IV. Rotterdamsclie
Banfcmeeiiiig
Ford-Vrachtwagens
Groote Opruiming
Wij gaan stemmen
Kiest Corn. J. Bosker
mi
Belangrijk l
29 Juni Trekking
ior
KENNISGEVING.
f 1.25
TEUN TAKES
Wij maken voor u
Strooibiljetten Aan
plakbiljetten, Cir-
Kranten
en
Alle soorten Couverts.
BIJENKORF
DEURWAARDER S.FBIIS
WEER IK VOORRAAD
LUCHTVERKEER IN AMERIKA
GOEDKOOPE MARKEN
KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF.
ZIEKENFONDSLEDEN
fa. JOH. LAUWERS, Payglop 3 Alkmaar.
TE KOOP.
GROOTE COLLECTIE
FIRMA BLAAUB0ER en K0SSEN - SCHAGEN.
Aanbevelend C. BLAAUBOER.
PUNTDRAAD
TEGEN ZEER LAGE PRIJZEN BIJ
COÖP. BOERENLEENBANK
WIERINGEN.
HET VERTROUWBARE ADRES
SAFÊ - LOKETTEN TE HUUR.
SLEESWIJK'S ATLAS DER GEHEELE AARDE
HOUTEN KEET,
ZONSCHERMEN
EN MARKIEZEN
C. ROGGEVEEN Cz.
COÖP. BOERENLEENBANK
WIERINGEN.
W. F. GORTER
NU IS HET TIJD VOOR EEN
SPOORSTRAAT 43 DEN HELDER.
(uit een artikel van W. Hanusehke in
„Die Umschau", Frankfort a. d. Main,
10 Maart 1935).
IN den loop der laatste vijf jaar heeft het
Amerikaansche luchtverkeer een enor
me ontwikkeling ondergaan, die echter
in een bepaalde verhouding staat tot de ge
weldige afmetingen van het Noord-Ameri-
kaansche werelddeel. Zijn typische terrein
gesteldheid en ver uiteen gelegen economi
sche centra vormden ideale ontwikkelings
mogelijkheden voor het luchtverkeer. De
Amerikanen lieten zich deze kans ook niet
ontglippen. Overal werden lucht verkeersmaat
schappijen opgericht, waarvan er trouwens
vele intusschen alweer zijn verdwenen het
meerendeel heeft zich echter dank zij den
krachtigen steun van het reizend publiek en
staatssteun in den vorm van het vervoer van
mail en goederen een vaste plaats in het
Amerikaansche bedrijfsleven veroverd.
In de Vereenigde Staten bestaan een heele
reeks van luchtverkeersmaatschappijen de
grootste zijn de United Air Lines, die dage
lijks een net van omstreeks 65.000 km be
strijkt, de American Airways (50.000 km), de
Transcontinental Western Air (35.000 km)
de Pan-American Airways (17.500 km) en de
Eastern Air Transport (16.000 km). Voor het
vliegen van deze trajecten toucheeren zij van
het ministerie van Handel bedragen voor
mail- en vrachtvervoer.
Deze staatssubsidies gaven juist dit jaar
aanleiding tot conflicten, zoodat gedurende
korten tijd zelfs militaire vliegers met het
vervoer der mail werden belast. Terwijl de
Amerikaansche luchtverkeersmaatschappij en
in 1929 per vliegmijl (1,6 km) nog een staats
subsidie van 1,09 dollar ontvingen, daalde
het subsidie in de daarop volgende jaren ge
stadig in 1934 bedroeg het nog maar 38 dol
larcents.
De prestaties op het gebied van het lucht
verkeer ondervonden hiervan evenwel geen
nadeel, want zij stegen van 16.340.018 km in
1929 tot 58.400.000 km in 1934, zoodat in laatst
genoemd jaar in totaal een afstand werd ge
vlogen, overeenkomende met 1460 keer den
omtrek van de aarde (gemiddeld eiken dag
vier keer.)
Terwijl men voorts nog slechts enkele jaren
geleden uitsluitend groote onhandige meer--
motorige vliegtuigen gebruikte, is intusschen
een algeheele wijziging in den toestand inge
treden, nadat verleden jaar de nieuwe Boeing
Transport 247 op de markt is gekomen. Men
heeft bij dit type te doen met een geheel
metalen tweemotorig vliegtuig, dat plaats
biedt aan 10 passagiers, een stewardess en
een bemanning van hetzij twee piloten of één
piloot en een marconist.
Door het op de markt komen van dit type,
dat allen toestellen, die tot dusver in gebruik
waren, de loef afstak, heeft het Amerikaan
sche luchtverkeer opnieuw grooten vooruit
gang geboekt.
Voor de eerste maal werd den Amerikaan
bijna 100% bedrijfsveiligheid geboden op de
zelfde voorwaarden, die hij bij zijn reizen per
spoor gewoon was. Het aangename der lucht
reizen ging gepaard met een snelheid, die tot
dusver bij meermotorige vliegtuigen niet be
stond (geen maximale-, doch reissnelheid,
waarop het immers bij verkeerstoestel aan
komt). Daarbij kwam nog, dat men hier te
doen had met een geheel metalen toestel,
waarvoor de Amerikanen steeds een zwak
hadden, nadat zij met de Duitsche Junker-
toestellen hadden kennis gemaakt.
