AANBESTEDING.
IAM - ÏIJO
Penjel-tijd
20 tol 30 procent horting
N.V. Rotterdamsclie
Bankvereeniging
Goedkoop Reizen.
met 15130 procent
Belangrijk
verbouwen
opgeruimd
Teun Takes
JAC. KNOOP
%ondacfr 28 duïi
^WicCeziïaaii tyViezinyen
fflottand - wiafe-'Z-taceó'
en
Korting
WINKELHUIS MET BAKKERIJ
TE HIPPOLYTUSHOEF.
ZIEKENFONDSLEDEN
fa. JOH. LAUWERS, Payglop 3 Alkmaar.
COÖP. BOERENLEENBANK
WIERINGEN.
TE KOOP OF TE HUUR
DIVERSE WONINGEN
W. F. GORTER
„HET GROENE KRUIS"
WIJ VERKOOPEN NU TOT EIND
DEZER MAAND TEGEN
ONGEKEND LAGE PRIJZEN.
GOEDKOOPE MARKEN
KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF.
(UITKNIPPEN).
STATION SCHAGEN naar DEN HAAG
EN ROTTERDAM, RETOUR f 2.25.
M. GEEL - Hippolytushoef.
COÖP. BOERENLEENBANK
WIERINGEN.
HET VERTROUWBARE ADRES
SAFÊ - LOKETTEN TE HUUR.
PUNTDRAAD
HEEREN- EN
JONGENS - COSTUUMS MET
15% KORTING.
MOEILIJKHEDEN VAN EEN
VLIEGER NA HET VERTREK.
Wanneer de motor niet aan
zijn toeren komt.
Onlangs is bij de firma W. L. en J. Brusse fce
Rotterdam een boek verschenen van de
hand van den oud-reserve-vlieger der lucht-
vaartafdeeling, A. F. Koenraads. Het is ge
titeld Mannen in leer. In dit boek verhaalt
de schrijver van de moeilijkheden, die hem
zijn overkomen bij een vlucht op Waalhaven
met een C. I. een militair Fokker-vliegtuig,
dat voorzien was van een watergekoelden
B.M.W.-motor. Later is deze motor door een
Engelschen motor Lynz vervangen.
Wij veroorloven ons de interessante passa
ges, die betrekking hebben op het vliegen
met een in toerental terugloopenden motor,
het euvel, dat voor de Kkwikstaart waarvan
twee der vier motoren onklaar geraakten,
noodlottig is geworden, hier af te drukken en
laten den schrijver aan het woord
„Als de C. I. los is en langzaam start over
de schutting, zijn linkerbocht draait, zit de
vlieger aandachtig te luisteren. Nauwlettend
wordt iedere motorslag, iedere klop beluisterd.
De oogen dwalen van druk naar thermome
ter, van oliedruk naar snelheidsmeter. Geen
haar wijkt de naald van den toerenteller van
dertienhonderdvijftig. Alles lijkt normaal.
Alleen de trekkracht schijnt gering. Maar
langzaam stijgt de hoogtemeter. Kruipt weL
haast eh toch vliegt de vier vier en negentig
voluit. Wie dien motor beluistert kan niet
anders zeggen dan prima, en toch is er iets,
iets dat alleen de vlieger hoort. Precies hooren
is het niet. Ook hij hoort niets bijzonders.
Hij voelt wat. Iets, dat hem waarschuwt. Wees
op uw hoede. „Ik loop nog goed, maar dat is
maar schijn." Schijn bedriegtt, en na de twee
de linkerbocht wordt de motor dichtgerukt.
De vier vier en negen planeert, landt en staat
al weer stil.
Die motor deugt niet, roept Hermans.
Ben je betoeterd, hij loopt magnifiek.
Maar je moet hooger gaan zitten.
Eén, hoogstens twee seconden denken.
Vliegen is mooi. Schitterend Honderden
uren vlieg je zonder dat je iets overkomt.
Dan één, twee, enkele seconden, die eigenlijk
niets bijzonders zijn, want het gaat slechts
om de vraag doen of niet doen.
Doen Niet doen
Van den Heuvel is getrouwd, hij heeft kin
deren, is niet jong meer. Bovendien is hij
mecano. Weet toch ook wat van motoren en
hij zegtBen je betoeterd
Hij, de vlieger, is jong, dus niet bang en
heeft die kist, die goed is, weer neergezet.
De twee seconden zijn om. Nu niet meer
denken. Doen.
Een ruk aan de gasmarette, een trap links
om, rollen weer naar de „bal". Weer een trap.
Weer om.
Klaar
Klaar
Als zoovele malen reeds trekt ook nu de
B-M.W.-motor zich weer tegen den wind op.
Als ze boven de schutting zitten, op twintig
nieter, gebeurt, waarvoor de motor daarstraks
gewaarschuwd heeft„Wees op uw hoede
ik loop nog goed maar dat is slechts schijn."
