AANBESTEDING. IAM - ÏIJO Penjel-tijd 20 tol 30 procent horting N.V. Rotterdamsclie Bankvereeniging Goedkoop Reizen. met 15130 procent Belangrijk verbouwen opgeruimd Teun Takes JAC. KNOOP %ondacfr 28 duïi ^WicCeziïaaii tyViezinyen fflottand - wiafe-'Z-taceó' en Korting WINKELHUIS MET BAKKERIJ TE HIPPOLYTUSHOEF. ZIEKENFONDSLEDEN fa. JOH. LAUWERS, Payglop 3 Alkmaar. COÖP. BOERENLEENBANK WIERINGEN. TE KOOP OF TE HUUR DIVERSE WONINGEN W. F. GORTER „HET GROENE KRUIS" WIJ VERKOOPEN NU TOT EIND DEZER MAAND TEGEN ONGEKEND LAGE PRIJZEN. GOEDKOOPE MARKEN KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF. (UITKNIPPEN). STATION SCHAGEN naar DEN HAAG EN ROTTERDAM, RETOUR f 2.25. M. GEEL - Hippolytushoef. COÖP. BOERENLEENBANK WIERINGEN. HET VERTROUWBARE ADRES SAFÊ - LOKETTEN TE HUUR. PUNTDRAAD HEEREN- EN JONGENS - COSTUUMS MET 15% KORTING. MOEILIJKHEDEN VAN EEN VLIEGER NA HET VERTREK. Wanneer de motor niet aan zijn toeren komt. Onlangs is bij de firma W. L. en J. Brusse fce Rotterdam een boek verschenen van de hand van den oud-reserve-vlieger der lucht- vaartafdeeling, A. F. Koenraads. Het is ge titeld Mannen in leer. In dit boek verhaalt de schrijver van de moeilijkheden, die hem zijn overkomen bij een vlucht op Waalhaven met een C. I. een militair Fokker-vliegtuig, dat voorzien was van een watergekoelden B.M.W.-motor. Later is deze motor door een Engelschen motor Lynz vervangen. Wij veroorloven ons de interessante passa ges, die betrekking hebben op het vliegen met een in toerental terugloopenden motor, het euvel, dat voor de Kkwikstaart waarvan twee der vier motoren onklaar geraakten, noodlottig is geworden, hier af te drukken en laten den schrijver aan het woord „Als de C. I. los is en langzaam start over de schutting, zijn linkerbocht draait, zit de vlieger aandachtig te luisteren. Nauwlettend wordt iedere motorslag, iedere klop beluisterd. De oogen dwalen van druk naar thermome ter, van oliedruk naar snelheidsmeter. Geen haar wijkt de naald van den toerenteller van dertienhonderdvijftig. Alles lijkt normaal. Alleen de trekkracht schijnt gering. Maar langzaam stijgt de hoogtemeter. Kruipt weL haast eh toch vliegt de vier vier en negentig voluit. Wie dien motor beluistert kan niet anders zeggen dan prima, en toch is er iets, iets dat alleen de vlieger hoort. Precies hooren is het niet. Ook hij hoort niets bijzonders. Hij voelt wat. Iets, dat hem waarschuwt. Wees op uw hoede. „Ik loop nog goed, maar dat is maar schijn." Schijn bedriegtt, en na de twee de linkerbocht wordt de motor dichtgerukt. De vier vier en negen planeert, landt en staat al weer stil. Die motor deugt niet, roept Hermans. Ben je betoeterd, hij loopt magnifiek. Maar je moet hooger gaan zitten. Eén, hoogstens twee seconden denken. Vliegen is mooi. Schitterend Honderden uren vlieg je zonder dat je iets overkomt. Dan één, twee, enkele seconden, die eigenlijk niets bijzonders zijn, want het gaat slechts om de vraag doen of niet doen. Doen Niet doen Van den Heuvel is getrouwd, hij heeft kin deren, is niet jong meer. Bovendien is hij mecano. Weet toch ook wat van motoren en hij zegtBen je betoeterd Hij, de vlieger, is jong, dus niet bang en heeft die kist, die goed is, weer neergezet. De twee seconden zijn om. Nu niet meer denken. Doen. Een ruk aan de gasmarette, een trap links om, rollen weer naar de „bal". Weer een trap. Weer om. Klaar Klaar Als zoovele malen reeds trekt ook nu de B-M.W.