Opplakvellen
de distributiebons
Boskers Drukkerij
VOOP
De ondoorschrijdbaarheid van het inundatiegebied werd bij oefeningen van het Nederlandsche veld
leger bewezen. Nauwelijks eenige meters in het inundatiegebied binnengedrongen, strandt een
vechtwagen onherroepelijk in de eerste de beste sloot, die onzichtbaar onder het watervlak hem
dit verdiende lot bereidt De bestuurder tracht zich te bergen
De kracht van het Nederlandsche inundatiegebied Dit is ook voor vechtwagens (tanks) bij oefeningen van het veldleger
ondoorschrijdbaar gebleken Het terrein aan den rand van het inundatiegebied is door den hoogen grondwaterstand
sterk doorweekt Een vechtwagen is reeds bij zijn poging het inundatiegebied te bereiken omgeslagen. Slechts de boomen]
verhinderen verder wegzakken in water en modder t
vechtwagen Overeind te brengen
HET GEVAAR - ELEMENT.
Herhaaldelijk wordt er door onze Verkeers-
bonden op gewezen hoe onredelijk de ge
woonte van sommige kranten is, om in de
opschriftjes boven hun „gemengd nieuws"
maar vast bij voorbaat te veronderstellen dat
bij verkeersongevallen de automobilist wel de
schuldige zal zijn. Verkeersongelukken plegen
uit zeer vele verschillende oorzaken te ont
staan, en het is waarlijk niet altijd de auto
die zich misdraagt. Er valt aldus ongeveer
merkt het orgaan van de K.N.A.C. op bij
het breede publiek nog te veel een mentaliteit
waar te nemen, die de gemiddelde personen
auto is blijven beschouwen als een luxe-
voorwerp, dus als het privilege van een be
perkten kring bevoorrechte lieden, aan wie
men dan ook met grooter gemak de schuld
van een botsing in de schoenen schuift dan
aan laat ons zeggen de fietsende me
nigte, waartoe deze „men" allicht ook zich
zelf voelt te behooren.
Bovendien echter zoo merkt „De Auto'
op zou het onjuist zijn om alle ongelukken
toe te schrijven aan het menschelijk falen
Niet zelden immers moet de oorzaak van een
ongeval worden gezocht in de nog steeds ge-
brekkigen toestand van vele wegen, straten
en combinaties daarvan. Onze steden-
dorpenbouw blijkt zich telkenmale nog niet
geheel bewust te zijn van een aantal elemen
taire vereischten welke het moderne verkeer
meebrengt, en waaraan met geringe moeite
voldaan zou kunnen worden, indien de daar
mee belaste Overheden slechts een helderder
begrip voor dergelijke noodzakelijkheden be
zaten. Nog steeds zien wij allerlei zonderlinge
en alleszins vermijdbare fouten begaan, wel
ke dan menigmaal een taai leven blijken te
hebben, n.1. wanneer de betrokken instantie
niet wenscht te erkennen dat zij gedwaald
heeft. Heel wat profielen van wegen en stra
ten, heel wat assen van overwegen en brug
gen, heel wat bebouwingen van hoeken en
onoverzichtelijke plekken zouden volkomen
anders en stellig beter uitvallen indien de
Overheid maar een duidelijker kijk op het
wezen van het verkeer had bezeten. Men kan
hier en daar een dorp soms naast het andere
leggen, en constateeren dat in het eene de
burgemeester of de wethouder een helder be
sef van verkeersproblemen gehad heeft, ter
wijl men in het andere nog schijnt te leven
in een sfeer van een karretje op een zandweg.
Inzonderheid een tramlijn, die zich soms
herhaaldelijk van de eene wegzijde naar de
andere verplaatst, en meermalen onverwachts
aan het overige verkeer den pas afsnijdt, moet
op onze wegen een zeer gevaarlijk overblijfsel
uit een vroegere verkeersmentaliteit heeten.
Nog afgezien van de onhoudbaarheid dezer
tramlijnen in economisch opzicht, en afge
zien ook van de ontsiering welke hare rails
en draden aan ons landschap- en steden
schoon aandoen, dienen dergelijke hinder
lijke weggebruikers reeds uit een oogpunt van
veiligheid van onze wegen geweerd te worden.