De naald van den toerenteller loopt terug,
dertienhonderd, twaalfhonderd vijftig, twaalf
honderd, elfhonderd. De regelmatige daver is
verdwenen. De motor „kotst". Een geluid, dat
ieder vlieger kent, dat ieder vlieger doet
schrikken, dat bij ieder vlieger één ondeelbaar
moment het hart doet stilstaan. Piloot
wat nu? Rechtuit? Slootjes, greppels, land
jes, boomen. Onmogelijk. Terug? Een trap
links, negentig graden om, doet het toestel
wegzakken tot twaalf meter. De andere ne
gentig graden zullen twintig meter kosten.
Acht meter onder het maaiveld. Door? Een
wijde bocht, vlak, met pruttelende motor om
het veld. Dan neerzetten.
Mis Hooge boomen lin? n het veld be
letten dat. De situatie is vutths zoo De 494
fladdert met den kop richting Rotterdam, op
10 meter. Links boomen van twintig meter op
'n hoogen weg. Aan de andere zijde der boo
men het vliegveld. Onbereikbaar. Achterin de
vier vier en negentig zit van den Heuvel. Her
mans kijkt om.
Hooger Hooger Om Godswil hooger
Hermans wijst op toerenteller. Duizend
vijftig. Wijst op snelheidsmeter. Tien. Twintig
kilometer te weinig.
In plaats van hooger drukt hij lager. Hoo
ger kan niet. Over de boomenonmogelijk
Rechts ligt het land lager. Dat geeft winst
op de hoogte. Rechts omschoppen. 't Zelfde
beeld. Slooten, greppels, weiland honderd bij
vijf, fabriekjes, huizen. Wat je noemt vuilig
heid.
In Herman's hersens werkt het onder hoog
spanning. Hoe lang houdt die motor uit
Eén minuut Verder weg van Waalhaven zijn
minder boomen. Eén minuut nog is voldoende.
Maar de motor heeft nu het recht binnen
een seconde te stoppen. Zakken, drukken,
vlak houden. Snelheid. Denk aan je snelheid.
Hij houdt snelheid, 't Is de vraag, of hij één
minuut lang dit uit kan houden. Of hij één
minuut lang zijn aandacht kan concentree-
ren. Zijn gevoel uitschakelen. Alleen willen.
Nog pruttelt die motor.
Kijk uit, til op dien linkervleugel voor een
fabrieksschoorsteen. Rechts toucheert een
boom.
Eén moment!) Vele vliegers hebben dat
eene moment gekend. Als een voortrazende
film dwarrelen schots en scheef door elkaar
alle levensherinneringen door zijn brein. Zijn
moeder, zijn vader, Ide, Ilse. Los laten. Tra
nen wellen op. Alles loslaten. Hier helpt niets.
Neerploffen, daar ergens ginds tegen dat
huis. Met motor aan, dan is het gauwer afge-
loopen. Willen Bah, wat is willen. Uithou
dingsvermogen. Als een fietser Rotterdam-
Den Haag i*ijdt met storm tegen en hij haalt
het, dan is hij trotsch. Uithoudingsvermogen!
Bah, is dat uithoudingsvermogen Hij had
zijn fiets kunnen neer smijten en de bus pak
ken.
Dat duurt één moment. Krampachtig grij
pen de handen weer om het livier. Hier, hier
boven in de lucht, daar spreekt uithoudings
vermogen.
Dat zal hij laten zien. Als hij valt, in de
poeier, valt-ie met zijn heele bewustzijn, is
hij gevallen met pruttelende motor, maar
vol toeren draaiende hersens.
Daar is een landje tweehonderd bij tien.
Klein, maar het kan. RukB.M.W. af.
Trekken. Liever heelemaal achter uit. Breng
de kist half op de staart. De béquille raakt
den grond. Een hand trekt de noodrem uit.
Wielen ploffen neer. Honderd meter rennen.
Uitloopen over 't veld. Keihard bevroren.
De klauw van de noodrem grijpt niet. Vóór
hem een boomgaard, van afstand tot afstand
dikke appelboomen. Trappen. Links Rechts
Komen ze in een greppel, en prikkeldraad.
Slaan ze om. De snelheid is nog te groet. Dan
maar botsen tegen een boom Maar voorden
boom ligt een sloot. Bedekt met ijs.
Eén druk, het levier vooruit. Het ijs kraakt
en scheurt. De vier vier en negentig wordt
geremd tegen den zijkant. De heele motor
maakt een slag rechtsuit. De kist komt op
zijn neus. Langzaam. Haalt het hoogste punt
niet en ploft weer terug. Van alle zijden
stroomen menschen toe. Van den Heuvel en
Hermans zijn er al uit. Ze lachen tegen el
kaar. Geven elkaar de hand. Dat scheelde een
haar."
