34,75 Aardappelbaklten Gaas-
bakkensn alle soorten Kisten
Mannen met hoofden vol zorgen
HET COUPONHUIS
CONSULTATIE - BUREAU
WITTE KRUIS WIERINGEN.
Fa. ANT. HUIBERTS. BREEZAND Tel. 44.
WOENSDAGS OP DE BEURS TE MIDDENMEER.
voor
Damesstorren
keizerstr. jte
ALB. FOKSTER BEWONDERAAR
In den vorigen zomer vertoefde Europa's
jongste staatshoofd gedurende een
in ons land. Belangstelling
voor het Friesclie vee en de
Zuiderzeewerken.
ZIJN GASTHEER AAN HET WOORD.
Het Handelsblad schrijft
Albert Forster, die eenige etmalen geleden
in de rij der Europeesche staatshoofden is
getreden, is een groot bewonderaar van Ne
derland. Dat is wel zeer duidelijk gebleken,
toen hij in den zomer van 1938 gedurende on
geveer een week hier te lande heeft doorge
bracht. Het is nog niet langer dan ruim een
jaar geleden, dat de heerscher over den Vrij
staat, die thans in het brandpunt der Euro
peesche gebeurtenissen staat, hier rondreis
de zonder dat de Nederlandders iets hebben
bespeurd van de aanwezigheid van den toen
nog vrij onbekenden gouwleider van Dantzig.
„Ja, dat was een merkwaardig geval", ver
telde ons kapitein W. H. Mellema vanavond,
toen wij tegenover hem zaten in zijn villa te
Bussum „ik woonde toen nog in Santpoort.
Natuurlijk heb ik van die gelegenheid gebruik
gemaakt om den bezoekers de voornaamste
monumenten van Neerlands grootschheid te
toonen. En achteraf is gebleken, dat de au
totochten, die wij in die dagen hebben ge
maakt, niet alleen zeer in den smaak zijn
gevallen, maar bovendien een groote bewon
dering voor ons land hebben opgewekt bij
den heer en mevrouw Forster."
De heer Mellema haalde herinneringen op
aan die dagen, die nu voor hem zulk een bij
zondere beteekenis hadden gekregen. Dat de
heer Forster juist te zijnen huize terecht
kwam, vindt zijn verklaring in de omstandig
heid, dat de heer Mellema vele vrienden en
relaties heeft te Dantzig, welke stad sedert
eeuwen goede scheepvaart- en handelsrela
ties met Nederland onderhoudto.a. treedt
hij op als vertegenwoordiger van de Wanzi-
ger Werft.
Zoo was de heer Mellema dan ook niet al
te verbaasd, toen hij op een goeden dag nu
ruim een jaar geleden op zijn kantoor te
Amsterdam de telefonische mededeeling ont
ving, dat een echtpaar uit Dantzig, logeerend
in 't Victoria-hotel, hem wenschte te spreken.
Een naam was aanvankelijk niet genoemd,
maar aldra bleek, dat het hier den heer Al-
bert Forster, „Gauleiter und Preussisch
Staatsrat", en zijn echtgenoote was. De heer
en mevrouw Forster waren op doorreis naar
Londen en zij wilden van hun oponthoud in
Nederland zooveel mogelijk profiteeren.
De heer Mellema noodigde het echtpaar uit
op zijn villa te Santpoort te komen logeeren.
Gaarne werd deze uitnoodiging aanvaard.
Daar de gasten nog nimmer te voren in Ne
derland waren geweest, besloot de gastheer
den bezoekers eenige merkwaardigheden van
ons land te laten zien. Zoo ontstond de rond
reis per auto door een groot deel van het land.
De reis ging eerst naar de provincie Fries
land, waar niet zoozeer de prachtige meeren.
dan wel de glanzende koeien van het Friesche
land de aandacht van den heer Forster trok
ken. Hij legde een bijzondere belangstelling
aan den dag voor het stamboekvee in het
Noorden, dat terecht over de geheële wereld
bekendheid geniet.
De Afsluitdijk.
Natuurlijk werd ook een bezoek gebracht
aan de Zuiderzeewerken. Deze trokken hoe
zeer de bewondering van den heer Forster,
dat hij spontaan mededeelde den Führer rap
port te zuilen uitbrengen over dit grootsche
waterbouwkundige werk, opdat Duitsche in
genieurs naar Nederland zouden worden ge
zonden ter bestudeering van wat hier ge
wrocht is
De heer Mellema verklaarde zijn gasten op
welke wijze en onder welke omstandigheden
de groote Afsluitdijk tot stand gekomen is.
