ONZE FOTO- PAGINA IN HET VERRE OOSTEN. DE STRIJD Het Nederlandsch Wegencongres hield een excursie naar de opening van het tweede gedeelte van den eersten Nederlandschen spec'a'ert auto snelweg, welke te Zoeter meer plaats had. Het walsende' ge stabiliseerde klei voor de fundeer ing van het nog niet openges'e de weggedeelte Mussolini tijdens de groote redevoering, welke hl] Dinsdag te Berlijn ter gelegenheid van zijn officieel bezoek aan Duitschland hield De Hardinxveldsche jeugd was er als de kippen bij om, na de te waterlating van hel 4500 tons m.s. „Bandeirante" van de scheepswerf .De Merwede", de nog aanwezige vetlaag op de vrijgekomen helling als glijbaan te benutten Op het tooneel van den verbitterden Chineesch-Japanschen strijd. Japansche soldaten doorkruisen, met het pistool in aanslag, de straten van Sjanghai Kind met de kinderen. Sir Kingsley Wood. de Engelsche minister van Gezondheid, bracht deze week een bezoek aan verschillende liefdadig heidsinstellingen te Chelsea De aankomst van Mussolini te Berlijn. De Duce in gezelschap van Adolf Hitier en verdere autoriteiten na het verlaten van het station „Heerstrasse" De indoortraining der spelers en reserves van het Nederlandsch elftal als voorbereiding voor de ont moeting tegen Frankrijk is te Rotterdam aangevangen- rr Door allerlei lichaamsoefeningen wordt de body fit gehouden geheele lichaam was met de massa overdekt en door de ontzettend hooge temperatuur brandde alles door de kleeren heen. Toen hulp wérd geboden, bleek dat de 24- jarige H. Eltink uit 'sHeerenberg er het erg ste aan toe was. Hij stond tusschen den muur en den zinkpot en had dus totaal geen gele genheid om zich in veiligheid te stellen. De ongelukkige werd zoowel rechtstreeks getrof fen als door de massa, die via den zolder weer naar beneden stroomde en was zoo met brand wonden overdekt, dat hij bewusteloos moest worden weggedragen en 's avonds nog niet was bijgekomen. Zijn toestand is hopeloos. Eveneens zware brandwonden kregen zijn broeder G. Eltink en de arbeiders W. Messing en Esman, allen uit de gemeente Bergh af komstig. Zij zijn in het R.K. Ziekenhuis opge nomen. De 30-jarige L. Masseling uit Terborg kreeg het gloeiende metaal over zijn hals en linkerarm en kon, na in het ziekenhuis ver bonden te zijn, huiswaarts keeren. Omtrent de oorzaak van het ongeval tast- men in het duister. Vermoed wordt, dat op onverklaarbare wijze in de boei een kleine hoeveelheid water is achtergebleven, die zich door de groote hitte in stoom heeft omgezet, waarmede dan de groote spanning is ver klaard. Hoe groot de kracht der explosie was, kan o.a. hieruit blijken, dat een vierkante balk met een doorsnede van 15 centimeter, als een lucifer is doorgeknapt. Gelukkig stonden om den zinkpot zware schermen, die weliswaar totaal zijn weggeslagen, maar zonder welke de gevolgen zeer zeker nog veel ernstiger zou den zijn geweest. Nu nog zijn de zink- spatten tot in de uiterste hoeken der werk plaats terug te vinden. Tal van ruiten zijn gesprongen, en ook ontstond een begin van brand, welke met snelblusschers werd bedwon gen. De burgemeester van Doetinchem was spoe dig na het ongeval ter plaatse. Nader wordt gemeld dat de fabriek niet over een reserve zinkpot beschikt, zoodat de werkzaamheden in deze afdeeling voorloopt geen voortgang kunnen hebben. Classicale indeeling van rijkswegen. Voorheen werden de rijkswegen, zool men weet, ingedeeld in 3 klassen, al naar gelang zij mochten worden beiiH den door auto's van een bepaalds breedte en met een bepajiue snelheid Toen op 1 Nov. 1936 het nieuwe Mo tor- en Rijwielreglement van kra'cli! werd, is de oorspronkelijke indeeling teruggebracht tot een in 2 klassen, na melijk A- en B-wegen. Thans heeft de Minister van Water staat een circulaire het licht doen zien, aangevende de indeeling van we gen in de B-klasse, gerangschikt naar de directies en het district van den Rijkswaterstaat, waarbinnen ze zijn gelegen. DOOR VLUGGE LOSSING VLUGGE REIZES Records van vlugge lossingen in de Rotter- damsche haven worden zoo eentonig als zweo records. Echter heeft Frans Swarttouw's Havenbe drijf met de lossing van het Engelsche stoom schip „Wallsend" een zeer korten tijd ge maakt. Dit schip, geladen met 4835 ton kolen, werc Woensdag te 2.15 uur in behandeling geno men. Om 5 u. 40 was het werk voltooid. IK lossing heeft 3 uur en 25 min. geduurd. Per uur zijn 1500 ton kolen gestort. Het oponthoud in de haven kan op deze wijze tot een minimum worden bekort. De „Wallsend" komt regelmatig naar Rot terdam met Engelsche kolen, die niet voor Nederland bestemd zijn, doch Rijn-opwaartJ worden verladen. Nieuwe Spoorweg Dienstregeling WINTERDIENST BOSKERs BOEKHANDEL Verwen VADER op 2 October a.s. De keuken van 't arbeiderskamp te Slootdorp waar thans de studenten verblijf houden. Afbeelding van de reclame-plaat, die de bond van Sigarenwinkeliers liet vervaardigen ter ge legenheid van den Vaderdag (ontwerp Speyer-Richter) BINNENLANDSCH NIEUWS. VIER ARBEIDERS DOOR GLOEIEND ZINK ZEER ERNSTIG GEWOND. Toestand van een van hen hopeloos. Zinkpot uit elkaar geslagen te Doetinchem. Donderdagmiddag tegen het einde der werkzaamheden is in de emaillefabriek een zeer ernstig ongeluk geschied, waarbij eenige arbeiders gewond werden, van wie vier zeer ernstig. Men was reeds den geheelen middag bezig met het verzinken van boeien voor onze ma rine, toen te rüjUö vi%r üur, bi| het wacfêj? in laden van een boei in den zinkpot, deze met geweld uit elkaar sprong. De stukken van de boei werden weggeslingerd, maar wat nog er ger was, het vloeibare zink stroomde en spat te alle richtingen uit. De zinkpot was geheel gevuld en bevatte 15.000 kg van deze gloeien de metaalmassa, bij een temperatuur van meer dan 500 graden. Op het moment van het ongeluk bevonden zich zeven arbeiders in deze fabrieksruimte, waarvan twee kans gezien hebben, onder beschutting van gereedstaande en afgewerkte stapels goederen, den uitgang ongedeerd te bereiken. De anderen werden door de gloeiende metaalmassa getroffen en bekwamen zeer ernstige brandwonden. Hun

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1937 | | pagina 6