Lodc »n jas 8E8TELS 24e JAARGANG VRIJDAG 13 JANUARI 1933 No. -l- NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN PIJP - TABAK „DE WAKENDE LEEUW" J. R. KEUSS. Laat 125 Alkmaar. GERECHTIGHEID. BIJ S. COL TOF. KANAALWEG DEN HELDER. ■WIERINGER COURANT VERSCHIJNT ELKEN DINSDAG en VRIJDAG. ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden f 1.—. UITGEVER j CORN. J. BOSKER, WIEBINGE*. BUREAU HippolytuihoeJ Wlertnfen. Telefoon Intercomm. No. 19. ADVBRTINTIIN Van 1—9 regel* Iedere regel meer 1 0.56. 1 0 11 BSSMC3B VOOR BETERE TABAKSFABRIEK BEWEGINGEN VAN DEN AARDBODEM. De oude Grieken hielden de aarde voor een schijf, die op een geweldigen oceaan dreef. De naïeve voorstelling van den vorm der aarde, vinden wij nu belachelijk, doch in één opzicht is zij juistDe zoogenaamde vastelanden zijn n.L alles behalve vast ze drijven rond, al is het dan ook niet op zoo dun-vloeibaars als water. Gelukkig merken wij daar niets van, evenmin als van het feit, dat de aarde om haar as draait en zich met een snelheid van bijna 30 K.M. per seconde om de zon beweegt. De theorie der drijvende vastelanden is het eerst in 1910 geformuleerd door Alfred We- gener en sindsdien door nauwkeurige waar nemingen bevestigd. De nieuwste volmaakte meetinstrumenten hebben interessante dui gen geleerd. Amerika drijft duidelijk naar het Westen over 10 jaar zal New York 500 M. verder van ons af liggen dan thans. Doch Europa is evenmin rustig het onbeweeglijks!, is Azië. De vastelanden verplaatsen zich, doordat de taai-vloeiende magmalaag, waarop zij drijven, niet overal even dik is en niet overal dezelfde samenstelling heeft. Die magmalaag is voor onze begrippen weliswaar vast, doch men dient er rekening mee te houden, dat op grootere diepten hoogere temperaturen heer- schen en dat er in de geologie wordt gerekend met tijdperken van langen duur. Men kan het dus beter vergelijken met hars en aspalt, welke materialen wel bewerkt kunnen wor den, doch niet volkomen vast zijn. Een andere interessante omstandigheid is, dat deze bewegingen der aardkorst niet gelijk matig plaats vinden, doch volgens een ons nog onbekend rythme. Misschien spelen ui terst geringe storingen in de rotatiesnelheid der aarde er een rol bij, misschien ook in vloeden van de maan of de zonnevlekken, wij weten het niet. Vast staat alleen de groote veranderlijkheid en als de aarde wer kelijk twee billioen jaar oud is, zooals Jeans zegt, dan heeft zij meer veranderingen onder gaan dan een honderdjarige sedert zijn ge boorte. De wereldkaart zou nog eens en nog eens door elkaar geworpen zijn, de vastelan den zouden een rondedans hebben gemaakt als de stukken op een schaakbord, even lang zaam en even ingewikkeld. Zoo ver willen wij niet gaan. Maar er be staat goede grond voor de veronderstelling, dat onze werelddeelen vroeger één samen hangend geheel hebben gevormd. Zoo kan FEUILLETON. No. 20. Op den drempel aarzelde hij een oogenblik. Graag zou hij haar gevolgd zijn, maar het scheen hem van meer belang eerst den man te spreken, die, voor het oogenblik althans, haar onmiddellijke chef was. Een kort tikje op een deur, die van boven tot onder gespleten was en hij bevond zich in tegenwoordigheid van den officier van ge zondheid. Intusschen was de verpleegster teruggeloo- pen in de richting van het dorp. Voor een verlaten huisje, dat, naar een gevelsteen te oordeelen, vroeger een winkel was geweest, bleef ze een oogenblik staan, keek snel en onderzoekend om zich heen of niemand haar zag en trad binnen. De soldaat, dien zij voor de pastorie had aangesproken, wachtte er zijne pakken la gen naast hem op den grond. Zoodra de ver pleegster binnenkwam, stond hij op en ging haar zonder een woord te zeggen voor. Zij volgde. Beiden daalden af in den kelder en de soldaat stak een klein lantaarntje aan, dat hij uit den zak haalde. Bij het flikkerend lichtje