Opplakvellen de distributiebons Boskers Drukkerij VOOP De ondoorschrijdbaarheid van het inundatiegebied werd bij oefeningen van het Nederlandsche veld leger bewezen. Nauwelijks eenige meters in het inundatiegebied binnengedrongen, strandt een vechtwagen onherroepelijk in de eerste de beste sloot, die onzichtbaar onder het watervlak hem dit verdiende lot bereidt De bestuurder tracht zich te bergen De kracht van het Nederlandsche inundatiegebied Dit is ook voor vechtwagens (tanks) bij oefeningen van het veldleger ondoorschrijdbaar gebleken Het terrein aan den rand van het inundatiegebied is door den hoogen grondwaterstand sterk doorweekt Een vechtwagen is reeds bij zijn poging het inundatiegebied te bereiken omgeslagen. Slechts de boomen] verhinderen verder wegzakken in water en modder t vechtwagen Overeind te brengen HET GEVAAR - ELEMENT. Herhaaldelijk wordt er door onze Verkeers- bonden op gewezen hoe onredelijk de ge woonte van sommige kranten is, om in de opschriftjes boven hun „gemengd nieuws" maar vast bij voorbaat te veronderstellen dat bij verkeersongevallen de automobilist wel de schuldige zal zijn. Verkeersongelukken plegen uit zeer vele verschillende oorzaken te ont staan, en het is waarlijk niet altijd de auto die zich misdraagt. Er valt aldus ongeveer merkt het orgaan van de K.N.A.C. op bij het breede publiek nog te veel een mentaliteit waar te nemen, die de gemiddelde personen auto is blijven beschouwen als een luxe- voorwerp, dus als het privilege van een be perkten kring bevoorrechte lieden, aan wie men dan ook met grooter gemak de schuld van een botsing in de schoenen schuift dan aan laat ons zeggen de fietsende me nigte, waartoe deze „men" allicht ook zich zelf voelt te behooren. Bovendien echter zoo merkt „De Auto' op zou het onjuist zijn om alle ongelukken toe te schrijven aan het menschelijk falen Niet zelden immers moet de oorzaak van een ongeval worden gezocht in de nog steeds ge- brekkigen toestand van vele wegen, straten en combinaties daarvan. Onze steden- dorpenbouw blijkt zich telkenmale nog niet geheel bewust te zijn van een aantal elemen taire vereischten welke het moderne verkeer meebrengt, en waaraan met geringe moeite voldaan zou kunnen worden, indien de daar mee belaste Overheden slechts een helderder begrip voor dergelijke noodzakelijkheden be zaten. Nog steeds zien wij allerlei zonderlinge en alleszins vermijdbare fouten begaan, wel ke dan menigmaal een taai leven blijken te hebben, n.1. wanneer de betrokken instantie niet wenscht te erkennen dat zij gedwaald heeft. Heel wat profielen van wegen en stra ten, heel wat assen van overwegen en brug gen, heel wat bebouwingen van hoeken en onoverzichtelijke plekken zouden volkomen anders en stellig beter uitvallen indien de Overheid maar een duidelijker kijk op het wezen van het verkeer had bezeten. Men kan hier en daar een dorp soms naast het andere leggen, en constateeren dat in het eene de burgemeester of de wethouder een helder be sef van verkeersproblemen gehad heeft, ter wijl men in het andere nog schijnt te leven in een sfeer van een karretje op een zandweg. Inzonderheid een tramlijn, die zich soms herhaaldelijk van de eene wegzijde naar de andere verplaatst, en meermalen onverwachts aan het overige verkeer den pas afsnijdt, moet op onze wegen een zeer gevaarlijk overblijfsel uit een vroegere verkeersmentaliteit heeten. Nog afgezien van de onhoudbaarheid dezer tramlijnen in economisch opzicht, en afge