-motor zich weer tegen den wind op. Als ze boven de schutting zitten, op twintig nieter, gebeurt, waarvoor de motor daarstraks gewaarschuwd heeft„Wees op uw hoede ik loop nog goed maar dat is slechts schijn." De naald van den toerenteller loopt terug, dertienhonderd, twaalfhonderd vijftig, twaalf honderd, elfhonderd. De regelmatige daver is verdwenen. De motor „kotst". Een geluid, dat ieder vlieger kent, dat ieder vlieger doet schrikken, dat bij ieder vlieger één ondeelbaar moment het hart doet stilstaan. Piloot wat nu? Rechtuit? Slootjes, greppels, land jes, boomen. Onmogelijk. Terug? Een trap links, negentig graden om, doet het toestel wegzakken tot twaalf meter. De andere ne gentig graden zullen twintig meter kosten. Acht meter onder het maaiveld. Door? Een wijde bocht, vlak, met pruttelende motor om het veld. Dan neerzetten. Mis Hooge boomen lin? n het veld be letten dat. De situatie is vutths zoo De 494 fladdert met den kop richting Rotterdam, op 10 meter. Links boomen van twintig meter op 'n hoogen weg. Aan de andere zijde der boo men het vliegveld. Onbereikbaar. Achterin de vier vier en negentig zit van den Heuvel. Her mans kijkt om. Hooger Hooger Om Godswil hooger Hermans wijst op toerenteller. Duizend vijftig. Wijst op snelheidsmeter. Tien. Twintig kilometer te weinig. In plaats van hooger drukt hij lager. Hoo ger kan niet. Over de boomenonmogelijk Rechts ligt het land lager. Dat geeft winst op de hoogte. Rechts omschoppen. 't Zelfde beeld. Slooten, greppels, weiland honderd bij vijf, fabriekjes, huizen. Wat je noemt vuilig heid. In Herman's hersens werkt het onder hoog spanning. Hoe lang houdt die motor uit Eén minuut Verder weg van Waalhaven zijn minder boomen. Eén minuut nog is voldoende. Maar de motor heeft nu het recht binnen een seconde te stoppen. Zakken, drukken, vlak houden. Snelheid. Denk aan je snelheid. Hij houdt snelheid, 't Is de vraag, of hij één minuut lang dit uit kan houden. Of hij één minuut lang zijn aandacht kan concentree- ren. Zijn gevoel uitschakelen. Alleen willen. Nog pruttelt die motor. Kijk uit, til op dien linkervleugel voor een fabrieksschoorsteen. Rechts toucheert een boom. Eén moment!) Vele vliegers hebben dat eene moment gekend. Als een voortrazende film dwarrelen schots en scheef door elkaar alle levensherinneringen door zijn brein. Zijn moeder, zijn vader, Ide, Ilse. Los laten. Tra nen wellen op. Alles loslaten. Hier helpt niets. Neerploffen, daar ergens ginds tegen dat huis. Met motor aan, dan is het gauwer afge- loopen. Willen Bah, wat is willen. Uithou dingsvermogen. Als een fietser Rotterdam- Den Haag i*ijdt met storm tegen en hij haalt het, dan is hij trotsch. Uithoudingsvermogen! Bah, is dat uithoudingsvermogen Hij had zijn fiets kunnen neer smijten en de bus pak ken. Dat duurt één moment. Krampachtig grij pen de handen weer om het livier. Hier, hier boven in de lucht, daar spreekt uithoudings vermogen. Dat zal hij laten zien. Als hij valt, in de poeier, valt-ie met zijn heele bewustzijn, is hij gevallen met pruttelende motor, maar vol toeren draaiende hersens. Daar is een landje tweehonderd bij tien. Klein, maar het kan. RukB.M.W. af. Trekken. Liever heelemaal achter uit. Breng de kist half op de staart. De béquille raakt den grond. Een hand trekt de noodrem uit. Wielen ploffen neer. Honderd meter rennen. Uitloopen over 't veld. Keihard bevroren. De klauw van de noodrem grijpt niet. Vóór hem een boomgaard, van afstand tot afstand dikke appelboomen. Trappen. Links Rechts Komen ze in een greppel, en prikkeldraad. Slaan ze om. De snelheid is nog te groet. Dan maar botsen tegen een boom Maar voorden boom ligt een sloot. Bedekt met ijs. Eén druk, het levier vooruit. Het ijs kraakt en scheurt. De vier vier en negentig wordt geremd tegen den zijkant. De heele motor maakt een slag rechtsuit. De kist komt op zijn