DEM. Kil
Hedenavond
Minister Oud
Een Paard Noodig?
Allis ühalmer Tractoren
Prima Ham
15 Ct. per liailf pond
C. KAPTEIN
Hoofdpijn, Kiespijn.
„HECTOR DE FAIR."
VOOR NIEUWBOUW EN
ONDERHOUDSWERKEN
2 BESTE WERKPAARDEN,
TANDHEELKUNDIGE - INRICHTING
DENTOFORM
AFD. WIERINGERMEER.
„DE NADERENDE
STEMBUSSTRIJD".
BEL OP No. 24 Heerhugowaard.
KLAAS STAMMIS
ALLEENVERKOOP VOOR SLOOTDORP
DE WIERINGERMEERPOLDER, - DE POLDER
WAARD EN GROET, ANNA PAULOWNA EN
TEXEL van de bekende Amerikaansche
TWEEDE BLAD ZATERDAG 24 APRIL No. 46.
TE MIDDEN VAN BOMMEN,
GRANATEN EN MIJNEN.
Avontuurlijke reis van acht Hollanders.
Naar Spanje.
Ongeveer zeven weken geleden kwam te
Rotterdam binnen het Engelsche s.s. Olavus
van de Ohlson Steamship Co. te Huil, een
scheepje van 1294 ton bruto. Het werd ge
voerd door een Engelschen état-major, maar
het moest hier een nieuwe bemanning aan
monsteren. Voor den Engelschen consul mon
sterden acht Nederlanders, vijf matrozen,
twee stokers en een messroombediende. Er
waren ook nog twee Arabische stokers aan
boord. De bemanning vroeg de verklaring,
dat men niet naar Spanje zou gaan en er
werd ook medegedeeld, dat men kolen ging
brengen naar Cetubal in Portugal en van
daar terug naar een Fransche haven.
Hierdoor gerustgesteld monsterde men.
De reis verliep voorspoedig.
De kolen kwamen in Cetubal. Men ging weer
naar zee en de volgende haven was Nantes.
Daar moest op orders worden gewacht.
Die orders kwamen en zij waren de reden
dat enkele dagen later de Olavus in dergelij
ke verwikkelingen kwam, dat er een hartig
woordje over gesproken werd in het Engelsche
Lagerhuis.
De Olavus kreeg orders om naar Bilbao te
gaan en een lading ijzererts in te nemen.
De Nederlandsche opvarenden hadden hier
in niet veel zin. Zij herinnerden den gezag
voerder eraan, dat zij niet naar Spanje wil
den gaan en of deze al beweerde dat het hier
in het geheel geen contrabanden betrof en
er dus niet het minste gevaar was, men bleef
er weinig voor voelen. De gezagvoerder deel
de later mede, dat eerst naar Bordeaux zou
worden gevaren.
Daar zou een non-interventie officier aan
boord komen en zich met de leiding belasten.
Gevaar was er dus niet. Daarbij kwam, dat
men erts in Bilbao ging halen.
Wat de gezagvoerder bij zijn beste weten
ook niet verwacht had, ging echter gebeuren.
Bij Bordeaux vroeg de bemanning waar de
non-interventie-man bleef. De kapitein zei
dat dit niet door ging en dat deOlavus maar
zou doorgaan naar Bilboa.
Het feit dat het schip leeg was, gaf echter
min of meer geruststellende gedachten.
Men stak de Golf van Biscaye over en na
derde de Spaansche kust.
De aanval.
Op Donderdagmiddag 8 April begon men
Bilbao te naderen.
Alles scheen heel goed te gaan, tot er een
schip in zicht kwam. Het was een kruiser,
die de geel-roode vlag voerde en de Almirante
Cerventes bleek te zijn. De kruiser deed niet
veel. Op vrij grooten afstand bleef het oor
logsvaartuig gelijk opvaren. Om de beman
ning gerust te stellen, zei de gezagvoerder dat
het. een regeeringskruiser was.
Omstreeks 5 uur kwam de kruiser dichter
bij en praaide hij de Olavus. Men kon echter
doorvaren. De koers bleef op Bilbao.
Het werd donker. In de verte lagen de lich
ten van de stad. De Olavus voerde de voorge
schreven lichten. In de duisternis raakte men
den kruiser kwijt en niets wees er op dat er
weldra iets zou gebeuren. De meeste Hollan
ders hadden wacht te kooi.
