III TWEEDE BLAD. VRIJDAG ie NOVEMBER 1934 No. ©2 BLAD VOOR NIEUWS- EN ADVERTENTIE WIERINOEN EN OMSTREKEN LANDBOUW - CRISIS - BUREAU. WIERINGER COURANT DE STRIJD TEGEN DE AUTOBUSSEN. Een medaille met twee kanten. Millioenen staan op het spel. GEVAAR VOOR DE RIJKSBEGROOTING. Een enkele reis derde klas van Rotterdam naar Amsterdam kost met den trein f 1.90. De bus brengt iemand van Rotterdam naar Amsterdam voor 40 of 50 cent. Uiteraard gaat de sympathie dus uit naar de bus, temeer omdat de wijze van het ver voer, de voorzichtigheid van de chauffeurs en het gerief, bij diegenen, die van de bussen gebruik maakten, algemeene tevredenheid hebben gewekt, al doet de bus ongeveer drie kwartier langer over de reis dan de trein. Maar de bus is goedkooper en voor den mensch van tegenwoordig is het nooit goed koop genoeg. Zijn wenschen zijn onbegrensd. Hij meent, dat de voortschrijding van de tech niek het heeft mogelijk gemaakt, dat hij voor 40 cent naar Amsterdam kan reizen. Het is immers een feit. En toch door de concurrentie der autobus sen voor de Spoorwegen dreigen tientallen millioenen, die in de Spoorwegen zijn vastge legd, te worden vernietigd, die de busreizigers op hun belastingbiljet zouden terugvinden, zoodat de afrekening van het goedkoope ritje nog zou tegenvallen. Spoorweg-kapitaal. In 1836 werd de eerste spoorlijn in ons land geopend. Tot 1890 heerschte er een wilde con currentie van de particuliere spoorwegmaat schappijen. Toen kwam er een overeenkomst tot stand, die daaraan een eind maakte en in 1917 vereehigden zich de spoorwegmaatschap pijen tot één bedrijf de Nederlandsche Spoor wegen. Door de dure kolen in den oorlogstijd vielen de Jinancieele uitkomsten bar tegen en daar de Regeering niet kon toezien, dat ons net zonder een spoorwegnet zou geraken en ook niet zelf de exploitatie ter hand wilde nemen, nam zij in 1920 deel in het maat schappelijk kapitaal der Spoorwegen voor 49 millioen, waarvan 10% werd gestort. Door dezen stap kreeg de Regeering het meeste te zeggen in de Spoorwegen, zij ging deelen in de winst, maar zij werd ook garant voor op de exploitatie geleden verliezen. In 1921 moest daardoor blijkens in Spoor- en Tramwegen worden bijgepast 33 millioen, in 1922 30 millioen, in 1923 23 miüioen. Daar na kwamen geen tekorten meer voor. Het be drijf bleek dus zonder verlies te kunnen wer ken, doch door de crisis en het toenemend vrachtauto-vervoer viel in 1931 weer 2Va mil lioen bij te passen, in 1932 10 millioen en in 1933 20 millioen. Zooals gezegd was dit groeiend exploitatie tekort een gevolg van de crisis en de concur rentie van de auto's, doch ook van vroeger aangegane verplichtingen om vele met groot verlies werkende locaal-spoorwegen te blijven exploiteeren. De Nederlandsche spoorwegen werken n.1. niet als een particulier bedrijf, dat alleen het vervoer tot zich tracht te trek ken op een traject waar winst is te behalen (Rotterdam—Amsterdam bijvoorbeeld), doch zij moeten ook het vervoer op zich nemen in streken, waar slechts weinig verkeer is, om dat de Nederlanders daar anders nimmer uit hun stad of dorp weg zouden kunnen komen (toen het busverkeer zich nog niet zoo had ontwikkeld als nu). In dergelijke tramwegen, die men nu liefst zou opruimen, is echter 140 millioen kapitaal gestoken. Tal van spoor- en tramwegen in ons land zijn tot stand gekomen met behulp van rente- looze voorschotten van provincie en gemeen te tot bedragen van tientallen millioenen. In totaal is er in de spoor- en tramwegen onge veer een milliard gestoken. Die kapitalen zijn nog lang niet terugverdiend. Gevaar. Al moet men aan de concurrentie van de autobussen op het traject Rotterdam—Am sterdam geen overdreven beteekenis hechten, in principe staan er toch tientallen