34,75 Aardappelbaklten Gaas- bakkensn alle soorten Kisten Mannen met hoofden vol zorgen HET COUPONHUIS CONSULTATIE - BUREAU WITTE KRUIS WIERINGEN. Fa. ANT. HUIBERTS. BREEZAND Tel. 44. WOENSDAGS OP DE BEURS TE MIDDENMEER. voor Damesstorren keizerstr. jte ALB. FOKSTER BEWONDERAAR In den vorigen zomer vertoefde Europa's jongste staatshoofd gedurende een in ons land. Belangstelling voor het Friesclie vee en de Zuiderzeewerken. ZIJN GASTHEER AAN HET WOORD. Het Handelsblad schrijft Albert Forster, die eenige etmalen geleden in de rij der Europeesche staatshoofden is getreden, is een groot bewonderaar van Ne derland. Dat is wel zeer duidelijk gebleken, toen hij in den zomer van 1938 gedurende on geveer een week hier te lande heeft doorge bracht. Het is nog niet langer dan ruim een jaar geleden, dat de heerscher over den Vrij staat, die thans in het brandpunt der Euro peesche gebeurtenissen staat, hier rondreis de zonder dat de Nederlandders iets hebben bespeurd van de aanwezigheid van den toen nog vrij onbekenden gouwleider van Dantzig. „Ja, dat was een merkwaardig geval", ver telde ons kapitein W. H. Mellema vanavond, toen wij tegenover hem zaten in zijn villa te Bussum „ik woonde toen nog in Santpoort. Natuurlijk heb ik van die gelegenheid gebruik gemaakt om den bezoekers de voornaamste monumenten van Neerlands grootschheid te toonen. En achteraf is gebleken, dat de au totochten, die wij in die dagen hebben ge maakt, niet alleen zeer in den smaak zijn gevallen, maar bovendien een groote bewon dering voor ons land hebben opgewekt bij den heer en mevrouw Forster." De heer Mellema haalde herinneringen op aan die dagen, die nu voor hem zulk een bij zondere beteekenis hadden gekregen. Dat de heer Forster juist te zijnen huize terecht kwam, vindt zijn verklaring in de omstandig heid, dat de heer Mellema vele vrienden en relaties heeft te Dantzig, welke stad sedert eeuwen goede scheepvaart- en handelsrela ties met Nederland onderhoudto.a. treedt hij op als vertegenwoordiger van de Wanzi- ger Werft. Zoo was de heer Mellema dan ook niet al te verbaasd, toen hij op een goeden dag nu ruim een jaar geleden op zijn kantoor te Amsterdam de telefonische mededeeling ont ving, dat een echtpaar uit Dantzig, logeerend in 't Victoria-hotel, hem wenschte te spreken. Een naam was aanvankelijk niet genoemd, maar aldra bleek, dat het hier den heer Al- bert Forster, „Gauleiter und Preussisch Staatsrat", en zijn echtgenoote was. De heer en mevrouw Forster waren op doorreis naar Londen en zij wilden van hun oponthoud in Nederland zooveel mogelijk profiteeren. De heer Mellema noodigde het echtpaar uit op zijn villa te Santpoort te komen logeeren. Gaarne werd deze uitnoodiging aanvaard. Daar de gasten nog nimmer te voren in Ne derland waren geweest, besloot de gastheer den bezoekers eenige merkwaardigheden van ons land te laten zien. Zoo ontstond de rond reis per auto door een groot deel van het land. De reis ging eerst naar de provincie Fries land, waar niet zoozeer de prachtige meeren. dan wel de glanzende koeien van het Friesche land de aandacht van den heer Forster trok ken. Hij legde een bijzondere belangstelling aan den dag voor het stamboekvee in het Noorden, dat terecht over de geheële wereld bekendheid geniet. De Afsluitdijk. Natuurlijk werd ook een bezoek gebracht aan de Zuiderzeewerken. Deze trokken hoe zeer de bewondering van den heer Forster, dat hij spontaan mededeelde den Führer rap port te zuilen uitbrengen over dit grootsche waterbouwkundige werk, opdat Duitsche in genieurs naar Nederland zouden worden ge zonden ter bestudeering van wat hier ge wrocht is De heer Mellema verklaarde