MODE-TIPS RADIO PROGRAMMA VOOR ONS HUIS. HUISHOUDELIJKE WENKEN. ZATERDAG 6 OCTOBER HILVERSUM. 301.5 M. (995 Kp.) V. A. IC- A. 1—10.00 Ochtendmuziek. v. p. r. o. >.0.0010.1» Morg-n«uaiü* v. a. r. a 0.18 Uitzending voor d« arbeider* in Co tlnube drijven v. a. r. a .1.15 n.m. De Flierefluiters o.l.v. Jan van der Horst. 7..15 Lunchconcert. 00 n.m. Toespraak voor de Jeugdgroep voor t socialistische scholieren. I 30n.m. Licht-Klassiek Concert. 1 .00 n.m. Hoe ontstaat een radiotoestel? 15 Vooravondconcert door VARA-orkest. j.00 n.m. Letterkundig overzicht door A M de Jong. ..15n.m. Gramofoonmuziek. V. R. O. .00 n.m. Rede door J. Hoving „Over de Jr denhaat." V. A. R. A. 5.018.05 n.m. Nieuwsberichten Vaz Dias. .30 n.m. Concert. .00 rum. „Met man en macht". Een V.A.R.A propagandaspel. .45 n.m. VARA-Orkest o.l.v. Hugo de Groot. 0. .0 n.m. Vaz Dias. .0.1010.40 n.m. Concert. 1.10 n.m.—12.00 Gramofoonmuziek. HUIZEN. Golflengte 1875 M. K. R. O. i.009.00 n.m. Concert. 0.30—11.00 Muziekuitzending voor fabrieken. 1.30—12.00 Godsdienstig halfuurtje door Kapelaan J. H. A. Hendriks. 2.15—2.00 n.m. Middagconcert. .,00—2.30 n.m. Halfuurtje voor de rijpere Jeugd. i.304.00 n.m. KJnderuurtje door Mevr. So- phie Nuwenhuls van der Rijst en MeJ Lidwina Diepenbrock. n. i. r. o. .00 n.m. Uitzending voor de Vereeniging voor Wettelijke Dierenbescherming. .30 n.m. Uitzending voor de Nederlandsche Vakcentrale. K. R. O. .155.30 n.m. Esperanto-nieuws door P. Heil- ker. .307, n.m. De KRO-Boys. o.l.v. Piet Lus tenhouwcr. .206.40 n.m. Paul de Waart r Journalistiek .457.10 n.m. Het K.R.O.-Orkest. .157.45 n.m. Medische causerie. .40 Het K.R.O. Orkest o.l.v. Marinus van 't Woud. .308.35 n.m. Vaz Dias. .359.05 n.m. Onze Zaterdagavond-causerie. .15n.m. KRO. Orkest. .30 n.m. Roland en Roland brengen een ra- dioschets. .4510. n.m. Het K.R.O.-orkest. 0.1510.25 n.m. Praatje over de Esperanto- cursus. 0.1510.20 n.m. Vaz Dias. 0.2010.40 n.m. K.R.O.-Boys. 1.10 n.in.12.00 Gramofoonmuziek ZONDAG 7 OCTOBER hilversum 301.5 M. (995 Kp.) V. A. R. A. .30 Morgenrood. .35 Tuinbouwhalfuurtje. S. S. Lantinga. .00 Postduivenberichten. .07 Orgelspel door Joh. Jong. 0.30 Toespraak voor de Alg. Ned. Mijnwer- kersbond door Chr. v. d. Biit. 0.45 n.m. V.A.R.A.-orkest. 1.15 Van staat en maatschappij, door A. Pley- sier. 1.30 Gramofoonplaten. a. v. R. o. 2.00 Carillon en uurslag van de Westertoren Amsterdam. 2.151.30 n.m. Concert. .00—2.30 n.m. Boekenhalfuur Dr. P. H. Rit- ter Jr. .30 Populaire muziek. .00—. Middagconcert. .45 n.m. Sportuitslagen van Vaz Dias. V. A. R. A. .40 n.m. Voetbal van den Dag. V. F. R. O. .00 n.m. Lezing De beweging der Vrijzin nig Hervormden. .45 n.m. Wijdingsdienst in de studio. A. V. R. O. 5.01—8.15 Nieuws- en Sportberichten van van Vaz Dia* ,158.50 n.m. Concertgebouw, Amsterdam. .509.05 n.m. Radio-Journaal. .0511.00 n.m. Studio-Concert. 1.00.12.00 Gramofoonmuziek. HUIZEN. Golflengte 1875 M. N. C. R. V. .30 Morgenwijding. K. R. O. .40 n.m. Bespeling van het studio-orgel. 0.0011.45 Hoogmis uit de St. Elisabethskerk te Rotterdam. 1.4512.00 Causerie over het Vrouwenbond- werk door Mej. C. Bak. 2.152.0G a.m. Middagconcert .002.30 n.m. Godsdienstonderricht voor ouderen door D Bont. >.10 Kamermuziek. :.005.00 n.m. Ziekenlof uit Bloemendaal. c .00 n.m. Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk (Hooglandsche Kerk) te Leiden. K. R. O. .457.50 n.m. Gramofoonmuziek. .508.15 n.m. „Mijn reis naar Appelsienen- land" door Felix Timmermans. .1510.00 n.m. Aansluiting met de voorm. Dominicanenkerk te Maastricht. „Romeo en Julia", dramatische Symphonie. 0.4011.00 n.m. Epiloog door het Klein Koor. MAANDAG 8 OCTOBER HILVERSUM. 301.5 M. (995 Kp.) A. V. R. O. .00 GramoïoonmuBiei 0.0110.15 Morgenwijding. 0.1510.30 Gewijde Klanken ter Nabetrach ting. 1.00—12.00 Orgelconcert. 2.01—2.00 n.m. Het AVRO-Klein orkest. .30 Gramofoonmuziek. .003.30 n.m. Voordracht door Kommer Kleijn. .30 njn. Concert. .305.30 n.m. Causerie door Max Tax. 30 Concert door het Rembrandt-Theater- Orkest. 01—8.15 n.m. Nieuwsberichten Vaz Dias. 05 n.m. Concert door het Omroeporkest. 25—10.00 n.m. Radio-tooneel. „Gewoonte recht." NIEUWE MODELLEN VAN HERFST- een sterk actieve natuur en de waardevolle medewerking der Poolsche vrouwen op politiek, wetenschappelijk en kunstgebied, haar sportieve prestaties worden niet alleen in het eigen land erkend; maar zijn voor de vrouwen van andere landen het bewijs, dat de werkzaamheid van begaafde VTouwen slechts ten nut van de gemeenschap kan zijn en ln geen geval beperkt mag worden. Men moet zich nu onder de „boeiende" Poolsche vrouw niet het type van een „luxe-vamp" voorstellen, zooals de film ons zoo vaak toont. De Poolsche vrouw werkt doelbewust en veel; meestal ook nog haar huwelijk. Maar ze vindt er een elegante vorm voor; ze gaat in haar werk op, maar niet onder en blijft onder alle omstandigheden „Vrouw". Dr. DE CR. Eén ding dient voorop gezet bij het bespreken van de niéuwe modellen, en wel: dat er geen sprake van is, dat öf kleine of groote hoeden mode zullen zijn. Iedere vrouw zal namenlijk vrij zjjn om te kiezen of een groote dan wel een kleine hoed beter past bij haar type. Wat we wel kunnen vaststellen is: dat de bol van alle modellen zeer plat is en de rand het rech teroog beschaduwt. In alle variaties zullen we verder het barètmodel zien optreden. Vooral van fluweel zal het veel gezien wor den. Deze barèts zijn overigens vrij gecom pliceerd; vouwtjes, plooitjes en naadjes ge ven er de noodige soepelheid aan. Ook haar- vilt zal een veel aangewend materiaal zijn voor de winterhoeden. HOEDEN. Elegant zijn de modellen van zwart naar- vilt, gegarneerd met rood koord. Bulten de besproken barèts zullen we ech ter ook veel andere modellen dragen. Het chasseurtje, in een iets gewijzigde vorm, is weer teruggekeerd. De groote hoed, die zich reeds de heele zomer in onze gunst verheugde, behoudt ook deze winter haar plaats in onze garderobe. Vooral bij de elegante namidöagjaponnen zal men veel groote hoeden van fluweel zien. De twee andere afbeeldingen toonen een paar gangbare modelletjes, die van vilt ver vaardigd, zeer aardig zijn voor onze jonge- meisjes. JEANNE DE FL. GEZELLIGE VERTREKKEN. Een vertrek kan goed, kost baar en zelfs voornaam ingericht zijn en toch kan de gezelligheid ontbreken, terwijl een andere kamer, die naar verhouding „goedkoop" gemeubeld is, niet alleen gezellig is voor zijn be woner, maar ook voor den toe- valligen bezoeker, die er voor