De auto, het meest handelbare verkeersin-
strument van onzen tijd, is waarlijk wel in
staat om van den weg een alleszins gepast
gebruik te maken de automobilist die hier
in te kort schiet, zal van zijn wangedrag zelf
de gevolgen moeten dragen. Op de Overheid
rust intusschen de taak om niet alleen te
waken tegen misbruik van den weg, doch
evengoed om -te zorgen dat de weg zich dan
ook in alle opzichten voor een redelijk ge
bruik blijft leenen.
hoofdafdeeling Zoetwatervïsscherij van de
Nederlandsche Heide Mij., geeft de volgende
beschrijving van de vangst
De visscherij op snoekbaars werd zoowel
met staande netten als met sleepnetten door
een groot aantal visschers uitgeoefend. Er
werden groote hoeveelheden snoekbaars ge
vangen en over het algemeen mooie besom
mingen gemaakt. De beste vangsten verkreeg
men benoorden Stavoren, in de omgeving van'
het Vrouwezand en in het zuidelijk gedeelte
van het IJselmeer. Met de kuilnetten werden
vooral in de nabijheid van de Kreil in de
eerste helft der maand vaak groote hoeveel
heden snoekbaars meegevangen. Jonge snoek
baars, broed van dit jaar, werd eveneens in
groote hoeveelheden aangetroffen, hoewel
niet in zulk een mate als in 1937.
LIEFDESBRIEVEN UIT AUTOMATEN.
Er zijn veel menschen die geen brieven
kunnen schrijven. Soms hebben ze er wer
kelijk geen tijd voor, soms kunnen ze geen
brieven schrijven, omdat het hun eenvoudig
niet ligt, hun gevoel en ondervindingen schrif i lijk is en voor zoover
telijk uit te drukken. Misschien vinden zijdienst zich daartegen
Kolonel Heins heeft den Kapitein E. V.
Kengen aangewezen als Commandant van de
brigade. I
Er dringen zich ten aanzien van de taak
der brigade uiteraard verschillende vragen-
cp. Evenmin als elk ander politie-orgaan, kan
zij zelf tot bestraffing overgaan en in ver-!
band met art. 37 van de Motor- en Rijwiel-
wet, zal het ook geen zin hebben, dat zij be- 1
treffende overtredingen van die wet proces
sen-verbaal opmaakt. Zij kan echter wel van
hetgeen op dat gebied wordt geconstateerd
rapport uitbrengen bij den onmiddellijken
chef van den overtreder, die deze dan disci
plinair kan straffen. Dit is minstens zoo be
langrijk, want in vele gevallen zal de disci
pline straf meer uitwerken dan een kleine
geldboete.
Veelal heeft ten aanzien van dat artikel 37
een onjuiste meening post gevat. De opper
bevelhebber van land- en zeemacht heeft in
een aanschrijving over dit artikel duidelijk
uiteengezet, dat het zijn bedoeling is, dat ook
het militaire vervoer zich zooveel als moge-
belangen van de
üet verzetten, aan de
VOLGENS OFFICIEEL MODEL.
UIT VOORRAAD LEVERBAAR.
H.-HOEF Telef. 19
MIDDENMEER Telel. 23.
het aangenamer om te spreken. Aan dit ver- j bestaande voorschriften zal houden onder
langen beantwoorden de sprekende gramo-1 alle omstandigheden moet dat geschieden op
foonplaten, op welke men den ontvanger al- J de voorrangswegen.
les kan zeggen, wat men op 't hart heeft. DeKolonel Heins heeft ons nog eens nadruk-
ontvanger op zijn beurt behoeft de plaat kelijk uiteengezet, dat men genoemd artikel
maar op te Zetten, en hij hoort alles wat er zoo dient te begrijpen, dat door militairen in
op staat. In vele plaatsen van het buiten- de dienst begane verkeersovertredingen niet
land zijn toestellen opgesteld, waarin men strafbaar zijn, zoolang het alleen de overtre-
eenvoudig tegen een inworp van een geld- ding zelf betreft de militair blijft echter j
stuk een plaat kan laten maken. Zoodra de strafrechterlijk vervolgbaar voor wat de
plaat vol is, gaat ze er af, reeds van een eventuëele gevolgen van dergelijke overtre-
cmslag voorzien, zoodat het adres er alleen dingen betreft, d.w.z. wanneer daardoor per-
nog maar op geschreven behoeft te worden. sonen worden gedood of gewond.
