Bil Ruwe Handen Purol
TWEEDE BLAD.
VRIJDAG 0 NOVEMBER 1934
No. ©o
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN EN OMSTREKEN
igWIERINGER COURANT
PARMENTIERS VERHAAL OVER DE
VAN DEN „UIVER."
VLUCHT BOVEN AUSTRALIë.
„Mijn logboek wordt eerst belangwekkend
zoodra het begint te handelen over onze
laatste étappes."
Wat er te Albury gebeurde.
IN ONWEER EN KOUDE.
Een verslaggever van Aneta heeft een on
derhoud gehad met Parmentier te Soerabaja.
Veel van wat de vlieger daarin vertelt hebben
wij onze lezers reeds eenige malen voorgezet
en dat gedeelte van het interview zullen wij
niet meer herhalen. Maar interessant is ze
ker wel, wat de commandant van den „Uiver"
te vertellen heeft over dat laatste deel van
de vlucht, dat over Australië voerde. En dat
deel van het interview laten wij dan ook in
extenso volgen.
Parmentier, die er wat vermoeid uitzag
kan het ook anders antwoordde grif op
de vele vragen die de Aneta-vertegenwoordi-
ger hem stelde.
Hoe is het met uw logboek
Het logboek is nog slechts in klad ge
reed. Het bevat nog slechts weinig feiten
omdat.deze reis alleen maar een Holland-
Indië-reis is geweest met een verlengstuk.
Zooals ik op het vliegveld al zei, alleen maar
een beetje vlugger en een beetje langer.
Maar bovendien wordt mijn logboek eerst
belangwekkend zoodra het begint te hande
len over de gebeurtenissen sinds het moment,
waarop we Australië hadden bereikt en nu
stel ik er prijs op, dat ik nu eindelijk eens
een juist verhaal kan geven van wat
er gebeurd is, een verhaal over onze reis door
Australië, dat nu Holland ook zal bereiken
„....Het begon er dan mede," vertelde
Parmentier, „dat we een telegram kregen uit
Kobar, waarin we gewaarschuwd werden, dat
we zware onweersbuien tegemoet vlogen,
maar waarin ook werd medegedeeld, dat het
weer boven Melbourne zelf gunstig was. We
vertrokken in donker uit Charleville en al
spoedig ontmoetten we de reeds aangekon
digde onweersbuien. Dat was in de buurt van
Kobar. We konden er intusschen voortdurend
omheen vliegen door telkens onzen koers te
wijzigen, zoodat we dit slecht-weer-gebied
veilig zijn gepasseerd.
„Daarmede scheen de narigheid voor ons
achter den rug. Nu kwam goed weer ons be
gunstigen en ik ging me maar vast scheren
voor onze a.s. aankomst te Melbourne.... je
wilt bij de eindstreep allicht netjes voor den
dag komen.
„Toen gebeurde er echter iets merkwaar
digs. Van Brugge kon maar geen verbinding
met Melbourne krijgen. Oorspronkelijk schre
ven wij dat toe aan atmosferische storingen
tengevolge van het slechte weer, dat wij
achter ons hadden, maar helaas bleek, dat
de wolken, die wij achter ons waanden, nu
ook voor ons kwamen opzetten, en er was
geen mogelijkheid om boven die wolken uit
te stijgen.
„Plotseling zaten we er midden in.
„En dat zonder radio-communicatie
zonder mogelijkheid om ons te oriënteeren
in stikdonker en nacht.
„Toch bleven we gelooven dat het maar
een plaatselijke onweersbui was en daarom
stegen we tot op een hoogte van 5000 meter
met de bedoeling om naar de kust te komen,
want dan zouden we ons veel gemakkelijker
kunnen oriënteeren. Dan zouden we Mel
bourne wel vinden. Maar dat viel tegen
„Na eenigen tijd merkten we, dat ons toe
stel niet verder wilde stijgen. We vlogen vol
gas, maar het toestel zakte
„Dat zakken nu", zei Parmentier' \werd
veroorzaakt door de groote hoeveelheden ijs,
die zich op den voorrand van onze vleugels
en op de propellers hadden afgezet. Iets wat
het stijgvermogen ongunstig beïnvloedt."
