Voor wie bestaat er geen
„Maandagmorgen"
U weet het wel
BOTER, KAAS, EIEREN enz.
E. VAN DER WAL
MIDDEN ME ER.
DE WACO
zich aldus hebben willen wreken op
den kapitein, die bij gebrek aan ander
scheepsvolk Chineezen aan boord
heeft genomen.
Papiergebrek.
De Sjowjet-Russischc autoriteiten
hebben volgens Keuter een nieuw plan
bedacht om te voorzien in het tekort
aan papier waardoor de pers en de
handel ernstig worden gehandicapt.
Voortaan moet elk burger te Lening
rad die een krant wenscht te koopen
een oude krant in ruil geven en even
als voorheen den volledigen prijs van
5 kopeken betalen.
'Hetzelfde is kort geleden, ten gevol
ge van het gebrek aan flesschen, toege
past bij den verkoop van wodka. Ieder
die wodka wil koopen, moet, met zijn
geld, een leego flesch geven, anders
kan hij den drank niet krijgen.
Twaalf pleziervisschers verdronken.
Een aantal vacantiegangers, die te
Atlantic City voor hun genoegen met
een bootje gingen visschen. werd door
een storm overvallen, met het gevolg,
dat eenige bootjes omsloegen en de zes
inzittenden verdronken. Drie andere
bootjes worden ook nog vermist, zoo
dat men vreest dat ook de zes inzitten
den daarvan om 't leven zijn gekomen.
Slaapziekte te St. Louis
Veertien personen in twee we
ken overleden.
Ie St. Louis, in Missouri (Vereen.
Staten) is een slaapziekte uitgebroken
In de laatste twee weken zijn 14 per
sonen overleden. Dinsdag stierven er
twee personen. 149 personen lijden aan
deze ziekte.
Volgens andere berichten bedraagt
het aantal dooden 18. Een vertegea-
woordigcr van de regeering te Was-
Jiinglon stelt een onderzoek in.
Reusachtige sprinkhanenplaag in
Natal (Zuid-Afrika.
In het centrum der suiker
plantages.
Uit Urban wordt gemeld, dat een
reusachtige zwerm sprinkhanen, drie
mijl lang en twee mijl breed, uit Zulu
land over de rivier de Toegcla Natal
is binnengedrongen, aldus de „Daily
I elegraph". De sprinkhanen, bevin
den zich op het oogenblik in het cen
trum van de suikerplantages, op on
geveer vijftig mijlen afstand van Ur
ban, doch hebben tot dusver nog slechts
geringe schade aangericht. De regee
ring heeft beambten uitgestuurd naai
de bedreigde gebieden om de plaag te
bestrijden.
Bloedig gevecht om een meisje.
In het district Banjaloeka, in Bos
nië, is een 17-jarig rijk en knap meisje
de onschuldige oorzaak van veel bloed
vergieten geweest. Door velen werd
haar het hof gemaakt, en ofschoon
haar vader wenschtte, dat zij zou
trouwen met Dragomir, een lijken
boer, bleef zij trouw aan haar uitver
korene, Vasa, een jongen weduwnaar
met geringe middelen.
Toen zij een huwelijk met Dragomir
eenvoudig weigerde, verzamelde deze
vijftig van zijn vrienden, gewapend met
bijlen, messen en landbouwwerktui
gen, en trok op zijn medeminnaar af,
die zich inmiddels ook van een gewa
pende vriendenmacht had voorzien.
Voor het huis van het meisje kwam
het tot een botsing, nadat zij nogmaals
haar trouw aan Vasa had verklaard.
Het bloedige gevecht duurde een
half uur toen werden de vechtenden
door de gendarmes gescheiden. Vasa
en drie van zijn vrienden werden doo-
delijk gewond en vijftien jongeman
nen werden met zware verwondingen
m het ziekenhuis opgenomen tien
tallen anderen zijn gewond, doch
houden het verborgen, uit vrees voor
arrestatie.
Het meisje, dat zich eveneens onder
de vechtenden had begeven, bleef on
gedeerd. Iloorende, dat Vasa was ge
dood, was zij wanhopig. Zij blijft echter
bij haar besluit, Dragomir, die zelf ern
stig is gewond, niet te zullen huwen
en verzekert, dat zij hem zal dooden,
indien haar ouders op liet huwelijk
blijven aandringen.
voorbijreed .sprong zij uit den in vol
len vaart zijnden trein. Ze bleef zwaar
gewond op de spoorlijn liggen. Mevr.
