III
TWEEDE BLAD.
VRIJDAG ie NOVEMBER 1934
No. ©2
BLAD VOOR
NIEUWS- EN ADVERTENTIE
WIERINOEN EN OMSTREKEN
LANDBOUW - CRISIS - BUREAU.
WIERINGER COURANT
DE STRIJD TEGEN DE
AUTOBUSSEN.
Een medaille met twee kanten.
Millioenen staan op het spel.
GEVAAR VOOR DE RIJKSBEGROOTING.
Een enkele reis derde klas van Rotterdam
naar Amsterdam kost met den trein f 1.90.
De bus brengt iemand van Rotterdam naar
Amsterdam voor 40 of 50 cent.
Uiteraard gaat de sympathie dus uit naar
de bus, temeer omdat de wijze van het ver
voer, de voorzichtigheid van de chauffeurs en
het gerief, bij diegenen, die van de bussen
gebruik maakten, algemeene tevredenheid
hebben gewekt, al doet de bus ongeveer drie
kwartier langer over de reis dan de trein.
Maar de bus is goedkooper en voor den
mensch van tegenwoordig is het nooit goed
koop genoeg. Zijn wenschen zijn onbegrensd.
Hij meent, dat de voortschrijding van de tech
niek het heeft mogelijk gemaakt, dat hij voor
40 cent naar Amsterdam kan reizen. Het is
immers een feit.
En toch door de concurrentie der autobus
sen voor de Spoorwegen dreigen tientallen
millioenen, die in de Spoorwegen zijn vastge
legd, te worden vernietigd, die de busreizigers
op hun belastingbiljet zouden terugvinden,
zoodat de afrekening van het goedkoope ritje
nog zou tegenvallen.
Spoorweg-kapitaal.
In 1836 werd de eerste spoorlijn in ons land
geopend. Tot 1890 heerschte er een wilde con
currentie van de particuliere spoorwegmaat
schappijen. Toen kwam er een overeenkomst
tot stand, die daaraan een eind maakte en in
1917 vereehigden zich de spoorwegmaatschap
pijen tot één bedrijf de Nederlandsche Spoor
wegen. Door de dure kolen in den oorlogstijd
vielen de Jinancieele uitkomsten bar tegen
en daar de Regeering niet kon toezien, dat
ons net zonder een spoorwegnet zou geraken
en ook niet zelf de exploitatie ter hand wilde
nemen, nam zij in 1920 deel in het maat
schappelijk kapitaal der Spoorwegen voor 49
millioen, waarvan 10% werd gestort.
Door dezen stap kreeg de Regeering het
meeste te zeggen in de Spoorwegen, zij ging
deelen in de winst, maar zij werd ook garant
voor op de exploitatie geleden verliezen. In
1921 moest daardoor blijkens in Spoor- en
Tramwegen worden bijgepast 33 millioen, in
1922 30 millioen, in 1923 23 miüioen. Daar
na kwamen geen tekorten meer voor. Het be
drijf bleek dus zonder verlies te kunnen wer
ken, doch door de crisis en het toenemend
vrachtauto-vervoer viel in 1931 weer 2Va mil
lioen bij te passen, in 1932 10 millioen en in
1933 20 millioen.
Zooals gezegd was dit groeiend exploitatie
tekort een gevolg van de crisis en de concur
rentie van de auto's, doch ook van vroeger
aangegane verplichtingen om vele met groot
verlies werkende locaal-spoorwegen te blijven
exploiteeren. De Nederlandsche spoorwegen
werken n.1. niet als een particulier bedrijf,
dat alleen het vervoer tot zich tracht te trek
ken op een traject waar winst is te behalen
(Rotterdam—Amsterdam bijvoorbeeld), doch
zij moeten ook het vervoer op zich nemen in
streken, waar slechts weinig verkeer is, om
dat de Nederlanders daar anders nimmer uit
hun stad of dorp weg zouden kunnen komen
(toen het busverkeer zich nog niet zoo had
ontwikkeld als nu). In dergelijke tramwegen,
die men nu liefst zou opruimen, is echter 140
millioen kapitaal gestoken.
