Lodc
»n jas
8E8TELS
24e JAARGANG
VRIJDAG 13 JANUARI 1933
No. -l-
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN EN OMSTREKEN
PIJP - TABAK
„DE WAKENDE LEEUW"
J. R. KEUSS.
Laat 125 Alkmaar.
GERECHTIGHEID.
BIJ S. COL TOF.
KANAALWEG
DEN HELDER.
■WIERINGER COURANT
VERSCHIJNT ELKEN
DINSDAG en VRIJDAG.
ABONNEMENTSPRIJS
per 3 maanden f 1.—.
UITGEVER j
CORN. J. BOSKER, WIEBINGE*.
BUREAU
HippolytuihoeJ Wlertnfen.
Telefoon Intercomm. No. 19.
ADVBRTINTIIN
Van 1—9 regel*
Iedere regel meer
1 0.56.
1 0 11
BSSMC3B
VOOR BETERE
TABAKSFABRIEK
BEWEGINGEN VAN DEN
AARDBODEM.
De oude Grieken hielden de aarde voor
een schijf, die op een geweldigen oceaan
dreef. De naïeve voorstelling van den vorm
der aarde, vinden wij nu belachelijk, doch in
één opzicht is zij juistDe zoogenaamde
vastelanden zijn n.L alles behalve vast ze
drijven rond, al is het dan ook niet op zoo
dun-vloeibaars als water. Gelukkig merken
wij daar niets van, evenmin als van het feit,
dat de aarde om haar as draait en zich met
een snelheid van bijna 30 K.M. per seconde
om de zon beweegt.
De theorie der drijvende vastelanden is het
eerst in 1910 geformuleerd door Alfred We-
gener en sindsdien door nauwkeurige waar
nemingen bevestigd. De nieuwste volmaakte
meetinstrumenten hebben interessante dui
gen geleerd. Amerika drijft duidelijk naar
het Westen over 10 jaar zal New York 500
M. verder van ons af liggen dan thans. Doch
Europa is evenmin rustig het onbeweeglijks!,
is Azië.
De vastelanden verplaatsen zich, doordat
de taai-vloeiende magmalaag, waarop zij
drijven, niet overal even dik is en niet overal
dezelfde samenstelling heeft. Die magmalaag
is voor onze begrippen weliswaar vast, doch
men dient er rekening mee te houden, dat op
grootere diepten hoogere temperaturen heer-
schen en dat er in de geologie wordt gerekend
met tijdperken van langen duur. Men kan
het dus beter vergelijken met hars en aspalt,
welke materialen wel bewerkt kunnen wor
den, doch niet volkomen vast zijn.
Een andere interessante omstandigheid is,
dat deze bewegingen der aardkorst niet gelijk
matig plaats vinden, doch volgens een ons
nog onbekend rythme. Misschien spelen ui
terst geringe storingen in de rotatiesnelheid
der aarde er een rol bij, misschien ook in
vloeden van de maan of de zonnevlekken,
wij weten het niet. Vast staat alleen de
groote veranderlijkheid en als de aarde wer
kelijk twee billioen jaar oud is, zooals Jeans
zegt, dan heeft zij meer veranderingen onder
gaan dan een honderdjarige sedert zijn ge
boorte. De wereldkaart zou nog eens en nog
eens door elkaar geworpen zijn, de vastelan
den zouden een rondedans hebben gemaakt
als de stukken op een schaakbord, even lang
zaam en even ingewikkeld.
Zoo ver willen wij niet gaan. Maar er be
staat goede grond voor de veronderstelling,
dat onze werelddeelen vroeger één samen
hangend geheel hebben gevormd. Zoo kan
FEUILLETON.
No. 20.
Op den drempel aarzelde hij een oogenblik.
Graag zou hij haar gevolgd zijn, maar het
scheen hem van meer belang eerst den man
te spreken, die, voor het oogenblik althans,
haar onmiddellijke chef was.