Omstreeks halfnegen kraakte een schot
over de zee. De granaat ging vlak langs het
schip, dat hevig trilde. Men vloog uit de kooi.
In onderkleeding rende iedereen naar het
sloependek.
Daar bleek al de onmogelijkheid, dat de
sloepen geheel konden worden gevierd. De
talies waren te kort, omdat het schip leeg
was en hoog op het water lag. Men wachtte
toen maar gelaten af wat er verder zou ge
beuren. De kruiser was niet te zien. Die had
zijn lichten gedoofd.
Tien minuten bleef het kalm.
Toen knalde een tweede schot. De granaat
gierde over den schoorsteen.
Aan den wal had men bemerkt dat er iets
niet in den haak was en direct begon een
zoeklicht te zwaaien. Men ontdekte den krui
ser, die achter de Olavus voer en onmiddellijk
begonnen de kustbatterijen te vuren. De krui
ser voer snel vooruit en nam dekking achter
de Olavus, die zich dus tusschen het oorlogs
schip en de kustbatterijen bevond.
Over en weer begon er toen een bombarde
ment.
Tallooze granaten gierden over het schip.
Een projectiel van den kruiser viel op 20 m.
afstand van de Olavus en deed het schip in
al zijn voegen kraken. Dit werd den gezag
voerder te bar. Hij doofde zijn lichten en
gooide het roer omzee in. De kruiser en
de kustbatterijen gingen door met vuren,
maar het werd allengs minder.
Ver in zee bleef de Olavus liggen. Men ver
moedt dat de kruiser den aanval heeft ge
waagd, omdat de Olavus geen radio aan boord
had en dus geen hulp kon inroepen.
Dien nacht bleef men op behoorlijken af
stand van de kust.
Naar binnen.
's Morgens om 4 uur was de Almirante Cer-
vantes niet meer te zien. Er werd weer koers
gesteld op Bilbao en weldra kwam er een
gewapende trawler van de regeering in zicht,
die de Olavus ging convoyeeren. Om 7 uur
kwam de loods naar buiten en voer men het
breakwater binnen tot aan de zweefbrug,
welke over de haven ligt.
Twintig minuten had men door een mij
nenveld gevaren, verklaarde de loods.
Twee sleepbooten maakten vast om het
schip verder de rivier op te sleepen naar de
stad.
Sirenes loeien.
Men had blijkbaar nog niet genoeg avon
tuur beleefd. Want in de nabijheid van de
stad begonnen de sirenes te loeien.
Het was half negen in den morgen.
Uit de huizen zag men vrouwen en kinde
ren komen, schreeuwend en gillend. Groote
fabrieken stroomden leeg. De heele stad liep
uit.
Het duurde dan ook niet lang of Bilbao was
uitgestorven. De duizenden zaten onder den
grond in de geweldige dug-outs, de onder-
grondsche schuilplaatsen, waarin 4 5000 per
sonen zich kunnen verbergen. Hoog in de
lucht kwamen 35 bombardementsvliegtuigen
aan.
De sleepbooten gooiden de Olavus los en
sloegen op de vlucht. Men meerde de booten
aan den kant en de sleepers kropen in de
schuilplaatsen.
Weerloos lag de Olavus midden op de rivier,
een prachtig mikpunt voor de bommenwer
pers.
Men behield echter zijn kalmte. De ankers
werden gepresenteerd en men bleef maar aan
dek, omdat het nergens veilig was.
Boven Bilbao strooide het eskader zijn
bommen uit. Overal hoorde men ontploffin
gen.
Van het vliegveld schoten echter acht klei
ne jachtvliegtuigen de lucht in. Zij kropen
boven het eskader en haalden met hun ma
chinegeweren twee bombardeus naar bene
den. Maar de bommen bleven vallen. Een fa
briek op 300 meter afstand van de Olavus
werd volkomen verwoest.
Eindelijk verdwenen de aanvallers. De si
renes loeiden driemaal en de stad werd weer
bevolkt. Vele huizen en fabrieken lagen ech
ter in puin.
Arm Bilbao.
Bilbao is er niet goed aan toe. Levensmid
delen zijn er zeer weinig. Men moet van zeer
kleine rantsoenen leven en de kwaliteit is
ook allesbehalve goed. Men leeft er in voort-
durenden angst voor de luchtaanvallen. Toch
wordt er nog geregeld doorgewerkt. De fa
brieken zijn in vol bedrijf.
