Nieuwe Boeken
dit «i loodi) hebben
Mmecnigii
Middenstandsontwikkeling
Oproep van Cursisten
Onze Premie-Uitgave
IK - GIJ - WISTEN GOD
DE ZIN VAN 3» LEVEN IN DEZE TIJD
VOOR JONGE MOEDERS.
BOSKER'S BOEKHANDEL
INSTITUUT VOOR
AFD. WIERINGEN.
GEMEENTE W1ERINGEN.
De Federatie voor Beroepsvervoer
benoorden het IJ.
Zaterdagavond j.1. had het bestuur van
bovengenoemde Federatie alle belanghebben
den op het gebied van beroepsvervoer uit
deze gemeente en uit den omtrek ter verga
dering bijeengeroepen in café Centraal te
Hippolytushoef ter bespreking van de a.s.
COÖRDINATIE.
VAN HET VERVOER.
Aan deze oproep had een aantal expedi
teurs te Wieringen gevolg gegeven, echter die
uit den omtrek schitterden door afwezigheid.
(Wellicht was de Schager kermis hieraan niet
vreemd.)
De Voorzitter, de heer N. Kaan, sprak een
woord van welkom tot de aanwezigen, inzon
derheid tot de inleiders de heer C. Kaan van
Amsterdam en de heer Schuurman van Alk
maar en het bestuur van de Middenstands-
vereeniging Wieringen.
Spr. zegt, dat het de bedoeling dezer ver
gadering is de beroepsvervoerders op de hoog
te-.te stellen wat de coördinatie beteekent,
die binnenkort op het vrachtbedrijf zal wor
den gelegd.
Immers, daar dreigt nog het gevaar, dat
het „eigen vervoer" vrij zal blijven, en dus de
grootbedrijven met hun eigen expeditie-ma
teriaal niet alleen een handicap zullen zijn
voor den beroepsvervoerder, maar ook voor
den Middenstand.
Toen indertijd de wet op de evenredige
vrachtverdeeling in het leven werd geroepen,
werd de vrachtvaart gebonden aan tarieven,
doch de spoorwegen en vrachtauto's werden
vrijgelaten die stonden daar los van en on
eerlijke concurrentie bleef niet achterwege.
En indien de minister nu de coördinatie door
zet en 't eigen vervoer niet aan banden legt,
kan hij beter alles loslaten, aldus spr. Daar
om is 't zaak ons bij de organisatie aan te
sluiten, om sterk te staan en met klem te
strijden voor 't recht dat ook 't eigen vervoer
aan banden wordt gelegd.
Spr. geeft thans het woord aan den Heer
C. Kaan Pz.
Deze schetst de concurrentiestrijd die steeds
tusschen de spoorwegen en het particuliere
vervoerbedrijf heeft bestaan. Het verschil is,
dat de spoorwegtekorten door de gemeen
schap moeten worden opgebracht en de par
ticulieren voor zich zelf moeten zorgen, ja
zelfs moeten meehelpen tot dekking van het
spoorwegtekort. Was 't niet 't rapport Weiter
in 1932, die daaromtrent de verhooging der
Wegenbelasting voorstelde
Natuurlijk zaten de particuliere vervoerbe
drijven niet stil en het waren de organisaties
de B. B. N. en later ook de B. E. T. O., die de
strijd aanbonden.
Er kwam een commissie van onderzoek de
Vries, die echter zeer geheimzinnig werkte en
waarvan nooit een rapport is verschenen.
Inmiddels zetten de Spoorwegen de con
currentie nog sterker door en in 1936 kwam
in de Geldersche Achterhoek een z.g. streek
plan, waardoor de particuliere beurt- en bo
dediensten geheel zouden worden uitgescha
keld. Doch minister Lith de Jeude heeft toen
toch dit zaakje stop gezet, want dat ging te
ver.
Toen kwam de commissie ten Hope, die
stapels tarieven heeft gemaakt, doch na bijna
anderhalf jaar werken verder geen uitweg
wist dan tariefnormen na te laten.
De commissie Grosheide heeft toen de
Commissie Ten Hope opgeslokt en heeft dan
nu een tarievenrapport samengesteld.
