HITtOUPDNHIIIS Chr. Nat. School te Den Oever <£*3> FOTO Jac. DE BOER UIT DE WIER1NGERMEERSCHE RAAD. UET voorloopig verslag van de Tweede Kamer op de wet tot instelling van een zelfstandige gemeente Wieringermeer is verschenen, dit was de mededeeling, die de burgemeester gaf in zijn openingswoord in de vergadering van j.1. Dinsdag, waaraan hij nog toevoegde ..En het laat zich aanzien, dat geen verzet van deze kant (de Tweede Kamer) zal komen. Wij mogen dus aannemen dat de instelling van een zelfstandige gemeente per 1 Jan 1941, kan worden tegemoet gezien." Zooals wij in het uittreksel wat wij van dit voorl. versiag gaven hebben medegedeeld, maken enkele leden zich bevreesd dat men niet op tijd zal klaar komen. Wij kunnen slechts van harte hopen dat deze vrees onge grond zal blijken geweest te zijn. De Wieringermeer heeft een teeltverorde ning gekregen voor de verbouw van aardap pelen. Een verordening, die inhoudt, dat zoo wel de groote man die bunders aardappelen teelt, als de kleine man die wat aardappelen in een moestuintje heeft staan, zal gebonden zijn bij de keuze van zijn pootgoed. Het gaat om de bestrijding van de Virus ziekte bij aardappelen. Het voorstel werd aangevochten door Mr. Backer op juridische gronden, die geen be zwaar had tegen de verordening als zoodanig, doch wel tegen de tweede verordening, het absolute verbod van perzikboomen Deze boom die heerlijke sappige vruchten draagt, waar de dichter menig ode aan ge wijd heeft, draagt onder het blad de verra derlijke infectiehaard, een luis die dc aard appelziekte in hooge mate bevorderd. Mr. Backer wilde mogelijkheid van onthef fing in de verordening, hij vindt het een té veel aan inperking van de particuliere vrij heid. B. en W. zijn gezwicht en de raad heeft zich er mede vereenigd, dat ontheffing mo gelijk is echter onder zware voorwaarden. Groote belangen staan in deze polder om de perzikcultuur niet op het spel met dit verbod. In totaal zijn er misschien vijf hoo rnen en dan nog meer als sieraadboom, per zikken behoeven mild klimaat, waar ons pol derlandschap nog niet veel van heeft. Wij mogen in deze de zaaizaadvereeniging Wieringermeer" prijzen voor haar ijveren in deze zaak waardoor tenslotte de verordening tot stand is gekomen. Wij hebben wel de in druk dat de aardappelcultuur hier geducht mee bevorderd wordt. Intusschen. voor het oude land lijkt ons dergelijke verordening van veel ingrijpender aard. Een tweede belangrijk punt, wat nog al wat stof op deed waaien, was het voorstel tot bouw van een Chr. School te Wieringerwerf. Niet dat het voorstel als zoodanig werd be streden, alleen de heer Venhuizen stemde te gen op principiëele gronden. Mr. Backer heeft een klemmend betoog ge houden om te besluiten per 1 Jan. 1941 de openbare school te stichten. Het voorstel betreffende de regeling der ar beidsbemiddeling is aangenomen. Opgelost is dit vraagstuk er geenzins me de. wij zullen aan deze kwestie terzijnertijd een appart artikel wijden. Het voorloopige raadhuis is te klein en zal een verbouwing moeten ondergaan. Het praeadvies over dit voorstel werd niet aan de pers gezonden. Waarom niet Het droeg als datum van verzending 21 Febr. is dus een dag na de andere stukken verzon den aan de raadsleden. Het stuk was niet vertrouwelijk, maar de, pers werd het onthouden. We krijgen een verplaatsbare muziektent, die een bedrag van f 2500.zal kosten. De oplossing lijkt ons zeer practisch. Op meer dere plaatsen heeft men een dergelijke tent in gebruik. De gemeente heeft voor een bedrag van f 250.