zijn gasten op welke wijze en onder welke omstandigheden de groote Afsluitdijk tot stand gekomen is. Hij vertelde van de zinkstukken en de kei- leem, kortom van de techniek van het dijken bouwen. Men beklom den uitkijktoren op den dijk en men bekeek, uitwendig, de sluizen, die het afgesloten water met de Waddenzee verbinden. Ook legde de heer Mellema uit, hoe de Zuiderzee ontzilt wordt. De tocht werd voortgezet in zuidelijke rich ting onder langs den voormaligen Zuiderzee dijk bij Medemblik. Op een bepaalde plaats stopte de heer Mellema den wagen, zeggende: Nu zal ik de Zuiderzee laten zien. Men klom op den dijk en boven bleef men staan. De gasten stonden sprakeloos. Daar zagen zij den wijden Wieringermeerpolder, de golvende graanakkers, de kaarsrechte kana len en de prachtige boerderijen. Het was een tafereel, dat diepen indruk op de bezoekers maakte. De heer Forster gaf te kennen, dat hij het nieuwe polderland gaarne van nabij wilde bekijken. Even later reed de heer Miedema den pol der in. Hij vertelde terloops, dat de kaarsrech te kanalen gebaggerd waren nog voor het water was leeggepompt. Men bekeek een paar wrakken van gezonken schepen, die bij de droogmaking aan het licht waren gekomen. En men bezichtigde ook een der model-boer derijen. De heer Forster gaf openlijk zijn bewondering te kennen voor de voortreffelijke wijze, waarop dit land in cultuur was ge bracht, en voor de prachtige gewassen, die er luttele jaren nadat de polder was leeggema- len, reeds welig tierden. Gevarieerd program. De tocht werd voortgezet naar Amsterdam. De dagen daarop reed het gezelschap weer uit, naar de musea in de hoofdstad des lands, door de bloemenvelden waar nog een paar late. bloeiende bolgewassen herinnerden aan de jaarlijksche kleurenpracht van Kennemer- land naar het Vredespaleis in Den Haar, naar het breede strand en de fraaie terras sen van Scheveningen, naar de druiven- kassen van het Westland. En alles wat de heer Mellema toonde, deed de bewondering van den heer Forster voor het land, dat hij tevoren niet had gekend, toenemen. De tocht door Nederland eindigde te Hoek van Holland, waar de heer en mevrouw For ster zich inscheepten voor de reis naar Enge land. Daar, aan boord van de Harwichboot, verklaarde de heer Forster weldra nog eens naar Nederland te willen komen. Hij bracht tot uiting, dat hij Nederland ten zeerste had leeren waardeeren door het te bekijken. En toen de trossen waren losgesmeten hieven de heer Forster en zijn gezelschap een drie werf hoera für Holland" aan CONTACT-COMMISSIE VOOR DE ARBEIDSMARKT. Training en overplaatsing van arbeidskrachten. De regeeringspersdienst meldt De tegenwoordige buitengewone omstandig heden, zullen zonder twijfel mede moeilijkhe den meebrengen voor het bedrijfsleven met betrekking tot de bezetting van de onderne mingen met voldoende geschikte arbeids krachten. De minister van Sociale Zaken zal, voor zooveel van hem afhangt, zooveel moge lijk medewerken tot oplossing van moeilijk heden in de daarvoor in aanmerking komen de gevallen. Op den voorgrond moet intusschen staan, dat voorzoover slechts eenigszins mogelijk, de oplossing moet worden gevonden door plaat selijke bemoeiing met name door de plaatse lijke organen van de arbeidsbemiddeling, waarvan gebruikmaking in het eigenbelang- wel zeer wordt aanbevolen. Er zullen echter gevallen zijn, waarin ter plaatse in de behoefte niet kan worden voor zien, terwijl elders wel geschikte krachten aanwezig zijn, of wel ter plaatse arbeiders beschikbaar zijn, die eerst na eenige training voor het werk geschikt zouden worden. Met name het vraagstuk van de verplaatsing van arbeiders