Voor de Kerst l Hardappiibakkei, Gaas- kakkaianallBioorteaKistai HEHOUPONHIIIS Miiuwjaarswenscbei 1940 CONSULTATIE - BUREAU WITTE KRUIS WIERINGEN ZITTING GEER. TEN BRÏNKE, Het adres voor en en een enorme sortering Den Helder Tef.635 Kelzerstr78 BUITENLANDSCH NIEUWS. LUXEMBURG TUSSCHEN TWEE VUREN. Strategisch en economisch. Goed drie maanden geleden, voor het uit breken van den oorlog, was Luxemburg een welvarend land, zonder één werklooze. Thans heeft het er meer dan duizend en het is nog slechts een begin van de misère. De neutrali teit vergt van Luxemburg, naar verhouding, grooter 'offers dan van eenig ander neutraal land. Zij sloeg het economisch leven lam en knakte met één slag de vrijheid van beweging. Niet zoodra brak in September de oorlog uit of de Luxemburgsche regeering legde alle bedrijven stil wier werking de openbare mee ning zou kunnen 'beïnvloeden. Radio-Luxem burg moest zijn uitzendingen stakende bioscopen werden gedwongen hun deuren te sluiten ook de schouwburgen moesten dicht en zelfs dilettanten-tooneelvoorstellingen wer den verboden. Géén conferencier mocht in Luxemburg meer het woord voeren, om het even over welk onderwerp. De pers kreeg van de overheid een wenk zeer voorzichtig te zijn en haar rubriek „Buitenland" te beper ken tot de officieele berichten en ieder com mentaar daarop achterwege te laten. Zoo dempte de regeering alle invloedsbronnen, om haar machtige buren, Duitschland en Frankrijk geen kans te geven te kunnen zeg gen, dat de openbare meening in Luxem burg met deze of gene oorlogvoerende partij sympathiseert. Deze angstvallige voorrzichtigheid drukt op het leven van den gemoedelijken Luxem burger, die niet gewend is zijn meening on der stoelen of banken te steken. Hij acht de maatregelen der regeering schromelijk over dreven, vooral betreffende de sluiting van Radio Luxemburg en van de schouwburgen en de bioscopen. Hij protesteert en lamenteert, maar het baat allemaal niets de regeering legt alle protesten naast zich neer. Als ze er een enkelen keer op reageert, dan is het om te wijzen op de geheel bijzondere en gevaar lijke positie, die het land te midden van de oorlogvoerenden inneemt. In dit opzicht ligt Luxemburg letterlijk tusschen twee vuren, vooral het zuid-oostelijk deel van het land, waar de Duitsche en de Fransche kanonnen voortdurend overheen vuren en waar reeds tal van granaten neer kwamen. Daarbij komt nog, dat Luxemburg, om zijn industrie in stand te kunnen houden, tal van grondstoffen uit Duitschland moet in voeren. De voornaamste Luxemburgsche in dustrie is de metaalnijverheid, welke de spe ciale Duitsche gietcokes noodig heeft om te kunnen produceeren. Sinds eenigen tijd ech ter heeft Duitschland den uitvoer van gietco kes naar Luxemburg gestaakt. Dit geschiedde niet omdat Duitschland gebrek aan gietcokes of met transportmoeilijkheden te kampen heeft, doch om op die wijze pressie te oefenen, ten einde in ruil voor de Duitsche cokes via Luxemburg zekere Fransche grondstoffen te ontvangen, welke Luxemburg nog vrij kan invoeren. Zou de Luxemburgsche regeering aan dien laatsten eisch voldoen, dan zou zij v/eer een andere industrie stop moeten zet ten, namelijk die welke de Fransche grond stoffen noodig heeft om te kunnen producee ren en waarvan de invoer, bij een doorvoer daarvan naar Duitschland, onmiddellijk ge staakt zou worden. Zoo zit Luxemburg niet alleen „strategisch" maar ook economisch „tusschen twee vuren." FINSCHE VLIEGERS BESTOKEN LINIES BIJ MOERMANSK Finsche bombardementsvliegtuigen hebben de Russische linies bij Moer- mansk op vele plaatsen gebombar