Hij vertelde van de zinkstukken en de kei-
leem, kortom van de techniek van het dijken
bouwen. Men beklom den uitkijktoren op den
dijk en men bekeek, uitwendig, de sluizen,
die het afgesloten water met de Waddenzee
verbinden. Ook legde de heer Mellema uit,
hoe de Zuiderzee ontzilt wordt.
De tocht werd voortgezet in zuidelijke rich
ting onder langs den voormaligen Zuiderzee
dijk bij Medemblik. Op een bepaalde plaats
stopte de heer Mellema den wagen, zeggende:
Nu zal ik de Zuiderzee laten zien.
Men klom op den dijk en boven bleef men
staan. De gasten stonden sprakeloos. Daar
zagen zij den wijden Wieringermeerpolder, de
golvende graanakkers, de kaarsrechte kana
len en de prachtige boerderijen. Het was een
tafereel, dat diepen indruk op de bezoekers
maakte. De heer Forster gaf te kennen, dat
hij het nieuwe polderland gaarne van nabij
wilde bekijken.
Even later reed de heer Miedema den pol
der in. Hij vertelde terloops, dat de kaarsrech
te kanalen gebaggerd waren nog voor het
water was leeggepompt. Men bekeek een paar
wrakken van gezonken schepen, die bij de
droogmaking aan het licht waren gekomen.
En men bezichtigde ook een der model-boer
derijen. De heer Forster gaf openlijk zijn
bewondering te kennen voor de voortreffelijke
wijze, waarop dit land in cultuur was ge
bracht, en voor de prachtige gewassen, die er
luttele jaren nadat de polder was leeggema-
len, reeds welig tierden.
Gevarieerd program.
De tocht werd voortgezet naar Amsterdam.
De dagen daarop reed het gezelschap weer uit,
naar de musea in de hoofdstad des lands,
door de bloemenvelden waar nog een paar
late. bloeiende bolgewassen herinnerden aan
de jaarlijksche kleurenpracht van Kennemer-
land naar het Vredespaleis in Den Haar,
naar het breede strand en de fraaie terras
sen van Scheveningen, naar de druiven-
kassen van het Westland. En alles wat de
heer Mellema toonde, deed de bewondering
van den heer Forster voor het land, dat hij
tevoren niet had gekend, toenemen.
De tocht door Nederland eindigde te Hoek
van Holland, waar de heer en mevrouw For
ster zich inscheepten voor de reis naar Enge
land. Daar, aan boord van de Harwichboot,
verklaarde de heer Forster weldra nog eens
naar Nederland te willen komen. Hij bracht
tot uiting, dat hij Nederland ten zeerste had
leeren waardeeren door het te bekijken. En
toen de trossen waren losgesmeten hieven
de heer Forster en zijn gezelschap een drie
werf hoera für Holland" aan
CONTACT-COMMISSIE VOOR DE
ARBEIDSMARKT.
Training en overplaatsing
van arbeidskrachten.
De regeeringspersdienst meldt
De tegenwoordige buitengewone omstandig
heden, zullen zonder twijfel mede moeilijkhe
den meebrengen voor het bedrijfsleven met
betrekking tot de bezetting van de onderne
mingen met voldoende geschikte arbeids
krachten. De minister van Sociale Zaken zal,
voor zooveel van hem afhangt, zooveel moge
lijk medewerken tot oplossing van moeilijk
heden in de daarvoor in aanmerking komen
de gevallen.
Op den voorgrond moet intusschen staan,
dat voorzoover slechts eenigszins mogelijk, de
oplossing moet worden gevonden door plaat
selijke bemoeiing met name door de plaatse
lijke organen van de arbeidsbemiddeling,
waarvan gebruikmaking in het eigenbelang-
wel zeer wordt aanbevolen.
Er zullen echter gevallen zijn, waarin ter
plaatse in de behoefte niet kan worden voor
zien, terwijl elders wel geschikte krachten
aanwezig zijn, of wel ter plaatse arbeiders
beschikbaar zijn, die eerst na eenige training
voor het werk geschikt zouden worden. Met
name het vraagstuk van de verplaatsing van
arbeiders en dat van de training komt dus
op den voorgrond. Ook zullen allicht nog an
dere vraagstukken zich in de practijk blijken
voor te doen, die een meer centrale behan
deling vragen. Teneinde hierin zoo snel en
zoo eenvoudig mogelijk te voorzien, ligt het
in de bedoeling van den minister aan zijn de
partement een kleine commissie in te stellen
onder den naam „Contact-commissie voor de
arbeidsmarkt."