Nanninga-Boon, vrouwelijke arts te
Loppersum, verleende de eerste genees
kundige hulp en constateerde een zwa
re schedelbreuk. Met den trein, juist
voorbijkomende, werd de ongelukkige
naar het Academisch Ziekenhuis te
Groningen vervoerd, waar zij 's-mid-
dags overleden is.
Voor de gebruikers van de origineele
KING Pepermunt. Zij voelen zich de
geheele week frisch. energiek en vol
komen in staat om het hun opgedra
gen werk tot in de puntjes te verzor
gen. Liefhebbers van KING worden
gevonden onder alle soorten werkers
met hoofd en handen. Zij waardeeren
KING niet alleen om zijn heerlijke
smaak en geur, maar ook als het beste
dagelij ksche middel ter opwekking en
verkwikking.
KING Pepermunt.
ver over den weg maakten van den
echter- naar een linkerkant en toen
tegen een hek tot stilstand kwamen.
Wij kwamen er wonder boven wonder
zonder ernstige kwetsuren af, doch
het karretje en de fietsen waren er
slechter aan toe. Maar het toeval trof
dat wij vlak tegenover een rijwielher
steller waren, die direct te hulp gescho
ten was, en gebroken Vlaamsch sprak,
voor niets onze' fietsen in orde
bracht, en wij zelf het karretje hij hem
in orde mochten maken. Daarna zijn
wij na hem daarvoor vriendelijk be
dankt te hebben vertrokken naar
Dieppe, waar post ons wachtte.
Wordt vervolgd.
WILLEM HOLLANDER
JAN POLET.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
Nieuw beroep voor vrotlwen.
Een Duitsche inbreekstcr.
Er zijn weinig beroepen meer, in wel
ke de vrouw niet geheel of gedeelte
lijk den man heeft verdrongen. Voor
zoover ons echter bekend had in óns
land de vrouw zich tot nog toe niet aan
„inbreken" gewaagd. Dieveggen bestaan
er sind9 eeuwen, maar „inbreekster"
is nog wat anders.
Nu hebben wij onze eerste inbreek
ster, of eigenlijkt zij is niet zuiver Am-
stcrdamsch, zij is „import", een Duit
sche dienstbode. Een kennis van haar
diende in de omgeving van den Konin
ginneweg, en misschien van die zijde
was de 22-jarige Duitsche te weten ge
komen, dat „het volk" van haar ken
nis uitstedig was. In de woning van de
afwezige familie drong de jonge dame
binnen door een raam, dat zij had
opengebroken. Zij eigende zich een en
ander toe, namelijk -- voor zoover is ge
bleken f 170 aan geld en eenige kof
fers met goed en voorwerpen. De in
braak is ontdekt en de politie vond aan
leiding de dienstbode te arresteen n.
De gestolen koffers waren nog in baar
bezit, maar het geld was weg, moge
lijk al naar Duitschland.
Uit den trein, gesprongen.
Toen Woensdagmorgen te 11 uur de
24-jarige vrouw van den arbeider Balk
te Carnwerd, die op weg was naai- haar
ouders te Middelstum, bemerkte, dat
de trein de stopplaats Westerwytwerd
DE AVONTUREN DER
VVIERINGER WERELDREIZIGERS.
VI.
Wij schreven in ons vorig reisver
haal, dat wij nieuwsgierig waren, hoe
het omgebouwde wagentje zich zou
houden. Dit was echter een leelijke
tegenvaller voor ons, daar wij direct
al weer voor steiler bergen kwamen te
staan, alsdat wij tot nog toe hadden
gehad. Ook het weer liet dien dag heel
wat te wenschen over, daar wij met
een sterke tegenwind te kampen kre
gen, die voornamelijk boven op de ber
gen zoo sterk kan zijn, dat wij moeite
hadden om het wagentje te houden,
daar het met sommige vlagen meer
achteruit ging dan vooruit. Wij beslo
ten dan ook in het eerste dorp wat wij
wij kregen (Wissant) te blijven staan,
genoodzaakt als wij waren oim tot een
nog lichtere bouw over te gaan, waar
wij dienzelfden dag nog mee begonnen
en den volgenden avond was het reeds
voor elkaar. Wij hebben nu een twee
wielig karretje, waar wij het allernoo-
noodigste in kunnen pakken. Daar
mee ging het dan ook heel wat beter,
daar wij er weinig hinder an onder
vonden, toen wij dien avond proef gin
gen rijden.
