Bij Ruwe Handen Purol. TWEEDE BLAD. VRIJDAG 1© NOVEMBER 1932 No. 91 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN DE MODERNE MOUW IS OUDERWETSCH. WIERINGER COURANT PARIJSCHE MODEBRIEF. Fantastische mouwen, grillig van kleur en vorm. Ik bladerde in een heel oud Fransch mo deblad en daar viel mijn oog op de volgende woorden „Mouwen en manchetten behoo- ren tot de fantasieën der grillige mode die er een nieuwe versiering van maakt wanneer de gewone garneeringen haar beginnen te vervelen." „Ja," dacht ik, „zoo is het en zoo zal het wel blijven. In de laatste jaren hebben zoo enge veer alle japon-onderdeelen de grillen van de mode ondergaan. We hadden korte en lange, nauwe en wijde rokken, hooge en lage tailles. We kenden de fantasie van japonnen zonder of wel met enormekragen, met ge sloten en met lagen hals nu zijn eindelijk de mouwen eens aan de beurt." door een strook of een ring van glad bont. We hebben hier echter al eens eerder ge zegd dat al deze versieringen, hoe aardig ook op zichzelf, niet voordeelig zijn voor de slan ke lijn. En wie geen lange, tengere armen bezit, zijn buitengewoon voorzichtig met de toepassing van dit modesnufje. Het eigenaardige van de moderne mouw is, dat er eigenlijk geen mouw 1932 bestaat. Wel vinden we mouwen uit het jaar 1880, 1872 en 1830, zelfs exemplaren uit 1570 en 1540 zijn niet uitgesloten. Wanneer de schoone dames onzer portrettengalerijen eens spreken kon den, zouden ze misschien haar verwondering uiten, elk de mouwen uit haar tijd te zien dragen. Voor de hedendaagsche vrouw is dit ver schijnsel echter verre van onaangenaam. Wat een prettige afwisseling kan men be reiken met al die verschillende mouwen. Nu eens kan men er, met wijde vleugelmouwen, uitzien als een statige dame uit de Middel eeuwen. Een ander maal als een moderne Grieksche, zooals de dames omstreeks 1800 zoo graag verschenen. Ge kunt bij elke stijl leentjebuur spelen, van alles een proefje ne men, wanner ge alleen maar niet tracht u in den stijl van 1932 te kleeden, want die be staat niet. Een andere fantasie op het gebied van mou- en die niets met den vorm te maken heeft - is de kleurencombinatie. Een mouw kan uit verschillende kleuren samengesteld zijn of geheel contrasteeren met de japon. Een zijden toiletje met kanten mouwen is al niets bijzonders meer. Eigenaardiger is b.v. een zwarte japon met groene of een bruine japon met blauwe mouwen. Soms is het effect zeer artistiek. Als versiering bedoeld is ook de manier waarop men de mouw in de japon zet. Nu eens is het een raglanmodel, dan weer een mouw die deel uitmaakt van het schou derstuk of zelfs tot aan den hals geknipt is. Er bestaan ongelooflijk veel variaties in dit genre en er ontstaan steeds nieuwe. De garneering van de mouw is gewoonlijk ter hoogte van den elleboog aangebracht, nu eens door ingehaalde gedeelten dan weer Een typisch kenteeken van de huidige mo de is het korte pelerinejasje. Heel aardig kan men een ouden wintermantel in zoo'n mo dern kleedingstuk herscheppen. Het beneden gedeelte wordt verwijderd en evenzoo de bontkraag en manchetten Deze laatste wor den vervangen door zeer lange, wijd uitstaan de manchetten en een breeden pelerinekraag, die schuin over de borst kruist en waarvan de uiteinden achter op den rug worden vast- gestrikt. Dit stelletje kan men zoowel van bont als van pluche nemen, waardoor 't ge heel niet duurder behoeft te komen. Ook kan .men pelerine en manchetten gedeeltelijk van bont en gedeeltelijk van stof vervaardigen. WILHELMINE. i Ons Lichaam en onze Gezondheid. WAAR VROUWEN HEERSCHEN. het zwakke geslacht. Wanneer wij, Europeanen, spreken van het hoofd van het gezin, bedoelen wij natuurlijk den man en we worden zelden verkeerd begrepen. Wanneer we dit echter in midden-Sumatra zouden doen, dan zou letterlijk iedereen aan nemen, dat we de vrouw bedoelen. Inderdaad de vrouw heerscht in midden-Sumatra en de man heeft er niets te vertellen. Maar dan ook heele- maal niets. Hij heeft alleen te gehoor zamen en liefst zonder mopperen. Niet dat het zwakke