Een petitionement aan den minister van
19 organisaties in 1936, 't welk inhield, dat
het particulier vervoer in de maatschappe
lijke orde moet blijven, kreeg geen gehoor,
als niet één groote organisatie die belangen
bij den minister kon verdedigen.
Toen ontsproot de T. O. P.-organisatie en
deze "en de B.B.N. hebben elkaar uiteindelijk
gevonden. De C.O.B. is een onderdeel van de
B.B.N. en elke organisatie in het vervoerbe
drijf kan zich bij de C.O.B. aansluitenniet
dat deze spr.'s volle symphatie heeft, doch
er is tot heden nog geen betere wegdaar
naast kan echter een landelijke federatie
zeilzaam werk verrichten.
In het bestuur van de B.B.N. zitten echter
4 beroepsvervoerders en de rest advocaten en
spr. wil een zuivere vakbond propageeren.
En 'n sterke vakbond is noodig, om te trach
ten als de coördinatie er moet komen, dat
deze goed zal zijn. Als de eigen vervoerder
wordt vrijgelaten en kan doen wat hij wil,
dan wordt 't 'n fiasco.
Wel zegt de Minister toe, dat als uitwas
sen in het eigen vervoer komen, hij dan
maatregelen zal nemen, doch dit is niet ge
noeg.
Spr. wekt ten slotte iedere vervoerder op
tot de organisatie toe te treden.
De Heer Schuurman van Alkmaar
thans het woord verkrijgend zegt, dat hij wil
aanvullen, wat de heer Kaan reeds in ruime
trekken over organisatie en coördinatie heeft
uiteengezet.
Het is een feit, dat de spoorweg, die vol
gend jaar 100 jaar bestaat tot groote versnip
pering in het vrachtvervoer heeft geleid.
Daar kwam in den laatsten tijd nog bij dat
ieder roeping schijnt te gevoelen zich als,
vervoerder op te werpen.
Het autovrachtvervoer transport is aller
ellendigst georganiseerd en een beroep zich
aan te sluiten had bij velen tot dusver een
pover resultaatde hoofdoorzaak is „on
kunde."
Men spreekt steeds over „trein-tekorten",
maar als men 't gezamenlijke tekort kon be
rekenen van de particuliere vrachtdiensten
(afschrijvings drijvend materiaal enz.) dan
zijn we misschien niet ver van 't spoorwegte
kort af. Het auto-vrachtvervoer is ziek, er
wordt beneden kostprijs gewerkt. Voor een
karig loon van soms f 13 tot f 15 wordt dag
en nacht gewerkt om de boel op gang te hou
den. De hoofdoorzaak is onvoldoende voor
lichting en onderlinge felle concurrentie
strijd.
Bijna niemand is lid van den Middenstand
en onze taak is ze wakker te maken en dat
ze zich tijdig aaneensluiten.
Immmers, straks moet men aan zekere ei-
schen voldoen om het bedrijf te kunnen lei
den en spr. doet een beroep op het bestuur
van den Middenstand, dat de vrachtvervoer
ders de oogen worden geopend, dat zij 't
Middenstands Instituut bezoeken en voor
lichting krijgen.
En dan is er de Federatie voor beroepsver
voer, die hun belangen wil dienen.
Spr. eindigt met de hoop uit te spreken,
dat er straks potlooden te kort zulen zijn om
ae leden in te schrijven.
In de pauze licht de Voorz. nog toe, dat de
Minister de toezegging heeft gedaan het
„eigen vervoer" te willen registreeren en
het vervoer van derden te verbieden, doch,'
aldus spr. het is onze plicht overal en altijd1
het verbod van „eigen vervoer" er bij den'
Minister door trachten te krijgen.
Na de pauze stelt de heer C. J. Bosker de
vraag of het plan is een afd. van de federatie
te Wieringen te stichten, omdat zijn inziens
het regelen van plaatselijke tarieven toch de
voorkeur verdient, en ten 2e hoe of de Mid
denstanders tegenover 't „eigen vervoer"
staan, als hun wordt gezegd, dat zij de goe
deren ook per andere gelegenheid kunnen
krijgen, doch dan zelf de vracht moeten be
talen.