zien ook van de ontsiering welke hare rails en draden aan ons landschap- en steden schoon aandoen, dienen dergelijke hinder lijke weggebruikers reeds uit een oogpunt van veiligheid van onze wegen geweerd te worden. De auto, het meest handelbare verkeersin- strument van onzen tijd, is waarlijk wel in staat om van den weg een alleszins gepast gebruik te maken de automobilist die hier in te kort schiet, zal van zijn wangedrag zelf de gevolgen moeten dragen. Op de Overheid rust intusschen de taak om niet alleen te waken tegen misbruik van den weg, doch evengoed om -te zorgen dat de weg zich dan ook in alle opzichten voor een redelijk ge bruik blijft leenen. hoofdafdeeling Zoetwatervïsscherij van de Nederlandsche Heide Mij., geeft de volgende beschrijving van de vangst De visscherij op snoekbaars werd zoowel met staande netten als met sleepnetten door een groot aantal visschers uitgeoefend. Er werden groote hoeveelheden snoekbaars ge vangen en over het algemeen mooie besom mingen gemaakt. De beste vangsten verkreeg men benoorden Stavoren, in de omgeving van' het Vrouwezand en in het zuidelijk gedeelte van het IJselmeer. Met de kuilnetten werden vooral in de nabijheid van de Kreil in de eerste helft der maand vaak groote hoeveel heden snoekbaars meegevangen. Jonge snoek baars, broed van dit jaar, werd eveneens in groote hoeveelheden aangetroffen, hoewel niet in zulk een mate als in 1937. LIEFDESBRIEVEN UIT AUTOMATEN. Er zijn veel menschen die geen brieven kunnen schrijven. Soms hebben ze er wer kelijk geen tijd voor, soms kunnen ze geen brieven schrijven, omdat het hun eenvoudig niet ligt, hun gevoel en ondervindingen schrif i lijk is en voor zoover telijk uit te drukken. Misschien vinden zijdienst zich daartegen Kolonel Heins heeft den Kapitein E. V. Kengen aangewezen als Commandant van de brigade. I Er dringen zich ten aanzien van de taak der brigade uiteraard verschillende vragen- cp. Evenmin als elk ander politie-orgaan, kan zij zelf tot bestraffing overgaan en in ver-! band met art. 37 van de Motor- en Rijwiel- wet, zal het ook geen zin hebben, dat zij be- 1 treffende overtredingen van die wet proces sen-verbaal opmaakt. Zij kan echter wel van hetgeen op dat gebied wordt geconstateerd rapport uitbrengen bij den onmiddellijken chef van den overtreder, die deze dan disci plinair kan straffen. Dit is minstens zoo be langrijk, want in vele gevallen zal de disci pline straf meer uitwerken dan een kleine geldboete. Veelal heeft ten aanzien van dat artikel 37 een onjuiste meening post gevat. De opper bevelhebber van land- en zeemacht heeft in een aanschrijving over dit artikel duidelijk uiteengezet, dat het zijn bedoeling is, dat ook het militaire vervoer zich zooveel als moge- belangen van de üet verzetten, aan de VOLGENS OFFICIEEL MODEL. UIT VOORRAAD LEVERBAAR. H.-HOEF Telef. 19 MIDDENMEER Telel. 23. het aangenamer om te spreken. Aan dit ver- j bestaande voorschriften zal houden onder langen beantwoorden de sprekende gramo-1 alle omstandigheden moet dat geschieden op foonplaten, op welke men den ontvanger al- J de voorrangswegen. les kan zeggen, wat men op 't hart heeft. DeKolonel Heins heeft ons nog eens nadruk- ontvanger op zijn beurt behoeft de plaat kelijk uiteengezet, dat men genoemd artikel maar op te Zetten, en hij hoort alles wat er zoo dient te begrijpen, dat door militairen in op staat. In vele plaatsen van het buiten- de dienst begane verkeersovertredingen niet land zijn toestellen opgesteld, waarin men strafbaar zijn, zoolang het alleen de overtre- eenvoudig tegen een inworp van een geld- ding zelf betreft de militair blijft echter j stuk een plaat kan laten maken. Zoodra de strafrechterlijk vervolgbaar voor wat de plaat vol is, gaat ze er af, reeds van een eventuëele gevolgen van dergelijke overtre- cmslag voorzien, zoodat het adres er alleen dingen betreft, d.w.z. wanneer daardoor per- nog maar op geschreven behoeft te worden. sonen worden gedood of gewond. 