— geteekend op het garantiefonds van het dit jaar te houden bondsconcours van „Soli Deo Gloria." Laat ons hopen dat het niet aangesproken behoeft te worden, dan is het concours geslaagd, althans financieel. Zes ambtenaren zullen f 285— mogen ver doelen bij wijze van gratificatie, voor extra werk wat door hen is verricht. Er is in comité toe besloten. Jaarvergadering Ned. Chr. Landarbeidersbond. De afdeeling Slootdorp der N.C.L.B. was Donderdag in jaarvergadering bijeen, onder leiding van den secr. de heer Top, daar de Voorzitter, de heer Bandringa verhinderd was. Na de jaarverslagen van secretaris en pen ningmeester bleef men nog gezellig bijeen. Mej. Klop vergastte de aanwezigen op voor drachten en zang. OPENING DROGISTERIJ EN OPTIEKZAAK TE MIDDENMEER. Zaterdag j.1. werd de nieuwe Drogisterij en optiekzaak van den heer P. J. Smit in de Brugstraat te Middenmeer geopend. Midden- meer is daardoor weer een keurige zaak rij ker geworden. Een woord van hulde aan den aannemer, den heer Wassink, is hier zeer zeker op zijn plaats-Alles is keurig in orde, zoowel de win kel als het woongedeelte. De namen Peters en Baanders waarborgen trouwens een goede architectuur. Het schilderwerk werd verzorgd door de fir ma Boomsma en Geertsma en de electriciteit door de fa. Nipshagen. Een groot aantal bloemstukken getuigde van de warme belangstelling voor deze zaak, die in de Wieringermeer, vooral ook wat de optiek betreft, zeker in een groote behoefte voorziet. DUITSCHE „DORNIER" BOMMEN WERPER SCHIET BELGISCHEN JAGER NEER Zaterdag ontmoette een afdeeling van drie Belgische éénpersoonsvlieg tuigen. die- op verkenning waren, bo ven de Provincie Luxemburg, in de omgeving van Saint Hubert een Duitsch militair toestel van het type Dornier 17, plaats biedend aan ver scheidene inzittenden en sterk bewa pend. De Belgische piloten omsingel den het Duitsche toestel. Plotseling opende dit op hen 'n aanhoudend vuur. Een der Belgische vliegtuigen werd herhaalde malen geraakt. Van een ander toestel werden de machine geweren beschadigd. De leider van de patrouille, tweede luitenant Henvard, zette de achtervolging voort. Zijn toe stel werd neergeschoten en zijn vlieg tuig werd vernield. In den loop van den middag heeft de Minister van Buitenlandsche Zaken, Spaak, den Duitschen ambassadeur ontvangen en jegens hem een krach protest genit namens de Belgische Re geering wegens deze ernstige schen ding van de Belgische neutraliteit, alsmede wegens de daad van agressie, waaraan de Duitsche vliegers zich heb ben schuldig gemaakt. CONSULTATIE - BUREAU WITTE KRUIS WIER1NGEN. ZITTING DONDERDAG 7 MAART Dr. DE GROOT (1—2 uur.) IN HET GYMNASTIEK-LOKAAL- NIEUWE SCHOOL, H.-HOEF. HET ADRES VOOR Broeiramen, één ruiters glas, Vruchtboomcar- bol (na de vorst). Rietmatten, Raffia, Pokon, Ceresan is A. BOERHAVE, Kweeker, Middenmeer Tel. 97. We hebben weer SCHEURKALENDERBLOCS ontvangen. BOSKER's Boekhandel H.-hoef Middenmeer. KONIJNEN FOKKERS 5 MAART komt J. F. HANNEMA, Keurmeester van R. v. Beheer met als onderwerp „Grondbeginsels van de Konijnen Fokkerij", Hotel KAAN, H.-hoef. Aanvang 8 uur. Vrije toegang. DE BEKENDE NAAM VOOR HET BESTE FOTOWERK. Keizerstr. 113 Den Helder. TELEFOON 450. B. ZON Molenvaart 44 Tel. 79 ANNA PAULOWNA.. GEVESTIGD SEDERT 1920. CONTROLE OVER ZELF GEVOERDE BOEKHOUDINGEN?. BOEKHOUDINGEN en BELASTINGZAKEN. Elke Maandagavond zitting te BREEZAND vanaf 6'/i hrnxe van J. J. DE JONG. -9'/» uur ten J)amesstoppen en Garnering in een enorme sortering DenHefderTe[:635 Keizerstn78 vóór 22 MAART 1940, bij het Hooid der school te Den Oever, of bij den heer 0. Deen te Hippolytushoef. HET BESTUUR. O oen wouw ov&Z' „wouwen Als vrouwen elkaar in de haren vliegen v.l.n.r. Norma Shearer. Joan Fontaine, Rosalind Russell, Paulette Goddard en Mary Boland. in Netro-Goldwyn-Mayer's moderne satyre VP.OUWEN DOOR AMY GROSKAMP-TEN HAVE. Het is de moderne geest van moed en durf die de vrouw bewonderenswaardig maakt. Het is de moderne geest geschraagd dooi de cuderwetsche deugden, die haar onweer staanbaar doet zijn. Een film geschreven door een vrouw, ge speeld door vrouwen, uitsluitend vrouwen zonder één enkelen man. Wij krijgen niet één man te zien, maar wij merken het niet. De man. die hier schijnbaar op de achter grond blijft, neemt echter in werkelijkheid het eerste plan in. Het is niet de vrouw, maai de man, die deze heele film beheerschthij is de spil waar alles om draait, de aanleiding, de oorzaak, de ontknooping en de