neus. Langzaam. Haalt het hoogste punt niet en ploft weer terug. Van alle zijden stroomen menschen toe. Van den Heuvel en Hermans zijn er al uit. Ze lachen tegen el kaar. Geven elkaar de hand. Dat scheelde een haar." B. G. ZANSTRA, architect, zal namens den heer G. ARWERT aanbesteden, het bouwen van een Bestek en teekening zijn te verkrijgen bij den architect, ELFT 15, te Hippolytushoef tegen de somma van f 5.van welk bedrag na inschrijving de helft zal worden gerestitueerd. De aanbesteding zal plaats vinden 22 JULI a.s. des morgens om 12 uur, ten bureele van den architect in de Kliefstraat, H.-hoef. Wij hebben voor OOK Z. en O. FONDS BRILLEN. Op gereedmaken en reparaties kan gewacht worden. Gegarandeerd goedblijvende DOUBLé BRIL met donkere of lichte randen f 3. BUIKBANDEN EN ELAST. KOUSEN. Paskamer en vrouwelijke hulp (verpleegster) aanwezig. Voortsbreukbanden, enkelstukken, platvoetzolen, enz. ZITUREN VAN DEN KASSIER TE DEN OEVER MAANDAGMIDDAG van half twee tot half vier. TE HIPPOLYTUSHOEF WOENSDAGMIDDAG van half twee tot half vier. ïliejenjanjers INMAAKPERCAMENT VETDICHT BOTERHAMMENZAKJES CLOSETPAPIER. BOSKER's BOEKHANDEL H.-hoef - Middenmeer. aan Den Oever te Wieringen. Te bevragen C. TIJSEN, Polderweg 37, DEN HELDER. Beëedigd Makelaar Schagen Tel. No. 13, belast zich met het opmaken van boedelscheidingen, Successie, Me mories (naar eigen schatting) koopacten, ruilingen, huurcon tracten, enz. en het verstrekken van gelden onder hypothecair verband. Geeft advies ln Zitdag te Hippolytushoef ten huize van N. KOK aan de Nieuw- straat, iederen ZATERDAG van 10 2 uur. JAM's, GELEI, MARMELADE, met Penjel in 8 minuten gereed. PENJEL. 15 cent- per pakje. 28 cent per 2 pakjes. 55 cent per 4 pakjes. Penjel Afsluitvlies 15 ct. p. pak. OPECTA 15 cent per pakje. 28 cent per 2 pakjes. 70 cent per flesch. Penjel- en Opecta-recepten gratis op aanvraag. Penjel proef pakjes voör 1 pond jam gratis op aanvrage, bij Centraal Drogist J. H. VRIELINK HOOGZ1JDE 115. SCHAGEN. HET ERGSTE WAT EEN MENSCH IN ZAKEN KAN OVERKOMEN IS Door geheele verbouwing van ons pand moeten alle goederen worden Voor COSTUUMS dus nu tijd om te koopen Voorts wordt alles tegen sterk verminderde prijs verkocht. Te veel om al de artikelen op te lezen. Denk er aan doet nu uw voordeel en gaat naar de winkel van Hippolytushoef Wieringen. VOOR REIS EN ANDERE DOELEINDEN. SAFE-LOKETTEN TE HUUR. ZOMER - DAGRETOURS vanaf heden tot 10 September van ELKEN DINSDAG en ZONDAG. Aansluitend op de Autobusdienst Wieringen Schagen. Kaarten uitsluitend in voorverkoop te bestellen bij ondergeteekende, voor deposito's, voorschotten, loopende rekeningen. De rentevoet is voor Spaargelden 3 's jaars voor Voorschotten (hypotheek) 4 's jaars voor Voorschotten (borgtocht) 4.25 's jaars voor Voor schotten (scheepshypotheek) 5.25 voor Crediet- rente in rekening Courant 3 's jaars voor Debet rente in rekening Courant 4.25 's jaars. dicht bezet per 6 rol f 3.75 per rol. per 1 rol f 4.00 per rol. P. JONGKIND, De Haukes Wieringen. Ook aan filiaal De Belt. Beëedigd Makelaar in Aardappelen, Groenten en Fruit, Dacostastraat 16, Amsterdam. Tel. 81431. Los- en VerkoopplaatsCentrale Markt Jan van Galenstraat Amsterdam. Uitsluitend Commissieverkoop. Oud vertrouwd adres. Onkosten, Commissie, losloon en marktgeld 32 cent per 70 K.G. Direct na verkoop afrekening en geld per giro of bij een Bankier op Uw plaats. Per telefoon te spreken 's middags van 1-2 en 's avonds van 6-7 uur. Een oogenblik MANTELS JAPONNEN Beleefd aanbevelend TIJS KOST Belt Hippolytushoef. attentie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1935 | | pagina 8