6 4
KEG'S
THEE
TWEEDE BLAD.
VRIJDAG 2ö NOVEMBER 1932
No. 93
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN EN OMSTREKEN
WIERINGER COURANT
Sociaal en Maatschappelijk allerlei.
De Christelijke Vakbeweging.
Naast de Socialistische vakbeweging, die,
zooals wij zagen arbeidt vanuit eigen grond
gedachten en een daarmee verbonden levens-
en wereldbeschouwing, stellen wij nu de zgn.
„Christelijken", d.w.z. die vakbeweging, die
met klem beweerd, dat zij een religieuse basis
heeft.
We beginnen dan met een scheiding te
maken tusschen de Protestantsch Christelij
ke en de Roomsch-Katholiek-Christelijke or
ganisaties. Een scheiding die weer geboren is
uit het verschil aan opvatting inzake de
godsdienstige beginselen, die zich moeten
uitwerken in het sociale leven.
Hoe zal nu een protestantsch christelijk
arbeider kunnen pleiten voor eigen organi
satie Waaruit, uit welk gezichtspunt werd
organisatie daar geboren
Het beste antwoord, dunkt me, heeft Ds.
Talma gegeven in een geschrift „De Arbei
dersbeweging." Op blz. 66 zegt hij „Ik zou
ditwillen afleiden uit de stelling, dat hij
zijn arbeidsleven heeft op te vatten als een
van God hem gegeven roeping. De men-
schen mogen hem zien als een deel van het
proletariaat, van de massahij moet zich
zelf zien als een persoonlijkheid, door God in
de wereld gezet met een roeping tegenover
zichzelf en zijn naaste, of liever tegenover de
naaste en zich zelf. De heerlijkheid van zijn
leven zal tot hem komen in de trouw aan die
ïoeping. De krachten die hij heeft ontvan
gen, lichamelijk en geestelijk, heeft hij in de
vervulling van die roeping te gebruiken op de
plaats waar God hem stelde."
Wie zoo staat kan, en dit is begrijpelijk,
twee dingen die hun rol spelen in de moder
ne vakbeweging niet onderschrijven lo hij
zal nooit uit kunnen gaan van de klasse-
strijd (immers zijn naaste is niet alléén
zijn mede arbeider en 2o hij zal nooit er
kennen, dat men „neutraal" kan zijn, daar
hij meent, dat er ook is een roeping Gods
voor den christen in het maatschappelijk
leven.
Uit deze tegenstelling is de christelijke
vakbeweging geboren, met haar eigen gedach
ten over maatschappelijke vragen.
Hoe heeft zich dit nu ontplooid in de ge
schiedenis
Allereerst moeten we dan weer opmerken,
wat ook reeds gezegd is over 't begin der
moderne vakbeweging men zag in den eer
sten tijd de lijnen niet duidelijk, vermengde
politieke, stands- en vakorganisatie.
Zoo ontstond in 1876 de werkmansbond
„Patrimonium", hoofdzakelijk met een poli
tiek doel, opgericht naast en tegen het alge
meen „Werkliedenverbond." In Patrimonium
hebben we voor ons een standsorganisatie
(werklieden!) die tracht te arbeiden op po
litiek terrein, maar daarnaast het sociale
niet vergeet en zich uitspreekt voor vakorga
nisatie. Bij een dergelijke instelling kan men
licht de verschillende terreinen verwarren.
De Staat is iets anders dan de maatschappij
en een industrie-arbeider zal andere belan
gen hebben dan een landarbeider.
Om kerkelijke redenen (Het uittreden van
Dr. A. Kuijper uit de Hervormde Kerk en de
Stichting der Gereformeerde Kerk geschiedt
in 1886 werd naast „Patrimonium" de
„Christelijk-Nationale Werkmansbond" ge
vormd, werkende voor en binnen de Ned.
Herv. Kerk, (1890). Vanuit de gedachte aan
Vakorganisatie gezien werd hier hetzelfde
gedaan, wat ook van Patrimonium is gezegd,
alleen dat ook nog het oog geslagen werd op
het terrein der Kerk.
Men lette er op het bovenstaande wil
niet zeggen dat én Patrimonium én de
Christelijk-Nationale - Werkmansbond geen
recht van bestaan zouden hebben. Het be-
teekent slechts ditgaat men over tot Vak
organisatie dan zal men dit doen op een an
dere organisatorische basis. Er blijft ver
wantschap de noodzaak van samenwerking
tusschen stands- en vakorganisatie (hetgeen
ook geschiedt in de Besturen bonden, dus een
centraal lichaam en een plaats, waar men
dan een afdeeling van het C. N. V. bestaat)
zal blijven bestaan, maar ieder moet arbeiden
voor eigen doel.