1 HET MILITAIRE VERKEER ONDER CONTROLE. Naar aaleiding van de instelling van een militare verkèersbrigade als controle appa raat van het militaire verkeer en als onder deel van de militaire Politie, heeft de redac tie van De Auto, het officieel orgaan GEMEENTE WIERINGEN. VERKOOPING. Zaterdagavond had in Ho- lel de Haan te H.-hoef ten overstaan van notaris Obreen en ten verzoeke van de Erven der Dr. P. Maats de verkooping plaats van de K.N.A.C., een onderhoud gehad met den In- navolgende landerijen specteur van deze politietroepen, den Kolonel j Perc. 1, Koekrocht bij de Zwinstraat, groot J. Th. Heins, die eenige nadere inlichtingen54.285 sn., kooper de heer C. Koorn Vz. voor lieeft verschaft omtrent de nieuwe brigade1 f 3975. BINNENLANDSCH NIEUWS. SNOEKBAARS. Nu de aanvoer van zeevisch wegens het mijnengevaar sterk is afgenomen, tracht de snoekbaars zich een plaats aan de markt te veroveren. Deze smakelijke vischsoort slaagt daar wonderwel in, want de vangst in September bedroeg 537.559 kilo tegen 12.107 kilo In September van het vorige jaar. De verdiensten van de IJselmeervisschers zijn echter niet evenredig met den aanvoer ge stegen, want dit jaar bracht de snoekbaars slechts bijna 13 cent per kilo op, tegen bij na 26 cent het vorige jaar. Mogelijk is, dat onbekend hier ook onbe mind maakt. Algemeen vindt de snoekbaars al dan niet gefileerd en gerookt aftrek. Men verwacht dat de aldus behandelde visch, welke dezelfde bewerking als elft en zalm ondergaat, spoedig evenveel afnemers zal vinden als tot dusver de versche snoekbaars, Voor de IJselmeervisschers beteekent de vangst van snoekbaars een aanzienlijk deel van hun broodwinning. De vangst van Sep tember dit jaar bracht f 85.325 op, de vangst van September vorig jaar slechts f 3142, al was de prijs per kilo aanzienlijk hooger. Onze Zoetwatervïsscherij, orgaan van de rijwiel. en haar bedoeling, en antwoord heeft gege- ven op eenige vragen, welke naar aanleiding van de instelling dezer brigade waren gere zen. De Auto schrijft daarover het volgende „Er is in de laatste maanden van vele zij den aanmerking gemaakt op de helaas veel vuldig voorkomende gevallen van onverant woordelijkheid gedrag van militaire automo bielbestuurders en motorrijders in het ver keer. De berichten in de dagbladen over de talrijke ongelukken spraken trouwens een duidelijke taal. Daarnaast is, ook niet steeds ten onrechte, geklaagd over het feit, dat eenerzij ds aan het burgerautomobielverkeer zware lasten wor den opgelegd onder meer door Zondagsver bod en drang tot algemeene zuinigheid met benzine maar anderzijds het militaire ge bruik alle perken te buiten gaat. De hoofdzaak van de militaire Verkeersbri- gade is dan ook een tweeledige 1. het tegengaan van wild en onbesuisd rijden door militairen. 