Rijdt U Veilig
Garage W. Leeuwenkamp
IN
Een Mig Spel
Winterjassen
Regenjassen
DOOR HOLLAND OP ZIJN SMALST.
ZIJPE EN HAZEPOLDER.
KUNSTLIEVENDE LEDEN
muziek- en tooneeluitvoering
HARMONIE WIERINGEN
STUURINRICHTING
DE REMMEN
DE BANDEN
DE LICHTEN
IN ORDE
VANAF f4.50 TOT 30 GULDEN.
DE LESSEN ZULLEN 1 DEC.
AANVANGEN
M. KORT-TAKES.
101!
KAP.-RESERVE F 58.500.000.
ASSURANTIES OP BEURSPOUS.
KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF
ADVIES VOOR GELDBELEGGING.
J. SCHOORL Pz.
SCHAGEN (telefoon 82)
en KLEIN in:
BOSKER's Boekh. H.-hoef.
Vergadering van de Mod. Landbouwarb. Bon-
r den te Middeniner !s avonds half acht in
I Dorpshuis.
j Op deze vergadering waren 21 leden aanwe-
zig. Als voorzitter fungeert de heer L. Feikes.
Deze verg. was belegd naar aanleiding van
een te houden conferentie met de directie van
de W.-meer op 7 November.
Een aantal voorstellen welke op bovenge
noemde conferentie in bespreking zullen wor
den gebracht, komen in behandeling. Als punt
1: 1 werd besproken drainage,
d Dit punt lokte heel wat stof tot spreken.
D Over 't algemeen was men er over eens
P dat de tarieven te laag waren. De toestand is
ongeveer zoo, dat als de geroutineerde arbei-
b ders bij elkaar in de ploeg komen er nog een
k uurloon kan gehaald worden, maar verreweg
1' de meesten blijven daar beneden, als het niet
f een beetje „gemaakt" wordt.
II Doordat er voortdurend harder gewerkt
t- wordt en daarvan het gevolg is dat de tarieven
r- ook naar verhouding of nog meer als naar
v verhouding zijn gedaald, met het gevolg, dat
P wij nu deze ongezonden toestand hebben.
v Aangedrongen werd om gedaan zien te krij-
gen dat de grond die verzet moet worden af-
11 gemeten wordt en dan per kub. M. zal wor-
den verwerkt tegen behoorlijk tarief. Na nog
11 eenige punten van minder belang te hebben
besproken stelde de voorzitter de rondvraag
aan de orde.
Heel wat vragen werden gedaan naar aan
leiding van het verslag van de verg. van de
afd. Holl. Mij. van Landbouw.
Bijna zonder uitzondering werden vragen
gesteld over het zoogenaamd koppelstelsel, in
het vrije bedrijf.
De voorz. beantwoord behoorlijk uitgebreid
de vragers. Ook hij drukte zijn groote spijt
uit, dat dit verouderde stelsel in het nieuwe
land ingevoerd is. En ofschoon ook van open
bare lichamen het koppelstelsel niet wordt
aangewakkerd, schijnt het in de W.-meer al
reeds een taaie plant te zijn die zijn wortel
gestel al vrij diep in de bodem heeft gedreven,
alzoo om uit te roeien geen kleinigheid meer.
