Voor de Kerst
l
Hardappiibakkei, Gaas-
kakkaianallBioorteaKistai
HEHOUPONHIIIS
Miiuwjaarswenscbei 1940
CONSULTATIE - BUREAU
WITTE KRUIS WIERINGEN
ZITTING
GEER. TEN BRÏNKE,
Het adres voor
en en
een enorme sortering
Den Helder Tef.635 Kelzerstr78
BUITENLANDSCH NIEUWS.
LUXEMBURG TUSSCHEN TWEE VUREN.
Strategisch en economisch.
Goed drie maanden geleden, voor het uit
breken van den oorlog, was Luxemburg een
welvarend land, zonder één werklooze. Thans
heeft het er meer dan duizend en het is nog
slechts een begin van de misère. De neutrali
teit vergt van Luxemburg, naar verhouding,
grooter 'offers dan van eenig ander neutraal
land. Zij sloeg het economisch leven lam en
knakte met één slag de vrijheid van beweging.
Niet zoodra brak in September de oorlog uit
of de Luxemburgsche regeering legde alle
bedrijven stil wier werking de openbare mee
ning zou kunnen 'beïnvloeden. Radio-Luxem
burg moest zijn uitzendingen stakende
bioscopen werden gedwongen hun deuren te
sluiten ook de schouwburgen moesten dicht
en zelfs dilettanten-tooneelvoorstellingen wer
den verboden. Géén conferencier mocht in
Luxemburg meer het woord voeren, om het
even over welk onderwerp. De pers kreeg van
de overheid een wenk zeer voorzichtig te
zijn en haar rubriek „Buitenland" te beper
ken tot de officieele berichten en ieder com
mentaar daarop achterwege te laten. Zoo
dempte de regeering alle invloedsbronnen,
om haar machtige buren, Duitschland en
Frankrijk geen kans te geven te kunnen zeg
gen, dat de openbare meening in Luxem
burg met deze of gene oorlogvoerende partij
sympathiseert.
Deze angstvallige voorrzichtigheid drukt
op het leven van den gemoedelijken Luxem
burger, die niet gewend is zijn meening on
der stoelen of banken te steken. Hij acht de
maatregelen der regeering schromelijk over
dreven, vooral betreffende de sluiting van
Radio Luxemburg en van de schouwburgen en
de bioscopen. Hij protesteert en lamenteert,
maar het baat allemaal niets de regeering
legt alle protesten naast zich neer. Als ze er
een enkelen keer op reageert, dan is het om
te wijzen op de geheel bijzondere en gevaar
lijke positie, die het land te midden van de
oorlogvoerenden inneemt.
In dit opzicht ligt Luxemburg letterlijk
tusschen twee vuren, vooral het zuid-oostelijk
deel van het land, waar de Duitsche en de
Fransche kanonnen voortdurend overheen
vuren en waar reeds tal van granaten neer
kwamen.
Daarbij komt nog, dat Luxemburg, om zijn
industrie in stand te kunnen houden, tal
van grondstoffen uit Duitschland moet in
voeren. De voornaamste Luxemburgsche in
dustrie is de metaalnijverheid, welke de spe
ciale Duitsche gietcokes noodig heeft om te
kunnen produceeren. Sinds eenigen tijd ech
ter heeft Duitschland den uitvoer van gietco
kes naar Luxemburg gestaakt. Dit geschiedde
niet omdat Duitschland gebrek aan gietcokes
of met transportmoeilijkheden te kampen
heeft, doch om op die wijze pressie te oefenen,
ten einde in ruil voor de Duitsche cokes via
Luxemburg zekere Fransche grondstoffen te
ontvangen, welke Luxemburg nog vrij kan
invoeren. Zou de Luxemburgsche regeering
aan dien laatsten eisch voldoen, dan zou zij
v/eer een andere industrie stop moeten zet
ten, namelijk die welke de Fransche grond
stoffen noodig heeft om te kunnen producee
ren en waarvan de invoer, bij een doorvoer
daarvan naar Duitschland, onmiddellijk ge
staakt zou worden. Zoo zit Luxemburg niet
alleen „strategisch" maar ook economisch
„tusschen twee vuren."
FINSCHE VLIEGERS BESTOKEN
LINIES BIJ MOERMANSK
Finsche bombardementsvliegtuigen
hebben de Russische linies bij Moer-
mansk op vele plaatsen gebombar
deerd en groote schade en verliezen
veroorzaakt. De Finsche piloten vlo
gen soms op weinig meer dan twee
honderd meter boven de Russische stel
lingen. De Finsche bommenwerpers
hebben de laatste nachten ook gebruik
gemaakt van het feit, dat de Russische
manschappen in de open lucht over
nachten. Zij hadden vuren ontstoken
om zich te verwarmen, waardoor de
bommenwerper zich konden oriën-
teeren.