Tal van spoor- en tramwegen in ons land
zijn tot stand gekomen met behulp van rente-
looze voorschotten van provincie en gemeen
te tot bedragen van tientallen millioenen. In
totaal is er in de spoor- en tramwegen onge
veer een milliard gestoken. Die kapitalen zijn
nog lang niet terugverdiend.
Gevaar.
Al moet men aan de concurrentie van de
autobussen op het traject Rotterdam—Am
sterdam geen overdreven beteekenis hechten,
in principe staan er toch tientallen millioe
nen op het spel. Iedere reiziger minder in
den trein naar Amsterdam beteekent vergroo
ting van de millioenen spoorweg-tekorten op
de begrooting, doet de vrees voor een niet-
sluitende begrooting ontstaan, verhoogingen
van belastingen, vermindering van den werk-
loozen-steun.
En het is de vraag of autobussen in wer
kelijkheid zooveel goedkooper zijn, want de
voorwaarden, die aan de autobussen en aan
den trein worden gesteld zijn niet gelijk.
Een spoorwegdeskundige heeft eens uitge
rekend, dat bij gelijke verhoudingen er geen
verlies op de spoorwegen zou zijn, doch een
winst van tientallen millioenen.
Dure autowegen.
De aanleg van wegen, die noodig is voor
een Intens autoverkeer, is zeker niet goed
kooper dan de spoorwegen. Volgens het Rijks
wegenplan zal in de eerstvolgende 25 jaar
noodig zijn f 435.000.000. De provincies zullen
in dat zelfde tijdperk voor hun wegen beste
den f 305.000.000 en met onderhoud, enz. me-
degerekend raamt men een totaal van 895
millioen. In 25 jaar zal dus tweemaal zooveel
worden uitgegeven voor autowegen als in
een eeuw voor spoorwegen is uitgegeven.
Al biedt de auto vele voordeelen (vervoer
van huis tot huis, gezelliger toerisme, enz.
daarom steunt het Rijk den aanleg van we
gen) met deze cijfers voor oogen lijkt de auto
economisch in elk geval duurder, al zou de
auto zelf de kosten voor wegen-aanleg en
onderhoud opbrengen, hetgeen en daar is
men het vrijwel over eens bij lange na niet
het geval is, in weerwil van extra-benzin;
belasting, enz.
En gesteld, dat auto's en autobussen al
het verkeer gaan overnemen want dat is
de consequentie van de voorkeur voor de
auto en daar zou het toe komen als de spoor
wegtekorten steeds grooter v/orden, zoodat de
tarieven verhoogd zouden moeten worden
dan zouden de wegen ontzettend veel te lij
den hebben indien zij het verkeer zouden
kunnen verwerken, de veiligheid van het ver
keer zou afnemen, het tempo zou bij druk
verkeer vertragen en de bus rijdt nu reeds
naar Amsterdam langer dan de trein. Boven
dien zouden de wegen verlicht moeten wor
den (de spoorbaan niet) en dat zijn blijven
de onkosten. 1
Concurrentie.
Het reisje met de bus naar Amsterdam is
goedkoop, doch men beschouwe het tarief
van 40 cent toch niet als normaal. Dit tarief
is gekomen door moordende concurrentie.