De komst der Boeing 247 was dan ook voor
alle overige belangrijke Amerikaansche on
dernemingen een aansporing om harerzijds
eveneens op de markt te komen met nieuwe
tweemotorige typen, die niet veel verschilden
van het bekende voorbeeld, waarvan er in
den loop van één enkeif ^7 j>p de grootste
Amerikaansche luchtlijiu bedrijf wer
den gesteld. Daarom best!,r |e Boeing-
fabrieken tot het uitbrengen ^een .verbe
terd type, de 247-A. De Loc ,d-fabrieken,
pioniers op het gebied van 1-F Snelle vlieg
tuig, bouwden een nieuw gehee./metalen toe
stel met intrekbaar - landingsgestel, evenals
de Boeing plaats biedend aan 10 passagiers.
Karakteristiek bij de nieuwe Amerikaansche
vliegtuigen voor snelverkeer is, dat zij alle
een intrekbaar landingsgestel bezitten ter ver
mindering van den hinderlijken weerstand
van de lucht aan het vooreinde zij zijn uit
gerust met luchtgekoelde stermotoren van
Fratt Whitney Wasp of Wasp Jr. en het
zijn allen geheel metalen toestellen. In al
deze vliegtuigen is rooken toegestaan, alle
hebben een geluiddempingsinstallatie (sy
steem Sperry),, welke het lawaai der moto
ren met behulp van om de cabine aange
brachte rubber-, kapok- en kurkbekleeding
zoodanig dempt, dat men zich zonder bijzon
dere moeite, zooals dat bij elk verkeersmiddel
het geval is, verstaanbaar kan maken.
Het Lockheed Ellectra type kan een snel
heid van 336 km per uur ontwikkelen bij de
Boeing en de Douglas, eveneens een tweemo
torig toestel, is de maximumsnelheid iets ge
ringer. Voor meermotorige verkeerstoestellen
zijn dit recordprestaties zij zijn tevens een
verklaring, waarom het publiek in zoo groo
ten getale de trajecten, waarop deze machi
nes vliegen, frequenteert.
In de eerste plaats heeft men hierbij te
doen met het enorme traject New York-San
Francisco-Los Angeles, dat dwars door het
geheele continent loopt en het Westen des
lands met het Oosten verbindt. Dit traject
wordt volgens vaste dag- en nachtdiensten
o.a. door de United Air Lines gevlogen. In
1930 duurde de luchtreis 30 uur, tegenwoordig
nog maar 18 uur 30 minuten met verscheiden
tusschenlandingen.
Het spreekt vanzelf, dat, wilden de nacht
vluchten ongestoord verloopen, aan alle voor
waarden diende te worden voldaan, die de
bedrijfsveiligheid vereischt. Vóór alles wer
den traject en vliegvelden tijdens den nacht
jverlicht, meteorologische en radiostations op
gericht, kortom alle installaties verrezen, die
voor een grootscheepsch nachtluchtverkeer
noodig zijn. Want in Amerika bestaat het
vliegnet tegenwoordig voor 40% uit zuivere
nachtluchtlijnen De United Air Lines heeft
tot dusver in het volgens dienstregeling zich
afwikkelende nachtluchtverkeer 45.720.000
vliegkilometer afgelegd.
In verband met dit nachtverkeer werden
ook de bemanningen en de toestellen zelf
voor den nachtdienst uitgerust. De vliegtuigen
kregen verlichting, radio, peilinstallaties,
waarvan men in Amerika veel vroeger ge
bruik heeft gemaakt dan in Europa Met de
stiptheid van elk ander verkeersmiddel vliegen
deze snelverkeersvliegtuigen volbezet door den
nacht, boven de huizenzeeën der groote ste
den, boven met ijs bedekte bergen en boven
de snikheete vlakten van het Midden-Westen.
Ten behoeve van een betere en snellere con
trole heeft men de trajecten in blokken ver
deeld. Elk dezer blokken bezit een groote
centrale, waar de binnenkomende en uitgaan
de vliegtuigen zich moeten melden, wanneer
zij het betrokken district passeeren. Van deze
centrale ontvangen zij ook de weerberichten
en andere belangrijke mededeelingen van
algemeenen aard. Op de tusschenlandingster-
reinen worden motor en vliegtuig aan een
snelle controle onderworpen, brandstof wordt
bijgevuld en voort gaat het door den nacht.
De lampen aan de vleugels van het toestel
bezitten een sterkte van twee millioen kaars.
De radius der draadlooze telefooninstallaties
aan boord van het vl^gtuig bedraagt 150 km.
In Duitschland maakt men bij de verkeers
toestellen gebruik van draadlooze telegrafie.
