Deurwaarder Prins JÖWHLEH
ziet beter
0
Fa. lok. lauwers -lelel M
hervat haar rapetitie's
iroamscne UKvereenign
BRIL
HOUDT ZITTING
BIJ DEN SCHIPPER
AAN BOORD
FOTO
Jac. DE BOER
te Wieringen op Z~,T——
ZATERDAG 24 FEBR. a.sJ - -
i p 1 3: f T'
I I :/i - j :H'
van 1012 uur ten huize
van den Heer BROUWER
Hippolytushoef.
MEVR. LINDBERGH MET HAAR MAN OP EEN VAN HAAR LUCHTREIZEN OVER EUROPA.
ANN MORROW LINDBERGH
PLEIT VOOR VREDE.
En in dit pleidooi stelt zij aan de
vrouwen van de geheele wereld de
vraag „Hoe ziet de toekomst er
in onzen droom voor onze kinderen
uit
Ann Morrow Lindbergh, de echtgenoote van
den beroemden Amerikaanschen vlieger heeft
in „Readers Digest" een hartstochtelijk plei
dooi voor den vrede gehouden, bewogen als
zij is door de veie ellende, welke Europa nog
te wachten staat, indien de oorlog zou voort
duren.
Ik heb geprobeerd dit artikel niet te schrij
ven, zegt zij. Ik heb geprobeerd om me tot
„kousenstoppen en kopjes wasschen" te be
palen, om op te gaan in mijn kinderen en
mijn huishouden. Ik heb geprobeerd de ge
dachten aan Europa en den oorlog terug te
dringen en me met mijn eigen zaken bezig
te houden. Maar ik kan het niet. Ik ga naar
bed met deze gedachte en ik sta er mee op
Ze zijn aanwezig, als ik mijn jongen !s mor
gens naar school breng, wanneer de boomen
in den herfstnével hun vlammenden bladeren-
schat naar den stralenden hemel heffen.
Welk een schoonheid, denk ik dan
maar in Europa vechten ze
Diezelfde gedachten houden me bezig, als
ik met mijn kleine voor het raam zit en hij
v/ijst me een vliegmachine, die haar weg
zoekt in het kristalheldere blauw boven ons.
Maar in Europa laten ze bommen val
len. denk ik dan.
De vliegmachine, die nog steeds zoo'n won
der voor me is. dat ik er geen voorbij kan la
ten gaan, zonder op te zien. dat ik er geen
kan hooren, zelfs niet op verren afstand,
zonder haar in mijn hart te zegenen de
vliegmachine kan niet meer gezien worden ah
de uitdrukking van het mooiste, dat bestaat
de hoop van den mensch, zij is de uitdrukking
geworden van het verschrikkelijkste op aar
de de vrees van den mensch.
Misschien komt het alleen, doordat ik de
gelukkigste jaren van mijn huwelijksleven in
Engeland en Frankrijk heb doorgebracht, dat
ikdat allemaal voel, misschien omdat ik daar
vrienden heb en aan hun lijden denk, mis
schien omdat ik het leven en denken daar zoo
bovenmate ben gaan waardeeren en ik daar
steeds ben teruggekeerd als in een soort in
tellectueel en geestelijk tehuis.
En omdat dit alles zoo is, verlang ik harts
tochtelijk naar het einde van den oorlog, een
spoedig einde van dit conflict, hetgeen niet
wil zeggen, dat ik zou willen, dat er steun
zcu worden verleend aan agressie of dat ik
bruut geweld zou willen goed praten. Ik haat
het gebruik van bruut geweld evenzeer als
gij. ik haat het in het kleine zoowel als in het
groote, in volken, zoowel als in het persoon
lijke leven.
Ik zie niet graag, dat het ééne menschelijke
•.vezen zich met geweld opdringt aan het an
dere, noch op het terrein van het verstand,
noch op dat van den geest of het gevoel. Ik
geloof, dat men eerder een stap achteruit
moet gaan dan ook maar te raken aan de
persoonlijkheid zijns naasten of te treden op
den grond, waarover zijn schaduw valt. Dat
is één van de redenen waarom ik de voorkeur
geef aan schrijven boven spreken. Als ik me
met u in een vertrek bevind, moet gij, alleen
al uit beleefdheid, naar mij luisteren, maar
er is niet de minste noodzaak om deze regelen
te lezen ik dring ze u niet op.