geslacht op Su- matra zich zoo sterk heeft geëmanci peerd. Integendeel het is de baas uit traditie en tegen traditie is het zwaar vechten. De man zucht dus onder het juk van de vrouw en doet dit met de natuurlijke gelatenheid van een slaaf Menankabau heet de landstreek waar de vrouwelijke tyrannie den meest volstrekten vorm heeft aangenomen. Daar heeft de man geen rechten en geen bezit en de vrouw beschikt over .hem naar goeddunken. Iedere fami lie heeft haar eigen plaatsruimte en woont in huizenblokken samen. Hoofd van dezen familiekring is de Ibu, dat is de oudste vrouw der familie, die wordt bijgestaan door een raad van vrouwen, waarvan de priesteressen en de politie-agenten niet de minsten zijn. De mannen daarentegen werken op het veld, verzorgen het huis en de kinderen en betalen bovendien het .loon voor hun arbeid aan de vrouw uit. En die uitbetaling houdt zelfs niet lieelemaal op, als de vrouw meent, dat zij haar man maar moet opgeven en hem alleen achterlaat. De jeugd. De jongens staan er beter voor dan Het gevaar van „doorliggen" Voor het welzijn vstn den patiënt is de wijze, waarop hij ligt, van het groot ste belang- Een zieke, die slecht ligt, voelt zich onbehaaglijk en wordt onte vreden en rusteloos. Eventueele wen- schen op dit puur, moeten daarom worden ingewilligd in alle gevallen, waarin er geen bezwaren door ont staan. Over het algemeen voelen de zieken zich het bost, wanneer het hoofd middelmatig hoog ligt en de voeten ergens tegen aan kunnen steu nen, b.v- tegen een stevige rol aan het voeteneinde, waardoor tevens afglij den van het lichaam wordt voorko men. Iets zeer onaangenaams bij lang durig liggen is een gevoel van ver moeidheid in de beenen. Deze hebben dan en verandering van houö.ing noo- ciig, wat gemakkelijk bereikt wordt door den patiënt een rol onder de bee ïi- n door te schuiven. De beenspieren kunnen zich dan ontspannen en lig gen weer eens in een anderen stand. Men kan een rolkussen maken met een vulling van paardenhaar, des noods maakt men een rol van doeken en wikkelt daar een zwachtel omheen. Wanneer het bovenlichaam hoog moet liggen, is het opeonhoopen van hoofdkussens wel het gebruikelijkst, de mannen. Zoolang zij nog vrijgezel zijn -- en dat houden zij op te zijn, zoo dra mama het wenscht worden zij op één lijn gesteld met hun zusters. Gezamenlijk genieten zij onderwijs en worden onderricht door onderwijzeres sen, die hen moeten bekwamen in al lerlei werkzaamheden. Niets verraadt in dit onderricht de rol, die de jongelui later zullen moeten spelen, maar als zij thuis goed uit hun oogen kijken, is het niet moeilijk voor de jongens té ontdekken, hoe hun lot eenmaal zijn zal. En dat komt spoedig genoeg Want op een mooien dag heeft de al machtige Ibu een conferentie met de moeder van een huwbaar jongeling en niet zoodra hebben zij een goede partij voor hem ontdekt, of hij verneemt de plannen die over hem en zonder hem worden gesmeed. Hij heeft dan verder ja en amen te zeggen en het huwelijk met een meisje uit den naburigen staat wordt een feit. Huwelijk. Het huwelijk is ook hier een heele plechtigheid. Er komt zelfs een con tract aan te pas, dat vóór alles de ver houding tusschen man en vrouw, par don tusschen vrouw en man regelt. Dan begint het feest, dat niet minder dan acht dagen en zoo mogelijk acht nachten duurt. Er wordt doorloopend gedanst, gemusiceerd en gezongen- Bij dit alles moeten de jonge mannen en vooral de jeugdige bruidegom werken als paarden. Voor de genoegens zo. gt de vrouw, voor den arbeid de man. Het is dus eigenlijk een feest van en voor vrouwen, waarbij de mannen als lakeien, koks en tafeldienaars fungee ren. De vrouwen dansen met elkaar en de man heeft het nakijken. Wee don gen ongelukkige, die aan de vreugde tracht deel te nemen of zelfs maar too- doch weinig practisclrf'omdat de kus sens in elkaar-jwordeiCgedrukt en de patiënt tenslotte wel hoog ligt met het hoofd, doch tevens met een inge vallen borstkas. Het is in zoo'n geval beter, een rugsteun onder het hoofd kussen te leggen men kan er ook een