ONZE FOTO- PAGINA
IN HET VERRE OOSTEN.
DE STRIJD
Het Nederlandsch Wegencongres hield een excursie naar de opening
van het tweede gedeelte van den eersten Nederlandschen spec'a'ert
auto snelweg, welke te Zoeter meer plaats had. Het walsende' ge
stabiliseerde klei voor de fundeer ing van het nog niet openges'e de
weggedeelte
Mussolini tijdens de groote redevoering, welke hl] Dinsdag te Berlijn
ter gelegenheid van zijn officieel bezoek aan Duitschland hield
De Hardinxveldsche jeugd was er als de kippen bij om, na de te waterlating van hel 4500 tons m.s. „Bandeirante" van
de scheepswerf .De Merwede", de nog aanwezige vetlaag op de vrijgekomen helling als glijbaan te benutten
Op het tooneel van den verbitterden Chineesch-Japanschen strijd. Japansche
soldaten doorkruisen, met het pistool in aanslag, de straten van Sjanghai
Kind met de kinderen. Sir Kingsley Wood. de Engelsche minister van
Gezondheid, bracht deze week een bezoek aan verschillende liefdadig
heidsinstellingen te Chelsea
De aankomst van Mussolini te Berlijn.
De Duce in gezelschap van Adolf
Hitier en verdere autoriteiten na het
verlaten van het station „Heerstrasse"
De indoortraining der spelers en reserves van het Nederlandsch elftal als voorbereiding voor de ont
moeting tegen Frankrijk is te Rotterdam aangevangen- rr Door allerlei lichaamsoefeningen wordt de
body fit gehouden
geheele lichaam was met de massa overdekt
en door de ontzettend hooge temperatuur
brandde alles door de kleeren heen.
Toen hulp wérd geboden, bleek dat de 24-
jarige H. Eltink uit 'sHeerenberg er het erg
ste aan toe was. Hij stond tusschen den muur
en den zinkpot en had dus totaal geen gele
genheid om zich in veiligheid te stellen. De
ongelukkige werd zoowel rechtstreeks getrof
fen als door de massa, die via den zolder weer
naar beneden stroomde en was zoo met brand
wonden overdekt, dat hij bewusteloos moest
worden weggedragen en 's avonds nog niet
was bijgekomen. Zijn toestand is hopeloos.
Eveneens zware brandwonden kregen zijn
broeder G. Eltink en de arbeiders W. Messing
en Esman, allen uit de gemeente Bergh af
komstig. Zij zijn in het R.K. Ziekenhuis opge
nomen. De 30-jarige L. Masseling uit Terborg
kreeg het gloeiende metaal over zijn hals en
linkerarm en kon, na in het ziekenhuis ver
bonden te zijn, huiswaarts keeren.
Omtrent de oorzaak van het ongeval tast-
men in het duister. Vermoed wordt, dat op
onverklaarbare wijze in de boei een kleine
hoeveelheid water is achtergebleven, die zich
door de groote hitte in stoom heeft omgezet,
waarmede dan de groote spanning is ver
klaard.
Hoe groot de kracht der explosie was, kan
o.a. hieruit blijken, dat een vierkante balk
met een doorsnede van 15 centimeter, als een
lucifer is doorgeknapt. Gelukkig stonden om
den zinkpot zware schermen, die weliswaar
totaal zijn weggeslagen, maar zonder welke
de gevolgen zeer zeker nog veel ernstiger zou
den zijn geweest. Nu nog zijn de zink-
spatten tot in de uiterste hoeken der werk
plaats terug te vinden. Tal van ruiten zijn
gesprongen, en ook ontstond een begin van
brand, welke met snelblusschers werd bedwon
gen.
De burgemeester van Doetinchem was spoe
dig na het ongeval ter plaatse.
Nader wordt gemeld dat de fabriek niet
over een reserve zinkpot beschikt, zoodat de
werkzaamheden in deze afdeeling voorloopt
geen voortgang kunnen hebben.
Classicale indeeling van rijkswegen.
Voorheen werden de rijkswegen, zool
men weet, ingedeeld in 3 klassen, al
naar gelang zij mochten worden beiiH
den door auto's van een bepaalds
breedte en met een bepajiue snelheid
Toen op 1 Nov. 1936 het nieuwe Mo
tor- en Rijwielreglement van kra'cli!
werd, is de oorspronkelijke indeeling
teruggebracht tot een in 2 klassen, na
melijk A- en B-wegen.
Thans heeft de Minister van Water
staat een circulaire het licht doen
zien, aangevende de indeeling van we
gen in de B-klasse, gerangschikt naar
de directies en het district van den
Rijkswaterstaat, waarbinnen ze zijn
gelegen.
DOOR VLUGGE LOSSING VLUGGE REIZES
Records van vlugge lossingen in de Rotter-
damsche haven worden zoo eentonig als zweo
records.
Echter heeft Frans Swarttouw's Havenbe
drijf met de lossing van het Engelsche stoom
schip „Wallsend" een zeer korten tijd ge
maakt.
Dit schip, geladen met 4835 ton kolen, werc
Woensdag te 2.15 uur in behandeling geno
men. Om 5 u. 40 was het werk voltooid. IK
lossing heeft 3 uur en 25 min. geduurd. Per
uur zijn 1500 ton kolen gestort.
Het oponthoud in de haven kan op deze
wijze tot een minimum worden bekort.
De „Wallsend" komt regelmatig naar Rot
terdam met Engelsche kolen, die niet voor
Nederland bestemd zijn, doch Rijn-opwaartJ
worden verladen.
Nieuwe Spoorweg Dienstregeling
WINTERDIENST
BOSKERs BOEKHANDEL
Verwen VADER op 2 October a.s.
De keuken van 't arbeiderskamp te Slootdorp waar thans de studenten
verblijf houden.
Afbeelding van de reclame-plaat, die de bond
van Sigarenwinkeliers liet vervaardigen ter ge
legenheid van den Vaderdag (ontwerp Speyer-Richter)
BINNENLANDSCH NIEUWS.
VIER ARBEIDERS DOOR GLOEIEND ZINK
ZEER ERNSTIG GEWOND.
Toestand van een van hen hopeloos.
Zinkpot uit elkaar geslagen te Doetinchem.
Donderdagmiddag tegen het einde der
werkzaamheden is in de emaillefabriek een
zeer ernstig ongeluk geschied, waarbij eenige
arbeiders gewond werden, van wie vier zeer
ernstig.
Men was reeds den geheelen middag bezig
met het verzinken van boeien voor onze ma
rine, toen te rüjUö vi%r üur, bi| het wacfêj? in
laden van een boei in den zinkpot, deze met
geweld uit elkaar sprong. De stukken van de
boei werden weggeslingerd, maar wat nog er
ger was, het vloeibare zink stroomde en spat
te alle richtingen uit. De zinkpot was geheel
gevuld en bevatte 15.000 kg van deze gloeien
de metaalmassa, bij een temperatuur van
meer dan 500 graden. Op het moment van het
ongeluk bevonden zich zeven arbeiders in deze
fabrieksruimte, waarvan twee kans gezien
hebben, onder beschutting van gereedstaande
en afgewerkte stapels goederen, den uitgang
ongedeerd te bereiken. De anderen werden
door de gloeiende metaalmassa getroffen en
bekwamen zeer ernstige brandwonden. Hun