Het historisch verloop is dan ook zoo ge
weest, dat uit de Standsorganisatie de chris
telijke vakbeweging is ontsproten. Zoo heeft
bijv. Patrimonium advies gegeven aan het
voorbereidingscomité van het Sociaal Con-
DE MUILEZEL VAN MEESTER
ARNAUD.
Nicolette, het mooiste kantwerkster
tje van Avignon, de Zuid-Afrikaansche
stad, bevond zich in een moeilijk geval
Twee aanbidders maakten haar het
hofJohan, een arme smid en meester
Arnoud, die een voorname plaats in
het stadsbestuur bekleedde.
Johan was een flinke gespierde jon
ge man, met levendige oogen en een
opgewekten geest. Johan ging altijd te
voet.
Meester Arnoud was vijftig jaar, hij
droeg een bril op zijn langen neus en
men zag hem nooit anders, dan op een
prachtig opgetuigden muilezel met
zilveren belletjes en roode kwasten.
-- Johan, redeneerde Nicodette bij
zich zelf, is wel een aardige jongen. Hij
is flink gebouwd, hij maakt me com
plimentjes, die je gewoonlijk alleen
maar in boeken leest en als hij me
aankijkt, ik weet niet hoe het komt,
maar dan voel ik, dat ik een kleur
krijg..
Het is alleen jammer, dat hij zoo
arm is
Maar meester Arnoud bevalt me
ook wel. Mijn vriendinnen vinden hem
oud en hebben altijd wat van zijn
neus te zeggen, maar dat is enkel ja
loezie.
En dan zijn muilezel. Ik heb nog
gres (1891). Allengs komen dan de verschil
lende vakorganisatie's, waarvoor ik hier en
kele jaartallen noem In 1891 vereenigen
zich de timmerlieden, 1894 de typografen,
1895 de sigarenmakers.
We krijgen dus deze toestand twee stands-
organisatie's, waarvan Patrimonium hoofd
zakelijk, dus niet uitsluitend, Gereformeerd
is terwijl de Chr. Nat. Werkmansbond al
leen Hervormde leden telt en daarnaast,
maar nauw verbonden daarmee, de verschil
lende vakvereenigingen, waarin Hervormden
en Gereformeerden samenwerken.
Het volgende, meest voor de hand liggen
de, wordt ditde verschillende vakvereeni
gingen zullen onderling contact zoeken. Dit-
is dan ook gebeurd en wel in 1901, in welk
jaar het Christelijk-Nationaal Arbeids-Secre-
tariaat werd opgericht. In 't begin had men
met veel moeilijkheden te kampen een aan
eensluiting met de Roomsch-Katholieken in
1908 op interconfessioneele basis (men aan
vaarde den christelijken godsdienst, het gezin
en privaat bezit als de onmisbare grondsla
gen, waarop een gezonde sociaal economische
samenleving kan en moet worden gebouwd)
in een Christelijk Nationaal Vakverbond viel
in 1911 en volgende jaren weer uiteen toch
groeide gestadig aan het ledental. Het Chris
telijk Nationaal Vakverbond (C.N.V.) bleef
bestaan, maar als een confessioneele, dus
Protestantsch-Christelijke centrale voor de
protestantsch christelijke vakvereenigingen
en zet als zoodanig heden ten dage zijn ar
beid met kracht voort.
Na de teekening van de gang van zaken,
nog enkele principieele punten, die uit het
verloop wel blijken, maar toch nadrukkelijk
aan de orde moeten worden gesteld.
Allereerst deze vraag „Volgt uit het wezen
der Vakbeweging, dat alle arbeiders uit het
zelfde vak in één organisatie worden veree-
nigd (Dit is dus het standpunt v. d. mo
derne vakbeweging.)
Vanuit de Christelijke Vakbeweging werd
dit geantwoord (Christ.-Sociaal Congres
A'dam 1905 „De protestantsch-
christelijke arbeiders behooren zich in afzon
derlijke vakvereenigingen te organiseeren,
daar de christen arbeider niet lid kan zijn
van de bestaande neutrale vakvereenigingen,
die staan op het standpunt van den klassen
strijd, en anderzijds, omdat de roomsch-ka-
tholieken zich naar hun beginsel gebonden
achten aan de kerkelijke leiding, die uit den
aard der zaak alleen voor hen kan gelden.