Den volgenden dag gingen wij op
weg naar Boulogne, wat in een diep
dal ligt, en een prachtig mooie haven
stad is. Wij zagen daar straten die
zoo steil omhoog loopen, dat men
er met de fiets niet. bij op kan komen.
De spoorlijnen loopên hier dan ook
dooi- tunnels onder de stad door. Wij
zijn in de nabijheid van Boulogne nog
een nacht blijven staan, om een grond
zeil voor onze tent te laten maken.
Dat was het laatste wat wij noodig
hadden. Toen dit gereed was zijn wij
ien anderen morgen vertrokken, oïn
te probeeren hoe het karretje ziel» zou
houden, en hoeveel Kilometer wij er
mee af konden leggen. Toen wij nog
geen uur gereden hadden waren wij uit
de bergen vandaan, en kwamen toen
voorbij een klein landstreekje, wat
precies de indruk op ons maakte of
wij ons op Wieringen bevonden, daar
het ook eenigszins heuvelachtig was,
en om de weilanden dezelfde typische
aarden walletjes. Ook troffen
wij daar vele kudden schapen aan die
daar gewoon langs den weg liepen, en
bewaakt werden door een schaapher
der met twee of drie honden. Even la
ter passeerden wij Bercht, waar een
kolossaal groot vliegveld was, voor
sport- en passagiers-vliegtuigen. Wij
troffen het hijzonder, daar er juist een
groot Engclsch passagiers-vliegtuig
daalde, dat uitgerust was met vier
motoren en plaats bood voor 24 per
sonen. Wij hebben ons karretje aan de
kant van den weg neergezet, om dit.
luchtmonster eens van dichtbij te be
kijken. Wij hebben het daar echter
niet lang gemaakt, daar er zooveel
verkeer voor het vliegveld bleef staan,
dat wilden wij ons karretje heel hou
den er maar gauw vandoor moesten
gaan. Het werd hier echter uitkijken,
daar wij op den hoofdweg uitkwamen.
Waar men in de couranten veel leest
van groot e verkeers-ongelukken in
Inschrijvingen Handelsregister
te Alkmaar.
Van 15 tot en met 21 Aug. 1933.
Nieuwe Zaken N.V. Bloembollenkweekerij
en -handel v.h. P. J. Komen Jzn., Anna Pau-
lowna, Molenvaart 309 K. Bakker Szn., Texel
Oosterend, Weststraat, schoenhandel, tevens
winkel en agentuur en commissiehandelGa
rage P. Smit, Dorpsstraat 18, Bergen, garage
bedrijf.
Wijzigingen N.V. Agentuur en commissie
handel v.h. W. Ruiter en Zonen, Amsterdam,
handel in galanterieën en kramerijen. Filiaal
Alkmaar, Zij dam 4, opgeheven de Groot's
Banketbakkerijen, Leeuwarden, brood- en
banketbakkerij, filiaal Alkmaar, Huigbrou-
werstraat 6, opgehevenC. Oudes, Dorps
straat A 88, Noordscharwoude, winkel in ma
nufacturen. Eigenaar C. Oudes, overleden.
Voortgezet door Wed. C. Oudes-Barten.
N.V. v.h. K. Vethaak's Autobedrijf Alkmaar
Hoorn autobedrijf, verplaatst naar Purme-
rend „Magazijn de 2 Kronen" (eig. W. Bos)
Fnidsen 86, Alkmaar, overgedaan aan F. C.
J. RöttgeringAardenburg's groothandel in
rookartikelen, Hoogstraat 2, Alkmaar, han
del in tabak, sigaren, sigaretten en aanver
wante artikelen, filiaal gevestigd te Alkmaar,
Houttil 9.
Bestuurswijziging vond plaats in Coöp.
Boerenleenbank, WinkelN.V. Eerste Hol-
landsche Groenten Export Mij., Dorpsstraat,
Broek op Langendijk, export van versche, ge
conserveerde en fabricage van verduurzaam
de groenten.
Alkmaar, 21 Augustus 1933.
PROVINCIAAL NIEUWS.
ONS WIERINGERMEERHOEKJE.
POLDERDAG.