keek hij haar vragend aan. Er dreigt gevaar, zeide zij kort. De soldaat knikte. Ik heb het begrepen. Wie is die man, die u volgde, monsieur Paul Door een zonderlinge gedachtenassociatie gaf hij haar op hetzelfde oogenblik, dat zij opnieuw samenstonden om een dreigend ge vaar af te wenden, zonder eenige aarzeling den naam, dien zij vroeger had aangenomen, toen zij hun geheele leven had meegeleefd. Sstwaarschuwde zij. Niemand kan ons hier hooren, stelde hij haar gerust. Wat kan ik doen, monsieur Paul Ik stel mij geheel tot uw dienst, zoo men de merkwaardige overeenkomsten in fauna en flora verklaren, welke bijv. bestaan tusschen Brazilië, Australië en Zuid-Afrika. Bovendien is de vorming van gebergten door deze verschuiving der vastelanden op ver rassend eenvoudige wijze te verklaren. Vroeger dacht men, dat de gebergte ont staan waren door het verschrompelen van de afkoelende aarde. Wanneer men echter ziet, hoe de gebergten als plooien in de aard korst in twee smalle banden rondom den Groote Oceaan liggen en in de Middelland- sche Zeezöne van Europa en Azië dan kan men dat moeilijk vergelijken met het ver schrompelen van een appel. Interessant is in dit verband de uitlegging van professor Salomon Calvi van de Heidelbergsche univer siteit „Als twee vaste landen naar elkaar toe drijven, drukken zij de kusten van de tusschenliggende zee op en leggen ze in plooien, die zich over de vastelanden heen schuiven. Zoo is de Himalaya ontstaan door dat Voor-Indië, dat vroeger tot het Zuidelijke vasteland behoorde, naar Azië toedreef. Zoo zijn ook de Alpen ontstaan, doordat Afrika zich met Europa vereenigde. De geologische grens tusschen Europa en Afrika ligt bij Lo- carno. De rustelooze bewegingen van de aardkorst hebben ook veel belangrijk wetenschappelijk materiaal verloren doen gaan. Uitgestrekte landstreken verdwenen onder het zeewater, andere doken eruit op en de druk der voort drijvende landmassa's wierp hun oppervlakte door elkaar of legde haar in plooien tot in drukwekkende bergketens. Volgens de oscil latie-theorie van den Berlijnschen professor Haarmann verkeert de aarde voortdurend in trilling deze geringe bewegingen kunnen echter letterlijk bergen verzetten en natuur rampen veroorzaken. De herhaalde instor tingen te Lyon kunnen zoo verklaard worden, evenals de groote aardverschuiving bij Go- chem aan den Moezel. Tunnels storten op on verklaarbare wijze in, evenals de wanden van steengroeven, terwijl door geringe verschui vingen gassen kunnen ontsnappen naar mijngangen om daar vreeselijke rampen te veroorzaken. Auto rijdt te Obdam op een groepje kinderen in. TWEE KINDEREN GEDOOD EN TWEE NIET ERNSTIG GEWOND. Dinsdagmiddag kwart over vier heeft er te Obdam een ernstig auto-ongeval plaats ge had, dat aan twee kinderen, een 5-jarig meisje van den slager C. Konijn en een 10- jarig meisje van den caféhouder J. Dekker aldaar, het leven heeft gekost. De 20-jarige brandstoffenscharrelaar H. Uriot uit Amsterdam had met zijn kameraad in de gemeente steenkolen uitgevent en reed (de man had juist de laatste kolen verkocht) met zijn oud vracht-Ford-autotje in de rich ting Spanbroek, toen hij tegenover den sla ger Konijn, naar hij beweert, moest uitwij ken voor een kind, dat stond voor een hoop puin, hetwelk in de gemeente overal langs den weg ligt voor wegverbreeding. De man zwenkte, volgens zijn verklaring en die van zijn kameraad, zeer snel en zoover mogelijk naar links, met het gevolg, dat de voorban den van zijn auto sprongen en de rechter voorband van het wiel afliep. De man schijnt toen zijn positieven kwijt te zijn geraakt, met het noodlottig gevolg, dat hij een 25 M. ver der op een groepje kinderen inreed, aan de andere zijde van den weg tegenover het café van den heer Dekker. Een 5-jarig dochtertje van den slager Ko nijn, Annie, een van de zes uit het gezin, werd onmiddellijk