HITtOUPDNHIIIS
Chr. Nat. School te Den Oever
<£*3>
FOTO
Jac. DE BOER
UIT DE
WIER1NGERMEERSCHE RAAD.
UET voorloopig verslag van de Tweede
Kamer op de wet tot instelling van een
zelfstandige gemeente Wieringermeer
is verschenen, dit was de mededeeling, die de
burgemeester gaf in zijn openingswoord in
de vergadering van j.1. Dinsdag, waaraan hij
nog toevoegde ..En het laat zich aanzien,
dat geen verzet van deze kant (de Tweede
Kamer) zal komen.
Wij mogen dus aannemen dat de instelling
van een zelfstandige gemeente per 1 Jan 1941,
kan worden tegemoet gezien."
Zooals wij in het uittreksel wat wij van dit
voorl. versiag gaven hebben medegedeeld,
maken enkele leden zich bevreesd dat men
niet op tijd zal klaar komen. Wij kunnen
slechts van harte hopen dat deze vrees onge
grond zal blijken geweest te zijn.
De Wieringermeer heeft een teeltverorde
ning gekregen voor de verbouw van aardap
pelen. Een verordening, die inhoudt, dat zoo
wel de groote man die bunders aardappelen
teelt, als de kleine man die wat aardappelen
in een moestuintje heeft staan, zal gebonden
zijn bij de keuze van zijn pootgoed.
Het gaat om de bestrijding van de Virus
ziekte bij aardappelen.
Het voorstel werd aangevochten door Mr.
Backer op juridische gronden, die geen be
zwaar had tegen de verordening als zoodanig,
doch wel tegen de tweede verordening, het
absolute verbod van perzikboomen
Deze boom die heerlijke sappige vruchten
draagt, waar de dichter menig ode aan ge
wijd heeft, draagt onder het blad de verra
derlijke infectiehaard, een luis die dc aard
appelziekte in hooge mate bevorderd.
Mr. Backer wilde mogelijkheid van onthef
fing in de verordening, hij vindt het een té
veel aan inperking van de particuliere vrij
heid.
B. en W. zijn gezwicht en de raad heeft
zich er mede vereenigd, dat ontheffing mo
gelijk is echter onder zware voorwaarden.
Groote belangen staan in deze polder om
de perzikcultuur niet op het spel met dit
verbod. In totaal zijn er misschien vijf hoo
rnen en dan nog meer als sieraadboom, per
zikken behoeven mild klimaat, waar ons pol
derlandschap nog niet veel van heeft.
Wij mogen in deze de zaaizaadvereeniging
Wieringermeer" prijzen voor haar ijveren in
deze zaak waardoor tenslotte de verordening
tot stand is gekomen. Wij hebben wel de in
druk dat de aardappelcultuur hier geducht
mee bevorderd wordt.
Intusschen. voor het oude land lijkt ons
dergelijke verordening van veel ingrijpender
aard.
Een tweede belangrijk punt, wat nog al wat
stof op deed waaien, was het voorstel tot bouw
van een Chr. School te Wieringerwerf.
Niet dat het voorstel als zoodanig werd be
streden, alleen de heer Venhuizen stemde te
gen op principiëele gronden.
Mr. Backer heeft een klemmend betoog ge
houden om te besluiten per 1 Jan. 1941 de
openbare school te stichten.
Het voorstel betreffende de regeling der ar
beidsbemiddeling is aangenomen.
Opgelost is dit vraagstuk er geenzins me
de. wij zullen aan deze kwestie terzijnertijd
een appart artikel wijden.
Het voorloopige raadhuis is te klein en
zal een verbouwing moeten ondergaan.
Het praeadvies over dit voorstel werd niet
aan de pers gezonden. Waarom niet
Het droeg als datum van verzending 21 Febr.
is dus een dag na de andere stukken verzon
den aan de raadsleden.
Het stuk was niet vertrouwelijk, maar de,
pers werd het onthouden.