„We wisten dat we boven bergterrein vlo
gen en toen besloot ik terug te keeren naar
een beter weergebled om dat ijs kwijt te ra
ken. Dat gelukte eerst op een hoogte, waar
het een beetje warmer was. We hoorden toen
hoe het ijs met zware klappen tegen den
rand van het toestel vloog, maar dat was
geen bezwaar, want de Douglas is op die
plaatsen speciaal versterkt met stalen platen,
welke op zulke gevallen berekend zijn."
„Na verloop van eenigen tijd, toen het ijs
op de stalen deelen door het lagere vliegen
was weggesmolten, besloot ik vast stellen
wat onze positie was en te probeeren onder
de buien door Melbourne te bereiken."
„We ontdekten nu spoedig lichten van een
stadje, en eenigen tijd bleven we boven die
lichten cirkelen. Intusschen zaten we onze
kaarten te bestudeeren om onze positie te
bepalen. We keken ingespannen naar bene
den, zagen flauwtjes het maanlicht weer
kaatsen in eenige rivieren en aangezien we
begonnen te vermoeden, dat wij ten gevolge
van het omvliegen ter vermijding van de on
weersbuien, in Oostelijke richting waren af
gedreven, stelde ik vast dat hier Albury moest
zijn. Dit was dus onze eerste kennismaking
met Albury, maar zeker waren we er nog niet
van. Later eerst zou die zekerheid komen...."
„Intusschen zat van Brugge maar te pro
beeren om radio-verbinding te krijgen. Voort
durend en voortdurend. Van Brugge heeft
het bovenmenschelijke verricht. Maar hij
slaagde er niet in. Toen later die z.g. verbin
ding tot stand kwam, heb ik aan de kopte
lefoon meegeluisterd en toen heb ik me af
gevraagd hoe een marconist ooit wijs kan
worden uit zoo'n cacaphonie van geluiden....'
„Aanvankelijk probeerde ik," vertelde Par
mentier verder, „in Zuid-Westelijke richting
Melbourne te bereiken en werkelijk bleek ik
toen tot op 100 km vóór Melbourne te zijn
geweest."
„Intusschen is het toen van Brugge, dank
zij 'smans vasthoudendheid gelukt, een paar
berichten op te vangen, welke door Melbourne
waren uitgezonden en waaruit ons bleek, dat
we inderdaad zoo juist boven Albury gevlo
gen hadden. In die berichten adviseerde
Melbourne ons, om eerst Westelijk aan te
houden en dan naar het Zuidep te vliegen,
Want op die manier zpuden we over de ber
gen heenkomen en onder wolkenmassa's door
de laagvlakte van Melbourne kunnen berei
ken."
„Dat hadden we al gedaan, maar als we
naar het Westen vlogen, liepen we steeds
maar weer vast tegen zware regen- en ha
gelbuien, die ons alle zicht benamen."
Van Brugge heeft al dien tijd zijn uiterste
best gedaan om een weerbericht uit Melbour
ne op te vangen, doch hij kon het maar niet
hooren en dat was wel onze verschrikkelijk
ste handicap. We vlogen naar onbekend ter
rein
„De kaarten geven op het gebied van vlieg-
informaties heelemaal geen voldoenden uit
leg, zoo ontbreekt er b.v. iedere juiste opgave
in van de hoogte van het gebergte, dat we
vóór Melbourne moesten overvliegen
,En door dat alles was het niet te verant
woorden om door te vliegen zonder dat we
zicht hadden en zonder dat we te weten kon
den komen, wat de weersomstandigheden in
Melbourne waren."
Hoe hielden de passagiers zich intusschen
onder die omstandigheden
„Ze bleven uiterst rustig", zeide Parmen
tier eenvoudig, „en ze gaven daarmede blijk,
dat ze een volkomen vertrouwen in de beman
ning hadden. Wij piloten, waren hard aan het
werk en daarom kregen we gelukkig geen
briefjes van onze passagiers, die hadden blijk
baar voldoende aan de rapporten van den
mecanicien.