1
HET MILITAIRE VERKEER ONDER
CONTROLE.
Naar aaleiding van de instelling van een
militare verkèersbrigade als controle appa
raat van het militaire verkeer en als onder
deel van de militaire Politie, heeft de redac
tie van De Auto, het officieel orgaan
GEMEENTE WIERINGEN.
VERKOOPING. Zaterdagavond had in Ho-
lel de Haan te H.-hoef ten overstaan van
notaris Obreen en ten verzoeke van de Erven
der Dr. P. Maats de verkooping plaats van de
K.N.A.C., een onderhoud gehad met den In- navolgende landerijen
specteur van deze politietroepen, den Kolonel j Perc. 1, Koekrocht bij de Zwinstraat, groot
J. Th. Heins, die eenige nadere inlichtingen54.285 sn., kooper de heer C. Koorn Vz. voor
lieeft verschaft omtrent de nieuwe brigade1 f 3975.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
SNOEKBAARS.
Nu de aanvoer van zeevisch wegens het
mijnengevaar sterk is afgenomen, tracht de
snoekbaars zich een plaats aan de markt
te veroveren. Deze smakelijke vischsoort
slaagt daar wonderwel in, want de vangst in
September bedroeg 537.559 kilo tegen 12.107
kilo In September van het vorige jaar. De
verdiensten van de IJselmeervisschers zijn
echter niet evenredig met den aanvoer ge
stegen, want dit jaar bracht de snoekbaars
slechts bijna 13 cent per kilo op, tegen bij
na 26 cent het vorige jaar.
Mogelijk is, dat onbekend hier ook onbe
mind maakt. Algemeen vindt de snoekbaars
al dan niet gefileerd en gerookt aftrek.
Men verwacht dat de aldus behandelde visch,
welke dezelfde bewerking als elft en zalm
ondergaat, spoedig evenveel afnemers zal
vinden als tot dusver de versche snoekbaars,
Voor de IJselmeervisschers beteekent de
vangst van snoekbaars een aanzienlijk deel
van hun broodwinning. De vangst van Sep
tember dit jaar bracht f 85.325 op, de vangst
van September vorig jaar slechts f 3142, al
was de prijs per kilo aanzienlijk hooger.
Onze Zoetwatervïsscherij, orgaan van de rijwiel.
en haar bedoeling, en antwoord heeft gege-
ven op eenige vragen, welke naar aanleiding
van de instelling dezer brigade waren gere
zen.
De Auto schrijft daarover het volgende
„Er is in de laatste maanden van vele zij
den aanmerking gemaakt op de helaas veel
vuldig voorkomende gevallen van onverant
woordelijkheid gedrag van militaire automo
bielbestuurders en motorrijders in het ver
keer. De berichten in de dagbladen over de
talrijke ongelukken spraken trouwens een
duidelijke taal.
Daarnaast is, ook niet steeds ten onrechte,
geklaagd over het feit, dat eenerzij ds aan
het burgerautomobielverkeer zware lasten wor
den opgelegd onder meer door Zondagsver
bod en drang tot algemeene zuinigheid met
benzine maar anderzijds het militaire ge
bruik alle perken te buiten gaat.
De hoofdzaak van de militaire Verkeersbri-
gade is dan ook een tweeledige
1. het tegengaan van wild en onbesuisd
rijden door militairen.
2. bestrijding van onnoodig benzinever
bruik.
Aangezien bij de vervulling van deze taak
rekening moet worden gehouden met de be
scheiden omvang der brigade
24 motoren met zijspan bestaan moet haar
optreden centraal worden geregeld. Dat wil
zeggen, dat de brigade niet over verschillende
provincies zal worden verdeeld, maar in al
gemeen verband zal optreden. Zij zal daar
toe in haar geheel telkens voor eenige weken
in een bepaald gebiedsgedeelte in ons land
haar opvoedende en verkeersregelende taak
verrichten. Weliswaar blijft het mogelijk, dat
eenige zijspancombinaties in zulk een ge
deelte nog voor zekere tijd achterblijven,
maar de bedoeling is toch, dat de geheele
brigade telkens aar een ander deel van ons
land trekt, en aan de plaatselijke politietroe
pen van het pas bezochte gebied de taak
overlaat om het werk voort te zetten.
