Fa. Jac. Knoop Belangrijk MODE-TIPS. Portret-Atelier JAC. de BOER Keizerstr. 75, Den Helder. ZIEKENFONDSLEDEN fa. JOH. LAUWERS, Payglop 3 Alkmaar. KANTOOR- KLEEDING Kantoorkleeding moet aan verschillende eischen voldoen, wil ze practisch zijn. Allereerst moet ze aan den eisch voldoen, die aan elk kleedingstuk gesteld wordt: flatteeren. En verder niet te besmettelijk zijn en warm en prettig in het dragen. Bovenstaande modellen voldoen aan alle gestelde voor waarden. JEANNE DE FL. OM ZELF TE MAKEN! Een brief. Lieve Rie, Toen je laatst bij me was en we gezellig met elkaar wilden babbelen, konden we onze eigen woorden niet verstaan vanwege het lawaai in de kinderkamer. Daar werd met stoelen en tafels geschoven en gegooid; want de kinderen speelden spoortje". Een vierkant en nd begin. Nu weet jij ook wel, dat ik er erg van houd, wanneer kinderen levendig zijn; en ik weet, dat kinderen het heerlijk vinden om zooveel lawaai te mogen maken. Maar op deze manier had ik niet veel aan je visite en voor jou was het ook niet gezellig. Nu heb ik een idee gehad, hoe de meubels geruischloos versohoven kunnen worden, zon der dat er krassen op het zeil ontstaan. Ik atuur je hierbij een paar schetsjes, van, uit Zoo zien de sokjes er uit, als ze klaar zijn. gekleurde wol gehaakte „meubelsokjes", Voor ronde stoelpooten en voor vierkante. Het ronde sokje begin je met drie ket tingsteken en dan vasten erom heen, net zoo-lang tot je een schijf hebt van ongeveet 6 c.M. middellijn. Dan werk je met stokjes omhoog. Voor de vierkante begin je van 4 kettingsteken een rondje te maken. Dan drie stokjes twee lossen en weer drie stok jes. Dit nog twee maal. zoodat er op het laatst 12 stokjes zijn. Nu haak je in het. vierkant en wel door aan iederen hoek in een opening vier vasten te maken. Is het Er komen geen krassen meer op het parket. De witte kindermeubeltjes hebben bonte sokjes aan gekregen. vierkantje groot genoeg, dan weer met stokjes om-hoog werken. Voor de witte meu beltjes in de kinderkamer heb ik bonte sok jes gehaakt. Het staat erg leuk en de kin deren vinden het prachtig, dat de meubelen ook kousjes aan hebben, net als zij. (Dat zegt Hansje!) Hij sleept alles aan uit het huis, waar ik dan ook nog sokjes om moet haken. Om mijn eigen stoel heb ik in on opvallende kleuren ook sokjes gemaakt, dan komen er geen krassen meer in het parket. Hansje sleept alles aan uit het huiswaar ik ook nog sokjes om moet haken. Misschien is het ook iets voor jou. Den volgenden keer hoop ik meer van je bezoek te genieten. Hartelijke groeten, ook van de kinderen. JE MARIAN. MODE IN PARIJS Hoe krijg ik he,t beste en waarste kijkje in het geheimzinnige bedrijf van de Parij - sohe mode-kunstenaars? Dat vroeg een ontwikkelde, in Frankrijk wonende Duit- sche, Kathe von Porada, zich af. Zeker niet door de firma's af te hollen, in alie hoekjes te kijken en interviews te vragen! Nee, nee, ik moet zelf meewerken ik moet een radertje van die ingewikkelde machinerie worden om het boek te kunnen schrijven, dat ik in mfln gedachten heb: Mode in Pargs. Na jarenlange studie is het eindelijk uit gegeven. Laten we het eens doorbladeren! Het is opgedragen aan Captain Molyneux. Vermoe delijk heeft ze dus bij hem het mec3t gezien. Een interessant hoofdstuk vormen de .vendeuses", de verkoopsters. Zij beginnen hun loopbaan al 02 17-, 18-jarigen leefijd met een maandedijksch s Jaris van 35 tot 45 gulden. Het kan echter tientallen jaren duren voor ze een eerste kracht worden. Vaak hangt hun promotie af van de han digheid in het „klanten vangen". Daar zijn heele systemen voor. Dagbladen worden bestudeerd; de gastenlijsten van de groote hotels worden doorgelezen, men schrijft de dames; men probeert kameniers te spreken te