de eerste maal binnenttreedt. Hieruit kunnen we dus concludeeren, dat gezelligheid en kostbaarheid gelukkig niet samen hoeven te gaan. Ja, bij nadere beschouwing moeten we inzien, dat zelfs stijleenheid van de meubels of van de andere voorwerpen in het vertrek niot nood zakelijk is; al zal natuurlijk een goede stijl van de meubelstukken en een eenvoudige vorm van de vertrekken de gezelligheid alechts ten goede komen; want uit verkeerde overdaad of ondeskundig verwerkt mate riaal kan men nooit een gezellig vertrek maken. Wanneer is nu een kamer gezellig? Gezel lig is een vertrek, waarvan de sfeer den be woner omvat, waarin hij ongestoord cp- renomen wordt en ws ervan de meubelstuk- Ken ieder op hun beurt bevredigen. Daarmee bedoelen we, dat een stoel of fauteuil mooi en gemakkelijk is en men er bij den aanblik al zeker van is, goed er in te kunnen zitten; dat het leeshoekje voldoende belicht is en dat het van het boek opdwalend oog nergens op een storende afleiding blijft rustendat de eettafel de herinnering aan de behaaglijk heid van de maaltijden weer wakker roept, de schrijftafel meedeelt, dat men er prettig en gosd aan werken kan. Kortom wanneer het vertrek tweegesprekken houdt met den bezoeker en dezen uitnoodigt zich behaag lijk te voelen er in. Het is natuurlijk de vrouw, die de schep ster en verbreidster is van het element der DE „KNEPEN VAN HET VAK". Voor liet schoonmaken van visch. echte bloem te doen gelijken. Teere soepele stof verschaft ons de mogelijkheid bloemen te maken, die, al zijn ze dan niet echt, toch bijzonder sierlijk zijn. Men kan allerlei vormen maken: orchi deeën, klokjes, sterren. Daarvóór knipt gezelligheid. Ze begrijpt de zin en 't wezen der voorwerpen beter dan de man (gezellig heid is een gevoel) en leeft in grooter ver bondenheid met de dingen, die haar omrin gen. Ze kiest instinctmatiger uit dan de man, zoodat deze zonder meer, de inrichting van het huis aan haar moet overlaten! Ze verwijdt eigenlijk met ieder ding, waarmee ze zich bevriend maakt en dat ze zich aan-' schaft, de kring van haar persoonlijkheid. De sfeer van een huis is dus altijd gelijk aan de persoonlijkheid der huisvrouw. Ze leeft en streeft in het huis, zij schept de stemming. Zij is „vrouw aes huizes" heeft om dit volmaakt te zijn een uit stekende opleiding noodig. Daa»om, is het moeilijker een goede ïimvrouw te zjjn dan een goede steno-typiste bijvoorbeeld. De werkkamer van den man mag vol doen aan diens eigen wenschen. Hier mag hij inrichten, zooals hij denkt dat voer zijn werk het beste is. Maar ook hier toovert de hand van de vrouw des huizes het nuch tere en zakelijke om in gezelligheid. Het doelmatige moet hier in de eerste plaat: betracht worden; maar het moet tevens vol doen aan alle eischen van smaakvolheid. En dat is toch wel het werk der huisvrouw. Zij alleen verstaat het om de doelmatige in richting der kamers die sfeer van gezellig heid te geven, die ons dadelijk thuis doet voelen. M. B Het met de hand vasthouden van e_ visch, die afgeschrapt moet worden is een onaangenaam werkje. En niet alleen dat; maar ook een min of meer gevaarlijk werkje voor de huisvrouw; want men kan zich gemakkelijk verwonden aan de stekels en vinnen. En deze verwondingen