Het merkwaardige is, dat de Bond van
Autobushouders in 1923 zelf om bescherming
vroeg om de onderlinge concurrentie te be
perken, zoodat sinds 1927 voor een busdienst
een vergunning noodig is, die men nu voor
het traject RotterdamAmsterdam niet kan
krijgen. Het tarief van 40 cents is een gevolg
van moordende concurrentie. De busonder
nemers zouden zelf liefst terug willen naar
het vroegere tarief van een gulden. Dat moet
beteekenen, dat terwijl de bussen door het
rijden aan slijtage onderhevig zijn (met welk
materiaal zal men tenslotte veilig rijden
de aflossingen aan de leveranciers van de
bussen (autofabrikanten leveren graag op af
betaling, om maar afzet te hebben) niet zoo
vlot zullen gaan. En dat de arbeidsvoorwaar
den voor de chauffeurs niet dezelfde zullen
zijn als van het spoorwegpersoneel mag men
ook afleiden uit het feit, dat de bus-chauf
feurs thans gaarne fooien accepceeren, het
geen het personeel van de Spoorwegen is ver
boden. Veertig cent is geen maatstaf, want
ook de benzine-prijzen zijn abnormaal laag
(dumping.)
Men moge er ook oog voor hebben, dat de
Spoorwegen eveneens met den tijd mee gaan
en van de voortschrijding der techniek pro
fijt trekken. De Spoorwegen hebben ook de
tarieven reeds verlaagd en de loonen van het
personeel en zij streven naar verdere bezuini
gingen om tot lagere tarieven te komen (een
nieuwe loonkorting is aan de orde) en kort
geleden heeft de Kamer besloten een onvoor-
deelig spoorlijntje op te heffen. Voor deze
bezuinigingen heeft men niet voor niets den
tegenwoordigen Minister van Waterstaat be
noemd, die directeur van de Nederlandsche
Spoorwegen is geweest.
Tragiek.
De strijd tegen de autobussen op het tra
ject RotterdamAmsterdam is feitelijk een
tragische geschiedenis Men begrijpt den
strijd om het bestaan van de busondernemers
en het verlangen van de chauffeurs, die
's zomers met de bussen hebben getoerd, om
ook aan het werk te blijven in den winter.
Maar terwijl de chauffeur niet werkloos wil
worden, bedreigt hij het steunbedrag van den
werklooze. Men moet erkennen, dat deze goed
koope ritten bij de gebruikers veelal ook
menschen, die anders niet zouden reizen
algemeene tevredenheid hebben gewekt en
dat het vooral in dezen tijd een uitkomst
was voor veertig cent naar Amsterdam te
kunnen reizen.
Het was misschien te mooi om waar te zijn.
Doch het is een teleurstelling voor den mo
dernen mensch, die het niet spoedig zal wil
len gelooven, dat de techniek dergelijk ver
keer hem niet mogelijk maakt. Hij zal over
de millioenen, die op het spel staan, heen
zien en willen blijven reizen voor veertig cent
naar Amsterdam en niet gelooven, dat het
niet mogelijk is. Het gaat immers. En wat
deren hem millioenen, die hij zelf niet heeft,
waarvoor hij toch geen verantwoordelijk ge
voelt
Vandaar, dat het Toezicht op de Spoorwe
gen zoo'drastisch optreedt, reizigers op straat
laat zetten, een uur loopen van Delft en een
uur loopen van Overschie, om het vertrou
wen in de onderneming te ondermijnen. Voor
de Spoorwegen gaat het om millioenen, waar
voor zij wel verantwoordelijk zijn.
De strijd duurt voort.
Intusschen gaan de busondernemers met
de concurrent van de bus, met de taxi rijden
naar Amsterdam. Altijd nog goedkooper dan
de trein. Men gaat dus met de taxi naar
Amsterdam. Natuurlijk. Het is goedkooper.
De moderne mensch meent het recht te heb
ben morgen voor veertig cent naar Berlijn
en Parijs te kunnen rijden.
De taxi snort.
De trein snelt.
Wie zal het winnen Het gaat om millioe
nen. Het gaat om de toekomst. Het gaat om
de rekening. De taxi snort. De trein davert.
De Uiver vliegt nog sneller.
En de wereld draait in het zelfde tempo.
De wereld wentelt om en om. Het is mis
schien goed, dat de geweldige omwenteling
op verkeersgebied samenvalt met een crisis
tijd, waardoor er geen millioenen zijn om
zonder nadenken andere millioenen te ver
nietigen.