improviseeren met een omgekeerd neergelegden stoel- 0,m zieken, die zich niet uit eigen kracht kunnen oprichten, niet al te hulpbehoevend te maken, wordt aan beide kanten van het voeteneinde een stevig touw bevestigd, dat sterk en lang genoeg is om den patiënt in staat te stellen, zich eraan op te trekken. Wanneer een bepaald lichaamsdeel hoog moet liggen, is een nieuw peluw daarvoor het geschikst, men heeft dan geen last van verschuiven of van broeien. Natuurlijk wordt de peluw be dekt met een schoonen, witten doek, öm doorliggen te voorkomen, moet er voor gezorgd worden, dat het bed- delaken altijd glad en zonder plooi tjes ligt, evenals de kleeren omdat het kleinste plooitje een druk kan uit oefenen, die de aanleiding voor het ontstaan van de wond wordt. De rug van den patiënt (üioet dagelijks beke ken, gewasschon en met een zachten doek afgedroogd worden. Zeer goed zijn ook wasschingen met citroensap, verdunde- azijn of Fransche brande wijn, welke meermalen herhaald moe ten worden. Wanneer de eerste teeke nen van doorliggen zich voordoen, moet dadelijk deskundige hulp wor den ingeroepen, opdat het niet zoover komt, dat er een wond zich vormt. In alle gevallen moet de patiënt niet alleen gemakkelijk liggen, doch tevens moet het bed dagelijks opnieuw opge maakt en gelucht worden. Voor ernsti ge zieken wordt daarom een tweede bed gereed gezet, waarin zij voorzichtig worden overgebracht, totdat hun eigen bed weer grondig gelucht is. Aan de zen regel moet altijd de hand worden gehouden, tenzij het geval van dien aard is, dat het dragen van den patiënt hem nog te veel schokt; in dat geval zal ongetwijfeld de behandelende ge neesheer in deze richting een waar schuwing doen hooren en dan is het zaak, zich daar ook aan te houden, aan gezien men anders de patiënt ernstig in gevaar brengt. GEMEENTE WIERINGEN. Bazaar Land in Zicht. Het was Woensdagmiddag in de betrekkelijk kleine zaal van 't gebouw „Land in Zicht" gezellig en druk. In het midden en aan de zijden ta fels, keurig opgesteld met voorwerpen, door rappe dames- en meisjeshanden vervaardigd. In de hoeken vreemdsoortige instal laties die een verklaring behoefden om trent hun doel- Deze verklaring liet niet lang op zich wachten, want de heer Franck verzocht' de dames en heeren, die hier druk re- deneerend al het opgestelde bewonder den, even plaats te nemen- omdat hij het een en ander te zeggen had. Spr. heette de aanwezigen hartelijk welkom- Het plan tot deze bazaar was vadig getuige is van de dansen. Hij wordt eenvoudig ter dood gebracht zonder vorm van proces. Als het feest lang genoeg heeft ge duurd en de maaltijd is afgeloopen, wordt de bruidegom meegedeeld, dat zijn jonge vrouw in het huis van haar moeder op hem wacht. Hij gaat, hij kond, hij verliest en reeds den volgen den dag wordt hij ingelijfd bij het le gertje zwoegers, dat de familiestam reeds 1-t-zit en voor zijn leven lang is hij veroordeeld tot harden arbeid en rot volstrekte gehoorzaamheid. Veelwijverij. Daar waar de vrouw haas is, zou .men eiken vorm van veelwijverij on mogelijk achten. Men zou veeleer een '„veclmannerij" aannemen. Niet aldus op Menangkabau. Daar bes aat de veelwijverij en zij wordt gecultiveerd door de vrouwen. Het gebeurt n.1. meer malen dat een jonggehuwde, vooral als hij een flinke, aardige kerel is, ten tweeden male in het huwelijk moet treden. Dit wordt wederom niet door hem zelf beslist, maar alweer door de vrouwen. Hij krijgt eenvoudig de me- dedeeling, dat er een vrouw bijkomt enzelfs wanneer dit tegen zijn zin ge schieden zou wat hij overigens nooit laat blijken -- dan nog is hij verplicht ook de tweede en eventueel ook de derde vrouw te gehoorzamen en bij eenmaal uitgesproken scheiding te on derhouden. Dat dit alles kan leiden tot de meest bizarre toestanden laat zich gemakkelijk denken. Twee heeren dienen is al onmogelijk, laat staan dan twee of meer vrouwen. Bij zoo'n meer voudig huwelijk blijven de vrouwen bij haar respectieve mama's inwonen en om beurten trekt de man een poosje naar zijn verschillende