RUBRIEK #5i Japonnen Tweeërlei stof jl il il i) il i IHHSISHS VAN OUD - TOT NIEUW KNIPPATRONEN van Bij het maken van japonnen van tweeër lei stof moeten we rekening houden met het combineeren van verschillende kleuren. Vooral nu we met zooveel overleg te werk moeten gaan in verband met de distributie van textielwaren zal overleg geboden zijn, temeer, daar iedere vrouw er gaarne goed verzorgd uit blijft zien. Het combineeren van kleuren vereischt smaak, want zelfs een verkeerde nuanceering kan een effect vol komen doen mislukken. Zwart biedt wel de meeste kansen van slagen en behalve wit kan men deze kleur met vele andere com bineeren, hetgeen ook met een tusschen- kleur als grijs het geval is. Donkerblauw biedt ook vele mogelijkheden en daarom is het aan te bevelen de garderobe in één hoofdkleur te kiezen, die kleurige détails mogelijk maakt, zoodat de vrees voor een al te stemmig geheel niet behoeft te be staan. Een ander voordeel aan een dergelij ke keus verbonden is, dat men bijkomstig heden als schoenen, handschoenen, tasch, shawls op deze hoofdkleur kan afstemmen, waardoor men niet in de kosten van aan schaffing vervalt, die verschillende kleuren van accessoires met zich brengen. Men doet verstandiger om een enkel stuk van goede kwaliteit te koopen, dat duurzaam is, dan verschillende goedkoope, die er spoedig ge bruikt en onaanzienlijk uit zien. ONDERSCHRIFTEN De spanning is goed, indien de onder en bovencLraad in het midden beide stof lagen over elkander gaan. Maede*'japon Ceaext matexiaai aaax tneióje& juxüeti in de toekomst zullen we ook meer aan dacht aan de kwaliteit der stoffen moeten besteden, aangezien de betere stoffen niet alleen sterker zijn, doch ook een beteren pasvorm behouden, terwijl de kleuren over het algemeen ook warmer en mooier zijn, vooral bij wollen weefsels. Voorts zullen modellen gekozen dienen te worden, die niet aan tijd gebonden zijn en eventueel ge makkelijk vermaakt kunnen worden. Onze afbeelding geeft links een japon in Dirndl model te zien, gemaakt van effen en be drukte lapjes van 80 c.M. breed. Voor het gladde lijfje is slechts 90 c.M. noodig en voor rok en mouwen niet meer dan 1.80 M. Sluiting met een rij knoopjes midden voor. Rechts een ingehaalde gestreepte „boeren- rok", die zich uitstekend leent voor slanke figuurtjes en van rechte banen gemaakt is, die aan een band gezet worden. Ben. stof 2.45 M. van 80 c.M. en voor de effen blou se is slechts 1.20 M. van 80 c.M. noodig. Beide modellen zijn sportief en kleeden vlot, terwijl de japon ook zeer geschikt ge maakt kan worden van een ruitje met effen bovendeel. De mogelijkheden om met be hulp van kleine lapjes stof aardige klee- dinkstukken te maken zijn velen en de vraag „kan ik dit of dat dragen'' treedt meer en meer op den achtergrond. Men kan alles dragen, mits de kleuren, die men sa menvoegt harmonisch werken en bij de persoonlijkheid der draagster passen. n Bovenspanning is te vat, zoodat de bo- vendraad niet door den onderdraad naar het midden van de stof getrokken kan worden, waardoor lussen op den boven kant ontstaan. De bovenspanning is te los, zoodat de draad lussen aan den onderkant vormt. Niet alleen moeders garderobe stelt haar eischen bij den aanvang van een nieuw seizoen, doch ook onze meisjes hebben nieuwe jurken noodig. Het spreekt van zelf, dat er heel wat gewikt en gewogen dient te worden, nu de tijdsomstandigheden zich zoo zeer gewijzigd hebben. Zuinigheid en overleg zijn meer en meer een gebie dende eisch en wie de kunst verstaat om van oud nieuw te maken of om bestaande japonnen te moderniseeren met een weinig afstekende stof, zal inderdaad kunnen sparen. Jurken gaan zoolang mogelijk mee, doch zullen nu en dan aanvulling behoe ven. Breede naden en breede zoomen zijn evenwel gewenscht om ze zoo lang moge lijk uit te kunnen leggen. Zelfs moeders eenigszins gesleten wollen japon kan nog op geschikte wijze tot een jurk voor meis jes van 1012 jaar .ermaakt worden, zoo als de afb. in het midden te zien geeft, vooropgesteld natuurlijk, dat de kleur er zich voor leent. Eventueele naden kunnen van siersteekjes worden voorzien terwijl wit zig-zagband zich eveneens voor dit doel leent. Bovendeel jurk met ingehaalde ruimte aan schouders en taille en rokje met eenige opgestikte doch niet ingeperste plooien. Onderaan: een gebloemd jurkje met wit kraagje en ingehaalde ruimte on der de laag opgestikte zijstukken. Rechts een combinatie van effen blauw linnen met bedrukt materiaal. Matrozenkraag en strik. Zelfs bij de beste behandeling zijn klee- ren op een gegeven oogenblik dermate aan slijtage