deerd en groote schade en verliezen veroorzaakt. De Finsche piloten vlo gen soms op weinig meer dan twee honderd meter boven de Russische stel lingen. De Finsche bommenwerpers hebben de laatste nachten ook gebruik gemaakt van het feit, dat de Russische manschappen in de open lucht over nachten. Zij hadden vuren ontstoken om zich te verwarmen, waardoor de bommenwerper zich konden oriën- teeren. Petsamo, dat volgens een te Stock holm ontvangen bericht, onlangs door de Finnen is heroverd, is twee maal door de Russen bebombardeerd. De .nikkelmijnen zijn eveneens nog in Finsch bezit. De Russen hebben in. het Noorden versterkingen ontvangen langs den Kirof-spoorweg. Naar gemeld zou de ze verbinding, welke van groote betee kenis voor de Russen is, door Finsche vliegers verbroken zijn. Men heeft zich er reeds lang over verwonderd, dat de Finnen geen aanval op dezen spoor weg hebben gedaan e,n indien het be richt inderdaad juist is, beteekent dit een zeer ernstigen slag voor de Rus sen, welke hierdoor geheel zijn afge sloten, zoowel wat den aanvoer van troepen als levenmiddelen betreft. Het is echter uiterst moeilijk een in druk te krijgen van den strijd in het Poolgebied. De gevechten worden niet alleen in het duister van den Pool nacht gevoerd, maar ook bij het licht van groote schijnwerpers. VLIEGTUIG REDT ZEVEN SCHIPBREUKELINGEN Weer vier schepen vergaan. Zeven opvarenden van een schip, welks identiteit niet bekend is, zijn op de Noordzee gered door de bemanning van een vliegtuig van het Britsche kustcominandO'. De navigator van een vliegtuig, dat op een hoogte van 600 voet naar zijn bases terugkeerde, zag twee kleine voorwerpen in zee liggen. Hij dacht dat het mijnen waren en de bestuur der van het vliegtuig maakte zich ge reed ze met machinegeweervuur te vernietigen. Nadat men het object nauwkeuriger met den verrekijker had bekeken, ontdekte men, dat het hier twee aan elkaar gebonden vlotten betrof. Het vliegtuig, geen watervlieg tuig, waarschuwde een tien mijl ver der varend Deensch schip, de Ivar, en seinde tien minuten lang met een lamp naar den Deen. Het schip wij zigde zijn koers niet, aangezien de signalen niet werden begrepen. Het toestel keerde daarop terug naar de vlotten, die door de dikken mist eerst niet konden worden teruggevonden. De radiotelegrafist van het vlieg tuig bracht toen contact tot stand met het Noordsche schip Lyng en gaf de positie van de vlotten op Hierna kwam ook de Ivar te voorschijn, die de door het vliegtuig ingeslagen rich ting gevolgd had. De gezagvoerder van het vliegtuig vloog voor de Ivar heen en weer en ge leidde het schip op deze wijze naar het vlot. In een zware zee werd toen een boot neergelaten en de zeven schipbreu kelingen konden gered worden. Eerst toen de reddingboot aan boord van de Ivar gehaald was, keerde het vliegtuig naar zijn basis terug. VROUWEN BIJ RUSSISCH DOODS-ESKADER. Naar United Press uit Moskou meldt, wordt het waarschijnlijk geacht, dat ook vrouwelijke piloten deelnemen aan de bombardementen op Finland, hoe wel zij i(n de militaire rapporten niet worden vermeld en hiervan geen poli tieke bevestiging is te verkrijgen. De vrouwelijke piloten vormen een inte graal deel van de Sowjet-luchtmacht. Zij zijn ondergebracht in speciale afdee lingen en wonen in gewone soldaten barakken. De Russen hebben zich al tijd beroemd op de vele internationale records door hun vliegsters behaald. Het juiste anntal der vrouwelijke piloten is niet te verkrijgen, maar het wordt op meer dan 500 geschat. Sommi gen maken deel uit van de parachutis- iten-afdeeling „het „doodsch-eskadiejr." Dit