bren
gen. Zij bereikten dus een eenigszins ander
doel, dan ze beoogden ze vervulden de we
reld met ontzetting. Polen treurt over den
dood van den jongsten overwinnaar in de
Europa-vluchtzwirko. Het echtpaar Möbitz
verongelukte met zijn aeroplaan boven Ber
lijn. Het vliegtuig van kapitein Jans kwam
in aanraking met een rots, hetgeen voor ma
chine én bestuurder funeste gevolgen had.
De „vliegende familie" Hutchinson moest een
noodlanding maken op den Oceaan, waarbij
haar vliegmachine werd vernield. Vijf inzit
tenden van een aeroplaan, die op weg was
naar de Noordpool werden gedood, doordat
het vliegtuig omlaag stortte. Het is Rusland,
dat deze vijf menschenlevens heeft te betreu
ren.
Wat zijn de oorzaken van den beginneling
op de luchtvaartscholen wordt bijgebracht
is niet materialenkennis, technische vaardig
heid en wat dies meer zij, maar voorzich
tigheid. En inderdaad de beste vliegers ken
merkten zich door een groote mate van zelf -
beheersching, in dien zin, dat ze zich niet tot
onnoodige waagstukken laten verleiden. Lind-
bergd had steeds een kleine zilveren plaat bij
zich met het inschrift„Voorzorg is beter
dan nazorg."
De menschelijke berekeningen gaan in
deze veel verder dan de leek misschien denkt.
Reeds vóór de bewerking van het ruwe mate
riaal worden er proeven genomen. Het.hout,
de verschillende soorten staal, het alumini
um en het linnen worden aan snel wisselen
de invloeden blootgesteld. Ieder onderdeel
wordt voorts onderworpen aan proeven om
het draagvermogen en de stevigheid na te
gaan. Iedere vleugel wordt belast met een
gewicht dat zes a twaalf maal zoo groot is
als de drukking, die er in de practijk op zal
worden uitgeoefend. Intusschen jvorden de
motoren geprobeerd. Men laat ze zoo snel
draaien als mogelijk is en ook wordt nage
gaan, of ze het lang genoeg achtereen kun
nen volhouden. Dit examen duurt soms 300
uur, waarbij men werkt met twee contrólee-
rende ploegen, die elkaar oflassen. Natuurlijk
wordt ook de bruikbaarheid van het hoogte
roer en de andere stuurinrichtingen nauw
keurig vastgesteld.
De propeller wordt gewogen. De beide helf
ten van het vliegtuig worden tot op een
schroefje met elkaar in evenwicht gebracht.
Bijzonder veel aandacht besteedt men aan
de kwestie, welk soort brandstof zal worden
gebruikt. Het brandgevaar is tegenwoordig
zeer gering.
Eerst nadat een aantal kleine proefvluch
ten is gemaakt, kan in Duitschland een vlieg
machine ter keuring worden afgeleverd aan
het Rijksinstituut voor de Luchtvaart, dat de
chine nogmaals geheel demonteert, door in
genieurs, technici en piloten laat onderzoe
ken, waarna, indien alles goed wordt bevon
den, de aeroplaan eindelijk als verkeers- of
oorlogsvliegtuig mag dienst doen.
Na tweehonderd „vlieguren" moet de ma
chine opnieuw worden nagekeken en wan
neer nogmaals tweehonderd vlieguren voorbij
zijn, dient men het toestel wederom te con
troleeren.
Op deze wijze constateert men tijdig slij
tage van het materiaal, zoodat maatregelen
kunnen worden genomen vóór het te laat is.
Onze Oostelijke naburen hebben de „veilig
heid in de lucht" in cijfers trachten weer te
geven en zijn gekomen tot een gemiddelde
van 97 De meeste piloten vlogen 300.000
K.M., voordat de eerste belangrijke storingen
optraden.
Maar de atmospheer heeft kuren en alle
voorzorg ten spijt, maakt zij slachtoffers.
Men is er nog altijd niet in geslaagd een af
doend middel te vinden tegen Nonweer, nevel
en plotseling optredende luchtstroomingen.