O
Polderdag de vlaggen waaien
hier en daar en overal
Ziet alom de geestdrift laaien,
Hoort het vroolijk feestgeschal
Daar, waar eens de visschen zwommen
in een zilten waterplas
zien we heden dichte drommen
van het echt oud-hollandsch ras.
Komt, nu polderwaarts getogen,
Meng U onder 't druk gewoel
Werd het hier al droog gezogen,
toch is 't heusch geen droge boel
Op naar buiten, op de straten,
volk van Slootdorp, Middenmeer
De malaise thuisgelaten,
want die vindt je tóch wel weer
Poppekast aan alle zijden
Maar laat het geen reden zijn
om Jan Klaasen te vermijden
op 't genoeglijke festijn
Blijf niet zitten op je zolder,
Ga toch meedoen voor de gijn
Alle burgers van den polder
dienen op 't appèl te zijn.
Toe, vergeet nu eens je zorgen,
Lang genoeg zijn z'er geweest,
en gaat allen meedoen, morgen
aan het reuze Polderfeest
AD INTERIM.
WAT VOOR DE EXPLOITATIE VAN DE
WIERINGERMEERPOLDEK NOODIG IS.
(Vervolg.)
(Ontleend aan het Driemaandelijksch Bericht
betreffende de Zuiderzeewerken.)
Machines, werktuigen, paarden en
materialen.
Uit de grafieken blijkt, dat het binnenrij
den van den oogst met paarden, die in het
overige deel van het jaar desnoods gemist
kunnen worden, veel te kostbaar is.
Ook het binnenrijden van den oogst met
trekkers blijkt te duur, omdat trekkers en
vooral rupstrekkers te langzaam rijden en
dus bij oogsttransport-werkzaamheden te wei
nig paarden vervangen.
De aangewezen oplossing voor het binnen
rijden van den oogst in extensieve graanbe-
drijven lijkt daarom het vracht-auto of trai
lerstransport. In de Vereenigde Staten wordt
deze methode op steeds grooter schaal toe
gepast, zoodat sterk gemechaniseerde bedrij
ven, vrijwel zonder eigen transport-materiaal,
maar met gehuurd materiaal hunne oogst-
transporten verzorgen. Teneinde aanschaffing
van een groot aantal paarden voor het aan
staande oogstseizoen te vermijden zijn dit
Heerhugcwaard. Door (1e veehouders jaar, bij wijze van proef, ook voor de Wierin-
M. Spaan, Boterhuizen, en K. Schoen,
Middenweg-Z., werd aangifte gedaan
van verschijnselen van mond- en
klauwzeer hij hun veestapel
WINKEL. Bliksem ingeslagen. Tij
dens 'n onweer in den nacht van Maan
dag op Dinsdag is op het land van den
heer H. D. Wïlken in den Groetpolder,
de bliksem geslagen in 'n schelf blauw
maan, welke geheel verbrand is.
SCHAGEN. Autobus te water. Dins
dagmiddag geraakte een autobus van
de H. A. B O., bestuurd door chauf
feur C. Kroon en op weg naar Winkel
door een defect aan de stuurinrichting
aan de Lange Snaat alhier te water.
De chauffeur wist de inzittenden
(acht personen) door het luik uit de
bus te redden.
Een der passagiers werd aan den
arm licht gewond. Overigens kwamen
allen met een nat pak en den schrik
vrij.
UITGEEST. Mond- en klauwzeer.
Thans doet zich reeds het tweede ge
val van mond- en klauwzeer onder de
ze gemeente voor en wel onder het vee
van den heer M. Morsch aan den
Busch en Dam.
PETTEN. Door den architect K. P.
Zuurbier te Schoorl is namens de Pet-
tener Jeugd Herberg-Stichting te Pet
ten den bouw van een Jeugdherberg
aldaar opgdragen aan den heer C.
Noort, aannemer te Bergen.
BEVRACHTINGSCOMMISSIE.
Op Vrijdag 18 Augustus 1.1. werd in het ge
bouw der Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Hollands Noorderkwartier de „Be
vrachtingscommissie U" door den voorzitter
der Kamer van Koophandel geïnstalleerd.
De heer Arntz hield daarbij de volgende
rede
„Mijne Heeren, daar waarschijnlijk in het
begin der volgende maand de Wet van den
5den Mei 1933, houdende tijdelijke maatrege
len ter bevordering van eene zooveel mogelijk
evenredige vrachtverdeeling in de binnen
scheepvaart, in werking zal treden, achtte de
heer C. Wagenaar, die door de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noor
derkwartier gekozen werd tot voorzitter van
de door haar, krachtens het Kon. Besluit van
germeev verschillende vrachtauto's en trai
lers gehuurd.