Naar Durango.
Op Zondag 11 April hebben drie leden van
de bemanning onder leiding van lid van het
verdedigingscomité een bezoek gebracht aan
Durango, een stadje op 35 km. afstand van
Bilbao. Met een auto ging men de bergen in.
Onderweg moest men nog een keer de auto
verlaten, omdat er een luchtaanval dreigde.
In een greppel zochten de Hollanders dekking.
De chauffeur was gewapend met een klein-
model machinegeweer. De luchtaanval dreef
echter over. Eenige uren heeft men in het
vrijwel geheel verwoeste Durango doorge
bracht. Men kreeg daar een indruk, hoe de
burgeroorlog niets en niemand ontziet.
Het was een zwerftocht door puinhopen.
Prettig was de tocht niet want overal voelde
men de dreiging van het gevaar.
Het vertrek.
Op Dinsdag 13 April was de Olavus geladen.
Hoewel het slecht weer was, koos men zee.
Langs de kust werd er gevaren met de be
doeling bij La Goruna een Noordelijken koers
te nemen en dwars de Golf van Biscaye over
te steken. Men moest naar de hoogovens te
IJmuiden.
De acht Nederlanders voelen na deze avon
turen niet veel meer voor varen op Bilbao. Zij
zouden allen afmonstering vragen. Op het
oogenblik ligt het schip te bunkeren en van
een bestemming is nog niets bekend.
en fokker H. C. Kooy te Harenkarspel.
Éénjarige stieren, geboren 1 Jan. 1936 Eelt-
ke 2 eig. en fokker J. W. Zwaan te Schager-
waard Menno 2 eig. en fokker J. J. Posch
te BinnenwijzendBlok Zeppelin 37 eig. H.
Prins te Wieringerwaard, fokker J. M. Blaau-
boer Kzn. te Schagen.
Van de tweejarige stieren werden achter
eenvolgens in de eerste klasse geplaatst Con-
stantijn Frans XV, eig. Fokvereeniging Assum
(Uitgeest), fokker F. A. F. Groneman te Wie
ringerwaard Constantijn Frans XIV, fokker
en eigenaar F. A. F. Groneman te Wieringer
waard Johan, eig. J. Worp te Wognum, fok
ker J. S. van der Wou de te Deersum (Fr.)
Minke's Lindberg, eig. J. Montsma te Sloot-
dorp, fokker R. R. Meijer te Zuid-Drachten
Antje's Frans, eig. M. Bakker Sz. te Wierin-
gen, fokker R. L^Waiboer te Anna-Paulowna;
Heridon, eigei P. Koopman te Hoog
woud, fokker S. Slot te Westwoud Frans A.
26, eig. A. Hoogendoorn te Wieringermeer, fok
ker G. Appel te Burgerbrug.
Van de twee-jarige stieren werden in on
derstaande volgorde in de tweede klasse ge
plaatst, Nero eig. G. Koster te Schellinkhout,
fokker B. R. Beekman te Lekkum (Fr.) Blok
Zeppelin 23, eig. Wed. J. Metselaar te Schel
linkhout, fokker K. Reyne Kzn. teBarsinger-
horn Greta's Hendrik, eig. J. Stapel e.a. te
Lambertschaag, fokker N. D. Kaan te Wierin
gerwaard Purmerstein, eig. Jac. Koomen te
Spanbroek, fokker K. van der Meer te West
woud Roosje's Meine, eig. C. de Haan te
Spierdijk, fokker Klaas Metselaar te Twisk
Jannie's Nico, eig. P. Pijper te Twisk, fokker
W. Mostert Cz. te Wieringen en Jannie's Nic.
II, eig. H. Fijnheer te Lutjewinkel, fokker W.
Mostert Cz. te Wieringen.
ONS WIERINGERMEERHOEKJE.
GEMEENTE ANNA PAULOWNA.
PROVINCIAAL NIEUWS.
t
MINISTER DECKERS BEZOEKT ALKMAAR.
Aanwezig bij de Centrale Stieren-
keuring voor Noord-Holland.
DE KEURING.