We krijgen een verplaatsbare muziektent,
die een bedrag van f 2500.zal kosten. De
oplossing lijkt ons zeer practisch. Op meer
dere plaatsen heeft men een dergelijke tent
in gebruik.
De gemeente heeft voor een bedrag van
f 250.— geteekend op het garantiefonds van
het dit jaar te houden bondsconcours van
„Soli Deo Gloria." Laat ons hopen dat het
niet aangesproken behoeft te worden, dan is
het concours geslaagd, althans financieel.
Zes ambtenaren zullen f 285— mogen ver
doelen bij wijze van gratificatie, voor extra
werk wat door hen is verricht. Er is in comité
toe besloten.
Jaarvergadering Ned. Chr. Landarbeidersbond.
De afdeeling Slootdorp der N.C.L.B. was
Donderdag in jaarvergadering bijeen, onder
leiding van den secr. de heer Top, daar de
Voorzitter, de heer Bandringa verhinderd was.
Na de jaarverslagen van secretaris en pen
ningmeester bleef men nog gezellig bijeen.
Mej. Klop vergastte de aanwezigen op voor
drachten en zang.
OPENING DROGISTERIJ EN OPTIEKZAAK
TE MIDDENMEER.
Zaterdag j.1. werd de nieuwe Drogisterij en
optiekzaak van den heer P. J. Smit in de
Brugstraat te Middenmeer geopend. Midden-
meer is daardoor weer een keurige zaak rij
ker geworden.
Een woord van hulde aan den aannemer,
den heer Wassink, is hier zeer zeker op zijn
plaats-Alles is keurig in orde, zoowel de win
kel als het woongedeelte. De namen Peters
en Baanders waarborgen trouwens een goede
architectuur.
Het schilderwerk werd verzorgd door de fir
ma Boomsma en Geertsma en de electriciteit
door de fa. Nipshagen.
Een groot aantal bloemstukken getuigde
van de warme belangstelling voor deze zaak,
die in de Wieringermeer, vooral ook wat de
optiek betreft, zeker in een groote behoefte
voorziet.
DUITSCHE „DORNIER" BOMMEN
WERPER SCHIET BELGISCHEN
JAGER NEER
Zaterdag ontmoette een afdeeling
van drie Belgische éénpersoonsvlieg
tuigen. die- op verkenning waren, bo
ven de Provincie Luxemburg, in de
omgeving van Saint Hubert een
Duitsch militair toestel van het type
Dornier 17, plaats biedend aan ver
scheidene inzittenden en sterk bewa
pend. De Belgische piloten omsingel
den het Duitsche toestel. Plotseling
opende dit op hen 'n aanhoudend
vuur. Een der Belgische vliegtuigen
werd herhaalde malen geraakt. Van
een ander toestel werden de machine
geweren beschadigd. De leider van de
patrouille, tweede luitenant Henvard,
zette de achtervolging voort. Zijn toe
stel werd neergeschoten en zijn vlieg
tuig werd vernield.
In den loop van den middag heeft de
Minister van Buitenlandsche Zaken,
Spaak, den Duitschen ambassadeur
ontvangen en jegens hem een krach
protest genit namens de Belgische Re
geering wegens deze ernstige schen
ding van de Belgische neutraliteit,
alsmede wegens de daad van agressie,
waaraan de Duitsche vliegers zich heb
ben schuldig gemaakt.
CONSULTATIE - BUREAU
WITTE KRUIS WIER1NGEN.
ZITTING
DONDERDAG 7 MAART
Dr. DE GROOT (1—2 uur.)
IN HET GYMNASTIEK-LOKAAL-
NIEUWE SCHOOL, H.-HOEF.
HET ADRES VOOR Broeiramen,
één ruiters glas, Vruchtboomcar-
bol (na de vorst). Rietmatten,
Raffia, Pokon, Ceresan is
A. BOERHAVE,
Kweeker, Middenmeer Tel. 97.
We hebben weer
SCHEURKALENDERBLOCS
ontvangen.