Oogstwagens op luchtbanden.
Wagens. Teneinde het rendement van de
aanwezige paarden gedurende den oogsttijd
zoo hoog mogelijk op te voeren zijn, in samen
werking met het Instituut voor Landbouw
werktuigen en -Gebouwen te Wageningen,
proeven genomen met verschillende typen
oogstwagens. Het is duidelijk dat, wanneer
het mogelijk zoude blijken eenzelfde vracht
met één paard door stoppelland of mulle
zandwegen te trekken, waarvoor anders twee
paarden moeten woeden gebruikt, een aan
merkelijke besparing op levend materiaal zou
kunnen worden bereikt, of ook, dat met het
zelfde levend materiaal, door het inzetten
van meer dood transportmateriaal, een veel
hoogere capaciteit zou kunnen worden ver
kregen.
De proeven worden genomen in de Wierin-
germeer op een muilen zandweg met een nut
tigen last van 1500 kg.
De resultaten van de proeven zijn in een
bijlage aan dit verslag toegevoegd zij zijn
buitengewoon merkwaardig.
Het blijkt, dat een paard een nuttigen last
van 1500 kg, geladen op een verbouwde oude
Ford truck met „slappe" banden of op een
tweewielige Etziner oogstkar, gemakkelijk
door een muilen zandweg kan trekken, terwijl
dezelfde last geladen op een Hollandsche
karwijkros, door twee flinke paarden nauwe
lijks getrokken kan worden.
Op grond van deze proeven zullen voor den
aanstaanden oogst een aantal oogstwagens
van luchtbanden worden voorzien.
De nieuwste en grootste machines.
Dorschinachines. Aan de Machinefabriek
Ter Borg en Mensinga te Appingedam werd
de levering opgedragen van vijf groote dorsch
machines met stroopers en gereedschapswa
gens. Tot nu toe werden machines van deze
afmetingen niet in ons land gemaakt. Boven
dien werden nog voor acht dorschagregaten
huurcontracten afgesloten.
Graandrogers. Door het ontbreken van vol
doende schuurruimte moet het dorschen in
het open veld direct van de hokken uit of uit
de mijt geschieden bij ongunstig weer is
hieraan groote risico verbonden. Om dit risi
co te verminderen is aan de Machinefabrie
ken Kennemer te Beverwijk, en Ensink te Hil
versum, de levering opgedragen van eene ver
rijdbare drooginrichting met eene droogcapa-
citeit resp. van l'/i en 2 ton per uur. Ook deze
machines werden tot nu toe niet in ons land
gemaakt.
Machinale drainage. De proeven met ma
chinale drainage, met behulp van de pupslier-
trekker van de Ned. Staal-Industrie te Rotter
dam, en de drainsleuvenploeg van Matthsse
te Vaassen, werden voortgezetper dag werd
een capaciteit bereikt van ruim 2 km 7000
buisjes). De drainsleuven worden daarna
machinaal gedicht met de wegschaaf. Het
laat zich aanzien, dat bij draineeren van den
vollen grond uit op deze wijze eene aanmer
kelijke besparing kan worden verkregen.
Graanmaaicrs. Daar dit jaar ongeveer 4500
ha granen en koolzaad moeten worden ge
maaid, werd de machine-inventaris uitge
breid met 20 achtvoetsgraanmaaiers, zoodat
met 40 machines tegelijk kan worden ge
maaid.
Hooibouwwerktuigen. Voor het verwerken
van den hooioogst (±700 ha) werd een aan
tal grasmaaiers, hooischudders, -keerders en
-harken aangeschaft. Het blijkt, dat de bree-
de Amerikaansche machines het veel zwaar
dere West-Europeesche gewas niet kunnen
verwerken, zoodat vrij veel breuk en stagna
tie optreedt en de machines niet op volle
breedte kunnen werken. Voor het schudden,
keeren en harken worden gewone paarden-
machines gebruikt, omdat voor deze lifchte
werktuigen het gebruik van trekkers onecono
misch is.
Akkerbouwwerktuigen. Tegen den voorjaars
zaaitijd werd de machineinventaris uitge
breid met 4 dubbele achtscharige ploegen, 38
onkruideggen en 60 landrollen.
