EEN BLIK TERUG. •■-.M'-K-' V lëÉkiÊÊtË:. Zomer sproeten SPRUTOL alles grondig gedesinfecteerd. Alle ar beidsters worden voor zij aan den arbeid beginnen nauwkeurig onder zocht ot zij eventueele letsels aan hand of lichaam hebben. Voor dezulken is de toegang onverbiddelijk gesloten. Hygiëne voor alles, is hier het motto. De ingrediënten als tabak, etc., wor den betrokken uit alle üeelen van In- dië, men gebruikt n.1. uitsiuit.end in- heemsche tabak. Dat de tabaksiiandela ren in het regentschap Garoet bij voor keur proiiteeren, benoeit wel geen na der betoog. De sigaretten worden verkocht onder den naam van Serajoe en wel in ver schillende modellen. Het duurste pakje kost per 24 stuks slecnts drie heele centen. Om hei product ook voor den eenvoudigen desaman verkrijgbaar te stellen, heeft men zelfs pakjes van een cent waarde. De „duurderemodel len zijn verpakt in een mooi karton nen doosje met cellophaan-omslag. in haar klasse behoeft de sigaret voor geen ander merk onder te doen. DOODELIJK ONGEVAL BU HET SPEERWERPEN. Tijdens athletiek-wedstrijden te Groedzi- ondz in Polen is een vreeselijk ongeluk ge beurd. Bij het speerwerpen kwam een speer van een der deelnemers zoo ongelukkig te recht, dat de athleet Bi li n ski in zijn hals ge troffen werd. Bilinski overleed ter plaatse. PROCLAMATIE TOT BEVOLKING BEZETTE GEBIEDEN. Italiaanscne commando heeft een procla matie tot de inwoners van Gondar, Dembea en Begmeder gericht, waarin zij worden uit- genoodigd rustig naar hun arbeid terug te keeren, daar de Italiaansche soldaten hen verder beschermen. Degenen, die tegen de Italianen hebben gevochten worden aange spoord naar hun dorpen terug te keeren indien zij onverwijld daaraan gehoor geven, worden zij door Italië begenadigdslechts zij, die tegen Italië blijven strijden, zullen on verbiddelijk worden gestraft. FILMS OVER DEN OORLOG. De filmoperateurs Zeillin en Jechoerin die vier maanden in Abessinië hebben doorge bracht, zijn wederom te Moskou aangekomen. Zij hebben 14.000 meter film opgenomen, o.a. van een Italiaanschen gasaanval in de streek van Kobo en een bombardement van een En- gelsch hospitaal. De operateurs zullen hun opnamen monteeren tot een documentaire film. REEDS 8'/Ï MILLIARD LIRE AAN OORLOGSKOSTEN. Havaos meldt uit Rome Een nieuw bedrag, groot 1.440.500.000 lire, is uitgetrokken vooi de buitengewone uitgaven wegens de campag ne in Oost-Afrika. De kosten van de expeditie, gerekend van 20 Juni af, bedragen derhalve 8.560.500.000 lire. GEMEENTE W1ERJINGEN. NA TlüN JAREN Het zal den meesten ongetwijfeld zijn ontgaan, dat het 4 Maart j.1. lo jaren was geleden dat de aisluiidijk tusschen de Noord-Hollandsche kust en W ieringen voor het verkeer wera opengesteld. hen mijlpaal in de geschiedenis van de Zuiderzeewerken, het groote en machtige werk dat jarenlang dooi de bevolking van Nederland met span ning werd gevolgd en waarvan een groote roep tot ver over hare grenzen werd uitgedragen. Het groote werk. dat Wieringen langen tijd in het cen trum der publieke aandacht bracht. Mijlpaal dus ook in de geschiedenis van Wieringen zelf. Doch genoeg daarvan, we laten hier eerst nog eens een stukje historie vol gen, ontleend aan de driemaandelijk- sche berichten betreffende de Zuider zeewerken. „Nadat de noodige voorbereidin- dingen waren getroffen werd in het begin van Februari 1924 aan gevangen met het maken van den Afsluitdijk tusschen de Noord- Hollandsche kust en het eiland Wieringen." "Op 31 Juli 1924 des avonds te 8 uur konden op ongeveer 400 M. uit de Wieringsche kust de beide keileemdammen tegen elkaar wor den aangesloten en daarmee was de afsluiting van bet Amsteldiep tot stand gebracht. Wel liep kort daarna en ook den volgenden dag bij hoog water op enkele plaatsen nog eenig wa ter over den keileemdam, doch dit was van geen bet eekenis meer