millioe nen op het spel. Iedere reiziger minder in den trein naar Amsterdam beteekent vergroo ting van de millioenen spoorweg-tekorten op de begrooting, doet de vrees voor een niet- sluitende begrooting ontstaan, verhoogingen van belastingen, vermindering van den werk- loozen-steun. En het is de vraag of autobussen in wer kelijkheid zooveel goedkooper zijn, want de voorwaarden, die aan de autobussen en aan den trein worden gesteld zijn niet gelijk. Een spoorwegdeskundige heeft eens uitge rekend, dat bij gelijke verhoudingen er geen verlies op de spoorwegen zou zijn, doch een winst van tientallen millioenen. Dure autowegen. De aanleg van wegen, die noodig is voor een Intens autoverkeer, is zeker niet goed kooper dan de spoorwegen. Volgens het Rijks wegenplan zal in de eerstvolgende 25 jaar noodig zijn f 435.000.000. De provincies zullen in dat zelfde tijdperk voor hun wegen beste den f 305.000.000 en met onderhoud, enz. me- degerekend raamt men een totaal van 895 millioen. In 25 jaar zal dus tweemaal zooveel worden uitgegeven voor autowegen als in een eeuw voor spoorwegen is uitgegeven. Al biedt de auto vele voordeelen (vervoer van huis tot huis, gezelliger toerisme, enz. daarom steunt het Rijk den aanleg van we gen) met deze cijfers voor oogen lijkt de auto economisch in elk geval duurder, al zou de auto zelf de kosten voor wegen-aanleg en onderhoud opbrengen, hetgeen en daar is men het vrijwel over eens bij lange na niet het geval is, in weerwil van extra-benzin; belasting, enz. En gesteld, dat auto's en autobussen al het verkeer gaan overnemen want dat is de consequentie van de voorkeur voor de auto en daar zou het toe komen als de spoor wegtekorten steeds grooter v/orden, zoodat de tarieven verhoogd zouden moeten worden dan zouden de wegen ontzettend veel te lij den hebben indien zij het verkeer zouden kunnen verwerken, de veiligheid van het ver keer zou afnemen, het tempo zou bij druk verkeer vertragen en de bus rijdt nu reeds naar Amsterdam langer dan de trein. Boven dien zouden de wegen verlicht moeten wor den (de spoorbaan niet) en dat zijn blijven de onkosten. 1 Concurrentie. Het reisje met de bus naar Amsterdam is goedkoop, doch men beschouwe het tarief van 40 cent toch niet als normaal. Dit tarief is gekomen door moordende concurrentie. Het merkwaardige is, dat de Bond van Autobushouders in 1923 zelf om bescherming vroeg om de onderlinge concurrentie te be perken, zoodat sinds 1927 voor een busdienst een vergunning noodig is, die men nu voor het traject RotterdamAmsterdam niet kan krijgen. Het tarief van 40 cents is een gevolg van moordende concurrentie. De busonder nemers zouden zelf liefst terug willen naar het vroegere tarief van een gulden. Dat moet beteekenen, dat terwijl de bussen door het rijden aan slijtage onderhevig zijn (met welk materiaal zal men tenslotte veilig rijden de aflossingen aan de leveranciers van de bussen (autofabrikanten leveren graag op af betaling, om maar afzet te hebben) niet zoo vlot zullen gaan. En dat de arbeidsvoorwaar den voor de chauffeurs niet dezelfde zullen zijn als van het spoorwegpersoneel mag men ook afleiden uit het feit, dat de bus-chauf feurs thans gaarne fooien accepceeren, het geen het personeel van de Spoorwegen is ver boden. Veertig cent is geen maatstaf, want ook de benzine-prijzen zijn abnormaal laag (dumping.) Men moge er ook oog voor hebben, dat de Spoorwegen eveneens met den tijd mee gaan en van de voortschrijding der techniek pro fijt trekken. De Spoorwegen hebben ook de tarieven reeds verlaagd en de loonen van het personeel en zij streven naar verdere bezuini gingen om tot lagere tarieven te komen (een nieuwe loonkorting is aan de orde) en kort geleden heeft de Kamer besloten een onvoor- deelig spoorlijntje