gedood, het 10-jarig doch tertje Lies je van den caféhouder Dekker, op één na het oudste van de 12 kinderen uit het gezin, werd ernstig gewond, haar vier-jarig als altijd. Zij legde hem snel de hand op den schou der. Luister. Zij zijn hem op het spoor. Van nacht om twaalf uur zullen ze vertrekken. Ik ben, zoodra ik het wist, naar den officier van gezondheid gegaan en heb gevraagd mij on middellijk naar het front te laten terug gaan hij heeft geweigerd. En hij moét ge waarschuwd worden en ik wil naar hem toe. Ja. Er is maar één ding, dat ik doen kan. Ga je van avond mee met het levensmidde lentransport Ja, om tien uur. Goed. Neem mij mee als hulpchauffeur. Ik zal hier blijven wachten, totdat je mij een uniform bezorgt. Is het mogelijk, dat je nog voor vanavond hier terugkomt Natuurlijk, monsieur Paul. Maar, men zal u aan de herberg missen. Geen nood. Ik heb reeds aan de la mère Delarue gezegd, dat ik niet vóór den avond terug kon zijn en als ze mij beginnen te zoe ken, ben ik al weg. Maak nu gauw dat je weg komt, voordat ze naar jou ook gaan zoeken. Zeer goed, monsieur Paul. Alleen, de au to, die om middernacht vertrekt, rijdt na tuurlijk veel harder dan onze transportwa gen, hoe wilt u dan. Ik heb er aan gedacht. Zorg, dat je zelf stuurt en dat onze wagen vooraan is. Op een half uur afstand van hier wordt de weg zoo smal, dat twee auto's elkaar slechts met moeite kunnen passeeren. Je blijft eenvoudig midden op den weg en weigert uit te wijken, omdat het gevaarlijk is. Dan moet de auto wel achterblijven en komt even na ons aan. Eén oogenblik is voldoende Frangois knikte. In orde. Alles zal gaan zooals u het wenscht. Hij rolde een vat, dat in een hoek lag wat naar voren, zoodat „monsieur Paul" er op kon gaan ziten, legde nog een nieuwe kaars gereed en verliet haar, de deur zorgvuldig achter zich sluitende. Bij de straatdeur zag hij voorzichtig eerst DAMES en HEEREN koopt uw broertje Jan kreeg schaafwonden aan het hoofd en werd bewusteloos geslagen, terwijl het 10-jarig dochtertje van den heer G. Neef jes schaafwonden aan haar gezicht en bee- nen opliep. De rijksveldwachter Noot en de gemeente veldwachter Diepen waren spoedig ter plaatse. Dr. Conijn uit Hensbroek verleende de eerste geneeskundige hulp. Iets later kwam ook dr. Lohman ter plaatse. Beide genees- heeren constateerden bij gewonde Liesje Dek ker een ernstige schedelfractuur en wel in die mate, dat het geval vrijwel hopeloos was en vervoer naar een ziekenhuis niet mogelijk was. Het meisje overleed dan ook des nachts zonder tot bewustzijn te zijn gekeerd. De chauffeur was na het geval dermate on der den indruk van het gebeurde dat hij op de vlucht was geslagen. De rijkspolitie was zoo verstandig den man door zijn kameraad te laten ophalen en stelde hem op voorzich tige wijze in kennis met de gevolgen van het gebeiirde. De man was zeer zenuwachtig, doch werd des avonds om 9 uur op last van den officier van justitie, aangezien geen dood door schuld kwam vast te staan, in vrijheid gesteld. De auto werd echter in beslag genomen. Uit het ingestelde onderzoek kwam vast te staan, dat de remmen van den auto in orde waren. Vermoedelijk heeft de man, door den schrik getroffen van de remmen geen gebruik ge maakt. Voorts kon geconstateerd worden, dat de banden van den auto in goede conditie verkeerden, zoodat vermoedelijk de lezing van den chauffeur en zijn vriend wel de juiste is. De politie die heden nog een uitgebreid nader onderzoek instelde, heeft althans nog niemand gesproken, die een andere lezing van het geval heeft gegeven. Hoewel het ongeval op een plaats gebeurde, waar aan beide kan ten huizen staan, heeft geen der omwonen den iets van het geval gezien. Wel waren er onmiddellijk na het gebeurde veel menschen aanwezig, doch tijdens het gebeurde hebben zich blijkbaar, buiten de kinderen, geen men schen op den weg