Scheiding tusschen de protestantsche chris
tenen op het gebied der vakvereenigingen is
in beginsel af te keuren."
Men kan over den inhoud van dit antwoord
denken wat men wil, het is in ieder geval
klaar en duidelijk
Een volgende vraag. Wij hebben een nauw
verband gezien tusschen de Moderne Vakbe
weging en de S.D.A.P., (samen hebben zij de
groote pers!); hoe staat de christelijke
vakbeweging tegenover de politiek
Als christelijke vakbeweging bemoeit zij
zich niet met de politiek ieder van haar
leden kan die politieke partij kiezen, die het
best overeen komt met zijn wenschen en ge
dachten omtrent het te voeren beleid in
Staatsaangelegenheden. De Vakbeweging
heeft uitsluitend te doen met de maatschap
pij
Hoe staat het met het „recht van staken"?
In 1890 veroordeelde Patrimonium iedere
werkstaking. Langzamerhand brak zich ech
ter een andere opvatting baan. Werkstaking,
mits alle andere middelen zijn uitgeputde
staking geen politiek doel beoogt alles ver
meden wordt, wat lijkt op Sabotage, wordt
als het recht van den arbeider erkend.
Na een greep uit mogelijke vragen, die bij
tientallen kunnen opkomen, maar hier niet
te behandelen zijn, nog enkele cijfers
1 Januari 1910 19 aangesloten organisaties
met 6.580 leden.
1 Januari 1920 21 aangesloten organisaties
met 70.262 leden
1 Januari 1925 21 aangesloten organisaties
met 50.687 leden
1 Januari 1930 23 aangesloten organisaties
met 72.964 leden
1 Januari 1932 23 aangesloten organisaties
met 103.248 leden.
Van deze 103.248 leden behooren tot de
Ned. Christel. Landarbeidersbond 16870 tot
de Ned. Chr. Fabrieks- en Transportarbei
ders 17877 tot de Bouwvakarbeiders 12.891.
Ook op internationaal gebied heeft de
Christelijke arbeider zich aaneengesloten en
nooit zoo'n mooi opgetuigd dier gezien
maar hij kan het ook doen, hij is rijk
Ik geloof wel, dat ik meer van mees
ter Arnoud houd.
Een licht gedruisch stoorde Nico
lette in haar overpeinzing.
Ze keek op en zag Johan voor zich
staan.
Nicolette, ik kom je goeden dag
zeggen. Ik heb voor twee maanden
werk gekregen in Montpellier. Ik
hoop er veel geld te verdienen. Nico
lette, wil je me beloven
Maar Nicolette viel hem lachend in
in de rede
-- Ik wil je beloven, Johan, dat ik
wel eens aan je liedjes en je vroolijk ge
praat zal denken en ook zal ik je Zon
dags wel missen, want met niemand
dans ik zoo heerlijk als met jou.
Verder beloof ik je niets
Johan's gezicht betrok.
Hij draaide zich om en ging weg
met opgeheven hoofd en veerkrachti-
gen stap. En terwijl Nicolette hem na
keek, kwamen er tranen in haar oogen
Johan, Johan Ik ben dwaas ge
weest, van jou houd ik, van jou alleen!
Maar toch bedacht zij, dat het bijna
twaalf uur was en dat meester Arnoud
volgens zijn gewoonte, wel spoedig op
zijn muilezel voorbij zou komen. Ze
droogde haar tranen en wachtte met 'n
blos van genoegen op den vroolijken
stap en de zilveren belletjes van den
wel in 1920, toen het Internationaal Christe
lijk Vakverbond werd' '^pgericht te Scheve-
ningen. Een permane^ïe zetel kreeg dit te
Utrecht.
Het aantal der bij haar aangesloten leden
is ruim 2.000.000, nog een gering getal tegen
over de 14.000.000 van het I.V.V. Het I.C.V.
(Intern. Christel. Vakverbond) heeft dan ook
tot nu toe tevergeefs gevochten tegen het
.IV.V. om een plaats op de internationale
arbeids conferentie.
(Wordt vervolgd.) FINKENSIEPER.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
Bloedige ruzie met een geestelijke.
In het Poolsche dorp Borosjof be
stond reeds geruimen tijd een strijd
tusschen de orthodoxe boeren en den
geestelijke. Deze strijd is een dezer da
gen in een waar oproer ontaard. De
boeren staken de kerk in brand, omsin
gelden de pastorie en begonnen deze
met steenen te bombardeeren. De in 't
nauw gebrachte geestelijke loste eeni-
ge schoten uit een revolver, waardoor
twee boeren werden gedood, zoodat de
verbittering onder de boeren nog steeg.