onderhevig, dat we tot de con clusie komen, dat we ze niet meer kunnen dragen. Zoo gaat het menigmaal ook met wollen jumpers, die meestal onder de armen en aan de ellebogen het eerst aan slijtage onderhevig zijn. Thans zullen we geen enkel stuk af danken, indien we het nog kunnen ver maken, want punten sparen is inderdaad noodzakelijk geworden. Met geringe moeite kan b.v. van een jumper een overgooier voor een meisje gemaakt worden, zooals nevengaande afbeelding dit aangeeft. Het bovendeel wordt onder cfe armen afge knipt en indien het handbreiwerk is, worden de steken op een naald genomen en afgekant. Machinaal breiwerk wordt met onzichtbare (flanel)steekjes opge- zoomd en daarna wordt de bovenkant met een rij vasten omgehaakt daarna haakt men smalle draagbanden, die aan de rug zijde opgestikt en aan de voorzijde opge knoopt worden. Ter meerdere versterking kan men ze aan den buitenkant met een toer vasten omhalen. Alhoewel de puntenkaarten ons niet ge heel en al aan banden leggen zullen wij toch niet meer zóó vrij zijn in de aanschaf fing van kleedingstukken als we tot dus verre gewend waren. Verstellen en stoppen zal dan ook als no. 1 op het programma ge steld dienen te worden. Meestal werden onze kousen gestopt, wanneer ze inder daad stuk waren, thans zullen wij dit doen, zelfs voordat het weefsel dun is. De afb. links geeft een doorgestopte hiel te zien met zijde in afstekende kleur, waardoor een soort „sierstop" verkregen wordt, die inderdaad aardig werkt en tevens een nuttig effect beoogt. Desgewenscht kan men de kousen ook in verticale richting stoppen. (Zie schets links). Met behulp van oude kousen die inderdaad niet meer ge dragen kunnen worden kan men hielen en teenen verstellen, waartoe men het te ver stellen deel op een zeiltje spant en het lapje met kleine festop steken opnaait. aaex Bruidsjaponnen, sluiers en mirten G. C. Me ij er Schwencke. „Wilt gij mijn vrouw worden? Wilt gij het wagen met mij samen door het leven te gaan, met mij, die van harte streeft naar bevrijding en beter worden op alle paden des levens en des denkens?" Zoo schreef op den Hen April 1876 Friedrich Nietzsche vanuit Genève aan een jong meisje, op wie hij verliefd was ge raakt. De aangebedene zijns harten wees zijn aanzoek vriendelijk doch beslist van de hand en het kwam niet tot bruids kleed, krans en sluier, De plechtige wijze, waarop generaties terug in deftige gezin nen per brief bij de ouders aanzoek om de hand der dochter gedaan werd behoort tot het verleden. Eertijds vroeg de huwelijks- candidaat de vrouw, die hij liefhad, even eens per brief en leefde dan soms een week lang in het onzekere omtrent de be slissing, die genomen zou worden. Men deed immers niets overhaast in vroegere, veel minder bewogen tijden en zeker niet, waar het gold het nemen van zulk een ge wichtig besluit. Was het antwoord dat den jongen man werd toegezonden, gunstig, zoowel van de zijde der bruid als van de zijde harer ouders een punt van niet te onderschat ten belang dan volgde nog heel wat of ficieel gebeuren, waaraan men zich door traditie gebonden voelde. De kleur der bruidsjapon. In de verschillende landen liepen de ge bruiken zeer uiteen; en deze hebben zich in den loop der jaren steeds weer gewij zigd, De witte bruidsjapon, die thans ge degen wordt, kent men eerst sedert on geveer honderd jaar en werd in den aan vang slechts gedragen door vrouwen van hooge afkomst. Vroeger was de bruidsja pon van zware, zwarte zijde en om het al te stemmige te breken droeg men o,a. in de omgeving van Augsburg in het begin van de 18e eeuw een vuurrood schort. Oude tradities worden nog gehandhaafd in bepaalde streken, waar men de drachten nog pleegt te dragen. Zoo heeft men dit in Duitschland ook nog zeer sterk en de Vierlanderin be schikt over niet minder dan drie bruids japonnen. 's Morgens bij het sluiten van het kerkelijk huwelijk treedt zij in een bont gekleurd kleed voor het altaar, 's Middags verwisselt zij dit voor een wit en draagt tevens een ander hoofdtooi, ter wijl 's avonds het derde feestkleed aan getrokken wordt, waarbij haar een kapje op het hoofd wordt gezet, als teeken van haar nieuwe waardigheid Ongetwijfeld een zeer zeldzaam gebruik om drie feest- japonnen op één dag te dragen, doch met deze traditie breken de bewoners dezer streek niet gaarne. Hoe begrijpelijk is het, nietwaar, dat een jonge vrouw zich op den grooten Dag wil kleeden op een wijze, als slechts éénmaal in het leven mogelijk is en wel in een witte bruidsjapon! Zelfs zij, die eventueel om welke reden ook, her trouwen, dragen dan bij die gelegenheid vrijwel nooit meer