kunnen onder gegeven omstandigheden lang niet zoo onschuldig zijn ais men geneigd zou zijn te denken. Het apparaatje, dat hier afgebeeld is, brengt de oplossing. Het bestaat uit een vrij groot en dik houten plankje, de hout soort komt er niets op aan. Hierop wordt de visch gelegd. Aan een van de uiteinden bevestigt men met een scharnier een kleiner en dunner plankje. Er door heen slaat men spijkers met scherpe puntjes. Deze puntjes zet men in de staart van de viscb; een elastiek er om heen om het geheel vast te houden en het afschrappen van de visch is een werkje geworden, dat weinig tijd kost en absoluut zonder gevaar is. Mevr. DE J.v. Z. men 5 of 6 bloemblaadjes in den vorm, zooalg de afbeelding toont. De randen vouwt men twee maal heel smal om en naait deze met onzichtbare steken vast. Men kan de stof recht en schuin nemen. Om klokjes te vormen knipt men het driehoekje, dat op de teekening staat. De randjes zoomt men op de wijze, zooals hierboven beschreven is. Door het smalle omvouwen en het rekken van de zoomen, buigen de blaadjes vanzelf een beetje om. Dat staat bijzonder aardig. In het midden van het klokje naait men de gele of anders ge kleurde meeldraden, die gemaakt zijn uit 16 18 draden parelgaren. Deze buigt men om, draait ze een beetje in elkaar en naait ze vast. Om het klokje naait men de lange bloembladen. Hun grillige vormen krijgen ze vanzelf or het zoomen. Zoo ontstaat de orchidee. - DE POOLSCHE VROUW. Toen ik onlangs een Hongaar vertelde, dat ik naar Polen zou gaan, nam hij zijn hoofd tusschen beide handen en fluisterde: ,7De Poolsche vrouwenHoofdpijn krijg je in de straten van Warschau. Zoo vaak moet je je hals uitrekken en met je oogen draaien, omdat er zooveel mooie vrouwen zijn". Is de Poolsche nu werkelijk mooier dan de andere vrouwen van andere landen .Waarin ligt haar groote bekoring, die zoo bekend is, dat het zelfs spreekwoordelijk is geworden, dat Polen de bekoorlijkste vrou wen van de wereld bezit. Ik heb er op ge let en ben tot de slotsom gekomen, dat de Poolsche rrouw absoluut niet mooier is. Zij bezit geen betere karaktereigenschap pen dan de vrouw van andere landen. In het algemeen hebben ze geen beter figuur dan in Holland, Frankrijk, Engeland of waar dan ook. Ook geen regelmatiger trek ken, geen grootere of stralender oogen, geen wittere tanden, geen kleiner mondje dan de vrouwen het overal hebben misschien mooiere schoenen. En dat is de waarheid! Dan komen we bij de goede kwali teiten der Poolsche vrouw. ".Vat de mooiere schoenen daarmee te maken hebben Meer, dün men denkt. De Poolsche vrouw let op ean verstandige wijze op haar uiterlijk. Iederei tweede vrouw in Polen heeft smaak. Dat hangt heusch niet af van de portemonnaie van den heer ge maal; maar ze kent beter de mogelijkheden van haar eigen type en daar doet ze haar voordeel mee. De Poolsche vrouw, of ze tooneelspeelster, moeder van 10 kinderen of winkelmeisje is; nooit is haar uiterlijk liaar onverschillig. Dat i3 niet slechts „hang naar uiterlijkheid" die hij ons zoo vaak ver oordeeld wordt. Ik vind trouwens, dat een mooie japon en een mooi karakter best samen kunnen gaan. Twee eigenschappen treden bij de Pool sche vrouw sterk naar voren: de Poolsche heeft een sterk