IV. Rotterdamsclie Banfcmeeiiiig Ford-Vrachtwagens Groote Opruiming Wij gaan stemmen Kiest Corn. J. Bosker mi Belangrijk l 29 Juni Trekking ior KENNISGEVING. f 1.25 TEUN TAKES Wij maken voor u Strooibiljetten Aan plakbiljetten, Cir- Kranten en Alle soorten Couverts. BIJENKORF DEURWAARDER S.FBIIS WEER IK VOORRAAD LUCHTVERKEER IN AMERIKA GOEDKOOPE MARKEN KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF. ZIEKENFONDSLEDEN fa. JOH. LAUWERS, Payglop 3 Alkmaar. TE KOOP. GROOTE COLLECTIE FIRMA BLAAUB0ER en K0SSEN - SCHAGEN. Aanbevelend C. BLAAUBOER. PUNTDRAAD TEGEN ZEER LAGE PRIJZEN BIJ COÖP. BOERENLEENBANK WIERINGEN. HET VERTROUWBARE ADRES SAFÊ - LOKETTEN TE HUUR. SLEESWIJK'S ATLAS DER GEHEELE AARDE HOUTEN KEET, ZONSCHERMEN EN MARKIEZEN C. ROGGEVEEN Cz. COÖP. BOERENLEENBANK WIERINGEN. W. F. GORTER NU IS HET TIJD VOOR EEN SPOORSTRAAT 43 DEN HELDER. (uit een artikel van W. Hanusehke in „Die Umschau", Frankfort a. d. Main, 10 Maart 1935). IN den loop der laatste vijf jaar heeft het Amerikaansche luchtverkeer een enor me ontwikkeling ondergaan, die echter in een bepaalde verhouding staat tot de ge weldige afmetingen van het Noord-Ameri- kaansche werelddeel. Zijn typische terrein gesteldheid en ver uiteen gelegen economi sche centra vormden ideale ontwikkelings mogelijkheden voor het luchtverkeer. De Amerikanen lieten zich deze kans ook niet ontglippen. Overal werden lucht verkeersmaat schappijen opgericht, waarvan er trouwens vele intusschen alweer zijn verdwenen het meerendeel heeft zich echter dank zij den krachtigen steun van het reizend publiek en staatssteun in den vorm van het vervoer van mail en goederen een vaste plaats in het Amerikaansche bedrijfsleven veroverd. In de Vereenigde Staten bestaan een heele reeks van luchtverkeersmaatschappijen de grootste zijn de United Air Lines, die dage lijks een net van omstreeks 65.000 km be strijkt, de American Airways (50.000 km), de Transcontinental Western Air (35.000 km) de Pan-American Airways (17.500 km) en de Eastern Air Transport (16.000 km). Voor het vliegen van deze trajecten toucheeren zij van het ministerie van Handel bedragen voor mail- en vrachtvervoer. Deze staatssubsidies gaven juist dit jaar aanleiding tot conflicten, zoodat gedurende korten tijd zelfs militaire vliegers met het vervoer der mail werden belast. Terwijl de Amerikaansche luchtverkeersmaatschappij en in 1929 per vliegmijl (1,6 km) nog een staats subsidie van 1,09 dollar ontvingen, daalde het subsidie in de daarop volgende jaren ge stadig in 1934 bedroeg het nog maar 38 dol larcents. De prestaties op het gebied van het lucht verkeer ondervonden hiervan evenwel geen nadeel, want zij stegen van 16.340.018 km in 1929 tot 58.400.000 km in 1934, zoodat in laatst genoemd jaar in totaal een afstand werd ge vlogen, overeenkomende met 1460 keer den omtrek van de aarde (gemiddeld eiken dag vier keer.) Terwijl men voorts nog slechts enkele jaren geleden uitsluitend groote onhandige meer-- motorige vliegtuigen gebruikte, is intusschen een algeheele wijziging in den toestand inge treden, nadat verleden jaar de nieuwe Boeing Transport 247 op de markt is gekomen. Men heeft bij dit type te doen met een geheel metalen tweemotorig vliegtuig, dat plaats biedt aan 10 passagiers, een stewardess en een bemanning van hetzij twee piloten of één piloot en een marconist. Door het op de markt komen van dit type, dat allen toestellen, die tot dusver in gebruik waren, de loef afstak, heeft het Amerikaan sche luchtverkeer opnieuw grooten vooruit gang geboekt. Voor de eerste maal werd den Amerikaan bijna 100% bedrijfsveiligheid geboden op de zelfde voorwaarden, die hij bij zijn reizen per spoor gewoon was. Het aangename der lucht reizen ging gepaard met een snelheid, die tot dusver bij meermotorige vliegtuigen niet be stond (geen maximale-, doch reissnelheid, waarop