Petsamo, dat volgens een te Stock
holm ontvangen bericht, onlangs door
de Finnen is heroverd, is twee maal
door de Russen bebombardeerd.
De .nikkelmijnen zijn eveneens nog
in Finsch bezit.
De Russen hebben in. het Noorden
versterkingen ontvangen langs den
Kirof-spoorweg. Naar gemeld zou de
ze verbinding, welke van groote betee
kenis voor de Russen is, door Finsche
vliegers verbroken zijn. Men heeft zich
er reeds lang over verwonderd, dat
de Finnen geen aanval op dezen spoor
weg hebben gedaan e,n indien het be
richt inderdaad juist is, beteekent dit
een zeer ernstigen slag voor de Rus
sen, welke hierdoor geheel zijn afge
sloten, zoowel wat den aanvoer van
troepen als levenmiddelen betreft.
Het is echter uiterst moeilijk een in
druk te krijgen van den strijd in het
Poolgebied. De gevechten worden niet
alleen in het duister van den Pool
nacht gevoerd, maar ook bij het licht
van groote schijnwerpers.
VLIEGTUIG REDT ZEVEN
SCHIPBREUKELINGEN
Weer vier schepen vergaan.
Zeven opvarenden van een schip,
welks identiteit niet bekend is, zijn op
de Noordzee gered door de bemanning
van een vliegtuig van het Britsche
kustcominandO'.
De navigator van een vliegtuig, dat
op een hoogte van 600 voet naar zijn
bases terugkeerde, zag twee kleine
voorwerpen in zee liggen. Hij dacht
dat het mijnen waren en de bestuur
der van het vliegtuig maakte zich ge
reed ze met machinegeweervuur te
vernietigen. Nadat men het object
nauwkeuriger met den verrekijker
had bekeken, ontdekte men, dat het
hier twee aan elkaar gebonden vlotten
betrof. Het vliegtuig, geen watervlieg
tuig, waarschuwde een tien mijl ver
der varend Deensch schip, de Ivar,
en seinde tien minuten lang met een
lamp naar den Deen. Het schip wij
zigde zijn koers niet, aangezien de
signalen niet werden begrepen. Het
toestel keerde daarop terug naar de
vlotten, die door de dikken mist eerst
niet konden worden teruggevonden.
De radiotelegrafist van het vlieg
tuig bracht toen contact tot stand
met het Noordsche schip Lyng en gaf
de positie van de vlotten op Hierna
kwam ook de Ivar te voorschijn, die
de door het vliegtuig ingeslagen rich
ting gevolgd had.
De gezagvoerder van het vliegtuig
vloog voor de Ivar heen en weer en ge
leidde het schip op deze wijze naar het
vlot. In een zware zee werd toen een
boot neergelaten en de zeven schipbreu
kelingen konden gered worden. Eerst
toen de reddingboot aan boord van de
Ivar gehaald was, keerde het vliegtuig
naar zijn basis terug.
VROUWEN BIJ RUSSISCH
DOODS-ESKADER.
Naar United Press uit Moskou meldt,
wordt het waarschijnlijk geacht, dat
ook vrouwelijke piloten deelnemen aan
de bombardementen op Finland, hoe
wel zij i(n de militaire rapporten niet
worden vermeld en hiervan geen poli
tieke bevestiging is te verkrijgen. De
vrouwelijke piloten vormen een inte
graal deel van de Sowjet-luchtmacht.
Zij zijn ondergebracht in speciale afdee
lingen en wonen in gewone soldaten
barakken. De Russen hebben zich al
tijd beroemd op de vele internationale
records door hun vliegsters behaald.
Het juiste anntal der vrouwelijke
piloten is niet te verkrijgen, maar het
wordt op meer dan 500 geschat. Sommi
gen maken deel uit van de parachutis-
iten-afdeeling „het „doodsch-eskadiejr."
Dit eskader dient om achter de vijan
delijke linies te worden neergelaten,
teneinde bruggen op te blazen en ver
kenningen te doen. In alle takken
van de luchtmacht zijn vrouwen werk
zaam en zijn niet te vergelijken mei
Kerenski's „bataljon des doods", dat
in 1917 het tsaristische winterpaleis
verdedigde tegen de bolsjewieken. Ver
schillende vrouwen hebben een rang,
die gelijk staat aan die van generaal
bij de luchtmacht.