De brigade bestaat uit twee secties en elke
sectie bestaat uit drie groepen van vier zij
spancombinaties. De manschappen zijn uit
het eigen personeel der politietroepen geko
zen, met dien verstande dat daarbij een zo
danige selectie is toegepast, dat men direct
de beschikking zou krijgen over ervaren mo
torrijders, die verder speciaal voor de brigade
konden worden opgeleid.
Het materiaal zal bestaan uit 24 B.M.W.
600 c.a. motorrijwielen voorzien van zijspan-
wagens van hetzelfde merk. In afwachting
van de aflevering van deze motoren verricht
de brigade ter oefening patrouillediensten per
Perc. 2. Land met tuintje van Kees Tijsen
aan den Molgerweg, groot 45.626 sn., kooper
M. Klein D.Sz. voor f 2782.
Perc. 3, Molgerven aan de Walsloot, groot
25.935 sn., kooper S. Koorn Jz. f 1276.
Perc. 4, Haverweidje aan de Walsloot, groot
16.485 sn., kooper C. Koorn Vz. voor f 826.
Perc. 5, Hoogeventje bij de Gesterweg, groot
16.485 sn., kooper C. Koorn Vz. voor f 875.
Perc. 6, Vatrop, groot 12.425 sn., kooper N.
Bakker Sz. voor f 690.
Perc. 7, Westelinge, groot 17.64 sn., kooper
N. Bakker Sz. voor f 875.
Land in Polder Waard Nieuwland
Perc. 8, Kavel 11, achter de Drinkbeker,
groot 42.665 sn., perc. 9, Kavel 20, groot 35.14
sn., perc. 10, Kavel 20, groot 45.465 sn., perc.
11, Kavel 20, groot 82.005 sn., koopster in comb.
Mevr. Quadekker voor f 12031.
Perc. 12, Kavel 6, aan Stroeërdijk, groot
41.755 sn., perc. 13, Kavel 6, groot 45.675 sn.,
perc. 14, Kavel 6, groot 45.535 sn. en perc. 15,
Kavel 6, aan den Hoofdweg, groot 45.535 sn.,
koopers de heeren R. en Joh. Lont voor f 4818.
Land in het Noorden
Perc. 16, Aardappelland, Hollebalg, groot
4.025 sn., kooper M. de Haan Pz. voor 250.
Perc. 17, Steenkrocht, groot 17.50 sn., koo-
deze zal uit per J. de Jongh Wz. voor f 980.
Perc. 18, Marskeven, groot 17.77 sn., koo
per J. Kort Jbz. voor f 560.
Perc. 19, Kleine Marske, groot 14.105 sn.,
kooper J. Kort Jbz. voor f 582.
Perc. 20, Groote Marske, groot 23.94 snees,
kooper J. Kort Jbz. voor 1172.
Perc. 21, Krommelaan aan den Noorderweg,
groot 29.995 sn., en perc. 22, Noorderweg aan
den Noorderweg, groot 18.025 sn., kooper in
comb. M. Lont Pz. voor f 2638.
Perc. 23, Groote Krocht en Schelvenkrocht,
groot 28.77 sn., kooper Jb. Lont Sz. v. f 1810.
Perc. 24, Krocht van Lou Smit, aan Vier
voetspad, groot 24.50 sn., kooper W. de Vries
Sz. voor f 1540.
Totaal opgebracht f 37.680.
TEEKEN - MATERIALEN
IN GROOTE VERSCHEIDENHEID
VOOR DE VAKTEEKENSCHOOL.
BOSKER's
H.-hoef
BOEKHANDEL
Middenmeer.
Dr. H. Colijn is in de Dinsdagavond gehouden vergadering van de Eerste Kamer
als lid beëedigd. De oud minister-president legt den eed af in handen van den
voorzitter der Kamer, mr. W. L. baron de Vos van Steenwijk