RUBRIEK
#5i
Japonnen
Tweeërlei stof
jl il il i) il i
IHHSISHS
VAN OUD - TOT NIEUW
KNIPPATRONEN
van
Bij het maken van japonnen van tweeër
lei stof moeten we rekening houden met
het combineeren van verschillende kleuren.
Vooral nu we met zooveel overleg te werk
moeten gaan in verband met de distributie
van textielwaren zal overleg geboden zijn,
temeer, daar iedere vrouw er gaarne goed
verzorgd uit blijft zien. Het combineeren
van kleuren vereischt smaak, want zelfs een
verkeerde nuanceering kan een effect vol
komen doen mislukken. Zwart biedt wel de
meeste kansen van slagen en behalve wit
kan men deze kleur met vele andere com
bineeren, hetgeen ook met een tusschen-
kleur als grijs het geval is. Donkerblauw
biedt ook vele mogelijkheden en daarom
is het aan te bevelen de garderobe in één
hoofdkleur te kiezen, die kleurige détails
mogelijk maakt, zoodat de vrees voor een
al te stemmig geheel niet behoeft te be
staan. Een ander voordeel aan een dergelij
ke keus verbonden is, dat men bijkomstig
heden als schoenen, handschoenen, tasch,
shawls op deze hoofdkleur kan afstemmen,
waardoor men niet in de kosten van aan
schaffing vervalt, die verschillende kleuren
van accessoires met zich brengen. Men doet
verstandiger om een enkel stuk van goede
kwaliteit te koopen, dat duurzaam is, dan
verschillende goedkoope, die er spoedig ge
bruikt en onaanzienlijk uit zien.
ONDERSCHRIFTEN
De spanning is goed, indien de onder
en bovencLraad in het midden beide stof
lagen over elkander gaan.
Maede*'japon Ceaext matexiaai
aaax tneióje& juxüeti
in de toekomst zullen we ook meer aan
dacht aan de kwaliteit der stoffen moeten
besteden, aangezien de betere stoffen niet
alleen sterker zijn, doch ook een beteren
pasvorm behouden, terwijl de kleuren over
het algemeen ook warmer en mooier zijn,
vooral bij wollen weefsels. Voorts zullen
modellen gekozen dienen te worden, die
niet aan tijd gebonden zijn en eventueel ge
makkelijk vermaakt kunnen worden. Onze
afbeelding geeft links een japon in Dirndl
model te zien, gemaakt van effen en be
drukte lapjes van 80 c.M. breed. Voor het
gladde lijfje is slechts 90 c.M. noodig en
voor rok en mouwen niet meer dan 1.80 M.
Sluiting met een rij knoopjes midden voor.
Rechts een ingehaalde gestreepte „boeren-
rok", die zich uitstekend leent voor slanke
figuurtjes en van rechte banen gemaakt is,
die aan een band gezet worden. Ben. stof
2.45 M. van 80 c.M. en voor de effen blou
se is slechts 1.20 M. van 80 c.M. noodig.
Beide modellen zijn sportief en kleeden
vlot, terwijl de japon ook zeer geschikt ge
maakt kan worden van een ruitje met effen
bovendeel. De mogelijkheden om met be
hulp van kleine lapjes stof aardige klee-
dinkstukken te maken zijn velen en de
vraag „kan ik dit of dat dragen'' treedt
meer en meer op den achtergrond. Men kan
alles dragen, mits de kleuren, die men sa
menvoegt harmonisch werken en bij de
persoonlijkheid der draagster passen.
n
Bovenspanning is te vat, zoodat de bo-
vendraad niet door den onderdraad naar
het midden van de stof getrokken kan
worden, waardoor lussen op den boven
kant ontstaan.
De bovenspanning is te los, zoodat de
draad lussen aan den onderkant vormt.