Ik wil thans ook niet over oorlog praten
en al het vreeselijke, dat er het gevolg van is.
Ik wil denken aan een vrede, die tot stand
zou komen aan het begin, inplaats van aan
het eind van den oorlog. Als hij eens een feit
was, voordat millioenen levens verloren wa
ren gegaan, voordat de krachten verbruikt
waren en bitterheid de harten der menschen
li ad vervuld Is er aan geen enkele hoop op
de oplossing van de Europeesche problemen
ALS DIT KIND BETER WORDT
De hoop op de toekomst is thans gelijk aan
de hoop. die een moeder koestert, die zit aan
hei ziekbed van haar kind.
Als dit kind beter wordt, o God wat
zal ik dan niet doen om zijn leven mooi en
waardevol te maken. Als Gij het slechts wilt
sparen
De wereld zich zich tegenwoordig tegenover
problemen geplaatst, die even ernstig zijn als
oorlog en véél méér het offer waard zijn.
Geen enkel van deze problemen zal door de
zen oorlog worden opgelost. Zij zullen ons
blijven aanstaren, als de strijd voorbij is, en
in nog ernstiger vormen dan thans. Het zal
aan onze kinderen overgelaten worden deze
problemen op te lossen in een atmosfeer van
r.og grooter vrees, verbittering en wantrou
wen, dan waarin wij thans leven. Hoe kun
nen de vraagstukken opgelost worden zonder
dat er vrede is En van deze oplossing hangt
waarschijnlijk de toekomst der wereld af.
Voor het eerst in de geschiedenis der
menschheid, zooals dr. Carrel zoo prachtig
in zijn boek „De mensch, de onbekende" (L'
bomme inconnui uiteenzet, is een kwijnende
beschaving in staat de oorzaken van haar
verval te onderscheiden. Voor het eerst heeft
zij de kolossale macht der wetenschap tot
haar beschikking. Zullen wij deze kennis en
deze macht gebruiken Het is onze eenige
hoop als wij aan het noodlot, dat alle groote
beschavingen van het verleden getroffen
heeft, willen ontkomen.
Maar, zooals dr. Carrel in zijn boek ook
duidelijk maakt, onze beschaving heeft niet
genoeg aan de macht van de wetenschap. Een
moeder, die bidt aan het ziekbed van haar
kind, weet dit. Het is niet uit zucht tot om-
kooping, dat zij de knieën buigt met de woor
den Als dit dit beter wordt, wat zal ik
dan niet doen om zijn leven mooi en waarde
vol te maken.
In dat uur van lijden heeft zij een visioen
gehad. Ze heeft gezien, wat het kind kon zijn,
wat zijn Schepper bedoeld had, dat het zou
zijn. Zij ziet de droomen, die zij om het kind
heeft gehad en de droomen van alle moe
ders.
Zooals zij, zou de wereld thans op haar
knieën moeten komen. Zooals zij, moest de
wereld bidden, dat het kind gespaard mocht
worden, dat er vrede mocht komen, zoodat
het nieuwe leven zich zou kunnen ontplooien
-- de nieuwe droom welke met smart ontvan
gen is.
Door dit geloof gedreven, dring ik aan op
een geduldige, taaie vredesactie. Geen ver
minkte en in flarden gescheurde vrede, ver
moeid strompelend aan het einde van een
langen oorlog, maar een vrede in de volle
kracht en schoonheid van zijn vermogens.
Geen vrede, gebaseerd op bittere vernedering
aan de eene zijde en bittere aanmatiging aan
den anderen kant, maar gebaseerd op een
wederkeerig verlangen naar welvaart.
Wat kunnen wij, vrouwen, voor den vrede
doen, buiten het eeuwige werk van de zorg
voor huis, kinderen en echtgenoot
Wij kunnen onzen geest en ons hart open
houden. Onzen geest niet alleen door het
lezen van krantenartikelen en boeken, die in
trek zijn, maar, wat van meer belang is, door
het lezen van geschiedenis en filosofie. We
moeten niet alleen de worstelingen van onzen
tijd bestudeeren, maar ook die in het verle
den, opdat wij de huidige meer objectief zul
len kunnen beschouwen en wij voor hen, die
uit ons putten kinderen, echtgenooten en
vrienden reservoirs van redelijkheid zullen
zijn in een eeuw van onredelijkheid.