en kwam ook niet meer voor nadat op 1 Augustus de laatste gedeelten van den keileemdam eenigszins waren opgehoogd." Verder vinden we nog de volgende aanteekening Op Donderdag den 14 Augustus 1924 zijn de ondergeteekenden leden van het College van Ged. Staten vergezeld van den waarne mend griffier voor het eerst te voet van het vasteland naar Wie ringen gekomen. get. D. E. v. Lennep. Hendriks. A. M. Michels. J. W. Bomans. M. Scheltema. „In de 2e helft van Februari 1926 werd de benoodigde steen aange voerd, waarna de bestrating werd aangebracht en het werk voltooid kon worden opgeleverd, op welken datum de verbindingsweg voor het verkeer werd opengesteld." That's all De laatste hinderpalen waren zon der eenige plichtspleging weggeno men. Geen opening dus met een fees telijk tintje. Geen officieele personen, geen toe spraken, geen huldeblijken, geen me nigten, geen feestvreugde, niets van dat alles. Koud en gevoelloos is alles in zijn werk gegaan. Van de zijde der Wieringers mocht men echter geen vreugderoes verwach een. Wel niemand zal blind zijn ge weest voor de geweldige ommekeer die plaats heeft gehad, doch de gevoe lens welke hier van den aanvang af steeds tegenover het werk hebben be staan, vond men wellicht het best weer spiegeld in de wijze waarop van deze zijde op de opening der aisluiidijk werd gereageerd, Sedert zijn 10 jaren verloopen. Wij willen ons thans eens bezighou den met de vraag welke veranderin gen deze gebeurtenis in Wieringen oracht en wat deze verlossing uit baar isolement voor haar heeft beteekend. Het zal moeilijk zijn nog eens goed te realiseeren hoe de toestand vóór de af sluiting, liever nog vóór de aanvang der werken, was doch wij zullen trach ten allereerst deze situatie te schetsen om des te duidelijker de groote veran deringen welke plaats vonden in hel daglicht te stellen. Wieringen als eiland. Geografisch kan men zich Wieringen als eiland nog wel voor den geest ha- len. Haar nog bestaande zeeweringen ondom toonen ons duidelijk aan hoe aet vroeger was. De eenige verbinding met de vaste vval werd onderhouden door het onvol prezen postbootje van den Heer J. Gaijs, dat slechts enkele malen per dag van De Haukes naar Van Ewijck- sluis voer, terwijl de tram van Ewijck- sluis-Schagen voor de verdere verbin ding zorgde. Van Hippolytushoef naar De Haukes reed de postwagen van den heer Jb. Bruul. Later onderhield hij het post- en passagiersvervoer met een autobus, in die dagen een groote weelde. Onnoodig te wijzen op de heerlijke romantiek welke school in die wijze van vervoer in die dagen. Het eiland werd slechts zelden door vreemdelingen bezocht en deze geno ten dan ook in den regel een meer dan gewone belangstelling, hetgeen een lo gisch uitvloeisel van het isolemern mag worden genoemd. Dit isolement vond ook ongetwijfeld haar terugslag op de bevolking. De bevolking, ruim 3000 zielen '.ei- lende, leefde in rust en vrede met en tfoor elkaar. Men was op elkaar aange wezen en men moest zich maar zien te vermaken. Dit schiep een intiemen sieer, een sfeer van onderling vertrou wen, een typisch chauvinisme, den eilandbewoner eigen. Wieringen was een vredig oord, waarin de polsslag van den tijd uit Jen aard der zaak slechts langzaam ioordrong. Dit wil niet zeggen, dat de vVieringer het nieuwe, het moderne smaadde. Geenszins vooruitstrevend is de Wieringer steeds geweest en dit jitte zich ook in het gemeenschaps leven dat toen reeds op behoorlijk peil stond. Er heerschte een zekere mate van welstand. Laridhouw, veeteelt en vis- scherij met zeegrasbedrijf vormden de voornaamste middelen van beslaan. Zij verschaften steeds een ieder een be noorlijk bestaan. Men vond hier evenwichtigheid in alles, in landschap, in bebouwing enz. en bij de menschen in al hun doen en laten. Zoo was Wieringen voorheen. Wij willen nog zwijgen van