Zij staken de pastorie in brand, zoodat
de geestelijke naar buiten moest ko
men, waar hij ernstig werd mishan
deld. Hij zou ongetwijfeld zijn gedood,
indien op het laatste oogenblik niet de
politie was verschenen, die hem uit de
handen van de boeren wist te bevrijden
DOOR BEDELAAR GEDOOD.
Te St. Quen (Noord Frankrijk) vroeg
een bedelaar aan de vrouw van een
boer een aalmoes. Zij weigerde en de
man verwijderde zich onder het uiten
van bedreigingen. Den volgenden dag
kwam hij terug en herhaalde zijn
vraag. Toen hij ook nu weer een weige
rend antwoord kreeg, trok hij een re
volver en schoot de boerin dood.
VEREENIGDE STATEN.
De fatale termijn van 15 Dec. a-s.
Volgens de New - York Herald Tribu
ne zijn de Europeesche landen-schul-
dnnaars verplicht den 15den December
a,s. aan de Vereenigde Staten het vol
gende te betalen, iets waarvoor zij, op
Italië na, vrijwel alle uitstel, zoo niet
afstel hebben gevraagd:
België: 2.125.000 dollar aan rente:
Tsjecho Slowakije: 1:.500.000 doliar
op de hoofdsom;
Estland 111.000 dollar aflossing; en
245.370 dollar aan rente;
Frankrijk 19.261.432 dollar rente
Finland: 58-000 dollar aflossing en
128.535 dollar aan rente;
Groot Brittannië 30.000.000 dollar
aflossing en 65.550.000 dollar aan rente
Hongarije 12.285 dollar aflossing
en 28.4-44 dollar aan rente.
Letland 46.200 dollar aflossing en
102.652 dollar aan rente.
Litauen 92.386 dollar aan. rente.
Polen 1.357.000 dollar aflossing en
3.070.980 dollar aan rente.
Het niet onbelangrijke tol aal-gene
raal bedraagt het lieve sommetje van
124 milioen 934.421 dollar.
1
Stroocartonfabricage in Engeland
Bedreiging der Nederlandsche
Industrie.
Reuter seint uit Londen, dat een
maatschappij is opgericht met 'n kapi
taal van 1 millioen pond sterling tot op
richting van 2 stroocartonfabrieken, in
Berkshire, waartoe besloten is in de
vergadering van de „National Farmers
Union" te Faringdon
Men wijst er op, dat dit de eerste fa
brieken van dien aard in Engeland
zijn, en zij zullen in staat zijn het stroo
carton 120 proc. goedkooper te procudee
ren dan de Ned. fabrieken.
muilezel.
Johan overpeinsde intuschen. dat
het leven hard is voor arme menschen
als hij.
Hij kwam voorbij het raadhuis, waar
alle muilezels van de leden van het
stadsbestuur stonden vastgebonden.
Die van meester Arnoud met de roode
kwasten, liep dadelijk in het oog.
Johan .bedacht, dat het warm was
en een heel eind naar Montpellier en
dat meester Arnaud eigenlijk geen
vriend van hem was. Zonder aarzelen
maakte hij den muilezel van meester
Arnaud los. sprong erop en reed weg.
Het was in het morgenuur doodstil
in alle straten en Johan kwam nie
mand tegen.
Toen meester Arnaud eenige mimi-
ten daarna buiten kwam, miste hij da
delijk zijn muilezel, maar al zijn jam
meren hielp niets, niemand had het
dier gezien.
Van den kerktoren sloeg het twaalf
uur, waarop hij gewend was het met
bloemen versierde raam van NicoleUe
te rijden.
Hij zou toch maar gaan, al was het
dan loopende. Dat zou mischien wel
indruk maken, haar overtuigen van
zijn liefde.
Die gedachte gaf hem moed. Meester
Arnaud haastte zich naar de straat,
waar Nicolette woonde, en hij kwam
BINNENLANDSCH NIEUWS.
HEVIG ONWEER boven Amersfoort
Woensdagmiddag is tijdens 'n hevig
onweer de bliksem ingeslagen in den
Onze Lieve Vrouwe-toren met gevolg,
dat het schakelbord van het electrisch
net en de motor van het klokkenspel
uit elkaar werden geslagen.