BOSKER's Boekhandel
H.-hoef Middenmeer.
KONIJNEN FOKKERS
5 MAART komt J. F. HANNEMA,
Keurmeester van R. v. Beheer met
als onderwerp „Grondbeginsels
van de Konijnen Fokkerij",
Hotel KAAN, H.-hoef.
Aanvang 8 uur. Vrije toegang.
DE BEKENDE NAAM VOOR
HET BESTE FOTOWERK.
Keizerstr. 113 Den Helder.
TELEFOON 450.
B. ZON Molenvaart 44 Tel. 79 ANNA PAULOWNA..
GEVESTIGD SEDERT 1920.
CONTROLE OVER ZELF GEVOERDE BOEKHOUDINGEN?.
BOEKHOUDINGEN en BELASTINGZAKEN.
Elke Maandagavond zitting te BREEZAND vanaf 6'/i
hrnxe van J. J. DE JONG.
-9'/» uur ten
J)amesstoppen en
Garnering in
een enorme sortering
DenHefderTe[:635 Keizerstn78
vóór 22 MAART 1940, bij het Hooid der school te
Den Oever, of bij den heer 0. Deen te Hippolytushoef.
HET BESTUUR.
O
oen wouw ov&Z' „wouwen
Als vrouwen elkaar in de haren vliegen v.l.n.r. Norma Shearer.
Joan Fontaine, Rosalind Russell, Paulette Goddard en Mary Boland.
in Netro-Goldwyn-Mayer's moderne satyre VP.OUWEN
DOOR
AMY GROSKAMP-TEN HAVE.
Het is de moderne geest van moed en durf
die de vrouw bewonderenswaardig maakt.
Het is de moderne geest geschraagd dooi
de cuderwetsche deugden, die haar onweer
staanbaar doet zijn.
Een film geschreven door een vrouw, ge
speeld door vrouwen, uitsluitend vrouwen
zonder één enkelen man. Wij krijgen niet één
man te zien, maar wij merken het niet.
De man. die hier schijnbaar op de achter
grond blijft, neemt echter in werkelijkheid
het eerste plan in. Het is niet de vrouw, maai
de man, die deze heele film beheerschthij
is de spil waar alles om draait, de aanleiding,
de oorzaak, de ontknooping en de rest
Wij zien hem niet (of beter gezegd wij
zien „hem" niet. want er zijn verschillende
mannen), maar hun aanwezigheid is zoo tast
baar duidelijk, dat wij ons niet voordat de
laatste scène gespeeld is. er rekenschap van
geven dat wij den man, die ook ons zoo ge
heel is gaan bezighouden, in het geheel niet:
gezien hebben, d.w.z. niet gezien met onze
oogen. Maar in gedachten zien wij dien man
meespelen, zóó duidelijk, alsof hij op het doek
vóór ons stond. En dit is een heel knap staal
tje van filmkunst.
Wanneer wij, Hollandsche vrouwen, deze
film onvoorbereid gaan zien, dan zal de be
roemde Hollandsche nuchterheid en het in
ieder rechtgeaard Hollandsche hart aanwe
zige tikje zelfgenoegzaamheid ons ongetwij
feld na afloop doen uitroepen ..Verbeeld
jedat er zulke gekke malloten zijn
Nou ik ben maar blij. dat het bij ons hier in
Holland niet zoo toegaat hoor En dan wij
den wij verder geen gedachte meer aan het
zoo buitennissige fïlmgebeuren, dat zoo bui
ten de sfeer van ons dagelijksch leven valt.
Als wij er nog eens aan terugdenken, zeggen
wij hoogstens nog een keer „verbeeld je
Als wij zóó reageeren en 9 10 van de
Hollandsche huisvrouwen zullen zóo reageeren
dan heeft deze film haar doelgemist.
Want deze film werd geschreven met nog
een ander doel dan alleen een stukje amuse
mentskunst te zijn, dat dient tot ontspanning
en tijdverdrijf en dat andere doel verleent er
juist de waarde aan.
