Fa. Jac. Knoop
Belangrijk
MODE-TIPS.
Portret-Atelier JAC. de BOER
Keizerstr. 75, Den Helder.
ZIEKENFONDSLEDEN
fa. JOH. LAUWERS, Payglop 3 Alkmaar.
KANTOOR-
KLEEDING
Kantoorkleeding moet aan verschillende eischen voldoen,
wil ze practisch zijn. Allereerst moet ze aan den eisch voldoen,
die aan elk kleedingstuk gesteld wordt: flatteeren. En verder
niet te besmettelijk zijn en warm en prettig in het dragen.
Bovenstaande modellen voldoen aan alle gestelde voor
waarden.
JEANNE DE FL.
OM ZELF TE MAKEN!
Een brief.
Lieve Rie,
Toen je laatst bij me was en we gezellig
met elkaar wilden babbelen, konden we
onze eigen woorden niet verstaan vanwege
het lawaai in de kinderkamer. Daar werd
met stoelen en tafels geschoven en gegooid;
want de kinderen speelden spoortje".
Een vierkant en
nd begin.
Nu weet jij ook wel, dat ik er erg van
houd, wanneer kinderen levendig zijn; en ik
weet, dat kinderen het heerlijk vinden om
zooveel lawaai te mogen maken. Maar op
deze manier had ik niet veel aan je visite
en voor jou was het ook niet gezellig.
Nu heb ik een idee gehad, hoe de meubels
geruischloos versohoven kunnen worden, zon
der dat er krassen op het zeil ontstaan. Ik
atuur je hierbij een paar schetsjes, van, uit
Zoo zien de sokjes er uit, als ze klaar zijn.
gekleurde wol gehaakte „meubelsokjes",
Voor ronde stoelpooten en voor vierkante.
Het ronde sokje begin je met drie ket
tingsteken en dan vasten erom heen, net
zoo-lang tot je een schijf hebt van ongeveet
6 c.M. middellijn. Dan werk je met stokjes
omhoog. Voor de vierkante begin je van 4
kettingsteken een rondje te maken. Dan
drie stokjes twee lossen en weer drie stok
jes. Dit nog twee maal. zoodat er op het
laatst 12 stokjes zijn. Nu haak je in het.
vierkant en wel door aan iederen hoek in
een opening vier vasten te maken. Is het
Er komen geen krassen meer op het parket.
De witte kindermeubeltjes hebben bonte sokjes
aan gekregen.
vierkantje groot genoeg, dan weer met
stokjes om-hoog werken. Voor de witte meu
beltjes in de kinderkamer heb ik bonte sok
jes gehaakt. Het staat erg leuk en de kin
deren vinden het prachtig, dat de meubelen
ook kousjes aan hebben, net als zij. (Dat
zegt Hansje!) Hij sleept alles aan uit het
huis, waar ik dan ook nog sokjes om moet
haken. Om mijn eigen stoel heb ik in on
opvallende kleuren ook sokjes gemaakt, dan
komen er geen krassen meer in het parket.
Hansje sleept alles aan uit het huiswaar ik
ook nog sokjes om moet haken.
Misschien is het ook iets voor jou. Den
volgenden keer hoop ik meer van je bezoek
te genieten. Hartelijke groeten, ook van de
kinderen.
JE MARIAN.
MODE IN PARIJS
Hoe krijg ik he,t beste en waarste kijkje
in het geheimzinnige bedrijf van de Parij -
sohe mode-kunstenaars? Dat vroeg een
ontwikkelde, in Frankrijk wonende Duit-
sche, Kathe von Porada, zich af. Zeker niet
door de firma's af te hollen, in alie hoekjes
te kijken en interviews te vragen! Nee, nee,
ik moet zelf meewerken ik moet een
radertje van die ingewikkelde machinerie
worden om het boek te kunnen schrijven,
dat ik in mfln gedachten heb: Mode in
Pargs.
Na jarenlange studie is het eindelijk uit
gegeven.
Laten we het eens doorbladeren! Het is
opgedragen aan Captain Molyneux. Vermoe
delijk heeft ze dus bij hem het mec3t
gezien.
Een interessant hoofdstuk vormen de
.vendeuses", de verkoopsters. Zij beginnen
hun loopbaan al 02 17-, 18-jarigen leefijd
met een maandedijksch s Jaris van 35 tot
45 gulden. Het kan echter tientallen jaren
duren voor ze een eerste kracht worden.