Een kort tikje op een deur, die van boven
tot onder gespleten was en hij bevond zich in
tegenwoordigheid van den officier van ge
zondheid.
Intusschen was de verpleegster teruggeloo-
pen in de richting van het dorp. Voor een
verlaten huisje, dat, naar een gevelsteen te
oordeelen, vroeger een winkel was geweest,
bleef ze een oogenblik staan, keek snel en
onderzoekend om zich heen of niemand haar
zag en trad binnen.
De soldaat, dien zij voor de pastorie had
aangesproken, wachtte er zijne pakken la
gen naast hem op den grond. Zoodra de ver
pleegster binnenkwam, stond hij op en ging
haar zonder een woord te zeggen voor. Zij
volgde. Beiden daalden af in den kelder en
de soldaat stak een klein lantaarntje aan,
dat hij uit den zak haalde.
Bij het flikkerend lichtje keek hij haar
vragend aan.
Er dreigt gevaar, zeide zij kort.
De soldaat knikte.
Ik heb het begrepen. Wie is die man,
die u volgde, monsieur Paul
Door een zonderlinge gedachtenassociatie
gaf hij haar op hetzelfde oogenblik, dat zij
opnieuw samenstonden om een dreigend ge
vaar af te wenden, zonder eenige aarzeling
den naam, dien zij vroeger had aangenomen,
toen zij hun geheele leven had meegeleefd.
Sstwaarschuwde zij.
Niemand kan ons hier hooren, stelde
hij haar gerust. Wat kan ik doen, monsieur
Paul Ik stel mij geheel tot uw dienst, zoo
men de merkwaardige overeenkomsten in
fauna en flora verklaren, welke bijv. bestaan
tusschen Brazilië, Australië en Zuid-Afrika.
Bovendien is de vorming van gebergten door
deze verschuiving der vastelanden op ver
rassend eenvoudige wijze te verklaren.
Vroeger dacht men, dat de gebergte ont
staan waren door het verschrompelen van
de afkoelende aarde. Wanneer men echter
ziet, hoe de gebergten als plooien in de aard
korst in twee smalle banden rondom den
Groote Oceaan liggen en in de Middelland-
sche Zeezöne van Europa en Azië dan kan
men dat moeilijk vergelijken met het ver
schrompelen van een appel. Interessant is
in dit verband de uitlegging van professor
Salomon Calvi van de Heidelbergsche univer
siteit „Als twee vaste landen naar elkaar
toe drijven, drukken zij de kusten van de
tusschenliggende zee op en leggen ze in
plooien, die zich over de vastelanden heen
schuiven. Zoo is de Himalaya ontstaan door
dat Voor-Indië, dat vroeger tot het Zuidelijke
vasteland behoorde, naar Azië toedreef. Zoo
zijn ook de Alpen ontstaan, doordat Afrika
zich met Europa vereenigde. De geologische
grens tusschen Europa en Afrika ligt bij Lo-
carno.
De rustelooze bewegingen van de aardkorst
hebben ook veel belangrijk wetenschappelijk
materiaal verloren doen gaan. Uitgestrekte
landstreken verdwenen onder het zeewater,
andere doken eruit op en de druk der voort
drijvende landmassa's wierp hun oppervlakte
door elkaar of legde haar in plooien tot in
drukwekkende bergketens. Volgens de oscil
latie-theorie van den Berlijnschen professor
Haarmann verkeert de aarde voortdurend in
trilling deze geringe bewegingen kunnen
echter letterlijk bergen verzetten en natuur
rampen veroorzaken. De herhaalde instor
tingen te Lyon kunnen zoo verklaard worden,
evenals de groote aardverschuiving bij Go-
chem aan den Moezel. Tunnels storten op on
verklaarbare wijze in, evenals de wanden van
steengroeven, terwijl door geringe verschui
vingen gassen kunnen ontsnappen naar
mijngangen om daar vreeselijke rampen te
veroorzaken.
Auto rijdt te Obdam op een groepje
kinderen in.
TWEE KINDEREN GEDOOD EN TWEE
NIET ERNSTIG GEWOND.