B. G. ZANSTRA, architect, zal namens den heer G. ARWERT
aanbesteden, het bouwen van een
Bestek en teekening zijn te verkrijgen bij den architect, ELFT 15,
te Hippolytushoef tegen de somma van f 5.van welk bedrag na
inschrijving de helft zal worden gerestitueerd.
De aanbesteding zal plaats vinden 22 JULI a.s. des morgens om
12 uur, ten bureele van den architect in de Kliefstraat, H.-hoef.
Wij hebben voor
OOK Z. en O. FONDS
BRILLEN.
Op gereedmaken en reparaties kan gewacht worden.
Gegarandeerd goedblijvende DOUBLé BRIL met donkere
of lichte randen f 3.
BUIKBANDEN EN ELAST. KOUSEN.
Paskamer en vrouwelijke hulp (verpleegster) aanwezig.
Voortsbreukbanden, enkelstukken, platvoetzolen, enz.
ZITUREN VAN DEN KASSIER
TE DEN OEVER
MAANDAGMIDDAG van half twee tot half vier.
TE HIPPOLYTUSHOEF
WOENSDAGMIDDAG van half twee tot half vier.
ïliejenjanjers
INMAAKPERCAMENT
VETDICHT BOTERHAMMENZAKJES
CLOSETPAPIER.
BOSKER's BOEKHANDEL H.-hoef - Middenmeer.
aan Den Oever te Wieringen.
Te bevragen
C. TIJSEN,
Polderweg 37, DEN HELDER.
Beëedigd Makelaar Schagen
Tel. No. 13,
belast zich met het opmaken van
boedelscheidingen, Successie, Me
mories (naar eigen schatting)
koopacten, ruilingen, huurcon
tracten, enz. en het verstrekken
van gelden onder hypothecair
verband.
Geeft advies ln
Zitdag te Hippolytushoef ten
huize van N. KOK aan de Nieuw-
straat, iederen
ZATERDAG van 10 2 uur.
JAM's, GELEI, MARMELADE,
met Penjel in 8 minuten gereed.
PENJEL.
15 cent- per pakje.
28 cent per 2 pakjes.
55 cent per 4 pakjes.
Penjel Afsluitvlies 15 ct. p. pak.
OPECTA
15 cent per pakje.
28 cent per 2 pakjes.
70 cent per flesch.
Penjel- en Opecta-recepten gratis
op aanvraag.
Penjel proef pakjes voör 1 pond jam
gratis op aanvrage, bij
Centraal Drogist
J. H. VRIELINK
HOOGZ1JDE 115. SCHAGEN.
HET ERGSTE WAT EEN MENSCH IN ZAKEN
KAN OVERKOMEN IS
Door geheele verbouwing van ons pand moeten
alle goederen worden
Voor COSTUUMS dus nu tijd om te koopen
Voorts wordt alles tegen sterk verminderde prijs
verkocht.
Te veel om al de artikelen op te lezen.
Denk er aan doet nu uw voordeel en gaat
naar de winkel van
Hippolytushoef Wieringen.
VOOR REIS EN ANDERE DOELEINDEN.
SAFE-LOKETTEN TE HUUR.
ZOMER - DAGRETOURS vanaf heden tot 10 September
van
ELKEN DINSDAG en ZONDAG.
Aansluitend op de Autobusdienst Wieringen Schagen.
Kaarten uitsluitend in voorverkoop te bestellen bij ondergeteekende,
voor deposito's, voorschotten, loopende rekeningen.
De rentevoet is voor Spaargelden 3 's jaars
voor Voorschotten (hypotheek) 4 's jaars voor
Voorschotten (borgtocht) 4.25 's jaars voor Voor
schotten (scheepshypotheek) 5.25 voor Crediet-
rente in rekening Courant 3 's jaars voor Debet
rente in rekening Courant 4.25 's jaars.
dicht bezet
per 6 rol f 3.75 per rol.
per 1 rol f 4.00 per rol.
P. JONGKIND,
De Haukes Wieringen.
Ook aan filiaal De Belt.
Beëedigd Makelaar in Aardappelen, Groenten en Fruit,
Dacostastraat 16, Amsterdam. Tel. 81431.
Los- en VerkoopplaatsCentrale Markt
Jan van Galenstraat Amsterdam.
Uitsluitend Commissieverkoop. Oud vertrouwd adres.
Onkosten, Commissie, losloon en marktgeld 32 cent per 70 K.G.
Direct na verkoop afrekening en geld per giro of bij een Bankier
op Uw plaats.
Per telefoon te spreken 's middags van 1-2 en 's avonds van 6-7 uur.
Een oogenblik
MANTELS
JAPONNEN
Beleefd aanbevelend
TIJS KOST
Belt Hippolytushoef.
attentie