Volgens menschen van het vak is de eigen
lijke catastrophe evenwel meestal het gevolg
van het weigerender zenuwen van den
bestuurder. Hoe valt het anders te verklaren,
dat ervaren piloten, wanneer de nood aan
den man komt, soms vergeten te springen
De meening van vele leeken, die hierop
neerkomt, dat men alle vliegtuigpassagiers
benevens de piloten,, mecaniciens etc. van
valschermen zou moeten voorzien en in ieder
toestel gemakkelijk te openen „nooduitgan
gen" behoorde aan te brengen, vindt in vak
kringen geen bijval. Ten eerste vereischt het
parachutespringen groote^jgihamelijke behen
digheid en ten tweede is er veel tegenwoor
digheid van geest bij nobdig. Meestal maakt
men een betere kans er het leven af te bren
gen, wanneer de bestuurder van de machine
tracht zoo „voordeelig" mogelijk neer te ko
men. Zelfs wanneer het vliegtuig valt tenge
volge van een motordefect of omlaag stort,
doordat een vleugel is gebroken, kan een be
kwam piloot het allerergste nog voorkomen.
Een derde bezwaar tegen het „parachute
systeem" is het feit, dat er nog geen deuren
zijn uitgevonden, die zonder inspanning kun
nen worden geopend, wanneer de aeroplaan
snel omlaag schiet.
Onderzoekingen hebben aan het licht ge
bracht, dat ?wirko waarschijnlijk is veronge
lukt ten gevolge van een „vleugelbreuk". De
ze was misschien te wijten aan het feit, dat
men met de vervolmaking der z.g. lichte
vliegtuigen te ver was gegaan. De materialen
beantwoord den door hun lichtheid niet meer
aan de eischen der practijk. Weliswaar was
het draagvermogen der vleugels niet gering,
maar tegen welvelwinden, waarvan men de
uitwerking nog niet geheel heeft kunnen
controleeren, schenen zij niet bestand te
zijn. Het toestel van Zwirko was als het ware
uit elkander gewrongen.
De snelste ster.
Mr. Wright van de sterrewacht te Lick
(Californië) heeft een lijst samengesteld van
de snelste sterren uit het heelal, die in aan
merking kunnen komen geobserveerd te wor
den. Na jarenlange arbeid heeft hij van 7639
sterren hun snelheid bepaald. Eén ervan be
weegt zich met de bijkans onmogelijke snel
heid van ongeveer 66 millioen K.M. per uur
door het heelal.
BURGERVLOTBRUG. Zaterdag 19 en Zon
dag 20 November a.s. zullen de eerste Nuts-
avonden voor dit seizoen alhier worden ge
houden in de zaal van den heer P. S. de Nijs.
cursus Woensdag a.s. weer begint en wel bij
den Heer Klein te Oosterland. Les wordt er
weer gegeven in Waterbouwkunde, Burger
bouwkunde, Algebra, meetkunde, rekenen,
Ned. taal, werktuigkunde, Aardrijkskunde,
landmeten en waterpassen. Door 2 zeer be
kwame leeraren wordt er les gegeven in de
bovenstaande vakken. Tevens zal er weer in
de practijk les gegeven worden met verschil
lende instrumenten. Voorts worden er excur
sies gehouden naar verschillende in werking
zijnde werken welke excursies natuurlijk zeer
leerzaam zijn. Vele jongelui die eenige jaren
van school af zijn denken dat zij alles ver
leerd zullen zijn en "dus volgens hun idee te
dom zijp om naar Bouwat te gaan. Laat ik
echter dit misverstand dadelijk opheffen
door te zeggen dat Bouwat reeds diploma's
heeft uitgereikt aan menschen van middel
bare leftijd. Dus jongenrn, dit kan u niet te
genhouden. Een andere categarie van men
schen denkt weer dat zij juist wat meer ge
leerd moeten hebben dan de lagere school.
Dit moet ik echter ook ten zeerste tegenspre
ken, daar onze leeraren opleiding geven, re
kening houdende met de capaciteiten der
leerlingen.
De contributie is weer zeer laag gesteld, dit
kan dus geen reden zijn om weg te blijven.
„Bouwat" is dus voor iedereen. Voor allen
die wat meer hun kennis willen uitbreiden. Op
het gebied van waterbouwkunde zou ik deze
woorden willen zeggen. Komt Woensdag
avond eens kijken bij A. Klein te Oosterland,
het verplicht u tot niets.