Dinsdagmiddag kwart over vier heeft er te
Obdam een ernstig auto-ongeval plaats ge
had, dat aan twee kinderen, een 5-jarig
meisje van den slager C. Konijn en een 10-
jarig meisje van den caféhouder J. Dekker
aldaar, het leven heeft gekost.
De 20-jarige brandstoffenscharrelaar H.
Uriot uit Amsterdam had met zijn kameraad
in de gemeente steenkolen uitgevent en reed
(de man had juist de laatste kolen verkocht)
met zijn oud vracht-Ford-autotje in de rich
ting Spanbroek, toen hij tegenover den sla
ger Konijn, naar hij beweert, moest uitwij
ken voor een kind, dat stond voor een hoop
puin, hetwelk in de gemeente overal langs
den weg ligt voor wegverbreeding. De man
zwenkte, volgens zijn verklaring en die van
zijn kameraad, zeer snel en zoover mogelijk
naar links, met het gevolg, dat de voorban
den van zijn auto sprongen en de rechter
voorband van het wiel afliep. De man schijnt
toen zijn positieven kwijt te zijn geraakt, met
het noodlottig gevolg, dat hij een 25 M. ver
der op een groepje kinderen inreed, aan de
andere zijde van den weg tegenover het café
van den heer Dekker.
Een 5-jarig dochtertje van den slager Ko
nijn, Annie, een van de zes uit het gezin,
werd onmiddellijk gedood, het 10-jarig doch
tertje Lies je van den caféhouder Dekker, op
één na het oudste van de 12 kinderen uit het
gezin, werd ernstig gewond, haar vier-jarig
als altijd.
Zij legde hem snel de hand op den schou
der.
Luister. Zij zijn hem op het spoor. Van
nacht om twaalf uur zullen ze vertrekken. Ik
ben, zoodra ik het wist, naar den officier van
gezondheid gegaan en heb gevraagd mij on
middellijk naar het front te laten terug
gaan hij heeft geweigerd. En hij moét ge
waarschuwd worden en ik wil naar hem toe.
Ja.
Er is maar één ding, dat ik doen kan.
Ga je van avond mee met het levensmidde
lentransport
Ja, om tien uur.
Goed. Neem mij mee als hulpchauffeur.
Ik zal hier blijven wachten, totdat je mij een
uniform bezorgt. Is het mogelijk, dat je nog
voor vanavond hier terugkomt
Natuurlijk, monsieur Paul. Maar, men
zal u aan de herberg missen.
Geen nood. Ik heb reeds aan de la mère
Delarue gezegd, dat ik niet vóór den avond
terug kon zijn en als ze mij beginnen te zoe
ken, ben ik al weg. Maak nu gauw dat je weg
komt, voordat ze naar jou ook gaan zoeken.
Zeer goed, monsieur Paul. Alleen, de au
to, die om middernacht vertrekt, rijdt na
tuurlijk veel harder dan onze transportwa
gen, hoe wilt u dan.
Ik heb er aan gedacht. Zorg, dat je zelf
stuurt en dat onze wagen vooraan is. Op een
half uur afstand van hier wordt de weg zoo
smal, dat twee auto's elkaar slechts met
moeite kunnen passeeren. Je blijft eenvoudig
midden op den weg en weigert uit te wijken,
omdat het gevaarlijk is. Dan moet de auto
wel achterblijven en komt even na ons aan.
Eén oogenblik is voldoende
Frangois knikte.
In orde. Alles zal gaan zooals u het
wenscht.
Hij rolde een vat, dat in een hoek lag wat
naar voren, zoodat „monsieur Paul" er op
kon gaan ziten, legde nog een nieuwe kaars
gereed en verliet haar, de deur zorgvuldig
achter zich sluitende.
Bij de straatdeur zag hij voorzichtig eerst
DAMES en HEEREN koopt uw
broertje Jan kreeg schaafwonden aan het
hoofd en werd bewusteloos geslagen, terwijl
het 10-jarig dochtertje van den heer G. Neef
jes schaafwonden aan haar gezicht en bee-
nen opliep.