Vaak hangt hun promotie af van de han
digheid in het „klanten vangen". Daar zijn
heele systemen voor. Dagbladen worden
bestudeerd; de gastenlijsten van de groote
hotels worden doorgelezen, men schrijft de
dames; men probeert kameniers te spreken
te krijgen. Maar meest is alles voor niets;
de dames blijven onbereikbaar, zoowel per
soonlijk als telefonisch. Dan is het, een
kwestie van „vasthouden-wat-je-hebt". Een
van de meest geroutineerde verkoopsters
lukte het eindelijk, na een dagenlangen
speurtocht een klant bij den kapper te pak
ken te krijgen, alleen door een onvoorzichtig
gezegde van een bediende. Een groote be
stelling beloonde haar.
Ook de vacanties worden nuttig doorge-
gebracht, met een aparte schoothond als
lokmiddel, aan het strand. Daardoor wor
den nieuwe bekenden gemaakt, die vaak
nieuwe klanten voor het mode-huis betee-
kenen. Een eerste verkoopster verdient
jaarlijks tusschen 4.000 en 8.000 gulden,
Ook meer. De beste verkoopster van een
bekenden mode-kunstenaar houdt er een His-
pano Suiza op na en bewoont een apparte
ment in één der elegantste hotels van Parijs.
Velen hebben geen vast salaris; maar krij
gen 10 procent van den Verkoop. Anderen
met een vast salaris (vanaf 159 per maand)
krijgen 1 a 2 procent.. Amerikaansche ver
koopsters 5 procent. Ook „femmes du
monde" werken als verkoopsters. Dames,
die tot de cliënten behoorden; maar die
verarmden. Ze worden door het mode-huis
gekleed en benutten hun vroegere relaties
cm den klantenkring te vergrooten. Maar ze
hebben zelden succes en worden weer ont
slagen.
„Het is moeilijk den smaak van een dame
ook maar benaderend te bepalen", is een al-
gemeene klacht. „Sommige dames willen
het oude doordragen; voor andere weer
kunnen de costuums niet grillig genoeg
zijn. Hoe leelijker de klant, hoe meer pre
tenties. Van de dikke moeten we een slanke
den maken; van de kleine, een lang gra
cieus figuur. Er zijn er, die huilen van
woede bij het passen. En al hun wrok komt
over onze hoofden en over onze modellen..."
Goede mannequins zijn de prima-donna's
van het mode-huis. Grillig en van hun
waarde bewust. Maar hun oud worden ia
vaak troosteloos. Ze zijn aan een lui leventje
gewend, waarvoor ze niets behoefden te
kunnen of te kennen. Als jeugd en schoon
heid verbloeid zijn, begint de ellende. Vaak
eindigen ze als garderobe-juffrouw in
theater of bioscoop verbitterd en ver
zuurd.
Wat een verschil tusschen hen en de
„première" van het atelier. Een dikke ge
zellige vrouw. Kïfein-burgerlrjk, in tegen
stelling met de verkoopsters. Typisch,
merkt de verslaggeefster op, dat de vrou
wen, die de costuums ontwerpen zich op
geenerlei wijze in hun uiterlijk met hun
creaties intendificeeren. In tegendeel. De
chef verzekert zelfs, dat hoe minder de
eerste coupeuse aan haar eigen verschijning-
hecht, hoe beter haar werk uitvalt. Ze denkt
alleen aan anderen, aan het effect van
haar modellen.
Onder zijn leiding moet zij het model ont
werpen en aan de mannequin afspelden.
Beter als een teekenaar, voelt zij aan, hoe
de robe precies moet zitten en welk
materiaal er zich het beste voor leent. Een
Beste kerel, ik weet anders 'n lief
meisje voor je enze heeft ver
stand van een fijne keuken.
Vrind hou' op. Ik heb hier een
goed restaurant gevonden en dat
lükt me veiliger.
première verdient jaarlijks tusschen 2000 en
3000 gulden, al niaar gelang de ontwerper
zelf meehelpt of niet.
De loonen van de naaisters die niet
meer zooals vroeger voor mouwen, blouses
en rokken betaald krijgen, maar naar het
materiaal (wol, tule, zijde, enz.) gespeciali
seerd zqn, varieeren van 9 tot 21 gulden
per week. Zij kunnen dan voor veertig of
vijftig cents hun middagmaal van het
mode-huis betrekken.
Een andere firma bezit een groote zaal
met gasfornuizen, waar de naaisters hun
meegebrachte maal kunnen opwarmen. Of
schoon de organisaties gebrekkig zijn, heb
ben, ze allemaal een minimumloon. Bij uiter
ste spaarzaamheid dekt dat loon precies
hun uitgaven.