op te heffen. Voor deze bezuinigingen heeft men niet voor niets den tegenwoordigen Minister van Waterstaat be noemd, die directeur van de Nederlandsche Spoorwegen is geweest. Tragiek. De strijd tegen de autobussen op het tra ject RotterdamAmsterdam is feitelijk een tragische geschiedenis Men begrijpt den strijd om het bestaan van de busondernemers en het verlangen van de chauffeurs, die 's zomers met de bussen hebben getoerd, om ook aan het werk te blijven in den winter. Maar terwijl de chauffeur niet werkloos wil worden, bedreigt hij het steunbedrag van den werklooze. Men moet erkennen, dat deze goed koope ritten bij de gebruikers veelal ook menschen, die anders niet zouden reizen algemeene tevredenheid hebben gewekt en dat het vooral in dezen tijd een uitkomst was voor veertig cent naar Amsterdam te kunnen reizen. Het was misschien te mooi om waar te zijn. Doch het is een teleurstelling voor den mo dernen mensch, die het niet spoedig zal wil len gelooven, dat de techniek dergelijk ver keer hem niet mogelijk maakt. Hij zal over de millioenen, die op het spel staan, heen zien en willen blijven reizen voor veertig cent naar Amsterdam en niet gelooven, dat het niet mogelijk is. Het gaat immers. En wat deren hem millioenen, die hij zelf niet heeft, waarvoor hij toch geen verantwoordelijk ge voelt Vandaar, dat het Toezicht op de Spoorwe gen zoo'drastisch optreedt, reizigers op straat laat zetten, een uur loopen van Delft en een uur loopen van Overschie, om het vertrou wen in de onderneming te ondermijnen. Voor de Spoorwegen gaat het om millioenen, waar voor zij wel verantwoordelijk zijn. De strijd duurt voort. Intusschen gaan de busondernemers met de concurrent van de bus, met de taxi rijden naar Amsterdam. Altijd nog goedkooper dan de trein. Men gaat dus met de taxi naar Amsterdam. Natuurlijk. Het is goedkooper. De moderne mensch meent het recht te heb ben morgen voor veertig cent naar Berlijn en Parijs te kunnen rijden. De taxi snort. De trein snelt. Wie zal het winnen Het gaat om millioe nen. Het gaat om de toekomst. Het gaat om de rekening. De taxi snort. De trein davert. De Uiver vliegt nog sneller. En de wereld draait in het zelfde tempo. De wereld wentelt om en om. Het is mis schien goed, dat de geweldige omwenteling op verkeersgebied samenvalt met een crisis tijd, waardoor er geen millioenen zijn om zonder nadenken andere millioenen te ver nietigen. En toch weer juist door de crisis de strijd 4uurt voort. De taxi snort en de trein davert. Wie zal het winnen Het probleem blijft bestaan, het probleem, waarvoor men dikke boeken schrijft en be studeert en dat hier slechts vluchtig is behan deld zonder partij te willen kiezen de strijd duurt toch voort doch alleen om de schoonblinkende medaille van twee kanten te willen bezien. Bedreigde volkswelvaart. Dat is tenslotte noodig, wanneer ernstige mannen in het rapport-Weiter schrijven er is geen rekqa^g gehouden met het niet te miskennen fs»*" het verkeer, hoe zeer ook door de to^^ing van de verkeers- inrichtingen gestimuleerd, tenslotte in om vang beperkt is, zoodat een ongeordende toe neming van het aantal verkeersmiddelen een onderlinge concurrentie doet ontstaan, die weliswaar tot op zekere hoogte nuttig is, maar die te ver doorgevoerd, het gebruik van som mige werken, die vooralsnog onmisbaar zijn, doet dalen beneden de grens van de econo mische nuttigheid, tengevolge waarvan ver liezen ontstaan, die direct het Rijksbudget en indirect de volkswelvaart bedreigen......" dubbel gebreide wanten, sjaals, TRUIEN, Vesten, Broeken, enz. enz. bij JAAP SNOR, Zuidstraat 19 Den Helder. Let op den Gelen Winkel). Ie KLAS reparatieinr. voor ALLE soorten wollen kleeding, kousen en sokken, (ook de allerfijnste). Voor WIERINGEN