Nieuwe Boeken dit «i loodi) hebben Mmecnigii Middenstandsontwikkeling Oproep van Cursisten Onze Premie-Uitgave IK - GIJ - WISTEN GOD DE ZIN VAN 3» LEVEN IN DEZE TIJD VOOR JONGE MOEDERS. BOSKER'S BOEKHANDEL INSTITUUT VOOR AFD. WIERINGEN. GEMEENTE W1ERINGEN. De Federatie voor Beroepsvervoer benoorden het IJ. Zaterdagavond j.1. had het bestuur van bovengenoemde Federatie alle belanghebben den op het gebied van beroepsvervoer uit deze gemeente en uit den omtrek ter verga dering bijeengeroepen in café Centraal te Hippolytushoef ter bespreking van de a.s. COÖRDINATIE. VAN HET VERVOER. Aan deze oproep had een aantal expedi teurs te Wieringen gevolg gegeven, echter die uit den omtrek schitterden door afwezigheid. (Wellicht was de Schager kermis hieraan niet vreemd.) De Voorzitter, de heer N. Kaan, sprak een woord van welkom tot de aanwezigen, inzon derheid tot de inleiders de heer C. Kaan van Amsterdam en de heer Schuurman van Alk maar en het bestuur van de Middenstands- vereeniging Wieringen. Spr. zegt, dat het de bedoeling dezer ver gadering is de beroepsvervoerders op de hoog te-.te stellen wat de coördinatie beteekent, die binnenkort op het vrachtbedrijf zal wor den gelegd. Immers, daar dreigt nog het gevaar, dat het „eigen vervoer" vrij zal blijven, en dus de grootbedrijven met hun eigen expeditie-ma teriaal niet alleen een handicap zullen zijn voor den beroepsvervoerder, maar ook voor den Middenstand. Toen indertijd de wet op de evenredige vrachtverdeeling in het leven werd geroepen, werd de vrachtvaart gebonden aan tarieven, doch de spoorwegen en vrachtauto's werden vrijgelaten die stonden daar los van en on eerlijke concurrentie bleef niet achterwege. En indien de minister nu de coördinatie door zet en 't eigen vervoer niet aan banden legt, kan hij beter alles loslaten, aldus spr. Daar om is 't zaak ons bij de organisatie aan te sluiten, om sterk te staan en met klem te strijden voor 't recht dat ook 't eigen vervoer aan banden wordt gelegd. Spr. geeft thans het woord aan den Heer C. Kaan Pz. Deze schetst de concurrentiestrijd die steeds tusschen de spoorwegen en het particuliere vervoerbedrijf heeft bestaan. Het verschil is, dat de spoorwegtekorten door de gemeen schap moeten worden opgebracht en de par ticulieren voor zich zelf moeten zorgen, ja zelfs moeten meehelpen tot dekking van het spoorwegtekort. Was 't niet 't rapport Weiter in 1932, die daaromtrent de verhooging der Wegenbelasting voorstelde Natuurlijk zaten de particuliere vervoerbe drijven niet stil en het waren de organisaties de B. B. N. en later ook de B. E. T. O., die de strijd aanbonden. Er kwam een commissie van onderzoek de Vries, die echter zeer geheimzinnig werkte en waarvan nooit een rapport is verschenen. Inmiddels zetten de Spoorwegen de con currentie nog sterker door en in 1936 kwam in de Geldersche Achterhoek een z.g. streek plan, waardoor de particuliere beurt- en bo dediensten geheel zouden worden uitgescha keld. Doch minister Lith de Jeude heeft toen toch dit zaakje stop gezet, want dat ging te ver. Toen kwam de commissie ten Hope, die stapels tarieven heeft gemaakt, doch na bijna anderhalf jaar werken verder geen uitweg wist dan tariefnormen na te laten. De commissie Grosheide heeft toen de Commissie Ten Hope opgeslokt en heeft dan nu een tarievenrapport samengesteld. Een petitionement aan den minister van 19 organisaties in 1936, 't welk inhield, dat het particulier vervoer in de maatschappe lijke orde moet blijven, kreeg geen gehoor, als niet één groote organisatie die belangen bij den minister kon verdedigen. Toen ontsproot de T. O. P.