De Stierenkeuring mocht zich Vrijdag in
den loop van den dag in een groote belang
stelling verheugen. Ook uit andere provincies
in het land waren bekende veefokkers aan
wezig.
De handel was levendig.
Meerdere stieren werden verkocht voor
f 400—f 600 per stuk.
De éénjarige stieren vielen over het alge
meen niet bijzonder mee. Men had gehoopt
op een kerncollectie, doch helaas lieten de
beenen en soms ook de bovenlijven wel iets
te wenschen over. Bepaalde uitmunters kon
den niet veel worden aangewezen, toch mag
de verwachting worden gekoesterd, dat de
volgende jaren hieruit een aardige collectie
fokstieren naar voren kan komen.
In tegenstelling met de éénjarige stieren,
konden de ouderen worden geroemd.
Herhaaldelijk mochten wij hooren, dat het
reeds zeer véél jaren geleden was, dat een
collectie van een dergelijke kwaliteit oudere
stieren in Alkmaar werd vertoond.
Ook de tweejarigen mochten worden gezien.
De gepresenteerde collectie kpn zeer goed
heeten.
De éénjarige stieren, geboren tusschen
1 Januari en 1 April, werden als volgt ge
plaatst
Blok Albert.: eigenaar en fokker C. Stapel
Pzn., te HoogkarspelBlok Melkbron eig.
en fokker H. C. KjoOy. te HarenkarspelFran-
eig. en fokker A. Brak te St. Maarten
Egbert 3 eig. en fokker J. N. Blaauboer Kzn.
te SchagenMina's athleeteig. en fokker
H. C. Kooy te HarenkarspelBlok Zeppelin
38 eig. en fokker K. Reyne Kzn. te Barsin-
gerhorn Frans 210 van Groenhoven eig. en
fokker F. A. F. Groneman te Wieringerwaard
Albert 24 eig. en fokker Nic. Kaan Kzn. te
Wieringerwaard Frans 205 van Groenhoven
eig. en fokker F. A. F. Groneman te Wierin
gerwaard..
Éénjarige stieren, geboren i April 1936 of
later. Deze dieren werden in de hieronder aan
gegeven volgorde geplaats Albert N. R. 15736:
eig. en fokker N. Ruiter te Beemster Ada's
Pauw eig. en fokker P. Donker Jzn. te Hoog
woud Constantijn Frans 18 N.R. 15700 eig.
en fokker K. Metselaar te Twisk Constantijn
Frans 15 NU. 15698 eig. en fokker J. Goesin-
gen te Opperdoes.
Driejarige stieren, premies van 20 gulden
werden in de volgende volgorde toegekend
Constantijn Frans n N.R. 14143s eigen. Fok
vereeniging Assendelft, fokker F. A. F. Grone
man te WieringerwaardEmma's Prins N.R.
14129s eig. en fokker W. P. Koning te Beem
ster Egbert N.R. 13110s eig. D. Ruiter te
Beemster, fokker J. H. Bootsma te Nijland
(Fr.) Nelly's Meine N.R. 14120seig. firma
Dapper te Schoorl, fokker J. B. Jimming Hz.
te BarsingerhornAthleet 2 N.R. 13199seig.
Loop der bevolking.
ingenomen G. vader en echtgen.
van ïNoorascnarwoude A. M. Paarde
kooper-de Kooij van Castricum Mej.
a. van Baar van Hensbroek A. Lier
nebber van Den HeiUer J. Tijsen en
ecntgen. van Wieringen H. Meijer
van weststeliingwen J. Knol van
oudendijk K. Kramer van Urli J.
Doorn van Wieringerwaard J. van
YVachendorrf van pijn van Soerabaja
Mej. J. J. Oudejans van Den Helder
J. Groot van Oude Niedorp F. de
Kooij van Beverwijk JS. Jongsma
van Dokkum.
Vertrokken J. Schoon naar Me-
demblik J. Janson naar Cuiemborg;
K. Groot naar Miciwoud.
Burgerlijke Stand.
Geboren Guüa Janny Corrie, d.v.
C. Wuis en J. van Leeuwen Barend,
,v. J. Plagmeijer en H. Deelstra
Aaltje, d.v. H. siebenga en A. Hel-
frich Jacob, z.v. A. A. Bezuijen en
M. Dogterom Johannes Petrus, z.v.
z.v. G. N. Berbee en P. A. Mooijman
Klazina Margaretha Cornelia, d.v. Th.