Niet alleen moeders garderobe stelt haar
eischen bij den aanvang van een nieuw
seizoen, doch ook onze meisjes hebben
nieuwe jurken noodig. Het spreekt van
zelf, dat er heel wat gewikt en gewogen
dient te worden, nu de tijdsomstandigheden
zich zoo zeer gewijzigd hebben. Zuinigheid
en overleg zijn meer en meer een gebie
dende eisch en wie de kunst verstaat om
van oud nieuw te maken of om bestaande
japonnen te moderniseeren met een weinig
afstekende stof, zal inderdaad kunnen
sparen. Jurken gaan zoolang mogelijk mee,
doch zullen nu en dan aanvulling behoe
ven. Breede naden en breede zoomen zijn
evenwel gewenscht om ze zoo lang moge
lijk uit te kunnen leggen. Zelfs moeders
eenigszins gesleten wollen japon kan nog
op geschikte wijze tot een jurk voor meis
jes van 1012 jaar .ermaakt worden, zoo
als de afb. in het midden te zien geeft,
vooropgesteld natuurlijk, dat de kleur er
zich voor leent. Eventueele naden kunnen
van siersteekjes worden voorzien terwijl
wit zig-zagband zich eveneens voor dit
doel leent. Bovendeel jurk met ingehaalde
ruimte aan schouders en taille en rokje
met eenige opgestikte doch niet ingeperste
plooien. Onderaan: een gebloemd jurkje
met wit kraagje en ingehaalde ruimte on
der de laag opgestikte zijstukken. Rechts
een combinatie van effen blauw linnen met
bedrukt materiaal. Matrozenkraag en strik.
Zelfs bij de beste behandeling zijn klee-
ren op een gegeven oogenblik dermate aan
slijtage onderhevig, dat we tot de con
clusie komen, dat we ze niet meer kunnen
dragen. Zoo gaat het menigmaal ook met
wollen jumpers, die meestal onder de
armen en aan de ellebogen het eerst aan
slijtage onderhevig zijn.
Thans zullen we geen enkel stuk af
danken, indien we het nog kunnen ver
maken, want punten sparen is inderdaad
noodzakelijk geworden. Met geringe moeite
kan b.v. van een jumper een overgooier
voor een meisje gemaakt worden, zooals
nevengaande afbeelding dit aangeeft. Het
bovendeel wordt onder cfe armen afge
knipt en indien het handbreiwerk is,
worden de steken op een naald genomen
en afgekant. Machinaal breiwerk wordt
met onzichtbare (flanel)steekjes opge-
zoomd en daarna wordt de bovenkant met
een rij vasten omgehaakt daarna haakt
men smalle draagbanden, die aan de rug
zijde opgestikt en aan de voorzijde opge
knoopt worden. Ter meerdere versterking
kan men ze aan den buitenkant met een
toer vasten omhalen.
Alhoewel de puntenkaarten ons niet ge
heel en al aan banden leggen zullen wij
toch niet meer zóó vrij zijn in de aanschaf
fing van kleedingstukken als we tot dus
verre gewend waren. Verstellen en stoppen
zal dan ook als no. 1 op het programma ge
steld dienen te worden. Meestal werden
onze kousen gestopt, wanneer ze inder
daad stuk waren, thans zullen wij dit doen,
zelfs voordat het weefsel dun is. De afb.
links geeft een doorgestopte hiel te zien
met zijde in afstekende kleur, waardoor
een soort „sierstop" verkregen wordt, die
inderdaad aardig werkt en tevens een
nuttig effect beoogt. Desgewenscht kan
men de kousen ook in verticale richting
stoppen. (Zie schets links). Met behulp van
oude kousen die inderdaad niet meer ge
dragen kunnen worden kan men hielen en
teenen verstellen, waartoe men het te ver
stellen deel op een zeiltje spant en het
lapje met kleine festop steken opnaait.
aaex
Bruidsjaponnen,
sluiers en mirten
G. C. Me ij er Schwencke.
„Wilt gij mijn vrouw worden? Wilt gij
het wagen met mij samen door het leven
te gaan, met mij, die van harte streeft
naar bevrijding en beter worden op alle
paden des levens en des denkens?"