-organisatie en deze "en de B.B.N. hebben elkaar uiteindelijk gevonden. De C.O.B. is een onderdeel van de B.B.N. en elke organisatie in het vervoerbe drijf kan zich bij de C.O.B. aansluitenniet dat deze spr.'s volle symphatie heeft, doch er is tot heden nog geen betere wegdaar naast kan echter een landelijke federatie zeilzaam werk verrichten. In het bestuur van de B.B.N. zitten echter 4 beroepsvervoerders en de rest advocaten en spr. wil een zuivere vakbond propageeren. En 'n sterke vakbond is noodig, om te trach ten als de coördinatie er moet komen, dat deze goed zal zijn. Als de eigen vervoerder wordt vrijgelaten en kan doen wat hij wil, dan wordt 't 'n fiasco. Wel zegt de Minister toe, dat als uitwas sen in het eigen vervoer komen, hij dan maatregelen zal nemen, doch dit is niet ge noeg. Spr. wekt ten slotte iedere vervoerder op tot de organisatie toe te treden. De Heer Schuurman van Alkmaar thans het woord verkrijgend zegt, dat hij wil aanvullen, wat de heer Kaan reeds in ruime trekken over organisatie en coördinatie heeft uiteengezet. Het is een feit, dat de spoorweg, die vol gend jaar 100 jaar bestaat tot groote versnip pering in het vrachtvervoer heeft geleid. Daar kwam in den laatsten tijd nog bij dat ieder roeping schijnt te gevoelen zich als, vervoerder op te werpen. Het autovrachtvervoer transport is aller ellendigst georganiseerd en een beroep zich aan te sluiten had bij velen tot dusver een pover resultaatde hoofdoorzaak is „on kunde." Men spreekt steeds over „trein-tekorten", maar als men 't gezamenlijke tekort kon be rekenen van de particuliere vrachtdiensten (afschrijvings drijvend materiaal enz.) dan zijn we misschien niet ver van 't spoorwegte kort af. Het auto-vrachtvervoer is ziek, er wordt beneden kostprijs gewerkt. Voor een karig loon van soms f 13 tot f 15 wordt dag en nacht gewerkt om de boel op gang te hou den. De hoofdoorzaak is onvoldoende voor lichting en onderlinge felle concurrentie strijd. Bijna niemand is lid van den Middenstand en onze taak is ze wakker te maken en dat ze zich tijdig aaneensluiten. Immmers, straks moet men aan zekere ei- schen voldoen om het bedrijf te kunnen lei den en spr. doet een beroep op het bestuur van den Middenstand, dat de vrachtvervoer ders de oogen worden geopend, dat zij 't Middenstands Instituut bezoeken en voor lichting krijgen. En dan is er de Federatie voor beroepsver voer, die hun belangen wil dienen. Spr. eindigt met de hoop uit te spreken, dat er straks potlooden te kort zulen zijn om ae leden in te schrijven. In de pauze licht de Voorz. nog toe, dat de Minister de toezegging heeft gedaan het „eigen vervoer" te willen registreeren en het vervoer van derden te verbieden, doch,' aldus spr. het is onze plicht overal en altijd1 het verbod van „eigen vervoer" er bij den' Minister door trachten te krijgen. Na de pauze stelt de heer C. J. Bosker de vraag of het plan is een afd. van de federatie te Wieringen te stichten, omdat zijn inziens het regelen van plaatselijke tarieven toch de voorkeur verdient, en ten 2e hoe of de Mid denstanders tegenover 't „eigen vervoer" staan, als hun wordt gezegd, dat zij de goe deren ook per andere gelegenheid