Hij schetste het stelsel voor de landbouwer
alleszins aanbevelenswaardig en zeer zeker
voordeelig. Want b.v. met het wieden, en bie
ten op-een-zeten en meer werken van derge-
lijken aard, is het zoo mooi dat het in een
paar dagen af is. De machine doet het eerste
werk, het koppel het tweede gedeelte en klaas
is Kees er behoeven geen arbeiders meer op
de boerderij te zijn, in ieder geval kan dat
tot een buitengewoon gering aantal terug
gebracht worden. Wanneer nu dat stelsel ge
handhaafd blijft, gelooft hij dat er nu reeds
alleen de vaste bewoners tellende een groot
deel van het jaar een teveel aan arbeiders
krachten aanwezig is. Ook Ook wanneer de
geheele polder uitgegeven is, behalve dan het
gedeelte wat in Staatsexploitatie blijft, niet
meegerekend. Rekent men op "een totaal aan
tal bedrijven van ongeveer 600, dan kan nu
ongeveer op ieder bedrijf één geplaatst wor
den, wat natuurlijk (men zie de bedrijven)
lang niet het geval is. Tal van kleine bedrij
ven hebben geen arbeider noodig, anderen
hebben weer meer dan een noodig, maar met
de invoering van het koppelsysteem kan er
-in de meeste gevallen wel het grootste gedeel
te van het jaar wel met één volstaan worden
Vast staat dan ook, dat voor den landarbeider
juist door de invoering van het ongelukkige
stelsel een slechte toekomst te wachten staat
Men zegt: in een koppel werken verdien je
toch ook Inderdaad! Als men bij zoo'n kop
pelbaas is en het is goed weer; dat wil zeg
gen: als het een dag regent, dan is het lo
gisch dat er niet gewerkt kan worden. Maar
de landbouwer oordeelt oordeelt het land den
anderen dag en misschien daarna nog een
dag te nat en er wordt niets verdiend. Het
geeft immers, omdat de landbouwers over
koppel hebben te beschikken, niets of het een
dag langer duurt; hij kan het betere afwach
ten, want als vijf koppels niet genoeg is dan
kunnen er ook tien of meer komen. Op de arb.
beurzen en in andere provincies zijn er ge
noeg. Gaat het zoo door en de hand wordt
niet aan de ploeg geslagen dan zal er een
welvalrende boerenstand komen met daar
naast een doodarme landarb. bevolking.
Als dat de bedoeling is geweest van de
stichters van de Kolonisatie W.Meer, dan
heeft ze het inderdaad bij het goede eind te
pakken. Hiermede eindigde de voorz. en alle
leden stemden er volledig mee in en keurden
ook het stelsel af.
Hierna sluiting.
HOLL. MIJ. VAN LANDBOUW.
Afd. W.-Meer.
Op Woensdag 11 November a.fi. zal
voor bovengenoemde afdeeling Ir. L.
de Vries, Rijksveeteelt-consulent een
lezing houden over „Moderne veevoe
ding", in Hotel Smit te Slootdorp.
Men verzoekt ons no»g mede te dee-
len dat deze lezing ook voor niot-leden
toegankelijk is.
Alle belangstellenden worden ïiit.ge
noodigd. De lezing vangt aan om
7.30 uur.
KERKDIENSTEN WIERINGERMEER.
ZONDAG 8 NOVEMBER.
NED. HERV. GEM.
Middenmeer v.m. 10 uur Ds. Nijholt.
NED. EVANGELISATIE
Slootdorp v.m. 9.30 uur Ds. Oostenbrug
van Gouderak.
Middenmeer nam. 2 uur Ds. Oostenbrug.
(bediening van de H. Doop).
Wieringerwerf v.m. 9.30 uur Cand. H. v. Vliet.
Middenmeer 7.30 uur gezellige jongelieden
samenkomst in het Vereenigingsgebouw ach
ter de Herv. Kerk. Leider K. Kiewiet.
Toegang vrij
GEREF. KERK MIDDENMEER.
Middenmeer v.m. 9.30 uur Ds. v. d. Vliet,
Middenmeer nam. 3 uur Leesdienst.
Wieringerwerf nam. 5 uur Leesdienst.
Woensdag 11 Nov. 'sav. 7.30 uur Ds. v. Vliet,
(Alléén te Middenmeer). Dankuur v.h. gewas,
GEREF. SLOOTDORP.
Slootdorp v.m. 9 uur Leesdienst.
Slootdorp nam. 2 uur Ds. C, v. d. VJitfc.