De rijksveldwachter Noot en de gemeente
veldwachter Diepen waren spoedig ter
plaatse.
Dr. Conijn uit Hensbroek verleende de
eerste geneeskundige hulp. Iets later kwam
ook dr. Lohman ter plaatse. Beide genees-
heeren constateerden bij gewonde Liesje Dek
ker een ernstige schedelfractuur en wel in
die mate, dat het geval vrijwel hopeloos was
en vervoer naar een ziekenhuis niet mogelijk
was. Het meisje overleed dan ook des nachts
zonder tot bewustzijn te zijn gekeerd.
De chauffeur was na het geval dermate on
der den indruk van het gebeurde dat hij op
de vlucht was geslagen. De rijkspolitie was
zoo verstandig den man door zijn kameraad
te laten ophalen en stelde hem op voorzich
tige wijze in kennis met de gevolgen van het
gebeiirde. De man was zeer zenuwachtig,
doch werd des avonds om 9 uur op last van
den officier van justitie, aangezien geen dood
door schuld kwam vast te staan, in vrijheid
gesteld.
De auto werd echter in beslag genomen. Uit
het ingestelde onderzoek kwam vast te staan,
dat de remmen van den auto in orde waren.
Vermoedelijk heeft de man, door den schrik
getroffen van de remmen geen gebruik ge
maakt. Voorts kon geconstateerd worden, dat
de banden van den auto in goede conditie
verkeerden, zoodat vermoedelijk de lezing
van den chauffeur en zijn vriend wel de
juiste is.
De politie die heden nog een uitgebreid
nader onderzoek instelde, heeft althans nog
niemand gesproken, die een andere lezing van
het geval heeft gegeven. Hoewel het ongeval
op een plaats gebeurde, waar aan beide kan
ten huizen staan, heeft geen der omwonen
den iets van het geval gezien. Wel waren er
onmiddellijk na het gebeurde veel menschen
aanwezig, doch tijdens het gebeurde hebben
zich blijkbaar, buiten de kinderen, geen men
schen op den weg bevonden.
Tragisch bij dit gebeuren was, dat de ou
ders van het vijfjarig slachtoffer juist op de
fiets waren uitgegaan en pas om 7 uur terug
keerden. De menschen houden zich dapper
in het verlies dat hun trof. Met tranen in de
oogen vertelde de moeder ons vanmorgen dat
Annie altijd zoo'n lief kind was geweest. Met
Nieuwjaar was zij de eenige die den Nieuw-
jaarswensch geheel uit het hoofd kende. Nu
was haar lieveling er niet meer, doch haar
troost was, dat ze haar in handen van God
wist.
Ook in het gezin van den heer Dekker
heerschte groote smart over het verlies dat
hun trof. Niet alleen het meisje lag na het
ongeluk buiten bewustzijn, doch dit was ook
het geval met de vierjarige Jantje, die
's nachts om half drie het bewustzijn her
kreeg.
Het meisje, dat, zonder tot bewustzijn te
zijn gekeerd, des nachts overleed, was, hoe
wel slechts 10 jaar, op één na de oudste uit
het gezin. De moeder vertelde ons, gebroken
door de smart over dit verlies, de mooiste
herinneringen van haar kleintje. Hoe meer
kinderen men heeft, aldus de vrouw, hoe
meer men er aan gehecht is. Ook haar troost
was echter haar wetenschap, dat haar lieve-
even door de reet. Ginds in de dorpstraat
liep de man, in wien hij zooeven reeds in-
stincmatig een vijand gevoeld had. Hij wacht
te, totdat de man de herberg was binnenge
gaan en trad toen haastig naar buiten.
Met een ontevreden gezicht liep de burger
in de gelagkamer van de herberg op en neer.