een witte bruidsjapon, doch een ander feestelijk toilet. Er gaat ongetwijfeld iets liefelijks uit van de jon ge bruid, die gehuld is in wolken van zij de en tulle; en onwillekeurig gaan de ge dachten van vele vrouwen terug naar den grooten dag, toen zij eenmaal zelf in bruidstooi gekleed waren. Zullen de nieu we banden op den langen duur knellen en drukken, of zullen de vele vrome wen- schen in vervulling gaan? Zeker is, dat het leven niet enkel rozengeur en maneschijn zal geven; doch we mogen aannemen, dat de jonge bruidsparen met de beste voor nemens bezield hun nieuwe leven tegemoet treden. Waarvan jonge meisjes droomen! Wolken van zijde en tulle, ze zijn het droombeeld dat ieder jong meisje eenmaal verwezenlijkt hoopt te zien aan de zijde van haar sprookjesprins. Lange jaren bleef de bruidsjapon de kleedij, die slechts in de groote steden ge dragen werd; doch allengs verkreeg zij meer burgerrecht en werd ook overgeno men in de dorpen, waar nog grootendeels de volksdracht in eere gehouden werd. De modekoningin moge haar scepter zwaaien over een uitgestrekt gebied, doch klaarblijkelijk is haar macht niet zóó groot, dat zij de witte bruidsekleeding kan doen vervangen door zachte pastelkleuren. Haar pogingen, hiertoe in het werk gesteld, faalden telkenmale. De witte bruidsjapon is het symbool van onschuld en reinheid en draagt een feeste lijk karakter. Wolken van tulle omhullen de bruid. De oorsprong van den sluier is te zoeken in Oostersche landen, waar hij diende om de vrouwen te beschermen tegen al te opdrin gerige mannenblikken. Doch ook het bijgeloof speelde in deze landen een groote rol. want het dragen van sluiers, zoo meende men. voorkwam, dat de vrouwen getroffen zouden worden door den demonischen blik der booze geesten. Vóór de Christelijke jaartelling werden door de Romeinsche vrouwen roode sluiers gedragen, omdat deze kleur als gelukaan- brengend werd beschouwd en den kwaden geesten angst inboezemde. Later heeft men in het dragen van een bruidssluier het zinnebeeld van den jonkvrouwelijken stant eezien; vandaar een door sommigen "rnnen gewoonte om den sluier aan het eind van den trouwdag aan stukken te scheuren en die te verdeelen onder .de jonge meisjes. Als bloemversiering kiest men meestal oranjebloesem, die in een kransje om het hoofd gelegd en ook als corsage door de bruid gedragen wordt. In sommige landen wordt de voorkeur gegeven aan een mirte- krans, doch deze bloemen groeien slechts in het Zuiden, in Griekenland zelfs in het wild. Een enkele maal komt het ook in het Noordelijke klimaat voor, dat meen mirten kan kweeken, doch dit vereischt groote kennis en zorg. In 't Oude Grieken land traden bruid en bruidegom voor het altaar met mirte-kransen om het hoofd. In Italië werden de beelden der heiligen versierd met mirten. De ring werd reeds in de vroegste tijden gebruikt bij het slui ten van een huwelijk; en thans nog wor den bij de kerkelijke inzegening ringen gewisseld, als symbool van trouw. De smalle, gladde ijzeren band van eer tijds heeft plaats gemaakt voor een ring van edel metaal, doch zij heeft haar be- teekenis niet verloren. Zelfs de schoen speelt nog een rol bij do huwelijksgebruiken; soms werpt men het vertrekkende jongehuwdc paar een schoen na, hetgeen, evenals het strooien van rijst, het toekomstig geluk moet be vorderen Japonnen die weinig slol vragen Succespatroon A 243. Prijs 35 cent. Gekleede japon van be drukte zijde of katoen met puntige halslijn en knoop- sluiting midden voor. De ruimte middenvoor wordt verdeeld over smalle plooi tjes. Gladde mouwen en tweebaans rokje Patronen in de maten 4246. Succespatroon A 244. Prijs 35 cent. Japon van wollen fantasie stof, waarvoor slechts twee maal de hoogte tot de pas noodig is. Voorpand met eeni ge ruimte aan taille en onder den pas. Tweebaans rokje Mouwtjes met rechte band afgewerkt. Patronen maten 4044. Succespatroon A 245. Prijs 35 cent. Vlotte japon in sportief mo del, waai voor zeer weinig stof vereischt wordt en die, evenals het voorgaande mo del van twee verschillende couponnetjes gemaakt kan worden. Aardige halsafwer king met kleine revers: Sluiting over de lengte met drie groepen van drie knoo- pen. Aan de schouders zijn inknippen ge geven, waarover eenige buste ruimte ver deeld wordt. Patronen 424446. KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN" zijn verkrijgbaar bij Het Practisch Mode blad. Postbus 36, Den Haag, Giro 203203? De prijs bedraagt per patroon f 0.30 pljus^ steedis vooruit in postzegels, per postwisg sel of giro-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1940 | | pagina 8