Deze film heeft de vrouw een boodschap te
brengen, een boodschap en een waarschuwing,
die feitelijk de kern vormt van het geheel.
Maar om tot dien kern door te dringen moe
ten wij eerst in staat zijn dwars door het ui
terlijk heen te zien. En dat uiterlijk, dat
wordt ons hier opgedischt in een verwarrende
veelheid, die boeit en verbluft en soms een
beetje onthutst en in ieder geval. afleidt.
Wanneer wij deze film goed willen zien. zóó
willen zien. dat wij achter de dwaas-geestige
S2tyre. die in hoofdzaak de rijke Amerikaan-
sche vrouwen van een bepaald milieu hekelt,
het algemeen menschelijke ontdekken, dan
moeten wij ai dadelijk beginnen met alle ty
pisch Amerikaansche toestanden en interieurs
te beschouwen als te belmoren tot het „décor".
Het is dit uitmiddelpuntige voor Hollandsche
begrippen hier en daar bijna onaanvaardbaar
..décor."' dat voor sommigen de film af en toe
op een tamelijk onwezenlijk plan za! doen
belanden.
Wij kennen (gelukkig !j geen juffrouwen
die haar dagen verdroomen in medicinale
schuimbaden, die de slanke lijn bevorderen
en geen kranten, die met letters van
5 cM. zonder blikken of blozen de intiemste
bijzonderheden publiceeren over bij een echt
scheiding betrokken personen. Wij kennen
hier niet de laagheden en de intrigues, die
ginds worden te baat genomen om in bepaal
de maatschappelijke kringen toegang te ver
krijgen. Het feit. dat vrouwen, die gaan schei
den zich uit doodangst voor sensationeele
onthullingen in de kranten gedurende hun
scheidingsproces terugtrokken in het afgezon
derde plaatsje Reno in Nevada, waar ieder als
in een glazen huis leeft, teneinde als het
ware tevoren alle lasterlijke aantijgingen te
ontzenuwen door een soort openbaar „goed
gedrag" dat zooiets noodig kan zijn, is voor
onze begrippen pijnlijk en onteerend.
En zoo is er veel, waar wij vreemd tegen
over staan, maar dat vreemde is hoewel gees
tig, sprankelend en onderhoudend, niet de
hoofdzaak. De hoofdzaak is de centrale figuur
uit deze film (Norma Shearer), de normale
vrouw, de liefde-vrouw, de moeder, de figuur
tot. wie iedere Hollandsche vrouw zich onmid
dellijk aangetrokken zal gevoelen, omdat in
haar belichaamd is al datgene wat tot de in-
trensieke levenswaarden behoort.
Deze film is niet bedoeld als „drama." Het
is een luchtige schets, die huppelt en fonkelt
en schittert en in al haar groteske overdrij
ving toch nimmer de strekking uit het oog
verliestde uiteindelijke overwinning van het
beste, dat der vrouw geschonken is liefde,
trouw en vrouwelijke waardigheid. Het is niet
de caricatuur-vrouw zooals deze ons hier in
tooi van klatergoud in groote verscheidenheid
wordt voortgetooverd, die ook maar iets uit
staande heeft met die dingen, die de diepst
overgankelijke waarden aan het leven verlee-
nen. Dat kan alleen die door alle eeuwen heen
als lichtend symbool de generaties aan elkaar
heeft verbonden de vrouw die in de waar
achtige beteekenis vrouw is liefdevrouw en
moeder.
Zij is het naast wie in felle tegenstelling
de ijdele, roddelende, gewetenlooze vriend-
dïnnen als tegenspeelsters zijn geplaatst
naar wie ons hart uitgaat in ieder menschen-
fcart, onverschillig of dit aan een man of aan
een vrouw toebehoort, iets leeft van het Ide
aal. het Ideaal dat op een of andere onna
speurlijke wijze het goede zal doen overwin
nen en het recht zal doen zegevieren.