En nu vervolgde Parmentier zijn boeiend
reisverhaal. Uit zijn wijze van vertellen bleek
ons wel, dat hij nog altijd niet over dien bij
na fatalen dag van zijn vlucht heen is, want
hij zei„ik besloot, hoewel het mij zeer ter
harte ging, om die laatste 200 km geen risico
te nemen en daarom wilde ik mijn plan om
naar Melbourne door te gaan, opgeven. Kalm
heb ik toen met Moll zitten overleggen, toen
we terugkeerden op onzen koers, wat we nu
verder zouden doen en intusschen bleef van
Brugge maar doorseinen en doorseinen naar
Melbourne en werkelijk.... plotseling met
succes.
Van Brugge verzocht toen aan Cootamun-
dra om de „flares" (landingslichten) aan te
steken en daarop ontving hij bevestiging.
,Het leek toen wel of Cootamundra onze
aanvlieghaven zou worden, maar wederom
gi'epen andere krachten in."
.We hadden nog voor twee uur benzine aan
boord, want we hadden zoo zuinig mogelijk
gevlogen. Voor ongerustheid was geen reden,
maar wel voor teleurstelling, omdat we Mel
bourne niet zouden kunnen halen.
,Ik besloot toen maar eerst terug te gaan
naar de plaats, waarvan we waren uitgegaan,
want ik wist nu, dat het Albury was. Dat
wist ik uit de intusschen ontvangen radiobe
vestiging. Het was mijn plan om dan daaruit
naar Cootamundra te vliegen. Moll was het
heelemaal met me eens, want dit plan was
immers in overeenstemming met het motto
onzer maatschappij „Safety first."
„We werden nu gehinderd door een hevigen
slagregen en door die watergordijnen bereik
ten we opnieuw Albury. Op onze kaart von
den we waar het noodlandingsterrein gele
gen was."
„Toen we Albury daar onder ons zagen
bleek ons, dat uit dit plaatsje zonderlinge
signalen werden gegeven, De stad, die alleen
te onderscheiden was door de verlichting,
verdween plotseling, en dan kwam de gehee-
le verlichting op eens weer te voorschijn.
Opeens begrepen we heter werd met alle
stadslichten geseind. Toen we boven Albury
aankwamen zagen we bovendien nog een
heele reeks auto's die langs het raceterrein
stonden opgesteld en een vloed van licht hun
koplampen daarop wierpen.
Maar nog hadden we geen weerberichten
en nadat we zorgvuldig hadden overlegd over
de kansen van Cootamundra besloot ik toen
te onderzoeken of dat raceterrein van Albu
ry geschikt was voor een landing. Om daar
achter te komen heb ik toen parachutefakkels
uitgegooid, dat zijn fakkels die onmiddellijk
ontstoken worden zoodra de parachute zich
ontplooiten eerst toen wist ik dat we inder
daad te doen hadden met het raceterrein.
Allereerst had ik nu na te gaan vanuit welke
richting ik het beste landen kon. Naar bene
den kijkend zag ik opeens dat de bevolking
letters van vuur aan het schrijven was door
benzine op den grond, en waarachtig, daar
zag ik in eens in vlammen het woord Albury
onder mij
„Zoo kon ik al gauw, nadat ik eerst nog
wat parachutefakkels had neergelaten, veilig
op het raceterrein landen.
Precies tusschen de boomen door scheer
den we en net over het afscheidingshek van
het raceterrein. We raakten den grond en ik
gevoelde dat mijn wielen slipten doordat het
terrein zoo glad was. Maar mijn toestel kwam
tot stilstand op 100 meter voor den rand van
het terrein.
Te Albury.
„De ontvangst daar in Albury," zegt Par
mentier, „was zeer enthousiast. De eerste die
ons begroette, was de burgemeester, een man
op krukken, die in den slagregen op ons had
staan wachten. Hij vertelde ons van de ang
sten die men beneden over ons had uitge
staan.
Maar u hadt toch ook s.o.s.-seinen uit
gezonden
„Ja, wel zeker", zeide Parmentier, „maar
dat was alleen maar om die andere stations
het zwijgen op te leggen en daar zijn we dan
ook in geslaagd."