Zoo schreef op den Hen April 1876
Friedrich Nietzsche vanuit Genève aan een
jong meisje, op wie hij verliefd was ge
raakt. De aangebedene zijns harten wees
zijn aanzoek vriendelijk doch beslist van
de hand en het kwam niet tot bruids
kleed, krans en sluier, De plechtige wijze,
waarop generaties terug in deftige gezin
nen per brief bij de ouders aanzoek om de
hand der dochter gedaan werd behoort tot
het verleden. Eertijds vroeg de huwelijks-
candidaat de vrouw, die hij liefhad, even
eens per brief en leefde dan soms een
week lang in het onzekere omtrent de be
slissing, die genomen zou worden. Men
deed immers niets overhaast in vroegere,
veel minder bewogen tijden en zeker niet,
waar het gold het nemen van zulk een ge
wichtig besluit.
Was het antwoord dat den jongen man
werd toegezonden, gunstig, zoowel van de
zijde der bruid als van de zijde harer
ouders een punt van niet te onderschat
ten belang dan volgde nog heel wat of
ficieel gebeuren, waaraan men zich door
traditie gebonden voelde.
De kleur der bruidsjapon.
In de verschillende landen liepen de ge
bruiken zeer uiteen; en deze hebben zich
in den loop der jaren steeds weer gewij
zigd, De witte bruidsjapon, die thans ge
degen wordt, kent men eerst sedert on
geveer honderd jaar en werd in den aan
vang slechts gedragen door vrouwen van
hooge afkomst. Vroeger was de bruidsja
pon van zware, zwarte zijde en om het al
te stemmige te breken droeg men o,a. in
de omgeving van Augsburg in het begin
van de 18e eeuw een vuurrood schort.
Oude tradities worden nog gehandhaafd in
bepaalde streken, waar men de drachten
nog pleegt te dragen.
Zoo heeft men dit in Duitschland ook
nog zeer sterk en de Vierlanderin be
schikt over niet minder dan drie bruids
japonnen. 's Morgens bij het sluiten van
het kerkelijk huwelijk treedt zij in een
bont gekleurd kleed voor het altaar,
's Middags verwisselt zij dit voor een wit
en draagt tevens een ander hoofdtooi, ter
wijl 's avonds het derde feestkleed aan
getrokken wordt, waarbij haar een kapje
op het hoofd wordt gezet, als teeken van
haar nieuwe waardigheid Ongetwijfeld
een zeer zeldzaam gebruik om drie feest-
japonnen op één dag te dragen, doch met
deze traditie breken de bewoners dezer
streek niet gaarne. Hoe begrijpelijk is het,
nietwaar, dat een jonge vrouw zich op
den grooten Dag wil kleeden op een wijze,
als slechts éénmaal in het leven mogelijk
is en wel in een witte bruidsjapon! Zelfs
zij, die eventueel om welke reden ook, her
trouwen, dragen dan bij die gelegenheid
vrijwel nooit meer een witte bruidsjapon,
doch een ander feestelijk toilet. Er gaat
ongetwijfeld iets liefelijks uit van de jon
ge bruid, die gehuld is in wolken van zij
de en tulle; en onwillekeurig gaan de ge
dachten van vele vrouwen terug naar den
grooten dag, toen zij eenmaal zelf in
bruidstooi gekleed waren. Zullen de nieu
we banden op den langen duur knellen en
drukken, of zullen de vele vrome wen-
schen in vervulling gaan? Zeker is, dat het
leven niet enkel rozengeur en maneschijn
zal geven; doch we mogen aannemen, dat
de jonge bruidsparen met de beste voor
nemens bezield hun nieuwe leven tegemoet
treden.
Waarvan jonge meisjes
droomen!
Wolken van zijde en tulle, ze zijn het
droombeeld dat ieder jong meisje eenmaal
verwezenlijkt hoopt te zien aan de zijde
van haar sprookjesprins.
Lange jaren bleef de bruidsjapon de
kleedij, die slechts in de groote steden ge
dragen werd; doch allengs verkreeg zij
meer burgerrecht en werd ook overgeno
men in de dorpen, waar nog grootendeels
de volksdracht in eere gehouden werd.