Cursus Staatsinrichting en Gemeente
bestuur. Met de reeks voordrachten
van burgemeester Peters over Staats
inrichting en Gemeentebestuur zal a.s.
Maandag worden begonnen. Zij wor
den gehouden eiken Maandagavond
van half acht tot half tien in de
school te Middenmeer.
Er is nog plaats voor een 10-tal loe-
horders. Zij kunnen zich nog aanmel
den a.s. Maandag vóór het begin van
de eerste voordracht. Er wordt op tijd,
dus precies om half acht begonnen.
VOOR DE VAKSCHOLEN
TEEKENBORDEN
PASSERDOOZEN
BOSKER's BOEKHANDEL
EEN REPUBLIEK VAN
JONGENS.
Toen Jack Robbins, een jonge Ame
rikaansche „selfmade man", ongeveer
twintig jaar geleden op een wande
ling langs het jeugdgerecht van Chi-
cago kwam, voelde hij de onweer
staanbare behoefte, er eens een zit
ting bij te wonen. Of het uit medelij
den of uit nieuwsgierigheid was, wist
hij eigenlijk zelf niet. In ieder geval
wilde hij eens zien wat jonge men-
schen, die hier terechtstonden, op hun
kerfstok hadden. Hijzelf had een moei
lijke en bewogen jeugd achter den rug
en slechts door zijn buitengewoon vol
hardingsvermogen en zijn fabelachti-
gen ijver had hij het tot procuratie
houder in een conservenfabriek ge
bracht. Er stonden zeven kleine klei
ne kwajongens voor de balie terecht,
van wie de meesten een gratis trein
rit als blind passagier op hun gewe
ten hadden. Toen hij dat hoorde,
dacht Robbins er ineens weer aan, hoe
hij in zijn jeugd met een makker, die
zich Jack London noemde, zei.' ook
jaren lang over de rails van Amerika
had „getrampt." Hij bekeek de jon
gens eens wat nauwkeuriger en con
stateerde met een zuiver psycholo
gisch instinct, dat geen hunner be
paald een mislukt type was. „Ze mo
gen niet worden veroordeeld!" dacht
hij bij zichzelf en nam impulsief het
besluit, voor hen in de bres te sprin
gen. Hij hoopte op deze wijze de goe
de kern te wekken, die naar zijn mee
ning ook in déze jongens moest slui
meren. Onmiddellijk stelde hij zich in
verbinding met de betrokken instan
ties, die zijn aanbod na eenige aarze
ling aanvaardden.
Toen hij met zijn beschermelingen
sprak en hun vertrouwen had gewon
nen, hoorde hij tot zijn groote verba
zing, dat de meesten hunner al eer
der in het een of ander phi'antropisch
opvoedingsgesticht hadden gezeten.
Hij vroeg zich af, hoe het kwam, dat
de jongens dan toch wéér voor den
kinderrechter hadden moeten verschij
nen. Hierover peinzende kwam hij lot
de conclusie, dat er aan de organisatie
van deze gestichten misschien het een
of ander haperde. Hij besprak deze
vraag met do jongens, die dit naar hij
meende, wel. konden beoordeelen. En
volgens hen school de foul van al de
ze instituten hierin, dat zij door
ouderen werden bestuurd. Hierdoor
werden de kinderen gedwongen te ge
hoorzamen aan regels en voorschrif-
tenn, die ze niet begrepen en die hun
dus vreemd bleven. Jack Robbins zag
in deze gedachte iets juists en besloot
derhalve een „club" voor zijn bescher
melingen te stichten, waarvan de or
ganisatie en de administratie in hun
eigen handen zou liggen. Aan dit idee
ontsproot de „Boys Brotherhood Ra-
pubiic", de „Broederlijke Republiek
der Jongens." Na eenige weken telde
deze kleine republiek ongeveer veertig
„burgers", allen jongens, die voor de
balie van het jeudgerecht te Chicago
hadden gestaan. En toen hij dit troep
je bij elkaar had gebracht, begon
Jack Robbins zijn kleinen staat te or-
ganiseeren.