Tevens mag spr. den heer Schuurman ver
zekeren, dat hier reeds vrachtvervoerders
't Middenstandsdiploma hebben behaald
spr. hoopt, dat meerderen de a.s. cursus weer
zullen volgen.
De heer C. Kaan antwoordt, dat de tarie
ven districtsgewijs en plaatselijk worden vast
gesteld en het de bedoeling is hier een orga
nisatie afd. te stichten.
Wat de 2e vraag aangaathet is spr. be
kend, dat sommigen van 't „eigen vervoer'
zeggen, dan komt de vracht er boven, doch
zij zullen hun vervoermateriaal en chauf
feurs toch ook moeten onderhouden en beta
len, en dat in hun prijzen calculeeren.
De heer Asjes vraagt, als vrije vervoerders
een retourvracht meenemen, of dan dit re
tourtarief lager mag worden berekend.
De heer C. Kaan antwoordt, dat deze even
hoog moeten blijven dus daar mag niet op
gespeculeerd worden.
De heer Schuurman licht nog toe dat bij de
coördinatiewet een ondernemer ook erkend
moet zijn, dus ieder 't bedrijf zoo maar niet
mag uitoefenen.
De heer J. Verfaille zou nog eens een ver
gadering willen hebben, want de helft van de
vervoerders weet nog niet hoe het er bij staat.
Voorz. zegt, dat het federatiebestuur niet
telkens kan komen voor een herhaling, en
dat de pers het hier verhandelde ter kennis
van de vrachtvervoerders brengt. Ieder kan 't
dus in de krant lezen en dient z'n belang om
aan te sluiten te begrijpen.
De heer D. Doves zegt reeds lid van drie
vereenigingen te zijn, ook van een Heldersche
organisatie.
Voorz. Ik ben blij, dat ik 't hoor. We heb
ben reeds driemaal geschreven om contact
te zoeken, doch nimmer antwoord gehad.
Wie is er in 't bestuur.
Doves Hier op Wieringen de heer Jb. Ka
le veld.
De heer C. Kaafi wijst nog op de sterke
Friesche organisatiewellicht is 't van be
lang hiermede connectie te zoeken.
De heer Romunde van Alkmaar, secretaris
der Federatie geeft een uiteenzetting over 't
lidmaatschap, enz.
Nogmaals pleiten de heeren Kroon van
Heiloo en Schuurman voor spoedige toetre
ding als lid, want de tijd dringt om sterk te
staan en de toestanden in 't vervoer verbe
terd te krijgen.
Dan dankt voorzitter voor de belangstel
ling en aangename besprekingen, de sprekers
voor hun uitnemende toelichting en sluit de
vergadering.
Gezien de belangrijkheid, die op deze ver
gadering naar voren werd gebracht, dat de
vrachtvoeders zich aansluiten, willen wij ten
slotte naar voren brengen, dat alle vervoer
ders hier en uit den omtrek hun eigen be
lang moeten begrijpen en tot de Federatie
toetreden. Zoo kunnen er plaatselijke af dee
lingen worden gevormd waarin de belangen
kunnen worden besproken en behartigd.
Juist met het oog op de coördinatie, is het
noodig dat men zich zoo spoedig mogelijk als
lid opgeeft.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
„FRANKRIJK EN DUITSCHLAND OP
ELKAAR AANGEWEZEN
Ter gelegenheid van het Internatio
nale Uitgevers-congres heeft de
Duitsch-Fransche Vereeniging een re
ceptie gehouden, waaraan ook de
Fransche ambassadeur Francois Pon-
cet heeft deelgenomen. Deze zeide in
een rede, dat de twee volken op el kan
der zijn aangewezen, dat Frankrijk
niet zonder Duitschland en Duitsch-
land niet zonder Frankrijk een cultu
reel leven kan leiden.
Nederlanders in Italië beroofd.
Hotelratten slaan hun slag.
Naar wordt medegedeeld is dezer
dagen een aantal Nederlanders, dat
in een der groote hotels aan het Garda
meer logeerde, het slachtoffer gewor
den van een bende hoteldieven.
Deze bleken er in geslaagd te z'jo
hetzij gedurende den nacht hetzij ge-
tijdens de tijdelijke afwezigheid dei-
gasten, de kamers binnen te dringen
en zich van een groot aantal voorwer
pen van waarde meester te maken.