N. Warmerdam en C. Q. Rotteveel
Albertine Henriëtte, d.v, S. T. van
Dijk en H. J. A. Lunshof Johan Cor-
nelis, z.v. J. Vërmaire en M. Oele.
Ondertrouwd Th. Lodder en J. L.
Verburg J. C. Keuris en B. Pool L-
Bambach en J. Walraven.
Getrouwd P. Ch. M. Heinsbergen
en M. J. Scholten C. Koning en J-
Wisse P. A. C. Nieuwpoort en M. van
Ekeren P. Glim en M. W. van der
Veer L. Kaper en C. van Dalen.
Ai.tr
Bouwvergunning. B. en W. verleen-
aan de N.V. voorheen W. Waiboer ver
gunning voor den houw van 'n Hotel
aan den Amsteldiepweg te Van
Ewijksluis en aan A. van Zandwijk,
Spoorbuurt, voor het vernieuwen van
een garage.
BEEN GEBROKEN. Vrijdagmiddag sprong
de bejaarde Heer F. v. Kooten van zijn rijwiel
met het ongelukkig gevolg dat hij kwam te
vallen, en daarbij zijn been brak.
PAARD OP HOL. Vermoedelijk doordat het
dier schrok ging aan de Molenvaart een paard
van den Heer Koomen op hol. De spoorstok
schoot van de driewielde kar en het beest
rende met deze op de hielen krijgende de Mo
lenvaart langs, zonder ongelukken te veroor
zaken.
Anna Paulowna heeft een eigen STADS-
ORGEL. Door een tweetal werkloozen alhier
is te Amsterdam een straatorgel gehuurd,
waarmede men in Anna Paulowna en om-
sreken wekelijks zal rondgaan om hiermede
de kost trachten te verdienen.
PREDIKBEURTEN A. PAULOWNA.
ZONDAG 25 APRIL.
NED. HERV. GEM.
Anna Paulowna vm. 10 uur Ds. Vorstman.
EVANGELISATIE
Breezand v.m. 10 uur de heer Boon.
Breezand nam. 3.30 uur de heer Boon.
Al wat U noodig
heeft om deze
pijnen te verdrijven is een Mijnhardt's Poeder.
Per stuk 8 ct. doos 45 ct. Bij Uw Drogist.
LIJST VAN BOELHUIZEN
EN VERKOOPINGEN.
Notaris J. Koomen te Wieringerwaard zal
op Zaterdag 24 April a.s. ten verzoeke van den
heer Jb. Sammis aan den Barsingerweg te
Wieringerwaard publiek verkoopen 17 stuks
hoornvee en landbouwgereedschappen. Voor
middags 10 uur.
Boelhuis te Koegras op Dinsdag 27 April
ten overstaan van notaris M. C. Roos te Alk
maar en ten verzoeke van den heer C. van
Zoonen aan de Callantsoogervaart, van 12
koeien, boeren- en bouwgereedschappen.
Voormiddags 10 uur.
WIER1N G-LRMEER.
Meeningen in üe Kerste Kamer
Wij lezen in het Voorioopig Verslag
der eerste Kamer over het ontwerp
van wet tot instelling van een
upeiibaar lichaam voor de ingepolder
ue Yviermgermeer en nader aan te
wijzen nigepoiuerde geaeelten van
net ljssemieer
Heilige leuen meenden, dat ter ver
vuiling van ae taak, volgens artikel 1
op te uragen aan een recntspersoon-
iijKheiü i»ezittend openbaar licnaam
„ue Wieringermeer", in de plaats
niervan zeer wei een gemeente en (pi;
een. waterschap hadden kunnen wor-
aen gesticnt. mtusscnen waren zij
niet ongeneigd mede te werken tot
net nemen van de thans voorgestelde
proei met een openbaar lichaam, ais
«edoeld in artikel ly4 der Grondwet,
te minder, daar wordt beoogd aan de
voorgedragen regeling geen d dui
ndam Karakter te geven, al sluit wel
iswaar dit aanvankelijk oogmerk de
xvans op een niettemin lang leven
niet uit.
Andere leden betwijfelden of door
de sticnting van een gemeente en (oi;
een waterschap een goede oplossing
te verkrijgen zou zijn geweest.