bevonden. Tragisch bij dit gebeuren was, dat de ou ders van het vijfjarig slachtoffer juist op de fiets waren uitgegaan en pas om 7 uur terug keerden. De menschen houden zich dapper in het verlies dat hun trof. Met tranen in de oogen vertelde de moeder ons vanmorgen dat Annie altijd zoo'n lief kind was geweest. Met Nieuwjaar was zij de eenige die den Nieuw- jaarswensch geheel uit het hoofd kende. Nu was haar lieveling er niet meer, doch haar troost was, dat ze haar in handen van God wist. Ook in het gezin van den heer Dekker heerschte groote smart over het verlies dat hun trof. Niet alleen het meisje lag na het ongeluk buiten bewustzijn, doch dit was ook het geval met de vierjarige Jantje, die 's nachts om half drie het bewustzijn her kreeg. Het meisje, dat, zonder tot bewustzijn te zijn gekeerd, des nachts overleed, was, hoe wel slechts 10 jaar, op één na de oudste uit het gezin. De moeder vertelde ons, gebroken door de smart over dit verlies, de mooiste herinneringen van haar kleintje. Hoe meer kinderen men heeft, aldus de vrouw, hoe meer men er aan gehecht is. Ook haar troost was echter haar wetenschap, dat haar lieve- even door de reet. Ginds in de dorpstraat liep de man, in wien hij zooeven reeds in- stincmatig een vijand gevoeld had. Hij wacht te, totdat de man de herberg was binnenge gaan en trad toen haastig naar buiten. Met een ontevreden gezicht liep de burger in de gelagkamer van de herberg op en neer. Die tocht naar den officier van gezondheid was absoluut overbodig geweest. Hij had reeds uit eigen beweging die verpleeg ster verlof geweigerd. En in plaats van wa ter in de zee te dragen had hij beter gedaan haar in het oog te houden. Want vertrouwen deed hij haar niet, zonder dat hij zelf kon zeggen waarom. En nu was ze verdwenen. Hier in de herberg was ze niet. De herber gierster vertelde, dat ze wel niet vóór tien uur zou thuis komen. MooiWie weet wat ze uitvoerde in dien tusschentijd Dom had hij gedaan. En hij had er zich nogal zoo op beroemd dat hij gedurende dit geheele lange, vervelende, weinig loonende onderzoek nog geene enkele vergissing gemaakt had. En nu hij bijna aan het einde van zijne moeite was die met een goeden uitslag beloond zou wor den, o zeker beging hij eene fout. Want eene fout v/as het, dat voelde hij bij intuïtie, dat hij het spoor van die verpleegster was kwijt geraakt Maar spoedig stelde hij zich gerust. Zoo veel kon ze toch in dit afgelegen nest van een dorp niet uitrichten en vannacht om mid dernacht vertrok hij naar het einddoel van zijn reis. Hij begaf zich nu naar de kamer, die voor hem en zijn reisgezel in gereedheid was ge bracht en trachtte den overigen tijd van on geduldig wachten zoo goed mogelijk door te brengen. Even na negenen werd de stilte bulten ver broken door dreunende voetstappen, hotsen de wagens, paardengetrappel, het tuffen van auto's, geschreeuwde bevelen. Het was het le vensmiddelentransport, dat zich gereedmaak te tot vertrekken. Hij liep naar beneden en naar buiten om te kijken. Een lange rij auto's stond voor het vertrek gereed op het marktplein. Soldaten ling in Gods hand was. In het dorp heerscht groote deernis met de ouders van de slachtoffers, doch eveneens met den chauffeur, die een ongelukkigen in druk heeft gemaakt. Men was overtuigd, dat den man geen schuld treft, al zal een nog nader onderzoek vast moeten komen te staan of hier nog sprake is van een overtre ding der motor- en rijwielwet en diep over tuigd dat dit droevig gebeuren het leven van den man zal blijven drukken. Moge iedere automobilist hieruit de leering trekken, dat in bebouwde kommen niet voor zichtig genoeg gereden kan worden. Iedere automobilist doet verstandig niet te zeer te vertrouwen op de reclame van fabri kanten, die aangeven, dat hun wagens met een snelheid van 80 K.M. en meer binnen en kele meters tot staan zijn te brengen. Men