kunnen krijgen, doch dan zelf de vracht moeten be talen. Tevens mag spr. den heer Schuurman ver zekeren, dat hier reeds vrachtvervoerders 't Middenstandsdiploma hebben behaald spr. hoopt, dat meerderen de a.s. cursus weer zullen volgen. De heer C. Kaan antwoordt, dat de tarie ven districtsgewijs en plaatselijk worden vast gesteld en het de bedoeling is hier een orga nisatie afd. te stichten. Wat de 2e vraag aangaathet is spr. be kend, dat sommigen van 't „eigen vervoer' zeggen, dan komt de vracht er boven, doch zij zullen hun vervoermateriaal en chauf feurs toch ook moeten onderhouden en beta len, en dat in hun prijzen calculeeren. De heer Asjes vraagt, als vrije vervoerders een retourvracht meenemen, of dan dit re tourtarief lager mag worden berekend. De heer C. Kaan antwoordt, dat deze even hoog moeten blijven dus daar mag niet op gespeculeerd worden. De heer Schuurman licht nog toe dat bij de coördinatiewet een ondernemer ook erkend moet zijn, dus ieder 't bedrijf zoo maar niet mag uitoefenen. De heer J. Verfaille zou nog eens een ver gadering willen hebben, want de helft van de vervoerders weet nog niet hoe het er bij staat. Voorz. zegt, dat het federatiebestuur niet telkens kan komen voor een herhaling, en dat de pers het hier verhandelde ter kennis van de vrachtvervoerders brengt. Ieder kan 't dus in de krant lezen en dient z'n belang om aan te sluiten te begrijpen. De heer D. Doves zegt reeds lid van drie vereenigingen te zijn, ook van een Heldersche organisatie. Voorz. Ik ben blij, dat ik 't hoor. We heb ben reeds driemaal geschreven om contact te zoeken, doch nimmer antwoord gehad. Wie is er in 't bestuur. Doves Hier op Wieringen de heer Jb. Ka le veld. De heer C. Kaafi wijst nog op de sterke Friesche organisatiewellicht is 't van be lang hiermede connectie te zoeken. De heer Romunde van Alkmaar, secretaris der Federatie geeft een uiteenzetting over 't lidmaatschap, enz. Nogmaals pleiten de heeren Kroon van Heiloo en Schuurman voor spoedige toetre ding als lid, want de tijd dringt om sterk te staan en de toestanden in 't vervoer verbe terd te krijgen. Dan dankt voorzitter voor de belangstel ling en aangename besprekingen, de sprekers voor hun uitnemende toelichting en sluit de vergadering. Gezien de belangrijkheid, die op deze ver gadering naar voren werd gebracht, dat de vrachtvoeders zich aansluiten, willen wij ten slotte naar voren brengen, dat alle vervoer ders hier en uit den omtrek hun eigen be lang moeten begrijpen en tot de Federatie toetreden. Zoo kunnen er plaatselijke af dee lingen worden gevormd waarin de belangen kunnen worden besproken en behartigd. Juist met het oog op de coördinatie, is het noodig dat men zich zoo spoedig mogelijk als lid opgeeft. BUITENLANDSCH NIEUWS. „FRANKRIJK EN DUITSCHLAND OP ELKAAR AANGEWEZEN Ter gelegenheid van het Internatio nale Uitgevers-congres heeft de Duitsch-Fransche Vereeniging een re ceptie gehouden, waaraan ook de Fransche ambassadeur Francois Pon- cet heeft deelgenomen. Deze zeide in een rede, dat de twee volken op el kan der zijn aangewezen, dat Frankrijk niet zonder Duitschland en Duitsch- land niet zonder Frankrijk een cultu reel leven kan leiden. Nederlanders in Italië beroofd. Hotelratten slaan hun slag. Naar wordt medegedeeld is dezer dagen een aantal Nederlanders, dat in een der groote hotels aan het Garda meer logeerde, het slachtoffer gewor den van