eskader dient om achter de vijan delijke linies te worden neergelaten, teneinde bruggen op te blazen en ver kenningen te doen. In alle takken van de luchtmacht zijn vrouwen werk zaam en zijn niet te vergelijken mei Kerenski's „bataljon des doods", dat in 1917 het tsaristische winterpaleis verdedigde tegen de bolsjewieken. Ver schillende vrouwen hebben een rang, die gelijk staat aan die van generaal bij de luchtmacht. Op enkele details na dragen zij de zelfde uniformen als de mannen. De leeftijd loopt van 18 tot 30 jaar. Een der bekendste is zeker Marine-Rasko- va, die instructrice aan de vliegacede- mie is. Zij is getrouwd en heeft 2 kinde ren. Een andere befaamde vliegster was Polina Osipenko, die het vorig jaar bij 'n proefvlucht om het leven kwam, nadat zij met succes een non- stopvlucht van Moskou naar het Verre Oosten had volbracht. BINNENLANDSCH NIEUWS. EEN ADVERTENTIE IN HET PLAATS. BLAD DE GROOTSTE RECLAME. NEDERL. SCHIP „IMMINGHAM" VOOR DE KUST BIJ CALLANTSOOG OP EEN MIJN GELOOPEN EN VERGAAN. De zeven opvarenden als door een wonder gered. Het Nedie^landsche koopvaardij-mo- torschip Immingham is Zondagmorgen ongeveer tien uur op 2l/z mijl ten Wes ten van Callantsoog op een mijn geloo pen. Het schip werd gedeeltelijk open gereten en zonk onmiddellijk. De ze- Ven opvarenden zijn gered. De zeven menschen, die aan boord waren geweest, dreven rond op de plaats van de ramp. Zij zijn^jlén nog in leven en hoewel geen vah ïien er zonder schrammen is afgekomen, wa ren er geen zwaar giewondè,iu. Het mag een geluk heeten, dat juist een verkenningsvliegtuig van De Mok langs de onheilsplek vloog. De bestuur der zag menschen drijven en nam oogenblikkelijk zijn maatregelen om de drenkelingen te redden Hij gaf sei nen aan het bewakingsvaartuig, dat onmiddellijk naar de plaats van het ongeluk voer en daarna streek het vliegtuig op zee, om twee drenkelingen die geen kans gezien hadden, zich aan een of ander voorwerp vast te grijpen, te helpeen. Het waren de matroos P. van dei- Zwaan en de Kok J. Koster. Een van hen wist op den drijver van het water vliegtuig, te klimmen de ander was daarvoor te vermoeid en greep zich aan den drijver vast en zoo taxiede het waterviegtuig langzaam naar de kust. Op 't strand tusschen Callantsoog en Groote Keeten waren verschillende burgers en militairen op het ongeluk attent gemaakt en toen het vliegtuig zoo dicht de kust genaderd was, dat de piloot teekenen kon geven, dat men helpen moest, begaf de heer Vriesman van Callantsoog, die goed bekend is met de stroomingen en geulen langs de kust, zich te water. De moedige man liep tot zijn hals in het ijskoude water en nam een van de drenkelingen op zijn schouder. Militai ren hadden zich in,tusschen ook te wa ter begeven en droegen den anderen drenkeling naar de kust. Hier werden zij hartelijk door de bewoners van Callantsoog ontvangen en van droge kleeren voorzien, waarna zij per auto naar het Marine-Hospitaal worden vervoerd De andere vijf drenkelingen hadden kans gezien zich aan een sloep vast te houden en het was gelukkig, dat het water zoo rustig was, anders waren ei- ongetwijfeld slachtoffers gevallen. Ei- waren er bij, o.m. de kapitein, die ver schillende wonden aan armen en han den hadden opgeloopen. Het gewaar schuwde bewakingsvaartuig vond hen op de omgekeerde sloep en nam hen op. Aan boord werden zij verbonden en van droge kleeren voorzien De schrik en ellende, die de menschen hadden doorstaan, waren groot. Er wa ren onder hen, die hun bezinning voor het oogienblik volkomen kwijt waren. Inmiddels was de reddingboot „Do- rus