bedenke steeds, dat het springen van een band of het vastloopen van de stuurinrich ting, gevolgen kan hebben, die de beste fa brikant niet kan voorzien. Alkm. Cr.t BUITENLANDSCH NIEUWS. Rotterdam in het hart van Frankrijk. Een vlucht in den mist. Zaterdagmorgen om 10 uur 20 ver trok een toestel van do Farmanlijn, bestuurd door den piloot Guy, van het vliegveld Schiphol voor 'n vlucht naar Brussel en Parijs. Kort na het vertrek kreeg de piloot bericht, dat boven Ant werpen en Brussel dichte mist hing. Hij besloot daarom een tusschenlan- ding te maken op het vliegveld Waal haven. De twee passagiers, die in het vliegtuig zaten, stapten uit, toen zij vernamen, dat het zicht te slecht was om door te vliegen. Kort daarop arri- veerde op Waalhaven een vliegtuig uil Londen, waarin drie passagiers za ten, die eveneens naar Parijs moesten. Ook deze passagiers kregen dezelfde mededeeling. Nadat men geruimen tijd op beter weer had gewacht en men reeds aanstalten maakte om de verde re reis per trein te maken, besloot de heer Guy, toch op te stijgen. Omstreeks kwart over twee arriveer de het toestel te Brussel, voor een kort oponthoud. Nauwelijks was het weer in de lucht of het zat dik in de mist. De mist bleef aanhouden. De passa giers meenden, dat het toestel reeds diep in Frankrijk was. Opeens ver scheen in de diepte, onder de wolken flarden, een dorp met een Hollandsch kerkje en even later landde het vlieg tuig op een groen veld. Le Bourget Men was blij, eindelijk de vlieghaven van Parijs bereikt te hebben. Nu nog een ritje naar de boulevards Maar wat was dat Men hoorde Hollandsch spreken, men zag de gebouwen van Waalhaven. Geen wonder, dat de reizigers zeer verbaasd waren. liepen heen en weer, de chauffeurs bogen zich over hunne machines. De jonge officier van dien middag, met wien hij over de ver pleegster had gesproken, commandeerde ze en riep verschillende namen op. De burger kwam naast hem staan en keek toe. Op de eerste auto klauterde de chauffeur, een korporaal volgde hem en nam naast hem plaats. Beiden liepen rakelings naast hem heen. Wie is dat vroeg hij haastig, op het oo genblik, dat de militairen op de auto klom men. Weet ik het antwoordde de luitenant ongeduldig, geërgerd door het optreden van „dien burger." Denkt u dat ik al mijne man netjes bij naam en toenaam ken Maar het is van het hoogste belang, dat ik weet De luitenant keek hem nijdig aan, maar riep toch Hé, Francois, wien heb je daar bij je Korporaal Mouton, luitenant, assistent chauffeur. We zitten met ons drieën chauf feurs op iederen wagen, voor geval van onge lukken, weet u. In orde, vooruit Jongens 1 Uit den weg, mijnheer De luitenant liet het convool passeeren, sprong op zijn paard en stuurde het naast den voorsten wagen. Zonder een enkel licht kroop de rij wagens voort als een zwarte slang over den duisteren weg. Ze vorderden niet hard, want de chauffeurs moesten scherp uitzien en de ongelijke weg was vol moeilijkheden, terwijl een pauze uren oponthoud zou kunnen veroorzaken. Frangols, die als een buitengewoon behen dig chauffeur bekend stond, kreeg dan ook meestal de leiding van een transportcolonne en het had niemand verwonderd, toen hU zich vanavond uit eigen beweging aan het hoofd er van stelde. Het was reeds lang na middernacht toen ze nog maar even voorbij de brug waren, die ongeveer zich halfweg bevond. Nog stiller dan eerst gingen ze voort. De soldaten spra- Resultaten met Bertels' Kunstkorrel: Voordeden: sterker kuikens en pluimvee, korter rul. méér wintereieren, méér en grooter kwaliteits-elcren. arbeid- cn voederbcsparend» voedering, lager productiekosten van het el „R^tio" 1, 2. 3 Piepkuiken meitrorden: „Ratio" 1. Opfokv. 1-30 dagen f 6.75 p. 50 Kg. ..Ratio" 2. Kunstk. 4-8 weken f6.50 50 „Ratio" 3. Kunstk. 8-12 f6.20,. 