Patou bezoekend, protesteert hij er heftig
tegen „kunstenaar" te zijn. „Kunstenaars
kennen geen grenzen. Zij kunnen hun smaak
niet binnen een zekere limiet houden. Ik
ben vakman en ieder vakman moet voor
alles zijn werk verstaan. Alles kunnen
om alles weer te vergeten. L'histoire de
tout art est tui éternel recommencement.
(„Iedere kunst is een eeuwige hergeboorte").
Zoo ook Paul Poiret: „La couture, c'est
1'aimour. Un mystère, un miracle de 1'instinct
en non une loi". („De couture is als de
liefde. Een mysterie, een wonder van het
gevoel en niet een wet).
Een costuum, dat 's morgens modern is,
is 's avonds al ouderwetsch. Architecten
ibouwen voor eeuwen, mode-scheppers ont
werpen voor minuten. Toch wordt er telkens
weer geprobeerd om voor Öe ontwerpen
„vrije" kunstenaars te engageeren. Zoo
werkte Fujita, de bekende Japansch-Parij-
sche schilder, een tijdlang voor een zijde
huis, evenals de schilderessen Marval en
Marie Laurenein. Maar het loonde de
moeite niet. Een teekening van Marval
bracht het nauwelijks tot 60 rollen stof.
Een .schlager" moet minstens 400.000 rol
bedragen.
De stoffenfabrikant Rodier doet verre rei
zen naar Indië en Amerika om geïnspireerd
te worden. Hij brengt de producten der in
boorlingen mee en werkt ze om. Madame
Jeanne Lanvin daarentegen, de ontwerp
ster van het stijlkleed, zoekt haar ideeën in
Griekenland.
Geen wonder, dat vele auteurs, in het
mode-bedrijf, stof vinden voor romans en
verhalen. De prikkelende atmosfeer heeft
iets bedwelmends, waarvan men zich niet
zoo gauw kan losmaken.
VOOR DE WINTERSPORT.
SKI-HEIL!
Bij geen andere sport is de kleeding van
zooveel belang als juist bij de wintersport.
En dan letten we niet in de eerste plaats
op elegantie; maar op de practische waarde
van het wntersportcostuum. Het mooiste
rneeuwlandsohap zal ons niet meer interes
seeren, als we er koud en huiverig naar
.staan te kijken.
De Noorsche ski-costuums zijn nog altijd
de beste. Dat wil nu natuurlijk niet zeggen
dat we onze costuums voor de wintersport
uit Noorwegen zuilen betrekken
~>s meest geliefde kleuren voor de ski-
kleeding zijn: donkerbruin, blauw of zwart.
De sluiting bestaat naar believen uit een
rits- of knoopensluitiug. Er onder draagt
men dikke gebreide puij-ovsrs en vesten in
felle, vrooiijke kleuren. Practisch is de
ski-pantalon met schond 1 ;banden, die opzij'
met een „rits" gesloten wordt. De bijbe-]
hoor-ende blouse is van geruit flanel. Hierbij
behoort natuurlijk nog een wmd-dicht jasje.
Waterdichte handschoenen en voor groote
tochten, een kap, die de ooren bedekt, zijn
onmisbare onderdeelen van dit toilet.
Voor korte tochten ziet men tegenwoordig
de zoogenaamde plus-fours of knickerbockers
dragen. Maar deze mode eigent zich al
leen voor slanke groote vrouwen.
De ski-schoenen moeten groot' zijn; want
twee paar sokken, een paar wollen en een
paar waterdichte, moeten, er in gedragen
kunnen worden. Zoo uitgerust kan men
tochten in sneeuw en zon gaan maken.
Ski-heil! J. de Fl.
HET MENU VOOR DE HEELE WEEK.
Zondag: tdmbaaldeeg; tomatensoep; rol
pensschoteltje, roode kool, gekookte aard
appelen; fruit.
Maandag: harde eieren, gewelde boter,
Brusselsch lof, gekookte aardappelen;
maizenapuóding met bessensap.
Dinsdag: macaronisoep; bloemkool met
kaassaus, gebakken aardappelen; chocolade
pudding met vanillesaus.
Woensdag: ossengehakt; spruitjes, ge
kookte aardappelen, chocolade-pudding met
vanillesaus.
Donderdag: groentesoep; kalfslappen,
savoyekool, gekookte aardappelen; room-
sfcruif.
V r ij dag: sitokvisch, mosterdsaus, gebakken
uitjes, gekookte aardappelen; koffiepudding.
Zaterdag: stamppot van raapstelen met
aardappelen en versche worst; bitterkoekjes
pudding.
Timbaaldeeg.