Dan vertelt Parmentier hoe Australië had
gewerkt en hoe oud en jong waren opgeble
ven dien nacht om de landing van de Uiver
af te wachten
„We waren veilig geland, al was het dan
niet in Melbourne," zei Parmentier, nog al
tijd spijtig, ook al toonde hij zich in het ver
dere gesprek verheugd over den einduitslag,
die precies volgens de bedoeling van den op
zet, den Hollandschen Uiver den eersten prijs
bracht in de handicapraceOndanks tijd
verlies en ondanks aftrek van het achterla
ten van de passagiers en de post te Albury.
Wat het laatste betreft moge het verhaal
van Parmentier nog even verder op den voet
worden gevolgd
„Ik probeerde na al die uren van spanning
een oogenblikje den slaap te vatten, maar ik
kon maar niet in slaap komen, want boven
me hoorde ik den regen steeds maar klette-
Wij ontleenen aan de
Driemaandelijksche mededeelingen
betreffende de werkzaamheden voor
de afsluiting en droogmaking van
de Zuiderzee het volgende
opkomen, dat ons toestel gedurende die uren
in de modder zou w4J&kken. Den volgenden
morgen bij daglicht gmg ik naar mijn toe
stel en daar zag ik mijn vrees bewaarheid.
Het toestel was heelemaal tot de wielassen
in de modder weggezakt en het veld stond vol
water. Hoewel de lucht weer was opgeklaard
leek de algemeene toestand nog weinig roos
kleurig. Heel Albury was op de been en hielp
mee. Het toestel werd met lange touwen uit
de modder gesleept en onder dat werk zakte
het telkens en telkens maar weer weg, totdat
het eindelijk op een plaats was gesleept waar
de grond wat vaster was en van waar uit een
startbaan beschikbaar was van een 300 me
ter. Ik heb toen besloten het toestel zoo licht
mogelijk te maken en mijn passagiers en de
post met twee leden van de bemanning ach
ter te laten.
Onder die omstandigheden deed ik mijn
eerste startpoging. Die mislukte.
„En weer ging heel Albury aan het werk.
Weer startte ik en dank zij het feit, dat ze
de omheining van het raceterrein aan de
overzijde hadden gesloopt, slaagde ik erin
weg te komen.
„Nog net hoorde ik een groot gejuich on
der me en daar waren we dan weer op weg
De allerlaatste étappe.
„Daar gingen we dan om tien uur 's och
tends, de laatste étappe naar de eindstreep.
„Het is goed, dit alles zoo uitvoerig weer te
geven, omdat hieromtrent nog zooveel vreem
de verhalen in omloop zijnook in Austra
lië," aldus beëindigde Parmentier het verhaal
va nzijn reis.
Sir MacRobertson, de organisator van dezen
wedstrijd, die een rondvlucht met den „Ui
ver" heeft gemaakt, gaf daarvan een treffen
de typeering, toen hij verklaarde „Juist dit
had ik mij bij het uitschrijven van de race
voorgesteld, dat met post en passagiers zou
worden bewezen, welke commercieele moge
lijkheden tusschen Europa en Australië door
middel van het luchtverkeer zijn te verwe
zenlijken."
dan ook, evenals de laatste meting van
het vorige kwartaal een uitkomst, die
tusschen 1,4 en 1,5 gram per liter ligt.
Wlanneer het waterbezwaar sinds de
afsluiting van de Zuiderzee steeds ge
lijk aan het gemiddelde zou zijn ge
weest, zou de ontzilting reeds begin
December zoover zijn gevorderd, als
thans het geval is. De droogte heeft
dus een achterstand van 10 maan
den veroorzaakt. Toch is 't meer reeds
zoover verzoet, dat het water minder
zout is, dan dat van verscheidene om
liggende landstreken. Van deze om
standigheid is in verscheidene gevallen
partij getrokken door water uit het
meei* in te laten. Het voordeel van het
bestaan van het water in de omliggen
Uitvoering „Zang en Vriendschap."
Zondag a.s. zal ons gemengd koor zich
in Concordia laten hooren. De num
mers op het programma vermeld, ge
ven het publiek wederom een waar
borg, dat de Heer Hovenier met zijn
zangers, aan de aanwezigen een avond
van hoogstaand kunstgenot zullen
verschaffen.