rest Wij zien hem niet (of beter gezegd wij zien „hem" niet. want er zijn verschillende mannen), maar hun aanwezigheid is zoo tast baar duidelijk, dat wij ons niet voordat de laatste scène gespeeld is. er rekenschap van geven dat wij den man, die ook ons zoo ge heel is gaan bezighouden, in het geheel niet: gezien hebben, d.w.z. niet gezien met onze oogen. Maar in gedachten zien wij dien man meespelen, zóó duidelijk, alsof hij op het doek vóór ons stond. En dit is een heel knap staal tje van filmkunst. Wanneer wij, Hollandsche vrouwen, deze film onvoorbereid gaan zien, dan zal de be roemde Hollandsche nuchterheid en het in ieder rechtgeaard Hollandsche hart aanwe zige tikje zelfgenoegzaamheid ons ongetwij feld na afloop doen uitroepen ..Verbeeld jedat er zulke gekke malloten zijn Nou ik ben maar blij. dat het bij ons hier in Holland niet zoo toegaat hoor En dan wij den wij verder geen gedachte meer aan het zoo buitennissige fïlmgebeuren, dat zoo bui ten de sfeer van ons dagelijksch leven valt. Als wij er nog eens aan terugdenken, zeggen wij hoogstens nog een keer „verbeeld je Als wij zóó reageeren en 9 10 van de Hollandsche huisvrouwen zullen zóo reageeren dan heeft deze film haar doelgemist. Want deze film werd geschreven met nog een ander doel dan alleen een stukje amuse mentskunst te zijn, dat dient tot ontspanning en tijdverdrijf en dat andere doel verleent er juist de waarde aan. Deze film heeft de vrouw een boodschap te brengen, een boodschap en een waarschuwing, die feitelijk de kern vormt van het geheel. Maar om tot dien kern door te dringen moe ten wij eerst in staat zijn dwars door het ui terlijk heen te zien. En dat uiterlijk, dat wordt ons hier opgedischt in een verwarrende veelheid, die boeit en verbluft en soms een beetje onthutst en in ieder geval. afleidt. Wanneer wij deze film goed willen zien. zóó willen zien. dat wij achter de dwaas-geestige S2tyre. die in hoofdzaak de rijke Amerikaan- sche vrouwen van een bepaald milieu hekelt, het algemeen menschelijke ontdekken, dan moeten wij ai dadelijk beginnen met alle ty pisch Amerikaansche toestanden en interieurs te beschouwen als te belmoren tot het „décor". Het is dit uitmiddelpuntige voor Hollandsche begrippen hier en daar bijna onaanvaardbaar ..décor."' dat voor sommigen de film af en toe op een tamelijk onwezenlijk plan za! doen belanden. Wij kennen (gelukkig !j geen juffrouwen die haar dagen verdroomen in medicinale schuimbaden, die de slanke lijn bevorderen en geen kranten, die met letters van 5 cM. zonder blikken of blozen de intiemste bijzonderheden publiceeren over bij een echt scheiding betrokken personen. Wij kennen hier niet de laagheden en de intrigues, die ginds worden te baat genomen om in bepaal de maatschappelijke kringen toegang te ver krijgen. Het feit. dat vrouwen, die gaan schei den zich uit doodangst voor sensationeele onthullingen in de kranten gedurende hun scheidingsproces terugtrokken in het afgezon derde plaatsje Reno in Nevada, waar ieder als in een glazen huis leeft, teneinde als het ware tevoren alle lasterlijke aantijgingen te ontzenuwen door een soort openbaar „goed gedrag" dat zooiets noodig kan zijn, is voor onze begrippen pijnlijk en onteerend. En zoo is er veel, waar wij vreemd tegen over staan, maar dat vreemde is hoewel gees tig, sprankelend en onderhoudend, niet de hoofdzaak. De hoofdzaak is de centrale figuur uit deze film (Norma Shearer), de normale vrouw, de liefde-vrouw, de moeder, de figuur tot. wie iedere Hollandsche vrouw zich onmid dellijk aangetrokken zal gevoelen, omdat in haar belichaamd is al datgene wat tot de in- trensieke levenswaarden behoort. Deze film is niet bedoeld als „drama." Het is een luchtige schets, die huppelt en fonkelt en schittert en in al haar groteske overdrij ving toch nimmer de strekking uit het oog verliestde uiteindelijke overwinning van het beste, dat der vrouw geschonken is liefde, trouw en vrouwelijke waardigheid. Het is niet de caricatuur-vrouw zooals deze ons hier in tooi