MARKTBERICHTEN.
De Kaasmarkt.
ALKMAAR, 6 Nov. 1936. Op de ge
houden kaasmarkt waren in totaal 49
stapels, wegende 115000 Kg. kaas aan
gevoerd, waarvan soort en prijzen als
volgt Fabriekskaas 3 stapels Klei
ne f 18 Boerenkaas 3 stapels klei
ne f 17 5 stapels Commissie (oude)
f. 22. Alles met rijksmerk. Handel ma
tig-
'-v
De Graanmarkt.
ALKMAAR, 6 Nov. 1936. Op de ge
houden Graanmarkt waren in totaal
881 H.L.'s aangevoerd, waarvan soort
en prijzen als volgt 110 voertarwe
f 550- 7 10 Rogge, prijs niet geno
teerd 103 gerst i 7-8.25 245 haver
f 6-7.65 237 boonen, w.o. bruine f 14-
17 citroen f 25-27 duiven f 8-9.50
witte boonen f 15-25 1 karwijzaad
f '22.25 175 erwten, w.o. kleine groe
ne f 7.75-9 groote groene f 8-26 grau
we f 20-2 8; vale erwten f 9-20.50.
Alles per 100 Kg. Handel goed.
Het Noordzeekanaal zestig jaar.
Het was reeds kort na de Fransche
overheersching, dat de Amterdam-
sche kooplieden in zagen, dat het nood
.zakelijk werd een betere verbinding
met de Noordzee te bezitten dan via
hei Tesselsche Gat of bet Vlie. Het toe
nemen van de afmetingen der schepen
jjiaakte het hoe langer hoe moeilijker
met een ongebroken lading de verschil
lende geulen in de Zuiderzee te pas-
seeren.
Als gevolg hiervan kwam in 1835
het( Noordf-Hollandsch Kanaal tot
stand, waaraan zes jaar werd ge
werkt en waardoor het mogelijk werd,
dat zeeschepen met een lengte tot 64
meter en een diepgang tot. 5 meter
van Den Helder door Noord-Holland
Amsterdam konden hereiken.
In dien tijd was het een geweldig
werk en eenig in de wereld, doch de
afmetingen der schepen bleven groo-
ter worden en toen na 1885 de stoom
schepen begonnen te verschijnen,
bleek weldra dat dit kanaal niet de ge-
wenschte oplossing bracht... Er was
een beperkte snelheid v^gcjglwreven,
zoodat ongeveer drie etmaler? werden
berekend om van Amsterdam naar
Den Helder te komen. Voor de groote
vaart op Indië, welke schepen soms
vier of vijf maanden onderweg waren,
maakte dit weinig verschil uit, wel
echter voor de stoomschepen, die ge
regeld op dichtbijzijnde buitenland-
sche havens voeren, zoodat er stem
men begonnen op te gaan voor een be
tere en snellere verbinding van Am
sterdam met de Noordzee.
Aanvankelijk dacht men aan verrui
ming van het bestaande kanaal, doch
naast dit plan, was er ook een, waar
van reeds in 1815 koning Willem I 'n
sterk voorstander was een waterweg
in Westelijke richting naar zee. Origi
neel was deze gedachte echter niet,
want een landmeter van Rijn
land had in 1634 al een dergelijk ont
werp gemaakt.
Merkwaardig is zeker de meening
van de Kamer van Koophandel te Am
sterdam, die er zich van onthield over
de uitvoerbaarheid van het plan een
oordeel te geven „als meenende, dat
die vraag niet ernstig gemeend konde
zijn en daarom geen antwoord waar
dig was
De aandrang, die echter van belang
hebbende zijde werd uitgeoefend,
groeide voortdurend, want het behoud
van Amsterdam als zeehaven stond
op het spel. Heel wat moeilijkheden
moesten echter nog worden overwon
nen en het duurde tot den 8 sten
Maart 1865, voordat de eerste spade
in den grond ging voor het kanaal
door Holland op zijn smalst. Het werk
werd grootendeels door een Engelsche
fjrma uit/gevoerd.