En toch weer juist door de crisis de strijd
4uurt voort. De taxi snort en de trein davert.
Wie zal het winnen
Het probleem blijft bestaan, het probleem,
waarvoor men dikke boeken schrijft en be
studeert en dat hier slechts vluchtig is behan
deld zonder partij te willen kiezen de
strijd duurt toch voort doch alleen om de
schoonblinkende medaille van twee kanten
te willen bezien.
Bedreigde volkswelvaart.
Dat is tenslotte noodig, wanneer ernstige
mannen in het rapport-Weiter schrijven
er is geen rekqa^g gehouden met het
niet te miskennen fs»*" het verkeer, hoe
zeer ook door de to^^ing van de verkeers-
inrichtingen gestimuleerd, tenslotte in om
vang beperkt is, zoodat een ongeordende toe
neming van het aantal verkeersmiddelen een
onderlinge concurrentie doet ontstaan, die
weliswaar tot op zekere hoogte nuttig is, maar
die te ver doorgevoerd, het gebruik van som
mige werken, die vooralsnog onmisbaar zijn,
doet dalen beneden de grens van de econo
mische nuttigheid, tengevolge waarvan ver
liezen ontstaan, die direct het Rijksbudget en
indirect de volkswelvaart bedreigen......"
dubbel gebreide wanten, sjaals, TRUIEN,
Vesten, Broeken, enz. enz. bij JAAP SNOR,
Zuidstraat 19 Den Helder. Let op den Gelen
Winkel). Ie KLAS reparatieinr. voor ALLE
soorten wollen kleeding, kousen en sokken,
(ook de allerfijnste). Voor WIERINGEN
Jb. Kaleveld.
vet in beslag nam en tevens proces-ver- in deze tammen wedstrijd zijn gescoord
baal kon opmaken wegens liet bereiden waren ver van fraai. Al met al was 't
n verkoopen dei* .margarine". Maan
dag is P. K. aan een verhoor onderwor
pen, waai bij hij lekende op een kwee-
li erij zijn smeerseltjes" te hebben ver
vaardigd Pat dc overtreders niet en de
tail bleven verkoopen, doch ook engros
werkten bleek wel uit het feit, dat in
enkele andere p'aaisen wederv/erkoo-
pers cptrader. en bonafide handelaren
van dezen sluikhandel groot nadeel on
dervonden. Volgens eigen verklaring
verkocht een handelaar uit Naaldwijk
200 pond margarine per week minder
sinds de clandestiene bereiding was be
gonnen.
De in beslag genomen margarine is
een slechte vertooning en hoop ik een
volgenden maal beter spel te zien van
onze reserves. De scheidsrechter, een
nieuweling, had een gemakkelijke
taak. De Jutters hebben volkomen ver
diend gewonnen, zij hebben er tenmin
ste voor gewerkt. Het publiek is in de
zen wedstrijd wel wat teleurgesteld ge
worden, doch het is jammer, dat er al
tijd nog onsportieve menschen konten
die de spelers uitjouwen. Men bedenke
dat de beste stuurlui aan wal staan.
De lagere elftallen waren ook al niet
erg fortuinnlijk, allen kregen ongeveer
een nederlaag te slikken. Volgende
week krijgen we weer een mooie match,
onderzocht, waaruit kwam vast te n.1. Succes I Alcmaria Vitrix I. Het
BINNENLANDSCH NIEUWS.
staan, dat zij voor 45.3 pCt. uit water
bestond en voor de rest uit bakkersvet.
zooals de hakkers dit van de Zuivel*
centrale kunnen betrekken. De kostprijs
bedroeg; derhalve pl.m. cents per Kg.
waarvoor 70 cents werd terug ontvan
gen,. Voor een halve water, welke door
bij'500 gram vet werd vermengd, ontvin
gen de bereiders dus 40 cents. Dat de
overige „exploitatiekosten" gering wa
ren, behoeft geen betoog.