Deze commissie zal bestaan uit de volgen
de leden mr. dr. A. L. Scholtens, secretaris
generaal van het departement van Sociale
Zaken dr. ir. A. H. W. Hacke, directeur-ge
neraal van den Arbeidir. R. A. Vérweij,
hoofd van den rijksdienst der werkloosheids
verzekering en arbeidsbemiddelingMeyer
de Vries, hoofd der af deeling werkverruiming
van het departement van Sociale Zaken
mr. D. J. Gorter, hoofd-commies aan het
département van Sociale Zaken, secretaris,
die de evenbedoelde vraagstukken voor zoo
ver noodig, zal behandelen en door onderling
overleg een spoedige en doelmatige beslissing
zal trachten te bevorderen. Ook andere ge
vallen met betrekking tot de arbeidsmarkt,
waardoor men haar tusschenkomst nuttig
mocht oordeelen, zullen door haar in over
weging kunnen worden genomen.
De commissie zal, zoo noodig, veelvuldig
vergaderen en contact houden met het depar
tement van Economische Zaken. Haar adres
is Bezuidenhout30, Den Haag.
Teneinde misverstand te voorkomen worde
er nog op gewezen, dat vragen omtrent verlof
uit militarien dienst van ingelijfden niet
tot de bevoegdheid der commissie behooren.
DRENKELINGEN REDDEN
UIT AUTO'S.
Voorlfichting van Ned. Bond
tot 't redden van drenkelingen.
De hoofdconsul der propaganda van
den Ned. Bond tot liet Redden van
Drenkelingen, de heer A J. Meijerink,
schrijft
In bijna alle berichten omtrent het
ongeval treft men de passage aan
„bestuurder verdronk, daar de portie
ren onwrikbaar vastzaten."
Hulde en dank brengend aan de ve
len, die, door onmiddellijk te water
gaan, getracht hebben aan de ongeluk
kigen hulp en bijstand te verleenen, wil
ik toch gaarne er op wijzen, dat alvo
rens een deur onder water geopend
kan worden, de z.g. „evenwichtstoe
stand" moet zijn ingetreden, d.w.z.,
dat de druk van de luchtkolom boven
op het watervlak binnen in de auto,
gelijk is aan den druk van het water
buiten de portieren. Wachten de in
zittenden of de redders dit moment, nu
af (waarneembaar voor den opgeslote
ne door het eindigen van geraas;, den
is openen der deuren vrijwel o 11 moge-
lijk.
'lal van gevallen met auto's te wa
ter in de practijk (en ook bij onze wel
geslaagde proeven in de diepe Ford
haven te Amsterdam) hebben de waar
heid van het boven medegedeelde dui
delijk bewezn.
De evenwichtstoestand treedt ge
woonlijk, afhankelijk van den toestand
der verongelukte auto, pas na drie
of vier minuten op.
Slaagt men dus bij de e^ste pogin
gen niet om de deur te openen, men
herhale de pogingen gedurende eenige
minuten lang. Duikers elkaar af wisse-
len, of telkens boven komen om adem
te halen.
De inzittende moet bedenken, dat hij
minutenlang, kan leven onder water,
door te gaan staan in de ondergedom
pelde auto en adem te scheppen uil
de luchtkolom onder het gesloten dak,
bij schuinstand in het achterbovenste
deel van den wagen. Proeven hebben
bewezen, dat onze brigadeleden in
tal van gevallen in het openbaar op
zettelijk verbleven in de auto onder
water en daarin konden toeven van
5 tot 7 minuten lang.
Niettegenstaande het boven meege
deelde zijn er enkele gevallen aan te
wijzen, dat de portieren „onwrikbaar
.vast zaten" en dan wijs ik op het vol
gende de portierdeur kan vast blij
ven zitten, niet te openen zijn, als de
auto ver in de modder wegzinkt
waar ik sedert 5 jaren, ongeveer alle
gevallen van auto's te water onder
zoek en bestudeer, is me slechts één
dergelijk geval bekend, van de honder
den auto's, welke in die jaren te water
zijn geraakt.