Jb. Kaleveld. vet in beslag nam en tevens proces-ver- in deze tammen wedstrijd zijn gescoord baal kon opmaken wegens liet bereiden waren ver van fraai. Al met al was 't n verkoopen dei* .margarine". Maan dag is P. K. aan een verhoor onderwor pen, waai bij hij lekende op een kwee- li erij zijn smeerseltjes" te hebben ver vaardigd Pat dc overtreders niet en de tail bleven verkoopen, doch ook engros werkten bleek wel uit het feit, dat in enkele andere p'aaisen wederv/erkoo- pers cptrader. en bonafide handelaren van dezen sluikhandel groot nadeel on dervonden. Volgens eigen verklaring verkocht een handelaar uit Naaldwijk 200 pond margarine per week minder sinds de clandestiene bereiding was be gonnen. De in beslag genomen margarine is een slechte vertooning en hoop ik een volgenden maal beter spel te zien van onze reserves. De scheidsrechter, een nieuweling, had een gemakkelijke taak. De Jutters hebben volkomen ver diend gewonnen, zij hebben er tenmin ste voor gewerkt. Het publiek is in de zen wedstrijd wel wat teleurgesteld ge worden, doch het is jammer, dat er al tijd nog onsportieve menschen konten die de spelers uitjouwen. Men bedenke dat de beste stuurlui aan wal staan. De lagere elftallen waren ook al niet erg fortuinnlijk, allen kregen ongeveer een nederlaag te slikken. Volgende week krijgen we weer een mooie match, onderzocht, waaruit kwam vast te n.1. Succes I Alcmaria Vitrix I. Het BINNENLANDSCH NIEUWS. staan, dat zij voor 45.3 pCt. uit water bestond en voor de rest uit bakkersvet. zooals de hakkers dit van de Zuivel* centrale kunnen betrekken. De kostprijs bedroeg; derhalve pl.m. cents per Kg. waarvoor 70 cents werd terug ontvan gen,. Voor een halve water, welke door bij'500 gram vet werd vermengd, ontvin gen de bereiders dus 40 cents. Dat de overige „exploitatiekosten" gering wa ren, behoeft geen betoog. Toen de dorpsklok ging luiden. Plotseling begon Zondagavond de klok in den toren der Ned. Herv. Kerk te Monster te luiden. Dat gaf sensatie in het dorp en van alle straten stroomden de bewoners naar het Kerkplein, in de veronderstel ling dat er iets heel bijzonders viel ie beleven, want zelfs bij brand wordt de klok niet geluid. Binnen tien minuten was het in de omgeving van de kerk zwart zag van belangstellenden. Bij onderzoek bleeK, dat in de electrische geleiding voor het luiden der klok kortsluiting was ontstaan. Hierdoor was de klok aan het luiden geslagen, met voormelde ge volgen. Mannen verdobbelen hun weekloon. Politie doet inval in café te Groningen. Er deden den laatsten tijd te Gronin gen geruchten de ronde, dat er in en kele café's in de stad öp ergerlijke wij ze gegokt werd. Met kaarten, maar vooral dobbelsteenen, probeert men zijn geluk en er zijn verhalen van man nen, die des Zaterdags thuis kwamen zonder een cent weekloon, waartegen over dan natuurlijk staan geruchten van menschen, die goede sier konden maken van grove winsten aan de ha zardtafel. Eindelijk is het aan de politie, die reeds geruimen tijd aandacht aan deze zaak besteedde, gelukt, in een dezer speelholen een geslaagden in via li te doen. Zij trad daartoe Zaterdagavoni op in samenwerking met de Konink lijke Marechaussee en een inval in ca fé van W. Hier werd een zwaar gokspel ge speeld met. dobbelsteenen op het bil jart,. Zestien bezoekers alsmede de ca féhouder werden naar het politiebure au gebracht. Het waren allen mannen, velen van hen werkten op de suikerfabriek en ge bruikten hun loon om daarmee te dob beien, zelfs waren er eenige werkloozen bij. De caféhouder, de 49-jarige J. YV1., is in arrest gesteld wegens het gelegen heid geven tot hazardspel. Hij ontving van elke vier gulden die verspeeld wer den, twee kwartjes. Ook tegen de anderen wordt proces verbaal opgemaakt. Be