Toen de dorpsklok ging luiden.
Plotseling begon Zondagavond de
klok in den toren der Ned. Herv. Kerk
te Monster te luiden.
Dat gaf sensatie in het dorp en van
alle straten stroomden de bewoners
naar het Kerkplein, in de veronderstel
ling dat er iets heel bijzonders viel ie
beleven, want zelfs bij brand wordt de
klok niet geluid.
Binnen tien minuten was het in de
omgeving van de kerk zwart zag van
belangstellenden. Bij onderzoek bleeK,
dat in de electrische geleiding voor
het luiden der klok kortsluiting was
ontstaan. Hierdoor was de klok aan
het luiden geslagen, met voormelde ge
volgen.
Mannen verdobbelen hun weekloon.
Politie doet inval in café te
Groningen.
Er deden den laatsten tijd te Gronin
gen geruchten de ronde, dat er in en
kele café's in de stad öp ergerlijke wij
ze gegokt werd. Met kaarten, maar
vooral dobbelsteenen, probeert men
zijn geluk en er zijn verhalen van man
nen, die des Zaterdags thuis kwamen
zonder een cent weekloon, waartegen
over dan natuurlijk staan geruchten
van menschen, die goede sier konden
maken van grove winsten aan de ha
zardtafel.
Eindelijk is het aan de politie, die
reeds geruimen tijd aandacht aan deze
zaak besteedde, gelukt, in een dezer
speelholen een geslaagden in via li te
doen. Zij trad daartoe Zaterdagavoni
op in samenwerking met de Konink
lijke Marechaussee en een inval in ca
fé van W.
Hier werd een zwaar gokspel ge
speeld met. dobbelsteenen op het bil
jart,. Zestien bezoekers alsmede de ca
féhouder werden naar het politiebure
au gebracht.
Het waren allen mannen, velen van
hen werkten op de suikerfabriek en ge
bruikten hun loon om daarmee te dob
beien, zelfs waren er eenige werkloozen
bij.
De caféhouder, de 49-jarige J. YV1., is
in arrest gesteld wegens het gelegen
heid geven tot hazardspel. Hij ontving
van elke vier gulden die verspeeld wer
den, twee kwartjes.
Ook tegen de anderen wordt proces
verbaal opgemaakt.
Be Margarine-zwendel in het Westland.
Water bracht 80 cents per
liter op.
De Rijkspolitie heelt ook Maandag
nog ijverig het onderzoek naar den
margai ine-zwendel in het Westland
voortgezet, hetgeen tot resultaat heeft
gehad, dat de belangrijkste overtreder;
gesnapt zijn. Vooral de laatste weken
werden groote partijen margarine ge
reed gemaakt, en de bereiders raden
daarbij steeds brutaler op, niet weten
de dat de Rijksveldwacht in het West
land, welke reeds mc.iig zaaltje in de
streek tot een goéde oplossing heeft
weten te brengen, al weken achtereen
gegevens verzamelde om krachtig te
kunnen ingrijpen. Zaterdagavond acht
te men het geschikte moment gekomen
en inderdaad werden bij zekeren B. uit
Poeldijk eenige hoeveelheden „marga
rine" in beslag genomen. De man werd
aan een verhoor onderworpen en
moest al spoedig bekennen, van wieri
thij het goed betrok. Door deze verkla
ring leidde het spoor naai' zekeren P.
K. uit Naaldwijk, die de Rijkspolitie
reeds eenigen tijd had gecontroleerd en
van wien men bijna met zekerheid wist
dat hij zich met de clandestiene berei
ding van margarine bezig hield. Een
huiszoeking bij K. had echter geen re
sultaat. Meer succes had men ten hui
ze van L., in de Duiventorenstraat 'e
Naaldwijk woonachtig, waar men den
Steunverleening aan de Rietcultuur,
Oogst 1934-18935.