De uiterlijke omstandigheden, die hier als
het ware de flonkerende lijst vormen, omva
men een gebeuren, dat van alle landen, van
alle tijden en van alle standen is de vrouw,
die haar huwelijksgeluk bedreigd ziet door
een gewetenlooze intrigante en terwille van
deze verstooten wordt door den man. dien zij
trots alles lief blijft hebben, Zooiets gebeurt
overal. Helaas vermag dit schrijnende onze
aandacht nauwelijks meer te boeien.
Maar wat is het dan, dat deze film zoo ont
roerend van diepe menschelijkheid maakt ook
voor ons Hollandsche vrouwen Dat is de
onontkoombare en onweerstaanbare invloed,
die er uitgaat van zuivere natuurlijke waar
achtige goedheid, die aan land noch zede ge
bonden is en zich zelf altijd gelijk blijft,
overal en altijd temidden van al het gekun-|
stelde, al het opgeschroefde en onnatuurlijke,!
gaat deze eene normale vrouw met gezonde!
opvattingen en gezonde aspiraties als een j
verfrisschende adem door een min of meer j
zwoele benauwenis.
De tegenstellingen zijn opzettelijk wat aan
gedikt. want wie het publieke geweten wil
wakker schudden moet beginnen met een
sterk vergrootglas te gebruiken. De film
„Vrouwen" drijft op vaak onbarmhartige wij-
z<: den spot met 1001 typisch vrouwelijke heb
belijkheden en onhebbelijkheden, maar onder
cat schitterend flikkerend spel van een rake
en rappe geest voelen wij als ondergrond de
onuitgesproken verheerlijking van de „vrou
welijke vrouw", dat wonderlijke ideaal, dat in
ieder mannenhart leeft, altijd geleefd heeft
en altijd zal leven.
Vrouwen in do martelkamer der schoonheid een
typisch® scène uit Metro-Goldwyn-Jfayer's moderne
satyreVROUWEN
De -ine hoofdfiguren int Metro-Goldwyn-JIayer's uitsluitend door vrouwen gesyelde
film VROUWEN': Joan Crawford, Norrnn Shearer eu Rosalind Russell
Deze film is een spiegel, niet alleen voor de
vrouw uit de groote wereld maar evenzeer
voor de vrouwen uit de dorpen en de gehuch
ten, de plattelandsvrouwen en de vrouwen uit
de kleine provincieplaatsen. Wij allemaal
ieder onzer onverschillig' waar -- arm of
rijk oud of jong (mits onbevooroordeeld
genoeg tegenover de eigen tekortkomingen
staande) kan zichzelf terugvinden in deze
film.
Ja maar.... zóó dwaas, zóó leelijk zoo'
onbeheerscht doen wij toch niet Het is sterk
vergroot toegegeven
Maar.,e..heeft U wel eens anderen
achter Uw rug gehoord over Uwe tekortko
mingen Dames, gaat naar deze film en
doet er Uw voordeel mede Ook als gij geen
schoonheid zijt zooals Norma Shearer. Ook
als de bordekwasten en huishoudschorten en
matten kloppers in Uw leven een grootere
plaats innemen dan bont en juweelen en
avondjaponnen, ook dan geldt voor U voor
100'. precies dezelfde maatstaf
Het is de moderne geest van moed
en durf die de vrouw bewonderens
waardig maakt.
Het is de moderne geest geschraagd
door de ouderwetsche deugden, die
haar onweerstaanbaar doet zijn.
Zegt het voort
De nohele hoofdfiguur van de „normale" vrouw uit Metro-Goldwyn-
MavetVROUWEN: Norma Shearer. „the llrst lady of the screen",
als Mrs. Stephen Haynes
.Een der' prachtige costuums, welke de duivelskunstenaar Adrlan
tootaMtroGoldwyn-Mayer'a VROUWEN ontworpen heeft: een avond»
w \toIIet naar Borlnthiscbe motlevw,