Het knooppunt van het Amerikaansche
luchtverkeer is Chicago13 groote luchtlij
nen, die door 7 maatschappijen worden ge
vlogen, komen er samen. Tot naar Seattle in
Alaska in het hooge Noorden en tot naar
Buenos Aires en Santioga Zuidwaarts heeft
de Amerikaan zijn luchtverkeersnet gespan
nen. Het spreidt zich uit over Noord-, Midden-
en Zuid-Amerika. „Het luchttraject is de kort
ste verbinding tusschen twee punten," luidt
het parool der Amerikanen. Deze leus heeft
ingeslagen verleden jaar vervoerden de Ame
rikaansche luchtverkeersmaatschappijen niet
minder dan 550.000 betalende passagiers.
VOOR REIS EN ANDERE DOELEINDEN.
SAFE-LOKETTEN TE HUUR.
Wij hebben voor
OOK Z. en O. FONDS
BRILLEN.
Op gereedmaken en reparaties kan gewacht worden.
Gegarandeerd goedblijvende DOUBLé BRIL met donkere
of lichte randen f 3.
BUIKBANDEN EN ELAST. KOUSEN.
Paskamer en vrouwelijke hulp (verpleegster) aanwezig.
Voortsbreukbanden, enkelstukken, platvoetzolcn, enz.
KOOPT NOG HEDEN EEN LOT.
MOOIE WINSTKANS.
Verkrijgbaar bij elke solide loten - debitant.
dicht bezet
6 rol l 3.75 per rol.
1 rol f 4.00 per rol.
P. JONGKIND,
De Haukes Wiertagen.
Ook aan filiaal De Belt.
per
per
TE TEXEL
houdt IEDEREN ZATERDAG
van 11—2 uur, ZITTING ten huize
van den Meer A. BERGSMA te
Hippolytushoef.
MELK, BOTER, KAAS EN
VERSCHE EIEREN
HET JUISTE ADRES
C. METSELAAR,
Belterlaan 2, H.-hoef.
Hoe leer ik de nieuwe spelling
Hoe zeg ik 't in 't Fransch
Hoe zeg ik 't in 't Engelsch
Hoe zeg ik 't in 't Duitsch
Bosker's Boekhandel
H.-hoef Middenmeer.
(WEGENS VERBOUWING)
PIET LUIJT Poelweg 1 Wieringen.
voor deposito's, voorschotten, loopende rekeningen.
De rentevoet is voor Spaargelden 3 's jaars
voor Voorschotten (hypotheek) 4 's jaars voor
Voorschotten (borgtocht) 4.25 's jaars voor Voor
schotten (scheepshypotheek) 5.25 voor Crediet-
rente in rekening Courant 3 's jaars voor Debet
rente in rekening Courant 4.25 's jaars.
bev. 37 hoofdkaarten en 18 bijkaarten in kleurendruk,
met alphabetisch Register van 10.000 namen, in geheel
linnen band, prijs f 1.90 is in prijs verminderd op
Verkrijgbaar in
BOSKER's BOEKHANDEL H.-hoef
Middenmeer.
voor het koopen van een C O S T U U M
gaat men naar
Hippolytushoef Wieringen.
Voor een MAATCOSTUUM
vraagt U eens stalen aan.
PRIMA AFWERKING EN PASVORM.
Pracht sorteering in Overhemden, Dassen,
Petten, Hoeden, Sokken enz. enz.
TE KOOP voor
EEN
staande aan Den Oever.
Te bevragen bij
TEUN TAKES,
H.-hoef, Wieringen.
WIJ LEVEREN NIEUWE EI
REPAREEREN
Wij kunnen U de nieuwste
kleuren Linnen aanbieden.
Wij zijn laag In prijs en maken
vakkundig werk.
Vraagt eens prijs.
Aanbevelend
Telefoon 73
Schagen Hoogzijde 114.
ZITUREN VAN DEN KASSIER
TE DEN OEVER
MAANDAGMIDDAG van hall twee tot half vier.
TE HIPPOLYTUSHOEF
WOENSDAGMIDDAG van hall twee tot half vier.
Beëedigd Makelaar Schagen
Tel. No. 13,
belast zich met het opmaken van
boedelscheidingen, Successie, Me
mories (naar eigen schatting)
koopacten, ruilingen, huurcon
tracten, enz. en het verstrekken
ean gelden onder hypothecair
verband.
Geeft advies In
Zitdag te Hippolytushoef ten
huize van N. KOK aan de Nieuw-
straat, iederen
ZATERDAG van 10 2 uur.
Model ANDORA
f 11.75
Mantelpakje
ADRIA f 12.75
MANTELS 16.50, 12.75, 10.50, 8.90
JAPONNEN 4.75, 3.60, 2.60
APARTE JAPONNEN,
wol zijde 10.50, 8.75, 6.75, 4.95
KORTE MANTELTJES 8.75, 6.90, 4.75, 3.85
MANTELPAKJES 16.75, 12.75, 8.90
Groote keuze MANTELS en JAPONNEN in de