Verscheidene ieden gaven hun vol
doening te kennen over de beperking
van het voor staats-exploitatie be
stemd gebied van den W.-Meerpoldei
van 3uou ha. tot 1UU0 ha., waartoe in de
lweede Kamer door aanvaarding
van een amendement-Bongaerts c.s.
werd besloten. Dat er ten deele exploi
tatie van staatswege zal geschieden,
gevoelden zij, onder verwijzing naar
net bij de steenkolenmijnen gevolgde
stelsel, niet als een bezwaar. Sommige
ieden vonden echter ook deze 1000 ha.
te veel, daar zij staats-exploitatie on
juist achtten.
Eenige leden waren van oordeel,
dat het wenschelijk is een grooter ge
deelte van de beschikbare oppervlakte
te bestemmen voor bedrijven bene
den 25 ha.
BURGERLIJKE STAND MEDEMBLIK
unet inbegrip van gedeeltel. W.-Meer.;
V an 16 tot en met 22 April 1937.
Geboren Hendrik Jozef Adrianus,
zoon van G. Tibben en A. G. Glim; Ja
rig, zoon van J. Rekker en T. van der
Rijt (Harenkarspel) Johannes Mar-
tinus, zoon van D. Vermeulen en U.
K. Künnicke.
Ondertrouwd en Getrouwd Geene.
Overleden Petrus Maria Groot,
66 jaar, geh. m. Alida Slijkerman
Jan Schuurman, 72 jaar, ongehuwd,
(overleden te Hoorn) Richtje Visser,
61 jaar, ongehuwd Trijntje Mooi,
72 jaar, geh. m. J. C. van Leverink.
UITBREIDING ZAKEN. Blijkens een adver
tentie in dit nummer heeft de heer C. Omis
te Wieringerwerf een belangrijke vertegen
woordiging gekregen op het gebied van trac
toren voor de Wieringermeer en eenige pol
ders daar buiten. De heer Omis heeft regel
matig een tractor in voorraad en wat meer
zegt de volledige service is verzekerd, daar
alle onderdeelen steeds in voorraad zaijn voor
reparaties en vervanging.
POLITIE. Gevonden een paar waterdichte
beenpij pen met ritssluiting en een huissluitel.
Met blijdschap geven wij kennis van de
geboorte van onze Dochter
JULIANA STEPHANIE.
W. G. VAN VLIET
M. A. VAN VLIET-PIJL.
Middenmeer, 22 April 1937.
(Hotel Smit).
GEVRAAGD
EEN NET DAGMEISJE,
door D. DE VRIES,
Nieuwsluizerweg, SLOOTDORP.
TER DEKKING de hengst
Wordt dagelijks rondgeleid. DEKGELD f 11.-.
A. C. DE GRAAF Koggenrandweg.
WIERINGERMEER.
is uw adres
J. KINGMA
Kanaalweg 19
MIDDENMEER.
BOUW- EN AANNEMERSBEDRIJF.
Woensdags op de Beurs.
TE KOOP OF TE HUUR
Te bevragen bij
L. MOL,
MEERLAAN 10, MEDEMBLIK.
Lunchroom „De Sierkan",
Veemarkt 18, Hoorn.
SPREEKUREN
DINSDAGS VAN 9—1 UUR,
VRIJDAGS VAN 9—12 UUR.
Inlichtingen van 9—3 uur.
Heele gebitten, alles inbegrepen I 30,
met garantie. Vullingen f 2.
8 UUR SPREEKT IN HOTEL SMIT
TE MIDDENMEER
OVER
ENTRÉE 20 CENT.
Wij halen en brengen U desnoods zonder
eenige verplichting.
verkoopt, verhuurt en ruilt beste
rij- en werkpaarden.
TEVENS ALLE WEKEN OP DE BEURS.
ZUIVEL- EN COMESTIBELSHANDEL SLOOTDORP.
WIJ ONTVINGEN HEDEN DE VERTEGENWOORDIGING VOOR
ZOOWEL RUPS ALS WIELTRACTOREN OP LUCHT en IJZER.
Tevens de voll. service, d.w.z. alle onderdeelen hebben wij regelmatig volledig in voorraad.
BELEEFD AANBEVELEND
Cm OMISWloHng&rworf
Smederij- en Constructiewerkplaats.
HANDEL IN L A N D BOUW M AC HIN E S enz.