en dat van de training komt dus op den voorgrond. Ook zullen allicht nog an dere vraagstukken zich in de practijk blijken voor te doen, die een meer centrale behan deling vragen. Teneinde hierin zoo snel en zoo eenvoudig mogelijk te voorzien, ligt het in de bedoeling van den minister aan zijn de partement een kleine commissie in te stellen onder den naam „Contact-commissie voor de arbeidsmarkt." Deze commissie zal bestaan uit de volgen de leden mr. dr. A. L. Scholtens, secretaris generaal van het departement van Sociale Zaken dr. ir. A. H. W. Hacke, directeur-ge neraal van den Arbeidir. R. A. Vérweij, hoofd van den rijksdienst der werkloosheids verzekering en arbeidsbemiddelingMeyer de Vries, hoofd der af deeling werkverruiming van het departement van Sociale Zaken mr. D. J. Gorter, hoofd-commies aan het département van Sociale Zaken, secretaris, die de evenbedoelde vraagstukken voor zoo ver noodig, zal behandelen en door onderling overleg een spoedige en doelmatige beslissing zal trachten te bevorderen. Ook andere ge vallen met betrekking tot de arbeidsmarkt, waardoor men haar tusschenkomst nuttig mocht oordeelen, zullen door haar in over weging kunnen worden genomen. De commissie zal, zoo noodig, veelvuldig vergaderen en contact houden met het depar tement van Economische Zaken. Haar adres is Bezuidenhout30, Den Haag. Teneinde misverstand te voorkomen worde er nog op gewezen, dat vragen omtrent verlof uit militarien dienst van ingelijfden niet tot de bevoegdheid der commissie behooren. DRENKELINGEN REDDEN UIT AUTO'S. Voorlfichting van Ned. Bond tot 't redden van drenkelingen. De hoofdconsul der propaganda van den Ned. Bond tot liet Redden van Drenkelingen, de heer A J. Meijerink, schrijft In bijna alle berichten omtrent het ongeval treft men de passage aan „bestuurder verdronk, daar de portie ren onwrikbaar vastzaten." Hulde en dank brengend aan de ve len, die, door onmiddellijk te water gaan, getracht hebben aan de ongeluk kigen hulp en bijstand te verleenen, wil ik toch gaarne er op wijzen, dat alvo rens een deur onder water geopend kan worden, de z.g. „evenwichtstoe stand" moet zijn ingetreden, d.w.z., dat de druk van de luchtkolom boven op het watervlak binnen in de auto, gelijk is aan den druk van het water buiten de portieren. Wachten de in zittenden of de redders dit moment, nu af (waarneembaar voor den opgeslote ne door het eindigen van geraas;, den is openen der deuren vrijwel o 11 moge- lijk. 'lal van gevallen met auto's te wa ter in de practijk (en ook bij onze wel geslaagde proeven in de diepe Ford haven te Amsterdam) hebben de waar heid van het boven medegedeelde dui delijk bewezn. De evenwichtstoestand treedt ge woonlijk, afhankelijk van den toestand der verongelukte auto, pas na drie of vier minuten op. Slaagt men dus bij de e^ste pogin gen niet om de deur te openen, men herhale de pogingen gedurende eenige minuten lang. Duikers elkaar af wisse- len, of telkens boven komen om adem te halen. De inzittende moet bedenken, dat hij minutenlang, kan leven onder water, door te gaan staan in de ondergedom pelde auto en adem te scheppen uil de luchtkolom onder het gesloten dak, bij schuinstand in het achterbovenste deel van den wagen. Proeven hebben bewezen, dat onze brigadeleden in tal van gevallen in het openbaar op zettelijk verbleven in de auto onder water en daarin konden toeven van 5 tot 7 minuten lang. Niettegenstaande het boven meege deelde zijn er enkele gevallen aan te wijzen, dat de portieren „onwrikbaar .vast zaten" en dan wijs ik op het vol gende de portierdeur kan vast blij ven zitten, niet te openen zijn, als de auto ver in de modder wegzinkt