Margarine-zwendel in het Westland. Water bracht 80 cents per liter op. De Rijkspolitie heelt ook Maandag nog ijverig het onderzoek naar den margai ine-zwendel in het Westland voortgezet, hetgeen tot resultaat heeft gehad, dat de belangrijkste overtreder; gesnapt zijn. Vooral de laatste weken werden groote partijen margarine ge reed gemaakt, en de bereiders raden daarbij steeds brutaler op, niet weten de dat de Rijksveldwacht in het West land, welke reeds mc.iig zaaltje in de streek tot een goéde oplossing heeft weten te brengen, al weken achtereen gegevens verzamelde om krachtig te kunnen ingrijpen. Zaterdagavond acht te men het geschikte moment gekomen en inderdaad werden bij zekeren B. uit Poeldijk eenige hoeveelheden „marga rine" in beslag genomen. De man werd aan een verhoor onderworpen en moest al spoedig bekennen, van wieri thij het goed betrok. Door deze verkla ring leidde het spoor naai' zekeren P. K. uit Naaldwijk, die de Rijkspolitie reeds eenigen tijd had gecontroleerd en van wien men bijna met zekerheid wist dat hij zich met de clandestiene berei ding van margarine bezig hield. Een huiszoeking bij K. had echter geen re sultaat. Meer succes had men ten hui ze van L., in de Duiventorenstraat 'e Naaldwijk woonachtig, waar men den Steunverleening aan de Rietcultuur, Oogst 1934-18935. De Regeeringscommissaris voor de steunverleening aan de akkerbouw en veehouderij maakt bekend, dat voor de steunverleening aan de Rietcultuur, oogst 1934-1935 de volgende steunmaat regelen in uitvoering zullen komen, onder door de Nederlandsche Akker bouw -centrale te maken voorwaarden: Dekriet. Gelegenheid zal worden ge boden tot levering van 25 pCt. der pro ductie. Ie soort dekriet oogst 1934-1935 voor een prijs van f 3.50 per Vim, franco voor den wal, aan te wijzen opslag plaats. De bosjes moeten een banddik te hebben van 32/33 cïn. Bladriet steun zal worden verleend tot een bedrag van f 12.50.- per H.A. voor het snijden, schoonmaken en zui veren der door de Nederlandsche Ak- kerbouw-centrale aan te wijzen blad- rietvelden. PERSBERICHT. MELBOURNE-VLUCHT. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Hollands Noorderkwartier is voornejnens aan de bemanning van „De Uiver" een viertal kazen aan te bieden, welke door leerlingen der Am bachtsschool te Alkmaar als aardbol zijn beschilderd en waarop de gelieele route is aangegeven. GEMEENTE WIERINGEN. BIJ SUCCES LANGS DE LIJN. Zondag hadden we de wedstrijd Suc ces II Watervogels I. Was het Zondag ideaal voetbalweel', er is niet ide aal gevoetbald hoor ik h;id me voor gesteld een aardig partijtje balspel te mogen aanschouwen, doch ik hen te leurgesteld, erg ook Het mag wel waar zijn, dat onze reserves twee goe de krachten niet tot hun beschikking Ihadden, doch er kan nog evengoed wel beter gespeeld worden. Ik ben dan ook weer van plan, om een klein beetje cri- thiek uit te gaan oefenen, doch ik hoop, dat de jongens het me jmaar niet kwa lijk zullen nemen. Het verloop van den wedstrijd, zal ik maar niet weergeven, daar het over het algemeen geen fraaie vertooning was. Zoo kan ik b.v. niet schrijven van snelle uitvallen, schroef- pases en vliegende schoten. Vooral het schot in de voorhoede was totaal zoek. Gerrit, de oude rot, speelde wel eens aardig samen met Edel en Thies, (maar al schiepen ze af en toe eens 'n mooie kans, dan was het binnentrio niet bij machte, die te benutten. Van Os kon mij op de middenvoorplaats ook niet erg bekoren, hij bleef veel te veel ach ter en Postumes ws op de rechtsbin nenplaats ook lang niet thuis. Groos op de buitenwenk deed ook geen groot sche dingen. In het geheel was de voor hoede veel te mat, doch dé middenlinie Ihad hierin ook veel schuld het op stuwen naar de voorhoede liet veel te wenschen