Maar niet alleen naar het verleden en het
heden moeten wij zien, ook vooruit naar de
toekomst, naar de wereld, waarop wij voor
onze kinderen aanspraak maken.
en U ziet er beter uit met
„HET GROENE KRUIS"
J. H. VRIEL1NK
HOOGZIJDE 115, TEL. 31:
Sï.L i
10 UITMUNTENDE ROMANS
per
BIJ ABONNEMENT f 18.
CHINA
DIEUWERTJE
HAAR ZOON
DE STRIJDER GODS
MOORD TE SCHEVENINGEN
HET TROTSCHE HART
HET EEN OF HET ANDER
SMID BANG
DE KOERIER UIT SPANJE
DE ZANG DER JAREN
Werkelijke kostprijs f 37.50
Als abonné betaalt gij voor deze 10 schitterende boeken
SLECHTS 18.—.
BOSKER's BOEKHANDEL
Middenmeer.
jaar.
f 5.90
f 2.90
f 3.90
f 3.25
f 2.90
f 4.50
f 3.50
f 3.50
f 3.25
f 3.90
VRAAGT PROEFMESJE.
KROEZE'* BAZAK
SL00TD0RP.
10 stuks 25 ct.
(uit een artikel van J. I. Sijbesma in
„Mensch en Maatschappij,"
Amsterdam, 15 November 1989)
t VERVOLG.)
In iedere zijwand zijn twee ramen, die echter
lang niet altijd geopend kunnen worden. Aan
de buitenkant kunnen ze afgesloten worden
met ijzeren schuiven, mede om de ruiten bij
ruwe zee tegen stukslaan te beveiligen. Bene
den de ramen zijn vaste buffetkasten getim
merd.
Via het keukentje en enkele traptreeajes
komt men in het slaapvertrek, dat dus geheel
achter in het schip is gelegen. Aan beide kan
ten is een tweepersoons kooi ingebouwd.
Daaronder en tegen de achterwand is berg
ruimte. Evenals in de roef heeft de ventilatie
plaats door een „koekoek" in het dek. Ge
heel voor in het schip, in het „vooronder",
zijn meestal nog een paar kooien, waar even
tueel personeel of de oudste jongens slapen.
Op dergelijke schepen is het watervat al
vaak vervangen door een grotere tank. Langs
een leiding kan het water in de keuken wor
den opgepompt. De betekent een grote ver
betering.
Is in het schip later een motor geplaatst,
dan is achter tegen de roef de stuurhut ge
bouwd. Deze staat dus boven het slaapvertrek,
wat hier een minder goede ventilatie kan
betekenen. De machinekamer komt onder de
roef te liggen en kan door het ruim en soms
ook langs het slaapvertrek bereikt worden.
Dit laatste heeft het nadeel, dat men daar
een sterke olielucht krijgt.
Op nieuw gebouwde motorschepen is de
roef ruimer, de ramen zijn groter en kunnen
geopend worden. In het algemeen is hier be
ter aan de eerste eisen der hygiëne voldaan.
De stuurhut staat voor de roef, de machika-
mer ligt hieronder en gedeeltelijk onder de
roef. De toegang tot de machinekamer is
voor de stuurhut aan dek. De slaapplaats ligt
nü achter de roef, op dezelfde hoogte. Dit ge
deelte is door schuifdeuren van het woonge
deelte gescheiden. In de kooien zijn flinke
raampjes aangebracht, die licht en lucht kun
nen doorlaten. De kooien zelf zijn ook be
hoorlijk van afmetingen. Een groot gezin zal
zich niettemin nog vaak moeten behelpen,
wat aantal slaapplaatsen betreft.
Op de schepen met motorkracht kan men
in verscheiden gevallen voor electrisch licht
zorgen, wat ook een grote verbetering is. Op
de andere schepen wordt petroleumverlichting
gebruikt met alle nadelen van dien als brand
gevaar, luchtverontreiniging en slecht licht.