De Regeeringscommissaris voor de
steunverleening aan de akkerbouw en
veehouderij maakt bekend, dat voor de
steunverleening aan de Rietcultuur,
oogst 1934-1935 de volgende steunmaat
regelen in uitvoering zullen komen,
onder door de Nederlandsche Akker
bouw -centrale te maken voorwaarden:
Dekriet. Gelegenheid zal worden ge
boden tot levering van 25 pCt. der pro
ductie.
Ie soort dekriet oogst 1934-1935 voor
een prijs van f 3.50 per Vim, franco
voor den wal, aan te wijzen opslag
plaats. De bosjes moeten een banddik
te hebben van 32/33 cïn.
Bladriet steun zal worden verleend
tot een bedrag van f 12.50.- per H.A.
voor het snijden, schoonmaken en zui
veren der door de Nederlandsche Ak-
kerbouw-centrale aan te wijzen blad-
rietvelden.
PERSBERICHT.
MELBOURNE-VLUCHT.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Hollands Noorderkwartier is
voornejnens aan de bemanning van
„De Uiver" een viertal kazen aan te
bieden, welke door leerlingen der Am
bachtsschool te Alkmaar als aardbol
zijn beschilderd en waarop de gelieele
route is aangegeven.
GEMEENTE WIERINGEN.
BIJ SUCCES LANGS DE LIJN.
Zondag hadden we de wedstrijd Suc
ces II Watervogels I. Was het Zondag
ideaal voetbalweel', er is niet ide
aal gevoetbald hoor ik h;id me voor
gesteld een aardig partijtje balspel te
mogen aanschouwen, doch ik hen te
leurgesteld, erg ook Het mag wel
waar zijn, dat onze reserves twee goe
de krachten niet tot hun beschikking
Ihadden, doch er kan nog evengoed wel
beter gespeeld worden. Ik ben dan ook
weer van plan, om een klein beetje cri-
thiek uit te gaan oefenen, doch ik hoop,
dat de jongens het me jmaar niet kwa
lijk zullen nemen. Het verloop van den
wedstrijd, zal ik maar niet weergeven,
daar het over het algemeen geen fraaie
vertooning was. Zoo kan ik b.v. niet
schrijven van snelle uitvallen, schroef-
pases en vliegende schoten. Vooral het
schot in de voorhoede was totaal zoek.
Gerrit, de oude rot, speelde wel eens
aardig samen met Edel en Thies, (maar
al schiepen ze af en toe eens 'n mooie
kans, dan was het binnentrio niet bij
machte, die te benutten. Van Os kon
mij op de middenvoorplaats ook niet
erg bekoren, hij bleef veel te veel ach
ter en Postumes ws op de rechtsbin
nenplaats ook lang niet thuis. Groos
op de buitenwenk deed ook geen groot
sche dingen. In het geheel was de voor
hoede veel te mat, doch dé middenlinie
Ihad hierin ook veel schuld het op
stuwen naar de voorhoede liet veel
te wenschen over. Jan is als spil een
harde stoere werker, maar zijn door
geven is veel te langzaam, daarbij had
hij ook niet veel steun in zijn buurlui.
Jaap kan het veel beter en Jan Hof
werkt wel voor twee, doch hij heeft Ie
kort routine. Blaauboer verdedigde
goed, doch hij miste Slikker als buur
man geweldig. Piet Idema. werkte wel
als 'n paard, maar zijn wegwerken is
veel te slordig. Zijn broer Jets zie ik
liever in het veld. Onze keeper Bert is
dezen zomer aardig aangeleerd, hij viel
me lang niet tegen, alleen moet hij
niet te bang wezen.
Van de zijde der Jutters waren ook
ze'f den avond eenige pakken bakkers- niet veel uitblinkers, de doelpunten die
zal wel een zware wedstrijd worden
voor onze jongens, want de kaasmen-
sdhen beschikken over een goed elftal
en van Alkmaar begint de Victorie La
ten we hopen op een gave partij voet
bal te mogen aanschouwen en op spor
tief publiek.