U mijnheer de Redacteur hartelijk dank
voor de plaatsruimte.
De Secretaris JAC. OUDT.
INGEZONDEN STUKKEN.
BOUWAT, Oosterland. Het .bestuur van
Bouwat wil langs deze weg nog eenige me-
dedeeling doen omtrent haar cursus. Ik zou
dan willen beginnen om te vermelden dat de
DERTIEN.
HeF geloof in het ongelukstal.
Voor bijgeloovige lieden is het. getal
13 nog steeds het ongeluksgetal. Het is
een waanvoorstelling, die men al te
veel nog verspreid ziet, ook al heeft
men het bijgeloof in het algemeen op
hardnekkige wijze bestreden.
Zelfs bij ontwikkelde lieden, van wie
men toch anders mag verwachten,
heerscht nog de opvatting, dat wan
neer 13 personen aan een fïiaallijd ver-
eenigd zijn, één ervan nog in den loop
van het jaar moet sterven. Natuurlijk
betreft het hier den 13den persoon
Zoo gaf enkele jaren geleden een
Amerikaansche millionnair, di in Ve
netië vertoefde, daar een vorstelijk di
ner, waarvoor een aantal vooraanstaan
de Italianen was uitgenoodigd. 's-Micl-
dags kreeg de Amerikaan bezoek van
een bevrienden landgenoot en hij ver
zocht hem eveneens aan het diner
deel te nemen. Toen men zich aan la-
fel zette, merkte de eroesus tot zijn
grooten schrik, dat de laatst aangeko
men gast de dertiende man was. De
Amerikaan verzocht zijn gasten kalm
te blijven zitten en zich niet aan hem
te storen Iiij zelf diende ondertusschen
spijs en drank op, zoodat hij, toen de
anderen reeds van tafel opstonden,
nog gelegenheid moest vinden om wat
te eten. Maar het ongeluksgetal van
13 was tenminste vermeden
Bekend is, dat koetsiers, die op hun
rijtuig het nummer 13 hadden staan,
dikwijls geen vrachtje konden vinden.
In Engeland, Frankrijk, Zwitser
land, Italië en in verscheidene Duit-
sche plaatsen liet men het huisnum
mer uitvallen. Op nummer 12 volgde
dan niet 13, maar 12a of 12b en vervol
gens 14.
In vele hotels ontbreekt kamer 13
ervaren toeristen, die herhaaldelijk
buitenlandsche hotels bezochten, zul
len dit wel weten. In Leipzig b.v. vind'
men in geen enkel hotel het kamer
nummer 13. Bijgeloovige vreemdelin
gen dit is de ervaring van menig ho
teldirecteur - weigeren eenvoudig, om
kamer 13 te betrekken, als deze aan
wezig is. Sommigen gaan zelfs zoo ver,
om ook nummer 7 te vermijden.
Een en ander bewijst w el, dat het bijge
loof niet wordt uitgeroeid, alle bescha
ving ten spijt.
GEMEENTE WIERINGEN
Timmerliedenstaking te Wieringen.
Ofschoon Maandag den goheelen dag
de politie nu hier uan daar zich verlooo
de verliep alles rustig. Een deel wérkt
door en ongeveer 20 staken er. Het gaat
ei o,m, dat de stakers bondscontract ei
schen, waarin regendagen verlet vacan
tiebonnen en uitbetaling loon op erk.
f.hr. Feestdagen. De werkgevers wen-
schen dit contract niet te aanvaarden
GEVRAAGD
OPTICIEN wenscht ZITTING te
houden en vraagt te
KLEINE SLUIS
eens per maand (des morgens)
een vrije
KAMER TE HUUR.
(iedere le Maandag in de maand)
en eveneens te
HIPPOLYTUSHOEF,
des Maandagsmiddags)
Brieven met uitvoerige inlich
tingen en prijsopgaaf, onder let
ter L„ aan het Bureau Zijper
Courant te Schagerbrug.