Hoe kleiner het schip, hoe moeilijker de
watervoorziening is. Is er alleen een water
vat, dan moet voor veel doeleinden het op
pervlaktewater dienst doen. Neemt men in
aanmerking, dat dit door alle schippers en
door veie walbewoners wordt gebruikt voor
vuilafvoer, dan is het begrijpelijk, dat hier
in gevaren liggen voor de gezondheid. Toch
gaat ook hier de natuur boven de leer en
schijnt gewenning veel gewicht in de schaal
te leggen. Want men hoort niet van zoveel
ziektegevallen door gebruik van oppervlak
tewater, als men ln theorie meent te kunnen
verwachten.
Op het grotere schip met de watertank
wordt alleen het minder verontreinigde water
van meren of rivieren gebruikt voor wassen
e d. Toch wordt dit nog vaak onoordeelkundig
gedaan, omdat men niet op^de hoogte is met
ae gevaren, die er liggen in het gebruik van
oppervlaktewater.
Aan boord van de grotere schepen kan bij
een redelijke verdienste het wonen, gerekend
naar de omstandigheden, tamelijk comforta
bel zijn. Op de kleine schepen blijft de woon
gelegenheid primitief. De slechte verdiensten,
die het moeilijk maken om in goede kleding
en voeding te voorzien, vergroten nog de ge
varen, die hierin liggen.
Komt men met deze wetenschap aan boord
bij den doorsnee-schipper, dan valt het op,
hoe netjes alles is onderhouden en hoe gezel
lig en behagelijk het interieur aandoet. Daar
dit grotendeels het werk is van de schippers
vrouw, is een woord van bewondering voor
haar hier op zijn plaats. Want men bedenke
hierbij met hoe weinig voorbereiding en hulp
middelen zij haar taak als „huisvrouw" moet
vervullen, terwijl zij daarnaast vaak een
groot deel van haar tijd en kracht moet ge
ven aan de bedrijfswerkzaamheden.
Het gezinsleven aan boord.
Aan de ene kant bestaat de mogelijkheid,
dat de schipper geholpen wordt door zoons of
personeel. Voor de vrouw blijft dan alleen de
taak als „vrouw en moeder" over. Meer komt
net voor, vooral bij het jonge gezin, dat de
schipper niet in staat is, om er voldoende
personeel op na te houden. Dan neemt dus
de vrouw het overblijvende werk op zich. Er
ontstaat dan een samenwerken voor het be
drijf tussen man en vrouw. Samen bespreken
ze de moeilijkheden en mogelijkheden die
zich iedere dag weer in een andere vorm
voordoen. En samen wordt al het werk aan
HET ADRES VOOR Broeiramen,
één ruiters glas, Vruchtboomcar-
bol (na de vorst). Rietmatten.
Raffia, Pokon Ceresan is
A. BOERHAVE,
Kweeker, Middenmeer Tel. 97.
dek verricht. Dan is de vrouw in de eerste
plaats de „kameraad". Daarnaast kan ze
haar plicht als huisvrouw vervullen, ln de
tijd die er overblijft.
Deze verhouding drukt haar stempel op het
gezinsleven aan boord. Als de vrouw zich het
grootste deel van haar tijd moet wijden aan
het bedrijf, dan is het gevolg daarvan, dat
aan huishoudelijke bezigheden minder aan
dacht kan worden geschonken in de tijd dat
er gevaren wordt. Ook kan ze zich dan veel
minder met de kinderen bemoeien.
Slechts het noodzakelijke werk op huishou
delijk gebied wordt gedaan, waarbij, op zijn
beurt, ook de man helpt. Dit gebeurt vooral
in de gezinnen, waar de kinderen nog te jong
zijn, om al iets van het werk over te nemen.
Op een „zware route" komt de bereiding
der maaltijden wel eens minder goed tot haar
recht. Het is een belangrijk, maar ook een
veel tijdvragend onderdeel van het dagelijks
programma. En niet altijd is er dan gelegen
heid om een behoorlijk warm maal klaar te
maken dus gaat het wel eens over
Wat het nuttigen van de maaltijden betreft,
is het duidelijk, dat men daar dan ook niet
veel werk van kan maken. Man en vrouw
lossen elkaar af en ieder verorbert gauw
zijn portie. Onderwijl kwijten de kinderen
zich zo goed mogelijk van hun taak om „het
bordje leeg te eten," nu en dan geholpen of
aangespoord door vader of moeder.