2. bestrijding van onnoodig benzinever bruik. Aangezien bij de vervulling van deze taak rekening moet worden gehouden met de be scheiden omvang der brigade 24 motoren met zijspan bestaan moet haar optreden centraal worden geregeld. Dat wil zeggen, dat de brigade niet over verschillende provincies zal worden verdeeld, maar in al gemeen verband zal optreden. Zij zal daar toe in haar geheel telkens voor eenige weken in een bepaald gebiedsgedeelte in ons land haar opvoedende en verkeersregelende taak verrichten. Weliswaar blijft het mogelijk, dat eenige zijspancombinaties in zulk een ge deelte nog voor zekere tijd achterblijven, maar de bedoeling is toch, dat de geheele brigade telkens aar een ander deel van ons land trekt, en aan de plaatselijke politietroe pen van het pas bezochte gebied de taak overlaat om het werk voort te zetten. De brigade bestaat uit twee secties en elke sectie bestaat uit drie groepen van vier zij spancombinaties. De manschappen zijn uit het eigen personeel der politietroepen geko zen, met dien verstande dat daarbij een zo danige selectie is toegepast, dat men direct de beschikking zou krijgen over ervaren mo torrijders, die verder speciaal voor de brigade konden worden opgeleid. Het materiaal zal bestaan uit 24 B.M.W. 600 c.a. motorrijwielen voorzien van zijspan- wagens van hetzelfde merk. In afwachting van de aflevering van deze motoren verricht de brigade ter oefening patrouillediensten per Perc. 2. Land met tuintje van Kees Tijsen aan den Molgerweg, groot 45.626 sn., kooper M. Klein D.Sz. voor f 2782. Perc. 3, Molgerven aan de Walsloot, groot 25.935 sn., kooper S. Koorn Jz. f 1276. Perc. 4, Haverweidje aan de Walsloot, groot 16.485 sn., kooper C. Koorn Vz. voor f 826. Perc. 5, Hoogeventje bij de Gesterweg, groot 16.485 sn., kooper C. Koorn Vz. voor f 875. Perc. 6, Vatrop, groot 12.425 sn., kooper N. Bakker Sz. voor f 690. Perc. 7, Westelinge, groot 17.64 sn., kooper N. Bakker Sz. voor f 875. Land in Polder Waard Nieuwland Perc. 8, Kavel 11, achter de Drinkbeker, groot 42.665 sn., perc. 9, Kavel 20, groot 35.14 sn., perc. 10, Kavel 20, groot 45.465 sn., perc. 11, Kavel 20, groot 82.005 sn., koopster in comb. Mevr. Quadekker voor f 12031. Perc. 12, Kavel 6, aan Stroeërdijk, groot 41.755 sn., perc. 13, Kavel 6, groot 45.675 sn., perc. 14, Kavel 6, groot 45.535 sn. en perc. 15, Kavel 6, aan den Hoofdweg, groot 45.535 sn., koopers de heeren R. en Joh. Lont voor f 4818. Land in het Noorden Perc. 16, Aardappelland, Hollebalg, groot 4.025 sn., kooper M. de Haan Pz. voor 250. Perc. 17, Steenkrocht, groot 17.50 sn., koo- deze zal uit per J. de Jongh Wz. voor f 980. Perc. 18, Marskeven, groot 17.77 sn., koo per J. Kort Jbz. voor f 560. Perc. 19, Kleine Marske, groot 14.105 sn., kooper J. Kort Jbz. voor f 582. Perc. 20, Groote Marske, groot 23.94 snees, kooper J. Kort Jbz. voor 1172. Perc. 21, Krommelaan aan den Noorderweg, groot 29.995 sn., en perc. 22, Noorderweg aan den Noorderweg, groot 18.025 sn., kooper in comb. M. Lont Pz. voor f 2638. Perc. 23, Groote Krocht en Schelvenkrocht, groot 28.77 sn., kooper Jb. Lont Sz. v. f 1810. Perc. 24, Krocht van Lou Smit, aan Vier voetspad, groot 24.50 sn., kooper W. de Vries Sz. voor f 1540. Totaal opgebracht f 37.680. TEEKEN - MATERIALEN IN GROOTE VERSCHEIDENHEID VOOR DE VAKTEEKENSCHOOL. BOSKER's H.-hoef BOEKHANDEL Middenmeer. Dr. H. Colijn is in de Dinsdagavond gehouden vergadering van de Eerste Kamer als lid beëedigd. De oud minister-president legt den eed af in handen van den voorzitter der Kamer, mr. W. L. baron de Vos van Steenwijk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1939 | | pagina 4