Notarissen II. J. VAN VEEN te
Zijpe en II. C. LABBEKTON
)Gravenhage, zullen op
bij inzet en op
bij afslag en toewijzing
leide dagen des avonds om 7 uur,
In het café „De Gouden Engel",
tan den heer J. BOONTJES te
S C H A G E N
in het openbaar verkoopen
een
MET ERF,
lan de Landbouwstraat, in de
lemeente Schagen, kadaster Sec-
ie C. no. 1123, groot 1.60 Aren.
Nagelaten door Mevr. de Wed.
VAN HAM-Keuris.
Vrij van huur te aanvaarden bij
i- betaling der kooppenningen.
Notaris II. J. VAN VEEN tc
i]pe zal op
bij inzet en op
j afslag, combinatie en toewij-
ng, beide dagen des avonds om
uur, in het café „de Gouden
"gel" van den heer J. K. BOON-
IES,
te SCHAGEN,
in het
openbaar verkoopen
tomermanswerkplaats, houtstek,
Vage en erf, afzonderlijke wo
og met erf en een tuin, aan het
ttrd te Schagen, kadaster Sec-
G nos. 536 en 537 en sectie A,
1161, tezamen groot 31.30 Aren.
Te veilen in 3 perceelen.
Eigendom van den heer Jn.
Ksman Cz., timmerman, te
hagen.
te De Haukes.
Te bevragen bij
S. P. DE VRIES,
Secr. Visschersfonds te Wieringen.
Ondergeteekende begint 1 NOV.
met een nieuwe
T. DEKKER,
Kleine Sluis. ANNA PAULOWNA.
het middel tegen
LEVERBOT o( z.g. onge
zonde SCHAPEN,
1.00 per flesch,
voldoende voor 10 schapen.
Alleen bij
Centraal Drogist
Hoogzijde 115, Schagen.
nog steeds onze
de beste der bestaande soorten.
Goed voor jong en oud.
Zoo goed als reuk- en smaakloos.
Prijs 0.55 per flesch, bij
Centraal Drogist
HOOGZIJDE E 115 SCHAGEN.
Onze kwaliteit wint het al ruim
20 jaar.
ZITTING
DONDERDAG 27 OCT.
Dr. DE GROOT (1—2uur.)
aangeboden een
NAAIMACHINE,
beslist zonder gebreken.
Adres Gesterweg no. 7,
DEN OEVER.
Het Bestuur van „BOUWAT" verzoekt opsporing en voorgelei
ding van EENIGE LEDEN voor de aanstaande CURSUS in water
bouwkunde bij den Heer Klein te Oosterland.
ALLEN OP NAAR BOUWAT.
„Bouwat" gespeld met de beginletters van
B
van
begin
O
ff
onmiddellijk
ff
U
ff
waterbouwkunde
A
ff
aan te leeren en
T
ff
te verrijken.
AUTOGARAGE, NOORD SCHAGEN.
Afd. Wieringen der HOLLANDSCHE MAATSCHAPPIJ
VAN LANDBOUW.
LEZING over verbetering van het varkensras en
alles wat hiermede verband houdt op
des avonds HALF ACHT uur in Hotel Lont te H.-hoef.
Spreker A. P. KEIJZER, Veevoeder-kundige.
HET BESTUUR.
DEN OEVER
WIERINGEN.
te geven door de Zangvereeniging
(Directeur de heer Jb. Hovenier)
op ZONDAG 30 OCTOBER a.s. in de Concertzaal van
den heer Jurrie Lont.
CONCERT, VOORDRACHTEN
TOT SLOT
Aanvang 8 uur. Na afloop GROOT BAL.
Entree 60 ct., alles inbegrepen.
Het goedkoopste adres voor Autobanden, Accumulato
ren, enz. enz.
Ziet hier eenlse prijzen van AUTOMOBIEL BANDEN
30 x 3>/i f 10 30 x 5 f 30
f 12.— 32 x 6 I 45
11.25 ENZ. ENZ. ENZ.
1 13.25
Amp. uur geformeerd en geladen f 17.—
Beleefd aanbevelend,
GARAGE VELTMAN.
HIPPOLYTUSHOEF, WIERINGEN.
4.50 x 21
4.75 x 19
4.75 x 21
Start-Accu-Mulatoren,
Muziek vereenlglng,, HARMONIE'
Wieringen