Heiningmaterialen. Voor het afheinen van
het weiland en het vastzetten van jonge
boompjes werden aangeschaft72.000 hei
ning- en boompalen 75.000 kg puntdraad.
Klaverruiters. Voor het ruiteren van hooi
en granen werd het aantal driepoot klaver-
ruiters uitgebreid met 40.000 stuks.
(Wordt vervolgd.)
KERKDIENSTEN WIERINGERMEER.
ZONDAG 27 AUGUSTUS.
R.K. KERK SLOOTDORP.
Zondag 7Vs en 10 uur H. H. Missen.
In de week Dinsdag, Woensdag en Zater
dag H. Mis te W* uur.
Zaterdagav. 65 uur Biechtgelegenheid.
Katechismus Dinsdag 2e, 3e en 4e klas
Woensdag 5e, 6e en 7e klas Zaterdag le
klas en bovenalen de kinderen, die nog geen
eerste H. Communie gedaan hebben.
MIDDENMEER
Zondag 7'/2 en 10 uur H. H. Missen.
In de week Maandag, Donderdag en Vrijdag:
II. Mis te 7'/2 uur.
Zaterdagav .68 uur Biechtgelegenheid.
Katechismus Maandag le klas en boven
dien de kinderen, die nog geen eerste H. Com
munie gedaan hebben. Donderdag 2e en 3e
klas. Vrijdag 4e, 5e, 6e en 7e klas.
NED. HERV. GEM.
Slootdorp v.m. 10 uur Ds. Fischer.
Middenmeer een gratis bus vanaf bakkerij
Kok te kwart voor tien.
EVANGELISATIE
Middenmeer v.m. 9.30 uur Ds. Finkensieper.
Slootdorp n.m. 3.30 uur Ds. Finkensieper.
GEREF. KERK SLOOTDORP
Slootdorp v.m. 9.30 uur Leesdienst.
Slootdorp 's av. 7 uur cand. Robbers
van Wieringen.
MIDDENMEER, GEREF. KERK.
Geen opgave ontvangen.
Frankrijk, konden wij dit thans goed 24 Juli 1933 No. 7, ingestelde bevrachtings-
begrijpen, daar er niet ruwe en onbe-commissie ,,U", het gewenscht U reeds thans
schofte snelheid gereden wordt. Het
scheelde een paar maal een haar of
wij zaten met ons karretje en al er
onder wij passeerden binnen het
half uur twee maal een nieuwe in el
kander gereden luxe wagen.. 0,m onge
veer 6 uur des avonds kwamen we te
\bbevilla aan, waar wij onze tent op
sloegen, en konden met. voldoening op
dezen dag terug zien, daar wij een
afstand van ruim honderd Kilometer
hadden afgelegd en het karretje zich
uitstekend gehouden had.
Den volgenden morgen zijn wij met
ons tweeën verder getrokken, omdat
mze derde kameraad Ottens om maar
niet nader te noemen redenen terug
is gegaan. Het weer was echter verre
van goed, het was regen en nog eens
regen. Wij moesten hij het plaatsje
La Pype hij een steile berg neer. Maar
omdat het een spiegelgladde weg was,
en nat van de regen, werd hij ons nood
lottig. Daar de weg een scherpe bocht
maakte, en wij met een flinke snelheid
naar heneden kwamen, moesten wij
zoo hard remmen dat onze wielen be
gonnen te slippen, en wij een schui-
in eerste zitting bijeen te roepen, opdat de
voorbereidingen zouden kunnen worden ge
troffen, die een dergelijke, zoo zeer in het
bedrijfsleven ingrijpende wettelijke regeling,
noodig maakt.
Het heeft, nu de Wet is afgekondigd, m.i.
geen zin hier nogeens een beschouwing te
gaan houden over de mérites van deze crisis
maatregelen. Wij hebben de wet te aanvaar
den en op Uwe schouders rust thans een be
langrijk gedeelte van de uitvoering dezer wet.
Het staat voor mij vast, dat U, die zich be
reid hebt verklaard zitting te willen nemen
in de bevrachtingscommissie, een moeilijke
taak wacht. Vooral in het begin, wanneer het
vrij gecompliceerde raderwerk in beweging
zal moeten worden gebracht, zullen er talloo-
ze vraagstukken aan Uw inzicht worden on
derworpen.