een bende hoteldieven. Deze bleken er in geslaagd te z'jo hetzij gedurende den nacht hetzij ge- tijdens de tijdelijke afwezigheid dei- gasten, de kamers binnen te dringen en zich van een groot aantal voorwer pen van waarde meester te maken. Eén der bestolenen vertelde, dat hem zijn paspoort, zijn reischécques en ver scheidene andere papieren en docu menten waren ontstolen, tengevolge waarvan hij uiteraard ten zeerste was gedupeerd. De getroffenen klaagden over de ge ringe medewerking, welke zij van de zijde der Italiaansche autoriteiten bij het opsporen der daders hadden on dervonden. Behalve Nederlanders zijn ook eeni- ge Belgen en Engelschen het slacht offer geworden van de bende, die tal van kamers bezocht en met een ge schooldheid is te werk gegaan,, welke op internationale ervaring wees en., tot waarschuwing moge strekken van toeristen in het thans aangevangen rleisseizoen. door PROF. HANSELMANN. door PROF. HESSEN. De opvoeding van Zuigeling en Kleuters door Dr. LANGEVELD. IN PRACHTBAND SLECHTS f 2.75. HIPPOLYTUSHOEF MIDDENMEER. PUNTDICHTEN HAAGSCHE POST. KARIMATA, OF PIET HEIN De „Lutine" heelt Spaansche matten aan boord Als 't bergen lang mocht duren, Zou bet wellicht bet wijste zijn De „Piet Hein" erheen te sturen COÖPERATIEVE BOERENLEENBANK TE WIERINGEN. Het kantoor te H.-hoef is open ALLE WERKDAGEN 's morgens van 8.3011.30 uur; 's middags van 24 uur Maandags en Vrijdags middags niet. TE DEN OEVER in perceel J. Tijsen Mz., Havenstraat). 1s Maandags en 's Vrijdags namiddags van 24 uur. des DE RENTEVOET. Voor SPAARGELDEN tot en met een bedrag van f 5000 van één inlegger (echtgenooten worden als één beschouwd) van leden 2.75% 'sjaars; van nietleden 2.65% 'sjaars; boven de f 5000 tot f 10.000 2% 's jaars boven f 10.000 tot f 20.000 1% 's jaars. Voor VOORSCHOTTEN (Hypotheek) 3.75% 's jaars voor VOOR SCHOTTEN (Borgtocht) 4% 'sjaars Voor DEBETRENTE rek. cour. 4% 's jaars voor CREDIETRENTE in Rek. Cour. 2.65%, tot f 5000 boven f 5000 tot f 10.000 2% 's jaars boven f 10.000 tot f 20.000 1% 'sjaars. 3PAARBUSJES VERKRIJGBAAR. LOKETTEN TE HUUR. Wordt lid van uw plaatselijke instelling. KAPITAAL en RESERVES f 61.500.000. GEEFT AF 3 '/2 PANDBRIEVEN der 's-Gravenhaagsche Hypotheekbank, koers 100 1/4. Inlichtingen bij KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF. Tel. No. 15. Ingevolge de Vestigingswet voor het MIDDENSTANDSDIPLOMA le. van middenstanders boven 25 jaar voor een te volgen éénjarige SPOEDCURSUS 2e. VOOR DE 2e KLAS der 3-jarige Cursus 3e. voor jongere aanstaande middenstanders (jongens en meisjes boven 14 tot 25 jaar) die met een 3-jarige cursus-examen voor het middenstandsdiploma kunnen doen. Aangifte bij ondergeteekenden CORN. J. BOSKER, Voorz. C. DUIJNKER Az. Secr. Voor de lezers van ons blad stellen wij in verband met het a.s. veertig-jarig regeerings- jubileum van H. M. de Koningin één in Augustus verschijnend boekwerk beschikbaar, dat als een kostbaar familie-eigendom in elk Nederlandsch gezin bewaard zal blijven. Dit Koninginne-boek van 96 pagina's formaat 24 bij 34 c.M., 300 foto's inhoudende en prach tig uitgevoerd, stellen wij voor onze lezers beschikbaar voor slechts 75 cent. Het aantal oplage is beperkt en zij die dit prachtwerk willen bezitten gelieve daar thans reeds kennis van te geven aan onze Bureaux. DE REDACTIE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1938 | | pagina 4