zelfbewustzijn en een ont wikkeld gevoel van trots. Ze is absoluut geen onderdanige vrouw en het boeiende van haar verschijning is geboren uit het diepste van haar innerlijk: ze v/enscht en vindt achting en belangstelling voor haar persoonlijkheid als raer.sch en vrouw. En het uiterlijke „op-zich-zelf-letten" is een voudig het gevolg van deze eigenschappen, die ook haar houding in de maatschappij en vooral tegenover het andere geslacht be palen. Men kan niet zeggen: de Pool heeft de Poolsche vrouw een plaats in het ge- zins- en publieke leven ingeruimdnee. de Poolsche vrouw heeft haar positie, die min of meer overeenkomt met die van de vrouwen van Noord-Amcrlka, zelf veroverd door eigen krachten en met eigen gee3t. Van ouds her toonde de Poolsche vrouw, Geen kh. ld OM ZELF TE MAKEN. Bloemen van organdie. enkele „kunstbloem" kan de lief van een echte „levende" bloem HET MENU VOOR DE HEELE WEEN Zondag: roastbeef, snjjboonen, gekookte appelenmoccapudding fruit. Maandag: aardappelsoep; carbonaadjes, spersleboonen, gekool i aardappelen; rijst met abrikozen. Dinsdag: gehakt, bloemkool met melksaus, kookte aardappelen; chocoladepüdding met vanillesaus. Woensdag: kalfslappen, worteltjes, gekookte appelen; boschbessenvla. Donderdag: groentesoep; osselapjes, capucijners, gekookte aan appelen; maizenapudding. VrQ dag: snoek, botersaus, gekookte aardappelei harde eieren, komkommersla; griespap. Zaterdag: biefstuk, spinazie, gekookte aardappel* flensjes. Ook kan men drie klokjes bij elkaar naaien. De steel is van gedraaid parel garen. Zoo'n orchidee van teer gekleurde organ die kan bijzonder mooi staan op een japon van zwart fluweel. Of vervaardigd van het zelfde materiaal completeert en garneert ze een avondjurk. MARIAN B. ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON Nr. 264: jeugdige namiddagblouse 1 crêpe satin. Gedragen op een Zwarte i zal het een keurig geheel vormen. Beni_ digd materiaal: 2.25 meter satijn. Mooi de beide kanten, zoowel de glimmende de doffe, te verwerken. Prijs van dit j troon 38 ets. per stuk. Nr. 278: keurige japon voor zwaardi dames. We zullen deze winter veel kwart en half-lange mouwen zien drag inplaats van lange. Deze japon werd i dacht van een soepel wollen stofje. Bern digd materiaal: 5 meter van 90 c.m. breed Prijs van het patroon: 50 ets. per stu Nr. 281: practische onderjurk, op i lug gesloten met een overslag. Deze man van sluiten maakt, dat de onderjurk all aangesloten zit; de banden worden voren dicht gemaakt met een drukker, overslag heeft bovendien het voordeel, de onderjurk minder doorschijnend zal a Benoodigd materiaal: 2.50 meter van 1 breedte. Prijs van het patroon: 38 ets. j stuk. No. 280: Middag- en schouwburg jurk i zware gebloemde zijde. Keurig slank-kleedJ model. Benoodigd materiaal: 5 meter van li c.m. breedte. Prijs van het patroon: 0.50 per stuk. ONZE KINDEREN. Toen Annètje heel klein was, huilde ze veel. En als Annètje huilde, gaf moeder haar een stuk chocoiade. Op een keer zou Annètje met. haar ouders op reis gaan. Voor ze weggingen, i-i het kleine meisje: „Mammie, neem veel weergeven. Toch probeert men telkens woej I chocolade mee, voor het geval, dat ik onderweg de bloem van stof meer en meer op een huilen