Die tocht naar den officier van gezondheid
was absoluut overbodig geweest. Hij had
reeds uit eigen beweging die verpleeg
ster verlof geweigerd. En in plaats van wa
ter in de zee te dragen had hij beter gedaan
haar in het oog te houden. Want vertrouwen
deed hij haar niet, zonder dat hij zelf kon
zeggen waarom. En nu was ze verdwenen.
Hier in de herberg was ze niet. De herber
gierster vertelde, dat ze wel niet vóór tien
uur zou thuis komen. MooiWie weet wat
ze uitvoerde in dien tusschentijd Dom had
hij gedaan. En hij had er zich nogal zoo op
beroemd dat hij gedurende dit geheele lange,
vervelende, weinig loonende onderzoek nog
geene enkele vergissing gemaakt had. En nu
hij bijna aan het einde van zijne moeite was
die met een goeden uitslag beloond zou wor
den, o zeker beging hij eene fout. Want eene
fout v/as het, dat voelde hij bij intuïtie, dat
hij het spoor van die verpleegster was kwijt
geraakt
Maar spoedig stelde hij zich gerust. Zoo
veel kon ze toch in dit afgelegen nest van
een dorp niet uitrichten en vannacht om mid
dernacht vertrok hij naar het einddoel van
zijn reis.
Hij begaf zich nu naar de kamer, die voor
hem en zijn reisgezel in gereedheid was ge
bracht en trachtte den overigen tijd van on
geduldig wachten zoo goed mogelijk door te
brengen.
Even na negenen werd de stilte bulten ver
broken door dreunende voetstappen, hotsen
de wagens, paardengetrappel, het tuffen van
auto's, geschreeuwde bevelen. Het was het le
vensmiddelentransport, dat zich gereedmaak
te tot vertrekken.
Hij liep naar beneden en naar buiten om
te kijken. Een lange rij auto's stond voor het
vertrek gereed op het marktplein. Soldaten
ling in Gods hand was.
In het dorp heerscht groote deernis met de
ouders van de slachtoffers, doch eveneens
met den chauffeur, die een ongelukkigen in
druk heeft gemaakt. Men was overtuigd, dat
den man geen schuld treft, al zal een nog
nader onderzoek vast moeten komen te
staan of hier nog sprake is van een overtre
ding der motor- en rijwielwet en diep over
tuigd dat dit droevig gebeuren het leven van
den man zal blijven drukken.
Moge iedere automobilist hieruit de leering
trekken, dat in bebouwde kommen niet voor
zichtig genoeg gereden kan worden.
Iedere automobilist doet verstandig niet te
zeer te vertrouwen op de reclame van fabri
kanten, die aangeven, dat hun wagens met
een snelheid van 80 K.M. en meer binnen en
kele meters tot staan zijn te brengen. Men
bedenke steeds, dat het springen van een
band of het vastloopen van de stuurinrich
ting, gevolgen kan hebben, die de beste fa
brikant niet kan voorzien. Alkm. Cr.t
BUITENLANDSCH NIEUWS.
Rotterdam in het hart van Frankrijk.
Een vlucht in den mist.
Zaterdagmorgen om 10 uur 20 ver
trok een toestel van do Farmanlijn,
bestuurd door den piloot Guy, van het
vliegveld Schiphol voor 'n vlucht naar
Brussel en Parijs. Kort na het vertrek
kreeg de piloot bericht, dat boven Ant
werpen en Brussel dichte mist hing.
Hij besloot daarom een tusschenlan-
ding te maken op het vliegveld Waal
haven. De twee passagiers, die in het
vliegtuig zaten, stapten uit, toen zij
vernamen, dat het zicht te slecht was
om door te vliegen. Kort daarop arri-
veerde op Waalhaven een vliegtuig
uil Londen, waarin drie passagiers za
ten, die eveneens naar Parijs moesten.
Ook deze passagiers kregen dezelfde
mededeeling. Nadat men geruimen tijd
op beter weer had gewacht en men
reeds aanstalten maakte om de verde
re reis per trein te maken, besloot de
heer Guy, toch op te stijgen.