Bovendien zijn de „The Funny Boys"
van Schagerbrug, die dezen avond zul
len aanvullen, reeds een bezoek aan
deze uitvoering waard.
Een nieuwsbericht omtrent deze
„Band" luidt ondermeer
Nu was de beurt aan „The Funny
Boys", die met hun eigen marsch be
gonnen onder dirigentschap van den
de gebieden, is dus reeds dit jaar, zij'heer P. Hooij. De zaal was één en al
het nog niet volledig, tot zijn recht ge-'oor, men kon den ganschen avond tot
koenen. het laatst toe bemerken, dat zang en
BINNENLANDSCH NIEUWS.
Onze Prinses naar Duitschland.
Naar men meldt, ligt het in de be
doeling van H.K.H. Prinses Juliana om
zich Maandag 12 dezer naar Burcht
Steinfurth te begeven, teneinde aldaar
te vertoeven bij haar familie den vorst
en de vorstin van Bentheim en Stein
furth.
Het winterverblijf van
H. M. de Koningin.
Naar men meldt wordt het paleis
Huis en Bosch in gereedheid gebracht
voor winterverblijf van H. M. de Ko
ningin in de residentie.
Het ligt in het voornemen van H.M.
om tegen het einde van de maand No
vember naar Den Haag terug ie keeren
en alsdan het Huis ten Bosch te betrek
ken*
Verboden vraaggesprek
Wardenier kon niet aan het
woord komen.
W. W
Wfardenier. Wolvega.
Middelpunt van allerlei geruchten en
verhalen.
Humbug of werkelijk een groote uit
vinding
Het antwoord op deze vraag is in
elk geval niet gegeven. Want het vraag
gesprek, dat de V.A.R.A. zou uitzen
den, is niet doorgegaan. Zeker tot te
leurstelling van talloos veel sceptisch
gestemde iuisteraars, die gaarne iets
(gem. meer van den wondermotor wilden ver
nemen. Maar de Radio-controle-com
missie wijkt zelfs niet voor uitvinders
en derhalve moest de omroeper medo-
deelen, dat deze commissie overwegen
de bezwaren tegen de uitzending van
het vraaggesprek had, op grond van het
feit, dat de tekst van dat vraaggesprek
niet kon worden overgelegd wegens
tijdsgebrek.
Inmiddels hoopt de V.A.R.A. zoo
spoedig mogelijk het beloofde inter
view alsnog te kunnen brengen.
Mededeelingen betreffende den Dienst
der Zuiderzeewerken.
Personeel.
Benoemd werden met ingang van
Augustus 1934
a. tot sluisknecht in vasten dienst,
de sluisknechts in tijdelijken dienst
J. Tijsen Szn.. te De Kooi (gemeente
Den Helder)
W. Ras, te Kornwerderzand (gem.
Wonseradeel)
R. Mulder, te Kornwerderzand (gem.
Wlonseradeel
J. Blom, te Kornwerderzand
Wonseradeel)
b. tot kantonnier bij de zee- en ha
venwerken in tijdelijken dienst
Tj. Bloem, te Breezand (gem. Won
seradeel).
c. met ingang van 1 October 1934
I. tot brugwachter in tijdelijken
dienst T. Postema, te Wieringermeer
(gem. Medemblik)
II. tot kantonnier bij de wegen in
tijdelijken dienst, H. Kuut, te Wierin-
germeer (gem. Medemblik.)
Verbindingsweg Wieringer-
meer--Afsluitdijk.
Het werk, inbegrepen de betonbrug.
kon geheel voltooid voor de eerste
maal op tijd worden opgeleverd.
De weg werd bij gedoogen voor liet Benoemd. De Heer M. Narold boek-
verkeer opengesteld. houder bij de N.V. Mij. M.U.Z., kan-
Aanleg Lonjeweg-Afsluitdijk. t00r Den Oever, is m.i.v. 1 December
Dit werk werd door den aannemer ,a-s* «mh£>esteld als administrateur bij
krachtig ter hand genomen, zoodat N.V. van Dam's houthandel te Bun-
GEMEENTE WIERINGEN.
thans de geheele aarden baan gereed
is en de benoodigde duikers zijn ge
plaatst.