krijgen. Maar meest is alles voor niets; de dames blijven onbereikbaar, zoowel per soonlijk als telefonisch. Dan is het, een kwestie van „vasthouden-wat-je-hebt". Een van de meest geroutineerde verkoopsters lukte het eindelijk, na een dagenlangen speurtocht een klant bij den kapper te pak ken te krijgen, alleen door een onvoorzichtig gezegde van een bediende. Een groote be stelling beloonde haar. Ook de vacanties worden nuttig doorge- gebracht, met een aparte schoothond als lokmiddel, aan het strand. Daardoor wor den nieuwe bekenden gemaakt, die vaak nieuwe klanten voor het mode-huis betee- kenen. Een eerste verkoopster verdient jaarlijks tusschen 4.000 en 8.000 gulden, Ook meer. De beste verkoopster van een bekenden mode-kunstenaar houdt er een His- pano Suiza op na en bewoont een apparte ment in één der elegantste hotels van Parijs. Velen hebben geen vast salaris; maar krij gen 10 procent van den Verkoop. Anderen met een vast salaris (vanaf 159 per maand) krijgen 1 a 2 procent.. Amerikaansche ver koopsters 5 procent. Ook „femmes du monde" werken als verkoopsters. Dames, die tot de cliënten behoorden; maar die verarmden. Ze worden door het mode-huis gekleed en benutten hun vroegere relaties cm den klantenkring te vergrooten. Maar ze hebben zelden succes en worden weer ont slagen. „Het is moeilijk den smaak van een dame ook maar benaderend te bepalen", is een al- gemeene klacht. „Sommige dames willen het oude doordragen; voor andere weer kunnen de costuums niet grillig genoeg zijn. Hoe leelijker de klant, hoe meer pre tenties. Van de dikke moeten we een slanke den maken; van de kleine, een lang gra cieus figuur. Er zijn er, die huilen van woede bij het passen. En al hun wrok komt over onze hoofden en over onze modellen..." Goede mannequins zijn de prima-donna's van het mode-huis. Grillig en van hun waarde bewust. Maar hun oud worden ia vaak troosteloos. Ze zijn aan een lui leventje gewend, waarvoor ze niets behoefden te kunnen of te kennen. Als jeugd en schoon heid verbloeid zijn, begint de ellende. Vaak eindigen ze als garderobe-juffrouw in theater of bioscoop verbitterd en ver zuurd. Wat een verschil tusschen hen en de „première" van het atelier. Een dikke ge zellige vrouw. Kïfein-burgerlrjk, in tegen stelling met de verkoopsters. Typisch, merkt de verslaggeefster op, dat de vrou wen, die de costuums ontwerpen zich op geenerlei wijze in hun uiterlijk met hun creaties intendificeeren. In tegendeel. De chef verzekert zelfs, dat hoe minder de eerste coupeuse aan haar eigen verschijning- hecht, hoe beter haar werk uitvalt. Ze denkt alleen aan anderen, aan het effect van haar modellen. Onder zijn leiding moet zij het model ont werpen en aan de mannequin afspelden. Beter als een teekenaar, voelt zij aan, hoe de robe precies moet zitten en welk materiaal er zich het beste voor leent. Een Beste kerel, ik weet anders 'n lief meisje voor je enze heeft ver stand van een fijne keuken. Vrind hou' op. Ik heb hier een goed restaurant gevonden en dat lükt me veiliger. première verdient jaarlijks tusschen 2000 en 3000 gulden, al niaar gelang de ontwerper zelf meehelpt of niet. De loonen van de naaisters die niet meer zooals vroeger voor mouwen, blouses en rokken betaald krijgen, maar naar het materiaal (wol, tule, zijde, enz.) gespeciali seerd zqn, varieeren van 9 tot 21 gulden per week. Zij kunnen dan voor veertig of vijftig cents hun middagmaal van het mode-huis betrekken. Een andere firma bezit een groote zaal met gasfornuizen, waar de naaisters hun meegebrachte maal kunnen opwarmen. Of schoon de organisaties gebrekkig zijn, heb ben, ze allemaal een minimumloon. Bij uiter ste spaarzaamheid dekt dat loon precies hun uitgaven. Patou bezoekend, protesteert hij er heftig