50 Maximum vlcesch- cn vetvorming. Minimum voederkosten en arbeid. Men kan nu gerust eenige dagen van huis gaande gevulde voederbak verxorgd het pluimvee cn Bertels' Patentlegneat (kan kjppenh. zelf maken) vergaart de eieren en oor komt breuk, eierpikken en bevuiling. Nu kan, neen zal! iedereen Bertels' Kunst korrel en Ratio mestvoeders voeren. Brochure pluimvee en eierlijsten gratis. Bestel bij Uw leverancier in Uwe plaatst indien daar niet voorradig direct a.d. fabriek. Weigert namaak, let op ons Loodje! Oliefabriekcn N.V., Amsterdam De oorzaak van deze geschiedenis was het feit, dat kort na de opstijging te Brussel het radiotoestel defect was geraakt, waardoor de piloot geen enkel weerbericht kon krijgen, terwijl hij het niet aandorst, door te vliegen. Hij be sloot toen, terug te keeren naar Waal haven. De waarschuwende kat. In navolging van de reddende ganzen van het Capitol heeft Zaterdagnacht een kat zich verdienstelijk gemaakt als brandwaarschuwer. In pand b'0 aan den Zinkerweg te Botterdam was een dubbele schoorsteenbrand ontstaan. Deze woedde op de eerste étage zoo era stig, dat het vuur reeds dichten rook in de slaapkamer van de bewoners per ste. Deze sliepen echter zoo vast, dat zij van het een en ander niets bemerk*. *n. De kat, die eveneens in de slaapkamer was, sprong echter op het bed en wist loor schreeuwen en krabben de sla pende huisgenooten te wekken, zoodat ze tijdig hun imaatregclen konden ne men, en de brandweer waarschuwen. De gefingeerde overval te Znid-Beierland. Een angstige boerenknecht. Zaterdagavond is de Hoeksche Waard wederom in rep en roer gebracht door het bericht, dat in den stal van de boer- Jerij van den landbouwer Kaptein te Zuid-Beierland de knecht door twee mannen w as overvallen. Al spoedig is gebleken, dat het geval een gevolg is geweest van den schrik on der de bevolking van de eilanden ont staan, na den moord op den landbou wer De Reus bij Numansdorp. De boerenknecht K. in dienst van Kaptein en wonende in 'n huisje dicht bij de boerderij gelegen, moest op de boerderij blijven, omdat de baas van huis moest. De knecht heeft in de ken slechts fluisterend en allen zagen scherp uit. De nacht was wonderlijk stil, er was geen gedonderd van geschut, geen gebrom van vliegmachines, geen geknetter van machine geweren en geen geraas van granaten. Plotseling klonk achter de colonne een luid, woest getoeter. Geërgerd deed de luitenant zijn paard kee ren. Wat is dat voor onzin Zijn ze nu heele- maal gek geworden Moeten we met alle ge weld de aandacht trekken en dat Juist nu alles rustig is en we zoo'n prachtige kans hadden ongehinderd er door te komen De kerel, die me dat levert, zal zijn straf niet ontgaan. Frangois en zijn assistent stootten elkaar eens even aan. Dat 's nooit een militair, luitenant. Maar de luitenant hoorde het niet, reeds was hij naar het einde van de colonne gere den. Wat is datbegon hij. Maar nog eer hij verder kon gaan, antwoord de de chauffeur Dat is een civiele auto, luitenant, met een vrijgeleide om door te reizen naar de eerste linies. Maar daarom behoeven ze niet zoo'n heidensch leven te maken. Ze willen passeeren, alleen zie ik niet in, hoe dat hier op dien smallen weg moet gebeuren. De officier bracht zijn paard naast den ra cewagen, die tuffend en als van ongeduld trillend achter den zwaren vrachtauto reed. Mijnheer, ik verbied u een dergelijk la waai op den weg. Mijnheer, ik moet passeeren en daarvoor moet ik signalen geven. Ik herhaal u, dat ik dergelijke signalen verbied. U brengt de veiligheid van het con- vooi in gevaar. Of passeeren mogelijk is weet ik niet, dat zal ik laten onderzoeken en u kunt zich verder schikken naar de omstan digheden. In leder geval wil ik u zeggen, dat ik korte wetten met u zal maken, wegens het geven van signalen aan den vijand, wanneer ik uw getoeter nog ééns hoor (Wordt vervolgd.*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1933 | | pagina 1