Ook werd begonnen met het aanbren
gen van de betonverharding, welke
thans voor ruim 1/4 gedeelte gereed is.
De voorgeschreven afrasteringen met
hekken werden gesteld, terwijl de te
maken verharde paralelwegen van
een laag gewalste hoogovenslakken
werden voorzien. De voorgeschreven
grondafdekking moet hier nog worden
aangebracht
De toestand op het IJsselmeer.
Ook gedurende het derde kwartaal
van 1934 is het waterbezwaar gering
geweest, zoodat slechs weinig behoef
de te worden gespuid. Totaal werd in
Juli, Augustus en September van resp.
4, 55 en 16 groeptijen gebruik gemaakt,
waarbij resp. 0.05, 0,65 en 0,2 milliard
M3 water uit het meer verwijderd. Het
peil schommelde om het vastgestelde
peil van 13 cjn. -- N.A.P. de afwijkin
gen waren, zoowel naar boven als
naar beneden, niet grooter dan zeven
centimeter.
Voor de ontzilting van het meer was
het kwartaal uiteraard ongunstig.
Maakt men de balans op van de hoe
veelheden zout, die bij het spuien zijn
afgevoerd en die, welke door de slui
zen uit den IJssel op het meer ge
raakten, dan komt men tot de conclu
sie, dat de afneming van het chloor-
gehalte minder moet zijn dan 0,1 gram
per liter water. Dit is een verandering
die nauwelijks kan worden gepieten.
De twee metingen van het chloorgehal
ren en kletteren en dat deed de vrees bij mij te, in Augustus en September, hadden
nik (Utr.),
Uitvoering Gemengd koor „Hosanna".
Woensdagavond heeft genoemd koor
een welgeslaagde uitvoering gegeven,
onder leiding van den Heer J. 1'. Mosk
in lokaal „Rehoboth" te H.-Hoef. Hei
gebouw was goed bezet.
Na opening met het zingen van
Ps. 150 en gebed spreekt de Eerw. Heer
O. Deen 'n hartelijk woord van welkom.
Dan woidt om beurten door het
koor gezongen en voorgedragen, door
enkele dames en heeren, o.a. droeg de
heer Braaksma voor „Naastenliefde"
de heer Slootweg „Hannes uit dinee
ren".
Na de pauze laat het koor weder 6
mooie nos. hooren, en tusschentijds
wordt wederom voorgedragen en wel
door den dirigent Mosk „De Nacht
kaars, een Samenspraak, Mej. Terp
stra: „De huisknecht", de heer Braaks
ma „Hoe Jaap 'n Blauwtje liep" en
de heer Slootweg „Koopman in Oud
heden."
Het was voor de aanwezigen een echt
genotvollen avond en het telkens
klinkend applaus was het loon voor de
medewerkenden.
Aan Mevr. Mosk werd een bloemen
mand aangeboden, voor haar assis-
tentie-verleening bij de sopraan-partij,
terwijl de heer Deen in zijn sluitings
rede hartelijke woorden van dank
sprak tot de aanwezigen voor de be
langstelling aan de medewerkenden
en vooral aan den directeur, den heer
Mosk voor zijn uitnemende leiding
van het koor.
muziek werkelijk in den smaak vie
len. De refreinzanger had een klank
volle aangename stem en de cadans en
het vuur waarmee gespeeld werd, wek
te luide toejuichingen. Vooral Vene
zuela en Mondnacht auf der Alster
klonken heel mooi. Het enthousiaste
pubiek verkreeg dan ook een toegitt.
The Funny Boys" band heeft alle eer
van haar optreden gehad en kan er
van verzekerd zijn, dat ze van verschil
lende zijden aanzoeken zal verkrijgen
tot (medewerking.