meet!" ■MBHBHMI EZ 'iiTïSEJèfi Zijn Uw meubelen U meer waard dan Uw longen? De „goede kamer" moet in de eerste plaats een gezonde kamer zijn. Dikke gordijnen, pluchen meu belen, kleedjes en andere vodden zijn verzamelplaatsen van stof en bacteriën. En men behoeft tegen het schoonmaken van al de^e overbodige rommel ook niet op te zien, als ze er niet meer zijn. Mrs. X. Deze patronen zijn in alle maten tegec ingegeven prijzen te verkrijgen bij de (ieeling Knippatronen" van de Uitger maatschappij„De Mijlpaal" postbox te Amsterdam. Toezending zal geschil na ontvangst van het bedrag, dat kan den overgemaakt per postwissel, in p zegels, of wel per postgiro 41632. Den lezeressen wordt vriendelijk verfl bij bestelling niet alleen het nummer het verlangde patroon, maar ook de wenschte maat; d.w.z. boven-, taille-, hi wijdte enz., op te geven. Gelieve verder naam en adres duldi te vermelden; men voorkomt daardoor noodige vertraging in de opsturing. 10.0011.00 n.m. Dajos Bela en zijn orkest. 11.0011.10 n.m. Nieuwsberichten Vaz Dias. 11.10 n.m.12.00 n.m. Aansluiting met „La Boite Des Matelots," Den Haag. HUIZEN. ,x Golflengte 1875 M. 8.008.15 Schriftlezing en meditatie, 8.159.30 Gramofoonmuziek. 10.3011.00 Morgendienst. 11.0011.30 Lezen van Chr. Lectuur. 11.3012.00 Gramofaanplaten concert. 12.01 Lunconcert. 2.002.35 n.m. Uitzending voor scholen. 2.453.15 n.m. Wenken voor de keuken, door Mevr. M. Adrian-Merckens. 3.153.45 n.m. Cursus knippen en naaien. 4.00 n.m. Bijbellezing. 5.01 n.m. Vooravond Concert door een Ensem 6.307.00 n.m. Vragenuurtje. 7.007.15 n.m. Politieberichten gevolgd door persberichten van het Ned. Chr. pers bureau. ±7.157.30 n.m. Gramofoonmuziek, of „een greep uit het dagelij ksche gebeuren." 7.308.00 n.m. Vragenuurtje. 8.159.00 n.m. Een Amsterdams knapenkoor. 9.009.30 n.m. K. Lantermans „Folklore en de leek." 9.309.40 njn. Vaz Dias. 9.4010.40 n.m. Orgelconcert door Jan Zwart. 10.4511.30 n.m. Gramofoonmuziek. DINSDAG 9 OCTOBER HILVERSUM. A. V. R. O. 301.5 M. (995 Kp.) e.01 Gramofoonmuslek. 10.00 Morgenwijding. 10.30—11.00 Concert. 11.00—11.30 Kookpraatje door Mevr. R. Lot gering— Hillebrand. 11.30—12.00 Solistenconcert. 11.80—2.00 Middagconcert. 3.003.45 Knipcursus voor gevorderden door Ida de Leeuwvan Rees. 4.305.00 n.m. Radio-Kinder-Koorzang o.l.v. Jacob Hamel. 5.00—5.30 n.m. Voor kleinere Kinderen door Mevr. Ant. van Dijk. 6.007.30 n.m. Het Omroeporkest onder lei ding van Albert van Raalte. 7.308.00 n.m. Engelsche Les. 8.05 Populair Concert. 11.00 Persberichten Vas Dias 11.10 n.m.12.00 Dansmuziek door Lew Sto- ne en Harry Roy met hun orkesten. Golflengte 1875 M. K. R. O. 8.159.00 n.m. Concert. 10.3011.00 Muziekuitzending voor fabrieken. 11.30—12.00 Godsdienstig halfuurtje door Pas toor L. H. Perquin. 12.001.00 n.m.Lunchmuziek. 2.00—3.00 Vrouwenuurtje door me] 3.004.00 n.m. Modecursus door nie pens Geurs. 4.00 n.m. Gramofoonmuziek. 5.00 n.m. Concert. 6.407.00 n.m. Esperanto-cursus dof ker. 7.15—7.35 n.m. Katholieke Radio ïi siteit. 8.209.10 n.m. Aansluiting met Hec dam. 9.40 Concert. 10.30 n.m. Vaz Dias. 10.45 n.m. De KRO-Boys. 10.1510.30 n.m. „De uitvinder va denborstel" door L'Abor.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1934 | | pagina 6