het immers bij verkeerstoestel aan komt). Daarbij kwam nog, dat men hier te doen had met een geheel metalen toestel, waarvoor de Amerikanen steeds een zwak hadden, nadat zij met de Duitsche Junker- toestellen hadden kennis gemaakt. De komst der Boeing 247 was dan ook voor alle overige belangrijke Amerikaansche on dernemingen een aansporing om harerzijds eveneens op de markt te komen met nieuwe tweemotorige typen, die niet veel verschilden van het bekende voorbeeld, waarvan er in den loop van één enkeif ^7 j>p de grootste Amerikaansche luchtlijiu bedrijf wer den gesteld. Daarom best!,r |e Boeing- fabrieken tot het uitbrengen ^een .verbe terd type, de 247-A. De Loc ,d-fabrieken, pioniers op het gebied van 1-F Snelle vlieg tuig, bouwden een nieuw gehee./metalen toe stel met intrekbaar - landingsgestel, evenals de Boeing plaats biedend aan 10 passagiers. Karakteristiek bij de nieuwe Amerikaansche vliegtuigen voor snelverkeer is, dat zij alle een intrekbaar landingsgestel bezitten ter ver mindering van den hinderlijken weerstand van de lucht aan het vooreinde zij zijn uit gerust met luchtgekoelde stermotoren van Fratt Whitney Wasp of Wasp Jr. en het zijn allen geheel metalen toestellen. In al deze vliegtuigen is rooken toegestaan, alle hebben een geluiddempingsinstallatie (sy steem Sperry),, welke het lawaai der moto ren met behulp van om de cabine aange brachte rubber-, kapok- en kurkbekleeding zoodanig dempt, dat men zich zonder bijzon dere moeite, zooals dat bij elk verkeersmiddel het geval is, verstaanbaar kan maken. Het Lockheed Ellectra type kan een snel heid van 336 km per uur ontwikkelen bij de Boeing en de Douglas, eveneens een tweemo torig toestel, is de maximumsnelheid iets ge ringer. Voor meermotorige verkeerstoestellen zijn dit recordprestaties zij zijn tevens een verklaring, waarom het publiek in zoo groo ten getale de trajecten, waarop deze machi nes vliegen, frequenteert. In de eerste plaats heeft men hierbij te doen met het enorme traject New York-San Francisco-Los Angeles, dat dwars door het geheele continent loopt en het Westen des lands met het Oosten verbindt. Dit traject wordt volgens vaste dag- en nachtdiensten o.a. door de United Air Lines gevlogen. In 1930 duurde de luchtreis 30 uur, tegenwoordig nog maar 18 uur 30 minuten met verscheiden tusschenlandingen. Het spreekt vanzelf, dat, wilden de nacht vluchten ongestoord verloopen, aan alle voor waarden diende te worden voldaan, die de bedrijfsveiligheid vereischt. Vóór alles wer den traject en vliegvelden tijdens den nacht jverlicht, meteorologische en radiostations op gericht, kortom alle installaties verrezen, die voor een grootscheepsch nachtluchtverkeer noodig zijn. Want in Amerika bestaat het vliegnet tegenwoordig voor 40% uit zuivere nachtluchtlijnen De United Air Lines heeft tot dusver in het volgens dienstregeling zich afwikkelende nachtluchtverkeer 45.720.000 vliegkilometer afgelegd. In verband met dit nachtverkeer werden ook de bemanningen en de toestellen zelf voor den nachtdienst uitgerust. De vliegtuigen kregen verlichting, radio, peilinstallaties, waarvan men in Amerika veel vroeger ge bruik heeft gemaakt dan in Europa Met de stiptheid van elk ander verkeersmiddel vliegen deze snelverkeersvliegtuigen volbezet door den nacht, boven de huizenzeeën der groote ste den, boven met ijs bedekte bergen en boven de snikheete vlakten van het Midden-Westen. Ten behoeve van een betere en snellere con trole heeft men de trajecten in blokken ver deeld. Elk dezer blokken bezit een groote centrale, waar de binnenkomende en uitgaan de vliegtuigen zich moeten melden, wanneer zij het betrokken district passeeren. Van deze centrale ontvangen zij ook de weerberichten en andere belangrijke mededeelingen van algemeenen aard. Op de tusschenlandingster- reinen worden motor en vliegtuig aan een snelle