Eén der bestolenen vertelde, dat hem
zijn paspoort, zijn reischécques en ver
scheidene andere papieren en docu
menten waren ontstolen, tengevolge
waarvan hij uiteraard ten zeerste was
gedupeerd.
De getroffenen klaagden over de ge
ringe medewerking, welke zij van de
zijde der Italiaansche autoriteiten bij
het opsporen der daders hadden on
dervonden.
Behalve Nederlanders zijn ook eeni-
ge Belgen en Engelschen het slacht
offer geworden van de bende, die tal
van kamers bezocht en met een ge
schooldheid is te werk gegaan,, welke
op internationale ervaring wees en.,
tot waarschuwing moge strekken van
toeristen in het thans aangevangen
rleisseizoen.
door PROF. HANSELMANN.
door PROF. HESSEN.
De opvoeding van Zuigeling en Kleuters
door Dr. LANGEVELD.
IN PRACHTBAND SLECHTS f 2.75.
HIPPOLYTUSHOEF MIDDENMEER.
PUNTDICHTEN HAAGSCHE POST.
KARIMATA, OF PIET HEIN
De „Lutine" heelt Spaansche matten
aan boord
Als 't bergen lang mocht duren,
Zou bet wellicht bet wijste zijn
De „Piet Hein" erheen te sturen
COÖPERATIEVE BOERENLEENBANK
TE WIERINGEN.
Het kantoor te H.-hoef is open ALLE WERKDAGEN
's morgens van 8.3011.30 uur;
's middags van 24 uur
Maandags en Vrijdags middags niet.
TE DEN OEVER in perceel J. Tijsen Mz., Havenstraat).
1s Maandags en 's Vrijdags
namiddags van 24 uur.
des
DE RENTEVOET.
Voor SPAARGELDEN tot en met een bedrag van f 5000 van één
inlegger (echtgenooten worden als één beschouwd) van leden 2.75%
'sjaars; van nietleden 2.65% 'sjaars; boven de f 5000 tot f 10.000
2% 's jaars boven f 10.000 tot f 20.000 1% 's jaars.
Voor VOORSCHOTTEN (Hypotheek) 3.75% 's jaars voor VOOR
SCHOTTEN (Borgtocht) 4% 'sjaars
Voor DEBETRENTE rek. cour. 4% 's jaars voor CREDIETRENTE
in Rek. Cour. 2.65%, tot f 5000 boven f 5000 tot f 10.000 2% 's jaars
boven f 10.000 tot f 20.000 1% 'sjaars.
3PAARBUSJES VERKRIJGBAAR. LOKETTEN TE HUUR.
Wordt lid van uw plaatselijke instelling.
KAPITAAL en RESERVES f 61.500.000.
GEEFT AF 3 '/2 PANDBRIEVEN
der 's-Gravenhaagsche Hypotheekbank,
koers 100 1/4.
Inlichtingen bij KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF.
Tel. No. 15.
Ingevolge de Vestigingswet
voor het MIDDENSTANDSDIPLOMA
le. van middenstanders boven 25 jaar voor een te volgen éénjarige
SPOEDCURSUS
2e. VOOR DE 2e KLAS der 3-jarige Cursus
3e. voor jongere aanstaande middenstanders (jongens en meisjes
boven 14 tot 25 jaar) die met een 3-jarige cursus-examen voor
het middenstandsdiploma kunnen doen.
Aangifte bij ondergeteekenden
CORN. J. BOSKER, Voorz.
C. DUIJNKER Az. Secr.
Voor de lezers van ons blad stellen wij in verband met het a.s. veertig-jarig regeerings-
jubileum van H. M. de Koningin één in Augustus verschijnend boekwerk beschikbaar, dat als
een kostbaar familie-eigendom in elk Nederlandsch gezin bewaard zal blijven.
Dit Koninginne-boek van 96 pagina's formaat 24 bij 34 c.M., 300 foto's inhoudende en prach
tig uitgevoerd, stellen wij voor onze lezers beschikbaar voor slechts 75 cent.
Het aantal oplage is beperkt en zij die dit prachtwerk willen bezitten gelieve daar thans
reeds kennis van te geven aan onze Bureaux. DE REDACTIE.