De Ned. Bond tot het Redden van
Drenkelingen behandelt de materie
het redden van drenkelingen uit te
water gereden auto's sedert meer dan
vijf jaar. Hij licht het publiek o.a. voor
door verspreiding van 'n brochure
Het redden van drenkelingen uit au
to's (verkrijgbaar a 10 cent, werklooze
chauffeurs kosteloos) en door het hou
den van voorlichtings-avonden mei.
lichtbeelden.
Er zijn deuren, die geopend worden 1
door '11 liandle te verschuiven, door
'n kruk naar beneden te duwen, naar
boven te heffen, naar voren en dan i
naar buiten te (luwen, naar achteren 1
en naar buiten, door '11 horizontalen
trek aan de kruk, enz. enz. Duwt of
trekt men in de verkeerde richting, j
dan blijven de deuren onwrikbaar
vast en dicht. Men probeere dus in
meer richtingen.
Voorts kunnen redders meenen, dat
de portieren onwrikbaar vastzitten,
doordat de sluitingswijzen bij vele au
to's verschillen.
De Ned. Bond tot het Redden van
Drenkelingen heeft reeds gewezen op
verschillende sluitingswijzen. De over
heid alleen kan hier regelend optre
den. De eenheid van sluiting bestaat
bij het geheele spoorwezen in Neder
land, bij auto's helaas niet. Het vraag
stuk van de eenheid van sluiting ook
bij auto's, eischt 'n oplossing.
Gemeentebesturen en alle bonden of
vereenigingen, op welk gebied ook,
die ter voorlichting van gemeentenaren
of leden een dergelijke voordracht
wenschen, kunnen zich om inlichtin
gen vervoegen bij het secretariaat van
den Bond, Mej. A. Claus, Van Wou-
straat 2, Amsterdam Zuid, of bij den
schrijver dezes, Cruquiustraat 10,
Haarlem. Geen honorarium, wel over
leg datum.
EEN PRACHTIB BOEK i
UIT
BOSKER'S BOEKHANDEL
H.-HOEF - MIDDENMEER
Voor de nieuwe rolbascule-brug over dè Noord te Hendrik-ldo-Ambacht, de grootste van dit type in
Europa, is Dinsdag het 320 ton wegende brugklapgedeelte aangeveerd en terstond gemonteerd. De 700
meter lange oprit met op den achtergrond de twee drijvende bokken, die het bruggedeelte transporteerden
Neville Chamberlein, de Engelsche minister-president, na 'n kleine wan
deling met zijn gade de huisdeur ontsluitend, om zich dan weer aan de
thans zoo ingewikkelde regeeringszorgen te wijden.
Onze minister van buitenlandsche zaken, mr. van
Kleffens, (gemerkt met kruisje) met z'n secretaris
verlaat zijn departement.
De Ministers prof. Gerbrandy
(Justitie rechts), en van Boeijen
(Binnenlandsche Zaken) verlaten
het departement.
DIRECT uit onze fabriek een HET ADRES VOOR
prima GARANT - RIJWIEL voor
HEEREN OF DAMES
geheel compleet. Eerste klas, on
verwoestbaar, met terugtraprem,
Achterwiel speciaal verzwaarde
spaken, roestvrij lakwerk, prima
nikkelwerk, kettingkast, 8-volt
Electrische lamp, reuze licht, m.
controle op achterlicht, buisdrager
met standaard, groote 4-deel. jas-
beschermer, spatlap. Perryketting.
1 kl. Englehert banden, het kan
niet beter, dat is tenslotte onze
grootste reclame. Franco thuis, enz.
Volledige sehr. garantie. Ditzelfde
rijwiel in cenv. uitvoering f 27.50.
Ons Rcclamerijwiel - 00 7C
geheel compleet 15
Vraagt gratis prijscourant.
ZITTING
DONDERDAG 31 AUG.
Dr. BEEKER (2—3 uur.)
IN HET GYMNASTIEK-LOKAAL
NIEUWE SCHOOL, H.-HOEF.
KISTENFABRIEK
GOEDKOOPE JONGENS- EN
HEEREN COSTUUMS.
Ook naar maat.
T. KORT, Belstr. H.-hoef.
DEN HELDER
KOFFERS.
We hebben een geweldige keuze, ook in Ritssluitingtasschen.
PORTEFEUILLES, PORTEMONNAIES.
BOSKER's BOEKHANDEL H.-hoef—Middenmeer.