meesteressen om bij haar hard en gehoorzaam te nog slechts van korten datum. Im mers, toen door ziekte van spr. '3 vrouw mevr. de Neeff.de leiding genomen had van de meisjesvereeniging, en veel moois was vervaardigd, toen werd ook 't denkbeeld geopperd deze voorwerpen te exposeeren, tevens met de bedoeling ze te verkoopen. Intusschen hebben gulle geefsters en gevers een en ander nog wat aangevuld, en het bedrag dat nu deze bazaar hopelijk zal opleveren, zal worden besteed in de eerste plaats aan het sociale werk der Martha-veree niging. Dan verder, om de exploitatie van dit gebouw te ondersteunen en verder 't geheele werk van Land in Zicht. Zooals gezegd: men hoopt, dat al de vervaardigde voorwerpen gulle koo- pers zullen vinden; en dan is daar de touwtrektent, de sjoelbak, het rad van avontuur, de grabbelzak, het loten naar een taart, enz., allemaal inst.ellin gen, die uw bezoek en portemonnaie op hoogen prijs stellen. Verder is na het drukke gebruik ma ken van al deze attracties gelegenheid in de theetent uw dorst en honger te stillen met 'n kop thee en 'n 1 aartje. Hiermede verklaarde spr. de bazaar voor geopend. De woorden van den heer Franck hadden blijkbaar weerklank gevonden, want de „stands" hadden het dadelijk druk en het snerpend geknars van het rad van avontuur gaf aanhoudend ken nis, dat weer 'n dubbeltje op z'n kant was gezet. Vele artikelen werden grif verkocht, en aan de glunderende gezichten der dames was het te zien, dat de zaken goed gingen'. Des avonds was het succes niet min der en ijlings moesten artikelen wor den aangevuld om niet „uitverkocht" te geraken. Wij hebben geen officieele cijfers van de Bazaar, maar we ,meenen ons toch aan de voorspelling te mogen wa gen, dat de uitkomsten zeer bevredi gend zullen zijn. Onze gelukwensch dus aan allen, die tot deze Bazaar hunne medewerking hebben verleend. MINISTERIE VAN WATERSTAAT. Bekendmaking. De directeur-generaal der Zuiderzeewerken maakt hierbij bekend, dat met*ingang van 16 November 1932, de schutsluis en de draai' brug te Den Oever tot nadere aankondiging zullen zijn opengesteld van 7 uur tot 18 uur. Uitvoeringen. „Apollo". De muziek- vereeniging Apollo heeft j.1. Zaterdag en Zondag haar uitvoeringen voor kunstlievende leden in de concertzaal van den hr. Lont te Den Oever gegeven. Op zeer verdienstelijke wijze werden de muzieknummers door het korps uit gevoerd en een warm applaus klonk dan ook na beëindiging van het muzi kale gedeelte van het programma. De opvoering van het kluchtspel: werken op het veld, in huis en voor den kost van alledag. Intusschen klet sen de vrouwen met familie en vrien dinnen, terwijl zij tabak kauwen (of om het duidelijker te zeggen prui men) en groote hoeveelheden thee drin ken. De kinderen blijven natuurlijk onder de hoede van den man, voor zoover deze in huis aanwezig kan zijn Wat die kinderen betreft, men jmeene vooral niet, dat zij naar hun vader heeten. Integendeel zij krijgen den naam van de moeder, waardoor de minderwaardigheid van den man tot zelfs in zijn nageslacht wordt gemani festeerd. Wat zullen wij eten Spijs én drank bij deze vrouwenstam men (de mannen slaan we dus maar over) zijn in vele soorten geliefd". De soorten zijn niet alle even smakelijk en varieeren van dragelijke soepen tot kruisspinnen en bedorven visch. Bij feestelijke gelegenheden worden le vend gevilde slangen geserveerd 01 kikvorschen. De bedorven visch, waar over hierboven sprake is, is eerlijk ge zegd meer dan bedorven hij heeft n.1. enkele maanden onder den grond vertoefd en gaat er dus noch in smaak noch in geur op vooruit, 's Lands wijs 's lands eer zullen we maar zeggen. Maar ook van jenever of een Ersatz daarvan zijn de dames niet vies en bij scheuten drinken zij hun alcoholica, uit plantensap vervaardigd, tot zij in letterlijken zin er bij neervallen. Een maal per jaar mogen ook de heeren eens proeven, maar vooral niet te veel Stel u voor, mannelijke lezer, dat gij recht van uw biertje naar Midden-Su matra wordt overgeleverd ik moet er niet aan denken. Intusschen deze