van klatergoud in groote verscheidenheid wordt voortgetooverd, die ook maar iets uit staande heeft met die dingen, die de diepst overgankelijke waarden aan het leven verlee- nen. Dat kan alleen die door alle eeuwen heen als lichtend symbool de generaties aan elkaar heeft verbonden de vrouw die in de waar achtige beteekenis vrouw is liefdevrouw en moeder. Zij is het naast wie in felle tegenstelling de ijdele, roddelende, gewetenlooze vriend- dïnnen als tegenspeelsters zijn geplaatst naar wie ons hart uitgaat in ieder menschen- fcart, onverschillig of dit aan een man of aan een vrouw toebehoort, iets leeft van het Ide aal. het Ideaal dat op een of andere onna speurlijke wijze het goede zal doen overwin nen en het recht zal doen zegevieren. De uiterlijke omstandigheden, die hier als het ware de flonkerende lijst vormen, omva men een gebeuren, dat van alle landen, van alle tijden en van alle standen is de vrouw, die haar huwelijksgeluk bedreigd ziet door een gewetenlooze intrigante en terwille van deze verstooten wordt door den man. dien zij trots alles lief blijft hebben, Zooiets gebeurt overal. Helaas vermag dit schrijnende onze aandacht nauwelijks meer te boeien. Maar wat is het dan, dat deze film zoo ont roerend van diepe menschelijkheid maakt ook voor ons Hollandsche vrouwen Dat is de onontkoombare en onweerstaanbare invloed, die er uitgaat van zuivere natuurlijke waar achtige goedheid, die aan land noch zede ge bonden is en zich zelf altijd gelijk blijft, overal en altijd temidden van al het gekun-| stelde, al het opgeschroefde en onnatuurlijke,! gaat deze eene normale vrouw met gezonde! opvattingen en gezonde aspiraties als een j verfrisschende adem door een min of meer j zwoele benauwenis. De tegenstellingen zijn opzettelijk wat aan gedikt. want wie het publieke geweten wil wakker schudden moet beginnen met een sterk vergrootglas te gebruiken. De film „Vrouwen" drijft op vaak onbarmhartige wij- z<: den spot met 1001 typisch vrouwelijke heb belijkheden en onhebbelijkheden, maar onder cat schitterend flikkerend spel van een rake en rappe geest voelen wij als ondergrond de onuitgesproken verheerlijking van de „vrou welijke vrouw", dat wonderlijke ideaal, dat in ieder mannenhart leeft, altijd geleefd heeft en altijd zal leven. Vrouwen in do martelkamer der schoonheid een typisch® scène uit Metro-Goldwyn-Jfayer's moderne satyreVROUWEN De -ine hoofdfiguren int Metro-Goldwyn-JIayer's uitsluitend door vrouwen gesyelde film VROUWEN': Joan Crawford, Norrnn Shearer eu Rosalind Russell Deze film is een spiegel, niet alleen voor de vrouw uit de groote wereld maar evenzeer voor de vrouwen uit de dorpen en de gehuch ten, de plattelandsvrouwen en de vrouwen uit de kleine provincieplaatsen. Wij allemaal ieder onzer onverschillig' waar -- arm of rijk oud of jong (mits onbevooroordeeld genoeg tegenover de eigen tekortkomingen staande) kan zichzelf terugvinden in deze film. Ja maar.... zóó dwaas, zóó leelijk zoo' onbeheerscht doen wij toch niet Het is sterk vergroot toegegeven Maar.,e..heeft U wel eens anderen achter Uw rug gehoord over Uwe tekortko mingen Dames, gaat naar deze film en doet er Uw voordeel mede Ook als gij geen schoonheid zijt zooals Norma Shearer. Ook als de bordekwasten en huishoudschorten en matten kloppers in Uw leven een grootere plaats innemen dan bont en juweelen en avondjaponnen, ook dan geldt voor U voor 100'. precies dezelfde maatstaf Het is de moderne geest van moed en durf die de vrouw bewonderens waardig maakt. Het is de moderne geest geschraagd door de ouderwetsche deugden, die haar onweerstaanbaar doet zijn. Zegt het voort De nohele hoofdfiguur van de „normale" vrouw uit Metro-Goldwyn- MavetVROUWEN: Norma Shearer. „the llrst lady of the screen", als Mrs. Stephen Haynes .Een der' prachtige costuums, welke de duivelskunstenaar Adrlan tootaMtroGoldwyn-Mayer'a VROUWEN ontworpen heeft: een avond» w \toIIet naar Borlnthiscbe motlevw,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1940 | | pagina 4