Tot Zondag. CUPIDO.
AAN CUPIDO.
Een mysterie zweeft om Hippo
Cupidootje uit de krant.
Cupido de onbekende
Ieder vindt het intressant.
Cupido de voetbalschrijver
Is opslag een ieders vrind.
Maling heeft hij aan 't spreekwoord
„Onbekend, maakt onbemind".
Met zijn wekelijksche praatje
Vol van humor, geestigheid,
Wierf hij in zoovele harten
Voetbalpopulariteit.
Cupido, ik wou eens vragen,
Of je aanbod nu nog geldt
Een cadeautje voor de(n) gene
Die je aanwijst op het veld.
Niet dat ik je wil ontdekken
Heusch, ik heb geen flauw idéé,
En, al had ik een vermoeden.
Deed ik lekker nog niet mee.
'k Vraag 't enkel voor de menschen
Die zoo har nieuwsgierig zijn
Naar 't. happyend van je jmysterie,
Zondagmiddag langs de lijn.
(Nadruk verboden,). NIEK..
Bouwvergunningen. Bouxvvergun-
gunning is verleend aan P. C. Luid,
voor het oprichten van een garage aan
den Poelweg Wed. Jn. Maars voor
het oprichten van een garage aan de
Nieuwstraat M. Tijsen Wzn., voor
den verbouw van een woonhuis aan
den Noorderweg.
Para-typhus. Te Den Oever in deze
gemeente, is een geval van de besmet
telijke ziekte para-typhus geconsta
teerd.
Zuiderzeewerken. Op Woensdag 12
Dec. a.s. zal worden aanbesteed het on
derhoud gedurende 1935 van de kunst
werken in den Afsluitdijk te Den Oe
ver en Kornwerderzand, benevens bij
komende werkzaamheden.
Onderwijzend personeel. Bij afwezig
heid van den Heer P. Overeem, aan
wien ziekte-verlof is verleend, is tot
tijdelijk onderwijzer aan de O.l.
School te Oosterland benoemd de Heer
A. C. Mooij te Den Helder.
SCHAKEN. De 7e ronde der Compe
titie heeft geen verrassingen opgele
verd. Twee partijen, waarvan de uit
slag met spanning verwacht wordt,
aangezien ze van veel invloed kunnen
zijn, zijn afgebroken, n.1. die insschen
de Ruiter en Minnes, en Smit—Zanstra.
De eerste is afgebroken in een gelijken
stand in de tweede heeft Smit goede
winstkans.
De heer Knipimeijer is den laatsten
tijd in goeden vorm, getuige het feit
dat hij zijn laatste 7 competitie-par
tijen in successie gewonnen heeft. Een
goede prestatie.
De uitslag luidt als volgt
Smit-Zanstra afgebroken P. Dek-
ker-Niclai 0-1 Dokter-Navis 1-0 Na
vis-Dokter 1-0 Knipmeijer-Koopmans
1-0 Steging-S. Dekker 1-0 Trager-
Zanstra 0-1 Bakker-Knipmeijer 0-1
S. Dekker- G. Steging 0-1 Trager-Bak
ker 0-1 de Ruiter-Minnes afgebroken;
Nicolai-P. Dekker 0-1 Trager-S. Dek
ker 1-0.,
Verloting „Eigen Gebouw". Zaterdag
17 Nov. a.s., des avonds te half acht,
heeft in het Eigen Gebouw (S.D A.P.-
N.V.V.) de trekking plaats van genoem
de verloting.
MARKTBERICHTEN.
De Kaasmarkt
HOORN, 15 Nov. 1934. Op de gehou
den Kaasmarkt wareri aanvoer en prij
zen als volgt: 5 stapels kleine fabriek s-
kaas f 19 8 stapels kleine boerenkaas
f 20 4 stapels boerencom missiekaas
f 21-50. Totaal 17 stapels, wegende
10607 Kg.