Benoodigd:
850 Gram bloem, J/4 L. water, 8 eieren, zout,
30 Gram boter.
Eereiding:
het water koken met de boter en het zout;
de bloem er in strooien en roeren tot alle
klontjes er uit zijn. Voorzichtig tot een dikken
bal laten inkoken. Deze neemt men van het
vuur, roert er de geklopte eierdooiers door,
laat het deeg koud worden, rolt het dun en
snijdt hiervan vierkante of ronde stukjes.
Hierop legt men een weinig ragout van visch
of vleesch; bestrijkt den rand met eiwit en
bakt de koekjes in heet vet of olie. Op grauw
papier laat men ze uitdruipen.
Roomstruif.
Benoodigd:
4 eieren, 180 Gram bloem, een weinig zout
1 stokje vanille. 1/8 L. melk, 40 Gram suiker
80 Gram boter.
Bereiding:
men trekt de vanille een kwartier in de
melk,Iaat ze bekoelen en maakt een beslag.
Uit dit beslag bakt men 4 groote koeken; de
tweede en derde koek aan één kant. Den
eersten koek legt men op een verwarmden
schotel; den tweeden en den derden koek met
de niet gebakken kanten op elkaar en ver
volgens daarop den vierden koek. De bovenste
koek wordt met poedesuiker bestrooid. Room
struif wordt in punten gesneden als taart.
ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON.
No. 195: mooi model van grijze stof, ge
garneerd met korenblauwe zijde of peau de
pêche. Metalen knoopen of nog aardiger
gespen geven de japon een apart cachet. Ook
zwaardere dames zal het zeer voldoen, daar
het model in tailleurscoupe geknipt is.
Benoodigd materiaal: 2.80 Meter grijze stof
van 130 c.M. breed; 30 c.M. blauwe zijde of
peau de pêche en 12 knoopen of gespen.
No. 200: geldeede avondjapon voor oudere,
niet zoo slanke-dames. De japon is van zijde
met mouwen van een ander materiaal; kant,
gebloemde zijde of iets dergelijks. Slank
kleedend model.
Benoodigde zijde; 5% Meter van 90 c.M.
breedte; voor de mouwen: 90 c.M.
Beide patronen zijn in alle maten tegen den
prijs van 0.50 ets. stuk te verkrijgen bij de
„Afdeeling Knippatronen" van de Uitgevers
maatschappij „De Mijlpaal", postbox 175 te
Amsterdam.
Toezending zal geschieden na' ontvangst
van het bedrag, dat kan worden voldaan per
postwissel, in postzegels of wel per postgir®
41632.
De lezeressen worden vriendelijk verzocht
bij het bestellen niet alleen het nummer van
het verlangde patroon, maar ook de ge-
wenschte maat; d.w.z.: boven-, taille- en
heupwijdte op te geven.
Gelieve verder naam en adres duidelijk te
vermelden; men voorkomt daardoor onnoodiga
vertraging in de opsturing.
COÖPERATIEVE BOERENLEENBANK
WIERINGEN.
Zitdagen van den Kassier te DEN OEVER
MAANDAGAVOND van ZEVEN tot ACHT UUR.
Te H1PP0LYTUSH0EF
WOENSDAGMIDDAG van HALF DRIE tot HALF VIJF.
Nalatigen worden alsnog verzocht op de eerste zittingen
hunne spaarboekjes ter controle in te leveren.
Levert uitsluitend 1ste klas
FOTOWERK.
FOTQHAWDEL.
Atelier 's Zondags geopend van
10 4 uur.
SPECIALITEIT VERGROOTIN
GEN. LIJSTEN.
Groote keuze camera's, statieven
enz. Steeds versche platen, papie
ren en films.
Beëedigd Makelaars in Aardappelen, Groenten en Fruit,
Nassaukade 158, Amsterdam. Tel. 81431.
Los- en Verkoopplaats Aardappelen- en Groentemarkt
Marnixstraat, Amsterdam, achter perceel 200.
Uitsluitend commissieverkoop. ÖUd vertrouwd adres.
Onkosten, commissie, losloon en marktgeld, 32 cent per 70 K.G.
Direct na verkoop afrekening en geld per giro of bij een Bankier
op uwe plaats.
Per telefoon te spreken 's morgens van 910 uur, 's middags van
12 en 's avonds van 67 uur.
's Maandags van 13—1 uur in Hotel COOMANS, Rotterdam.
Wij hebben voor
OOK Z. en O. FONDS)
BRILLEN.
Op gereedmaken en reparaties kan gewacht worden.
Gegarandeerd goedblijvende DOUBLé BRIL met donkere
of lichte randen 3.—.
BUIKBANDEN EN ELAST. KOUSEN.
Paskamer en vrouwelijke hulp (verpleegster) aanwezig.
Voortsbreukbanden, enkelstukken, platvoetzolen enz.