waar ik sedert 5 jaren, ongeveer alle gevallen van auto's te water onder zoek en bestudeer, is me slechts één dergelijk geval bekend, van de honder den auto's, welke in die jaren te water zijn geraakt. De Ned. Bond tot het Redden van Drenkelingen behandelt de materie het redden van drenkelingen uit te water gereden auto's sedert meer dan vijf jaar. Hij licht het publiek o.a. voor door verspreiding van 'n brochure Het redden van drenkelingen uit au to's (verkrijgbaar a 10 cent, werklooze chauffeurs kosteloos) en door het hou den van voorlichtings-avonden mei. lichtbeelden. Er zijn deuren, die geopend worden 1 door '11 liandle te verschuiven, door 'n kruk naar beneden te duwen, naar boven te heffen, naar voren en dan i naar buiten te (luwen, naar achteren 1 en naar buiten, door '11 horizontalen trek aan de kruk, enz. enz. Duwt of trekt men in de verkeerde richting, j dan blijven de deuren onwrikbaar vast en dicht. Men probeere dus in meer richtingen. Voorts kunnen redders meenen, dat de portieren onwrikbaar vastzitten, doordat de sluitingswijzen bij vele au to's verschillen. De Ned. Bond tot het Redden van Drenkelingen heeft reeds gewezen op verschillende sluitingswijzen. De over heid alleen kan hier regelend optre den. De eenheid van sluiting bestaat bij het geheele spoorwezen in Neder land, bij auto's helaas niet. Het vraag stuk van de eenheid van sluiting ook bij auto's, eischt 'n oplossing. Gemeentebesturen en alle bonden of vereenigingen, op welk gebied ook, die ter voorlichting van gemeentenaren of leden een dergelijke voordracht wenschen, kunnen zich om inlichtin gen vervoegen bij het secretariaat van den Bond, Mej. A. Claus, Van Wou- straat 2, Amsterdam Zuid, of bij den schrijver dezes, Cruquiustraat 10, Haarlem. Geen honorarium, wel over leg datum. EEN PRACHTIB BOEK i UIT BOSKER'S BOEKHANDEL H.-HOEF - MIDDENMEER Voor de nieuwe rolbascule-brug over dè Noord te Hendrik-ldo-Ambacht, de grootste van dit type in Europa, is Dinsdag het 320 ton wegende brugklapgedeelte aangeveerd en terstond gemonteerd. De 700 meter lange oprit met op den achtergrond de twee drijvende bokken, die het bruggedeelte transporteerden Neville Chamberlein, de Engelsche minister-president, na 'n kleine wan deling met zijn gade de huisdeur ontsluitend, om zich dan weer aan de thans zoo ingewikkelde regeeringszorgen te wijden. Onze minister van buitenlandsche zaken, mr. van Kleffens, (gemerkt met kruisje) met z'n secretaris verlaat zijn departement. De Ministers prof. Gerbrandy (Justitie rechts), en van Boeijen (Binnenlandsche Zaken) verlaten het departement. DIRECT uit onze fabriek een HET ADRES VOOR prima GARANT - RIJWIEL voor HEEREN OF DAMES geheel compleet. Eerste klas, on verwoestbaar, met terugtraprem, Achterwiel speciaal verzwaarde spaken, roestvrij lakwerk, prima nikkelwerk, kettingkast, 8-volt Electrische lamp, reuze licht, m. controle op achterlicht, buisdrager met standaard, groote 4-deel. jas- beschermer, spatlap. Perryketting. 1 kl. Englehert banden, het kan niet beter, dat is tenslotte onze grootste reclame. Franco thuis, enz. Volledige sehr. garantie. Ditzelfde rijwiel in cenv. uitvoering f 27.50. Ons Rcclamerijwiel - 00 7C geheel compleet 15 Vraagt gratis prijscourant. ZITTING DONDERDAG 31 AUG. Dr. BEEKER (2—3 uur.) IN HET GYMNASTIEK-LOKAAL NIEUWE SCHOOL, H.-HOEF. KISTENFABRIEK GOEDKOOPE JONGENS- EN HEEREN COSTUUMS. Ook naar maat. T. KORT, Belstr. H.-hoef. DEN HELDER KOFFERS. We hebben een geweldige keuze, ook in Ritssluitingtasschen. PORTEFEUILLES, PORTEMONNAIES. BOSKER's BOEKHANDEL H.-hoef—Middenmeer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1939 | | pagina 4