controle onderworpen, brandstof wordt bijgevuld en voort gaat het door den nacht. De lampen aan de vleugels van het toestel bezitten een sterkte van twee millioen kaars. De radius der draadlooze telefooninstallaties aan boord van het vl^gtuig bedraagt 150 km. In Duitschland maakt men bij de verkeers toestellen gebruik van draadlooze telegrafie. Het knooppunt van het Amerikaansche luchtverkeer is Chicago13 groote luchtlij nen, die door 7 maatschappijen worden ge vlogen, komen er samen. Tot naar Seattle in Alaska in het hooge Noorden en tot naar Buenos Aires en Santioga Zuidwaarts heeft de Amerikaan zijn luchtverkeersnet gespan nen. Het spreidt zich uit over Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. „Het luchttraject is de kort ste verbinding tusschen twee punten," luidt het parool der Amerikanen. Deze leus heeft ingeslagen verleden jaar vervoerden de Ame rikaansche luchtverkeersmaatschappijen niet minder dan 550.000 betalende passagiers. VOOR REIS EN ANDERE DOELEINDEN. SAFE-LOKETTEN TE HUUR. Wij hebben voor OOK Z. en O. FONDS BRILLEN. Op gereedmaken en reparaties kan gewacht worden. Gegarandeerd goedblijvende DOUBLé BRIL met donkere of lichte randen f 3. BUIKBANDEN EN ELAST. KOUSEN. Paskamer en vrouwelijke hulp (verpleegster) aanwezig. Voortsbreukbanden, enkelstukken, platvoetzolcn, enz. KOOPT NOG HEDEN EEN LOT. MOOIE WINSTKANS. Verkrijgbaar bij elke solide loten - debitant. dicht bezet 6 rol l 3.75 per rol. 1 rol f 4.00 per rol. P. JONGKIND, De Haukes Wiertagen. Ook aan filiaal De Belt. per per TE TEXEL houdt IEDEREN ZATERDAG van 11—2 uur, ZITTING ten huize van den Meer A. BERGSMA te Hippolytushoef. MELK, BOTER, KAAS EN VERSCHE EIEREN HET JUISTE ADRES C. METSELAAR, Belterlaan 2, H.-hoef. Hoe leer ik de nieuwe spelling Hoe zeg ik 't in 't Fransch Hoe zeg ik 't in 't Engelsch Hoe zeg ik 't in 't Duitsch Bosker's Boekhandel H.-hoef Middenmeer. (WEGENS VERBOUWING) PIET LUIJT Poelweg 1 Wieringen. voor deposito's, voorschotten, loopende rekeningen. De rentevoet is voor Spaargelden 3 's jaars voor Voorschotten (hypotheek) 4 's jaars voor Voorschotten (borgtocht) 4.25 's jaars voor Voor schotten (scheepshypotheek) 5.25 voor Crediet- rente in rekening Courant 3 's jaars voor Debet rente in rekening Courant 4.25 's jaars. bev. 37 hoofdkaarten en 18 bijkaarten in kleurendruk, met alphabetisch Register van 10.000 namen, in geheel linnen band, prijs f 1.90 is in prijs verminderd op Verkrijgbaar in BOSKER's BOEKHANDEL H.-hoef Middenmeer. voor het koopen van een C O S T U U M gaat men naar Hippolytushoef Wieringen. Voor een MAATCOSTUUM vraagt U eens stalen aan. PRIMA AFWERKING EN PASVORM. Pracht sorteering in Overhemden, Dassen, Petten, Hoeden, Sokken enz. enz. TE KOOP voor EEN staande aan Den Oever. Te bevragen bij TEUN TAKES, H.-hoef, Wieringen. WIJ LEVEREN NIEUWE EI REPAREEREN Wij kunnen U de nieuwste kleuren Linnen aanbieden. Wij zijn laag In prijs en maken vakkundig werk. Vraagt eens prijs. Aanbevelend Telefoon 73 Schagen Hoogzijde 114. ZITUREN VAN DEN KASSIER TE DEN OEVER MAANDAGMIDDAG van hall twee tot half vier. TE HIPPOLYTUSHOEF WOENSDAGMIDDAG van hall twee tot half vier. Beëedigd Makelaar Schagen Tel. No. 13, belast zich met het opmaken van boedelscheidingen, Successie, Me mories (naar eigen schatting) koopacten, ruilingen, huurcon tracten, enz. en het verstrekken ean gelden onder hypothecair verband. Geeft advies In Zitdag te Hippolytushoef ten huize van N. KOK aan de Nieuw- straat, iederen ZATERDAG van 10 2 uur. Model ANDORA f 11.75 Mantelpakje ADRIA f 12.75 MANTELS 16.50, 12.75, 10.50, 8.90 JAPONNEN 4.75, 3.60, 2.60 APARTE JAPONNEN, wol zijde 10.50, 8.75, 6.75, 4.95 KORTE MANTELTJES 8.75, 6.90, 4.75, 3.85 MANTELPAKJES 16.75, 12.75, 8.90 Groote keuze MANTELS en JAPONNEN in de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1935 | | pagina 6