Op enkele details na dragen zij de
zelfde uniformen als de mannen. De
leeftijd loopt van 18 tot 30 jaar. Een
der bekendste is zeker Marine-Rasko-
va, die instructrice aan de vliegacede-
mie is. Zij is getrouwd en heeft 2 kinde
ren. Een andere befaamde vliegster
was Polina Osipenko, die het vorig
jaar bij 'n proefvlucht om het leven
kwam, nadat zij met succes een non-
stopvlucht van Moskou naar het Verre
Oosten had volbracht.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
EEN ADVERTENTIE IN HET PLAATS. BLAD
DE GROOTSTE RECLAME.
NEDERL. SCHIP „IMMINGHAM"
VOOR DE KUST BIJ CALLANTSOOG
OP EEN MIJN GELOOPEN
EN VERGAAN.
De zeven opvarenden als door
een wonder gered.
Het Nedie^landsche koopvaardij-mo-
torschip Immingham is Zondagmorgen
ongeveer tien uur op 2l/z mijl ten Wes
ten van Callantsoog op een mijn geloo
pen. Het schip werd gedeeltelijk open
gereten en zonk onmiddellijk. De ze-
Ven opvarenden zijn gered.
De zeven menschen, die aan boord
waren geweest, dreven rond op de
plaats van de ramp. Zij zijn^jlén nog
in leven en hoewel geen vah ïien er
zonder schrammen is afgekomen, wa
ren er geen zwaar giewondè,iu.
Het mag een geluk heeten, dat juist
een verkenningsvliegtuig van De Mok
langs de onheilsplek vloog. De bestuur
der zag menschen drijven en nam
oogenblikkelijk zijn maatregelen om
de drenkelingen te redden Hij gaf sei
nen aan het bewakingsvaartuig, dat
onmiddellijk naar de plaats van het
ongeluk voer en daarna streek het
vliegtuig op zee, om twee drenkelingen
die geen kans gezien hadden, zich aan
een of ander voorwerp vast te grijpen,
te helpeen.
Het waren de matroos P. van dei-
Zwaan en de Kok J. Koster. Een van
hen wist op den drijver van het water
vliegtuig, te klimmen de ander was
daarvoor te vermoeid en greep zich
aan den drijver vast en zoo taxiede
het waterviegtuig langzaam naar de
kust.
Op 't strand tusschen Callantsoog en
Groote Keeten waren verschillende
burgers en militairen op het ongeluk
attent gemaakt en toen het vliegtuig
zoo dicht de kust genaderd was, dat
de piloot teekenen kon geven, dat men
helpen moest, begaf de heer Vriesman
van Callantsoog, die goed bekend is
met de stroomingen en geulen langs
de kust, zich te water.
De moedige man liep tot zijn hals in
het ijskoude water en nam een van de
drenkelingen op zijn schouder. Militai
ren hadden zich in,tusschen ook te wa
ter begeven en droegen den anderen
drenkeling naar de kust.
Hier werden zij hartelijk door de
bewoners van Callantsoog ontvangen
en van droge kleeren voorzien, waarna
zij per auto naar het Marine-Hospitaal
worden vervoerd
De andere vijf drenkelingen hadden
kans gezien zich aan een sloep vast te
houden en het was gelukkig, dat het
water zoo rustig was, anders waren ei-
ongetwijfeld slachtoffers gevallen. Ei-
waren er bij, o.m. de kapitein, die ver
schillende wonden aan armen en han
den hadden opgeloopen. Het gewaar
schuwde bewakingsvaartuig vond hen
op de omgekeerde sloep en nam hen
op. Aan boord werden zij verbonden
en van droge kleeren voorzien De
schrik en ellende, die de menschen
hadden doorstaan, waren groot. Er wa
ren onder hen, die hun bezinning voor
het oogienblik volkomen kwijt waren.
Inmiddels was de reddingboot „Do-
rus Rijkers", die om half elf de haven
van Nieuwediep was uitgevaren, bui
ten de Kaapies gekomen en hier kwam
boven de reddingboot een vlieger van
De Mok, die den schipper beduidde,
dat hij naar het Noorden moest va
ren. Schippér Bot gaf hier gevolg aan
en ontmoette toen spoedig het bewa-
kingisvaartuig^ waar hij vernam, dat
zich vijf opvarenden van de Imming
ham aan boord bevonden.