eigenaar dige gewoonten en gebruiken van de ïooggeroemde gastvrijheid, van gebeur cenissen en voorvallen die in de har ten van de oude Wieringers nog zulk een groote plaats innemen en die hei typische van het oude Wieringen na der zouden accentueeren. We hebben slechts enkele hoofdpun ten aangeroerd. Het zou te ver voeren nierop nader in te gaan. De insider vindt hierin voldoende gegevens om zich nogmaals te verlustigen m alle mogelijke bijzonderheden van het ou de Wieringen, waarin de buitenstaan der zich zoo moeiijk zal kunnen ver plaatsen. Toch hopen wij ook hen iets ie heb ben bijgebracht van die oude sfeer. Wie er iets meer van wil weten raden jwij aan eens een avondje met een ou de Wieringer te gaan praten. Men zal er geen spijt van hebben. Eenmaal zou het oude Wieringen aan de vergetelheid worden ontrukt. Het was de eerste maal door het ver blijf van den Duitschen Kroonprins, doch dit is van geenerlei invloed ge weest op de evolutie die vrijwel ter zelfder tijd begon te voltrekken. Een evolutie welke dus geheel op naam van de Zuiderzeewerken mag worden geschoven. Een evolutie, wellicht eenig in haar soort. Laat ons voorop stellen dat de na de afsluiting van het Am steldiep verrichte verdere werkzaam heden ter afsluiting van de Zuiderzee en hare gedeeltelijke inpoldering, me de tot deze groote veranderingen heb ben bijgedragen. Hoewel reeds in 1920 met de werk zaamheden in en om Wieringen werd aangevangen, de invloeden van buiten af deden zich geleidelijk aan eerst gel den na dien gedenkwaardigen datum 4 Maart 1926. Het veranderd aspect. De openstelling van den Afsluitdijk voor het verkeer had echter als bij tooverslag 't geheele aspect veranderd. Het „eiland" Wieringen bestond niet meer. Vreemd, onwennig' stond de Wieringer hier aanvankelijk tegen over. Eigenaardig die gewaarwording niet langer gebruik te moeten maken van een postbootje, doch via een bree- den verkeersweg het vasteland te kun nen hereiken. Welk een sensatie moet hen die eer ste tocht over den dam hebben bezorgd. Welke gevoelens zul Zn zich toen van hen hebben meeseer gemaakt. Ongetwijfeld gemtngde gevoelens. Gevoelens die het midden hielden tus schen een diepe bewondering voor de grootsehe prestatie die hier was gele verd. de overweging va*» hare voor- en nadeelen en het gevoel.3^at hen iets moois, iets schoons, iets dat hen lief was, was ontnomen, iets dat nog slechts in herinnering kon voortleven. Doch spoedig had men zich aan de gewijzigde situatie aangepast. De fei ten volgden elkaar in snel tempo op. De inpoldering van de Wierringer- meer, het maken van den afsluitdijk naar Friesland, haar voltooi-ing en openstelling voor het verkeer, sluis- werken, havenwerken kanalisatie, cul tiveering van de Wieringermeer, enz. teveel om op te noemen. Het Wieringen van thans. Gelijke tred hielden daarmede de ver anderingen op Wieringen zelf. Veran deringen die eveneens veel van die oude sfeer hebben weggenomen. Het nieuwe is gaan overheersehen, doch het is te snel gegaan. Het had nimmer in zoo sterke mate kunnen in werken, wanneer Wieringen zich op normale wijze had ontwikkéld. Het evenwichtige, het harmonische, is hierdoor niet behouden gebleven. Honderdtallen nieuwe woningen ver rezen in moderne stijl, zoo geheel ver schillend van de vroegere bouwtrant. Het beeft tegenstellingen geschapen die somtijds in al hun grilligheid weer een aparte bekoring bezitten. In de dorpen zijn geheel nieuwe woonwijken ontstaan. We vinden Jeugdhei'berg, vereenigingsgebouwen, bad-inrichting, nieuwe scholen enz. Bestaande wegen werden verbeterd en ingericht naar de eischen des tijds. Nieuwe wegen werden aangelegd. Men kent het oude niet meer terug. Dan de betonweg. Van rustig, stil eiland is Wieringen gepromoveerd tot schakel in één van Nederlandsch grootste verkeers-aders, tot centrum van leven en