over. Jan is als spil een harde stoere werker, maar zijn door geven is veel te langzaam, daarbij had hij ook niet veel steun in zijn buurlui. Jaap kan het veel beter en Jan Hof werkt wel voor twee, doch hij heeft Ie kort routine. Blaauboer verdedigde goed, doch hij miste Slikker als buur man geweldig. Piet Idema. werkte wel als 'n paard, maar zijn wegwerken is veel te slordig. Zijn broer Jets zie ik liever in het veld. Onze keeper Bert is dezen zomer aardig aangeleerd, hij viel me lang niet tegen, alleen moet hij niet te bang wezen. Van de zijde der Jutters waren ook ze'f den avond eenige pakken bakkers- niet veel uitblinkers, de doelpunten die zal wel een zware wedstrijd worden voor onze jongens, want de kaasmen- sdhen beschikken over een goed elftal en van Alkmaar begint de Victorie La ten we hopen op een gave partij voet bal te mogen aanschouwen en op spor tief publiek. Tot Zondag. CUPIDO. AAN CUPIDO. Een mysterie zweeft om Hippo Cupidootje uit de krant. Cupido de onbekende Ieder vindt het intressant. Cupido de voetbalschrijver Is opslag een ieders vrind. Maling heeft hij aan 't spreekwoord „Onbekend, maakt onbemind". Met zijn wekelijksche praatje Vol van humor, geestigheid, Wierf hij in zoovele harten Voetbalpopulariteit. Cupido, ik wou eens vragen, Of je aanbod nu nog geldt Een cadeautje voor de(n) gene Die je aanwijst op het veld. Niet dat ik je wil ontdekken Heusch, ik heb geen flauw idéé, En, al had ik een vermoeden. Deed ik lekker nog niet mee. 'k Vraag 't enkel voor de menschen Die zoo har nieuwsgierig zijn Naar 't. happyend van je jmysterie, Zondagmiddag langs de lijn. (Nadruk verboden,). NIEK.. Bouwvergunningen. Bouxvvergun- gunning is verleend aan P. C. Luid, voor het oprichten van een garage aan den Poelweg Wed. Jn. Maars voor het oprichten van een garage aan de Nieuwstraat M. Tijsen Wzn., voor den verbouw van een woonhuis aan den Noorderweg. Para-typhus. Te Den Oever in deze gemeente, is een geval van de besmet telijke ziekte para-typhus geconsta teerd. Zuiderzeewerken. Op Woensdag 12 Dec. a.s. zal worden aanbesteed het on derhoud gedurende 1935 van de kunst werken in den Afsluitdijk te Den Oe ver en Kornwerderzand, benevens bij komende werkzaamheden. Onderwijzend personeel. Bij afwezig heid van den Heer P. Overeem, aan wien ziekte-verlof is verleend, is tot tijdelijk onderwijzer aan de O.l. School te Oosterland benoemd de Heer A. C. Mooij te Den Helder. SCHAKEN. De 7e ronde der Compe titie heeft geen verrassingen opgele verd. Twee partijen, waarvan de uit slag met spanning verwacht wordt, aangezien ze van veel invloed kunnen zijn, zijn afgebroken, n.1. die insschen de Ruiter en Minnes, en Smit—Zanstra. De eerste is afgebroken in een gelijken stand in de tweede heeft Smit goede winstkans. De heer Knipimeijer is den laatsten tijd in goeden vorm, getuige het feit dat hij zijn laatste 7 competitie-par tijen in successie gewonnen heeft. Een goede prestatie. De uitslag luidt als volgt Smit-Zanstra afgebroken P. Dek- ker-Niclai 0-1 Dokter-Navis 1-0 Na vis-Dokter 1-0 Knipmeijer-Koopmans 1-0 Steging-S. Dekker 1-0 Trager- Zanstra 0-1 Bakker-Knipmeijer 0-1 S. Dekker- G. Steging 0-1 Trager-Bak ker 0-1 de Ruiter-Minnes afgebroken; Nicolai-P. Dekker 0-1 Trager-S. Dek ker 1-0., Verloting „Eigen Gebouw". Zaterdag 17 Nov. a.s., des avonds te half acht, heeft in het Eigen Gebouw (S.D A.P.- N.V.V.) de trekking plaats van genoem de verloting. MARKTBERICHTEN. De Kaasmarkt HOORN, 15 Nov. 1934. Op de gehou den Kaasmarkt wareri aanvoer en prij zen als volgt: 5 stapels kleine fabriek s- kaas f 19 8 stapels kleine boerenkaas f 20 4 stapels boerencom missiekaas f 21-50. Totaal 17 stapels, wegende 10607 Kg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1934 | | pagina 3