De lengte bedraagt 27 Km. (het
Noordhollandsch Kanaal 90 Km.) en
na meer dan 11 jaren arbeid kon het
kanaal in November 1876 worden ge
opend. Aan het plaatsje, dat langza
merhand hij den ingang van het ka
naal begon te ontstaan werd de naam
IJmuiden (mond van het IJ) gegeven.
Het houwen van steeds grootere sche
pen ging evenwel in een sneller tempo
dan het graven van het Noordzee
kanaal en toen de schutssluis tegen
woordig de oude sluis genoemd -
klaar was, waren er reeds schepen
van 130 meter lengte, terwijl de schut,
kolk-lengte van de sluis 119 M. be
droeg
In 1885 werd dan ook besloten tot
het bouwen van een nieuwe sluis, cle
z.g.n. groote sluis, welke in 1896 in ge
bruik kon worden genomen en die de
grootste ter wereld was met een leng
te van 225 M. en een slagdrempel-diep
te van 10 M. beneden A.P.
Weer meende men voor jaren de
vaart op Amsterdam te hebben verze
kerd, maar de afmetingen der zeestoo
mers in het internationale verkeer ble
ven groeien en ook het scheepvaart
verkeer nam zoodanig toe, dat toch
op den duur weer de vraag rees of
met deze sluis zou kunnen worden
volstaan, Het Panama-kanaal, dat in
1914 werd voltooid, hield reeds reke
ning met schepen van 300 M. lengte.
33 M. breedte en een diepgang van
12.50 meter.
Bovendien was gebleken. dat de
„Limburgia" en de „Brabantië". die
tijdelijk op Zuid-Amerika voeren
slechts met zeer veel moeite waren te
schutten, hetgeen niet altijd zonder
averij afliep, vooral wanneer er een
krachtige wind stond. Ook hield men
rekening met het feit, dat wanneer
de Groote Sluis defect raakte, de mees
te schepen, die op Indië voeren niet
zouden kunnen binnen komen.
Een staats-commissie werd inge
steld. die een rapport uitbracht, waar
in de noodzakelijkheid van een derde
sluis werd betoogd.
Bij de wet van 2 Januari 1917 wer
den de afmetingen van de nieuwe
sluis bepaald op 400 M. lengte, 50 M.
breedte en een diepte van 15 M: bene
den N.A.P.
De officieele opening van de Noor-
dersluis, zoo als ze heet, geschiedde
door H.M. de Koningin op 29 April '30.
Een leek ziet op het eerste gezicht
niet, welk een ontzaggelijk werk hier
is gepresteerd. Hem vallen in de eer
ste plaats de eigenaardigheden op en
vooral deze, dat de deuren bij deze
sluis niet open wieken, doch open rol
len. De geheele opening wordt door
één deur. afgesloten, die bij het ope
nen van de sluis opzij in een zooge
naamde deurkas wordt weggerold.
Dijkgraaf en Heemraden maken
bekend, dat door het waterschap
op
1 JANUARI 1937
een geldleening zal worden
aangegaan ten bedrage van
f 20.000.—.
Gegadigden worden verzocht hun
aanbiedingen
vóór 1 December 1936
schriftelijk met opgave van
rente aan genoemd College te
doen toekomen.
Inlichtingen omtrent aflossingen
en bijzondere bepalingen worden
ten kantore van den Secretaris
te Schagerbrug verstrekt.
op Zondag 15 en 22 Nov. a.s.
De programma's en kwitanties
worden begin volgende week aan
geboden.
Zij, die nog lid wenschen te
worden (ongehuwden of gehuwden)
gelieve zich op te geven bij den
heer G. RASCH, Smidsteeg Hip-
polytushoef.