Doordat verschillende electrische ge
leidingen in de binnenstad in verbin
ding stonden met den kabel, die naar
den toren leidt, is in verschillende za
ken in de binnenstad de lichtleiding e-
veneens stukgeslagen. Doch dank zij
de hulp van de Prov. Utrechtsche Elec
triciteitsmaatschappij kon men weel
spoedig de zaken verlichten.
OORLOG AAN DE RATTEN.
Het plan de campagne opgemaakt.
Een rattenverdelgingsdag en lezingen.
Het Comité voor bestrijding van de ziekte
van Weill door middel van ratten ver delging
deelt mede, dat het na uitgebreide proefne
mingen en ingewonnen advies bij de voor
aanstaande deskundigen een vaste houding
heeft aangenomen ten aanzien van het toe
te passen rattenverdelgingsmiddel.
Reeds binnen enkele dagen hoopt het Co
mité een gedeelte liggende aan de Zuidzijde
van Rotterdam te ontratten.
Mede uit propaganda-oogpunt zal door het
Comité in navolging van het buitenland
(zooals eenige weken in Engeland) binnen
afzienbaren tijd een rattenverdelgingsdag
organiseeren, waarbij op (elke ingeleverde
rat een premie zal worden gesteld. Men zal
echter geheele ratten dienen te leveren, daar
het comité gevrijwaard wil blijven van dat
gene, wat in het buitenland is voorgekomen,
n.1. dat men een premie stelde op elke „rat
tenstaart", dat tot gevolg had, dat men zoog.
„rattenkweekerijen" oprichtte en rattenstaar
ten verzamelde. Een staart kan men gerui
men tijd bewaren, wat niet het geval is met
een geheelen rat. Door het Comité zullen bul
letins worden verspreid, welke vermelden den
juisten datum, waarop deze verdelgingsdag
zal worden gehouden.
Verder zal het Comité in elk stadsgedeelte
lezingen doen houden.
STROOPER DOODGESCHOTEN.
Te Egmond-Binnen.
Woensdagavond omstreeks halfnegen is te
Egmond-Binnen Krijn Dekker bij het stroo
pen door een jachtopziener doodgeschoten.
Het lijk is in beslag genomen.
Nader meldt men Een strooper was met
zijn broer in de duinen om konijnen te van
gen, toen het tweetal plotseling werd ontdekt
door twee rijksveldwachters. Dezen riepen
hen aan, doch zij gaven geen gehoor aan dit
bevel en wilden vluchten. Daarop schoot een
onbezoldigd rijksveldwachter en raakte den
strooper. Hij werd een naburig huis binnen
gedragen, waar bleek, dat hij reeds dood was.
Het slachtoffer stond goed bekend. De man
was gehuwd en was 25 jaar.
Het gebeurde verwekte in het dorp groote
ontroering.
Een uur na het gebeurde trof de burge
meester, de heer G. Bos, die inmiddels ge
waarschuwd was, het slachtoffer en den da
der in de woning van de weduwe Valkering
te Rinnego, die het jachthuis van den eige
naar van het duingebied bewoont.
Het drama heeft zich afgespeeld in de
Krim, een duingebied in de gemeente Eg
mond-Binnen, op ongeveer een half uur af
stand van de kom der gemeente.
De burgemeester trof den jachtopziener in
een toestand, die eer krankzinnig dan nor
maal genoemd kan worden. Van den bege
leidenden veldwachter, die met den jachtop
ziener op surveillance was, vernam hij, dat
de jachtopziener 100 a 150 m voor den rijks
veldwachter uitgeloopen had. De jachtop
ziener hield de stroopers aan, van wie één
/vluchtte en de ander hem, volgens de bewe
ringen van den jachtopziener, aanviel. De
De strooper gaf den hond van dezen, omdat
het beest hem aanviel, een klap met een
stuk hout, zoodat de hond terugdeinsde, en
den jachtopziener, naar deze beweerde, een
slag op zijn arm. Toen de burgemeester hem
ondervroeg klaagde hij nog steeds over pijn
in den arm.
er aan, buiten adem, met een vuurrood
glimmend gezicht, terwijl de enkele
haartjes die hij nog had, op zijn voor
hoofd plakten.
-- Goeden dag, Nicolette, parel
van Avignon.
Maar Nicolette uitte een kreet en
deinsde van schrik een paar passen
achteruit.