tegen „kunstenaar" te zijn. „Kunstenaars kennen geen grenzen. Zij kunnen hun smaak niet binnen een zekere limiet houden. Ik ben vakman en ieder vakman moet voor alles zijn werk verstaan. Alles kunnen om alles weer te vergeten. L'histoire de tout art est tui éternel recommencement. („Iedere kunst is een eeuwige hergeboorte"). Zoo ook Paul Poiret: „La couture, c'est 1'aimour. Un mystère, un miracle de 1'instinct en non une loi". („De couture is als de liefde. Een mysterie, een wonder van het gevoel en niet een wet). Een costuum, dat 's morgens modern is, is 's avonds al ouderwetsch. Architecten ibouwen voor eeuwen, mode-scheppers ont werpen voor minuten. Toch wordt er telkens weer geprobeerd om voor Öe ontwerpen „vrije" kunstenaars te engageeren. Zoo werkte Fujita, de bekende Japansch-Parij- sche schilder, een tijdlang voor een zijde huis, evenals de schilderessen Marval en Marie Laurenein. Maar het loonde de moeite niet. Een teekening van Marval bracht het nauwelijks tot 60 rollen stof. Een .schlager" moet minstens 400.000 rol bedragen. De stoffenfabrikant Rodier doet verre rei zen naar Indië en Amerika om geïnspireerd te worden. Hij brengt de producten der in boorlingen mee en werkt ze om. Madame Jeanne Lanvin daarentegen, de ontwerp ster van het stijlkleed, zoekt haar ideeën in Griekenland. Geen wonder, dat vele auteurs, in het mode-bedrijf, stof vinden voor romans en verhalen. De prikkelende atmosfeer heeft iets bedwelmends, waarvan men zich niet zoo gauw kan losmaken. VOOR DE WINTERSPORT. SKI-HEIL! Bij geen andere sport is de kleeding van zooveel belang als juist bij de wintersport. En dan letten we niet in de eerste plaats op elegantie; maar op de practische waarde van het wntersportcostuum. Het mooiste rneeuwlandsohap zal ons niet meer interes seeren, als we er koud en huiverig naar .staan te kijken. De Noorsche ski-costuums zijn nog altijd de beste. Dat wil nu natuurlijk niet zeggen dat we onze costuums voor de wintersport uit Noorwegen zuilen betrekken ~>s meest geliefde kleuren voor de ski- kleeding zijn: donkerbruin, blauw of zwart. De sluiting bestaat naar believen uit een rits- of knoopensluitiug. Er onder draagt men dikke gebreide puij-ovsrs en vesten in felle, vrooiijke kleuren. Practisch is de ski-pantalon met schond 1 ;banden, die opzij' met een „rits" gesloten wordt. De bijbe-] hoor-ende blouse is van geruit flanel. Hierbij behoort natuurlijk nog een wmd-dicht jasje. Waterdichte handschoenen en voor groote tochten, een kap, die de ooren bedekt, zijn onmisbare onderdeelen van dit toilet. Voor korte tochten ziet men tegenwoordig de zoogenaamde plus-fours of knickerbockers dragen. Maar deze mode eigent zich al leen voor slanke groote vrouwen. De ski-schoenen moeten groot' zijn; want twee paar sokken, een paar wollen en een paar waterdichte, moeten, er in gedragen kunnen worden. Zoo uitgerust kan men tochten in sneeuw en zon gaan maken. Ski-heil! J. de Fl. HET MENU VOOR DE HEELE WEEK. Zondag: tdmbaaldeeg; tomatensoep; rol pensschoteltje, roode kool, gekookte aard appelen; fruit. Maandag: harde eieren, gewelde boter, Brusselsch lof, gekookte aardappelen; maizenapuóding met bessensap. Dinsdag: macaronisoep; bloemkool met kaassaus, gebakken aardappelen; chocolade pudding met vanillesaus. Woensdag: ossengehakt; spruitjes, ge kookte aardappelen, chocolade-pudding met vanillesaus. Donderdag: groentesoep; kalfslappen, savoyekool, gekookte aardappelen; room- sfcruif. V r ij dag: sitokvisch, mosterdsaus, gebakken uitjes, gekookte aardappelen; koffiepudding. Zaterdag: stamppot van raapstelen met aardappelen en versche worst; bitterkoekjes pudding. Timbaaldeeg. Benoodigd: 850 Gram bloem, J/4 L. water, 8 eieren, zout, 30 Gram boter. Eereiding: het water koken met de boter en het zout; de bloem er in strooien en roeren tot alle klontjes er uit zijn. Voorzichtig tot een dikken bal laten inkoken. Deze neemt men van het vuur, roert er de geklopte eierdooiers door, laat het deeg koud worden, rolt het dun en snijdt hiervan vierkante of ronde stukjes. Hierop legt men een weinig ragout van visch of vleesch; bestrijkt den rand met eiwit en bakt de koekjes in heet vet of olie. Op grauw papier laat men ze uitdruipen. Roomstruif. Benoodigd: 4 eieren, 180 Gram bloem, een weinig zout 1 stokje vanille. 