DENK ER OM MENSCHEN
Bij VONDER gaat het naar
uw wenschen!
Want de tijd van heden
Vraagt prijzen naar beneden
MANSKLOMPEN (wit) 70 NU 65.
GEEL 80 NU 75
IEPEN WIT 80 NU 75
GEEL 90 NU 85
Tevens vrouw- en Kinderklompen
Allemaal eerste soort.
VonderKlief str. H.-hoef.
Gelijk we reeds zeiden, is met het
graven van 't Noordzee-kanaal IJniui
den ontstaan. Het kanaal en het
stadje, dat onder de gemeente Velsen
ressorteert, zijn thans beide zestig jaar
oud. IJmuiden werd een centrum van
de visscherij en van verschillende be
drijven, die hiermede in verband
staan.
TE KOOP een
VOSBLES (RUIN)
kleine gekruiste Bels, goed werk-
trd, 5 jaar oud.
Een BESTE sterke BAKWAGEN.
S. J. KOORN,
Stroe, Wieringen.
ONZE VUURTORENTJES
Slechts 40 ct. Slechts 40 ct
(bij vooruitbetaling)
Wilt U een solide
LANDBOUWWAGEN
aanschaffen Vraagt bij ons dan
eens prijs aan. Wij bezoeken U
zonder verplichting.
G. VAN LEEUWEN, Wagen-
Carrosseriebouw, Wognum.
HEEFT U NOG BOOMEN OF
PLANTEN NOODIG
Vervoeg U dan bij
AREN BOERHAVE,
Boomkweeker, Middenmeer.
PRIMA AMERIK. PETROLEUM
5 Cent per Liter per vat.
Franco thuis.
Beleefd aanbevelend,
C. BRUGMAN, Schagerbrug Tel. 14
TE KOOP dichte 4-persoons
AUTO, laatst 1933, Benzineverbruik
1—12, gewicht 800 Kg. in prima
staat. Prijs f 250.00.
N. METSELAAR, Den Oever.
Allen gedurende de maand
November naar Mej. MAARS,
Koogerweg, H.-hoef. Costuum
Stoomen f 1.75, Verven f 4.75, Jas
Stoomen f 1.75, Verven f 3.00
Japon Stoomen vanaf f 1.00, Ver
ven vanaf f 1.75.
Klas SLACHTHANEN
TE KOOP.
HALFWEG en BOERSEN,
Klieftstraat H.-hoef.
C. TRAPPEL
Achterom 30
Bloemisterij
Versieringen
Zijn van Uw AUTO de
Laat het tijdig controleeren volgens de nieuwe
verkeersbepalingen bij
TEL. 55
HIPPOLYTUSHOEF.
EN
enorme voorraden voor HEEREN en JONGENS
Vraagt zichtzending bij
KEIZERSTRAAT DEN HELDER.
Wij zijn 20 goedkooper.
Zij die nog aan de Knip- en Naaicursus wenschen
deel te nemen gelieve zich zoo spoedig mogelijk
op te geven, (er kunnen nog 6 leerlingen geplaatst
worden.)
ONDER LEIDING VAN PRIMA COUPEUSE.
Aanbevelend,
Beltstraat, Hippolytushoef.
VERHUREN VAN LOKETTEN.
Accountant en
Belasting - consulent
Lid van het Algemeen Verbond
van Accountants, gevestigd te
Amsterdam.
Medembllk
Tuinderij.
Grafwerken.
Eiken Donderdagmiddag van
E6 uur zitting in café N. KOK,
«ieuwstraat te Hippolytiuheef
RECLAME RECLAME
PERMANENT WAVE.
f 2.- compleet (oliebehandeling).
Twee dames gelijk f 3.50. Eigen
personeel, daardoor goed en
goedkoop. Schrijft ons een brief
kaart wanneer U komt.
Dameskapsalon
C. J. BREEUWER-RiJkenberg,
Keizerstraat 44, DEN HELDER.