Was dat meester Arnaud Dat kor
te, dikke, oude, leelijke mannetje, dai
de onmogelijkste buigingen stond te
maken
Bent u het meester Arnaud En
uw muilezel, waar is uw muilezel 1
Vraag niet naar mijn muilezel,
Nicolette, ik ben vandaag te voet naar
je toegekomen, als ik je daar pleizier
mee kan doen.
O, als 't u belieft nietMaai*
waar is uw muilezel hield Nicolette
ongeduldig vol.
-- Wat kan je toch mijn muilezel
schelen, Nicolette.
Maar ik wil het je wel zeggen.
Iemand heeft me een poets gebakken
en den ezel zeker ergens anders vast
gemaakt. Maar daar ik niet goed kan
zien
Nicolette deed woedend het raam
dicht.
Kijk dan met je neus die is lang
genoeg, bromde ze.
Wat een vervelende man Ik heb in
eens een hekel aan hem. Kwam Johan
Vlekvrije stevige
Chroömsilver
THEELEPELTJES
of
4 Taartvorkjes
of
Een Theezeefje
Voor 50 punten
uit de pakjes
Overal
verkrijgbaar
De rijksveldwachter had den jachtopziener
hooren roepen en was onmiddellijk in diens,
richting geloopen, maar toen hij twee scho
ten had gehoord, liep hij zoo hard niet meer,
omdat hij wist dat zijn kameraad zenuwach
tig was en omdat hij niet de kans wilde loo-
pen door een verkeerd gericht schot te wor
den getroffen.
Toen hij op de plaats van het onheil ver
scheen, lag de strooper, die in zijn dijbeen
was getroffen, kermend van pijn op den
grond. De jachtopziener beweerde eerst twee
schoten in de lucht te hebben gelost en het
derde pas op het been van zijn aanvaller te
hebben gericht. Volgens een verklaring van
den geneeskundige is de strooper tijdens het
vervoer doodgebloed.
De burgemeester verklaarde, dat de jacht
opziener, die bekend staat als een zenuwach
tig man, niet verhoord kon worden. Hij be
paalde zich er dan ook toe om de revolver in
beslag te nemen. Het lijk is ter sectie-onder
zoek naar Alkmaar gebracht.
Donderdagmorgen werd door den majoor
van de rijksveldwacht den jachtopziener een
verhoor afgenomen.
CONTINGENTEERING
invoer van Metaaldraadlampen.
Bij de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Hollands Noorderkwar
tier, Oudegracht 182 te Alkmaar zijn
voor de belanghebbende importeurs
woonachtig in het District dezer Ka
mer, formulieren verkrijgbaar voor 't
aanvragen van vergunningen voor den
invoer van metaaldraadgloeilampen.
WINKEL. Naar men meldt zullen 4
dames der gymnastiekvereeniging
„Sparta" alhier deelnemen aan de
kamioenwedstrijden van het Neder-
landsch Gymnastiek Verbond te hou
den te Leeuwarden op 18 Deceber a.s.
Als een bijzonderheid wordt mede
gedeeld dat deze vereeniging thans
255 leden telt, niet alleen wordt regel
matig. gymnastiek beoefend, doch te
vens wordt onder leiding van den heer
S. Keesman een cursus gegeven voor
spelleidsters en spelleiders.
maar terug, Maar twee maanden du
ren zoo lang
Twee maanden later kon meester z'n
oogen niet gelooven, toen hij, op de ou
de plaats, zijn muilezel met de roode
kwasten en zilveren belletjes zag
staan.
Hij sprong er vlug op en reed in ga
lop tot aan het venster van Nicolette.
Nicolette, ik heb mijn muilezel,
kom eens kijken
Maar Nicolette kwam niet.
Meester Arnaud keek naar boven en
toen zag hij door de roode geraniums,
Nicolette zitten. Op haar schouder rust
te het hoofd van een jongeman en ze
keken elkaar over-gelukkig aan.
Als protest schudde de ezel zijn kop
en liet de belletjes rinkelen.
Nicolette draaide het hoofd om, zag
Toen stond ze op en verscheen een
meester Arnaud en begon te lachen,
oogenblikje daarna aan de deur, hand
in hand met den jongeman.
Hebt u uw ezel terug, meester
Arnaud Dan hebben we allebei een
gelukkige dag, want ik heb me zooeven
verloofd. Johan heet hij. Komt u op
onze bruiloft, maar dan met uw ezel
hoor.
En lachende stak ze dreigend haar
vinger omhoog.
Meester Arnaud draaide zich om en
reed weg. Het hoofd zóó diep gebogen,
dat zijn neus bijna zijn borst raakte.