WERKVERSCHAFFING. Naar men ons me
dedeelt is het te voorzien, dat de werkzaam
heden in den Wieringermeerpolder, welke in
de nabijheid van Wielingen, in werkverschaf
fing worden uitgevoerd, binnen niet al te
langen tijd zullen zijn afgeloopen. Thans
reeds wordt naar nieuwe werkobjecten uit
gezien en we hopen dat men er in zal slagen
deze te vinden want anders zal na verloop
van tijd de algeheele werkloosheid zich ook
in deze gemeente weder in vollen omvang
doen gelden. Wij vreezen dat eerst een voort
zetting der inpoldering in deze uitkomst zal
kunnen bieden.
BIJ SUCCES LANGS DE LIJN.
Dat was Zondag een misrekening hé, niks
te doen langs het lijntje Het publiek heeft
geen gelegenheid gehad om Cupido te
ontdekken dus loop ik nog een week langer
zoo vrij als een kip rond. Ik was er tijdig van
op de hoogte, dat de wedstrijd Succes II
Heldersche Boys afgelast was, dus zat er
niks anders op om toch nog een uitweg te
zoeken voor den Zondag, wilde ik niet de
kans beloopen, met mijn vrouw aan de wan-
wel te moeten. De sport is ook een uitkomst
voor getrouwde menschen het beteekent
een vrijen middag en dat is toch zeker wat
waard.
Alhoewel de vrouwen tegenwoordig ook veel
allures krijgen voor de sport en ze moeilijk
meer thuis te houden zijn ben je tijdens de
wedstrijd toch vrij man, want let maar eens
op de vrouwen scholen allen zoo'n beetje
bij elkaar. Enfin, Zondag ben ik er toch ook
weer best doorgeloopen met veel moeite had
ik nog een kaart op de kop kunnen duiken
voor de Zesdaagsche. En ik heb plezier ge
had hoor Mooi dat rennen zeg, doch ik was
blij dat we den Heer Hollander zijn stem
hoorden en dat we zoodoende de Interland
wedstrijd Zwitserland-Holland ook konden
volgen. Dan begint je voetbalhart weer te
kloppen en ik dacht aan Succes, die door al
dat groote gedoe werkeloos was geworden,
doch daar is nu eenmaal niks aan te doen.
Ik werd weer opgeschrikt uit mijn gepeins,
toen Pijnenburg de vaart er had ingezet en
een geschreeuw en lawaai
Toen dacht ik, dat heb je nu nooit bij Suc
ces langs de lijn.
Intusschen was de match in Bern afgeloo
pen en iederen was blij met de Hollandsche
zege en er kwam stemming in het publiek,
dat daar ook erg bont was. Ik zag er nog
meer Wieringers ronddoolen en de meesten
waren echt in een Zesdaagsche stemming,
alhoewel ze wel niet veel van den wedstrijd
zullen hebben gezien. Tot ongeveer midder
nacht heb ik daar in de rook en hitte geze
ten en ben toen maar naar Wieringen ge
start waar mijn vrouw al doodsangsten had
uitgestaan over mijn lange wegblijven.
Enfin ik heb haar toen maar weer gerust
gesteld, dat ik me maar bij het voetballen
zou houden, want als ik van alle sporten ging
houden, was ik vast geen avond meer thuis.
A.s. Zondag ga ik dan weer naar Succes II
kijken, die spelen thuis tegen Watervogels I
uit Den Helder en hoop ik dat de reserves
hun beste beentje voorzetten. Succes I is vrij
maar we verwachten evengoed een hoop pu
bliek, en ik ben er van overtuigd, dat men
niet teleurgesteld zal worden, en dat men
na afloop zal zeggendie jongens spelen
toch ook wel aardig. Ik ben verleden week
nog naar de verloting geweest en niks ge
wonnen, wat ik wel gewend ben. Dirk had
het karretje ook zoo noodig voor het ophalen
van contributie, want de zijne is aan de
Slingerweg gegapt, (een smerige sport vind
ik dat hoor) maar ook hem ging het geluk
voorbij. En zoo ging de fiets uit onze gemeen
te vandaan waar iedereen zoo op had ge
hoopt, maar in ieder geval zal de Succeskas
zeker wel bij de verloting hebben gezegevierd.
Dus Zondag drage men nog allen een steentje
bij hè en dan allen naar het Succesterrein
hoor Vele groeten van CUPIDO..