Bij ruw weer of als om een andere reden
de „bemanning" doorlopend paraat moet zijn
(schutten, varen bij mist of in onbekend wa
ter, enz.) is het geen tijd om te luisteren naar
kinderverhalen of te letten op geschrei. De
kleintjes leeren al gauw, zich in die oogen-
blikken zich zelf te helpen, zo goed en kwaad
ze dat kunnen.
Hoewel vele schippersvrouwen zich op de
duur misschien niet thuis zouden gevoelen
aan de wal, is het te begrijpen, dat ze ln zul
ke situaties soms verlangen naar een rustig
„burgerhuisje."
Wanneer de vrouw bij storm helpt het
schip besturen, mag ze er niet te veel aan
dacht aan schenken, wanneer ze hoort, hoe
door de deining haar net serviesje het zwaar
te verantwoorden heeft, misschien aan scher
ven gaat. Evenmin mogen dan haar gedach
ten te veel afdwalen naar een kind, dat haar
hulp nodig heeft door ziekte of moeilijkheden.
Kan de schipper het andere dagen alleen wel
af, nu, op het kritieke ogenblik, heeft hij
haar voor honderd procent nodig om samen
schip en lading, misschien het leven van hen
allen te behouden.
(Wordt vervolgd.)
BOSKER's BOEKHANDEL
H.-hoef Middenmeer.
CONSULTATIE - BUREAU
WITTE KRUIS WIERINGEN.
ZITTING
DONDERDAG 22 FEBR.
Dr. DE GROOT (1—2 uur.)
IN HET GYMNASTIEK-LOKAAL
NIEUWE SCHOOL. H.-HOEF.
DE BEKENDE NAAM VOOR
HET B E 3 T E FOTOWERK.
Keizerstr. 113 Den Helder.
TELEFOON 450.
Verkrijgbaar in
Hippolytushoef
COÖP.BOERENLEENBANK
TE WIERINGEN.
4% STAATSLEENING 1940
Ons kantoor belast zich gaarne met inschrijving op
bovengenoemde leening.
BUIKBANDEN
BUIKCORSETTEN
BUSTEHOUDERS
ELASTIEKEN KOUSEN
HEBBEN WIJ IN ALLE SOORTEN VOORHANDEN
Vakkundige bediening.
PAYGLOP 3ALKMAAR.
Ziekenfondslevercier. Ook Spoorfonds.
Gem. Zangvereen. ZANG EN VRIENDSCHAP
(Dir. Nico Snel)
op Maandag 26 Februari, 8 uur, op de bovenzaal van
den Heer H. Veerdig te Hippolytushoef.
Nieuwe leden zijn van harte welkom.
Contributie f 0.15 per week. per persoon.
Aller opkomst dringend gewenscht.
B. ZON Molenvaart 44 TeL 79 ANNA PAULOWNA.
GEVESTIGD SEDERT 1920.
CONTROLE OVER ZELF GEVOERDE BOEKHOUDINGEN.
BOEKHOUDINGEN en BELASTINGZAKEN.
Elke Maandagavond zitting te BREEZAND vanaf 6'/*9uur ten,
huize van J. J. DE JONG.
TE KOOP
FORD B F, lichte motor
Luxe 4 deurs Sedan
van 1933. in prima staat.
HILLMAN 1933
4 deurs SEDAN, licht zuinig
wagentje in prima staat.
Garage W. LEEUWENKAMP
Telef. 55 H.-hoef.
KAPITAAL RESERVES f 61.500.000.
150 KANTOREN IN NEDERLAND.
GEEFT ADVIES INZAKE BELEGGINGEN.
SAFE - LOKETTEN TE HUUR.
Bij aankoop van Staats-, Provinciale-, en Gemeentestukken
en pandbrieven van erkende Hypotheekbanken wordt eene
rente gemaakt van 4 tot 5%, met halfjaarlijksche rente
betaling.
Inlichtingen bij KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF
TEL. No. 15.