Omstreeks kwart over twee arriveer
de het toestel te Brussel, voor een kort
oponthoud. Nauwelijks was het weer
in de lucht of het zat dik in de mist.
De mist bleef aanhouden. De passa
giers meenden, dat het toestel reeds
diep in Frankrijk was. Opeens ver
scheen in de diepte, onder de wolken
flarden, een dorp met een Hollandsch
kerkje en even later landde het vlieg
tuig op een groen veld. Le Bourget
Men was blij, eindelijk de vlieghaven
van Parijs bereikt te hebben. Nu nog
een ritje naar de boulevards Maar
wat was dat Men hoorde Hollandsch
spreken, men zag de gebouwen van
Waalhaven.
Geen wonder, dat de reizigers zeer
verbaasd waren.
liepen heen en weer, de chauffeurs bogen
zich over hunne machines. De jonge officier
van dien middag, met wien hij over de ver
pleegster had gesproken, commandeerde ze
en riep verschillende namen op. De burger
kwam naast hem staan en keek toe.
Op de eerste auto klauterde de chauffeur,
een korporaal volgde hem en nam naast hem
plaats. Beiden liepen rakelings naast hem
heen.
Wie is dat vroeg hij haastig, op het oo
genblik, dat de militairen op de auto klom
men.
Weet ik het antwoordde de luitenant
ongeduldig, geërgerd door het optreden van
„dien burger." Denkt u dat ik al mijne man
netjes bij naam en toenaam ken
Maar het is van het hoogste belang, dat
ik weet
De luitenant keek hem nijdig aan, maar
riep toch
Hé, Francois, wien heb je daar bij je
Korporaal Mouton, luitenant, assistent
chauffeur. We zitten met ons drieën chauf
feurs op iederen wagen, voor geval van onge
lukken, weet u.
In orde, vooruit Jongens 1 Uit den weg,
mijnheer
De luitenant liet het convool passeeren,
sprong op zijn paard en stuurde het naast
den voorsten wagen.
Zonder een enkel licht kroop de rij wagens
voort als een zwarte slang over den duisteren
weg.
Ze vorderden niet hard, want de chauffeurs
moesten scherp uitzien en de ongelijke weg
was vol moeilijkheden, terwijl een pauze
uren oponthoud zou kunnen veroorzaken.
Frangols, die als een buitengewoon behen
dig chauffeur bekend stond, kreeg dan ook
meestal de leiding van een transportcolonne
en het had niemand verwonderd, toen hU
zich vanavond uit eigen beweging aan het
hoofd er van stelde.
Het was reeds lang na middernacht toen
ze nog maar even voorbij de brug waren, die
ongeveer zich halfweg bevond. Nog stiller
dan eerst gingen ze voort. De soldaten spra-
Resultaten met
Bertels' Kunstkorrel:
Voordeden: sterker kuikens en pluimvee,
korter rul. méér wintereieren, méér en grooter
kwaliteits-elcren. arbeid- cn voederbcsparend»
voedering, lager productiekosten van het el
„R^tio" 1, 2. 3 Piepkuiken meitrorden:
„Ratio" 1. Opfokv. 1-30 dagen f 6.75 p. 50 Kg.
..Ratio" 2. Kunstk. 4-8 weken f6.50 50
„Ratio" 3. Kunstk. 8-12 f6.20,. 50
Maximum vlcesch- cn vetvorming.
Minimum voederkosten en arbeid.
Men kan nu gerust eenige dagen van huis
gaande gevulde voederbak verxorgd het
pluimvee cn Bertels' Patentlegneat (kan
kjppenh. zelf maken) vergaart de eieren en
oor komt breuk, eierpikken en bevuiling.
Nu kan, neen zal! iedereen Bertels' Kunst
korrel en Ratio mestvoeders voeren.
Brochure pluimvee en eierlijsten gratis.
Bestel bij Uw leverancier in Uwe plaatst
indien daar niet voorradig direct a.d. fabriek.
Weigert namaak, let op ons Loodje!