drinkgewoonte van de bruine schoonheden wordt niet „Een dag dame" was niet minder suc cesvol. Kostelijk heeft men zich met dit vermakelijke stuk, dat tevens zeer goed voor het voetlicht werd gebracl^j, geamuseerd. Waar de stemming er zoo goed in was, is het geen wonder, dat ook het bal op beide avonden zeer gezellig verliep. Op veler verzoek zal de uitvoering met de klucht „Een dag dame" a.s. Zondag in de zaal van den hr. *Lont worden herhaald, tot welke uitvoering iedereen tegen entréebetaling toegang kan krijgen. ARBEIDSBEURS WIERINGEN. Geplaatst van 11 tot 17 £sTov. 1932 24 grondwerkers. Staan nog als werkloos ingeschreven 1 vuurwerker, 1 bakkersknecht, 1 kan toorbediende, 1 loopjongen, 137 grond werkers. Buiten Wieringen kunnen nog ge plaatst worden: Mannen: 1 kleermaker bekend met onzichtbaar stoppen, voor dadelijk loon nader overeen te komen; 1 gla- zuurspuiter (kunststeenfabriek) voor dadelijk, 65 ct. per uur; 1 bekw. kapper (eerste bediende) voor heerensalon, loon nader overeen te kojmèn en kost en inwoning; 1 bekw. kapper (eerste bediende) goed bekend met ondulatie, loon nader overeen te komen en kost en inwoning; 2 kleermakers voor con fectie, loon nader overeen te komen. Vrouwen: le en 2e keukenmeisje voor Stichting, leeft. 25 - 30 jaar, f 36.- p. mnd. en kost en inw; 2 bekw. anaclii ne st.iksters (confectiefabr.) loon nader overeen te komen; 2 stroohoedennaai-* sters, voor dadelijk, stukloon; 1 kinder juffrouw, R. K. f 30 - 35 p. mnd. en kost en inwoning; verder dienstboden, enz. Politie: Verloren: een waterpas en een gouden ringetje. Gevonden een paar wollen handschoenen. Inl. bij den Gem. Bode. Uitvoering „Harmonie" H.hoef. Het bericht is wel wat laat, doch het. kpmt uit een goed hart en wat meer zegt we kunnen niet anders melden, als dat de eerste „Harmonie-avond" in dit sei zoen een „volkomen succes was De muzieknummers waren een lust om te hooren. Op het tweede nummer „Tancrede", werd zelfs bij het applaus 'n bravo gehoord.; Alle lof aan direc teur en leden. Een goede keus was blijkbaar ook gedaan met het kluchtspel „De Wedu we Hansen". De lachsalvo's volgden el kander op, en na het laatste bedrijf werden de spelers op het aanhoudend applaus nog eens teruggeroepen. Het is een goede gedachte tevens, o,m bij al de zorgen des tijds het pu bliek een avondje op vroolijke kost te onthalen en we twijfelen dan ook niet, of a.s. Zondag, de avond voor gehuwden zal „Concordia" weer geheel gevuld zijn. onverdeeld bewonderd. De Mahomada nen b.v., die deze vrouwen weliswaar als ras- en geloofsgenooten beschou wen, leggen een nadrukkelijke verach ting aan den dag voor het liederlijk vrouwenvolk, dat zich zoo graag bui ten westen drinkt. Beschaving. In weerwil van al het bovenstaande dient men voor de vreemdsoortige we zens van deze streek toch een zekere bewondering te hebben. Hun huizen b.v. zijn uitstekend gebouwd en ver sierd en de binnenkamers worden op gefleurd door kunstig gesneden en ge schilderde beelden. Zij houden van kleuren, ook in hun kleederdracht en dit is vooral te mer ken aan de woning en de kleeren van de Ibu. Het zijn natuurlijk de mannén, die dit alles maken (net als bij ons). Ook de haarpronk van de schoonen staat niet zoo heel ver af van de hij ons bekende en veel beoefende perma nent-wave, al moet hieraan onmiddel lijk worden toegevoegd, dat de water golf wordt verkregen door insmeren met vieze en stinkende oliën en vetten De haaropmaak schijnt hier niet ver van een marteling af te staan, maar of het zóó erg is als in onze kapsalons vinden wij nergens vermeld Zoo ziet u dus, geachte lezeres, dat er voor vrouwen nog andere paradij zen zijn dan hier te lande. Wij willen u niet vragen wat gij verkiezen zoudt als gij zelf mocht beslissen, maar we hebben een vaag vermoeden, dat gij met uw huidig lot wel tevreden zijt en dat gij minder respect voor uw heer gemaal zoudt voelen, als hij niets anders was dan een gehoorzame die naar, die maar eens in 't jaar een bor rel dronk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1932 | | pagina 3