De modekoningin moge haar scepter
zwaaien over een uitgestrekt gebied, doch
klaarblijkelijk is haar macht niet zóó
groot, dat zij de witte bruidsekleeding kan
doen vervangen door zachte pastelkleuren.
Haar pogingen, hiertoe in het werk gesteld,
faalden telkenmale.
De witte bruidsjapon is het symbool van
onschuld en reinheid en draagt een feeste
lijk karakter.
Wolken van tulle omhullen de bruid. De
oorsprong van den sluier is te zoeken in
Oostersche landen, waar hij diende om de
vrouwen te beschermen tegen al te opdrin
gerige mannenblikken.
Doch ook het bijgeloof speelde in deze
landen een groote rol. want het dragen van
sluiers, zoo meende men. voorkwam, dat
de vrouwen getroffen zouden worden door
den demonischen blik der booze geesten.
Vóór de Christelijke jaartelling werden
door de Romeinsche vrouwen roode sluiers
gedragen, omdat deze kleur als gelukaan-
brengend werd beschouwd en den kwaden
geesten angst inboezemde. Later heeft
men in het dragen van een bruidssluier
het zinnebeeld van den jonkvrouwelijken
stant eezien; vandaar een door sommigen
"rnnen gewoonte om den sluier aan
het eind van den trouwdag aan stukken te
scheuren en die te verdeelen onder .de
jonge meisjes.
Als bloemversiering kiest men meestal
oranjebloesem, die in een kransje om het
hoofd gelegd en ook als corsage door de
bruid gedragen wordt. In sommige landen
wordt de voorkeur gegeven aan een mirte-
krans, doch deze bloemen groeien slechts
in het Zuiden, in Griekenland zelfs in het
wild. Een enkele maal komt het ook in
het Noordelijke klimaat voor, dat meen
mirten kan kweeken, doch dit vereischt
groote kennis en zorg. In 't Oude Grieken
land traden bruid en bruidegom voor het
altaar met mirte-kransen om het hoofd.
In Italië werden de beelden der heiligen
versierd met mirten. De ring werd reeds
in de vroegste tijden gebruikt bij het slui
ten van een huwelijk; en thans nog wor
den bij de kerkelijke inzegening ringen
gewisseld, als symbool van trouw.
De smalle, gladde ijzeren band van eer
tijds heeft plaats gemaakt voor een ring
van edel metaal, doch zij heeft haar be-
teekenis niet verloren.
Zelfs de schoen speelt nog een rol bij
do huwelijksgebruiken; soms werpt men
het vertrekkende jongehuwdc paar een
schoen na, hetgeen, evenals het strooien
van rijst, het toekomstig geluk moet be
vorderen
Japonnen die weinig slol vragen
Succespatroon A 243. Prijs 35 cent.
Gekleede japon van be
drukte zijde of katoen met
puntige halslijn en knoop-
sluiting midden voor. De
ruimte middenvoor wordt
verdeeld over smalle plooi
tjes. Gladde mouwen en
tweebaans rokje Patronen in
de maten 4246.
Succespatroon A 244.
Prijs 35 cent.
Japon van wollen fantasie
stof, waarvoor slechts twee
maal de hoogte tot de pas
noodig is. Voorpand met eeni
ge ruimte aan taille en onder
den pas. Tweebaans rokje
Mouwtjes met rechte band
afgewerkt.
Patronen maten 4044.
Succespatroon A 245.
Prijs 35 cent.
Vlotte japon in sportief mo
del, waai voor zeer weinig
stof vereischt wordt en die,
evenals het voorgaande mo
del van twee verschillende
couponnetjes gemaakt kan
worden. Aardige halsafwer
king met kleine revers: Sluiting over de
lengte met drie groepen van drie knoo-
pen. Aan de schouders zijn inknippen ge
geven, waarover eenige buste ruimte ver
deeld wordt.
Patronen 424446.
KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN"
zijn verkrijgbaar bij Het Practisch Mode
blad. Postbus 36, Den Haag, Giro 203203?
De prijs bedraagt per patroon f 0.30 pljus^
steedis vooruit in postzegels, per postwisg
sel of giro-