Besloten werd de menschen over te
nemen en naar Nieuwediep te brengen
Het overstappen op de Dorus Rijkers
ging, dank zij de rustige zee, zeer vlot,
Schipper Bot bracht de menschen
naar de warme kajuit. Een van de ma
trozen weigerde echter pertinent naar
beneden te gaan. „Neen, ik wil zien,
wat er gebeurt", zei hij. „En nooit kom
ik meer op zee", liet hij er op volgen.
De tocht naar Den Helder verliep
vlot en hier stond een ziekenauto
klaar em de menschen naar het Hospi
taal te brengen, waar in den middag
het onderzoek geschiedde.
In de onmetelijke watervlakten van het Nederlandsch inundatie-gebied liggen voor het
oog verborgen de onoverschrijdbare verraderlijke hindernissen tegen vijandelijke tanks,
cavalerie, artillerie, enz.
DONDERDAG 14 DEC.
Dr. DE GROOT (1—2 uur.)
IN HET GYMNASTIEK-LOKAAL
NIEUWE SCHOOL, H.-HOEF.
Vele soorten
ETALAGE - CREPPE
Kerstversiering voor de
tafel
(tafelkleeden en servetten,
met kerst-emblemen.)
Kaarsen, Slingers, enz.
BOSKER's Boekhandel,
H.-hoef Middenmeer.
H. H. KLOMPENVERKOOPERS
Eerste kwaliteit Zeeuwsche
WILGEN KLOMPEN.
Monster rembours op aanvraag.
Klompenmakerij P. Millenaar,
TERNEUZEN, Arsenaalstraat.
VRAAGT PROEFMESJE.
KROEZE's BAZAK
10 stuks 25 ct.
Vulpennen Gegarandeerd.
Allen merkpennen.
VERHOOGEN NIET!
WIJ
MAESTRO
DURIUM
CHAMPION
WASP (Saeffers)
JACK DAW (Swan)
OSMIA
EVERSHARP
BLACBIRD (Swan)
Orig. SAEFFERS
Orig. SWAN
en hoogere prijzen.
(Alle pennen met gratis gr aveeren
van uw naam.)
uit BOSKER's Boekhandel
H.-hoef Middenmeer.
f 1.25
1.75
2.90
3.75
4.25
4.50
5.—
5.50
7.50
7.75
BLOEMENMAGAZIJN
J. POSTHUMUS H.-hoef
is ook dit jaar het voordeeligst in
Onze cliënteele te Wieringen en
Wieringermeer worden huis aan
huis bezocht. WACHT OP ONS
VOOR
jVLEESCH- of
I WORSTMOLENS j
jen INMAAKPOTTEN,j
enz.
Aanbevelend,
Hippolytushoef.
MICRO - DAMESTASCH-
BIJBELTJES. Iets geheel nieuws
Een pracht cadeau is ons
DAMESTASCH - BIJBELTJE.
Bijbel alleen in kunstleer f 2.25
Bijbel alleen in schapenleer f 2.70
Bijbel met psalmen en
29 gezangen in kunstleer f 3.75
Bijbel met psalmen en
in 29 gezangen in schapenl. f 4.20
BOSKER'S BOEKHANDEL
H.-HOEF MIDDENMEER
KAPITAAL en RESERVES f 61.500.000.
Geeft af 3 Va pandbrieven
N.y. BETUWSCHE - HYPOTHEEKBANK
koers 100
Inlichtingen by KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF.
Tel. No. 15.
KISTENFABRIEK
Fa. ANT. HUIBERTS, BREEZAND Tel. 44.
WOENSDAGS OP DE BEURS TE MIDDENMEER.
Aamesstoj-f1
3 a rnerin
NU IS HET WEER TIJD VOOR HET OPGEVEN
VAN EEN NIEUWJAARSGROET.
(Slechts 45 cent per plaatsing.)
Hier onder volgen eenige modellen.
wenschen aan Familie, Vrienden
en Begunstigers een voorspoedig
1940.
Gods beste zegen bij den aan
vang van het nieuwe jaar aan
Familie, vrienden en Bekenden.
Bij den aanvang van het nieu
we jaar onze hartelijke geluk-
wenschen aan Familie, Vrienden
en Begunstigers.
wenscht aan Vrienden en Begun
stigers een gelukkig Nieuwjaar.
Het Compliment van den Dag.
p. f.
Heilgroet aan Familie, Vrienden
en Bekenden.
Aan Familie, Vrienden en Beken
den een gelukkig Nieuwjaar toe-
gewenscht door
Heilgroet aan Vrienden en Beken
den.
wenschen aan Familie, Vrienden
en Bekenden een gelukkig Nieuw
jaar.