Oliefabriekcn N.V., Amsterdam
De oorzaak van deze geschiedenis
was het feit, dat kort na de opstijging
te Brussel het radiotoestel defect was
geraakt, waardoor de piloot geen enkel
weerbericht kon krijgen, terwijl hij het
niet aandorst, door te vliegen. Hij be
sloot toen, terug te keeren naar Waal
haven.
De waarschuwende kat.
In navolging van de reddende ganzen
van het Capitol heeft Zaterdagnacht
een kat zich verdienstelijk gemaakt
als brandwaarschuwer. In pand b'0 aan
den Zinkerweg te Botterdam was een
dubbele schoorsteenbrand ontstaan.
Deze woedde op de eerste étage zoo era
stig, dat het vuur reeds dichten rook
in de slaapkamer van de bewoners per
ste. Deze sliepen echter zoo vast, dat zij
van het een en ander niets bemerk*. *n.
De kat, die eveneens in de slaapkamer
was, sprong echter op het bed en wist
loor schreeuwen en krabben de sla
pende huisgenooten te wekken, zoodat
ze tijdig hun imaatregclen konden ne
men, en de brandweer waarschuwen.
De gefingeerde overval te
Znid-Beierland.
Een angstige boerenknecht.
Zaterdagavond is de Hoeksche Waard
wederom in rep en roer gebracht door
het bericht, dat in den stal van de boer-
Jerij van den landbouwer Kaptein te
Zuid-Beierland de knecht door twee
mannen w as overvallen.
Al spoedig is gebleken, dat het geval
een gevolg is geweest van den schrik on
der de bevolking van de eilanden ont
staan, na den moord op den landbou
wer De Reus bij Numansdorp.
De boerenknecht K. in dienst van
Kaptein en wonende in 'n huisje dicht
bij de boerderij gelegen, moest op de
boerderij blijven, omdat de baas van
huis moest. De knecht heeft in de
ken slechts fluisterend en allen zagen scherp
uit. De nacht was wonderlijk stil, er was geen
gedonderd van geschut, geen gebrom van
vliegmachines, geen geknetter van machine
geweren en geen geraas van granaten.
Plotseling klonk achter de colonne een
luid, woest getoeter.
Geërgerd deed de luitenant zijn paard kee
ren.
Wat is dat voor onzin Zijn ze nu heele-
maal gek geworden Moeten we met alle ge
weld de aandacht trekken en dat Juist nu
alles rustig is en we zoo'n prachtige kans
hadden ongehinderd er door te komen De
kerel, die me dat levert, zal zijn straf niet
ontgaan.
Frangois en zijn assistent stootten elkaar
eens even aan.
Dat 's nooit een militair, luitenant.
Maar de luitenant hoorde het niet, reeds
was hij naar het einde van de colonne gere
den.
Wat is datbegon hij.
Maar nog eer hij verder kon gaan, antwoord
de de chauffeur
Dat is een civiele auto, luitenant, met
een vrijgeleide om door te reizen naar de
eerste linies. Maar daarom behoeven ze niet
zoo'n heidensch leven te maken. Ze willen
passeeren, alleen zie ik niet in, hoe dat hier
op dien smallen weg moet gebeuren.
De officier bracht zijn paard naast den ra
cewagen, die tuffend en als van ongeduld
trillend achter den zwaren vrachtauto reed.
Mijnheer, ik verbied u een dergelijk la
waai op den weg.
Mijnheer, ik moet passeeren en daarvoor
moet ik signalen geven.
Ik herhaal u, dat ik dergelijke signalen
verbied. U brengt de veiligheid van het con-
vooi in gevaar. Of passeeren mogelijk is weet
ik niet, dat zal ik laten onderzoeken en u
kunt zich verder schikken naar de omstan
digheden. In leder geval wil ik u zeggen, dat
ik korte wetten met u zal maken, wegens het
geven van signalen aan den vijand, wanneer
ik uw getoeter nog ééns hoor
(Wordt vervolgd.*