Rijkers", die om half elf de haven van Nieuwediep was uitgevaren, bui ten de Kaapies gekomen en hier kwam boven de reddingboot een vlieger van De Mok, die den schipper beduidde, dat hij naar het Noorden moest va ren. Schippér Bot gaf hier gevolg aan en ontmoette toen spoedig het bewa- kingisvaartuig^ waar hij vernam, dat zich vijf opvarenden van de Imming ham aan boord bevonden. Besloten werd de menschen over te nemen en naar Nieuwediep te brengen Het overstappen op de Dorus Rijkers ging, dank zij de rustige zee, zeer vlot, Schipper Bot bracht de menschen naar de warme kajuit. Een van de ma trozen weigerde echter pertinent naar beneden te gaan. „Neen, ik wil zien, wat er gebeurt", zei hij. „En nooit kom ik meer op zee", liet hij er op volgen. De tocht naar Den Helder verliep vlot en hier stond een ziekenauto klaar em de menschen naar het Hospi taal te brengen, waar in den middag het onderzoek geschiedde. In de onmetelijke watervlakten van het Nederlandsch inundatie-gebied liggen voor het oog verborgen de onoverschrijdbare verraderlijke hindernissen tegen vijandelijke tanks, cavalerie, artillerie, enz. DONDERDAG 14 DEC. Dr. DE GROOT (1—2 uur.) IN HET GYMNASTIEK-LOKAAL NIEUWE SCHOOL, H.-HOEF. Vele soorten ETALAGE - CREPPE Kerstversiering voor de tafel (tafelkleeden en servetten, met kerst-emblemen.) Kaarsen, Slingers, enz. BOSKER's Boekhandel, H.-hoef Middenmeer. H. H. KLOMPENVERKOOPERS Eerste kwaliteit Zeeuwsche WILGEN KLOMPEN. Monster rembours op aanvraag. Klompenmakerij P. Millenaar, TERNEUZEN, Arsenaalstraat. VRAAGT PROEFMESJE. KROEZE's BAZAK 10 stuks 25 ct. Vulpennen Gegarandeerd. Allen merkpennen. VERHOOGEN NIET! WIJ MAESTRO DURIUM CHAMPION WASP (Saeffers) JACK DAW (Swan) OSMIA EVERSHARP BLACBIRD (Swan) Orig. SAEFFERS Orig. SWAN en hoogere prijzen. (Alle pennen met gratis gr aveeren van uw naam.) uit BOSKER's Boekhandel H.-hoef Middenmeer. f 1.25 1.75 2.90 3.75 4.25 4.50 5.— 5.50 7.50 7.75 BLOEMENMAGAZIJN J. POSTHUMUS H.-hoef is ook dit jaar het voordeeligst in Onze cliënteele te Wieringen en Wieringermeer worden huis aan huis bezocht. WACHT OP ONS VOOR jVLEESCH- of I WORSTMOLENS j jen INMAAKPOTTEN,j enz. Aanbevelend, Hippolytushoef. MICRO - DAMESTASCH- BIJBELTJES. Iets geheel nieuws Een pracht cadeau is ons DAMESTASCH - BIJBELTJE. Bijbel alleen in kunstleer f 2.25 Bijbel alleen in schapenleer f 2.70 Bijbel met psalmen en 29 gezangen in kunstleer f 3.75 Bijbel met psalmen en in 29 gezangen in schapenl. f 4.20 BOSKER'S BOEKHANDEL H.-HOEF MIDDENMEER KAPITAAL en RESERVES f 61.500.000. Geeft af 3 Va pandbrieven N.y. BETUWSCHE - HYPOTHEEKBANK koers 100 Inlichtingen by KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF. Tel. No. 15. KISTENFABRIEK Fa. ANT. HUIBERTS, BREEZAND Tel. 44. WOENSDAGS OP DE BEURS TE MIDDENMEER. Aamesstoj-f1 3 a rnerin NU IS HET WEER TIJD VOOR HET OPGEVEN VAN EEN NIEUWJAARSGROET. (Slechts 45 cent per plaatsing.) Hier onder volgen eenige modellen. wenschen aan Familie, Vrienden en Begunstigers een voorspoedig 1940. Gods beste zegen bij den aan vang van het nieuwe jaar aan Familie, vrienden en Bekenden. Bij den aanvang van het nieu we jaar onze hartelijke geluk- wenschen aan Familie, Vrienden en Begunstigers. wenscht aan Vrienden en Begun stigers een gelukkig Nieuwjaar. Het Compliment van den Dag. p. f. Heilgroet aan Familie, Vrienden en Bekenden. Aan Familie, Vrienden en Beken den een gelukkig Nieuwjaar toe- gewenscht door Heilgroet aan Vrienden en Beken den. wenschen aan Familie, Vrienden en Bekenden een gelukkig Nieuw jaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1939 | | pagina 4