Uw bemoeienis zal immers niet beperkt
blijven tot het verleenen van tusschenkomst
bij het sluiten van overeenkomsten van ge
bruik of bevrachting van vaartuigen terzake
van het vervoer naar de binnen het Rijk ge
legen plaatsen, want ook zijt gij bevoegd Uw
tusschenkomst, goedkeuring, of ontheffing te
weigeren, indien de betrokken overeenkomst,
of ontheffing, in strijd zou zijn, of in strijd
is, met het belang eener zooveel mogelijk
evenredige vrachtverdeeling in de binnen
scheepvaart, waaronder begrepen eene vast
stelling van redelijke voorwaarden voor het
vervoer.
Het verheugt mij U te kunnen verklaren,
dat de Kamer U met algemeene stemmen
heeft gekozen, waaruit blijkt, dat zij U, allen
mannen uit de practijk, het volle vertrouwen
schenkt, dat gij naar gave van hart en ver
stand op strikt onpartijdige wijze Uwe be
slissingen, die voor het bedrijfsleven van
groote beteekenis kunnen zijn, zult nemen.
De Kamer heeft gemeend Uwe commissie
eenigermate tegemoet te komen door haar
kosteloos in medegebruik hare kantoorloka
len af te staan, zoover de uitoefening van
haar eigen diensten zulks althans veroor
looft.
Mijne Heeren ik meen met deze enkele
woorden te moeten volstaan en spreek na
mens de Kamer de verwachting uit, dat het
U onder leiding van Uwen voorzitter gegeven
zal mogen zijn. daadwerkelijk verbetering te
brengen in den benarden toestand van onze
nationale binnenscheepvaart."
De Voorzitter der Bevrachtingscommissie,
de heer C. Wagenaar Kzn., bedankte in wel
gekozen bewoordingen voor de gehouden rede,
waarna tot plaatsvervangend voorzitter werd
gekozen de heer Ir. Ph. M. Bosscher.
Tot secretaris werd benoemd, de heer D. J.
Scheffel, secretaris, de heer H. W. Holsmuller,
adj. secretaris der Kamer.
Tot agent in de Langendijken werd aange
steld de heer J. Hoogland te Broek op Lan
gendijk.
Het adres der Bevrachtingscommissie blijft
ten kantore der Kamer van Koophandel,
Oudegracht 182, gevestigd.
Medemblik. 1600 jaar stad. liet
oudheidkundig genootschap „Oud West
friesland" besloot de 10e algemeene ver
gadering in 1934 te Medejmblik te hou
den. In de maand Juli zal dan het 1600-
jarig bestaan van „Radboud's Veste"
worden gevierd.
dat het beste adres voor
voor U is
GEMEENTE WIERINGEN.
Zaak overgedaan. De beer J. Bak
ker M. Johz. te Den Oever heeft zijn bier
bottelarij verkocht aan den heer J. Ha-
verkorn.
Verplaatsing kantoor en bedrijf. Het
administratiekantoor van den heer P.
de Graaf, thans Belt Il.hoef, zal geves
tigd worden in het perceel van den heer
A. Veltman, Elftstraat.
Tevens is winkel en werkplaats in dit
perceel gehuurd door den heer D. Smit,
(thans werkzaam in de zaak van Kui
per-, die daar zijn rijwiel- en motorhan
del zal vestigen.
DEN OEVER. Herstelling. In ons no. van
Dinsdag hebben wij vermeld dat door den
Heer J. Tijsen Cz. een edelkarper was gevan
gen. Dit was echter onjuist en moet zijn een
Edelmarter. Dit is een beest dat in de hoo
rnen leeft en speciaal jacht maakt op Eek
hoorntjes, vogels, enz. Ze komen voor in het
boschachtige gedeelte van Gelderland.
't Beest is toevalliger wijze in een fuik te
recht gekomen, welke op het land stond te dro
gen. Getracht zal worden om het beestje in
i leven te houden en zal dan op de a.s. land
bouwtentoonstelling worden tentoongesteld.
RECTIFICATIE. In de advertentie
van de firma Otto Oettler te Den Hel
der, in ons nummer van Dinsdag voor
komende, is hekend gemaakt, dat de
zaak van 28 Aug. tot 22 September ge
sloten zal zijn. Dit moet zijn: tot 2 Sept.
autobusdiensten gaan door een groot ge
deelte van Noord Holland.
U krijgt de dienstregeling gratis van de
chauffeurs. Op Wieringen bij de DE HAAN
en TIMMERMAN.