vertier. Men had trotsch kunnen zijn op deze snelle methamorphose, die zoo onnoe melijk veel verbeteringen heeft ge bracht, ware het niet dat ook andere invloeden zich hadden doen gelden, die door de ongelukkige omstandig heid gepaard te moeten gaan met een z.g. „crisis" voor Wieringen minder gunstig zijn gebleken. Het is immers niet alleen het veran derde aspect, dat tenslotte den Wie ringer niet zou hebben belet zijn oude beproefde leefwijze te blijven volgen. In deze periode van 10 jaren die ach ter ons ligt is een samenleving opge bouwd, zóó geheel verschillend van de vroegere en in zulk 'n snel tempo om staan, dat gevoegelijk van een omwen teling kan worden gesproken. In een luttel aantal jaren werd de be volking van Wieringen bijna verdub beld, door menschen niet alleen met geheel andere mentaliteit doch ook in ander opzicht zoo geheel verschillend van de oorspronkelijke bevolking. Dit alles heeft haar stempel gedrukt op het Wieringen van vandaag. We behoeven er niet op te wijzen dat Wieringen een plaats van beteeke- nis i9 gaan innemen in de kop van Noord-Holland. We willen ons thans niet bezighou den met een nadere omschrijving van heerschende toestanden en verhoudin gen. Zij zijn tenslotte voor ieder waar neembaar. Wellicht vindt ge gelegenheid U eeni gen tijd in kalme overpeinzing bezig te houden met het onderwerp „Wieringen voorheen en thans." Wilt dan niet uit het oog verliezen dat alles zich in 10 jaar tijds heeft vol trokken. 4 Maart 1926 - 4 Maart 1936. Een gedenkdatum die door de voort snellende tijd inmiddels alweer met eenige weken is overschreden. 40i- Wij kregen nog de beschikking over het volgende versje een lied dal da teert van een paar jaar terug en dat volgens den auteur misschien het meest hekend door de fraaie melodie van „Rose Dreams", doch waarin even eens het motief oud en nieuw Wierin gen is uitgewerkt. OUD EN NIEUW. ".Vieringen werd voor 10 jaar terug Geheel door het water omspoeld. En wie er ons eiland in dien tijd bezocht, Heeft steeds haar bekoring gevoeld. Prachtig de zee Om de Oost en de Wesi De Zuidkant, dat heerlijke oord Bij stormwind Het spel van de golven te zien, Heeft altijd een ieder bekoord. De menschen ze leefden eendrachtig te zaam, Tevreden, met eenvoud in 't hart. En had er de zee eens een offer gevraagd, Dan deelde men mede in smart. Zoo was 't verleden Zie eens het heden De toekomst is somber, en drukt ons terneer. Door vele menschen Hoort men dan wenschen Was er het oude, ons eiland maar weer Want Wieringen bleef in den loop van den tijd, Niet meer de plaats van weleer. En menigéén treurt om 't veranderd aspect Men kent er zijn eiland niet meer. Waar is de ree om de Oost en de West De Zuidkant, dat heerlijke oord. 't Is dijken en dammen, Sluizen, beton We hebben 't zoo vaak al gehoord. Alle respect voor de fraaie techniek- t Werk is zoo schitt'rend voltooid, Maar 't Wieringerland zoo het eens is geweest Vergeten wij nimmer en nooit. Zie eens het heden En het verleden De toekomst is somher en drukt ons terneer. Door vele menschen Hoort men dan wenschen Was er het oude, ons eiland maar weer. De brug te Van Ewijcksluis, die thans de toegangspoort naar Wieringen vormt. '-k V.'.. De postboot van den heer Baijs, die de verbinding Wieringen onderhield. met het eiland FILMBESPREKING. Na weken van daverend succes in de groote steden wordt „ALLEEN OP DE WERELD" deze week in CINEMA DE HAAN vertoond. Een succesfilm bij uitnemendheid, waarvan de groote dagbladen in strijd de goede eigenschappen roemen. Hieronder volgen eenige gedeelten uit diverse resencies De Telegraaf Waar ter wereld wordt Hector Malot's „Sans Familie" niet gelezen Geschreven in een tijd toen de romantiek nog in vollen bloei siond werd het verslonden, van binnen en buiten gekend door de generatie in wier dagen het ontstond en een