1/8 L. melk, 40 Gram suiker 80 Gram boter. Bereiding: men trekt de vanille een kwartier in de melk,Iaat ze bekoelen en maakt een beslag. Uit dit beslag bakt men 4 groote koeken; de tweede en derde koek aan één kant. Den eersten koek legt men op een verwarmden schotel; den tweeden en den derden koek met de niet gebakken kanten op elkaar en ver volgens daarop den vierden koek. De bovenste koek wordt met poedesuiker bestrooid. Room struif wordt in punten gesneden als taart. ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. No. 195: mooi model van grijze stof, ge garneerd met korenblauwe zijde of peau de pêche. Metalen knoopen of nog aardiger gespen geven de japon een apart cachet. Ook zwaardere dames zal het zeer voldoen, daar het model in tailleurscoupe geknipt is. Benoodigd materiaal: 2.80 Meter grijze stof van 130 c.M. breed; 30 c.M. blauwe zijde of peau de pêche en 12 knoopen of gespen. No. 200: geldeede avondjapon voor oudere, niet zoo slanke-dames. De japon is van zijde met mouwen van een ander materiaal; kant, gebloemde zijde of iets dergelijks. Slank kleedend model. Benoodigde zijde; 5% Meter van 90 c.M. breedte; voor de mouwen: 90 c.M. Beide patronen zijn in alle maten tegen den prijs van 0.50 ets. stuk te verkrijgen bij de „Afdeeling Knippatronen" van de Uitgevers maatschappij „De Mijlpaal", postbox 175 te Amsterdam. Toezending zal geschieden na' ontvangst van het bedrag, dat kan worden voldaan per postwissel, in postzegels of wel per postgir® 41632. De lezeressen worden vriendelijk verzocht bij het bestellen niet alleen het nummer van het verlangde patroon, maar ook de ge- wenschte maat; d.w.z.: boven-, taille- en heupwijdte op te geven. Gelieve verder naam en adres duidelijk te vermelden; men voorkomt daardoor onnoodiga vertraging in de opsturing. COÖPERATIEVE BOERENLEENBANK WIERINGEN. Zitdagen van den Kassier te DEN OEVER MAANDAGAVOND van ZEVEN tot ACHT UUR. Te H1PP0LYTUSH0EF WOENSDAGMIDDAG van HALF DRIE tot HALF VIJF. Nalatigen worden alsnog verzocht op de eerste zittingen hunne spaarboekjes ter controle in te leveren. Levert uitsluitend 1ste klas FOTOWERK. FOTQHAWDEL. Atelier 's Zondags geopend van 10 4 uur. SPECIALITEIT VERGROOTIN GEN. LIJSTEN. Groote keuze camera's, statieven enz. Steeds versche platen, papie ren en films. Beëedigd Makelaars in Aardappelen, Groenten en Fruit, Nassaukade 158, Amsterdam. Tel. 81431. Los- en Verkoopplaats Aardappelen- en Groentemarkt Marnixstraat, Amsterdam, achter perceel 200. Uitsluitend commissieverkoop. ÖUd vertrouwd adres. Onkosten, commissie, losloon en marktgeld, 32 cent per 70 K.G. Direct na verkoop afrekening en geld per giro of bij een Bankier op uwe plaats. Per telefoon te spreken 's morgens van 910 uur, 's middags van 12 en 's avonds van 67 uur. 's Maandags van 13—1 uur in Hotel COOMANS, Rotterdam. Wij hebben voor OOK Z. en O. FONDS) BRILLEN. Op gereedmaken en reparaties kan gewacht worden. Gegarandeerd goedblijvende DOUBLé BRIL met donkere of lichte randen 3.—. BUIKBANDEN EN ELAST. KOUSEN. Paskamer en vrouwelijke hulp (verpleegster) aanwezig. Voortsbreukbanden, enkelstukken, platvoetzolen enz.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1934 | | pagina 6