veel gelezen en geliefd hoek is het gebleven tot op den nuiüigen dag. Uitnemend zijn üe scenes, waarin ae boeveniami- ne Driscol üe hooidrollen vervullen, uie zijn vaak van een prachtig en hu mor. Vooral de aller voor trei lelijkste creatie van Dorville als Driscoil en Ma- ueieine Guitty als zijn vrouw. De mo menten waarop zij op het witte doek verschijnen henooren wel tot de beste. Algem. HandelsbL REMY. De jeug dige Lynen kan kindersmart mis- scmen wel zoo goed uitbeeiüen, oiuüat xiij paar neeit onaervonaen, er ligt iets iiagiscb in dit gezicbt, het is alsoi de jonge artist zien altijd „öans Familie" voeit, en medenjdenae moeaers in de zaal zullen zeker een traan plengen als zij KlMÏ zien vagebondeeren met uen goeanartigen Vitans. vliALiS. vitalis wordt gespeeld door aen zanger Vanni Marcoux, zoo- uat men in de film de ballade van het schoone Italië welluidend hoort zin gen. Het Volk Het werk, dat volstrekt niet de pretentie heeft, om een moder ne film te zijn, maakt dus voor ons op nieuw de gestalten uit onze jeugd le vend. Het Londensche onderwereld milieu uit het midden van de 19e eeuw dat de film-artisten onderhoudend ty peeren is het meest boeiende gedeelte van deze film, die is een herinnering aan een stuk romantische jeugdlec tuur. verdwijnen spoedig door een pot Bij alle drogisten. Kon. Ned. Toeristenbond A. N. W. B. TE HIPPOLYTUSHOEF. Naar wij vernemen, zal op 6 Mei a.s. te Hippolytushoef door bovengenoem de bond een Bondsavond worden geor ganiseerd, bestaande in een expositie van kaarten, gidsen, reisboeken, enz., voor auto-, motor-, rijwiel-, water-, wandel - en ruitertoeristen, een lezing over het werk van den Bond en de ver tooning van een interessante film. De Bondsavond is, zoowel voor niet-ieden als voor leden, kosteloos toegankelijk. Wij verwachten, dat de velen, die niet dagelijks in de gelegenheid zijn met het geheele Bondswerk kennis te ma ken. maar toch den bekenden en zoo nuttigen „Bond van de wegwijzers" kennen, deze gelegenheid zullen aan grijpen de mooie kaarten en gidsen, anüere boekwerken en nuttige voorwer pen voor weggebruiker en toerist te nezichtigen en wat meer te vernemen omtrent den voortrellelijken, baanbre- kenden Bondsarbeid. De mosselverkoop naar Frankrijk De handel in geschoonde mosselen is sedert vier jaar vooral in handen van kooplieden uit Ierseke. In 1935 is onder leiding van het Centraal Verkoopkan toor een vereeniging van exporteurs gevormd en na vaststelling van den prijs het percentage, dat iedere koop man mocht leveren, geregeld. Dat was voor Ierseke en voor de Antwerpsche kooplieden te Tholen 40 pCt. en voor Philippine 20 pCt. In 1932, 1933 of 1934 was de handel in geschoonde mosselen voor 70 pCt. in handen van kooplieden uit Ierseke. Zij verzonden in 1934 ongeveer 140.000 zakjes. Nu is de export op Parijs aan zienlijk achteruitgegaan. Was die ver leden jaar rond de 250.000 zakjes van 50 Kg., deze zal dit jaar nog geen 200.000 zakjes zijn. Doordat het contract tusschen de ge zamenlijke exporteurs het niet toeliet, is aan het percentage van Ierseke dit jaar niets meer te veranderen geweest. Bij een nieuwe verdeeling van den han del op Parijs verwacht men, dat reke ning zal worden gehouden met wat geschied is. Krijgt Ierseke zijn deel niet, dan vreest men, dat de handel van Ierseke wordt verplaatst naar Wil helmshaven in Duitschland. Reeds zijn dit seizoen proeven genomen Duitscüe mosselen te verzenden naar Parijs. De kwaliteit van de Duitsche mosse len is voldoende en ze zijn voldoende gratis te visschen. De Duitsche Over heid en Spoorwegen hebben reeds fa ciliteiten toegezegd en de clearing is geregeld. Men hoopte te Ierseke, dat het dreigend gevaar van de verplaatsing van den Franschen handel naar Duitschland wordt afgewond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1936 | | pagina 2